جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مطمئن باشید ما پیروزیم زیرا نوشتن جرم است

Posted:

???? : طراح سبز

مطمئن باشید ما پیروزیم زیرا نوشتن جرم است

مطمئن باشید ما پیروزیم زیرا نوشتن جرم است

ای آزادی،تو را می ستایم

Posted:



حسین رها -

ای آزادی،تو را می ستایم

هیچ واژه ای برای سرودنت نتوان یافت

از حزن عدم تو

در این تنگ چهار گوشه ی بی قواره

آشفته ام.

در سوگ مرگت

دیگر چکاوکان آواز سر نمی دهند.

کنون،

من،زیرکانه

گل های باغچه مان را آب می دهم

تا از عطر یاس سرمست شوی

و غافل و ملتهب در خانه مان را بکوبی

و در آغوشم بگیری.

 

حسین رها

وقتی در گوهردشت دلم بحال زندانبان سوخت

Posted:



سلمان اوستا -

آی ای زندانبان باز کن دخمه ها را
روزگار ما این خانه تاریک نیست
.
با هم از این گور شیطانی خواهیم رفت روزی
زندگی خواهیم کرد
برخیز ای زندانبان
از سجده شیطان برخیز
صبح شد
بگذار تا بگویمت از آن سوی دیوارها
.
دیشب ، همین دیشب که خسته از شلاق ، در همان زندان که من هستم ، بر شکم
انباشته از سهم ناچیز خودت و جیره ناچیزتر من خسبیده بودی،
در خیال از خاردارها گذشتم
آنسوی زندان
دشت ها و صحرا را دویدم
.
باور نخواهی کرد بگویم
آنسوی زندان، زندان دیگری نبود
دروغ می گفتند ، ایران سراسر زندان نبود
جز من و تو همه آنجا زندگی می کردند
حتی خداوند زنجیر و زندانت زندگی می کرد و به به می گفت
.
دلگیر و خندان باز آمدم تا با هم رویم
گویمت بشکن زندان درون را
آی این چه کار است ، باز بر من زنجیر می کشی؟!
دانی به صد زنجیر هم گر بندیم چون هزاران هزار میهمان سالهای پیشینت زین
دخمه تندتر پر خواهم کشید.
من برای تو آمدم
ای زندانبان
ای همیشه مصلوب این زندان
.
.
*سلمان اوستا
وقتی در گوهردشت دلم بحال زندانبان سوخت

درد دلی با سر دبیر

Posted:



شاعر سبز -

میرود ایام ای دل نا شکیبائی مکن

از رفیقان دوری وبا خصم همراهی مکن

" یا مکن با پیل با نا ن د و ستی "

یا بدین سان ناگهانی قطع همکاری مکن

گرچه این خاطی کلامش کفر پنهانی بود

لیکن ای موءمن تو با ما قهرپنهانی مکن

شعر من از جان من بر آمده ای با خرد

شیره جان مرا بیهوده انگاری مکن

جنبش سبزو سیه کاری ! نمی آید به هم

بی سبب با سبز پوشان قطع همکاری مکن

ما همه سبزیم وسربردار وزندان می دهیم

سر بداران را مرنجان بد به زندانی مکن

الغرض ای سرد بیر سبز پوش با خدا

با خطیب بی نوا این لطف پنهانی مکن

به امید روزی که هیچ شعری در نهان خانه هیچ سینه ای نسوزد ونسوزاند

وخاکستر نکند دل شاعر بینوا را.......

برگی زرد با آرزوئی سبز

باهنر: دوم خرداد تلنگری بود تا  اصولگرایان ادبیات خود را اصلاح كنند

Posted:

باهنر: دوم خرداد تلنگری بود تا  اصولگرایان ادبیات خود را اصلاح كنند

دیدار با فائزه هاشمی غیرسیاسی و در مورد مسائل زنان کشور بود -

جــرس: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دوم خرداد ۷۶ را از "خفیات الهی" دانست که "مانند زلزله ای ۵ ریشتری، توانست جلوی یک زلزله ۸ ریشتری را بگیرد"، خاطرنشان کرد "این واقعه تلنگری نیز به اصولگرایان زد تا ادبیات آنها را اصلاح كند. "


به گزارش ایلنا، محمدرضا باهنر که امروز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۸۹، در نشست سراسری روابط عمومی‌های جامعه اسلامی مهندسین در دفتر آن تشكل سخن می گفت، با تاكید براینكه تردیدی نیست كه امروز رسانه‌ها ركن چهارم دموكراسی هستند و نقش ویژه‌ای را در دفاع از مطالبات مردم برعهده دارند، گفت: روابط عمومی‌ها آیینه تمام نمای دستگاه‌ها و نهادها هستند و درواقع زبان گویای نهاد مربوطه با مردم می‌باشد و اگر نگوییم بیشتر از قدرت نظامی تاثیر گذار هستند قطعا كمتر نیز نیستند.


تغییر گفتمان در جامعه
نایب رئیس مجلس همچنین ادامه داد: با مرور تحولات سیاسی پس از انقلاب یعنی دوران جنگ، سازندگی، اصلاحات و حاكمیت مجدد اصولگرایان كه با نقاط ضعف و قدرتی همراه بودند، عمدتا تلاش شده كه نوعی گفتمان در جامعه تغییر كند.

باهنر با بیان اینكه قبل از انقلاب اجداد ما مسلمان بودند ولی جهاد، عدالتخواهی و آزادی‌خواهی را جدی نگرفته بودند، گفت: عده‌ای در آن زمان می‌گفتند دین را نباید با سیاست آلوده كرد و اگر وجه قدسی دین با مسائل سیاسی آلوده شود، مشكل ایجاد خواهد شد تا اینكه امام خمینی گفت من هیچ حكم اسلامی را سراغ ندارم كه سیاسی نباشد و یا اینكه دینی كه فقط به درد شب اول قبر بخورد، از انحرافات بزرگ در اسلام است.


تلنگر خوردیم
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: یكی از گرفتاری‌های ما به‌عنوان مدعیان اصولگرایی به روز نبودن ادبیات ما تا دوم خرداد بود كه این حماسه تلنگری به ما زد از سوی دیگر یك انقطاع نسلی ایجاد شده بود و نسل بعد از انقلاب ادبیات نسل انقلاب را نمی‌شناخت.
باهنر در این مورد خاطرنشان کرد: دوم خرداد 76 اگر چه ضایعاتی داشت، ولی در واقع قضیه یكی از خفیات الهی بود و به تعبیر یكی از دوستان یك زلزله 5 ریشتری بود كه از یك زلزله 8 ریشتری جلوگیری كرد و با تلنگری كه به اصولگرایان زد ادبیات آنها را اصلاح كند.


نقدی بر دیپلماسی لبخندِ اصلاح طلبان
دبیر‌كل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به شعار دیپلماسی دولت اصلاحات گفت: عمده شعار در آن زمان این بود كه دیپلماسی ما باید لبخند باشد ما همان موقع هم معتقد بودیم كه دیپلماسی خارجی باید توامان با اخم و لبخند باشد از سوی دیگر برخی معتقدند كه دیپلماسی دولت نهم و دهم همواره اخم است ولی اینگونه نیست ممكن است میزان این اخم و لبخند متفاوت باشد.


دیدار با فائزه هاشمی سیاسی نبود
دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به اخبار منتشر شده در هفته گذشته مبنی بر دیدار وی با فائزه هاشمی، توضیحاتی را ارائه داد و گفت: اصل مساله این بود كه ائتلاف اسلامی زنان كه متشكل از سران زن اصلاح‌طلب و اصولگراست برای دفاع از حقوق زنان تشكیل شده و خانم بهروزی كه مسوول این ائتلاف هستند از من درخواست كردند كه جلسه‌ای با هدف بررسی مسائل مربوط به حقوق زنان داشته باشیم بحث‌های ما اصلا سیاسی نبود و اسم اعضای شركت‌كننده را نیز بنده چك نكرده بودم، البته مهم هم نبود.
باهنر در عین‌حال گفت: البته اگر زمانی را احساس كنم دیدار با خانم فائزه هاشمی منفعتی برای نظام داشته باشد ممكن است این دیدار انجام شود و اشكالی هم ندارد ولی جلسه ای كه برگزار شد نشست دونفره ای نبوده و مباحث صنفی زنان با حضور جمعی از زنان فعال سیاسی بحث و بررسی شد.

لازم به ذکر است هفته گذشته پس از دیدار بانوان مذکور با دبیر كل جامعه اسلامی مهندسین، یکی از مقامات این تشکل اصولگرا، حضور فائزه هاشمی را در راستای "تطهیر رفتار پس از انتخابات" ذکر کرد.
فائزه هاشمی ضمن رد این ادعا و شرح غیر سیاسی بودن آن دیدار، از اینکه در برابر تمامیت خواهان ایستاده است، ابراز افتخار کرد.

بهرامیان اخبار مربوط به دستگیری خود را تکذیب کرد

Posted:




جرس:خلیل بهرامیان اخبار مربوط به دستگیری خود را تکذیب کرد و گفت: من یک وکیل هستم و در دفاع از موکلان خود هم هرگز عقب نشینی نخواهم کرد.

وکیل فرزاد کمانگر و سایر اعدام شدگان روزهای اخیر به خبرنگار جرس گفت: فعلا که آزاد هستم و هراسی هم از پیگیری حقوق موکلانم ندارم چون تمامی حرف هایی هم که می زنم مستدل و بر اساس موازین حقوقی است لذا هیچ دلیلی نمی بینم که بازداشتم کنند.

لازم به ذکر است که ساعاتی پیش اخباری مبنی بر بازداشت وی منتشر شد.

حمله افراد ناشناس به ابطحی

Posted:



جرس:محمد علی ابطحی، رییس دفتر و معاون پارلمانی سید محمد خاتمی، مورد حمله برخی از افراد ناشناس قرار گرفت.

آن گونه که ابطحی در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است، وی روز گذشته پس از خروج از جلسه‌ای در شهر ری که به مناسبت بزرگداشت «میرزا جواد تهرانی» برگزار شده بود، مورد حمله چند «لباس شخصی» قرار گرفته است. وی نوشته که این حمله ابتدا پس از خروج از این مراسم به وی صورت گرفته است. ابطحی می‌نویسد:«در وسط بزرگراه نزدیک حرم یک اتومبیل پراید جلویم پیچید و چندین موتور سوار با لگد و کابل و چاقو به اتومبیلم حمله کردند و شیشه‌ها را شکستند و گاز اشک آور به داخل اتومبیلم انداختند.»

ابطحی این حمله را «وحشیانه» توصیف کرده است. محمدعلی ابطحی از جمله مشاوران محمد خاتمی، در انتخابات ریاست جمهوری حامی مهدی کروبی بود. وی پس از راه پیمایی ۲۵ خرداد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ابطحی در نخستین دادگاه برگزار شده حوادث پس از انتخابات، به همراه محمد عطریان فر و عده ای دیگر از فعالان سیاسی به اشتباهات خود و اصلاح طلبان «اعتراف» کرد. وی که با قید وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده است، چندی پیش از سوی دادگاه بدوی به شش سال حبس قطعی محکوم شد.

مادران امریکایی درهتل استقلال فرزندان خود را درآغوش کشیدند

Posted:



جرس: سه آمریکایی که به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و جاسوسی زندانی شده اند با مادران خود در تهران دیدارکردند.

 

به گزارش شبکه خبر صداوسیما دیدار شین بائر بیست وهفت ساله ، ساراشورد ، سی ویک ساله و جاش فتال ، بیست وهفت ساله با مادران خود در هتل استقلا ل تهران انجام شد.

طبق آنچه سایت شبکه خبر نوشته است هیکی مادرشین بائو پس از دیدار با فرزندش ، با قدردانی از اقدام بشردوستانه ایران در صدور روادید برای وی و دو مادر دیگر گفت: وقتی به ایران آمدیم پذیرایی از ما خارق العاده بود.

ساراشورد یکی از سه آمریکایی بازداشت شده نیز از شرایط مناسب زندان و همچنین رفتار خوب زندانبانان ایرانی قدردانی کرد.

 

به گزارش کلمه، خبر این دیدار تا این لحظه تنها از شبکه های تلویزیونی کشور و توسط سایت های مرتبط با صداوسیما به عنوان منبع اصلی خبر منتشر شده است.

همچنین سایت عصر ایران نیز گزارشی از این دیدار منتشر کرده است. این سایت نوشته است :مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران امروز پنجشنبه توانستند با فرزندان خود دیدار کنند.

سفیر سوئیس در تهران از ساعت هشت صبح امروز در محل اقامت سه مادر آمریکایی حاضر شد تا شاهد دیدار آنها با فرزندان خود باشد.وی دیروز نیز با حضور در فرودگاه امام خمینی(ره) از این سه مادر آمریکایی استقبال کرده بود.

 

ساعت ۹ صبح امروز سه تبعه آمریکایی که ۹ ماه پیش به اتهام ورود غیرمجاز به ایران بازداشت شده بودند به وسیله یک دستگاه ون سفید رنگ از طریق تونل زیرگذر هتل استقلال به این محل منتقل شدند.

دیدار سه تبعه آمریکایی با مادران خود از صبح امروز تا حدود ساعت ۱۴ ادامه یافت. آنها در هتل ، با انواع میوه ها و نوشابه ها پذیرایی شدند و ناهار را باهم خوردند.

براساس هماهنگی های از پیش انجام شده، در ابتدا تنها خبرنگاران شبکه های برون مرزی صداوسیما یعنی پرس تی وی و العالم به اتاق محل دیدار سه مادرآمریکایی با فرزندان خود رفتند تا بتواند لحظه دیدار را ثبت کنند.

شبکه پرس تی وی همچنین برای پخش مستقیم و سریع تصاویر و اخبار دیدار سه مادر آمریکایی با فرزندان خود ، دستگاه پخش مستقیم ماهواره ای را در محوطه حیاط هتل استقلال مستقر کرده بود.

پس از شبکه های پرس تی وی و العالم، در گام بعدی به رسانه های آمریکایی از جمله ای بی سی، سی بی اس و ان بی سی اجازه داده شد تا به محل دیدار بروند.

در برنامه امروز هیچ یک از رسانه های داخلی حضور نداشتند و رسانه های خارجی نیز به طور غیررسمی از موضوع مطلع شده بودند.

پس از دیدار سه مادر آمریکایی با فرزندان خود، آنها کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردند و در این هنگام تمامی رسانه های خارجی برای این پوشش این نشست حاضر شدند.

 

مادران سه آمریکایی بازداشت شده در ایران دیروز وارد تهران شده بودند.

پیش از این حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نیز بار دیگر اتهام این سه آمریکایی بازداشت شده در تهران را جاسوسی اعلام کرد.

سه تبعه آمریکا یعنی شاین باور (۲۷ ساله )، سارا شورد (۳۱ ساله) وجوش فتال (۲۷ ساله) ۹ ماه پیش در مرزهای غربی ایران بازداشت شدند

سه آمریکایی زندانی قبل از دیدار با مادران خود

 

 

تجمع اعتراضی ایرانیان و حامیان جنبش سبز در استرالیا و فرانسه

Posted:

تجمع اعتراضی ایرانیان و حامیان جنبش سبز در استرالیا و فرانسه

جــرس: در ادامه اعتراضات اخیر به رفتار حکومت جمهوری اسلامی در اجرا و تایید احکام اعدام زندانیان سیاسی، گروهی از حامیان جنبش سبز در شهر بریزبین استرالیا، دست به تجمع اعتراضی خواهند زد. همزمان تجمع گروهی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی - مدنی ایرانی در میدان حقوق بشر(Trocado) پاریس، وارد دومین روز خود شد.

 

 

 


به گزارش اخبار واصله به جرس، گروهی تحت عنوان «هواداران دموکراسی برای ایران (کویینزلند)»، از ایرانیان مقیم استرالیا دعوت کرده اند تا در میدان کویینزلند شهر بریزبین گرد هم آمده و صدای اعتراض خود را نسبت به رفتارهای اخیر حکومت ایران بلند کنند.


این تجمع با هماهنگی سازمان عفو بین الملل، از ساعت سه تا پنج بعداز ظهر روز شنبه، بیست ودوم ماه مه، در میدان کویینزلند برگزار می شود و از مردم دعوت می شود که طوماری را علیه دولت ایران امضا نمایند.
گزارش مذکور خاطرنشان می سازد "در این طومار از نخست وزیر استرالیا درخواست شده است که از تمام امکانات دولت خود برای محکوم کردن و فشار آوردن بر دولت غیر قانونی ایران استفاده کند. "

 


همزمان و در ادامه واکنش ها به اجرای ناگهانی احکام اعدام پنج تن از زندانیان  و همچنین نقض مستمر حقوق بشر در ایران، تجمع گروهی از روزنامه نگاران و فعالان سیاسی _ مدنی که طی ماههای پس از انتخابات ریاست جمهوری مجبور به ترک ایران شده اند، وارد دومین روز خود در میدان حقوق بشر(Trocado) پاریس شد.


برگزار کنندگان این تجمع که طی روزهای ۱۹، ۲۰ و ۲۱ ماه مه (۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت ماه) ادامه خواهد داشت، از آزادیخواهان و ایرانیان مقیم فرانسه دعوت کرده اند تا با حضور در این آکسیون اعتراضی، "حمایت خود را از هموطنان درون کشور به ویژه زندانیان سیاسی محکوم به اعدام، اعلام دارند و بار دیگر همبستگی خود را با آرمانهای جنبش سبز ایران در عمل نشان دهند. "


روز گذشته و در اولین روز تجمع نیز، گروه زیادی از ایرانیان و معترضان به نقض حقوق بشر، با متحصنین همراهی کرده بودند.


 

فراخوان زندانیان سیاسی بند۳۵۰ زندان اوین برای همراهی جنبش سبز با روزه سیاسی

Posted:

فراخوان زندانیان سیاسی بند۳۵۰ زندان اوین برای همراهی جنبش سبز با روزه سیاسی



روزه های سیاسیِ زندانیان بند مذکور، طی ماههای اخیر ابتدا یك روز در هفته (پنج شنبه ها) و بعد از مدتی، دو روز در هفته شامل دوشنبه ها و پنج شنبه ها بود و تصمیم بر این شد که از امروز تا ۲۲ خرداد این روزه ادامه یابد.


بر اساس اخبار واصله از زندان به خبرنگار جرس، زندانیان سیاسی در همین راستا خواستار "حمایت" خانواده ها و فعالان و همچنین "همراهی و پشتیبانی" جنبش سبز از این حرکت زندانیان شدند.


این گزارش خاطرنشان کرد هم اکنون اندرزگاههای هفت و هشت زندان اوین نیز، به این حرکت اعتراضی پیوسته اند .


لازم به ذکر است زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، طی ماههای گذشته، در نامه ای خطاب به مراجع تقلید، از عدم استقلال قضاتِ کشور، عدم رعایت اخلاق توسط مأموران و بازجویان، عدم امکان استخدام وکیل مناسب، بدرفتاری و شکنجه در جریان بازجویی ها، فشار بر خانواده ها و صحنه سازی برای دادگاه های دسته جمعی علنی، به شدت انتقاد کرده و با اعلام درخواست های زیر، آغاز روزه های سیاسی خود را علنی کرده بودند:


"لغو و تقلیل احكام صادره علیه زندانیان سیاسی ، امنیتی و مطبوعاتی در دادگاههای فرمایشی پس از خرداد ۸۸
آزادی فوری كلیه بازداشت شدگان تا زمان برگزاری دادگاه ها ، با قید وثیقه و كفالت
رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در كلیه محاكم (حضور هیئت منصفه)
رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی ها ، دادرسی ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح:
بهبود وضعیت كلیه زندانیان و بازداشت شدگان."


متعاقبِ انتشار نامۀ مذکور و همزمان با آغاز روزۀ سیاسیِ این زندانیانِ معترض، فشارها بر آنان به شدت افزایش یافته و شرایط اسارت دشوارتر از پیش گزارش شد.


بعد از اعدام پنج زندانی سیاسی در زندان اوین نیز، زندانیان بند ۳۵۰ دست به اعتراض و اعتصاب غذا زدند که مسئولان زندان نیز، با تبعید، فشار مضاعف، قطع ملاقات ها، انتقال به سلول انفرادی و ایجاد محدودیت های ویژه، با زندانیان این بند برخورد کردند.