جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یادتان هست؟

Posted:

???? : طراح سبز

یادتان هست؟

گزارش تصویری از تجمع ایرانیان مقیم  ایتالیا

Posted:



Get the Flash Player to see this rotator.

علی مطهری: شهید مطهری تاکید داشت که رهبری نهضت باید در دست روحانیت بماند

Posted:

علی مطهری: شهید مطهری تاکید داشت که رهبری نهضت باید در دست روحانیت بماند

جــرس: علی مطهری، نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی، در مراسم سالگرد شهادت پدرِ خود (آیت الله مرتضی مطهری)، ضمن بیان اینکه "شهید مطهری تاکید داشت که رهبری نهضت باید در دست روحانیت بماند و اگر به دست روشنفکران بیفتد به انحراف كشیده می‌شود"، خاطرنشان کرد "کسانی که امروز با انقلاب دچار اختلاف شده‌اند، از راه‌های دیگری همانند افکار دکتر علی شریعتی و حبیب الله پیمان وارد انقلاب شده‌اند."

به گزارش ایلنا، علی مطهری در دیدار با اعضای حزب موتلفه اسلامی، اظهار داشت: التزامی که حزب موتلفه اسلامی به افکار و اندیشه شهیدمطهری دارد، یک امر مغتنم و جزء عواملی است که این حزب راه خود را گم نمی‌کند. تجربه نشان داده همه گروه‌ها و افرادی که در قبل و بعد از انقلاب با آثار وافکار شهید مطهری آشنایی دارند به ندرت دچار انحراف فکری شده‌اند. در بین سران گروه‌هایی که راهشان را از نهضت انقلاب اسلامی جدا کرده‌اند افرادی را نمی‌بینیم که با آثار وافکار شهید مطهری انس داشته باشند و از نهضت جدا شده باشند کسانی که انس با افکار شهید مطهری داشته‌اند کمتر دچار انحراف شده‌اند. "

نماینده اصولگرای تهران با تاکید بر اینکه "شهید مطهری تاکید داشت که رهبری نهضت باید در دست روحانیت بماند و اگر به دست قشر روشنفکر بیفتد به انحراف كشیده می‌شود"، گفت: "او با افرادی که سخن شان از روی نفاق نبود بحث و گفت‌و‌گو کرده و از سخنان آنها استقبال می‌کرد اما در زمانی که نفاق افراد در میان بود با آنها شدیداً برخورد می‌کرد. "

علی مطهری همچنین خاطرنشان کرد "پدر در جایی که می‌دید افرادی اسلام راقبول ندارند و در پوسته اسلامی سخنانی را مطرح می‌کنند محکم برخورد می‌کرد اما با کسانی که از روی تحقیق سخن می‌گفتند بحث و تبادل نظر می‌کرد و سعی داشت آنها را قانع كند. "

به گزارش ایلنا، در این دیدار حجت الاسلام محمد مطهری دیگر فرزند شهید مطهری نیز، ضمن تشکر از حضور اعضای موتلفه در سالگرد استاد در منزلِ آن شهید طی سالیان متوالی، گفت: "شهید مطهری در طول حیات خود در معرض تهمت‌های زیادی از جمله ساواکی، سرمایه دار و مخالف مبارزه با شاه قرار گرفت و برخی از این تهمت‌ها متاسفانه از سوی بچه مسلمانها مطرح می‌شد و گاهی برخی تشکل‌های مذهبی تحت تاثیر همین تهمت‌ها کتب استاد را از دانشگاه‌ها جمع آوری می‌کردند. "

وی با ذکر خاطره‌‌ای از قاتل استاد اظهارداشت: کسی که استاد را ترور کرد مرا در آغوش گرفته می‌گریست و خود را شماتت می‌کرد که چرا تحت تاثیر تهمت‌ها و شایعات دست به ترور استاد زده است. می‌گفت "به من گفته بودند مطهری کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را در خدمت به رژیم شاه نوشته و وقتی در زندان این کتاب را خواندم بر نادانی خود گریستم و از هم اکنون خود را در آتش جهنم احساس می‌کنم. "

حجت‌الاسلام مطهری خاطرنشان کرد: "مظلومیت استاد به حدی بود که حتی گروهی از نزدیک‌ترین دوستان وی به دلیل موضع‌گیری این شهید در یک مساله، او را به جلسات خود دعوت نکردند."

آیت الله مرتضی مطهری در دوازدهم اردیبهشت ۵۸، توسط گروه فرقان ترور شد و به شهادت رسید.

ابراز نگرانیِ مهدیه محمدی  نسبت به وضعیت زیدآبادی در زندان گوهردشت

Posted:

ابراز نگرانیِ مهدیه محمدی  نسبت به وضعیت زیدآبادی در زندان گوهردشت

اگر در ایران پشتت به جایی گرم باشد، می توانی قانون را کاملا لگدمال کنی -

وضعیت نگران کنندۀ زیدآبادی
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی، دبیرکل ادوار تحکیم وحدت و از روزنامه نگارِان حامیِ مهدی کروبی که بلافاصله بعد از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و تا کنون در بازداشت به سر می برد، نوع برخوردی که طی این مدت با زیدآبادی شده است را نشانگر آن می داند که "اگر در ایران پشت کسی به جایی گرم باشد، می تواند قانون را کاملا لگدمال کند؛ درست مثل سعید مرتضوی که این همه موارد غیرقانونی تا حتی قتل را انجام داد؛ اما کاملا راحت و آزاد است."

هم وثیقه بازداشت است، هم زندانی
محمدی همچنین از نگرانیِ مضاعفِ خود نسبت به وضعیت همسرش در زندان گوهردشت و شرایط بسیار سخت نگهداری وی در بازداشتگاهی که فاقد هرگونه طبقه بندی زندانیان و در میان مجرمان عادی و خطرناک می باشد، خبر داد و پیرامون خلف وعده مقامات راجع به وثیقه های لازم برای مرخصی زیدآبادی گفت: "با وجود سپردن سندهایی به مبلغ ۵۰۰ میلیون برای آزادی وی، در حال حاضر هم خود زیدآبادی و هم این مبلغ وثیقه در بازداشت هستند."

آخرین وضعیت پرونده
به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مهدیه محمدی آخرین وضعیت پرونده و شرایط زندان را نیز تشریح کرده و گفت برای هر بار ملاقات کابینی به مدت ۱۵ دقیقه با سه فرزند خود مجبور است ساعت های زیادی وقت بگذارد: "احمد در زندان کرج دوران تبعید را می گذراند. او با زندانیان عادی که جرایم سنگین دارند مثل قاتلین و یا قاچاقچیان در یک جا نگهداری می شود و هیچ کدام از زندانیان سیاسی نزدیک او نیستند. حکم ایشان که تایید هم شده است شش سال حبس و پنج سال تبعید و محرومیت مادام العمر است. ملاقات ها بسیار سخت هستند. عملا یک هفته در میان می توانم به ملاقات بروم و هر بار رفت و برگشت حدود پنج ساعت طول می کشد چرا که تا کرج چهل کیلومتر مسافت است و آنجا هم برای یک ربع ملاقات کابینی مدت زیادی معطل می شویم. بچه ها هم هر سه ماه یا چهارماه یک بار می توانند به دیدن پدرشان بروند و عملا خیلی هم که بتوانم همان هفته ای که ملاقات خودم هست بروم."

یکسالی که گذشت؛ از ربایش او تا شکنجه و شلیک گلوله در سلول
مهدیه محمدی به شرایط نامناسب احمد زیدآبادی در یک سال گذشته در بازجویی ها و دوران بازداشت نیز اشاره کرد و گفت: "موارد نقض قانون در برخورد با پرونده ایشان بسیار زیاد است. از همان روز اول ساعت ۱۰ شب که ایشان را از در خانه ربودند (این اصطلاحی است که من همیشه استفاده می کنم) تا ۱۴۱ روز انفرادی و ضرب و شتمی که در زندان شدند و نیز بازجویی های غیرقانونی که ایشان گذراندند در موارد متعدد حقوق او نادیده انگاشته شده است. در بازجویی های دشوار ورقه ای جلوی او گذاشتند و گفتند که اتهامات خودت را بنویس، در صورتی که باید اول به ایشان تفهیم اتهام می شد که چرا ایشان بازداشت شده اند و بعد ثابت می شد که آیا درست هست یا خیر اما با خشونت تمام و کتک کاری ورقه ای را جلوی ایشان گذاشته و گفته اند اتهامات اخلاقی، اقتصادی و … خودت را بنویس و قصد داشته اند که همه این اتهامات را به زور به ایشان بقبولانند اما او قبول نکرده و گفته است که من یک روزنامه نگار هستم و کارم هم مشخص بوده و در نهایت با خشونت ورقه را از زیر دست او کشیده اند و یک تیر هم در داخل سلول شلیک کرده اند که آقای زیدآبادی می گفت احساس می کردم صورتم سر شده است. مدت ۱۴۱ روز ایشان را در انفرادی نگه داشتند و بعد به بند ۳۵۰ منتقل شده بود که در طی یک مدت بسیار کوتاه سایر فعالان سیاسی نیز با ایشان بوده اند و این اصل تفکیک جرایم به مدت کوتاهی رعایت شده بود اما ایشان را از تاریخ ۱۲ بهمن ماه به زندان رجایی شهر منتقل کردند که هم اکنون هم در همین زندان نگهداری می شوند."

بهداری زندان و ویروس ایدز
مهدیه محمدی شرایط نگهداری زندانیان از جمله آقای زیدآبادی در زندان رجایی شهر کرج را بسیار غیربهداشتی و غیراصولی دانست و ادامه داد: "شرایط بهداشتی زندان وضع خوبی ندارد. تا مدت ها آب زندان گل آلود و غیرقابل استفاده بود. البته روحیه خوبی که زیدآبادی دارد طوری است که مسائل را آسیب شناسی هم می کند و می گوید، که زندانیان هم رعایت نمی کنند. ... در مورد بهداری زندان هم نگرانی های جدی در مورد بیماری هایی مثل ایدز وجود دارد و من به ایشان توصیه می کنم که تا جایی که امکان دارد به بهداری مراجعه نکنند چرا که اکثر زندانیان معتاد ایدزی هستند و ترس از این که با مراجعه به بهداری به این بیماری آلوده شوند وجود دارد."

قتل و جنایت آشکار در زندان
همسر زید آبادی همچنین ادامه داد "او در شرایطی در زندان رجایی شهر دوران محکومیت خود را طی می کند که شاهد اتفاقات و درگیری های متعدد بین زندانیان قتلی و قاچاقچیان و معتادین بوده و در یک مورد شاهد قتل یکی از زندانیان به دست هم بندان خود در نزاع جمعی بوده است." مهدیه محمدی با ابراز نگرانی از این که همسر او در زندانی فاقد هر گونه امنیت و اصل طبقه بندی نگهداری می شود به کمپین گفت: "زندانیان عادی خطرناکی در این بند هستند که به طور مثال یک دروازه کوچ فوتبال که به زندان آورده شده بود را دزدیده اند که با میله های آن قمه درست کنند و با کوچکترین مشکلی که با هم پیدا می کنند چاقو کشی هم می کنند. زیدآبادی به دفعات شاهد این صحنه ها بوده است که زندانیان با چاقو همدیگر را مضروب کرده اند و یک بار یک نفر به هنگام چنین درگیری هایی کشته شده است. در این بند اکثر مواقع زندانیان مواد مخدری سر پول با هم درگیر می شوند. این که زندان شرایط وحشتناکی دارد و هیچ گونه اصول و موازین حقوق بشری در آن رعایت نمی شود به یک سو، اما جای آقای زیدآبادی در این زندان نیست. طبق اصل تفکیک جرایم هم که باشد ایشان که روزنامه نگار هستند نباید در چنین شرایطی در زندان نگهداری شوند."

با این روند، دارم نا امید می شوم
به گفته مهدیه محمدی همسر زیدآبادی، قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، بارها برای آزادی این روزنامه نگار بهانه های مختلفی آورده و با جود افزایش مکرر میزان وثیقه او و در حالی که به توصیه وکیل وی کلیه موارد قانونی از جمله تودیع وثیقه تعیین شده از سوی خانواده این روزنامه نگار رعایت شده، اما مقامات قضایی همچنان از آزادی زیدآبادی حتی برای مرخصی هم خودداری می کنند.
مهدیه محمدی اقدام مقامات قضایی را لگدمال کردن قانون خواند و گفت: "بعد از گذشت یک سال کم کم احساس می کنم از آزادی ایشان ناامید شده ام. ماه آبان یک بار ۲۵۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کردند که ما ۱۵۰ میلیون تهیه کردیم و گفتند همین میزان کافی است. هر چه منتظر ماندیم ایشان آزاد نشدند. یک ماه بعد قاضی شعبه ۲۶ که پرونده زیر دست ایشان است گفت که ما ۲۵۰ میلیون وثیقه خواسته بودیم که شما ۱۵۰ میلیون را تامین کرده اید و ۲۰۰ میلیون دیگر هم اضافه کنید. ما شروع به پیگیری کردیم که ۲۰۰ میلیون دیگر را تهیه کنیم که یک ساعت بعد مجددا تماس گرفتند و گفتند وثیقه ۵۰۰ میلیون تومان است. ظرف یک ساعت وثیقه ایشان از ۳۵۰ میلیون به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.
تلاش زیادی کردیم که مابقی میزان وثیقه را آماده کنیم و مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما به دلیل ۲۰ میلیون باقی مانده بهانه آوردند. در صورتی که اگر بخواهند کسی را آزاد کنند با مبالغ بیش از این هم کنار می آیند اما قاضی شعبه ۲۶ فقط به این دلیل که من در آن مدت در مصاحبه هایم در مورد شرایط آقای زیدآبادی اطلاع رسانی می کردم گفتند که باقی مانده وثیقه را هم باید تهیه کنیم.
ما به خاطر ۲۰ میلیون تومان باز یک سند دیگر به دادگاه ارائه دادیم. من راضی به این کار نبودم چون می دانستم دارند بهانه می گیرند اما وکیل ایشان توصیه کردند که ما اقدامات قانونی لازم را انجام بدهیم. در نهایت هم مبلغ ۵۰۰ میلیون وثیقه را به دادگاه ارائه کردیم اما ایشان را آزاد نکردند و این اقدام به نظر من چیزی نیست جز لگدمال کردن قانون.
وثیقه هم اکنون هم در اختیار دادگاه است و شاید اگر برویم بگویند که وثیقه را بردارید اما در این شرایط که خود آقای زیدآبادی زندانی است و من سه بچه دارم که باید مخارج زندگی را بچرخانم فقط یک میلیون تومان هزینه بابت کارشناسی سند پرداخت کرده ایم. نگرانیم از آن روست که اگر وثیقه را برداریم و بخواهند بار دیگر برای مرخصی وثیقه تعیین کنند مجددا باید همین هزینه را بپردازیم. برای همین وثیقه را خارج نکرده ایم و صاحبان سندها هم می گویند بگذاریم سندها بمانند و کنار آمده اند."


ترک سالن کنفراس در زمان سخنرانی  محمود احمدی نژاد

Posted:



گزارش سی ان ان -

 

تعدادی از کشورها در زمان سخنرانی محمود احمدی نژاد سالن را ترک کردند

ترور استادان دانشگاه

Posted:



 

خبر ترور علي محمدي (فيزيكدان و از مهره هاي آگاه در پرونده هسته اي ايران) تكان دهنده نبود.
چون او فردي دانشگاهي نبود كه در دانشگاه تدريس كند ا زطرفي سوء قصد به وي در خارج از دانشگاه انجام شده بود.

 

سوء قصد و ضرب و شتم استاد معتمدي پور در فضاي دانشگاه، موضوعي است كه مي تواند بازيچه و بهانه اي در دست  حاكميت باشد تا بتواند نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي مورد نظر خود را وارد دانشگاه كند.

 

مي توان اين احتمال را داد كه به بهانه حفظ امنيت در فضاي دانشگاه ها نيروهاي انتظامي وارد دانشگاه شوند

 

در صورت مخالفت مصوبه مجلس، نيروهاي موردتاييد دانشگاه (بخوانيد لباس شخصي هاي وزارت اطلاعات يا شايدم سربازان گمنام و در واقع چند نام امام زمان) براي حفظ امنيت دانشگاه با انواع و اقسام سلاح ها حضور داشته باشند.

ابتكار بازداشت مریم عباسی نژاد را محكوم كرد

Posted:

ابتكار بازداشت مریم عباسی نژاد را محكوم كرد

معصومه ابتكار، عضو شوراي شهر تهران و مشاور سيد محمد خاتمي در دولت اصلاحات بازداشت مريم عباسي نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران بعد از اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران را محكوم كرد و گفت:« دانشگاه فضاي بيان عقايد مختلف است و بايد چند صدايي حاكم باشد.»
 

 او عباسي نژاد را دانشجويي فعال و كوشا و با ايمان خواند كه حضوري فعال در حوزه دانشگاه و تحصيل داشته و بازداشت او را محكوم كرد.
 

به گزارش خبرنگار جرس، وي افزود:« دانشجويان و جوانان افرادي هستند كه در سن حساسي به سر مي برند و اعتراض و انتقاد حق طبيعي آنها ست. اينكه دختران جوان ما امروز در عرصه‌هاي فعاليت‌هاي اجتماعي و سياسي مطرح مي‌شوند نشان دهنده عمق درك انقلاب اسلامي در اصل حمايت از حقوق زنان بوده و نبايد اينطور با نسل جوان پويا و فعال برخورد شود.»
 

به دنبال اعتراضات گستردۀ دانشجویان دانشگاه تهران به حضورِ ناگهانی و سخنرانیِ محمود احمدی نژاد در آن دانشگاه، روز گذشته مریم عباسی نژاد از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران دستگیر شد.


عباسي نژاد ، یکشنبه شب (۱۲ اردیبهشت) و حوالی ساعت ده شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.


هنوز از علت دقیق دستگیری، محل بازداشت و وضعیت جسمی و روحی وی و همچنین بازداشتهای احتمالیِ دیگر، خبری منتشر نشده و گزارشی مخابره نشده‌است.

 

اطلاعیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

 

در پی بازداشت دکتر مریم عباسی نژاد، دبیر سیاسی سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با صدور اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه او هیچ نقشی در اعتراضات صورت گرفته به حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه تهران نداشته است، خواستار آزادی فوری او شدند.

 

 

به گزارش پارلمان‌نیوز، متن این اطلاعیه بدین شرح است:

پس از حضور ناگهانی رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی تهران در یازدهم اردیبهشت ماه، برای ساعاتی در دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تجمعی شکل گرفت. در پی این واقعه، بر خلاف رویه معمول و سازوکارهای درونی دانشگاه، عده ای از دانشجویان توسط برخی از نهادهای امنیتی فراخوانده شدند و متاسفانه در این میان سرکار خانم دکتر مریم عباسی نژاد، که سابقه نزدیک به ۸ سال عضویت در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران را دارا می باشند، احضار و پس از مراجعه اولیه، بازداشت و منزل ایشان مورد تفتیش قرار گرفت.

به شهادت دانشجویان،فعالین دانشجویی و مسئولین دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ایشان دانشجویی متعهد و معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی و رهرو راه خمینی کبیر(ره) بوده و در طول دوران فعالیت خود، همواره در چارچوب های قانونی حرکت نموده‌اند و ضمنا در تاریخ مذکور، به گواه حراست دانشگاه و شاهدان عینی، ایشان هیچگونه نقشی در تجمعات اعتراضی دانشگاه نداشته‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضمن محکومیت این واقعه خواستار توقف برخوردهای امنیتی با دانشگاه و آزادی هر چه سریعتر سرکار خانم دکتر عباسی نژاد می باشد و نسبت به فشارهای وارده بر دانشجویان در آستانه خردادماه هشدار می دهد. برخوردهای امنیتی با دانشجویان ملتهب شدن فضای دانشگاه را درپی خواهد داشت و می تواند منجر به تحریک احساسات دانشجویان دانشگاه و دور شدن از اعتدال و آرامش گردد.

از سویی به دانشجویان و هم کلاسی های عزیزمان نیز توصیه می کنیم تا در شرایط حساس کنونی، آرامش خود را حفظ نموده تا بهانه ای به دست آنان که به دنبال بحرانند، داده نشود و امکان پیگیری آگاهانه مسائل از طریق مراجع ذیصلاح فراهم گردد.

و من الله التوفیق
انجمن اسلامی دانشجویان

 

غافلگیری سفارت ایران در پاریس

Posted:

خاتمی: صدای ما و دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد

Posted:

خاتمی: صدای ما و دلسوزان انقلاب و نظام به جایی نمی‌رسد

دور شدن جوانان از اسلام و انقلاب فاجعه است -

جرس: رئيس دولت اصلاحات با استقبال از تدوین و اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات از سوي مجمع تشخيص مصلحت نظام،گفت: «اعلام سیاست‌های کلی نظام در مورد انتخابات سبب کاهش کدورت‌ها می‌شود.»


به گزارش ايلنا، حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمي در دیدار با جمعی از نمایندگان ادوار مجلس با بیان اینکه «دو قشر معلم و کارگر سرمایه های بزرگ یک کشور هستند»، گفت:« معلمان از شریف ترین، قانع‌ترین و فداکارترین بخش‌های جامعه بوده‌اند و اساس چرخ‌های رفاه و رونق و اقتصاد و زندگی یک جامعه کارگران هستند.»

 

وی افزود:« معلمان و کارگران در انقلاب و جبهه‌ها نقش مهمی داشته‌اند و امروز هم در جامعه جایگاه والایی دارند، ولی تاکنون آنگونه که شایسته آنان و مورد نظر جمهوری اسلامی بوده است مشکلات آنان حل نشده است؛ هرچند که در همه دوره ها رسیدگی به وضع این دو قشر مورد توجه بوده است.»


رئیس‌جمهور سابق كشورمان تصريح كرد:« جهت گیری‌هائی که در سال‌های گذشته بوده است اگر تداوم می‌یافت قطعا به نتایج بهتری می رسیدیم.»
 

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه« اگر برنامه چهارم اقتصادی درست اجرا می‌شد یا در مسیر اهداف چشم انداز حرکت می‌کردیم، امروز در همه زمینه‌ها از جمله در مورد معلمان و کارگران وضع بهتری داشتیم»، اظهار داشت:«.باید سئوال شود چرا برنامه چهارم اجرا نشد و برنامه جایگزین هم وجود نداشت؟اشکال مدیریت ما در کجا بود؟اگر کسانی به این روند اعتراض داشته باشند اینها را باید دلسوزان تلقی کنیم نه افرادی که تخریب می‌کنند.»


وی یادآور شد:« این روزها مزین به نام شهید آیت الله مطهری است، انسانی که نماینده عقلانیت اسلام رحمانی بود و کسی که همه وجودش را گذاشت برای حقیقتی که به آن اعتقاد داشت، او کسی بود که هیچ تعارضی بین عرفان و آزادی نمی‌دید و از آزادی به عنوان پدیده بزرگ الهی و از حرمت و حقوق و کرامت انسان دفاع می کرد.»


خاتمی تصريح كرد:« نقشی که شهید مطهری برای طرح و پاسخگویی به پرسش‌های زمانه داشت شگفت انگیز بود، اما متاسفانه در کشورمان خیلی از سرمایه‌ها هدر می رود و بد از آنها استفاده می‌شود، همچنانی که از دین، انقلاب، امام راحل و همچنین آیت الله مطهری در مسیر دیدگاههای خاص سوء استفاده می‌شود.»
رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« گاهی جریاناتی برای توجیه کارهای نادرست خود، سعی می‌کنند چهره‌ای از امام نشان بدهند که آن چهره هیچ مناسبتی با شخصیت ایشان ندارد و با این کار خدمتی به امام نمی‌شود بلکه موجب ایجاد بدبینی‌هایی نسبت به امام و نظام می‌شود، آیا واقعا رواست به خاطر توجیه بعضی سیاست‌ها و رفتارها چهره امام مخدوش شود در حالی که مدافعان از شخصیت واقعی ایشان صدایشان به جایی نمی‌رسد؟»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:« ما از دو جهت مورد تهاجم قرار می‌گیریم، یکی از جانب دستگاه‌ها و امکانات تبلیغاتی که در اختیار جریانات خاص است و دیگر آنهایی که در خارج از کشورند و با اسلام و با امام و ایران میانه‌ای ندارند و خوشحال می‌شوند که امام و نظام لطمه ببینند.»


رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها سپس اظهار داشت:« در مورد شخصیت شهید مطهری هم جفا شده است، آن طور که باید و شاید شخصیت ایشان تبیین و معرفی نشده است، یا کسانی سعی کرده‌اند با صداهای بلند به نام دفاع از اندیشه‌های مطهری، اندیشه‌های غلطی را عرضه کنند که دور از شان ایشان است در حالی که در بسیاری از موارد ایشان مبارزه کننده با چنین مسائلی بوده است.»


خاتمی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استبداد زدگی ایرانیان گفت:« این استبدادزدگی جامعه را بر لبه طاس لغزنده ای قرار داده است که هر آن ممکن است افراد و بخصوص حاکمان به درون آن بلغزند و باید هوشیار بود.استبداد زدگی هم آثار اجتماعی و روانی بدی در جامعه داشته است، در محیط‌های استبدا زده متاسفانه شخصیت انسان ها هم لطمه می‌بیند و چون این مساله تاریخی است رسوباتی در ذهن‌های تاریخی ما می ماند و اگر برای زدوده شدن آن دقت، برنامه‌ریزی و تدبیر درستی صورت نگیرد ممکن است علی‌رغم خواست یک ملت برای رهایی از استبداد، دوباره آن رسوبات اثر منفی بگذارد.»
 

وی ادامه داد:« تردیدی در این نیست که ملت ایران، ملتی بزرگ و با سابقه درخشان است که در عمق وجودش خواستار آزادی و سربلندی بوده است و درصد سال گذشته در کشورهای اسلامی و جهان سوم پیشتاز حرکت به سوی آزادی و رهایی از سلطه استبداد و استعمار بوده و در مبارزه برای حاکمیت بر سرنوشت زمینه سازی برای پیشرفت و استقرار نظامی که در آن حاکمیت با مردم باشد تلاش فراوان کرده است که از جمله انقلاب اسلامی اوج درخشانی در این زمینه است.»


رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد:« ما خواستار ایران سربلند، پیشرفته و البته محکوم به احکام اخلاقی و اسلامی و انسانی بوده و هستیم و روح اصلاحاتی که ما می‌گوییم همین بوده و معتقد بوده‌ایم که این حرکت‌ها هم باید در چارچوب قانون اساسی باشد.»


خاتمی تاکید کرد:« مظهر حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، نفی استبداد، زمینه‌ سازی برای پیشرفت کشور، بهره‌گیری از استعدادهای موجود در کشور و رعایت حق و حرمت مردم، انتخابات است.»


وی ادامه داد:« اگر امروز کسانی می گویند خواست ما انتخابات آزاد و سالم است، یقینا در مسیر این اصول و معیارها حرکت می‌کنند.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«وقتی می‌گوییم انتخابات آزاد و سالم و فراگیر باشد، مراد نفی نظارت نیست.نظارت لازم است،نهاد نظارت کننده هم معلوم است ولی نظارت اولا باید برای دفاع از حقوق مردم در برابر کسانی باشد که ممکن است این حقوق را نادیده بگیرند و بخصوص در مقابل آنهایی باشد که قدرت دارند و می‌توانند دخالت کنند به حقوق مردم لطمه بزنند و در اینجاست که ناظر باید مانع شود.»


رئیس بنیاد باران افزود:« شرط نظارت سالم این است که نهاد نظارت کننده و ناظران وابسته به یک جریان و تحت تاثیر جریان خاص نباشند و بیطرفانه بتوانند کار کنند.»


خاتمی در توضیح دومین وظیفه ناظران گفت:« نظارت غیر از قیمومیت است ؛ساز و کارهایی که محدود کننده انتخاب کننده و انتخاب شونده باشد نظارت نیست، اینکه اگر با دیدگاه خاص ؛کسانی مورد پسند نیستند با بهانه‌های نا روا حذف شوند؛ نظارت نیست.»


وی تاکید کرد:« مردم قیمومیت نمی‌خواهند نظارتی می‌خواهند که از حقشان دفاع شود، منظور ما از انتخابات آزاد نفی نظارت نیست، بلکه این نظارت باید گونه‌ای باشد که با روح قانون اساسی سازگار باشد.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «شرط انتخابات آزاد این است که فعالیت احزاب و گروه‌ها در چارچوب قانون اساسی آزاد باشد »، اظهار داشت:« اگر کسانی پایبند به قانون اساسی که اساس نظم است باشند، نه تنها آزاد هستند که کار بکنند بلکه جامعه و حکومت موظف است از حقوق آنان دفاع کند وآن‌ها را تشویق کند.»


خاتمی تصریح کرد:« برای من تعجب‌آور است که نه تنها فعالیت گروه‌ها و احزاب تایید نمی‌شود بلکه برایشان تنگنا ایجاد می‌شود و اخیرا از انحلال احزاب و تشکل‌هایی سخن به میان می‌آید و یا مطبوعات سالم تعطیل می شوند؛این رفتارها و برخوردها با کدام معیار قانون اساسی و مصلحت جامعه سازگار است؟»
 

وی ادامه داد:« احزاب و گروه‌ها از مصالح بخش‌هایی از جامعه نمایندگی می‌کنند و باعث آگاهی، رونق و نشاط در جامعه می‌شوند و باید حضور داشته باشند، البته بعضی از احزاب منتقد وضعیت، حکومت، مدیریت و برنامه‌ها هستند و همین امر باعث رشد جامعه و پیشرفت کشور خواهد شد.»
 

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«انتخابات آزاد و مطمئن در صورتی خواهد بود که نهاد ها و دستگاههائی که وظایف مشخص غیر سیاسی دارند دخالت سازمان یافته در سیاست نکنند، برای هر جامعه‌ای تجمیع سلاح،اطلاعات، ثروت و سیاست مشکل آفرین است.»


خاتمی تاكيد كرد:« ما خواستار انتخابات آزاد و سالم هستیم تا با امیدواری به آینده و دلگرمی بیشتر همه بتوانند دین خود را به کشور و مردم ادا کنند و مطلوب این است سیاست های کلی نظام در این زمینه تدوین و اعلام شود تا هم پشتوانه قوی تر داشته باشد و هم سبب دلگرمی و کاهش کدورت ها گردد.»


ریس بنیاد باران با بیان اینکه «حکومت و دولت باید تابع قانون باشند و آن را درست اجرا کنند»، اظهار داشت:« بهترین شرط برای آنکه قدرت در چارچوب قانون و مصالح کشور عمل کند، آزادی بیان، اندیشه و مطبوعات آزاد و نیز آزادی احزاب، گروهها و تشکل‌ها است.»


رئیس‌جمهور سابق کشورمان با تاکید بر اینکه «حذف جریانات به معنی آن است که در کشور مشکل وجود دارد»، گفت:« امروز باید به سوی فضایی آرام‌تر و امن تر برویم، می‌توانیم با چشم انداز به آینده فضا را تلطیف کنیم و فضای فعلي که مع الاسف؛متکی بر توهمات نارواست به فضای زنده و با نشاط سیاسی اجتماعی مبدل کنیم.»


وی با یادآوری مجدد این نکته که «در فضای بسته ، سخت و سنگین دلسوزانی که می‌خواهند در چارچوب قانون فعالیت کنند محدود می‌شوند و با محدود شدن آن‌ها، دشمنان ایران و انقلاب تقویت خواهند شد»، تصریح کرد:« اعتراض داشتن به مسائل نباید سبب شود که معترضان به همه اتهامات متهم شوند، اگر این مسائل به اسم نظام و انقلاب و امام انجام شود اولین زیان و ضربه‌اش متوجه انقلاب نظام خواهد بود.»


رئیس دولت اصلاحات در بخش پایانی سخنانش اظهار داشت:« عده‌ای با ایجاد جنگ روانی در تلاش برای ایجاد اختلاف توهمی میان شخصیت‌ها، گروه‌ها و جریانات هستند، کجا اختلاف وجود دارد؟!، درست است که همه افکار دقیقا عین هم نیست اما واضح و مبرهن است که اهداف مشترک است و در مسائل اصولی و کلی اختلافی به خصوص در دفاع از حق و حرمت مردم وجود ندارد و نسبت‌های ناروایی که داده می‌شود اصلا وجود ندارد و دروغ است.»
 

وی با بیان اینکه « باید تلاش شود جلوی کسانی که در پی القای اختلاف بین افراد موثر در جامعه و جریانات هستند گرفته شود»، گفت:« نقد غیر از اهانت، دروغ و تهمت و تخریب است، این چه برنامه‌هایی است که رسانه ملی پخش می‌کند که در آن برنامه یک طرفه می‌آیند و در غیبت افراد هر چه می‌خواهند می‌گویند.»


رئیس بنیاد باران تصریح کرد:« ما دلمان برای اسلام و انقلاب می سوزد و معتقدیم اگر این فضای نادرست بهبود یابد و در چارچوب قانون و مصالح حرکت شود مشکلات حل خواهد شد، وقتی دلها به هم نزدیک نیست و تنگناها ایجاد می‌شود ذهن‌ها از مسائل و مشکلات مهمی که در مملکت وجود دارد منحرف و متوجه مسائل دیگری می‌شود.»


وی ادامه داد:« مطمئنم می شود مملکت را به مسیری برد که بهتر و بیشتر بتوانیم به اهداف مورد نظر برسیم و امیدوارم شاهد تحولی در دیدگاه‌ها و سیاست‌ها و برنامه‌ها باشیم که در نتیجه آن در مسیر اتحاد جامعه و نزدیکی دلها به همدیگر در کشور قرار بگیریم که اول و آخر تلاش‌ها و اهداف تامین حرمت ، کرامت، آزادی و حقوق مردم باشد.»


خاتمی خاطر نشان کرد:« باز هم تکرار می‌کنیم که گام مهم آزادی زندانیان، پرهیز از برخوردهای ناروا؛بازشدن فضا طبق قانون اساسی و آزادی فعالیت سیاسی و اجتماعی و تامین آزادی اندیشه و بیان وحرکت به سوی انتخابات پر نشاط و صحیح و ارزش شناخته شدن نقد و اعتراض قانونی است و در راس همه دفاع از حرمت و کرامت و آزادی و حقوق اساسی جامعه و مردم است که تامین آن از اهداف بزرگ انقلاب اسلامی بوده است.»


گفتني است پیش از سخنان خاتمی حاضران در باب لزوم پای بندی به قانون اساسی، اهتمام به حقوق اساسی مردم و انتخابات ازاد ، انتقاد از تهمت زنی‌ها و سند سازی‌ها و برخوردهای ناروا با شخصیت‌ها و جریانات، زیان‌های فقدان رسانه برای اصلاحات و دلسوزان نظام و هوشیاری نسبت به اختلاف افکنی یا القاء اختلاف میان چهره‌های مورد توجه مردم و نیز برنامه روشن برای حرکت و نگرانی از وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی اجتماعی و بین المللی مطالبی را بیان داشته و بر لزوم اتحاد و همبستگس تاکید کردند.
 

کروبی: همه باید جنبش را با محوریت و پافشاری بر انتخابات آزاد به پیش ببریم

Posted:

کروبی: همه باید جنبش را با محوریت و پافشاری بر انتخابات آزاد به پیش ببریم

حاکمیت در پی القای شکست جنبش است؛ ولی مردم هوشیارتر و البته محتاط تر شده اند -

به گزارش سحام نیوز، امروز سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه، گروهی از دانشجویان دانشگاه خبر با دبیرکل حزب اعتمادملی دیدار کردند و ضمن قدردانی از مواضع روشن و شجاعانه وی، به انتقاد از وضعیت نابسامان کشور پرداخته و خواستار حضور پررنگ تر جنبش در صحنه گردیدند.

 

عده‌ای همه محافل را در اختیار دارند


بر اساس این گزارش کروبی ضمن بیان اینکه "ماحصل این انقلاب، قانون اساسی است و طبق همین قانون اساسی حقوق ملت و دولت مشخص گردیده"، خاطرنشان کرد "متاسفانه خودمحوری و قانون گریزی، کشور را به مرحله خطرناکی سوق داده است که نتیجه آن وقایع تلخ اخیر و وضعیت تاسف آور کنونی کشور است. امروز با کمال تاسف شاهد آن هستیم که عده‌ای همه محافل را در اختیار دارند و از آن استفاده ابزاری می‌کنند!"

 

حاکمیت در پی القای شکست جنبش است ولی...


مهدی کروبی در پاسخ به نگرانی دانشجویان از وضعیت موجود و حضور پررنگ تر جنبش در صحنه نیز یادآور شد: "حاکمیت در پی القای شکست جنبش است! به نظر می رسد به‌ دلیل اعمال خشونت ها و رفتارهایی که در هیچ قالبی (مرام و مسلکی) توجیه ندارد، مردم هوشیارتر و البته محتاط تر شده اند که این نیز خود ناشی از هوشمندی مردم در قبال خشونت طلبان است اما سوال اینجاست که آیا فکر و ذهن مردم عوض شده است؟! یقینا خیر. چرا که آن بد رفتاری ها، سرکوب ها، شکنجه ها و تجاوزها توسط افراطیون محال است از اذهان مردم محو شود."

 

ریزش داشته ایم یا رویش؟

این رهبر جنبش اصلاحات همچنین خاطرنشان کرد: "نکته دیگر این است که ببینیم در طول این چند ماه جنبش دچار ریزش شده است یا رویش؟ به نظر بنده جنبش قطعا رویش کیفی داشته است. و این امر به سرعت در میان لایه های مختلف اجتماعی رو به افزایش است. جنبش در همه جا نفوذ کرده است. و مهمترین شاهد بر این مدعا تداوم و افزایش شدت برخورد ها با مردم است و الا چه دلیلی برای ادامه این رویه وجود دارد؟!! مهدی کروبی در ادامه افزود: با وجود آنکه تمامی منابع (مالی، صدا و سیما و …) را در اختیار خود دارند ولیکن از نفوذ روزافزون جنبش، شدیدا احساس نگرانی و خطر می کنند و بنابراین از تک تک مردم در بیم و هراسند!"


ما زنده به ادامه حرکت هستیم


مهدی کروبی در ادامه با بیان این نکته که "جنبش نباید دچار احساسات و امور ساختارشکنانه شود"، تاکید کرد "ما زنده به ادامه حرکت هستیم. اما حرکتی معقول و باتدبیر. حرکتی مبتنی بر اجرای قانون اساسی. این بدان معنا نیست که قانون اساسی کامل و وحی منزل است! قانون اساسی، حاصل تجربیات یک انقلاب کاملا مردمی است و از ظرفیتهای بسیار مناسبی برخوردار است که در صورت رعایت آن، تمامیت خواهان را به زانو در خواهد آورد. "

 

هزینه دادن در راه مردم سالاری امری بدیهی است


کروبی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: "آنچه که مهم است و نیاز به توجه دارد و تجربه بارها آنرا اثبات کرده است این موضوع می باشد که هر آنچه زود بدست آید، زود هم از دست می رود. حرکت باید منطقی، آرام و مداوم باشد تا افراد پالایش شوند و می دانیم هزینه دادن در راه مردم سالاری امری بدیهی است چرا که منافع برخی را متزلزل می گرداند لذا باید ضمن حرکت رو به جلو به آسیب شناسی درونی خود نیز بپردازیم تا در صورت کسب پیروزی آنرا قدر دانسته و به سادگی از دستش ندهیم. همه ما باید با هم و در کنار هم با محوریت و پافشاری بر انتخابات آزاد و اجرای بی چون و چرای قانون اساسی جنبش را به پیش ببریم. و در این راه باید از تمامی ظرفیتهای خود استفاده کنیم."

 

لازم به ذکر است مهدی کروبی حضور خود در نمایشگاه کتاب را برای بعد از ظهر ۱۵ اردیبهشت قطعی اعلام کرده است.

 

کروبی و میرحسین موسوی از مردم خواسته اند در تجمعات و تظاهرات روز ۲۲ خرداد امسال نیز حضور جدی داشته باشند.