جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سال 1389 استقامت تلاش مضلعف

Posted:

???? : طراح سبز

سال 1389 استقامت تلاش مضلعف

سرو ِ جانها, سبز و خرم

Posted:



مهران رفیعی -

هاله داری, کال و نوبر

باغ ِ ما را کرده بی بر

بانگ ِ شومش, سوگ و ماتم

چکمه پوشان, گرد ِ منبر

روز جشن ِ نابکاران, میوه چینان

جای ِ پاکان, چاه و چنبر

کوی ِ خوبان, تیر و سنگر

بوی ِ خون شد مشک و عنبر

بی قراری, بی مداری, بی پناهی, کو پناهی؟

غار و هجرت؟ چون پیمبر؟

راس ِ شورا, این برادر, حاکم ِ داد, آن برادر

رای و میزان, نا برابر

فِسق و خمر و دود و منقل

ای فغان از لکه های ِ آبرو بر

صبر ِ مردم رفته از کف

حل ِ مشکل خوان ز خیبر

سرو ِ جانها, سبز و خرم

نی خزانی چون صنوبر
 

خورشید سبز

Posted:



مهرداد نصرتی -

ساعت صفر و صفر دقیقه و صفر ثانیه است

صدای مرا از ایوان خانه ام می شنوی

...... می شنوی؟!

شب

چسبناکتر از همیشه

بر همه من ماسیده است

و کش می آید وقتیکه دست هایم را می تکانم

و کش می اید وقتیکه با چنگ

تکه ای تاریکیش را از تنم جدا می کنم

نگاه چند گامی بیشتر نفوذ نمی کند

اما صدا گویا ....گویا ....

***

پیشتر

روبروی ایوان

باغچهَ سبزی بود

و حوضی با چند ماهی قرمز

و آن دوردست ها

قله ای سپید که دماوند نامیده بودمش

کوهی که نشان جهانی کشورم بود

پیشتر

ایوان همسایه مان روبرویم بود که تابستان

حوریان بهشتی

تعطیلاتشان را آنجا می گذراندند

و کوچه ای که از پشت در خانه ما

تا دور ترین نقاط جهان می رفت

روبرویم بود

پیشتر

بالای سرم نقطه ای بود که از شدت نور

زرد می دیمش

و حال آنکه مثل باغچه ام سبز بود

پیشتر

روبرویم اینگونه نبود

روبروی نگاهم

بن بست نبود

***

خسته ام

و کورمال

صندلی لالایی ام را پیدا می کنم

تا باقی هذیانم را نشسته ببافم

گلویم می سوزد از بغضی گس

اما غلظت این شب

اشک را هم

امان خروج نمی دهد از چشم

و آرام آرام بخواب می روم چند دهه ای اما

هنوز همچنان ساعت

صفر و صفر دقیقه و صفر ثانیه است.

 

مهرداد نصرتی ( مهرشاعر )
 

افشای جزئیات بازداشتگاه سروش ۱۱۱ در گفتگو با مهدی خزعلی

Posted:

افشای جزئیات بازداشتگاه سروش ۱۱۱ در گفتگو با مهدی خزعلی

مسیح علی نژاد -

ـ آقای دکتر شما گفته اید منابع موثق، خبر آغاز به کار دوباره بازداشتگاه کهریزک را در اختیارتان قرار داده اند ممکن است بفرمایید این منابع موثق مشخصا چه کسانی بوده اند؟

 

ـ طی دیداری که با یکی از مقامات عالی رتبه دستگاه قضایی کشور داشته ام، ایشان به عنوان دردل نکاتی را در مورد وضعیت بازداشتگاه غیراستاندارد کهریزک مطرح کردند و در عین حال خبر دادند که علی رغم دستور مقام رهبری مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه غیراستاندارد، کسانی به شکل خودسر اقدام به بازگشایی مجدد این بازداشتگاه کرده اند این مقام عالی رتبه قضایی همچنین از تغییر نام بازداشتگاه کهریزک به سروش ۱۱۱ خبر داده و بسیار ابراز نگرانی کرد



ـ یعنی کسی که خبر را به شما داده است، در حال حاضر در دستگاه قضایی سمت دارد؟

 

 

ـ ایشان یکی از مسئولین مستقیم قوه قضاییه استان تهران است. البته این یک موضوع جدیدی نیست و در واقع اوایل فروردین، خبرهای جسته گریخته ای از آغاز به کار مجدد کهریزک به گوشمان رسید که با پیگیری های بعدی مشخص شد که این خبر متاسفانه واقعیت دارد.



ـ بر اساس خبر دریافتی شما آیا به کارگیری مجدد این بازداشتگاه به معنی فعالیت دوباره بازجویان و دست اندرکاران سابق کهریزک است و یا احیانا کسانی در این بازداشتگاه همچنان نگهداری می شوند؟

 

 

ـبله متاسفانه این بازداشتگاه زندانی دارد و کسانی که در جریان اعتراضات پس از انتخابات دستگیر شده اند در این بازداشتگاه نگهداری می شوند. در حالی که وقتی دستور تعطیلی یک بازداشتگاه صادر می شود بی شک نگهداری زندانی در چنین بازداشتگاهی تنها به واسطه تغییر نام آن نمی تواند قانونی باشد. لذا به دنبال دریافت چنین اخبار نگران کننده ای تصمیم گرفتم مراتب را از طریق نامه سرگشاده ای به اطلاع آقای لاریجانی ریاست محترم قوه قضایی برسانم تا ایشان پیگیر ماجرا باشند.



آیا در جریان هستید که این بازداشتگاه زیر نظر چه کسانی مدیریت می شود؟

 

 

گفته شده، آقای سردار رادان نیز با هلی کوپتر از محل این بازداشتگاه بازدید کرده است و...

 

ـ آیا پیش از این مکاتباتی با سردار رادان هم داشته اید تا صحت و سقم اخباری که در اختیارتان قرار گرفته بود را جویا شوید؟



ـاز دیدگاه ما که عزیزان مان را زیر شکنجه از دست داده ایم، سردار رادان و سعید مرتضوی به عنوان متهمان اصلی پرونده کهریزک محسوب می شوند و طبیعی است که هیچ ضرورتی برای نامه نوشتن به متهم وجود ندارد. به این دلیل به آقای لاریجانی نامه نوشته ام که ایشان در روزهایی که چهار تن از زندانیان بنا به اقرار و گزارش خود نهادهای امنیتی در زیر شکنجه در کهریزک کشته شدند، ریاست قوه قضاییه را عهده دار نبودند، لذا نامه را به شخص ایشان نوشته ام تا مبادا خارج از دستگاه قضایی بازداشتگاه کهریزک دوباره احیا شود.



آیا از طریق های نهادهای دیگر هم پیگیر این موضوع شده اید؟

 

 

مجلس شورای اسلامی به عنوان یک قوه ناظر بر عملکرد دستگاه های اجرایی و قضایی پس از ارسال نامه به رییس قوه قضایی در جریان این مسئله قرار دارد و همانطور که آقای داریوش قنبری، سخنگوی فراکسون اقلیت مجلس، گفته اند در صورت فعالیت مجدد این بازداشتگاه باید با متخلفان و کسانی که برخلاف نظر مسئولین عمل کرده‌اند با شدت و قاطعانه برخورد شود. اما متاسفانه در سیستم مدیریت کشور فعلا پاسخگویی تعطیل است و عملا کسی خودش را مسئول پاسخگویی به اخبار نگران کننده ای که در مورد مسائل جاری می رسد نمی داند. به هر حال بازگشایی مجدد کهریزک تحت پوشش یک نام دیگر، به نوعی اعلام خطر محسوب می شود که مسئولان پیش از بروز بحرانی مشابه رسوایی کهریزک باید در صدد پیگیری بر آیند و امیدوارم که مجلس شورای اسلامی نیز به زودی کمیته دیگری برای تحقیق و تفحص در زمینه بازگشایی مجدد کهریزک تشکیل داده و موضوع را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد.

 

ـ مگر در موارد گذشته که مجلس کمیته تحقیق و تفحص در مورد نحوه بازجویی ها و نگهداری زندانیان در بازداشتگاهها تشکیل داده بود به نتیجه مشخصی منتهی شده است؟



دغدغه اصلی همین است که در موارد گذشته کسانی چون علاءالدین بروجردی به عنوان نماینده ویژه مجلس روانه بازداشتگاهها و زندان ها شده بودند که متاسفانه واقعیت تاسف برانگیز وضعیت زندان ها را کاملا وارونه جلوه می دادند. به عنوان مثال آقای بروجردی در همان جریان تحقیق از زندان ها، گفته بودند آقای ابطحی در یک سلول پنجاه متری مجهز نگهداری می شد و همه چیز کاملا منطبق بر قانون بوده است. در حالی که در همان زمان و پس از آزادی ام از زندان، آقای بروجردی به دیدار پدرم آمده بودند که بنده همآنجا به ایشان گفتم اگر شما وضعیت و نحوه نگهداری آقای ابطحی را منعکس کرده اید من هم یکی دیگر از زندانیان هستم که گزارش واقعی را در اختیار شما قرار می دهم و شما به عنوان یک نماینده مسئول وظیفه دارید اخبار بنده را هم منعکس کنید که در یک سلول شش متری با وضعیت اسف باری که حتی گردش شب و روز هم در آن سلول مشخص نبود، نگهداری می شدم، در مدت بازداشت حتی یک روز هم از هواخوری که جزء شرایط اولیه نگهداری زندانی محسوب می شود بهره مند نبوده ام. آقای بروجردی هیچ جوابی به بنده ندادند. لذا اگر قرار باشد بار دیگر کسانی چون بروجردی در مورد آغاز به کار مجدد کهریزک تحقیق و تفحص کنند نمی توان امید چندانی به گزارش مجلس داشت.

 

در مورد کسانی چون سعید مرتضوی که اشاره کردید به عنوان متهمان اصلی کهریزک محسوب می شوند مدتی است هیچ خبری منتشر نمی شود، شما می دانید ایشان در حال حاضر کجا هستند و چه می کنند؟



ایشان پس از آنکه به عنوان معاونت دادستان کل کشور منصوب شدند، در یک اتاق کوچک و تقریبا در انزوا قرار گرفته اند. دیگر از آن اتاق کار بزرگ و سر و صداهای گذشته ایشان خبری نسیت اما ظاهرا خود آقای مرتضوی از این انزوا استقبال می کند تا خیلی سر زبان ها نباشد چرا که می داند با قرار گرفتن در صدر خبرها باید در مورد آنچه در کهریزک بر جوانان این کشور رفته است خود او نیز پاسخگو باشد.

 

فکر می کنید دستگاه قضایی به اتهامات سعید مرتضوی هم رسیدگی کند یا پرونده کهریزک به ماجرای اعدام همان چندنفری که اعلام کرده اند ختم شود؟



اگر کسانی در پرونده ایشان اعمال نفوذ نکنند باید خود آقای مرتضوی نیز در کنار سایر متهمان بازخواست و مورد مواخذه قرار گیرد اما متاسفانه دستگاه قضایی ما یک دستگاه مستقل نیست و بررسی پرونده کسی که پیش از این در جایگاه دادستانی بوده است نیز چندان آسان نیست. قضات تحت فشارهای زیادی هستند تا آنجا که اگر بگویم دادگاه متهمان کهریزک و صدور احکام برای آنها هم فرمایشی است شاید چندان بیراه نگفته باشم.

 

به عنوان سوال آخر؛ آیا خود شما از افشای آغاز به کار دوباره بازداشتگاه کهریزک نگران نیستید و آیا با شما تماسی از جانب مسولان امنیتی کشور گرفته نشده است تا شما را تحت فشار قرار دهند که در این زمینه دیگر مطلب ننویسید و یا مصاحبه ای انجام ندهید؟

 

 

فشاری که بر روی زندگی شخصی من است چنان رنج آور است که حتی بچه های من هم گاهی اصرار می کنند تا پدرشان دیگر ننویسد و در معرض خطر دوباره بازداشت و زندان قرار نگیرد. پس همین نا امنی ها و فشارهای اقتصادی که ناشی از ایجاد محدودیت کامل در کار انتشارات من است، به اندازه کافی شکننده هست. همین که یک بچه از اینکه پدرش به یک مقام قضایی نامه بنویسد که هیچ کار غیرقانونی هم نیست، احساس نا امنی و نگرانی می کند به اندازه کافی می تواند مرا تحت فشار قرار دهد. این روزها این احساس نا امنی در همه جای کشور هست. ما ملت طنز پردازی داریم اما مردم ما این روزها در کوچه و خیابان، حتی از یک شوخی ساده هم می ترسند، این فضای ناامنی در زمان شاه هم وجود نداشت اما نمی شود در برابر همه چیز سکوت کرد.

 

با تشکر از شما
 

تصویر - بازدید سید محمد خاتمی از خانه هنرمندان

Posted:



Get the Flash Player to see this rotator.

مصباح یزدی: شعار همت مضاعف و کار مضاعف یک الهام الهی است

Posted:

مصباح یزدی: شعار همت مضاعف و کار مضاعف یک الهام الهی است

محتشمی پور: مصباح و همفکرانش سراغ آقای خامنه ای نیز خواهند رفت -

جــرس: محمدتقی مصباح یزدی، استاد حوزه علمیه قم، شعار «همت مضاعف و كار مضاعف» را یک "الهام الهی" نامید و تاکید کرد برای عمل به سخن رهبری، در درجه اول باید معرفت خود را افزایش دهیم، سپس هستی، خود و خدای خود را بهتر بشناسیم.

به گزارش فارس، مصباح یزدی شامگاه سه‌شنبه ۱۴ ادریبهشت ماه، طی سخنانی در مراسم تجلیل از اساتید نمونه موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم، ضمن اشاره به نامگذاری امسال توسط رهبر جمهوری اسلامی گفت: "ممكن است تلقی شود شعار همت مضاعف و كار مضاعف شعار ساده‌ای است؛ اما به نظر می‌رسد این شعار یك الهام الهی است. "
وی همچنین اضافه كرد: البته الهام موضوع خیلی فو‌ق‌العاده‌ای نیست كه مختص امام معصوم باشد، بلكه خداوند گاهی اوقات به بندگان خود افاضه کرده و به آنها الهام می‌كند. "

این روحانی اصولگرای حامی دولت، با بیان اینكه "منظور از همت مضاعف و كار مضاعف، دو برابر یا سه برابر شدن همت و كار نیست، گفت: "همان گونه كه رهبری اشاره کرد، همت و كار باید چندین برابر شود. "

مصباح یزدی سپس خاطرنشان کرد: "در تنگنا قرار گرفتن باعث افزایش تمركز انسان نیز می‌شود."

لازم به ذکر است طی روزهای اخیر، علی اکبرمحتشمی پور وزیر اسبق کشور و از فعالان اصلاح طلب، محمد تقی مصباح یزدی وهمفکران او را متهم کرده بود که از آیت الله خامنه ای پلی ساختند تا به اهداف خود برسند.

محتشمی پور در دیدار با اعضای سازمان جوانان پیروان خط امام گفت :" اینها جریانی بسیارخطرناک و خشن هستند که به هیچ کس رحم نمی‌ کننند و نه امام را قبول داشته و دارند نه حتی آیت‌ الله خامنه‌ ای را و از ایشان پلی ساخته ‌اند برای رسیدن به اهدافشان و وقتی اهدافشان رسیدند ریشه رهبری را هم می‌ زنند."

او افزود :" من یقین دارم که آقای مصباح یزدی اعتقادی به رهبری ندارد آقای مصباح که به امام اعتقادی نداشته و بعد از پیروزی انقلاب نه در جنگ و نه درجبهه و نه در مسئولیت‌هایی که امام واگذار می‌ کردند حاضر نشده کمک کند چطور فکر می ‌کنید اعتقاد به خامنه‌ ای دارد؟"

به گفته محتشمی پور، " این جریان برای ریشه کن کردن طرفداران واقعی امام و انقلاب تلاش می کند و وقتی ریشه اینها را زدند به سراغ خود خامنه ‌ای می‌روند."

درخواست تشکیل وزارت امر به معروف و نهی از منکر از سوی آیت الله مکارم شیرازی

Posted:




جرس: یکی از مراجع تقلید قم، دلیل گسترش مفاسد اخلاقی در کشور را نبود متولی مشخص در مسائل فرهنگی عنوان کرد و خواستار تشکیل وزارت امر به معرو ف و نهی از منکر شد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، صبح چهارشنبه در جلسه درس اخلاق خود در مسجد اعظم قم اظهار داشت: در رابطه با بعضی آموزشگاه‌ها و دفاتر مطالبی به اطلاع ما می‌رسد که‌ نشان دهنده گسترش مفاسد اخلاقی است.

 

تشکیل وزارت امر به معرو ف و نهی از منکر

 

 

وی ضمن اظهار نگرانی از وضعیت اخلاقی جامعه اظهار داشت: علت اصلی گسترش مفاسد اخلاقی نبود متولی مشخص اخلاقی در کشور است.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که مسائل اخلاقی جامعه مورد تهاجم واقع شده است گفت: دشمنان با انواع وسایل و ماهواره‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند و ما نیز بی‌توجه نشسته‌ایم.

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطر نشان کرد: دستگاه قضایی می‌گوید اگر جرمی اتفاق افتد ما برخورد می‌کنیم و وظیفه‌اش را ترویج اخلاق نمی‌داند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر مانند نیروی انتظامی‌‏، وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی نیز وظایف تعریف شده خود را دارند و متولی تخصصی اخلاق نیستند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: اکنون که در قانون دستگاه امر به معروف و نهی از منکر پیش بینی شده بهتر است آن را به وزارتخانه ارتقا دهیم.

آیت الله مکارم گفت: اگر این دستگاه متولی در قالب وزاتخانه ایجاد شود بسیار مناسب خواهد بود اما اگر امکان اجرایی آن وجود ندارد می‌توان سازمانی تحت نظارت هر 3 قوه تشکیل داد.

 

مسئله بی‌حجابی کل نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد

 

 

وی با بیان این که مسائل اخلاقی در امور سیاسی و اقتصادی تأثر دارد افزود: وقتی اخلاق مردم فاسد شد، رشوه، قاچاق مواد مخدر و طلاق نیز افزایش می‌یابد.

آیت الله مکارم‌ اظهار داشت: بعضی به صورت برنامه‌ریزی شده قصد دارند با رواج بی‌حجابی نظام را تضعیف کنند و نباید فراموش کنیم که مسئله بی‌حجابی تنها یک مسئله ساده نیست بلکه کل نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه تذکر این مسئله را وظیفه خود دانست و گفت: دیگرانی هم وظیفه دارند پیگیری کنند و بدانید که این کار نتیجه خواهد داد.

آیت الله مکارم تصریح کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس‏، حوزه‌های علمیه و ائمه جمعه این مسئله را پیگیری کنند تا از وضعیت موجود خارج شویم.

وی افزود: اگر دستگاه متولی امور اخلاقی ایجاد نشود وضعیت ما تغییری نخواهد کرد.

 

آزار مؤمن اعلام جنگ با خداست

 

 

وی در ادامه با بیان حدیثی از امام صادق(ع) در رابطه با آداب معاشرت گفت: خداوند به کسی که بنده ‌مومنی را بیازارد اعلام جنگ داده است.

این مفسر قرآن افزود: در مقابل این اعلام جنگ خداوند انسانی که بنده‌ای را اکرام کند را از خشم خود در امان می‌دارد و امام صادق(ع) در این زمینه رو به کعبه فرمودند چه قدر مقام تو بلند است اما از تو مهم‌تر حق مومن است.

این استاد درس خارج گفت: اگر در طواف مستحب مؤمنی از شما کمک بخواهد باید طواف مستحب را رها کنید و به یاری مؤمن بپردازید.

وی با بیان اینکه آزار انواع مختلفی دارد اظهار داشت: یک نفر با آزار فیزیکی مردم را آزار می‌دهد و بی‌دلیل به جان مردم می‌افتند که شامل همان اعلام جنگ خدا می‌شود.

آیت الله مکارم با بیان این که نوع دیگر آزار مردم آزار زبانی است ادامه داد: بسیار می‌بینیم که با غیبت و تهمت دیگران را آزار می‌دهند و این نوع‌ آزار بعضی اوقات سخت‌تر از آزار فیزیکی است.

وی افزود: مساجد در ایام ماه رمضان و محرم بلند گوهای خود را به صورتی تنظیم کنند که صدا فقط در داخل مسجد شنیده شود چرا که در غیر این صورت اگر موجب ناراحتی مردم شود مشکل شرعی خواهد داشت.‌

آیت الله مکارم اظهار داشت: صدای اذان باید به شکلی پخش شود که در همه جا شنیده شود حتی اگر باعث شود که بعضی از خواب بیدار شوند مشکلی ندارد چرا که صدای اذان برای بیدار کردن همین افراد از خواب سحر است.

یپام تسلیت مهدی کروبی به مناسبت در گذشت محمد بهمن بیگی

Posted:



درگذشت وی را در سالروز بزرگداشت مقام معلم بعنوان حاصل خدمات بی بدیل وی به علم وفرهنگ می دانم -

جرس: پیام تسلیت مهدی کروبی به مناسبت در گذشت محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموز عشایر منتشر شد. متن این پیام که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته بدین شرح است:

 

انا لله و انا الیه راجعون

بسمه تعالی

درگذشت چهره آشنا درعرصه فرهنگ و دانش مرحوم محمد بهمن بیگی آن هم در سالروز بزرگداشت مقام معلم موجب تاثر و تالم شدید اهالی علم و دانش گردید. اینجانب که از تلاش و فعالیت های این معلم بزرگ درسراسرکشورازنزدیک آشنا بودم و به اهتمام ایشان در شناسائی استعدادهای درخشان عشایر کشور از کرد، ترک، بلوچ، ترکمن و لر و ایجاد بستر برای شکوفائی آنها وقوف داشتم، خرداد ماه سال گذشته در سفر به شیراز فرصت را مغتنم شمرده و از نزدیک با دیدگاهها و عظمت روح ایشان مواجه شدم، جایزه از سوی سازمان فرهنگی یونسکو به این معلم بزرگ در عرصه جهانی وحداقل پاداش دانستم و اینک هم درگذشت وی را در سالروز بزرگداشت مقام معلم نه بعنوان یک تصادف بلکه بعنوان توجه وعنایت خاص خداوند وحاصل خدمات بی بدیل وی به علم و فرهنگ دردوران حیات پربرکتش می دانم وازجوانان ونوجوانان می خواهم که حتما" با مطالعه آثارعلمی ایشان، ضمن آشنائی با خدماتش، چنین چهره هایی را الگوی خود درعرصه علم وعمل قراردهند. اینجانب ضمن تسلیت به خانواده محترم، دوستداران، ایل بزرگ قشقائی ، ممسنی، کهگیلویه و بویراحمد، تمامی عشایر و همه اهالی علم و دانش ومعرفت از درگاه خداوند برای آن عزیز مرحوم علو درجات را آرزومندم.

با احترام
مهدی کروبی
12/2/1389

 

علی تاجرنیا  به زندان بازگشت

Posted:



جرس : دکتر علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و نماینده مردم مشهد در مجلس ششم و رییس کمیته صیانت از آرای استان تهران ستاد مهندس میرحسین موسوی شامگاه دیشب در پی احضار مجدد، به زندان بازگشت .

به گزارش تحول سبز ، دکتر تاجرنیا که از اولین روزهای پس از انتخابات خونین سال گذشته بمدت ۱۴۰ روز در بازداشت به سر می برد با قرار وثیقه از زندان آزاد شد . حکم بدوی وی ۶ سال زندان و ۷۰ ضربه شلاق بود که در دادگاه تجدید نظر به یکسال زندان کاهش پیدا کرد .

دکتر تاجرنیا ، دبیر کنگره سالانه دندانپزشکی کشور نیز می باشد که این کنگره تا ۵ روز دیگر با حضور جمع کثیری از پزشکان ایرانی و خارجی برگزار خواهد شد و مشخص نیست انگیزه بازداشت دبیر این کنگره درست ۵ روز پیش از آغاز بکار این همایش چیست .

زمان اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها هنوز مشخص نیست

Posted:

زمان اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها هنوز مشخص نیست

نماینده مجلس: این طرح برای دولت جنبه تبلیغاتی دارد -

حساب یارانه ها را باز کرده ایم؛ دو ماه دو ماه پول واریز می کنیم


به گزارش ایلنا، محمد‌رضا میرتاج الدینی معاون پارلمانیِ رئیس دولت، امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، در تشریح روند اجرایی طرح هدفمند كردن یارانه‌ها اعلام کرد: "یك مرحله از این طرح كه باز كردن حساب یارانه‌ها است مراحل اجرایی‌اش تمام شده و زمان اجرای آن اعلام می‌شود. شارژ كردن یارانه‌های نقدی نیز برای دو ماه صورت می‌گیرد كه این دو ماه با توجه به سهم هر خانوار از هدفمند‌كردن یارانه‌ها به حساب آنها واریز می‌شود. "

 

زمان اجرای طرح مشخص نیست


تاج الدینی پیرامون زمان اجرای طرح هدفمند كردن یارانه‌ها نیز گفت: "هر زمان كه مقدمات اجرایی شدن این قانون آماده شد، دولت آن را اجرا و زمان آن را اعلام می‌كند، اما هم اكنون زمان اجرای این طرح مشخص نیست و امیدواریم در اولین فرصت ممكن آن را اجرا كنیم."

 

این طرح بیشتر تبلیغاتی است تا اصلاحی


دبیر کمیته سیاسی فراکسیون خط امام مجلس هشتم نیز، در مناظره ای پیرامون طرح هدفمند کردن یارانه ها خاطرنشان کرد: "با گذشت دو سال بحث و تبلیغاتی که دولت بر سر این موضوع راه انداخت، مشخص شد اجرای هدفمند کردن یارانه ها بحث جدی نیست و بیشتر از آن که رویکردش اصلاح ساختار اقتصادی باشد، رویکردش تبلیغاتی است که با توجه به روند طی شده، می توان آن را بطور کامل احساس کرد."

به گزارش سامانه خبری پارلمان‌نیوز، در این مناظره که بین کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا و مخبر کمیسیون طرح تحول اقتصادی کشور و جمشید انصاری، نماینده اصلاح‌طلب زنجان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی گرگان برگزار شد، دو نماینده در خصوص «هدفمند‌کردن یارانه‌ها، دولت یا مجلس» با هم به بحث پرداختند.

 

هاشمی و خاتمی هم به دنبال هدفمندکردن یارانه‌ها بودند


دلخوش بعنوان نماینده اصولگرای مجلس همچنین خاطرنشان کرد "در سال ۱۳۸۳ در نشستی که با خاتمی به عنوان رئیس جمهور دولت هشتم داشتیم، وی عنوان کرد که یکی از آرزوهایش هدفمند کردن یارانه ها بود که به علت مشکلات نتوانست آن را اجرائی نماید. البته دولت هاشمی رفسنجانی نیز می خواست این طرح را اجرا نماید، اما در مجموع ۳۰ سال پس از انقلاب و سه رئیس جمهور دیدگاههای اجرائی متفاوتی در این زمینه داشتند."

 

احتمالا دولت ساقط می‌شد


مخبر کمیسیون طرح هدفمندسازی یارانه ها همچنین ادامه داد: "با توجه به این که در مصرف منابع کشور از جبیب مردم بر می داریم، وضعیت این برداشت ها مشخص نبود و با انجام این لایحه این مشکل برطرف خواهد شد."

دلخوش گفت: "رانت خواری، قاچاق، به وجود آمدن آقازاده ها از کنار همین لایحه هدفمند کردن یارانه ها، عدم شفاف سازی کار برای بخش خصوصی، عدم ایجاد عدالت اجتماعی، عدم بهینه سازی مصرف و موارد دیگر، هر انسان دلسوزی را وادار می کرد که هر جوری که محاسبه نماید، برای جلوگیری از این وضعیت وارد این بحث شود."

وی با اشاره به این که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ۲ روی یک سکه قرار دارند، خاطرنشان کرد: "اگر دولت قبل از انتخابات سال گذشته بطور کامل وارد این موضوع می شد، احتمال این که دولت نهم ساقط شود، وجود داشت، اما اعتقاد ندارم مطرح کردن این بحث، سیاسی و تبلیغاتی بوده، اما شاید مشکل رئیس جمهور این بوده که احمدی نژاد تمرکزی عمل می کند و به دنبال این است که کار را اجرائی کند."

 

لایجه دولت پخته نبود


این نماینده اصولگرا همچنین متذکر گردید : "اگر چه کار دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه ها، پخته نبوده، اما کار مجلس پخته کردن آن می باشد و آنچه را دولت می خواست، انجام دهد، ما با ۴۰ درصد تغییر به تصویب رساندیم؛ من معتقدم که برخی دستگاههای اجرائی در اجرای این لایحه، توانمندی های لازم را ندارند و شاید نتوانند به درستی آن را انجام دهند که این به نفع کشور نخواهد بود."

 

دولت می خواست شوک وارد کند

به گفته این نماینده مجلس، دولت در ابتدا می خواست، شوک یکباره به جامعه وارد کند و این لایحه را پس از تصویب به مدت یک سال انجام دهد، اما پس از بحث و تبادل نظر، مدت اجرا به ۳ سال افزایش داد و ما نیز اجرای آن را در تصویب نمایندگان به ۵ سال رساندیم و اگر دولت و دستگاههای اجرائی قانون هدفمند کردن یارانه را درست اجرا نمایند، بدون شک تورم در کشور کم می شود."

 

دو سال است می‌گویند هدفمندی یارانه‌ها، اما هنوز اجرا نکرده‌اند


در ادامه این نشست ، نماینده اصلاح طلب زنجان خاطرنشان کرد: "مسائل اخیر نشان داد که کار ناپخته ای به مجلس آمده و در این حال نیز دولت به مجلس ایراد می گرفت که چرا در آن تغییرات ایجاد می کند در صورتی که این دولت از تیر ماه سال ۸۷ در مصاحبه های متعدد رئیس جمهور در صدا و سیما و رسانه‌های گروهی، مهمترین طرح را هدفمند کردن یارانه ها اعلام کرد که حدود ۲ سال از مطرح شدن آن می گذرد، اما هنوزاجرائی نشده است."

 

عضو فراکسیون اقلیت مجلس یادآور شد: "اگر کار واقعا مهم بود، همه دنبالش راه می افتادند و به آن سرعت می بخشیدند، اما با کمی بررسی متوجه می شویم که اطلاعات ارائه شده با آنچه که قرار است، عملی شود، متفاوت می باشد."

عضو کمیسیون اقتصاد مجلس همچنین گفت : "در تیر ماه سال ۸۷ با محاسبه های ما سرانه ماهانه هر فرد ۲۰۰ هزار ریال به دست آمد در صورتی که دولت این سرانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار ریال اعلام کرده بود."

انصاری مجددا تاکید کرد: "این طرح بیش از آن که جنبه اجرائی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی داشت و اختلاف نظرهای با توجه به سرعتی که دولت خواسته بود، بر سر این مسائل بود."

 

نگرانیم


عضو بنیاد باران همچنین خاطرنشان کرد: "من معتقد نیسیتم که دولتهای گذشته شجاعت نداشتند، اما اعتقاد دارم که آن دولتها بنا به برخی مصلحتهای ملی که حاکم بود، این کار را انجام ندادند و این دولت هم باید براساس عقلانیت و مصلحت منابع ملی آن را انجام دهد."

نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: "مجلس به برخی بخش‌هائی این لایحه معترض است و ما باید صلاح و مصلحت مردم را در نظر بگیریم که اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها همراه با بار روانی تورم، در واقع بار تورم عملکردی نیز به همراه خواهد داشت و این بارها نباید زیاد و به یکباره به جامعه وارد شود...یکی از نقاط اختلافی دولت و مجلس بر سر همین موضوع است که دولت می گوید نگران تورم نباشید زیرا اگر این طرح اجرائی شود، تورم تک رقمی خواهد شد و تا زیر ۵ درصد خواهد رسید، اما ما آثار تورم روانی و عملکردی و در نتیجه مشکلات و تورم اجتماعی را مشاهده می‌کنیم."