جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تظاهرات گزارشگران بدون مرز در برابر سفارت جمهوری اسلامی در پاریس

Posted:



 

جرس: به مناسبت هفدهمین سالروز ٣ می ١٣ اردیبهشت روز جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در اعتراض به سرکوب آزادی مطبوعات در ایران و برای آزادی روزنامه نگاران زندانی ، تظاهرات اعتراضی را در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس برگزار کرد.

به گزارش سایت گزارشگران بدون مرز، فعالان گزارشگران بدون مرز تی شرتی با عکس مچاله شده محمود احمدی نژاد به تن داشتند که شعار " تنها آزادی مطبوعات آنها را آزار می دهد" بر آن نوشته شده بود. این تظاهرات با حضور چشمگیر رسانه های بین المللی و شرکت تعدادی از روزنامه نگاران تبعیدی برگزار گردید. تظاهر کنندگان با فریاد "آزادی مطبوعات برای ایران" و "روزنامه نگاران زندانی را آزاد کنید" گلوله هایی از روزنامه را به محوطه سفارت پرتاب کردند.

گزارشگران بدون مرز در هفدهمین سالروز آزادی مطبوعات فهرست دشمنان آزادی مطبوعات را منتشر کرد. محمود احمدی نژاد و آقای خامنه ای در کنار ٣٨ رهبر و مسئول سیاسی و نظامی در جهان در این فهرست قرار دارند.

ایران هم اکنون با ٣٥ روزنامه نگار و وب نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران است.

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان پلی تکنیک به دلیل سوء قصد به جان دکتر معتمدی

Posted:

تجمع اعتراض آمیز دانشجویان پلی تکنیک به دلیل سوء قصد به جان دکتر معتمدی

جــرس: دانشجویان دانشکده برق و جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، در اعتراض به سوء قصد به جان دکتر سیداحمد معتمدی، استاد سبزِ آن دانشگاه و از وزرای دولت اصلاحات، دست به تحصن در مقابل دانشکده برق زده و ضمن اعتراض شدید به بی توجهی مسئولین حراست و انتظامات در وقوع این حادثه، خواستار رسیدگی هر چه سریعتر به موضوع این سوء قصد شدند.

دکتر معتمدی وزیر ارتباطاتِ دولت دوم محمد خاتمی و از اساتید سبز دانشگاه پلی تکنیک تهران، صبح امروز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، توسط فردی لباس شخصی و ناشناس که وارد دانشگاه شده بود، در دفتر خود مورد حمله با قمه قرار گرفت و بر اثر جراحات وارده  در بیمارستان مهر تهران قرار دارد.

بنا به گزارش سامانه خبری دانشجو نیوز، دانشجویان متحصن معتقدند دکتر معتمدی که از اساتید محبوب دانشگاه و مخصوصا دانشکده برق می باشد، در حالی مورد این سوء قصد قرار گرفت که هیچ کدام از پیشگیری های امنیتی - که به گفته دانشگاه به منظور حفاظت دانشگاهیان انجام می گیرد- نتوانسته است جلوی این حمله را بگیرد.

معترضین همچنین خاطرنشان کرده اند "در مواردی که برای دستگیری دانشجویان و حمله به ساحت دانشگاه نیازی به این موارد امنیتی باشد، از ریز ترین دوربین ها و موارد امنیتی استفاده می شود؛ اما در این مورد که با جان یکی از شخصیت های علمی کشور گره خورده است، حراست و انتظامات دانشگاه به این گفته که ضارب یکی از دانشجویان قدیمی دکتر معتمدی بوده بسنده کرده اند."

دانشجویان همچنین متذکر شده اند "گفته های مقامات دانشگاه به حدی مضحک بوده است که صراف از مقامات دانشکده برق برای روشن کردن این موضوع ، ضارب را فردی معرفی کرده است که در دوران وزارت دکتر معتمدی خط تلفن می خواسته است و موفق به دریافت آن نشده است."

از موارد مطروحه در تحصن اعتراضیِ دانشجویان این است که "چطور می شود برای بازداشت مجید توکلی تمام دوربین های دانشگاه در اختیار و فعال است و به ضرب الاجلی در اختیار نیروهای امنیتی قرار می گیرد؛ اما در این مورد هیچ دوربینی و یا انتظاماتی وجود نداشته است. با وجود این تناقضات دانشگاه، به گفته شاهدان عینی فرد ضارب حدودا چهل ساله و دارای محاسن بوده است و با سابقه دکتر معتمدی در امور سیاسی در دوره اصلاحات بعید نیست که دکتر معتمدی نیز قربانی بازی های کثیف سیاسی امروز ایران گردیده باشد. چه بسا که برای اساتیدی همچون دکتر معتمدی ضربه چاقو بهتر از حذف شدن از فضای دانشگاه تحت عناوینی همچون تصفیه اساتید می باشد. "

لازم به ذکر است یکی از نزدیکانِ دکتر معتمدی، حال وی را وخیم گزارش کرده و خاطرنشان ساخته است ضربات چاقو از پشت و به کمر وی اصابت کرده و هم اكنون تحت عمل جراحی قرار دارد .



سخنان محمود احمدی نژاد در بدو ورود به آمریکا

Posted:

با تعلیق استادان نمی توانند آموخته های ما از شما را بازگیرند

Posted:

با تعلیق استادان نمی توانند آموخته های ما از شما را بازگیرند

دانشجویان خطاب به بهشتی -

جرس: جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس با حضور در منزل دکتر سید علیرضا بهشتی، روز معلم را به وی تبریک گفتند.

 

به گزارش خبرنگار کلمه ،دکتر بهشتی با اشاره به خدماتی که گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس در طول سال‌های پس از انقلاب به جامعه علمی کشور داشته است و تربیت پژوهشگران و اساتید برجسته‌ای که در حال حاضر در دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبر مشغول به فعالیت هستند، نسبت به برخوردهایی که با اعضای هیات علمی این گروه صورت می‌گیرد ابراز تعجب و نگرانی کرد و متذکر شد:ادامه چنین روندی می‌تواند خطراتی را برای کل جامعه دانشگاهی کشور به همراه داشته باشد. هرچند چنین اقداماتی نمی‌تواند دلسوزان نظام دانشگاهی کشور را از ادامه راه خویش منصرف نماید.

 

وی با توصیه به دانشجویان برای گسترش فضای نقد و گفتگو، تاکید نمود: تنها با پذیرش اندیشه‌های مخالف و بهره‌گیری از تفاوت‌های فکری است که می‌توان به شکل‌گیری فضایی پویا و مترقی در کشور امید بست و این وظیفه‌ای است که مسئولیت آن بیش از همه بر عهده دانشجویان و پژوهشگرانی است که دغدغه آبادانی و سعادت ایران را دارند.

 

دانشجویان نیز با تاکید بر اینکه آنچه اساتیدی چون دکتر بهشتی را به مقام معلمی رسانده است نه حکم مدیران سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها که سلوک معلمی و تعهد به تعلیم و تربیت انسان‌ها ست، خطاب به وی گفتند: با صدور احکامی چون تعلیق فعالیت دانشگاهی و امثال آن، آنچه ما در مباحث علمی و اصول اخلاقی از شما آموخته‌ایم را نمی‌توانند از ما بازستانند و پیمودن چنین راهی هرگز متصدیان آن را به مقصود نخواهد رساند.

 

آنها با اشاره به فشارهای فراوانی که در طول چند سال اخیر بر گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس وارد شده است و تحدید فعالیت اساتید دیگری چون دکتر شکوری و مهندس موسوی، این امر را نشانه موفقیت گروه در تربیت نسلی از پژوهشگران دانستند که در مقابل کژی‌ها و آلودگی‌ها تاب سکوت ندارند و این گنجینه ارزشمند همواره به مثابه ثمره تلاش‌ها و مجاهدت‌های اساتید این گروه باقی خواهد ماند.

 

مجلس کویت: سفیر ایران اخراج شود

Posted:



 

جرس: بدنبال انتشار گزارشی درباره کشف یک شبکه «جاسوسی» وابسته به سپاه پاسداران ایران در مطبوعات کویت، شماری از نمایندگان پارلمان این کشور، خواستار اخراج سفیر جمهوری اسلامی از کویت شدند.

به گزارش رادیو زمانه، خبرگزاری فرانسه به نقل از محمد هایف، یکی از نمایندگان پارلمان کویت نوشته است که باید همه «توافقنامه‌ها» با ایران، تعلیق و سفیر کویت نیز از تهران فراخوانده شود.

این نماینده پارلمان در عین حال به سکوت دولت کویت درباره کشف این شبکه «جاسوسی» در این کشور به شدت انتقاد کرده است.

وی به دولت هشدار داده است در صورتی که در این خصوص موضع‌گیری نکند، شماری از نمایندگان پارلمان این کشور خواستار تحقیق و تفحص در این باره خواهند شد.

شمار دیگری از نمایندگان پارلمان کویت نیز با تقدیر از اقدام دستگاه‌های امنیتی، از دولت خواسته‌اند بر سر امور امنیتی این کشور مصالحه نکند.

در واکنش به این اظهارات، دولت کویت در بیانیه‌ای اعلام کرده که «سازمان‌های امنیتی» این کشور در حال «تحقیق» درباره گزارش یادشده هستند. با این حال در این بیانیه، اشاره‌ای به دولت ایران نشده است.

دولت کویت در این بیانیه افزوده که گزارش‌های منتشر شده در مطبوعات کویت در مورد این شبکه، دقیق نبوده است.

تحقیق و پیگیری مجلس از بازگشایی بازداشتگاه کهریزک

Posted:



جرس: سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) مجلس خواستار بررسی اخبار مربوط به فعالیت مجدد بازداشتگاه کهریزک با نام جدید سروش ۱۱۱ شد.

 

 

در پی انتشار نامه سرگشاده مهدی خزعلی به رییس قوه قضائیه درباره بکارگیری مجدد بازداشتگاه کهریزک با نام جدید به «پارلمان‌نیوز»، گفت:« هنوز اطلاعاتی در این خصوص به مجلس و نمایندگان نرسیده اما باید هر چه سریعتر صحت و سقم این مساله روشن شود.»

 

وی ادامه داد:« اگر این خبر صحت داشته باشد، بازگشایی بازداشتگاهی که به دستور صریح رهبری تعطیل شده جای سئوال دارد.»

 

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام تصریح کرد:« باید دید اگر این اتفاق افتاده باشد چه کسانی احساس چنین قدرتی را دارند که بر خلاف نظر رهبری و با توجه به اقدامات خلاف قانون و بی‌اخلاقی‌هایی که در آنجا صورت گرفت باز چنین بازداشتگاهی را بازگشایی و بکار گرفته‌اند.»

 

سخنگوی فراکسیون خط امام(ره) خاطرنشان کرد:« در صورت فعالیت مجدد این بازداشتگاه باید با متخلفان و کسانی که برخلاف نظر مسئولین عمل کرده‌اند با شدت و قاطعانه برخورد شود.»

 

قنبری همچنین خواستار تحقیق و پیگیری مجلس در زمینه صحت و سقم این خبر شد.
 

کروبی به لباس شخصی های متحصن: ظاهرا مشکل اشتغال شما حل شده است

Posted:

کروبی به لباس شخصی های متحصن: ظاهرا مشکل اشتغال شما حل شده است

جــرس: مهدی کروبی در پاسخ به هتاکیِ لباس شخصی های معترض به وی در جریان مراسم ختم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به آنها خاطرنشان کرد "ظاهرا مشکل اشتغال شما به همین صورت حل شده است؛ چون همه آنانی که کاری دارند، در حال بازگشت به محل کارشان هستند، اما پیداست کار شما همین است!"

 

به گزارش منابع خبری جرس، مهدی کروبی که روز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ در مراسم ختم پدر محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شرکت کرده بود، هنگامی که از مجلس ختم بیرون می آمد، ابتدائا با عده ای از لباس شخصی ها که رو به او فریاد می زدند "مرگ بر منافق" روبرو شد که در واکنش به آنها، با آرامش و تبسم نگاه کرده و پیرامون عملکردشان و ارتباط آن با مسئله اشتغال سخن گفت.

 

این گزارش خاطرنشان کرد به منظور جلوگیری از هرگونه رخدادِ غیرمنتظره، محافظان کروبی قصد داشتند وی را زودتر از معرکه بیرون ببرند؛ اما وی ایستاده بود و خطاب به لباس شخصی های شعار دهنده با صدای بلند سخن می گفت.

 

لازم به ذکر است مهدی کروبی در مراسم فوق با تعدادی از مسئولان حکومتی از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت، روبرو شده و با آنها سلام و احوالپرسی کرده بود.

 

طی ماههای اخیر مهدی کروبی، خانواده وی و حتی منزل و فرزندانِ آنها، بارها مورد حمله، تجمع، هتاکی و تهدیدِ لباس شخصی های حامیِ دولت و شعار دهنده های پشتیبانِ رهبر جمهوری اسلامی بوده اند.

 

لباس شخصی ها در نمایشگاه مطبوعات، یک مراسم مذهبی در قزوین، تظاهرات ۱۳ آبان و ۲۲ بهمن، کروبی را مورد تهاجم فیزیکی نیز قرار داده بودند.


بازداشت مریم عباسی نژاد بعد از اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران

Posted:

بازداشت مریم عباسی نژاد بعد از اعتراض به حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران

دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران -

جــرس: بنا به گزارش های رسیده به جرس، به دنبال اعتراضات گستردۀ دانشجویان دانشگاه تهران به حضورِ ناگهانی و سخنرانیِ محمود احمدی نژاد در آن دانشگاه، روز گذشته مریم عباسی نژاد از اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران دستگیر شد.

 

بنا به گزارش های واصله،  شنبه ۱۱ اردیبهشت (برابر با اول ماه مه و روز جهانی کارگر) محمود احمدی نژاد برای شرکت در همایشی به دانشگاه تهران رفته بود تا همزمان برای بزرگداشت آیت الله مرتضی مطهری، در سالن ابن سینای دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران سخنرانی کند که به دنبال این حضور از پیش اعلام نشده، دانشجویان در تجمعی بزرگ و با شعار های "دولت کودتا، نمی خواهیم نمی خواهیم"، "نصرمن الله و فتح قریب، مرگ بر این دولت مردم فریب"، "موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد"، "احمدی حیا کن، دانشگاه و رها کن"، "یا مرگ یا آزادی" و "موسوی زنده باد، کروبی پاینده باد" علیه او شعار داده و به تظاهرات پرداختند.

 

گزارش رسیده به جرس در همین زمینه حاکیست مریم عباسی نژاد، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، شامگاهِ یکشنبه شب (۱۲ اردیبهشت) و حوالی ساعت ده شب توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

 

هنوز از علت دقیق دستگیری، محل بازداشت و وضعیت جسمی و روحی وی و همچنین بازداشتهای احتمالیِ دیگر، خبری منتشر نشده و گزارشی مخابره نگردیده است.

اتهام تازه باقی: اخلال در امنیت ملی در سخنرانی پنج دقیقه ای  پارک ملت به حمایت از کروبی

Posted:

اتهام تازه باقی: اخلال در امنیت ملی در سخنرانی پنج دقیقه ای  پارک ملت به حمایت از کروبی

ادامه زندان با وجود تعیین دومین قرار وثیقه -

 

 

 همسرباقی امروز به جرس گفت:" این بار مبلغ وثیقه 200 میلیون تومان است واین وثیقه برای اتهام دیگری است که طرح آن تعجب برانگیز است. اتهام اولیه باقی، تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با آیت الله منتظری بوده و اتهام دیگر او سخنرانی 5 دقیقه ای در قبل از برگزاری انتخابات در پارک ملت در جمع هواداران آقای کروبی عنوان شده است. این سخنرانی کوتاه پیش از انتخابات و در زمان فرصت تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ایراد شده و معلوم نیست به چه دلیل امنیت ملی را به خطر انداخته است. در این صحبت کوتاه باقی از ضرورت رعایت ادب و اخلاق در تبلیغات انتخاباتی سخن گفته بود و نیز اعلام کرده بود اگر در انتخابات رای هم نیاوریم پیروزیم چون توانسته ایم ادبیات حقوق بشری را وارد گفتمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نماییم. جالب است که این سخنرانی آن هم در پیش از انتخابات، به مصداقی برای اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت کشور تبدیل شده است."

 
 
فاطمه کمالی همسر باقی می گوید: با وجود آن که به قول آقای باقی این مبلغ وثیقه معادل دیه قتل چند انسان است اما به باقی ابلاغ شده و به امضاء او رسیده است و در حالی که ما آمادگی تودیع وثیقه را داریم هنوز به خانواده اطلاعی داده نشده است و باقی را پس از حدود 130 روز بازداشت همچنان در شرایط نامناسب و بلاتکلیف رها کرده اند و با پيگيري هايي كه تاكنون داشته ايم نتيجه اي نگرفتيم.
 
 
کمالی با انتقاد از اینکه همسرش از حق تماس تلفنی و ملاقات حضوری محروم است گفت:" در ملاقات کابینی که با باقی داشتیم او یادآور شد بازپرس پرونده هنگام ابلاغ قرار به او گفته است که دستور انتقال به بند عمومی را داده است اما معلوم نیست چرا پس از گذشت 130 روز او باید در سلول بسته و بدون هرگونه امکانات که حتی آیین نامه سازمان زندان ها به رسمیت شناخته است باشد.از جمله کتاب،مجله و روزنامه و قلم و خودکار که بخصوص محرومیت آنها برای یک نویسنده شکنجه مضاعف است."
 
 
همسر باقی افزود:" بلاتکلیفی و وضع بد نگهداری کسی که با قرار وثیقه در زندان است و هیچ قرار بازداشتی به او ابلاغ نشده نه تنها غیر قانونی که غیر اخلاقی هم هست و نشان دهنده تلاش برخی افراد برای اعمال فشار های غیر قانونی بر باقی است. " اوادامه داد :" اگر یک روز در یک حمام در بسته محبوس شویم عذاب آور است ، اکنون حدود چهار ماه واندی است که باقی را در یک محیط بسته نگه داشته و حتی حاضر نیستند یک جلد کتاب برای دادن به او را بپذیرند و این معنایی جز اعمال فشار غیر قانونی ندارد."

وخامت حال دکتر معتمدی استاد سبز دانشگاه امیرکبیربدنبال سوء قصد صبح امروز

Posted:

وخامت حال دکتر معتمدی استاد سبز دانشگاه امیرکبیربدنبال سوء قصد صبح امروز

حال وی وخیم گزارش شده است -

بنا به گزارش اخبار واصله به جرس، حدود ساعت ۱۱ بامداد امروز، دکتر معتمدی (استاد دانشکده برق دانشگاه امیرکبیر) در محل استراحت اساتید دانشگاه امیرکبیر واقع در طبقه هفتم ساختمان ابوریحانِ آن دانشگاه با اسلحه سرد مورد حمله واقع شد.

این گزارش خاطرنشان می سازد "ضارب که بعنوان یکی از مدعوین وارد شده و سوء قصد را انجام داده بود، خونسردانه در حالیکه قصد فرار هم نداشت، توسط حراست دانشگاه در خیابان رشت (ضلع شمالی دانشگاه) دستگیر شد و حتی به کسانی که دستگیرش کرده اند گفته بود به حسابتان خواهم رسید!"

هنوز از جزئیاتِ بیشترِ این حادثه و ابعاد دیگرِ آن، خبری منتشر نشده، اما آخرین خبرها حاکی از آن است که هم اكنون دانشجویان دانشكده برق دانشگاه پلی تكنیك كه هنوز در شوك این حادثه به سر می برند، روبروی دانشكده تجمع كرده اند.

خبرگزاری ایلنا به نقل از یکی از نزدیکانِ دکتر معتمدی، حال وی را بسیار وخیم گزارش کرده و خاطرنشان ساخته است ضربات چاقو از پشت و به کمر وی اصابت کرده و هم اكنون در بیمارستان مهر تهران واقع در خیابان زرتشت زیر عمل جراحی قرار دارد . این گزارش همچنین اعلام کرد "بنا به اظهار مسئولان دانشگاه، مراجعه کننده بعدی پس از ورود به اتاق دکتر معتمدی متوجه حادثه شده است که بلافاصله معتمدی را به بیمارستان منتقل کردند. "

خبرگزاری فارس نیز به نقل از محمدرضا معتمدی‌پور فرزند وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت اصلاحات گزارش داد "معده و روده در اثر اصابت چاقو پاره شده و خونریزی شدیدی دارد و پزشكان برای تأمین خون مورد نیاز وی تقاضای خون كردند و در حال حاضر مدت 3 ساعت است كه پدرم در اتاق عمل است."

لازم به ذکر است در حالیکه ورود و خروج تمامی دانشجویان به محوطه دانشگاه و خوابگاهها شدیدا توسط حراست و انتظامات و مامورانِ لباس شخصیِ نامحسوس شدیدا کنترل می شود، ورود ضارب ناشناس به دانشگاه و سوء قصد به جان دكتر معتمدی، بنا به گزارش رسانه ها و شاهدان عینی، به راحتی صورت گرفته است.

یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به سامانه خبری دانشجونیوز گفته است "دانشجویان دانشكده برق قصد دارند تا در اعتراض به نبود امنیت جانی، کلاس ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کنند."

گزارش ارسالی به جرس خاطرنشان کرده است انتظامات دانشگاه در حال راضی کردن اساتید و دانشجویان می باشد تا بگوید این حمله سیاسی نبوده است و از تحصن و اعتراضات احتمالی جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است فرزندان دکتر معتمدی در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری بازداشت شده بودند.