جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


من صدای خش و خاشاکم

Posted:

???? : طراح سبز

من صدای خش و خاشاکم

گزارش تصویری - دیدار روسای مجالس ایران و کویت

Posted:



جاسم الخرافی رئیس مجلس الامه کویت بعداز ظهر امروز سه شنبه با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

 
Get the Flash Player to see this rotator.

گزارش تصویری - استقبال از علی وکیلی راد در تهران

Posted:



 
Get the Flash Player to see this rotator.

گزارش تصویری -  دل نوشته هایی بر بدنه خودروها

Posted:



 
Get the Flash Player to see this rotator.

بررسی نامه ۱۷۵ نماینده مجلس در گفتگو با دوعضو فراکسیون اقلیت

Posted:

بررسی نامه ۱۷۵ نماینده مجلس در گفتگو با دوعضو فراکسیون اقلیت

مسیح علی نژاد -


به نظر می رسد با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالگرد بیست و دوم خرداد و به دلیل عدم اطمینان از واکنش عمومی جامعه نسبت به دستگیری دو تن از سران جنبش سبز، اختلاف نظر مجلس و قوه قضاییه نیز برای برخورد و محاکمه میر حسین موسوی و مهدی کروبی شکل جدی تری به خود گرفته است.


  با محمد مهدی شهریاری و نصرالله ترابی دو تن از نمایندگان مجلس هشتم که عضو فراکسون اقلیت این مجلس به شمار می روند، در مورد تردیدهای موجود برای برخورد و محاکمه قضایی سران جنبش گفتگوی تلفنی کوتاهی انجام شده است که در پی می آید:

 

 

شهریاری: دوستان شریعتمداری در مجلس خواستار محاکمه کروبی و موسوی شدند

 

 

آقای شهریاری، بسیاری از مسولان سابق همین کشور، نمایندگان سابق مجلس، معاونان وزرا، روزنامه نگاران و برخی از شهروندان معمولی بعد از انتخابات دستگیر شده و برخی هنوز در زندان هستند، آقایان موسوی و کروبی نسبت به وضعیت همین بازداشت شدگان به کرات اعتراض کرده اند اما در چنین شرایطی ۱۷۵ تن از نمایندگان مجلس به رییس قوه قضاییه پیشنهاد برخورد با موسوی و کروبی رامی دهند و از طرف دیگر با پیشنهاد تحقیق و تفحص از بازداشت گاه های کشور مخالفت می کنند، چرا؟


متاسفانه جمعی از نمایندگان که از دوستان آقای شریعتمداری و هم اندیشان وی در مجلس هستند طی یک اقدام غیر منطقی در نامه ای به آقای لاریجانی چنین درخواستی کردند که رییس قوه قضاییه باید با "سران فتنه" هر چه سریعتر برخورد کند اما شاهد بودیم که آقای لاریجانی به این گروه های خاص در مجلس پاسخ روشنی داد تا از این پس در امور قضایی کشور دخالت نکنند. در واقع مدتی است که این اصل استقلال قوا توسط برخی از جریان های خاص در مجلس مورد توجه قرار نمی گیرد و همواره تلاش می کنند انگیزه های سیاسی خود را در برخی از بیانیه ها و تصمیم گیری های خود وارد سازند که این امر مشخصا به استقلال قوای سه گانه کشور و سیاست های قضایی و اجرایی کشور لطمه می زند اما عکس العمل به جای آقای لاریجانی پاسخ خوبی به این دسته از نمایندگان بود.


ولی از طرف دیگر خود آقای لاریجانی هم در این نامه تاکید کرده اند؛ «در جرم سران فتنه هم تردیدی نیست و در برخورد با آنان نیز هیچ خوفی نداریم» لذا بر اساس گفته های خود رییس قوه قضاییه اگر هم تاکنون برخوردی نشده بنا بر سیاست های کلان کشور و نظر رهبری بوده است، بر این اساس آیا تضمینی وجود دارد که این فشارها با قرار گرفتن در آستانه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری ایران افزایش پیدا نکند و دستگاه قضایی مصمم به دستگیری موسوی و کروبی نشود؟


این موضوع به اتفاقاتی که در آینده رخ خواهد داد بستگی دارد. به هر حال اگر اعتراضاتی مجددا شکل گیرد و راهپیمایی هایی در سطح خیابان صورت گیرد، دستگاه های امنیتی نیز ممکن است برای کنترل اوضاع کشور تحت فشارهایی قرار بگیرند و دوباره ممکن است برخوردهایی صورت گیرد، خصوصا در برخی از موارد شاهد بودیم که برخی از جریان ها نیز در این راهپیمایی ها سوء استفاده هایی کردند و علیه کل نظام شعارهایی را مطرح کردند که این امر هم دستگاه امنیتی کشور را به برخورد با برخی از جریان ها در راهپمیایی ها ترغیب بیشتری می کند.


فکر نمی کنید مخالفت دستگاههای اجرایی برای صدور مجوز به موسوی و کروبی به منظور برپایی راهپیمایی زمینه، رادیکال تر شدن فضای سیاسی و یا طرح همان شعارهایی که می گویید را در راهپیمایی ها بیشتر کرده است؟


به هر حال این یک بحث آرمانی است که ما هم می گوییم اگر به مخالفان اجازه طرح مسایل و نقطه نظرات شان داده شود، امکان بروز چنین رفتارها و شعارهای افراطی در راهپیمایی ها و یا حتی سوء استفاده های برخی جریان های ضد انقلاب کمتر خواهد شد و بسیاری از مسایل با شیوه های معقول تری حل خواهد شد اما همین که تدبیری اندیشیده نمی شود موجب می شود تا برخی از رفتارها نیز در راهپیمایی ها صورت بگیرد که مسايل اساسی را تحت الشعاع قرار می دهد و نهادهای امنیتی هم با استناد به همین موارد برای کنترل اوضاع وارد عرصه می شوند. در حالی که باید با تامل بیشتری نسبت به شرایط کشور عمل کرد


هویت نمایندگانی که در دفاع از کیهان و روزنامه هوادار دولت به رییس قوه قضاییه نامه داده و خواستار برخورد و محاکمه «سران فتنه» شده اند تا کنون مشخص و منتشر نشده است. آیا عدم انتشار اسامی کسانی که درشرایط فعلی کشور از خانه ملت به جای دفاع از ملت به دفاع از حسین شریعتمداری برخاسته اند، دلیل خاصی دارد؟


به نظرم تاکنون پیگیری نشده است و خوب است دوستان شریعتمداری که چنین نامه ای را در مجلس امضا کرده اند، اسامی خودشان را هم در اختیار افکار عمومی قرار دهند. به نظرم مشکلی نسیت و فقط پیگیری نشده است.


در مورد رای منفی مجلس به تحقیق و تفحص از بازداشتگاه های کشور چطور؟


بهتر بود مجلس ضمن موافت خود با تحیقیق و تفحص از بازداشت گاه ها حسن نیست خود را به ملت نشان می داد اما ظاهرا برخی از نمایندگان به دلیل اینکه طرح از سوی برخی از دوستان از جمله آقای کواکبیان در مجلس مطرح شده بود، به آن رای منفی دادند.

 

 

ترابی: نمایندگان مجلس با بیانیه های احساسی نباید به دنبال اداره کشور باشند

 

 

آیا نامه نمایندگان مجلس به ریاست قوه قضایی برای برخورد با کسانی که خود به عنوان «سران فتنه» از آنها یاد کرده اند، در راستای وظایف تقنینی و نظارتی این قوه بوده است؟


فکر می کنم خود مجلس می باید بر اساس متن قانون با تخلفات برخورد بکند، با بیانیه و سخنرانی و شعارهای هیجانی و احساسی نمی شود کشور را اداره کرد. نامه نمایندگان به رییس قوه قضاییه هم بیشتر برآمده از این فضای های هیجانی بوده و مبنای قضایی نداشت.


صد و هفتاد و پنج نماینده این نامه را امضاء کرده اند و همزمان در همین مجلس رای قاطعی به تحقیق و تفحص از بازداشت گاه های کشور داده نشد، در این مورد چه پاسخی می شود به مردمی که نمایندگان شان را به مجلس فرستاده اند داد؟


به هر حال رای با اکثریت است و اکثریت مجلس به تحقیق و تفخص از بازداشت گاه ها نه گفته اند، لذا باید این رای اکثریت را پذیرفت. اگر چه من خودم معتقدم تحقیق و تفحص در هر زمینه ای مثبت است و اشکال ها را برطرف می کند و می شد مجلس از این فرصت استفاده کند. اگر این تحقیق و تفحص تصویب می شد، راه برخورد با متخلفان هم از طریق مجاری قانونی می توانست مورد پیگیری قرار گیرد اما به هر تقدیر ترکیب مجلس فعلا همین است و تغییر هم نمی تواند بکند، همانطور هم که گفتم فضای کشور یک فضای احساسی است. تنها زمانی که به یک ثبات رفتاری از لحاظ سیاسی در کشور برسیم این مسایل حل خواهد شد در غیر اینصورت بسیاری از تصمیمات مهم هم تحت تاثیر همین فضای هیجانی اتخاذ می شود.


فکر می کنید خاستگاه این هیجان کجاست و مجلس به عنوان یک قوه مهم کشور باید بر این فضای احساسی غالب شود تا کشور به ثبات سیاسی برسد؟


یک عده در مجلس هستند که دغدغه های سیاسی دارند و می خواهند رقیب را از صحنه بدر کنند بر این اساس حتی در مورد نامه ای که به آقای لاریجانی نوشته اند هم اساسا بحث قضایی مطرح نبود.


پس با این توصیف علی رغم اینکه اخیرا رییس قوه قضاییه به نامه نگاری مجلس اعتراض کرده است، آیا همچنان زمینه برخوردهای جدی تر با معترضان به انتخابات با توجه به قرار گرفتن در آستانه سالگرد بیست و دوم خرداد پابرجاست ؟


فکر می کنم اگر هم جرائمی صورت گرفت، شان قوه قضاییه بالاتر از آن است که بخواهد به شعارها و بیاینه های برخی از نمایندگان مجلس توجه کند. بعید است دستگاه قضایی بخواهد تحت تاثیر سیاست های مجلس با منتقدان برخورد کند. اگر قرار بود دستگاه قضایی با سخنرانی ها و بیانیه های برخی از نمایندگان رفتار بکند، دستگاه قضایی زیر نظر قوه مجریه قرار می گرفت. به نظرم جایی که اختلاف سیاسی میان جناح های یک کشور بالا گرفت، قوه قضاییه نباید طرف یک جناح یا جریان را بگیرد، چون روال قضایی مشخص است، اگر تخلفی هم صورت گرفت باید احضاریه صادر کرد، به شکل قانونی و براساس عدل و موازین حقوقی دادگاه تشکیل شود و به جرایم رسیدگی شود.


در شرایط فعلی خانواده های زیادی هستند که به عدم رعایت همین موازین حقوقی معترض هستند، آیا اساسا در مجلس در مورد وضعیت این خانواده های زندانیان سیاسی و کسانی که اعضای خانواده خود را در راهپیمایی ها و بازداشتگاه ها از دست داده اند هیچ بحثی صورت می گیرد تا نمایندگان مجلس در خانه ملت، خانواده ها را در طرح شکایت ها و پیگیری حقوق شان یاری کنند؟


این مجلس همانطور که گفتم ترکیب اش همین است، برخی ها هم به هر حال به احزاب و جاهایی متصل هستند که به آن شکلی که مورد نظر است شاید نتوانند پیگیر باشند. فشارهایی هم هست.


متوجه منظور شما از برخی فشارها نمی شوم، به هر حال نمایندگان از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند، شاید بهتر از مردم معمولی بتوانند پیگیر تخلفات صورت گرفته باشند؟


در مجلس در خیلی از موارد بحث هایی صورت می گیرد، اخبار و اطلاعاتی که می رسد مورد بررسی قرار می گیرد اما در جمع بندی های نهایی تحت تاثیر همان فضای حاکم بر شرایط سیاسی کشور قرار می گیرد و آنگونه که باید نتیجه نمی دهد.
 

جدیدترین تصاویر از ریگی در زندان

Posted:



جلسه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی از روزنامه ایران ۲۷ تیرماه برگزار می شود

Posted:

جلسه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی از روزنامه ایران ۲۷ تیرماه برگزار می شود

جــرس: جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی علیه روزنامه ایران، بیست و هفتم تیرماه امسال در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه برگزار می شود.

 

 


بنا به گزارش های واصله، کاوه اشتهاردی در پرونده مذکور به دلیل انتشار خبری مبنی بر نامه سرگشاده ۲۲۰ تشکل دانشجویی خطاب به دادستان کل کشور، به "افترا، نشر اکاذیب و انتساب بزه فساد اقتصادی به فرزند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام" متهم شده است.


این تشکل‌ها یک سال پیش و در تاریخ ۲۵ خرداد ماه ۸۸، طی نامه‌ای به دادستان کل کشور وقت، خواستار رسیدگی سریع به آنچه "پرونده‌های مفاسد اقتصادی و اولویت دادن به پرونده مهدی هاشمی رفسنجانی" ادعا می کردند، شده بودند.


پیش از این و در جریان رسیدگی به این پرونده، قاضی محمدهادی فضلعلی رئیس شعبه دوم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت، قرار منع تعقیب اشتهاردی را صادر کرده بود که این رأی به تأیید معاون دادستان تهران رسیده بود.


بنا به گزارش های ارسالی، قاضی صفوی رئیس شعبه ۱۰۸۳ دادگاه عمومی تهران، با رسیدگی به اعتراض وکیل مدافع مهدی هاشمی به این قرار و با اعلام اینکه "روزنامه ایران بدون تحقیق و بررسی، و با هدف تخریب خانواده هاشمی رفسنجانی و بدون ذکر نام تشکل‌های مورد ادعا خبر را درج کرده است"، شکایت علیه مدیرمسئول روزنامه ایران را در اجرای بند «ن» از ماده سه قانون اصلاح تشکیل دادگاه‌های عمومی وارد دانست.


طبق آخرین گزارش ها،، جلسه دادگاه رسیدگی به شکایت مهدی هاشمی علیه روزنامه رسمی دولت (ایران)، ‌صبح ۲۷ تیر ماه، در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیأت منصفه برگزار خواهد شد.


مدیر مسئول روزنامه ایران، ۱۹ فروردین ماه امسال نیز، با شکایت موسوی، خاتمی و مهدی هاشمی به دادگاه احضار شد.
میر حسین موسوی و ‌محمد خاتمی نیز شکایت های جداگانه ای علیه این روزنامه داشته اند که در دادسرای عمومی و کارکنان دولت در دست رسیدگی است.


پیش از آن فائزه، محسن و محمد هاشمی و همچنین دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، شکایت‌های جداگانه‌ای را علیه مدیر مسئول روزنامه ایران به دادگاه ارائه کرده بودند.


هنوز از سرنوشت این شکایت ها از روزنامه رسمیِ ارگان دولت، خبری منتشر نشده است .

 


خبر دستگيري سر تيم حفاظتي موسوي تكذيب شد

Posted:



 

جرس:معاونت روابط عمومي و تبليغات ستاد حفاظت انصار المهدي(عج) با صدور اطلاعيه‌اي خبر دستگيري سر تيم حفاظتي ميرحسين موسوي را تكذيب كرد.
به گزارش ايلنا در اين اطلاعيه آمده است: سر تيم حفاظتي نامبرده طبق ضوابط جاري ماموريتش به اتمام رسيده و صرفا جابه‌جايي كاري صورت گرفته است.

این در حالیست که حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات نیز گفته است  از بازداشت احمد یزدانفر، محافظ میرحسین موسوی «بی‌خبر» است.

شجریان، پژواک روزگار: مستندی از تلویزیون بی‌بی‌سی

Posted:



براي جعفر پناهي

Posted:



آروش -




جعفري ديدم كه بر جعفر سوار
جعفري مي­خورد و از جعفر پريد

اين را گفتم كه قاه قاه بخندي، جعفر! عشق كني، صفا كني! اين را نوشتم كه بنشيني گوشه سلول تنگ و بي قواره پنجاه و شش،تشنه و گرسنه؛ زل بزني به آن ديواري كه احتمالا يك نيمچه پنجره­اي دارد يا ندارد و بعد آرام آرام پلكهايت را طوري ببندي كه تصوير روبه رويت فيد شود به روشني و وقتي آن لنز تيزبين ماجراجوي كنجكاو باهوش را باز مي­كني ديگر ديواري نيست! 

در تصويرت يك روز روشن روشن است و چمنزاري پرپشت وسيع كه از اين سو و آن سوي كادرش بچه­ها مي­آيند و مي­روند و فرياد مي­كشند و قهر مي­كنند و دوست مي­شوند؛ از آسمان مثل فيلمهاي فليني قاصدكهاي بهار با نسيمي مست اين سو و آن سو تاب مي­خورند و درختان سخاوتمند سايه­هاي بي­منت خود را بر گستره علفزار پهن مي­كنند. مي­روي به سمت يك ميز بزرگ چوبي با چندين صندلي كه از كنده بي­دود درختان پير تراشيده­اند و روي آن كنده­ها دوستانت نشسته­اند با خودت و داريد قاه قاه مي­خنديد به اين دو مصرعي كه من برايتان خواندم؛ بدون هيچ ترسي و هيچ تشويشي در ميانه تصوير.

اين را مي­نويسم به عشق جعفر پناهي؛ كه با مردم است؛ كه واقعا با مردم است و پا به پاي آنها هنگامي كه بيرون مي­آمد جعفر پناهي فيلمساز را در خانه جا مي­گذاشت و مردم مي­شد. نه! نمي­خواهم بگويم همه مردم. دوست ندارم از اين واژه بد بهره ببرم و آن را در يك معناي گل و گشاد بياورم. نه! نه همه مردم! دست كم آن دسته از مردمي كه امروز به خاطر تمام اتفاقاتي كه پارسال افتاد فهميدند حقشان چيست خانه شان كجاست و در تصرف كيست. اصلا چه اهميتي دارد در اقليت يا اكثريت بودن. مهم گفتن حرف حق است. حتا مي­خواهم بگويم اين مردمي كه نوشتم در اكثريت هم اگر نباشند حق با آنهاست و روزي خواهد رسيد كه اكثريت مطلق خواهند بود؛ تمام ايراني­ها خواهند شد. آن دسته از مردمي كه واقعا دلشان براي ايران مي­سوزد و با تمام وجودشان مي­خواهند، مي­خواهند كاري برايش انجام دهند؛ با اينكه هنوز حق خودشان را از سرزمين مادري بازنستانده اند. آناني كه فارغ از مذهب و جناح و حزب و تفكر ايران را آباد و سربلند مي­خواهند و به روزي مي­انديشند كه مي­خواهند از بين بهتر و بهترين براي ايران خويش انتخاب كنند! و جعفر پناهي يكي از همين مردم است. 

اينها را با چشماني گريان مي­نويسم. با چشماني فلو كه دقايقي پيش از اين توي كيف سي دي دنبال بادكنك سفيد مي­گشت. با دهاني كه فرياد مي­كشيد: "مامان! بادكنك سفيدم كجاست؟" و مامان كه نمي­دانم از پياز چشمانش خيس بود يا نه و نمي دانم از چي صدايش مي لرزيد جواب داد:"توي كيف دنبال بادكنك مي گردي؟" و هق هق پياز ريز مي كرد. جوري پياز ريز مي­كرد كه انگار مادرش مرده! گفتم پس كجا بگردم؟ گفت برو توي شهر. نرسيده به درخت كوچه باغي است كه از بادكنك تو سفيدتر است... گفتم چه جوري چه جوري...

اينها را مي نويسم چون از استبداد بيزارم. چون مي خواهم خاكستر قانوني كه جعفر را زنداني مي كند بپاشم توي صورت مستبدين ...
اينها را مي نويسم چون از كساني كه آب به آسياب استبداد مي­ريزند يا در برابرش سكوت مي­كنند بسي بسيار بيشتر بيزارم...
و ديگر نمي توانم بنويسم...

 

ديدگاه هاي وارده در یادداشت ها لزوما ديدگاه جرس نیست