جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سلول انفرادی

Posted:



ف.م.فریاد -

زنجیر های پیوسته...

پاهای خسته...

صف به صف...

از دالانی به دالانی دیگر..

درهای بسته...

اتاقک های بی روزنه...

جیره بندی نفس،

در زمانهای مقرر...

روز تاریک،
شب سیاه،

سکوت بی پایان...

تنهایی مرگبار،

نه همکلامی،

نه هم صدایی،

گاهی صدای ضجه ایی...

آینده را به گذشته گره می زنند،

حسی گنگ،

میانه ی مرگ و زندگی... .

نویسنده : ف.م.فریاد

یادتان هست؟

Posted:

???? : طراح سبز

یادتان هست؟

هراس ائمه جمعه از قدرت فرهنگی مخالفان حکومت

Posted:

هراس ائمه جمعه از قدرت فرهنگی مخالفان حکومت

سرویس فرهنگی جرس -

 
تهران- احمد خاتمی: جریان فتنه در حال احتضار است


امام جمعه تهران خطبه خود را با حمله به مخالفان حکومت آغاز کرد و بدون هیچ گونه مقدمه چینی مدعی شد که مخالفان شکست خورده اند."احمد خاتمی" با خطاب کردن مخالفان به عنوان جریان فتنه ادعا کرد که "آنان گرچه در تلاش هستند تا بگويند ما نمرده ايم اما واقعيت اين است که به حال احتضار افتاده اند."او سپس دشمنان حکومت را به شکلی دسته بندی کرد که نشان می داد منظورش از دشمن، کارگزاران دولت های هاشمی و خاتمی هستند.ادعای خاتمی این بود که " دشمنان نظام جنگ نرم خود در عرصه هاي سياسي و فرهنگي را از حدود 20 سال قبل آغاز کرده و مدتي نيز قدرت را در دست داشتند و اوج تلاش آنان در جريان اتفاقات پس از انتخابات اخير رياست جمهوري بود." او سپس با اشاره به برگزاری تجمع های حکومتی نهم دی ماه و بیست و دوم بهمن ماه نتیجه گرفت که به واسطه این تجمع ها کمر جنگ نرم دشمن شکسته و جبهه انقلاب پیروز شده است.خاتمی با این حال آن چه را رواج فساد و بی حجابی و ابتذال در جامعه می خواند هم به جنگ نرم دشمن ربط داد و گفت که "جلوه هاي اين تهاجم در حوزه هاي مختلف فيلم ، تئاتر ، ورزش و برخي رسانه ها قابل مشاهده است و در برخي موارد کار به کشف حجاب نيز رسيده است." او سپس در بیان حکم حجاب مدعی شد که "مساله حجاب موضوعي شخصي نيست بلکه اجتماعي بوده و رعايت نکردن آن مي تواند سرمنشاء بسياري از گناهان کبيره باشد و بر همين اساس بايد براي رعايت آن ، هم کار اجرايي کرد و هم کار فرهنگي ." خاتمی در پایان بندی خطبه این هفته هم به افرادی که به زعم وی ابتذال فرهنگی را دنبال می کنند هشدار داد که از سوی ملت انقلابی ایران تو دهنی محکمی خواهند خورد.


قم- رضا استادی: درباره فلسطین مذاکره نکنید


خطبه های این هفته امام جمعه قم بیشتر به مسایل بین المللی و منطقه ای اختصاص داشت. "رضا استادی" در سخنان خود به تشریح آخرین دیدگاه های حکومت درباره ایالات متحده،فلسطین و عراق پرداخت و درباره مساله فلسطین گفت که :"ملت هاي مسلمان بايد از دولت ها بخواهند در مساله فلسطين دنبال مذاکره نباشند." او مدعی شد که اگر دولت ها درباره فلسطین مذاکره کنند حقوق فلسطینی ها تضعیف می شود.استادی به تحولات جاری در عراق نیز ابراز خوشبینی کرد و با بیان این که خبرهای خوبی از این کشور به گوش می رسد گفت که :" اميد است ملت عراق با منزوي کردن بعثي ها، اجازه ندهند خواسته آمريکا و برخي کشورهاي منطقه اعمال شود." او درباره این که بر چه اساسی مدعی حمایت ایالات متحده از گروه های بعث در عراق شده توضیحی نداد. استادی در واکنش به نگرانی های ایالات متحده از انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح اتمی هم گفت که " جمهوري اسلامي اهل منطق است و حرف حق را قبول خواهد کرد ولي اهل تجاوز نيست و هرگز فکر تجاوز به کشوري در ذهن هيچ کدام از دولتمردان ما خطور نکرده کرده است."


مشهد- احمد علم الهدی: در دانشگاه علیه ولایت موضع گیری نکنید


تعبیر ورشکسته های فتنه تعبیری بود که "علم الهدی" در آغاز خطبه های این هفته اش برای حمله به مخالفان حکومت استفاده کرد و گفت که "ورشکسته هاي فتنه اخير بعد از انتخابات به عناوين گوناگون در صدد نااميد کردن جامعه نسبت به نظام هستند." او در تشریح سخن خود اضافه کرد که" اين دسته اشخاص با شايعه پراکني هاي صد در صد دروغ درصدد هستند تا چنين وانمود کنند که جامعه و محيط هاي دانشگاهي کشور نسبت به نظام و رهبري بي تفاوت شده و از آن فاصله گرفته اند." وی سپس در ادعایی برای نشان دادن قدرت هواداران حکومت در دانشگاه ها گفت که" 65 درصد جامعه فعال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را بسيج دانشجويي و اساتيد و دانشجويان و استادان متدين، ارزشي و متعهد و وابسته به انقلاب و ارزشهاي آن تشکيل مي دهد و "نسبت دانشجويان دختر چادري نسبت به دانشجويان بدون پوشش چادر بسيار بيشتر است."وی در راستای همین ادعای خود دانشجویان و اساتید مخالف حکومت را تعداد محدودي عناصر ضد ديني و ناهنجار معرفی کرد.
بخش جالب توجه تر ادعای وی جایی بود که او برخی اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را سرباز جنگ نرم دشمن معرفی کرد و گفت: " آنهابا فريب دادن تعدادي دانشجوي معصوم و يا با نمره بيجا دادن و يا درس نخوانده نمره دادن به اين دسته از دانشجويان می خواهند در اين مکانها غوغاسالاري راه بيندازند."
او سپس از مسوولان وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت و درمان و آموزش پزشکي خواست که" اجازه ندهند تعدادي سرباز جنگ نرم دشمنان محيط هاي آنها را به ميدان اين ترفند دشمنان تبديل کنند و راه نفوذ ترفندهاي معاندان به اين مراکز را باز کرده و گسترش دهند."
علم الهدی در نهایت هم نتیجه گرفت که " گر چه محيط هاي دانشگاهها و مراکز آموزش عالي محلي براي تضارب آراء و انديشه ها است اما بايد فضاي اين مراکز، فضايي پاک براي پرورش ذخائر انقلاب باشد و از هر گونه موضع گيري ها عليه ولايت و رهبري و نظام در آنها جلوگيري شود. "


تبریز-مجتهد شبستری: احمدی نژاد آمریکا را به چالش کشید


با آن که سخنان محمود احمدی نژاد در اجلاس اخیر بازنگري معاهده ان. پي. تي بی اعتنایی قدرت های عمده جهانی را به همراه داشت خطیب جمعه تبریز به دفاع از سخنان وی پرداخت و گفت که احمدی نژاد "در نيويورک اهداف و اميال جنگ طلبانه استکبار و آمريکا را به چالش کشيد." "محسن مجتهد شبستری" با ارزشمند خواندن پیشنهادهای احمدی نژاد مدعی شد که این پیشنهادها "از جمله تشکيل گروه بي طرف و مستقل بين المللي و تضمين خلع سلاح اتمي از جانب کشورهاي داراي بمب اتم مي تواند بسيار موثر و عملي باشد." وی در بخش دیگری از خطبه این هفته خود به تخریب برخی از مساجد در کشور آذربایجان نیز اشاره کرد و این اقدامها را نشانه ای از نفوذ صهیونیست ها به این کشور دانست.


اصفهان- یوسف طباطبایی نژاد: مردم نمی توانند به هر کس دلشان بخواهد رای بدهند


توضیح درباره تفاوت هایی که میان دموکراسی غربی و حکمرانی اسلامی وجود دارد محور خطبه این هفته امام جمعه اصفهان بود. یوسف طباطبایی نژاد در بیان این تفاوت گفت: "قانون در دموکراسي غربي هم نظر با راي مردم است در حالي که در حکومت اسلامي همه بايد در چارچوب اسلام حرکت کنند." وی اضافه کرد که " اگر مردم در حکومت اسلامي به فردي راي بدهند و پس از آن مشخص شود که آن فرد ناعادل، غير مدبر و ناصالح است، راي آنها باطل خواهد بود."طباطبایی نژاد سپس با اشاره به اينکه راي مردم بايد در طول صفاتي باشد که خداوند تعيين کرده است مدعی شد که "مردم باید به کساني راي بدهند که اسلام آنها را مشخص کرده است نه هرکسي که خودشان بخواهند." او سپس با قرار دادن رهبری در کنار پیامبران و ائمه نتیجه گرفت که این افراد همه کارگزاران خداوند هستند." طباطبایی به این ترتیب نشان داد که در دستگاه فکری اش رهبری نظام اسلامی جزء کسانی نیست که مردم بتوانند با رای خود آن را انتخاب یا برکنار کنند.

 

 

 

 

مشایی: هیچکس به خاطر گفته هایش دستگیر نشده و کسی به خاطر بیان دیدگاهش در زندان نیست !

Posted:

مشایی: هیچکس به خاطر گفته هایش دستگیر نشده و کسی به خاطر بیان دیدگاهش در زندان نیست !

جــرس: اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس دفتر محمود احمدی نژاد، در جریان سفری که همراه با رئیس دولت به نیویورک داشت، طی گفتگویی با نشریۀ آمریکاییِ «نیویورکر» خاطرنشان کرد: "هیچ‌کس در ایران به خاطر گفته‌هایش دستگیر نشده و احدی به خاطر دیدگاهش در زندان نیست و معدودی که در زندان هستند، خراب‌کاری کرده و خشونت آفریده بودند ."


افراد زیادی در زندان ها نیستند
رئیس دفتر محمود احمدی نژاد در پاسخ به پرسشِ «لورا سکور» خبرنگارِ نشریه مذکور مبنی بر اینکه "آیا سخنان احمدی‌نژاد که گفته بود اپوزیسیون در ایران آزادانه فعالیت می‌کند و آنهایی که به زندان افتادند فقط کسانی‌اند که به تخریب اموال عمومی پرداختند و شیشه را شکستند و ماشین‌ها را آتش زدند، درست است؟"، ادعا کرد:
"کاملا صحیح است. در حقیقت افراد زیادی در زندان نیستند. صدها و هزاران نفر از مردمی که به خیابان‌ها آمدند عقایدشان را بیان کردند. اگر قرار بود همه آنها را بگیریم که زندان‌ها اینقدر جا نداشتند. معدودی که در زندان هستند کسانی‌اند که خراب‌کاری کردند، خشونت آفریدند و امنیت مردم را سلب کردند. "

لازم به ذکر است مشاورِ رئیس دولت به مردمِ معترضی که طی ده ماه اخیر بازداشت، ربوده، زخمی و کشته شده و مسائلی که پیرامون برخورد با آنها توسط مقامات قضایی و امنیتیِ کشور اعلام شده، اشاره ای نکرد.


روزنامه نگاران هم خرابکار بودند
مشایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "هنوز۳۸ روزنامه نگار در زندانهای ایرانند و ۱۸ نفر دیگرشان نیز در مرخصی اند و اتهامات آنها هیچ ارتباطی با خرابکاری ندارد.چرا این افراد در زندانند؟" مدعی شد:
"خرابکاری فقط این نیست که شما خودت دست به بزهکاری بزنی. روزنامه‌نگاران دستگیر شده در ایران، عملا دیگران را به انجام خرابکاری تحریک کرده‌اند. ما هزاران ژورنالیست داریم که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند و هنوز فعال هستند. "

مشایی ادامه داد: هیچ‌کس به خاطر گفته‌هایش دستگیر نشده است. اما افرادی بوده‌اند که کمپین‌های عظیم تبلیغاتی به‌راه انداختند تا مردم را تحریک کرده و در کشور هرج و مرج به راه بیندازند. به همین طریق آنها قصد خشونت آفرینی داشتند.

رئیس دفتر محمود احمدی نژاد با ادعای اینکه افرادی هستند که "در فعالیت‌های سازمان شده‌ای دخیل هستند"، گفت:
"آنها گروهای خاصی تشکیل داده و سعی کرده‌اند از شهرهای مختلف ماشین و چیزهای دیگر به تهران بیاورند و در آنجا افرادشان را متمرکز کنند. همچنین کسانی وجود دارند که وابسته به این گروه‌ها هستند و از طریق رسانه‌های عمومی به وظیفه‌شان عمل می‌کنند. اینها با کسانی که فقط ژورنالیستند فرق دارند. افراد زندانی شده بخشی از همان گروه‌های سازمان‌یافته هستند. طبیعتا من نمی‌توانم بگویم که اینها مجرم نیستند. "

لازم به یادآوری است افرادی چون محمد نوری زاد، احمد زیدآبادی، بدرالسادات مفیدی، احمد قابل و گروه زیادی از محققان و روزنامه نگاران کشور، صرفا به اتهام روزنامه نگاری و بیان نظراتشان در بازداشت های طولانی و بلاتکلیفی به سر می برند.


ابطحی، تاج زاده و ...هم
مشایی درپاسخ به این سوال که "آیا مدعی هستید کسانی که تابستان گذشته محاکمه شدند - از جمله محمدعلی ابطحی و مصطفی تاج‌زاده - در ماشین آتش‌زدن و تحریک به خشونت نقش داشتند؟"، گفت:
"آنهایی که زمینه مساعدی را برای اغتشاش فراهم می‌کنند و وضعیت آنارشی به‌وجود می آورند قانون شکنند. هر کسی می‌تواند متعلق به جریان اپوزیسیون باشد. اما افرادی هستند که برای تغییر حاکمیت سازماندهی و متمرکز می‌شوند و برای نیل به هدفشان دست به هر کاری می‌زنند. شما کشوری در دنیا نشانم بدهید که اینگونه فعالیت‌ها را جرم محسوب نکند. آیا در ایالات متحده یا اروپا تشویق‌شان می‌کنند؟ نه! اما آنها آزادند که آزادانه عقیده‌شان یا مخالفت و نارضایتی خود را از دولت بیان کنند. فعالیت‌هایی که وضعیت آنارشی خلق کنند اکیدا در قانون منع شده. "

وی در مورد اینکه "تاج‌زاده حتی قبل از اینکه ناآرامی در خیابان‌ها به‌وجود بیاید دستگیر شد"، گفت: حقیقت ندارد. هزاران نفر در کمپین‌های انتخاباتی شرکت داشتند. نفرات زیادی از دوستان آقای تاج‌زاده وجود دارند که دستگیر نشدند.


تعطیلی مجاهدین و مشارکت
اسفندیار رحیم مشایی در مورد علت درخواست برخی ازجریان‌ها برای تعطیلی احزاب اصلاح‌طلب (حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب) گفت:
"احزاب سیاسی وظیفه دارند تا یک فضای سالم سیاسی در کشور ایجاد کنند. اگر هر حزبی در مسیری خلاف منافع ملی قدم بردارد به آن اجازه ادامه فعالیت داده نخواهد شد. قواعد مشخصی برای تشکیل یک حزب وجود دارد. بنیانگذاران حزب باید التزام به اطاعت از قانون داشته باشند. اگر قانون‌شکنی کردند حزبشان تعطیل خواهد شد. اما آن افراد می‌توانند در آینده احزاب دیگری تشکیل دهند. مسأله اینست که سران این احزاب به مشکل خورده‌اند. شاید بتوانند فعالیت‌های‌شان را تجدید کرده و احزاب‌شان را بازگشایی کنند. "

گفتنی است کمسیون ماده ده احزاب که در وزارت کشور مستقر است، خارج از وظیفه و کارکردِ قانونیِ خود، حکم به توقیف دو سازمانِ اصلاح طلبِ مذکور داده است.


اگر مصاحبه با رسانه های خارجی جرم بود، رئیس جمهور هم بله...
اسفندیار رحیم مشایی در پاسخ به پرسشی پیرامون "بازداشت کسانی که با رسانه های خارجی مصاحبه کرده اند"، بدون اشاره به حکمِ وزارت اطلاعاتِ دولت احمدی نژاد مبنی بر ممنوعیتِ مصاحبه با رسانه های خارجی گفت:
" نه نه.این درست نیست.یک اشتباه است.درست نیست.ما چنین وضعیتی نداریم. شاید بعضی از افرادی که دستگیر شده‌اند و اینک در زندانند مصاحبه‌هایی با خبرنگان خارجی داشتند اما این جرم واقعی‌شان نیست که به آن متهم شده باشند. مخالفین دولت هستند که می‌گویند این افراد فقط به‌خاطر داشتن مصاحبه دستگیر شده‌اند. اگر ما آن را جرم حساب کنیم افراد زیادی خواهند بود که باید به زندان بروند. این یک جرم محسوب نمی‌شود و در حال حاضر و در آینده خلاف قانون نیست و نخواهد بود. رییس جمهور ما با رسانه‌های جمعی خارجی صحبت می‌کند. اگر این خلاف قانون باشد، رییس جمهور هم نباید اینکار را بکند. اگر خلاف قانون نیست پس هیچ‌کس به خاطر انجام آن نباید دستگیر شود."

لازم به ذکر است اتهامات فعالین سیاسی، دانشجویی و مطبوعاتی زیادی از جمله عیسی سحرخیز، مهدیه گلرو، بهاره هدایت و احمدرضا احمدپور که هم اکنون در بازداشت به سر می برند، مصاحبه با رسانه های خارجی و شرح وضعیت ایران عنوان شده است.


هیچ سوء مدیریتی نداشته ایم
مشایی در برابر آخرین سوال «لورا سکور» خبرنگارِ نیویورکر مبنی بر اینکه "یا معتقد هستید که در زمان بعد از انتخابات گذشته واقعه ای باشد که سوء مدیریت شده باشد؟ آیا چیزی هست که از نگاه دولت تاسف برانگیز باشد؟یا اینکه شما معتقدید دولت موقعیت را به خوبی مدیریت کرده است؟"، گفت: "هیچ سوءمدیریتی در کار نبود.غرب رهیافت دوگانه ای برای بحث حقوق بشر دارد.آنها سعی می کنند از آن به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده کنند...هنگامی که ما برای مجمع عمومی سازمان ملل در اینجا بودیم، قبل از آن اجلاس دیگری در پیتسبورگ بود و اعتراضات و تظاهراتی اتفاق افتاد. پلیس با خشونت با مردم رفتار کرد.اتفاق مشابهی نیز در اروپا افتاد.در آن برهه هیچکس از حقوق بشر حرفی نزد و هرگز هم دیگر حرفی از آن نبود.اگر اتفاقی مانند آن در ایران بیفتد سالها در موردش حرف خواهند زد و ما باید پاسخگوی سوالاتی درباره نقض حقوق بشر باشیم."


مقاومت  محمد داوری در مقابل اعترافات ساختگی

Posted:

مقاومت  محمد داوری در مقابل اعترافات ساختگی

مسیح علی نژاد -

 

 

داوری؛ از جمله دلسوزترین و با انگیزه ترین روزنامه نگاران


فرزند  مهدی کروبی به خبرنگار جرس گفت: آقای داوری یکی از دلسوز ترین و با انگیزه ترین روزنامه نگارانی است که در سایت متعلق به آقای کروبی از آسیب دیدگان و شکنجه شدگان روزهای نخست دستگیری های پس از انتخابات ریاست جمهوری فیلم و گزارش تهیه می کرد اما متاسفانه پس از افشای مستندات تجاوز در برخی از بازداشتگاه ها توسط آقای کروبی، ابتدا به دفتر حزب اعتماد ملی ریخته اند و بعد از پلمپ حزب سپس به سایت آقای کروبی هجوم بردند . یعنی به جای رسیدگی به نکات مطرح شده توسط آسیب دیدگان و شکنجه شدگان، حتی روزنامه نگاری که مستندات همان زندانیان را ثبت و ضبط کرده بود را نیز به زندان انداخته اند.

 

فشار برای اقرار در تلویزیون


وی ادامه داد:گفته می شود فشارها بر روی آقای داوری که خودش از جمله معلمان و دلسوزان واقعی این کشور است و پیش از این نیز در جبهه و در دفاع از کشور و مردمش، زخمی شده بود، بسیار زیاد است تا در تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ظاهر شود و بگوید همه فیلم هایی که در مورد تجاوز و شکنجه از زندانیان تهیه شد دروغ بوده است.


کروبی با بیان اینکه آقای محمد داوری تاکنون مقاومت کرده و تن به اعتراف ساختگی علیه خودش و انکار مستنداتی که از زندانیان تهیه می کرد، نداده است، گفت: آقای علیرضا بهشتی مشاور مهندس موسوی وقتی از زندان آزاد شد از روحیه بسیار بالای آقای داوری در اوین خبر داده بود.

 

روحیه بالای داوری


وی به نقل از مشاور میرحسین موسوی ادامه داد: آقای بهشتی می گفت که محمد داوری هر روز در سلول خودش ورزش می کرد و هنگامی که بازجو شاکی می شد با روحیه خیلی خوب به بازجو می گفت من هر روز باید ورزش کنم یا مرا در یک سلول بزرگتر قرار دهید و یا بگویید شرایطی فراهم کنند که هر روز از امکانات بهداشتی لازم و حمام برخوردار باشم.


کروبی با بیان اینکه روحیه این روزنامه نگار زندانی بسیار خوب و با انگیزه توصیف شده است، یادآورشد: همین نشان می دهد که آقای داوری با اعتماد و ایمان به حرفه خود از کسانی که می گفتند در زندان شکنجه شده اند، گزارش و فیلم تهیه می کرد، اما متاسفانه در برابر او کسانی ایستاده اند که ذره ای به حقوق اولیه یک کسی که زندانی است احترام نمی گذارند، برای همین شاهدیم  که آقای داوری با گذشت هشت ماه، حتی از یک مرخصی کوتاه مدت هم برخوردار نبوده است.

 

شرایط دشوار خانوادگی داوری


وی با اشاره به شرایط دشوار خانوادگی این روزنامه نگار زندانی گفت: مادر محمد داوری پس از فوت پدر ایشان با مصیبت توانسته اند در شهرستان بجنورد فرزندش را بزرگ کند و حالا باید به کسانی که خودشان را صاحب کشور می دانند برای آزادی فرزندی که همه زندگی اش را وقف این کشور کرده است، اصرار کند.

 

تلاش کروبی برای پی گیری پرونده داوری


وی تصریح کرد: آقای کروبی تا کنون دیدارهای متعددی با مادر و برادر این روزنامه نگار زندانی داشته است و همانگونه که از سایر زندانیان دفاع کرده و در کنار آنان بوده است در مورد این زندانی و خانواده ایشان نیزهمه تلاش خود را به کار گرفته است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای کروبی مشخصا با مسولان امنیتی و قضایی رایزنی و گفتگوهایی برای پیگیری وضعیت محمد داوری انجام داده است، یادآور شد: پدرم هیچ گونه ارتباطی با مسوولین امنیتی و قضایی کشور ندارد. آقای کروبی در کنار مردم و با مردم خواستار احیای حقوق از دست رفته زندانیان و آسیب دیدگان است. برای همین هم اخیرا تاکید کرده اند که قوه قضاییه مستقلی اساسا در کشور وجود ندارد که پیگیر وضعیت زندانیان باشد.


وی افزود: بنابراین فکر می کنم همانطوری که آقای کروبی اشاره کرده اند اگر ما قوه قضاییه مستقل داشتیم بی شک آقای داوری الان نمی باید به دلیل انجام رسالت روزنامه نگاری اش هشت ماه در زندان باقی بماند و تا این اندازه برای انکار مستندات تجاوز در زندان تحت فشار قرار بگیرد.

 

هیچ کس پاسخگوی ظلم نیست


وی همچنین با اشاره به اینکه آقای داوری به عنوان یک معلم از ادامه کار خود نیز باز مانده است، تاکید کرد: همکاران ایشان نیز بارها با آقای کروبی در این زمینه دیدار کرده اند و این جای تاسف دارد که هیچ کس در کشور پاسخگوی ظلمی که بر یک روزنامه نگار و یک معلم می رود، نیست؛ اما روحیه مقاوم آقای داوری و صبوری خانواده ایشان شاید کسانی را شرمنده کند .
 

رابطه ایران و آمریکا؛ چه کسی تصمیم می گیرد؟

Posted:

رابطه ایران و آمریکا؛ چه کسی تصمیم می گیرد؟

یلدا آراسته -

 

جرس: محمود احمدی نژاد به رغم تمام تنش هایی که میان دولت ایران و امریکا در ماه های گذشته صورت گرفته بود، بازهم راهی نیویورک شد تا به بهانه شرکت در کنفرانس بازنگري در معاهده ان‌پي‌تي در خصوص مواضع ایران سخن بگوید.


به رغم هشدار بان کی مون و کلینتون، بازهم احمدی نژاد از پشت تریبون حرف های خود را زد و سوالات و ابهامات موجود در خصوص انرژی هسته ای ایران را بی پاسخ گذاشت که دعل موجب پاسخگویی و واکنش دولت آمریکا شد .


با این حال به نظر می رسد که این سفر باز هم روابط ایران و آمریکا را وارد مرحله تازه ای خواهد کرد. رابطه ای که در سالهای تصدی دولت توسط احمدی نژاد با یک دست پیش کشیده شده است و با یک دست پس زده شده است .


نظر اوباما این نیست


یک روز بعد از آنکه باراک اوباما بیانیه جدیدی در خصوص ایران صادر کرد و گفت کشورهایی که به تعهدات خود در قبال پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای عمل نکنند، علاوه بر انزوای بیشتر، امنیت و اقتصادشان تضعیف خواهد شد و پس از آنکه هیلاری کلینتون احمدی نژاد را به دروغ گویی متهم کرد و گفت که اظهارات وی در اجلاس درست نبوده است، احمدی نژاد با یک شبکه خبری آمریکایی گفتگو کرد .


او در این گفتگو از مواضع خود در خصوص مقصر بودن امریکا در تمام زمینه ها کوتاه نیامد، اما به نکاتی هم اشاره کرد که نشان از این داشت که در عالم دیپلماسی او راه را برای مذاکره با آمریکا باز گذاشته است .


وی به این نکته اشاره کرد که هیلاری کلینتون علاقه دارد که رابطه ایران و امریکا به برخورد کشیده شود اما نظر باراک اوباما این نیست .


احمدی نژاد گفت : " "بنابر اطلاعاتی که ما داریم، آقای اوباما چنین نظری ندارد، اما فشار بر او زیاد است".
او پیش از این نیز در گفتگو با الجزیره خبر از این داده بود که آقای اوباما و هم خود او برای بهبود روابط دو کشور، با فشارهای داخلی در کشور خود روبرو هستند.


تصمیم گیری در امریکا متمرکز نیست


احمدی نژاد در گفتگو با تلویزیون بین المللی روسیه نیز در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و آمریکا گفت : " باید تغییراتی در رفتار و نگاه دولت آمریکا اتفاق بیفتد، اما در این کشور تصمیم گیری متمرکز نیست و لابی های زیادی در آن نقش آفرینی می کنند که همین موضوع تصمیم گیری را دشوار می سازد."

 

به نفع اوباما نیست

 


احمدی نژاد همچنین با روزنامه "بوستون گلوب "نیز گفتگو کرد و در آنجا هم سخن از این به میان آورد که امریکا باید در ایجاد روابط با ایران بازنگری کند. وی گفت : " اگر آقای اوباما بتواند در برقراری رابطه با ایران تغییر ایجاد کند، مسایل دیگر هم اصلاح خواهد شد."


وی همچنین تصریح کرد: "برخی از اعضای شورای امنیت و عده‌ای در داخل آمریکا، اوباما را به سرعت به سمت یک موضع‌گیری تند علیه ایران سوق می‌دهند که این موضوع به نفع دولت آقای اوباما نیست."


احمدی نژاد همینطور در این گفتگو گفت که برای رابطه با آمریکا نشانه هایی فرستاده است که پاسخ مناسبی نگرفته است .


وی افزود : "اگر شرایط عادلانه و توام با احترام باشد، همه دولت‌ها و ملت‌ها طرفدار برقراری روابط هستند.
احمدی نژاد گفت، خیلی ها تلاش دارند اوباما را در مقابل ایران قرار دهند. اگر آقای اوباما تسلیم گروه های فشار شود ، این امر فقط سبب دشوارتر شدن کارها می شود. اگر وی واقعا می خواهد تغییر ایجاد کند، باید دربرابر این گروهها مقاومت کند .


آمریکا به سمت دره می رود


اما اینها روی خوش صحبت های احمدی نژاد با دولت امریکا بود . صحبت های او اما روی سخت هم داشت .


او در همین گفتگو در خصوص بیانیه ای که اوباما برای تحریم ها علیه ایران صادر کرده بود، گفت :
" آمریکا به سرعت به سمت دره می رود و متوجه هم نیست."


وی در ادامه گفت : " دومین معنای تصویب یک قطعنامه جدید علیه ایران این خواهد بود که هیچ تغییراتی در آمریکا روی نداده و این پایان دوران باراک اوباما خواهد بود."


نیش و نوش


و این ادامه جنگی بود که احمدی نژاد از قبل در کنار تمام نشانه هایش برای داشتن روابط با آمریکا آغاز کرده بود .


او به باراک اوباما نامه نوشت و ریاست جمهوری اش را تبریک گفت اما بعد تر و در جریان انتخابات او را متهم کرد که در مسائل ایران دخالت کرده است .


در حالیکه هیچ کدام از نامه های دولت ایران به آمریکا پاسخی نمی گرفت، برای اوباما نامه دیگری فرستاد و یک ماه بعد در سخنرانی اش خطاب به او گفت : " آقاي اوباما شما تازه از راه رسيده‌ايد، يك مقدار صبر كنيد تا عرقت خشك شود و سرد و گرم را بچشي و مراقبت كن و هر كاغذي كه جلوي تو گذاشتند دليلي ندارد كه آن را بخواني و يا هر حرفي كه به تو توصيه كردند دليلي ندارد كه آن حرف را تكرار كني و بدان گنده‌تر و بزرگتر از تو و گردن كلفت‌تر از تو نيز نتوانست از اين غلط‌ها بكند تو جاي خود داري."


این سیاست دو گانه در خصوص آمریکا باعث شد که اوباما نیز اعلام کند که سخنان احمدی نژاد را جدی نمی گیرد . اوباما اعلام کرد : " آنچه جدي مي گيرم اين حقيقت است که ما در اعمال فشار بين المللي ثابت قدم و پيگير باشيم ".


او تصمیم گیرنده نیست


اما مسئله این است که احمدی نژاد هر چند پیش از انتخابات و در مناظراتش از رابطه خوب با آمریکا به عنوان برگ برنده یاد کرد و را بطه با آمریکا را نکته ای دانست که تنها در دولت او اتفاق افتاده است، اما این احمدی نژاد نیست که در خصوص رابطه با امریکا تصمیم گیرنده است .


در حالیکه احمدی نژاد برای اوباما نامه نگاری می کرد و بسیاری در انتظار این بودند که روابط میان دو کشور بهبود یابد ، بالاترین مقام ایران همواره در سخنانش از امریکا به عنوان بزرگترین دشمن ایران یاد می کرد.


پس از آنکه در پیامی نوروزی باراک اوباما برای آخرین باردست دوستی به سوی ایران دراز کرد و اعلام کرد که برای حرکت به پیش در روابط آماده است و خواهان مذاکره برای حل اختلاف ها است،پاسخی سخت دریافت کرد .


ماهیت خود را آشکار کرد


این پیام باراک اوباما در روز اول سال 1389 از سوی آقای خامنه ای پاسخ گرفت. وی که در مشهد و به مناسبت آغاز سال نو سخن می گفت، اعلام کرد : " همه این ادعاها ، در عمل برعکس از آب درآمد و رئیس جمهور آمریکا در قضایای بعد از انتخابات ، بدترین موضع را گرفت و حمله کنندگان به مردم ، و اغتشاشگران را جنبش مدنی معرفی کرد وناخواسته ماهیت اهداف خود را آشکار ساخت ."

یک ماه بعد نیز در پاسخ به تهدید اوباما گفت :" با این تهدید، پشت صحنه نمایش صلح‌دوستی و بشردوستی، و پایبندی به معاهدات اتمی، و دراز کردن دست دوستی به سوی ملت ایران، کاملاً مشخص شد."


تلاش می کنیم تحریم ها بیشتر شود


از سوی دیگر نیز باراک اوباما درآمریکا تنها نیست و برای رابطه با ایران مخالفان سرسختی وجود دارند.
رهبر اکثريت مجلس سنای آمريکا، سناتور هری ريد ايران را "زخم چرکين در جهان" خواند و گفت تلاش می کند امکانات تحريم های شديدتر آمريکا عليه ایران را به دليل نافرمانی جمهوری اسلامی از خواست جامعه بین المللی فراهم آورد.


این سناتور دموکرات امریکایی شهریور ماه اعلام کرد که به اندازه کافی برای اینکه مشکلات ایران و آمریکا از طریق دیپلماسی حل شود، صبر کرده اند .


از سوی دیگر ايلنا رز لتينن، از نمايندگان ارشد جمهوريخواه در کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا هم در خصوص اهمال بیشتر تحریم ها اعلام کرد: " شايد اين آخرين فرصت ما برای وارد کردن فشار جدی بر ايران باشد، پيش از آن که ديگر خيلی دير شده و فرصت از دست رفته باشد."


سناتورهایی هم در آمریکا وجود دارند که معتقد هستند باید امریکا به ایران حمله کند. یک کارشناس امنیت ملی آمریکا و معاون وزارت خارجه در دوره رونالد ریگان ( 1987) مدعی شد با وجود واکنش شدید حکومت ایران به هر گونه حمله نظامی ، ایالات متحده باید برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح اتمی به این کشور حمله کند.

 

 

به گزارش عصر ایران "فرانک گافنی" موسس و رییس مرکز سیاست امنیتی در آمریکا در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی "نیوز مکس" آمریکا با اشاره به این موضوع افزود:"حمله نظامی ایالات متحده به تاسیسات هسته ای ایران طبیعتا با واکنش شدید تهران روبرو خواهد شد، اما ریسک خطرات این واکنش کمتر از دست یابی این کشور به سلاح هسته ای است ، چرا که دست یابی ایران به بمب اتمی شرایط بسیار خطرناکی برای آزادی فراهم می کند.


با این حال احمدی نژاد که از نیویورک برگشته است در صحبت هایش با خبرگزاری های داخلی آن لطافت گفتگوهایش با شبکه های خارجی را ندارد و سخنی از رابطه با امریکا به میان نمی آورد .


او پس از بازگشت از نیویورک یک پیشنها تازه ارائه داد و آن این بود که اگر دولت آمريكا بپذيرد كه خلع سلاح شود، ساير دارندگان سلاح اتمي هم همراهي خواهند كرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مطهری: اگر حكومتی منتقد جدی نداشته باشد دچار خودكامگی می‌شود و قدرت مطلق همیشه فساد می‌آورد

Posted:

مطهری: اگر حكومتی منتقد جدی نداشته باشد دچار خودكامگی می‌شود و قدرت مطلق همیشه فساد می‌آورد

وجود اصلاح طلبان نعمت است -

 

به گزارش ایلنا، علی مطهری در دیدار با جوانان مجمع نیروهای خط امام، شهید مرتضی مطهری را یك اصلاح‌طلب اصولگرا معرفی کرد که اگر بخواهیم وی را با اصطلاحات امروز تعریف كنیم، "یك مصلح اصولگرا" بود.


معترف به حضور اصلاح طلبان هستیم
این نماینده اصولگرای منتقد دولت، در خصوص تحلیل‌های ارائه شده پیرامون "حذف جریان اصلاحات و تقسیم اصولگرایان به دو دسته و جایگزین شدن اصولگرایان معتدل به جای اصلاح‌طلبان"، خطاب به جوانان مجمع نیروهای خط امام گفت:
"گرچه گروهی به دنبال حذف اصلاح‌طلبان از عرصه سیاسی كشور هستند، اما در میان اصولگرایان كه تعداد قابل توجهی هم می‌شوند، گروهی معترف به حضور اصلاح‌طلبان بوده و تعامل اصولگرایان معتدل در مجلس با اقلیت اصلاح‌طلب بسیار خوب است ."


اصلاح طلبان نعمت هستند
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد "نظام از وجود اصلاح‌طلبان استقبال می‌كند و وجود یك گروه منتقد در برابر دولت، برای حكومت یك نعمت است. اگر حكومتی منتقد جدی نداشته باشد دچار خودكامگی می‌شود و قدرت مطلق همیشه فساد می‌آورد بنابراین وجود منتقدان از جمله اصلاح‌طلبان برای جمهوری اسلامی یك نعمت است."


اصلاح طلب اصولگرا
فرزند شهید مطهری همزمان خاطرنشان کرد "استاد مطهری یك اصلاح‌طلب اصولگرا بود و افكار و اندیشه‌های ایشان می‌تواند حلقه وحدت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار گیرد و اگر بخواهیم شهید مطهری را با اصطلاحات امروز تعریف كنیم، ایشان یك مصلح اصولگرا بودند و همین ویژگی برتر ایشان در میان بسیاری از متفكران و روشنفكران زمان خودشان بود. "


ادامه راه انقلاب؛ اصلاحات مبتنی بر اصولگرایی
مطهری همچنین تاكید كرد: برای ادامه راه انقلاب باید راه اصلاح‌طلبی مبتنی بر اصولگرایی را در پیش بگیریم. اصلاحاتی كه مبتنی بر اصولی باشد كه از اسلام گرفته‌ایم.
وی با بیان اینكه هر دو گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا نقاط قوت و ضعفی دارند در مورد نقاط قوت و ضعف جریان اصلاح‌طلب گفت: جریان اصلاح‌طلبی روی مساله آزادی بیان و اندیشه تاكید فراوان و خوبی دارد و از طرفی بر حفظ سایر ارزش‌ها تاكید لازم را ندارد .
مطهری بی‌توجهی اصولگرایان به مساله آزادی بیان را در نقاط ضعف جریان اصولگرا دانست و گفت: اكثریت اصولگرایان توجه كافی به مساله آزادی بیان ندارند و هر تعداد روزنامه هم كه توقیف شود برایشان امری عادی است و هیچ اعتراضی از طرف آنها صورت نمی‌گیرد .


یكی از اصول مهم اصولگرایی، اصلاح‌طلبی است
این نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینكه "باید همیشه به اصول پایبند بود" گفت: اگر اصلاح‌طلب هستیم، اصلاحات خودمان را بر یك مبنای شناخته شده قرار بدهیم، اگر اصولگرا هستیم اصول مورد نظرمان را كه قرار است به آن پایبند باشیم مشخص كنیم.
وی با بیان اینكه یكی از اصول مهم اصولگرایی، اصلاح‌طلبی است گفت: اصلاح‌طلبی یعنی امر به معروف و نهی از منكر و به عقیده من مرزی میان اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود ندارد و هم اصولگرایی حتما باید اصلاح‌طلب باشد و هم اصلاح‌طلبی حتما باید اصلاحاتش را براساس یك اصولی انجام دهد. چون اصلاح‌طلبی بدون اصول یعنی هرج و مرج و اینكه ما بخواهیم براساس سلیقه و میل خودمان اصلاحاتی را انجام بدهیم امری موجه نیست و اصولگرایی كه اصلا نخواهد اصلاح‌طلب باشد معنا ندارد.


بین اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل فاصله ای نیست
مطهری با بیان اینكه "میان شخصیت‌های معتدل اصولگرا و شخصیت‌های معتدل اصلاح‌طلبان فاصله چندانی نیست"، مبنا قرار دادن افكار و اندیشه‌های شهید مطهری برای ایجاد وحدت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را با اهمیت دانست و تاكید كرد:
"شهید مطهری بر مساله عدالت، آزادی بیان، آزادی تفكر و آزادی‌های اجتماعی به معنای درست خودش، مساله استقلال فرهنگی و مكتبی، نقش زن در جامعه و اصل ولایت فقیه با برداشتی صحیح تاكید داشتند كه اینها می‌تواند مبنای وحدت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان قرار گیرد. "

وی همچنین افزود : نیاز جامعه به این سمت می‌رود كه از تندروی‌های هر دو گروه كاسته شود و احساس من این است كه جامعه تشنه یك گروه سوم است، گروهی كه تلفیقی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان با اصول فكری و آرمان‌های مشخص و روشن باشد.


اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند
علی مطهری در خصوص جایگزین شدن اصولگرایان به جای اصلاح‌طلبان نیز خاطرنشان کرد: "حذف یك جریان و جایگزین كردن جریانی دیگر به جای آن تصمیمی نیست كه كسی بتواند بگیرد و گرایش و قضاوت مردم در این مسائل مهم است و اگر اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی قابل توجهی داشته باشند قابل حذف نیستند و این مسائل مربوط به روح و وجدان جامعه است و این تحول باید در جامعه صورت بگیرد. "

وی در خصوص عوض شدن رهبری اصلاح‌طلبان و رد صلاحیت شدن رهبران اصلاح‌طلب گفت: اگر شخصیت‌ها پایگاه اجتماعی محكمی داشته باشند نمی‌توان به راحتی آنها را رد صلاحیت كرد و رد صلاحیت كردن كسی كه به شخصیت ملی تبدیل شده باشد به آسانی صورت‌پذیر نیست.


اصلاح طلبان باید به اشتباه موسوی اعتراف کنند
مطهری در خصوص بازگشت اصلاح‌طلبان به عرصه قدرت گفت: اگر اصلاح‌طلبان انتظار برخورد محبت‌آمیز از طرف نظام دارند باید یك گام مثبت بردارند و همانطور كه به دولت انتقاد می‌كنند و می‌گویند در كجاها اشتباه كرده است به اشتباهاتی كه در مشی سیاسی آنها وجود دارد هم اعتراف كنند و بگویند كه قبلا موسوی هم اشتباه كرد كه ادعای تقلب در انتخابات كرد و مردم را به حضور در خیابان تشویق كرد تا اینگونه احساس رعایت انصاف پیدا شود و دل‌ها به هم نزدیك‌تر شده و زمینه حضور آنها در عرصه سیاسی كشور فراهم شود.

علی جنتی: دولت کویت اتهامی علیه ایران ندارد

Posted:




جرس: سفیر ایران در کویت با رد ارتباط ایران با شبکه جاسوسی کشف شده در کویت تاکید کرد دولت این کشور اتهامی را متوجه تهران نکرده است.

به گزارش عصر ایران ، علی جنتی در گفت وگو با روزنامه الرای کویت اظهار داشت که دولت این کشور به وی اعلام کرده که هیچ اتهامی علیه ایران ندارد.

وی دیدار دیروز خود با روضان الروضان وزیر مشاور در امور کابینه و خارجه کویت را مثبت ارزیابی کرد و گفت که این دیدار نشان دهنده پافشاری دو طرف برای تقویت روابط ایران و کویت است.

جنتی ادامه داد: این دیدار با درخواست شخصی من صورت گرفت و هدف از آن اعتراض به جنجال سازی رسانه ای و اتهام زنی بی اساس و نادرست علیه جمهوری اسلامی ایران در کویت بود.

وی ضمن تقدیر از موضع رسمی دولت کویت که توسط سخنگوی کابینه این کشور منتشر شد، درعین حال گفت: انتظار داشتیم مواضع صریح تری منتشر می شد.

سخنگوی کابینه کویت در واکنش به خبرهای مطبوعاتی درباره کشف شبکه جاسوسی مرتبط با ایران در کویت ضمن تایید بازداشت تعدادی مرتبط با شبکه جاسوسی در این کشور از مطبوعات خواسته بود قبل از روشن شدن ماجرا، به اتهام زنی نپردازند.

جنتی ادامه داد: وزیر مشاور در امور خارجه کویت تاکید کرده است که دولت این کشور هیچ اتهامی علیه ایران ندارد.

وی با تاکید بر این که سفارت ایران در کویت هیچ فعالیت غیرقانونی ندارد تاکید کرد: در دیدار با وزیر کویتی، مواضع تهران را برای تقویت روابط با کویت برپایه احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر ابلاغ کردم. ایران نه در گذشته، نه اکنون و نه درآینده هیچ نیت بدی در مقابل کشورهای همسایه و از جمله کویت نداشته است.

جنتی ادامه داد: دست های پنهانی در داخل و خارج از کویت شکوفایی روابط میان ایران و کویت را نمی پسندند و برای تخریب آن تلاش می کنند. دوره اخیر شاهد سفرهای رسمی میان دو طرف بودیم که برجسته ترین آن سفر شیخ ناصر محمد نخست وزیر کویت به تهران و تشکیل کمیته های مختلف میان دو طرف بود.

نماینده رهبری در سپاه: خواص اگر توبه کرده و فتنه ۸۸ را محکوم کنند، می توانند برگردند!

Posted:

نماینده رهبری در سپاه: خواص اگر توبه کرده و فتنه ۸۸ را محکوم کنند، می توانند برگردند!

ورود سپاه به فعالیتهای اقتصادی، به خواست هاشمی برای کمک به دولتها بود -

به گزارش مهر، حجت الاسلام علی سعیدی همزمان با هفته عقیدتی سیاسی درسپاه پاسداران، برخی مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و کارکردیِ مرتبط و مطروحه در مورد سپاه را تشریح و تاکید کرد "سپاه در امارات شرکت ندارد؛ مقابله با بدحجابی وظیفه سپاه نیست؛ سپاه در امور نظامی معین ارتش، در امور انتظامی معین ناجا و در امور اطلاعاتی معین وزارت اطلاعات است".

وی در خصوص مسائل مطروحه پیرامون فعالیتهای سپاه خاطرنشان کرد "ورود سپاه به عرصه فعالیتهای اقتصادی، به خواست هاشمی رفسنجانی برای کمک به دولتها بود."


ورود سپاه به اقتصاد خواست هاشمی برای کمک به دولتها بود

 

حجت الاسلام سعیدی در زمینه فعالیتهای کلان اقتصادی سپاه و پرسشهای مطروحه در زمینه مزایده ها و درآمدهای سپاه خاطرنشان کرد: " متاسفانه یکی از شیوه های تخریب سپاه طرح همین مسائل است. یعنی در واقع معکوس جلوه دادن برخی اقدامات سازنده سپاه. اصولا ورود سپاه در عرصه های اقتصادی جزء ماموریت های ذاتی سپاه بوده است.

در دوران پس از جنگ کشور به شدت نیاز به سازندگی عمران و آبادانی و ترمیم زیرساخت ها داشت و رئیس دولت وقت (هاشمی رفسنجانی ) از رهبری درخواست کردند که بخشی از توان مازاد سپاه به کمک دولت بیاید که مورد موافقت ایشان هم قرار گرفت و سپاه وارد عرصه های اقتصادی یا بهتر بگویم سازندگی شد.

سپاه این سیاست را تا امروز به همین شکل ادامه داده است وهمچنان بر این سیاست استوار است. اگرچه سپاه وارد پروژه های کوچک اقتصادی شد اما سیاست امروز سپاه ورود به عرصه های ملی است که بخش خصوصی توان اجرای آن را ندارد. مانند احداث خط لوله عسلویه به چابهار که ریسک انجام آن برای بخش خصوصی بسیار بالا است.

سپاه نه فقط به صرف درآمد بلکه به لحاظ نقش انقلابی خود این گام های بلند اقتصادی را برداشته است. از دیگر اقدامات سپاه می توان به احداث اتوبانها و پروژه های سنگینی همچون ساخت اتوبان ساوه اشاره کرد که همه از آثار و برکات حضور سپاه در این عرصه است.

سپاه در امارات شرکت ندارد


نماینده رهبری در سپاه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه "چندی پیش یکی از مقامات اماراتی گفته بود سپاه تعداد زیادی شرکت صوری در امارات دارد"، گفت:
"من ادعای این مقام اماراتی را یک نوع فرافکنی می دانم. در حقیقت این یک همصدایی بین جریان معاند داخلی و برخی محافل خارجی است. به نظر من این مقام اماراتی بدنبال تحقق اهداف سیاسی خاصی در کشورش است. لذا آنان برخی امور را بهانه می کنند تا خواسته های خود را در آن قالب عملی کنند. مثلا شاید بخواهند برخی شرکت هایشان را تعطیل کنند و به همین دلیل به سپاه تهمت می زنند و من بیشتر اصل این مسئله را فرافکنی می دانم."


در همه عرصه ها هستیم


این روحانیِ عضو سپاه همچنین ماموریت های سپاه را مورد اشاره قرار داده و ضمن بیان اینکه "در هر مقطع و زمانی و متناسب با آرایش دشمنان، ماهیت ماموریت سپاه تحت تاثیر متغیرهایی قرار می گیرد"، گفت: "سپاه در بخش نظامی معین ارتش است یعنی اگر دشمن در مسیر تهاجم سخت قرار بگیرد سپاه باید وارد عمل شود، این ارگان در بخش نیمه سخت معین نیروی انتظامی است یعنی اگر مانند حوادث اخیر با آشوب داخلی مواجه شدیم سپاه باید وارد عمل شود.

در بخش اطلاعاتی نیز سپاه معین وزارت اطلاعات است هم در زمان صلح و هم در زمان جنگ و از جمله وظایف این نهاد جمع آوری اطلاعات و انجام اقداماتی است که باید صورت گیرد البته با هماهنگی وزارت اطلاعات. سپاه در امر سازندگی نیز معین دستگاههای مسئول است و در امر فرهنگی و تبلیغاتی نیز معین دستگاههای فرهنگی در کشور است. یعنی اگر شاهد تهاجم فرهنگی بودیم سپاه باید با تمام وجود به مقابله با این تهاجم فرهنگی برخیزد.


سپاه هم اکنون در مردم جایگاه خوبی دارد


نماینده رهبری در سپاه همچنین از اعتقاد خود مبنی بر اینکه "هم اکنون سپاه در بین مردم از جایگاه خوبی برخوردار است"، سخن گفت و پیرامون بسیج خاطرنشان کرد:"ما مسئول تقویت بنیه فرهنگی سپاهیان و بسیجیان هستیم .همه مکلفیم که سپاه و بسیج را برای ورود به عرصه های جنگ نرم آماده کنیم."


با وجود گسترش ماهواره و فساد، سپاه قصد ورود به این حوزه را ندارد


سعیدی در پاسخ به این پرسش که "اگر سپاه در برخی موارد معین نیروی انتظامی است، آیا قصد ندارد به موضوع تهاجم فرهنگی و ناهنجاری های اجتماعی از جمله در امرافزایش بدحجابی در جامعه وارد شود"، گفت:
"به نظر من انجام این ماموریت نیاز به حضور سپاه ندارد زیرا دستگاههایی هستند که این کار را انجام دهند، البته اگر دستگاههای ذیربط وظایف خود را در این زمینه بخوبی انجام دهند این معضل در جامعه کاهش خواهد یافت. متاسفانه ما با این پدیده بد اجتماعی سالهاست که مواجه ایم وبخشی از آن تاثیرپذیری جامعه از تهاجم فرهنگی دشمنان است یعنی همان گسترش ماهواره و شبکه های فساد ."


سریال ها و فیلم های مبلغ بدحجابی


این مقام روحانی سپاه همچنین تصریح کرد "من معتقدم که عده زیادی از این افراد ناآگاهند و از روی ناآگاهی بدحجاب هستند که برای آنان باید کار فرهنگی انجام داد. نکته بعدی این است که نباید اقداماتی که در جهت کاهش بدحجابی در جامعه صورت می گیرد توسط دستگاههای دیگر خنثی شود. یعنی در برخی جاهها با اینکه کار فرهنگی خوبی صورت می گیرد اما همین دستگاهها مروج بی بندوباری در جامعه می شوند. مثلا برخی از برنامه های صدا و سیما دینی است در جامعه بسیار تاثیرگذار می باشد اما از سوی دیگر پخش سریالها و فیلم هایی که در آن بد حجابی به نوعی تبلیغ شده است موجب خنثی شدن این موضوع خواهد شد.


ارتش سایبری سپاه


نماینده رهبری در سپاه، پیرامون عملیات یک سال اخیر سپاه که تحت عنوان «ارتش سایبری سپاه» به سایت ها و فعالان اینترنتی حمله شد و گروه زیادی بازداشت شده اند، گفت: "...ارتش سایبری اصطلاحی است که دیگران بکار برده اند و هیچگاه خود سپاه از این اصطلاح استفاده نکرده است. شاید عده ای می خواستند این حرکت سپاه را بزرگنمایی کنند. به هر حال سپاه وارد عرصه هایی می شود که روی زمین مانده و به نوعی خط شکنی محسوب می گردد.

در ماجرای فتنه اخیر نیز هماهنگی جریان استکبار با محافل داخلی وجود داشت و از شبکه مجازی اینترنت و فضای سایبر حداکثر استفاده شد. در این میان برخی ها مانده بودند که اتاق فکر آنان در کجاست؟ و این گونه بود که سپاه دست بر روی نقطه حساس آنان گذاشت. همانجایی که آنها درآنجا افراد را سازماندهی می کردند.

سپاه در سال گذشته بر روی جریان فتنه کار کرد و توانست هسته های اصلی سازماندهی این افراد را کشف کند که این هم برای سپاه و هم برای انقلاب افتخار بود .


انتخابات سال ۸۸ و خواصِ مردود


سعیدی در ارزیابی و تحلیل خود از مسائل سال گذشته و آنچه در ماههای بعد از انتخابات رخ داد، گفت:
"اگر چه در این سال با فتنه عمیق و گسترده دشمنان روبرو بودیم اما دستاوردهای مهمی هم برایمان به ارمغان آورد. در حقیقت سال گذشته آئینه ای از عملکرد دو دسته از خواص و جریان هایی که معمولا در حرکت انقلاب با هم رقابت دارند، بود. از یک سو اوج ایثار، استقامت و ولایتمداری ...از سوی دیگر کج فهمی ها و بداخلاقی های سیاسی در جامعه که ضربه محکمی به نظام زد و چهره ما را در عرصه بین المللی مخدوش کرد.
به هر حال این دو چهره را شاهد بودیم و چهره هایی از خواص در این آزمون رفوزه شدند و نتوانستند از مسیر انقلابی به مقصد برسند."


خواص توبه کنند، راه باز است


نماینده رهبر جمهوری اسلامی در پایان و در پاسخ به این پرسش که "به نظر شما راه برگشت برخی از خواص که در حوادث اخیر مرتکب اشتباه شده اند باز است؟"، گفت: "...این آقایان در این مسئله قطعا دچار تخلفات عدیده ای شده اند اما جبران مافات و بازگشت با توجه به سابقه انقلابی که دارند باز است.
به نظر من این افراد ابتدا باید فتنه ۸۸ را محکوم کنند و از بیگانگان فاصله بگیرند و سپس از ملت ایران و رهبری عذرخواهی نمایند. بهترین راه همین است زیرا از جرائمی که بصورت علنی اتفاق افتاده باید بطورعلنی عذرخواهی کرد."

لازم به ذکر است حجت الاسلام علی سعیدی از دانش آموختگان مدرسه حقانی در قم می باشد که همزمان با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در انتخابات نهم (۱۳۸۴)، با دریافت حکمی از سوی آقای خامنه ای، بعنوان نماینده ولی فقیه در سپاه منصوب شد که همچنان این مسئولیت ادامه دارد.

 


 

 

 


 

سبقت زنان بر مردان در ورود به دانشگاه

Posted:



 

جرس:رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه زنان در اغلب رشته‌ های دانشگاهی بر مردان پیشی گرفته ‌اند، گفت: در زنان به جز رشته های علوم تربیتی دو برابر نسبت جامعه بیکاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شعبانی پنجشنبه در همایش آمایش سرزمین آموزش عالی در دانشگاه شهید بهشتی گفت: بحث جنسیت باید به عنوان یکی از شاخصه‌ های مهم در آمایش سرزمین آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد. این شاخص باید هم از نظر توزیع جمعیتی و هم در رشته‌ها مطرح و برای آن برنامه‌ریزی و آسیب‌شناسی شود.
وی اظهار داشت: 75 درصد ورودی‌های دانشگاه شهید بهشتی در سال جاری دختران هستند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: 58 درصد فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و 38 درصد فارغ الحصیلان دوره کاردانی در کشور بیکارند. همچنین عدم تناسب عرضه و تقاضا در اغلب رشته های علوم انسانی و کشاورزی باعث افزایش درصد بیکاری فارغ التحصیلان در این رشته ها شده است.
وی افزود: بیکاری فارغ التحصیلان مرد در اغلب رشته ‌ها به جز کشاورزی و دامپزشکی از متوسط بیکاری کشور پایین تر است اما در زنان به جز رشته های علوم تربیتی دو برابر نسبت جامعه بیکاری وجود دارد.

شعبانی گفت: میزان اشتغال دانش آموختگان در شغلهای دولتی در سالهای 1355 و 1385 ثابت مانده و تحول عظیمی در جذب به وجود نیامده است.

وی اظهار داشت: 6/48 درصد کل جمعیت کشور در سه بخش صنعت، کشاورزی و ساختمان مشغول به کار هستند در حالیکه تنها 10 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در این سه حوزه اشتغال به کار دارند. این یعنی رشد آموزش عالی در صنعت و کشاورزی به وجود نیامده و این دو حوزه همچنان در کشور ما به صورت سنتی هستند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه 37 درصد دانش آموزان در دوران دبیرستان در رشته علوم انسانی تحصیل می کنند، گفت: برنامه ریزی در آموزش عالی به تنهایی کارگشا نیست. متاسفانه در نقشه جامع علمی کشور به بخش آموزش در مدارس و اینکه توزیع رشته‌های پیش دانشگاهی در سطح مدارس باید چگونه باشد توجه نشده است.

وی تأکید کرد:  رشد علوم انسانی در کشور از 37 درصد در آموزش عالی به 46 درصد رسیده است.