جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ابر بارانی

Posted:



ر.دامون -

پریشان پاتوقم،در بندِ باد از چــارگوشش غصه ميباريد
- تا جایی که یادم هست-
نشانیها میانِ صورتک ها میگرفتم ،
گرچه با اکراه
به امّیدی که اینجا
لااقل یادی از آدم هست

نگرد اما چنین بیهوده هر جا را
تمام این بیابانهای پیچاپیچ
کسادِ آدمیّت بود و خواهد بود
ندارد حاصلی جز هیچ


چرا... گر زیر رویش را به هم ریزی
بگردی تار و پودش را
"به تابوتِ ستبر ظلمتِ نُه تویِ مرگ اندود"
(امیدم) گفت؛ پنهان ، چیزهایی هست
مثالِ تاسهای شومِ هستی
در دهانِ تخته های نرد
و آنسوتر زمانهایی که میتازند
عنان بر دست و پاها در رکابِ درد
در آخر نیز
همان شیطانِ شنگولِ از عالم طرد
نهان ، پشتِ کلاهِ بوقی ِ منگوله دارش،
میپراند گَرد
تماشا میکند سور عزامان را

که گورستان انسان
رونقی بی انتها دارد
و من دیگر فریب از ابر بارانی نخواهم خورد
"فضا را تیره میدارد ، ولی هرگز نمی بارد"

ر.دامون
 

خاکسپاری محمد بهمن بیگی با حضور هزاران نفر در شیراز -  2 ویدیو

Posted:

تظاهرات اعتراضی در برابر سفارت ایران در کابل

Posted:



 

جرس:صدها نفر در کابل در برابر سفارت ایران دست به تظاهرات اعتراضی زده و علیه اقدامات دولت ایران شعار داده اند.

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، 16 ثور/اردیبهشت (6 مه) برای دومین بار در یک هفته اخیر، گروهی از شهروندان افغانستان با اجتماع در برابر سفارت ایران در کابل آنچه را که بدرفتاری حکومت ایران با پناهجویان افغان در آن کشور می دانند مورد انتقاد قرار داده اند.

تظاهرکنندگان شعارهای تندی علیه ایران سر دادند و از مقامات دولتی ایران خواستند تا "اعدام" پناهجویان افغان را متوقف کنند.

هفته گذشته نیز گروهی از شهروندان افغانستان با برپایی تظاهراتی در برابر سفارت ایران در کابل، به دادن شعارهایی علیه دولت ایران مبادرت کرده بودند.

تظاهرکنندگان در روز پنجشنبه که شمار قابل توجهی زن نیز در میان آنان دیده می شدند، در شعارهای خود "استبداد، چه در کابل، چه در تهران" را محکوم کردند.

در این تظاهرات، تصاویر مقامات ایرانی به آتش کشیده شد و در چند مورد، بین تظاهرکنندگان و ماموران انتظامی اطراف سفارت درگیری های مختصری روی داد.

 اعتراضها پس از آن  آغاز شد که گزارشهایی در مورد اعدام شماری از پناهجویان افغان در ایران انتشار یافت.

هنوز دولت ایران در مورد این اعدام ها اظهار نظری نکرده، اما دولت افغانستان گفته است که که شش نفر از پناهجویان افغان اخیرا در ایران اعدام شده اند.

در همانحال، برخی از اعضای مجلس نمایندگان افغانستان آمار اعدام شدگان افغان در ایران را به مراتب بیشتر از این خوانده اند.

سفارت افغانستان در تهران مشخص نکرده است که آیا در مورد بازداشت، تشکیل پرونده، محاکمه و مجازات شهروندان آن کشور در ایران اطلاعاتی دریافت می کرده و آیا امکان ارائه خدمات کنسولی به متهمان، از جمله اعزام نماینده به جلسات محاکمه را داشته است یا نه.

پس از تظاهرات هفته پیش در کابل، وزارت امور خارجه ایران با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به آنچه که "تحرکات مشکوک" علیه ایران در افغانستان می خواند رسما اعتراض کرد.

در مقابل، وزارت خارجه افغانستان اخیرا اعلام کرد که نسبت به چگونگی برگزاری جلسات دادگاه و روند رسیدگی قضایی به پرونده متهمان افغان در ایران نگران است.

مقامات افغان گفته اند تحقیق خواهند کرد تا اطمینان یابند روند محاکمه متهمان افغان عادلانه و منطبق با قواعد دادرسی بوده است.

اتهام بیشتر افغانهایی که در ایران زندانی هستند به موضوع قاچاق مواد مخدر ارتباط دارد.

وزارت خارجه افغانستان می گوید ایران و افغانستان توافق نامه ای را امضا کرده اند که بر اساس آن، هر یک از دو طرف ملزم شده است طرف دیگر را از اجرای احکام قضایی علیه شهروندان آن آگاه سازد.
 

استاد بنان دیگر آرامگاه ندارد!! - مقایسه دو عکس

Posted:



به گزارش خبرآنلاین به نقل از تارنمای دل آوا، نه تنها بنان بلکه امیرناصر افتتاح و چند تن از بزرگان موسیقی که در آن حوالی خاک بودند. امسال آرامگاه بنان با خاک یکسان و ناپدید شده و اگر پیگیری نشود بعید نیست که ساختمانی را که در حال احداثش هستند بنا کنند.

 

دانشجویان در مناظره صفار هرندی و کواکبیان در دانشگاه بین المللی قزوین

Posted:

گزارشی از تحصن خانواده های زندانیان گمنام اوین و آزادی چند جوان بازداشتی

Posted:

گزارشی از تحصن خانواده های زندانیان گمنام اوین و آزادی چند جوان بازداشتی

 

 

به گزارش كانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها ، اولین نفری که شامگاه چهاردهم اردیبهشت آزاد شد، حسام ترمسی بود که از دهم تیرماه گذشته در بازداشت به سر می برد و خانواده وی در انتظار آزادیش لحظه شماری می كردند و بنا بر همین گزارش، آثار تحمل فشار روحی در چهره پدر و مادر این جوان به خوبی مشهود بود .

 

 

این گزارش خاطرنشان کرد علت تاخیر در آزادی ترمسی، تنها بدلیل شركت نكردن او دراعترافات تلویزیونی بود كه وی آنرا نپذیرفته بود .

 

شاهدان عینی نیز گزارش دادند وقتی این زندانی از در اوین خارج شد چنان شور وشادی حاکم شد که وصف ناپذیر بود و پایین پله های مقابل درب زندان نیز، گروهی از مادران عزادار و حامیانِ آنها بودند که با شادیِ خود به خانواده ها انرژی میدادند وحسام را همراهی می کردند.

 

كانون حمایت از خانواده جان باختگان و بازداشتی ها همچنین گزارش داد بعد از حسام، جوان دیگری حدودا ۲۲ ساله آزاد شد که اتهام او داشتن چند عکس از تظاهرات و حوادث بعد از انتخابات بود و وی از ده ماه پیش در بازداشت به سر برد.

 

دخترجوان دیگر، زندانی سوم بود كه از زندان آزاد شد و مادر پا به سن گذاشته اش به همراه برادرش برای آزادیش لحظه شماری می کردند که آنها نیز به محض آزادی وی، اشک ریزان از وی استقبال کردند.

 

گزارش مذکور خاطرنشان ساخت "صحنه های آزادی برای حاضرین بسیار منقلب كننده بود و با آزادی آنها، همه حاضران بهمراه خانواده زندانیان آزاده شده غرق شادی می شدند ."

 

طی ماههای اخیر و بویژه دو ماه گذشته، تعداد زیادی از خانواده های زندانیان سیاسی و حامیانِ جنبش، با حضور در مقابل درب زندان اوین، خواستار آزادی زندانیان و بازداشت شدگانِ حوادثِ اخیر شده بودند.

 

هم اکنون تعداد زندانیان و بازداشتی های بندهای مختلف زندان اوین از جمله، دو- الف، ۲۰۹، ۲۴۰، ۳۵۰، سالن های مختلف اندرزگاه هفت، ویژه روحانیت و نسوان مشخص نمی باشد.

 


 

باهنر: هدفمند کردن یارانه ها زلزله ای۵ ریشتری است

Posted:

باهنر: هدفمند کردن یارانه ها زلزله ای۵ ریشتری است

 

 

 

به گزارش سامانه خبری خبرآنلاین، محمدرضا باهنر سخنان فوق را در اجلاس شورای عالی استان‌ها ایراد کرد و از تاثیرگذاری آن در هر دوصورت اجرا و عدم اجرا خبر داد.

 

طی روزهای اخیر برخی مقامات دولت از نامعلوم بودن زمان اجرای این طرح خبر داده بودند و همزمان دبیر کمیته سیاسی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی، طرح مذکور (هدفمند کردن یارانه ها) را دارای رویکردی تبلیغاتی برای دولت ذکر کرده بود.

باهنر در ادامه سخنان خود، قبول پیشنهاد توقف یا انحلال دو ساله شوراها را بسیار ضعیف دانسته و این پیشنهاد را خلاف قانون اساسی اعلام کرد.

این نماینده اصولگرای مجلس هفتم و هشتم، با بیان این که نمایندگان مجلس و شوراها همانند برادران و خواهرانی با یک والدین هستند، خاطرنشان کرد: "شوراها توانمندی به دوش گرفتن وظایف نهادهای دولتی و حکومتی را دارند و در مورد آن‌ها در سال‌های گذشته با آزمون و خطا برخورد شده است."

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، همچنین یادآور شد: "بعد از به مشکلات و گرفتاری‌های زیادی که در شورای اول به وجود آمد، افکار عمومی این طور فکر می‌کرد که در کشور دعوا و آدم سیاسی کم بود، حال شوراها هم به آن‌ها افزوده شده‌اند و متاسفانه عملکرد شورای اول نگرانی قبل از شروع فعالیت آن‌ها را به یقین نزدیک کرد. "

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین، پیرامون بحث های اخیری که پیرامون تمدید دوره فعالیت شوراهای سوم در کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا به تصویب رسیده گفت: "باید منتظر نتیجه در صحنه علنی مجلس بود."

طی هفته های اخیر گروهی از نمایندگان مجلس تمدید شوراهای سوم را خواستار شده بودند و این مسئله مورد تایید کمیسیون مربوطه در مجلس قرار گرفت که درصورت تصویب آن در صحن علنی مجلس، انتخاباتِ پاییز امسال برگزار نخواهد شد.


 

تقسیم بندی عوامل فتنه و نحوه مقابله با فتنه گران به روایت مصباح یزدی

Posted:

تقسیم بندی عوامل فتنه و نحوه مقابله با فتنه گران به روایت مصباح یزدی

جــرس: آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان و رئیس موسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی، با انتقاد از "کسانی که در مقابل جریان فتنه صرفا تماشاگر هستند و اقدامی برای دفع آن نمی‌کنند"، خاطرنشان کرد: جهل و هواهای نفسانی از جمله عوامل مهم گرفتارشدن بخش قابل توجهی از مردم در دام فتنه است.

 

به گزارش سامانه خبری- تحلیلی رسا، مصباح یزدی طی درس اخلاق خود که در دفتر رهبری در قم برگزار می شد، با بیان اینکه "منظور از فتنه اجتماعی این است که در جامعه فعالیت‌هایی شود که تشخیص حق از باطل مبهم شود و به این وسیله عده‌ای ناخواسته به دام گمراهی فتنه گران بیفتند"، به تقسیم بندی کسانی که در شکل گیری فتنه نقش داشته اند پرداخت و گفت: "گروه اول کسانی هستند که به خاطر اغراض شخصی شرایط غبارآلودی ایجاد می‌کنند تا با گل آلودکردن آب، ماهی مقصود خود را صید کنند. دسته دوم کارگزاران این دسته هستند که عموما از اراذل و اوباش محسوب می‌شوند و در حقیقت مزدوران گروه نخست به شمار می‌روند و گروه سوم را هم کسانی تشکیل می‌دهند که اگر چه سوء نیت هم ندارند، اما به دلیل جهل و بی بصیرتی اقداماتی می‌کنند که در نهایت به سود فتنه گران اصلی تمام می‌شود."

 

مصباح یزدی در توضیح سخنان خود تصریح کرد این فتنه ها معمولا توسط چند گروه انجام می شود؛ گروهی که به تعبیر قرآن شیاطین انسی هستند و تحت تربیت شیاطین جن قرار دارند و این گروه با نظام و اسلام و حق مخالف و قابل هدایت نیستند. این گروه به تنهایی نمی تواند فتنه ایجاد کنند بلکه گروه دیگری هستند که شیفته دنیا و لذائذ آن هستند و یا بی ایمانند و یا ایمانشان ضعیف است و مجری برنامه های طراحان پشت صحنه هستند. این گروه ضرورتا منکر دین و خدا نیستند بلکه دینشان را در برابر وسوسه های شیطانی می بازند و به عنوان مباشر در فتنه ها نقش ایفا می کنند.

 

رئیس موسسه امام خمینی ادامه داد: گروه دیگری هم عامل فتنه در جامعه هستند که نه دین فروش هستند و نه شیطان، بلکه ایمان نسبتا قوی هم دارند و اهل عبادت و اطاعتند اما نسبت به نقشه های شیاطین آگاهی ندارند.


وی تاکیدکرد: تاثیر منفی این گروه گاهی از دو گروه قبل بیشتر است زیرا مردم این افراد را به عنوان افراد موجه، زاهد و عابد می شناسند و به آنان احترام می گذارند و به آنان اعتماد دارند و خود این افراد هم ممکن است قصد سوئی نداشته باشند اما به علت بی بصیرتی و حتی گاهی به عنوان تکلیف، نقشه شیاطین را اجرا می کنند.

 

مصباح یزدی ادامه داد: "در مقابل سه گروه یادشده وظیفه ما این است که نگذاریم مردمی که هنوز در دام فتنه نیفتاده‌اند، در معرض تهدید قرار بگیرند، ضمن آن که جلوی فتنه را هم باید بگیریم."

 

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به این که فتنه در یک تقسیم بندی کلی شامل فتنه‌های با رنگ و بوی دینی و فتنه‌های غیردینی و دنیوی می‌شود، اظهار داشت: وظیفه اصلی ما در قبال جریان فتنه درباره فتنه زدگانی است که به دلیل بی‌بصیرتی حرف‌هایی زده‌اند یا کارهایی می‌کنند که کفار و مشرکان آن را می‌پسندند.


عضو مجلس خبرگان رهبری، همچنین با بیان این که عده‌ای تحت عنوان وظیفه شرعی در جریان فتنه، تیشه به ریشه دین می‌زنند، تصریح کرد: وظیفه ما طلبه ها در مقابل گروه سوم که در حقیقت قربانیان فتنه محسوب می‌شوند بسیار سنگین است.

 

عضو مجلس خبرگان در پایان خاطرنشان کرد: "امروز با انواع وسایل ارتباطی و سایت ها و ماهواره ها و ... در دو جهت ایجاد تغییر در افکار و تغییر در رفتار مردم گام برمی دارند و مبارزه با باورها و ارزش ها جنبه راهبردی برای فتنه جویان دارد."

محمود عنایت: تندروی هم باعث ریزش نیرو می شود و هم افزایش سرکوب

Posted:

محمود عنایت: تندروی هم باعث ریزش نیرو می شود و هم افزایش سرکوب

پیمان اصفهانی -

 

در بعدازظهر روزی بهاری به آپارتمان مملو از کتاب و مجله و خاطرات فرهنگیِ وی رفتم تا از او راجع به چشم اندازش نسبت به تحولات اخیر ایران بپرسم. وی پرهیز از تندروی، پرهیز از خشونت و احترام به فرهنگ مذهبی مردم رابه عنوان نکات مهمی مطرح می کند که جنبش سبز باید برای موفقیت به آنها توجه کند.

شدت عمل حکومت ترس را از بین برده


دکتر عنایت سخن را از روزگار و بحبوحۀ انقلاب ۱۳۵۷ آغاز می کند و با اشاره به تظاهرات خیابانی جنبش سبز می گوید :" وقتی شاپور بختیار به نخست وزیری رسید به حکم دوستی و سوابق روزی به من تلفن کرد ومن را دعوت به جلسه ای مشورتی کرد و گفت عده ای از اعضای جبهه ملی هم حضور خواهند داشت. در راه وقتی به سوی خیابان کاخ و دفتر بختیار می رفتم ، در خیابان دیدم تظاهر کنندگان از میدان فوزیه (امام حسین حاضر) به سمت میدان آزادی می روند،هر چه ایستادم جمعیت تمامی نداشت. وقتی به دفتر بختیار رسیدم، افسری آنجا بود که با من سابقه همسایگی داشت. از من پرسید چه شده که مردم دیگر از گلوله نمی ترسند. در جواب گفتم شدت عمل حکومت ترس را در میان آنها از بین برده و جرات و جسارت بخشیده است. در این ملاقات که البته متوجه شدم از جبهه ملی کسی حضور ندارد  دکتر بختیار به من پیشنهاد کرد که در تلویزیون برنامه ای داشته باشم، اما نپذیرفتم وترجیح دادم  به عنوان روزنامه نگاری مستقل و منتقد باقی بمانم.بختیار معتقد بود که جریان اعتراضات به زودی به اتمام می رسد و من که با جامعه در تماس بودم، حس کردم یا ایشان از اوضاع اطلاع نداشت و یا اطلاعات غلط به ایشان می رساندند."

 

علت مهاجرت

محمود عنایت در پاسخ به چرائی توقیف نشریه نگین در خرداد  ۱۳۵۸ و علت مهاجرتش به خارج از کشور می گوید:" بعد از انقلاب دیگر مانند قبل سخن خود را در لفافه نمی گفتم و خیلی صریح عقیده خود را بیان می کردم و انتقاد می کردم . منتها به مرور به علت شدت خشونت هم از جانب حاکمیت  و هم از جانب نیروهای مخالف، ارتباط روشنفکران با دستگاه قطع شد وبه اصطلاح روشنفکران در پیله خود رفتند. نگین پس از چاپ مجموعه داستان شیخ صنعان از علی اکبر سعیدی سیرجانی توقیف شد. پس از توقیف نگین سعی کردم با ترجمه کتاب روزگار بگذرانم، اما وقتی یک قلمزن از قلم زدن محروم شود، حس بطالت و یاس می کند. من هم کلافه و خسته شده بودم و از لحاظ روحی زندگی در ایران برایم مشکل شده بود و هنگامی که برای معالجه پزشکی به امریکا آمدم ،ماندگار شدم. هر چند درآمریکا هم با همه مشکلات تا ۲۳ شماره مجله نگین را منتشر کردم.اینجا، مرا بعضی عامل رژیم می دانستند و در ایران هم ضد انقلاب و پناهنده، در حالی که من هیچوقت پناهنده نشده بودم."

 

پرهیز از تندروی

از این روزنامه نگار با تجربه که از زمان نهضت ملی شدن نفت در عرصه مطبوعات فعال بوده است، درباره جنبش سبز می پرسم، وی با ذکر اینکه به این جنبش بسیار امیدوار است ، می گوید:" در دوره دکتر مصدق عده ای از اهل تجربه می گفتند سعی کنید مجال سخن گفتن را از شما نگیرند، یعنی از تندروی و شعارهای تند باید پرهیز شود وگرنه جنبش به خطر می افتد. این اتفاقی بود که زمان دکتر مصدق هم افتاد. در این دوره کسانی که به قول آل احمد چپ نبودند، اما چپ نمائی می کردند، با تندروی و شعارهای خارج از چارچوب ، جنبش ملی شدن نفت را با بحران روبرو کردند. تندروی باعث شکست جنبش می شود، در چنین فضائی هم عناصر طبقۀ متوسط و هم بازاری ها احساس تزلزل می کنند و از جنبش کنار می کشند.تندروی هم باعث ریزش نیرو می شود و هم افزایش سرکوب از طرف حاکمیت، که هر دو منجر به تزلزل و شکست جنبش می شود."  وی با ذکر این نکته که مصدق تا پایان عمر قانون گرا بود و راه پیشرفت را احترام به قانون می دانست می گوید:" قانون به شرطی که استاندارد دوگانه نداشته باشد وهمه در برابر قانون مساوی باشند باید اجرا شود. مصدق می گفت طبق قانون مشروطه  شاه باید سلطنت کند نه حکومت و شرایط امروز بازتابی از همان وضع است "

 

احترام به اعتقادات مذهبی مردم

دکتر عنایت هر چند خود را فردی غیر مذهبی می داند، اما معتقد است جنبش سبز باید اعتقادات مذهبی مردم را مورد احترام قرار دهد ". در شوروی پس از هفتاد سال دولت کمونیستی نتوانست کلیسا را از بین ببرد، من خود در لهستان که آن موقع کمونیستی بود، دیدم که جوانان چگونه به کلیسا می رفتند. در همین امریکا هم چنین است که ما روزهای یکشنبه می بینیم که مردم چگونه به کلیسا می روند و حتی افراد تحصیلکرده تعارضی بین علم و دانش نمی بینند. این هم درسی است که باید از روزگار گرفت که دین از واقعیات اجتماعی است ".

 

ضرورت الگوبرداری از مبارزات غیر خشونت آمیز

این نویسنده و مترجم کتاب کالبد شناسی چهار انقلاب( کرین برینتن) مطرح می کند که جنبش سبز باید از مبارزات غیر خشونت آمیز بخصوص مبارزات استقلال هند الگوبرداری کند. وی می گوید: " برای رسیدن به هدف باید آرامش را حفظ کرد و پیوسته حرکت کرد حتی اگر شدیدترین خشونتها صورت بگیرد، چنانکه در هند حتی پس از یورش بدون اطلاع قبلی بریتانیا که منجر به کشته شدن ۱۵۰۰ هندی شد ،گاندی مردم را به آرامش دعوت کرد و همچنان بر راههای مسالمت آمیز و مقاومت مدنی پای فشرد. خشونت، خشونت می آفریند و در جامعه خشونت تبدیل به تک نهاد می شود و هیچوقت به هدف نمی رسیم."

 

تایید سخنان موسوی

 از محمود عنایت که در اوائل انقلاب کتاب مهاتما گاندی و پیروان او اثرِ ودمهتا را ترجمه کرده است، درباره رهبران قراردادی جنبش سبز می پرسم و می گوید:" من از آنچه در این آقایان و بخصوص صحبتهای آقای موسوی خوشم آمد و به نظرم باید تقویت شود، سخنان مسالمیت آمیزی است که با ملایمت و همراه با تعقل بیان می شود، من علی رغم همه فشارها و خشونتهای موجود  اثری از خشم و عصبیت در سخنان ایشان ندیدم و این به نظرم بسیار اثر گذار است.ایشان بسیار معقول تر شده اند. این همان ویژگی است که در گاندی هم وجود داشت، آنچه گاندی را محبوب کرد همین تعقل و تامل بود که در حضورش هر فردی از هر مذهب و هر عقیده ای می توانست بنشیند و کسی معارض دیگری نمی شد و آزادی دیگری را سلب نمی کرد، امیدوارم این شیوه ادامه پیدا کند و درخود جنبش هم بیشتر شود و باعث موفقیت این حرکت شود."

 

مهمترین خصیصه روزنامه نگاری

در پایان ازاین پیر عرصه روزنامه نگاری می پرسم  مهمترین خصیصۀ  روزنامه نگار را چه می داند و بی درنگ پاسخ می گیرم: " صداقت" و ادامه می دهد:" رسانه بی شک رکن چهارم دمکراسی است چنان که بارها در تاریخ دیده ایم، گاه حتی یک مقاله مسیر حرکت ملتی را تغییر می دهد. روزنامه نگار تنها باید حقیقت را در نظر داشته باشد و مرعوب مسائل اقتصادی و فشارهای سیاسی نشود و نگذارد این حرفه دستاویزی برای تامین منافع شخصی مالی و یا گروهی شود."

 

احیاء شکنجه گاه کهریزک؛ فجایع تازه در راه است

Posted:

احیاء شکنجه گاه کهریزک؛ فجایع تازه در راه است

نیلوفر زارع -

 

بهانه ای برای راه اندازی دوباره شکنجه گاه

 

تنها چند روز پس از افشای فجایع بازداشت گاه کهریزک در مرداد ماه گذشته که به تعطیلی این بازداشت گاه منجر شد "سرتیپ اسماعیل احمدی" مقدم فرمانده نیروی انتظامی ایران گفته بود که در محل بازداشتگاه کهریزک بازداشت گاه جدیدی ساخته خواهد شد. او وعده داده بود که "نیروی انتظامی در حال ساخت یک بازداشتگاه استاندارد در محل بازداشتگاه کهریزک است که تحت نظارت سازمان زندان ها اداره خواهد شد." وعده احمدی مقدم برای ساخت بازداشت گاهی استاندارد طبق گفته خود او قرار بود در بازه زمانی یک ماهه عملی شود اما تاکنون هیچ خبری مبنی بر راه اندازی مجدد بازداشت گاه کهریزک از سوی مقام های قضایی و امنیتی منتشر نشده و افشاگری اخیر مهدی خزعلی درباره راه اندازی دوباره این بازداشت گاه هم از سوی حکومت مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است. با این حال سخنان اخیر مقام های امنیتی و قضایی نشان دهنده آن است که حکومت در آستانه سالگرد اعتراض های مردمی در خرداد ماه قصد تشدید تدابیر امنیتی را دارد.طرح تازه نیروی انتظامی نیز که با ادعای برخورد با اراذل و اوباش به جریان افتاده این نگرانی را تشدید کرده که حکومت قصد دارد سرکوب اعتراض های احتمالی در ماه های آینده را با ادعای مبارزه با اراذل پیش ببرد و بازداشت شدگان احتمالی اعتراض های سیاسی را در شرایط خاص مجرمان خطرناک قرار دهد. از آنجا که بازداشتگاه کهریزک برای نگهداری بازداشتی های طرح جمع آوری اراذل و اوباش در سال 86 مورد استفاده قرار گرفته بود اجرای دوباره طرح موسوم به مبارزه با اراذل توسط نیروی انتظامی می تواند توجیهی برای احیای این بازداشتگاه باشد.

 

با این حال آن طور که خزعلی در افشاگری خود عنوان کرده است در حال حاضر نیز برخی از متهمان سیاسی در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شوند که این خود زنگ خطرهای به مراتب جدی تری را نسبت به نقض حقوق زندانیان این بازداشتگاه به صدا در می آورد. خزعلی در افشاگری خود مشخص نکرده که چه تعداد از زندانیان سیاسی اکنون در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شوند و از هویت این افراد هم سخنی به میان نیامده است. اما زندانیان این بازداشتگاه مطمئنا در شرایط قرنطینه کامل قرار دارند چرا که در صورت تماس یا ملاقات آنها با خانواده هایشان خبر احیای بازداشتگاه کهریزک از مدتها قبل افشا می شد.

 

متهمان اصلی آزادند

 

نهادهای حکومتی وجود دست کم سه قتل عمد را در جریان فعالیت دور قبلی بازداشت گاه کهریزک پذیرفته اند و این در حالی است که هواداران جنبش سبز تعداد کشته شدگان این بازداشتگاه رابیش از این می دانند. در گزارش آذز ماه گذشته سازمان قضایی نیروهای مسلح از " امیرجوادی فر"،" محسن روح الامینی" و " محمد کامرانی" به عنوان قربانیان شکنجه و ضرب و شتم در بازداشتگاه کهریزک یاده شده اما هواداران جنبش سبز نام " رامین آقازاده قهرمانی" و " رامین پوراندرزجانی " را نیز به لیست قربانیان اضافه می کنند. رامین پوراندرزجانی پزشک وظیفه بازداشت گاه کهریزک بود که در آبان ماه گذشته به طرز مشکوکی از دنیا رفت. افشاگری های احتمالی وی می توانست هویت برخی متهمان اصلی فجایع بازداشت کهریزک را برملا سازد. سایر قربانیان این بازداشت گاه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بودند که در جریان تجمع های خیابانی دستگیر شده بوند. علاوه بر افرادی که بر اثر شکنجه های بازداشتگاه کهریزک به قتل رسیدند ده ها نفر دیگر نیز در این بازداشت گاه مورد شکنجه قرار گرفتند و آثار جسمی و روحی این شکنجه ها هنوز بر ذهن و جسم بسیاری از این افراد وجود دارد.

 

در گزارشی که کمیته تحقیق و تفحص مجلس درباره فجایع بازداشت گاه کهریزک منتشر کرده بود به نقش سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در اعزام معترضان سیاسی به این بازداشت گاه اشاره شده بود. مرتضوی این اتهام را که او مسبب اعزام 145 نفر از دستگیرشدگان حوادث روز 18 تیر ماه گذشته به بازداشتگاه کهریزک بوده را رد کرده است اما در عین حال پس از کنارگذاشته شدن از سمت دادستانی تهران برخلاف گذشته چندان میلی به حضور در رسانه ها ندارد و ترجیح می دهد در اتاق نه چندان خبرساز معاونت دادستانی کل کشور باشد. او حتی در پست دیگر خود یعنی ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز حضور رسانه ای چندانی نداشته و به روایت عامیانه منتظر مانده است تا آب ها از آسیاب بیافتد.

 

"احمد رضا رادان" جانشین فرماندهی نیروی انتظامی تهران دیگر فردی که نامش به عنوان یکی از مسببان اصلی فجایع دور قبلی بازداشت گاه کهریزک مطرح است نیز برای مدتها از رسانه ها فاصله می گرفت و در چند مصاحبه تلویزیونی نیز با حالتی گرفته و چهره ای آشفته ظاهر شد. برخی منابع رسانه ای جنبش سبز از نقش مستقیم رادان در اعمال شکنجه های بازداشت گاه کهریزک خبر می دانند و گزارشهایی هم از صدور قرار التزام قضایی برای رسیدگی به اتهام های وی وجود داشت. اما به نظر می آید که رادان پس از سپری کردن ماه ها انزوا اکنون با تایید مقام های عالی رتبه تر در نقش خود به عنوان فرمانده نیروی انتظامی تهران تثبیت شده و چند روزی است که برای توجیه طرح تازه مبارزه با اراذل و اوباش مدام با رسانه های حکومتی گفتگو می کند.

 

در این حال افشاگری مهدی خزعلی درباره دور تازه فعالیت بازداشت گاه کهریزک نیز حاکی از آن است که رادان با هلی کوپتر از بازداشت گاه جدید بازدید کرده و در جریان فعالیت آن قرار دارد.

 

به این ترتیب دادگاهی هم که برای رسیدگی به پرونده متهمان فجایع بازداشت گاه کهریزک برگزار شده همان طور که مخالفان حکومت پیش بینی کردند صرفا به نقش برخی از افراد دست چندم در این ماجرا پرداخته و آمران این فجایع را به پای میز محاکمه نکشیده است.در خبر دی ماه گذشته پایگاه خبری تابناک وابسته به محسن رضایی آمده بود که در میان متهمان پرونده کهریزک چند سرهنگ و یک سرتیپ وجود دارد، اما به هویت این افراد اشاره ای نشده بود.

 

گزارش سازمان قضایی نیروهای مسلح هم حاکی از مجرم شناختن 12 نفر در جریان رسیدگی به پرونده کهریزک بود.این گزارش آورده بود که برای سه نفر از متهمان با استناد به بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی که از مصادیق قتل عمد است درخواست مجازات شده است و برای 9 نفر دیگر نیز پیرامون اتهام های مشارکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت، محروم کردن بازداشت شدگان از حقوق شهروندی، بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی و مشارکت در گزارش خلاف واقع در خصوص علت و نحوه درگذشت سه نفر از بازداشت شدگان کیفرخواستی تنظیم شده است. با این حال از آنجا که دادگاه متهمان بازداشتگاه کهریزک به طور غیرعلنی برگزارشده هنوز از هویت متهمان اطلاعی در دست نیست و مشخص نشده که حکم نهایی درباره آن ها چه زمانی صادر می شود.

 

کهریزک های ناشناخته

 

زمانی که نام بازداشتگاه کهریزک به دلیل شکنجه های جاری در آن بر سر زبان ها افتاد، برخی از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات از نگهداری خود در بازداشت هایی نظیر بازداشتگاه کهریزک پرده برداشتند و نام محل هایی مانند بازداشتگاه "پاسارگاد" یا گشاپور" یا "66 سپاه" را افشا کردند. بازداشتگاه هایی که حتی وجودشان از سوی مقام های حکومت به رسمیت شناخته نشد و هیچ مقام قضایی معتبری تایید نکرد که معترضان در چنین محل هایی نگهداری شده اند.

 

برای نمونه "غلامحسین اسماعیلی" رییس سازمان زندانهای کشور در مصاحبه ای پیرامون این پرسش که آیا بازداشتگاهی به نام پاسارگاد وجود دارد یا خیر؟گفت: خیر اصلا بازداشتگاهی به چنین نامی نداریم" و "علاءالدین بروجردی" رییس کمیسیون امنیت ملی نیز در مصاحبه ای درباره وجود بازداشتگاه پاسارگاد خطاب به خبرنگاران گفته بود که "بازداشتگاه پاسارگاد را اولين بار است كه مي‌شنوم بنابراين اگر شما به عنوان خبرنگار از جاي آن اطلاع داريد به ما بگوييد تا ما به صورت سرزده از آنجا بازديد كنيم و بعد خبر آن را به اطلاع مردم برسانيم."

 

تکذیب وجود چنین بازداشت گاه هایی از سوی مسوولان قضایی و امنیتی در شرایطی انجام گرفته است که بر اساس برخی گزارشهای منابع مستقل بازداشتگاه پاسارگاد در نزدیکی پاسگاه نعمت آباد (حوالی تهران، ابتدای جاده ساوه) قرار دارد و معترضان حوادث پس از انتخابات در آن به صورت عریان نگه داری شده و در معرض آزار جنسی قرار گرفته اند.

 

درباره شکنجه های رایج در بازداشت گاه شاپور نیز گزارشهایی وجود دارد که در صورت صحت آن نشان دهنده فاجعه ای حتی وسیع تر از شکنجه های بازداشت گاه کهریزک است.

 

با این حال رسیدگی ناقص به پرونده بازداشت گاه کهریزک و امتناع از تایید دیگر بازداشت گاه های غیرقانونی توسط حکومت، گمانه ها درباره اراده حکومت به نقض سیستماتیک حقوق زندانیان را شدت بخشیده است. تحلیل گران با اشاره به گزارشهای مربوط به احیاءبازداشتگاه کهریزک معتقدند که اگر حکومت ابایی از راه اندازی مجدد این بازداشتگاه با سابقه رسوایی تمام عیارش نداشته است، در استفاده از دیگر بازداشتگاه های غیرقانونی نیز تردیدی به خود راه نخواهد داد و باید هر زمان منتظر بروز فاجعه ای از جنس فاجعه کهریزک بود.