جنبش راه سبز - خبرنامه |
- شریعتمداری، جاهل، یا فاشیست و خائن؟
- وقتي “قوچاني”، “طباطبايي” را قلب به مطلوب مي كند
- ضعفهای مقاله “چرا نباید لائیک بود؟”
- آموزش و پرورش:مدارس شهرستانهاي استان تهران شنبه و يكشنبه آينده تعطيل نيست
- سوالهای خانواده بدرالسادات مفیدی از دادستان
- استاندار تهران:تعطيلات شنبه و يكشنبه فقط شامل مدارس و دانشگاه هاي شهر تهران است
- تجمع گسترده دانشجویان شهید بهشتی در اعتراض به حضور احمدینژاد در این دانشگاه
- هيات منصفه مطبوعات اعلام كرد: «كيهان» مجرم نيست!
- آخرین واکنش های داخلی و خارجی به اجرای حکم اعدام پنج زندانی
- هيات منصفه مطبوعات: «خبر» مجرم و «جوان» و «بسيج فرهنگيان» مجرم نيستند
شریعتمداری، جاهل، یا فاشیست و خائن؟ Posted: جلال یاحقی - حسین شریعتمداری را چگونه باید تحلیل کرد؟ آیا شریعتمداری فردی جاهل است که خود را متعهد میداند نقش «بدمن» را در جمهوری اسلامی ایفا کند، یا اینکه او را باید به عنوان فردی «خائن» به کشور و به مانند یک فاشیست تمام و کمال ارزیابی کرد؟
|
وقتي “قوچاني”، “طباطبايي” را قلب به مطلوب مي كند Posted: یاسر عزیزی -
انتشار سرمقالهاي به قلم "محمد قوچاني" در جايگاه سردبيري ماهنامه تازهپاي "مهرنامه" با عنوان "چرا نبايد لائيك بود؟"، موجبات واكنشهاي تازهاي را در ميان برخي از پويندگان ِ حوزههاي نظري ايجاد نمود. محمد قوچاني كه تغيير گرانيگاه سياسي و نظرياش شديدن وابسته به شرايط و منافع پيدا و پنهان بودهاست، در اين مطلب نيز با دخل و تصرف در تاريخ و انديشه تاريخي، سعي در پيش كشيدن آراي جديدي نمودهاست. اگرچه بسياري را نظر بر اين بودهاست كه وي تحت تاثير بازداشت و احتمالن محدوديتهاي ناشي از سركوب بعد از انتخابات، به فرموده اقدام به انتشار چنين نوشتاري نموده است، اما دقتي در پس پشت مطلب، نشانههايي دال بر گرايش جديد و البته قلب شدهاي را نزد اين نويسنده و روزنامهنگار به دست ميدهد. گرايش به سوي پروژهاي كه طي سالهاي اخير به نام "سيد جواد طباطبايي"، و به واسطهي تاملاتش در تاريخ جهان، انديشه سياسي – فلسفي و تاريخ ايران نامگذاري شده است.
سيد جواد طباطبايي، به زعم خود و به باور پارهاي از پيگيران انديشههاي وي، محمول پروژهاي است كه از "امتناع تفكر در ايران" يا همان نظريه معروفتر "انحطاط ايران" ميآغازد كه به بيان خود طباطبايي اينگونه طرح ميشود: "با سپرى شدن عصر زرين فرهنگ ايران، يعنى با چيرگى تركان سلجوقى بر ايران زمين كه انديشه ايران شهرى - يونانى، دستخوش كسوف جدى و بويژه با يورش تمدن برانداز مغولان، از بنياد، دچار تزلزل شد، بقاياى انديشه عقلانى به باد فنا رفت و دورهاى در تاريخ انديشه و عمل ايرانى آغاز شد كه ما از آن به دوره بن بست در عمل و امتناع در انديشه تعبير كرديم."(ابن خلدون و علوم اجتماعي) وي با چنين پيشفرضي سعي در نمودن گذرگاههاي واقعي و اساسي در مسير حركت منطبق بر منطق فكر جديد در ايران دارد گرچه خود را نه جامعه شناس و نه مورخ، كه تنها پژوهشگر ميداند و لاجرم از اين سعي اشاره شدهي اخير مبرا. دقتي در سير مباحث و مدعيات طباطبايي كه به خوبي در آثار وي نمايان است، برخي مشابهتها در مطلب "قوچاني" با چنان به اصطلاح "پروژهاي" را به ذهن متبادر ميكند. سيد جواد در كتاب "جدال قديم و جديد" به واكاوي و طرح طريق انديشهي سياسي و فلسفي در مغرب زمين اقدام ميكند، همچنانكه در "زوال انديشهي سياسي در ايران"، در مقدمهاي شورمند، بي توجه به پايههاي مادي تحولات اجتماعي، وجود انديشهي سياسي و فلسفي در يونان باستان و غرب را كارپايهي اصيل حركتهاي اخير در حوزهي انديشهي جديد غرب ميداند. اشتياقي كه وي در پيگيري تفكر در يونان باستان نشان ميدهد، تا جايي كه حوزه عمومي را مسبوق به سابقهي گذر از "آگروپليس" به "آگورا" در يونان بعد از انقراض "موكناي" تعريف ميكند، در راستاي طرح وي راجع به زوال انديشيدن در جامعه ايران ترسيم ميشود و بر اين اساس است كه وي تحولات فكري در غرب را ادامهي انديشهي تاريخي و درك ضرورتهاي بازبيني و نوزايي بر بستر تفكر تاريخي و نه گسستي از پيشينهي آن ميداند. به حقوق دل ميبندد و انديشه را گاه از معبر حقوق و حقوق را از معبر انديشه تاريخي نوانديشيده عبور ميدهد و همچنان كه حقوق عمومي را در يونان باستان ميپويد، انديشهي سياسي غرب را نيز برخاسته از از همان بستر تاريخي تعريف ميكند. در چنين كرونولوژي ِ انديشهاي است كه قرون وسطا مرادف با تعطيلي تفكر تبيين نميشود و البته بسياري را امروزه نظر بر اين است. شكل حقوقي اما در قرون وسطا از سويي مبتني بر انديشهي يوناني ترسيم ميشود و از ديگر سوي بر باور مسيحي، اما همه يك جا و به نام كليسا و بنابراين طباطبايي معتقد است جرقههاي اساسي و موثر در تحول جديد غرب از دل كليسا زده شد و نخست "لوتر" و "كالون" از متن روحانيت كليسايي در فقه مسيحي اجتهاد ميكنند، آنگاه مجال به روشنفكران سكولار و لائيك ميافتد. از همين روست كه در خوانش خود از تاريخ ايران و به ويژه پس از مشروطيت، با چنين رويكردي به دنبال تجديد نظر در مباني تفكر در ايران، بيش از اخذ تام تفكر ميگردد و از اهم مباني فكري در ايران را تفقه رسمي و سنتي ميداند و البته معتقد است به ابزار جديد بايد اينمباني سنتي را به چالش گرفت. چنانچه در (ابن خلدون و علوم اجتماعي) ميگويد: "تنها با نقادى از سنت میتوان به طور جدى با سنت روبرو شد، وگرنه نمیتوان سنت را با امكانات خود سنت مورد پرسش قرار داد. سنتى كه توان طرح پرسش و لاجرم، تجديدنظر در مبانى خود را از دست داده باشد، نمیتواند شالودهاى استوار براى تذكر و تجديد آن فراهم آورده و به دست دهد." هم از اين روست كه "آخوند خراساني" را به همهي مدعيان روشنفكري چون "فتحعلي آخوندزاده، يوسف خان مستشارالدوله، ملكم خان ناظمالدوله و طالباف" ترجيح ميدهد و حتا تركيب واژهاي چون "روشنفكري ديني"را از آن رو برنميتابد كه معتقد است اينان نيز چون ملكم و مستشارالدوله و طالباف، به جاي تلاش در نوزايي و بازطرح مسائل در حوزهاي كه مبناي تفكر رسمي و تاريخي ايراني بود، همه در صدد وصله زدن و تركيب كردن بي معيار اسلام و تجدد برآمدند و نوزاد حرامزادهاي را در تاريخ معاصر دست به دست چرخاندهاند. به ديگر سخن ميتوان گفت؛ طباطبايي به تجدد در دين معتقد است و نه تجدد با دين آنگونه كه امثال روشنفكران ديني از قبيل بازرگان، شريعتي و سروش در نظر داشتهاند. در چنين نگاهي، طباطبايي نه با تجدد ِ ناشي از گسستي كه امثال "آخوندزاده" نمايندگي ميكردند سر همراهي دارد و نه به ديدگاه تلفيقي – تقليلي ِ امثال "ملكم و طالباف" كه حتا بعدها در ميان ديگراني كه روشنفكر ديني خوانده ميشوند نيز ديده ميشود. در عين حال اما طباطبايي ِ "هگل شناس"، شديدن مايل به تجدد است و به دنبال تحقق تمام عيار آن ولي از مجرا و مسير منطقي و اصيلاش يعني با اخذ روش و منطق آن جهت نوزآيي در سنت.
اگرچه اين مختصر در توضيح آراي طباطبايي نارسا و نامفهوم است اما شايد براي تاييد ادعاي عنواني كفايت ميكند. "محمد قوچاني" با روش ظاهري چنين رويكردي به جنگ سكولاريسم و لائيسيته رفته است، پنبه "روشنفكران ديني" را زدهاست و تا اينجا بر متد و معيار طباطبايي عمل كردهاست، اما چه در گزافهگوييها در پيرامون تاريخ غرب، بازگشت به مذهب و نارسايي لحاظ شدهي مفهوم سكولاريسم در ادبيات تاريخي وي كه نشان ميدهد (جدال قديم و جديد) را از آثار "طباطبايي" تورقي نكرده است، و چه آنجايي كه سند انديشه و تحول در ايران را اليالابد به نام فقه ميزند و دريوزگي از تفكر فقهگراي حاكم را عامدن يا جبرن نمود ميدهد، نه تنها از طباطبايي دور ميشود، كه حتا به قلب وي نيز دست ميزند، چه آراي طباطبايي ولو آنكه به تبعيت از هگل بگويد: "سياست هر قومى با تصورى كه آن قوم از خداوند دارد، مطابق است" ، در نهايت متجددانه و رو به سكولاريسم بودهاست. و در اين ميان محمد قوچاني به هر علت و بيدليل، قلبنمايي خود را بر سر نتيجه چنان عرضه ميكند كه ترشروييهاي كساني كه ديري بود ستايشگر قلم وي بودهاند را نيز برميانگيزد.
________________ در پرداخت به آراي سيد جواد طباطبايي، سعي شدهاست تنها به طرح و بيان صادقانه برداشت خود از افكار و پژوهشهاي وي بپردازم و در مفام داوري و قضاوت نيفتم، هم از اين روست كه آنچه طرح شدهاست، ممكن است همراهي نگارنده را با سير انديشه وي بنمايد، در حالي كه جز در جايي كه وي عمق فلسفي و قوت نظري را پيش شرط حركت و تحول ميداند، در بسياري ديگر از آرا، همراهي و گرايشي در خود نميبينم. در ضمن ممكن است در انتقال آنچه گرايش واقعي "طباطبايي" بودهاست نواقصي در نوشتار ديده شود كه محتاج دقت و نقد خواننده گرامي است. منبع: وبلگ یاسر عزیزی http://azizi61.blogfa.com/post-70.aspx
|
ضعفهای مقاله “چرا نباید لائیک بود؟” Posted: غفور میرزایی -
|
آموزش و پرورش:مدارس شهرستانهاي استان تهران شنبه و يكشنبه آينده تعطيل نيست Posted:
جرس: مدير كل روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: تمامي مدارس شهرستانهاي استان تهران شنبه و يكشنبه هفته آينده داير است. علي سليماني در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: تمامي مدارس آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران در روز شنبه و يكشنبه هفته آينده داير است. مديركل روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان تهران گفت: استاندار تهران اعلام كرده است فقط مدارس شهر تهران در اين 2 روز تعطيل است. وي بيان كرد: ادارات شهر تهران نيز در 2 روز شنبه و يكشنبه هفته آينده داير است. لازم به ذکر است که دیشب هیات دولت مصوبه ای مبنی بر تعطیلی مدارس و دانشگاهها و ادارات دولتی داشت که صبح امروز استاندار تهران تعطیلی ادارات را تکذیب ، ولی تعطیلی مدارس و دانشگاهها را تایید کرد. |
سوالهای خانواده بدرالسادات مفیدی از دادستان Posted: جرس:خانواده بدرالسادات مفیدی دبیر زندانی انجمن صنفی روزنامه نگاران روز پنجشنبه با وی ملاقات کردند و با توجه به شرایط مفیدی و دیگر زندانیان سیاسی از دادستان و سایر مقامات قضایی سوالاتی را پرسیدند.
به گزارش کلمه، خانواده مفیدی مطلع شدند وی در تاریخ ۹ اردیبهشت ما با حضور در دادسرای اوین از خود دفاع کرده است همچنین بعد از چهار ماه زندان حکم بازداشت وی که تا پیش از این به او ارائه نشده بود تمدید و به او ابلاغ شد. همچنین آخرین دفاعیات در تاریخ ۱۲ اردیبهشت از او گرفته شده است.
خانواده این روزنامه نگار زندانی با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی مفیدی به کلمه گفتند: ایشان علاوه بر ناراحتی قلبی دچار شکستگی دندان و عفونت لثه نیز شده که توجهی به آن نمی شود.
خانواده بدرالسادات مفیدی در ادامه سوالاتی را از دادستان تهران و سایر مقامات قضائی پرسیدند. سوالاتی که این روزها نه تنها این خانواده بلکه خانواده دیگر زندانیان سیاسی هم آن را بارها تکرار می کنند. سوالات مشترکی که هیچ یک از مقامات قضایی تاکنون به آن پاسخ روشنی نداده اند.
چرا بند ۲۰۹ زندان اوین؟ یکی از اولین مراکز سرکوب و اختناق رژیم پهلوی که در جریان انقلاب اسلامی مورد تهاجم مردم قرار گرفت مجموعه زندان اوین بود. بدترین و یکی از مخوف ترین بخشهای زندان اوین بند معروف ۲۰۹ است که گفته می شود توسط اسرائیلیها ساخته شده و هنوز هم در برخی گفت و گو ها به بند اسرائیلیها معروف است. نخستین سوال خانواده مفیدی از مقامات قضایی این است. سوال مشترکی که بسیار دیگری از خانواده های زندانیان سیاسی دارند. خانواده مفیدی خواستار پاسخگویی شفاف مقامات قضایی درباره دلایل نگهداری طولانی مدت مادرشان در سلول های بند ۲۰۹ هستند.
چرا قرار بازداشت موقت؟ مگر متهم جانی خطرناک است؟
طبق قانون قرار بازداشت شدیدترین نوع قرار است که برای مجرمین خطرناک استفاده می شود یا برای مواردی که امکان تبانی و از بین رفتن آثار جرم وجود دارد.
ماده ۳۷ قانون آئیندادرسی کیفری ایران مصوب سال ۱۳۷۸ اعلام میدارد: «کلیه قرارهای بازداشت موقت باید مستدل و موجه بوده و مستند قانون و دلایل آن و حق اعتراض متهم در متن قرار ذکر شود. همچنین قاضی مکلف است در کلیه موارد پس از مهلت یک ماه در صورت ضرورت با ذکر دلایل و مستندات قرار بازداشت موقت را تجدید و در غیر این صورت با قرار تامین مناسب متهم را آزاد نماید.»
با توجه به ماهیت قرار بازداشت موقت و ضرورت وجودی آن، میتوان این گونه استنباط کرد که این قرار طبق مواد قانون آئین دادرسی در یک یا چند مورد از موارد ذیل صادر میشود:
- شدت مجازات در جرم ارتکابی - بیم فرار و پنهان شدن متهم - جلوگیری از امحای آؤار و دلایل جرم - تبانی با شهود و مطلعین یا سایر متهمان (اگر متهم به لحاظ جلوگیری از تبانی بازداشت شده این موضوع باید در معرفینامه وی به زندان قید شود. ممنوعالملاقات بودن متهم نیز تذکر داده شود. ماده ۱۴۷ قانون آئیندادرسی کیفری) - بازداشت متهم به عنوان اقدام مراقبتی (جهت جلوگیری از تکرار جرم و حفاظت و نگهداری متهم) - جلوگیری از اقدام به خودکشی متهم - جلوگیری از تعرض احتمالی که از ناحیه بزهدیده یا خانواده وی به متهم پرونده واقع شود.
حال با این تعریف قانونی که وجود دارد خانواده بدرالسادات مفیدی این سوال را می پرسند که آیا بدرالسادات که هر که او را می شناسد وی را نمونه یک زن مسلمان، متدین و پایبند به قانون می داند، یک مجرم خطرناک به شمار می رود که ضروری است پس از گرفتن دفاع آخر هم در بازداشت بماند؟
یکی از اتهام های مفیدی شرکت در تجمعات پس از انتخابات است که خانواده او این سوال را دارند که در صورت بیرون آمدن از زندان چگونه امکان تبانی برای پاک کردن این اتهام وجود دارد که او را آزاد نمی کنند؟ آنها باز می پرسند ، آیا دبیر انجمن روزنامه نگاران که طبق وظیفه ای که هیئت مدیره انجمن بر عهده اش گذاشته متهم شده که با رسانه های خارجی مصاحبه کرده چه راهی برای امحای آثار این اتهامات دارد که موجبات ادامه بازداشت را بیافریند. این سوالی است که خانواده هایی مانند خانواده های مشاوران میرحسین موسوی که اخیر قرار بازداشت موقت آنها نیز تمدید شده هم می پرسند. سوالی است که خانواده های دیگر از جمله خانواده زندانیان گمنام هم می پرسند. جناب دادستان مگر دو ماه پیش قول ندادید؟ طبق قانون تمدید بازداشت با موافقت دادستان ممکن است. خانواده مفیدی می پرسند:جناب اقای جعفری دولت آبادی ایا شما دو ماه پیش ( ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه سال گذشته) به خودشان وهمسرشان نگفتید که تلاش می کنید تکلیف وی زودتر روشن شود؟این زمان کی فرا می رسد؟ |
استاندار تهران:تعطيلات شنبه و يكشنبه فقط شامل مدارس و دانشگاه هاي شهر تهران است Posted:
جرس: استاندار تهران گفت: تعطيلات شنبه و يكشنبه 25 و 26 ارديبهشت ماه فقط شامل مدارس و دانشگاه هاي شهر تهران است و شامل شهرهاي تابعه و مراكز دولتي نيست. مرتضي تمدن در گفت و گو با خبرگزاري فارس افزود: ادارات و مراكز دولتي در اين روزها كماكان به فعاليت عادي خود خواهند پرداخت.
|
تجمع گسترده دانشجویان شهید بهشتی در اعتراض به حضور احمدینژاد در این دانشگاه Posted:
از ابتدای صبح امروز دانشجویان شهید بهشتی در حالی وارد دانشگاه می شدند که با حضور گسترده پلیس و نیروهای امنیتی در اطراف دانشگاه مواجه شدند. پیش از آن 6 دستگاه اتوبوس و تعداد زیادی از اتومبیل های دولتی وارد دانشگاه شده بودند و حراست دانشگاه مسیرهای منتهی به تالار ابوریحان، محل سخنرانی احمدی نژاد را مسدود و تحت کنترل داشت.
این گزارش می افزاید: در حالی که تعداد دانشجویان افزایش می یافت، در حدود 10 نفر از بسیجیان همراه با نیروهای حراست با حضور در مقابل دانشجویان قصد صد راه دانشجویان را داشتند تا مانع حضور دانشجویان در مقابل محل سخنرانی احمدی نژاد شوند. حضور بسیجیان و همراهی حراست دانشگاه با آنان، درگیری هایی را بین دانشجویان و بسیجیان وحراست به وجود آورد. این درگیری ها موجب مصدوم شدن چند تن از دانشجویان معترض شد.
احمدی نژاد به قصد شرکت در بيستمين آئين نكوداشت اعضاي هيئت علمي وارد دانشگاه شهید بهشتی شد و كامران دانشجو وزير علوم، دستجردي وزير بهداشت، پرويز داودي معاون اول سابق دولت نهم، زريبافان رئيس بنياد شهيد، سلطانخواه معاون علمي و فناوري، احمدی نژاد را در این مراسم همراهی می کردند.
لازم به ذکر است که تنها کسانی اجازه ورود به تالار محل سخنرانی احمدی نژاد را داشتند که با به وسیله اتوبوس وارد دانشگاه شده بودند و یا از پیش کارت دعوت به همراه داشتند. حضور چشمگیر نیروهای امنیتی در اطراف تالار مانع ورود دانشجویان به نزدیکی محل سخنرانی می شدند. تجمع و تظاهرات دانشجویان تا لحظه تنظیم خبر، در این دانشگاه ادامه دارد.
گفتنی است هفته پیش، نیز حضور احمدی نژاد در دانشگاه تهران با اعتراض گسترده دانشجویان آن دانشگاه مواجه شده بود.
Get the Flash Player to see this rotator. |
هيات منصفه مطبوعات اعلام كرد: «كيهان» مجرم نيست! Posted:
جرس: اعضاي هيات منصفه مطبوعات استان تهران نظر خود را در مورد مدير مسوول روزنامه كيهان اعلام كردند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نظر هيات منصفه مطبوعات به شرح زير است: 1-هيات منصفه مطبوعات در مورد شكايت شيرين عبادي موضوع افترا به شاكي، به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 2-در مورد شكايت شيرين عبادي موضوع انتشار مطالب خلاف واقع، هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آراء، متهم را مجرم ندانست. 3-در مورد شكايت شيرين عبادي موضوع اتهام توهين،هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 4-در مورد شكايت شادي صدر مبني بر انتشار مطالب خلاف واقع، هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 5-در مورد شكايت شادي صدر مبني بر توهين، هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 6-در مورد شكايت عمادالدين باقي هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 7-در مورد شكايت مرتضي هاشمي هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم ندانست. 8-در مورد شكايت ملكشاهي (مهرداد)، هيات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا متهم را مجرم تشخيص نداد. 9-در مورد شكايت ظفرقندي (صابري )، هيات منصفه مطبوعات با اكثريت آرا متهم را مجرم ندانست. 10-در مورد شكايت اكبر اعلمي، هيات منصفه مطبوعات با اكثريت آرا متهم را مجرم ندانست. 11-در مورد شكايت اسفنديار رحيم مشائي، هيات منصفه مطبوعات با اكثريت آرا متهم را مجرم ندانست. ضمنا هيات منصفه مطبوعات به مدير مسوول كيهان يادآوري كرد كه در تنظيم اخبار و مطالب دقت بيشتري به عمل آورد و پس از كسب اخبار موثق اقدام به خبررساني كند. |
آخرین واکنش های داخلی و خارجی به اجرای حکم اعدام پنج زندانی Posted: مسئولان زندان اوین با ذکر دلایل امنیتی از تحویل اجساد ۵ زندانی اعدام شده، به خانواده ها خودداری می کنند. -
سحرگاه یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۸۹، مسئولان زندان اوین که با قطع تلفن های آن زندان، از دو روز گذشته ارتباط با جهان خارج را قطع کرده بودند، حکم اعدام پنج زندانی بنامهای فرزاد كمانگر فرزند باقی، علی حیدریان فرزند احد، فرهاد وكیلی فرزند محمد سعید، شیرین علمهولی فرزند خدر و مهدی اسلامیان فرزند محمد را به اجرا درآوردند. در پیِ این اقدام، واکنش های زیادی در داخل و خارج از ایران برانگیخته شد و بیانیه های متعددی صادر و تجمعات گسترده ای در غرب ایران و همچنین برخی شهرهای جهان شکل گرفت.
ملائکه علم هولی، از اعضای خانواده شیرین علم هولی زندانی اعدام شده کرد نیز، با اشاره به خودداری مسئولان زندان از ارائه هرگونه توضیحاتی، اعدام این ۵ این زندانی سیاسی را مغایر با قانون اساسی خواند و گفت: "فرزندان ما هیچ گناهی مرتکب نشده بودند که اعدام و حتی مجازات شوند".
اعتراض کانون نویسندگان کردستان ایران این تشکل مدنی کرد نیز، با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن اعدانها، خاطرنشان کرد "این اعدام ها در حالی صورت می گیرد که طی نه ماه گذشته حداقل دو زندانی سیاسی دیگر کرد به نام های احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی نیز اعدام شدهاند. علاوه براین، احکام مرگ در مورد حداقل ۱۶ تن دیگر از فعالان سیاسی و دانشجویی کرد صادر و درصدد اجرای این احکام ناروا هستند. به گونهای که حسین خضری، زینب جلالیان و حبیبالله لطیفی؛ هر لحظه احتمال حکم مرگشان قریبالوقوع است."
همزمان برخی از احزاب کرد در بیانیه های مشترک و جداگانه اعدام پنج نفر از فعالان سیاسی کرد را محکوم کردند.
اعتراضات در اروپا در گزارش پاریس آمده بود تظاهر کنندگان به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی در فرانسه حمله کرده و ضمن شکستن شیشه آن محل و شعار نویسی، مراتب اعتراض خود را اعلام کردند که موجب دخالت پلیس و دستگیری تعدادی از معترضین شد.
این گزارش یادآور شد مسئولان زندان به خانواده کمانگر پیشنهاد کرده اند که فعلا فقط وسایل فرزاد کمانگر را تحویل بگیرند اما این خانواده ضمن خودداری از تحویل گرفتن وسایل، بر لزوم تحویل پیکر فرزند خود تاکید کرده اند و خانواده شیرین علم هولی نیز، علیرغم ارجاع به بهشت زهرا و پزشکی قانونی کهریزک کماکان همچون سایر خانواده ها موفق به دریافت جسد این زندانی نشده است.
|
هيات منصفه مطبوعات: «خبر» مجرم و «جوان» و «بسيج فرهنگيان» مجرم نيستند Posted:
جرس:هيات منصفه مطبوعات نظر خود را درباره مديران مسوول روزنامههاي "جوان"،"تهران امروز"،"خبر" و "ماهنامه بسيج فرهنگيان" اعلام كرد. به گزارش ايسنا، هيات منصفه دادگاه مطبوعات پس از برگزاري جلسه دادگاه مديران مسوول اين نشريات در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران نظر خود را اعلام كرد. اعضاي هيات منصفه به اتفاق آراء مدير مسوول روزنامه جوان را در مورد شكايتهاي مطروحه از سوي شاكي خصوصي مجرم ندانست. هيات منصفه همچنين درباره مدير مسوول روزنامه تهران امروز اعلام كرد: از آنجا كه متهم در وقت مقرر در جلسه حضور نداشت كه از خود دفاع كند لذا دادگاه با پيشنهاد هيات منصفه مطبوعات استان مبني بر تجديد وقت دادرسي موافقت كرد و جلسه رسيدگي به اتهامات مدير مسوول تهران امروز به وقت ديگري موكول شد. بر اساس اين گزارش، هيات منصفه مدير مسوول روزنامه خبر را به اتهام نشر مطالب خلاف واقع موضوع شكايت نماينده مدعي العموم با اكثريت آراء مجرم دانست.ضمنا هيات مذكور به اتفاق آراء متهم را مستحق تخفيف در مجازات شناخت. هيات منصفه مطبوعات همچنين با اكثريت آراء مدير مسوول ماهنامه فرهنگي - سياسي بسيج فرهنگيان را در مورد شكايت مطروحه از سوي شاكي خصوصي مجرم ندانست. |
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |