جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جبهه مشارکت به فعالیت خود ادامه می دهد

Posted:



جنبش راه سبز (جرس) : به دلیل اینکه افراد شورای مرکزی توسط کنگره انتخاب شده‌اند، استعفای هریک از آنان منوط به پذیرش در کنگره است.
به گزارش ایلناسخنگوی حزب مشارکت گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری کنگره دوازدهم حزب را برگزار کنیم تا در آن گزارشی از عملکرد واحدهای ذیربط از جمله شورای مرکزی و دفتر سیاسی ارائه شود.
حسین کاشفی درباره نحوه فعالیت جبهه مشارکت در سال آینده گفت:‌گرچه تعدادی از اعضای مشارکت بعد از انتخابات بازداشت شدند اما حزب به فعالیت خود ادامه داده و خواهد داد.
سخنگوی حزب مشارکت بااشاره به پلمپ دفتر این تشکل سیاسی ،اظهارداشت:از همان ابتدا که دفتر بسته شد موضوع را از مراجع ذیربط پیگیری کردیم اما تا کنون پاسخی ارائه نشده و از ‌آنجا که این اقدام بدون ابلاغ رسمی صورت گرفت،هنوز شخص یا نهادی مسئولیت پلمپ دفتر را برعهده نگرفته است.
وی با تاکید براینکه حزب مشارکت همچنان مانند گذشته حضور جدی در فعالیت‌های سیاسی خواهد داشت،در خصوص برنامه‌های این تشکل در سال آینده گفت:‌در حال حاضر مانند گذشته جلسات حزب برگزار می‌شود و طبیعی است برنامه‌هایی که قبلا پیش بینی شده بود با توجه به اتفاقات رخ داده در همان مقاطع زمان‌بندی شده عملی نشود اما این موضوع موجب نمی‌شود که اعضای حزب از این برنامه‌ها چشم پوششی کنند.
کاشفی در ادامه از برگزاری کنگره حزب در سال آینده خبرداد و گفت: در این کنگره با توجه به اینکه بحث دو سالیانه به اتمام می‌رسد،انتخابات شورای مرکزی،هیات داوران و انتخاب دبیرکل انجام خواهد شد. وی همچنین اظهارامیدواری کرد تا اعضای حزب متبوع خود بتوانند تا پایان سال‌جاری کنگره دوازدهم حزب مشارکت را برگزار کرده تا در آن گزارشی از عملکرد واحدهای ذیربط از جمله شورای مرکزی و دفتر سیاسی ارائه شود.
سخنگوی حزب مشارکت با بیان اینکه برنامه سال آینده باید در کنگره به تصویب رسد تا هرکدام از ارگان‌های مربوطه بتوانند کار خود را پی بگیرند،ادامه داد:در کنگره پیش رو برنامه دوسال آینده،نحوه گسترش حزب و برنامه‌های این تشکل در زمینه‌های اقتصادی،سیاسی و فرهنگی مطرح و بررسی خواهد شد. کاشفی خاطرنشان کرد: همچنین موانع و مشکلاتی که حزب داشته و دارد در این کنگره مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به استعفای برخی از اعضای شورای مرکزی حزب مشارکت و نیز عدم حضور برخی دیگر اعضای شورای مرکزی به علت بازداشت، آیا جلسات برگزار شده در این مدت از نصاب نیافتاده بود،اظهارداشت:این موضوع دو بحث جداگانه از یکدیگر است.به دلیل اینکه افراد شورای مرکزی توسط کنگره انتخاب شده‌اند، استعفای هریک از آنان منوط به پذیرش در کنگره است.
وی در خصوص حدنصاب جلسات برگزار شده نیز گفت:طبق اساسنامه حزب اگر کسی نتواند به صورت مرتب در جلسات حضور پیدا کند،اعضای علی البدل به دلیل اینکه فعالیت حزب با وقفه و مشکل مواجه نشود،جایگزین آنها می‌شوند. سخنگوی مشارکت خاطر نشان کرد:‌در گذشته نیز اعضای علی البدل در جلسات حضور پیدا کرده و نقطه نظرات خود را ارائه می‌کردند اما در زمان رای‌گیری تنها اعضای رسمی اجازه این کار را داشتند که در حال حاضر به علت بازداشت برخی از اعضای شورای مرکزی اعضای علی البدل در جلسات حضور داشته و آنان در رای‌گیری شرکت دارند. کاشفی در پاسخ به این پرسش که با توجه به انتخابات شورای شهر در سال آینده،حضور و فعالیت حزب مشارکت در این انتخابات به چه نحوی خواهد بود،اظهارداشت:نحوه حضور و فعالیت در این انتخابات باید در کنگره حزب بررسی و تصمیم گیری شود.

مصاحبهٔ با خانم فاطمه رفسنجانی‌

Posted:

لباس شخصی ها یا مردم  در گفتمان حسینیان؟!

Posted:



حسینیان :نخبگان هیچ تاثیری بر وحدت ملی ندارند -

جنبش راه سبز (جرس) : روح‌الله حسینیان به استناد برخورد مردم با موسوی، کروبی و خاتمی در راهپیمایی 22 بهمن، به آنها توصیه کرد که آبرویشان را بیش از این نبرند!

رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، در پاسخ به سوالی که توصیه وی را به چهره‌های معترض به نتیجه انتخابات گذشته همچون کروبی و موسوی جویا می‎شد تا فضای وحدت و آرامشی که پس از 22 بهمن به وجود آمد، همچنان ادامه یابد؛ گفت:«  من توصیه‌ای ندارم. مردم جواب آنها را در راهپیمایی 22 بهمن دادند.»
وی در تشریح بیشتر پاسخ مردم  اضافه کرد:« وقتی کروبی آمد، مردم او را به باد کتک گرفتند. آقای خاتمی آمد، مردم ماشینش را دنبال کردند و اصلا اجازه ندادند وارد راهپیمایی شود و میان مردم حضور یابد. موسوی هم مجبور شد نمادی از روسری را روی سر خودش بیاندازد و به خانه‌اش برگردد!
حسینیان با بیان اینکه «بهتر این است که این آقایان آبروی خودشان را نبرند»،یادآورشد:« قبل از 22 بهمن هم گفته بودم که وقتی سیل خروشان مردم در 22 بهمن راه بیفتد، هر خس و خاشاکی را از درون خودش به ساحل پرتاب می‌کند. »
این نماینده حامی دولت در ادامه این شعر معروف را زبان حال مردم و پاسخ به این آقایان دانست که «مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست، عرض خود می بری و زحمت ما میداری»! رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان اتحاد شکل گرفته میان مردم در 22 بهمن را حفظ کرد و مانع از تکرار حوادث پس از انتخابات شد؟، گفت: « مردم ایران دارای وحدت هستند. روز 9 دی و 22 بهمن، این وحدت از سوی مردم درمعرض دید همه دشمنان داخلی و خارجی و ابرقدرت‌ها و تمامی ناظرین داخلی و خارجی قرار گرفت.»

به گفته وی این نشان می‌دهد که نخبگان هیچ تاثیری در وحدت ملی ندارند. البته وظیفه دارند اما در چندین انتخابات مشخص شد که علی‌رغم پیش بینی نخبگان، مردم رای دیگری دادند. الان هم شاهد آن هستیم که علی‌رغم تحلیل‌ها و برآوردهای برخی نخبگان، مردم وحدتشان را از دست نداده‎اند و هنوز آن را حفظ کرده‌اند. حسینیان در پایان تاکید کرد:« نباید وحدت ملی را با نخبگان گره بزنیم و این اشتباه را به جامعه القا کنیم که کسانی می‌توانند وحدت ملی را به خاطر امیال و منافع شخصی‌اشان به خطر بیاندازند.»

گفتنی است اظهارات حسینیان در حالی مطرح می شود که خبر ها حکایت از حمله لباس شخصی ها به مهدی کروبی و محمد خاتمی و ممانعت لباس شخصی ها از پیوستن موسوی به تظاهرات داشت.زهرا رهنورد نیز روز 22 بهمن مورد حمله لباس شخصی ها قرار گرفت .

مشكلي به نام رهبري جنبش سبز

Posted:



اميد پارسي -

چکیده:
این روزها بسیار از دلایل نا موفق بودن حضور سبزها در روز 22 بهمن گفته شده است. در این بحث ها بیشتر به پررنگ شدن نقش رهبری متمرکز داخلی تکیه شده است. حتی آنجا که ناجوانمردانه به نظریه "اسب تروا" تاخته شده باز غیر مستقیم به رهبری اشاره داشته اند.
در این نوشتار برآنم که به سوالات زیر با تامل از دیدگاه خود پاسخ گویم.
1-آیا مشکل روز 22 بهمن نداشتن رهبر در خیابان بود؟
2- آیا مشکل جنبش این است که رهبران جنبش دقیقا مشخص نمی کنند که مردم در مواجهه با شرایط مختلف چه باید بکنند تا همه یک شکل عمل کنند؟ آیا رهبران فعلی میتوانند چنین کنند؟
3- آیا باید رهبران جنبش یک یا دو نفر (در داخل کشور) باشند و بقیه مطیع و گوش به فرمان؟
4- آیا در عصر اتباطات یک جنبش متکثر تنها باید یک یا دو رهبر داشته باشد؟
5- آیا برای حل مشکل سازماندهی نیازمند تنها یک یا دور رهبر هستیم؟
6- نتیجه گیری

متن کامل:
این روزها بسیار از دلایل نا موفق بودن حضور سبزها در روز 22 بهمن گفته شده است. در این بحث ها بیشتر به پررنگ شدن نقش رهبری متمرکز داخلی تکیه شده است. حتی آنجا که ناجوانمردانه به نظریه "اسب تروا" تاخته شده باز غیر مستقیم به رهبری اشاره داشته اند.
1- آیا مشکل روز 22 بهمن نداشتن رهبر در خیابان بود؟
بگذارید نگاهی به تجمعات گذشته داشته باشیم. در تظاهرات روز قدس نیز رهبران فرضی جنبش در تظاهرات شرکت کردند اما همچون روز 22 بهمن به آنها حمله شد و در نتیجه آنها به خانه های خود برگشتند اما مردم عتراضات خود را حتی در نقاطی که رهبران حضور نداشته باودند به شکل پر رنگی نشان دادند. ضمن اینکه این رهبران در زمان کوتاهی که در تظاهرات حضور داشتند هیچ گونه شعاری نداده بودند.
2- آیا مشکل جنبش این است که رهبران جنبش دقیقا مشخص نمی کنند که مردم در مواجهه با شرایط مختلف چه باید بکنند تا همه یک شکل عمل کنند؟ آیا رهبران فعلی میتوانند چنین کنند؟
اگر فرض کنیم رهبر یا رهبران فرضی جنبش (آقایان موسوی و کروبی) دقیقا همه راهکارها (کنش ها و واکنش ها)ی لازم را در اعتراضات خیابانی تعریف کنند آیا ممکن نیست که آن راهکارهانیز ناکارآمد باشند همچون نظریه اسب تروا؟ قطعا چنین است چرا که سرکوبگران یک قدم از جنبش جلوتر بوده و همه چیز را رصد کرده و برای مقابله با آنها برنامه خواهند داشت.
اما مساله اصلی این است که رهبران فرضی جنبش نه میخواهند که به سازماندهی دقیق جنبش بپردازند و نه با فشارهایی بسیاری که روی آنهاست میتوانند و همانطور هم که گفته شد در صورت انجام چنین کاری موفق بودن آنها زیر سوال است.
3- آیا باید رهبران جنبش یک یا دو نفر (در داخل کشور) باشند و بقیه مطیع و گوش به فرمان؟
رهبران فرضی جنبش بویژه آقای کروبی جزو معتقدان جدی جمهوری اسلامی با تمام اصول تعریف شده در قانون اساسی فعلی است و صرفا خواهان اجرای آن اصول و انجام اصلاحات اندکی در آن هستند. اگر هم فرض کنیم رهبران دیگری را در داخل و یا خارج از کشور برگزینیم قطعا آنها نیز چارچوب های فکری مشخصی دارند و نمیتواند خواسته های تمام طرفدارن جنبش سبز را پوشش دهد و مورد تائید همه باشد.
اگر فرض کنیم که ما بر سر حداقل ها با رهبران فرضی جنبش توافق کنیم و در این مبارزه گوش به فرمان انها باشیم و هر چه که گفتند بپذیریم آینده مبهمی خواهیم داشت. همچنین حاکمیت قادر است این رهبران را از صحنه رهبری (به طرق مختلف) حذف کند و یا تحت فشار قرار دهد و در نتیجه جنبش دچار مشکل خواهد شد.
4- آیا رهبری باید فقط از داخل کشور صورت گیرد؟
این از نکاتی است که این روزها بویژه توسط نیروهای نفوذی حاکمیت در فضای مجازی ترویج میگردد و به فعالان سیاسی خارج از کشور ناجوانمردانه تاخته میشود.
رهبری شناخته شده در داخل کشور توسط حاکمیت به شدت سرکوب میشود مگر اینکه همچون آقایان موسوی و کروبی مقامات بالایی در کذشته در جمهوری اسلامی داشته باشند تا ملاحظه شود هر چند باز هم به شدت تحت فشار قرار دارند و فرزندان و نزدیکان ایشان ترور شده و شکنجه میشوند. بنابراین رهبران فرضی داخل کشور از آزادی لازم برای رهبری بایسته و شایسته برخوردار نیستند و همچنان مشکل رهبری باقی خواهد بود.
انتقادی که این روزها به خارج نشین ها صورت میگیرد این است که آنها از شرایط داخل کشور آگاهی ندارند استاما توجه ندارند که بسیاری از فعلان جنبش سبز در خارج از کشور در ماه ها یا سالهای اخیر از ایران خارج شده اند و در زمانی که در ایران بوده اند تحت فشار بوده و یا در زندان ها به سر برده اند و از تجارب بالایی در مواجهه با حاکیت برخودارند ضمن اینکه هر کدام در حوزه های سیاسی و اجتماعی صاحب نظر بوده و نظراتشان میتواند بسیار راه گشا باشد.
5- آیا در عصر اتباطات یک جنبش متکثر تنها باید یک یا دو رهبر داشته باشد؟
به یمن فناروی اطلاعات و ارتباطات امروز شاهده شکل گیری دهکده جهانی هستیم و شهروندان میتوانند با یکدیگر از طرق مختلف و بدون در نظر گرفتن مرزها ارتباط داشته باشند و از شرایط یکدیگر مطلع شوند. سبز ها نیز توانسته اند در فضای مجازی نظرات و پیشنهادات خود را ارائه نمایند و در مورد موضوعات روز باید یکدیگر همفکری، برنامه ریزی و هماهنگی کنند. این فضا محدوده ای برای مردم، فعالان سیاسی و یا رهبران تعیین نکرده و هر کدام میتوانند به شکل مقاله و یا نظر (Comment) افکار خود را با یکدیگر در میان بگذارند.
بتدریج افراد فعال تر و نخبه تر برجسته شده و شناخته میشوند و مردم نظرات آنها را اشاعه میدهند و در بحش های تلویزیونی و رادیویی شرکت میکنند و به عبارت دیگر رهبر میشوند یعنی مردم را با نطرات سازنده خود هدایت و راهبری می کنند و این کاملا به تفکر کهنه رئیس و مرئوسی و اطلاعت محض از یک رهبر متفاوت است. این فرایند در یک چرخه دائمی تا پیروزی جنبش ادامه می یابد و در این فاصله این رهبران با توجه به اقبال عمومی از نظراتشان تغییر میکنند و افراد دیگری جایزین آنها میشود. این یک فرایند خود کار و طبیعی است و انتصابی و دستوری نیست.
تصور میشود در آینده، فناوری های نوین شکل دموکراسی ها را نیز تغییر خواهد داد چرا با تکیه بر ارتباطات نوین مردم بهتر و بیشتر میتوانند نظرات خود را در مدیریت جامعه نشان دهند که البته جای بحث آن اینجا نیست.
6- آیا برای حل مشکل سازماندهی نیازمند تنها یک یا دور رهبر هستیم؟
باید توجه داشت که نظزات فعالان سیاسی داخل و خارج از کشور چندان با یکدیگر تفوت ندارند که نگران سردرگمی مردم باشیم. ای فعالان نیز خود از فضای مجازی بهره برده و از نظرات یکیدگر آگاه میشوند و به سوی همگرایی میروند بگونه ای که در مناسبت های اخیر دیده ایم با نزدیک شدن به روز های موعود این همگرایی بیشتر و بیشتر میشود.
نکته مهمی که عمدتا مورد غفلت قرار میگیرد این است که بسیاری از تاکتیک های اتخاذ شده در اعتراضات توسط خود مردم و در روز موعود با توجه به شرایط انتخاب میشود و اینگونه نیست که از قبل طراحی شده باشد. قددرت خلاقیت و سازماندهی خودبوخودی در بین سبزها بسیار بالاست.
7- نتیجه گیری
مشکل امروز جنبش سبز در نشان دادن اعتراضات خود رهبری نیست بلکه تاکتیک هایی است که اتخاذ میشود و همانطور که گفته شد حاکمیت آن تاکتیک ها را تقریبا خنثی می کند. همانطور که در مطلب دیگری بدان اشاره کرده ام باید تاکتیک ها را به شکلی تغییر داد که خنثی کردن آنها توسط حاکمیت آسان نبوده و بتواند حاکمیت را سردرگم و خسته کند.
رهبران جنبش نیز به سه دسته باید تقسیم کرد: 1) رهبران نمادین و فرضی که آقایان موسوی و کروبی هستند و 2) رهبران فکری که نظرات خود را در رسانه های مختلف بیان میکنند و 3) مردم معترض که بر اساس نظرات شخصی و گروهی خود این نظرات را غربال کرده و سر لوحه اعتراضات خود قرار میدهند.
از دسته اول انتظار میرود که نظرات دسته دوم و سوم را در نظر گرفته و در بیانیه های خود آنها را لحاظ کنند در حقیقت نقش رهبران نمادین، ارائه برآیند نظرات مختلف و متکثر در جامعه میباشد که تصور میکنم آقای موسوی تا حد قابل قبولی این همهم را انجام داده است.
حذف کردن دو رهبر نمادین جنبش سبز به شدت به منافع جنبش ضربه میزند. در حقیقت جنبش به هر دو رهبر یعنی آقای موسوی بعنوان رهبر خردگرا و جمع نگر و آقای کروبی بعنوان رهبر شجاع و نترس برای رسیدن به موفقیت با حداقل هزینه نیاز دارد.
هر جنبشی اوج و فرود دارد و نباید دنبال مقصر گشت و یکدیگر را متهم کرد.ما از تجربیات گذشته پلی به ساحل موفقیت خواهیم زد.
 

دادگاه کیهان برگزار شد

Posted:



جنبش راه سبز (جرس) : اولین جلسه‌ رسیدگی به اتهامات روزنامه کیهان به مدیر مسوولی حسین شریعتمداری صبح امروز در شعبه ‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران و با حضور هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه‌ی دادگاه، شفیعی نماینده‌ی مدعی‌العموم به قرائت کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران پرداخت و تصریح کرد: این پرونده با شکایت چند شاکی تشکیل شده است که عبارتند از دادگستری شهرستان شهریار، بازپرس سابق دادگستری استان لرستان، سرپرست دادسرای ناحیه‌ی ‌٩ (فرودگاه)، اسفندیار رحیم‌مشائی، سید مرتضی هاشمی، عمادالدین باقی، شیرین عبادی، شادی صدر و اعلمی نماینده‌ی سابق مجلس شورای اسلامی.
در ادامه قاضی سیامک مدیرخراسانی از نماینده‌ی سرپرست دادسرای ناحیه‌ی ‌٩ فرودگاه خواست که در جایگاه حاضر شود و به تشریح شکایت خود بپردازد که نماینده‌ای در جلسه‌ی دادگاه حضور نداشت. همچنین از سید مرتضی هاشمی و اکبر اعلمی که از شکات خصوصی پرونده بودند، خواسته شد که به تشریح شکواییه‌ی خود اقدام کنند که آنها در جلسه‌ی دادگاه حضور نداشتند.
در این میان نوبت به شکایت عمادالدین باقی از روزنامه‌ی کیهان رسید که وکیل مدافع وی در تشریح شکایت موکلش، اظهار کرد: مطلب منتشر شده در روزنامه‌ی کیهان که مورد شکایت موکلم قرار گرفته حاوی افترا، توهین و نشر اکاذیب است. وی با بیان اینکه ما همه مسلمان هستیم و عفت کلام از اوجب واجبات و توصیه‌ی اولیای الهی است، گفت: متاسفانه متهم پرونده نسبت به موکل بنده بدون رعایت شئونات اسلامی مرتکب چنین اعمالی شده است. از سوی دیگر کار این نشریه با چاپ مطالبی در مورد موکل بنده باعث بزرگ‌نمایی دشمن شده است. وکیل مدافع عمادالدین باقی، با بیان اینکه در انجمن دفاع از حقوق زندانیان، افراد جبهه و جنگ فعالیت می‌کنند و همه از دلسوزان و علاقه‌مندان به میهن‌شان هستند، گفت: این افراد متهم به رابطه با اسراییل می‌شوند. آیا این بزرگ‌نمایی دشمن نیست؟ وی تصریح کرد: روزنامه‌ی کیهان در تاریخ ‌١۴ اسفند ماه سال ‌٨۵ در ستون گفت و شنود مطالبی کذب از قبیل وابستگی و ارتباط تشکیلاتی با اسراییل به موکل اینجانب منتسب کرده که هیچکدام واقعیت نداشته است. البته جای شکر دارد که دادسرای عمومی و انقلاب هر چند با گذشت زمان برای این پرونده قرار مجرمیت صادر کرده تا در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد. وکیل مدافع عمادالدین باقی، با اشاره به اصل ‌٣٧ قانون اساسی مبنی بر اینکه اصل بر برائت افراد است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود، گفت: مطلب منتشره در روزنامه‌ی کیهان در هیچ دادگاهی ثابت نشده و از مصادیق نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی است.
در ادامه وکیل مدافع شادی صدر در تشریح شکایت موکلش، اظهار کرد: روزنامه‌ی کیهان مطلبی را در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه ‌٨۶ تحت عنوان “خودافشایی هوادار تز چند شوهری” منتشر کرده که صراحتا اتهاماتی را به موکل نسبت داده است. این مطلب سراسر کذب است. مریم کیان‌ارثی ادامه داد: در مطلب دیگری موکل عامل هلندی در میان جنبش زنان خوانده شده است که این مطلب نیز نشر مطالب خلاف واقع بشمار می‌رود.

در ادامه جلسه دادگاه وکیل مدافع اسفندیار رحیم‌مشائی با قرار گرفتن در جایگاه در بیان شکایت موکلش، خاطرنشان کرد: روزنامه‌ی کیهان در تاریخ ‌٢/٢/٨٧ در ستون خبر ویژه مطلبی را با عنوان درخواست استفاده از عامل سیا به چاپ رسانده است که شکایت ما مربوط به این خبر است. خبر مربوط به حضور هوشنگ امیراحمدی در کشور است. در خبر حضور هوشنگ امیراحمدی نتیجه‌ی وساطت و همراهی موکل اعلام می‌شود. این مطلب ‌١٠٠ درصد کذب است و روزنامه نیز مطلبی دال بر صحت اعلام نکرده است.
وی با اشاره به جوابیه‌ی اسفندیار رحیم‌مشائی به روزنامه، گفت: روزنامه‌ی کیهان در این خبر موکل را به اقدام ضد ملی متهم کرده و این افترا است و از سوی دیگر در مطلب منتشر شده روزنامه‌ی کیهان اقدام به تخفیف شخصیت موکل شده است. اگر متهم دلیلی برای صحت مطالب خود دارد آنها را ارایه دهد.

در ادامه وکیل مدافع شیرین عبادی با اشاره به شکایت موکلش از روزنامه‌ی کیهان یادآور شد که این شکایت دایر بر افترا و توهین است و تصریح کرد: در تاریخ ‌٢/۶/٨٧ مقاله‌ای با قلم پیام فضلی‌نژاد با عنوان “اراذل و اوباش چه کسانی هستند؟” به چاپ رسیده است که کاملا کذب است. نویسنده و مدیر مسوول روزنامه هیچ دلیلی مبنی بر اثبات این مطلب ارایه نکرده‌اند. از سوی دیگر استفاده از واژه‌ی اراذل و اوباش برای موکل از مصادیق بارز توهین است. پراکند افزود: در مطلب دیگری با عنوان “شیعه اما مدافع بهائیان” روزنامه‌ی کیهان چنان بیان کرده که موکل در دفاع از حقوق موکلانش از عقاید آنها نیز دفاع کرده که چنین نیست و اتهامات موکلان خانم عبادی امنیتی بوده است. همچنین مطلب دیگری با عنوان “تقدیر مرکز بهائیان در اسراییل از شیرین عبادی” به چاپ رسیده که این مطلب نیز از مصادیق نشر اکاذیب بشمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، پس از بیان شکایت‌های شاکیان حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از خود، گفت: شکات ضمن اینکه در حوزه‌ی شکواییه‌های خود مطالبی را مطرح کرده‌اند که البته بعضی از آنها کذب است، یک مانور تبلیغاتی نیز در اینجا دادند. وی با بیان اینکه فکر نمی‌کنم در میان مدیران مسوول روزنامه‌ها هیچکس به اندازه‌ی من به دادگاه احضار نشده است، یادآور شد: دلایل متقنی دارم که برخی از شکایت‌هایی که از اینجانب صورت می‌گیرد با هماهنگی قبلی و برای فرصت‌سوزی مطرح شده است. شریعتمداری خطاب به دادگاه، گفت: وقتی ادعا زیاد باشد و نیز تکرار شود ممکن است مخاطب فکر کند حداقل چند مورد از آنها باید درست باشد. بر این اساس درخواست می‌کنم که پرونده‌ها به صورت مجزا رسیدگی شود. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، قصد داشت در مورد شکایت دادگستری شهرستان شهریار از خود دفاع کند که رییس شعبه‌ی ‌‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرد که اعلام رضایت شده است. وی در مورد شکایت قاضی سابق دادگستری استان لرستان نیز چنین توضیح داد: خبر در مورد اقدام غیراخلاقی یکی از قضات بوده که در متن خبر کیهان نه به تصریح و نه به اختصار و تلویح نامی از فرد برده نشده است. نام شعبه‌ای که آن قاضی نیز مشغول به کار بوده برده نشده است. بنابراین چگونه این فرد خود را مصداق این خبر دانسته و به طرح شکایت پرداخته است. شریعتمداری افزود: دستگاه قضایی با پی بردن به ماجرا قاضی را از قضاوت عزل کرد و بعدا در جلسه‌ی دادگاه فرد محکوم شد. روزنامه علی‌رغم ثبوت جرم، صرفا برای محو آثار سوء و احتمالی این خبر متنی را آماده کرده و آن را منتشر کردیم و حتی صحت خبر روزنامه را فدای حفظ حیثیت این فرد کردیم. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، در مورد شکایت عمادالدین باقی نیز، اظهار کرد: وکیل مدافع آقای باقی در ابتدای سخنان‌شان به عفت کلام تاکید کرده و افراد را به داشتن آن توصیه کردند. به نظر می‌آید وی در مصداق‌یابی دچار خطا شده باشد. آیا از نظر وکیل آقای باقی تضییع حقوق ملت آن هم حقوق شهدا که همه مدیون خون پاک شهدا هستیم قابل توجه نیست؟ وی با اشاره به عبارت بزرگ‌نمایی دشمن که از سوی وکیل مدافع باقی مطرح شد، گفت: ما معتقدیم که آمریکا هنوز هم هیچ غلطی نمی‌تواند بکند. موضوع قدرت طرف مقابل نیست. موضوع این است که بعضی آنقدر ضعیف هستند که آلت دست می‌شوند. شریعتمداری گفت: انجمن دفاع از حقوق زندانیان قانونی نیست و خوشحال خواهم شد که وکیل مدافع آقای باقی بگویند کدامیک از بچه‌های جبهه و جنگ و قضات در این انجمن حضور دارند. فکر می‌کنم بهتر از وی بدانم که اعضای انجمن چه کسانی هستند. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، تصریح کرد: در سال‌های ‌‌٨۴ و ‌‌٨۵ تعدادی از پاسداران انقلاب، پرسنل نیروی انتظامی و مردم عادی در جریان چند عملیات تروریستی در شهرستان زاهدان و اهواز به شهادت رسیدند. مدتی بعد تعدادی از این تروریست‌ها دستگیر شدند. در سال ‌‌٨۵ عمادالدین باقی، رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و صالح نیکبخت، سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان با مخالفت با اعدام این افراد از تروریست‌ها حمایت کردند. وی به مصاحبه‌ی سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان با خبرگزاری ایسنا اشاره کرد و گفت: در این مصاحبه صالح نیکبخت بیان کرده که ما با ماهیت جرم کاری نداریم و این افراد با اینکه سلاح و مهمات به همراه خود داشتند ولی هیچ استفاده‌ای از آن نکردند. آیا می‌توان در حمایت این افراد از تروریست‌ها تردید کرد؟ در ادامه‌ی جلسه‌ی دادگاه، وکیل مدافع عمادالدین باقی تذکر داد که طرح این مباحث خارج از موضوع پرونده است که شریعتمداری در پاسخ، گفت: خارج از موضوع نیست بلکه موضوع این است که افشاگرانه است. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، در ادامه بخشی از دفاعیات یکی از متهمان پرونده‌ی تروریستی را قرائت کرد. در این میان وکیل مدافع باقی خواست توضیحاتی را ارایه دهد که رییس شعبه‌ی ‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران، گفت: در پایان اظهارات متهم به شما برای بیان مطالب‌تان وقت داده خواهد شد. نماینده‌ی دادستان از رییس دادگاه خواست که مطلبی را بیان کند و گفت: این موضوع را به نقل از قاضی رسیدگی کننده در دادسرای کارکنان دولت بیان می‌کنم که آقای شریعتمداری در دادسرا گفته‌اند در این خصوص تمایل دارند مطالبی را در دادگاه افشا کنند و مطلبی در دادسرا نگفته‌اند. اینکه متهم در دفاعیات مقدماتی حاضر نشود و دستگاه قضا را متهم کند که در مقابل خون شهدا سکوت کرده جای تاسف است. شریعتمداری در ادامه در رابطه با شکایت سرپرست دادسرای ناحیه‌ی ‌٩ (فرودگاه)، گفت: مطلبی در روزنامه با عنوان حافظ بیت‌المال کیست؟ منتشر شد که در این یادداشت از زحمات دستگاه قضایی نیز قدردانی شده بود. در هیچ کجای یادداشت مورد نظر به شخصیت حقیقی هیچ‌یک از اعضای دستگاه قضایی یا جایگاه حقوقی آنان اشاره‌ای نشده است. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، افزود: بنابراین آقای ظفرقندی فاقد سمت قانونی برای طرح دعوا هستند. ظاهرا شاکی بخشی از یادداشت کیهان را مورد اشاره به خود دانسته است. ماجرا در مورد سوءاستفاده یک شرکت خصوصی و غارت بیت‌المال است که علی‌رغم تاکیدات مکرر رییس وقت قوه‌ی قضاییه برای رسیدگی به این مسئله نتیجه‌ای در بر نداشت. شریعتمداری در دفاع از خود در برابر طرح شکایت شادی صدر، اظهار کرد: دلم می‌خواهد فصلی در این زمینه با موضوعیت کلافی که اینگونه خواهران در آن حضور پیدا کرده‌اند باز کنم. وی افزود: وکیل مدافع شادی صدر بیان کرد که کیهان صراحتا موکل وی را طرفدار چند شوهری معرفی کرده است. توجه دادگاه را در این خصوص به تحلیل فمینیستی مجازات سنگسار زنان در ماهنامه‌ی زنان به قلم شادی صدر جلب می‌کنم. عرایض بنده کاملا مستند است و چیز غیرمستندی وجود ندارد. چرا نباید نسبت به برخی انحرافات آژیر به صدا درآید.

وی در مورد مطلب دیگری مبنی بر اینکه کیهان شادی صدر را عامل هلندی‌ها معرفی کرده است، گفت: شادی صدر در گفت‌وگویی که با رادیو زمانه داشته در پاسخ به این سوال که منابع مالی موسسه را چگونه تامین می‌کنید؟ بیان کرده است که عمده تامین‌کننده‌ی منابع یک بنیاد هلندی است. شریعتمداری با بیان اینکه شکایت خانم شادی صدر را وارد نمی‌دانم، گفت: از خداوند می‌خواهم که ایشان را از چنبره‌ای که در آن گرفتار شده، بازگرداند.

مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان، در مورد شکایت اسفندیار رحیم‌مشائی نیز، اظهار کرد: وکیل مدافع اسفندیار رحیم‌مشائی اعلام کرده که به شخصیت موکلش توهین شده است. اهانتی نکرده‌ایم ما هویت هوشنگ امیراحمدی را فاش کردیم. وقتی که وی وارد ایران شد حضورش برای ما تعجب‌آور بود. حتی خود وی می‌گوید که در دوران خاتمی رفت و آمدهایی داشته ولی در این سطوح سوال ما این بود که چه کسی وی را دعوت کرده است؟ وی افزود: آیا پذیرفتن عامل تابلودار CIA و کسی که بدترین فحاشی‌ها را نسبت به امام و نظام داشته، اهانت به نظام و ملت نیست؟ کیهان با اشاره مستند به هوشنگ امیراحمدی که از ضدانقلابیون تابلودار است ضمن درج بخشنامه از مسوولان نظام پرسیده بود که چه کسی این عامل سیا را به ایران دعوت کرده است؟ آیا هشدار کیهان جرم تلقی می‌شود؟ بویژه امروز که مراکز علمی ما مورد توجه سرویس‌های دنیا قرار دارد. شریعتمداری گفت: کیهان از آقای مشائی خواسته بود که در این رابطه توضیح دهد آیا طرح سوال جرم است؟ آیا نباید نسبت به صدور مجوز برای یک عامل سیا در مراکز علمی کشور حساس بود؟ بعد از چاپ خبر کیهان آقای مشائی جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه ارسال کردند. جوابیه‌ی سه صفحه‌ای آقای مشائی در برابر خبر چند سطری روزنامه‌ی کیهان بود اما روزنامه‌ی کیهان متن کامل جوابیه را بدون کم و کاست به چاپ رساند. وزیر وقت علوم بلافاصله بعد از خبر کیهان این بخشنامه را لغو کرد. مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان اظهار کرد: روزنامه‌ی کیهان برای اثبات دخالت قطعی آقای مشائی برای ورود هوشنگ امیراحمدی دلایل و اسنادی ارایه کرده است ولی آقای مشائی برای ادعای خود به اظهاراتش اکتفا می‌کند. در کجای دنیا دلایل و اسناد مستحکم با اظهارات شفاهی و غیرمستند برابر می‌شود؟ شریعتمداری در ادامه به سوابق هوشنگ امیراحمدی اشاره کرد و مدعی شد: با توجه به موارد فوق‌الذکر شکایت آقای مشائی از کیهان نه تنها فاقد وجاهت قانونی است بلکه وی به دلایل یاد شده قابل تعقیبکیفری هستند و امیدواریم اگر دادگاه توان تعقیب آقای مشائی را ندارد حداقل با صدور قرار منع تعقیب فرصت اینجانب را هدر ندهد.

قاضی سیامک مدیرخراسانی از مدیر مسوول روزنامه‌ی کیهان خواست دفاعیات خود را خلاصه‌تر بیان کند تا رسیدگی به این پرونده امروز به اتمام رسیده و هیات منصفه وارد شور شوند.

حسین شریعتمداری در پاسخ، گفت: موارد شکایت شیرین عبادی زیاد است و وی در شکایتش به چند شماره از روزنامه‌ی کیهان اشاره کرده است. بنابراین نمی‌توان در فرصت اندک به آن پرداخت. پرداختن به این شکایت حداقل یک ساعت زمان می‌خواهد. حق ماست که از خودمان دفاع کنیم. دلم می‌خواهد شخصیت بین‌المللی ایشان را که مورد اشاره‌ی وکیل ایشان بود و اینکه چرا و چگونه به وی جایزه‌ی صلح نوبل داده می‌شود، توضیح دهم. قاضی سیامک مدیرخراسانی رییس شعبه‌ی ‌٧۶ دادگاه کیفری استان تهران پس از اعلام موافقت هیات منصفه‌ی مطبوعات برای موکول شدن ادامه‌ی رسیدگی به جلسه‌ی بعد، ختم جلسه‌ی رسیدگی را اعلام کرد.

شجونی: اصلاح‌طلبان در به در بدنبال عفو از رهبري هستند!

Posted:



فتنه‌گر واقعي مجمع روحانيون مبارز و ديگر احزاب اصلاح‌طلب هستند -

 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز معتقد است که اصلاح‌طلبان در به در دنبال كساني هستند كه از رهبري براي آنها عفو بگيرد.

جعفر شجوني در ‌گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در پاسخ به سوالي درباره سخنان اخير محمد‌رضا باهنر مبني بر اينكه برخي به‌دنبال ساختن فتنه‌گر هستند، معتقد است: فتنه‌گر واقعي مجمع روحانيون مبارز و ديگر احزاب اصلاح‌طلب هستند كه آب به آسياب دشمن ريختند.

وي افزود: قضاياي اخير فقط مسئله انتخابات نبود، بلكه هم جنگ احزاب بود و هم جنگ جمل، زيرا در آن چند زن هم حضور داشتند و همانطور كه پيامبر در جنگ احزاب و علي(ع) در جنگ جمل پيروز شدند، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي نيز در قضاياي پس انتخابات اخير پيروز شدند.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز در ادامه تصريح كرد: اصلاح‌طلبان در به در دنبال كساني هستند كه از رهبري براي آنها عفو بگيرند، در حالي كه رهبري معتقدند اين‌ها ظلم‌هايي بزرگي كردند.
وي تاكيد كرد: عفو در صورتي رخ مي‌دهد كه در ابتدا به جرايم آنها رسيدگي شود، سپس حكم مجازات آنها صادر شود. پس از آن قوه قضاييه درخواست عفو كند و در آخر رهبري به اين درخواست عفو پاسخ مثبت دهد.
وی پیشتر هم گفته بود با توجه به متضرر شدن بسياري از مردم و هزينه هاي تحميل شده بر نظام از سوي اقدامات سران فتنه، حساب هاي بانكي اين افراد بايد سريعاً به نفع آسيب ديدگان و كساني كه در اغتشاشات اخير، ضرر كرده اند، ضبط شود تا بدين طريق گوشه اي از اقدامات قانون ستيزانه آنها جبران گردد.

وزیرراه استیضاح می شود

Posted:



 

 شبکه جنبش راه سبز(جرس): عضو فراكسيون اقليت مجلس با اشاره به تخلف مهماندار هواپيماي كيش - تهران و استفاده از واژه مجعول خليج عربی، براي مسافران پرواز گفت:اين تخلف مهماندار يوناني باعث جرقه استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري شده است.استيضاح وزير راه سياسي نيست.

مصطفي كواكبيان نماينده سمنان در مجلس شوراي اسلامي در حاشيه جلسه علني امروز يكشنبه مجلس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تعدادي از نمايندگان مجلس استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري را در دستور كار خود دارند،گفت:اگرچه استيضاح وزير راه صرفاً به خاطر تخلف مهماندار يوناني خط هوايي كيش – تهران نيست،اما استفاده اين مهماندار از واژه مجعول خليج ع رب ي جرقه اين كار را زد و در حال حاضر عده اي از دوستان در حال پيگيري استيضاح وزير راه وترابراي هستند.

وي با بيان اينكه استيضاح وزير راه سياسي نيست،گفت: در حال حاضر امضا براي استيضاح وزير بيش از حد نياز كه (10 نماينده) است و اين نمايندگان هم از فراكسيون اقليت و هم از فراكسيون اكثريت مجلس مي باشند.

نماينده سمنان در مجلس با بيان اينكه اين استيضاح هشت محور دارد،تغييرات غير ضروري و غيركارشناسي مديران و حوادث متعدد جاده‌اي،ريلي و هوايي از جمله محورهاي استيضاح بهبهاني ذكر كرد و گفت: وعده هاي غيرعملي و توخالي ، تخلف مكرر از وعده هاي قبلي داده شده ، بي اعتنايي به مطالبات و خواسته هاي مردمي نمايندگان ، تبليغات پروژه هاي انجام نشده و يا نيمه كاره،هزينه فراوان براي تبليغ موارد شخصي و نمايشي در كشور و برخي تخلفات از وظايف قانوني از جمله محور هاي اين استيضاح مي باشد.

علی کروبی به دیداررئیس خبرگان رفت

Posted:



 

شبکه جنبش راه سبز(جرس): به دنبال دیدار و عیادت فرزندان هاشمی با علی کروبی درپی بازداشت و ضرب و شتم او در راهپیمایی ۲۲ بهمن، علی کروبی روز جمعه، به دیدار آقای هاشمی رفسنجانی رفت.
 
به گزارش سحام نیوز، در این دیدار که در منزل رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد، علی کروبی شرحی از وقایعی که روز ۲۲ بهمن در مسجد و در اتوبوس و نیز پایگاه یگان ویژه بر او گذشته بود و ناسزاها و الفاظ رکیکی که از بازداشت کنندگان خود شنیده بود برای هاشمی رفسنجانی بازگو کرد.
به دنبال سخنان علی کروبی، آقای هاشمی رفسنجانی بسیار متاثر شد و هم ایشان و هم همسرشان هر دو هنگام صحبت های علی کروبی و شرح واقعه اشک می ریختند.
 

تحولات تازه در پرونده اتمی ایران

Posted:



گزارشی از بی‌ بی‌ سی‌ فارسی -

 

 

سقوط دو میلیون ایرانی به زیر خط ‌فقر

Posted:



 

 شبکه جنبش راه سبز(جرس): در هفته‌های اخیر با جدی شدن بحث پرداخت نقدی یارانه‌ها و تورم ناشی از آن، کارشناسان حوزه‌های مختلف در مورد سقوط افراد بیشتری به زیر خط فقر هشدار داده‌اند البته پایین بودن سرانه درمان در بودجه فعلی هم مزید بر علت شده تا نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی از بودجه ضعیف بخش سلامت کشور، انتقاد کند و بگوید: «با توجه به شرایط تورمی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حداقل دو میلیون ایرانی با روند کنونی هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر می‌روند.»
دکتر مسعود مسلمی‌فرد در تشریح بودجه سال آینده بخش سلامت کشور گفته است: «متاسفانه بودجه ضعیف بخش سلامت با شعارهای دولت همخوانی ندارد و نمی‌توان با این اعتبارات، امراض و بیماری‌ها را از بین برد.»
مسلمی‌فرد که با مهر گفت‌و‌گو کرده است، تاکید می‌کند: «هر سال این مباحث از سوی کارشناسان حوزه سلامت مطرح و بازگو می‌شود اما متاسفانه دولتمردان و تصمیم‌گیران، موضوع سلامت را جدی نمی‌گیرند.»
پیش از این نیز دکتر علی‌اکبر کائیدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با اسفبار خواندن وضعیت نظام سلامت کشور و نارضایتی مردم از ادامه شرایط موجود، گفته بود که با این وضعیت که حاصل بی‌برنامگی در این بخش است به جایی نمی‌رسیم.
اما نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی معتقد است: «با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و بالا رفتن هزینه‌های جاری به‌طور قطع باعث خواهد شد که مردم در بخش سلامت کمتر هزینه کنند.»
بودجه بخش سلامت در سال آینده حدود نیم تا یک درصد افزایش دارد اما مسلمی‌فرد می‌گوید: «متاسفانه این افزایش با توجه به تامین هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از کسری هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت که مربوط به امسال است، محاسبه کرده‌اند که غلط است.»
بسیاری از کارشناسان معتقدند که با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها نظام سلامت کشور دچار آسیب خواهد شد و باید منتظر تشدید آسیب‌های اجتماعی در کشور باشیم. مسلمی‌فرد به وضعیت بد بیمارستان‌های دولتی در سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: «سطح کیفی خدمات در مراکز درمانی پایین آمده است اما کسی پیگیر این مشکل نیست.»
پیش از این نیز، دکتر حسن حسنی بافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها همه حوزه‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و بخش سلامت نیز مستثنا از این قاعده نیست، گفته است: «قطعا آثار منفی این برنامه به مراتب شدیدتر از نکات مثبت آن در بخش درمان کشور خواهد بود و دهک‌های پایین جامعه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.»
مسلمی فرد، نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در مورد جایگاه ایران در دنیا گفته است: «آقای احمدی‌نژاد عنوان داشته‌اند که رتبه هفدهم را داریم اما سوال این است که جایگاه ایران در بخش سلامت کجاست. اگر در جهان هفدهم هستیم، باید در بخش سلامت هم هفدهم باشیم اما در حال حاضر رتبه ایران در دنیا بالای ۹۰ است. یعنی اینکه از سهم درآمد ناخالص داخلی کشور، بخش بسیار جزئی را برای سلامت مردم هزینه می‌کنیم که این وضعیت باعث ماندگاری بیماری در کشور می‌شود.»
در حال حاضر ۶۰ درصد هزینه‌های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود که این موضوع مغایر با قانون برنامه چهارم توسه کشور است چراکه مطابق برنامه چهارم توسعه باید ۷۰درصد از هزینه‌های درمانی را بیمه‌ها و دولت بپردازند، در حالی که آمارها خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.
نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با اینکه در گذشته سالانه ۱٫۵ میلیون نفر در کشور با هزینه‌های درمانی به زیر خط فقر سقوط می‌کردند، گفت: «قطعا این آمار با توجه به شرایط تورمی و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حداقل به دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت.»
چنانکه نماینده سابق کارفرمایان در سازمان جهانی کار به تازگی اعلام کرده است که حذف یارانه‌ها، خط فقر را به بیش از یک میلیون تومان و نرخ تورم را نیز به ۴۰ درصد افزایش خواهد داد.