جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مادر سید محمد خاتمی به بیمارستان منتقل شد

Posted: 21 Mar 2015 09:58 AM PDT

 

جرس: بانو سکینه ضیایی همسر آیت الله فقید سیدروح الله خاتمی و مادر سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اصلاحات به علت عارضه مغزی و شرایط اغما تحت نظر پزشکان قرار گرفت.

علیرضا تابش نوه مرحوم آیت الله سید روح خاتمی شنبه (امروز) به خبرنگار ایرنا گفت: خانم ضیایی صبح امروز به علت سکته مغزی به بیمارستان ضیایی اردکان منتقل شد.

به گفته تابش شرایط حاد بیماری سبب شده وی تحت نظر گروه پزشکان متخصص مغز و اعصاب و قلب و عروق قرار گیرد.

 

وزیر خارجه آمریکا: در مذاکرات با ایران پیشرفت واقعی داشته‌ایم

Posted: 21 Mar 2015 05:06 AM PDT

 جرس: جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید دور اخیر مذاکرات هسته‌ای با ایران به "پیشرفت واقعی" منجر شده است. با این حال او افزود که هنوز اختلاف‌نظرهایی باقی است و طرفین هنوز به توافق نهایی نرسیده‌اند.

 

به گزارش بی بی سی فارسی، جان کری، امروز (شنبه ۱ فروردین/۲۱ مارس) و در پایان دوری از گفتگوهای فشرده با ایران گفت هرچند مسائل پیچیده‌ای در کار است اما اکنون وقت آن است که تصمیم‌های اساسی گرفته شود. او گفت مذاکره‌کنندگان در روزهای آینده به سوئیس بازمی‌گردند تا مشخص شود که امکان رسیدن به توافق وجود دارد یا نه.
وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که قدرت‌های جهانی در گفتگوها با ایران مواضع مشترکی دارند. او از لوزان عازم لندن است تا با همتایان اروپایی خود درباره توافق هسته‌ای احتمالی با ایران تبادل نظر کند.

کمی پیشتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران هم گفت: "نقطه نظرات مشترکی به وجود آمد که می‌تواند مبنای توافق نهایی باشد، اما همچنان برخی موارد و اختلاف نظرها باقی مانده است. معتقدم حصول توافق ممکن است و چیزی وجود ندارد که قابل حل و فصل نباشد."

صبح امروز لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه تاکید کرد کشورش به دنبال توافقی با ایران است که تضمین کند ایران به بمب اتمی دست نخواهد یافت.


برخی می‌گویند ممکن است فرانسه با موضعی انعطاف‌ناپذیر مذاکرات را به بن‌بست بکشاند.

گزارش نوروزی ظریف: برای نهایی کردن راه‌حل‌ها به ژنو می‌رویم

Posted: 21 Mar 2015 04:49 AM PDT

جرس: وزیر خارجه ایران با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اخیر در لوزان سوئیس تاکید کرد: راه حل‌های مناسب فنی و سیاسی برای موضوعاتی که غیرقابل حل می‌نمود، پیدا شده است.

 

محمد جواد ظریف در صفحه فیسبوکش نوشت:

سلام دوستان

پارسال دوست، امسال آشنا!!!

به بزرگواری خودتان ببخشید.

تلاش می‌کنم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، دست کم هر هفته یک گزارش کوتاه خدمت شما تقدیم کنم.

حدود یک ساعت قبل از تحویل سال همراه با همکاران خوبم وارد تهران شدیم. مذاکرات این دور، سخت و فشرده اما مفید و راهگشا بود. به لطف خدا و با تلاش، نوآوری و همفکری مسئولین و کارشناسانِ وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی و دیگر دستگاه ها، راه حل های مناسب فنی و سیاسی برای موضوعاتی که غیرقابل حل می نمود، پیدا شده است.

اعضای هیئت مذاکره کننده آمادگی داشتند که حتی در روزهای تعطیلی نوروز نیز مذاکرات را برای نهایی کردن جزئیات راه حل ها ادامه دهند. ولی طرف های مذاکره ما به زمان بیشتری برای هماهنگی داخلی بین اعضای 1+5 نیاز داشتند که در برخی موارد به دلیل تنوع منافع و گرایش های سیاسی و یا مسایل فردی و شخصیتی حتی از مذاکرات اصلی نیز حساس تر می شود.

قرار است چهارشنبه برای ادامه و انشاءالله نهایی کردن جزئیات راه حل‌ها به ژنو بازگردیم.

به هر حال از محبت های شما سپاسگزاریم و بیش از هر چیز به دعا، همدلی و ژرف نگری شما نیازمندیم.

نوروزتان پیروز و بهار و سال و تمامی روزهای زندگی تان معطر به رایحه حیات بخش گل یاس پیامبر، حضرت زهرا سلام الله علیها. 

خاتمی: نوروز نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است

Posted: 21 Mar 2015 04:49 AM PDT

جرس: سید محمد حاتمی در پیام نوروزی خود نوشت: انتخاب نوروز به عنوان آغاز سال علاوه بر اینکه بر محاسبات دقیق علمی و ریاضی و هیات استوار است، نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است؛ همین روحیه بوده است که در طول تاریخ علیرغم فراز و نشیب ها و فشارها و تنگناها، ایران و ایرانی را زنده و روی پا نگاه داشت.

 

رئیس جمهور پیشین ایران؛ با صدور پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی فرارسیدن بهار را تبریک گفت. متن کامل پیام سید محمد خاتمی، به نقل وب سایت رسمی او، بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم


به نام خداوند جان و خرد/ کزین برتر اندیشه بر نگذرد

 

به نام خدای زیبایی، به نام خدای بهار و به نام خدایی که انسان را آفرید و انسان را آزاد، مختار و با کرامت آفرید. نوروز آغاز سال جدید است و این روز برای همه ایرانیان و برای همه کسانی که ایران و ایرانی و فرهنگ غنی ایرانی را پاس می دارند در سراسر جهان روز مبارکی است و شادباش می گویم به همه هموطنان عزیزم به همه ایرانیان سراسر جهان و به همه کسانی که نوروز و آیین های نوروزی را گرامی می دارند.

 

انتخاب نوروز به عنوان آغاز سال علاوه بر اینکه بر محاسبات دقیق علمی و ریاضی و هیات استوار است، نشانه روح زیباطلب، اعتدال جو و خوب ایرانی است؛ همین روحیه بوده است که در طول تاریخ علیرغم فراز و نشیب ها و فشارها و تنگناها، ایران و ایرانی را زنده و روی پا نگاه داشت. همین روحیه بوده است که با آغوش باز، اسلام را، اسلام رحمانی، اسلام انسان مدار، اسلام اخلاقی و انسان توحید را با همه وجود پذیرفته است و حتی در ایجاد و بسط تمدن فاخر اسلامی، ایرانی نقش ممتاز داشته و همین روحیه والا بوده است که ظرف انقلاب بزرگی شده است که بی آنکه به خشونت و واپس گرایی و به تحقیر انسان دعوت کند- چنانچه در بسیاری از گرایش هایی که به نام اسلام مطرح است و در دوران خود می بینیم- به جمهوریت، به حرمت مردم، به ابتناء نظام بر رای آزاد مردم و به پیشرفت و پیشروی دعوت کرده است و طبعا اسلامی که در این انقلاب بوده و نقش ممتاز داشته است، اسلام توحید و اسلامی بوده است که به همه مبانی کرامت انسانی، آزادی او و عدالت برای او و اسلام اخلاق و اسلام دینداری توام با انسان دوستی بوده است.

 

بهار فصل زایش و رویش است و هرساله تکرار می شود اما در عرصه حیات انسانی این تکرار به صورت پیدایش دوره هایی است که در هر دوره ای زندگی انسان کامل تر از دوره پیش است؛ ما آمده ایم تا زندگی کنیم؛ و به همین جهت، مرگ و خشونت و آنچه زندگی را بر انسان ها تنگ و ناگوار می کند نفی می کنیم. امیدوارم در سال پیش رو همه ما، همه بشریت و همه انسان هایی که حق زندگی دارند، از زندگی خوب و مطلوب برخوردار باشند و شاهد سالی باشیم که در آن تفاهم، دوستی و مساوات میان همه انسان ها بخصوص ما ایرانیان حاکم باشد و از فقر، فشار و خشونت اثری در آن نباشد.

 

بهار امسال مصادف است با خزان عمر کوتاه عزیزی که تا زندگی را برای همه بهاری کند، در بهار عمر خویش خزان را پذیرفت؛ حضرت فاطمه زهرا(س) را می گویم که نمونه توحید، اخلاق و ادب بود و امروز همه ما باید از آن الگو پیروی کنیم و امیدوارم که همه کسانی که خدا را می پرستند، همه کسانی که عدالت را می ستایند و انسان را آزاد و زندگی او را آباد می خواهند سال خوبی پیش رو داشته باشند. به همه شما درود می فرستم و برای همگان آرزوی سلامتی و سعادت و سرفرازی می کنم.

خدا یار و نگهدارتان 

کی‌روش ممنوع‌الخروج شد

Posted: 21 Mar 2015 04:54 AM PDT


جرس: سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران نتوانست از کشور خارج شود.

به گزارش ایسنا پس از آن که تیم ملی فوتبال ایران قصد داشت برای اردوی تدارکاتی به کشور سوئد و اتریش برود و دیدارهای تدارکاتی را با تیم های ملی شیلی و سوئد به انجام برساند کارلوس کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در فرودگاه امام خمینی تهران ماندگار شد و نتوانست همراه تیم ملی به اردوی سوئد برود.

کی روش که قصد خروج از کشور را داشت متوجه شد که ممنوع الخروج شده است او که از این موضوع بسیار برآشفته شده بود و با عصبانیت به تهران بازگشت.

کی روش پس از ممنوع الخروجی گفت که در زمان دبیر کلی نبی هیچ گاه چنین اتفاقاتی رخ نمی داده است!

در طی روزهای توافق شده بود کی روش پس از برگزاری اردوی تدارکاتی در سوئد و اتریش از مربی‌گیری تیم ملی کناره گیری کند اما در شرایطی که طبق قرارداد کی‌روش، مالیات قرارداد او به عهده فدراسیون است، سرمربی پرتغالی ممنوع الخروج شده است.

این تصمیم در حالی گرفته شده که کی‌روش عنوان کرده بود برای تسویه حساب و خداحافظی به ایران بازخواهد گشت و این مطلب را علنا در برنامه تلویزیونی نوروزی نیز عنوان کرده بود.
 

ابراز امیدواری جبهه مشارکت به رفع حصر و آرادی زندانیان سیاسی در سال جدید

Posted: 21 Mar 2015 01:49 AM PDT

 جرس: جبهه مشارکت ایران اسلامی در بیانیه نوروزی خود با اشاره به این که ملت ما در طول چندسال گذشته بارها و بارها به شیوه های مختلف ابراز داشته‌اند که خواهان تحول و تغییر هستند، تا کید کرد: هنوز اراده غالب حاکمیت در برابر این مطالبات ملی سرِ سازش ندارد و هنوز هم نشانه‌های کافی از همراهی با ملت دیده نمی‌شود.

 

متن کامل این بیانیه نوروزی، به نقل از وب سایت نوروز، بشرح زیر است :

«هوالجمیل»

نوروز بمانید که ایّام شمایید!
آغاز شمایید و سرانجام شمایید!
نوروز کهن سال کجا غیر شما بود؟
اسطوره ی جمشید و جم و جام شمایید!
ایّام ز دیدار شمایند مبارک
نوروز بمانید که ایّام شمایید!

 

بهار، فصل رویش دوباره و سبزشدن جان انسان‌ها همراه طبیعتی است که زمستان سرد و یخبندان را پشت سر گذاشته است و نوروز، روز تجدید عهد انسان‌ها با خالق هستی برای امیدآفرینی، تلاش بیشتر و روانه شدن به سوی مقصد مطلوبی است که پایان همه دردها و رنج‌های انسان‌ساخته است.

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی، فرارسیدن سال نو و نوروز باستانی را به همه ایرانیان، پارسی‌زبانان و همه سبزاندیشان تبریک می‌گوید و برای ملت ایران سالی پر از امید و روشنائی آرزو می‌کند. سالی با همه فراز و فرودها و کامی ها و ناکامی هایش سپری شد و سالی دیگر در پیش رو است که امیدواریم تجلی اراده ملی برای بهبود شرایط کشور باشد. فرصت‌های پیش‌ رو برای ملت ما هر چند زیاد نیستند اما به قدر کافی مهم هستند تا با بهره‌گیری از آن‌ها در سالی که می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد، تقدیری بهتر برای ملت ایران رقم زند.

 

هر چند ملت ما در طول چندسال گذشته بارها و بارها به شیوه های مختلف ابراز داشته‌اند که خواهان تحول و تغییر هستند اما هنوز اراده غالب حاکمیت در برابر این مطالبات ملی سرِ سازش ندارد و هنوز هم نشانه‌های کافی از همراهی با ملت دیده نمی‌شود. و هنوز هم عواقب سنگین حاکمیت هشت ساله یکدست اقتدارگرایان، که هزینه‌های ملی زیادی در پی داشت، و ایران عزیز را از کاروان توسعه و رشد و پیشرفت ده‌ها سال عقب انداخت، گریبانگیر کشور است. از اینرو بهترین راه برای جبران مافات، بازگشت به عقلانیت و خرد و دوراندیشی و ترجیح دادن منافع ملی بر سلیقه‌ها و باورهای شخصی و فرقه‌ای همه مسئولان اداره کشور است.

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی همچنان امیدوار است که استقرار دولت روحانی با پشتوانه مردمی فرصتی مغتنم برای همدلی و ارج نهادن به رای مردم و خرد جمعی و اراده ملی در عرصه حاکمیت باشد تا در سایه آن بتوان با اتحاد همه نیروهای سیاسی و مشارکت اعتمادآفرین آحاد ملت در پی کاهش رنج‌ و آلام و مشکلات مردم برآمد و جایگاه ایران عزیز در عرصه بین‌المللی اوج گیرد و تهدیدها به فرصت تبدیل شود.

 

در طلیعه بهار لازم است یاد عزیزان در حبس و حصر را که هدفی جز سعادت مردم، عزت میهن و اعتلای جمهوری اسلامی نداشته‌اند گرامی داریم. امیدواریم در سال نو شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی بخصوص رفع حبس خانگی سروران گرامی جناب آقای مهندس موسوی، حجه‌الاسلام والمسلمین کروبی و سرکار خانم دکتر رهنورد باشیم. و مهم‌تر از آن با بازشدن فضای سیاسی و رفع تنگناهای غیرقانونی امنیتی، نشانه‌های لازم برای اراده حاکمیت به برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی و سالم برای مجالس شورای اسلامی و خبرگان دراین سال نویدبخش فضایی پرشور برای جلب مشارکت فعال شهروندان در اداره کشور باشد.

 

به امید فردایی بهتر برای ایران عزیز
جبهه مشارکت ایران اسلامی
29/12/1393 

اوباما خواستار آزادی حکمتی، عابدینی، رضائیان و یافتن لوینسون شد

Posted: 21 Mar 2015 12:54 AM PDT

جرس: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از مقام‌های ایرانی خواسته است تا سه شهروند ایرانی‌-آمریکایی؛ سعید عابدینی، کشیش، امیر حکمتی، سرباز پیشین و جیسون رضائیان، خبرنگار، را آزاد کرده و برای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون، مامور پیشین اف‌بی‌آی، همکاری کنند.​  

 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۲۹ اسفند ماه، خواست تا مقام‌ها در تهران با آزادی و کمک سازنده، «بازگشت امن و در اسرع وقت» این چهار تن «نزد خانواده‌اشان» را ممکن سازند.

 

اوباما به تازگی با همسر سعید عابدینی، کشیش کلیسای تبشیری، که بیش از دو سال است در ایران زندانی‌ست، دیدار کرده است.

 

به گزارش رادیوفردا، نغمه عابدینی، همسر این کشیش، در صفحه فیس بوکش در مورد ملاقات با آقای اوباما نوشت: «رئیس جمهور آمریکا به جاکوب (پسرش) گفت که سخت تلاش خواهد کرد که پدرش، تا هفدهم مارس (سه روز پیش) که روز تولد او است، به آمریکا برگردد».

 

آقایان رضائیان و حکمتی نیز هر دو در ایران در زندان به سر می‌برند.

 

ایالات متحده در در ماه گزارش‌ها در مورد «پیشنهاد مبادله امیر حکمتی» را رد کرد.

 

وضعیت جیسون رضائیان خبرنگار واشینگتن‌پست نیز چندان مشخص نیست.

 

رئیس کل دادگستری استان تهران در بهمن ماه گفت نتیجه پرونده او بعد از «قطعیت و اتمام دادرسی»، اعلام می‌شود و او به زودی محاکمه خواهد شد.

 

چهره‌ها و شخصیت‌های گوناگونی خواستار آزادی این خبرنگار شده‌اند که محمد علی، مشت‌زن شهیر آمریکایی از جمله آنهاست.

 

رابرت لوینسون، مامور پیشین پلیس فدرال آمریکا، در مارس سال ۲۰۰۷ زمانی که به جزیره کیش رفته بود، ناپدید شد.

 

پلیس فدرال آمریکا ۱۸ اسفند ماه، رقم جايزه‌ ارائه اطلاعات درباره رابرت لوينسون را از يک ميليون دلار به پنج ميليون دلار افزايش داد.

 

خواسته رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد آزادی و همکاری در یافتن این چهار نفر پس از پیام ویدئویی او در آستانه نوروز، منتشر شده است.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در پیام نوروزی خود تاکید کرده است که سال ۱۳۹۴ بهترین فرصت را در چندین دهه برای دنبال کردن آینده‌ای متفاوت میان ایران و آمریکا در بر دارد. 

 

رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی؛ سه هدف دولت روحانی در سال جدید

Posted: 21 Mar 2015 12:54 AM PDT

 جرس: رییس جمهوری در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید اشتغال بویژه برای جوانان را هدف دولت در سال جدید اعلام کرد.  

 

وی گفت: در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

 

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا،‌ در متن پیام نوروزی حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی آمده است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و الصلاه علی رسول الله و آله و صَحبه

السلام علیک یا فاطمه یا بنت رسول الله (ص)

آغاز سال جدید را خدمت همه هم‌میهنان عزیز تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همه ایرانیان خارج از کشور و همه آنهایی که در کشورهای منطقه سنت نوروز را پاس می‌دارند، بویژه به محضر خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان، آزادگان و همه آنهایی که در این ساعت شب، خدمت مردم را به کنار سفره نوروزی خانواده ترجیح داده‌اند؛ پزشکان، پرستاران، نیروهای مسلح نظامی و انتظامی، پاسداران از مرزهای این سرزمین و آنها که از استقلال و عزت کشور امروز در هر کجا پاسداری می‌کنند.

کارگران عزیز، همه نیروهای امدادی و همه آنهایی که امروز و این ساعت به خدمت هم‌میهنان عزیز خود مشغول هستند. باید از تشکر از ملت فرهیخته و بزرگ ایران شروع کنم که هر آنچه ما داریم از لطف حق است و تلاش شما مردم، حمایت شما مردم، حضور شما مردم، اگر توانستیم تورم را مهار کنیم، اگر توانستیم ار رکود خارج شویم و امروز در مسیر رونق حرکت کنیم، اگر توانستیم اتکایمان را به نفت کم کنیم، اگر صادرات غیرنفتی را افزایش دادیم، یعنی اقتصاد مقاوم، یعنی اقتصاد مقاومتی همه و همه در سایه تلاش شما تولیدگران، کارآفرینان و همه ملت بزرگ ایران است به همین دلیل چون به لطف خداوند امیدوارم و به حمایت شما مردم و به رهنمودهای مقام معظم رهبری، تردیدی ندارم سالی که امروز آغازش هست، سالی است که می‌توانیم امیدهای بیشتری در زمینه شکوفایی داشته باشیم.

هدف ما در سال جدید، رونق پایدار، افزایش صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های جدید برای اشتغال بویژه برای جوانان عزیز، تحصیلکردگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست و در این زمینه با کمک شما مردم در سال جدید، قدم‌های نویی را برخواهیم داشت، صادرات غیرنفتی را افزایش خواهیم داد و زمینه اشتغال را فراهم خواهیم کرد.

این کاری که شما مردم در زمینه اقتصاد مقاومتی کردید مسیری شد برای پیروزی مذاکره‌کنندگان در برابر قدرت‌های جهانی، ملت ما در شرایط تحریم و فشار به این موفقیت‌های بزرگ دست یافت و این بدان معناست که حرکت مردم، تحریم‌ناپذیر است. اتصال دولت و ملت و اعتماد به یکدیگر تحریم‌ناپذیر است و این مسیر را تا پیروزی ملت ما ادامه خواهد داد.

امروز دیگر مسابقه برای تحریم ایران وجود ندارد، امروز مسابقه برای تفاهم با ایران وجود دارد. امروز می‌بینید که کشورهای جهان، قدرت‌های بزرگ این را حس کردند که تحریم و تهدید بی‌اثر است و راه مفاهمه، تفاهم و تکریم نسبت به ملت بزرگ ایران است.

ما حقوق هسته‌ای این ملت را تثبیت کرده‌ایم.سازمان تحریم را در هم شکسته‌ایم و این ملت در مسیر اهداف بلند خود موفق خواهد بود. رابطه‌مان را با همسایگان در همه زمینه‌ها گسترش دادیم. سیاست ما با همسایگان، سیاست مودت و دوستی است.

ما نسبت به سایر کشورها سیاست ما تنش‌زدایی و گسترش همکاری‌هاست، هم با شرق هم با غرب بویژه کشورهای منطقه. کار بزرگ دیگری که ملت ما در سیاست خارجی انجام داد، قهرمانی این ملت در برابر تروریزم، افراطی‌گری و خشونت بود، ما دوستانمان را در مبارزه با تروریزم تنها نگذاشتیم و در همه جای منطقه، هر کجا که دوستان ما و کشورهای منطقه در فشار تروریزم قرار گرفتند آنها را یاری کردیم و این کمک را تا ریشه‌کن کردن افراطی‌گری و تروریزم در منطقه و جهان ادامه خواهیم داد.

مردم عزیز ایران با کمک و حمایت شما در زمینه مسایل اجتماعی، قدم‌های خوبی برداشته شد. امروز رنج بیماران از دیروز کمتر است. امروز خانواده‌هایی که به هر دلیل بیماری را در بیمارستانی دارند با فکر راحت‌تر می‌توانند به فکر سلامت بیمارانشان باشند.

بار سنگین درمان بیمار از دوش مردم به مقدار زیاد کاهش پیدا کرده و این راه را ادامه خواهیم داد. همه مردم ایران تحت پوشش خدمات بیمه درمانی قرار گرفته‌اند.

در زمینه حمایت غذایی از اقشار آسیب‌پذیر امروز ۱۴ میلیون نفر از اعضای خانواده‌های آسیب‌پذیر تحت پوشش این حمایت هستند. در زمینه مسایل زیست محیطی که مشکلات فراوانی پیش روی ملت ماست بویژه در کلانشهرها، قدم‌های خوبی برداشته شده، اما همچنان به کمک همدیگر این قدم‌ها را باید با سرعت بیشتر ادامه دهیم.

مردم عزیز ایران!

سال جدید، سال انتخابات است باید فضای بهتری را برای فعالیت احزاب بوجود آوریم، آستانه تحمل را بالاتر ببریم، سربلندی این ملت را به رخ بدخواهان بکشیم. به همه نشان دهیم که افکار مختلف را ما تحمل می‌کنیم. دست به دست هم دهیم، مجلسی را بسازیم که شایسته این ملت بزرگ ایران است و مجلس خبرگانی را بوجود آوریم که ثبات بیشتر برای کشور و آرامش بیشتر برای افکار عمومی جامعه ما بوجود آورد و این کار با همکاری یکدیگر امکان‌پذیر است.

در زمینه مسایل فرهنگی تلاش ما این است، آرامش بیشتری بوجود آوریم، فضای بهتری را بوجود آوریم، بگذاریم همه خلاقیت‌ها ظهور و بروز پیدا کند و در این زمینه امیدوارم ما بتوانیم به همه هنرمندان ما فضای بهتری را برای خلاقیت‌هایشان در اختیار آنها بگذاریم.

آغاز سال جدید و لحظات دعا و نیاز به سوی آن بی‌نیاز است. خدایا همه ما را در راه آبادانی کشور، صلح منطقه و جهان موفق بدار.

به همه ما توفیق بده تا پرچم عزت و سربلندی را در این کشور همواره در اهتزاز داشته باشیم و کشتی ایران را در شرایط تلاطم منطقه‌ای به ساحل پیشرفت و توسعه برسانیم از حمایت همه مردم، از فداکاری مردم در سالی که گذشت، همه آنهایی که حامیان دولت بودند و یا منتقدان دولت بودند که همه برای سربلندی ایران تلاش کردند سپاسگزارم. با درود سلام بر همه انبیا و اولیا و ولی عصر امام زمان -أرواحنا فداه- به ارواح طیبه همه شهیدان و امام شهیدان و آرزوی توفیق بیشتر برای مقام معظم رهبری و دولت خدمتگزار و همه آنهایی که در این نظام مشغول خدمت به مردم هستند.

خواهشمندم در این ایام مواظب خودتان، اعضای خانواده عزیزتان باشید تا تعطیلاتی توأم با سلامتی و آرامش بیشتر داشته باشید و ان شاء الله در این ایامی که به نام فاطمه اطهر علیها السلام است، ارتباط‌تان با خاندان رسالت بیشتر گردد.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

رهبری سال ۹۴ را سال دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی نامید

Posted: 21 Mar 2015 12:32 AM PDT

 جرس: آقای خامنه ای در پیامی نوروزی سال ۱۳۹۴ هجری شمسی، با تبریک سال نو و نوروز به ملت ایران و همه ملتهایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» نامید.  

 

به گزارش ایسنا ، وی با اشاره به تقارن آغاز سال جدید با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: ارادت ملت ما به خاندان پیغمبر و دخت گرامی پیامبر اعظم(ص) اقتضائاتی دارد که یقیناً مردم این اقتضائات را رعایت خواهند کرد و امید است سال جدید از برکات فاطمی سرشار و برخوردار باشد و یاد آن بزرگوار تأثیرات عمیق و ماندگار خود را در زندگی مردم ما بگذارد.

 

رهبری در نگاه اجمالی به مسائل سال ۱۳۹۴، همکاری‌های گسترده دولت و ملت را ضروری برشمرد و تأکید کرد: برای تحقق شعار سال ۹۴ یعنی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، باید هر دو کفه این شعار یعنی ملت عزیز، بزرگ، شجاع، بصیر، دانا و با همت ایران و همچنین دولت خدمتگزار، به یکدیگر اعتماد، و صمیمانه با هم همکاری کنند.

 

آقای خامنه‌ای به آرزوهای فراروی ملت ایران در سال جدید اشاره کرد و گفت: «پیشرفت اقتصادی»، «اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی»، «جهش‌های علمی به‌معنای واقعی»، «عدالت قضایی و اقتصادی» و از همه مهمتر، «ایمان و معنویت» آرزوهای بزرگی هستند که در این سال برای ملت ایران داریم و البته همه‌ی این خواسته‌ها و آرزوها نیز دست یافتنی است و خارج از ظرفیت عظیم ملت ایران و سیاستهای نظام نیست.

 

رهبری در ادامه، تحقق این آرزوهای بزرگ را مشروط به همکاری، همدلی و صمیمیت دوسویه دولت و ملت خواند و افزود: دولت، کارگزار ملت، و ملت کارفرمای دولت است، و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و تواناییهای مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند.

 

آقای خامنه‌ای در ارزیابی کیفیت تحقق شعار سال ۱۳۹۳، سال قبل را همراه با چالشها و پیشرفتهایی برای کشور دانست و گفت: شعار «عزم ملی و مدیریت جهادی» با توجه به همین چالشها برای سال ۹۳ انتخاب شد و ملت ما نیز همت و عزم راسخ خود را هم در تحمل برخی مشکلات و هم حضور در مناسبت‌های مهم از جمله راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس و راهپیمایی عظیم اربعین نشان دادند.

 

وی، همچنین با اشاره به تحقق مدیریت جهادی در برخی بخشها نیز خاطرنشان کرد: هر جا مدیریت جهادی بروز داشت، پیشرفتها نیز آشکار بود، ضمن اینکه عزم ملی و مدیریت جهادی مخصوص سال ۹۳ نیست، بلکه برای امسال و همه سالهای پیش رو، مورد نیاز ملت عزیز ایران است. 

 

بهارا بازگرد و وارسان آب

Posted: 20 Mar 2015 01:40 PM PDT

طاها پارسا
در نخستین دقایق این فصل سبز سال، آرزو کنیم که ایران ما در سال ۱۳۹۴ خورشیدی ، بهاری پرآب داشته باشد.  


بریده شد از این جوی جهان آب

بهارا! بازگرد و وارسان آب (مولوی)

 
در وصف زیبایی ها و تازگی‌های فصل بهار سخن بسیار گفته اند. کمتر پندی هم مانده است که که شعرا و ادبا و صاحب نظران، ناظر به نو شدن طبیعت و حس و حال بهاری به میان نیاورده باشند.  از ضرورت نو شدن در بهار  و عبرت آموزی از طبیعت و جامه دریدن‌های گل و نغمه‌های عاشقانه ی بلبل تا بی‌وفایی هوای بهاری و ترس از آمدن خزان دوباره  و پرهیز از خویشتن آرایی چون بهار! حتی  دامنه ی حکمت و فلسفه های بهاری تا  «بهار مطلق» و «خزان حادث» هم پیش رفته است و... و طرفه آنکه میان اینهمه نصیحت و پند و نکته بینی و نغز خوانی و فلسفه بافی ، اصلِ بهار ، به مثابه ی یک فصل فراموش شده است. بهاري كه فارغ از فانتزی‌ها و ایدئولوژی‌ها و نوستالژی ها، به مثابه ی یک «فصل طبیعی» بايد ان را ديد. فصلی که «طبیعت» نیازمند آن است و منبعِ سرچشمه ی زندگی است. فصل باران و آب.


بی بهاری ایران، سالهاست فراموش شده است. باور اگر ندارید از کشاورزان و زارعان بپرسید که چگونه هرسال بیش از پیش، از نزول برکات آسمانی در این فصل ناامیدتر می شوند .


و همین است که سال‌ها و بلکه دهه هاست که بی‌آبی ایران نادیده گرفته می شود و می رود که آبروی حاکمان و حکما را بر باد دهد.


بنا نیست سهم کسی را فراموش کنیم، اما در مملکتی که بودجه اصلی آن دست دولت است و بیت المالش تمام و کمال در اختیار حاکمان، واضح است که مسئولیت تمام مشکلاتی که برای کشور بوجود می آید در درجه ی اول متوجه آن هاست. حتی مسئولیت ادب آموزی و فرهنگ مصرف آب توسط شهروندان هم، متوجه ی حاکمان است. بماند که مسئولیت مستقیم تمام تغییر کاربری ها، برداشت های سطحی و غیر سطحی از منابع آبی، مصرف انتی بیوتیک ها، سدهای غیرکارشناسی  و دهها «پدیده » ی دیگر مستقیما به عهده ی آن هاست. هر که بامش بیش بی اّبی اش هم بیشتر!


شاید هم بهتر است به به زبان خودشان بگوییم! بهار اگر بازنگردد، بی‌آبی، بزودی پایگاه دشمن می شود. بی‌آبی را نمی شود حصر کرد. ترور شدنی نیست. متاسفانه با گروههای فشار، نمی توان فشار آب لوله‌های مردم را زیاد کرد. با هزار سند و مدرک کیهانی هم به‌ام آی سیکس و بنیاد جورج سوروس نمی چسبد. ولایت پذیر نیست و دین ایدئولوژیک هم سرش نمی شود. کاری از نقدی و طائب و اوین و صلواتی و لاریجانی بر نمی آید. امنیتی نمی شود و نمی ترسد!


بهار اگر نیاید، بی‌آبی اصلِ اصل فتنه است!

 

بگذریم. غرض یادآوری وظیفه ای بود در قبال طبیعت، مادامی که ما وظیفه خور طبیعتیم و حاکمان وظیفه خور ملت!


در نخستین دقایق این فصل سبز سال، آرزو کنیم که ایران ما در سال ۱۳۹۴ خورشیدی ، بهاری پرآب داشته باشد.

 
بهارتان بارانی باد!
 
نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.