جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور در محکومیت سخنان نتانیاهو

Posted: 12 Mar 2015 04:52 AM PDT

جرس: کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور، در واکنش به اظهارات نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا، خواستار عذرخواهی وی شدند.


به گزارش جرس، متن بیانیه کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور در واکنش به سخنان نخست وزیر اسرائیل پیرامون برنامه اتمی ایران به شرح زیر است:

نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در حالی که دولت اسرائیل به نقض متعدد قطعنامه های سازمان ملل و جنایت علیه بشریت متهم است؛ در یک سخنرانی که در آن از موضعی طلبکارانه می خواست به سران جهان «درس تاریخ» بدهد، با تحریف آشکار تاریخ ؛ به ملت ایران توهین کرد و با یک تهمت بزرگ آن ها را به دشمنی دیرینه با یهودیان و یهودستیزی متهم ساخت.


وی سخنان اصلی اش را با عباراتی مملو از ابهام و تقطیع عمدی و تحریف تاریخ آغاز کرد و گفت:
«ما ملت کهنی هستیم. ما تاریخ حدود چهار هزار ساله داریم. بسیاری از قبایل به صورت مکرر تلاش کرده اند تا ملت یهودی را نابود کنند. فردا شب در تعطیلات یهودی «پوریم»، ما کتاب «استر» را می خوانیم. ما درباره یک فرد قدرتمند پارسی به نام هامان می خوانیم که دسیسه چینی کرده بود تا ملت یهود را حدود دو هزار و پانصد سال پیش نابود کند. اما یک زن شجاع یهودی به نام ملکه استر این دسیسه را فاش کرد و حق دفاع را برای یهودیان به دست آورد تا آنها بتوانند از خودشان درمقابل دشمنان شان دفاع کند. این دسیسه خنثی شد و مردم ما نجات یافتند. درحال حاضر نیز یهودیان با تلاش دیگری ازجانب یک حاکم مستبد دیگر فارسی مواجه اند که می خواهد ما را نابود کند. وی رهبر عالی ایران آیت ا.. خامنه ای است.»


نتانیاهو با مرتبط کردن به اصطلاح دو فرد «قدرتمند پارسی» ( هامان و خامنه ای) این حس را به مخاطب خود و افکار عمومی جهانیان القا می کرد که ایرانی ها از دور دست های تاریخ تا کنون به دنبال یهودکشی بوده اند. وی به سان یک سیاستمدار بی اصول همه چیز حتی تاریخ یک ملت را دستمایه جدال های سیاسی روزمره اش قرار داد و در پی آن بود تا با اشاره به نزاع کنونی سیاسی اش با حکومت ایران به اتهام تلاش برای نابودی یهودیان، برای این امر ریشه تاریخی بتراشد و آن را امری پر سابقه در میان ایرانیان جلوه دهد. اما آن چه در کشاکش این نزاع سیاسی به مسلخ رفت هویت یک ملت بزرگ با تحریف تاریخ آن ها و نیز توهین به ملت بزرگ و مهربان و میهمان دوست ایرانی بود.


آن چه نتانیاهو بدان استناد کرد بخشی از داستان استر ( همسر یهودی یکی از پادشاهان قدیم ایران که جانشین ملکه قبلی ایران شده بود) است که در بخشی از کتاب مقدس یهودیان آمده است. جدا از اینکه این داستان امری عمدتا اسطوره ای است و مستند مستقل تاریخی به جز کتاب مقدس یهودیان ندارد، اما در همین داستان تاریخی در کتاب مقدس یهودیان توضیح داده شده که استر ملکه پادشاه ایرانی پس از آن که از توطئه یکی از مقامات دربار (هامان که گویا نخست وزیر شاه بوده) برای کشتن یهودیان مطلع می شود، توسط عموی خود (مردخای) که وی نیز یکی از مشاوران بزرگ پادشاه است ( و گویا مورد حسادت هامان قرار داشته) راهنمایی می شود که با در میان گذاشتن این توطئه با پادشاه (و آشکار کردن دین خود برای شاه که تا آن هنگام آشکار نکرده بود) از خطری که یهودیان را تهدید می کند، جلوگیری کند . بدین ترتیب پادشاه ایران از این تهدید آگاه شده و مانع از اجرای آن می گردد. و به عکس فرمان اعدام آن مقام دربار ( هامان) و خانواده اش را صادر می کند و به یهودیان اجازه می دهد وی و خانواده و متحدانش در رابطه با توطئه قتل یهودیان را به قتل برسانند.


کتاب مقدس یهودیان در ادامه این داستان تاریخی مدعی است که یهودیان نه تنها از توطئه مرگ و قتل نجات یافتند بلکه به عکس هفتاد و هفت هزار نفر از مخالفان شان را که قصد کشتن آن ها را داشتند به قتل رساندند. بر همین اساس هر ساله سالروز این نجات از توطئه قتل را جشن می گیرند ( جشن پوریم)
جدا از جنبه اسطوره ای این داستان و اعداد اغراق شده ای چون کشتار هفتاد و هفت هزار نفر توسط یهودیان ( و جدا از اینکه برخی دیگر از مفسران سیاست زده به طور عکس و در مقابل نتانیاهو گفته اند که قتل عام هفتاد و هفت هزار ایرانی توسط یهودیان یک هولوکاست ایرانی بوده! و دلیل اقدام هامان برای مجازات یهودیان نیز اقدامات توطئه گرانه ایشان بوده است!)؛ اما آنچه در روایت تحریف شده و بریده بریده نخست وزیر اسرائیل از این داستان کتاب مقدس یهودیان در برابر افکار عمومی و در مقابل گوش و چشم میلون ها بیننده شبکه های تلویزیونی سانسور می شود این است که در همان حکایت مورد استناد وی:
اولا ملکه ایران یک زن یهودی است که حتی پس از آشکار کردن دین خود برای پادشاه هم چنان مورد حمایت وی است؛
ثانیا یکی از مشاوران بزرگ و حتی مورد حسادت واقع شده توسط نخست وزیر شاه؛ یک فرد یهودی است؛
و ثالثا فرمان مرگ توطئه گران علیه یهودیان نیز توسط خود پادشاه ایران و در دفاع از یهودیان صادر می شود تا آن جا که اجازه قتل (و کشتار) مردم سرزمین خود را به نفع یهودیان می دهد و آن ها حتی هفتاد و هفت هزار نفر از ایرانی ها را می کشند و او نه تنها اقدامی در دفاع از آن ها نمی کند بلکه حمایت اش از یهودیان آن چنان شدید است که اجازه می دهد آن ها ده فرزند هامان را پس از مرگ هم بدار بیاویزند و کار قتل و کشتار مخالفان یهودیان را تا روزهای بعد نیز ادامه دهند. این ها همه جمله به جمله متن کتاب استر در عهد عتیق است.


برخورد گزینشی نتانیاهو با این داستان، دروغ و تحریف آشکاری همانند بسیاری از دروغ ها و تحریف های دیگر او در این سخنرانی بود که حاوی توهین و تهمت به ملت بزرگ ایران است.
یهودیان و بسیاری از روشنفکران و اهل فرهنگ در جهان می دانند که ایرانیان همواره با یهودیان نگاهی پرمهر و زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و از آنها در برابرظلم و ستم هایی که بر ایشان می شده دفاع و حمایت و مراقبت کرده اند.


داستان کورش پادشاه بزرگ ایرانی و نجات یهودیان در بابل و کمک و همراهی مادی و معنوی به آن ها برای بازگشت به سرزمین خود و تجدید بنای معبد مقدس شان یکی از معروف ترین نمونه هایی از این نوع برخورد ایرانیان با یهودیان است که بارها توسط خود آن ها نیز بیان شده است.


همان طور که در تاریخ معاصر نیز ایرانیان حداقل برای بار سوم ( پس از برخورد نجات بخش کوروش با یهودیان بابل و اسطوره استر) از یهودیان تحت ستم نازی ها در جنگ جهانی دوم در خاک خود پذیرایی کرده و آن ها را از خطر مرگ و گرسنکی و بیماری های خطرناک نجات داده اند. مستندات تاریخی فراوانی از منابع خود یهودیان در هر سه مورد یاد شده وجود دارد.


بدین ترتیب نه تنها در ایران قبل از اسلام بلکه در ایران بعد از اسلام نیز یهودیان درآرامش و آسایش زندگی کرده اند. بالاتر آن که همه آشنایان با تاریخ می دانند که بنا به منابع تاریخی خود یهودیان، همیشه امن ترین نقاط برای زندگی آنان حوزه تمدن اسلامی و کشورهای مسلمان نشین به خصوص در دوره های طولانی که یهودستیزی در اروپا رواج داشته؛ بوده است. تنها پس از تشکیل دولت اسرائیل است که روابط مسلمانان و یهودیان در برخی از مناطق دستخوش اصطکاک و تلاطم می شود. اینک نیز آقای نتانیاهو می تواند از طرف دولت و یا حداکثر ملت اسرائیل سخن بگوید و نه از سوی همه مردم یهود جهان! ضمن این که در این رابطه نیز سخن نخست وزیر دولتی که بزرگترین زراد خانه هسته ای منطقه را در اختیار دارد چندان جدی گرفته نخواهد شد. همان طور که سخنان فریبکارانه و جنگ افروزانه نتانیاهو در سال های اخیر مورد نقد جدی بسیاری از روشنفکران وسیاستمداران جهان حتی در درون جامعه اسرائیل ( و برخی نهادهای امنیتی دولت اسرائیل!) قرار گرفته است.


در پایان کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور ضمن محکوم کردن توهین و تهمت آشکار نتانیاهو به تاریخ و ملت ایران خواهان عذرخواهی وی از مردم بزرگ و انسان دوست ایران است.


کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور
بیستم اسفند ماه 1393
 

استقبال رهبری از انتخاب یزدی بعنوان رئیس مجلس خبرگان

Posted: 12 Mar 2015 04:06 AM PDT

جرس: رهبر جمهوری اسلامی ضمن استقبال از انتخاب شیخ محمد یزدی بعنوان رئیس جدید مجلس خبرگان، این اقدام را به زعم خود "الگویی برای سایر دستگاههای کشور" دانست.

 

به گزارش سایت رهبری، آقای خامنه ای صبح امروز (پنج شنبه) در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان با اشاره به شخصیت، سوابق و خدمات شیخ محمد یزدی، انتخاب رئیس جدید خبرگان را انتخابی مناسب و بجا خواند و گفت: این انتخابات، بسیار متین، و بدون حاشیه های رایج برگزار شد و می تواند الگویی برای دیگر دستگاهها باشد.

 

 

وی در سخنانی همچنین اظهار داشت که ترویج اسلام هراسی بوسیله دستگاههای تبلیغاتی و سیاسی صهیونیستها، نشانه هراس آنها از نابودی منافع نامشروعشان است.

 

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به برخی سخنان دشمنان نظام که می گویند دنبال تغییر رفتار جمهوری اسلامی هستیم نه تغییر نظام، افزود: تغییر رفتارِ نظام، یعنی ملت ایران از لوازم حتمی حرکت به سمت تحقق آرمانهای خود و اجرای اسلامِ کامل کوتاه بیاید و این هدف، در واقع همان تغییر نظام و نابودی سیرتِ دین در حرکت عمومی نظام اسلامی است که این بار، از این طریق دنبال می شود.

 

وی ایشان پرهیز از برخورد منفعلانه با پدیده «اسلام هراسی» را کاملاً ضروری برشمرد و افزود: اسلام هراسی در حقیقت ترجمه هراس و سراسیمگی زورگویان بین المللی از اسلام سیاسی و اسلام حاضر در متن زندگی ملتهاست که ملت ایران با انقلاب اسلامی پرچمدار ایجاد، تثبیت و تقویت آن شده است.

 

آقای خامنه ای، تبدیل اسلام هراسی از تهدید به فرصت را کاملاً ممکن دانست و افزود: تلاش بیوقفه برای ترساندن ملتها و جوانان از اسلام، این پرسش را در کانون توجه افکار عمومی جهان قرار می دهد که علت این همه هجوم و حمله به اسلام چیست؟

 

وی افزود: طرح اسلام طرفدار مظلوم و ضد ظالم، جوانان را در هر جای جهان، به ابتهاج و هیجان می آورد و به آنان می فهماند اسلام در حمایت از مظلومان و بی پناهان، برنامه عملی دارد.

 

خامنه ای، اسلام طرفدار عقلانیت، ضد «قشری گری و تحجر» و ضد اوهام و خرافات را از دیگر ابعاد اسلام ناب برشمرد و افزود: باید اسلام متعهد در مقابل لاابالی گری، اسلام حاضر در متن زندگی مردم در مقابل اسلام سکولار، اسلام رحمت به ضعفا و اسلام جهاد با مستکبران را به جهان معرفی کنیم و از این طریق، پروژه اسلام هراسی دشمنان را به فرصتی برای جلب توجه ملتها به اسلام ناب تبدیل نماییم.

 

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چالشهای موجود میان ایران و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله موضوع هسته ای، افزود: باید با پرهیز از سطحی نگری، چالشها و مشکلات موجود را ریشه یابی کرد و از این طریق به راه حل منطقی دست یافت.

 

وی به عنوان نمونه گفت: موشکافی دقیق، آشکار می کند که علت آسیبهایی که بخاطر تحریم متحمل شده ایم، وابستگی کشور به نفت و اقتصاد دولتی و عدم حضور مردم در متن اقتصاد است. آیا اگر اقتصاد کشور و زندگی ملت را به درآمد نفتی وابسته نمی کردیم و با پرهیز از ادامه اشتباه اوایل انقلاب مبنی بر دولتی شدن همه مسائل، مردم را حقیقتاً وارد فعالیتهای اقتصادی می کردیم دشمن می توانست با تحریم نفتی و تحریم دستگاههای دولتی، این آسیبها را وارد آورد؟ اگر مسائل را اینگونه ریشه یابی و علاج کنیم، مشکلات حل می شود و نگاهمان به محبت دشمن نخواهد بود.

 

آقای خامنه ای با اشاره به کارآیی این نگاه عمیق و منطقی در مدیریت چالشهای آشکار و پنهان با زیاده خواهان جهانی از جمله مسئله هسته ای افزود: تیم هسته ای که رئیس جمهور محترم انتخاب کرده انصافاً خوب، امین، مورد قبول و دلسوزند و در حال کار و تلاشند اما با وجود این برادرانِ خوب، من نگرانم، چون طرف مقابل حیله گر و اهل خدعه و نیرنگ است و از پشت خنجر می زند.

 

وی با اشاره به یک اشتباه رایج مبنی بر اینکه اشخاص قدرتمند، نیازی به حیله گری ندارند افزود: برخی فکر می کنند امریکا با این قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی، احتیاجی به نیرنگ و موذیگری ندارد اما برخلاف این تصور، امریکایی ها به حیله و فریب نیاز فراوانی دارند و الان هم همینگونه عمل می کنند و این واقعیت، ما را نگران می کند. امریکایی ها همیشه در آستانه زمان تعیین شده برای پایان مذاکرات، لحن خود را سخت تر، تندتر و خشن تر می کنند تا اهداف خود را محقق کنند که باید مراقب این حیله بود.

 

آقای خامنه ای با اشاره به سخنان امریکایی ها در هفته ها و روزهای اخیر، به سخنان نخست وزیر اسرائیل در کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت: یک دلقک صهیونیست در آنجا سخنانی گفت، مقامات امریکایی هم برای اینکه خود را کنار بکشند مطالبی گفتند اما در همان مطالب، ایران را به حمایت از تروریسم متهم کردند که واقعاً حرف خنده آوری است. امریکایی ها و هم پیمانانشان در منطقه، خبیث ترین و جرارترین تروریستها یعنی «داعش» و امثال آن را ایجاد کردند و همچنان آنها را حمایت می کنند آن وقت اینگونه کارها را متوجه ملت ایران و نظام اسلامی می سازند!

 

وی حمایت صریح دولت امریکا از اسرائیل را مثال زد و گفت: واشنگتن از دولتی که رسماً به اقدامات تروریستی معترف است به زشت ترین شکل ممکن حمایت می کند و در عین حال جمهوری اسلامی را متهم می سازد.

 

آقای خامنه ای نامه اخیر سناتورهای امریکایی را حاوی نشانه های متعدد فروپاشی اخلاق سیاسی در نظام امریکا برشمرد و افزود: همه کشورهای جهان طبق مقررات پذیرفته شده بین المللی، پس از تغییر دولتهایشان نیز به تعهدات خود پایبندند اما سناتورهای امریکایی رسماً اعلام می کنند اگر این دولت برود تعهدات او کأن لم یکن تلقی می شود، آیا این نهایت فروپاشی اخلاق سیاسی و متلاشی شدن درونی نظام امریکا نیست؟

 

وی افزود: مقامات جمهوری اسلامی کار خود را بلدند و می دانند اگر هم به توافقی برسیم چگونه عمل کنیم که دولت امریکا بعدها نتواند زیر آن بزند.

 

پیش از سخنان اقای خامنه ای، شیخ محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری گزارشی از برگزاری هفدهمین اجلاس مجلس خبرگان بیان کرد. یزدی، بررسی روند مذاکرات هسته ای و مسائل داخلی کشور، تاکید بر لزوم تحقق عملی اقتصاد مقاومتی و پرهیز از شعار زدگی، ارائه گزارش از جایگاه اسلام در شرایط کنونی جهان و مسئله اسلام‌هراسی در غرب و نگرانی از برخی مسایل فرهنگی را از جمله مهمترین محورهای مباحث، نطق‌ها و مذاکرات اعضای مجلس خبرگان در اجلاسیه اخیر بیان کرد.

احمدی‌نژاد پنج پرونده در قوه قضائیه دارد

Posted: 12 Mar 2015 04:06 AM PDT

جرس: محمد رضا خباز نماینده سابق مجلس و معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس جمهور در گفت و گویی اظهار کرد: «آقای احمدی‌نژاد پنج پرونده در قوه‌قضاییه دارند که هر پنج پرونده این شکایت‌ها به تصویب مجلس هشتم رسیده است. اگر حتی به دوپرونده رسیدگی شود، نه‌تنها آقای احمدی‌نژاد بلکه چهره واقعی گروه انحرافی برای همه مشخص می‌شود.»


گفت و گوی شرق با معاون مجید انصاری در ادامه میخوانید:

‌ این‌روزها زمزمه‌هایی- به‌ویژه در رسانه‌های اصولگرا- مطرح شده که دولت خیز انتخاباتی برداشته، این خبر صحت دارد؟
جناب آقای روحانی برخلاف رییس دولت سابق که به افراد می‌گفت بروید کاندیدا شوید، به هیچ‌کس توصیه انتخاباتی نخواهند داشت. هرکس تشخیص دهد می‌تواند به کشور خدمت کند خودش باید بیاید، چون اگر ایشان به کسی بگویند وارد انتخابات شود، طبیعی است یک‌سری امکانات مادی و معنوی هم باید اختصاص دهند، البته این نکته را هم باید بگویم که دولت به هیچ‌وجه به ماهو دولت در انتخابات دخالت نمی‌کند، اما به من، به‌عنوان یک‌شخص، چون دولتی هستم که نمی‌توان گفت در انتخابات شرکت کنم یا نکنم، چون این روش ظلم است. شرکت افراد در انتخابات براساس تصمیم شخصی، محلی از ایراد ندارد.

‌فکر می‌کنید جوسازی‌های رسانه‌ای ازاین‌دست ریشه در چه مسایلی دارد؟
به ضرس‌قاطع بنده عرض می‌کنم، چون خودشان این‌کاره بودند، می‌خواهند دولت را متهم کنند.

‌شما جزو نمایندگان مجلس در دوره هشتم بودید و به مجلس نهم راه پیدا نکردید، چقدر زمزمه‌های مربوط‌به کمک‌های غیرقانونی به نمایندگان مجلس مانند چکی که قبل از ماجرای آقای کردان به نمایندگان داده شد را به‌خاطر دارید؟ فضای کلی آن‌روزها را کمی برای ما ترسیم می‌کنید؟
آن فضا آن‌قدر شور بود که نماینده اصولگرا درحالی‌که یکی از مدیران دولتی داشت پول پخش می‌کرد به او سیلی زد، این قضیه مثل توپ صدا کرد و باعث شد آن مدیر دیگر به مجلس برنگردد. این مساله دخالت در آرا این‌قدر عریان و بارز بود که می‌توان گفت برخی نیروهای دولتی عملا به صحنه می‌آمدند و در همین مجلس بسیار این مساله قابل مشاهده بود و موضوع پنهانی نبود.

‌آیا به این رفتارها اعتراضی صورت نمی‌گرفت؟
اعتراض از سوی چه کسی؟

‌خب شخص شما یا نمایندگان دیگر.
در آن‌زمان به‌خاطر دارم ازسوی من و ١١نفر دیگر از نمایندگان، نخستین‌شکایت علیه آقای احمدی‌نژاد امضا شد، اما دیدیم مجلس عملا نمی‌خواهد کاری انجام دهد. به‌تنهایی هم کاری از ما ساخته نبود. ٢٤نماینده اصلاح‌طلب بودیم و متنی را آماده کردیم. درنهایت هم ١٢نفر بودیم که آن نامه را امضا کردیم و نامه تحویل کمیسیون اصل٩٠ شد.

‌موضوع دقیق شکایت شما چه بود؟
شکایت ما علیه رفتارهای غیرقانونی آقای احمدی‌نژاد بود.

‌تاریخ دقیق این اعتراض کی بود؟
یک‌سال قبل از خانه‌نشینی ایشان نامه را به کمیسیون اصل٩٠ فرستادیم. کمیسیون اصل٩٠ ما را مسخره کرد که شما چرا دست از سر احمدی‌نژاد برنمی‌دارید؟ ما گفتیم با آقای احمدی‌نژاد کاری نداریم، اعتراض ما به رفتارهای غیرقانونی ایشان است.

‌سایر نمایندگان چه کسانی بودند؟
آقای موسوی و خدابنده این نامه را امضا کردند. شکایت ما را کمیسیون اصل٩٠ بایگانی کرد.

‌ یعنی اعلام وصول نکردند؟
چرا، اعلام وصول کرد و پرونده را به بایگانی فرستاد، تا زمانی‌که احمدی‌نژاد ١١روز خانه‌نشین شد و بعد از آن، خود آقایان اصولگرا به موارد اعتراضی‌ای که ما پیش‌تر اعتراض کرده بودیم، اعتراض کردند.

‌درمورد پول‌های غیرقانونی یا سایر رفتارها؟
درمورد خلاف‌‌‌های قانونی ایشان، که بیشتر جنبه اقتصادی داشت. ‌

به‌تازگی با آقای پورمختار صحبت کردم. ایشان گفتند در کمیسیون اصل ٩٠ شکایتی از آقای احمدی‌نژاد نشده است.
این شکایت در صحن خوانده شد و شاید ایشان قضیه را فراموش کرده‌اند.

‌آخر کار شکایت اصولگرایان در صحن مجلس قرائت شد. شکایت شما به کجا رسید؟
ما گفتیم اگر قرار است شکایت شود، باید اول شکایت ما که یک‌سال قبل‌تر ثبت شده‌، مطرح شود. آقایان گفتند شکایت شما با اصولگراها یکی شده و چون یک مضمون دارد، همان را مطرح می‌کنیم. این شکایت خوانده و اعلام‌وصول شد و مجلس رای داد و شکایت برای رسیدگی به قوه‌قضاییه رفت.

‌در سال٨٧؟ چندنفر از نمایندگان اعتراض کردند؟
ما اصلاح‌طلبان ١٢نفر و اصولگرایان را هم دقیق اطلاع ندارم.

‌یعنی این آرا تجمیع شد؟
 چون مفهوم شکایت و فرد مورد اتهام یکی بود، شکایت‏‌ها یکی شد. ما یک‌سال قبل از خانه‌نشینی احمدی‌نژاد اعتراض کردیم و اصولگرایان بعد از ماجرای خانه‌نشینی. این خودش نکته ظریفی دارد.

‌ آیا شکایت به جایی رسید؟ نتیجه‌ خاصی اعلام شد؟
نتیجه را که باید قوه‌قضاییه اعلام کند و اگر خبری بود قطعا مطرح می‌شد. گویا هنوز به آن شکایت‌ها رسیدگی نشده یا اگر شده ما در جریان قرار نگرفته‌ایم.

‌ آقای احمدی‌نژاد در موعد مقرر دادگاهشان شرکت نکرده‌‌اند، آقای اژه‌ای هم بیان کردند در همین زمینه دادگاهی در جریان است. این وضعیت به نظر شما سوال‌برانگیز نیست؟
وقتی که کسی اصل قانون را قبول ندارد و از تریبون تلویزیون می‌گوید که قانون را قبول ندارد و خود را کارشناس ارشد همه علوم می‌داند، چه انتظاری از او برای احترام به قانون می‌رود. به نظر می‌رسد این یک نوع بیماری است نه اینکه غرضی داشته باشند. به نظر من ایشان یک نوع بیماری خودبزرگ‌بینی شدید دارد که خودش را فرای قانون می‌داند. قوه‌قضاییه در این رابطه باید قاطعیت نشان دهد. امروز آقای احمدی‌نژاد به‌لحاظ قانونی هیچ فرقی با بنده ندارد.

‌آیا ملاحظات خاصی در مورد احمدی‌نژاد وجود دارد؟ چرا به شکایت‌ وارده به ایشان رسیدگی نمی‌شود.
تحلیل بنده این است که این مساله به روحیه خود ایشان برمی‌گردد. احمدی‌نژاد خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند. ولی به‌هرشکل حیثیت همه ما به این بستگی دارد که بتوانیم گردن‌کلفت‌ها را در مقابل قانون نشانده و این نکته بسیار مهم است که این افراد و افراد مجرم دیگر در دولت گذشته مجازات شوند؛ به نظر بنده برخورد با گردن‌کلفت‌ها و کسانی که در جایگاه بالایی در قدرت هستند و رسیدگی به تخلفاتشان هنر است؛ برخوردهایی که منجر به درس و آموزه برای افراد دیگر می‌شود.

‌موارد مصداقی‌ای است که ردپای کمک‌های مالی به شکل خاص در راهرو مجلس یا کمیسیون‌ها دیده شده باشد؟
خب آقای سعید مرتضوی اسم داد و با مشخصات افراد را معین کرد. بسته به رفتار دستگاه این مساله متغیر است. ممکن است دستگاه نظارتی بخواهد به وظیفه‌اش عمل کند و ادای تکلیف کند یا رویه دیگری در پیش بگیرد. این قضیه مانند نمایندگی است. ممکن است نماینده‌ای چهارسال در مجلس باشد و هرگز سخنی نگوید و ممکن است هرروز چندین نظر را در مجلس بیان کند.

‌انگار جبهه پایداری‌ها دارند از احمدی‌نژاد تبری می‌جویند و از طرف دیگر از فرصت انتخاباتی به‌نفع او استفاده می‌کنند. تحلیل شما از این قضیه چیست؟ با توجه به اینکه آقای باهنر معتقدند، محبوبیت احمدی‌نژاد در جامعه در حال افزایش است. با توجه به شناختی که از مردم ایران دارید و با لحاظ اینکه آقای احمدی‌نژاد زیرکی‌هایی دارند که می‌توانند از شکاف‌های جامعه به‌نفع خود استفاده کنند، چه فرصت‌ها و تهدیدهایی در این قضیه می‌بینید؟
ببینید آقای احمدی‌نژاد پنج پرونده در قوه‌قضاییه دارند که هر پنج پرونده این شکایت‌ها به تصویب مجلس هشتم رسیده است. اگر حتی به دوپرونده رسیدگی شود، نه‌تنها آقای احمدی‌نژاد بلکه چهره واقعی گروه انحرافی برای همه مشخص می‌شود. معتقدم وضعیت گروه انحرافی به‌مراتب از مساله به‌اصطلاح فتنه بدتر است اما کمتر به آن پرداخته شده است. همین‌که در مجلس گروهی مدام بر فتنه تاکید دارند فرار از احتمال پرداختن به جریان انحرافی است. یک گروهی آمده‌اند و یک تفکر غیراسلامی و غیرمنطقی را با زور پول در کشور و به مردم تحمیل کرده‌اند. نماد این گروه هم دفتر آقای احمدی‌نژاد است. به نظر بنده اگر قوه‌قضاییه بخواهد ریشه‌یابی کند، از طریق پرونده‌هایی که از طرف مجلس ارایه شده، می‌تواند این کار را انجام دهد.

حمایت ۳۱ نهاد کارگری از ایستادگی در برابر تصویب مزد ناعادلانه

Posted: 12 Mar 2015 12:44 AM PDT

جرس: ۳۱ نهاد صنفی کارگران کارخانجات شرق تهران با امضای طوماری از اعضای گروه کارگری شورای عالی کار خواستند تا در جلسه روز جمعه تحت هیچ شرایطی مزد ناعادلانه را نپذیرند.

 

به گزارش ایلنا، در این نامه که به امضای نمایندگان ۳۱ نهاد صنفی کارگری رسیده است، خطاب به اعضای گروه کارگری جلسات تعیین مزد سال ۹۴ آمده است: بدین‌وسیله ما اعضای شوراهای اسلامی کار شرق تهران حمایت قاطع خود را از ایستادگی نمایندگان گروه کارگری شورای عالی کار در برابر افزایش ناعادلانه دستمزدهای سال ۹۴ اعلام می‌داریم.

در ادامه این نامه آمده است: امیدورایم نمایندگان گروه کارگری مطابق ماده ۴۱ قانون کار که اشاره به افزایش دستمزد بر اساس سبد معیشت خانوار دارد، دولت و کارفرمایان را به افزایش منصفانه حداقل مزد قانع کنند.

 

در خاتمه این نامه از اعضای کارگری شورای عالی کار خواسته شده است در راه مقاومت در برابر افزایش غیر واقعی دستمزدهای سال ۹۴ ثابت قدم و مقاوم باشند.
 

سازمان ملل در حمایت از مردم سوریه شکست خورده است

Posted: 12 Mar 2015 12:44 AM PDT

سازمان های فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه
جرس: سازمان‌های امدادرسانی گفته‌اند که سازمان ملل در حمایت از مردم سوریه شکست خورده است.

 

به گزارش بی بی سی، بیست و یک سازمان فعال در زمینه کمک‌های بشردوستانه در گزارش مشترکی شورای امنیت سازمان ملل را هدف انتقاد شدید قرار داده و این شورا را متهم کرده‌اند که به جای عمل به مسئولیت خود در حمایت و کمک به غیرنظامیان سوری، آنان را "به حال خود رها کرده" و به مسئولیت خود در قبال آنان عمل نمی‌کند.

این گزارش که به مناسبت چهارمین سالگرد آغاز بحران سیاسی سوریه منتشر شده می‌افزاید که در حالیکه درگیری نظامی بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح و همچنین بین گروه‌های مختلف شبه‌نظامی، سال ٢٠١٤ میلادی را به خونین‌ترین سال این جنگ تبدیل کرد، شورای امنیت گام موثری در راستای کاهش رنج و محنت غیرنظامیان سوری برنداشت.

این سازمان‌ها افزوده‌اند که اگرچه در سال ٢٠١٤، شورای امنیت سازمان ملل سه قطعنامه حاوی الزام به حمایت و کمک به غیرنظامیان سوری را تصویب کرد اما در این مدت، دسترسی سازمان‌های امدادرسان به مناطق وسیعی از سوریه در مقایسه با قبل کاهش یافته در حالیکه بر شمار کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بیجاشدگان این جنگ به طرز قابل توجهی افزوده شده است. از جمله در مصوبات شورای امنیت، طرف‌های درگیری به خودداری از حمله به مناطق سکونت غیرنظامیان ملزم شده‌اند و ضمن تاکید بر لزوم افزایش امدادرسانی به غیرنظامیان، تاکید شده است که سازمان ملل برای کمک به غیرنظامیان سوری به مجوز دولت این کشور نیاز ندارد.


جنگ داخلی سوریه با تظاهرات آرام برای درخواست اصلاحات و مبارزه با فساد آغاز شد

با اینهمه، طی سال گذشته حدود هفتاد و شش هزار تن در جنگ داخلی سوریه کشته شدند و به این ترتیب، آمار تلفات این جنگ چهارساله به بالای دویست و بیست هزار نفر رسید که اکثر آنان نیز غیرنظامیان ساکن در مناطق درگیری بوده‌اند.

این گزارش تخمین می‌زند که در حال حاضر، بیش از دوازده میلیون تن از غیرنظامیان در داخل خاک سوریه محتاج دریافت کمک‌های بشردوستانه هستند و لازم است سازمان‌های امدادرسانی بین‌المللی امکان دسترسی به آنان را داشته باشند. از جمله، بیش از پنج میلیون کودک سوری، یعنی ٣١ درصد بیش از سال ٢٠١٣ باید از کمک و حمایت بین‌المللی برخورداری شوند اما بسیاری از آنان به چنین کمک و حمایتی دسترسی نداشته‌اند.

 

سازمان ملل پیشتر گفته بود که نزدیک به پنج میلیون تن از شهروندان سوری در مناطقی حضور دارند که دسترسی به آنها "دشوار" توصیف شده است. در مقابل، کمک خارجی به مردم سوریه طی سال گذشته کاهش یافته است. در سال ٢٠١٣، حدود ٧١ درصد از منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از غیرنظامیان در داخل سوریه و پناهندگان سوری در خارج از آن کشور تامین شد در حالیکه این رقم در سال گذشته به ٥٧ درصد مبلغ مورد نیاز کاهش یافت.


بخش‌هایی از مناطق مسکونی سوریه در نتیجه جنگ ویران شده است

همزمان، گزارش دیگری از سوی "مرکز تحقیقات سیاستگذاری سوریه" وابسته به سازمان ملل انتشار یافته که در آن آمده است که چهار سال بحران سیاسی و درگیری نظامی در سوریه باعث انهدام بافت اقتصادی و تجزیه ساختار اجتماعی این کشور شده و حدود ده میلیون نفر را از محل سکونتشان آواره کرده است. این گزارش می‌افزاید که در برخی نقاط سوریه، شرایط زندگی بسیار دشوار شده و در نتیجه، امید به زندگی در این کشور بیست سال کاهش یافته است.

 

روز گذشته گروهی متشکل از یکصد سازمان مدافع حقوق بشر تعدادی تصاویر ماهواره‌ای از مناطق مختلف سوریه را منتشرکردند که نشان می‌دهد که در بسیاری از شهرها، تعداد چراغ‌های روشن در شب نسبت به مارس ٢٠١١ تا ٨٣ درصد کاهش یافته است. به خصوص بخش‌های گسترده‌ای از شهر حلب، شب‌ها در خاموشی فرو می‌رود. یکی از دلایل این وضعیت، آسیب جدی به زیرساخت های اقتصادی سوریه است.

 

همچنین در شهر حلب، شمار پزشکان طی چهار سال گذشته از ٢٥٠٠ نفر به کمتر از ١٠٠ نفر کاهش یافته و بقیه آنان یا آواره شده، یا مهاجرت کرده و یا توسط گروه‌های مختلف ربوده و به خدمت گرفته شده‌اند.


حکومت سوریه تنها راه حل متکی بر ادامه زمامداری بشار اسد را قابل قبول می‌داند

بحران سیاسی سوری در مارس ٢٠١١ با تظاهرات اعتراضی شامل درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، جهت انجام اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در حکومت آغاز شد در حالیکه برخی از مخالفان حکومت و حتی بعضی دولت‌های غربی انتظار داشتند وی در اجرای وعده‌های قبلی خود برای اصلاحات، به خواست مردم واکنش مثبت نشان دهد.

 

در مقابل، دولت سوریه به منظور متوقف کردن تظاهرات، به اعزام واحدهای نظامی مبادرت کرد که تلفاتی را برجای گذاشت. در واکنش به این وضعیت، گروهی از نظامیان سوری با ترک خدمت، نیرویی موسوم به ارتش ملی سوریه را ایجاد و اعلام کردند که هدف آنان، حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در برابر حملات واحدهای نظامی است.

درگیری بین دو گروه به جنگ داخلی منجر شد که به تدریج، زمینه فعالیت و گسترش نفوذ شبه نظامیان اسلامگرا، از جمله داعش را هم فراهم آورد. حملات متقابل نیروهای دولتی و مخالفان به مواضع یکدیگر باعث کشته و زخمی شدن غیرنظامیان ساکن در این مناطق شده و به خصوص، گفته می‌شود که حملات هوایی ارتش سوریه خسارات و تلفات سنگینی را برجای گذاشته است.

 

حکومت سوریه گفته است تنها با راه حلی برای این بحران موافقت می‌کند که شامل باقی ماندن بشار اسد در راس قدرت باشد در حالیکه مخالفان تاکید ورزیده‌اند که به وی اعتماد ندارند و هیچ راه حلی را بدون کنار گذاشتن او از قدرت نمی‌پذیرند. اکثر مردم سوریه مسلمان سنی هستند اما حکومت خانواده اسد از اقلیت علوی مذهب است و به گفته مخالفان، قدرت نظامی و امتیازات اقتصادی و اجتماعی را به همکیشان خود واگذار کرده و علیه اکثریت مردم تبعیض قایل می‌شود.


جنگ بر زندگی چند میلیون کودک سوری تاثیری ناگوار داشته است

ملاقات گروهی از اهالی هنر و فرهنگ با محمد خاتمی

Posted: 12 Mar 2015 12:30 AM PDT

جرس: جمعی از اهل فرهنگ و هنر، با سید محمد خاتمی دیدار کردند و درگذشت خواهر ایشان را تسلیت گفتند.

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، چهره هایی چون استاد سبزواری، حسام الدین سراج، سیدحسین موسوی بلده، سهیل محمودی، فاطمه سالاروند، داوود رشیدی، لیلی رشیدی، افشین علا، استاد اسرافیل شیرچی از جمله کسانی بودند که در ملاقات با رئیس جمهور اسبق حضور داشتند.

هاشمی رفسنجانی: تندروها به نام «دولت اسلامی» جنایت می‌کنند

Posted: 12 Mar 2015 12:18 AM PDT

جرس: هاشمی رفسنجانی در دیدار موسسین و مسئولان انجمن مردم نهاد بین‌المللی صلح، تفکرات جنگ افروزانه و اندیشه‌های کینه توزانه را مغایر تعالیم اسلام دانست و گفت: این تفکر وقتی به عمل می‌رسد، گروه‌هایی چون القاعده، بوکوحرام، جبهه النصره، الشباب، انصار الشریعه، جیش العدل و نهایتاً داعش سر بلند می‌کنند.

 

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، توجه به صلح و حفظ آرامش داخلی را وظیفه هر ایرانی، مسلمان، شیعه و انقلابی در محدوده جغرافیای این کشور دانست و گفت: تلاش برای صلح که لازمه آن رفتار و گفتار اعتدالی و عمل به سفارش قرآن در «امه وسطا» است، مشکلات و مخالفانی دارند که چون از اعتدال خارج شده‌اند، منطق و استدلال نیز ندارند.

 

به گزارش آفتاب، هاشمی رفسنجانی با تسلیت ایام فاطمیه، صلح و آرامش را گمشده امروز بشریت، مخصوصاً در کشورهای اسلامی و به ویژه در منطقه خاورمیانه دانست و گفت: هر قدمی که برای نهادینه کردن صلح در جهان برداشته می‌شود، بالاترین اخلاق رفتاری است که یک انسان مسلمان می‌تواند انجام دهد.

ایشان با ابراز تأسف و نگرانی از اوضاع آشفته مسلمانان به دلیل وجود تندروها، مهمترین علت این حالت را دوری از معارف متعالی اسلام و قرآن خواند و افزود: پیروان دینی که منادی صلح و امنیت، آنهم در اوج جاهلیت اعراب و قرون وسطایی غرب، است، باید به آیات و روایات اسلامی توجه کنند.

 


هاشمی رفسنجانی، به سوابق تبلیغات منفی علیه اسلام و مسلمانان اشاره کرد و گفت: آنچه در شرایط امروز تازگی دارد، بروز گروه‌های تروریستی خشن با ادعای مسلمانی است که حتی با نام «دولت اسلامی» نگاه مردم دنیا را نسبت به اسلام عزیز بر می‌گردانند.

 

ایشان با یادآوری سیاست‌های کلی برنامه ششم و آغاز بررسی آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد که باید رحمانیت اسلام را جهانی کنیم و نگذاریم عده‌ای جاهل و افراطی، دامن پاک و مقدس اسلام را به دروغ، توهین، تهمت و کشتار مسلمانان آلوده کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان آیات متعددی از قرآن کریم که بر صلح و آرامش و برخوردهای احترام آمیز با دیگران تأکید دارند، گفت: اگر دشمنان شما از در سازش وارد شدند، با آنان صلح کنید که «ان جنحوا للسلم فاجنح لها»

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مثل معروف «دو صد گفته چون نیم کردار نیست» را در طرح مباحث مربوط به صلح و آرامش، مهم و مصداق توصیف کرد و گفت: باید گفتار و حتی افکار ، مطابق با رفتار و کردار ما باشد ، چون و ضدیت آنها بدبینی‌های فردی و اجتماعی را نسبت به اسلام عمیق‌تر می‌کند.

ایشان عدالت حضرت علی(ع) را الگوی بشریت و به ویژه مسلمانان و شیعیان دانست و گفت: آن حضرت حتی در اعترافات متهمین به شرایط زمانی، مکانی و روانی توجه می‌نمودند.

 

هاشمی رفسنجانی قابلیت‌‌های ایران و نیروهای جوان را آن برای فعالیت‌های صلح‌طلبانه ، بالا دانست و گفت: باید فارغ از هیاهوی سیاسی و تندروهایی جاهلی، برای نهادینه کردن صلح در ابعاد داخلی و خارجی اقدام کرد که نیاز ضروری امروز است.

تکریت در یک قدمی آزادی کامل

Posted: 12 Mar 2015 12:18 AM PDT

ابراز نگرانی مقام آمریکایی از آینده نقش ایران
جرس: شورای عشایر صلاح الدین از آزاد سازی ۹۰ درصد از شهر تکریت که در اشغال گروهک تروریستی داعش بود، خبر داد. همزمان ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید اکنون ایران نقش مناسبی در عراق ایفا می‌کند، اما زمانی‌که افراطیون از آن رانده شدند، این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیانی که تهران از آنها پشتیبانی می‌کند اتحاد آن کشور را به خطر بیاندازند.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رسانه‌های عراقی، بعد از اینکه ارتش عراق با پاکسازی مناطق شرقی تکریت توانست این شهر را از تمام جهات محاصره کند اکنون وارد مرکز این شهر شده است تا آن را به‌صورت کامل از عناصر داعش پاکسازی کند.

شورای عشایر صلاح الدین لحظاتی پیش اعلام کرد که 90 درصد از شهر تکریت که در اشغال گروهک تروریستی داعش بود، آزاد شده است. این شورا افزود: واحدهای نظامی همچنان درحال پیشروی به سمت منطقه کاخ ریاست جمهوری در این شهر هستند.

اسکای نیوز هم به نقل از منابع رسانه‌ای گزارش داد که نیروهای عراق مرکز شهر تکریت را به کنترل خود در آوردند. این در حالی است که فرماندار تکریت اعلام کرده است که مرکز این شهر هنوز آزاد نشده است. شبکه خبری المیادین از درگیری‌های شدید بین نیروهای عراقی و داعش در دو خیان جمیل و الفاروق در مرکز شهر تکریت خبر داد.

دمپسی: نقش ایران در عراق اکنون مناسب است اما نگران آینده‌ایم

 

ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، می‌گوید اکنون ایران نقش مناسبی در عراق ایفا می‌کند، اما زمانی‌که افراطیون از آن رانده شدند، این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیانی که تهران از آنها پشتیبانی می‌کند اتحاد آن کشور را به خطر بیاندازند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده نقل کرده است این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیان شیعه در آینده دست به اقدام علیه سنی‌ها یا کردهای عراق بزنند و مانعی بر سر تلاش‌ها برای گذر از اختلافات قومی و سیاسی شوند.

ژنرال دمپسی، ۲۰ اسفند، در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا همراه با جان کری، وزیر خارجه و اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده حضور داشت.

آقای کارتر نیز در این جلسه گفته است حضور «مشاوران نظامی» ایران در نبردها علیه شبه‌نظامیان افراطی «حکومت اسلامی» در عراق چیزی‌ست که واشینگتن در مورد آن دلواپسی‌هایی دارد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد به گفته وزیر دفاع ایالات متحده، نگرانی به ویژه به این خاطر مطرح است که درگیری‌های قومی اساسی‌ترین چیزی‌ست که می‌تواند کارزار علیه «داعش» را به خطر بیاندازد.

به گفته مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، در کنار ۳ هزار نیروی ارتش عراق در نبردها علیه «داعش»، ۲۰ هزار شبه‌نظامی شیعه وجود دارد. شمار این افراد که ایران آنها را آموزش داده است از هزار شبه‌نظامی سنی که در نبردها به نفع دولت مرکزی در بغداد حضور دارند نیز بسیار بیشتر است.
گفت وگوی هانا کاویانی با محسن میلانی، استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی، درمورد نقش احتمالی ایران در عملیات نظامی علیه داعش در عراق

 

ژنرال دمپسی پیشتر نیز نگرانی مشابهی را ابراز کرده بود. او در ۱۶ اسفند ماه گفته بود می‌خواهد نگرانی‌های خود را از «نفوذ ايران در عراق» با رهبران عراقی مطرح کند.

از سوی دیگر جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در جلسه کمیته روابط خارجی سنا، به پرسش مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه، که ابراز نگرانی کرده است راهبرد آمریکا در عراق بر این اساس شکل گرفته است که ایران دلخور نشود و میز مذاکرات اتمی را رها نکند، و یا در این مورد معامله‌ای با تهران بکند، پاسخ داد معامله‌ای در کار نیست.

به گفته وزیر خارجه ایالات متحده، ایران با وجود آنکه علنا چنین چیزی را بیان نخواهد کرد اما «می‌خواهد که ما داعش را نابود کنیم» و «مخالفتی با این موضوع نخواهد کرد».

سخنان تازه دمپسی، کری و اشتون در حالی مطرح شده است که نیروهای وابسته به دولت عراق روز چهارشنبه با کمک شبه‌نظامیان شیعه وارد شهر تکریت شدند؛ زادگاه صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق که از پایگاه‌های اصلی نیروهای موسوم به «داعش» به شمار می‌رود.
 

بازداشت و احضار شش فعال مدنی در تهران و کردستان

Posted: 12 Mar 2015 12:02 AM PDT

جرس: در ادامه فشارهای امنیتی بر جامعه مدنی در ایران، سه تن از فعالان مدنی و کنشگران جنبش زنان در تهران بازداشت و همزمان سه تن نیز در کردستان به نهادهای امنیتی احضار شدند.

 

 به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز یک‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۳، هشتم مارس ۲۰۱۵، بعد از تجمع گروهی از فعالان مدنی در همراهی با نسرین ستوده در مقابل کانون وکلای دادگستری در تهران، ماموران امنیتی لباس شخصی، آقای فرید صادقی، خانم عاطفه نوید و یک نفر دیگر را در نزدیکی آن محل بازداشت و با خود به محلی نامعلوم منتقل کردند.

 

از ارگان بازداشت کننده و محل نگه‌داری این سه تن هنوز خبری منتشر نشده، اما گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که منزل خانم نوید مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفته است و برخی از وسایل ایشان نیز ضبط شده است. مراجعات خانواده نوید به دادگاه انقلاب و زندان اوین تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

 

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری، از مهر ماه سال جاری، به تحصنی اعتراضی در مقابل کانون وکلای دادگستری دست زده، که با وجود موانع امنیتی و تهدیدات، از سوی فعالان مدنی، سیاسی و کنشگران با همراهی و حمایت مواجه شده است.

 

بر اساس این گزارش، علی حسینی، محمد فرجی و عزت نصری، سە فعال مدنی و از برگزار کنندگان روز جهانی زن در شهر سقز به اداره اطلاعات این شهر احضار و توسط ماموران وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفتند. این احضار و بازجویی در پی برگزاری مراسمی به مناسبت روز جهانی زن که در منزل یکی از فعالان شهر سقز برگزار شد، به وقوع پیوسته است. برگزاری مراسم روز جهانی زن، طی سالهای اخیر در جمهوری اسلامی ممنوع بوده و همواره با خشونت و ممانعت ماموران امنیتی مواجه شده است.

رییس پلیس فرگوسن استعفا داد

Posted: 12 Mar 2015 12:02 AM PDT

جرس: در پی انتشار اسناد وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر وجود برخوردهای نژادپرستانه و تبعیض گرانه در میان ماموران پلیس این کشور، مقامات رسمی ایالت میسوری فاش کردند که رییس پلیس شهر فرگوسن به زودی از سمت خود استعفا خواهد داد.

 

هفته گذشته کمیته ویژه ای که از سوی وزارت دادگستری آمریکا مامور تحقیق درمورد مرگ یک نوجوان سیاهپوست غیرمسلح به دست یک مامور پلیس شهر فرگوسن در ماه اوت(مرداد) سال گذشته شده بود، گزارش 105 صفحه ای از موارد بیشمار قانون شکنی ها و برخوردهای تبعیض گرانه از سوی پلیس این شهر منتشر ساخت که جنجال های زیادی را در پی داشت.

 

انتشار این گزارش تاکنون به اخراج یک مامور پلیس این اداره و استعفای دو نفر دیگر منجر شده است.

 

روز چهارشنبه یکی از مقامات پلیس ایالت میسوری در گفت وگوی تلویزیونی با شبکه فاکس نیوز فاش کرد که تام جکسون رییس پلیس شهر فرگوسن در پی انتشار اسناد مربوط به برخوردهای نژادپرستانه در میان نیروهای پلیس آمریکا از سوی وزارت دادگستری این کشور، به زودی از مقام خود استعفا خواهد داد.

 

هنوز از جزییات مربوط به زمان این استعفا اطلاعی منتشر نشده است.

 

به گزارش ایرنا، گروهی ازکارشناسان وزارت دادگستری آمریکا در پی بررسی بیش از35 هزارصفحه گزارشات مربوط به اقدامات پلیس فرگوسن به وجود برخوردهای تبعیض آمیز ونژادپرستانه ازسوی مامورین پلیس با شهروندان سیاهپوست این کشور اعتراف کردند.

 

این کارشناسان با اشاره به اینکه آمارموجود گواه روشنی از برخوردهای نژادپرستانه پلیس آمریکا با شهروندان این ایالت است یادآور شده اند درحالی که سیاهپوستان فرگوسن فقط 67 درصد ازساکنان این شهر را تشکیل می دهند 93 درصد از آنها قربانیان این گونه بازداشت های نژاد پرستانه قرار می گیرند.