جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حاکمیت استبدادی و پاکدستی

Posted: 15 Mar 2015 11:02 AM PDT

علی مزروعی
 امروزه « پاکدستی » کارگزاران حکومت همچون گوهر نایاب شده است!  


ما می توانیم در آئینه تاریخ روند تحولات جوامع و از جمله جامعه خود را مرور کنیم و بشناسیم. این شناسایی به ما برای فهم بهتر و دقیق تر مسائل جامعه کمک کرده و به نوع مواجهه‌ای که می خواهیم به عنوان یک شهروند، و به ویژه یک فعال سیاسی و اجتماعی با این مسائل داشته باشیم، نگاهی واقع بینانه و افقی وسیع تر می دهد. ضمن اینکه ما را با ریشه‌هایمان در سرزمین و تاریخ مان پیوند می دهد و پای ما در سنت‌هایمان برای رویارویی خردمندانه با دنیای مدرن و سازگاری بین سنت و مدرنیته محکم داشته و فرزند زمانه مان می سازد. خواندن تاریخ برای من چنین مفهوم و معنایی دارد و از اینرو از هر فرصتی برای خواندن کتاب‌های تاریخی استفاده کرده و با خواندن هر کتاب خود را در آئینه تاریخ دیده و بازنگری می کنم.


این روزها به خواندن کتاب " شرح زندگانی من " نوشته " عبدالله مستوفی "، که به گونه‌ای بازتاب دهنده تاریخ اجتماعی و ادواری دوره قاجاریه از زمان آقا محمدخان تا آخر ناصرالدین شاه است، مشغولم. تصویری که نویسنده از آن دوران می دهد در مقایسه با وضعیتی که ایران امروز دارد، حرکت و پویایی جامعه ما را به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری در بسیاری از ابعاد و جوانب نشان می دهد ضمن اینکه برخی از مسائل اصلی جامعه و از جمله مهمترین آنها که شیوه حکمرانی مستبدانه بوده، به رغم اینهمه تحولات چشمگیر و حیرت انگیز، همچنان پابرجا مانده است! هدف این مقال پرداخت به جزئیات این موضوع نیست چراکه افراد علاقمند به این موضوع باید کتاب را بخوانند اما حیفم آمد یکی از نکات قابل توجهی را که نویسنده کتاب برپایه تجربیاتش در دوران زندگی برآن تاکید دارد دراین مقال بازتاب ندهم، و آن اینکه هرچند در آندوران شیوه حکمرانی مستبدانه و ظالمانه بوده است اما پایبندی عامه مردم به آموزه‌های دینی و اخلاقی و « پاکدستی » برخی کارگزاران حکومتی بگونه‌ای بوده است که مردم فارغ از دستگاه « حاکمیت استبدادی » با یگدیگر معامله و معاشرت و مدارا داشته و خود را اداره می کرده اند. درسایه چنین وضعیتی حتی حکام مستبد نیز ناچار از رعایت حقوق مردم بوده و کارگزاران پاکدست را پاس می داشته و وجود آنها را برای حاکمیت خود مفید و لازم می دانسته اند! دراین باره نویسنده آورده است :


" در خانواده ما معروف است که وقتی عین الملک، شوهر خانم عزت الدوله خواهر شاه، به سفارت کبری مامور استانبول و دربار عثمانی شده و از آنجا از خانم خواسته بود مواجب اورا وصول کند و برای او بفرستد. خانم با دستخط قبلی شاه به برات نویس مربوطه مراجعه کرده و اوهم به موجب دستخط شاه تمام مواجب یکساله را برات صادر نموده و به جریان انداخته بود.

می دانیم پدرم از اشخاصی بود که بدون مهر او هیچ براتی قابل پرداخت نبود، این برات را نزد او آوردند، چون نصف حقوق سالیانه عین الملک در موقع عزیمتش بموجب برات دیگر پرداخته شده بود، از امضای آن استنکاف کرد. خانم بشاه شکوه برد و طوری این استنکاف بحق را آب و تاب داد که شاه واقعاً عصبانی شد. پدرم را احضار کرد و با تشدد جهت مخالفت اورا با دستخط خود سئوال و شدیداً مواخذه کرد. پدرم با کمال متانت جواب گفت اگر دستخط مربوط به انعام یا اضافه مواجب بود، البته فوری اطاعت می شد اما چون دستخط فرموده اید ... تومان مواجب استمراری سفارت کبری استانبول برات صادر شود و نصف این مبلغ قبلاً پرداخت شده است، باین جهت از اجرای دستخط شاه معذور بودم. شاه مستبد به جبران تشدد بیمورد جبه تن پوش خود را بحاجی میرزا نصرالله خلعت داد که بعد از پدرم بمد زمان از آن جبه برای من قبای ترمه‌ای دوختند و من این جمله را در موقع پوشیدن این قبا از بزرگترهای خانواده شنیده ام. " ( ص ٤٣٣ )


نویسنده در ادامه آورده است :" خواننده عزیز توجه دارد که نوشتم « مردمان صحیح العمل » این لغت را بجمع استعمال کردم که تصور نکنند معتقدم که تنها پدرم بوده است که این شجاعت و شهامت و صحت عمل را داشته است. خیر! این رویه تمام کارمندان مهم آن روزهای دولت بوده است. اگر اشخاصی هم پیدا می شدند که از راه حیلت صحت عمل نداشته باشند، از اظهار صلاحیت ناگزیر بوده و هیچوقت جرات نمی کردند عملی مخالف صحت و درستی مرتکب شوند و اگر اینقدر بیهوش بودند که بر ضرر خود کار برخلاف رویه کنند، جامعه آنها را رد می کرد و داغ باطله می خوردند و از ذروه اقتدار و اختیار می افتادند و دیگر نه همقطارها و نه جامعه بقول و فعل آنها اهمیت می دادند. میرزا قهرمان امین لشگر شاهد این مدعاست که با وجود رسیدن به مقام وزارت گمرگ همینکه گشادبازی و ولنگ و وازی او مشهود گشت، آنچه داشت از دست داد و وقتی مرد کفن نداشت. "

در ادامه نویسنده با توجه به تحولاتی فکری و روحی که در دوران پس از مشروطه و حاکمیت پهلوی در جامعه و شیوه حکمرانی اتفاق افتاده بود، آورده است :" امروز اگر از این قبیل شهامت وشجاعت و گذشت‌ها و فداکاریها اثری باقی نمانده و همه در گفتن حق خودداری دارند و همه گونه کار خلافی را بخود اجازه می دهند، برای انحطاط پایه اخلاقی عامه مردم است. نه این باشد که مادرهای ایرانی دیگر نمی توانند بچه‌های باشهامت و امین بدنیا بیاورند، خیر! ایران همان ایران و گنام پلنگان و شیران است که بود ولی چون زمام کارهای کشور بدست مردمان طماع جبون افتاده و عامه هم علاقه‌ای به صاحبان شهامت و مردمان صحیح العمل نشان نمی دهند، دسته اخیر که مثل همیشه در اقلیت هستند، کناره جوئی اختیار کرده اند. اگر اشخاص درست شجاع هم گاهی بکار برسند، چون اکثریت با مردمان پست نادرست است، کاری از پیش نمی برند و رفقا هم که مومن را مخل می دانند، لکه هائی به او می چسبانند و در دهنها می اندازند و دلسردش می کنند.

من خیلی‌ها را سراغ دارم که خون پدرانشان در رگهای آنها هست بلکه به واسطه دانش و معرفت امروزی این خون در عروق آنها صافتر و پاکیزه تر هم شده است، ولی چکار کنند؟ و بگدائی شغل و کار بدر کدام ارباب بیمروت دنیا بروند؟ و اگر هم بروند و بکار هم برسند، تازه اول مرافعه است زیرا زیربار دستورات خلاف مافوق‌ها نخواهند رفت. این است که صحیح العملها در عقر دار فرو رفته اند و خون دل می خورند و مردم بیوجود بیمصرف یا دزدان پاچه ورمالیده، مثل کنه، خود را بکار چسبانده مردم را عذاب می دهند. " ( ص ٤٣٤ )


حالا این توصیف را با اوضاع و احوال سالهای اخیر کشورمان، به ویژه دوره هشت ساله یکدست حاکمیت اقتدارگرایان و دولت احمدی نژاد، مقایسه و داوری کنید که به رغم اشتراک حاکمیت استبدادی و تحولات حادث، جامعه و شیوه حکمرانی چه سیری را طی کرده است؟ اسف انگیز است که موضوع « حاکمیت استبدادی و پاکدستی » همچنان مسئله جامعه ماست با این تفاوت که در گذشته به رغم « حاکمیت استبدادی » جا برای « پاکدستی » بازتر بوده، و امروزه « پاکدستی » کارگزاران حکومت همچون گوهر نایاب شده است! 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

درباره دیپلماسی عمومی

Posted: 15 Mar 2015 11:02 AM PDT

گفتگو با حسین موسویان
دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی مثل ماشین بدون موتور است

 

اساسا ديپلماسي عمومي امروزه چه سهمي در پيشبرد سياست هاي كشورهاي جهان اول ايفا مي كند؟

واقعیت این است با توجه به تغییراتی که طی سالها و شاید دهه های اخیر رخ داده، تغییرات مهمی هم در معادلات قدرت و همچنین دیپلماسی در صحنه بین الملل رخ داده است. بر این اساس سهم دیپلماسی عمومی اگر بیشتر از دیپلماسی رسمی نباشد، حداقل به همان میزان اهمیت دارد. در اثر تغییراتی که رخ داده امروزه تسخیر افکار عمومی جهان مهمترین هدف قدرتهای جهانی برای تحقق اهداف شان در دیپلماسی است. اتفاقی که شاید پیشتر اینگونه قابل پیش بینی نبود و نمی شد چنین اهمیتی را برای دیپلماسی غیر رسمی و عمومی قائل شد. اما به هر ترتیب این اتفاق امروز افتاده و با توجه به اهمیت روزافزون توجه به افکار عمومی شاهد هستیم که رقابت سنگینی برای به دست گرفتن اذهان عمومی میان بازیگران مختلف شکل گرفته است

.

آقای دکتر با توجه به تغییراتی که شما به آنها اشاره کردید، در دنياي امروز چه ابزارهايي براي پيگيري ديپلماسي عمومي موفق مورد نياز است؟ به عبارت دیگر پیش نیازهای لازم برای اینکه بتوانیم در این عرصه موفق ظاهر شویم چیستند؟

طبیعی است که فضاهای متعددی برای این امر وجود داشته باشد و در نتیجه حضور در هر یک از آنها می توان زمینه ساز موفقیت شما در آن مجموعه ای که به آن اشاره کردیم شود، اما به طور کلی اگر بخواهم به سوال شما پاسخ دهم باید عنایت داشت که رسانه های جمعی شامل تمام شبکه های اجتماعی همچون توییتر و فیس بوک، مهمترین ابزار دیپلماسی عمومی در عصر حاضر به شمار می روند. البته بدیهی است رمز موفقیت این ابزار، داشتن برنامه و توان نفوذ است. اینکه شما با چه زبان و منطقی با افکار عمومی جهان حرف بزنید، فوق العاده تعیین کننده خواهد بود و در نتیجه می تواند به موفقیت آمیز بودن یا نبودن شما در آن عرصه منتج شود

.

تصور رايج در ايران بر اين است كه ديپلماسي عمومي هم در همان چارچوب ديپلماسي رسمي و دولتي تبيين مي شود، حال آنكه چنين نيست و این باورها نمي تواند چندان مفيد به فايده باشد، چرا جمهوي اسلامي ايران نتوانسته از چنين ظرفيتي بهره مند نشود؟ به عنوان مثال ايرانيان پر تعدادي در جاي جاي جهان به ويژه امريكا حضور دارند و مي توانند با تشكيل يك اجتماع منسجم منفعت فراواني براي ايران و نظام جمهوری اسلامی ایران، به همراه بياورند، اما اين مهم محقق نشده است، دليل اين مسئله را در چه مي دانيد؟

 

دلیل این مسئله این است که مجموعه دستگاههای مسئول کشور از ابتدای انقلاب تاکنون به این مهم اهتمام جدی نداشته اند. حالا این یا بخاطر ضعف درک درست است یا ضعف برنامه ریزی و مدیریت و یا هر دو. مثلا هیچ دولتی یک برنامه عملیاتی جدی برای ایجاد لابی ایران در آمریکا نداشته است. شما اخیرا دیدید که نخست وزیر اسراییل علیرغم مخالفت کاخ سفید در کنگره سخنرانی کرد و در حد یک رییس جمهور آمریکا هم مورد تشویق قرار گرفت. حالا تصور کنید که چرا یک بار هم حتی به ذهن کسی خطور نکرده که یک مقام ایرانی با کنگره آمریکا حرف بزند. منافقین مثل مور و ملخ در کنگره آمریکا ریخته اند.اعراب معاند روزانه دهها تماس و جلسه با اعضاء کنگره دارند، اما در نقطه مقابل؛ دست اندکاران ما یا در خوابند و یا جرات اقدام ندارند یا اگر هم بخواهند، قادر به انجام آن نیستند. همین وضع در مورد مراکز علمی و آکادمیک و رسانه ها و دانشگاههای آمریکا هم وجود دارد. از یک درصد ظرفیت ایرانیهای مقیم آمریکا هم استفاده نمیشود. در حالی که پرواضح است هر یک از این موارد می تواند امتیازات و فرصت های فراوانی را برای پیشبرد سیاست خارجی و همچنین به طور کلی منافع ملی کشور پدید آورد. اما چه می توان کرد که متاسفانه میدان جنگ را کاملا برای دشمن خالی گذاشته ایم

.

با توجه به اينكه ايران ضريب نفوذ چنداني در رسانه هاي بين المللي ندارد، اين نقطه ضعف چگونه قابل ترميم و پوشش است؟ چرا که مثلا تعداد شبکه های انگلیسی زبان ما که در مقایسه با رقبای خارجی قابل قیاس نیستند و طبیعی است که با پرس تی وی و العالم و هیسپان تی وی که همه آنها هم انگلیسی زبان نیستند نمی توان به جنگ سی ان ان و بی بی سی و ... رفت.

برای حل این مسئله اول باید به دنبال این باشیم که عده ای برای حرف زدن با رسانه های جهانی سازماندهی و تربیت کنیم. دوم اینکه از باز کردن درهای کشور برای رسانه های جهان نهراسیم. درها را باز کنیم تا بیایند وحقیقت را ببینند، با مردم حرف بزنند و همینطور با مسئولین. یقین داشته باشید در چنین شرایطی نه تنها تهدیدی متوجه کشور ما نمی شود بلکه ذهنیت و تصویری که در اذهان عمومی جهانی نسبت به ایران شکل گرفته هم تغییر می کند. شما تصور کنید خبرنگاری که در گوشه ای از جهان نشسته و بدون اینکه ایران را دیده باشد نسبت به وضعیت سیاسی ایران گزارشی ارائه می دهد، حال اگر همان فرد به ایران بیاید و از نزدیک تعاملات اجتماعی و سیاسی ما را رصد کند باز هم همان قضاوت را خواهد داشت؟ حتما پاسخ منفی است. سومین موضوعی که در این راستا باید مورد توجه قرار داد این است که دیپلماتهای ما در اکثر کشورهای جهان شهامت نشست و برخاست و گفتگو و رفاقت با رسانه ها را داشته باشند و دستگاههای مسئول هم دیپلماتها را برای این کار حمایت و تشویق کنند نه اینکه تلاش و دلسوزی دیپلمات باعث پرونده سازی علیه او شود. اینها حداقل کاری است که میشود کرد. حال اینکه ما رسانه های تاثیرگذار بین المللی درست کنیم ، پیشکشمان

.

در دولت های نهم و دهم، اقاي احمدي نژاد بر public diplomacy تاكيد ويژه اي داشتند، اما آن رويه نتوانست چندان موفقيت آميز باشد و برعکس اثر بدتری بر شکل گیری تصویر جامعه جهانی نسبت به واقعیت ایران داشت. دلیل این موضوع را در چه می دانید؟

آن دیپلماسی عمومی اثر منفی داشت. همین یک کلمه نفی هولوکاست، میدان دیپلماسی عمومی را برای اسراییل باز کرد و 8 سال علیه ایران تبلیغ کرد. ما اگر دیپلماسی عمومی را نمیفهمیم یا بلد نیستیم، بهتر است که کاری نکنیم که جبهه دیپلماسی عمومی دشمن را تقویت کنیم. متاسفانه اتفاقی که در هشت سال دولت نهم و دهم افتاد در آن چارچوب قابل تحلیل و تبیین است و در نتیجه همانطور که شما اشاره کردید نه تنها دست آوردی برای ما به همراه نداشت که حتی باعث بدتر شدن ذهنیت ها نسبت به ایران هم گردید

.

به عنوان آخرین سوال و در مقام جمع بندی، اساسا ما چرا بايد به مقوله ديپلماسي و توسعه آن در فضاي بين المللي ارج نهيم؟

ما اگر خواهان موفقیت در دیپلماسی هستیم باید روی دیپلماسی عمومی سرمایه گذاری کنیم. دیپلماسی رسمی بدون دیپلماسی عمومی مثل ماشین بدون موتور یا بدون چرخ است. با دیپلماسی عمومی چنان فضایی علیه شما میسازند که کسی حاضر نیست حتی با شما مذاکره کند. چرا امروز همه دنیا در مورد خطر بمب هسته ای ایران صحبت میکنند در حالیکه ایران نه سلاح هسته ای دارد و نه بدنبال سلاح هسته ای است. اما می بینید هیچ کس در مورد اسراییل که 400 بمب هسته ای دارد و معاهده ان پی تی را هم نمی پذیرد و هیچ بازرسی از آژانس هم راه نمیدهد، یک کلمه هم حرف نمیزند. این بخاطر سرمایه گذاری و قدرت اسراییل در دیپلماسی عمومی و ضعف و درماندگی ایران در دیپلماسی عمومی است.


منبع: صدا 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

بازگشایی سفارت ایران و انگلیس از محورهای بحث دوجانبه بود

Posted: 15 Mar 2015 10:07 AM PDT

منصوری آرانی در تشریح سفر هیات پارلمانی به انگلیس
جرس: رئیس هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس با توضیح در مورد سفر هیات ایرانی به انگلیس، گفت: برخورد انگلیس‌ مثبت بود و گفت‌وگوهای صریحی در مورد مشکلات دو کشور صورت گرفت.  

 

عباسعلی منصوری آرانی در تشریح سفر هفته گذشته این هیات به کشور انگلیس در پی دعوت هیات پارلمانی انگلیس که سال گذشته به ایران سفر کرده بودند٬ این سفر انجام شد و با توجه به مساعدت‌های وزارت امور خارجه برنامه‌هایی که برای این سفر مد نظر هیات پارلمانی بود به خوبی انجام شد.

 

وی در ادامه افزود: در سفر اخیر به کشور انگلستان اعضای پارلمانی گروه دوستی ایران و انگلیس در ضیافت ناهار بی‌سابقه رئیس مجلس عوام به این کشور شرکت کردند و همچنین در این سفر با اعضای مسلمان مجلس عوام و اعیان انگلستان دیدارهایی انجام شد.

 

منصوری آرانی با تاکید براینکه سفر هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس به انگلستان دستاوردهای مثبتی برای کشور به همراه داشت٬ افزود: در سفر ۵ روزه به کشور انگلستان همچنین با اعضای کمیته خارجی مجلس عوام، کمیته دفاعی این مجلس، وزیر امور خارجه در سایه کشور انگلستان (حزب کارگر) و روحانیون وعلمای شیعه مقیم لندن نیز دیدارهای سازنده‌ای انجام شد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر رساندن پیام رهبر معظم انقلاب به دانشجویان انگلیسی در سفر هیات پارلمانی دوستی ایران و انگلیس٬ افزود: ما در دیدارهای خود جلساتی را با دانشجویان دانشگاه کمبریج داشتیم که پیروی این دیدار پیام رهبر معظم انقلاب را به جوانان اروپایی ابلاغ کردیم که مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت.

 

وی همچنین با اعلام خبر سخنرانی خود در نماز جمعه مسلمانان انگلستان گفت: برخورد انگلیس‌ها با گروه پارلمانی ایران مثبت بود و در این سفر گفتگوهای صریح و بدون تعارفی در مورد مشکلات فی مابین وموضوعاتی که هردو کشور به آن علاقه‌مند هستند انجام شد که از جمله این مباحث بحث مبارزه با تروریزم و مواد مخدر بود که با توجه به اذعان انگلیس‌ها در مورد اینکه ایران کشوری ثبات دهنده د رمنطقه و در جهان است این گفتگو‌ها را با اهمیت دو چندانی برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه برخی مشکلات پیش روی جامعه دانشگاهی ایران و انگلیس تصریح کرد: ما متاسفانه به دانشجویان کمبریج تاکنون اجازه نداده‌ایم به ایران بیایند و آن‌ها کشور تاجیکستان را به عنوان جایگزین انتخاب کرده‌اند و این مسئله باعث شده است تا لهجه آموخته شده آن‌ها از زبان فارسی لهجه تاجیکی باشد.

 

منصوری آرانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی سفارت ایران و انگلیس افزود: در این سفر در ارتباط با بحث سفارت دو کشور گفتگو شد و دو طرف بر این باور بودند که مسلما با شکل فعلی روابط سفارتخانه‌های دو کشور مشکلات جدی برای شهروندان ایرانی و انگلیسی وجود خواهد داشت و شکل کنونی روابط یادشده غیر منطقی و زمان‌بر است.

 

نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید براینکه گفت‌وگو‌ها برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک میان دو کشور ادامه خواهد داشت٬ گفت: امروز بعد از ظهر کاردار غیر مقیم کشور انگلستان در ایران با من جلسه‌ای خواهد داشت که در این جلسه مشکل پیش رو نیز بررسی خواهد شد. همچنین قرار است وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر خارجه انگلستان در بروکسل دیداری داشته باشند. 

 

روحانی: حمله اوباش به مطهری نشان از برنامه ریزی جدید افراطیون منحرف و منفور است

Posted: 15 Mar 2015 06:08 AM PDT

جرس: حسن روحانی رییس جمهور در واکنش به حمله علی مطهری در شیراز در متنی خطاب به وزرای کشور و اطلاعات رئیس جمهور از این دو وزارتخانه خواست به صورت فوری "عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شاد کن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند."  

 

به گزارش عصرایران، رئیس جمهور همچنین عوامل حمله به مطهری را "اوباش" توصیف کرد و این اقدام را نشانه ای از " برنامه ریزی جدید افراطیون منحرف و منفور علیه امنیت، آزادی، اخلاق محمدی و فرهنگ اسلامی" دانست که "برای ملت بزرگ ایران و دولت خدمتگزار قابل تحمل نمی باشد."

 

متن کامل دستور رئیس جمهور خطاب به وزرای کشور و اطلاعات به این شرح است:

 

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی
وزیر محترم کشور
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای علوی
وزیر محترم اطلاعات

 

سلام علیکم

نامه مورخ 1393.12.20 جناب آقای مطهری، نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و ضمیمه آن "در خصوص لغو برنامه سخنرانی ایشان در شیراز به دنبال حمله عده ای به نامبرده"، (تصویر پیوست) به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی نوشت فرمودند:

 

"گزارش پیوست از طرف جناب آقای دکتر علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در دلسوزی، آزادی بیان و دفاع از منافع و مصالح کشور، یکی از نمایندگان نمونه و مورد علاقه و حمایت شدید مردم است؛ و ماجرای حمله به ایشان توسط اوباش آن هم در شهر شیراز که شهر ادب و فرهنگ و تمدن است، تکان دهنده و مایه تاسف شدید اینجانب گردید. این ماجرا نشان از برنامه ریزی جدید افراطیون منحرف و منفور علیه امنیت، آزادی، اخلاق محمدی و فرهنگ اسلامی است که برای ملت بزرگ ایران و دولت خدمتگزار قابل تحمل نمی باشد. فورا دستور دهید هر دو وزارتخانه فورا عوامل شرور، ناقض قانون و دشمن شاد کن و همچنین نیروهای حامی و آمر پشت پرده شناسایی و جهت اجرای عدالت به قوه قضاییه سپرده شوند. ضمنا مسوولین امنیتی استان که در این ماجرا قصور یا تقصیر داشته اند، تحت تعقیب قانون قرار گیرند. هر چه سریعتر گزارش امر به اینجانب و هیات وزیران ارائه گردد."

 


رونوشت این نامه نیز برای امیر دریابان شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ارسال شده است.

واکنش وزارت کشور

 

حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور نیز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما گفت: رئیس جمهور امروز به آقای رحمانی فضلی دستور داد موضوع تعرض ، اهانت و ضرب و شتم آقای علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس و ایجاد مزاحمت برای شهروندان شیرازی را فوری رسیدگی و نتیجه را اعلام کند.



وی افزود: در پی این دستور وزیر کشور نیز امروز کمیته ای را به مسئولیت سردار ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با عضویت سردار موذنیان مشاور وزیر کشور و رئیس دفتر جانشین فرماندهی معظم کل قوا در نیروی انتظامی و سامانی رئیس بازرسی و ارزیابی عملکرد این وزارتخانه برای پیگیری موضوع تشکیل داد.


امیری گفت: وزیر کشور اعضای این کمیته را موظف کرد که امروز با سفر به شیراز درباره حادثه اخیر تحقیق و با بهره گیری از اطلاعات مسئولان محلی ؛ عاملان ، آمران و مباشران حادثه را شناسایی کنند و در اجرای دستور رئیس جمهور قاصران یا مقصران نیز شناسایی شوند و طبق قانون با جدیت با آنان برخورد شود.

قائم مقام وزارت کشور در پایان اظهارداشت: براساس دستور وزیر کشور مقرر شد این کمیته نتیجه تحقیقات را برای استحضار رئیس جمهور در اسرع وقت اعلام کند.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که روز دوشنبه گذشته برای انجام یک سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه شیراز با حمله حدود 50 نفر افراد ناشناس مواجه شد. مهاجمان با استفاده از سنگ و آجر و چوب به مطهری حمله کردند و باعث زخمی شدن وی شدند.
 

 

پیام تسلیت سید محمد خاتمی به مناسبت درگذشت برادر مهدی کروبی

Posted: 15 Mar 2015 05:54 AM PDT

 جرس: سید محمد خاتمی با صدور پیامی درگذشت برادر حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای حاج مهدی کروبی را تسلیت گفت.  


به گزارش وبسایت رسمی سیدمحمد خاتمی، متن پیام وی خطاب به مهدی کروبی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
حجت الاسلام والمسلمین جناب حاج آقا مهدی کروبی


گرچه مصیبت درگذشت برادر عزیز و گرانقدرتان سخت و دردناک است ولی مطمئنم که جناب عالی که از سابقان انقلاب و اهل صبر و توکل هستید در برابر تقدیر الهی نیز شکیبا و تسلیم خواهید بود.


من این مصیبت را به جناب عالی، بیت شریف کروبی و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت پروردگار برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزز صبر و اجر و سلامتی و برای جناب عالی طول عمر توأم با عزت و گشایش مسألت می کنم.

سید محمد خاتمی
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ 

 

پرویز پرستویی هم جوایزش را حراج کرد

Posted: 15 Mar 2015 05:53 AM PDT

 جرس: پرویز پرستویی هم جوایز اصلی‌اش را برای احداث سرپناهی برای بی‌خانمان‌ها به فروش گذاشت.  

 

به گزارش ایسنا، این بازیگر سینما‌، تئاتر و تلویزیون‌ در یادداشتی آورده است: «از آنجایی که در این ایام همه مردم شریف ایران در تکاپوی برگزاری عید نوروز و چیدن سفره هفت سین‌شان هستند که من هم به سهم خود به همه ملت ایران پیشاپیش سال نو را تبریک می‌گویم. اما یادمان باشد، هستند بانوانی که بدون سرپرست و سرپناه در گوشه‌های خیابان عمر خود را سپری می‌ کنند. نه سفره هفت سین دارند و نه خانواده‌ ای که به دیدنش بروند.

 

در این ارتباط بانوی سینمای ایران و کارگردان ارزشمند میهن‌مان خانم رخشان بنی‌اعتماد و دوست عزیز و هنرمند برجسته سینمای ایران ‌، رضا کیانیان به کمک هموطنانمان آمده‌اند و جایزه‌هایی که حاصل تلاششان در عرصه فرهنگ و سینما بوده را به نفع برادران و خواهران بی‌خانمان به فروش گذاشته‌اند.

 

در این راستا بنده هم جایزه‌های بین‌المللی خود را که در جشنواره‌های رم‌، رباط‌، جیپور‌ و بلگراد دریافت کرده‌ام را برای فروش به نفع هموطنان بی‌خانمان تقدیم می‌کنم.»

 

رخشان بنی‌اعتماد و رضا کیانیان طی چند روز گذشته، جوایزشان را حراج کردند. 

 

پیام تسلت خانواده شهید موسوی و چند حزب اصلاح طلب به مهدی کروبی

Posted: 15 Mar 2015 05:16 AM PDT

جرس: خانواده شهیدان سید ابراهیم و سید علی موسوی حبیبی، در پیام تسلیتی خطاب به مهدی کروبی، از او به عنوان یار امام و همراه و همدل دیرینه خانواده شهدا یاد کردند.  

 

به گزارش کلمه، دو فرزند این خانواده که خواهرزاده های میرحسین موسوی بودند، یکی در دفاع مقدس و دیگری در عاشورای ۸۸ به شهادت رسیدند و حالا خانواده آنها با کروبی به علت از دست دادن برادرش در چهارمین سال حصر ظالمانه، ابراز همدردی کردند.

 

متن این پیام بدین شرح است:

 

جناب حجت الاسلام آقای کروبی
یار بزرگوار و انقلابی امام خمینی (ره) و همراه و همدل دیرینه خانواده شهدا

اکنون که در چهارمین سال حصر ظالمانه به سوگ برادری نشسته اید که چهار سال از دیدن ایشان محروم بودید. ما را در مصیبت وارده همدرد بدانید. از خداوند برای شما و خانواده گرامی تان صبر و اجر و برای مرحوم برادر بزرگوارتان رحمت و غفران الهی خواهانیم.

خانواده شهید سید ابراهیم و سید علی موسوی حبیبی

 

پیام تسلیت مشارکت و کارگزاران به کروبی

 


جبهه مشارکت ایران اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی ایران در پیام های جداگانه ای به حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی، درگذشت برادرش را به این یار محصور جنبش سبز تسلیت گفتند.

 

در پیام جبهه مشارکت آمده است:

 

انا لله و انا الیه راجعون

جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی کروبی، رحلت برادر گرامی تان را به شماصمیمانه تسلیت عرض می کنیم. برای آن مرحوم غفران ورحمت بیکران الهی و برای شما و سایر بازماندگان محترم صبر جزیل و اجر جمیل از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

جبهه مشارکت ایران اسلامی

انجمن اسلامی جامعه پزشکی


انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز در پیامی درگذشت برادر کروبی را به وی تسلیت گفتند.

 

در بیانیه انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران آمده است: اگر چه منع غیر قانونی نهادهای غیر پاسخ گو این فرصت را از علاقمندان شما گرفته است که خدمت رسیده و حضوری عرض تسلیت کنند اما بدانید که یاد عزیزان در حصر و حبس بخصوص جنابعالی که در مردمداری سرآمد بوده اید همیشه در ذهن های نگران و قدرشناس ملت جاریست.

متن این پیام در ادامه آمده است:

بنام خدا

جناب حجه الاسلام و المسلمین کروبی
با سلام و تحیت

مصیبت درگذشت اخوی مکرمتان را به جنابعالی که در عسرت حصر دچار اندوه از دست دادن تنها برادرتان شده اید تسلیت می گوییم. اگر چه منع غیر قانونی نهادهای غیر پاسخ گو این فرصت را از علاقمندان شما گرفته است که خدمت رسیده و حضوری عرض تسلیت کنند اما بدانید که یاد عزیزان در حصر و حبس بخصوص جنابعالی که در مردمداری سرآمد بوده اید همیشه در ذهن های نگران و قدرشناس ملت جاریست.

از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و رحمت و برای شما و سایر بازماندگان صبر و اجر مسالت می نماییم.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
۹۳/۱۲/۲۳

 

سازمان مجاهدین انقلاب

سازمان مجاهدین انقلاب نیز در پیامی درگذشت حسن کروبی را به شیخ محصور تسلیت گفت.

 

متن پیام سازمان مجاهدین انقلاب به شرح زیر است:

 

انا لله و انا الیه راجعون

جناب حجت الاسلام و المسلمین شیخ مهدی کروبی

رحلت برادر گرامی تان را به شماصمیمانه تسلیت عرض می کنیم.برای آن مرحوم غفران ورحمت بیکران الهی و برای شما و سایر بازماندگان محترم صبر جزیل و اجر جمیل از خداوند متعال مسئلت می نماییم.

یاد آن مرحوم، خواهران محترم که در این دوره به رحمت خدا رفتند و نیز یاد مرحوم حاج احمد کروبی پدر مبارز و بزرگوارتان را گرامی می داریم.

برای آنان طلب رحمت و برای شما ارزوی صبر داریم.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

گزارشي درباره وضعيت سلامت رهنورد، موسوی و کروبی در روزگار حصر

Posted: 15 Mar 2015 03:30 AM PDT

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران
جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران گزارشی در مورد وضعيت سلامت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی در روزگار حصر منتشر کرد و اعلام کرد: خواسته ما همانا رفع کامل حصر از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است، امیدواریم این گزارش سبب شود تا در مدتی که این مطالبه مورد پیگیری دولت و دیگر نهادهای بالادستی واقع می‌شود، وضعیت سلامت محصوران، در اولویت توجه و اهتمام مردم و مسئولان قرار گیرد.

 

در این گزارش آمده است: در تنظیم این گزارش، ما از خبرهایی که در این سال‌ها درباره‌ی وضعیت سلامت محصوران منتشر شده بهره برده‌ایم. دسترسی به پرونده‌ی پزشکی ایشان، که بعضاً با تأخیر در اختیار خانواده‌های موسوی و کروبی قرار گرفته، برای ما ممکن نبوده است. لذا تنها به گزارش آن قسمي که در خبرهای مختلف بازتاب یافته، بسنده کردیم. علیرغم دقتی که در سنجش خبرها داشته‌ایم، صحت و سقم هر خبر به گردن منبعی است که نخست آن را منتشر کرده است. امیدواریم پیگیری و اطلاع رسانی دقیق‌تر و شفاف‌تر وضعیت جسمی محصوران، در سطحی بالاتر، توسط پزشکان متخصص و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی، که 193 تن از ایشان در سال 1392 در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستار پیگیری جدی رفع حصر شده‌اند، صورت پذیرد.

 

به گزارش تارنمای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

 

هر شكلي از اعمال مجازات‌های محدودکننده، با شكلي از حد گذاشتن بر بدن توأم است. چنین است دست بند زدن، به بند كشيدن، در حصر نهادن، زندانی یا تبعید کردن. سخن ما بر سر چند و چون قوانين مجازات نيست. سخن ما بر سر اين نيست كه اثراتی که اعمال حدود كيفري بر جسم محکومان و مجرمان می‌گذارد چه زمانی عادلانه است و چه زمانی نيست. در مورد كساني كه بدون طي كردن مراحل قانوني، از تفهيم اتهام تا صدور حكم، به حصر و بند گرفتار آمده‌اند چنين بحث‌هايي بدوا بلاموضوع است. سخن ما صرفا درباره مسئوليتي است كه نسبت به جسم در حصر ايشان متوجه همگان است. دیگر چهار سال از حصر زهرا رهنورد، ميرحسين موسوي و مهدي كروبي گذشته است. در اين روزگار، ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد در خانه‌ي خود واقع در كوچه‌ي اختر در نزديكي ميدان پاستور محصور بوده‌اند، و مهدي كروبي در خانه‌ي امن نیروهای امنیتی در جوار اتوبان صدر، جايي كه در آن يكي از بزرگ‌ترين پروژه‌هاي عمراني شهر تهران به دست یک پیمانکار نظامی در طی این چند سال ساخته شد. شهروندان تهراني كه هر روز از پل صدر می‌گذرند محق‌اند بدانند كه غبار و دودی که بر پا کردن اين غول سيماني برانگیخت، چه با ریه‌های شیخ مهدی کروبی کرده است و عوارض اعمال مجازات حصر بر سلامتی محصوران به چه میزان بوده‌ است.

در تنظیم این گزارش، ما از خبرهایی که در این سال‌ها درباره‌ی وضعیت سلامت محصوران منتشر شده بهره برده‌ایم. دسترسی به پرونده‌ی پزشکی ایشان، که بعضاً با تأخیر در اختیار خانواده‌های موسوی و کروبی قرار گرفته، برای ما ممکن نبوده است. لذا تنها به گزارش آن قسمي که در خبرهای مختلف بازتاب یافته، بسنده کردیم. علیرغم دقتی که در سنجش خبرها داشته‌ایم، صحت و سقم هر خبر به گردن منبعی است که نخست آن را منتشر کرده است. امیدواریم پیگیری و اطلاع رسانی دقیق‌تر و شفاف‌تر وضعیت جسمی محصوران، در سطحی بالاتر، توسط پزشکان متخصص و استادان دانشگاه‌های علوم پزشکی، که 193 تن از ایشان در سال 1392 در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور خواستار پیگیری جدی رفع حصر شده‌اند، صورت پذیرد.

پانزدهم تیرماه 1390 احترام‌السادات نواب صفوی، مادر زهرا رهنورد، در مصاحبه‌ای با اشاره به رنگ پریدگی و کاهش وزن ناگهانی زهرا رهنورد و میرحسین موسوی، توجه عموم را به وضعیت سلامت محصوران جلب کرد. صفوی در این مصاحبه از سلامت کامل دختر و دامادش در روزگاران پیش از حصر خبر داد و خواسته‌ی میرحسین موسوی را مبنی بر پیگیری وضعیت جسمی‌اش تنها و تنها در یک بیمارستان رسمی متذکر شد. چهل روز بعد یعنی 26 مرداد، پایگاه خبری صراط، منسوب به حسین شریعت‌مداری، خبری را مبنی بر وخامت حال میرحسین موسوی و حاضر شدن پزشکان بر بالین وی منتشر کرد و سکوت رسانه‌های اصلاح‌طلب را از سر انکار و ترس، ترس از فروپاشی متحدان خویش، دانست. همين جا بايد اشاره كرد كه در روزگار حصر، خانواده‌ي محصوران نسبت به انتشار اخبار مرتبط با وضعيت سلامت اين سه تن، محتاط بوده‌اند. ميرمحمود موسوي (برادر میرحسین موسوی) باري گفته است كه بر اساس مصالح قرار نيست كه خانواده‌ي آقاي موسوي درباره‌ي وضعيت جسماني وي اطلاع‌رساني كنند. خانواده‌ي موسوي، در ازاي هرگونه خبررساني به قطع ارتباط كامل اعم از ديدار حضوري يا تماس تلفني تهديد شده‌اند. هم چنین ارائه‌ي برخي خدمات درماني به مهدي كروبي مشروط به عدم اطلاع‌رساني تا پايان روند درمان بوده است. يك روز پس از انتشار خبر صراط نيوز، يكي از نزديكان ميرحسين موسوي در مصاحبه‌ای، وخامت حال ميرحسين موسوي را تكذيب كرد و بر سوء نيت چنين خبرسازي‌هايي انگشت نهاد. وي از سلامتي عمومي ميرحسين موسوي در بررسي‌هاي بيمارستاني خبر داد و خواستار معاينه‌ي ميرحسين موسوي به دست پزشكان مورد اعتماد و انتشار منظم و رسمي بولتن وضعيت سلامت وي شد. در اين اثنا، گزارشي از ديدار زهرا رهنورد و ميرحسين موسوي با فرزندان خود در روز دوم شهريور ماه 1390 منتشر شد كه از حالت رنجور، كاهش وزن مشهود و لرزش دست زهرا رهنورد خبر مي‌داد. 17 اسفند ماه 1390، فاطمه كروبي كه خود براي معالجه از حصر به درآمده بود، اعلام كرد كه بي‌خبري سه ماهه از همسرش مهدي كروبي، سبب نگراني او شده است. او نيز بر خواسته‌ي خود مبني بر معاينه‌ي مهدي كروبي به دست پزشك مستقل و معتمد خانواده پاي فشرد. مطالبه‌اي كه پيشتر نيز، انجمن اسلامي جامعه‌ي پزشكي، در قطعنامه‌ي پاياني نوزدهمين مجمع سالانه‌ي خود در تيرماه 1390، بر آن تأكيد كرده بود.

 

از سال 1391 به اين سو، بسامد خبرهايي كه چيزي را از وضعيت سلامت محصوران فاش مي‌كرد، شدت يافت. دوم شهريور ماه 1391، ميرحسين موسوي به دنبال انسداد عروق قلبي تحت آنژيوگرافي و آنژیوپلاستی قرار گرفت و پس از قرار دادن استنت در يكي از رگ‌هايي كه قلب او را مشروب مي‌كنند، شبي را در سي سي يو گذراند و سوم شهريور ماه از بيمارستان قلب بیرون برده شد. بنابر سخنرانی دکتر محمدرضا ظفرقندی در مراسم 16 آذر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سال 1391، پیگیری روند درمان سکته‌ی قلبی میرحسین موسوی با 3 ماه تأخیر به دلیل ممانعت از انتقال ایشان به بیمارستان آغاز شد. در گزارش مورخ 28 آبان 1391 از آخرين وضعيت ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد، به درد و ناراحتي قلبي مجدد ميرحسين موسوي و نوسان شديد فشار خون وي اشاره شد. همچنين اين گزارش، از لرزش بي‌سابقه‌ي دست و صورت زهرا رهنورد خبر داد. به اين‌ها علاوه كنيد سلب مسئوليت تهيه‌ي غذا از ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد را كه منجر به اعتراض شديد و احساس عدم امنيت جاني نزد ايشان شد. احساسي كه به قطع، تنها در اين يك واقعه ريشه ندارد. زهرا موسوي، دختر ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد، در گفت و گويي به تاريخ 20 خرداد ماه 1392، حادثه‌اي را فاش كرد كه طي نخستين حضور ميرحسين موسوي پس از بروز مشكلات قلبي، در بيمارستان معتمد مأموران امنيتي رخ داد. بنا بر اين قول، با تباني مأموران امنيتي و پزشكان برگزيده‌ي ايشان،‌ پس از مثبت شدن تست ورزش ميرحسين موسوي، پزشكان از خاموش كردن دستگاه -که برای جلوگیری از بروز عارضه­ ی قلبی ضروری است - سرباز زده‌اند. متعاقب اين واقعه ميرحسين موسوي از مراجعه به بيمارستان برگزيده‌ي مأموران امنيتي، سراسر امتناع كرده است.

 

فاطمه كروبي در گزارشي به تاريخ 14 آبان 1391 نگراني خود را از وضع نظافت و بهداشت محل حصر مهدي كروبي بيان كرد. او مشكل تنفسي مهدي كروبي را نيز، كه در پي عدم دسترسي طولاني مدت وی به هواي تازه پديد آمده است، فاش كرد. درباب وضعيت خانه‌ي امن نیروهای امنیتی،‌ محل حصر انفرادي مهدي كروبي، فرزند او نيز جايي سخني گفته است. در مصاحبه ي مورخ 29 تیر 1392، محمدتقي كروبي خانه‌ي امن نیروهای امنیتی را، ساختماني قديمي توصيف كرده است كه در آن حشرات و سوسك‌ها مهمانان دائمي مهدي كروبي‌اند. سم پاشي‌هاي مكرر و تنفس در آن فضاي بسته، شايد علتي ديگر براي عارضه‌ي تنفسي مهدی کروبی باشد. 30 آبان 1391 مهدي كروبي پس از بروز علائم هشدار دهنده‌ای از قبيل كاهش شديد وزن، بي‌اشتهايي،‌ سرگيجه و تهوع به مدت دو هفته، جهت انجام معاينات كلينيكي، اندوسكوپي و چند آزمايش ديگر، به يكي از بيمارستان‌هاي متعلق به نهادهاي امنيتي منتقل و دوباره به محل حصر بازگردانده شد تا روند درمان به دست پزشكان معتمد دستگاه امنيتي تداوم يابد. در همين روز خانواده‌ي مهدي كروبي در پيامي خطاب به مردم ايران با اعلام نگراني از وضعيت گوارشي او، بر مطالبه‌ي خود كه همانا به رسميت شناختن حق دسترسي به درمان مستقل براي مهدي كروبي و پيگيري مراتب درماني او زير نظر پزشكان معتمد خانواده در يكي از بيمارستان‌هاي تهران است، تأكيد كردند. 2 روز بعد، 2 آذر 1391 فاطمه كروبي در مصاحبه‌اي گفت كه همسرش از عفونت گوارشي و تورم روده و معده در كنار بي‌اشتهايي، كم‌خوابي و سرگيجه رنج مي‌برد و درمان دارويي او در محل حصر، در غياب پزشكان و تنها از طريق مشورت تلفني، دنبال مي‌شود.

 

از یاد نبریم که تصویرهایی که به شکل بریده بریده، ایستا و شکسته در این گزارش جمع آمده اند، برش‌هایی از روندی پویا و پیش رونده‌اند. دردی که در جمله‌ای به آن اشاره می‌کنیم، دردی است که انسانی آن را هر لحظه احساس می‌کند؛ و زبان هرگز واسطه‌ای امین، برای بیان رنجی نیست که بدن با خود دارد. فاصله‌ای که میان دو بند طی می‌کنیم فاصله‌ای به اندازه‌ی یک سال است که بدن‌هایی آن را به دردمندی و رنجوری گذرانده‌اند. 20 خرداد ماه، چهار روز پیش از انتخابات 1392، زهرا موسوی گفت که مادرش، زهرا رهنورد، از درد شدید آرتروز در کتف و دست‌هایش رنج می‌برد و قند خون زهرا رهنورد نیز بالا رفته است. به علاوه او گفت که با نزدیک شدن به انتخابات، شرایط میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و ارتباط خانواده با ایشان سخت‌تر شده، و درمان آن‌ها تنها به دست پزشکان نامعتمد انجام می‌شود. روند درمان قلب میرحسین موسوی، که بنا بود اردبیهشت 1392، زیر نظر پزشکانی که مراحل پیشین درمان را انجام داده بودند، در بیمارستان قلب تهران، تداوم یابد، در آن زمان به تعویق افتاد و به بیمارستان انتخاب شده توسط نیروهای امنیتی ارجاع شد. پس از انتخابات و پیش از دست به دست شدن دولت، میرحسین موسوی با دو ماه تأخیر نسبت به تجویز زمانی پروتکل‌های پزشکی، 11 تیر 1392 به بیمارستان قلب تهران اعزام شد. متعاقباً يك خبرگزاري، وضعیت جسمی و نتایج آزمایش‌های میرحسین موسوی را خوب و عادی گزارش کرد. خبرگزاري ديگري اما، خبر از سرگیجه و افت فشار خون مداوم میرحسین موسوی داد و نوشت که علیرغم اصرار پزشکان متخصص مبنی بر بستری شدن میرحسین موسوی، مأموران امنیتی با این مسئله مخالفت کرده‌اند. بنا به همین گزارش اخير، وضعیت آرتروز شدید زهرا رهنورد مورد رسیدگی پزشکی قرار نگرفته است. پنج‌شنبه 27 تیر ماه 1392 میرحسین موسوی دچار درد و ناراحتی گوارشی شد و پنج روز بعد یعنی سه شنبه 1 مرداد به بیمارستان مورد نظر نیروهای امنیتی منتقل شد. پزشکان این بیمارستان تصمیم به عمل جراحی میرحسین موسوی گرفتند. با پیگیری خانواده‌ی موسوی و معاینه‌ی وی به دست پزشکان معتمد خانواده، مشخص شد که تشخیص قبلی نادرست بوده و مشکل وی تنها با درمان دارویی قابل رفع است. پزشکان معتمد با انجام عمل جراحی بر میرحسین موسوی مخالفت کردند. متعاقب این واقعه، روز چهارشنبه 2 مرداد، میرحسین موسوی از بیمارستان معتمد نیروهای امنیتی به بیمارستان سینا منتقل شد و با سپری کردن حدود 10 روز بستری در این بیمارستان و بهره‌مندی از درمان دارویی، مرخص شد. بنا به اخبار منتشر شده، خانواده‌ی موسوی در این مدت از رفتارهای مسئولان در مقایسه با گذشته رضایت‌مند بودند. در خبری دیگر که 1 آبان منتشر شد، انجام چک‌آپ دوره‌ای میرحسین موسوی، در موعد مقرر و با حضور پزشکان معتمد در مرکز پزشکی نور، مورد تصديق قرار گرفت.

 

در مصاحبه‌ی 29 تیرماه 1392، محمدتقی کروبی به حضور چند ساعته‌ی مهدی کروبی در بیمارستان مورد نظر نیروهای امنیتی به خاطر درد کمر و انجام پاره‌ای آزمایش اشاره کرد. او در همین مصاحبه گفت که غلظت خون مهدی کروبی به شکل بی‌سابقه‌ای بالا رفته است و ناراحتی ریوی و گوارشی پیدا کرده است که به واسطه‌ی پیگیری مستمر خانواده و همکاری پزشک تعیین شده توسط نیروهای امنیتی روند درمانی تداوم دارد. مهدی کروبی از کاهش وزن، غلظت خون، بی‌اشتهایی و چربی خون بالا رنج می‌برد و دیسک کمر او هم، آزردگی تازه‌ای را بر او تحمیل کرده است. 9 مرداد، محمدحسین کروبی، در یادداشتی که در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرد، نوشت که مهدی کروبی به فاصله‌ی یک هفته سه بار به بیمارستان منتقل شده است. بنا بر قول وی، پرونده‌ی پزشکی مهدی کروبی، سرانجام در اختیار خانواده‌ی کروبی قرار گرفت و مأموران امنیتی با اعزام وی به هر بیمارستانی که مورد نظر خانواده‌ی کروبی باشد موافقت کرده‌اند. با این تصمیم مهدی کروبی در بیمارستان قلب تهران، تحت آنژیوگرافی قرار گرفت. 1 آبان 92خبری حاکی از مواجه شدن زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی با پوکی استخوان منتشر شد. طبق این خبر، سطح ویتامین D در خون مهدی کروبی، 17 واحد از پایین‌ترین حد مجاز در گستره‌ی طبیعی بدن پایین‌تر است و تنها 3 واحد با مرزی که منجر به خطرات جدی می‌شود، فاصله دارد. 7 آذر 92در خبري از قول محمدحسین کروبی چنين آمد که مهدی کروبی در پی عود کردن دیسک کمر، آرتروز زانو، اختلالات شدید گوارشی و تحمل چند روزه‌ی تهوع، با دستور پزشک به بیمارستان لاله‌ی تهران منتقل شده است و طی بستری 7 روزه در آن جا، تحت عمل جراحی زانو قرار گرفته است. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، آب درمانی و فیزیوتراپی مستمر به همراه بهره‌ی مداوم و مستقیم از نور خورشید برای مهدی کروبی ضروری است. این حداقل چیزی است که پزشکان تجویز کرده‌اند.

 

در آستانه‌ی نوروز 93، بنا بر ارزیابی پزشک از وضعیت بالینی میرحسین موسوی با بروز علائمی همچون نوسانات شدید فشار خون و سرگیجه، وی برای انجام سونوگرافی و بررسی عروق مغز و کلیه به یک مرکز درمانی منتقل شد. نتایج اقدامات تشخیصی در آن زمان در اختیار خانواده‌ی وی و پزشکان معتمد ایشان قرار نگرفت و گزارش‌هایی که در فروردین 93 درباره‌ی وضعیت سلامت میرحسین موسوی منتشر شد، یکسره بر تعلل خازنان حصر، در پیگیری روند درمان او دلالت داشت. گزارشی که در روز سه شنبه 9 اردبیهشت 1393 منتشر شد از انتقال میرحسین موسوی به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان خبر داد. دختران وی، زهرا و نرگس موسوی، تا آن روز از شرایط جسمی جدید پدر بی‌اطلاع بودند. گزارش‌ها حاکی از آن بود که پس از آن که میرحسین موسوی از تحمل تست ورزش در بیمارستان بازماند، برای وی آنژیوگرافی صورت گرفت. اما جزئیات دقیق‌تری از وضعیت قلبی وی و اقدامات درمانی انجام شده در اختیار خانواده‌ی موسوی قرار نگرفت. این سه جمله‌ی زهرا موسوی به تمامی تعلل مأموران امنیتی را در رسیدگی به وضعیت سلامت میرحسین موسوی آشکار می کند: جمعه حال پدرم بد شد، یکشنبه پزشک آوردند و سه‌شنبه او را به بیمارستان بردند. از آن پس انبساطی که در سال 92 در وضعیت دیدارهای میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با دخترانشان حادث شده بود، بار دیگر با افزایش شمار مأموران، محدودیت در مکالمه‌ها و ایجاد شرایط امنیتی‌تر از بین رفت. خانواده‌ی موسوی از احتمال وجود آلودگی‌های محیطی و غذایی در محل حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد سخن گفتند و خواستار بررسی این موضوع به دست ناظری مستقل شدند. ایشان تأکید کردند که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در ابتدای حصر در سلامت کامل بودند و این در حالی است که در روزگار حصر دچار بیماری‌های متعدی شدند. 29 شهریور 1393، میرحسین موسوی برای عمل جراحی چشم بدون همراهی خانواده‌اش، به مرکز تخصصی چشم پزشکی نور منتقل شد. دکتر قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، عمل جراحی آب مروارید را بر چشمان میرحسین موسوی انجام داد. گزارش‌ها این عمل را موفقیت‌آمیز دانستند. زهرا رهنورد نیز صبح روز جمعه 18 مهر ماه تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت که با نتیجه‌ی رضایت‌بخشی همراه بود.

 

در سوی دیگر، پس از دو نوبت انتقال و بستری در بیمارستان لاله‌ی تهران، مهدی کروبی سرانجام در روز جمعه 27 دی ماه 1392 برای درمان هرنی دیسک و تنگی کانال نخاع مجدد در این بیمارستان بستری شد و در دو نوبت تحت عمل جراحی لامینکتومی قرار گرفت. او پس از بستری 9 روزه در این بیمارستان مجددا به محل حصر بازگردانده شد. همسر وی، فاطمه کروبی، در مصاحبه‌ای در همان زمان، شرایط مکان حصر را علت آسیب جسمی مهدی کروبی دانست. پس از چند ماه تحمل رنج مشکلات داخلی و گوارشی به انضمام درد مفاصل زانو، در آغاز مهر ماه 1393، فاطمه کروبی از ابتلای یک ماهه‌ی همسر خود به بیماری زونا خبر داد. وی منشاء اصلی این بیماری را ضعف شدید جسمی مهدی کروبی اعلام کرد. وخامت حال وی امکان رسیدگی پزشکی در محل حصر را منتفی کرد و وی اول مهرماه 1393 بار دیگر جهت درمان از خانه‌ی امن نیروهای امنیتی به بیمارستان منتقل شد. بنا به تصریح فاطمه کروبی، در این مرحله از درمان مأموران امنیتی خللی در روند درمان و انتقال مهدی کروبی به بیمارستان ایجاد نکردند.

 

بنا به گزارشي كه در آستانه‌ي انتخابات 1392 منتشر شد، در ماه های نخست حصر زهرا رهنورد به دلیل محروم ماندن از تنفس هوای تازه، با مشکلات تنفسی مواجه شد. اعتراض‌های او نادیده گرفته شد تا آن که میرحسین موسوی با مشت گره کرده‌ی خود، شیشه‌ی یکی از پنجره‌ها را شکست. با مشت میرحسین موسوی بنای حصر فرونریخت اما هوای تازه‌ای برای نفس کشیدن به درون آمد.

 

هرچند خواسته‌ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، همانا رفع کامل حصر از زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی است، امیدواریم این گزارش سبب شود تا در مدتی که این مطالبه مورد پیگیری دولت و دیگر نهادهای بالادستی واقع می‌شود، وضعیت سلامت محصوران، در اولویت توجه و اهتمام مردم و مسئولان قرار گیرد. خواسته‌ی ما بهبود در وضعیت سلامت در زیست روزمره‌ی ایشان، علی‌الخصوص مهدی کروبی و معالجه‌ی بدون تعلل و اهمال کوچک‌ترین عارضه‌ای به دست پزشکان معتمد ایشان است. همچنین اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و رسمی دولت در باب وضعیت سلامت محصوران و وضعیت بهداشت محیطی محل حصر، به دست کمیته‌ی بی‌طرفی از پزشکان معتمد خانواده‌های ایشان می‌تواند از انتشار اخبار ضد ونقیض در این باره پیشگیری کند. مشت آن روز ميرحسين موسوي استعاره‌اي از خواسته‌­ی امروز ماست.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران

اسفند ماه 1393

از شناسایی عاملان حادثه شیراز تا اخطار اول نیروهای خودسر

Posted: 15 Mar 2015 12:58 AM PDT

 جرس: وکیل علی مطهری که خودروی او توسط افراد ناشناس در شیراز تخریب شد٬ از درخواست استاندار مبنی بر ترک محل سکونتش برای امنیت خود خبر داد.  

 

مصطفی‌ ترک‌همدانی در گفت‌وگو با ایلنا، عنوان کرد: از روز شنبه با اعلام شکواییه ما در دادسرای عمومی شیراز، دادستان دستور ویژه برای پیگیری اتفاقات شیراز و شناسایی حمله‌کنندگان به علی مطهری را صادر کرد.

 

وی افزود: بنده شاهد بودم استاندار فارس بنا به ماموریتی که از سوی وزیر کشور به ایشان داده شده بود، طی جلساتی متعدد با مسئولان امنیتی و انتظامی استان، تلاش بی‌وقفه‌ای برای شناسایی عاملان این اتفاق صورت داد که طی آن تعدادی از این افراد خاطی شناسایی و گزارش آن به دادستان شیراز ارسال شده است.

 

ترک‌همدانی با اعلام این خبر که روز گذشته در شیراز به اتومبیل وی حمله شده، گفت: من که از روز جمعه برای پیگیری پرونده به شیراز سفر کردم، دیشب برای زیارت به حرم سیدعلاالدین حسین رفتم که در بازگشت مشاهده کردم خودروی من با آجر تخریب شده و شیشه‌های آن کاملا شکسته شده بود و با یک اسپری روی اتومبیل من نوشته بودند: «اخطار اول».

 


وکیل مطهری خاطرنشان کرد: پس از این اتفاق٬ بلافاصله موضوع را به مقامات امنیتی استان شیراز اطلاع دادم و پلیس با صورتجلسه اظهارات بنده در حال پیگیری مساله است لذا تا زمان تعیین و تکلیف این پرونده در شیراز خواهم ماند.


وی با بیان اینکه بنا به دستور استاندار شیراز از اینجانب خواسته شد که محل سکونت خود را ترک کنم، گفت: برای همین هم‌اکنون به استانداری منتقل شده‌ام و در اینجا ساکن هستم.

 

ترک‌همدانی این را هم گفت که هم اکنون هیات ویژه‌ای از تهران به دستور وزیر کشور برای پیگیری موضوع پرونده با حضور در شیراز با دادستان این استان جلسه دارند و این جلسه هنوز به اتمام نرسیده است.

 

وکیل علی مطهری، همچنین روز گذشته از ثبت شکایت موکل خود در دادگستری شیراز خبرداده بود.

 

مصطفی ترک همدانی در این باره به روزنامه ی ایران گفته بود: شکایت آقای مطهری از عاملان و آمران حمله، تحت عناوینی چون تخریب، توهین، قذف (فحش و نسبت‌های ناروا دادن که دیگر توهین تلقی نمی‌شود، بلکه عنوان شرعی پیدا می‌کند) و ضرب و جرح در دادگستری شیراز ثبت شده است.


وی با بیان اینکه اسامی و عناوین این افراد برای من و شاکی هنوز مشخص نیست، افزود: دادستان استان از دستگاه‌های امنیتی استان خواسته تا این افراد شناسایی شوند و منتظر هستیم تا استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تأمین و مسئول رسیدگی ویژه حادثه از ناحیه وزیر کشور، اسامی این افراد را به دادستان اعلام کند.

 

این وکیل درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه نامه شورای تأمین درباره برگزار نشدن سخنرانی مطهری، برای وی و دانشگاه لازم الاجرا بوده است، گفت: نامه شورای تأمین استان، نظر مشورتی است و نمی‌تواند دستوری باشد.

 

ترک همدانی در پاسخ به اینکه آیا در پرونده اهمال برخی مسئولان امنیتی و انتظامی نیز بررسی خواهد شد، با تأکید بر اینکه در این حادثه این مسئولان اهمال کرده‌اند، ادامه داد: نمی‌شود که از یک طرف شورای تأمین عنوان کند که ما مجوز سخنرانی ندادیم و از طرفی گفته شود که از حادثه بی‌خبر یا بی‌اطلاع بودیم. کسانی که مسئولیت تأمین جانی افراد را بر عهده دارند، نمی‌توانند با گفتن اینکه مجوز ندادیم، بگویند مسئولیت هم نداریم. به همین دلیل یکی از مواردی که ما تقاضا کردیم، همین است که این مطلب را در دستور کار خود قرار بدهند.

 

وکیل علی مطهری با تأکید براینکه تا پایان بررسی پرونده در شیراز باقی خواهم ماند، اظهار کرد: از روز جمعه وکلای دادگستری سراسر کشور، به همراه وکلای استان فارس، ‌ضمن حمایت از نماینده شجاع مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خواستار ورود، هماهنگی و کمک در این پرونده شده‌اند.


شناسایی عوامل اصلی حمله به مطهری


همزمان استاندار و رئیس شورای تامین استان فارس اعلام کرد از شناسایی عوامل اصلی حمله به خودروی مطهری در شیراز و معرفی آنها به دستگاه قضایی خبر داد.


سید محمد احمدی گفته است که در لحظات پایانی روز شنبه عوامل اصلی حمله به خودروی مطهری شناسایی و به مقامات قضایی استان معرفی شدند.

 

استاندار فارس گفته است: بدیهی است‌ شناسایی سایر عوامل و زمینه‌سازان انجام این حرکت ناپسند و هنجارشکنانه در دست بررسی ‌و اقدام لازم قرار دارد.

 

علی لاریجانی: برخورد فیزیکی به خاطر اظهارنظر فردی اقدامی مخالف نظام است


رئیس مجلس شورای اسلامی نیز امروز در نطق میان دستور مجلس با اشاره به حمله به علی مطهری آن را اقدامی "ناپسند و زشت" خواند و گفت: امیدوارم با پیگیری جدی این گونه اقدامات ناصحیح در کشور ریشه کن شود.

 

لاریجانی افزود: تصور نشود اینگونه اقدامات کمک به نظام است بلکه درست خلاف آن اقدام مخالف و مباین نظام است. عرض بنده با کسانی است که‌گاه تصور می‌کنند به خاطر نظام این اقدامات توجیه شرعی یا انقلابی دارد. سوال این است مقصود از نظام چیست؟ نظام علی العموم به معنای هویت جمعی است که بر پایه قانون اساسی شکل یافته است و یکی از ارکان قانون اساسی آزادی بیان است مخصوصا در مورد نمایندگان مجلس که نص قانون اساسی این است که در تمام مسائل داخلی و خارجی می‌توانند اظهار نظرنمایند لذا اقدامی از این سنخ که برخورد فیزیکی و غیرقانونی به خاطر اظهارنظر فردی آن هم نماینده مجلس صورت پذیرد یک اقدام مخالف نظام می‌باشد.

 

رئیس مجلس اضافه کرد: با توجه به نظر صریح مقام معظم رهبری که در قبال اینگونه اقدامات فرمودند خلاف است و کسانی که به نظر ما تعهد دارند بدانند و مسئولان را موظف فرمودند که با اینگونه اقدامات که جلسات را بر هم می‌زند برخورد شود.


لاریجانی ادامه داد: قطعا بحث در رابطه با درستی همه عقایدی که مطرح شد، نیست بلکه بحث در این است که فایده اظهار نظر آزادانه بیشتر از آن است که به خاطر اطمینان از صحت عقاید نظامی سختگیرانه طراحی کنیم که افراد پس از آن نتوانند عقاید خود را بیان کنند. لذا شیوه درست در یک نظامی که آزادی بیان رکن آن بوده، این است که پاسخ نظرات که تصور می‌شود دقیق نیست ارائه شود که این به معنی انجام و رایج بودن گفت‌وگوهای انتقادی در کشور است.

 

وی افزود: طبعا بیش از ۹۹ درصد آرای مختلف با این روش مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که مبنای آن جدال احسن است، البته ممکن است مواردی توهین و افترا و یا شکستن مرزهای امنیت ملی باشد که قطعا در این موارد دادگاه‌های صالحه طبق قانون باید رسیدگی کند نه اقدامات غیر قانونی از این سنخ، چرا که قانون برای رفع همین گونه مرافعات وضع می‌شود، نه اینکه هرکس سرخود، حتی برای دفاع از حق خود اقدام کند.

 

لاریجانی اظهار کرد: در شرایط کنونی هم وزارت کشور و وزارت اطلاعات باید با این مسئله برخورد جدی کند و هم افرادی که به این امور می‌پردازند باید توجه کنند که اقدامات آن‌ها توجیه دینی، انقلابی و قانونی ندارد.

 

فرمانده سپاه فارس: با این برخوردهای سخیف مخالفیم


نماینده سپاه فجر استان فارس نیز "سنگ پرانی" به علی مطهری را محکوم کرد.


به گزارش "کازرون خبر" غلامحسین غیب پرور که در یادواره شهدای استان سخن می‌گفت در بخش از صحبت های خود با اشاره به حوادث اخیر در شیراز، گفت: ما با اینگونه برخوردهای سخیف مثل سنگ پراکنی مخالفیم و شدیدا محکوم می کنیم و مردم بصیر و ولایت مدار سناریوی پشت پرده اینگونه اتفاقات را بخوبی میدانند .


 

کری: به ایران اعلام می‌کنم کنگره حق تغییر یک توافق اجرایی را ندارد

Posted: 15 Mar 2015 12:12 AM PDT

 جرس: وزیر امور خارجه آمریکا برخلاف اظهاراتش در کنفرانس خبری در شرم‌الشیخ مبنی بر وجود اختلافات مهم در مذاکرات هسته‌ای این بار ابراز امیدواری کرد که در طول روزهای آتی می‌توان به توافق رسید.  

 

به گزارش ایسنا، جان کری در آستانه مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، گفت: ما بسیار امیدواریم که قدرت‌های جهان بتوانند در روزهای آتی به توافقی با ایران دست یابند.

 

وی ادامه داد: امید من این است که در روزهای آتی این توافق امکان‌پذیر باشد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اظهاراتش افزود: اگر همان‌گونه که ایران می‌گوید در واقع برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز باشد در این صورت بیایید اجازه دهیم که به توافق دست یابیم. ما بسیار امیدواریم که هیچ‌گونه تغییری در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن به وجود نمی‌آید که این ماه‌ها به ما فرصت تصمیم می‌دهند.

 

کری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به هنگام دیدار با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در لوزان سوئیس درباره نامه برخی از سناتورها عذرخواهی خواهد کرد یا نه با رد هرگونه عذرخواهی، اضافه کرد: من درباره اقدام غیرقانونی و بدون فکر برخی که نزدیک به 60 روز گذشته به سنای آمریکا وارد شده‌اند عذرخواهی نمی‌کنم. این اقدام غیرمناسب بوده است.

 

وی ادامه داد: من به مذاکره کنندگان ایران و دیگر کشورهای دخیل در مذاکرات هسته‌ای اعلام می‌کنم که کنگره حق تغییر یک توافق اجرایی را ندارد. ممکن است رئیس جمهور بعدی دیدگاه متفاوتی داشته باشد اما اگر ما کار خود را به درستی انجام دهیم در این صورت همه ملت‌ها منافعی در این مسأله خواهند داشت که مطمئن شوند برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.