جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیام تسلیت احمد منتظری به مهدی کروبی

Posted: 13 Mar 2015 05:02 AM PDT

 جرس: حجت‌الاسلام احمد منتظری در پیامی درگذشت برادر مهدی کروبی را به وی تسلیت گفت.

 

متن این پیام که در وبسایت اطلاع‌رسانی آیت‌الله العظمی منتظری آمده، به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
إنّا لله و إنّا إلیه راجعون

حضرت حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ مهدی کروبی

پس از سلام و تحیت؛ رحلت برادر عزیزتان را به جنابعالی و خانواده و فرزندان و دیگر بستگان و دوستان آن مرحوم تسلیت عرض می کنم.

از خداوند کریم و رحیم غفران و رضوان الهی برای ایشان، و صبر جمیل و اجر جزیل برای جنابعالی و تمامی بازماندگان خواستارم.

امیدوارم هرچه زودتر این حصر غیرقانونی برچیده شود، و مردم شریف ایران از حضور جنابعالی که از سرمایه های این کشور هستید بهره مند گردند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

احمد منتظری
1393/12/22
 

شکایت مطهری از عاملان حادثه شیراز

Posted: 13 Mar 2015 04:46 AM PDT

 جرس: وکیل مدافع علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت، برای پیگیری قضایی عاملان حمله به علی مطهری در شیراز در حال تنظیم شکایت در دستگاه های قضایی محل وقوع جرم هستیم.  

 

مصطفی ترک همدانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : هر چند در حمله افراد ناشناس آسیب هایی به علی مطهری و همراهان وی وارد شده ولی خوشبختانه این آسیب ها جدی نیست.

 

وی افزود: خسارت خودروی تاکسی حامل مطهری نیز که مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود با پیگیری مطهری از سوی استانداری استان فارس تامین و خودرو تعمیر شد.

 

وی ادامه داد: دیگر خسارت های راننده تاکسی نیز توسط حامیان مطهری در جنوب کشور پرداخت و رضایت کامل این راننده شیرازی جلب شد.

 

علی مطهری ساعت 16 روز دوشنبه وارد فرودگاه شیراز شد و قرار بود ساعت 18و 30 دقیقه در سالن حکمت دانشگاه شیراز سخنرانی کند.

 

با ورود مطهری به سالن فرودگاه، عده ای از افراد مشخص با تجمع در مقابل سالن ورودی شروع به شعار دادن کردند.

 

این عده هنگامی که مطهری سوار بر خودرو شد، آشکارا و بدون واهمه از قانون، شیشه های خودرو را با سنگ و چوب شکستند که در این زمان راننده خودرو حامل مطهری با سرعت به حرکت درآمد، اما این عده موتور سوار در تعقیب وی به حرکت درآمدند.

 

راننده خودرو پس از این تعقیب، وارد کلانتری میدان گل سرخ شیراز شد و بیش از سه ساعت را در محاصره این عده در داخل کلانتری گذراند.

 

سرانجام علی مطهری به تهران بازگشت. 

 

مصطفی دانشجو در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد

Posted: 13 Mar 2015 04:30 AM PDT

 جرس: در پی حمله تنفسی اخیر مصطفی دانشجو در زندان اوین و وخامت حال او، این درویش زندانی عصر دیروز به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ویژه بستری شد.  

 

به گزارش مجذوبان نور، مصطفی دانشجو، وکیل دادگستری و فعال حقوق دراویش که به بیماری آسم شدید و آریتمی قلبی مبتلاست در اثر وخامت وضعیت ریه‌اش که در روزهای اخیر نیز به حمله تنفسی شدیدی انجامید به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه (سی سی یو) ‌ بستری شد.

 

مصطفی دانشجو که از تاریخ اول بهمن ماه در حین درمان و بدون ترخیص پزشک از بیمارستان به زندان بازگردانده شد در این مدت با اعزام او به مراکز تخصصی موافقت نشده بود و حتی وی از مصرف داروهای پزشک فوق تخصص خود محروم مانده بود.

 

این درحالی است که این زندانی به رغم توصیه پزشکان در یکی از پر ازدحام‌ترین بندهای زندان، بند ۸، محبوس بود که شرایط آنجا می‌تواند تشدید بیماری و بروز حملات تنفسی- قلبی و خطرات احتمالی جانی را برای وی در پی داشته باشد. 

 

آزادی محمد يوسفی، فعال دانشجويی،‌ با قرار وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی

Posted: 13 Mar 2015 04:14 AM PDT

 جرس: محمد يوسفی، فعال دانشجويی که در دی ماه سال جاری به دليل فعاليت در شبکه اجتماعی فيس‌بوک توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود، با قرار وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی آزاد شده است.  

 

به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران به نقل از يک منبع موثق، آقای يوسفی روز دوشنبه گذشته آزاد شد.

 

بر اساس اين گزارش،‌ محمد يوسفی در تمام مدت بازداشت در «بند دو الف» سپاه پاسداران در زندان اوين نگهداری می‌شد. کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران می‌گويد او در روزهای آخر تحت فشار برای پذيرش اتهامات ساختگی و اعتراف تلويزيونی قرار داشت.

 

محمد يوسفی يکی از ۱۲ نفری است که به دليل فعاليت فيس بوکی در دی ماه توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند.

 

پس از آن، مرکز جرايم سپاه پاسداران در بهمن ماه با انتشار بيانيه ای از بازداشت ۱۲ فعال فيس‌بوک در پروژه ای موسوم به «عنکبوت» خبر داد و آنان را متهم به «ترويج فساد و استحاله سبک زندگی ايرانی» در فضای مجازی کرد. 

 

علمای شیعه وسنی در پاسخ به اتهام الازهر: شیعیان واهل سنت باهم علیه داعش مبارزه می کنند

Posted: 13 Mar 2015 04:14 AM PDT

البرادعی از رشوه ۳ میلیارد دلاری آل سعود برای تخریب شیعیان خبر داد
 جرس: « دکتر احمد الطیب»؛ شیخ الازهر در گفت و گو با « دکتر نجیب جبرییل»، رییس سازمان « اتحادیه حقوق بشر مصر» ضمن ابراز نگرانی از اوضاع عراق؛ مدعی شد: نیروهای بسیجی مردمی شیعه با هجوم به تکریت و الانبار قصد دارند اهل تسنن ساکن این مناطق را نابود کنند.

 

به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه المصریون، وی در ادامه ادعایش افزود: نیروهای مردمی با هجوم به تکریت، شهروندان اهل تسنن را اعدام کرده، خانه هایشان را آتش زدند، و کودکان و زنان شان را با خونسردی هر چه تمام تر به دار آویختند.

 

در پاسخ به ادعای الازهر، « جماعه علماء العراق» اهل تسنن ، ضمن دعوت از الازهر برای تکمیل و تصحیح اطلاعات خود در مورد نیروهای مردمی و ماهیت تنش در استان های صلاح الدین و الانبار ، اعلام کرد: نیروهای مردمی که جهت شرکت در عملیات آزادسازی وارد تکریت شده اند، یک گروه فرقه ای مذهبی نیستند، بلکه افراد زیادی از ادیان و مذاهب مختلف را شامل می شوند.

 

جماعه علما العراق در بیانیه ای نوشت: آن گونه که پیداست، الازهر نمی داند که نیروهای بسیج مردمی یک گروه فرقه ای نیستند، بلکه در آن شیعیان و اهل تسنن در کنار یکدیگر برای به انجام رساندن هدفی والا که آزادی مناطق تحت تصرف داعش است، تلاش می کنند.

 

در پایان بیانیه آمده است که « مراجع دینی نجف اشرف بارها خطاب به نیروهای مردمی از آنان خواسته اند تا در راه حفظ جان شهروندان اهل تسنن تلاش کنند »و این توصیه از سوی بسیاری از داووطلبان مورد تایید و پذیرش قرار گرفت.

 

برخی از علمای دینی تشیع همچون شیخ بشیر النجفی در پیامی خطاب به الازهر ضمن تاکید بر خوشحالی اهل تسنن از پیشروی نیروهای مردمی ، خاطر نشان کرد: قرار آزادی مناطق تحت تصرف داعش، به درخواست اهل تسنن توسط مسوولین دولتی گرفته شد ، علاوه بر آن نیروهای داووطلب مردمی را تنها شیعیان تشکیل نمی دهند بلکه در میان آن ها اهل تسنن، ایزدی ها و مسیحیان شرکت دارند.

 

به گزارش المنار، این مرجع تقلید شیعیان در بیانیه ای آورد: متاسفانه کشورهای قدرتمند جهان ، به طور جدی با عراق همکاری نمی کنند، آنها اسلحه های خریداری شده توسط دولت را به مسوولین دولتی تحویل نمی دهند و به تامین اسلحه داعش نیز پایان نمی دهند .

 

در بخش دیگری از بیانیه حضرت آیت الله بشیر نجفی آمده است: شیعیان افسار گسیخته و انتقام جو نیستند، اما با توجه به فتاوی صادر شده از شما در مورد لزوم انتقام از داعشی ها و قطع دستان آن ها بعد از واقعه شهادت کساسبه ، امکان آن وجود دارد که برخی از اهل تسنن به فتوا عمل کرده و انتقام بگیرند.

 

محمد البرادعی از رشوه 3 میلیارد دلاری آل سعود برای تخریب شیعیان خبر داد

 

از سوی دیگرمحمد البرادعی، سیاستمدار بارز مصری که در سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ مدیریت کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای را بر عهده داشت در سخنانی فاش کرد شیوخ الازهر برای صدور بیانیه علیه گردان های داوطلب مردمی عراق موسوم به "حشد شعبی" بسیار تحت فشار بوده اند.

 

وی افزود: برادران در وزارت دارایی (مصر) خواستار مساعده شیوخ الازهر برای صدور بیانیه ای در محکومیت حشد شعبی شدند که علیه داعش در عراق می جنگند و بر سر 3 میلیارد دلار پرداخت سعودی برای صدور این بیانیه موافقت شده بود.

 

البرادعی در ادامه تصریح کرد: بحران اقتصادی اخیر که گریبان مصر را گرفته ، این کشور را تحت فشار شدید قرار داده و احیانا آن را مجبور به اتخاذ مواضعی می کند که به طرف های دیگری کمک می کند؛ همانگونه که در مورد قطر و حمایتش از حکومت اخوان اتفاق افتاد اکنون دور سعودی و حکومت ژنرال «السیسی» است.

 

الازهر با صدور بیانیه ای مدعی شد : گردان های شیعی داوطلب که با ارتش عراق متحد شده اند اقدام به ذبح و تعرض به شهروندان عراقی می کنند که وابسته به داعش یا دیگر گروه های تروریستی نیستند. در ادامه این بیانیه ادعا شده بود که این اقدامات در مناطقی که دارای اکثریت سنی نشین هستند، اتفاق می افتد. 

 

شکست مذاکرات هسته‌ای باعث سرکوب بیشتر جامعه‌ مدنی می‌شود

Posted: 13 Mar 2015 03:05 AM PDT

گفتگو با هادی قائمی؛
جرس-  فیروزه رمضانزاده:  نزدیک به دو سال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران می‌گذرد اما باوجود وعده‌های وی در مورد ارتقای آزادی بیان در ایران، انتشار اخبار متعدد از اعدام اقلیت‌های دینی و سیاسی و نیز بازداشت فعالان مدنی و کنشگران حقوق زنان و کودکان بر بد‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران دلالت می‌کند.  

رسانه‌ها و مطبوعات ایرانی همچنان با خطر محدودیت‌، توقیف و تعطیلی مواجهند. به منظور تببین و تشریح وضعیت حقوق بشر و مطبوعات در دولت حسن روحانی با هادی قائمی، مدیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتگویی انجام داده‌ایم که در پی می‌آید:


آقای قائمی، آخرین گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در مارس ۲۰۱۵ درحالی منتشر شده است که وضعیت حقوق بشر در دوران دولت حسن روحانی بحرانی‌تر شده است‌. سرفصل‌های عمده این گزارش چه بود؟


بله، آخرین گزارش احمد شهید به شورای حقوق بشر روز دوازدهم مارچ منتشر شد که روزدوشنبه در مورد آن صحبت خواهد کرد.‌‌ همان طور که می‌دانید با گذشت قریب به دو سال از انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری، وضعیت حقوق بشر در ایران به صورت عمومی تغییرچندان چشمگیری نداشته و همچنان شاهد ادامه روند منفی پنج سال گذشته هستیم. در این مورد، گزارشگر ویژه سازمان ملل، آخرین گزارش خود را برای شورای حقوق بشر سازمان ملل منتشر کرد که در آن بار دیگر به طور مستند به ابعاد مختلف دهشتناک نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است. مخصوصاً مساله افزایش اعدام‌ها در سال ٬۲۰۱۴ تعداد اعدام‌ها نسبت به سال‌های دیگر همچنان افزایش یافته است. در گزارش اخیر احمد شهید به موضوع عدم وجود استاندارد‌ها و معیارهای دادگاه‌های عادلانه و نیز بازداشت‌های خودسرانه و نقض حقوق وکلایی که برای دفاع از متهمان سیاسی عقیدتی تلاش می‌کنند اشاره شده است. وی همچنین در این گزارش به وضعیت زندانیان سیاسی عقیدتی توجه ویژه‌ای داشته است. شهید همچنین به موضوع عدم آزادی بیان و دسترسی آزاد به اطلاعات تاکید داشته است،‌‌ همان طور که می‌بینیم در ایران مجوز برگزاری تجمعات مسالمات انجمن‌ها صادر نمی‌شود، از طرفی اقلیت‌های دینی هم چنان زیر فشارهای گوناگون به سر می‌برند، این موارد سرلوحه‌های عمده گزارش جدید آقای شهید هستند.


برپایه اطلاعات و نامه‌های منتشر شده از سوی زنان زندانی که دوران حبس خود را در زندان قرچک گذارنده‌اند زندان قرچک ورامین به عنوان یکی از بد‌ترین زندان‌های ایران شناخته شده است چرا که زندانیان این زندان از ابتدایی‌ترین حقوق بهداشتی خود نیز محروم هستند، آیا در گزارش اخیر احمد شهید به وضعیت این زندان و زندان‌های مشابه در ایران اشاره شده است؟


بله در این گزارش به وضعیت غنچه قوامی که در زندان قرچک بوده اشاره شده است.‌‌ همان طور که می‌دانید درطول چند ماه گذشته تعداد زیادی از فعالان حقوق زنان و کودکان از جمله غنچه قوامی و آتنا فرقدانی بازداشت و به زندان قرچک منتقل شدند. به گفته زندانیانی که در این زندان دوران حبس خود را سپری کرده بودند وضعیت زندانیان در این زندان بسیار نامناسب است. در مجموع، طی یک سال و نیم گذشته تعداد زنانی که در ایران بازداشت شدند از روزنامه نگار گرفته تا هنرمندان و فعالان حوزه زنان همچنان رو به افزایش بوده و به نظر می‌رسد نیروهای امنیتی و اطلاعاتی فشار زیادی بر روی حوزه زنان وارد کرده‌اند که البته با اتفاقاتی که در پی اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان رخ داد این روند تشدید پیدا کرد، در پی این حوادث کنشگرانی نظیر مهدیه گلرو به زندان افتادند.


یکی دیگر از موارد نقض حقوق زنان در ایران در حوزه موسیقی رخ داده است، در طول دو سال اخیر و فعالیت دولت روحانی٬ دامنه اعمال محدودیت برای خوانندگان زن شدید‌تر شده است.


بله‌‌ همان طور که شما هم اشاره کردید در ایران بر روی زنانی که در حوزه موسیقی به عنوان نوازنده یا خواننده فعالیت می‌کنند حساسیت‌های بسیاری اعمال شده است و در مجموع می‌بینیم برخی از قشرهای حکومتی می‌خواهند از هر گونه فعالیت زنان در امور اجتماعی و فرهنگی و حتی حضور آن‌ها در دانشگاه‌ها جلوگیری کنند. موسیقی زنان نیز یکی از مواردی ست که می‌بینیم از اجرای بسیاری از کنسرت‌ها و فروش و توزیع البوم‌هایی که حتی با مجوز منتشر شده‌اند جلوگیری می‌شود. این روند، حملات شدیدی را به سمت وزارت ارشاد و دولت روحانی نشانه رفته است.


نهادهای بین‌المللی وضعیت آزادی بیان و روزنامه‌نگاران در دولت یازدهم را نامناسب برآورد کرده‌اند. شما وضعیت مطبوعات در دو سال اخیر را چگونه می‌بینید؟


به اعتقاد من در شش ماهه نخست فعالیت دولت حسن روحانی وضعیت مطبوعات بسیار مناسب‌تر بود. پس از آنکه روزنامه‌های مختلفی را توقیف کردند و تعدادی از روزنامه نگاران بازداشت شدند، فضایی از خودسانسوری و ارعاب در این حوزه ایجاد شد که موجب شد شاهد موارد جدیدی نباشیم ولی شاید مورد جدید،‌‌ همان مورد اسیدپاشی باشد که بلافاصله عکاس و سردبیران محلی ایسنا در اصفهان را بازداشت کردند و از آن زمان به بعد بود که ازهرگونه خبررسانی مستقل در این حوزه جلوگیری شد. بنابراین نه تنها وضعیت مطبوعات در ایران بهتر شده بلکه فضای رعب و وحشت در این حوزه بیشتر نیز شده است. به نظر می‌رسد بازداشت‌هایی مثل بازداشت‌های ایسنا بسیار تاثیرگذار بوده است زیرا به سرعت این پیام را به سایر فعالان این حوزه منتقل کردند که چنانچه در هر حوزه‌ای بخواهند به صورت مستقل پیگیری کنند یا خبررسانی کنند می‌بایست هزینه زیادی بپردازند. همچنین شواهد موجود نشان می‌دهد که خودسانسوری هم در روزنامه‌ها و مطبوعات ایران بسیار بیشتر از گذشته صورت می‌گیرد.


کمپین بین المللی حقوق بشر طی یک سال اخیر در حوزه جمع آوری اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر در ایران چه دستاورد‌ها و فعالیت‌هایی داشته است؟


درمجموع، تلاش کردیم هم چنان به موارد مختلف و گسترده نقض حقوق بشر در ایران بپردازیم. همچنین سعی کردیم به شکل مستند، پیشنهاد‌ها و راه حل‌هایی در رابطه با خط مشی‌های حکومت ایران به جامعه بین المللی ارائه کنیم. ما در این سه حوزه سه گزارش داشتیم، یکی در مورد وضعیت اینترنت و تحولاتی که پیرامون اینترنت ملی در حال وقوع است. همچنین گزارش بسیار مبسوطی داشتیم در مورد حوزه زنان. در این رابطه جمعه گذشته گزارشی در مورد اسیدپاشی و لوایح مجلس ایران برای محدود کردن بیشتر زنان منتشر کردیم. همچنین تابستان گذشته گزارشی در مورد مذاکرات هسته‌ای و نیز نگرش و انتظارات جامعه مدنی نسبت به این مذاکرات منتشر کردیم و نقطه نظرات فعالان مختلف داخل ایران را جمع آوری و به جامعه بین المللی ارائه کردیم چرا که به اعتقاد ناظران کمپین، تبیین و برآورد جامعه مدنی ایران، کاهش تنش‌های بین المللی و موفقیت در این مذاکرات در حقیقت می‌تواند پنجره امیدی باشد و البته شکست در این مذاکرات به فشار‌ها و سرکوب‌های بیشتری منجر خواهد شد. با توجه به گسترش دسترسی به اینترنت که از تابستان امسال شروع شد، فعالیت‌هایی در حوزه فرهنگ سازی بین عامه مردم داشتیم.‌‌ همان طور که می‌دانید دولت روحانی اجازه داد شرکت‌های تلفن همراه دسترسی به اینترنت را بر روی تلفن‌های همراه فراهم کنند که پیش از این جلوگیری می‌کردند. در این رابطه ما بر روی فرهنگ سازی بیشتر تمرکز و تلاش کردیم برای مثال، تولید رادیوی هفتگی با عنوان «پنج عصر» و اجرای کامبیز حسینی که از رادیو فردا پخش می‌شود و بر روی اینترنت قرار می‌گیرد. در این راستا موفق شدیم اخبار لازم را به صورت هفتگی در دسترس میلیون‌ها مخاطب ایرانی قرار دهیم. همچنین ارائه تحلیل‌های مرتبط و فرهنگ سازی با استفاده از ویدئوهای کوتاه بر روی اینترنت یکی از روش‌های فرهنگ سازی بسیار موفق و جدید ما به شمار می‌رود. اما بیان یک نکته مهم ضروری ست، مادامی که دولت ایران با سازمان‌های حقوق بشری وارد گفتمانی متعارف نمی‌شود و از حضور و ورود جامعه مدنی درون ایران بر سیاست گذاری‌های دولت جلوگیری می‌کند تمرکز و تاکید ما برتبیین فرهنگ عامه مردم ادامه خواهد داشت.


بازتاب و ثمره این فعالیت‌ها و فرهنگ سازی‌ها در کدام یک از حوزه‌های مدنی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مشهود بوده است؟


یکی از نقاط روشنی که در این زمینه دیدیم فعالیت‌هایی بوده که کنشگران داخل ایران برعلیه اعدام و حکم قصاص انجام دادند. بر اساس آخرین اطلاعاتی که خود مقام‌های قوه قضاییه ارائه کرده‌اند در یک دوره زمانی ۱۴ ماهه ار فروردین ۹۲ تاکنون بیش از ۶۰۰ خانواده در مورد قصاص تصمیم به بخشش گرفته‌اند و این مساله نشان می‌دهد که فرهنگ سازی در این راستا بسیار مهم بوده است چرا که از نقض گسترده حقوق بشر در ایران در آینده نیز جلوگیری می‌کند. اما در مجموع بسیاری از موارد نقض حقوق بشر ازسوی افرادی صورت می‌گیرد که دارای مناصب و قدرت حکومتی هستند و البته متاسفانه تاثیرگذاری این فرهنگ سازی برروی آن‌ها امری بسیار دشوار است.
 

تکذیب خبر بازداشت مهدی هاشمی: این اخبار کذب نشانه خوبی نیست

Posted: 13 Mar 2015 02:22 AM PDT

 جرس: وکیل مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، خبرهای منتشر شده درباره بازداشت وی را تکذیب کرده و اعلام کرد که هدف منتشرکنندگان این خبر «ادامه فشار» بر پرونده مهدی هاشمی است. او همچنین گفت که این «اخبار کذب نشانه خوبی نیست».  

 

او گفت: «انعکاس چنین مطالبی را در راستای ادامه فشار‌ها بر پرونده مهدی هاشمی می‌دانیم. »

 

روز پنج‌شنبه، ۲۱ اسفند، خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج دانشجویی، و برخی پایگاه‌های خبری اعلام کردند که مهدی هاشمی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است.

 

ساعاتی پس از انتشار این خبر، وحید ابوالمعالی، وکیل مهدی هاشمی، به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «بنده چند دقیقه پیش با مهدی هاشمی ملاقات داشتم و وی هم‌اکنون در منزل پدر خود آیت‌الله هاشمی به سر می‌برد.»

 

آقای ابوالمعالی در عین حال با بیان این که این اخبار کذب نشانه خوبی نیست افزود: «انعکاس چنین مطالبی را در راستای ادامه فشار‌ها بر پرونده مهدی هاشمی می‌دانیم. »

 

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز ساعاتی پس از انتشار خبر بازداشت مهدی هاشمی اعلام کرد که بر اساس بررسی‌های خبرنگار این خبرگزاری این موضوع صحت نداشته و کذب است.

 

در روزهای گذشته همچنین خبرهایی در شبکه اجتماعی وایبر از محکومیت مهدی هاشمی به ۱۵ سال زندان منتشر شده است، اما مقامات قوه قضائیه ایران تاکنون این خبر را تائید یا تکذیب نکرده‌اند.

 

در همین حال خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه گذشته خبر داده بود که حکم پرونده مهدی هاشمی از سوی دادگاه انقلاب تهران صادر شده و احتمالاً اوایل هفته آینده ابلاغ خواهد شد.

 

همچنین به گفته غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران، قرار است حکم پرونده مهدی هاشمی تا پایان امسال اعلام شود.

 

این در حالی است که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند، گفته بود که «بدون هیچ دلیلی تعداد زیادی اتهام» برای مهدی هاشمی «درست کرده بودند»، اما دادگاه تا به حال دلیلی برای جرم او «پیدا» نکرده است.

 

یک روز پس از این سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، در اظهار نظری انتقادی گفت که «القای این که متهم تبرئه شود ولی به‌ نحو دستوری او را محکوم کنند» را «خلاف» و نشر آن را «قابل پیگیری» می‌داند. 

 

آنان که به نام دولت تدبیر و امید سُکان استان را در دست گرفته اند با دولت غش در معامله کرده‏ اند

Posted: 13 Mar 2015 12:23 AM PDT

بیانیه انجمن اسلامی مدرّسین دانشگاههای حوزه شیراز
 جرس: انجمن اسلامی مدرّسین دانشگاههای حوزه شیراز در محکومیت حمله قانون شکنان به علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی بیانیه ای صادر و در آن تاکید کرد: آنان که به نام دولت تدبیر و امید سُکان استان را در دست گرفته اند با دولت غش در معامله کرده‏ اند.  

 

در بخشی از این بیانیه با اشاره به حمله لباس شخصی ها به علی مطهری آمده است: این گروه این بار متأسفانه مهد فرهنگ ایران اسلامی یعنی شهر شیراز را میدان جولان خود گردانده اند و علیرغم بیزاری شهروندانی که در تاریخ به مدارا و عقلانیت شهره‏ اند و به‏ رغم سیره پیشوایان دین، به جای گفتگوی عقلانی آن هم در فضای آزادانه دانشگاه، منطق فرعونی و زور و چماق و غلبه برتری خواهی و بی قانونی را در شهر، عربده می کشند.

 

متن کامل این بیانیه در ادامه آمده است:

 

باسمه تعالی

 

"چو پرده دار می زند به شمشیر همه را کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند"

مدتی است که پروژه بی اعتبار کردن دولت تدبیر و امید و احکام و دستورات و مجوّزهای آن، در دستور کار گروههایی قرار گرفته که به واسطه بی‏ تدبیری و هزینه‏ هایی که سالیانی برای نظام و مردم ببار آورده بودند، بنا بود با پذیرش رأی ملت در خرداد 92 حداقل برای مدتی از صحنه کنار روند و دور از تبعیض ها و رانتهایی که به آن عادت کرده بودند بسر برند، تا مردم مدتی طعم امنیت و اسلام رحمانی و مردم سالاری دینی را بچشند اما ظاهراً عزم این گروه آنست که اثبات کنند هیچ چیز عوض نشده است و وعده‏ ها و احکام دولت تدبیر و امید بی اعتبار است و قرار نیست اعتدالی در سیاست داخلی و خارجی حکم فرما شود. اینان عزم این دارند که بدین وسیله مردم و خصوصاً طبقه جوان و دانشجو را سرخورده و مأیوس کرده و در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی خود یکّه‏ تاز میدان و پیروز صحنه بی رقیب باشند. این گروه این بار متأسفانه مهد فرهنگ ایران اسلامی یعنی شهر شیراز را میدان جولان خود گردانده اند و علیرغم بیزاری شهروندانی که در تاریخ به مدارا و عقلانیت شهره‏ اند و به‏ رغم سیره پیشوایان دین، به جای گفتگوی عقلانی آن هم در فضای آزادانه دانشگاه، منطق فرعونی و زور و چماق و غلبه برتری خواهی و بی قانونی را در شهر، عربده می کشند.

و از این تأسف بارتر مسؤولیت ناشناسی مسؤولین تأمین استان که از تأمین امنیت شهروندان شانه خالی می‏کنند و به جای برخورد با متخلفان که اجتماع موتورسواری شان و دیگر تحرکاتشان بی مجوز قانونی بوده تجمعاتی را که مجوز قانونی را اخذ کرده بودند تحت فشار گذاشتند. مضحک آنکه مجرمان خود کلانتری محل حضور آقای دکتر علی مطهری نماینده محترم مجلس شورای اسلامی را محاصره کرده و شعار می‏دادند! از اینجا می‏توان فهمید که چرا رئیس سابق نیروی انتظامی به خود و نیروی تحت امرش نمره 10 از 20 داده است. از سوی دیگر وقتی اوباشان این چنین مجالی در شهر پیدا می کنند، معلوم می شود که آنان که به نام دولت تدبیر و امید سُکان استان را در دست گرفته اند با دولت غش در معامله کرده‏ اند و شورای تأمین استان نیز مع‏الاسف در برخورد با متخلّفان و حمایت از قانون مداران کوتاهی کرده است.

ما هشدار می دهیم که اگر این گروه قلیل مهار نشوند قابلیت تبدیل به طالبان و داعشهای وطنی را دارند. لذا انجمن اسلامی مدرسین دانشگاههای حوزه شیراز ضمن محکوم کردن چنین اعمال غیرفرهنگی و تنش ‏زا خواستار برخورد قاطع با اوباشانی که قانون، امنیت جامعه و حاکمیت دولت را به سُخره گرفته‏ اند، می‏باشد و دانشجویان عزیز را به صبر و متانت و پی‏گیری قانونی قضیه فرامی‏خواند.

 

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها

حوزه شیراز

20/12/93 

ارتش نیجریه یک ایالت را از بوکوحرام پس گرفت

Posted: 13 Mar 2015 12:23 AM PDT

جرس: ارتش نیجریه روز پنجشنبه اعلام کرد، ایالت آداماوا را در شمالشرق این کشور از وجود تروریست های گروه بوکو حرام پاکسازی کرده است.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ارتش نیجریه افزود، بدون دادن تلفاتی موفق به آزادسازی شهرمرزی ماداگالی در نزدیکی ایالت برونو در شمال این کشور شده است.

 

گودلاک جاناتان رییس جمهور نیجریه در مصاحبه ای در روز چهارشنبه گفته بود که دو ایالت آداماوا و یوب تا هفته آینده از کنترل تروریست های بوکو حرام خارج خواهند شد.

 

وی پیش بینی کرد، ایالت برونو نیز تا سه هفته آینده از بوکو حرام پس گرفته خواهد شد.

 

بوکوحرام از اواسط سال 2014 مناطق وسیعی از سه ایالت شمال شرقی نیجریه را تصرف کرده و هراس دولت این کشور را درباره از دست دادن کنترل بر این مناطق برانگیخته است.

 

تاکنون هزاران نفر بر اثر حملات تروریستی این گروه در نیجریه کشته شده اند.


 

وزارت دفاع عراق: تکریت عملا آزاد شده است

Posted: 12 Mar 2015 11:39 PM PDT

جرس: وزارت دفاع عراق اعلام کرد که مرحله دوم آزادسازی شهر تکریت آغاز شده و به زودی این شهر به طور کامل از تروریست‌ها پاکسازی خواهد شد. این درحالی است که به گفته فرماندهان میدانی جنگ تنها 150 عضو داعش در تکریت باقی‌ مانده‌اند.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه اسکای‌نیوز عربی، خالد العبیدی وزیر دفاع عراق که برای اشراف بر عملیات علیه داعش به شهر تکریت رفته است در میان نیروهای نظامی مستقر در این شهر حاضر و تاکید کرد که کار داعش در تکریت و استان صلاح‌الدین به زودی یکسره خواهد شد.

 

وی گفت: ما اکنون وارد مرحله دوم آزادسازی شهر شده‌ایم و پیش‌روی‌ها توسط نیروهای امنیتی، ارتش، پلیس، داوطلب‌های مردمی و نیروهای عشایری بسیار چشمگیر بوده است.

 

نزدیک به 30 هزار نیرو از ارتش و داوطلب‌های مردمی عراق دو هفته پیش عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین را آغاز کردند و با تاکتیک‌هایی که از پیش طراحی شده بود توانستند خیلی زود به شهر تکریت مرکز این استان برسند.

 

بنا به گفته منابع نظامی عراقی، اکنون تنها نزدیک به 150 عضو داعش در تکریت باقی ماندند و بقیه آنها یا کشته شدند و یا از راه‌های باقیمانده به سمت مناطق غربی و شمال غربی تکریت عقب‌نشینی کرده‌اند. داعشی‌ها پس از عقب‌نشینی پل الفتحه که شمال و جنوب رود دجله را به هم متصل می‌کرد، منفجر کردند تا راه ارتباطی تکریت با شهر الحویجه که هنوز در دست داعش است قطع شود.

 

ارتش عراق اعلام کرده که نیروهای داعش هنوز مجتمع حکومتی تکریت واقع در مرکز این شهر و سه منطقه شهر را در اختیار دارند. تله‌ها و مین‌های کارگذاشته شده به علاوه تک‌تیراندازهای داعش پیش‌روی ارتش و نیروهای مردمی را تا حدودی کند کرده است.

 

در پی شکست‌های داعش در استان صلاح‌الدی این گروه به دیگر تاکتیک‌های خود که غالبا در زمان شکست به آنها رجوع می‌کند روی آورده است. مهم‌ترین این تاکتیک‌ها حملات انتحاری، کاشت بمب‌های کنار جاده‌ای حاوی مواد سمی و گشودن جبهه‌های جدید در دیگر نقاط است.

 

در همین راستا داعش حملات خود به شهر رمادی و مناطق اطراف آن در استان الانبار را افزایش داده و به درگیری‌های شدیدی با نیروهای امنیتی و پلیس حاضر در این منطقه پرداخته است. همزمان حملات این گروه در شمال سوریه و در مناطق کرد‌نشین نیز افزایش یافته است. داعش تلاش دارد تا با گسترش جبهه‌های جنگ تمرکز آتش بر روی نیروهای خود در صلاح‌الدین را کاهش دهد.

 

در اقدامی جدید داعش اخیرا در بمب‌های کنار جاده‌ای و تله‌های انفجاری خود از مواد سمی به ویژه گاز کلر نیز استفاده می‌کند که این امر باعث تلفاتی در میان نیروهای نظامی شده است.

 

گاز کلر به شکل آنی کشنده نیست اما استنشاق آن می‌تواند مشکلات جدی برای افراد به وجود آورد و قرار گرفتن زیاد در معرض این گاز می‌تواند فرد را از پای در آورد. داعش با استفاده از کارشناسان مواد منفجره خود، کلر را با مواد ساخت بمب خود مخلوط و از آن در مناطق مختلف تکریت و به ویژه ورودی‌های این شهر استفاده کرده است.

 

مسوولان داعش اکنون خود نیز به شکست در تکریت اذعان کرده‌اند و فرماندهان میدانی ارتش عراق می‌گویند عملا تکریت سقوط کرده و داعش تنها برای وارد آوردن تلفات بیشتر به نیروهای عراقی، تعدادی از نیروهای خود را در شهر نگه داشته تا به شکل انتحاری تا پای جان و تمام شدن مهمات خود در شهر بمانند و سعی کنند به نیروهای وارد شده به این شهر تلفات بیشتری وارد کنند.