جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مادر زهرا رهنورد در بیمارستان بستری شد

Posted: 20 Mar 2015 10:54 AM PDT

جرس: مادر زهرا رهنورد، در پی شدت گرفتن بیماری و وخامت حالش در بیمارستان بستری شده است. خانواده موسوی و رهنورد از مردم و همراهان سبز خواسته اند در آستانه بهار و سال نو برای بهبود حال او دعا کنند.  

به گزارش کلمه، احترام سادات نواب صفوی که در پنج سال گذشته شاهد دستگیری دختر و دامادش، یک فرزند دیگرش، فوت همسرش و برخوردهای غیرقانونی و غیر انسانی بی وقفه با اعضای خانواده خود بوده است، بر اثر بیماری از صبح امروز بستری و حالش وخیم گزارش شده است.

این در حالی است که دکتر رهنورد از ابتدای بیماری مادر تنها چند بار به صورت محدود و با حضور ماموران، مادر خود را عیادت کرده و به طور مستمر به محدودیت و ممنوعیت از حضور بر بالین مادر بیمار و رنجورش معترض بوده است.

خانم رهنورد در حالی تا امروز از دیدار منظم با مادر بیمار خود محروم شده که زندانیان خودی همچون محمدرضا رحیمی که مرتکب اختلاس و فساد اقتصادی شده اند، هنوز محبوس نشده به مرخصی می روند تا در کنار نزدیکان بیمار خود باشند، اما زهرا رهنورد بی گناه پس از چهار سال و اندی حصر غیرقانونی وغیر شرعی، نه تنها از همین میزان مرخصی و آزادی موقت محروم است، بلکه حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده خود را نیز ندارد.

 

ابراز نگرانی از وضعیت سعید رضوی فقیه

Posted: 20 Mar 2015 10:54 AM PDT

جرس: وضعیت جسمی سعید رضوی فقیه وخیم گزارش شده است.


به گزارش جرس درحالی که وضعیت جسمی سعید رضوی فقیه وخیم گزارش شده است، خانواده‌ وی از تکرار وضعیتی‌که بر سر هدی‌صابر در زندان آمد، نگرانند.


در هفته‌ای که گذشته بارها به خانواده رضوی فقیه توسط برخی قضات از جمله قاضی صلواتی توهین شده است.


گفتنی است اصرار ماموران برای استفاده رضوی فقیه از دستبند در بیمارستان، درمان سعید رضوی فقیه در بیمارستان را نیمه‌کاره گذاشته است.

 هفته گذشته رضوی فقیه برای معاینه قلب به بیمارستان امام خمینی اعزام شد. ماموران زندان رجایی‌شهر وی را درحالی با دستبند و پابند به بیمارستان امام خمینی اعزام کردند که به گفته دکترهای متخصص رضوی فقیه باید از هرگونه استرس به دور باشد.

 

خداحافظی مربی پرتغالی با تیم ملی

Posted: 20 Mar 2015 07:09 AM PDT

جرس: بر اساس توافق رییس فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی، کارلوس کی‌روش پس از دیدار با سوئد و شیلی از تیم ملی ایران جدا می‌شود.  

 

به گزارش ایسنا، علی کفاشیان پس از نشست با کارلوس کی‌روش از خداحافظی با سرمربی پرتغالی تیم ملی پس از دو دیدار دوستانه با سوئد و شیلی خبر داد. این موضوع در نتیجه اختلاف نظر کی‌روش و فدراسیون فوتبال بر سر حضور یا عدم حضور جهانبخش و آزمون در بازی‌های تیم ملی فوتبال امید رخ داده است.

 

هرچند کفاشیان از توافق با کی‌روش برای حضور سردار آزمون و علیرضا جهانبخش در تیم ملی امید و رقابت‌های انتخابی المپیک خبر داده اما اعلام کرد که کی‌روش پس از دو دیدار دوستانه ایران با سوئد و شیلی از تیم ملی جدا می‌شود.

 

رییس فدراسیون فوتبال گفته که به دنبال جانشین کی‌روش است.

 

کارلوس کی‌روش نیز با تایید این خبر گفته است که پس از جلسه با کفاشیان قرار شده به صورت توافقی و مصلحت آمیز از یکدیگر جدا شویم.

 

او هم‌چنین گفته است: می‌خواستم ادامه همکاری دهم اما فشار آوردند و در نهایت مجبور شدم که این تصمیم را بگیرم.

 

کی‌روش هم‌چنین گفته که خسارتی برای جدایی‌اش از تیم ملی فوتبال ایران نخواهد گرفت اما تاکید کرده که درباره این اتفاقات و دلایل جدایی‌اش از فوتبال ایران، رییس فدراسیون باید پاسخگو باشد.

 

پیش از این اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال و سرمربی تیم ملی نیز پس از نشست مشترکی ظاهرا به اختلاف‌نظر‌های جدی با یکدیگر مواجه شده بودند، به گونه‌ای که کی‌روش در نشست خبری‌اش رسما با نام‌بردن از دبیرکل فدراسیون از او و سیاست‌های کاری‌اش انتقاد کرد. 

 

ادامه مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا به پنجم فروردین موکول شد

Posted: 20 Mar 2015 07:09 AM PDT

 جرس: مذاکرات هسته ای دوجانبه ایران و آمریکا با حضور وزیران خارجه دو کشور و هیات های کارشناسی دو طرف در لوزان سوئیس بعد از ظهر جمعه پایان یافت.  

 

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه به خبرگزاری ها گفت که هیات ایرانی امروز به تهران باز می گردد.

 

عراقچی همچنین گفت مذاکرات جدی و فشرده بوده، اما نیاز به رایزنی ها بیشتر است، به همین دلیل وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز شنبه در برلین دیدار می کنند، سپس چهارشنبه آینده، پنجم فروردین مذاکرات از سرگرفته می شود.

 

پیش ازمذاکرات صبح جمعه جان کری و محمدجواد ظریف، خبرگزاری های ایران گزارش داده بودند که قرار است وزیران خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان هم روز شنبه به مذاکرات هسته ای در لوزان به پیوندند.  

بهاریه

Posted: 20 Mar 2015 06:12 AM PDT

کوتاه نوشته هایی از : فریدون صدیقی، خسرو سینایی، ناصر ملک‌مطیعی، کیوان ساکت، مینو مرتاضی، بهروز غریب‌پور  


کاش بدتر نشود
فریدون صدیقی

روزگار، سخت و دشوار پیش می‌رود یا اصلا نمی‌رود. نکند فرو رویم!؟ باران خاک در خوزستان و همسایه‌های بالادستی او، کم‌آبی در همه‌جا، سرطان و شرکای کم‌وبیش شبیه آن در اینجا و آنجا، بی‌ملاحظه راه می‌روند. بیکاری دارد به کار دایم جمعیت انبوهی از درس‌خوانده‌ها و نخوانده‌ها تبدیل می‌شود و البته ناامنی در تغذیه، مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته و چیزهای دیگر، همه با هم تپش قلب روز و روزگار را کُند کرده است... . پس به گمانم بدترنشدن وضع، والاترین انتظار در سال ٩٤ است.
 

به کجا می‌رویم؟
خسرو سینایی

از خودم می‌پرسم: «به کجا می‌رویم؟»؛ شاهد آنیم که روزبه‌روز سلطه تکنولوژی بر انسان بیشتر می‌شود. جوامعِ به اصطلاح پیشرفته انسانی، میان «داشتن» و «بودن» داشتن را انتخاب کرده‌اند و به سرعت در این جهت پیش می‌تازند! فراموش کرده‌ایم که انسان جزء ناچیزی از طبیعت است و اگر به بهانه پیشرفت در تکنولوژی، طبیعت را به نابودی بکشانیم، زمان زیادی طول نخواهد کشید که همه با هم نخواهیم بود. به جای آنکه این‌همه سرزمین‌های محروم جهان را به شکلی متعادل آباد کنیم؛ برج‌های ٨٠٠متری می‌سازیم و از خود نمی‌پرسیم آیا انسانی که در چندصدمتری سطح زمین زندگی می‌کند؛ انسان خوشبخت‌تری است؟
خود را میان آهن و فولاد و دود اتومبیل‌ها زندانی کرده‌ایم، تا زودتر به مقصد برسیم. اما کدام مقصد؟! مقصد انسان شده ماه و مریخ؛ اما در رسیدن به بسیاری از مقاصدی که می‌توانند از همین کره زمین خودمان؛ مکانی برای بسیار خوشبخت‌تر زیستن بسازد، وامانده! من به علم و دانش انسانی بسیار احترام می‌گذارم؛ اما درصورتی‌که این علم و دانش را در جهتِ بهتربودن به کار‌گیریم نه در جهتِ بیشتر داشتن و به قیمت طبیعتی که خود جزیی از آنیم. من به عنوان یک انسان، حق دارم اعتراض کنم به اینکه چرا طبیعت را که من هم جزیی از آنم، به نابودی می‌کشانید؟ چرا شهرها را زیر برج‌های چندصدمتری که فقط با نگاهِ بیشتر داشتن، ساخته می‌شوند و با آهن و فولاد و دود بیشتر اتومبیل‌ها به خفقان کشانده‌اید؟ چه کرده‌اید که دریاچه‌ها خشک می‌شوند؟ جنگل‌ها نابود می‌شوند؟ ماهی‌ها در آب و دیگر جانواران، در خشکی، گروه‌گروه ناپدید می‌شوند؟ چرا رسانه‌هایمان را پر کرده‌اید از آثاری که برای کسب درآمد و «داشتن» بیشتر، به ایجاد هیجانات کاذب و اضطراب درونی در انسان می‌انجامند؛ مگر فراموش کرده‌ایم که انسان، انسان شد چون طی هزاره‌ها آموخت تا ابتدایی‌ترین غرایز حیوانی خود را کنترل کند. مگر نمی‌دانیم که مرزهای هیجان‌پذیری وقتی که تبدیل به عادت شد، باید بالاتر برده شود، تا جایی که مجبور می‌شوید به جای آنکه جنایت را بازسازی کنید؛ واقعا در مقابل دوربینتان آدمی را بکشید تا مخاطب به هیجان بیاید؟ کار به جایی می‌رسد که داعشی‌ها آدم‌ها را سر می‌برند و با افتخار آن را به نمایش می‌گذارند و ما بار اول وحشت‌زده به خود می‌لرزیم، ولی پس از چندی با تکرار آن صحنه‌ها نسبتا خونسرد به هم می‌گوییم: «شنیدی یکی دیگر را هم سر بریدند؟ آن یکی را آتش زدند؟!» و اینها همه را جواب طبیعی بمب و موشک‌هایی می‌دانیم که در جای‌جای جهان، زنان و مردان و کودکان بی‌گناه را به خاک‌وخون می‌کشند. چه دستمایه موثری برای آنکه فیلم‌های پرهیجان‌تری بسازیم! آیا واقعا از خودمان پرسیده‌ایم: «به کجا می‌رویم؟»
می‌دانم با این افکار در موضع بازنده‌ام! اما اگر قرار است آرزویی داشته باشم، نه‌فقط برای مردم خودمان بلکه برای همه جهانیان و نه‌فقط برای سال پیشِ‌رو، بلکه برای سال‌های دراز آینده، آرزو می‌کنم که یک‌بار دیگر از خود بپرسیم: «به کجا می‌رویم؟»
این انتظار من است، نه‌فقط از دولتمردان، بلکه در همه آنها که در جهان امروز به خود زحمت اندیشیدن می‌دهند.

 


خانه‌تکانی

ناصر ملک‌مطیعی
بهاری فرح‌بخش و نوروزی خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی در راه است. طراوت و سرسبزی و شکوفایی طبیعت، و تغییر و تحولات اساسی در جهان هستی، بهانه‌هایی است برای آدمی که همگام و همراه این کاروان زندگی‌ساز، گامی بلند و اساسی بردارد و به یقین و حقیقت، در تکامل و پیشرفت و تعالی خویش کوشا باشد. میراث فرهنگی و اخلاقی گذشتگان سرفراز این سرزمینِ مقدس، خمیرمایه زندگی ماست و تجربه‌هایی برای سازندگی و نوسازی و ترمیم خرابی‌ها و صیقل و جلای آلودگی‌ها و خانه‌تکانی در همه ابعاد. ما هم باید به سبک‌وسیاق پدران و مادرانِ این سرزمین کهن و اهورایی، در اصلاح و ترمیم مراتب اخلاق فرهنگی و ملی خود کوشا باشیم. در این بهارِ توبه‌شکن که روشنایی و آفتاب و خورشید، رنگ‌وبوی دیگری دارد، به خویشتن بپردازیم و سخنی نو آوریم که نو را حلاوتی است دِگر... حق‌شناس و شکرگزار خداوند باشیم که ایرانی کهن داریم، سرزمینی وسیع و پربرکت و خاکی مقدس از همه دلاورانِ تاریخ. بهار و دگرگونی فصل، آغازیست دوباره بر یادآوری نعمت‌های الهی و نموداریست از شاکران خداوندی. هیاهوی بهارِ تازه و قیل‌وقال شکوهمندانه موجودات عالم، و فریاد شادی و شعف آدمی، آشکار و پنهان از عالم خاکی به عالم باقی می‌رود و شوق رسیدن به عشق روحانی و عرفانی، جلوه‌ای الهی دارد: و این بهار است و خانه‌تکانی طبیعت. نوروز و بهار را گرامی می‌داریم و ادای احترام می‌کنیم به همه شیرزنان و دلیرمردان که در نگهداری و حراست و سرفرازی ایرانی سربلند و افتخارآمیز، از جان دریغ نکردند تا ایرانی همیشه‌بهار داشته باشیم. درود بر شرف جوانان آزاده وطن و در این بهار و نوروز، سال نو بر همه مبارک باد.

 


هنوز می‌توان آرزو کرد

کیوان ساکت

بهار آمد تو هم با او بیامیز... وقتی این شعر زنده‌یاد فریدون مشیری را می‌خوانم، با خود می‌اندیشم که چه دورانی داشته‌اند پدرانِ ما و غم نان و غم‌های دیگر حلاوت لذت‌بردن از بهار و زیبایی‌های آن را از ایشان سلب نکرده بود. با خود می‌اندیشم، آیا باز هم می‌توان از بهار لذت برد؟ در جایی‌که انسان‌ها به بی‌رحمانه‌ترین شکلی همدیگر را نابود می‌کنند و می‌درند؟ و در جای دیگر غم نان فرصت همه چیز را از بسیاری گرفته است. آنگاه با خود می‌گویم: می‌توان امیدوار بود، می‌توان آرزو کرد و می‌توان آرزو کرد که خزانِ نامردمی با آمدن این بهار کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شود، تا جایی که از بین برود. بیاییم در این بهار فقط خوبی‌ها را در دل نگاه داریم و بدی‌ها را به فراموشی خزان بسپاریم. بیایید
با نگاهی که از آن شوق برآرد فریاد / با سلامی که در آن نور ببارد لبخند
دست یکدیگر را بفشاریم به مهر / جام دل‌ها‌مان را، مالامال از یاری، غمخواری / ‌بسپاریم به هم.

 


غول چراغ جادو و آرزوهای ما

مینو مرتاضی

کمتر کودک و نوجوان و بزرگسال و کهنسالی را می‌توان یافت که داستان علاءالدین و چراغ جادویش را نشنیده باشد. جذابیت و هیجان شنیدن یا خواندن این افسانه، جایی به اوج می‌رسید که غول تنومند و توانمند آزادشده از روغندان سیاه و کوچک چراغ، از علاءالدین یا بهتر بگویم از همه ما که مخاطب داستان بودیم به نشانه سپاس و قدردانی، از ما که او را آزاد کرده بودیم، وعده می‌داد سه‌آرزوی ما را برآورده کند. برای اغلب ما و دیگر مخاطبان افسانه علاءالدین، بسیار سخت بود از حجم بی‌پایان آرزوها و آمال‌مان تنها سه‌آرزو را برگزینیم! اما چنان‌که راویان اخبار به‌نقل از پژوهشگران گفته‌اند، از علاءالدین گرفته تا اغلب آدم‌های عاقل و دانایی که چراغ جادو را پیدا و غولش را آزاد کرده‌اند، از بین بی‌شمار آرزوهایی که داشته‌اند، همواره سه‌آرزوی خاص را ترجیح داده و از غول، تمنا کرده‌اند. آن سه‌آرزو عمدتا آرزوی داشتن ثروت؛ آرزوی داشتن قدرت و آرزوی برخورداری از امنیت بوده است. حالا که ما مثلا بزرگ شدیم، در عالم واقع به جای چراغ جادو از صندوق رای غولی به اسم دولت را آزاد می‌کنیم و از او انتظار داریم آرزوهای‌مان را برآورده کند. اگر نیک بنگریم با کمال تعجب خواهیم دید آرزوهای‌مان همان آرزوی داشتن ثروت و قدرت و امنیت است که پیشینیان ما از سال‌های دور و در همه ادوار تاریخ، آنها راخواسته‌اند. امروز هم مهم‌ترین انتظاراتمان از دولت تدبیروامید همین‌هاست؛ اما یک تفاوت عمده دولت با غول جادویی کودکی ما این است که غول ما از آرزوهای ما مطلع نبود و از ما می‌پرسید که چه آرزویی داریم و ما با وجود اینکه اغلب‌مان همین سه آرزو را داشتیم اما هرکدام‌مان به زبان خاص دوران خاص‌مان باید کلی زحمت می‌کشیدیم تا به غول، حالی کنیم که منظورمان از داشتن امنیت و قدرت و ثروت چیست؟ و ازآنجاکه گستره توانایی‌های غول برای برآوردن آرزوهای ما همواره بیشتر از دامنه آرزوهای ما بو؛. ازاین‌رو آرزوهای ما در برابر توانایی‌های غول کم می‌آورد؛ اما غول امروزی که دولت نام دارد پیشاپیش از آرزوهای ما خبر دارد و برای اینکه قانع‌مان کند که او را از محفظه تاریک روغندان چراغ آزاد کنیم؛ وعده برآورده‌شدن آرزوهایی را می‌دهد که بعضا به خواب هم ندیدیم‌شان! مثلا می‌گوید مرا آزاد کنید تا من همه حقوق شهروندی‌تان را اجرایی کنم یا می‌گوید برای همه شما اعم از زن و مرد، فرصت یکسان برای برخورداری از عدالت و ثروت و موقعیت اجتماعی فراهم خواهم کرد. می‌گوید: دولت باید ضمن شفافیت در همه امور، به مردم پاسخگو باشد. برای اطمینان بیشتر همان‌طور که برای خروج از محفظه تنگ چراغ تلاش می‌کند وعده می‌دهد: اگر نمی‌توانیم کاری کنیم باید از روز اول بگوییم نمی‌توانیم؛ مردم ما دل‌تنگ‌اند؛ چون سرمایه‌های انسانی این کشور در حال تلف‌شدن هستند. می‌گوید من اگر از این چراغ به سلامت درآیم. پس از تشکیل دولت تدبیر و امید، دفتر ویژه‌ای را تحت عنوان «شکایات و نظرات مردم» تاسیس خواهم کرد و می‌فرماید رییس‌جمهور وظیفه‌اش آن است که همه اصول به‌ویژه اصل سوم را که مرتبط با حقوق ملت است، اجرایی کند. در دولت تدبیروامید حقوق شهروندی رعایت خواهد شد و آنگاه ترکمن، سیستانی، بلوچ، ترک، کرد، عرب و همه‌وهمه که اقوام این سرزمین هستند، از لحاظ حقوقی و شهروندی با یکدیگر برابر خواهند بود. ما برای توسعه کشور، نیاز داریم که همه ٧٥میلیون‌نفر در عرصه سازندگی و توسعه کشور قرار گیرند. غول امروز ما چنان بهتر از ما آرزوهایمان را می‌شناسد که می‌گوید: کار فرهنگی را نباید به پلیس سپرد. من راه نجات کشور را اجرای قانون اساسی می‌دانم و فصل‌سوم این قانون که حقوق ملت در آن آمده را تدوین و به‌صورت لایحه به مجلس خواهم فرستاد و به‌صورت قانون تقدیم ملت می‌کنیم چراکه در حقوق شهروندی، زن و مرد یکسان و همه اقوام با هم برابر هستند. غول ما می‌داند که چقدر از بیکاری رنج می‌بریم تا به آنجا که چند روز پیش دوستم که کارگر دانا و بسیار توانایی است و از بیکاری در عذاب؛ از فرط استیصال با طنز تلخی به استغاثه می‌گفت آیا کسی کارگر نمی‌خواهد تا استثمارش کند؟ ازاین‌رو پیشاپیش به ما می‌گوید اساس برنامه اقتصادی من بر دو محور تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت استوار است. او آنقدر داناست که می‌داند مشکل بیکاری باعث شده از هر پنج ‌ازدواج، یکی به طلاق منجر شود و از این مساله ناراحت است و می‌گوید: کشاورزان ما با مشکلات فراوان روبه‌رو بودند و ما به‌جای حل مشکلات آنان به دیگران پرداختیم و درحالی‌که کارگران کارخانه ما در بیکاری به‌سر می‌بردند، برای کارگران چینی کار ایجاد کردیم. برای همین با اطمینان می‌گوید من همه مراکز تولیدی کارخانه‌های کشور که بین ٢٠تا ٤٠درصد فعالیت می‌کنند را به فعالیت کامل صددرصد خواهم رساند و بهتر از اینها هم می‌فرماید: بیش از سه‌ونیم‌میلیون‌نفر بیکار داریم. اگر فضا برای صنعت گردشگری فعال شود، درآمد حاصل از ١٠میلیون‌گردشگر در سال، مساوی است با چهارمیلیون اشتغال، درحالی‌که ما سه‌و‌نیم‌میلیون بیکار داریم. چهارمین مرتبه جاذبه توریسمی دنیا از آنِ ایران است، اما صنعت گردشگری فعال نشده است. نیاز به سرمایه‌گذاری داخلی هم نیست، سرمایه خارجی هم جذب می‌شود اگر توریست وارد کشور شود. او حتی از آرزوی ما برای صاحب سرپناه و مسکن‌شدن جوانانمان خبر دارد، چون همه شنیدیم که می‌گفت مساله مسکن نیز در اولویت دوم جوانان است که به آن توجه ویژه‌ای دارم. غول چراغ جادو صراحتا به ما گفت اگر مرا از این چراغ جادو در آورید سعی می‌کنم پیشرفت رسانه‌ای به‌گونه‌ای باشد که خواست مردمی در آن به وجود‌ آید چراکه اگر در عصر حاضر توجهی به نیاز جوانان نشود، آنان نیازهای خود را از راه دیگری تامین می‌کنند که شاید راه درستی نباشد. رسانه‌ها درحالی‌که تعدد دارند، اما تنوع ندارند. باید شرایطی ایجاد کنیم که در آن تنوع لازم وجود داشته باشد و جوان‌ها بتوانند مطالعه کنند. می‌بینید غول ما از همه‌چیز خبر دارد. پس انتظارمان از او این است: حالا که از چراغ در آمده است برای برآورده‌کردن همان آرزوهای بیدار و خفته‌ای که بهتر از ما می‌شناسدشان، از راه‌هایی که وعده داده، اقدام کند.

 


آرزومندی در آستانه سال‌نو

جلیل دوستخواه

زبانزد مشهوری داریم: «آرزو بر جوانان عیب نیست.» پس منِ سالخورده و بسی تلخکامی از سال‌های پیشین چشیده، اکنون چه آرزویی می‌توانم داشته باشم؟! بااین‌حال، گمان نمی‌برم که اگر آرزو کنم «سرِ شوریده جهانِ پراز دُژخویی و دُژکرداری، به سامان‌ آید و مردمان روی زندگی‌ا‌ی آدمی‌وار و بری از دروغ و دغل و جنگ و خون را ببینند»، کسی مرا نکوهش کند و خیال‌باف بخواند. امیدوارم که مانند یارِ در توس خفته‌ام، مهدی اخوان‌ثالث، ناگزیر نباشم پس از زمزمه دردمندانه همه آرزوهای نیک، تلخکامانه بگویم:
«من خواب دیده‌ام! تو خواب دیده‌ای! او خواب دیده است! ما خواب دیده‌ایم!»

 


رفع بیکارگی

بهروز غریب‌پور

برخلاف بسیاری که باور دارند ما مشکل بیکاری داریم، من اعتقاد دارم که ما مشکل بیکارگی داریم و روی این اصل از دولت می‌خواهم که هرچه می‌تواند در جهت آموزش مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای اهتمام کند و به‌جای این‌همه دکتر و مهندس و بی‌کاره و این بیماری «تحصیل در دانشگاه‌های بی‌اعتبار و تهی از شایستگان» و روند کاریکاتوری اخذ درجات و مراتب شبه‌علمی لیسانس و فوق‌لیسانس و دکترا، بر میزان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های حرفه‌وفن معتبر بیفزاید؛ تجربه‌ای که آلمان‌ها بسیار زود به آن پی بردند و با ارتقای مهارت‌های میانی، هم بازار کار را غنی کردند هم کار را توسعه دادند و هم خود را از شر بیماری تیترهای مضحک دانشگاهی خلاص کردند.

 منبع: شرق 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


خواص خوردنی‌های هفت سین

Posted: 20 Mar 2015 05:51 AM PDT

محمد هاشمی
سنجد، سماق، سمنو، سیب سمنو، سرکه و سیر از منظر علمی،طبی و تغذیه‌ای  


ایرانیان رسوم زیبا و منحصر بفردی برای استقبال از سال جدید دارند که نه تنها به عنوان بخشی از فرهنگ تاریخی و تاریخ فرهنگی آنان قلمداد می شود که به عنوان یکی از وجوه جذاب این مرز و بوم در دیدگاه جهانیان جلوه می کند.

 

سفره هفت سین یکی از این مراسم فاخر است که اجزاء آن همگی ریشه گیاهی دارند و هر کدام نمایانگر و سمبل نیکی هایی است که افراد در سال پیش رو برای یکدیگر آرزو می کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، دکتر محمد هاشمی رییس انجمن پیشگیری از چاقی در مقاله‌ای با عنوان خواص خوردنی‌های هفت سین در سایت شخصی خود از منظر علمی،طبی و تغذیه‌ای به جشنواره بهار و اجزاء سفره هفت سین دارد که بدین شرح است.

 


سنجد:

اگر سنجد را گیاهی صرفا دارویی بنامیم، سخنی به گزاف نگفته ایم زیرا خواص این درخت در تمام اندام‌های آن از ریشه و چوب گرفته تا پوست و میوه آن منتشر است و استفاده گسترده‌ای در صنایع غذایی،بهداشتی،دارویی،عطر سازی و چوب دارد.

قسمت میان بر یا آردی شکل میوه سنجد حاوی ۲ نوع قند و هفت نوع چربی اشباع شده و نشده است که در طب سنتی به عنوان قابض و در درمان بیماری‌های دندان،لثه،اسهال و زخم معده کاربرد دارد.

جالب است بدانید بخش درون بر یا هسته چوبی سنجد ۱۷ نوع اسید امینه و تعدادی پروتیین با خواص متعدد دارویی در خود دارد بطوریکه شکل آسیاب شده آن بصورت کامل و یا پخته شده میوه کامل آن ( همراه با پوست ) می تواند در بهبود دردهای ناشی از آرتروز موثر باشد.

روغن هسته سنجد اثرات مفیدی در برطرف ساختن التهابات غشا مخاطی در انواع زکام و عفونتهای تنفسی دارد. همچنین جوشانده، شیره و عرق شکوفه سنجد خواص دارویی متعدد از جمله تاثیر بر بهبود کیفیت گوارشی دارد.

 


سماق:

سماق یکی دیگر از اقلام سفره هفت سین است که نماد طلوع خورشید و رنگ زندگی به شمار می آید. سماق درختی است که میوه‌های خوشه‌ای شکل و به رنگ قرمز و قهوه‌ای دارد، طعم آن در ابتدا گس بوده و بعد از رسیدن ترش می شود. این میوه پس از کوبیدن به عنوان چاشنی، همراه غذا مصرف می شود.

این چاشنی تحریک کننده اشتها است و به سبب وجود تانن در ترکیب آن، قابض نیز هست. همچنین می تواند در مقابله با التهابات لثه مفید باشد. بد نیست بدانید غرغره کردن دم کرده آن برای ورم گلو و دهان موثر است.

در مورد مصرف سماق باید خاطر نشان کرد که مصرف میوه تازه آن می تواند مسمومیت زا باشد و افراد بایستی صرفاً از نوع خشک آن استفاده کنند.

 


سمنو:

سمنو خوراکی‌ای است که طی فرآیندی در زمان جوانه زدن گندم ایجاد می شود. در این مرحله مواد قندی گندم که بصورت نشاسته ذخیره شده بود تبدیل به مالتوز می شود و طعم شیرین پیدا می کند. از طرف دیگر پروتئین‌های آن قابلیت هضم و جذب بهتری دارد و بر میزان ویتامین س آن افزوده می شود.

سمنو حاوی پروتئین بالا و چربی کم است، همچنین حاوی ویتامین‌های ا ،ِ ، ک و گروه ب در کنار کلسیم، پتاسیم و فسفر است. مزه شیرین آن حاصل قند طبیعی است اما باید در نظر داشت که هر صد گرم آن حاوی ۳۰۰ کیلوکالری است. لذا مصرف بیش از اندازه آن مانند هر خوراکی دیگری می تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

 


سیب:

ضرب المثلی انگلیسی می گوید مصرف روزانه یک عدد سیب شما را از مراجعه به پزشک معاف می کند؛«One اپل ا دی‌‌، کیپ دکتر away»درخت این میوه در اغلب نقاط دنیا یافت می شود. این میوه محبوب به واسطه نوع ترکیبات تشکیل دهنده آن نظیر ریبوفلاوین ، ویتامین‌های س ، ا و مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم و پتاسیم اثر مثبتی بر روی طراوت پوست و رفع ناراحتی‌های شایعی مثل خشکی پوست، ترک خوردگی و رنگ پریدگی دارد. ساختار اسکلتی میوه سیب موجب شده است تا جویدن آن باعث تمیز شدن لثه‌ها و دهان شود و با از بین بردن باکتری‌های دهان اثر مفیدی بر روی بهداشت دهان و دندان دارد.

سیب به واسطه وجود ویتامین ب فراوان یک خوراکی آرامش بخش است. دم کرده پوست سیب به همراه عسل یک نوشیدنی موثر برای رفع استرس‌های عصبی است.

وجود فیبر فراوان در میوه و پوست سیب ، سبب می شود تا مصرف آن موجب تنظیم فعالیت گوارشی و نیز اثر پیشگیری کننده در مقابل سرطان‌های روده بزرگ داشته باشد.

 


سرکه:

سرکه، حاصل بخشی از فرآیند تخمیر انگور و سرشار از اسید سیتریک است که مصرف آن موجب افزایش جذب کلسیم و سهولت هضم غذا می شود. استفاده از سرکه به عنوان چاشنی سالاد موجب طعم دهندگی و تحریک اشتها می شود.

سرکه همچنین در رفع بوی بد دهان موثر است و نیز بخور رقیق شده آن برای رفع علایم ناشی از سرماخوردگی مفید است.

باید در نظر داشته باشید مصرف سرکه در مبتلایان به زخم معده و ضعف اعصاب می تواند زیان بخش باشد.

باور غلطی که در مورد سرکه رایج است اثر چربی سوزی آن است ، باید بدانید که چنانچه فرد از رژیم غذایی درستی پیروی نکند ، سرکه نقشی در کاهش وزن وی ندارد.

 


سیر:

سیر ازجمله خوراکی هایی است که معمولا به عنوان چاشنی برای خوش طعم شدن غذا استفاده می شود. از زمان‌های گذشته اقوام گوناگون برای این گیاه خواص دارویی بی‌شماری قایل بودند. مکاتب مختلف طب سنتی نیز برای سیر ، خواص ویژه‌ای ذکر می کنند و به اثرات مثبت این گیاه بر سلامتی انسان‌ها تاکیددارند.

از دیدگاه پزشکی مدرن نیز سیر سرشار از ریزمغذی‌های مهم برای حفظ تندرستی نظیر آهن، کلسیم، منیزیوم، اسیدفولیک و ویتامین ث است. همچنین مقادیری از روی و ویتامین‌های گروه ب نیز در ترکیب آن یافت می شود.

سیر، حاوی ترکیبی با عنوان آلیسین است که اثر گندزدایی و ضد میکروبی دارد. همچنین میزان قابل توجهی از آنتی اکسیدان‌ها را در ترکیب خود دارد. وجود این ترکیبات باعث می شود تا سیر تبدیل به یک خوراکی پرخاصیت شود و گنجاندن آن در سبد خوردنی‌ها مورد تاکید متخصصان تغذیه قرار گیرد.

بر این اساس و بر طبق تحقیقات باید گفت مصرف سیر می تواند خاصیت ضد سرطانی داشته باشد. همچنین این گیاه با تغییر در ترکیبات چربی‌های خون و اثر کاهندگی بر تصلب شرائین، از یکسو باعث پیشگیری از بروز سکته‌های قلبی و مغزی می شود و از سوی دیگر فشارخون را کاهش می دهد. به طوری که در برخی پژوهش‌ها نشان داده شده است که مصرف سیر می تواند تا هفت میلیمتر جیوه از فشارخون کم کند.

نکته قابل توجه این است ، گرچه سیر و بسیاری از خوراکی‌های دیگر خواص مفیدی دارند که انسان‌ها می توانند از آنها بهره مند شوند اما در بسیاری از موارد نمی توانند جایگزین داروهای مورد نیاز بیماران باشند. به عبارت دیگر هرچند سیر می تواند منجر به کاهش فشارخون شود ولی این اثر به اندازه‌ای نیست که مبتلایان به بیماری پرفشاری خون را از مصرف دارو بی‌نیاز کند و این افراد نباید از درمان اصلی خود غفلت کنند و ضروری است که مبتلایان به فشارخون توجه اکید به توصیه‌های پزشک معالج خود داشته باشند و برای کنترل بیماری خود به مصرف سیر اکتفا نکنند. 
 

منبع: ایرنا
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


جان کری فوت مادر رئیس جمهور را تسلیت گفت/ فریدون محل مذاکرات را ترک کرد

Posted: 20 Mar 2015 04:04 AM PDT

جرس: وزیر خارجه و انرژی آمریکا درگذشت مادر دستیار ویژه رییس‌جمهور که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوییس به سر می‌برد را تسلیت گفت.

 

در پی درگذشت والده دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور، جان کری وزیر خارجه آمریکا و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا صبح روز جمعه با حضور در محل اقامت هیات ایرانی در لوزان سوییس درگذشت وی را به حسین فریدون دستیار ویژه رییس‌جمهور تسلیت گفتند.

 

به گزارش ایسنا، گفتنی است حسین فریدون برای شرکت در مراسم مادرش به تهران بازخواهد گشت. 

 

مادر رییس‌جمهور درگذشت

Posted: 20 Mar 2015 02:17 AM PDT

 جرس: مادر حسن روحانی رئیس جمهور درگذشت.  

 

به گزارش ایسنا، خانم «سکینه پیوندی» 86 ساله مادر حسن روحانی رئیس‌جمهور بر اثر بیماری و کهولت سن صبح روز جمعه در سن 90 سالگی درگذشت.

 

مادر رییس‌جمهور از چند روز قبل به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود.

 

او اهل سرخه سمنان بود. اما به واسطه کهولت سن، بیشتر در کنار دختران و دامادهایش در کوی «فلسطین» شهر سمنان زندگی می‌کرد. او 5 فرزند داشت که حسن روحانی فرزند اول اوست وبعد از او صدیقه، طوبا،حسین وآمنه هستند.

 

مراسم تشییع والده مکرمه رییس‌جمهور روز یکشنبه در شهرستان سرخه برگزار می‌شود. هم چنین مجلس ختم آن مرحومه مغفوره روز چهارشنبه در تهران برگزار خواهد شد.

 

* مراسم تشییع و خاکسپاری آن مرحومه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه روز یکشنبه دوم فروردین ماه ۹۴ در سرخه

 

* مراسم ختم در همان روز، ساعت‌های ۱۴ و ۳۰ تا ۱۶ در سرخه و همچنین ۱۶ تا ۱۷ و ۳۰ دقیقه در سمنان

 

* مراسم ختم تهران نیز ساعت ۱۱ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه چهارشنبه پنجم فروردین ماه در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار خواهد شد.

 

ظریف خطاب به اوباما: مردم ایران تصمیم خود را گرفته اند، تعامل با عزت

Posted: 20 Mar 2015 01:58 AM PDT

 جرس: وزیر خارجه کشورمان در پیامی خطاب به باراک اوباما گفت: مردم ایران تصمیم خود را گرفته اند؛ «تعامل با عزت».  

 

به گزارش خبرنگار ایسنا اعزامی به لوزان سوییس محمد جواد ظریف در این پیام گفته است: زمان آن رسیده که آمریکا و متحدانش انتخاب کنند، «فشار یا توافق».

 

هم چنین وزیر خارجه کشورمان که مدت‌ها بود صفحه فیس بوک خود را به روز نکرده است، در آخرین روز سال 93 در آستانه بهار و سال نو عکسی رو بر روی صفحه خود قرار داد با این مضمون: «نو بهار حسن آید سوی باغ بشکفد آن شاخه‌های تر بلی.»

 

مذاکرات ایران و 1+5 روز جمعه نیز با گفت وگوهای وزیران خارجه ایران و آمریکا از سر گرفته می شود. قرار است وزیران خارجه سه کشور اروپایی از جمعه شب وارد لوزان شده و ضمن مشورت و رایزنی داخلی با 1+5 شرایط حصول به تفاهم سیاسی در این دور مذاکرات را بررسی کنند.

 

این دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برای دو روز بیشتر تمدید شد. پیش از این قرار بود مذاکرات تا 29 اسفند صورت گیرد که با توجه به نتیجه بخش بودن مذاکرات تاکنون دو طرف تصمیم گرفتند چند روزی به مذاکرات بیشتر زمان دهند. 

 

آخرین دوتارنواز بزرگ خراسان از دنیا رفت

Posted: 20 Mar 2015 01:58 AM PDT

جرس: نورمحمد دُرپور که یکی از بزرگان دوتارنوازی خطه خراسان محسوب می‌شد،‌ از دنیا رفت.  

 

به گزارش ایسنا،‌ این هنرمند که به مدت دو سال از بیماری رنج می‌برد‌، سرانجام 28 اسفندماه درگذشت.

 

استاد نورمحمد درپور پاییز سال گذشته برای مداوای توده بدخیم روده بزرگ تحت شیمی‌درمانی قرار گرفت که متاسفانه پس از مدتی دچار ناراحتی قلبی شد و 5 آبان‌ماه 1392 در بیمارستان شریعتی مشهد مورد عمل جراحی قلب قرار گرفت.

 

این در حالی بود که این استاد برجسته موسیقی نواحی کشورمان حدود 7 ساعت پس از این عمل جراحی دچار سکته قلبی و همچنین ضایعه مغزی شد.

 

خطه خراسان امسال دو هنرمند بزرگ دیگر را هم از دست داد؛ غلامعلی پورعطایی و ذوالفقار عسگریان که هر دو از آخرین نسل بزرگان دوتارنوازی محسوب می‌شدند.

 

نورمحمد دُرپور نیز یکی دیگر از این بزرگان بود که دار فانی را وداع گفت.