جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شکایت از فارس، تسنیم و العربیه به اتهام «تحریف سخنان یونسی»

Posted: 18 Mar 2015 11:05 AM PDT

جرس: از سه خبرگزاری داخلی و خارجی به دلیل تحریف اخبار و نشر اکاذیب و جعل خبر مربوط به سخنان اخیر دستیار ویژه رییس جمهور اعلام شکایت شده است.

 

به گزارش انصاف نیوز، یک منبع نزدیک به دفتر رییس جمهور از اعلام شکایت از خبرگزاری فارس و تسنیم و خبرگزاری العربیه به دلیل تحریف اخبار و نشر اکاذیب و جعل خبر در رابطه با سخنان حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی خبر داد.


 

سه کشته و ۴۲۱ مصدوم در حوادث چهارشنبه سوری ایران

Posted: 18 Mar 2015 06:14 AM PDT

جرس: سخنگوی اورژانس کشور گفت: براساس آمارها، تاکنون 421 نفر در حوادث چهارشنبه سوری مصدوم و سه نفر جان خود را از دست دادند. آمار قطعی مربوط به تعداد مصدومان حادثه چهارشنبه سوری بیش از این رقم است و متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

مجتبی خالدی با بیان اینکه در این حوادث سه نوجوان پسر 14، 17 و 18 ساله فوت کرده اند، به ایرنا گفت: دو نفر از این فوتی ها در تهران و یک نفر نیز در گنبد بوده است. همچنین وضعیت چهار نفر از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری وخیم است و اکنون در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

او گفت: تاکنون قطع مچ دست و انگشتان 22 نوجوانان وجوانان نیز به اورژانس کشور اعلام شده است. بیشترین آمار مصدومان مربوط به شهرهای تهران و شیراز بوده است.

بیشتر مصدومین چهارشنبه آخرسال اصفهان کودکان بودند
رئیس بیمارستان سوانح و سوختگی اصفهان به مهر گفت: بیشتر مصدومین چهارشنبه آخرسال امسال کودکان بودند و از شش بستری که تا ساعت ۲۴ شب گذشته بستری شده بودند، پنج نفر آنها کودک بودند.

فریدون عابدینی گفت: از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روز گذشته، ۱۸ نفر مصدوم ناشی از سوختگی به این بیمارستان مراجعه کردند. از این تعداد مصدوم حدود ۶۰ درصد مربوط به سوختگی از آتش و ۴۰ درصد سوختگی از ترقه است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان با تاکید بر اینکه هیچ یک از مصدومیت ها شدید و در حد تخلیه چشم یا قطع عضو نبوده است گفت: امسال مصدومان کودک بین دو تا ۱۰ سال حدود ۵۰ درصد سوختگی های ناشی از آتش را شامل می‌شوند.

او با بیان اینکه از میان مصدومان مراجعه کننده به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان فقط شش نفر بستری شدند، گفت: پنج نفر از بستری شدگان، کودک هستند.

عابدینی گفت: از میان ۱۸ مصدومی که تا ساعت ۲۴ شب گذشته به بیمارستان مراجعه کردند یک نفر از کمشچه (حبیب آباد برخوار) و دیگران از اصفهان بودند.

او گفت: امسال به مانند خاکستر زیر آتش بود به طوریکه تا قبل از ساعت ۲۰ هیچ مصدومی مراجعه نکردند اما از ساعت ۲۰ به بعد با این حجم از مصدومان مواجه شدیم.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان گفت: چهارشنبه سوری سال گذشته ۲۱ مصدوم به بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان مراجعه کردند.

 چهارشنبه آخر سال در قم ۱۵ مصدوم داشت
رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم از آسیب دیدگی ۱۵ نفر در حوادث چهارشنبه آخر سال در قم خبر داد و به مهر گفت: در حوادث مربوط به شب گذشته و چهارشنبه آخر سال تعداد ۱۵ نفر در قم دچار آسیب دیدگی شدند.

محمدجواد باقری گفت: ۲ نفر از این افراد در بیمارستان بستری شدند که یکی از آنان آقای ۵۵ ساله است که دچار سوختگی و پارگی دست شده بود و همچنین مصدوم دیگر یک کودک ۹ ساله است که از ناحیه گردن دچار پارگی شده است.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قم گفت: آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال که از ۹ سال تا ۷۲ سال سن داشتند، شامل یک زن و ۱۴ مرد و کودک می‌شوند.

او گفت: اورژانس ۱۱۵ جهت پوشش سریع امدادی چهارشنبه آخر سال علاوه بر ظرفیت معمول سطح شهر تعداد هفت آمبولانس و سه موتورلانس و حدود ۲۲ نیروی فنی را در محل‌های از پیش تعیین شده مستقر کرده بود.

چهارشنبه آخر سال در فارس ۳۰ مصدوم داشت
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی فارس به مهر گفت: چهارشنبه آخر سال در فارس ۳۰ مصدوم داشت. ۲۲ نفر از این مصدومان در شیراز و مابقی در سایر شهرستان ها بوده اند.

محمد رضا عالی منش گفت: بر اساس برآوردهای اولیه چشم شایعترین نقاط آسیب بوده اند.

از سوی دیگر مدیر عامل آتش نشانی شیراز نیز به مهر گفت: دیروز بعد از ظهر و قبل از آغاز چهارشنبه سوری دو مورد انفجار در اثر ساخت مواد محترقه در خیابان گل کوه و بلوار امیر کبیر رخ داد که طی آن هفت نفر مصدوم شدند.

محمد مهدی شایق گفت: عملیات های مرتبط با چهارشنبه سوری در شهر شیراز موارد سطحی بوده و شامل موارد حاد و شاخصی در این زمینه نبوده اند. در کل دیشب ۱۰ مورد حریق در سطح شیراز رخ داد که بیشتر مربوط به فضای سبز و درخت بود و تنها یک مورد آن ها بر اثر ترقه ها ایجاد شده بود و حتی بعضی از موارد با چهارشنبه سوری مرتبط نبودند.

حوادث چهارشنبه آخر سال۲۰۰ تن مجروح بر جا گذاشت/۳نفر قطع عضو شدند
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از مجروح شدن ۲۰۰ نفر در نتیجه حوادث چهارشنبه آخر سال در سطح استان خبر داد.

باقر بهرامی با بیان اینکه از ۲۰۵ مصدوم انتقال داده شده به مراکز اورژانس بیمارستانها و مراکز درمانی آذربایجان غربی تا ساعت ۹ صبح امروز، ۱۷۲ نقر به صورت سرپایی درمان شدند، به مهر گفت: ۲۸ نفر از مصدومان در بخش های سوختگی و ارتوپدی و ... نیز بستری شدند.

او با اشاره به کاهش تلفات حوادث چهارشنبه آخر سال در آذربایجان غربی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل گفت: طی حودث چهارشنبه سوری سال گذشته ۲۶۴ تن مصدوم و راهی مراکز درمانی شدند که این تعداد با کاهش ۶۴ نفری امسال به ۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از ۲۰۰ مصدوم ۷۴ مورد دچار آسیبهای چشمی، ۲۵ مورد سوختگی صورت، ۸۰ نفر آسیبهای دست، ۱۵ مورد آسیب گوش، ۱۰ مورد آسیب پا، ۶ مورد آسیب سر، ۵ مورد گردن، ۷ مورد تنه بدن و ۷ مورد آسیبهای جزئی بود که از مجموع آسیب دیدگان متاسفانه یک نفر در خوی و ۲ نفر در ارومیه دچار نقص عضو شدند.

بهرامی با بیان اینکه طی روز گذشته تا ساعت ۹ صبح امروز ۵۰ خانم و ۱۵۰ نفر آقا به دلیل آسیب دیدگی ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال به مراکز بیمارستانی و درمانی آذربایجان غربی انتقال و مراجعه کرده بودند، یاداور شد: در سال گذشته طی حوادث چهارشنبه آخر سال استان، یک نفر دچار قطع عضو و ۶۳ نفر دچار سوختگی شدند.

چهارشنبه سوری در بجنورد بدون حادثه سپری شد
فرمانده عملیات آتش نشانی و اقدامات ایمنی شهرداری بجنورد به مهر گفت: با وجود این که در مراسم چهارشنبه سوری این شهر ۱۵ مورد آتش سوزی مختصر روی داد اما در مجموع این آیین بدون خسارت جانی و مالی سپری شد.

عباس جفاکش گفت: در مراسم چهارشنبه آخر سال در بجنورد در مجموع ۱۵ مورد حادثه آتش سوزی مختصر روی داد که این حوادث عمدتا مربوط به آتش گرفتن لاستیک و ضایعات بود و هیچ گونه خسارت جانی و مالی نداشت. از مجموع این آتش سوزی ها ۱۰ مورد مربوط به آتش گرفتن ضایعات لاستیکی و پنج مورد نیز مربوط به سطل های زباله شهرداری بود.

جفاکش با اشاره به این که حوادث آتش سوزی چهارشنبه سوی در بجنورد با ۲۱۴ هزار نفر جمعیت در سال جاری به نسبت سال پیش ۳۵ درصد کاهش داشت، گفت: شب گذشته از ۸۳ نفر نیروی سازمان آتش نشانی و اقدامات ایمنی شهرداری بجنورد، ۴۰ نفر از آنها در قالب گروه های سیار در نقاط مختلف شهر بجنورد حضور داشتند.

فرمانده عملیات آتش نشانی و اقدامات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: مرکز خراسان شمالی چهار ایستگاه آتش نشانی دارد که تمامی این ایستگاه ها به همراه نیروهای موجود در شب چهارشنبه پایانی سال در آماده باش کامل بودند.

او گفت: اگر چه در شب چهارشنبه سوری احتمال وقوع حریق در هر نقطه ای از شهر وجود داشت اما ارائه یک گزارش کذب مبنی بر آتش گرفتن یک منزل مسکونی در منطقه ای از بجنورد سبب سرگردانی ماموران آتش نشانی این شهر شد.

به گفته جفاکش در این زمینه نیاز به فرهنگ سازی بیشتری وجود دارد تا شهروندان بدانند که ارائه یک گزارش کذب به آتش نشانی به دلیل درگیر شدن نیروها برای اجرای عملیات دروغین، احتمال دارد به قیمت از دست رفتن جان افرادی تمام شود.

چهارشنبه آخر سال مازندران ۶۳ مصدوم درپی داشت
رئیس مرکز فوریتهای پزشکی علوم پزشکی مازندران، شمار حادثه دیدگان و مصدومان چهارشنبه آخر سال در استان را ۶۳ مورد بیان کرد و به مهر گفت: از این تعداد ۵۳ نفر مرد و ۱۳ نفر زن بوده و ۷۰ درصد در سنین ۱۵ تا ۳۰ ساله بوده اند.

فرهاد مصدری آسیب های ناشی از سوختگی دست را بیشترین حوادث برشمرد و گفت: در این حادثه یک نفر در بهشهر و یک نفر نیز در تنکابن از ناحیه چشمی دچار آسیب شدند که خوشبختانه چندان وخیم نبوده و بیمار بهشهری به بیمارستان بوعلی ساری منتقل شده است.

او گفت: در تنکابن هشت مورد آسیب را شاهد بودیم که یک بچه پنج ساله نیز بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت شده بود و یک نفر نیز از ناحیه چشم دچار آسیب شد.

به گفته مصدری، خوشبختانه امسال شاهد قطع عضو و یا مجروحیت شدید نبودیم و هیچ بیماری برای درمان به خارج از استان اعزام نشده است.

او شمار آسیب دیگان چهارشنبه سوری سال گذشته را ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۳ نفر مرد و ۱۷ نفر زن بوده اند که ۶۵ نفر بصورت سرپایی درمان شده بودند.

به گفته مصدری، از مجموع حادثه دیدگان چهارشنبه آخر سال گذشته پنج نفر در بیمارستان بستری شده بودند و همچنین یک نفر دچار قطع سه انگشت در بابلسر شده بود.


چهارشنبه‌سوری 62 نفر را در استان مرکزی راهی بیمارستان کرد ‌
مسئول روابط عمومی اورژانس استان مرکزی به ایسنا گفت: شب گذشته 62 نفر به دنبال وقوع حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در استان مرکزی راهی بیمارستان شدند.این آمار مربوط به گزارش‌های اعلام شده تا هشت صبح امروز است و آمار قطعی مجروحین حوادث چهارشنبه آخر سال در استان مرکزی تا ظهر امروز اعلام می‌شود.

یاسر قربانی گفت: از مجموع 62 نفر اعلام شده، 18 نفر در بیمارستان بستری شده‌اند.56 مورد از مجروحیت‌ها مربوط به اراک بوده و مابقی در شهرستان‌ها اتفاق افتاده است. اکثر مجروحیت‌ها شامل حوادث چشمی بوده و محدوده سنی مجروحان از 12 تا 25 سال گزارش شده است.

42 حریق و حادثه در ‌چهارشنبه آخر سال مشهد
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به ایسنا گفت: از مجموع 74 مورد حریق و حادثه رخ داده در مشهد تعداد 42 مورد آن مربوط به شب چهارشنبه پایانی سال بوده است.

حسن جعفری گفت: برابر اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد، در آخرین شب چهارشنبه سال جاری، به منظور جلوگیری از وقوع حریق و حادثه و جهت تأمین ایمنی شهروندان، نیروهای مستقر در 45 ایستگاه آتش‌نشانی، در 37 نقطه از شهر آماده‌باش کامل بوده‌اند.

هم‌چنین می‌توان به استقرار خودروهای عملیاتی در میدان بیت‌المقدس، میدان طبرسی، چهارراه شهدا، ابتدای نواب، میدان شهدا، جاده طرقبه، بند گلستان، دوراهی طرقبه و شاندیز، سه راه تربیت و ... اشاره کرد.

‌جعفری گفت: براساس گزارش آماری اخذ شده ازسامانه 125 مرکز فرماندهی سازمان آتش‌نشانی وخدمات ایمنی شهرداری مشهد، در روز سه شنبه 26 اسفند ماه تعداد 3603 تماس تلفنی به مرکز فرماندهی برقرار شد که 1750 مورد از این تعداد مربوط به تماس‌های مردمی مرتبط با آتش‌سوزی‌های آخرین چهارشنبه سال بوده است، همچنین از مجموع 74 مورد حریق و حادثه رخ داده در در مشهد تعداد 42 مورد آن درارتباط با شب چهارشنبه پایانی سال بوده است که در مقایسه با سال گذشته که 33 مورد بوده است 9 مورد افزایش داشته است.

‌مدیرعامل سازمان آتش‌‍نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: آتش‌نشانان اولین عملیات خود را در اطفای حریق‌های چهارشنبه آخر سال از ساعت 12:45 دقیقه بعدازظهر سه شنبه آغاز و آخرین عملیات را در ساعت 2:11 دقیقه بامداد چهارشنبه انجام داده‌اند.

بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها ناشی از آتش زدن لاستیک و ضایعات در خیابان‌ها با 33 مورد بوده است که البته آتش زدن پنج اصله درخت نیز به این سازمان گزارش شده است که آتش‌نشانان آن را مهار کردند.
‌جعفری گفت: بیشترین وقایع فوق در محدوده خیابان‌های، وکیل آباد، مناطق بلوار ارشاد، بلوار توس، الهیه، لادن، دستغیب و قاسم‌آباد بوده است.

‌مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه در این تعداد عملیات امدادرسانی و اطفای حریق خوشبختانه مورد فوتی به سازمان گزارش نشده است، افزود: فقط پنج نفر مصدوم شده‌اند که مصدومان به ترتیب در حادثه اول ظهر دیروز یک جوان 17 ساله در بلوار وحدت مشهد بود که توسط آتش‌نشانان نجات یافت، حادثه دوم انفجار ترقه دست‌ساز در منزلی چهار طبقه در بولوار الهیه مشهد بود که سه مصدوم برجای گذاشت و در حادثه سوم انفجار ترقه دست‌ساز در داخل ظرف زباله شهرداری منجر به مجروح شدن یک رفتگر در بلوار صارمی مشهد شده بود.

‌براساس آمار اعلامی سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی شهر مشهد، بیشترین وقوع حریق و حادثه مرتبط به این شب خاص به ترتیب اولویت در مناطق یک، 11، 9 و 10و دو بوده است.

چهارشنبه‌سوری شیراز 24 مصدوم در پی داشت
علی‌رغم بارندگی در شیراز، شب چهارشنبه آخر سال، براساس آمارهای اولیه 24 مصدوم در این کلان‌شهر برجا گذاشت!

به گزارش ایسنا، مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان فارس اعلام کرد: حوادث شب چهارشنبه آخر سال 24 مصدوم به‌دنبال داشت.

محمدرضا عالی‌منش گفت: این آمار مربوط به بعداز ظهر تا ساعت 23 سه‌شنبه 26 اسفندماه است. 19 نفر از مصدومان توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان منتقل شده و 5 مصدوم هم به شکل سرپایی درمان شدند.

وقوع 14 مورد آتش‌سوزی در چهارشنبه آخر سال بجنورد
مدیر عامل آتش نشانی بجنورد از وقوع 14 مورد آتش سوزی در چهارشنبه آخر سال در این شهر خبر داد و به ایسنا گفت: این 14 مورد آتش سوزی در ارتباط با ضایعات موجود در سطح شهر همانند لاستیک و گاری بود که خطر سرایت به اماکن دیگر را داشت، اما به همت آتش نشانان اطفای حریق انجام شد.

علی گودرزی با اشاره به این که در مجموع در چهارشنبه سوری سال گذشته 23 مورد آتش سوزی گزارش شده بود، گفت: حوادث آتش سوزی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از کاهش 30 درصدی برخوردار بود.

گودرزی با ذکر این که شب گذشته آتش سوزی یک منزل مسکونی گزارش شد، گفت: این در حالیست با اعزام نیروهای آتش‌نشانی به محل مشخص شد که این خبر کذب بوده است و فقط اعزام این آتش نشانان سبب سرگردانی آنان و اتلاف زمان شد، زیرا اگر در همان موقع اتفاق دیگری گزارش می‌شد، بعد مشکلات بسیاری پیش می‌آمد.

او با اشاره به آماده باش 20 اکیپ آتش نشانی طی شب گذشته در بجنورد گفت: از ساعت پنج عصر شب گذشته 20 اکیپ ثابت و سیار آتش نشانی در نقاط پر تردد، ورودی و خروجی شهر، پارک و تفرجگاه‌ها مستقر می‌شوند. بیش از نیمی از مجموع آتش نشانان موجود در قالب اکیپ‌های ثابت در ایستگاه‌های و حوزه عملیاتی مورد نظر خود، حوادث احتمالی را پوشش دادند.

گودرزی گفت: برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال، 80 آتش نشان نیز در همه اکیپ‌های سیار و ثابت ساماندهی شده بودند.

او با تاکید بر این که طی سال جاری تعداد مصدومین چهارشنبه آخر در حد صفر بود، گفت: سال گذشته در چهارشنبه آخر سال 13 نفر مصدوم شده بودند.


خراسان‌شمالی چهار شنبه سوری آرامی را گذراند
مسئول روابط عمومی مرکز حوادث فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی به ایسنا گفت: این استان چهار شنبه سوری آرامی را گذراند. طی شب گذشته هیچ مصدومی به علت آتش بازی و یا انفجار مواد محترقه به بیمارستان‌های استان ارجاع داده نشدند.

حسن وحید عبدل آبادی گفت: فقط طی دو روز گذشته یک جوان بر اثر منفجر شدن ترقه در دست، دچار 20 تا 30 درصد مصدومیت شد.

عبدل آبادی با اشاره به اینکه طی شب گذشته تمامی آمبولانس‌های این دانشگاه آماده باش بودند، گفت: 26پایگاه در شب گذشته آماده خدمات رسانی به مردم بود.

او گفت: با توجه به اینکه بیشتر شهروندان بجنوردی برای برگزاری مراسم چهارشنبه سوری به تخته ارکان مراجعه می‌کنند، یک دستگاه آمبولانس در این محل نیز مستقر شده بود.

پیروزی نتانیاهو در انتخابات پارلمانی اسرائیل

Posted: 18 Mar 2015 06:14 AM PDT

جرس: نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اسرائیل حاکی از پیروزی حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو با دستیابی به 30 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان است. حزب "اتحاد صهیونیستی"، رقیب لیکود نیز 24 کرسی به دست آورد.

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی اسرائیل پس از شمارش تقریبا کامل آراء، نشان می‌دهد که حزب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این انتخابات با دستیابی به 30 کرسی از مجموع 120 کرسی از رقبای خود پیش افتاد.

اتحاد صهیونیستی به رهبری اسحاق هرتزوگ که رقیب اصلی نتانیاهو محسوب می‌شود نیز با 24 کرسی و لیست مشترک عربی با 13 کرسی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

این نتایج برعکس نظرسنجی‌هایی است که پیش از انتخابات برگزار شده و جلو افتادن اتحادیه صهیونیستی از حزب لیکود را نشان داده بود.

مسئولان اسرائیلی می‌گویند میزان مشارکت در این دوره از انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی 8 / 71 درصد بوده است.

بر اساس این نتایج، حزب "خانه یهود" به رهبری نفتالی بنت به هشت کرسی دست یافته است. پیشتر رادیو اسرائیل اعلام کرده بود که نتانیاهو با نفتالی بنت برای تشکیل یک دولت راست‌گرا توافق کرده است.

اعراب ساکن اسرائیل که 13 کرسی پارلمان را در اختیار دارند از همان ابتدا تاکید کرده‌اند که در دولت اسرائیل مشارکت نمی‌کنند و در هیچ ائتلافی حاضر نخواهند شد. با توجه به این موضوع، به احتمال زیاد نتانیاهو با همراهی نفتالی بنت و همپیمانان سنتی خود در پارلمان بتواند کابینه آتی را تشکیل دهد.

احزاب دینی یهودی و جناح‌های راست افراطی و حتی میانه‌ی اسرائیل که بین 66 تا 70 کرسی پارلمان را در اختیار گرفته‌اند شرکای سنتی نتانیاهو در ادوار مختلف پارلمان محسوب می‌شوند و گمان می‌رود وی با احتساب این کرسی‌ها با مشکل خاصی برای تشکیل کابینه مواجه نباشد، به ویژه آنکه فاصله حزب لیکود با این احزاب کوچک که در دولت ائتلافی نتانیاهو حضور خواهند داشت، بسیار زیاد است و می‌شود گفت در صورت تشکیل این دولت، نتانیاهو از جایگاه قدرتمندتری نسبت به گذشته برخوردار خواهد بود.

در همین حال ایمن عوده، رئیس ائتلاف مشترک عربی که احزاب حاضر در آن برای اولین بار با یک فهرست مشترک در انتخابات حاضر شدند، با اعلام اینکه در این دوره از انتخابات فلسطینیان توانستند پیروزی بزرگی به دست بیاورند، تاکید کرد که ائتلاف مذکور با تمام قوا برای جلوگیری از روی کار آمدن یک دولت راستگرای تندرو تلاش خواهد کرد.

ساعاتی پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، هرتزوگ با قبول شکست خود در برابر نتانیاهو گفت که با وی تماس گرفته و پیروزی‌اش در انتخابات را به وی تبریک گفته است اما همچنان به فعالیت‌های خود به عنوان حزب مخالف ادامه خواهد داد.

وی پیش از اعلام رسمی نتایج در مقابل حامیان خود در تل‌آویو گفته بود که منتظر اعلام رسمی نتایج خواهد ماند و تمامی گزینه‌ها را در نظر دارد. وی از احزاب دیگر خواست تا برای تشکیل دولتی که خواهان صلح با فلسطینی‌ها باشد با هم توافق کنند.

هرتزوگ با تاکید بر اینکه همچنان برای تشکیل دولت بعدی اسرائیل به رقابت خود ادامه خواهد داد، گفته بود: همه چیز آشکار است و من قصد دارم یک دولت سوسیال واقعی در اسرائیل روی کار آورم.

صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در امور صلح نیز اعلام کرد که فلسطینی‌ها با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اسرائیل و مشخص شدن پیروزی نتانیاهو اقدامات سیاسی خود در دادگاه کیفری بین‌المللی را شدت می‌بخشند.

عریقات خاطرنشان کرد: کاملا واضح است که نتانیاهو دولت آتی را تشکیل خواهد داد برای همین تشکیلات خودگردان فلسطین تلاش‌های خود را برای رفتن به دادگاه کیفری بین‌المللی سرعت می‌بخشند.

وی افزود: اظهارات نتانیاهو که در آن تاکید کرد اجازه تشکیل کشور مستقل فلسطین را نمی‌دهد نشان می‌دهد که جامعه جهانی باید هرچه سریعتر به داد فلسطین برسد. عریقات تهدیدات نتانیاهو مبنی بر ناکام گذاشتن گزینه تشکیل "دو کشور" را جنایت‌ جنگی خواند.

جنبش حماس نیز اعلام کرد که این جنبش هیچ تفاوتی میان احزاب اسرائیل قائل نمی‌شود چرا که این احزاب حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرند.

پرونده حمله به مطهری، امنیتی و به بازپرسی انقلاب شیراز ارجاع شد

Posted: 18 Mar 2015 06:14 AM PDT

جرس: پرونده ای که این روزها، مجامع سیاسی را درگیر خود کرده، به خاطر جرایم امنیتی، به بازپرسی انقلاب شیراز ارجاع شده.

 

مصطفی ترک همدانی، وکیل این نماینده در گفتگو با خبرآنلاین گفت: پرونده حمله به علی مطهری غیر از اینکه دارای ابعاد جرایم اجتماعی و خصوصی است، دارای ابعاد امنیتی شده و به دلیل اقدام بر علیه امنیت کشور، تقاضا کردیم این جرم هم رسیدگی شود.

به گفته او، دادستان تهران، پرونده حمله به مطهری را به شعبه 6 بازپرسی دادسرای انقلاب شیراز ارجاع داده تا به خاطر جنبه عمومی جرم و جرم "اقدام علیه امنیت ملی کشور" به آن رسیدگی شود.

همدانی همچنین در پاسخ به این سئوال که چند نفر از مهاجمان تاکنون بازداشت شده اند، گفت: تا این ساعت کسی هنوز بازداشت نشده و آقای دادستان اعلام کرده در حال حاضر 10 نفر شناسایی شده اند و به مرور زمان تعداد افراد بیشتری شناسایی می شوند و دستور شناسایی و احضارشان را صادر می کند.

این وکیل دادگستری گفت: فعلا در مورد این که مهاجمان به نهادویا دستگاهی، وابستگی و انتساب دارند با توجه به محرمانه و امنیتی بودن پرونده نمی توانم اظهار نظر کنم و محتویات این پرونده محرمانه است.

صدور قرار تامین برای علی یونسی

Posted: 18 Mar 2015 06:14 AM PDT

جرس: در ادامه تایید و تکذیب ها پیرامون موضوع "احضار و بازجویی" از دستیار حسن روحانی، رئیس دادگاه انقلاب تهران گفت: در پی اظهارات آقای یونسی که در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نیز پخش شد، گزارش‌های مختلفی از سوی دادستانی عمومی تهران و مراجع امنیتی ارجاع شد.

 

دادستان ویژه روحانیت تهران گفت که علی یونسی - دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی - به دادسرای ویژه روحانیت تهران احضار و برای او قرار تامین مناسب صادر شده است.

حجت‌الاسلام محمد موحد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب افزود: در پی اظهارات آقای یونسی گزارش‌های مختلفی از سوی دادستانی عمومی تهران و مراجع امنیتی رسید و بر همین اساس آقای یونسی به دادسرای ویژه روحانیت احضار شد.

وی گفت که در نتیجه احضار یونسی تحقیقات لازم انجام، اظهارات او استماع و در نهایت برای او قرار تامین مناسب صادر شد.

 

مدیران دولت احمدی‌نژاد در میان بازداشت‌شدگان پرونده زمین خواری شهریار

Posted: 18 Mar 2015 04:55 AM PDT

جرس: یک نماینده مجلس از بازداشت دو معاون استاندار دو دولت احمدی‏‌نژاد خبر داده است.

 

حسین گروسی در گفت‌وگو با روزنامه «اعتماد» دلیل بازداشت این دو مقام سابق را اتهام زمین‌خواری آنها عنوان کرده است. وی همچنین خبر داده که به جز این دو معاون استاندار در دولت قبل، برخی مسئولین قضایی و دولتی و همچنین تعدادی از اعضای شورای شهر شهریار نیز بازداشت شده‏‌اند.

 

به گزارش خرداد؛ آنطور که حسین گروسی توضیح داده پرونده زمین‌خواری در شهریار در پی طرح تحقیق و تفحص از استانداری تهران مطرح شده است و تا کنون بین ١۵ تا ٢٠ نفر از مسوولان استان تهران و شهرستان شهریار در این رابطه بازداشت و احضار شده‌اند. وی در این گفت‌وگو با اشاره به افزایش قیمت زمین در منطقه شهریار آن را ناشی از «یک سری تبانی و تغییر کاربری‌ها» عنوان کرده که «می‌تواند درآمد هنگفتی را نصیب کسانی کند که عموما از نفوذ و رانت برخوردار هستند.»

 

وی با اشاره به هشدارهای مکرر قبلی خود و برخی نمایندگان مجلس گفته که «چون گوش شنوایی نبود مجبور شدیم تا طرح تحقیق و تفحص را کلید بزنیم که منجر به بررسی موضوع در سطح شهرداری‌ها و فرمانداری‌های استان شد و در همین راستا مشخص شد که برخی از مقامات درگیر مسائلی مثل زمین‌خواری بوده‌اند.»

 

وی درباره مقامات بازداشت‌شده و اتهامات آنها توضیح داده است: «الان دو نفر از معاونان استاندار در دولت سابق، بازداشت شده‌اند. جرم اینها هم فساد اقتصادی و فساد مالی و زمین‌خواری بوده است. به هر حال به نوعی با شبکه‌های فساد ارتباط داشته‌اند. برخی هم در این بین کارهایی مثل جعل سند انجام داده بودند که مشخص شد با کمک مسوولان دولتی در شهرستان‌ها بوده است.» وی همچنین درباره جزئیات بازداشت مقامات محلی شهریار گفته است: «در این جریان هم از اعضای شورای شهر افرادی بازداشت شده‌اند. برخی مسئولین قضایی هم بوده‌اند که در این جریان بازداشت شده‌اند. از دستگاه‌ دولتی هم مسوولانی بوده‌اند. از میان شهرداران شهریار هم عده‌ای بازداشت و احضار شده‌اند. همچنین چند نفری از ثبت اسناد و املاک بازداشت شده‌اند که رییس اداره و چند نفری هم کارمند بوده‌اند.» این نماینده مجلس درباره بازداشت فرماندارن پیشین هم گفته: «فرماندارانی که بوده‌اند نسبت به کارشان با آنها برخورد شده‌ است. مثلا موردی بوده که قبلا فرماندار بوده و الان برخورد شده است.»

 

گروسی درباره روش زمین‌خواری و اتهام این مقامات توضیح داده است: «اینها یک‌سری زمین‌ها را به نام خودشان زده بودند که چون سند مالکیت رسمی نداشته خیلی راحت برای خودشان اسنادی را جعل کرده بودند و با قولنامه‌هایی زمین‌هایی را صاحب شدند. در نهایت می‌خواسته‌اند مبالغی را از شهرداری‌ها برداشت کنند. بسیاری از اراضی غرب استان تهران بدون سند است یعنی با قولنامه و جعل سند می‌توانند از شورای شهر یا شهرداری درخواست خسارت کنند. برخی از افرادی که در این موضوع همکاری می‌کردند جهت انجام خواسته‌های خود، برای حریم رودخانه‌ها سند جعلی درست می‌کردند و سپس با مراجعه به مراجع ذیربط ادعای خسارت می‌کردند که خوشبختانه این تخلفات کاملا مشخص و تعدادی از تخلفات صورت گرفته تاکنون توسط دستگاه‌های ذیربط محرز شده است و در این راستا هم تعدادی احضار و دستگیر شدند.»

به گفته حسین گروسی این تخلفات توسط وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات قوه قضائیه کشف شده است. او همچنین با بیان اینکه شروع و اوج این تخلفات در دولت قبل بوده توضیح داده که دوره زمانی تخلفات ۷ تا ۸ سال طول کشیده است. وی درباره مبالغ تخلفات متعدد در این زمینه هم به اعدادی چون ۱۴ میلیارد، ۵ میلیارد و ۶ میلیارد اشاره کرده و گفته که «این موارد به جز ساخت و سازهای غیرقانونی بوده که باید مبالغی را برای انجام ساخت و ساز به شهرداری می‌پرداختند که شهرداری نیز اقدام به اخذ وجوه غیرقانونی از دارندگان اسناد جعلی و قولنامه‌ای می‌کرده است. تغییر کاربری‌های غیرقانونی و عدم رعایت ماده ١٠١ شهرداری که سازندگان ساختمان را موظف می‌کرد در زمان تفکیک واحد ساختمانی ۵٠ درصد آن باید به عنوان راه، فضای سبز و مدرسه در نظر گرفته شود، از دیگر موارد تخلفات صورت گرفته در شهرستان شهریار است.»

افخم: مذاکرات در لوزان به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است

Posted: 18 Mar 2015 04:34 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تلاش تیم مذاکره کننده کاهش فاصله در مذاکرات است. همزمان آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا، فضای مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته ای ایران را به مراتب مثبت تر از گذشته خواند. این درحالیست که منابع خبری از تلاش تازه دو نماینده مجلس آمریکا برای جمع آوری امضاء برای یک نامه دیگر علیه مذاکرات هسته ای، این بار با مشارکت قانونگذاران اروپایی خبر می دهند.

 

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات ایران و آمریکا در لوزان سوئیس به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تلاش تیم مذاکره کننده کاهش فاصله در مذاکرات است.

 

مرضیه افخم روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی این مطلب را در پاسخ به این سوال که از لوزان چه خبر و همچنین اظهارات روز گذشته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی مبنی بر این که 90 درصد از مسایل فنی در مذاکرات پیش رفته است، بیان کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: گفت و گوهای بسیار فشرده و حساسی در جریان است و چندین دور مذاکرات بین دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا انجام شده است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: گفت و گوهای فشرده ای نیز بین وزیر امورخارجه ایران با همتای آمریکایی وی انجام شده است.

 

افخم همچنین گفت: مذاکرات امروز هم ادامه دارد و مدیران کل سیاسی ایران و 1+5 در لوزان به ادامه مذاکرات می پردازند.

 

وی یادآور شد: شاهد تلاش های بی وقفه تیم مذاکره کننده هسته ای هستیم و مذاکرات به مرحله بسیار پیچیده و حساس رسیده است و تیم مذاکره کننده روزهای کاری فشرده ای را پیش رو دارد، آنها بدنبال کاهش فاصله در مذاکرات هستند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در حوزه فنی نیز پیشرفت های خوبی داشته ایم و تقریبا همانطور که رییس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه ای اظهارداشت بخش زیادی از مسایل فنی حل شده است و در عین حال در حوزه مباحث سیاسی و تحریم ها گفت و گوها ادامه دارد.

 

افخم همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات به تفاهم سیاسی خواهیم رسید، خاطرنشان کرد: گفت و گوها بسیار حساس است و ابعاد حقوقی و پیچیده ای دارد که تیم مذاکره کننده کار را دنبال می کند و در عین حال باید ببینیم در روزهای آینده در تداوم مذاکرات چه مباحثی مطرح و چگونه پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که توافق احتمالی ایران و گروه 1+5 قرار است ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل صورت بگیرد و این امر به معنای قبول تمام تحریم های غیرقانونی شورای امنیت است یا نه و در این صورت چه تمهیداتی اندیشیده شده است، اظهارداشت: مباحث حقوقی بسیار حساس و پیچیده است و تیم مذاکره کننده با اشراف کامل به همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی دارد و نکاتی را که می تواند از نظر حقوقی و فنی برای بعدها مسایلی ایجاد کند با حساسیت کار می کنند.

وی یادآور شد: گفت و گوهای حقوقی و سیاسی پیچیده ای در جریان است و تمام زوایا را تیم مذاکره کننده هسته ای در سطح حرفه ای پیگیری می کند و از این بابت جای نگرانی وجود ندارد.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پذیرش تعهدات فراسازمانی ایران در خلال مذاکرات هسته ای هم گفت: اظهاراتی که گفته می شود شایعه است و در مورد گفت و گوها شایعات و گمانه زنی ها از مندرجات توافق نامه از طریق برخی رسانه ها منتشر می شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: اعضای تیم مذاکره کننده دو طرف بارها تاکید کردند تا سر همه موضوعات توافق نشود هیچ توافقی صورت نمی گیرد و باید این نکته مورد توجه قرار گیرد و همه ابعاد حقوقی، سیاسی و فنی در مذاکرات مورد بحث قرار می گیرد اما بخشی از موضوعات گمانه زنی رسانه ای است که مرسوم بوده و نکته جدیدی نیست.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در زمینه توافق هسته ای و این که آیا امضای توافقنامه طبق فصل هفت منشور این شبهه را ایجاد نمی کند که ایران به طور ضمنی پذیرفته است که برنامه اش تهدید علیه صلح بین المللی است، گفت: بخشی از موضوع مورد مذاکره در گفت و گوها این است که اگر توافق کامل حاصل شود تضمین های طرف مقابل چیست و این مساله در مذاکرات با حساسیت دنبال می شود.

به گفته افخم، مذاکره کنندگان ابعاد سیاسی، حقوقی و فنی را بحث می کنند که طرف های ما در مذاکرات در قبال هر گونه توافق احتمالی چه تضمین هایی می دهند.

 

آلن آیر: فضای مذاکرات هسته ای مثبت تر از گذشته است
همزمان آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا، فضای مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته ای ایران را به مراتب مثبت تر از گذشته خواند.
 

به گزارش ایرنا، آلن در گفت وگو با شبکه تلویزیونی فرانس24 با اعلام این مطلب افزود: وضعیت مذاکرات هسته ای کنونی به مراتب نسبت به مذاکرات یک سال و نیم پیش در ژنو، متفاوت است.

وی گفت: در مذاکراتی که در این مدت انجام شده پیشرفت های خوبی داشته ایم و موفق شدیم مواضع خود را به یکدیگر نزدیک کنیم.

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: با وجود این پیشرفت ها، برخی اختلافات همواره حل نشده و تمام تلاش خود را برای حل باقیمانده مسایل تا 31 مارس(11فروردین) به کار می گیریم.

 

جمع آوری امضاء برای نامه دوم؛ سنگ اندازی جدید دو نماینده مجلس آمریکا در مسیر مذاکرات هسته ای
همچنین به دنبال جنجال ناشی از نامه 47 سناتور جمهوریخواه، پایگاه خبری «المانیتور» از تلاش تازه دو نماینده مجلس آمریکا برای جمع آوری امضاء برای یک نامه دیگر علیه مذاکرات هسته ای، این بار با مشارکت قانونگذاران اروپایی خبر داد.
 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «المانیتور»، شماری از قانونگذاران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار نامه بی سابقه به سران کشورهای خود هشدار دادند که «توافق بد با ایران به طور حتم منجر به تحریم های بیشتر خواهد شد.»

براساس این گزارش، «داگ لمبورن» و «رندی وبر» دو تن از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، هفدهم مارس (26 اسفند) توزیع این نامه در بین اعضای کمیته های خدمات نظامی و روابط خارجی مجلس نمایندگان را آغاز کردند. آنان گفتند که تاکنون چهار تن از نمایندگان پارلمان های کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان این نامه را امضاء کرده اند.

این دو نماینده مجلس آمریکا در این نامه که از همکاران خود نیز خواستار امضای آن شده اند، نوشته اند :«اعتقاد داریم که یک ایران هسته ای تهدیدی فوری نه فقط برای آمریکا بلکه همچنین علیه اروپا، خاورمیانه و کل جهان است.»

در ادامه این نامه آمده است :«با در نظر داشتن این نگرانی ما در حال مشارکت با اعضای پارلمان های اروپایی برای انتقال این نگرانی به اوباما و روسای دولت های اروپایی طرف مذاکره با ایران و ابراز نگرانی درباره یک توافق بد هستیم.»

المانیتور افزود: نویسندگان این نامه ظاهرا به دلیل واکنش های منفی به نامه قبلی 47 سناتور آمریکایی، ادعا کرده اند که قصد افزایش قدرت مذاکره کنندگان هسته ای غربی را دارند که هم اکنون در سوییس مشغول مذاکره با طرف ایرانی هستند.

این نامه می افزاید: «با توجه به سابقه ایران، ما نسبت به صداقت آن کشور برای رسیدن به توافق شک داریم و نگرانیم که ایران ممکن است از هرگونه تاخیر یا روزنه ای در یک توافق بد برای ادامه تلاش های خود استفاده کند.»

نویسندگان این نامه در ادامه مدعی شدند :«ادامه تمدید ضرب الاجل های مذاکرات موجب تضعیف اجماع بین المللی در خصوص ضرورت جلوگیری از ظهور یک ایران هسته ای شده و با توجه به تردیدها در تشدید فشار بر ایران، شرکتها و کشورهای مختلف در حال هجوم بردن به تهران برای از سرگیری مناسبات تجاری با ایران هستند.»

این دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه مدعی شدند: «ما نمی خواهیم مذاکرات را با مانع رو به رو کنیم اما اعتقاد داریم ایران باید بداند کوتاهی در رسیدن به یک توافق خوب به طور حتم منجر به تحریم های شدیدتر خواهد شد.»

دو عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته اند که این نامه را تاکنون «دیوید باروز» از انگلستان، «میر حبیب» از فرانسه و «رودریش کایزوتر» و «یوهان وادفول» از آلمان امضاء کرده اند.

این افراد قصد دارند که تا روز 23 مارس(سوم فروردین) به جمع آوری امضاء ادامه داده و روز 24 مارس که مهلت مذاکرات با ایران است، نامه را برای سران آمریکا و کشورهای اروپایی طرف مذاکره با ایران ارسال کنند.

المانیتور می افزاید: این نمایندگان مجالس اروپایی که نامه یادشده را امضاء کرده اند با گروه های طرفدار رژیم صهیونیستی در ارتباط هستند.

به گزارش ایرنا، با نزدیک شدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل حساس پایانی، طرفداران رژیم صهیونیستی در مراکز سیاسی آمریکا به تلاش های خود برای کارشکنی در روند مذاکرات شدت بخشیده اند.

در حالی این دو نماینده مجلس آمریکا با 47 نماینده کنگره امضا کننده نامه قبلی همسو شده اند که کاخ سفید در روزهای اخیر در نامه ای به سنای آمریکا بار دیگر هشدار داد که از دخالت در مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی پرهیز کند.

نشست وزیران خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونان و صالحی و مونیز از روز سه شنبه در لوزان سوییس آغاز شده و دو طرف تاکنون سه دور گفت و گو کرده اند.

تسلیت انجمن صنفی روزنامه نگاران به علیرضا رجایی

Posted: 18 Mar 2015 02:22 AM PDT

جرس: انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران،با صدور پیامی درگذشت پدر علیرضا رجایی عضو هیات مدیره این انجمن را تسلیت گفت.

 

این پیام تسلیت که در روزنامه شرق منتشر شده، به شرح زیر است:

 

جناب آقاي عليرضا رجايي
با اندوه و تأسفي عميق درگذشت پدر ارجمند شمارا تسليت مي­گوييم. براي آن شادروان، رحمت الهي و براي شما و خانواده محترمتان شكيبايي و صبر مضاعف خواستاريم.


انجمن صنفي روزنامه ­نگاران ايران

 

لازم به ذکر است؛ امروز چهارشنبه مراسم ترحیم پدر دکتر علیرضا رجایی از ساعت ۱۴ تا ۱۵٫۳۰  در مسجد نور در میدان فاطمی تهران برگزار می شود.

واکنش پورمحمدی به اظهارات یونسی: امکانات خوبی در اختیار زندانیان است

Posted: 18 Mar 2015 02:14 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری دولت حسن روحانی در واکنش به برخی گزارش ها در خصوص وضعیت ناگوار زندانها و زندانیان در ایران مدعی شد: "با اشرافی که من در خصوص زندانیان و گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شده، با قاطعیت می‌گویم که امکانات و تسهیلات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، اما قطعا تسهیلات و امکانات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که بعضا نیز غیرمتعارف است."

 

به گزارش تسنیم، مصطفی پورمحمدی  گفت: ما در قوه قضائیه تلاش می‌کنیم که حقوق شهروندان به خصوص در زندان‌ها حفظ شود و اگر مشکلی هم وجود داشته باشد صرفا مشکل محدودیت جاست که این کمبود جا و تعداد زیاد زندانیان خواه ناخواه شرایط زندگی را برای زندانیان سخت می‌کند.

 

وزیر دادگستری با بیان اینکه با اشرافی که من در خصوص معیشت زندانیان و گزارش‌هایی که در این زمینه ارائه شده، با قاطعیت می‌گویم که امکانات و تسهیلات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد، گفت: تعداد زیاد زندانیان باعث می‌شود که برنامه‌های ما در جهت رفاه آنان عقیم و ناکام بماند، اما قطعا تسهیلات و امکانات خوبی در اختیار آنان قرار می‌گیرد که بعضا نیز غیرمتعارف است.

 

پورمحمدی با بیان اینکه مرخصی‌ها به تمامی زندانیان براساس عرف جاری اعطا می‌شود، گفت: حقوق زندانیان در زندان‌ها پابرجاست و همان‌طور که گفتم مرخصی‌ها و امکانات جانبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اگر کمبودی باشد به دلیل کثرت زیاد زندانیان است.

 

او در پاسخ به این سوال که با تمامی این تفاسیر، آیا حقوق بشر براساس آنچه دستیار رئیس‌جمهور گفته در ایران نقض می‌شود؟ گفت: قطعا این‌گونه نیست. باید کسانی که این ادعا را کرد‌ه‌اند، پاسخ بدهند.

 

۷ سناریوی احتمالی درباره سرنوشت مذاکرات هسته‌ای

Posted: 18 Mar 2015 01:32 AM PDT

با نزدیک شدن مهلت ۳۱ ماه مارس در مذاکرات هسته‌ای ایران، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا سعی دارد خیلی سریع اختلاف نظرهای باقی مانده میان طرف ایران و مذاکره کنندگان ۱+۵ را برطرف کند.    منبع: دیپلماسی ایرانی  منبع اصلی: فارن پالیسی مترجم: طلا تسلیمی

چندین نتیجه در خصوص دستیابی به توافق محتمل خواهد بود: ادامه روند کنونی «متوقف کردن برخی برنامه‌ها»، توافقنامه‌ای که به نظارت‌های بیشتر بر فعالیت (هسته‌ای) ایران منجر می‌شود و شماری از احتمالات در خصوص «حاصل نشدن توافق». اما دستیابی به توافق اگرچه به شدت بر روابط کنونی آمریکا در منطقه خاورمیانه تاثیر می‌گذارد، ولی دست کم چند نتیجه قابل توجه خواهد داشت.

سناریوی اول: توافق هسته‌ای که شرایط کنونی در آن تغییری نیابد


ایران همچنان به «توقف» در فعالیت‌های غنی سازی ادامه خواهد داد و گروه ۱+۵ نیز توافق خواهند کرد تا زمان ادامه گفتگو‌ها تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نکنند. اروپایی‌ها با اعلام اینکه هرگونه اقدام یکجانبه اقتصادی و یا نظامی آمریکا به اتحاد و ائتلاف موجود آسیب خواهد زد، این کشور را برای پذیرش این نتیجه تحت فشار خواهند گذاشت.
اما اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس از چنین نتیجه‌ای حمایت نخواهند کرد و این مسئله به پیچیدگی روابط کنونی آمریکا با کشورهای متحد مخالف با مجهز شدن ایران به توان هسته‌ای منجر خواهد شد. کنگره به طور قطع لایحه اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را تصویب خواهد کرد. اگر ایران بتواند تعلیق محدود تحریم‌ها را که پیش‌تر بر سر آن توافق شده بود، تحمل کند و واشنگتن به حصول توافق اجرایی و یا توافق  تصویب شده از سوی کنگره مصمم باشد، آنگاه ایران فضای زیادی برای تولید تسلیحات به طور پنهانی خواهد داشت (ایران همواره هرگونه تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است). چنین نتیجه‌ای یک پیروزی بزرگ برای ایران خواهد بود و می‌توان گفت احتمال دستیابی به آن بسیار زیاد است.


سناریوی دوم: توافق هسته‌ای با وجود چالش‌هایی برای نظارت (بر فعالیت‌های ایران)


یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران مسئله‌ای است که ایرانی‌ها عامل آن نبودند، بلکه اظهارات جامعه اطلاعاتی آمریکا این نگرانی را تشدید کرد. روسای پیشین آژانس اطلاعات ملی و سیا هر دو شهادت دادند که در صورتی که ایران قصد تولید تسلیحات هسته‌ای داشته باشد، آمریکا آگاه خواهد شد. اما چنین ادعایی به ویژه با توجه به اینکه هیچ یک از این سازمان‌ها در ابتدای امر نتوانسته بودند برنامه هسته‌ای ایران را شناسایی کند و در مورد عراق نیز مرتکب اشتباه شدند، ادعایی بی‌پایه و اساس به نظر می‌رسد.


کلید اصلی برای حمایت عمومی از هر توافقی، در نظر گرفتن قوانین نظارتی و بازرسی در آن است: اگر طبق توافقنامه حاصله امکان بازرسی بدون اطلاع رسانی گسترده از سایت‌های نامعلوم وجود داشته باشد، آنگاه چنین توافقی اطمینان لازم را از شناسایی تاسیسات جدید (هسته‌ای ایران) فراهم می‌کند. منظور این است که در چنین شرایطی، دور زدن توافق و تولید تسلیحات هسته‌ای بدون اینکه آمریکا متوجه آن شود، برای ایران دشوار خواهد بود. اگر ایران مشکلی با بازرسی‌های ناگهانی نداشته باشد و یا درخواست‌ها برای بازرسی را رد نکند، آنگاه آمریکا می‌تواند اظهارات ایران را در مورد اینکه تنها تاسیسات هسته‌ای در این کشور همان‌هایی هستند که آشکارا فعالیت می‌کنند، بپذیرد. در مقایسه با سانتریفیوژ، بازرسی مسئله مهمتری است. دستیابی به چنین توافقی پیروزی بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود، اما چندان محتمل نیست.


سناریوی سوم: عدم دستیابی به توافق و اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی ۱+۵


با توجه به روابط کنونی آمریکا با روسیه، ترغیب این کشور، چین و شرکای اروپایی به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران دشوار خواهد بود. یک مرتبه دیگر، سنا با انتشار نامه توجه‌ها را از عدم تمایل ایران به عمل به مفاد توافقنامه لازم الاجرا، به ناهماهنگی در دستگاه اجرایی در آمریکا معطوف کرد.


اگر رئیس جمهور می‌توانست ۱+۵ را قانع کند که استفاده از نیروی نظامی تنها راه دستیابی به شرایط سیاسی مطلوب است، در آن صورت آن‌ها تحریم‌ها را به جنگ ترجیح می‌دادند. چنین نتیجه‌ای مطلوب اما به ویژه با توجه به زیر سوال رفتن اعتبار آمریکا، تقریبا غیرممکن است.


سناریوی چهارم: عدم دستیابی به توافق و فرسایش تدریجی تحریم‌ها


در این سناریو، کنگره آمریکا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران را تصویب خواهد کرد که اقدام تاثیرگذاری نخواهد بود: بیشتر روابط تجاری میان ایران و آمریکا که قرار است طبق تحریم‌ها از بین برود، پیش‌تر وجود خارجی نداشته است. اروپایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها همه با اعمال تحریم‌های بیشتر از سوی آمریکا مخالف هستند و با توجه به سقوط جهانی بهای نفت خام، منافع اقتصادی کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و چین در تجارت پنهان با ایران تامین می‌شود.


اروپایی‌ها در صورتی که بدانند گزینه نظامی روی میز نیست، به مشکلات داخلی خود اهمیت بیشتری می‌دهند. در این زمینه می‌توان به مسئله عراق در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد که تحریم‌ها مشروعیت خود را کم و بیش از دست دادند. نتیجه احتمالی چندان مطلوب نخواهد بود مگر اینکه آمریکا بتواند در مورد تحریم‌ها خلاقانه‌تر بیاندیشد.


سناریوی پنجم: عدم دستیابی به توافق و اقدام یکجانبه نظامی اسرائیل


از تابستان گذشته تاکنون حزب الله در سوریه درگیر و ایران با جنگ علیه داعش در عراق مشغول است. اسرائیل مواضع دفاعی خود را تقویت کرده است و اکنون بهترین شرایط را برای حمله به ایران دارد. از سوی دیگر، اگر اسرائیل تصمیم بگیرد به ایران حمله کند دشمنان منطقه‌ای ایران احتمالا مخفیانه دست یاری به سوی اسرائیل دراز خواهند کرد. مشکلات داخلی آمریکا و درگیری‌های حزبی بر سر حمایت از اسرائیل نیز در ‌‌نهایت آمریکا را به مداخله در جنگ وادار خواهد ساخت. اما کار‌شناسان نظامی آگاه بر این عقیده‌اند که اسرائیل (حتی در صورت حمله) توانایی تخریب زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را نخواهد داشت. چنین نتیجه‌ای برای مذاکرات هم بد و هم غیرمحتمل است.


سناریوی ششم: عدم دستیابی به توافق و تشکیل ائتلاف منطقه‌ای (علیه ایران)


اوباما وقتی اعلام کرد از اتحاد مخالفان شکل گیری توافق متعجب شده است، منظورش یکصدا شدن سناتورهای جمهوری خواه با طیف تندرو در ایران بود. به نظر می‌رسد رئیس جمهور آمریکا توجهی به این مسئله ندارد که عدم اعتماد به سیاستگذاری‌های آمریکا در مقابل برنامه هسته‌ای ایران، شش کشور حاشیه خلیج فارس را به رغم اختلاف نظر بر سر مسائل مذهبی، متحد کرده است. حمله نظامی این کشور‌ها به ایران در منطقه ناآرام خاورمیانه عواقب ناخوشایندی در پی خواهد داشت. ممکن است چنین نتیجه‌ای برای آمریکا بدون هزینه به نظر برسد، اما مهم‌ترین مسئله این است که در این سناریو اعتبار آمریکا زیر سوال رفته است.


سناریوی هفتم: عدم دستیابی به توافق و اقدام یکجانبه آمریکا


رئیس جمهور آمریکا در مورد حمله به ایران صراحتا سخن بگوید یا نگوید، به هر حال این مسئله در بطن سیاست گذاری‌های وی وجود دارد. اما از سوی دیگر، رئیس جمهور جنگ عراق را که شرایطی مشابه با جنگ احتمالی با ایران خواهد داشت، جنگی احمقانه توصیف کرد. فاصله میان اظهارات رئیس جمهور با آنچه که متحدان و دشمنان آمریکا باور دارند بسیار زیاد است و شاید همین مسئله است که سبب می‌شود ایران تهدیدهای دولت آمریکا را پوشالی بداند. در حقیقت کاخ سفید همه توان خود را به کار می‌گیرد تا از این گزینه اجتناب کند.
در همین راستا، نامه سناتورهای جمهوری خواه به مقامات ایران گزینه‌های بیشتری پیش روی رئیس جمهور گذاشت: اوباما اکنون می‌تواند منتقدان داخلی را مسئول شکست مذاکرات با ایران بداند. اوباما همواره اعلام کرده است دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای غیرقابل قبول است، اما احتمال حمله به تاسیسات هسته‌ای را به کلی رد کرده است. کاخ سفید میان تهدید به تحریم‌های بیشتر و اقدام نظامی درگیر است و با چنین شرایطی، هیچ گزینه‌ای غیر از دستیابی به توافق نخواهد داشت.

 

منبع: دیپلماسی ایرانی 

منبع اصلی: فارن پالیسی

مترجم: طلا تسلیمی