جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیت‌الله بیات زنجانی: فحاشی به علی مطهری در شیراز، سقوط تمام ارزش‌های اسلامی است

Posted: 14 Mar 2015 05:14 AM PDT

جرس: اعضای انجمن امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با حضور در دفتر آیت الله بیات زنجانی، با وی دیدار و گفتگو کردند.

 

به گزارش وبسایت اطلاع‌رسانی این مرجع تقلید، در ابتدای این دیدار، چند تن از اعضای این انجمن به اظهار نظر پرداخته و آیت‌الله بیات پس از استماع سخنان حضار، ضمن تقدیر از حضور آنان گفت: آن چیزی که مخالف و رقیب نمی تواند از شما سلب کند، علم شماست؛ ممکن است بتوان به علما صدمه زد ولی علم را نمیتوان گرفت. شما از شیراز آمده اید؛ ملاصدرای شما را تبعیدش کردند، ولی امروز علم او زنده است.


این مرجع تقلید در ادامه پس از بیان تعریفِ بعد عملی مفهوم امید افزود: بُعد عملی قضیه سخت تر از بعد نظری آن است؛ مقداری از گرفتاریهایمان از آنجاست که ما در ارائه تئوری نظری استادیم اما در عمل چه؟ ما یک عمر نشستیم و فقط به مردم راه نشان دادیم ولی حرفها و کارهای ما در میدان عمل محک زده نشده است که مثلاً به آن کاری که توصیه اش می کنیم، پایبندیم و ایستادگی داریم یا خیر؟ من همیشه عرض کرده ام که راز موفقیت انبیاء این بوده که هیچوقت خودشان را جلوتر از مردم ندیدند و همینطور امکان ندارد پیامبری بیابید که حرفی زده باشد، ولی به آن عمل نکرده باشد. امامان(ع) هم همینطور بوده اند.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رخدادهای اخیر شیراز گفت: آدم گاهی احساس می کند یک کارهایی در کشور انجام میگیرد که این کارها متناسب شأن این ملت نیست؛ متناسب شأن هیچ استانی نیست. برای مثال استانی که سعدی آنجا دفن شده، حافظ شیرازی آنجا دفن شده، محقق دوانی و ملاصدرا محصول آنجا هستند؛ یکی دوتا که نیست. جالب این است که بیایند آنجا و کسی که یک استاد عالی دانشگاهی و یک فرهیخته است و غیر از این نمایندۀ مردم هم هست. از نظر خانوادگی فرزند فردی است که امام یکی از عباراتش دربارۀ ایشان این بود که می فرمودند تمام نوشته های استاد شهید مطهری(ره) قابل استفاده است، بیایند چه تعبیراتی را برای او بکار ببرند، این یعنی چه؟ آیا این به معنای سقوط تمام ارزشهای اسلامی نیست؟ آیا این به معنای سقوط فرهنگ و ادب نیست؟ من صراحتاً عرض می کنم تک تک آنهائی که عبارات نقل شده را بکار برده اند، مستحق حد قذف هستند.


امام صادق (علیه السلام ) زمانی که یکی از افراد در مقابل ایشان به یک فرد غیر مسلمان چنین نسبتی داد، او را از کنارشان راندند و با او برخورد کردند. این کشور را چه شده که هر روز چنین هتک حرمت هائی در یک گوشه ای می شود و هیچ برخوردی با آن صورت نمی گیرد؟

 


آیت‌الله بیات در پایان ضمن محکوم کردن رفتار های صورت گرفته در شیراز، از مسؤولین خواستند با عوامل این رفتارها برخورد کنند.

 

 

پاسخ مطهری به امام جمعه شیراز: خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار کردید

Posted: 14 Mar 2015 03:52 AM PDT

 جرس: در پی حمله به علی مطهری در شیراز و سخنان امام جمعه این شهر در تایید تلویحی حمله ‌کنندگان به مطهری، این نماینده مجلس در نامه‌ای سرگشاده خطاب به امام جمعه شیراز نوشت: خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیئت تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد.

 

متن کامل نامه علی مطهری به امام جمعه شیراز، به نقل از خبرگزاریها در ادامه آمده است:

نامه علی مطهری به امام جمعه شیراز
جناب آقای اسداله ایمانی
امام جمعه شیراز

با اهداء سلام، در خطبه نماز جمعه در ارتباط با حادثه تلخ سوء قصد به اینجانب در شیراز، گفته‌اید «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می‌کنید؟»

با این دو جمله از ضاربان اینجانب حمایت و کار آنها را تأیید کرده‌اید. خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیئت تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد.

امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است.

ماجرای دوشنبه سیاه شیراز را یک «حادثه سیاسی» نامیده و از این که همه مضطرب شده‌اند اظهار تعجب کرده‌اید. ظاهرا از نظر شما این که عده‌ای مزدور - که بعدا معلوم شد برخی از آنها مسلح به سلاح گرم بودند – به سخنران مدعو دانشگاه شیراز که از قضا نماینده مجلس هم هست به قصد کشت حمله کنند، صرفا یک مسئله سیاسی و نه انسانی و اخلاقی و حقوقی است و قابل اعتنا نیست.


ای کاش آن روز در کنار من می‌بودید و یکی از آن آجرها به سر مبارک اصابت می‌کرد، آنگاه می‌دیدیم که آیا باز هم قضاوت شما همین است؟
این جمله در همه ادیان آمده است که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند و آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران مپسند.

گفته‌اید «با وجود مشکلاتی چون بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، خشکسالی، حاشیه‌نشینی و گسترش آن به مرکز شهر، آیا واقعا مشکل این است که هر روز سخنرانی دعوت شود؟» معلوم نیست چه ارتباطی بین مشکلات یک شهر و ضرورت لغو یک سخنرانی فکری و علمی وجود دارد، در حالی که ممکن است همین سخنرانی‌ها به حل آن مشکلات اجتماعی و اقتصادی کمک کند.

با این حساب، همه مجالس سخنرانی مذهبی و علمی و فکری در شیراز باید تا زمان حل مشکلات این شهر تعطیل شود!


علاوه بر این، برگزاری یک جلسه سخنرانی در دانشگاه یک شهر چه ربطی به امام جمعه آن شهر دارد. مگر امام جمعه باید در همه مسائل شهر خود دخالت کند؟

حتما به یاد دارید که در دهه شصت زمانی که برخی فرماندهان سپاه درباره وقایع اتفاقیه مجلس اظهارنظر کردند امام خمینی(ره) فرمودند «به سپاه چه مربوط که در مجلس چه می‌گذرد؟!» بنا براین هر شخص حقیقی و حقوقی باید به جای دخالت در کار دیگران کار خودش را درست انجام بدهد.

ضرب المثلی ذکر کرده‌اید که «اگر باد کاشتید طوفان درو می‌کنید». این ضرب‌المثل درباره شما صادق است که با حمایت و تحریک آن اراذل باد می‌کارید و در آینده طوفان درو خواهید کرد زیرا نوبت شما هم خواهد رسید. این چاقوی احساس و هیجان چند جوان جاهل را که تیز می‌کنید روزی دست خود شما را هم خواهد برید، همان طور که طالبان و القاعده روزی علیه آمریکا و اسرائیل فعال شدند.

گفته‌اید «اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟».

سؤال این است که اینجانب در کجا حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکسته‌ام؟ تا آنجا که به خاطر دارم درباره خبرگان رهبری گفته‌ام که باید به وظیفه نظارت خود از جمله نظارت بر دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری بپردازند، چیزی که خود مقام رهبری بر آن تأکید دارند و نص قانون اساسی است. مطابق نظر شما خود قانون اساسی حریم خبرگان رهبری را شکسته است!

اما درباره حریم ولایت، شما فکر کرده‌اید اگر کسی در موضوعی نظری مخالف نظر مقام رهبری داشته باشد حریم ولایت را شکسته است. این برخلاف نظر رهبر گرامی انقلاب است. ایشان همین چند ماه پیش در جمع دانشجویان فرمودند «برخی فکر کرده‌اند که باید حرفهای من را تکرار کنند، خیر هرکسی نظر خودش را بگوید». پس در واقع شما حریم ولایت را شکسته‌اید و برخلاف نظر ولی فقیه عمل می‌کنید و اصل مترقی ولایت فقیه را امری مخالف آزادی بیان و دموکراسی جلوه می‌دهید و ضرب و جرح افرادی را که نظر خود را بیان می‌کنند تجویز و بلکه ترغیب می‌کنید.

از نظر شما هرکس که بخواهد نظری مخالف نظر شما ابراز کند باید از ورود او به شهر شیراز جلوگیری کرد حتی به قیمت مضروب شدن و از دست رفتن جانش. واقعا همه باید اسلام را از جناب‌عالی بیاموزند! یک نسخه از کتاب آینده انقلاب اسلامی ایران از استاد شهید آیت‌الله مطهری را برای شما ارسال می‌کنم تا با ماهیت و آرمانهای انقلاب اسلامی آشنا شوید.

شما و دوستانتان در شیراز سنگ را بسته و سگ را رها کرده‌اید. اگر مایل به زورآزمایی اجتماعی هستید مخالفان این داعشی‌های وطنی را نیز آزاد بگذارید تا ببینید چه بر سر این اراذل می‌آورند.


اینجانب به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی و فرزند شهید آیت‌الله مطهری، حاصل عمر و پاره تن امام خمینی، به شما و دوستانتان اعلام می‌کنم که به نوبه خود اجازه نخواهم داد فضای خفقان بر کشور حاکم شود و در راه آرمان بزرگ انقلاب اسلامی یعنی آزادی تفکر و آزادی بیان تا پای جان ایستاده‌ام.

به شما نصیحت می‌کنم که تقوای الهی را رعایت کنید، ‌روش خود یعنی جمود و افراط را که دفع‌کننده دلهای پاک و آگاه است، به حکمت و موعظه حسنه و جدال به احسن تغییر دهید و با هیئت تحقیق وزارت کشور برای ریشه‌کن کردن غده سرطانی افراط و خوارج‌صفتی در شیراز همکاری نموده طرحی نو در آن سامان در اندازید.

والسلام
علی مطهری
23/12/93
 

انتقال دو تن از فعالان حقوق دراویش از بند عمومی به انفرادی

Posted: 14 Mar 2015 03:52 AM PDT

 جرس: صبح امروز دو تن از فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در بند عمومی زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شدند.

 

به گزارش مجذوبان نور، صبح امروز آقایان رضا انتصاری و مصطفی عبدی از فعالان حقوق دراویش محبوس در زندان اوین به دلیل امتناع از رفتن به هواخوری اجباری به سلول‌های انفرادی منتقل شدند.

 

دراویش محبوس از قریب به ۵ ماه پیش که از بندهای ۳۵۰ و زندان رجایی شهر به بندهای عمومی زندان اوین منتقل شدند تا کنون از پوشیدن لباس زندان در هنگام ملاقات و رفتن به هواخوری اجباری خودداری کردند.

 

این دراویش بار‌ها اعلام کرده بودند مادامی که به طور غیرقانونی در بند زندانیان عادی حضور دارند به عنوان اعتراض از قوانینی که مخصوص زندانیان عادی است، پیروی نخواهند کرد. 

 

ابتکار: در انتخابات  ۸۸ تخلفات در سطح بالایی رخ داد/ مجلس ششم سالم و ضد فساد بود

Posted: 14 Mar 2015 02:06 AM PDT

 جرس: رئیس سازمان محیط زیست گفت: نامه رهبری باز کردن یک باب گفت‌وگو بود٬ آن هم در شرایط دشواری که فضای اسلام هراسی وجود دارد.


به گزارش ایلنا،‌ معصومه ابتکار، که این هفته مهمان برنامه «شناسنامه» به سردبیری محمدحسین رنجبران و تهیه‌کنندگی محمد صراف بود، در ابتدای این برنامه گفت: خیلی از دخترها و پسران ایرانی دو اسم دارند. اسم من در شناسنامه معصومه است. پدرم برای نذری که داشت این نام را برای من انتخاب کرد. مادرم نام نیلوفر را دوست دارند و به همین دلیل خانواده من را به نام نیلوفر صدا می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ابتکار سال ۵۸ با ابتکار سال ۹۳ چه تفاوت‌هایی دارد، گفت: سنم کمی بالا رفته است. انسان‌ها در کوران حوادث و تجربیات، دچار تحولاتی می‌شوند. امیدوارم این تحولات مثبت باشد. اگر این سیر تکامل را طی نکند دچار رکود و جمود شدند. امیدوارم این سفر به قله‌های دست نیافتنی منتهی شود.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد تغییر معیارهای مردم نسبت به سال‌های ابتدایی انقلاب، گفت: معیار‌ها و ارزش‌ها به درون آدم‌ها بر می‌گردد، اگر فرد بتواند با عقل و دل خود درست تشخیص دهد چه کاری انجام دهد. من سال ۶۰ در شرایط دفاع مقدس ازدواج کردیم. خیلی از اعضای فامیل یا درگیر جنگ بودند یا شهید شده بودند. خیلی از دوستان نزدیک همسرم هاشمی شهید شده بودند. مصطفی چمران شهید شده بود. فضای ما متاثر از این فضا بود و خیلی دوست داشتیم مراسم عروسی ما نشات گرفته از علاقه‌هایی باشد که ما داشتیم. ما در منزل مراسم را گرفتیم و سعی کردیم با سادگی این کار را انجام دهیم. مادرم تلاش کردند که مراسم خوب باشد و حتی لباس من را خودشان تهیه کردند و با حداقل هزینه مراسم برگزار شد. ما واقعا به این موضوع اعتقاد داشتیم و قصد نمایش نداشتیم.

ابتکار اضافه کرد: پسر من دو و نیم دهه بعد ازدواج کرد. مراسم او هم خیلی تشریفاتی نبود و مثل خیلی از مراسم‌هایی بود که برگزار می‌شود. در یک سالن و با ۲۰۰ نفر مه‌مان.

وی با تاکید بر اینکه جوانان نسل امروز نمی‌توانند به سادگی سال‌های زمان انقلاب زندگی کنند، گفت: در آن زمان ملاک‌های دیگری مطرح بود. آن زمان الگو‌هایی داشتیم و نقش مبارزات قبل و بعد از انقلاب در زندگی ما مشهود بود. اکنون الگو‌ها تغییر کرده است. برای من‌‌ همان الگو‌ها وجود دارد اما باید با یکسری تغییرات در شکل کنار بیایم تا اصول‌ها بماند. قالب‌ها نباید‌‌ همان قالب‌های قبلی باشد. مثلا ازدواج باید بر مبنای پیوند دو روح باشد.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که آیا زن ایرانی باید با زن غربی متفاوت باشد، گفت: من معتقدم زن ایرانی از الگوهایی متفاوتی نسبت به زن غربی تبعیت می‌کنند. البته زن ایرانی باید به عنوان یک شهروند جهانی از خرد و تجربه جهانی استفاده کند و بتواند در عالی‌ترین سطوح از این تجربه‌ها بهرمند با شد. البته نقش ایرانی بودن خیلی مهم است. حوزه تمدنی ایران و نفوذ و تاثیراتش و غنای آن ایجاب می‌کند که آن را حفظ کنیم. هویت اسلامی هم مهم است. ما در هویت اسلامی حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. هرچند که امروز خیلی تلاش می‌شود تا چهره‌ای انحرافی از دین ارائه شود ولی اسلام گنجینه عظیمی از معرفت بشری دارد. زن ایرانی می‌تواند با بهره‌مندی از این گنجینه خیلی از کاستی‌هایی که در زمینه زنان در جامعه بشری وجود دارد را برطرف کند.


ابتکار افزود: جامعه جهانی و صنعتی در حوزه زنان پیشرفت‌هایی داشتند، اما در جاهایی به این موضوع رسیدند که مشکلاتی دارند. ما نیز در جامعه خود به پیشرفت‌هایی در حوزه زنان رسیدیم و چالش‌هایی هم داشتیم. ما شاید خیلی جا‌ها نتوانستیم معرفت دینی را به عمل تبدیل کنیم. این از موضوعاتی است که بر شانه نسل اول انقلاب سنگینی می‌کند. اگر جوانان ما بگونید شما متهم هستید و نتوانستید آرمان‌ها را محقق کنید، حق دارند.

وی گفت: زنان ایرانی در عرصه‌هایی مانند آموزش پیشرفت خوبی داشتند. آن‌ها در رسیدن به مدارج بالای علمی پیشرفت‌های خوبی داشتند. اما در حوزه‌های دیگری مانند حقوق چالش‌هایی وجود دارد که به یکسری مباحث فقهی و واقعیت‌های اجتماعی بر می‌گردد. پیشرفت ما بیشتر از مشکلات بوده است و نباید به این سمت برویم که از هر چیزی کورکورانه دفاع کنیم. ما یک جامعه متکثر در ایران هستیم. باید فضا را به شکلی باز کنیم که این موضوعات مطرح شود و نسل‌های بعدی ما بتوانند پیوند و علقه‌ای را برقرار کنند. این پیوند عاطفی است و تا وقتی ذهن آن‌ها اغنا نشود و جایگاه ما را درک کنند این علاقه به وجود نمی‌آید.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: یکبار یکی از وزرای اروپایی گفت من کتاب «تسخیر» شما را خواندم. او گفت من به عنوان یک وزیر اروپایی نمی‌توانم بگویم با کار شما موافقم اما می‌گویم دلیل کار شما را فهمیدم. این به نظرم یک گام مهم است. ما باید بیشتر بشنویم و تحمل کنیم. پدیدار شدن جریان‌ها افراطی مانند داعش نشان دهنده این است که در غرب هم به اندازه کافی گفت‌وگو نشده است.

وی ادامه داد: نامه مقام معظم رهبری باز کردن یک باب گفت‌وگو بود. این گامی برای گفت‌وگو بود آن هم در شرایط دشواری که فضای اسلام هراسی وجود دارد. اقدام رهبری بسیار جالب بود برای باز کردن این باب. وقتی این نامه را خواندم گفتم بچه‌های خودمان هم می‌توانند مخاطب این نامه باشند. جوانانی که اعتقادات قلبی دارند ولی نمی‌خواهند بروز دهند یا نمی‌خواهند در قالب‌های متداول بروز دهند، زیرا احساس می‌کنند قالب‌های رسمی نتوانسته روح دین را حفظ کند. روح دین عدالت، دروغ نگفتن و وفای به عهد است. ما چند دسته جوان داریم. دسته اول جوانان مذهبی هستند. جوانان دیگری هستند که در ورطه جریان‌های افراطی افتادند که در اقلیت هستند. دسته دیگری هم هستند که ضمیر پاکی دارند ولی این سوالات برای ان‌ها مطرح است. گاهی آن‌ها از ظواهر مذهبی گریزانند و یک جاهایی باید به آن‌ها حق دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر مسئولیتی در جمهوری اسلامی نداشتید، باز هم پوشش چادر را برای خود انتخاب می‌کردید، گفت: من قبل از انقلاب روسری و مانتو می‌پوشیدم و بعد از انقلاب خودم چادر را انتخاب کردم. در یک دوره‌ای که بچه کوچک داشتم، دیدیم نمی‌توانم از آن استفاده کنم. حالا هم انتخاب چادر به خاطر موقعیت سیاسی من نیست، ولی دوست ندارم این نشانه‌ای از تعصب و واپسگرایی باشد. این موضوع در بعضی افراد القا شده و برای همین دوست دارم از لباس‌های رنگی استفاده کنم. چون در موقعیت‌هایی که هستیم باید پیام‌های درستی را به جوانان منتقل کنیم. بانوان روستایی ما از چادر مشکی استفاده نمی‌کنند، ولی حجاب خوبی دارند. فکر می‌کنم باید تنوع پوشش زن و مرد را داشته باشیم و اساس را بر‌‌ همان اصل رعایت شئون بگذاریم.

ابتکار گفت: من از پدرم اثر گرفتم، چون خیلی با علی شریعتی رفت و آمد داشت و خیلی تحت تاثیر تفکر او بود. با اینکه سن زیادی نداشتم و ۱۵ سالم بود جلسات او در حسینیه ارشاد را می‌رفتم. حس زیبای تفکر در حوزه‌های دینی و اینکه دین امری تحمیلی نیست، خیلی برای من زیبا بود.


وی گفت: وقتی من سه سالم بود پدرم بورسیه‌ای برای تحصیل در آمریکا گرفت و من تا ۹ سالگی آنجا بودم. در آنجا پدرم جزو پایه گذاران انجمن‌های اسلامی دانشجویان مسلمان آمریکا بود. در انجا دکتر مصطفی چمران خیلی کار کرده بود. او خیلی با پدرم دوست بود و رفت و آمد خانوادگی داشتیم. شکل گیری جریانات اسلامی در آمریکا و خیلی از کشورهای دیگر توسط افرادی که در آنجا درس می‌خواندند از انجا رقم خورد.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: چمران خیلی با محبت بود و محبت نافذی داشت. پدرم جزو شاگردان اول رشته سیالات بود و تزش در مورد یک سانتریفیوژ پر سرعت بود، برای همین خیلی دوست داشتند پدرم در آمریکا بماند. ناسا یک بورس کامل داد و خیلی افراد را تطمیع می‌کردند. پدرم می‌گفتند من خیلی علاقمند هستیم با بچه‌های ایرانی کار کنم و معلم آن‌ها باشند. خیلی هم سخت بود. ما در ایران خانه و ماشین نداشتیم و تنها حقوقی بود که دانشگاه معین کرده بود.


ابتکار گفت: در زمان انقلاب در همه تظاهرات‌ها بودیم. در یک زمانی دانشگاه‌ها هم تعطیل شد چون تظاهرات‌ها در صحن دانشگاه زیاد بود و سر ریز می‌کرد در خیابان‌ها. همه چشم نگران و بسیار امیدورا بودیم. من بعد از انقلاب دانشجو بودم و در کمیته کارگری بودم و مسئولیتم در سوادآموزی بود.


وی در مورد تسخیر لانه جاسوسی گفت: من از تسخیر کنندگان نبودم. سه روز بعد از اینکه دانشجویان انجمن اسلامی که من می‌شناختمشان و یکی از ان‌ها هاشمی، همسر من بود سفارت را تسخیر کردند به ما گفتند که شما به کمک ما بیایید چون به زبان مسلط هستید و می‌توانید کمک کنید. من گفتم باید فکر کنم و از پدر و مادرم اجازه بگیرم چون من تنها دختر خانواده بودم. من با والدینم صحبت کردم. شرایط ملتهبی بود و ان‌ها خیلی صبوری کردند و این برای توکلشان بود. وقتی رفتیم آنجا تمام وقت درگیر بودیم.


رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که برداشت شما از اقدام دانشجویان در تسخیر سفارت آمریکا چه بود، آن‌ها با طراحی رفته بودند یا کاری انجام داده بودند و در آن مانده بودند؟ گفت: آن‌ها با طراحی رفته بودند ولی شاید تصورشان این بود که در طول ۳ یا ۴ روز تمام می‌شود. ولی استقبالی که امام (ره) از این موضوع کردند فرق داشت. امام با درایتی شرایط انقلاب را می‌دیدند و تجربه انقلاب‌های دیگر را می‌دانستند. ما هم در این مورد‌ها حرف می‌زدیم اما در سطح و اندازه خودمان. مثلا موضوع انقلاب شیلی خیلی نگران کننده بود زیرا خیلی سریع با یک کودتا همه چیز از دست رفت. امام (ره) هم می‌دیدند خیلی تهدید‌ها جدی است. ما نه دولت داشتیم، نه مجلس داشتیم، نه انتخاباتی صورت گرفته بود، ما شرایط بدی داشتیم. کشور سر و سامان نداشت و نیروهای انتظامی هنوز بر کشور مسلط نبودند. تنها ۸ ماه از انقلابی می‌گذشت که همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را متحول کرده بود.


ابتکار اضافه کرد: دانشجویان تحلیل‌شان این بود که این اتفاق می‌تواند تا حدودی جلوی تهدیدهایی که می‌رود انقلاب را از بنیان و اساس نابود کند را بگیرد. امام خمینی (ره) هم این اقدام را انقلاب دوم نامیدند و مردم هم خیلی خوب استقبال کردند و موج استقبال مردم غیر قابل تصور بود. هیچکدام از این استقبال‌ها در پیش بینی دانشجویان نبود. این استقبال‌ها نشان از یک وحدت ملی و تقویت روحیه ملی داشت. این فضا توانست به نوعی حاشیه امنی برای برگزاری انتخابات و تصویب قانونی اساسی باشد.


وی گفت: بعدازظهر‌ها مسئولیت من در بخش اسناد بود. آن‌ها برنامه ریزی خوبی کرده بودند و با وجود جوان بودن مدیریتشان خیلی خوب بود. ما تا آن زمان در عمرمان اسناد سیاسی معمولی هم ندیده بودیم تا چه رسد به اسناد سیاسی محرمانه و فوق سری ولی دانشجویانی مثل من بودند که به زبان مسلط بودند و طبقه بندی این اسناد را انجام می‌دادند. سندی بود در مورد جزئیات خانه امام خمینی (ره) در قم، این سند تمام جزئیات معماری این خانه را نوشته بود. از بنی صدر هم سندی بود در مورد یک اسم رمز. این سند جزو رشته‌ها بود. عده‌ای می‌گفتند این اسناد از بین رفته است اما گروهی از دانشجویان پارامترهایی را طراحی کردند و تخته‌های چوبی دارای کش ساختند و این اسناد را بازسازی کردند.

 

رئیس سازمان محیط زیست در مورد عدم اعتماد دانشجویان به دولت بازرگان برای سپردن گروگان‌ها به آن‌ها، گفت: دولت بازرگان بار‌ها با مشکلات مواجه شده بود و بار‌ها استعفا داده بود. با توجه به اینکه تحلیل آن‌ها متفاوت بود از‌‌ همان ساعات اول استعفا دادند و این بار امام (ره) استعفا را پذیرفت. به همین دلیل اصلا بحث سپردن گروگان‌ها به دولت اصلا مطرح نبود. بازرگان خدمات زیادی را انجام داده بود و دانشجویان احترام خاصی به او می‌گذاشتند، اما مخاطرات شرایطی را به وجود آورده بود که اختلاف نظراتی وجود داشت در این زمینه که چگونه می‌شود آینده انقلاب را تضمین کرد.


«بازرگان فرد با تجربه‌ای بود ولی دانشجویان شور و نشاط جوانی را داشتند و اتفاقات را از منظر دیگری می‌دیدند. حتما در جاهایی این شور جوانی در کار موثر بود. دانشجویان متاثر از حس‌های جوانی و انقلابی این کار را انجام دادند. ولی خیلی سخت است که بگوییم اگر دانشجویان این کار را انجام نمی‌دادند چه می‌شود چون تهدید‌ها خیلی جدی بود. چندی پیش در مصر دیدیم که انقلاب ظرف یک هفته با یک کودتای نظامی تمام شد. ما دلیلی برای پشیمانی نداریم. البته بحث بر سر این است که ادامه این مسیر درست بود. دانشجویان فکر می‌کردند طی چند روز این اقدام را انجام می‌دهند و با دخالت نیروهای امنیتی ماجرا تمام می‌شود، اما نظر امام (ره) چیز دیگری بود. شرایط پیش آمده فضا را تغییر داد و فضای بعد لزوما مورد تایید دانشجویان و تحت اختیار آن‌ها نبود.»

 

وی افزود: بعد از اتمام ۴۴۴ روز و تحویل گروگان‌ها و نوشتن قرارداد الجزایر، بحث مواجه با آمریکا و مناسبات آن‌ها با ایران دیگر در اختیار دانشجویان نبود و لزوما مورد تایید آن‌ها نبود. شاید می‌شد در جاهایی مسائل را متعادل کرد و با حفظ منافع و مصالح ملی این کار را انجام داد.

ابتکار در پاسخ به این سوال که چرا نظرات خود را به امام (ره) منتقل نکردید، گفت: نظرات را منتقل می‌کردند ولی ایشان دیدگاه‌های خودشان را داشتند و معتقد بودند فضای وحدت ملی که ایجاد شده است، فضایی ارزشمند است که باید حفظ شود. الان اینگونه تحلیل می‌شود که این اتفاق مسبب خیلی از گرفتاری‌هایی است که بعد از آن به وجود آمده است. این تحلیل هم خیلی جای بحث دارد و خیلی ساده انگارانه است. اینکه بگوییم اگر این اتفاق نمی‌افتاد حوادث بعدی به وجود نمی‌آمد، با اینکه بگوییم اگر در ادامه مسائل حل می‌شد و عوارض آن تا این حد زیاد نمی‌شد، فرق دارد. ما کسی از دانشجویان را نداریم که بگوید ما از این کار پشیمانیم.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد چاپ کتابش در کانادا گفت: این کتاب را برای چندین ناشر آمریکایی فرستادم ولی آن‌ها قبول نکردند. چون در کانادا ناشری پیدا شد که کتاب را چاپ کند، این موضوع را پذیرفتم. من می‌خواستم این کتاب به زبان انگلیسی چاپ شود. من این کتاب را برای مخاطب آمریکایی نوشته بودم، زیرا معتقد بودم آن‌ها بیش از هرکسی نتوانسته بودند حقیقت این موضوع را درک کنند و فکر می‌کردند این اقدام دانشجویان به دلیل وجود یک نفرت و کینه است. می‌خواستم دلایل اصلی این موضوع را بگویم. بعد از نوشتن کتاب برای مخاطب خارجی فهمیدم که مخاطب داخلی هم داریم و شاید مخاطب اصلی فرزندان خودمان هستند. نسل‌های بعدی باید بدانند دانشجویان چرا این کار را کردند.


وی گفت: خیلی صحبت شده است که فیلمی در مورد این موضوع ساخته شود. دانشجویان زیادی هستند که این توانمندی را دارند که در ساخت چنین اثری فعالیت کنند.

ابتکار در پاسخ به این سوال که تا حالا فکر کردید اگر دانشجو پیرو امام (ره) نبودید چه آینده‌ای در پیش رو داشتید، گفت: تا بحال اینگونه به موضوع فکر نکردم. فکر نمی‌کنم این همیشه خیلی به موقعیت کمک کند و ممکن است محدودیت هم ایجاد کند. خیلی‌ها فکر می‌کردند این بخش از تاریخ باید انکار شود ولی من کتابم را نوشتم. بعد از تسخیر هم من تغییر رشته دادم و مدرکم را در رشته ایومونولوژی از دانشگاه شهید مدرس گرفتم.

وی در ادامه گفت: کار من همیشه در دانشگاه و در NGO‌ها بود. من در شرکت همسرم همکاری نمی‌کنم و قبلا هم همکاری نداشتم.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد حضور نزدیکانش در جبهه ۸ سال دفاع مقدس، گفت: علی هادی‌پور و علی صبوری از دوستان هاشمی بودند که شهید شدند. خواهرزاده آقای هاشمی در‌‌ همان اوایل جنگ شهید شد. در لیستی که من دارم حدود ۱۵ نفر از دوستان تسخیر لانه جاسوسی در سال‌های جنگ شهید شدند.


ابتکار با تاکید بر اینکه از سال ۶۸ تا ۷۶ در دانشگاه فعال بوده است، گفت: وضع آزادی بیان در دانشگاه‌ها در آن دوران دارای فراز و نشیب‌هایی بود. در برخی مواقع خوب بود و در برخی دیگر سخت بود. در جاهایی خیلی محدودیت اعمال می‌شد و نگاه امنیتی وجود داشت. متاسفانه این برخورد‌ها سلیقه‌ای بود و عده‌ای فکر می‌کردند امنیت کشور با سخت گیری و جلوگیری از بیان واقعیت‌ها تامین می‌شود. برخی نقد را هم خلاف انقلاب و حرکتی ضد انقلاب می‌دانستند. گاهی اوقات در ممیزی‌ها خیلی سخت‌گیری وجود داشت. نوع برخورد‌ها به این بر می‌گشت که چقدر مطالبات جدی است. در آن زمان هم برخی معتقد بودند که خانم‌ها باید تنها در رشته‌های محدود تحصیل کنند.


وی گفت: دوم خرداد ۷۶ محصول گفتمانی بود که تلاش می‌کرد در برابر گفتمان افراطی و محدودیت‌ها و فضای موجود مقاومت کند. فضای آن زمان به گونه‌ای بود که خیلی از دلسوزان انقلاب حس می‌کردند گفتمان انقلاب دارد خدشه دار می‌شود. مسیری که می‌رفتیم آزادی‌ها را تهدید می‌کرد.


رئیس سازمان محیط زیست در مورد دعوت از او برای فعالیت در سازمان محیط زیست گفت: خیلی اتفاقی بود. من آقای خاتمی را در کیهان می‌شناختم‌. من با حبیبی مشاور امروز زنان دولت هاشمی رفسنجانی کار می‌کردم. سال قبلش یک همایشی در پکن برگزار شده بود که یک هیات دولتی و غیر دولتی آنجا بودیم. زمانی هم که آقای خاتمی وزیر فرهنگ بودند من را می‌شناختند. همچنین خانواده من و آقای هاشمی را می‌شناختند.

ابتکار در مورد اولین مسئولیش در دولت اصلاحات گفت: خیلی سخت بود چون این برای اولین بار بود که یک خانم مسئولیت اجرایی در حد معاون رئیس جمهور را بر عهده می‌گرفت. ابتدا هم با این مسئله مخالفت شده بود و خاتمی توضیح داده بود. از یک جاهایی شبهات شرعی مطرح کرده بودند ولی خاتمی روی این مسئله محکم ایستاد و فصل جدیدی از حضور بانوان در کابینه رقم خورد. آقایان هم خیلی خوب این مسئله را پذیرفتند. این تحولات در فضای اصلاحات پذیرفتنی بود. خیلی‌ها به من می‌گفتند امیدوارم موفق شوید چون دختران من با دیدن موفقیت‌های شما می‌توانند موفق شوند. خیلی‌ها هم می‌گفتند امیدورایم قرار گرفتند در اینجایگاه هم به محیط زیست و هم به جایگاه زنان در جامعه کمک کند.


وی در مورد دیدارهای خصوصی با  رهبری گفت: در‌‌ همان اوایل جلساتی با ایشان در مورد مسائل محیط زیست داشتم و توضیحاتی در این مورد دادم. جلسه خوبی هم بود. ایشان هم نقطه نظراتشان را گفتند. ایشان مشکلی با حضور خانم‌ها نداشتند و همراهی خوبی داشتند. در آن دوره به من به عنوان یک خانم نگاه می‌کردند ولی در این دوره بیشتر به عنوان همکار نگاه می‌کنند و نگاه جنسیتی کنار گذاشته شده است.


رئیس سازمان محیط زیست در مورد حضور اصلاح طلبان در مجلس ششم گفت: نقد هم می‌تواند مطرح باشد. هاشمی رفسنجانی در آن دوره نقد شد، تخریب را هیچکس قبول ندارد ولی ممکن است اتفاقت خارج از چارچوبی در هر دوره اتفاق بیافتد. لازمه تحولات دوره اصلاحات نقد دوره قبل بود. برای تغییر و تحولات پیش رو باید یک نقد واقع بینانه و منصفانه داشته باشیم. هاشمی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب هستند و خدمات بزرگی داشتند ولی هر انسانی کاستی‌هایی دارد. مجلس ششم بیشترین مقدار ایثارگری را داشت. رزمندگان ایثارگر و دانشجویان خط امام حاضر در این مجلس نیروهای دل داده انقلاب بودند. آن‌ها اگر هم نقدی داشتند نقد درونی بود. آن‌ها خیلی صریح به موضوع فساد وارد شدند و این سوال را مطرح کردن که چرا باید جاهایی باشند که از نظارت و دادن مالیات معاف باشند.

ابتکار افزود: بعد از آن برخورد‌ها با مجلس ششم که طیف گسترده‌ای از آن اعضای اصلاحات بودند شروع شد. بخشی از برخورد‌ها دلسوزانه و از روی نگرانی بود که این جریان از چارچوب امنیتی و ارزشی نظام خارج نشوند. متاسفانه جریانی هم بود که اصلاحات را رقیب خود می‌دانست و برای آن‌ها کسب کرسی قدرت خیلی مهم بود.

وی در واکنش به این جمله رنجبران، مجری برنامه که گفت اعضای مجلس ششم در برخی اوقات خیلی وارد فضای تنش شدند و این باعث شد برخی از تندروی‌های آن‌ها نگران باشند، گفت: باید تعریف کنیم تندروی چیست؟ برخی معتقدند ما نقد درونی را نگوییم چون دشمن گزک می‌گیرد. من معتقدم اگر ما نقد درونی نکنیم به یک اضمحلال درونی می‌رسیم. ما نباید به سمت سیاه نمایی برویم ولی باید نقد واقع بینانه داشته باشیم. مجلس ششم هم نقاط مثبت زیادی داشت ولی ممکن است در یک جاهایی از حد فرا رفته باشد ولی در ارزیابی با مجلس‌های بعدی و مجلس‌های دیگر یکی از مجلس‌های سالم بوده چون بر اساس یک اصولی پیش می‌رفتند. درست است اسمشان اصلاحطلب بوده ولی در جاهایی اصولگرا‌تر از اصولگرایان عمل کردند. آن‌ها معتقد بودند هرچقدر آزادی‌های اساسی را بسط دهیم با اینکه ممکن است آسیب‌هایی داشته باشد اما سرجمع به نفع نظام انقلاب است.

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به این سوال که مدل‌های منطقی را همه می‌پذیرند اما قبول دارید که برخی مدل‌های تند هم در این مجلس وجود داشت، گفت: مدل‌های تند همه جا وجود دارند. افرادی را داریم که در جریان اصولگرایی تندروی‌هایی کردند. این یک داستان است. یک داستان گذشت از چارچوب‌ها است. مبانی ارزشی ما صداقت است. از جایی که دروغ شروع می‌شود و فرد با سپر دین دروغ می‌گوید اشتباه است. من قول دادم در جایگاهم به محیط زیست کمک کنم، نمی‌شود وقتی در اینجایگاه قرار گرفتم بگویم قولم مهم نیست. متاسفانه ما حزب در کشور نداریم. احزاب این اطمینان را می‌دهند که نمایندگان مجلس بعد از ورود به مجلس نسبت به شعار‌هایشان پاسخگو باشند. پاسخگویی جزو ارزش‌های دینی ماست. ما همانقدر که به معاد در آخرت معتقدیم باید در دنیا هم معتقد باشیم.

 

ابتکار در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری نهم به چه کسی رای داده است، گفت: در مرحله اول به معین و در مرحله دوم به هاشمی رای دادم و در انتخابات ۸۸ به میرحسین موسوی رای دادم.

وی در مورد رای نیاوردن معین و هاشمی در انتخابات ۸۴ گفت: آنجا فضا سازی‌های پی در پی اتفاق می‌افتاد و فضاهایی را القا می‌کردند. خیلی از این اتفاقات رسانه‌ای شد و نرخ مشارکت را خیلی پایین آورد. یکی از دلایلش نبودن مدیریت درونی و دیگری نبودن مدیریت رسانه‌ای بود.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد قصدش برای نامزد شدن در انتخابات ۸۸ گفت: آن موقع این موضوع مطرح بود و بررسی‌های اولیه‌ای انجام دادیم ولی با توجه به فضای کشور که همه معتقد بودند باید یک وحدت به وجود بیاید من انصراف دادم.


ابتکار در مورد انتخابات ۸۸ گفت: شرایط آن زمان خیلی پیچیده بود و تخلفات در سطح بالایی رخ داد. در حال حاضر اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و سیاست‌های کلی نظام در انتخابات در حال بررسی است. دولت خیلی روی این موضوع بحث کرده است. شرایط مدیریت انتخابات خیلی مهم است. اگر قرار است وزارت کشور و شورای نگهبان در مورد موضوعی قضاوت کنند باید اصل بر بی‌طرفی باشد.

رنجبران در ادامه گفت: این تیم داوری شورای نگهبان‌‌ همان تیم داوری بود که این نامزد‌ها را انتخاب کرد. ابتکار در پاسخ به وی گفت: داور از اول تا آخر باید بی‌طرف باشد. چرا شرایط باید بعد از انتخابات تا این حد ملتهب شود. این مسائل خیلی مهم است. در حال حاضر با حضور روحانی و حضور همه طیف‌های انقلاب در نظام فضا خوبی در حال رقم خوردن است اما اگر برخی مسائل روشن نشود بد است. ما نیاز به همدلی نیرو‌ها داریم.

رنجبران گفت: دکتر ولایتی موضوعی خوبی را مطرح کردند و گفتند یکسال بعد از انتخابات ۸۸ انتخاباتی در آمریکا بود و همین شبهات آنجا مطرح شد ولی هیات حل اختلافی تشکیل شد که اکثرشان از جریانی بودند که در آمریکا رای اورده بود. اما انجا وقتی این هیات حل اختلاف رای داد موضوع تمام شد اما چرا اینجا اینگونه نشد. در سال ۹۲ هم همین اتفاقات افتاد و خیلی از کاندیدا‌ها احراز صلاحیت نشدن و روحانی تنها با ۳۰۰ هزار رای توانست بالا‌تر از ۵۰ درصد رای بیاورد و موفق شود و همه هم به او تبریک گفتند. این قانون مداری باید جا بیافتد.


ابتکار در خصوص تفاوت دولت روحانی و خاتمی در مدیریت سازمان محیط زیست، گفت: هرکدام دشواری‌های خاص خودش را دارد. در دولت روحانی وزرا با تجربه هستند ولی شرایط سخت‌تر است. آدم فکر می‌کند بعد از این همه سال باید شرایط بهتر شده باشد اما متاسفانه اینگونه نیست و ما یک خلا جدی را در این دوران داشتیم و کار زیادی برای بازسازی و بازیابی خیلی از فرصت‌ها صورت می‌گیرد.

وی در مورد دخالت تصمیم‌های سیاسی در حوزه فعالیتش گفت: این دو دارای حیطه‌های متفاوتی هستند. البته نمی‌شود وقتی به چیزی باور دارید در انتخاب افراد به ملاک‌هایتان بی‌توجه باشید. این ملاک‌ها متاثر از نگاه سیاسی هم هست اما اینکه شما فردی را به خاطر یک گرایش سیاسی بخواهید حذف کنید، نه. یکی از معاونان من کسی است که از دوره قبل منصوب شده است. مهم این است که افراد با سیاست‌های دولت روحانی هماهنگ باشند و با موازینی که ما برای کار داریم که صداقت، تخصص، پاکدستی و ایجاد وفاق ملی است همخوانی داشته باشند.

رئیس سازمان محیط زیست در مورد آخرین هشدارش به وزارت صنعت و معدن برای آلودگی هوا گفت: دو هفته پیش اعلام کردیم که ۵ نوع خودرو داخلی تاییدیه لازم محیط زیست را برای نمره شدن ندارند. این شماره گذاری متوقف شده است.

وی در مورد واردات بنزین گفت: واردات بنزین توسط وزارت نفت صورت می‌گیرد. شرکتی در این زمینه وجود دارد که این کار را انجام می‌دهد. واردات بنزینی کاملا ضرر است چون در خارج مرزهای ایرانی لیتری ۳ تا ۴ هزار تومان است اما در ایران ۱ هزارتومان به فروش می‌رسد و باید به آن سوبسید تعلق بگیرد و این باعث می‌شود هیچ رانتی در این زمینه وجود نداشته باشد. ما به اینکه بنزینی وارداتی باشد یا تولید داخل کار نداریم ما بنزین را در جایگاه‌های بنزین تست می‌کنیم.


ابتکار افزود: ما هر سه ماه یک بار آزمایش می‌کنیم و آلودگی هوا را هم در شهر‌ها اندازه گیری می‌کنیم. دستگاه‌های ما آلودگی هوا را به طور برخط آنلاین و لحظه‌ای و رمزی می‌گویند. یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم که برخی از آن‌ها هم با زحمات دولت نهم و دهم انجام شده این است که پالایشگاه‌های ما موفق شدند بنزین و گازوئیل استاندارد تولید کنند. ان‌ها بنزین را به استاندارد یورو۴ رسا ندند واین مفهومش این است که حدود بیش از ۲۵میلیون لیتر بنزین یورو۴دارد تولید می‌شود. آزمایش‌های ما این را نشان می‌دهد که از اواخر سال۹۲ واوایل۹۳بعد از انجام مصوبه دولت که بنزین یورو۴ اجباری شده و گازوئیل بهبود یافته و میزان ۷هزار قسمت گوگرد در میلیون به ۱۵۷ قسمت در میلیون رسیده وضعیت بهتر شده است.


وی افزود: ما اندازه گیری‌هایی که داریم به طور مستمر با سازمان هوا‌شناسی و شهرداری مشترکا در تهران و کلان شهرهای دیگر انجام می‌دهیم. در۷شهر دستگاه‌های سنجش به طور مرتب اندازه گیری هوا را اعلام می‌کند. هیچ روزی در این مدت لااقل در تهران از اول ۹۳تا الان نبوده که شرایط هوا به حالت اضطراری برسد و وضعیت تعطیلی را بخواهد در حالی که در سال قبلش داشتیم. تقریبا حداکثر روی ۱۵۰بوده سال قبل شاخص آلودگی به ۱۸۰و۱۹۰رسیده که خیلی بالا بوده است. الان شاخص متوسط آلودگی هوا ۱۱۰تا۱۱۵است و امروز که داریم صحبت می‌کنیم۴۰ روز نسبت به سال۹۲ با اینکه بارندگی کمتری داشتیم هوای تهران سالم‌تر بوده است. آلودگی هوا یک فرایند بلند مدت است. مشارکت بلند مدت دولت، مردم، شهرداری و همه را می‌طلبد. اصلا کاری نیست که یک شبه با اقدامات ضربتی انجام شود. همه باید در این موضوع مشارکت داشته باشند. الان خوشبختانه شهرداری تهران برنامه‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوادارد. باید آن‌ها هم کمک کنند. مردم در این زمینه نقش کلیدی دارند. نمی‌شود هرکسی سوار ماشین خودش بشود راه بیافتد در یک شهر۱۲میلیونی. روزها۱۲میلیون نفر در تهران در حال تردد هستند. ما نمی‌توانیم الگوی حمل و نقل شخصیمان را ادامه دهیم وانتظار داشته باشیم ترافیک و آلودگی هوا کم شود.


ابتکار گفت: در این یک سال ونیم تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اتفاق مهمی بود. تشکیل یک گروه مطالعاتی که همه مطالعات را جمع کند خیلی کارمهمی بود. تسریع اقدامات و برنامه‌های اجرایی انجام شده است. اعتبارات لازم برای این طرح‌ها حدود۵۰۰میلیارد تخصیص داده شده و دستگاه‌ها هرکدام در ردیف خودشان مشغولند. ما یک طرح جدی داریم برای بحث احیای تالاب‌های اطراف دریاچه ارومیه که موفقیت آمیز هم بوده است. برای لای روبی مسیرهایی که منتهی به دریاچه است، برای آموزش توسعه پایدار کشاورزی که همگام با محیط زیست باشد و کاهش مصرف آب و اصلاح الگوی کشت برنامه داریم. این‌ها از برنامه‌های جدی وزارت کشاورزی است. ما داریم با آن‌ها کارمی کنیم. برای زنان روستایی آن منطقه برنامه‌های ویژه‌ای داریم. باید خیلی جدی باشیم. به طور نسبی راضی هستیم ولی در آن نقطه بارندگی خیلی خوب بوده برخلاف نقاط دیگر کشور که خیلی مشکل داریم.


رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایده یوزپلنگ روی پیراهن ملی پوشان فوتبال، ایده جوانان طرفدار محیط زیست تشکل‌های غیردولتی و مردم نهاد بود. ما گروه‌های هنرمند خیلی خوبی داریم که پیشنهاد آن‌ها بود و من هم استقبال کردم و مطرح کردم. به طور اتفاقی دیدیم آقای سر بلا‌تر دارد به ایران می‌آید و با آقای شریعتمداری صحبت کردم چون آن موقع هنوز وزیر ورزش تعیین نشده بود و ایشان سرپرست بودند و ایشان هم گفتند خیلی دیر گفتید و ببینیم می‌شود هماهنگ کرد. فردا صبح تماس گرفتند که ایشان فردا اول وقت آنجا هستند. ما به نمایشگاه تنوع زیستی ایران رفتیم و من به ایشان گفتم یک پیام خیلی مهمی داریم که می‌خواهیم به مردم خودمان و مردم دنیا بدهیم که ما به محیط زیستمان علاقه مندیم. محیط زیست مخلوق خداوند است، ما در قبال آن مسئولیم، ما می‌خواهیم این پیام صلح و دوستی مردم ایران را بدهیم. او پرسید چگونه و گفتیم نماد تنوع زیستی ما یوزپلنگ است که خیلی کم است و درمعرض آسیب است و برای آن یک برنامه حفاظتی خوب تهیه کردیم که کاری بین المللی است، سازمان ملل هم به ما کمک می‌کند، می‌خواهیم عکسش روی پیراهن تیم ملی باشد و پیام را اینگونه منتقل کنیم. او گفت خیلی کارسختی است و فکر نکنم به این راحتیاجازه بدهند ولی من حتما مطرح می‌کنم. قول قطعی نداد و دوستان هم می‌گفتند احتمالش خیلی کم است چون فیفا تا حالا این کار را نکرده است. بعد از چند وقت گزارش دادند که قبول کردند و گفتند طرح‌هایتان را بیاورید تا بررسی کنند و بلاخره یک طرح را پذیرفتند.


وی در مورد تصادفش گفت: قضیه تصادف درسی شد برایم که هروقت دیگران را به چیزی توصیه می‌کنیم خودمان هم ممکن است به آن مبتلا شویم. من همیشه توصیه می‌کنم عقب ماشین هم کمربند ایمنی را ببندید چون الان هم واقعا قانون است، نمی‌دانم چرا آن روز غفلت داشتم، عجله هم داشتم، قرار بود صبح در دولت بحث آلودگی هوا مطرح شود، متن مصوبه‌ای که آخرش۱۰ اردیبهشت مطرح شد که مبنای اقدامات آلودگی هوا بود. نگران بودم که دیر نرسم، باران آمده بود وترافیک بود، تند رفتیم و اشتباه کردیم و دستم از چند نقطه شکست. الان پلاتین گذاشتم. خداروشکر بهترم به پزشکان ومتخصصین کشور افتخارمیکنم.

ابتکار در پایان در خصوص بنیاد خیریه‌اش گفت: خیریه مربوط به مادر است و حدود ۲۰۰-۳۰۰ خانواده عزیز دارد که سرپرست خانواده هستند. من خیلی کم توفیق حضور دارم به علت مشغله کاری محیط زیست. ولی مادر با یک تیم خیلی خوب از مادران بسیار خوب که خود را خادمین حضرت زینب می‌دانند تلاش می‌کنند. ما هم امیدواریم از بهره‌های معنوی آن‌ها استفاده کنیم.
 

 

شمارش معکوس برای توافق؛ چاقوی تندروها کند می‌شود

Posted: 14 Mar 2015 01:59 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: درست زمانی که بادهای مخالف با شدت تمام از هر دو سو وزیدن گرفته است شانس رسیدن به توافق هم بیش‌تر از هر زمان دیگری شده است.       

نزدیک به دو سال مذاکرات رودرو میان ایران و آمریکا٬ چاقوی تیز تندروها را در تهران و واشنگتن کند کرده و آنها دیگر تاثیر سابق را بر روند گفتگو‌ها ندارند.


دست رد به سینه تندروها


درست است که دو اقدام جنجال برانگیز کنگره آمریکا یعنی دعوت از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برای ادای سخنرانی علیه مذاکرات اتمی با ایران و نوشتن نامه توسط ۴۷ نماینده جمهوری‌خواه به رهبران جمهوری‌ اسلامی٬ نشان از تداوم مخالفت‌ تندروها با توافق دارد دارد اما این همه ماجرا نیست. دولت باراک اوباما به طور واضحی اقدام‌های کنگره را در هر دو زمینه به چالش کشید و تاکید کرد که این اقدام‌ها در سیاست‌ آمریکا برای تداوم گفتگو‌ها با ایران تاثیری نخواهد داشت. باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا در یکی از صریح‌ترین انتقادهایی که تاکنون نسبت به سناتورهای حزب رقیب‌اش یعنی جمهوری‌خواهان داشته است٬ گفت که به جای آنها از نوشتن نامه به رهبران ایران خجالت کشیده است. جو بایدن معاون اول وی نیز نامه نمایندگان سنا را باعث خدشه‌دار شدن حیثیت سناعنوان کرده است. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هم نوشتن این نامه را مطلقا اشتباه  دانست. بنابراین تاثیراتی که جمهوری‌خواهان قرار بود بر روند گفتگوها بگذارند با این موضع‌گیری‌ها تا حد زیادی خنثی شد و حالا هم صحبت از این است که اعضای دائم شورای امنیت بحث درباره صدور قطع نامه‌ای در این شورا برای رفع تحریم‌های ایران در صورت رسیدن به توافق را آغاز کرده‌اند. جی ساکی سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری اخیر خود تایید کرده که توافق با ایران در صورت حصول به تایید شورای امنیت سازمان ملل می‌رسد. در آن صورت توافق برای همه اعضای این سازمان الزام آور خواهد شد.

 

دلواپس و نگران!


در ایران هم تندروها رویه‌ای کاملا مشابه در پیش گرفته و اقای خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی هم به نوعی آنها را تایید می‌کند.. او در مقام سخن معمولا همان مواردی را مورد اشاره قرار می‌دهد که توسط تندروها در مجلس و سایر نهادها شنیده می‌شود. تندروها برای این که نارضایتی خود را از روند مذاکرات در حال انجام به نمایش بگذارند از ابتدای سال ۱۳۹۳ مجموعه همایش‌ها و برنامه‌هایی را با عنوان « دلواپسیم » برگزار کردند و حالا در فضای سیاسی ایران به همین نام یعنی « دلواپس‌ها » شناخته می‌شود. نکته حائز اهمیت این که آقای خامنه‌ای هم در این مدت همواره گفته است که به مذاکرات بدبین است و « نگران » خدعه و نگران طرف مقابل در مذاکرات است. تعبیر « نگرانی » از مذاکرات که او در سخنرانی اخیرش هم بر آن تاکید کرد مخرج معنایی مشترک با عبارت « دلواپسی» دارد که ورد زبان تندروها است. بنابراین رهبر جمهوری اسلامی در مقام سخن به طور آشکاری با تندروها هم‌نوایی می‌کند.


مقایسه دو مدل تصمیم‌گیری

تفاوت نظام تصمیم‌گیری در تهران و واشنگتن را می‌توان با در نظر گرفتن جبهه‌های رقیب در داخل هر دو کشور مشاهده کرد. در آمریکا دولت اوباما به عنوان مرجع اصلی تصمیم‌گیری در سیاست خارجی به طور کامل پشت ایده مذاکره با ایران ایستاده است و برای منازعه با رقیبان جمهوری‌خواه بر سر این پرونده آماده است. در ایران اما رهبر‌جمهوری اسلامی که تصمیم‌گیرنده نهایی درباره مذاکرات است بیش از آن که با مذاکره‌کنندگان همراهی کند با مخالفان مذاکرات همدلی نشان می‌دهد. البته تردیدی نیست که برای شخصی چون آقای خامنه‌ای با سابقه‌ای طولانی در موضع‌گیری‌های ضد‌امریکایی ساده نخواهد بود که توافق با این کشور را در یک پرونده حیثیتی چون پرونده اتمی‌ هضم کند اما سخنان دوپهلوی او عملا مذاکره‌کنندگان ایرانی را در تنگنا قرار داده است.

برای مثال او به تازگی ایده دستیابی به توافق در دو مرحله که طرفین مذاکرات روی آن به نتیجه رسیده بودند را رد کرد و خواهان دستیابی به توافق یکباره درباره همه چیز شد. مذاکره‌کنندگان ایرانی که خود را برای یک توافق سیاسی در اوایل فروردین و توافق جامع در خرداد ماه آماده کرده بودند به یکباره ناگزیر به تغییر موضع شدند و ایده آقای خامنه‌ای را مورد تایید قرار دادند. حالا اما به نظر می‌رسد که رهبر جمهوری اسلامی هم دارد کمی از مواضع تند خود فاصله می‌گیرد. در آخرین سخنرانی وی خبری از حملات شدید و همیشگی با غرب و به ویژه ایالات متحده نبود و او اتفاقا دفاع نیم‌بندی هم از تیم مذاکره‌کننده اتمی به عمل آورد.

شاید با نزدیک شدن به زمان نهایی برای توافق این تغییر مواضع آشکارتر هم شود. بهرحال چندان منطقی به نظر نمی‌رسد که ایران و اعضای گروه ۱+۵ به توافق نهایی برسند اما آقای خامنه‌ای همچنان مصرانه بگوید که طرفین مذاکره اعتماد ندارد. فردای توافق از این جهت مهم خواهد بود که رهبر جمهوری اسلامی دیگر نمی‌تواند یک رهبر سازش‌ناپذیر در مقابل غرب جلوه کند. تغییری مهم که در روند تحولات سیاسی داخلی ایران هم تاثیری مستقیم و قابل توجه خواهد داشت. 

آمریکا: توافق نهایی با ایران طبیعتا باید به تصویب شورای امنیت برسد

Posted: 14 Mar 2015 01:04 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گزارشها درباره ارجاع توافق احتمالی هسته‌ای شش قدرت جهانی و ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را تایید کرد و آن را رویه‌ای معمول دانست.  

 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جن ساکی روز جمعه ۲۲ اسفند گفت که اگر تا مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق جامع اتمی با ایران، این توافق حاصل شود، آن وقت برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع داده خواهد شد.

 

به گزارش رادیوفردا، خانم ساکی تاکید کرد اما این اقدام ارتباطی با آن‌چه شورای امنیت در رابطه با رفع تحریم‌های ایران انجام خواهد داد، ندارد.

 

این اظهارات، سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه هفته‌نامه «صدا»، چاپ ایران، را تایید می‌کند.

 

آقای ظریف گفته بود که توافق احتمالی کشورهای گروه ۱+۵ با ایران در قطعنامه‌ای بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مورد تایید قرار خواهد گرفت و در نتیجه به توافقی بین‌المللی و الزام‌آور برای همه دولت‌ها تبدیل می‌شود، به‌طوری که دولت‌های فعلی و آتی ایران و آمریکا نیز ملزم به رعایت مفاد آن خواهند بود.

 

به دنبال این بحث خبرگزاری رویترز گزارش داد که قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با یکدیگر هستند که در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با ایران، شورای امنیت قطعنامه‌ای در این باره صادر کند.

 

به نوشته رویترز، این قطعنامه احتمال اخلال کنگره آمریکا در روند اجرای چنین توافقی را کاهش می‌دهد.

 

۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا به تازگی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رهبران ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تایید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

 

در نامه این سناتور‌ها آمده است: «رییس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافقنامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافقنامه را در هر زمانی تغییر دهد».

 

باراک اوباما اما در واکنش به این اقدام سناتورهای آمریکایی گفت که «من به جای سناتور‌ها از نامه به رهبران ایران خجالت کشیدم». 

 

مراسم ترحیم حسن کروبی روز سه‌شنبه در تهران برگزار می‌شود

Posted: 14 Mar 2015 12:50 AM PDT

جرس: مجلس ترحیم شیخ حسن کروبی، برادر مهدی کروبی روز سه شنبه در مسجد نور (میدان فاطمی) برگزار می شود.  

 

به گزارش جرس، در اطلاعیه ی خانواده کروبی که در روزنامه ی اعتماد به چاپ رسیده آمده است:

 

انالله و اناالیه راجعون

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت حجت الاسلام شیخ حسن کروبی از اعضای موثر بیت مرحوم امام خمینی"ره" در نجف اشرف را به اطلاع دوستان، یاران و همراهان می رسانیم.

 

به همین مناسبت مراسمی روز سه شنبه 93/12/26 از ساعت 14 الی 15:30 در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می گردد.

 

خانواده کروبی


امام جمعه شیراز خطاب به مطهری: اگر باد کاشتید طوفان درو می‌کنید

Posted: 14 Mar 2015 12:50 AM PDT

کوچک‌زاده: مطهری باید محاکمه شود
 جرس: امام جمعه شیراز در واکنش به ماجرای شیراز و حمله به علی مطهری گفت: اگر کسی حریم ولایت را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟  

 

به گزارش خبرگزاری‌ها، اسدالله ایمانی، با اشاره به وقایع اخیر در شیراز، اظهار کرد: با توجه به دستور تحقیق از مبادی ذی‌ربط، مسائل را باید به شکل مجموعه دید و نباید به‌صورت یک حادثه در یک مقطع برش داده و روی آن حرف زده شود؛ ممکن است حادثه‌ای تلخ اتفاق بیفتد، باید دید چه کسانی فضای این حادثه تلخ را ایجاد کردند و چه عواملی به شکل‌گیری حادثه منتهی شد.

 

وی با تأکید بر ریشه‌یابی وقایع اخیر در شیراز، عنوان کرد: از همه کسانی که دست‌اندرکار تحقیق در این عرصه هستند، می‌خواهند مطالب را ریشه‌یابی کنند و سناریوهایی را که در این ایام طراحی شده، همه آنها را مد نظر قرار دهند و بازگو کنند وگرنه ممکن است به حادثه در یک مقطع توجه شود و به قلب حقیقت و واقعیت منتهی نشود.

امام جمعه شیراز ادعا کرد: در فضای برخی مطبوعات انسان مطالبی می‌بیند که استنباط می‌شود یک نوع عقده‌گشایی و تسویه حساب سیاسی در حال انجام است. گویا مقدماتی طراحی شده تا به اینجا برسد و عده‌ای عقده گشایی کنند و مسائل سیاسی خود را تعقیب کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که این چنین نیست که قضاوت امروز بدون پاسخ و سخن ما بدون سرانجام باشد. روزی در برابر قضاوت‌هایی که بر اساس برداشت‌های جناحی انجام می گیرد، باید پاسخ‌گو بود.

 

وی با اشاره به حوادثی که اخیرا و در چند نوبت در شیراز تکرار شده است، اظهار نظر کرد: از مدت‌ها قبل بارها تذکر دادم که در زمینه بازگشایی پنجره فتنه در استان نشانه‌هایی دیده می‌شود؛ یعنی می‌بینیم و احساس می‌کنم که عده‌ای برای اینکه استان فارس از آرامش و مسائل اصلی دور بدارند، دریچه‌ و پنجره‌های فتنه را آرام آرام می‌گشایند و این خطری است برای استان و متذکر شدم که آرامش و سلامت استان را هدف قرار داده‌اند.


آیت‌الله ایمانی با اشاره به مشکلاتی چون بیکاری، تعطیلی کارخانه‌ها، خشک‌سالی، حاشیه‌‌نشینی و گسترش آن به مرکز شهر، گفت: این مشکلات شهر است و علاوه بر آن مسائل مختلفی در شهر وجود دارد، آیا واقعا مشکل اینست که هر روز سخنرانی دعوت شود و با‌وجود تذکر شورای تأمین، توجه نکنند؟ مگر این پست چقدر باید بماند؟

 

وی عنوان کرد: دانشجویان مسموم شده‌اند، هیچ نماینده‌ای بیانیه صادر نمی‌کند؛ اما یک حادثه سیاسی اتفاق می‌افتد، همه مضطرب شده و به کار می‌افتند. اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد را کاشتید مگر نه اینست که طوفان درو می‌کنید؟ چرا مسائل را برش می‌دهید و مسائل را بریده از گذشته و آینده بررسی می‌کنید؟ چرا قصد دارید دولت را مصادره کنید؟ دولت اعتدال، تدبیر و امید دولت همه مردم است و دولت یک گروه خاص نیست.


عضو ارشد موتلفه: مطهری خلاف سیل شنا کرد و باید مراقب باشد


«حمید رضا ترقی» عضو ارشد جمعیت موتلفه اسلامی درباره حمله به علی مطهری اظهار کرد: خود افراد هم باید مراقب باشند که حرف‌هایشان تحریک‌کننده نباشد، به نظر من نمی‌شود یک طرفه قضاوت کرد.

وی در گفت‌وگویی با خبرگزاری آنا اظهار نظر کرده است: صحبت‌هایی که آقای مطهری پیش از این مطرح کردند یک مقدار خلاف مسیر آب و خلاف سیل شنا کردن است و خود این به طور طبیعی یکسری واکنش‌هایی را به وجود می‌آورد که این واکنش‌ها از کنترل خارج می‌شود. نمایندگان مجلس باید در طرح موضوعات و مسائل به گونه‌ای حساب‌شده عمل کنند که صحبت‌هایشان موجب تحریک نیروهای متعصب و تندرو نشود.


کوچک‌زاده: مطهری باید محاکمه شود


مهدی کوچک زاده عضو جبهه پایداری در وبلاگ خود نسبت به حمله اراذل و اوباش به علی مطهری در شیراز واکنش نشان داده و مطهری را "فراهم آوردنده زمینه تعرض خیابانی" دانسته و خواسته تا وی به این خاطر محاکمه شود.


کوچک‌زاده نوشته است: آیا آقای علی مطهری با حرف هایش کسی را عصبانی نکرده و اگر کرده و موجب این وضع شده نباید به خاطر فراهم کردن زمینه و مقدمه تعرض خیابانی محاکمه شود؟


از ماست که بر ماست

راستی همه کسانی که با مواضع علی مطهری در باره فتنه آشنایند می دانند که ایشان یکی از توجیهاتی که برای فتنه و راه افتادن آشوب های خیابانی که در آن جان و مال بسیاری از مردم مورد تعرض خس و خاشاک ها (نه رای دهندگان به موسوی) قرار گرفت را حرف ها و سخنان آقای احمدی نژاد در متاظره و یا در به قول ایشان جشن پیروزی می داند و این نظر خود را در مصاحبه ها و سخنرانی های متعددی که به راحتی با جستجو در اینترنت قابل مشاهده است بیان نموده و البته می گوید همانطور که باید آن خس و خاشاک ها و راهبرشان محاکمه و مجازات شوند آقای احمدی نژاد هم باید به خاطر حرف هایش که خس و خاشاک ها را عصبانی کرده محاکمه شود!

احسنت ! مرحبا!

آیا با همین استدلال آقای مطهری و بر اساس الزموهم بما الزموا علیه انفسهم اجازه هست ما بپرسیم :

آیا آقای علی مطهری با حرف هایش کسی را عصبانی نکرده و اگر کرده و موجب این وضع شده نباید به خاطر فراهم کردن زمینه و مقدمه تعرض خیابانی محاکمه شود؟

ای کاش رعایت حرمت مادر بزرگوار ایشان و همسر شهید مطهری دست دستگاه قضایی را برای سخنان زمینه ساز برای آشوب هایش را نمی بست! 

امام جمعه نجف از شیخ الازهر خواست به دور از عوامفریبی تبلیغاتی با اهل سنت عراق دیدار کند

Posted: 14 Mar 2015 12:50 AM PDT

 جرس: سید صدرالدین قبانجی از نشست سران عرب- که به زودی در شرم الشیخ برگزار خواهد شد- خواست تا به دور از فضاسازی رسانه ای قرائتی واقعی از آنچه در عراق می گذرد داشته باشند.  

 

به گزارش شفقنا از سومریه نیوز؛ قبانجی در خطبه های نماز جمعه نجف اشرف- که در حسینیه فاطمیة الکبری ایراد شد- همزمان از شیوخ دانشگاه الازهر مصر خواست تا بدون عوامفریبی تبلیغاتی آزادانه به عراق سفر کنند و با اهل سنت دیدار و وضعیت آنان را جویا شوند.

 

وی افزود: بیانیه الازهر تحت تاثیر عوامفریبی های تبلیغاتی صورت گرفته است، ما از شیوخ الازهر می خواهیم تا به عراق سفر کنند و با اهل سنت و علمای دین دیدار نمایند تا از نحوه برخورد با آنان مطلع گردند.


قبانجی تصریح کرد: امروز، اهل سنت و شیوخ عشایر نامه هایی را به حضرت آیت الله سیستانی ارسال کرده اند و بدین وسیله از ایشان خواسته اند تا آنها را از شر گروه های تروریستی داعش نجات دهد.

 

وی به شیوخ الازهر سفارش کرد تا به توصیه هایی که مرجعیت به نیروهای ارتش و مردمی در برخورد با سایر مذاهب و قومیات عراقی داده اند مراجعه نمایند تا صدق ادعای خود را دریابند.

 

خطیب جمعه نجف پیروزی های پی در پی نیروهای مردمی، ارتش، پیشمرگه و عشایر اهل سنت در برابر گروه تروریستی داعش را ستود و اشاره کرد: امروز نیروهای ما آمادگی کامل برای آزادسازی قریه بشیر را دارند و به زودی برای آزادسازی نینوا حرکت خواهند کرد.

 

وی افزود: سران عرب باید در نشست آینده خود، موضوع امنیت در منطقه را مورد بحث و بررسی قرار دهند تا به قرائتی صحیح از آنچه در عراق روی می دهد به دور از فضاسازی های رسانه ای دست پیدا کنند.


قبانجی در بخش دیگری از سخنان خود به مساله ی وارد کردن تصاویری اهانت آمیز از رسول مکرم اسلام(ص) در کتاب های درسی دانمارک اشاره کرد و به سیاستمداران این کشور هشدار داد: مبادا تحت تاثیر فشار طرح های صهیونیستی قرار گیرید! با مسلمانان همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید چرا که آنان مسالمت جو هستند، بی شک تروریست ها، فارغ التحصیلان مدارس افراط گرایی هستند و آنکه از آنان حمایت می کند غرب و کشورهای دنباله رو آنهاست، این گروه ها نماینده اسلام نیستند.

 

گفتنی است پیش تر دانشگاه الازهر مصر با صدور بیانیه ای نیروهای مردمی عراق را به ارتکاب جنایاتی« فوق العاده نگران کننده» متهم کرده و ادعا کرده بود نیروهای مردمی عراق- که با ارتش همکاری می کنند- جنایاتی وحشتناک را علیه شهروندان مسالمت جوی عراقی که هیچ ارتباطی با داعش و یا هر گروه تروریستی دیگری ندارند مرتکب می شوند. 

 

خانواده‌ زندانیان سیاسی خطاب به کروبی: همراهی‌های شما از یاد ما نخواهد رفت

Posted: 14 Mar 2015 12:29 AM PDT

 جرس: جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار پیامی، درگذشت برادر شیخ مهدی کروبی را به وی تسلیت گفتند و از همراهی های وی با خانواده های زندانیان سیاسی پس از ۸۸ قدردانی کردند.  

 

به گزارش کلمه، در بخشی از این پیام می خوانیم: ما خانواده های زندانیان سیاسی که بیش از همه با دردهای شما قرابت داریم و جنس آن را خوب می شناسیم، اینک در این مصیبت تازه شریک غم شماییم و دست دعایمان به سوی قادر متعال بلند است برای مددخواهی از او که صبری بیشتر نصیب شما و خانواده گرانقدرتان نماید.

 

متن ان پیام بدین شرح است:

 

هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

برادر ارجمند و یاور همیشه همراه
حضرت حجة الاسلام و المسلمین شیخ حسن کروبی

شنیدن خبر ناگوار درگذشت تنها برادر در شرایط ستم بار حصر بی شک برایتان سخت دل آزار بوده است. همان طور که طی این سالیان ستم بار، شنیدن خبر درگذشت سه خواهر ارجمندتان که دوتن از آنان مادران شهدای جنگ تحمیلی بودند، شما را که سال ها به تسلای دل های داغدار خانواده های شهدا عادت داشتید، ملول کرد و رنجی بس عظیم بر روح بسیار لطیفتان مستولی نمود.

ما خانواده های زندانیان سیاسی که بیش از همه با دردهای شما قرابت داریم و جنس آن را خوب می شناسیم، اینک در این مصیبت تازه شریک غم شماییم و دست دعایمان به سوی قادر متعال بلند است برای مددخواهی از او که صبری بیشتر نصیب شما و خانواده گرانقدرتان نماید.

روزها و سال ها سپری شد اما یاد همراهی ها و مساعدت های جنابعالی و استمالت خانواده های زندانیان سیاسی پس از ۸۸ و دست نوازشتان بر سر کودکان محزون و متحیر از ستم های بیش از اندازه ی مدعیان اقامه عدالت علوی در دیار کهن رادمردان و جوانمردان هرگز از یاد ما نخواهد رفت.

همه همراهی هایتان را قدر می نهیم و برای همه محنتی که از قدرناشناسی های دوران و مصائب وارده کشیده و می کشید از درگاه دادار والامقدار برایتان اجرجزیل تمنا داریم.

جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی