جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتخاب یزدی و مسئله جانشین رهبری

Posted: 10 Mar 2015 11:28 AM PDT

حمزه غالبی
۴۷ رای برای یزدی به عنوان رییس خبرگان رهبری جز با دخالت بیت آیت الله خامنه‌ای ممکن نیست 


به لحاظ تحلیلی معتقدم ۴۷ رای برای یزدی به عنوان رییس خبرگان رهبری جز با دخالت بیت آیت الله خامنه‌ای ممکن نیست. البته دخالت مستقیم بیت آیت الله خامنه ای، مسئله جانشینی را زودتر به مسئله سیاسی عمومی تبدیل می کند و از این لحاظ نکته مثبتی است. هر چند قاعدتا هر چه به زمان موعود نزدیک تر می شویم این رویارویی‌ها آشکار تر می شود. نکته بعدی هم اینکه با این تحلیل علی رغم دخالت بیت رهبری ۲۷ نماینده به هاشمی رای داده اند. اما قدرت بیت معظم له تا وقتی است که مساله جانشینی واقعی نشده است. وقثی آقای خامنه‌ای دیگر نباشد دیگه بیت نفوذی نخواهد داشت و برچم‌ها به سمتی خواهد چرخید که باد قدرت جدید می وزد. مخصوصا اینکه به نظر نمی آید حضرت آیت الله خامنه‌ای بخواهند به سنت معاویه تا خودشان زنده هستند برای فرد دیگری بیعت بگیرند و مساله جانشینی را اینچنین فیصله بدهند.

انتخابات خبرگان پیش رو شاید یکی از مهم‌ترین انتخابات این مجلس در تاریخ خودش باشد که در آن رئیس جمهور هم نامزد خواهد و هم هاشمی. قاعدتا کسانی که می خوان نقش خبرگان در مسئله جانشینی را مدیریت کنند باید همه تلاششان را بکنند که بیش از همیشه این اینتخابات را دستچین شده برگزار کنند. و کسانی که می خواهد نقش این مجلس را پر رنگ تر کنند باید سعی کنند درگیری بدنه جامعه با این انتخابات سرنوشت ساز را بیشتر کنند. شرایط برای کدام دسته مساعدتر خواهد بود؟ نباید نشست دید. باید ایستاد زمینه را فراهم کرد.

 

منبع: فیس بووک نویسنده 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


دكتر مصدق، الگوي پايداري

Posted: 10 Mar 2015 11:13 AM PDT

حسین کبیر
 تجربه  حصر مصدق به آنها كه گوش شنوا و چشم بينا و دل بيداري داشته باشند، درس هاي آموختني و عبرت هاي بزرگي دارد. 


اسفند ماه به دليل دو مناسبت مهمش با نام رهبر ملي ايرانيان وطن دوست،آزاديخواه و استقلال طلب دكتر محمد مصدق پيوندي وثيق و تاريخي و جاودان دارد.اول آنكه در چهاردهم اسفند۱۳۴۵ پس از سه سال حبس انفرادي و تحمل ده سال حصر خانگي با سرفرازي در گذشت.چهل و هشتمين سالگشت اين رهبرملي و آزاديخواه ايران و مردي را كه به قول زنده ياد دكتر علي شريعتي"هفتاد سال براي آزادي ناليد" به همه ايرانيان وهوا خواهان سرفرازي و توسعه و پيشرفت وطن تسليت مي گويم.دومين مناسبت مهم اسفند ،ملي شدن صنعت نفت ايران در ۲۹ اسفند سال ۱۳۲۹ با اقدامات مستمر و تلاشهاي پيگير او و بويژه نطق حقوقي- تاريخي‌اش در دادگاه لاهه است كه غارتگران جهاني(آمريكا و انگليس)به خاطر اين اقدام مهم ملي، انتقام سختي از او گرفتند زيرا از نگاه آنها مصدق به خاطر خلع يد آنها از سرمايه ملي نفت ايران،. جرمي نابخشودني مرتكب شده بود.هنوز صداي مصدق در محكمه نظامي و در آخرين دفاعياتش پس از نيم قرن بگوش جان ايرانيان شنيده مي شود .آنجا كه آنها را به اميد ، ادامه نهضت و پيروزي بر استبداد داخلي و استعمار خارجي فرا مي خواند و به دليل اينكه فرصت ديگري در اختيار او نيست ،مردم ايران را مخاطب قرار داده و به روشنگري مي پردازد و مي گويد: "...آری تنها گناه من و گناه بسیاربزرگ من این است که صنعت نفت ایران را ملی کرده‌ام و بساط استعمار و اعمال نفوذ سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین امپراتوری‌های جهان را از این مملکت برچیده‌ام و پنجه‌ درپنجه مخوف‌ترین سازمان‌های استعماری و جاسوسی و بین‌المللی درافکنده‌ام و به قیمت ازبین‌رفتن خود و خانواده‌ام و به قیمت جان و عرض و مالم، خداوند مرا توفیق عطا فرمود تا به همت و اراده این مملکت بساط این دستگاه وحشت‌انگیز را درنوردم. سرنوشت من باید مایه عبرت مردانی شود که ممکن است در آتیه در سراسر خاورمیانه درصدد گسیختن زنجیر بندگی و بردگی استعمار برآیند...

مصطفی را وعده داد الطاف حق
گر بمیری تو نمیرد این ورق

حیات، عرض، مال و موجودی من و امثال من در برابر حیات و استقلال و عظمت و سرافرازی میلیون‌ها ایرانی و نسل‌های متوالی این ملت کوچک‌ترین ارزشی ندارد و از آنچه برایم پیش آورده‌اند هیچ تاسف ندارم و یقین دارم وظیفه تاریخی خود را تا سرحد امکان انجام داده‌ام. من به حس و عیان می‌بینم که این نهال برومند در خلال تمام مشقت‌هایی که امروز گریبان همه را گرفته است به‌ثمر رسیده است و خواهد رسید. عمر من و شما و هرکس چند صباحی دیر یا زود به پایان می‌رسد. ولی آنچه می‌ماند حیات و سرافرازی یک ملت مظلوم و ستمدیده است... چون از مقدمات کار و طرز تعقیب و جریان دادرسی معلوم است که در گوشه زندان خواهم مرد و این صدا و حرارت را که همیشه در کار خیر به‌کار برده‌ام خاموش خواهند کرد و دیگر جز این لحظه نمی‌توانم با هم‌وطنان عزیز صحبت کنم، از مردم رشید و عزیز ایران، مرد و زن تودیع می‌کنم و تاکید می‌نمایم که در راه پرافتخاری که قدم برداشته‌اند از هیچ حادثه‌ای نهراسند و یقین بدانند که خدا یار و مددکار آن‌ها خواهد بود"مصدق تنها از سوي استعمار خارجي مورد هجوم و دشمني واقع نشد بلكه شاه خود كامه ايران و ژنرالهاي نظامي‌اش او را خائن به نظام سلطنتي،برانداز و آشوبگر دانسته و حتي او را تكفير نمودند.
 

در مهرماه سال۳۲ و در هنگام محاكمه دكتر مصدق در دادگاه نظامي، آزموده دادستان ارتش او را "تکفیر" کرد و گفت ايشان "با این اعمالی که کرده مرد مسلمانی نیست" و "ایمان ندارد".اما دكتر مصدق اين محاكمه سياسي تاريخ معاصر ايران را به فرصتي براي روشنگري و بيان ديدگاههايش تبديل نمود و با شهامت و اعتماد به نفس مثال زدني و ستودني‌اش ،رژيم سلطنتي را به چالش كشيده و با فرمايشي دانستن دادگاه نظامي كه حكمش پيشاپيش توسط آمريكائيها و غلام حلقه بگوششان شاه ديكته شده بود،آنرا غير قانوني و فاقد صلاحيت دانست..
 

اوكه آشناي به حقوق بود اعلام كرد تنها دادگاهي كه مي تواند او را محاكمه كند ديوان كشور و با اجازه مجلس شوراي ملي است و از آنجا كه اتهام او براندازي سلطنت و دعوت مردم به مخالفت با نظام شاه است بايد دادگاه با حضور هيات منصفه تشكيل شود. او كه رهبري دموكرات بود و به نقش مردم در تمام تحولات باور داشت و حتي تصريح مي كرد"مجلس آنجاست كه مردم حضور داشته باشند"ضمن انتقاد از خود كامگي شاه و مطلق العنان بودن او در دادگاه اعلام كرد:

"اگر شاه بتواند هر وقت می‌خواهد اعلان جنگ دهد هر وقت هم خواست صلح کند پس مردم چه کاره‌اند؟ پس مجلس چه کاره است؟"


مصدق در دادگاه نظامي ضمن اعتراض به كودتاي آمريكايي، خود را همچنان نخست وزير قانوني ملت ايران دانست و در پاسخ به اتهام دادستان ارتش كه او را نامسلمان و بي ايمان دانسته بود به وكيلش گفته بود"آزموده با نسبته ايي كه به من مي دهد مي خواهد به نام بي ديني، متعصبي را تحريك كند تا در دادگاه مرا تير بزند و بكشد و بعد بگويند قاتل شخص متعصبي بود بعد هم قضيه لوث شود".به همين جهت در آغاز دفاعيه‌اش در روز بعد در دادگاه نظامي خطاب به دادستان ارتش گفت : قبل از اينكه به جواب تيمسار محترم مبادرت كنم بايد عرض كنم اشهد ان لا اله الا الله ،اشهد ان محمدا رسول الله من در اين دادگاه اقرار مي كنم كه مسلمان و شيعه اثني عشري هستم مسلك من مسلك حضرت سيد الشهداء است. يعني آنجايي كه حق در كار باشد، با هر قوه اي مخالفت مي كنم از همه چيز مي گذرم، نه زن دارم ، نه پسر دارم ، نه دختر دارم، هيچ چيز ندارم مگر وطنم را در جلو چشمم دارم"(گوشه اي از دادگاه دكتر مصدق).

حال بگذار دادستان ارتش او را نامسلمان بخواند و ديگران بگويند او مسلم نبود و لي آيا شهادتين او و اقرار او در دادگاه نظامي بهترين سند افتخار و مسلماني او نيست؟داوري را بعهده خردمندان مي گذارم. دانايي، شجاعت، مردم سالاري، ايران دوستي، استقلال طلبي، آزاديخواهي، استبداد ستيزي و مخالفت با ديكتاتوري مطلقه شاه و نفت خواران جهاني همه و همه از جرائم نابخشودني رهبر نهضت ملي شدن نفت ايران از نظر صاحبان قدرت سياسي نامشروع و سرمايه داران جهاني و دنباله هاي وطني‌شان بودو بهمين دليل از او سخت انتقام گرفتند و با فرمان ملوكانه او را به سه سال حبس انفرادي و پس از آن به حصر خانگي محكوم نمودند. و اين تاواني بود كه زنده ياد دكتر مصدق خود در باره آن در سال۱۳۴۴ يك سال پيش از درگذشتش در نامه اي چنين توضيح مي دهد ""اکنون حدود ده سال است که از این قلعه نتوانسته‌ام خارج شوم و از روی حقیقت از این زندگی سیر شده‌ام... گاه می‌شود که در روز چند کلمه هم صحبت نمی‌کنم... این است وضع زندگی اشخاصی که یک عقیده‌‌ای دارند و تسلیم هوا و هوس دیگران نمی‌شوند."

امروز كه حدود نيم قرن (۴۸سال) از آن زندان و حصر خانگي و در گذشت رهبر نهضت ملي ايران در حصر خانگي‌اش در قلعه احمد آباد مي گذرد، وجدان هاي بيدار به داوري در مورد او و مسئول اصلی حصرش، شاه و ماموران و قضات نظامي و دادگاه فرمايشي شاه ساخته و خواسته مي پردازند. تجربه مصدق به آنها كه گوش شنوا و چشم بينا و دل بيداري داشته باشند و قدرت دو روزه دنيا مانع درك آنها از حقايق و ديدن واقعيت ها نشده باشد درس هاي آموختني و عبرت هاي بزرگي دارد. اميد و آرزوي ما اين است كه همه زندانيان سياسي آزاد و همه حصرها در آستانه سال ۹۴ به عنوان نشانه اي از آشتي ملي و احترام به خواست ملي اكثريت ايرانيان بر چيده شود و با نگاهي به آينده راهي به سوي تفاهم ملي گشوده شود.چنين باد. 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


نامه سرگشاده از طرف یکی از شهروندان شیراز به آقای علی مطهری

Posted: 10 Mar 2015 11:13 AM PDT

شیرازی


با عرض سلام و درود فراوان محضر با سعادت علی مطهری نماینده محترم تهران

ایــن روزهــا دلــم اصــرار دارد فــریــاد بــزنــد؛ امــا مــن جــلوی دهــانــش را می گــیــرم وقــتــی مــیدانــم کــســی تــمــایــلــی بــه شــنـیـدن صـدایــش نــدارد...

اینک با قلبی آکنده از غم اندوه بر بساطی که برآن بساطی نیست اشک میریزیم . امروز می بایست عزای عمومی باشد ، بیرق های سیاه در سراسر شهر بر افراشته شوند ، روز مرگ ارزش های یک شهر ، روز سقوط فرهنگی پایتخت فرهنگ ایران ، روز توحش در مهد تمدن ایران ، روز پایان میهمان نوازی شیرازی ها ....

خبر درشهر پخش شد.دهان به دهان ، سینه به سینه ، هر بار سنگینی آن تاب تحملش را سخت تر می کرد.

جناب آقای مطهری هر بار سخنان شما از تریبون مجلس بیان می شد گویا آتشی بر خرمن فساد و رانت و ضلالت میفتاد و مرهمی بر زخم مردم شیفته حق و عدالت . همیشه آرزو داشتم شما از شهر شیراز نماینده میشدید تا با افتخار بگوییم نماینده شهر ما آن مرد آزاده و وارسته ای است که اسیر هیچ خط و ربط سیاسی و مالی نشده است ، هم او که به حق در دامن بزرگمردی چون ایت آلله مرتضی مطهری پرورش یافته .
آنچه روز گذشته در شیراز اتفاق افتاد ادامه همان خط فکری منحطی هست که از نیش آنان یک روز یادگار امام، یک روز رییس مجلس روز دیگر فلان استاد و فلان هنرمند و ... گزیده شده اند و اینان گویا شعبان بی مخ های زمان ما هستند که با روشی نوین برای خفقان و سانسور آموزش دیده اند .

جناب آقای مطهری حساب مردم فهیم و فرهنگی و میهمان نواز شیراز از عده ی قلیل اراذل و اوباش جدا هست. اینجا مهد تمدن ایران زمین هست . اینجا مردم برای میهمان جایگاه ویژه ای قائل هستند اینجا سرزمین دوستی ها و میهمان نوازی هاست ، اینجا سومین حرم امن اهل بیت(ع) در ایران است ، اینجا به حرمت وجود شاهچراغ (ع)وسایر امامزادگان و روحانیت معظم و برکت خون شهدا مردم دیندار و با تقوی هستند و خوب می دانند هتک حرمت مسلمین از گناهان است .

وقتی پیام عذر خواهی شما از دانشجویان و اساتیدِ چشم به راه شما را خواندم بیشتر متأسف شدم . جا دارد از حضرت عالی نه به عنوان نماینده مجلس و نه به عنوان پسر شهید مطهری بلکه به عنوان علی آقای مطهری همان انسان آزاده زمان ما ، همان که وقتی حرف میزند انگار ملت ما حرف میزند ، از صمیم قلب پوزش بطلبم و مطمنم خاطر مبارک صاحب عصر (عج) و نایب بر حقش امام خامنه ای از وقوع چنین حرکت ناشایستی مکدر شده است .

از استاندار محترم و شورای تامین استان و سایر نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استان تقاضامندم همانگونه که در سایر موارد با قدرت و قاطعیت وارد می شوند ، اینجا نیز برای تطهیر چهره شهر هم که شده از آنجه روی داده است آستین همت بالا بزنند و اقدام مقتضی انجام دهند .


با تشکر
یکی از شهروندان شیراز به نمایندگی از سایر متاثیرین از واقعه روی داده

 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


روایت مطهری از حمله به او در شیراز

Posted: 10 Mar 2015 06:33 AM PDT

 جرس: علی مطهری نماینده تهران در مجلس در یادداشتی روایتی از آنچه در جریان سفرش به شیراز رخ داد را شرح داد.

 

به گزارش خبرگزاریها، متن کامل اين يادداشت در زیر می آید:

 

حدود بیست روز بود که انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز با ارسال دعوتنامه اصرار بر ایراد سخنرانی بنده در آن دانشگاه داشت. با وجود مشغله زیاد و کارهای عقب‌مانده سرانجام دعوت آنها را برای هفته‌ای که مجلس جلسه علنی نداشت پذیرفتم. آنها مجوز این سخنرانی را هم برای من فکس کردند. موضوع سخنرانی «اسلام و آزادی» بود و بنا داشتم وضعیت افتخارآمیز آزادی تفکر و آزادی بیان در طول تاریخ اسلام و نیز تفاوت نگاه اسلامی و نگاه غربی به مسئله آزادی را تشریح کنم.

 

ساعت 4.5 بعدازظهر روز دوشنبه 18 اسفند وارد فرودگاه شیراز شدم. طبق معمول چند تن از دانشجویان دعوت‌کننده به استقبال آمدند و از سالن فرودگاه خارج شدیم. دیدم آنها اصرار دارند که با یک تاکسی زردرنگ برویم. ظاهراً متوجه شده بودند که عده‌ای می‌خواهند آسیب برسانند، می‌خواستند خودروی ما شناسایی نشود. من متوجه ماجرا نبودم و در فکر مطالب سخنرانی بودم. حدود صد متر که جلو آمدیم دیدم عده‌ای بین سی تا چهل نفر روبروی ما هستند و یک نفر خود را روی کاپوت خودرو انداخت. راننده به هر زحمتی بود او را رد کرد ولی کمی جلوتر سنگ و آجر و گوجه‌فرنگی بود که به سمت ما می‌‌آمد. شیشه عقب و شیشه‌های دو طرف خودرو کاملا خرد و پودر شد و ذرات آن به سر و صورت و دست ما پاشید و برخی فرو رفت. گاز فلفل هم سلاح دیگر آنها بود که از نزدیک استفاده کردند و حدود یک دقیقه نفسم بند آمده بود.

 

اگر یکی از آن ضربات آجر و سنگ به من اصابت کرده بود معلوم نبود که اکنون زنده بودم. ظاهرا به قصد کشتن یا ناقص کردن آمده بودند. راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت اما آنها با موتورهای سنگین و یک وانت ما را تعقیب می‌کردند و باز سنگ و اشیاء دیگر و دشنامهای ناموسی و کلماتی مانند «حرامزاده» بود که به سمت ما می‌آمد. راننده ناچار وارد کلانتری 20 گل‌سرخ شیراز شد. ما خیال می‌کردیم الان نیروهای کلانتری این افراد را بازداشت می‌کنند ولی دیدیم هیچ عکس‌العملی نشان ندادند و فقط از ورود آنها به کلانتری جلوگیری کردند. ظاهراً یک اصل پذیرفته شده بود که این افراد که از تجهیزاتشان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند در این گونه کارها آزادند و کسی حق مزاحمت برای آنها ندارد مگر این که فرد مورد تهاجم از شدت ضربات از دنیا برود. جالب است که یکی از مقامات ارشد آن کلانتری می‌گفت با وجود فناوری جدید که از داخل خانه هم می‌شود به صورت ویدئو کنفرانس برای دانشجویان صحبت کرد چه اصراری به برگزاری این گونه جلسات است. گفتم من که عشق سخنرانی ندارم، آنها به اصرار دعوت کردند من هم پذیرفتم و اکنون باید به وعده خود وفا کنم.

 

به رئیس کلانتری گفتم شما به جای تلاش برای لغو سخنرانی، الان که اینها در دسترس شما هستند بازداشتشان کنید تا مجازات شوند. اگر یک بار این کار را بکنید دیگر این رذالتها تکرار نمی‌شود. گفت ما اطلاعات و عکس همه آنها را داریم، ‌بعدا همه‌شان را بازداشت می‌کنیم؛ و من منتظر بازداشت آنها هستم!

 

این در حالی بود که می‌گفتند حدود هزار دانشجوی انجمن فرهنگ و سیاست و بسیج دانشجویی و غیره در سالن سخنرانی منتظر ورود من هستند. یکی از مسئولان امنیتی گفت ما احتمال این وضع را می‌دادیم. گفتم پس چرا تمهیدات لازم را برای حفظ امنیت فراهم نکردید یا لااقل زمانی که در تهران بودم به من اطلاع ندادید. امیدم از نیروی انتظامی ناامید شد. به امید مسئولان اجرایی استان بودم که آنها با دستور مناسب، آن اراذل را بازداشت و راه برگزاری مراسم را هموار و اینجانب را تحت‌الحفظ به دانشگاه ببرند. اما از تماسهایی که گرفته می‌شد فهمیدم که آنها درست برعکس عمل می‌کنند یعنی اولا همت و تصمیم اصلی آنها این است که به هر ترتیب شده آن جلسه سخنرانی دارای مجوز برگزار نشود و ثانیا هیچ کاری به کار مهاجمان نداشتند و آنها برای هر اقدامی آزاد بودند. اینجا بود که شمه‌ای از تدبیر دولت یازدهم را درک کردم.

 

خلاصه مقامات دولتی و انتظامی همه تلاش می‌کردند که سخنرانی انجام نشود و از آن سو غبار ناراحتی و کدورتی بر دل مهاجمانی که برخی از آنها در اطراف کلانتری بودند ننشیند. سرانجام از طرف استانداری در سالن سخنرانی به دروغ اعلام شد که آقای مطهری به تهران بازگشتند تا جمعیت متفرق شود.

 

به هرحال بعد از حدود 3 ساعت چون لباسم پر از خاک و گل و غیره شده بود یک دست کت و شلوار آوردند تا لباسم را عوض کنم - و البته آن کت و شلوار را پس خواهم فرستاد - و آنگاه راهی فرودگاه برای بازگشت به تهران شدیم.

 

در راه بازگشت بی‌اختیار به یاد سخن امام(ره) بودم که فرمود در جمهوری اسلامی حتی کمونیست‌ها آزادند که حرف خود را بزنند، و سخن شهید مطهری که فرمود در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی می‌توانند فعالیت داشته باشند مشروط به این که با تابلوی خودشان فعالیت کنند، و یاد تأکید دلسوزانه رهبر انقلاب بر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها افتادم و از جهالت آن افراد و منافقان زیرکی که این جاهلان را ابزار نیل به اهداف خود قرار می‌دهند تأسف خوردم.

 

به مسئولان استانی و انتظامی شیراز گفتم اگر قرار بر زورآزمایی اجتماعی است بفرمایید تا من هم هوادارانم را به خیابانها فرا بخوانم، در آن صورت این اراذل یک لقمه آنها خواهند بود. به رئیس جمهور محترم عرض می‌کنم فکری به حال استان فارس بکنند و البته نتیجه بده و بستان در معرفی وزیر کشور به مجلس بهتر از این نمی‌شود و این حوادث نتیجه آن تصمیم غلط است. از دانشجویان محترم دانشگاه شیراز نیز به جای استانداری و نیروی انتظامی فارس عذرخواهی می‌کنم و بدانند که آفتاب پشت ابر نخواهد ماند.

 

والسلام
علی مطهری
19/12/93

ارزش یورو در برابر دلار آمریکا به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۱۲ سال گذشته رسید

Posted: 10 Mar 2015 04:56 AM PDT

جرس: ارزش یورو در برابر دلار آمریکا، امروز (سه‌شنبه) به پایین‌ترین میزان خود ظرف ۱۲ سال گذشته رسید و هر یورو در برابر یک دلار و هفت سنت معامله شد.  

 

به گزارش رادیوفردا، در ۱۶ سالی که از عمر یورو می‌گذرد، تنها چند بار ارزش برابری آن به حدود یک دلار آمریکا رسیده است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاهش ارزش پر شتاب یورو، بازار سهامِ آمریکا و اروپا را دچار نوساناتی شدید خواهد کرد. 

 

آژانس انرژی اتمی خواستار تسریع در همکاری‌های ایران شد

Posted: 10 Mar 2015 04:56 AM PDT

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفندماه، و پس از پایان سفر هیئت خود به تهران منتشر کرد بر نیاز به «تسریع فرایند حاضر در چارچوب همکاری» میان این سازمان و جمهوری اسلامی تاکید کرد.  

 

در ادامه مذاکرات ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای حل مسائل باقی‌مانده بامداد روز دوشنبه، ۱۸ اسفند، يک هيئت بلندپايه آژانس وارد تهران شد.

 

اين هيئت به رياست ترو واريورانتا، معاون آژانس، همراه با ماسيمو آپارو، رئيس پادمان‌های اين نهاد بين‌المللی، روز سه‌شنبه صبح در فرودگاه وین و پس از بازگشت از تهران با خبرنگاران گفت‌وگو کرد.

 

آقای واریورانتا صبح سه‌شنبه همچنین از «پیشرفت» در مذاکرات با ایران خبر داد، مذاکراتی که موازی با مذاکره جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱ پیش می‌رود.

 

در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه در وب‌سایت رسمی این سازمان زیرمجموعه سازمان ملل منتشر شد همچنین زمان دیدار و مذاکره بعدی ایران با آژانس انرژی اتمی اواسط ماه آینده میلادی، آوریل، اعلام شده است.

 

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکان دور بعدی مذاکره ایران و آژانس را باز هم تهران اعلام کرده است.

 

در بیانیه رسمی آژانس اشاره شده است که هیئت بلندپایه و مقامات ایران روز دوشنبه اطلاعاتی را درباره «دو اقدام عملی باقی‌مانده» ردوبدل کرده‌اند.

 

در همين زمينه، بهروز کمالوندی، معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، پیشتر گفته بود که در اين سفر دو موضوع اخير از مرحله سوم همکاری‌ها بين ايران و آژانس پيگيری خواهد شد.

 

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، يکی از دو محور مذاکرات در خصوص «ارائه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضيحات مربوط به مقاله منتشر شده در ايران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعايی از آنها در مواد فشرده» بوده است.

 

آژانس در کنار بازرسی‌های متعدد خود از تأسیسات هسته‌ای ایران خواستار آن نیز هست که تهران در مورد اتهامات مربوط به تلاش‌های احتمالی پیشین جمهوری اسلامی برای «ساخت بمب اتم» پاسخ دهد.

 

جمهوری اسلامی ایران اتهام‌ها در این زمینه را رد کرده‌ و تحقیقات آژانس در این زمینه، پس از اندکی پیشرفت در سال گذشته، متوقف شد، به طوری‌ که آخرین جلسه فنی مربوط به این قضیه در ماه نوامبر برگزار شده‌ است.

 

تلاش‌های آژانس برای راستی‌آزمایی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بخشی است از تلاش‌ها برای اعتمادسازی‌هایی که می‌تواند به روند مذاکرات ایران و قدرت‌های غربی نیز کمک کند. 

 

آخرین اخبار از فیلترینگ هوشمند شبکه‌های اجتماعی

Posted: 10 Mar 2015 03:30 AM PDT

جرس: عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: مجموعه‌هایی که در حال پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند هستند با جدیت کار را دنبال و تکمیل می‌کنند.

 

به گزارش تسنیم، حمید شهریاری در پاسخ به این سوال که مدتی از اجرای فیلترینگ هوشمند روی شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌گذرد آیا این روش از نظر رضایت‌مندی و موفقیت قابل تسری به دیگر برنامه‌ها و فضای اینترنت است، اظهار داشت: پروژه فیلترینگ هوشمند طرحی مناسب برای پالایش هدفمند محتوا در کشور است که توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است و وزارت ارتباطات توضیحاتی را درباره اجرای این پروژه به شورای عالی فضای مجازی ارائه کرده است.

 

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی گفت: هر پروژه در ابتدا با ضعف‌ها و نقص‌هایی همراه است که با تدریج با تکمیل پروژه نواقص اصلاح می‌شوند. هم اکنون مجموعه‌هایی که در حال پیاده‌سازی فیلترینگ هوشمند هستند با جدیت این کار را دنبال می‌کنند.

 

او در پاسخ به این سؤال که آیا روش فعلی فیلترینگ هوشمند برگرفته از مدلی در کشورهای دیگر است و آیا کشور دیگری نیز استفاده شده است، گفت: هر کشور درباره فیلترینگ رویکرد خاص خود را دارد و در این باره حتما نباید نمونه و مشابه خارجی وجود داشته باشد. 

 

مقام قضایی: برگزاری کنسرت و این قبیل برنامه‌ها در استان خراسان منتفی است

Posted: 10 Mar 2015 03:29 AM PDT

جرس: دادستان عمومی و انقلاب شهرستان چناران، دو هفته پس از لغو کنسرت «علیرضا قربانی» و بازتاب‌های فراوان این اتفاق در رسانه‌های داخلی و خارجی در نخستین گفتگوی رسمی خود درباره این موضوع اظهاراتی را بر زبان آورد.  

 

به گزارش «موسیقی ما»، شامگاه ۹ اسفند «علیرضا قربانی» برای اولین بار قرار بود در استان خراسان رضوی و در سالن دانشگاه آزاد شهرستان «گل‌بهار» – از توابع شهر مشهد- روی صحنه برود. برنامه‌ریزی شده بود تا این خواننده باسابقه به همراه گروه «اشتیاق» گلچینی از آثار ماندگار خود را اجرا ‌کند و «سامان صمیمی» مایستر ارکستر باشد. قرار بود رپرتوار این برنامه هم شامل قطعاتی از ساخته‌های زنده‌یاد «همایون خرم»، «فردین خلعتبری» و «مهیار علیزاده» و… باشد؛

 

اما ساعاتی پیش از اجرای این برنامه با نامه رسمی دادستانی شهرستان چناران از برگزاری این برنامه ممانعت به عمل آمد تا «علیرضا قربانی»‌‌ همان شب در اعتراضی شدید به این اتفاقات بگوید: «برای من، این اقدام دادستانی جای تأسف و تعجب بسیار دارد. دادستانی اگر می‌خواهد اعمال نفوذ کند، باید علیه اداره ارشاد استان یا نهادهای دیگری که در رابطه با اعطای مجوز دخیل بوده‌اند، وارد عمل شود. نه اینکه به صورت مستقیم با برگزارکنندگان کنسرت برخورد کرده و مانع از اجرای برنامه توسط آنان شود. باید این مسأله از لحاظ قانونی نیز مورد بررسی قرار گیرد که آیا دادستانی چنین امکانی را دارد یا خیر؟ اما در این میان چند نکته مهم وجود دارد که برای من بسیار باعث تأسف و بیش از آن تعجب است. اگر در این باره خلاف یا ممنوعیتی وجود دارد، چرا شورای تأمین استان، اداره کل ارشاد و اداره اماکن این مجوز را داده‌اند؟ از آن طرف، به‌طور طبیعی باید تفاهمی میان سه قوه و به‌خصوص قوه قضاییه و مجریه وجود داشته باشد. مسئول برگزاری کنسرت و مسایل فرهنگی قوه مجریه است و حالا رخ دادن اتفاقاتی از این دست، نشان می‌دهد که این قوا هیچ تعاملی با یکدیگر ندارند. متأسفم که بگویم به خاطر همین است که هم‌اکنون وضع کشور به این صورت درآمده است. قوه قضاییه و دادستانی به جای اینکه به فکر اختلاس‌های میلیاردی‌ای باشند که هموار در کشور رخ می‌دهد، مانع از اجرای‌ِ کنسرت‌هایی می‌شوند که می‌تواند به اعتلای فرهنگ کشور بیَنجامد. از آن طرف، حتی در زمان دولت نهم و دهم، ما با مشکلاتی از این دست مواجه نبودیم؛ خطابِ من به‌صورت کاملاً مستقیم با رییس‌جمهور محترم -دکتر حسن روحانی- است و می‌خواهم به ایشان بگویم: «جناب آقای دکتر روحانی! مردم با عشق و امید به شما رأی دادند و در این می‌ان، هنرمندان و قشر فرهیخته و روشنفکر نقش مستقیمی داشتند و حال، بروزِ اتفاقاتی از این دست، بسیار باعث تأسف است. انتظار ما از دولتِ «تدبیر و امید» این است که شعار‌هایش را محقق کند و به انتظارات پاسخ دهد. ما در ابتدای دولت یازدهم، امیدواری بسیاری برای بهبود اوضاع داشتیم؛ اما در این قریبِ دو سال اتفاقِ خوشایندی در حوزه فرهنگ و هنر رخ نداده است.»

 

اعتراض‌های تند و تیز این خواننده به شدت مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و آغاز کننده موج اعتراض هایی بودند که بسیاری از هنرمندان نیز در آن حضور پیدا کردند تا صدا بلند‌تر شود و مقامات رسمی نیز به این موضوع ورود پیدا کنند. در این بین و در اوج اعتراض‌ها، برخی گروه‌های خودسر در این استان با انتشار بیانیه‌هایی تند، الفاظی نادرست و غیرفرهنگی را درباره موسیقی استفاده کردند تا موضوع برگزاری کنسرت موسیقی در این استان بار دیگر به خبر اول رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها تبدیل شود.

 

پیگیری  برای ارتباط گرفتن با دادستان شهرستان «چناران» (که بر اساس نامه ایشان به رئیس ارشاد چناران برنامه لغو شده بود) بالاخره پس از یک هفته نتیجه داد و ایشان در نخستین گفتگوی رسمیشان با «سایت موسیقی ما» نکاتی را درباره این اتفاق توضیح دادند.

 

«مجید اشراق» دادستان عمومی «چناران» در این باره  گفت: «بحث‌هایی که تا کنون رسانه‌ها درباره این موضوع داشته‌اند بیشتر حالت غیرحقوقی داشته و عمدتا به قصد شانتاژ رسانه‌های ضد انقلاب صورت گرفته است. بخاطر همین چندان از نظر من اهمیت پاسخگویی ندارد. «بی‌بی‌سی» و «دویچه وله» با بازتاب این اتفاقات تنها در پی مقاصد غیر فرهنگی خود هستند و از سوی دیگر نیز برخی رسانه‌ها با شیطنت‌هایی سعی کردند موضوع را به سمتی پیش ببرند که این اتفاق را اتفاقی غیر قانونی جلوه بدهند. مگر «بی‌بی‌سی» متولی فرهنگی اتفاقات داخل کشور است که تا این حد سعی در غیرقانونی جلوه دادن ایین تصمیم دارند؟ در حالی که این موضوع با نامه‌هایی رسمی صورت گرفته است.»

 

«اشراق» همچنین در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه این کنسرت دارای مجوزهای رسمی وزارت ارشاد بوده توضیح داد: «ما در نامه‌ای که در اختیار ارشاد مشهد قرار دادیم و ظاهرا به صورت همگانی هم منتشر شده، توضیح داده‌ایم که موضوع برگزاری این قبیل برنامه‌ها فعلا در این استان به طور کل منتفی است و ما دستوراتی را دریافت کرده‌ایم که بر اساس آن‌ها تصمیم گرفته‌ایم. حالا اگر قرار باشد این موضوع دستخوش تغییرات جدید شود، باید منتظر دستورات جدیدی باشیم که به صورت قانونی به ما می‌رسد.»

 

او همچنین در انتهای صحبت‌های خود نیز گفت: «متاسفانه موضوع به سمت بازی‌های سیاسی سوق داده شده و بخاطر همین با توجه به برداشت‌های مختلف و خلاف واقع، از سوی دادستانی کل استان به دلیل احتمال هرگونه تفسیر به رای از حرف‌ها ما، اجازه اظهارنظر بیشتر در این رابطه را نداریم.»

 

 

 

کیانوش‌راد: دغدغه نمایندگان تندرو با دغدغه مردم یکسان نیست

Posted: 10 Mar 2015 03:10 AM PDT

 جرس: یک نماینده مجلس ششم تاکید کرد: دغدغه نمایندگان فعلی و خصوصا بخش تندروی جبهه پایداری به هیچ عنوان با دغدغه مردم و مصالح ملت یکسان نیست.  

 

محمد کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص روابط مجلس شورای اسلامی و دولت در سال جاری گفت: مجلس تاکنون با دولت خیلی دوستانه برخورد نکرده٬ البته این حرف، به معنای انجام چنین رفتاری از سوی تمام نمایندگان نیست.

 

وی با بیان اینکه اکثریت نمایندگان مجلس کنونی٬ از رای آوردن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور خشنود نیستند، اظهار داشت: این خشنودی بخودی‌خود اشکالی ندارد و بسیار طبیعی است٬ اما نادیده گرفتن مصالح ملی و در پیش گرفتن منافع جناحی٬ امری غیراخلاقی است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با یادآوری اینکه مجلس در عرصه‌های مختلفی از جمله سیاست داخلی و مذاکرات هسته‌ای حمایت چندانی از دولت نداشته، تصریح کرد: فارغ از این مسئله، مجلس به عنوان بالاترین نهاد تضمین‌کننده حقوق مردم و رعایت منافع و برخورد با متخلفان٬ با توجه به توقع بالا نقش خود را ایفا نکرده است.

 

کیانوش‌راد در ادامه به حقوق و اختیارات نمایندگان اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی مجلس، نمایندگان حق سوال و استیضاح را مطابق اصل 89 قانون اساسی دارا هستند٬ اما مسئله مهم رعایت مصلحت‌های کشور و منافع ملی است.

 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها افزود: در خصوص تشخیص همراهی یا عدم همراهی نمایندگان با مصالح و منافع مردم٬ تنها جا و کسی که می‌تواند قضاوت واقعی خود را مطرح سازد، مردم و نهادهای مدنی هستند. روشن است اعمال نظر مردم٬ صرفا از طریق امر انتخابات و دادن رای مجدد جناح حاکم در مجلس٬ یا به جناح اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرا مشخص می‌شود.

 

وی با اشاره به نیروهای تندرو درون مجلس٬ یادآور شد: دغدغه نمایندگان فعلی و خصوصا بخش تندروی جبهه پایداری به هیچ وجه با دغدغه مردم و مصالح ملت یکسان نیست.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس ششم در خصوص نحوه دولت به رفتار مجلس خاطرنشان کرد: دولت تعامل سازنده‌ای با مجلس داشته و در حوزه‌هایی که با مجلس در ارتباط بوده، سعی در رفع تنش‌ها و همگرایی داشته است٬ اما دولت در حوزه‌هایی که امکان فعالیت مستقل‌تر را داراست، می‌تواند قوی‌تر، منسجم‌تر و با اتکا بیشتر به نظرات مردم عمل کند که از جمله، اختیارات رئیس قوه مجریه براساس اصل 113 قانون اساسی است که مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده وی است.

 

کیانوش‌راد درباره انتخابات آتی مجلس در سال آینده٬ ابراز داشت: تردیدی نیست که انتخابات در جامعه ایران با حضور مردم رقم خواهد خورد٬ اما حضور گسترده مردم مشروط به ایجاد زمینه‌های لازم و تنوع کاندیداها برای حضور در صحنه انتخابات است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: امیدوار هستیم برگزارکنندگان انتخابات زمینه‌های لازم را برای حضور سلیقه‌های مختلف درون نظام را برای انتخابات آتی فراهم سازنند٬ تا شاهد حضور پرشور مردم در انتخابات باشیم.

 

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها درباره نتیجه انتخابات هم بیان کرد: در جامعه ایران به دلیل عمیق بودن اندیشه اصلاحات، مردم به سمت و سوی نگاه‌های اصلاح‌طلبانه گرایش دارند. همچنین بستر جامعه ایران، بستری اصلاح‌طلبانه است. جامعه ایران، جامعه‌ای خواستار آزادی‌های مصرح در قانون اساسی است و هر جناحی و با هر نامی که در جهت تقویت آزادی حرکت کند، به میزان زیادی در جامعه اقبال برخودار هستند. 

 

ظریف: کار دیپلماسی کاهش هزینه‌هاست/ برنده مذاکراتیم

Posted: 10 Mar 2015 02:41 AM PDT

 جرس: پس از انتخاب رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان شخصیت مدعو در جلسه از آخرین اخبار تحولات مذاکرات هسته‌ای سخن گفت.  

 

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه در مقدمه سخنان خود از رهبری به دلیل حمایت‌ از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکر و قدردانی کرد.

 

ظریف ضمن تشکر از هیئت رییسه مجلس خبرگان و اعضای محترم این مجلس برای ایجاد زمینه برای حضور خود در این اجلاس از آخرین اقدامات تیم مذاکره‌کننده هسته ای و سیاست خارجی جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل گزارشی ارائه داد.

 

وی در ادامه با اشاره به سیاست های دشمنان در قالب اسلام هراسی و ایران هراسی و تقویت گروه‌های تروریستی به نام آزادی، بخشی از ابعاد دیگر سیاست غرب و استکبار جهانی در این راستا را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

 

ظریف افزود: کار دیپلماسی کاهش هزینه هاست لذا ما نیز از ابتدای دولت یازدهم با همین هدف اقدامات خود را انجام می‌دهیم.

 

وزیر امور خارجه با اشاره با نامه 47 سناتور آمریکایی به رهبران کشورمان مبنی بر لغو تمامی توافقات در پایان دوره ریاست جمهوری اوباما گفت: در این نوع نامه نگاری که کاری بی سابقه و غیر دیپلماتیک است در واقع به ما گفته می‌شود که ایالات متحده غیرقابل اعتماد است.

 

وی ادامه داد: چه مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد ما برنده هستیم؛ چون سرمایه ای که ما در این سالها جمع آوری کرده ایم عزت و خود باوری است. سرمایه ای که قابل پس گرفتن نیست و آمریکایی ها و غرب نیز این واقعیت را پذیرفته‌اند.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: اما سرمایه غرب، اهرم تحریم و فشار آوردن بر سازمان ملل است که از ابتدای انقلاب و پس از تسخیر لانه جاسوسی شروع شده و چیز تازه ای علیه ایران نیست.

 

ظریف با اشاره به دشمنی استکبار جهانی در دوره‌های مختلف عمر سی و شش ساله انقلاب اسلامی از جمله جنگ تحمیلی و قرارداد 598 مبنی بر پایان جنگ، بخشی از دسیسه های دشمنان نظام اسلامی و ایجاد موانع گوناگون آنها بر سر راه انقلاب را تشریح کرد.

 

وی در ادامه از دستاوردهای گوناگون از جمله هسته‌ای علیرغم تمام تحریم ‌ها و روند مذاکرات و اقدامات سازنده جمهوری اسلامی سخن گفت و خاطرنشان کرد: در طول مذاکرات در ماههای گذشته با کمک دیپلماسی سازنده جمهوری اسلامی موفق شده‌ایم بخشی از نگاه طرف‌های مذاکره کننده علیه کشورمان را تغییر دهیم؛ هر چند مذاکره با آمریکایی‌ها به جهت حضور تندروها در کنگره این کشور با مشکلات مواجه است ، اما ما با توکل بر خدا و دعای مردم و ائمه اطهار علیهم السلام تلاش می کنیم مذاکرات را به یک نتیجه مطلوب برسانیم.

 

پس از پایان سخنان دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، پنج نفر از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری با طرح سوالات خود در مورد بخشی از سخنان دکتر ظریف اظهار نظر کردند و دکتر ظریف نیز پس از استماع سخنان این نمایندگان مطالبی بیان کرد.