جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


شرط مجلس برای توافق: لغو تمام تحریم‌ها به صورت یکجا و مختومه کردن پرونده در شورای امنیت

Posted: 16 Mar 2015 06:34 AM PDT

جرس: ۲۶۰ نفر از نمایندگان در بیانیه‌ای تاکید کردند: در صورت نقض هر مورد از تعهدات از سوی طرف مقابل به عنوان ضمانت اجرایی توافقنامه کم‌لن‌یکن تلقی و غنی‌سازی در هر سطح مورد نیاز از سر گرفته شود

 

به گزارش تسنیم، متن این بیانیه که صبح امروز در مجلس شورای اسلامی قرائت شد به شرح زیر است:

عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در معادلات سیاسی جهانی و منطقه‌ای مرهون 36 سال مقاومت و ایستادگی قهرمانانه ملت برابر قدرت‌های سلطه‌گر جهانی است.

بررسی سیر توطئه‌ها علیه انقلاب اسلامی نشان داد آنها با اصل نظام مخالفند، گرچه امروز استکبار جهانی را در راس توطئه‌های خود علیه ملت سلحشور ایران قرار داده لکن آنکه منافع استکبار جهانی و صهیونیست را با چالش جدی مواجه کرده است هویت استکبارستیزی انقلاب اسلامی است که کانون جوشان آن در تفکر امام خمینی و هدایت‌های هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری نهفته است.

براین اساس ملت سرافراز ایران به عنوان میراث همیشه جاوید شهیدان هوشمندانه از دستاوردهای انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تأکید بر بیانیه‌ها و مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی و به ویژه طرح یک فوریتی اقدام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای، به عنوان نمایندگان ملت در دفاع از حقوق ملت ایران و ثبت در تاریخ ماندگار ملت سرافراز ایران از تیم مذاکره‌کننده ایران می‌خواهیم برابر خدعه‌ها و زیاده‌خواهی‌های آمریکا شجاعانه از دستاوردهای ملت ایران که اکنون در اوج قله اقتدار معادلات سیاسی، جهانی و منطقه‌ای غیرتمندانه دفاع کرده و موارد ذیل را به عنوان محکمات حقوق ملت ایران مدنظر قرار دهند:


1- لغو تمام تحریم‌ها به صورت یکجا و مختومه کردن پرونده جمهوری اسلامی در شورای امنیت و بازگشت آن به حالت عادی شرط آغاز اجرای توافق جامع هسته‌ای است.

2- حفظ دستاوردها و استیفای کامل حقوق هسته‌ای ملت ایران براساس ماده 4 معاهده NPT که خواست یکپارچه ملت ایران است.

3- در صورت نقض هر مورد از تعهدات از سوی طرف مقابل به عنوان ضمانت اجرایی توافقنامه کم‌لن‌یکن تلقی و غنی‌سازی در هر سطح مورد نیاز کشور از سر گرفته شود.

بدون شک مقابله با حیله‌های آمریکا که در اشکال مختلف برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شود با توجه به نگرانی‌ها و تأکیدات اخیر مقام معظم رهبری هوشمندی هرچه بیشتر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را در پاسداری از حقوق ملت ایران می‌طلبد.

همسر صالح مرادی در بیستمین روز بازداشت وی: صالح هنوز بازجویی می‌شود

Posted: 16 Mar 2015 05:27 AM PDT

جرس: همسر صالح الدین مرادی، از فعالان حقوق دراویش گنابادی که ۲۰ روز پیش به بهانه اجرای حکم تبعید صادر شده از سوی دادگاه کوار بازداشت شده بود، به مجذوبان نور گفت: همسرم در این ۲۰ روز در بازداشتگاه پلاک ۱۰۰ اداره اطلاعات شیراز بازجویی می‌شده است.


به گزارش مجذوبان نور، خانم مرادی با اظهار اینکه در این بیست روز تنها چند دقیقه امکان ملاقات با این درویش را داشته است افزود: هر بار تا یک کلمه در مورد دادگاه و اتهام سوال می‌کردیم ملاقات قطع می‌شد و او را از سالن ملاقات خارج می‌کردند.


همسر صالح مرادی درباره نحوه بازداشت وی نیز اظهار کرد: متاسفانه اکثر پاسخگویی‌ها دروغ و گمراه کننده است. موقع بازداشت گفتند برای اجرای حکم تبعید دادگاه کوار آمده‌ایم اما بعد معلوم شد پرونده جدید تشکیل داده‌اند و اتهامات جدیدی مطرح است. با وجود اینکه مدت زمان قرار بازداشت به اتمام رسیده اما خبری از آزادی نیست. دادستانی کوار به ما می‌گوید به نیابت از دادگاه انقلاب شیراز پیگیری کنید اما آنجا به ما می‌گویند ارتباطی با ما ندارد.


وی اضافه کرد: من به همراه یکی از وکلای همسرم در این مدت بار‌ها به دادگاه کوار، پلاک ۱۰۰ و دادگاه انقلاب شیراز مراجعه کردیم اما متاسفانه پاسخ درستی دریافت نکردیم. اول دادستانی کوار اعلام کرد که این بازداشت ۱۰ روز است اما بعد از گذشت ده روز و آزاد نشدن صالح گفتند یک هفته تمدید شده. الان مدت یک هفته هم به پایان رسیده اما صالح همچنان در پلاک ۱۰۰ زندانی است و بازجویی می‌شود.


خانم مرادی در پاسخ به این سوال که «اتهام جدید آقای مرادی چه چیزی عنوان شده؟» گفت: گفتند تحریک دراویش کوار، در صورتی مخصوصا پس از تائید احکام تبعید دراویش کوار که جو کوار متشنج بود صالح همه را به حفظ آرامش و احترام به قانون و نامه نگاری با مسئولین دعوت می‌کرد. حتی صبح روز بازداشت به استانداری رفته بود تا نسبت به اتفاقی که در کوار افتاده بود،‌‌ همان تیرندازی به خودروی یک درویش، مسئولین را از عواقب احتمالی این اشتباهات آگاه کند که متاسفانه در آنجا هم برخورد مناسبی با او نشد.


همسر این زندانی عقیدتی در پایان درباره پرونده‌هایی که در خصوص آقای صالح الدین مرادی تشکیل شده است به مجذوبان نور گفت: دادگاه عمومی کوار ایشان را به دو سال تبعید و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرده که این حکم تائید شده. یک پرونده در دادگاه انقلاب شیراز دارد که در آنجا به دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید محکوم شده. حکم این پرونده به دادگاه تجدید نظر رفته و هنوز قطعی نشده است. یک پرونده هم تازه تشکیل شده و هیچ نهادی به ما پاسخ نداده که علت چه بوده و در چه ارتباطی است.

لاریجانی: رفتارهای مشابه شیراز و قم قابل قبول نیست

Posted: 16 Mar 2015 05:27 AM PDT

جرس: آخرین نشست خبری رییس مجلس شورای اسلامی در سال 93 در ساختمان مشروطه مجلس و با حضور 250 خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد.

 

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری آخر سال خود توضیحاتی درباره قوانین مالی که در سال گذشته در مجلس به تصویب رسید ارائه داد و گفت: یکی از قوانینی که مجلس تصویب کرد تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بود که قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سال‌های آینده در این قانون مشخص می‌شود. رویکردی که باید مورد توجه قرار می‌گرفت هم شرایط کشور و هم اقتصاد مقاومتی بود که هر دو مورد توجه قرار گرفت.

او ادامه داد: قانون دیگری که تصویب شد لایحه خروج از رکود بود که تعیین تکلیف شد و شورای نگهبان هم اظهارنظر کرد و فکر می‌کنم مسأله دیگری در این زمینه نداشته باشیم. دولت متناسب با بحث اقتصاد مقاومتی لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس ارائه داد که مدت‌ها در کمیسیون مشترکی مورد توجه قرار گرفت. این لایحه نتیجه تجربیات گذشته و لزوم خارج کردن صنایع کشور از رکود بود.

به گفته لاریجانی، در این قانون حمایت‌های بانکی، نحوه توسعه صندوق ملی و سهم‌بندی‌ها تا حدی انجام شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: این قانون مهمی است که در سالی که اقتصاد مقاومتی برجسته بود ارائه شد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سومین قانون مهم نهایی شده در مجلس در سال جاری را قانون بودجه سال 94 عنوان و اظهار کرد: با توجه به نهایی شدن نظر شورای نگهبان در خصوص مصوبات مجلس، این قانون تا چند ساعت دیگر برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. البته لازم است در دولت آقای روحانی برای ارائه به موقع بودجه به مجلس طبق ضوابط مندرج در آیین‌نامه یعنی 15 آذر قدردانی کنم.

وی گفت: در جریان بررسی بودجه کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق وقت زیادی را صرف کرد و بودجه را مورد بررسی قرار داد.

نقش نفت در بودجه

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به تشریح ویژگی‌های قانون بودجه مصوب 94 پرداخت و گفت: نقش نفت در بودجه کاهش پیدا کرده و به حدود 25 درصد رسیده است. این میزان در سه سال گذشته 50 درصد بوده است. این رویکرد مهمی برای بودجه کشور است که امیدواریم در آینده میزان وابستگی به نفت قطع شود و نفت و منابع گازی صرف سرمایه‌گذاری شود.

لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر مجلس در تعیین نرخ هر بشکه نفت دو سقف را تعیین کرد. نرخ نفت در بودجه 40 دلار تنظیم شده و بر اساس آن کشور ارائه می‌شود اما اکر در شش ماه دوم قیمت نفت به بیش از این میزان برسد باقیمانده برای کارهای عمرانی خرج می‌شود البته دولت نیز قیمت 50 دلاری را پیشنهاد داده بود.

وی با بیان این‌که «حداقل سهم بودجه عمرانی تعیین شده در سال 94 30 هزار میلیارد تومان است»، گفت: دولت باید در سال 94 این میزان را محقق کند چون بودجه عمرانی موتور محرک اقتصاد کشور است آن هم در شرایطی که میزان رشد اقتصادی 2 درصد، رشد سرمایه‌گذاری 4 درصد و تورم 14 درصد است.

در اجرای هدفمندی به بخش تولید لطمه‌ای وارد نشود

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع هدفمندی بودجه،‌ گفت: همیشه مناقشه‌ای با دولت در زمینه نحوه اجرای هدفمندی داشتیم که در این رابطه تدبیر شد و تأکید بر این گردید که در اجرای هدفمندی به بخش تولید لطمه‌ای وارد نشود؛ بر همین اساس 5200 میلیارد تومان برای بخش تولید، حمل و نقل و بهینه سازی مصرف انرژی اختصاص داده شد که معمولا به دلیل پرداخت یارانه نقدی این بخش نادیده گرفته می‌شد.

وی افزود: 1300 میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن زوج‌های جوان، روستائیان و مسکن مهر، 130 میلیارد تومان برای توسعه روستاها، 4000 میلیارد تومان در اشتغال جوانان و 4800 میلیارد تومان به بخش سلامت از محل درآمدهای هدفمندی اختصاص داده شد.

رئیس مجلس با بیان این‌که «پرداخت یارانه نقدی در سال 94 همچون امسال خواهد بود»، گفت: مقرر شد دولت متقاضیان دریافت یارانه نقدی را شناسایی کند و در نحوه پرداخت تجدیدنظر نمایند و در کل در نحوه پرداخت یارانه به عموم مردم همچون وضعیت فعلی است.

افتخار ماست که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق داده می‌شود

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین، گفت: وجود حجم زیادی از پروژه‌های اجرایی کلنگ زده که بودجه کافی برای آن وجود ندارد باعث وارد شدن خسارات زیادی به کشور شده است لذا 10 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام عمرانی است که ظرف سه سال پروژه‌ها را فروخته و برای افزایش سرمایه بانک‌ها استفاده کند.

وی گفت: معادل 2 درصد بودجه عمومی دولت برای افزایش سرمایه بانک‌ها تعیین شده است؛ همچنین سطح فاینانس علاوه بر سال‌های قبل 35 میلیارد دلار است که دولت می‌تواند در پروژه‌های نفت و گاز و سایر پروژه‌ها سرمایه گذاری کند.

لاریجانی با بیان این‌که«7000 میلیارد تومان برای فروش اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها و 10 هزار میلیارد تومان برای نفت و گاز و مهار آب‌ها در نظر گرفته شده است» گفت که 500 میلیارد تومان از محل صندوق ذخیره ارزی برای آبرسانی روستاها در نظر گرفته شده همچنین 1.2 میلیارد تومان از صندوق برای تقویت بنیه دفاعی و 300 میلیون دلار از صندوق برای موسسات دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

وی گفت: 100 میلیارد تومان از صندوق توسعه برای رفع مشکل کمبود آب و توجه خاص به آبیاری تحت فشار در نظر گرفته شده. 3000 میلیارد تومان از محلی برای مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و 2 درصد درآمد شرکت‌های دولتی و بانکی برای آموزش و پرورش و 200 میلیارد تومان از محل مبارزه با قاچاق سوخت و 300 میلیارد برای گرمایش مدارس در نظر گرفته شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بودجه امسال بدون کسری تنظیم شده و از افتخار ماست که شرایط کشور به سمت صادرات غیرنفتی سوق داده می‌شود و حجم صادرات غیرنفتی افزایش پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: نوسانات قیمت نفت به دلیل همین تمهیدات مشکلی همچون سایر کشورهای منطقه در ایران ایجاد نکرده است.

لاریجانی از رسانه‌ها خواست که بر روی سه قانون بخشی از مقررات مالی دولت، بودجه و قانون خروج از رکود بررسی‌های لازم را انجام دهند تا سرمایه‌گذاران و کارآفرینان نسبت به ورود به این قوانین وجود نداشته باشد.

اتفاق شیراز به نظام کمکی نکرد

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به این پرسش که دو سال قبل هنگام سخنرانی شما در قم حوادثی رخ داد که می‌توانست با برخورد قاطعانه قوه قضاییه از فشار آن جلوگیری شود، طی ماه‌های اخیر نیز در مجلس شاهد بودیم که هنگام نطق یک نماینده تعدادی از نمایندگان مانع ادامه نطق ایشان شدند، در هفته گذشته هم شاهد حادثه شیراز بودیم، مسئولان چگونه می‌توانند با رفتار خود برای محترم شمردن حق آزادی بیان الگوسازی کنند؟ گفت: اتفاقی که در شیراز و چندی قبل در قم افتاد به ریشه داخلی و خارجی کشور لطمه زد و به نظام نیز کمکی نکرد. امیدوارم این مسئله حل شود و دستگاه هایی اجرایی و قضایی با آن برخورد کنند. رفتارهای مشابه شیراز و قم در نظام مردم سالار و در کشوری که آزادی بیان وجود دارد قابل قبول نیست. رفتارهایی از این جنس کار ناصحیحی است امیدوارم که جلوی اینگونه امور گرفته شود.

چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است

نماینده مردم قم در پاسخ پرسشی درباره پیام بیانیه 260 نماینده به تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور گفت:‌ در مجلس اراده نمایندگان حرکت رو به جلو در مذاکرات هسته‌ای است؛ هرچند که نظرات متفاوتی در مجلس وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «چارچوب‌های مذاکرات توسط رهبری مشخص شده است» ادامه داد: البته مجلس شورای اسلامی نیز در قالب این چارچوب مواردی را مشخص کرده است. در کنار آن نظارت بر موضوع مذاکرات بخشی از وظیفه ماست که با این کار موجب پویایی مذاکرات می‌شویم.

لاریجانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید آیا نیاز به تصویب توافق نامه هسته‌ای در مجلس شورای اسلامی وجود دارد گفت: در روش کار جمهوری اسلامی ایران پرونده‌هایی که در اختیار شورای امنیت ملی قرار دارد به دلیل ماذونیت رهبری قابلیت تصمیم گیری وجود دارد هم مجلس و هم دولت در این مسیر قرار دارند و با همفکری هم عمل می‌کنند که تحت اشرافیت مقام معظم رهبری هستند.

کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر در مورد فعالیت‌های ضدایرانی از طرف آمریکا و اخلال در مذاکرات و همچنین تمهیدات مجلس برای مقابله با این توطئه‌ها گفت: کار سنای آمریکا کار ناپخته‌ای است و نباید موردی باشد که از آنها تاسی کنیم حتی این اقدام سناتورها نیز در آمریکا با واکنش مواجه شد؛ لذا نباید انتظار داشت اگر کار غلطی انجام دادند تقدیر کنیم.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: در این گونه توافقات مختصر عقلی هم وجود دارد که دیگران نتوانند سوء استفاده کنند.

ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره‌ روابط میان ایران و کشورهای عربی نیز اظهار کرد: هیچ مانعی وجود ندارد که گفت‌وگوها میان ایران و همسایگان آن برقرار باشد و جمهوری اسلامی ایران از بدو تولد همیشه در سیاست خارجی همکاری مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته است و هیچ وقت تجاوزی به کشوری نداشته‌ایم و این عراق بود که به ایران تجاوز کرد و جنگ هشت ساله را به راه انداخت حتی بسیاری از کشورهای عربی نیز به عراق رفتند اما ایران حتی پس از سرنگونی حکومت صدام تلافی نکرد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که «مسیر حرکت جمهوری اسلامی ایران از نظر اجرایی مسیر برادرانه به دیگر کشورها بوده است» گفت: انقلاب اسلامی انقلابی نیست که به دنبال سلطه با دیگر کشورها باشد اگر به سایر کشورها کمک می‌کنیم کشور دوست و همسایه هستند و گرفتار ماجرای زیاد و جریان تروریستی بوده‌اند. البته این مردم عراق هستند که دفاع می‌کنند ما فقط کمک می‌کنیم حتی در لبنان و یا فلسطین نیز در مقابل با صهیونیست‌ها آن‌ها دفاع می‌کنند لذا این تصور تصور دقیقی نیست که گاهی به دلایلی به آن دامن می‌زنند.

وی تاکید کرد: کشورهای همسایه مطمئن باشند که اساس انقلاب اسلامی و حرکت انقلاب در این 36 سال نشان می‌دهد که ایران قصد سلطه گری به هیچ کشوری ندارد و قصد برادرانه و وحدت آمیز برای امت اسلامی دنبال می‌کند.

امیدواریم سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت یازدهم و نیز مباحثی که از طرف دولتمردان مطرح شده و به افکار عمومی تاثیر می‌گذارد گفت: جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جدید مرتب‌تر تشکیل شده و بعضی از موضوعات را دنبال می‌کنند لذا به طور دقیقی این جلسات صورت می‌گیرد.

لاریجانی افزود: طرحی در مجلس است که سازمانی برای مفاسد اقتصادی تشکیل شود و امیدواریم که به نتیجه برسد و موضوعات را حل کند.

رئیس قوه مقننه در مورد مباحثی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود نیز اظهار کرد:‌ مباحث رسانه‌ها را تا حدودی شماها باید از آن نهی کنید نه این که رسانه‌ها تا خبر مهمی را صید کردند سریعا انتشار داده و تاثیر خود را نیز بر جای بگذارد.

جریان‌های سیاسی باید به شکل سازمان یافته حرکت کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: من از فعالیت سازمان یافته سیاسی دفاع می کنم و معتقدم برای رسیدن به دموکراسی بیشتر این فعالیت‌ها مهم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگار داخلی و خارجی و در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی تشکیل حزب از سوی رئیس مجلس گفت: پرداختن به مسائل انتخاباتی برای انتخابات مجلس کمی زود است و از هم اکنون نمی‌شود در مورد فعالیت‌های سیاسی قضاوت شود. اما آنچه که مهم است این است که من از کارهای تشکیلات سیاسی حمایت می‌کنم و این کار را برای کشور مفید می دانم.

وی افزود:‌ برای اینکه دموکراسی در کشور شکل بهتری بگیرد و نگاه‌های دقیقتری نسبت به فعالیت‌های سیاسی شود بهتر است که جریان‌های سیاسی به شکل سازمان یافته حرکت کنند.

قانون برنامه ششم توسعه در شش ماه اول سال 94 در مجلس بررسی می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم توجه به اقتصاد مقاومتی در جریان بررسی برنامه ششم توسعه گفت: یکی از مهمترین سیاست‌ها و قوانین کشور که در سال آینده بررسی می‌شود قانون برنامه ششم توسعه است که در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش تاثیرگذاری خواهد داشت و باید در این حوزه دقت ویژه‌ای شود.

وی افزود: آنچه که من اطلاع دارم این است که سیاست‌های کلی و چارچوب این قانون در مجمع تشخیص در حال بررسی است و بعد از اتمام این بررسی‌ها در مجمع تشخیص دولت و مجلس نیز نظرات خود را در این حوزه ارائه خواهند کرد و ان شاء الله در شش ماه اول سال آینده این قانون در مجلس بررسی می‌شود که امیدواریم بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام مثبتی برداریم.

در ساختار قانونی می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که مجلس شورای اسلامی برای نشان دادن نفوذ خود آیا از جایگاهش برای تصویب توافقنامه هسته‌ای استفاده خواهد کرد یا نه؟ پاسخ داد: ساختار قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران ساختار مناسبی است و می‌دانیم که چه وقت چه باید انجام دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توافق خوب مذاکره‌کنندگان قطعا مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه و پرونده هسته‌ای دو مقوله مجزا از یکدیگر است، گفت: این دو مقوله باید از یکدیگر تفکیک شوند. جمهوری اسلامی منطق برادرانه‌ای را در سطح منطقه دنبال می‌کند و همواره در کنار همسایگان و دوستان خود می‌ماند.

شرایط سرمایه‌گذاری باید در سال 94 بهبود یابد

لاریجانی در پاسخ به پرسشی که چطور می‌توان گرانی‌ها را که کمر اقشار حقوق‌بگیر را خم کرده است، مهار کرد، گفت: گرانی مساله بسیار مهمی است اما باید توجه داشت عامل اساسی آن فضای رکودی است که باید برای رفع آن تولید رونق یابد. مجلس سه قانون برای تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید تصویب کرد.

نماینده مردم قم در مجلس تاکید کرد: مجلس و دولت باید تلاش کنند تا شرایط سرمایه‌گذاری در سال 94 بهبود یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که انحراف از مبارزه با مفاسد برای پیروزی در مسائل انتخاباتی چه مضراتی دارد، گفت: بگم‌ بگم‌ها از قبل شروع شده است و طرفین از آن استفاده می‌کنند. مبارزه با مفاسد اقتصادی اگر دستخوش کشمکش‌های سیاسی شود قطعا راه به جایی نمی‌برد. رسانه‌ها تلاش کنند برخورد با مفاسد اقتصادی به سمت مسائل ملی سوق یابد.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام خوبی بود

لاریجانی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه کانون‌های فرهنگی و هنری در مساجد در برنامه ششم توسعه پاسخ داد: هم‌اکنون نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم چون هنوز لایحه‌ای به مجلس نیامده است ولی به صورت کلی می‌توانم بگویم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اقدام خوبی بود که انجام گرفت و بر اساس گزارش‌های دریافتی حجم زیادی از امور فرهنگی در این کانون‌ها انجام گرفته است.

حتما مسیر قانونی طی شده است

به گزارش ایسنا، در ادامه نشست خبری از رئیس مجلس پرسیده شد که سال گذشته بعد از طرح مباحثی مبنی بر ممنوع‌الخروج شدن رئیس جمهور اسبق کشور شما در مصاحبه با روزنامه لوموند واکنش‌هایی را نشان دادید امسال اتفاق دیگری در مورد ایشان رخ داد و رسانه‌ها از انتشار نام‌شان منع شده و دچار دوگانگی شدند. به نظر می‌رسد که اصول 23 و 36 قانون اساسی نقض شده است. با توجه به این‌که شما فراجناحی هستید نظرتان در این رابطه چیست؟

رئیس مجلس در پاسخ گفت: حتما مسیر قانونی طی شده است. فکر می‌کنم این موضوع از موضوعاتی است که باید از مسیر خود و از محل سنجیده‌ای حل و فصل شود. در مورد ممنوع‌الخروجی ایشان نیز که در مصاحبه با روزنامه لوموند مطرح کردم بحث بر سر این بود که قوه قضائیه ایشان را ممنوع‌الخروج نکرده بلکه دبیرخانه این تصمیم را گرفته بود.

تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است

خبرنگاری در ادامه از رئیس مجلس پرسید با توجه به میزان سوالات و تذکراتی که نمایندگان از وزرای دولت پرسیده‌اند ارزیابی‌تان از تعامل مجلس و دولت چیست؟ همچنین ارزیابی‌تان از ورود گروه‌های مختلف به انتخابات چیست؟ لاریجانی در پاسخ به این پرسش، گفت: در مورد حضور وزرا در مجلس نباید موضع منفی داشت. این یک ساختار دموکراتیک است که وزرا از راه گفت‌وگو با نمایندگان مجلس مسائل را حل و فصل می‌کنند. این نکته مثبت کشور آن زمان آسیب پذیر می‌شود که تصور شود وزرا به دلیل داشتن قدرت اجرایی نباید روی کارشان نظارت داشته باشند.

وی افزود: تمامی تذکرات مطرح شده به وزرا خیرخواهانه است. طرح سوالات و تذکرات از وزرا وضعیت ویژه‌ای نیست. قبلاً هم بوده و اکنون نیز ادامه دارد و آن هم به این دلیل است که نمایندگان مجلس ارتباط بیشتری با مردم دارند و مشکلات را منعکس می‌کنند.

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: در موضوعات مهم کشور مجلس همواره از دولت حمایت کرده که از جمله آن می‌توان به مسأله هسته‌ای و قوانینی که به نوعی باعث آبادانی، پیشرفت و بهبود وضعیت می‌شود اشاره کرد.

وی با بیان این‌که «مسأله مجلس مسائل اقتصادی و معیشتی است» افزود: بر همین اساس مجلس در طول چهار ماه گذشته لوایح ارائه شده از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد و آن را به تصویب رساند.

لاریجانی گفت: شرایط سیاسی کشور بستگی به رفتارها دارد. اگر کشور به سمتی رود که مردم احساس کنند خدمات خوبی انجام شده است نگرش‌ها تغییر می‌کند اما به کل آن‌چه باید دغدغه باشد این است که سازوکارها،‌ روش‌ها و رفت و آمدها منجر به اصلاحات اقتصادی در کشور شود. مهمترین مسأله برای کشور رونق تولید است.

وی تأکید کرد: نباید حاشیه بر متن غلبه کند. جریانات مختلف باید بر روی بهبود شرایط اقتصادی با نگاه ویژه به تولید توجه کنند و تمامی اهتمام برای حل مشکلات مردم گذاشته شود.

در آمریکا هیچ چارچوبی حاکم نیست

به گزارش ایسنا، در ادامه خبرنگاری پرسید که با توجه به نامه برخی از اعضای کنگره و از طرف دیگر تلاش برخی از تندروهای ایران برای جلوگیری از رسیدن به توافق آیا می‌توان اتحادی را بین دو طرف برای عدم توافق در مسأله هسته‌ای قلمداد کرد؟ که لاریجانی در پاسخ گفت: بنده نمی‌توانم جلوی اظهارنظر شما را بگیرم، ولی این موضوع دور از واقعیت است.

وی توضیح داد: در آمریکا مبارزات جناحی وجود دارد و هیچ چارچوبی حاکم نیست. به طوری که در نظرسنجی 200 هزار نفر از مردم آمریکا اقدام اخیر کنگره سنا در انتشار نامه را تقبیح کرده و حتی آنان را خائن تلقی کردند. اما در ایران نگاه ملی بر موضوع هسته‌ای حاکم است و چارچوب‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. در ایران انضباطی بین جریان‌های مختلف برقرار است.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا با لغو تحریم‌ها، پروتکل الحاقی در مورد پرونده هسته‌ای نیاز به تصویب دارد؟ گفت:‌ در مورد نظارت‌ها بیشتر ان پی تی مطرح است، اما شرایطی هم وجود دارد و ما در مجلس قانونی داشتیم مبنی بر این‌که پروتکل زمانی تصویب می‌شود که پرونده در شورای منیت نباشد؛ اگر قرار است موافقت صورت گیرد مجلس به این موضوع توجه می‌کند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ضرورت انجام گفت‌و‌گو با بشار اسد و اظهارات مطرح شده در مورد دولت سوریه گفت: این مطالب را در رسانه‌ها شنیده‌ام امیدوارم به این عقلانیت رسیده باشند که صرفا اعلام مواضع نباشد.

لاریجانی در مورد سوالی از خبرنگاری مبنی بر اینکه اظهار نظرهای متفاوتی در خصوص مذاکرات هسته ای وجود دارد و آیا توافق امکان پذیر هست یا خی؟ گفت:‌ نگاه بدبینانیه‌ای به این موضوع ندارم حتما امکان‌پذیر است اگر طرف مقابل زیاده‌خواهی کند خیلی از گام‌ها برداشته شده است.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حادثه قم و اینکه آیا عاملان دستگیر شدند و یا اینکه آیا اطلاعی از این موضوع دارد یا خیر گفت: این را نباید از من سوال کنید. از بخش‌های دیگر باید بپرسید. تا جایی که به من گزارش داده‌اند پیگیری‌هایی را کرده‌ام.

لاریجانی هنگام پافشاری خبرنگار مربوطه درباره اینکه چرا نسبت به این مسئله پیگیری نکرده است گفت: من اصلا پیگیر نیستم؛ هر بخشی مسئولیتی دارد، من مسئول اجرای آن نیستم.

ادعای یک متهم نباید دست‌آویز شود

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص دریافت پول توسط 170 نماینده از رحیمی گفت:‌ اگر متهمی ادعایی کند نباید دستاویز افراد مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: به قوه قضاییه گفتیم بررسی کند؛ آن‌ها وظیفه دارند به این مسئله رسیدگی کنند.

لاریجانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر بررسی افزایش طرح‌ها در مجلس به جای بررسی لوایح گفت: سه قانونی که ابتدای سخنانم یاد کردم اگر مهم نبودند دولت به عنوان لایحه تنظیم نمی‌کرد. در بخش‌هایی نواقصی وجود دارد که باید قانون حل شود هم دیوان محاسبات نظارت می کند و هم کمیسیون نظارت می‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد ساختار کمیسیون اصل نود آیا بهتر است به دیوان تبدیل شود که افراد مشخصی کارها را برای نظارت دنبال کنند.

دولت قانونگراست

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم حرکت این دولت به سمت قانونگرایی است و از این حیث دولت عملکرد مطلوبی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ‌لاریجانی در ادامه نشست خبری خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به عملکرد معاونت نظارت مجلس گفت:‌ از گزارشات معاونت نظارت و دیوان محاسبات مجلس می‌توان برداشت کرد که حرکت در مسیر تحقق برنامه مطلوب نبوده که باید در این زمینه دقت بیشتری شود.

وی افزود:‌ دولت‌ها در کشور در زمینه قانونگرایی وضع متفاوتی دارند و آنچه که از گزارشات هیأت تطبیق مصوبات دولت با قانون به ما ارائه شده نشان دهنده این است که در دولت گذشته بسیاری از مصوبات به دلیل مغایرت با قانون رد می‌شد که این مشکل در دولت فعلی وجود ندارد و حرکت دولت به سمت قانونمداری بوده است.

اسناد پول‌های کثیف باید ارائه شود

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص پول‌های کثیف در سیاست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران تصریح کرد: حرف ما این است که اگر در مورد پول های کثیف اسنادی وجود دارد باید به قوه قضاییه ارائه شود و قوه قضاییه نیز پیگیری کند و اگر این کار نیز اتفاق بیفتد ما نیز در مجلس بر چگونگی بررسی‌ها نظارت می‌کنیم. اما اگر خارج از این روال باشد نمی‌شود آن را دنبال کرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «اگر توافق جامع صورت نگیرد دنیا به آخر نمی‌رسد» گفت: ما در هر صورت به زندگی خود ادامه می دهیم و اتفاقی برای ما نمی‌افتد، اما اگر توافق جامع صورت بگیرد هم ایران و هم دنیا و هم منطقه منتفع خواهد شد و برای آن‌ها مفید خواهد بود.

نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است

رییس مجلس شورای اسلامی از پیگیری معاونت نظارت مجلس در خصوص پرونده‌های ارجاع شده به قوه قضاییه به ویژه پرونده سازمان تامین اجتماعی به قوه قضاییه خبر داد.

به گزارش ایسنا، لاریجانی در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج سفر منطقه‌ای اخیر وی و دیدارش با خالد مشعل گفت: در این سفرها در خصوص مسائل منطقه‌ای و فلسطین صحبت کردیم. مسئولان کشورهای منطقه نگاه‌شان برای مبارزه با تروریسم جدی است اما اینکه چقدر مشارکت کنند متفاوت است.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در کل این مساله خوب است. نگرانی درباره مسائل ضدامنیتی منطقه مساله خوبی است.

موارد خلاف قانون را گزارش دهید

وی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص فضاسازی برخی رسانه‌ها بر ضد سایر رسانه‌ها در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس گفت: اگر موارد خلاف قانونی اتفاق افتاده است اطلاع دهید تا پیگیری کنیم چرا که رسانه‌ها در چارچوب قانون باید بتوانند کار رسانه‌ای‌شان را انجام بدهند.

کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی را پیگیری کردیم

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به آخرین پرسش خبرنگاران در خصوص برنامه مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیز گفت: در قانون بودجه منابعی قرار دادیم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایه‌گذاری‌هایی که مربوط به نخبگان و کارآفرینان است کاهش یابد.

لاریجانی یادآور شد: مجلس برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی باید منابعی را در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کرد که این کار را انجام دادیم. نرخ سود تسهیلات نیز توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

نشست ظریف و کری به پایان رسید

Posted: 16 Mar 2015 05:27 AM PDT

جرس: دقایقی پیش نشست وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با همتای آمریکایی‌اش به پایان رسید.

 

به گزارش ایلنا، دقایقی پیش نشست محمدجواد ظریف با جان کری پس از حدود 5 ساعت در لوزان سوئیس به پایان رسید.

 

در این دیدار علاوه بر وزرای خارجه ایران و آمریکا، علی‌اکبر صالحی، ریاست سازمان انرژی اتمی کشورمان، حسین فریدون دستیار ارشد رئیس جمهور٬ سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی معاونان وزیر امور خارجه٬ ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا حضور داشتند.

 

روز گذشته نیز علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا٬ با حضور معاونان وزرای خارجه و کار‌شناسان دو طرف به گفت‌وگو پرداختند و پس از آن نشست‌های دوجانبه صالحی و مونیز، عراقچی، روانچی و شرمن و کار‌شناسان برگزار شد.

 

قرار است امروز محمدجواد ظریف در بروکسل به جز دیدار دوجانبه با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، دیداری چند جانبه با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و آمریکا با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشته باشند.

پاسخ آیت الله موسوی اردبیلی به سوال در مورد ادعای اجرای احکام الهی وشرعی توسط داعش

Posted: 16 Mar 2015 05:12 AM PDT

جرس: آیت الله موسوی اردبیلی به پرسش شفقنا درباره جنایات داعش و ادعای اجرای حدود توسط این گروه تروریستی پاسخ دادند.

 

متن پرسش های شفقنا و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان بدین شرح است:

گروه تروریستی داعش پس از اشغال نقاطی از سوریه و عراق اقدام به تأسیس دادگاه ها و صدور حکم و مجازات هایی علیه شهروندان این مناطق می نماید و مدعی است که این مجازات ها مطابق با احکام شرع انجام می شود. از جمله اقدام به قطع دست متهمان به سرقت، پرتاب از بلندی متهمان به همجنس بازی و سنگسار متهمان به فحشا و به صلیب کشیدن متهمانی دیگر می کند. در نمونه هایی دیده شده که این مجازات ها به گونه ای غیرمرسوم یا غیرمنصوص انجام شده و تصاویر آن نیز عمدا توسط همین گروه در پایگاه های اینترنتی وابسته به این گروه قرار داده شده و سپس به شکلی وسیع نیز در جهان منعکس شده و موجبات تخریب چهره دین و تبلیغ علیه اسلام را در جهان فراهم می آورد.

آیا در دیدگاه شرع مقدس هر حکومت، یا هر دادگاه و هر قاضی حق صدور حکم مجازات و اجرای حدود را دارد؟ آیا گروهی مثل داعش که اهداف و انگیزه های تروریستی و ضد دینی آن واضح و مبرهن است می تواند مدعی اجرای احکام الهی و شرعی باشد؟ اگر پاسخ منفی است شرایط حکومت، دادگاه و قاضی صالح برای صدور مجازات شرعی چیست؟ و چه کسانی حق اجرای حدود را دارند؟

آیا حدود را می توان به هر شکلی اجرا کرد یا برای آن ضوابطی تعریف شده است؟

 

بسمه تعالی

درفقه امامیه درباره اجرای حدود در عصر غیبت امام معصوم دو نظر وجود دارد:

1- عدم اجرای حدود به جهت این که اجرای حدود از اختیارات امام معصوم(ع) است.

2 -اجرای حدود،ولی نه توسط هر فردی،بلکه باید با نظر فقیه جامع الشرایط باشد،واینجانب،با نظر دوم موافق می باشم،حدود رانمی توان به هرشکلی اجرا کرد،بلکه ضوابطی دارد،که در کتب مفصل فقهی از جمله درفقه الحدود والتعزیرات اینجانب ذکر شده است.

علی مطهری خطاب به وزارت کشور: ادعای هشدار مقامات و مصوبه شورای تامین، هر دو دروغ است

Posted: 16 Mar 2015 04:13 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت کشور گفت که تاکنون در رابطه با غائلۀ شیراز کسی بازداشت نشده است. همزمان علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس هیات تحقیق حادثه اخیر در شیراز توضیحاتی درباره این حادثه ارائه کرد. همچنین در ادامه واکنش ها به غائلۀ شیراز، جمعی از خانواده های شهدای انقلاب اسلامی و فاجعه ی هفتم تیر به منظور اظهار انزجار از مسببین حادثه مذکور، به منزل دکتر علی مطهری رفته و با وی دیدار و به گفت و گو پرداختند.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت کشور گفت که تاکنون در رابطه با اتفاق رخ داده برای علی مطهری در شیراز کسی بازداشت نشده است.

به گزارش ایسنا، حسینعلی امیری در نشست خبری امروز درباره حادثه شیراز اظهار کرد:‌ تقریبا 20 دقیقه فیلم از این حادثه وجود دارد و تقریبا چهره‌ها در آن مشخص است.

وی با بیان اینکه در رابطه با این موضوع تاکنون کسی بازداشت نشده است، گفت: جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس روز گذشته گفتند که رئیس قوه قضاییه نیز دستور پیگیری این موضوع را داده است و ما هم از مسئولین قضایی استان فارس می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند.

 

همزمان علی مطهری در نامه‌ای سرگشاده به معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رییس هیات تحقیق حادثه اخیر در شیراز توضیحاتی درباره این حادثه ارائه کرد، که متن این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای ذوالفقاری

رئیس محترم هیئت تحقیق دوشنبه تلخ شیراز

با اهداء سلام و آرزوی توفیق جناب‌عالی در شناسایی، مجازات و معرفی طراحان و مجریان حادثه تلخ ۱۸ اسفند شیراز، نظر به این که در رسانه‌ها از طرف برخی طرفهای این حادثه مطرح شده است که قبل از روز حادثه مقامات مسئول به اینجانب توصیه کرده‌اند که به شیراز سفر نکنم و در عین حال سفر کرده‌ام، به اطلاع می‌رساند که این مطلب صحت ندارد و هیچ توصیه‌ای در این خصوص وجود نداشته است. تنها تماسی که وجود داشت توسط آقای رضایی فرماندار جهرم بود که به خاطر آشنایی قبلی گفتند بین دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز بر سر یک زمین چهارصد هکتاری اختلاف است و تنشی وجود دارد، بهتر است برنامه سخنرانی یک یا چند روز به تعویق بیفتد که من قبول کردم و گفتم با دعوت کنندگان صحبت کنید، اگر آنها قبول کنند من حرفی ندارم، و البته دیگر خبری به من داده نشد.

مطلب دیگر این که گفته‌اند شورای تأمین مصوبه‌ای مبنی بر مخالفت با برنامه مذکور داشته و اینجانب با علم به این موضوع اقدام به این سفر کرده‌ام. اولا همان طور که می‌دانید مصوبه صریحی از طرف شورای تأمین وجود نداشته بلکه نامه شورای تأمین به دانشگاه شیراز صرفا شامل توصیه و ترجیح عدم برگزاری مراسم بوده و در واقع تصمیم را به عهده دانشگاه گذاشته است و وقتی دانشگاه از مقصود آنها استعلام کرده پاسخی دریافت نکرده است. علاوه بر این، همین توصیه از ناحیه شورای تأمین نیز به اطلاع اینجانب نرسیده بود. مستدعی است موارد فوق در بررسی آن هیئت لحاظ گردد. قبلا سپاسگزارم.

با تقدیم احترام

علی مطهری»

 

دیدار با خانواده های شهدا

به گزارش سامانه خبری- تحلیلی «جماران»، همزمان و در ادامه واکنش ها به غائلۀ شیراز، جمعی از خانواده های شهدای انقلاب اسلامی و فاجعه ی هفتم تیر به منظور اظهار انزجار از مسببین حادثه مذکور، به منزل دکتر علی مطهری رفته و با وی دیدار و به گفت و گو پرداختند.

دکتر علی مطهری در این دیدار که به صورت سرزده صورت گرفت، گفت: این که تشریف آوردید، برای ادامه فعالیت ها و اهداف ما موجب دلگرمی است. ما و شما که به انقلاب علاقه داریم و دل هایمان برای آینده انقلاب می سوزد، شاید حکم مادری را داریم که مادری غیر واقعی مدعی فرزند اوست و طرف مقابل به ظاهر برای انقلاب دل می سوزاند.

وی افزود: به تعبیر شهید مطهری، یکی از آفت های یک نهضت، رخنه فرصت طلب هاست یعنی یک عده هستند که با یک حرکت اجتماعی و فکری باعث می شوند که افرادی با شعار های تند میدان را به دست بگیرند و انقلابیون اولیه را به حاشیه برانند و مردم را فریب دهند. و این تا حدی برای انقلاب ما در حال رخ دادن هست به طوری که افرادی که نه شناسنامه مشخص دارند و نه عقبه درستی، جریان را بدست گرفته اند. مثل انقلاب مشروطیت که یک جریان دیگر آمد و انقلابیون اولیه مثل ستارخان و باقرخان را به حاشیه راندند و آنها در غربت سپری کردند.

فرزند شهید مطهری اظهار داشت: من احساس می کنم که یک بیماری در انقلاب پیدا شده و شاید این همان بیماری خارجی گری است که در زمان امیرالمومنین(ع) یک قشری گری درست شد که ایشان تعبیر به بیماری هاری کردند. یعنی یک عده عقاید جاهلانه دارند که از آن خارج نمی شوند و معتقدند که راه درست این است، به تعبیر شهید مطهری، منافقین زیرک وارد می شوند به صورت ابزاری از افراد احساساتی سوء استفاده می کنند و مصلحین جامعه را کنار میزنند. اینها با ماسک اسلام و مذهب مطرح میشوند و تشخیص مردم برای انحراف را مشکل می کنند.

مطهری افزود: در شیراز هم که این اتفاق افتاد، حزب اللهی هایی بودند که به کاری که میکردند معتقد بودند و با آن جدیت که به من حمله می کردند انگار که من یک فرد منحرف، منافق و مهدور الدم هستم. انگار نتانیاهو وارد شیراز شده است. و اصلاً باور نمی کردم. واقعاً به قصد کشتن من آمده بودند و نزدیک بود آنجا تلف شوم. ما باید یک تغییر روانی، اجتماعی و اخلاقی بکنیم چون ممکن است این، در شهرهای دیگر هم وجود داشته باشد. این افراد مثل داعش و طالبان که از سر اعتقادشان بمب به خود میبندند و منفجر می کنند، شستشوی مغزی داده شده اند. من مطمئنم اگر یک ساعت با اینها صجبت کنیم بر میگردند. اینها برای آینده انقلاب مشکل سازند. همه ی ما به ویژه روحانیت، در زمینه بیداری آنها وظیفه داریم.

نماینده مجلس گفت: مردم دیگر علاقه و حوصله ی شرکت در جلسات فکری مانند قبل از انقلاب را ندارند. اگر این تحقق می یافت و جدی برگزار می شد، این مشکلات نبود، ولی متأسفانه همه چیز بر اساس احساسات و هیجان شده است.از نظر فکری کل جامعه تغییر کرده و حتی دانشجویان هم تمایلی به جلسات فکری ندارند و از این قضیه، یک عده افراد زیرک سود می برند و جوانان را فریب می دهند و به عنوان ابزار از آنها استفاده میکنند. این افرادی که به من حمله کردند، اصلا نمی دانند که من چه میگویم و چه میخواهم. حتی دشنام هایی میدادند که به شخص شهید مطهری برمیگشت. باید کاری کنیم که فضا عوض شود. اینها یک کتاب شهید مطهری را هم نخوانده اند. در این مجلس هم نزدیک به 70،80 نفری هستند که با بنده هم عقیده اند ولی جرأت بیان کردن حرف ها را ندارند.

وی اظهار داشت: به نظرم لازم است این کتاب " آینده انقلاب اسلامی" شهید مطهری را هر سپاهی، بسیجی و هر امام جمعه ای بخواند.این حالت تظاهر و نفاق که ایجاد شده است و این حالتی که نمی گذارند کسی آزادانه حرفش را بزند یک بیماری بزرگ است و همه مسئولیت دارند و نباید مایوس شد. الآن در بین مهاجمین و امران آنها یک فضای رعب و وحشتی حاکم شده است. اینکه اینها ظاهراً حزب اللهی بودند، ولی قطعا در میانشان اراذل و اوباش بوده اند و این کارها اوباش گری است.

به گزارش جماران در این دیدار، دکتر اشرف بروجردی ، با به کار بردن جمله « انک قربت لله» از امیرالمومنین(ع)، مطهری را مصداق این کلام در مجلس دانست و گفت: اساس دین و حفظ دین وجه ی همت آقای مطهری است و این ماندگار و اثر بخش است و به هر حال این ایده چون برای خداست، حتماً رشد و نمو پیدا می کند. آنچه که خانواده شهدا بخصوص شهدای هفتم تیر در جامعه احساس می کنند غربت است. یعنی اینکه یا مغضوبند و یا مغفولند و کسی به آنها کاری ندارد. امروز می بینیم که گروه فرقان نمرده است و این فرقانیان بودند که دست به چنین کاری زدند. الآن عده ای انقلاب را به نام خودشان مصادره می کنند و این وسط آن که مظلوم است، این انقلاب و خون های به ناحق ریخته شده امثال شهید مطهری است. شهید مطهری ، تعیین کننده مرز بین حق و باطل بودند. قضایایی مثل واقعه شیراز، از جای دیگری هدایت می شود و باید حرمت بزرگان انقلاب حفظ شود.

دکتر محمود صادقی، مشاور وزیرعلوم و مدیرکل رسیدگی به شکایات وزارت علوم نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه این اولین واقعه از این دست نبوده است، گفت: در قضیه اهانت به یادگار امام درسال 89 هم با همه تلخی که داشت ولی مصداق الطاف خفیه الهی بود و نهایتاً مردم سراسر کشور حتی روستاها که بطور مستقیم از تلویزیون مشاهده می کردند ، همه به خوبی متوجه شدند که آنچه مشخص است این است که بیت رفیع امام با این جریان افراطی و انحرافی همراه نیستند و عده ای مسیر انقلاب را با شعار های فریبنده و به ظاهر انقلابی، می خواهند منحرف کنند.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: باعث تأسف است که فرزند کسی که پشتوانه نظری و تئوری انقلاب بوده امروز مورد هجمه قرار می گیرد. این منطق که اجازه ندهیم کسی که مخالف ماست حرف بزند و به هر وسیله ای با او برخورد کنیم، منطق گروه فرقان بود که منجر به شهادت علامه مطهری شد. البته در مواجهه با این قضیه نباید در ذهن ما اینگونه تداعی شود که ، از این جهت که یک خودی را مورد هدف قرار داده اند، ناراحت باشیم ، بلکه کلاً این منطق درست نیست.

فرزند شهید صادقی ادامه داد: شهید مطهری می فرمودند که باید به مردم آزادی انتخاب بدهیم و نباید بعضی خود را قیّم مردم بدانند و حتی اگر مردم صد بار هم اشتباه کنند باید آزاد باشند تا خودشان رشد کنند.

در ادامه این دیدار دکتر محسن صادقی، دبیرکل کانون یادآوران هفتم تیر نیز با بیان اینکه این رفتار ها خاطره گروهک فرقان را به یاد ما می اندازد، گفت: وقتی به گودرزی گفتند که چرا شهید مطهری را کشتی؟ گفت که چون ایشان استاد دانشگاه بودند ولی انگلیسی نمی دانستند! و برای توجیه کار خودش گفت که چون انگلیسی نمی دانست و وارد دانشگاه شده بود، پس او دست نشانده شاه بوده درحالی که رشته فلسفه و کلام که شهید مطهری در آن تدریس میکردند اصلاً نیازی به زبان انگلیسی نداشته است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: امروز هم استدلال حامیان این خشونت طلبان را که ملاحظه می کنیم ، می بینیم که با استدلال گروه فرقان از یک جنس است و قرابت و مشابهت های زیادی دارد. همان گروهی که در سال اول انقلاب آیت الله مطهری و آیت الله هاشمی رفسنجانی را ترور کردند.

فرزندشهید آیت الله صادقی افزود :متأسفانه این اولین باری نیست که از این وقایع رخ میدهد. پس از وقایع تلخ سال 88 و به بهانه های واهی ، شاهد تکرار این افراط گرایی ها هستیم .تندروی هایی که توسط فرصت طلبانِ رخنه کرده در صفوف انقلابیون صورت می گیرد. وقایعی که در سخنرانی آیت الله حاج سید حسن خمینی که اندیشه های ناب حضرت امام (س) را تبیین میکنند، در حرم امام و بعد از آن در قضیه ممانعت از سفر ایشان به بروجرد روی داد از این دست هستند.

وی با اشاره به سرزده بودن این دیدار ادامه داد: البته طرفداران و علاقمندان آقای دکتر مطهری خیلی زیاد هستند واکثراً هم از فرهیختگان و دلسوزان واقعی انقلاب هستند، ما البته چون بدون برنامه ریزی قبلی تصمیم به این دیدار گرفتیم فرصت اطلاع رسانی به سایر خانواده های شهدای هفتم تیر را نداشتیم و در زمان کوتاه دوسه ساعته جمعی از عزیزان را توانستیم مطلع کنیم.

این حقوقدان افزود: یکی از شعارهای نادرست اوایل انقلاب این بود که « دشمن درچه فکریه ایران پر از بهشتیه !» ما کجا دیگر می توانیم امثال شهید دکتر بهشتی و علامه شهید مطهری را پیدا کنیم؟ الان هم نظیر یادگار امام حاج سیدحسن آقای خمینی و دکترعلی مطهری نداریم و این واقعیت انکارناپذیری است و باید قدر بدانیم.

افشین علاء نیز با بیان چگونگی علاقمندی اش به انقلاب و امام (س)،اظهار داشت: من بسیار متاسف شدم که خبر واقعه شیراز را شنیدم. آقای دکتر مطهری از موضع حق سخن میگویند و حتی گاهی حق کسانی که از نظر فکری با ایشان موافق نیستند را پی گیری می کنند. این خلاء که جامعه ما با آن روبروست را پر می کند. اینکه حتی برای مخالفین خود هم حق قائل شویم، وبه آنها اهمیت بدهیم، از منطق بزرگان ماست که خیلی ها جرأت بیانش را ندارند، ولی این صداقت بدون احساسات در گفته های ایشان هست که مخاطب را جذب میکند.

این شاعر انقلاب ادامه داد:اگر امثال مقام معظم رهبری، شهیدان بهشتی و مطهری و آقای هاشمی رفسنجانی و ... درحلقه یاران امام نبودند، نسل دهه شصت، شاید مجذوب امام نمی شدند. یعنی امام آن شخصیت کاریزماتیک خود را داشتند ولی اگر این اشخاص نبودند تا به ترجمان گفته های امام و اهداف انقلاب بپردازند، شایدا مجذوب آنها نمی شدیم.

این فعال سیاسی افزود: الآن کسانی با شعار ولایت فقیه به آقای مطهری حمله می کنند که رفتارشان ظلم در حق رهبری است. چون یاران رهبری باید برازندگی داشته باشند. اکنون کسانی مدعی انقلاب هستند که نه منطقشان برای نسل جوان جذاب است و نه حرف تازه ای دارند و فقط نفرت پراکنی می کنند. این ما هستیم که برای تحکیم انقلاب و رهبری خون دل می خوریم نه شما که پشت عنوان ولایت فقیه پنهان شده اید و دارید کاسبی میکنید و این ظلم بزرگی به رهبری است.

افشین علاء با انتقاد از صحبت هایی که در مورد اشعارش می شود، به قرائت شعری درباره علی مطهری پرداخت؛

گنجی که با حضور تو در کنج مجلس است

یادآور بهای وجود مدرس است

آمیختی سیاست خود با دیانتت

آنگونه ای که در خور و در شان مجلس است

شیرت حلال باد ز مادر که مثل شیر

می غری و حریف به نزد تو مفلس است

ای میوه ی رسیده ی باغ مطهری

برهان خصم پیش کلام تو نارس است

از منطقت چو فرو مانده خصم دون

دائم به کار رج زدن و رطب و یابس است

با ما سخن بگو که کلام مطهرت

رسواگر تملق و مکر و دسایس است

ای بهترین جلیس به مجلس صبور باش

چون با خدا انیسی و او با تو مونس است

کم دارد این دیار علی مطهری

حقا که جایگاه تو صدر المجالس است

 

در ادامه فرزند شهید حجه الاسلام بشارت، با اظهار تاسف از واقعه پیش آمده ،خطاب به دکتر مطهری گفت: شما الگوی ما هستید و فرزندان شهدا به وجود شما افتخار میکنند. شما حامیان زیادی دارید و این مجلس، در این دوره و با این شرایط جای تاسف دارد و اگر 10 نفر نماینده مثل آقای مطهری در مجلس بودند، وضعیت کشور می توانست خیلی بهتر باشد.

حسین حاج رضایی، فرزند حر انقلاب اسلامی، شهید طیب حاج رضایی نیز، با اظهار ناراحتی خود از وقوع حادثه شیراز برای دکتر مطهری، آن را مایه بدبختی و تأسف توصیف کرد و افرود: از سال 57 تا 94، ما اینقدر سقوط فکری داشته ایم و به جایی می رسیم که به فرزند شهید مطهری حمله می کنند و عده ای هم در تربیون های رسمی از اهانت کنندگان حمایت می کنند. پدر من الگویش شهید مطهری بود و تمام زندگی اش را یرای امام گذاشت. پدر من را که به دلیل نقش کلیدی اش ، پس از راهپیمایی 15خرداد دستگیر و زندانی کردند ، هم از سمت حکومت و هم از سمت خانواده ، تحت فشار گذاشته بودند که علیه امام سخنی بگوید و آزاد شود ولی وقتی که با امام روبرو شد، نورانیت و هیبت امام ، او را گرفت و خودش می گفت که امام را که دیدم نتوانستم کلمه ای علیه او بگویم. یعنی پدر من که شخص بسیار ثروتمندی هم بود که به شاه می گفت تو شاه شمال تهرانی و من شاه جنوب تهران، و در بین خانواده اش هم نسبتاً فرد بی اعتقادی به شمار می رفت و تحت فشار هم بود ، از امام تاثیر می گیرد و متحول می شود و تا پای جان پای امام و نهضت امام می ماند که امام به او صفت حر انقلاب داد.

وی افزود: این تأثیر کلام امام بود که ملت را آنچنان متحول کرد. و پدر من و سایر مردم، امام را از طریق امثال شهید مطهری و شهید مفتح شناختند و این که عده ای جلوی سخنرانی پسر آیت الله مطهری را بگبرند، خیلی مایه حسرت و بدبختی است. ما به کجا میخواهیم برویم و کارمان به کجا کشیده شده است؟ به نظر من هر کسی که یک فرزند شهید را ببیند و تحویل نگیرد و احترام نکند ، اصلاً نه ایرانی است و نه مسلمان.

وی خطاب به دکتر مطهری گفت : ما برای انقلاب همه چیزمان را داده ایم و از کسی هم نمی ترسیم و تا آخر راه در کنارتان هستیم.

راننده تاكسي هاي فرودگاه شيراز: مطهري بيايد، باز هم سوارش مي كنيم

Posted: 15 Mar 2015 11:55 PM PDT

جرس: «ماشینی که من با آن می‌رفتم صدمه زیادی دید. . . تاکسی فرودگاه بود و اصلا ربطی به من نداشت… راننده به هر ترتیب بود از میان آنها گریخت… اما شب عید اتومبیل آن بنده خدا هم به‌شدت آسیب دید. با آن حجم از آجر و سنگی که به سوی ما پرتاب شد، خیلی شانس آوردم که زنده ماندم».  

 

 

روزنامه اعتماد در ستون "روایت" امروز خود نوشت: حالا بعد از گذشت چند روز از «حادثه شیراز»، وزیر کشور هم نسبت به حمله به علی‌مطهری واکنش نشان داده و «دستور ویژه برای برخورد قاطع با عاملین آن حادثه» صادر کرده است. اما چه بر سر «آن بنده‌خدا» و تاکسی‌اش آمد؟

 

۱۰:۱۵‌ صبح پنجشنبه است. سه روز از «حادثه شیراز» گذشته. باد سرد اسفند پوست صورت را می‌سوزاند. از تاکسی پیاده می‌شوم. میدان گل‌سرخ شیراز، فرودگاه شهید دستغیب. سمت راست خروجی پایانه، سمندها و ۴۰۵‌های زردرنگ جابه‌جا پارک شده‌اند. راننده‌ها که کنار ماشین‌هاشان ایستاده‌اند، از مقصدم می‌پرسند. تشکری می‌کنم و به جست‌وجوی پلاک ماشین حامل علی‌مطهری می‌پردازم. پیدا نمی‌کنم.

 

سراغش را از یکی از همکارانش می‌گیرم. «همین حالا یک سرویس برد میدان اطلسی». پس برمی‌گردد؟ «نه. این روزها خیلی کم سرکار میاد. با هیچ‌کس هم حرفی نمی‌زنه». چرا؟ سکوت می‌کند. می‌گویم خبرنگارم. نگاهی به صورتم می‌کند: «از من نشنیده بگیر، بهش گفتند با هیشکی حرف نزنه». راستی، گفتید سرویس برده، مگر ماشینش درست شده؟. «آره. همون یکی‌دو روز اول. شیشه‌هاش رو عوض کردن و یه صافکار هم بدنه ماشین رو بدون رنگ درآورد اما…»

 

یکی از راننده‌ها که شاهد گفت‌وگوست جلو می‌آید: «تازه پنج‌روز بود ماشین رو خریده بود. بیمه ‌بدنه هم نداشت، حالا برده بیمه، گفتند ۱۰ میلیون افت قیمت پیدا کرده… ۳۰ ‌تومن خریده بود، حالا قیمتش شده ۲۰ ‌تومن». از شب ماجرا می‌پرسم. «از پنج، ‌شش ساعت قبل از اومدن آقای مطهری اینجا بودند. پراکنده بودند ولی حضورشون حس می‌شد. بهش هم گفتیم ممکنه براش دردسر شه، ولی آقای خبرنگار! راننده ‌تاکسی که نمی‌تونه به مسافر نه بگه، وگرنه جریمه و توبیخش می‌کنند».

 

شما می‌دانید چه کسانی بودند؟ «نه والا». پس از کجا می‌دانستید برایش دردسر می‌شود؟ «معلوم بود می‌خوان چکار کنن». حمله از کجا شروع شد؟ داخل فرودگاه؟ «نه، بیرون فرودگاه بود. با چماق و آجر و گوجه. اگه زرنگی‌اش نبود، معلوم نیست چی می‌شد. زرنگی کرد خودش‌ رو رسوند کلانتری. تازه کلی هم بابت همین، چیزش کردن». تعجب را در صورتم می‌بیند. «آره… که چرا دررفته و آقای مطهری رو رسونده کلانتری».

 

«آن بنده‌خدا» که علی مطهری را نجات داد، ۱۰ ‌سالی است که در فرودگاه شیراز است. شیفت روز کار می‌کند و همه راننده‌ تاکسی‌ها از «اخلاق خوبش» تعریف می‌کنند. چهار ساعت از آمدنم به فرودگاه می‌گذرد و هنوز برنگشته. «بهت گفتم که، نمیاد».

 

سراغ مسوول خط تاکسی‌های فرودگاه می‌روم. شما به عنوان مسوول و متولی راننده‌های فرودگاه از کسی شکایت نکردید؟ «چرا شکایت کنیم؟ وقتی همون ‌شب همه‌چیز صورتجلسه شده و ماشینش رو هم درست کردند، چرا شکایت کنیم؟» چه کسی ماشینش را درست کرده؟ پاسخ روشنی نمی‌دهد: «به هرحال درستش کردند دیگه». اما همکارانش می‌گویند افت قیمت شدیدی داشته، تکلیف آن چه می‌شود؟ از صحبت‌کردن طفره می‌رود. شماره تلفن «آن بنده‌خدا» را هم نمی‌دهد. می‌گوید امنیت شغلی همکارانش را ترجیح می‌دهد.

 

پس به عنوان سوال آخر، رو می‌کنم به همه راننده‌ها که حالا دورمان را گرفته‌اند: «اگر علی‌مطهری باز هم به شیراز بیاید، سوارش می‌کنید؟» پاسخ‌شان مثبت است: «حتما. ما آقای مطهری رو می‌شناسیم. البته فراموش نکنید که برای ما راننده تاکسی‌ها همه مسافرها مطهری‌اند، همه مطهری‌ها مسافر».

 

ساعت از دو بعدازظهر گذشته و هرچند دقیقه یک‌بار، صدای فرود هواپیما به گوش می‌رسد. مسافرانی که از سالن بیرون می‌آیند، با چمدان‌های بزرگ‌شان به سمت راست خروجی پایانه می‌روند؛ سراغ تاکسی‌های فرودگاه. احتمالا بیشترشان می‌دانند که همین چندروز پیش، یکی از همین «بنده‌خدا»ها، جان یکی از سرشناس‌ترین نماینده‌های مردم را نجات داده.

 

 

هزاران معلم در پنج شهر ایران تجمع کردند/ گزارش تصویری

Posted: 15 Mar 2015 11:55 PM PDT

 جرس: هزاران معلم حداقل در پنج شهر ایران در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه و اعمال تبعیض میان خود و دیگر کارکنان دولت می‌خواندند تجمع کردند.  

 

به گزارش ایلنا، هزاران معلم ناراضی صبح امروز (یکشنبه ۲۴ اسفند) در شهرهای شیراز، یزد، خرم آباد، کرمانشاه و شهرکرد مقابل استانداری‌ها تجمع کردند.

 

معلمان می‌گویند علی‌رغم اعتراضات گسترده در هفته‌های گذشته، دولت و مجلس هیچ اقدام موثری به منظور افزایش بودجه آموزش و پرورش و به طور مشخص افزایش حقوق و دستمزدشان انجام نداده‌اند.

 

معلمان در هفته‌های گذشته نیز تجمعات مشابهی را در سراسر ایران برگزار کرده بودند. آخرین تجمع سراسری معلمان در تاریخ ۱۰ اسفند به درخواست کانون صنفی معلمان ایران -در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش و در تهران مقابل مجلس شورای اسلامی- برگزار شد.

 

معلمان می‌گویند جابه‌جایی محل تجمعات از مقابل ادارات آموزش و پرورش به مقابل استانداری‌ها با هدف بهتر شنیده شدن مطالبات صنفی‌شان صورت گرفته است.

 

کانون صنفی معلمان ایران در برگزاری تجمعات امروز نقشی نداشته است. اعضای ارشد این نهاد صنفی می‌گویند تجمعات امروز بر اساس فراخوان‌هایی مستقل برگزار شده است و از وجود بحران معیشتی در جامعه معلمان ایران خبر می‌دهد.

 

مخالفت انگلیس با کری: اسد باید برود

Posted: 15 Mar 2015 11:33 PM PDT

جرس: با آشکار شدن تغییر موضع آمریکا در قبال سوریه و سخنان اخیر کری مبنی بر اینکه واشنگتن راهی جز مذاکره با اسد ندارد، وزارت خارجه انگلیس به این عقب نشینی کاخ سفید واکنش نشان داد و بار دیگر اعلام کرد که بشار اسد در آینده در سوریه جایگاهی ندارد.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس در واکنش به اظهارات روز گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اسد در آینده سوریه جایگاهی ندارد و همانگونه که وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته تاکید کرد لندن به اعمال فشار بر نظام سوریه با استفاده از تحریم‌ها ادامه خواهد داد تا خشونت‌ها در سوریه پایان یابد.


وی گفت: انگلیس به زودی مذاکرات جدیدی را با "مخالفان میانه‌رو سوریه" برای یافتن راه‌حلی جهت پایان بحران سوریه آغاز خواهد کرد.

 

پس از چهار سال تاکید بر اینکه "روزهای پایانی بشار اسد نزدیک است"، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس اقرار کرد که واشنگتن چاره‌ای جز مذاکره با اسد ندارد چراکه جنگ در این کشور در حال ورود به پنجمین سال خود است.

 

این سخنان کری در واقع تغییر آشکار در مواضع واشنگتن محسوب می‌شود. گرچه ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده که سخنان کری به معنی تغییر در سیاست آمریکا در قبال سوریه نیست.


هارف در توییتر خود اعلام کرد: کری در سخنان اخیرش بار دیگر بر سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه تاکید کرده و گفته است ما به مذاکره در نشستی که دولت سوریه نیز در آن حضور داشته باشد، نیازمندیم و نگفته است که به صورت مستقیم با اسد مذاکره می‌کنیم. سیاست آمریکا همچنان واضح است و واشنگتن معتقد است اسد در آینده سیاسی سوریه جایی ندارد.

 

با بحرانی‌تر شدن اوضاع در سوریه و رسیدن طرف‌های خارجی به این نتیجه که سرنگونی نظام سوریه با زور و سلاح ممکن نیست، اخیراً تغییراتی در سیاست آمریکا در قبال دمشق مشاهده می‌شود. علاوه بر سخنان اخیر کری، چندی پیش رئیس سازمان اطلاعات آمریکا نیز گفته بود که برکناری اسد نمی‌تواند مفید باشد و حضور وی بهتر از تسلط افراط‌گرایان بر سوریه است. 

 

نام ایران و حزب‌الله از لیست تهدیدهای تروریستی ایالات متحده خارج شد

Posted: 15 Mar 2015 10:40 PM PDT

 جرس: بر اساس گزارش سالیانه مدیر اطلاعات ملی آمریکا به مجلس سنای آمریکا، ایران و گروه حزب‌الله از لیست تهدیدهای تروریستی خارج شده است.  

 

این گزارش غیرمحرمانه که روز هفتم اسفندماه تدوین شده و در وبسایت رسمی سازمان ملی اطلاعات آمریکا منتشر شده، به تلاش‌های ایران در مبارزه با گروه‌های سنی افراطی و همچنین گروه خلافت اسلامی اشاره کرده است.

 

گروه‌های سنی افراطی و گروه داعش از تهدیدات اصلی علیه آمریکا معرفی شده‌اند.

 

به گزارش رادیوفردا، در این گزارش که "ارزیابی تهدیدات جهانی" نام دارد، نقش ایران در خاورمیانه به عنوان کشوری تعریف شده که سعی در فروکاستن آتش جدایی‌طلبی دارد.

 

گروه حزب‌الله نیز به عنوان یکی از گروه‌های در حال جنگ با داعش معرفی شده است و از لیست تهدیدهای آمریکا خارج شده است.

 

تا سال پیش، ایران و حزب‌الله در این گزارش به عنوان تهدیدات اصلی ایالات متحده شناخته می‌شدند.