جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


«کوبانی» و مسوولیت فردی و بین‌المللی

Posted: 09 Oct 2014 11:29 AM PDT

اردشیر پشنگ
«کوبانی»‌ای بخشی از جغرافیای نوروز و آریایی است و ساکنانش دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی، فرهنگی، نژادی و زبانی با دیگر مردم ایرانی هستند! 


طی روزهای اخیر اخبار مربوط به محاصره و حمله داعش به «کوبانی»، شهری کردنشین در شمال سوریه و در مجاورت مرز مشترک با ترکیه، تبدیل به خبر اول شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده است. به‌راستی اینک «کوبانی» قلب تپنده جهان و آوردگاه میان سیاهی و روشنی شده است. گروه رادیکال و تروریستی داعش طی ماه‌های اخیر در پهنه جغرافیایی دوکشور عراق و سوریه شهرهای مختلفی را به تصرف خود درآورده و همچنان در تلاش برای گسترش توام با خشونت عریان قلمرو خلافت خودخوانده‌اش است و منطقا «کوبانی» نه نخستین شهری است که آنان به‌دنبال تصرفش بوده‌اند و نه آخرین آنها! اما «کوبانی» را باید متفاوت‌ترین شهری دانست که تاکنون داعشیان با آن مواجه شده‌اند؛ متفاوت از این منظر که برخلاف عمده شهرهای دیگر «کوبانی» درواقع به تنهایی گرفتار شده است و عملا به‌جز مردم مسلح‌شده خود با تجهیزات سبک اعم از زن، مرد، پیر و جوان، هیچ دولت و سازمان مهم سیاسی و نظامی را به‌عنوان پشتیبان در پشت‌سر خود نمی‌بیند، شاید مورد آمرلی (شهر ترکمن‌های شیعی در عراق) از نظر مقاومت شبیه به «کوبانی» باشد اما در آنجا دولت عراق، پیشمرگان کرد، حملات و حمایت‌های متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در شکستن محاصره به کمک مردم شجاع آمرلی آمد؛ امری که تا به امروز در مورد «کوبانی» رخ نداده است و تنها چند حمله پراکنده و کم‌تاثیر هوایی از سوی ائتلاف ضدداعش رخ داده است. نکته بارز دیگر میزان مقاومت وصف‌ناپذیر و جانانه ساکنان «کوبانی» است. فقط کافی است نحوه سقوط شهرهای موصل، تکریت، تل‌عفر و شنگال را یک‌بار دیگر مرور کرد تا این تمایز بیشتر نمایان شود، نکته سوم حضور پررنگ زنان در صفوف مبارزه و مقاومت است؛ امری که شاید کمتر نظیری در چنین سطح و اثربخشی در تاریخ و دیگر نقاط جهان بتوان برایش یافت و اما چهارمین نکته عدم‌پوشش مناسب و قابل‌توجه رخدادهای «کوبانی» از سوی رسانه‌های بین‌المللی و عدم‌حساسیت کافی افکارعمومی و جامعه جهانی در قبال سرنوشت این مردم مظلوم و گویی فراموش‌شده است. «کوبانی» در دو مرحله تحت‌محاصره داعش قرار گرفته است؛ مرحله نخست که ماه‌ها به درازا کشید و شدت آن پس از آغاز حمله به موصل و دیگر نقاط عراق کمتر شد و مرحله دوم در سه‌هفته اخیر رخ داده که البته بسیار شدیدتر از قبل بوده است اما در تمامی این ماه‌ها شاهد کمترین پوشش رسانه‌ای و واکنش دیپلماتیک دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در قبال این وضعیت بوده‌ایم! اما در این بین سوال دیگری مطرح می‌شود و آن اینکه مسوولیت فردی، جمعی و بین‌المللی افراد، گروه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی در زمانی که به‌طور آشکارا شاهد نقض فاحش حقوق‌بشر هستند و خطر وقوع نوعی نسل‌کشی توسط مهاجمان مسلح داعش علیه مردم «کوبانی» هست، چیست؟ منشور سازمان‌ملل‌متحد به‌طور صریح و روشن در این خصوص برای همه اعضای عضو و به‌خصوص پنج‌عضو دایم شورای امنیت تکلیف را روشن کرده است.

و آن حفظ صلح و امنیت بین‌المللی و حتی انجام اقدامات پیش‌دستانه برای پیشگیری از وقوع جنایت علیه بشریت است اما عملکرد سلیقه‌ای و منافع‌محورانه همه پنج‌قدرت دارای حق وتو و نحوه واکنش آنان در قبال تحولات ماه‌های اخیر در سوریه و عراق به‌گونه‌ای است که نمی‌توان امید چندانی به انجام واکنش موثر از سوی آنان داشت. سایر اعضای عادی سازمان‌ملل‌متحد و از جمله دولت‌های قدرتمند منطقه‌ای هم نوعی سکوت مرگبار در قبال این تحولات اتخاذ کرده‌اند، ترکیه که عملا با محاصره شدید مرز مشترکش با «کوبانی» مانع از رسیدن هر کمکی اعم از ملحق‌شدن هواداران مقاومت در «کوبانی» تا کمک‌های انسان‌دوستانه از جمله آب و مواد غذایی و حتی انتقال مجروحان شده است و به تعبیری گویی با این اقدام خود، چنگ بر گلوی «کوبانی» زخمی‌ازتیغ داعش انداخته تا نفس‌هایش هرچه زودتر به شماره افتد؛ حتی داوداوغلو که پیش از این گفته بود ترکیه اجازه نمی‌دهد «کوبانی» سقوط کند، در جدیدترین اظهارنظرش از ادعای پیشین عقب‌نشینی کرده و گفته است: «تنها «کوبانی» نیازمند کمک نیست!» اما جدای از ترکیه عملکرد دولت سوریه نیز در قبال محاصره «کوبانی» قابل نقد و تامل است؛ به‌نظر می‌رسد دمشق که در چند جبهه درگیر جنگ با داعش و دیگر مخالفان است باید حتی جدای از مساله کمک به کردها به‌عنوان بخشی از شهروندان کشورش، از منظر استراتژیک مانع از رسیدن داعش به مرز مهم «کوبانی» با ترکیه شود، چراکه این امر در آینده می‌تواند معادلات قدرت در جنگ کلی با این گروه تروریستی را با مخاطرات بیشتری مواجه سازد؛ اما تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه از جمله انجام حملات هوایی توسط جنگنده‌های دمشق رخ نداده است.

اما شاید این‌روزها تنها نگران‌های واقعی ساکنان «کوبانی»، مردم عادی در اقصی‌نقاط جهان به‌خصوص در ترکیه، ایران، عراق و... باشند، کسانی که تنها ابزارهای ابراز حمایت و واردآوردن فشارشان بر دولت‌ها به شبکه‌های اجتماعی و یا برگزاری تجمعات اعتراضی خیابانی و به‌تازگی برپایی کمپین اعتصاب غذا در حمایت از «کوبانی» محدود می‌شود؛ مردمی که همدلی و حمایتشان را از این طریق اعلام می‌دارند، اما باوجود همه این همدلی‌های مردمی نیز باید گفت به‌راستی «کوبانی» همچنان تنهاست، «کوبانی»‌ای که بخشی از جغرافیای نوروز و آریایی است و ساکنانش دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی، فرهنگی، نژادی و زبانی با دیگر مردم ایرانی هستند!
 
منبع: شرق 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


وضعیت نگران کننده مهدی ساجدی فر در زندان اوین

Posted: 09 Oct 2014 11:22 AM PDT

جرس: مهدی ساجدی فر که دو ماه قبل از بند ۳۵۰ زندان اوین به بند هفت منتقل شده ، از وضعیت وخیم بیماری مری رنج می برد ولی دادستان از اعزام این بیمار به بیمارستان جلوگیری می کند.

 

به گزارش جرس، مهدی ساجدی فر دانش آموخته رشته ژنتیک و بنیانگذار تشخیص هویت ژنتیکی در نیروی انتظامی و از ۴ سال پیش در زندان به سر می برد و از سال گذشته بیماری مری وی تشدید شده است.

به گفته هم بندیان این زندانی که به دلیل ارتباط های علمی و دانشگاهی به ۱۰ سال حبس تعزیزی محکوم شده است ، بیماری وی به حدی است که گاه احساس خفگی انقدر شدید می شود که قدرت هر گونه زندگی عادی وی ممکن نیست.

از سال گذشته که زندانیان بند ۳۵۰ ، در اعتراض به لباس موهن زندانیان از درمان چشم پوشی کردند ، مهدی ساجدی فر نیز ممنوع الدرمان است.

همسر این زندانی ، چندی پیش از دادستان تهران در این زمینه شکایت کرده است ولی نگران است که تا رسیدگی به این تخلف دادستانی وضعیت سلامت همسرش وخیمتر شود

مهدی ساجدی فر مدتی است براثر بیماری مری وسرطان مری نیازمند فوری واضطراری درمان مجهز وبیمارستانی میباشد. چندین بار است به علت اجبار درپوشیدن لباس زندان وامتناع از آن ، از اعزام به بیمارستان محروم گردیده است. وي در حال حاضربلحاظ بيماري و شرايط جسمي، وضعیت بسیار خطرناکی دارد.مهدي ساجدي فر اخیرا به میزان 15 کیلو وزن کم کرده و دائما دچار تهوع ميشود و علیرغم نیاز فوری از معالجه توسط متخصص و آزمایشات لازم واعزام به بیمارستان محروم مانده است

اين زنداني سياسي از جمله كساني است كه به راه اندازي سيستم تشخيص هويت در كميته تفحص شهدا اقدام كرده است

طرح امر به معروف ونهی از منکر والزامات آن

Posted: 09 Oct 2014 11:02 AM PDT

جلال جلالی زاده
آیا امر به مهروف و نهی از منکر، شامل تذکر به مسئولان از بالا به پائین می شود؟ 


البته اگر همه افراد جامعه از چنان حساسیت وغیرتی بر خوردار می بودند که در مقابل هر منکر وکار وعمل زشتی که در جامعه اتفاق می افتاد بدون ترس وواهمه وبه خطر افتادن منافعش عکس العمل انجام می داد، بسیار پدیده پسندیده‌ای است ،همانگونه که در کشورهای مترقی امروز از سوی احزاب وگروه‌ها انجام می شود و اجازه تخطی به هیچ مسئولی نمی دهند وبه صورت عرف در آمده است . اما چند سؤال را اگر نمایندگان محترم جواب بدهند بیشنر می توان در شفاف سازی مطلب کمک کند .

۱- امر به معروف ونهی از منکر شامل چه چیزهایی می شود؟

۲-آیا تنها شامل بدحجابی می شود؟

۳-آیا شامل تذکر به مسئولان از بالا به پائین می شود؟

۴-آیا شامل رانت‌ها وپارتی بازی‌ها واستخدام‌های ناعادلانه می شود؟

۵-آیا شامل رد صلاحیت‌های غیر قانونی شورای نگهبان برای اینکه امثال من وشما وارد مجلس شویم می شود؟

۶- آیا همه کسانی که طرفدار این طرحند حاضراند به مفاد آن از قبل از نمایندگی اجرا شود؟

۷-آیا شامل رفع تبعیض‌ها وبی قانونی‌ها وبی عدالتی‌ها در باره بخش زیادی از هموطنان به سبب اختلاف مذهبی می شود؟ 

منبع: فیس بووک نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


بیم ترکیه از اشتعال دوباره آتش تنش با کردها

Posted: 09 Oct 2014 11:02 AM PDT

مارک لوون
 به نظر می‌رسد که دولت ترکیه خیلی دیر در مقابل تهدید گروه داعش از خواب بیدار شده است 


آیا ممکن است که ترکیه دوباره به روزهای ناخوشایند درگیری‌های مسلحانه با کردها بازگردد؟

نظامیان در خیابان‌ها، وضع قوانین منع آمد و شد برای اولین‌بار در ۲۲ سال اخیر، تظاهرات در حدود ۳۰ شهر و حمله‌ به ساختمان‌های دولتی – وضعیت خطرناک است و به سرعت تشدید می‌شود.

بخشی از درگیری‌ها بین کردها رخ می‌دهد؛ بین گروه اسلامگرای حزب‌الله ترکیه -که از گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش سابق) حمایت می‌کند- و حامیان پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان که به شدت مخالف گروه دولت اسلامی است.

اما اعتراضات اصلی -و خشم شدیدتر- به سمت دولت ترکیه نشانه رفته است. از نظر کردها، ترکیه آنها و نه پیکارجویان گروه دولت اسلامی را دشمن واقعی خود می‌داند.

آنها از این که ارتش ترکیه مانع عبورشان از مرز سوریه می‌شود، به خشم آمده‌اند. این معترضان در پی آن بوده‌اند که برای مقابله با گروه داعش، به پیکارجویان کرد در آن منطقه بپیوندند و معتقدند که ترکیه از سقوط کوبانی راضی خواهد بود، البته در صورتی که چنین اتفاقی باعث کمرنگ شدن امید کردها برای داشتن سرزمینی مستقل در سوریه شود.

در شرایط کنونی، ترکیه حاضر نیست در قبال کوبانی اقدامی بکند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرده است که کشورش تنها در شرایطی، بیش از میزان کنونی در سوریه مداخله خواهد کرد که رژیم بشار اسد هم به همان اندازه گروه دولت اسلامی، هدف اقدامات ائتلاف تحت رهبری آمریکا باشد.

اما وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است که این ائتلاف، در شرایط کنونی تنها بر مقابله با گروه دولت اسلامی متمرکز است.

بر همین مبنا می‌شود گفت که نظامیان ترکیه برای اقدامی نظامی در سوریه وارد عمل نخواهند شد.

در اوایل جنگ داخلی سوریه، ترکیه علیه بشار اسد موضع گرفت، با این استنباط که او خیلی سریع سرنگون خواهد شد. ترکیه خط مشی "هر کس غیر از اسد" را هم در پیش گرفت و در چارچوب آن، از گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه حمایت کرد. همین اقدام با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شد.

در واقع، به نظر می‌رسد که دولت ترکیه خیلی دیر در مقابل تهدید گروه داعش از خواب بیدار شده است. بیشتر این هشیاری پس از گرفتار شدن ۴۶ شهروند ترکیه در ماه ژوئیه (کمتر از چهار ماه پیش) به دست گروه دولت اسلامی بود. این افراد بیش از ۱۰۰ روز در اختیار پیکارجویان بودند.

نظامیان ترکیه در نزدیکی مرز سوریه درگیری‌های کوبانی را زیر نظر دارند

اما منتقدان باور دارند که دولت ترکیه هنوز در مقابله با اسلامگرایان جدی نیست.

آقای اردوغان این هفته گفت: "برای ما پ‌ک‌ک و گروه دولت اسلامی، یکی هستند." او گفت: "اشتباه است که آنها را از هم تفکیک کنیم."

میراث تلخ درگیری‌های دولت ترکیه و اقلیت کردها دلیل اقدام نکردن ترکیه در کوبانی خوانده می‌شود. دولت آن کشور نگران کمک و حمایت از شبه‌نظامیان کرد سوریه –از متحدان نزدیک پ‌ک‌ک- است.

از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون در ترکیه حدود ۴۰ هزار نفر در درگیری‌های دولت با شورشیان کرد کشته شده‌اند. دو طرف نزدیک به یک سال پیش به توافق برای صلح رسیدند؛ آتش‌بسی شکننده که بحران کوبانی به گونه‌ای چشمگیر بر آن تاثیر دارد.


چند سرباز ترکیه هم‌اکنون در سوریه هستند و از آرامگاه سلیمان شاه، از اجداد سلاطین عثمانی، در شمال شرق حلب، محافظت می‌کنند

عبدالله اوجالان، رهبر زندانی پ‌ک‌ک گفته است که افتادن کوبانی به دست گروه دولت اسلامی، به معنای پایان روند صلح خواهد بود.

آقای اردوغان سرمایه سیاسی قابل توجهی صرف حل‌وفصل اختلاف با کردها کرده است و با فرارسیدن موعد انتخابات پارلمانی در سال آینده، دولت او نگران واکنش‌های احتمالی به از بین رفتن این صلح است.
به این ترتیب، ترکیه در خط مشی‌های خود در قبال سوریه، به مقطعی حساس رسیده است. مداخله نکردن در کوبانی می‌تواند به اعتراضات دامن بزند؛ روابط با آمریکا را سخت‌تر کند و ناقوس مرگ صلح با کردها را به صدا درآورد.

اما اعزام نیروهای نظامی می‌تواند با اقدام متقابل شبه‌نظامیان داعش علیه نظامیان ترکیه در گستره مرزهای دو کشور روبه‌رو شود یا سربازانی را که برای محافظت از آرامگاه یکی از اجداد سلاطین عثمانی در خاک سوریه به سر می‌برند، در خطر حمله آن گروه قرار دهد.

ترکیه هم‌اکنون با میزبانی از حدود ۱۸۰ هزار پناهجوی فراری از کوبانی، با بحران در مرزهای جنوبی خود هم روبه‌رو است.

اما آثار و عواقب وضعیت موجود، به سرعت در حال افزایش است و با تهدیدهای موجود، آتشی شعله‌ور می‌شود که ترکیه برای خاموش کردنش به تقلا خواهد افتاد. 

منبع: بی بی سی 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


درخواست ترکیه از ناتو در خصوص سوریه

Posted: 09 Oct 2014 10:47 AM PDT

داعش به سامانه پیشرفته موشکی دست یافت
جرس: وزیر خارجه ترکیه گفت عملیات زمینی علیه داعش باید با کمک کشورهای عضو ائتلاف باشد. وی می‌گوید که نمی‌توان انتظار داشت ترکیه راسا علیه گروه داعش اقدام کند. همزمان یک اندیشکده آمریکایی درگزارش اخیر خود اعلام کرد که گروه تروریستی داعش با فروش نفت عراق و سوریه روزانه دست‌کم سه میلیون دلار درآمد دارد. در گزارشی دیگر اینکه؛ یک منبع آگاه امنیتی از استفاده داعش از سامانه موشکی استریلا و موشکهای حرارتی ضد جنگنده ها در دو استان صلاح الدین و الانبار عراق خبر داد.

 

به گزارش مهر به نقل از حریت دیلی ، ترکیه خواستار بررسی ایجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع در سوریه توسط سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) شد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در دیدار با استلتنبرگ دبیر کل ناتو با طرح این درخواست گفت: واقع بینانه نیست که توقع داشته باشیم ترکیه به تنهایی عملیات زمینی علیه داعش انجام دهد.

او گفت: "این واقع‌بینانه نیست که بخواهیم ترکیه راسا به عملیات زمینی [علیه داعش] دست بزند." 

پیکارجویان داعش چند هفته است که شهر کوبانی را محاصره کرده‌اند و درگیری‌های شدید در این منطقه ادامه دارد. گفته می‌شود که بخش‌هایی از شهر به دست آنان افتاده است.

 

به گزارش بی بی سی، گروه دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید که شب گذشته یک مقر نیروهای مسلح کرد به دست پیکارجویان داعش افتاده و فرمانده و سربازان آن کشته شده‌اند. به گفته این گروه همچنین ٤٢ عضو داعش در درگیری‌های چهارشنبه کوبانی کشته شدند.

 

بر اساس گزارش ها، دولت ترکیه تحت فشار شدید است که به گروه‌های کردی که در کوبانی می‌جنگند کمک کند.

به گفته یکی از رهبران کرد دو محله شهر شب گذشته به دست پیکارجویان داعش افتاده است. فعالان سوری می‌گویند داعش هم‌اکنون کنترل یک سوم شهر را در اختیار گرفته است.

آمریکا و چند کشور دیگر داعش را در سوریه و عراق مورد حملات هوایی قرار داده‌اند، اما ترکیه در این باره موضع محتاطانه‌ای گرفته و از جمله به آمریکا اجازه نداده است که حملات هوایی را از پایگاه خود در ترکیه انجام دهد.

اختلافات ترکیه با اقلیت کرد این کشور و سابقه درگیری نظامی طولانی با حزب کارگران کردستان یکی از دلایل این موضع ترکیه دانسته می‌‍شود.

اعتراض به سیاست دولت ترکیه در قبال کوبانی، که به برخورد معترضان با پلیس و گروه‌های اسلام‌گرا و ملی‌گرا انجامیده، تاکنون بیش از ٢٠ کشته بر جای گذاشته است. روز گذشته هم شهرهای ترکیه صحنه اعتراض‌هایی بود و معترضان در مواردی با پلیس درگیر شدند.


درآمد 90 میلیون دلاری داعش از فروش نفت
یک اندیشکده آمریکایی درگزارش اخیر خود اعلام کرد که گروه تروریستی داعش با فروش نفت عراق و سوریه روزانه دست‌کم سه میلیون دلار درآمد دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی العرب نت، براساس گزارش موسسه آمریکایی بروکینگز، درآمدهای نفتی ماهانه داعش که با فروش نفت عراق و سوریه حاصل می‌شود بالغ بر 90 میلیون دلار است. این در حالیست که داعش علاوه بر این از منابع درآمد دیگری نیز برخوردار است.

این گزارش افزود :میانگین بهای هر بشکه نفت تولید شده در میادین نفتی تحت تصرف داعش و دیگر تشکیلات تروریستی 20 الی 60 دلار است،در حالیکه بهای نفت خام در بازارهای جهانی 95 الی 105 دلار است.

نفت تحت کنترل داعش در بازارهای سیاه عراق و ترکیه پمپاژ می‌شود و باندهای ویژه‌ای اقدام به صادرات آن به مناطق مختلف جهان می‌کنند.

این گزارش همچنین به نقل از لؤی الخطیب، مدیر موسسه انرژی عراق اعلام کرد که عناصر داعش ظرف سه سال گذشته بر بسیاری از میادین و پالایشگاه‌های نفتی در سوریه تسلط یافتند و با پیشروی‌های آنها اکثریت تأسیسات اصلی نفت در شرق سوریه تحت اشغال آنها درآمد.

الخطیب همچنین تصریح کرد: تفاوت در هزینه‌های فروش نفت به این دلیل است که داعش بر تمامی میادین و پالایشگاه‌های نفت کنترل ندارد و گروه‌های مسلح دیگری هستند که برخی تاسیسات را با داعش تقسیم می‌کنند و نفت را به قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسانند.

وی افزود: داعش هم‌اکنون بر 60 درصد از مجموع تولید نفت سوریه تسلط دارد که این رقم معادل 200 هزار بشکه نفت در روز است. میزان تولید نفت در این کشور پیش از آغاز درگیری‌ها به 385 الی 400 هزار بشکه نفت در روز می‌رسید.

بیشتر گزارش‌ها حاکی از آن است که داعش روزانه نزدیک به 50 هزار بشکه نفت تولید می‌کند و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله جبهه النصره مقادیر دیگری از نفت را تولید می‌کنند. علاوه بر این دولت سوریه هنوز کنترل برخی تأسیسات نفتی را در دست دارد. تأسیسات دیگری نیز وجود دارد که به دنبال بمباران و درگیری در اطراف آن تعطیل شدند.

پیشتر دولت سوریه اعلام کرده بود که این گروه تروریستی 5 برابر بیشتر از دولت سوریه نفت تولید می‌کند، براساس این آمار ارائه شده تولید نفت داعش بالغ بر 80 هزار بشکه در روز است اما تولید نفت دولت سوریه روزانه به 17 هزار بشکه می رسد.

فروش‌های نفتی داعش در بازارهای سیاه یکی از مهم‌ترین منابع درآمد این گروه است که اخیرا موجب شد نیروهای ائتلاف بین المللی عملیات خود را با بمباران تأسیسات نفتی تحت کنترل داعش که پایه اقتصاد آن را تشکیل می‌دهد، آغاز کنند.


داعش به سامانه پیشرفته موشکی دست یافت
در گزارشی دیگر پیرامون تحرکات داعش در منطقه، یک منبع آگاه امنیتی از استفاده گروهک تروریستی داعش از سامانه موشکی استریلا و موشکهای حرارتی ضد جنگنده ها در دو استان صلاح الدین و الانبار خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری العالم، این منبع امنیتی در گفت وگو با سومریه نیوز خاطرنشان کرد، گروه داعش از سامانه موشکی استریلا و موشکهای حرارتی علیه جنگنده ها در مناطق تحت کنترل خود در دو استان صلاح الدین و الانبار استفاده می کند و با این سلاح ها تاکنون دو فروند هواپیمای جنگنده را در استان بیجی در صلاح الدین (40کیلومتری شمال تکریت) در هفته جاری سرنگون کرده است.

به گفته این منبع امنیتی، عناصر مسلح داعش توانستند به دو سامانه موشکی جدید و پیشرفته دست یابند که ازطریق نینوا از سوریه به عراق منتقل شده اند و یک هفته است که داعش از آن استفاده می کند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد که این سامانه های موشکی از نوع متحرک و ثابت هستند و دیروز برای هدف قرار دادن یک بالگرد در نزدیکی روستای الحجاج در شهرستان بیجی استفاده شد که به سرنگونی آن انجامید. این موشکها ویژه هدف قرار دادن هواپیماها از فاصله دور هستند.

این منبع خاطرنشان کرد که علت سرنگونی دو بالگرد در بیجی طی این هفته آن است که داعش زمان پرواز و فرود هواپیماها در تصفیه خانه بیجی را تعیین کرد. این هواپیماها سلاح ها را برای نیروهای حفاظتی تصفیه خانه بیجی منتقل می کنند.

به گفته این منبع امنیتی، طول موشکهای استریلا یک متر و 70 سانتی متر است و وزن آن بالغ بر 17 کیلوگرم است. سرعت پرتاب آن به 570 متر در ثانیه می رسد. وزن کلاهک انفجاری آن فقط 4 کیلوگرم است و هدف را از 500 متری مورد اصابت قرار می دهد و تا 5200 متر می تواند برد داشته باشد و به گونه های مختلف یا از طریق اشخاص و یا با نصب بر روی ماشینهای پیشرفته می توان از آن استفاده کرد.

گزارشگران بدون مرز: ۱۲ وب‌نگار برای تبادل پیام بر روی تلفن همراه در ایران بازداشت شده‌اند

Posted: 09 Oct 2014 08:28 AM PDT

جرس: سازمان گزارشگران بدون مرز طی بیانیه ای اعلام کرد که دست‌کم ۱۲ تن در واکنش به ارسال و تبادل پیامک‌های طنز آمیز در باره آیت‌الله خمینی، بازداشت شده‌اند، و مقامات جمهوری اسلامی ایران تأیید کرده‌اند که می‌توانند نرم‌افزارها ارسال کننده این پیام‌ها، را کنترل و یا مسدود کنند. در پی این رخ‌دادها، گزارش‌گران بدون مرز، به کاربران در استفاده از این نرم‌افزارها، احتیاط بیشتر را توصیه می‌کند.

 

در بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران شبکه اینترنت را سخت‌گیرانه کنترل می‌کند. از آغاز شهریویر ماه ۱۳۹۳، پیام‌های طنز آمیزی در باره آیت‌الله خمینی بر روی سه نرم‌افزارکاربردی واتس‌آپ، ویبر و تانگو انتشار یافتند، این لطیفه‌ها سپس به شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر نیز راه یافتند. مقامات رسمی ایران تأیید کرده‌اند در واکنش به ارسال و تبادل این پیامک‌های، دست‌کم ۱۲ تن را بازداشت کرده‌اند،آنها همچنین تأیید کرده‌اند که می‌توانند نرم‌افزارها ارسال کننده این پیام‌ها، را کنترل و یا مسدود کنند. در پی این رخ‌دادها، گزارش‌گران بدون مرز، به کاربران در استفاده از این نرم‌افزارها، احتیاط بیشتر را توصیه می‌کند.

 

در تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ ،سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس فتا، در رابطه با پیام‌هایی توهین آمیزی که در فضاهای مجازی در آیت الله خمینی منتشر شد، گفت: «باید بدانید که پیام‌های خصوصی در وایبر، واتس آپ و... توسط پلیس فتا قابل کنترل است.»

واتس‌آپ، وایبر و تانگو، نرم‌افزارهای‌ کاربردی و پیام‌رسانی هستند،برای مکالمه و یا ارسال پیامک به فهرست مخاطبان تلفن همراه از طریق شبکه اینترنت. پیام‌های بر روی واتس‌آپ، ویبر و تانگو نیز چون دیگر داده‌های به هنگام انتقال بر روی اینترنت در معرض خطر مسدود شدن، رصد و دستیابی و کنترل، هستند.

 

از میان این سه نرم‌افزار کاربردی که برای پیام‌های طنزآمیز در باره بنیان‌گذار جمهوری اسلامی استفاده شده است، تنها واتس‌آپ است که محتوای پیام‌ها را کدگذاری می‌کند. با این حال متخصصان امنیت داده‌پردازی چندین بار وجود حفره‌های امنیتی در این نرم‌افزارها را تأیید کرده‌اند. کسانی که اینترنت را کنترل می‌کنند ( اینترنت کابلی، ۳جی و یا اج بی سیم خانگی) با کوششی بیشتر، امکان دست یابی به محتوای پیام‌ها را دارند. در سال ١٣٨٨ در پی خصوصی سازی عرصه ارتباطات در ایران، شرکت مخابرات، اصلی‌ترین شرکت ارتباطاتی و بزرگ‌ترین شرکت خدمات دهنده ایتنرنت کشور به تملک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمده است. سه اپراتور مهم تلفن همراه در ایران نیز در اختیار حکومت قرار دارند.

 

در تاریخ ۱۶ مهر،ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور «شناسایی و دستگیری» عاملان انتشار پیام‌های طنزآمیز در باره آیت‌الله خمینی را تأیید کرد.

 

گزارش‌گران بدون مرز با توجه به استفاده‌ی بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران از این نرم‌افزارهای و در برابر نبود اطلاعات کافی در باره‌ی خطر استفاده از آنها، از هر سه شرکت واتس‌آپ، وایبر و تانگو خواهان توضیح و اطلاعات مشخص در مورد موازین به‌کار گرفته شده از سوی آن‌ها برای حفظ امنیت کابران شد. تا امروز هیچ پاسخی به نگرانی سازمان داده نشده است. در برابر نبود پاسخی از سوی این سه شرکت، توصیه گزارش‌گران بدون مرز به استفاده‌کنندگان این نرم‌افزارها احتیاط برای تبادل داده‌های حساس است.

دوراهه‌ی سرکوب و توسعه اینترنت در ایران

حجم انتشار پیام‌های نه چندان تحسین آمیز در باره‌ی رهبر سابق جمهوری اسلامی را، مقامات حکومتی « توطئه ای» قلمداد کردند، تا امر بر مهار بیشتر شبکه اینترنت در ایران دهند.

 

احمد علم‌الھدی امام جمعه مشهد و یکی از روحانیان نزدیک به علی خامنه‌ای،با متهم کردن وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به «بزرگترین آفت» که « اوضاع اینترنت را به ھم می‌ریزد.» اعلام کرد : «رھبری دستور دادند که از افزایش سرعت اینترنت پرھیز شود با این حال شاھد این ھستیم که دستورالعمل ایشان را زیرپا گذاشتند و اینترنت امروز در جیب ھمه بچه‌ھا قرار دارد و این خود به تنھایی باعث توسعه فحشا در جامعه است.»

 

بسیاری از اعضای دولت از این میان محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با تأکید بر ضرورت « جایگزین ملی» نرم‌افزارها کاربردی چون واتس‌آپ، وایبر و تانگو اعلام کرد‌ه است «تا زمانی که جايگزينی برای اين شبکه‌ها در کشور نداشته باشيم دولت موافق مسدود کردن آنها نيست(...) و در این باره « دولت با سه دانشگاه برای طراحی این نرم افزارها قرارداد بسته است.»

 

از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲، چگونگی کنترل اینترنت در ایران به جدلی جدی در راس حکومت تبدیل شده است. رژیم تهران همچنان به توسعه اینترنت ادامه می‌دهد. بنا بر آمار رسمی انتشار یافته در سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت در کشور، وابسته به وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۴۹.۱۳ درصد است و تعداد کاربران نزدیک به ۳۷ میلیون نفر اعلام شده است. ایران یکی از کشورهای پر کاربر منطقه محسوب می‌شود. دولت حسن روحانی طرح اینترنت حلال (ملی) را رها نکرده است، اما به دلایلی از این میان اقتصادی خواهان انعطاف بیشتر در این زمینه است.

 

بنا بر اطلاعات رسمی منتشر شده در وب‌گاه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تنها در طی سال ۱۳۹۲ وارادت سخت‌افزار ( برای کامپیوتر و شبکه اینترنت) و گوشي تلفن همراه، از دو کشور چین بیش از دو میلیارد دلار (۲,۳۰۰,۶۳۲,۹۶۸ ) و از امارات متحده عربی بیش از یک میلیارد و نیم دلار (۱,۵۹۰,۵۴۰,۶۲۵) بوده است. صدها شرکت وارادت نرم‌افزار کامپیوتر و اینترنت که بسیاری از آن‌ها وابسته به سپاه پاسداران و مقامات حکومتی هستند، از این بازار پر منفعت بهرمند می‌شوند.
 

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مذاکرات اخیر با ایران

Posted: 09 Oct 2014 05:29 AM PDT

جرس: در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 هفته آینده در وین برگزار شود، آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه ای را درباره گفت و گوهای اخیرش با ایران بر سر جنبه های فنی برنامه هسته ای منتشر و اعلام کرده که نتوانسته در مذاکرات اخیر در زمینه افزایش بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران موفقیتی داشته باشد.

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «رویترز» با اشاره به بیانیه ای که آژانس درباره مذاکرات اخیرش با ایران منتشر کرده، می نویسد به نظر می رسد که آژانس نتوانسته در مذاکرات اخیر در زمینه افزایش بازرسی ها از برنامه هسته ای ایران موفقیتی داشته باشد.

به نوشته این خبرگزاری، در بیانیه آژانس که در پی مذاکرات دو روز گذشته با ایران منتشر شده، آمده است که گفت و گوها میان دو طرف ادامه خواهد یافت. اما در بیانیه مذکور تاریخ دقیقی برای ادامه گفت و گوها تعیین و اعلام نشده است. در این بیانیه آمده است که در مذاکرات اخیر دو طرف گفت و گوهایی را درباره اجرایی کردن دو گام عملی مربوط به مسائل مورد توجه آژانس انجام داده اند و مذاکرات در این زمینه در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: «در جریان دیدار اخیر در تهران، ایران هیچ ساز و کار جدیدی را [برای موضوع بازرسی ها] پیشنهاد نکرد. ایران و آژانس توافق کردند که بار دیگر و در زمانی که اعلام خواهد شد، با یکدیگر دیدار کنند». در همین حال، رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت و گوهای اخیر را «بسیار سازنده» خوانده است.

به هر حال، آن گونه که از متن بیاینه آژانس برمی آید، این نهاد تلاش کرده تا بار دیگر ضمن اتخاذ مواضع مبهم و کلی، مسئولیت عدم پیشرفت در گفت و گوها را به گردن ایران انداخته و بر ضرورت تأمین همه درخواست هایش در مذاکرات تأکید نماید.

طباطبایی: دادگاه غنچه قوامی سه‌شنبه آینده برگزار می شود/ با موکلم شنبه ملاقات می کنم

Posted: 09 Oct 2014 04:56 AM PDT

جرس: وكیل غنچه قوامی از تعیین وقت دادگاه موكلش در روز سه شنبه هفته آتی خبر داد.

 

سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا، با اعلام این خبر گفت: البته هنوز احضاریه ای به شكل رسمی به من ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: دادگاه رسیدگی به اتهامات موكلم شعبه 26 دادگاه انقلاب است.

وكیل غنچه قوامی در پاسخ به این سوال كه قرار بود شما امروز با موكل‌تان دیداری داشته باشید، آیا موفق به این دیدار شدید؟ اظهار داشت: من امروز نتوانستم با موكلم دیدار كنم چراكه كارشناس این پرونده به من گفت كه امروز امکان دیدار فراهم نیست و قرار شد روز شنبه با موكلم دیدار داشته باشم.

علیزاده طباطبایی در خصوص ارزیابی‌اش از این پرونده تصریح كرد: من قبلا نیز گفته‌ام كه ادامه بازداشت موكلم غیرقانونی است چراكه موكلم متهم به فعالیت تبلیغی علیه نظام است و براساس ماده 35 قانون آئین‌نامه دادرسی کیفری حداقل حكم زندان فرد، سه ماه است و این در حالی است كه موكلم 100 روز است كه در بازداشت بسر می‌برد.
 

انتشار جزئیات حملات تروریستی مرگبار در جنوب شرقی ایران

Posted: 09 Oct 2014 04:56 AM PDT

جرس: جزئیات حملات تروریستی دو روز اخیر در جنوب شرقی ایران که منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از ماموران انتظامی شد، منتشر گردید. عصر روز چهارشنبه اشرار مسلح با کمین‌کردن در مسیر پاسگاهی در سراوان سه مامور انتظامی را به شهادت رساندند و روز پنجشنبه نیز در عملیات تروریستی دیگری در ساعت 7:15 صبح به این پاسگاه تعدادی را مجروح کردند که برخی از این اشرار دستگیر شد‌ه‌اند.

 

صفر نعیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه گفت: رییس مجلس شورای اسلامی در رابطه با حادثه مرز سراوان با مسئولین امنیتی کشور وارد بحث و مذاکره خواهد شد و در رابطه این موضوع عکس‌العمل نشان خواهند داد.

وی اظهار کرد: اشراری که این کار را در مقام تروریست انجام می‌دهند و به پایگاه‌های مرزی ما از نظر جانی و مالی خسارت وارد می‌کنند محکوم هستند. تعدادی از افراد بیان کردند که فرماندهی مرزبانی و وزارت کشور در این راستا مقصر است؛ در حالی که این‌گونه نیست و کسانی که چنین اظهارنظری را داشتند قطعا از موقعیت جغرافیایی سراوان بی‌اطلاع هستند.

وی تصریح کرد: مرزبانان جمهوری اسلامی ایران همواره بیدارند و مسائل را آگاهانه رصد می‌کنند و درصدد رفع مشکلات موجود در مرزهای کشورمان نیز هستند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تعطیلی مجلس در هفته جاری به دلیل سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابی خود گفت: حتما رییس مجلس شورای اسلامی با مسئولین امنیتی شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور وارد بحث و مذاکره خواهد شد؛ زیرا رییس مجلس شورای اسلامی نسبت به این نوع مسائل حساس هستند و قطعا عکس‌العملی را نشان خواهند داد.

وی ابراز امیدواری کرد که بررسی‌های بیشتر در رابطه با این حادثه با بازگشت نمایندگان از حوزه انتخابیه صورت گیرد.

به گزارش ایسنا به دنبال حادثه‌ای که شب گذشته و امروز صبح در سراوان اتفاق افتاده، جلسه شورای تامین برگزار شد و اقدامات استانداری برای دستگیری عوامل این حملات آغاز شده است.

علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در گفت‌وگویی کوتاه با خبرگزاری ایسنا ضمن تایید حادثه شب گذشته و صبح امروز در پاسگاه سراوان، گفت: کشور همسایه در کنترل مرز باید دقت بیشتری انجام دهد.

وی ادامه داد: عمده اتفاقاتی هم که در مرز می‌افتد مربوط به قصور طرف پاکستانی است.

اوسط هاشمی تاکید کرد: اقدامات لازم برای دستگیری عوامل درگیری‌های دیشب در دست اجرا است.

نماینده سراوان در مجلس نیز حوادث شب گذشته و صبح امروز پاسگاه آسپیچ سراوان را تشریح کرد و گفت: اشرار دیشب پس از انجام عملیات تروریستی ماشینی را به داخل پاسگاه بردند که حامل بمب بوده است و ساعت 7:15 صبح امروز این ماشین منفجر شده که باعث مجروح شدن سه یا چهار نفر از اعضای پاسگاه شده است.

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حوادث دیشب و صبح امروز پاسگاه سراوان، اظهار کرد: دیشب چند نفر به پاسگاه سراوان زنگ زدند و گفتند در چند کیلومتری سراوان درگیری صورت گرفته است. سه نفر از ماموران نیروی انتظامی خود را به این مکان رساندند اما متاسفانه این یک تله بوده است و این برادران توسط اشرار به شهادت رسیدند.

وی درباره اجساد شهدا و اینکه گفته می‌شود اشرار اجساد را با خود برده‌اند، بیان کرد: خیر اینطور نیست و اجساد شهدا اکنون در سردخانه بیمارستان سراوان است.

میرمرادزهی با اشاره به انفجار صبح امروز در پاسگاه سراوان، گفت: گویا اشرار دیشب پس از انجام عملیات تروریستی ماشینی را به داخل پاسگاه بردند که حامل بمب بوده است و ساعت 7:15 صبح امروز این ماشین منفجر شده که باعث مجروح شدن سه یا چهار نفر از اعضای پاسگاه شده است.

این نماینده مجلس روایت کرد: عصر روز چهارشنبه اشرار مسلح با پلیس 110 تماس گرفته و ماموران انتظامی را به خارج از شهر کشانده و در مسیر راه با کمین‌کردن، سه مامور انتظامی را به شهادت رساندند و روز پنجشنبه نیز ، ماشینی را که شب گذشته پس از عملیات تروریستی خود به داخل پاسگاه برده بودند و حامل بمب بود در ساعت 7:15 صبح منفجر کردند که این انفجار باعث مجروح شدن سه نفر از اعضای پاسگاه شد.

فرمانده نیروی انتظامی نیز در واکنش به دو حادثه تروریستی در سراوان گفت: قابل قبول نیست که خاک پاکستان به محلی امن برای تروریست‌ها تبدیل شود.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در حاشیه سومین گردهمایی موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی انتظامی در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه شب گذشته به دنبال تماس درخواست کمک در منطقه آسپیچ که با هدف فریب انجام شده بود، همکاران ما در راه اعزام به محل بودند که از سوی تروریست‌ها مورد حمله قرار گرفتند و سه نفر از آنها به شهادت رسیدند.

احمدی‌مقدم با اشاره به بررسی‌ها و تحقیقات برای برخورد با عاملان این حادثه تروریستی اظهار کرد: ما تأکید کرده بودیم که با توجه به اینکه ممکن است چنین فریب‌هایی وجود داشته باشد همکاران ما در این مناطق به ویژه در هنگام شب با یک وسیله تردد نکنند که این موضوع در حال بررسی است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه مراتب اعتراض نسبت به این موضوع را بیان کرده‌ایم، تصریح کرد: صبح امروز نیز در حمله‌ای که با سلاح‌های سنگین به یکی از پاسگاه‌های ما شد، متأسفانه یکی از مأموران ما به شهادت رسید.

فرمانده ناجا خواستار ورود دستگاه دیپلماسی به این موضوع و فعال عمل کردن آن شد و گفت: قابل قبول نیست که خاک پاکستان به محل امنی برای تروریست‌ها تبدیل شود.

هم‌چنین سردار حسین رحیمی، رییس پلیس سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از حمله خمپاره‌ای اشرار و گروهک‌ های تروریستی معاند نظام در یک پاسگاه مرزی در سراوان خبر داد و افزود: در پی این حادثه یک درجه دار ما به شهادت رسید و یک سرباز نیز مجروح شد.

پس از حمله شب گذشته، عوامل ترور شناسایی و برخی از آنها دستگیر شدند

رحیمی با اشاره به حمله تروریستی روز گذشته اشرار به ماموران انتظامی که منجر به شهادت سه تن از آنها شد، خاطر نشان کرد: پس از این حادثه ما به سرعت این افراد را شناسایی کرده و تعدادی از اعضای این گروه را دستگیر کردیم. اما از آنجایی که آنها از این اقدام پلیس غافلگیر شدند سعی کردند در ساعت هفت صبح روز پنجشنبه با حمله مجدد به پاسگاه مرزی ما این موضوع را تلافی کنند.

وی با بیان این که حملات این اشرار با هوشیاری ماموران دفع شد، تصریح کرد: در منطقه اشرافیت کامل داریم و با اشرار برخورد قاطعی خواهیم کرد و ضربه سنگینی به آنها وارد خواهیم آورد.

رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا اسامی یک مجروح و شهدای این حادثه را اعلام کرد.

به گفته وی، در حمله اشرار مسلح که صبح امروز به یکی از پاسگاه‌های مرزی سراوان صورت گرفت، درجه دار پرویز کیخایی شهید و سرباز وظیفه شمس‌آبادی زخمی شد.

وی ادامه داد: شب گذشته نیز اشرار مسلح به پاسگاه مرزی حمله کردند که درجه دار جانعلی‌پور، گروهبان یکم مصطفی مالکی و سرباز وظیفه محمدرضا نظریان به شهادت رسیدند.

عصر روز گذشته اشرار مسلح با پلیس 110 تماس گرفته و ماموران انتظامی را به خارج از شهر کشانده و در مسیر راه با کمین‌کردن، هر سه مامور انتظامی به نامهای ستوان آیت جانعلی پور، گروهبان یکم مرتضی مالکی و سرباز وظیفه محمد رضا نظریانی را به شهادت رساندند.

در اخبار منتشر شده در این زمینه آمده است که گروهک موسوم به جیش‌العدل مسوولیت عملیات تروریستی چهارشنبه شب در سراوان را بر عهده گرفته‌اند.

روز گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از شهادت سه مامور ناجا در حین انجام وظیفه در سراوان خبر داد و در تشریح جزئیات این خبر گفت: حوالی ساعت 19:10 امروز (چهارشنبه) تماسی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 برگزار شد و در آن اعلام شد که عده‌ای اقدام به مزاحمت برای چند خانواده در یکی از روستاهای سراوان کرده اند.

وی با بیان این که بلافاصله ماموران به آدرس اعلامی اعزام شدند، افزود: در میانه راه گروهی از اشرار که در میانه راه کمین کرده بودند به سمت همکاران ما تیراندازی کردند و موجب شهادت سه نفر از آنها شدند.

فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان با بیان این که این تماس برای فریب ماموران انجام شده و صحت نداشت، گفت: متاسفانه یک افسر، یک درجه دار و یک سرباز وظیفه ما به شهادت رسیدند.

به گفته وی، در جریان این حادثه مورد مصدومی وجود نداشته است.

رحیمی با بیان این که عاملان این جنایت شناسایی شده اند، افزود: برخی از گروه های معاند نظام در خارج از کشور اطلاعیه هایی در این خصوص داده اند اما همکاران من در نیروی انتظامی پیگیر این پرونده هستند و برخی از عاملان این جنایت نیز شناسایی شده اند.

وی تأکید کرد: پلیس با عاملان این جنایت قاطعانه و در چهارچوب قانون برخورد خواهد کرد.

چراغ سبز مجلس به انصار‌حزب‌الله

Posted: 09 Oct 2014 04:55 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: تحلیل‌ها درباره عقب نشینی انصار حزب‌الله از راه‌ اندازی گشت‌های خیابانی ظاهرا چندان درست نبود و این تشکل حالا به لطف تصویب طرح « حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر » از پشتوانه قانونی برای اقدام‌های خود برخوردار خواهد شد. 

هرچند هنوز فاصله زیادی تا تبدیل این طرح به قانون باقی مانده است اما به نظر می‌رسد که انصار حزب‌الله در حال بسیج‌ نیروهای خود است و سرانجام مانور خیابانی‌اش را آغاز می‌کند.


عقب نشینی تاکتیکی


وزارت کشور پیشتر به انصار حزب الله هشدار داده بود که اگر نیروهای خود را برای آنچه مبارزه با « بدحجابی » خوانده می‌شود به خیابان بیاورد با این نیروها برخورد خواهد کرد. هشدارهای دولت در کنار مذاکراتی بود که با چهره‌های ارشد این تشکل انجام می‌شد و نتیجه مذاکرات روز ۳۱ شهریور از سوی « سعید المنتظر مهدی » معاون اجتماعی نیروی انتظامی اعلام شد.

او گفت که «آقای محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله در دیدار با رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا درخواست دریافت مجوز فعالیت امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کرده بود، که پس از مدتی بحث و تبادل نظر مقرر شد انصار حزب‌الله روی طرح خود تجدیدنظر کرده و از قالب‌ها و ظرفیت‌های رسمی و موجود نظام استفاده کنند.» همین اظهارات بود که به عقب نشینی انصارحزب الله از مانور خیابانی تعبیر شد با این حال ظاهرا عقب نشینی این تشکل تاکتیکی برای خرید وقت تا زمان قانونی شدن طرح « حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» بوده است. بر اساس این طرح که کلیات آن روز چهارشنبه ( ۱۶ شهریور) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید٬ هیچ فرد یا نهادی حق ندارد مانع از اجرای « امر به معروف و نهی از منکر » بشود و در صورت بروز درگیری در این زمینه، مجازات کسانی که علیه امر به معروف‌کنندگان اقدامی کنند سختگیرانه خواهد بود.

در این طرح همچنین به سازمان بسیج هم این وظیفه داده شده است که افرادی را برای انجام امر به معروف و نهی از منکر سازماندهی کند. ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر هم از این اختیار بهره‌مند شده که برای تجمع‌ علیه آنچه از سوی منکر « منکرهای موجود در جامعه» خوانده‌ شده٬ مجوز صادر کند. طرح با ۱۵۶ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده به تصویب رسید و برآیند آرا نشان می‌دهد که محافظه‌کاران پارلمان در این زمینه با هم اشتراک‌های جدی دارند.

 

نوبت خط و نشان کشیدن

یکی از انگیزه‌های مجلس از تمرکز روی موضوع حجاب احتمالا به تلاش این نهاد برای اعمال فشار علیه دولت روحانی مربوط است. دولتی که به حامیان جوان خود وعده گسترش آزادی‌های اجتماعی را داده بود و حالا خود را در موقعیتی دشوار برای برآورده کردن این وعده می‌بیند. بی تفاوتی دولت در مقابل اقدام‌های مجلس یا انصار‌حزب‌الله باعث ایجاد نارضایتی در پایگاه اجتماعی رای‌دهنده‌ها به روحانی خواهد شد و برخورد با نهادهای محافظه‌کار هم هزینه‌های سیاسی آشکاری را به همراه خواهد آورد. در نتیجه موقعیت کنونی برای رییس‌جمهوری ایران سخت است. او روز سوم خردادماه در سخنانی به تندروها توصیه کرد که « اینقدر در زندگی مردم مداخله نکنید، ولو به خاطر دلسوزی؛ بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی‌توان با زور و شلاق مردم را به بهشت برد.» سخنان او با موجی از واکنش‌های خشم‌الود از سوی تندروها روبرو شد و اتفاقا آنها را مصمم‌تر کرد که با دولت درباره آزادی‌های اجتماعی وارد ستیز‌ جدی‌تری شوند.

وضعیت آینده را به راحتی نمی‌توان پیش‌بینی کرد. مجید انصاری معاون پارلمانی دولت پس از تصویب کلیات طرح « حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در سخنانی حاکی از نارضایتی نسبت به تصمیم مجلس برای بازگذاشتن دست تندروها گفت که «در این صورت تکلیف وزارت کشور چیست؟ اگر ناامنی به وجود آید چه کسی پاسخگوی آن خواهد بود؟» نگرانی و نقد او از سوی تصویب‌کننده‌های مورد اعتنا قرار نگرفته است به طوری که « مرتضی آقا تهرانی » رییس کمیسیون مشترک قضایی- فرهنگی مجلس از دولت خواست به جای « نقدهای بیهوده» به اجرایی شدن طرح کمک کنند. تشکل انصار حزب‌الله به عنوان برنده اصلی طرح مجلس در تدارک تقویت و سازماندهی‌ نیروهایش است. گزارش‌ها حاکی است که این تشکل یک سامانه پیامکی راه‌اندازی کرده و مردها با پیام « یا حسین » و زنها با پیام « یا زینب » آمادگی خود را برای پیوستن به گشت‌ها ابراز می‌کنند. دبیرکل انصار حزب‌الله در جلسه توضیحی برای اعضای این تشکل در روز ۱۰ مهرماه گفت که آنها قرار نیست به تذکر زبانی بسنده کنند بلکه کار ستادی را مدنظر قرار می‌دهند. او گفته بود هدف این است که « بتوانیم به آنهایی که باید حالی کنیم، حالی بکنیم که بابا جمع کن این بساط‌ رو!» حالا کار آنها برای این خط و نشان کشیدن با طرح تصویب شده توسط مجلس راحت‌تر از پیش خواهد بود و دولت وضعیت پیچیده‌تری برای مواجهه پیدا خواهد کرد.