جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


توقیف نشریه دانشجویی پژواک و فشار مقامات دانشگاه جهت برکناری اعضای تحریریه

Posted: 15 Oct 2014 04:41 AM PDT

جرس: پس از توقیف نشریه دانشجویی «پژواک» معاون فرهنگی و رئیس کمیته نظارت بر مطبوعات دانشگاه شاهد در تلاش است از هرگونه فعالیت هیات تحریریه این نشریه جلوگیری کند.

 

به گزارش نشریه نیمکت، «پژواک» ۳ خرداد ماه با دستور محسن فرمهینی‌فراهانی، معاون فرهنگی دانشگاه شاهد توقیف شده است.

یکی از نویسنده‌های این نشریه توضیح می‌دهد: «ابتدا به ما گفتند اگر می‌خواهید این نشریه را ادامه دهید باید اسم آن را عوض کنید.»

او این واهمه از نام «پژواک» را به‌دلیل جا افتاده بودن آن در بین دانشجویان مرتبط دانست و افزود: «بعد از مخالفت ما اعلام کردند که سردبیر و مدیرمسوول فعلی باید برکنار شوند و از اعضای شورای مرکزی شورای صنفی انتخاب شوند.»

با وجود این‌که دانشجویان فعال این دانشگاه سردبیر و مدیرمسوول را طبق خواسته غیرقانونی کمیته نظارت بر نشریات تغییر دادند، ممانعت‌های معاون فرهنگی تمام نشد. این دانشجوی دانشگاه صنعتی شاهد ادامه داد: «شهریورماه برای جشن جدیدالورودها قصد از سرگیری نشریه را داشتیم و می‌خواستیم در این جشن یک شماره توزیع کنیم. اما بدون اعلام هیچ‌گونه دلیل رسمی و هیچ حکم کتبی سردبیر جدید را نپذیرفتند و اجازه ادامه فعالیت ندادند.»

او توضیح می‌دهد: «نشریه «پژواک» تنها نشریه‌ منتقد در دانشگاه شاهد و متعلق به شورای صنفی دانشگاه بود که به جرم مصاحبه با علی مطهری نماینده مجلس و استفاده از رنگ سبز توقیف شد. مسوولان دانشگاه از ابتدای انتشار این نشریه همواره به دنبال یافتن فرصت و بهانه‌ای برای تعطیلی آن بودند اما به دلیل محبوبیت آن در میان دانشجویان از این کار پرهیز می‌کردند.»

به گفته این دانشجو «اکنون فقط بسیج و انجمن مستقل اسلامی دارای نشریه در دانشگاه شاهد هستند.»

محسن فراهانی، معاون فرهنگی دانشگاه درباره این رفتار خلاف آیین‌نامه با دانشجویان توضیح می‌دهد: «این دانشجوها افراد جدیدی را معرفی کردند. اگر با شروع فعالیت پژواک مخالفت کردیم به این دلیل بود که جواب استعلام آموزشی و حراست حوزه‌ها هنوز نیامده است.»

او افزود: «ما حتی این موضوع را کتبا به آن‌ها اعلام کردیم. دانشجویان از منظر خودشان به قضیه نگاه می‌کنند. از شما هم می‌خواهیم این موضوع را پوشش ندهید.»

 

کشاورز: استقلال وکلا به معنی استقلال از تشکیلات دولتی است

Posted: 15 Oct 2014 04:10 AM PDT

جرس: رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری های ایران گفت: استقلال وکلا برخلاف آنچه که برخی سعی دارند در ارکان عموم القا کنند به مفهوم تمایل به خودمختاری نیست بلکه استقلال از تشکیلات دولتی و حکومتی است.  

 

به گزارش ایرنا، «بهمن کشاورز» روز چهارشنبه در نشست خبری در خصوص لایحه جامع وکالت و آزمون وکالت سال 93 گفت : در حال حاضر طرحی با 47 امضا در مجلس مطرح است که این طرح بسیاری از مشکلات موجود در لایحه جامع وکالت را ندارد.

 

وی اضافه کرد: در مجلس پیشین این طرح با 157 امضا به مجلس تقدیم و اعلام وصول شد و طرحی که بیش از 150 امضا داشته باشد می توان آن را تصویب شده دانست اما با پایان دوره مجلس پیشین این طرح از روند قانونگذاری خارج شد.

 

رییس اتحادیه کانون وکلا افزود: در مجلس جدید طرح جامع وکالت مجدد امضا شد و از دیدگاه کانون وکلا این طرح به استانداردهای وکالت در سطح جهانی بسیار نزدیک است.

 

وی تاکید کرد: بدیهی است تمام ساخته های ذهن و دست بشر دارای مشکلاتی است اما این طرح نسبت به لایحه ای که قوه قضاییه به دولت ارایه کرده بود و حتی بعد از اصلاحاتی که دولت روی آن انجام داد، کمتر است.

 

کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا در تدوین لایحه جامع وکالت سیاسی کاری شده است یا خیر؟ گفت: در اینکه دکتر حسن روحانی رییس جمهوری حقوقدان است و پروانه وکالت دارد تردیدی نیست هرچند ایشان پروانه وکالت خود را تمدید نکرده اند.

 

وی ادامه داد: معاونان حقوقی و پارلمانی رییس جمهور نیز حقوقدان هستند و پروانه وکالت دارند اما چون سمت دولتی گرفته اند پروانه خود را تودیع کرده اند.

رییس اتحادیه کانون وکلا ادامه داد: لایحه وکالت را قوه قضاییه در راستای اجرای ماموریتی که از سوی مجلس و طبق ماده 212 قانون برنامه 5 توسعه برعهده این قوه گذاشت تنظیم کرده است بنابراین دیدگاه های قوه قضاییه بر این لایحه غلبه دارد.

 

کشاورز تاکید کرد: اگر در زمان تدوین این لایحه با کانون های وکلا مشورت می شد به طور قطع متن لایحه تعدیل می شد و احتمالا قسمت هایی که بعد مورد استفاده قرار گرفت از همان روز اول تدوین نمی شد.

 

نامبرده ادامه داد: اینکه در تدوین لایحه ای چون وکالت بحث سیاسی وجود دارد یا خیر؟ چیزی نیست که ما بدانیم و نسبت به آن معترض شویم چرا که ما تنها بر مبنای استدلات حقوقی و اصولی عمل می کنیم.
 

نخست‌وزیر عراق: بغداد امن است/ صلاح‌الدین بزودی آزاد می‌شود

Posted: 15 Oct 2014 04:10 AM PDT

ادعای جدید داعش: این جنگ صلیبی است
جرس: گروه تروریستی داعش در شماره جدید نشریه خود تهدید کرد که واتیکان پایتخت مسیحیان کاتولیک جهان را اشغال و ساکنان آن را به اسارت خواهد گرفت. همزمان با تشدید حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه مواضع گروه داعش در اطراف شهر کوبانی شمال سوریه، برخی گزارشها حاکیست پیکارجویان این گروه اسلامگرای افراطی به پیشروی های خود به سمت شهر بغداد، پایتخت عراق، ادامه می دهند. این درحالیست که نخست‌وزیر عراق امروز اعلام کرد بر خلاف شایعه‌های منتشرشده، بغداد، امن و تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی است

 

به گزارش ایرنا، روی جلد آخرین شماره مجله داعش که 'دابق' نام دارد و به زبان های عربی و انگلیسی در اندونزی چاپ می شود، پرچم سیاه داعش دیده می شود که به نشانه عزم این گروه برای حمله و اشغال واتیکان و میدان 'سنت پیتر' رم (پایتخت ایتالیا) به اهتزاز در آمده و روی آن نوشته شده است: حمله صلیبی ها در این جنگ شکست خورده.

 

داعش در داخل صفحات این شماره مجله دابق، شهر رم که واتیکان در آن واقع شده است را تهدید به اشغال، شکستن همه صلیب ها و به اسارت بردن زنانش کرده و وعده داده که به این هدف جامعه عمل می پوشاند.

 

داعش به نقل از یکی از سرکردگانش به نام 'ابومحمد العدنانی' می افزاید: اگر ما نتوانیم رم را اشغال کنیم فرزندان ما نسبت به این کار اقدام خواهند کرد و کودکان این شهر را در بازارها به عنوان برده خواهند فروخت.

 

دستگاه امنیتی واتیکان ماه گذشته اعلام کرد که به دنبال تهدیدهای داعش، تدابیر امنیتی از جمله اعمال محدودیت پروازها بر فراز شهر واتیکان را تشدید کرده است.

 

لازم به ذکر است؛ داعش علاوه بر فعالیت های تروریستی در سوریه، طی ماه های گذشته با حمله به عراق بخش های وسیعی از این کشور را به تصرف خود درآورده و در این مناطق 'خلافت' خودخوانده اعلام کرده است.

 

پیشروی داعش به سمت بغداد

همزمان با تشدید حملات هوایی ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا علیه مواضع گروه داعش در اطراف شهر کوبانی، پیکارجویان این گروه اسلامگرای افراطی به پیشروی های خود به سمت شهر بغداد، پایتخت عراق، ادامه می دهند.

 

به گزارش یورونیوز، بر اساس گزارش ها، حمله انتحاری اعضای این گروه در یکی از شهرهای شیعه نشین در استان انبار در حومه بغداد مرگ ۲۵ تن از جمله یک عضو پارلمان عراق را در پی داشت.

 

 

در جریان حملات شبه نظامیان داعش به مناطق حومه بغداد از روز یکشنبه تاکنون دست کم ۷۷ تن جان باخته اند.

 

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در سخنانی از پیش بینی خود برای انجام یک عملیات “دراز مدت” علیه نیروهای گروه “دولت اسلامی” خبر داده است.

 

وی گفت: “ کاملا واضح است که در این مورد ما همزمان برای مقابله با ستیزه جویان داعش در استان انبار نیز اقدام خواهیم کرد و واقعا از شرایطی که در اطراف شهر کوبانی در سوریه در جریان است نیز نگرانیم. این خود نشان می دهد که داعش در هر دو سمت هم در سوریه و هم در عراق یک تهدید است و حملات هوایی نیروهای ائتلاف نیز در هر دو منطقه ادامه خواهد یافت.”

 

ائتلاف بین المللی در گزارشی اعلام کرده که طی دو روز گذشته ۲۱ حمله در داخل و اطراف کوبانی علیه مواضع داعش انجام داده و این امر کند شدن روند پیشروی این گروه را در پی داشته است.

 

نخست‌وزیر عراق: بغداد امن است/ صلاح‌الدین بزودی آزاد می‌شود

در گزارشی دیگر اینکه؛ نخست‌وزیر عراق امروز اعلام کرد بر خلاف شایعه‌های منتشرشده، بغداد، امن و تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی است.
 

به گزارش فارس، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق امروز اعلام کرد که بر خلاف شایعه‌های منتشر شده، بغداد امن و تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی است.

به گزارش پایگاه خبری «السومریه نیوز» عراق، العبادی که روز چهارشنبه به استان جنوبی «ذی‌قار» رفت و در جشن فارغ‌التحصیلی دوره هفتادوششم دانشکده نظامی این استان حضور یافت، اعلام کرد که «شایعاتی که برخی رسانه‌ها درباره بغداد منتشر کرده‌اند صحت ندارد و بغداد امن و تحت کنترل نیروهای امنیتی است».

 

نخست‌وزیر عراق همچنین استان دیالی (در شرق عراق) را نیز تحت کنترل نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی دانست و با اشاره به استان صلاح‌الدین (در شمال پایتخت) اعلام کرد که این استان نیز بزودی (از دست گروهک داعش)‌ آزاد خواهد شد.

 

وی همچنین به قضیه جنایت داعش در پایگاه «اسپایکر» اشاره کرد و گفت که دولت بزودی عاملان (مقصّـر در) این حادثه را شناسایی و به شکلی عادلانه مجازات خواهد کرد.

 

جنایت داعش در اسپایکر مربوط به خردادماه گذشته است که گروه تروریستی داعش حدود 1700 دانشجوی دانشکده نیروی هوایی این پایگاه نظامی واقع در استان صلاح الدین عراق را اسیر و بسیاری از آنان را به صورت کاملا وحشیانه به قتل رساند. برخی خانواده‌های قربانیان معتقدند که برخی مسئولان این پایگاه در به وجود آمدن این حادثه مقصرند.
 

اخضر ابراهیمی: ایران باید بخشی از راه حل مقابله با گروه داعش باشد

Posted: 15 Oct 2014 04:01 AM PDT

جرس: نماینده سابق سازمان ملل در سوریه از مشارکت ایران در مقابله با داعش حمایت کرده است.

 

به گزارش بی بی سی، اخضر ابراهیمی که پیشتر نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه بود، گفته که لازم است ایران بخشی از هر اقدام سیاسی و نظامی در جهت جلوگیری از پیشروی نیروهای  داعش  در عراق و سوریه باشد.

ابراهیمی به بی‌بی‌سی گفته است که نفوذ ایران در عراق بیشتر از آمریکاست و برای بحران سوریه و عراق باید یک راه حل منطقه‌ای یافت شود.

وی افزوده است که در ماه آوریل سال جاری به شورای امنیت سازمان ملل در مورد تهدیدی که داعش متوجه عراق خواهد کرد هشدار داد اما به هشدار او توجهی نشد.

آقای ابراهیمی که به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در صدد خاتمه دادن به جنگ داخلی سوریه بود در ماه مه سال جاری از این سمت کناره گرفت.

اظهارات آقای ابراهیمی در این مورد که ایران باید بخشی از راه حل بحران کنونی باشد در حالی انتشار می یابد که چند روز پیش، وزیر خارجه عربستان سعودی، با متهم کردن ایران به "اشغال نظامی" عراق و سوریه، گفت که ایران "بخشی از مشکل" منطقه است. پیش از آن نیز دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه ای اظهار داشته بود که در گفت وگو پیرامون بحران سوریه، به وزیر خارجه ایران گفته است "شما هم بخشی از مشکل هستید و هم بخشی از راه حل."

ارتش عراق متحول می‌شود/ حمله به موصل در دستور کار ارتش/بعثی‌ها عامل اصلی ناآرامی‌های عراق

Posted: 14 Oct 2014 11:40 PM PDT

جرس: رئیس ستاد مشترک ارتش عراق با اشاره به تغییر و تحولات گسترده در مجموعه امنیتی عراق، از حمله قریب الوقوع به مواضع تروریست‌ها در موصل خبر داد.

 

ژنرال "بابکر زیباری" رئیس ستاد مشترک ارتش عراق از ایجاد تغییر و تحولات گسترده در مجموعه امنیتی عراق خبر داد.


وی اظهار داشت: بازنگری در ساختار دفاعی و نظامی عراق پس از رخدادهای یک سال گذشته و حمله داعش و تصرف موصل ضروری و حیاتی است و این تغییرات از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح آغاز شده است.

 

به گزارش تسنیم، رئیس ستاد مشترک ارتش عراق معتقد است تغییرات فعلی، ارتش و گارد امنیتی عراق را بسیار آزموده خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد این تغییرات بتواند ارتش عراق را متحول کند.


زیباری درباره وضعیت فعلی جنگ و توان نیروهای دفاعی عراق گفت: ارتش عراق پس از سقوط صدام تاکنون مدام در حال جنگ بوده است ، در این ١١ سال مدام ارتش و همه نیروهای دفاعی کشور در حال جنگ با گروهای تروریستی بوده اند؛ در مقطعی شاید این گروه‌های تروریستی بتوانند پیشروی کنند و غیر نظامیان را بکشند اما مطمئنا پیروزی برای عراق و ارتش عراق خواهد بود.

 

ژنرال زیباری بدون اشاره به زمان دقیق انجام حمله موصل و پاکسازی این شهر بزرگ از لوث وجود تروریست های داعش ؛ تصریح کرد: موصل بخشی از عراق است و به زودی از وجود گروههای تروریستی پاکسازی خواهد شد.

 

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق که خود سالها پیش یکی از فرماندهان نیروهای پیشـمرگ کُرد بوده و سالیان متمادی علیه صدام جنگیده است معتقد است هنوز برخی در خیال بازگرداندن حکومت سابق عراق بسر می‌برند.

 

وی گفت: بسیاری از مشکلات امنیتی عراق ناشی از بازماندگان بعثی و هواداران گروههای تروریستی است ؛ آنها عامل اصلی نا آرامی‌های عراق هستند.

 

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق ایجاد تغییرات بنیادی در ارتش عراق را جزو اختیارات نخست‌ وزیر دانست و افزود: با توجه به مادە ٣٨ قانون اساسی عراق نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور حق ایجاد تغییر و تحول در ساختار امنیتی - دفاعی کشور را دارد.


زیباری حمله هوایی ائتلاف غربی علیه مواضع تروریست های داعش را خوب اما ناکافی توصیف کرد و گفت: این حملات خوب است و از یک سو جلوی پیشروی تروریست های داعش را می‌گیرد و سوی دیگر به ما کمک می‌کند که ساختار ارتش را دوباره بازسازی کنیم ، اما اگر بپرسید آیا این حملات کافی است؟ میگویم خیر هواپیماههای جنگی می‌تواند در مقیاس بیشتر و با دقت بهتری عمل کنند.

 

ژنرال بابکر نقش کشورهای همسایه عراق در تحولات اخیر را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: کشورهای همسایه باید دریابند که امنیت منطقه به هم وابسته است ؛ اگر آنها فکر کنند با نا آرام شدن عراق کشور خودشان در آرامش خواهد بود سخت اشتباه خواهند کرد.
 

ظریف: تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد

Posted: 14 Oct 2014 11:29 PM PDT

جرس: وزیر خارجه ایران گفت: در گفت‌وگوهای طولانی که با خانم اشتون داشتم و هم میان معاونان برگزار شد، موضوعات باقی‌مانده و راه‌های متفاوتی که برای حل و فصل این موضوعات مطرح شده بودند بررسی شدند.

 

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف شامگاه سه شنبه پس از دیدار با کاترین اشتون با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل نمایندگی دائم ایران در وین افزود: در این دور از مذاکرات در حال بررسی راه حل های ارائه شده برای پایان دادن به اختلافات هستیم. همانطور که بارها گفته شده است اختلافات قابل توجهی وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که این اختلافات غیرقابل حل وفصل است.

وزیرخارجه کشورمان گفت: ضروری است درباره روش‌هایی که هم جدی و هم با مقداری نو‌آوری برای حل و فصل این اختلافات مطرح می شود بحث شود اما این بحث ها زمان‌بر هستند و ممکن است این راه حل ها به گفت‌وگوی بیشتر نیاز داشته باشد.

وی گفت: البته این به آن معنا نیست که هنوز به راه حلی که مورد توافق همه باشد رسیده باشیم. به این معنا هم نیست که راه حل غیرقابل دسترسی باشد. همه معتقدند که این موضوع قابل حل است زیرا به واقع، برنامه هسته ای ایران یک برنامه صلح‌آمیز و یک واقعیت روی زمین است، به این معنا که دانش دانشمندان ما و فناوری که ما به دست آوردیم یک فناوری بومی است و همگان به این باور رسیده اند که نمی شود آرزو کرد این فناوری نباشد.

ظریف افزود: از این رو ضروری است بر روی راه حل‌ها کار شود و در مذاکرات سه‌شنبه درباره راه حل‌های متفاوتی که هر یک از کشورها مطرح می‌کردند بحث‌های جدی صورت گرفت البته تاکنون به یک جمع بندی مشترک نرسیده‌ایم اما معقدم در صورت وجود اراده سیاسی دستیابی به آن ممکن است.

وزیر خارجه کشورمان با اعلام اینکه از ظهر چهارشنبه به بعد ملاقات‌های سه‌جانبه با وزیر خارجه آمریکا و خانم اشتون برگزار می شود گفت: روز پنج شنبه هم جلسه ای با مجموعه کشورهای 1+5 در حد مدیران سیاسی خواهیم داشت زیرا معتقدیم حضور همه اعضای 1+5 برای رسیدن به راه حل ضروری است و بسیار خوب است که پنج شنبه از این فرصت برای رسیدن به نقطه مشترک استفاده کنیم.

ظریف افزود: این خواست جمهوری اسلامی ایران بود که علاوه بر مذاکرات با خانم اشتون و آمریکا، یک بار هم مذاکره با کل 1+5 باشد و به این دلیل است که روز پنج شنبه هم به مدت مذاکرات افزوده شد و این نشان دهنده اراده سیاسی در همه طرف ها است.

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: جمهوری اسلامی از ابتدا با توجه به سیاست های کلی نظام و نقطه نظرات مقام معظم رهبری که داشتن هرگونه سلاح های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام اعلام کردند، نیازی به سلاح های هسته ای ندارد و برهمین اساس احساس می کند که رسیدن به یک راه حل مفید است.

وی با بیان اینکه از ابتدا با اراده سیاسی و آمادگی کامل برای دستیابی به نتیجه به مذاکرات وارد شدیم گفت: امیدواریم که چنین وضعیتی هم در طرف مقابل وجود داشته باشد بنابراین جلسه روز پنج شنبه فرصتی برای مرور موضوعات مختلف با همه اعضای 1+5 است، اما الزاما به معنای ان نیست که یک وضعیت جدید، مثبت و یا منفی پیدا شده است.

بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر ظریف افزود: بارها گفته ام مذاکرات تا زمانی که به نتیجه نرسد هیچ اختلافی حل نشده است زیرا مجموعه ای به هم پیوسته از موضوعات است و ضروری است در همه موضوعات به نتیجه برسیم.

ظریف گفت: فکر می کنم زمانی که درنیویورک صرف شد و مذاکرات بسیار گسترده ای که در نیویورک انجام شد و پنج شنبه هم گذاشته خواهد شد قادر است راه حل های مطرح شده را بررسی کند و البته به هیچ وجه بحث توافق نیست و تا زمانی که روی همه موضوعات توافق نشود، روی هیچ موضوعی توافق نخواهد شد.

وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه زمان برای رسیدن به توافق وجود دارد گفت: بیش از 40 روز دیگر فرصت داریم و همانطور که گفتم درباره همه موضوعات راه حل هایی از سوی طرف های مختلف ارائه شده است اما تنها لازم است که در مورد این راه حل ها به جمع بندی برسیم و در قالب یک مجموعه و یک بسته با آن برخورد کنیم.

وزیر اطلاعات: مردم دیگر از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند

Posted: 14 Oct 2014 11:29 PM PDT

جرس: وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بدون اشاره به تداوم برخوردهای امنیتی در جامعه، معتقد است به دلیل عملکرد نهاد متبوع خود، "مردم اکنون از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند."

 

به گزارش ایسنا، وزیر اطلاعات همچنین اظهار داشت که وزارتخانه متبوع‌اش تمایلات شخصی را در تصمیم‌های خود دخالت نخواهد داد.

وزارت اطلاعات از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران شکایت نکرده است

به گزارش ایسنا  محمود علوی بعد از ظهر روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره دلایل پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات در مورد تخلفات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در این‌گونه مطالب کاملا فرامرزی عمل می‌کند» گفت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می‌شوند دو چیز را در کازیوی جلوی درب گذاشته و وارد وزارتخانه می‌شوند یکی موبایل خود و دیگری تمایلات سیاسی‌شان.

وی با تاکید بر این‌که «برای ما نیت‌ها،‌عنوان‌ها، خوشنامی‌ها و بدنامی‌ها مهم نیست» تاکید کرد: این امور مربوط به مراجع ذی‌صلاح خود است، ما کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهیم. ما این‌جا نمی‌ توانیم تمایلات شخصی را در تشخیص خود دخالت دهیم و در کار خود به گرایش‌های سیاسی افراد کاری نداریم.

وی هم‌چنین با تاکید بر این‌که «اوزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته تا آن را پس بگیرد» وظایف این وزارتخانه در تهیه اطلاعات مورد نیاز در مباحث امنیتی برای دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه را یاد آور شد و ادامه داد: ما در پرونده‌ها با نگاه حرفه‌ای بررسی‌های خود را انجام می دهیم تا مشخص شود آنچ‌ه که عنوان شده صحت دارد یا نه. حال اگر در پرونده‌ای اتهامی باشد که صحت آن برای ما احراز نشود، وظیفه شرعی خود می‌دانیم که آن را به دستگاه قضایی اطلاع دهیم.

وزیر اطلاعات همچنین از بررسی موردی در وزارتخانه متبوع خود خبر داد که بعد از احراز نشدن اتهامات فرد، موضوع از طریق قائم مقام وزارت به دفتر مقام  رهبری خبر داده شد و از آن‌جا نیز اعلام شد که وزارتخانه وظیفه شرعی دارد این مسئله را به دستگاه قضایی اعلام کند.

وی درباره وضعیت انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز تاکید کرد: هر انجمن صنفی اگر در چارچوب‌های صنفی عمل نکند مسوولی دارد اعم از وزارت کشور، ارشاد و آموزش و پرورش که باید با آن برخورد کنیم و در صورتی که آن انجمن صنفی فعالیت ضدامنیتی داشته باشد وزارت اطلاعات وارد می‌شود. غیرممکن است مجموعه‌ای مشکل امنیتی داشته باشد و وزارت از آن شکایتی کرده باشد و پس گرفته شود.

مسوولیت‌های نظام را باید به اهلش سپرد

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روند تأئید صلاحیت افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات در زمینه بررسی صلاحیت امنیتی کسانی که صلاحیت‌شان برای تصدی مسئولیتی در نظام مورد استعلام قرار می‌گیرد امانتدار است» گفت:‌ کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام عهده‌دار شود اهلیت‌اش باید مسلم شود که بخشی از آن اهلیت،‌ اهلیت امنیتی است. ما دو مسئولیت سنگین در حوزه داریم؛ یکی از آن‌ها سپردن مسئولیت‌های نظام به افراد دارای صلاحیت است و دیگری حفظ آبرو و حیث اجتماعی افراد؛ چراکه نمی‌توان با ارائه یک گزارش با آبرو و حیثیت آن‌ها بازی کرد.

علوی با تاکید بر «مشی افراد در حفظ حیثیت و آبروی افرادی که صلاحیت‌شان برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرد» گفت: وزارت مسئله تأئید صلاحیت افراد را از حوزه کار فردی سازمان خارج کرده و صورت جمعی به آن داده است. نظامنامه‌ای را تنظیم کرده؛ نظامنامه‌ای که هم صلاحیت را بررسی و هم از آسیب دیدن آبروی افراد جلوگیری می‌کند.

وی همچنین از تشکیل شورایی خبرداد که در آن‌ها حتی موارد استعلام‌های منفی نیز با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چنانچه امکانی برای تائید صلاحیت فرد وجود ندارد، مورد اعلام شود.

وی تاکید کرد: طرح وزارت اطلاعات در بررسی صلاحیت افرادی که برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرند این است که در کنار این‌که کمتر آسیب به حیثیت افراد وارد شود، شأن و جایگاه پست‌های نظام جمهوری اسلامی حفظ و به دست انسان‌های شایسته سپرده شود.

در برابر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هوشمندانه عمل کرده‌ایم

وزیر اطلاعات در ادامه در تشریح مهمترین اهداف سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ایران با تاکید بر این‌که «این سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام انواع روش‌ها را به کار می گیرند» در عین حال یادآور شد: سرویس‌های جاسوسی موصاد،‌ Sixx: A.M و CIA از جمله سرویس‌هایی هستند که مسیر خشونت را با ایران در پیش گرفته و اهداف منفی را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: سرویس‌های جاسوسی یادشده ممکن است مستقیما وارد شوند یا غیرمستقیم وارد شوند که جمع‌آوری اطلاعات داشته باشند. دنیا هم دنیای بیزینس اطلاعاتی است و در این فضا وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی است که هوشیاری خود را حفظ و عناصر را شناسایی و مدیریت کنند که تاکنون نیز در این حوزه هوشمندانه عمل کرده‌ایم.

وی از مراکز هسته‌ای، دفاعی، موشکی و تکنولوژیکی پیشرفته کشور به عنوان عرصه‌هایی یاد کرد که بیشتر از همه در معرض مخاطره قرار دارند. در مراکز یاد شده کارمندان وزارت اطلاعات آموزش‌های لازم را ارائه کرده‌اند و این آموزش‌ها که مورد استقبال نیز قرار گرفته، دشمن را تا کنون ناکام گذاشته است.

فرقی در بر خورد با جریان‌های افراطی که به وحدت جهان اسلام لطمه می‌زنند، قایل نیستیم

علوی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضع وزارت اطلاعات نسبت به جریاناتی که باعث تحریک اختلافات مذهبی خصوصا در بین شیعیان و اهل تسنن می‌شود، گفت: ایجاد اختلافات بین فرقه‌های اسلامی همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند از مهمترین اهداف دشمنان اسلام است؛ بنابراین هر کس در جهت دامن زدن به اختلافات حرکت کند در زمین دشمن بازی کرده و آب در آسیاب دشمن می‌ریزد.

وی با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در قبال این‌گونه حرکات نمی‌تواند بیکار بنشیند» به رویکرد اخیر این وزارتخانه در حوزه برخورد با کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی که در پی ایجاد تحریکاتی با هدف دامن زدن به اختلافات بین فرق اسلامی بودند، اشاره و از آن به عنوان سند مدعای خود در برخورد با اخلالگران در حوزه وحدت بین شیعه و سنی یاد کرد.

وی ادامه داد: کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی دربرنامه‌هایی در مسیر مغایر با وحدت دنیای اسلام حرکت می‌کردند، سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان نیز به آن‌ها وصل شده بودند و کمک مالی به آن‌ها پرداخت می‌کردند، هرچند این کمک‌های مالی با چند واسطه و با عنوان این‌که فردی می خواهد خمس و زکات خود را از این طریق پرداخت کند قرار می‌گرفت.

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «دستگاه اطلاعاتی تحرکات این حوزه را به خوبی رصد و به موقع با آن‌ها برخورد می‌کند» گفت: در این حوزه فرقی بین جریان‌های افراطی که به وحدت جهان اسلام لطمه می‌زند اعم از این‌که شیعه یا سنی وجود ندارد.

اقدامات داعش را پیش‌بینی و گزارش کرده بودیم

وی درباره میزان تسلط وزارت اطلاعات بر تحرکات گروه بعثی داعش در عراق نیز با یادآوری این‌که «تحرکات این گروه در خارج از مرزهای ایران است» گفت: با این وجود از آن‌جایی که بحث داعش امنیت و منافع ما را تهدید می‌کند، دستگاه های امنیتی ما باید ناگزیر مقابل آن حساسیت داشته باشند.

وی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات سال‌ها پیش بیرون از مرزها با کشورهایی که امنیت آن‌ها به واسطه فعالیت داعش به چالش کشیده شده بود همکاری داشت» گفت: ما برنامه‌های داعش را پیش‌بینی کرده بودیم و به مقامات مسئول نظام اطلاع دادیم. ما در وزارت اطلاعات قدم به قدم اقدامات داعش را در عراق به مسوولان گزارش کردیم. اقداماتی که بر پایه آن‌ها پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شد که اگر این پیش‌بینی‌ها نبود عراق و سوریه وضع دیگری داشت.

علوی با تاکید بر «رصد کامل فعالیت داعش بر اساس دستگاه‌های امنیتی کشورمان» تصریح کرد: چنانچه احساس کنیم فعالیت داعش مسائل امنیتی ما را تهدید می‌کند وارد می‌شویم.

وی همچنین از برخورد و دستگیری عناصری در داخل کشور خبر داد که در آستانه و یا در حال همکاری با گروه تروریستی داعش بودند.

رسانه‌ای شدن اخبار مفاسد اقتصادی باید برنامه‌ریزی شده باشد

وی به تشریح برنامه‌های وزارت اطلاعات در حوزه برخورد با مفاسد اقتصادی پرداخت و با یادآوری این‌که «پویایی و بالندگی یک جامعه درگروی برخورداری از اقتصادی شکوفا و مولد است» به جایگاه امنیت در این حوزه اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت‌های جدی دارد و تا به حال کوشش کرده هرجا ناامنی برای سرمایه‌گذاری بوده آن را برطرف کند و برای فعالان اقتصادی امنیت خاطر ایجاد کند.

وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «در حوزه ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی وزارت اطلاعات تاکنون تلاش‌های زیادی انجام داده و این را ادامه خواهد داد.» در عین حال یادآور شد: اما فساد اقتصادی مانند فعالیت اقتصادی شفاف نیست و خیلی ساده نیست و پی بردن به آن نیازمند اشراف اطلاعاتی دارد که با هوشیاری سربازان گمنام تاکنون توانسته‌ایم اشراف اطلاعاتی داشته و به موقع با این مفاسد برخورد کنیم.

وی درباره رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی نیز با تاکید بر این‌که «رسانه ای کرد ن اخبار مربوط به این مفاسد نه باید صد در صدی باشد و نه صددر صدی رها شود» تاکید کرد: باید یک برنامه‌ریزی رسانه‌ای در حوزه اخبار مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد و انعکاس رسانه‌ای اخبار باید به نحوی باشد که تاثیر مثبت داشته باشد.

وزارت اطلاعات در برابر دست‌های آلوده نمی‌تواند کاری انجام دهد

وی همچنین درباره موضع این وزارتخانه درباره بازگشت نخبگان و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به ایران تاکید کرد:‌ صاحب سرمایه بودن،‌ صاحب توانمندی علمی بودن هرگز برای دستگاه اطلاعاتی یک نکته منفی نیست. افراد می‌توانند بیایند و بروند و در این زمینه برای بازگشت به کشور زمینه مساعد است. اگر بازنمی‌گردند ممکن است دلایل دیگری داشته باشد وممکن است خدای نکرده دست‌شان به جایی آلوده باشد و در این زمینه دستگاه اطلاعاتی کاری نمی‌تواند انجام دهد.

علوی تصریح کرد: اصل حضور نخبگان و فرهیختگان به نفع جامعه است و وزارت اطلاعات سعی می‌کند در رفع مشکل آن‌ها کار کند تا به راحتی رفت و آمد داشته باشند.

وی افزود: به صورت عمومی صاحبان سرمایه‌های علمی و مادی برای ورود به ایران مشکلی ندارند و جمهوری اسلامی ایران آغوش‌اش برای آن‌ها باز است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به عملکرد وزارت اطلاعات در حوزه جرایم سازمان یافته و مقابله با قاچاق ارز و کالا پرداخت و با یادآوری این‌که «مسوولیت اقدامات انجام گرفته در این حوزه در ایران برعهده یک دستگاه نیست» مسوولیت وزارتخانه متبوعش را در این حوزه منحصر به تهیه اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی در هر حوز ه به صورت خاص برشمرد و گفت: در این زمینه وزارت اطلاعات با دستگاه‌های مربوطه تعاملات مثبتی داشته و توفیقاتی نیز کسب شده است.

مردم از وزارت اطلاعات وحشت ندارند

وزیر اطلاعات در ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوع اش طی زمانی که متصدی مسئولیت این وزارتخانه شده از جهت این‌که مردم چقدر به وزارت اطلاعات نگاه امنیتی دارند؟ نیز گفت : حس مردم نسبت به وزارت اطلاعات را می‌توان به راحتی احساس کرد و متوجه شد که این احساس نسبت به سه سال قبل تغییر کرده یا خیر. احساس ما این است که مردم از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند.

وی با تاکید بر مشی وزارت اطلاعات و این‌که «مردم احساس امنیت و آرامش داشته باشند» تاکید کرد : چنانچه در مواردی امنیت و آرامش مردم توسط هر عاملی برهم خورده باشد ما با آن عوامل با جدیت برخورد می‌کنیم. امنیت و آرامش جامعه جزو اصولی‌ترین رویکردهای ماست و همچنان بر آن ثابت قدم و پابرجاییم و با عواملی که این امنیت و آرامش را سلب کنند برخورد می‌کنیم.

اطلاعات در مورد بابک زنجانی را برای قوه قضاییه تامین کردیم

علوی در پاسخ به سوالی درباره میزان ورود وزارت اطلاعات در پرونده مدیران نفتی متخلف و ارتباط آن مدیران با بابک زنجانی با مروری بر پرونده بابک زنجانی و تخلفاتی که در نهایت منجر به ارائه گزارش تخلفات زنجانی و دستگیری وی توسط قوه قضاییه شد، گفت: وزارت اطلاعات در این زمینه همکاری تنگاتنگی با دستگاه قضایی داشته و اطلاعاتی که آن‌ها می خواستند تامین کرد.

وی افزود: در این مسئله آلودگی‌هایی نیز متوجه برخی مدیران شد که وزارت اطلاعات، اطلاعات مربوط به آن‌ها را نیز در اختیار دستگاه قضایی قرار داد.

امیدواریم افشاگری آژانس صحت نداشته باشد

وی درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌ای با یادآوری تعریفی که قانون از مراجع ذی‌صلاح در این حوزه ارائه می‌دهد و دستگاه‌هایی که مسئولیت تشخیص لزوم حفاظت و اجرای حفاظت را برعهده دارند، درباره افشای اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت:‌ در مورد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که نام دانشمندان هسته‌ای کشورمان را افشا کرده اطلاعات صد در صد موثق نیست. اما اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس با این مسئله برخورد می‌کند و این می‌تواند در تعامل سازنده ایران با آژانس تاثیر بگذارد، که امیدواریم صحت نداشته باشد.

همه حرف‌ها گفتنی نیست

وزیر اطلاعات در ابتدای نشست خبری خود که به مناسب سی امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه ذی الحجه یادآور شد:‌ بسیاری از حرف‌های وزارت اطلاعاتی که می‌دانید گفتنی نیست، ولی این بدان معنی نیست که بین وزارت اطلاعات و مردم ارتباطی برقرار نباشد.

وی با تشکر از نقش سازنده همه رسانه‌ها در پیشبرد اهداف نظام و وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات حرف برای گفتن زیاد دارد.

وی در ادامه از پرسنل وزارت اطلاعات به عنوان افرادی متشرع،‌ متدین،‌ ولایتمدار و علاقه‌مند به خدمت یاد و ابراز امیدواری کرد که این وزارتخانه در دهه چهارم فعالیت خود شاهد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های روزافزون به نسبت سه دهه قبل باشد.

برخورد خشن پلیس با تظاهر کنندگان دموکراسی خواه در هنگ کنگ

Posted: 14 Oct 2014 11:15 PM PDT

جرس: پلیس هنگ کنگ در تلاشی برای باز کردن یک زیرگذر در نزدیکی مقر دولت این شهر با تظاهرکنندگان هوادار دموکراسی درگیر شده است.

 

به گزارش بی بی سی، صدها افسر پلیس مجهز به وسایل ضدشورش با اسپری فلفل تظاهرکنندگان را متفرق کردند و ده ها را دستگیر کردند.

 

پلیس در کنفرانسی خبری پیش از این درگیری ها گفت که باید جاده لونگ وو را باز کند چون یک گذرگاه مهم است.

 

تظاهرکنندگان برای بیش از دو هفته بخش هایی از هنگ کنگ را اشغال کرده اند.

 

تظاهرکنندگان که ترکیبی از دانشجویان و گروه های هوادار دموکراسی به نام اشغال مرکزی هستند خواستار رای گیری کاملا آزاد در جریان انتخابات بعدی تعیین رهبر هنگ کنگ هستند.

 

چین که هنگ کنگ را کنترل می کند می گوید ساکنان این شهر می توانند رای دهند اما نامزدها ابتدا باید از صافی پکن برای تایید صلاحیت رد شوند.

 

این سومین روز عملیاتی است که پلیس می گوید باید برای کاهش ترافیک اجرا کند. پلیس می گوید هدفش متفرق کردن تظاهرکنندگان نیست.

 

اقدام تازه پلیس ساعاتی پس از آن انجام شد که معترضان این زیرگذر را پس از متفرق شدن از سایر نواحی شهر در روز سه شنبه اشغال کردند.

 

شبکه های محلی تصاویر زنده کشمکش ها را پخش کردند که صحنه های دستگیری تعداد زیادی از معترضان در آن دیده می شد.

 

سوی وای-هونگ یک سخنگوی پلیس گفت ۳۷ مرد و زن به خاطر "تجمع غیرقانونی" دستگیر شده اند.

 

پلیس پافشاری کرد که هیچ کدام از دستگیر شدگان آسیبی ندیده اند اما گفته شد که چهار مامور زخمی شده اند.

 

با این حال در تصاویر شبکه محلی تی وی بی ظاهرا یک تظاهرکننده دیده می شود که پلیس او را کنار می کشد و کتک می زند.

 

دنیل چنگ یک روزنامه نگار به خبرگزاری فرانسه گفت که ماموران او را زده اند.

 

او گفت: "آنها مرا گرفتند، بیشتر از ده مامور، و مرا زدند:‌ مشت، لگد یا با نارنج. سعی کردم بگویم که من خبرنگارم اما گوش نکردند."

 

هزاران نفر در آغاز این اعتراضات که چند هفته پیش شروع شد شرکت داشتند اما شمار آنها در روزهای اخیر کاهش یافته.

 

رهبر هنگ کنگ روز یکشنبه گفت که تظاهرکنندگان هیچ بختی برای تغییر نظر پکن در مورد اصلاحات قانون اساسی ندارند و گفت که اعتراضات از کنترل خارج شده است.

گشایش اولین «مجمع ایران و اروپا» در لندن

Posted: 14 Oct 2014 11:15 PM PDT

جرس: اولین «مجمع ایران و اروپا» با عنوان «آماده سازی برای سرمایه گذاری وتجارت بعد از تحریم ها» صبح روز چهارشنبه با حضور شمار زیادی از سیاستمداران، صاحب نظران و دست اندرکاران اقتصادی در لندن پایتخت انگلیس، گشایش می یابد.

 

به گزارش ایرنا، این مجمع ازسوی نشریه تخصصی 'صدای اروپایی' مستقر در بروکسل پایتخت بلژیک وبا همکاری موسساتی چون انجمن مطالعات خاورمیانه انگلیس، شرکت سرمایه گذاری 'ای سی ال ' و نشریاتی چون 'فیگارو' به مدت دو روز در هتل 'گروس ونور اسکوار' لندن برگزار می شود.

 

جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس ونماینده مجلس عوام این کشور، اوبر ودرین، وزیر خارجه پیشین فرانسه، ریچارد دالتون دیپلمات سابق انگلیسی و عضو موسسه مطالعاتی چتم هاوس و ادوارد اواکدن، مدیر کل دفتر امور خارجی انگلیس از جمله سخنرانان این همایش هستند.

 

این همایش نزدیک به شصت نفر سخنران خواهد داشت وشماری از متخصصان و کارشناسان وصاحبان کسب وکار ایرانی اززمره این سخنرانان هستند.

گفته می شود، شرکت کنندگان دراین نشست این فرصت را خواهند یافت که با مدیران وروسای ارشد بیش از200شرکت تجاری ازسراسر بخشها وسیاستگذارانی ازایران و اروپا بحث و گفت وگو کنند.

 

یکی از دست اندرکاران این مجمع پیش ازشروع این نشست در گفت وگو با ایرنا گفت : در اولین روز این همایش علاوه بر جلسه افتتاحیه که در آن 'اوبر وردین' و 'جک استراو' وزیران خارجه پیشین فرانسه وانگلیس حضور دارند، دو جلسه و سه کارگروه برگزار خواهد شد.

 

وی گفت: محور سخنرانی های جلسه افتتاحیه که به ریاست 'ریچارد دالتون' برگزارمی شود، 'وضعیت منطقه ای وجهانی ایران درآینده ' خواهد بود که در این سخنرانی ها به روابط ایران با قدرت های جهانی وتاثیر آن بر مذاکرات هسته ای وهمچنین آثار این مذاکرات برنفوذ تهران در خاورمیانه و نیز آینده تجاری ایران پرداخته خواهد شد.

 

به گفته وی، عناوین دو جلسه ( پانل) امروز درارتباط با روابط تجاری ایران و اروپا دربعد ازلغو تحریم ها وچگونگی ها تعاملات و منافع این دو خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به برگزاری سه جلسه وچند کارگروه درروزپنجشنبه گفت : ' دیپلماسی تجاری'، چشم انداز رشد اقتصادی ایران و توسعه عنصر مالی در ایران از جمله عناوین این جلسات است.

 

به گفته تحلیل گران مجمع ایران واروپا ، یکی ازبزرگترین گردهمایی هایی است که در سال های اخیر در ارتباط با موضوع سرمایه گذاری در ایران برگزار شده است.

 

به گفته آنان ، این نشست موید فروپاشی و زوال تحریم هایی است که در سال های اخیر ازسوی کشورهای غربی ازجمله آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.

 

به گفته این تحلیل گران، این احساس قوی درمیان شرکت کنندگان دراین مجمع وجود دارد که با توجه به سیاست های واقع گرایانه ومدبرانه دولت دکترحسن روحانی رییس جمهوری ایران وروند مذاکرات جاری میان ایران وگروه پنج به علاوه یک ، تغییراتی بزودی به وقوع خواهد پیوست.

 

وال استریت ژورنال اخیرا درهمین ارتباط بااشاره به برگزاری این نشست و افراد شرکت کننده درآن نوشته بود: آمریکا تاکید کرده است ایران برای تجارت آزاد نیست اما ظاهرا بسیاری ازفعالان اقتصادی با حضور در این مجمع عقیده دیگری دارند.

 

وزارت خارجه انگلیس نیز درباره این نشست گفته است که نمایندگان دولت این کشور درهمایش لندن شرکت خواهند کرد تا مطمئن شوند 'سیاست دولت به طور کامل درک می شود وارزیابی واقع بینانه ای ازتحریم های فعلی علیه ایران ارائه کنند.'

 

 

دراین میان شماری ازگروه های صهیونیستی از جمله ' فدراسیون صهیونیست ' ،'انجمن دوستان اسراییل درانگلیس'ومحافل نزدیک به آنها ضمن اعلام نارضایتی ازاین برگزاری این مجمع، خواهان تحریم آن از سوی شرکت کنندگان ، شده بودند.

استقبال خوب صورت گرفته از این مجمع، در واقع یک شکست برای این گروه ها و محافل که خواهان ادامه انزوای اقتصادی وسیاسی جمهوری اسلامی ایران هستند ، شمرده می شود.

صدای اروپایی درباره برگزاری این همایش گفته است:بدنبال موافقت نامه تاریخی میان ایران وگروه 'پنج به علاوه یک' درنوامبر2013میلادی، یک سری از تحریم های اقتصادی ایران برداشته شد و درهجدهم جولای در وین ، ایران و این گروه موافقت کردند که مذاکرات خود را درباره برنامه هسته ای ایران تا 24 نوامبر 2014 میلادی ادامه دهند .

'این تصمیم موید آن است که طرفین برای رسیدن به توافق نهایی مصمم هستند و نیز نشانگر وجود یک انتظار درخصوص رفع تحریم های کنونی بین المللی علیه ایران می باشد.'

' با توجه به چشم انداز ارتقای سطح مناسبات سیاسی و تجاری میان ایران و اروپا ، فرصت های تجاری دراین میان پدیدار خواهد شد وصدای اروپا به منظور ایجاد آمادگی وارزیابی درست ازفرصت های سرمایه گذاری و چارچوب تجاری بعد از تحریم های ایران، اقدام به برنامه ریزی این همایش کرده است.'

به گزارش صدای اروپایی، این همایش یک فرصت نادربرای بدست آوردن اطلاعات به روز وعملی ازصاحبنظران همه بخش ها از اروپا و ایران است .

براساس این گزارش، درمیزگردها وکارگروه های تشکیل شده درجریان این همایش دو روزه تصویر روشنی ازاین که کدام تحریم ها علیه ایران برداشته خواهد شد وکدام ها باقی خواهد ماند و نیز تاثیر آنها روی تجارت و سرمایه گذاری میان ایران و اروپا ارایه خواهد شد.

دراین گزارش عنوان شده است: دراین همایش همچنین درباره چالش های اصلی در تجارت با ایران ، چگونگی آمادگی اقتصاد ایران برای افزایش سرمایه گذاری های خارجی و مبادلات تجاری و پتانسیل های موجود برای سرمایه گذاری مشترک وطولانی مدت شرکت های ایران واروپایی بحث و تبادل نظر خواهد شد.

صدای اروپایی همچنین یک نامه ازمحمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری که به تاریخ 26 جولای 2014 میلادی است، منتشر کرده که درآن از برگزاری این همایش که ' با هدف برجسته کردن ظرفیت های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران ' صورت می گیرد، استقبال شده است.

دراین نامه آمده است : ابتکار عمل شما برای برگزاری این همایش و فراهم کردن شرایط برای درک ودانش بهتر شرکت های خارجی و سرمایه گذاران از وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر می باشد.

نهاوندیان ابراز امیدواری کرده است که این مجمع ارایه دهنده اطلاعات و فرصت ها برای سرمایه گذاران خارجی وتسهیل سرمایه گذاری های رقابتی در بخش های مختلف اقتصادی ایران همچون صنایع، معادن؛ کشاورزی و تجارت باشد.

وی همچنین گفته است که انتظار می رود شرکت کنندگان در این مجمع ، گام های سازنده ای را به طرف همکاری بخش های خصوصی دو طرف و ایجاد تعامل منطقه و بین المللی با رویکرد برد - برد بردارند.

خاتمي: از كينه‌توزي و خشم پرهيز كنيم

Posted: 14 Oct 2014 11:15 PM PDT

جرس: بزرگداشت آغاز هفتاد و دومين سال تولد سيدمحمد خاتمي به رسم هر ساله، توسط سيدمحمود دعايي، مدير مسوول روزنامه اطلاعات با حضور جمعي از چهره‌هاي فرهنگي كشور در دفتر وي برگزار شد.


به گزارش اعتماد، در اين جلسه كه در فضايي صميمي برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين دعايي، كيك و سبدگلي با 72 شاخه گل سرخ را به همراه هدايايي از جمله كتاب خطبه حضرت زهرا(س) و ضامن آهوي استاد فرشچيان را تقديم خاتمي كرد و برخي حاضران نيز آثار هنري خود را تقديم وي كردند.

 

سيدمحمد خاتمي با تشكر از حاضران بيان كرد: من چون خودم را انسان كوچكي مي‌دانم و معتقد نيستم كه عمر با بركتي در بندگي خدا و خدمت به خلق خدا داشتم، خيلي ارزش براي عمر خود قايل نيستم و اميدوارم خداوند نظر لطف خود را شامل حال من كند. وي با بيان اينكه سالروز بزرگداشت تولد را براي خودم مناسب نمي‌دانم، گفت: ولي عنايت ويژه جناب آقاي دعايي اين فرصت را ايجاد مي‌كند كه در خدمت دوستان و عزيزاني كه محبت و عنايت دارند و انسان‌هاي شايسته‌يي هستند، باشيم و اين خيلي لذت‌بخش است.

 

خاتمي با تشكر ويژه از دعايي، عيد سعيد غدير را تبريك گفت و يادآور شد: اين عيد سعيد غدير را بايد مبناي همدلي، همراهي، پايبندي به اخلاق و عدالت قرار دهيم و در شرايطي كه اختلافات نظري و عملي در جامعه ما وجود دارد به ويژه در دوراني كه چهره زشتي از اسلام در منطقه نشان داده مي‌شود، اين عيد را منشا زيبايي، همدلي، همراهي، انسان دوستي و احترام به حق و حرمت انسان قرار دهيم. وي تاكيد كرد: در كشوري كه دين‌ها و مذاهب مختلف وجود دارند، ما نيازمنديم كه علي ابن‌ابيطالب را مبنا و معيار قرار دهيم و دل‌هايمان را به هم نزديك كنيم و از كين‌توزي، خشم، تعصب نابجا و ظاهرگرايي‌ها و خشونت‌ورزي كه اوجش در داعش تجلي مي‌كند، پرهيز كنيم. خاتمي با تاكيد بر ضرورت رعايت اخلاق، گفت: بايد اخلاق را در زمينه رفتار فردي، روابط با يكديگر و به ويژه در شكل دادن نظام خود، مورد توجه قرار دهيم كه از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي امام علي(ع) نيز همين رعايت اخلاق بود با موافق و مخالف. رييس بنياد باران در ادامه به ويژگي‌هاي امام علي(ع) در رفتار با مخالف اشاره كرد و با اشاره به شعر شهريار كه نشان‌دهنده رفتار مهربانانه امام علي (ع) است، گفت: در جنگ صفين به امام علي(ع) پيشنهاد دادند كه آب را به روي دشمن ببندد اما امام علي(ع) نپذيرفت كه شهريار در شعر خود، اخلاق مداري، انسان دوستي و رفتار با مخالفان به ويژه در جنگ را به زيبايي نشان مي‌دهد.

 

خاتمي در پايان شعر شهريار را قرائت كرد:
شنيدم آب به جنگ اندرون معاويه بست/ بروي شاه ولايت، چرا كه بود خسي
علي به حمله گرفت آب و باز كرد سبيل/ چرا كه او كس هر بي‌كس است و دادرسي
سه بار دست به دست آمد آب و در هر بار/ علي چنين هنري كرد و او چنين هوسي
فضول گفت كه ارفاق تا بدين حد بس/ كه بي‌حيايي دشمن ز حد گذشت بسي
جواب داد كه ما جنگ بهر آن داريم/ كه نان و آب نبندد كسي به روي كسي

 

در اين جلسه دعايي نيز بيان كرد: در سوره مباركه مائده مي‌بينيم، پيامبر رحمتي كه 23 سال همه رنج‌ها و مرارت‌ها را بر خود هموار كرده است و مردمي را كه بر لبه پرتگاه دوزخ بوده‌اند، به بهشت برين رهنمون شده و آن‌همه دشمني و عداوت را به دوستي و برادري تبديل كرده است و افراد پراكنده‌يي را كه از هرگونه نظم اجتماعي و انتظام سياسي و ملي بي‌بهره بوده‌اند، به امتي واحده با بهترين شريعت و آيين تبديل كرده است، آري همين پيامبر، به رساندن پيغامي ملزم مي‌شود كه به پايان بردن وظيفه سنگين رسالت الهي، درگروي ابلاغ آن است: «يا ايها الرسول بلغ ما اُنزل اليك من ربك و ان لم تفعل، فما بلغت رسالته». اينجاست كه پيامبر(ص) پس از انجام آخرين حج (حجه‌الوداع)، در صحرايي كنار بركه يا همان غدير خم، انبوه مسلمانان را جمع مي‌كند و در ضمن خطبه‌يي مفصل مي‌فرمايد: «من كنتُ مولاه، فعليٌ مولاه.»

 

وي ادامه داد: شادباش و گراميداشت اين روز پرشكوه تاريخي، تنها به معناي بزرگداشت شخص اميرمومنان علي (ع) با همه شايستگي‌‌ها و عظمت‌هاي خيره‌كننده‌اش نيست، بلكه به اصل اساسي‌تري رجوع پيدا مي‌كند كه بزرگداشت تعيين و تشخيص سرمشق و نمونه كاملي براي پيشوايي و امامت است، تا مردم در طول زندگي خود به او اقتدا كنند و از اين طريق در پرتوي تربيت صحيح و پرورش مطلوب، حقايق دين و باطن احكام را دريابند و جنبه‌هاي گوناگون عبادي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي اسلام را به‌درستي بشناسند و آن را عملي سازند و استعدادهاي نهفته خود را شكوفا كنند و البته كدام اسوه بهتر از امام علي (ع) كه سرچشمه فضايل بود و دست‌پرورده پيامبر (ص) و آموزگار مفسران و فقيهان، زيور عابدان، در راس زاهدان و پرهيزگاران، طلايه‌دار سلحشوران، ‌پيشواي جوانمردان، قطب عارفان و سرحلقه رندان و به فرموده پيغمبر اكرم (چنان‌كه در متون و منابع برادران اهل سنت هم آمده است): «خزانه دانش پيامبر» و «دروازه شهر علم و حكمت»، كه «همواره با حق است و حق با اوست»، «با قرآن است و قرآن با اوست»، «از پيامبر است و پيامبر از اوست»، «پيراسته از هرگونه آلودگي است»، «بنده خداست و خدا دوستدار او و دوستان اوست»، «نسبت به پيامبر، جايگاه هارون به موسي را دارد»، و «برادر او در دنيا و آخرت است»، «پيشواي نكوكاران و دشمن تبهكاران»، كه «بر سر تاويل قرآن جنگيد، همچنان كه بر سر تنزيلش‌» و «يادكردن و نگريستن به او عبادت است» و «بهشت مشتاق اوست» و «سرلوحه كارنامه مومن، محبت به اوست: عنوان صحيفه المومن، حب علي بن‌ابي‌طالب.»

 

مديرمسوول روزنامه اطلاعات بيان كرد: ما امروز اينجا آمده‌ايم تا نخست، غدير ديانت‌مان و آنگاه، مهرگان مليت‌مان را جشن بگيريم و پس از آن، تولد مردي را نيز كه فرزند جسماني و روحاني پيامبر (ص) و علي (ع) است، شادباش بگوييم؛ سيدمردي كه با تاسي به اجداد طاهرينش و با لبيك‌گفتن به نداي حضرت امام رضوان‌الله عليه و مقام معظم رهبري حفظه‌الله تعالي به سهم خود، تلاش كرد تا غبار زمان را از چهره تابناك اسلام بزدايد و كژفهمي‌‌ها و بدانديشي‌‌ها را كنار زده و نماد وجه رحماني دين رحمت و عدالت باشد. تو خاتمي عزيز، از آغاز انقلاب تا امروز، در جهت برپايي حكومت مردمسالاري ديني، بازوي ولايت و ياور رهبري شده‌اي و همواره بر عهدت با امام و رهبري پس از امام و همه آنان كه نظام مردمسالاري ديني را پذيرفته‌اند، استوار و وفادار مانده‌يي و دغدغه و اندوه مردم و امام و رهبرشان، غم و دغدغه تو نيز بوده است. در بيماري‌شان رنجور شدي و در تندرستي و سلامت‌شان شاكر و شادمان و اميدوار گشتي. تو با تاسي به آنان، نمونه‌يي از وداد و مردمداري نبوي و صبر و شكيبايي علوي و حلم و بردباري حسني و حسيني را براي ما ترسيم كردي.

 

تو نشان دادي كه مي‌شود مسلمان بود و ايران را دوست داشت؛ نوانديش و پويا بود و سنت را گرامي داشت؛ سياست ورزيد و پاك و راستگو بود. مي‌توان بر مسند قدرت نشست و خدمتگزاري فروتن بود. مي‌توان از مردم بود و با مردم ماند. مي‌توان با مخالف خود مهر ورزيد. وي گفت: كاكاي عزيز، تو را دوست داريم و حرمت مي‌نهيم، زيرا علم و تعهد را ارج مي‌نهي و با چراغ دانش و احساس مسووليت به پيش مي‌روي و با وجود بي‌اخلاقي‌ها و تهمت‌ها از راه روشن اجداد طاهرينت كه استواري بر جاده اخلاق و فتوت و مروت و مردانگي است، بازنمي‌گردي. تو را دوست داريم، چون قدرت دولت، تو را نياراست، بلكه تو زيور و پيرايه دولت شدي. تو مسووليت را طعمه نينگاشتي، بلكه امانتي دانستي كه بر دوش بايد‌كشيد و اداي وظيفه كرد. تو با تاسي به سنت پيامبر(ص) و علي(ع) و با وفاداري به امام و رهبر انقلاب، هيچگاه نخواستي آن‌گونه كه با جباران و ستمگران سخن مي‌گويند، با تو سخن گويند و برتر از آنت پندارند كه ممكن است خطا ‌كني و گمان كنند كه اگر حقي به تو گفته شود، تو را سنگين و درشت مي‌نمايد. تو در آبادي ايران كوشيدي؛ همچنان كه در گسترش آزادي و سرفرازي مردم تلاش كردي. ما تو را همان‌گونه يافتيم كه جد بزرگوارت در توصيف اهل تقوي فرمود: «در دينداري، نيرومند و در عين نرمي، ‌هوشمند و در كنار بردباري، دانشمند. در سختي، شكيبا و در راه رستگاري، پويا». عمرت دراز باد و سرت سبز و تنت درست و دلت شاد.

 

در اين جلسه يكي از هنرمندان تابلوي فرش چهره سيدمحمد خاتمي را تقديم وي كرد و برخي عكاسان تصاويري كه از وي به چاپ رسانده بودند، هديه دادند و هادي حيدري، كارتونيست نيز كاريكاتور سيدمحمدخاتمي با عنوان ديالوگ را تقديم وي كرد.