جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سردار جوانی تشریح کرد: نقش سپاه قدس ایران در مبارزه با داعش، چرایی‌وچگونگی حمایت از عراق و سوریه

Posted: 12 Oct 2014 06:29 AM PDT

جرس: مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین تحولات منطقه و ابعاد مختلف حضور ائتلاف مدعی مبارزه با داعش را مورد بررسی قرار داد.


به گزارش ایسنا، سردار یدالله جوانی در گفت‌وگو با العالم، درباره عکسی که اخیراً از سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در کنار تعدادی از نیروهای پیشمرگه در شمال عراق منتشر شده است، گفت: سرلشکر سلیمانی یک چهره شناخته شده جهانی و از یادگاران دوران دفاع مقدس است و سبک فرماندهی ایشان همان سبک فرماندهی در دوران دفاع مقدس است؛ و نگاهی به آن دوران نشان می دهد که فرماندهانی مانند قاسم سلیمانی و شهدایی مانند خرازی و همت و باکری حضور میدانی داشتند، و در عملیات و مواقع منطقه آزادسازی مناطق، در خط مقدم حضور پیدا می کردند.

 

وی تأکید کرد: امروز حمایت ما از مردم کشورهای عراق و سوریه صادقانه است و کسانی که در این عرصه کمک و پشتیبانی می کنند و مشاوره می‌دهند، به طور طبیعی در صحنه حضور می‌یابند و این هم به صفا و صداقت و روحیه جهادی و شهادت‌طلبی آن‌ها بر می‌گردد که این راه را یک حرکت مقدس می‌دانند.

 

وی اظهار کرد: ما امروز با توطئه‌ای از جانب آمریکایی‌ها علیه جهان اسلام و متاسفانه با بهره‌گیری از برخی ظرفیت‌های جهان مواجه هستیم.

 

جوانی گفت: مقام معظم رهبری، گروه تروریستی - تکفیری داعش و دیگر گروه‌های تروریستی را فریب خوردگان می دانند؛ با بررسی ساختار داعش متوجه می شویم که سرکردگان این گروه عناصر وابسته بوده و سرویس های (جاسوسی) جهانی پشت سر آن‌ها هستند، و ارتباطات آن‌ها مشهود است؛ ما شاهد حمایت‌های عربستان، قطر و ترکیه و رژیم صهیونیستی از داعش در سوریه و عراق هستیم.

 

وی افزود: امروزه برخی منابع غربی اطلاعاتی در خصوص ارتباطات رژیم صهیونیستی با گروه‌های تکفیری - تروریستی از جمله داعش در منطقه جولان فاش کرده‌اند، به عنوان مثال وقتی ابوبکر بغدادی سرکرده داعش به صراحت اعلام می‌کند که دشمن ما شیعه است و ما کاری با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) نداریم در حقیقت این همان خواسته رژیم صهیونیستی است؛ لذا این بیانگر آن است که سرکردگان این گروه‌ها سرسپردگان بیگانگان هستند و متاسفانه آن‌ها از این ظرفیت علیه جهان اسلام استفاده می کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: در سایه چنین وضعیتی نیروهایی که از جمهوری اسلامی به کمک عراقی‌ها و سوری‌ها رفته‌اند، صادقانه به آن‌ها کمک می‌کنند و به این طریق نماینده گان ملت ایران در کنار برادران سوریه و عراق هستند و از آن‌ها حمایت می‌کنند تا آن‌ها بتوانند با دشمنان اسلام و فریب خوردگان مبارزه کنند که البته شاهد رقم خوردن پیروزی‌هایی در این عرصه هستیم، و به اعتقاد خیلی‌ها اگر بغداد سقوط نکرد به خاطر حضور و کمک جمهوری اسلامی ایران بود.

 

جوانی گفت: افرادی چون سردار سلیمانی و دیگران که قدم در این عرصه گذاشته‌اند در حقیقت این راه را آگاهانه انتخاب کرده‌اند و می ‌انند که این مسیر خطرهایی جدی دارد و می‌تواند به شهادت و ... منجر شود؛ لذا این صداقت و پایداری علاوه بر ایجاد انگیزه و روحیه باعث ایجاد جبهه ای واحد می‌شود.

 

وی درباره تلاش داعش برای تصرف شهر مرزی خانقین و واکنش ایران به این امر نیز گفت: گرچه در حوزه عملیات روانی برخی عناصر داعش بحث تهدید ایران را مطرح می‌کنند اما عناصر اصلی و سرکردگان و کسانی که در واقع هدایت این جریان را به عهده دارند، خوب می‌دانند که هرگونه اقدام علیه ایران یا نزدیک شدن به مرز جمهوری اسلامی و یا اقدام در داخل ایران از جانب این گروه ها نوعی خودزنی تلقی می شود؛ ما در زمان هشت سال دفاع مقدس با وجود توان بالای ارتش عراق و حمایت های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی که از این ارتش می‌شد، توانستیم بر آن پیروز شویم.

 

وی ادامه داد: به هر حال جمهوری اسلامی ایران به صراحت موضع خود را اعلام کرده و حتی برخی مناطق در داخل عراق و برخی مناطق کردنشین این کشور را به عنوان خط قرمز خود برشمرده است و خلاصه جمهوری اسلامی اجازه نمی دهد که ناامنی را به سوی مرزهای ما بیاورند. روند تحولات هم نشان داده که هروقت حمایت‌های جمهوری اسلامی با اقدامات مردمی مناطق درگیر همراه شده نتایج مطلوب حاصل شده است و پیشروی‌های داعش در برخی مناطق نیز به نقشه‌های پیچیده موجود در منطقه برمی‌گردد که متاسفانه ترک‌ها هم در آن نقش دارند.

 

جوانی با اشاره به ماجراجویی‌های داعش در سوریه و عراق در چند ماه اخیر گفت: بررسی و مطالعه روند تحرکات داعش طی چند ماه گذشته نشان می‌دهد که این گروه در سوریه با شکست‌های سنگینی مواجه شد، در حالی‌که تصور می‌کرد می ‌واند شهرهای بزرگ را به تصرف دربیاورد و دایره نفوذ خود را گسترش دهد و حتی ساقط کردن دمشق از برنامه‌های این گروه بود، اما با شکست مواجه شد.

 

وی تأکید کرد: داعش با یک توطئه پیچیده در عراق تحرکاتی را داشت و در یک دوره زمانی کوتاه موفق شد که در سه استان صلاح‌الدین، نینوا و الانبار شهرهای بزرگی مانند تکریت و موصل را تصرف کند؛ این گروه تصور می کرد که با شرایط به وجود آمده می تواند بر سامرا، بغداد و مناطق راهبردی دیگر تسلط پیدا کند.

 

وی ادامه داد: اما تحولات در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که حرکت داعش متوقف شده است و اگر این گروه به کوبانی و مناطق دیگر در شمال عراق رفته است، در مقابل از برخی مناطق دیگر خارج شده است.

 

جوانی ادامه داد: چون شیوه داعش رفتن به میان مردم و استفاده از سپر انسانی است، طبیعی است که مبارزه با این گروه زمان‌بر است و هم دولت سوریه و هم عراق بر این اعتقادند که باید در برخورد با داعش از روش‌هایی استفاده کنند که غیرنظامیان کمترین آسیب‌ها را ببیند.

 

وی درباره ائتلاف ضد داعش که آمریکایی ها مطرح کرده اند، گفت: روش و شیوه اقدام ائتلاف ضد داعش به گونه ای نیست که به نتیجه برسد.

 

وی درباره کمک‌های ایران به دولت عراق در مقابله با تهدید تروریستی داعش گفت: جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا براین اعتقاد بود که یک توطئه بین المللی و منطقه‌ای در حال اجرا است.

 

جوانی تأکید کرد: اسناد و مدارکی فراوانی نیز موجود هست مبنی براین‌که پشت صحنه این گروه‌هایی که با عناوین مختلف فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌اند، آمریکا، کشورهای اروپایی، رژیم غاصب اسرائیل و برخی دولت‌های عربی در منطقه قرار دارند.

 

وی درباره واقعیت نقش ایران درحمایت از دولت عراق در مقابله با داعش گفت: جمهوری اسلامی با چنین تحلیلی از اوضاع، خود را در کنار دولت های و ملت های مشروع در منطقه قرار داد، در سوریه اعلام کرد که از دولت قانونی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می‌کند و این حمایت همزمان از ملت سوریه نیز است چون سوریه در معرض یک توطئه قرار گرفته است و همچنین عراق.

 

وی اظهار کرد: مسؤولان جمهوری اسلامی ایران بارها رسما این موضع را اعلام کرده‌اند که از ملت‌ها و دولت‌های قانونی عراق و سوریه حمایت می‌کنند، این کمک‌ها نوع و کم و کیف آن به شکل حضور مستشاری، مشاوره ای، انتقال تجربیات بوده است.

 

جوانی افزود: ایران با تجارب خود در طول سی و شش سال گذشته و در دوران جنگ تحمیلی و در برخورد با گروه‌های شورشی را به ملت‌های سوریه و عراق کمک کرده است، و این تجارب ملت ایران از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران منتقل شده و توانسته مردم عراق و سوریه را به صحنه بیاورد ودرکنار دولت ها قرار داده است و بصیرت و شناخت حاصل شده است.

 

وی افزود: پشتیبان اصلی دولت بشار اسد در سوریه مردم این کشور هستند که این مساله خود را در انتخابات نشان داد.

 

وی درباره عراق نیز گفت: مردم عراق بعد از یک سری تحولات در عراق به صحنه آمدند و با آموزش‌ها و تجارب و مشاوره‌ها وکمک‌های جمهوری اسلامی، توانستند حرکت داعش و دیگر گروه های تروریستی را متوقف کنند.

 

جوانی تصریح کرد: امروزه اگرچه درعراق و سوریه شاهد ناامنی درنتیجه تحرکات داعش هستیم، ولی اگرچه تا چند ماه قبل شاهد نزدیک شدن گروه های تروریستی به نزدیک دمشق بودیم ولی امروزه شاهدیم که تحرکات آنان در ریف دمشق بسیار محدود است و آن‌ها به سمت مناطق شمالی رفته و در شهر کوبانی هستند و در نزدیک مرزهای ترکیه، ترک ها احساس نگرانی کرده اند و در عراق نیز از بغداد فاصله گرفته‌اند و به مناطق شمالی در استان نینوا رفته‌اند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا عقب نشینی داعش از اطراف دمشق و رفتن به سمت کوبانی درشمال سوریه یک نقطه میدانی مثبت است، گفت: در سوریه عقب نشینی های داعش از برخی مناطق تحت سلطه خود به اجبار صورت می گیرد وآن ها در نهایت باید این مناطق را ترک می کردند و رفتن آن ها به سمت شهر کوبانی از روی اختیار نبوده، بلکه از روی فشار عقب نشینی کردند و در عراق نیز داعش در اطراف بغداد و سامرا بودند و در استان های الانبار و صلاح الدین، ارتش عراق و نیروهای مردمی در ماه های گذشته توانستند بسیاری از مناطق را پاکسازی کنند و آن ها مجبور شدند به سمت مناطق شمالی حرکت کنند.

 

جوانی در پاسخ به این سوال که آیا نقش ایران بعد از تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در عراق تغییر کرده است یا همچنان مانند گذشته فعال است، اظهار داشت: ایران از ابتدای شروع بحران در سوریه و عراق خود را در کنار ملت عراق و سوریه قرار داد.

 

وی تصریح کرد: ایران حرکت آمریکایی‌ها را اصالت‌دار نمی‌داند و معتقد است که آمریکایی‌ها در منطقه به دنبال مبارزه با تروریسم نیستند و یک دهه قبل و بعد از یازدهم سپتامبر منطقه با شعار مبارزه با تروریسم به عراق و افغانستان حمله کردند، اما نگاه آنان و هم پیمانان‌شان به تروریسم نگاه ابزاری است.

 

وی گفت: اسناد و مدارک بسیار زیادی هست که گروه‌های سلفی و تکفیری در سوریه و عراق با مدیریت آمریکایی‌ها و سرویس‌های جاسوسی آمریکا واروپایی و کشورهای عربی و برخی از کشورهای همجوار سوریه و عراق شکل گرفتند و حمایت مالی و تسلیحاتی شدند و طبق فرموده مقام معظم رهبری آن‌ها نیت سالمی ندارند؛ از این رو جمهوری اسلامی درچنین ائتلافی شرکت نمی‌کند.

 

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه خاطرنشان کرد: که جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی صحنه را رها نمی‌کند، زیرا این خود یک نوع توطئه دیگری است و دفاع جمهوری اسلامی از ملت‌ها در منطقه مبنایی و اصولی است و صادقانه از دولت‌های مشروع و قانونی حمایت می‌کند و این روند را ادامه می‌دهد و در نهایت پیروز این صحنه ملت‌ها هستند و ملت سوریه و عراق دراین زمینه موفق خواهند بود.

 

وی درباره وضعیت شهر کردنشین کوبانی و تماشاچی بودن ترکیه نیز گفت: گرچه ترکیه اعلام کرده که به ائتلاف ضد داعش ملحق می‌شود اما رفتار دولتمردان ترکیه نشان می‌دهد که هدف اصلی آن‌ها از این صف‌آرایی و آرایش نظامی، مقابله با داعش نیست و اظهارات اردوغان مبنی بر این‌که اولویت نخست ترکیه سقوط دولت سوریه و نظلام بشار اسد است، این ثابت می‌کند که اولویت نخست ترکیه داعش نیست؛ بویژه این‌که آنکارا در شکل‌گیری گروه‌های تروریستی بویژه گروه‌های تشکیل دهنده داعش نقش مهمی داشته است و برخی مناطق ترکیه اردوگاه‌های نظامی این گروه‌ها بوده است و عناصر تروریستی از بسیاری از کشورها برای ملحق شدن به گروهک تروریستی داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ابتدا وارد ترکیه می‌شدند و ترکیه نقش هماهنگ کننده داشته است. حتی ترک‌ها مجروحان تروریست‌ها را مداوا کرده‌اند و به آن‌ها آموزش و تجهیزات داده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها (اوباما و جان کری) نیز چنین موضعی در قبال کوبانی گرفته و اعلام کرده‌اند که سقوط کوبانی برای آن‌ها نگران کننده نیست؛ آن‌ها اعلام کردند که در کنار مبارزه با داعش، "معارضان میانه‌رو" را برای فشار بر بشار اسد مورد حمایت قرار می‌دهند، که ترکیه مبارزه با داعش در کوبانی را مشروط به آن می‌دانند؛ لذا این حقایق نشان می‌دهد که یک بازی در میان است و جریان و ائتلاف ضد داعش بیشتر نمایشی است هرچند که بمبباران‌هایی نیز از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد.

 

جوانی تأکید کرد: به عقیده من این هم یک اشتباه راهبردی دیگری است که دولتمردان ترکیه دارند انجام می‌دهند؛ صاحبنظران و کارشناسان که تحولات منطقه را تحلیل و رصد می‌کنند بر این اعتقاد هستند که اردوغان و دولت ترکیه در طی این سال‌ها اشتباهات راهبردی متعددی را مرتکب شده‌اند.

 

وی افزود: این حرکت هم که به نوعی نمایشی است و ترکیه تماشاگر صحنه است؛ و امروزه یک نوع فاجعه انسانی درکوبانی در حال رخ دادن است گریبان ترکیه را خواهد گرفت.

 

وی اظهار کرد: ما در روزهای اخیر می‌بینیم که در ترکیه در مناطق کردنشین در دیگر مناطق محل سکونت علوی‌ها، چه تحولات درگیری‌ها و رویارویی‌هایی رخ داده وقتی ترکیه اعلام می‌کند می‌خواهد با داعش مبارزه کند و داعش نیز شهرعین العرب و کوبانی را درمحاصره قرار داده و فشارهای زیادی و تعداد قابل توجهی را کشته و یا مجروح کرده است، درحالی که خود کردهای ترکیه درصدد کمک و حمایت هستند، دولت وارتش ترکیه مانع می‌شود؛ یعنی نشان می‌دهد اساسا نه تنها تماشگر هست بلکه مانع هم می‌شود.

 

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: این مساله نشان می‌دهد که صداقت وجود ندارد، این کارها نمایشی است و هدف چیز دیگری است؛ که خود اردوغان هدف اولیه خود را ساقط کردن دولت بشار اسد می داند؛ و در واقع به ما تفهیم می‌کند که اساسا بحث ائتلاف و پیوستن بدان یک برنامه‌ریزی جدید برای مداخله در منطقه به شکل‌دیگری است.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در قبال تحولات پیرامون خود مانند داعش یا حوادث مرزهای شرق، جیش العدل، طالبان افغانستان و پاکستان و افزایش تهدیدات در ایران، اقدامی می‌کند یا خیر؟ اظهار کرد: با یک نگاه اجمالی به منطقه متلاطم و پرتحول غرب آسیا، درمی‌یابیم که ایران باثبات‌ترین و امن‌ترین کشور است که مردم مشغول کسب و کار و تجارت و رفت‌وآمد و سفر هستند و در سال‌های اخیر به ندرت شاهد برخی حوادث بودیم وحادثه اخیر در سراوان که منجر به شهادت چند تن از اعضای نیروی انتظامی شد، مسائل جدیدی نیست هر ازچندی برخی از اشرار و گروه‌ها به دلیل حضور در پاکستان یا افغانستان تحرکاتی را انجام می‌دادند.

 

وی افزود: این نیست که بگوییم چون در منطقه غرب و در عراق چنین وضعیتی به وجود امده ما با پدیده جدیدی روبرو هستیم، چه بسا جریان گروهک جند الشیطان عبدالمالک ریگی قبل از حوادث عراق، اتفاق افتاده بود. چون عقبه این گروهک‌های تروریستی چه در عراق و سوریه چه در جنوب شرق ایران خصوصا در داخل افغانستان و پاکستان کشورهای مشخص یا سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای منطقه عربی یا اروپایی و امریکایی موساد رژیم صهیونیستی هستند.

 

جوانی اظهار کرد: طبیعی است که این‌ها یک سری ارتباطاتی را برقرار و سعی کنند این مناطق را ناامن کنند اما به لحاظ فکری برخی از این گروه‌های تکفیری از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای و برخی رسانه‌ها زمینه‌های مشترک فکری دارند، و با نفوذ برخی از عناصر تلاش می‌کنند سلسله کارهایی را در کشور ما انجام دهند.

 

وی تأکید کرد: اما خوشبختانه در سال‌های گذشته هم در مناطق شمال غرب کشور و هم مناطق کردستان کرمانشاه ایلام هم در حاشیه جنوبی کشور در سواحل خلیج فارس و مناطق محل سکونت برادران اهل سنت ما یا در منطقه سیستان و بلوچستان محل سکونت برادران اهل سنت،علیرغم کار و تلاش بسیار زیاد آنان در حوزه مسائل فکری که بتوانند یک نوع تحرکی ایجاد کنند به خاطر بصیرت و آگاهی ملت ایران و اقوام ایرانی و پیروان مذاهب دیگر، گروه‌های تروریستی وابسته نتوانستند در میان مردم ما از موقعیت و پایگاه مردمی برخوردار شوند؛ لذا آن‌ها به این تحرکات بسنده می‌کنند، که البته این تحرکات خیلی ارزشی ندارد؛ زیرا در داخل ایران نیستند، البته جمهوری اسلامی نیز خویشتن داری کرده که همین موجب سوءاستفاده شده، اما مقامات ما هشدار می‌دهند.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران در صورت بروز وقائع مشابه از سوی پاکستان، به آن پاسخ خواهد داد؟، اظهار کرد: هر کشوری منافع ملی خود را که در راس آن امنیت ملی است جدی می گیرد، و مسائل امنیت ملی برای ما بسیار بسیار جدی است؛ جمهوری اسلامی در این حوزه ها آستانه تحملی دارد و نمی‌تواند شاهد این باشد که گروه‌هایی به عمق خاک پاکستان بروند و هر موقع که لازم بود تحرکی را داشته و مجدد بازگردند و ایران نیزفقط تماشاگر این صحنه باشد.

 

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: امروز مقامات سیاسی و نظامی ما این موضوع را مطرح کردند نمایندگان مجلس این هشدارها را داده‌اند دستگاه دیپلماسی باید در این حوزه بسیار فعال باشد و مقامات پاکستان نیز در قبال این قضایا پاسخگو باشند به هرحال ایران این انتظار را از همسایه خود دولت پاکستان دارد که در مناطق همجوار با ایران که این گروهک‌ها وجود دارند، حاکمیت خود را بیشتر کند و اجازه ندهد چنین گروه‌هایی با استفاده از خاک پاکستان از موقعیت‌هایی بهره‌مند شوند که هر از گاهی به مرز ما نزدیک شوند به پاسدارها و مرزبانان ما تعرض کنند.

 

وی تأکید کرد: ما درگذشته ربایش مرزبانان را داشتیم، اخیرا این حرکت صورت گرفت، و اگر این‌ها داخل ایران بودند،جمع کردن و پاکسازی آن‌ها کار راحتی است.

 

وی ادامه داد: ایران به هرحال تاکنون برای حاکمیت کشورهای همسایه و همجوار دولت پاکستان احترام قائل بوده است، اما طبیعی است که پاکستان نیز باید به این مساله توجه کند و قطعا در صورت تکرار ایران این حق را برای خود قائل است که اگر دولت پاکستان قادر نیست امنیت را برقرار کند و حاکمیت خود را تعمیم دهد این جریانات اگر با اطلاعات دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان اقدام می‌کنند؛ باید به شکل دیگری به آن‌ها پاسخ داد درغیر این صورت و در صورت ناتوانی دولت پاکستان، ایران این توان را دارد که با تدبیر و رویکرد دیگر منابع ناامنی و تهدیدها را از بین ببرد.

 

جوانی در پاسخ به این سؤال که آیا 130 تکفیری دستگیر شده توسط امنیت ایران با داعش ارتباط دارند؟، اظهار کرد: وزیر اطلاعات در نشست مجلس شورای اسلامی از دستگیری تعدادی عناصر تکفیری طی این ماه‌های اخیر خبر دادند، اما شواهد امر و مطالب منتشر شده نشان نمی‌دهد که این افراد به شکل سازمان یافته با گروه‌های تکفیری ارتباط داشته باشند.

 

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که افرادی ممکن است تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای سایبر، شروع به بازنشر افکار تکفیری کنند؛ این کارها می‌تواند زمینه‌ای را برای ایجاد مشکلاتی در آینده فراهم کند، و ما احتمال می‌دهیم بیشتر افرادی که دستگیر شدند، مبلغ و مروج یک فکرو اندیشه انحرافی و ساخته و پرداخته استعمار هستند.

 

وی گفت: اساس این جریان تکفیری گرچه پیشینه‌ای در تاریخ اسلام دارد، اما تشکیل یک جریان سازمان یافته از زمان محمد بن عبدالوهاب در منطقه نجد و حجاز است، که با قدرت سیاسی در منطقه با پشتوانه انگلیسی‌ها گره می‌خورد.

 

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: امروزه دستگاه رسانه‌ای غرب در اختیار این جریان‌هاست برای ترویج این افکار و اندیشه در جهان اسلام و طبیعی است که در مناطق سکونت اهل سنت نیزچنین تحرکاتی وجود داشته باشد، و اقدامات دستکاه اطلاعاتی و امنیتی ما برای جلوگیری از ترویج و نشر افکار و اندیشه های الحادی و انحرافی، پیشگیرانه است.

 

تهدید ملاله به مرگ از سوی طالبان پس از دریافت جایزه نوبل: تبلیغ کفار ما را نمی‌ترساند

Posted: 12 Oct 2014 05:51 AM PDT

جرس: یک گروه نزدیک به طالبان در واکنش به اعطای جایزه صلح نوبل به ملاله یوسف زی، وی را تهدید به مرگ کرد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آلمان، این اقدام در واکنش به اعلام نام "ملاله یوسف زی" دختر نوجوان پاکستانی به عنوان یکی از دو برنده جایزه صلح نوبل است.

 

ملاله فعال حمایت از حق تحصیل کودکان و دختران در سال 2012 توسط طالبان ترور شد. او از این حمله مسلحانه جان سالم به در برد.

 

جماعت الاحرار (گروه آزاده ها) در ماه آگوست گذشته از طالبان پاکستان جدا شد.

 

"احسان الله احسان" سخنگوی این گروه نزدیک به طالبان با انتشار نوشته ای در توئیتر گفت: افرادی مانند ملاله باید بدانند که تبلیغ کفار، ما را نمی ترساند. برای دشمنان اسلام چاقوهای تیز و برنده و درخشان تدارک دیده ایم.

 

وی افزود: ملاله علیه درگیری های مسلحانه، زیاد صحبت می کند. آیا او نمی داند که بنیانگذار جایزه نوبل، مخترع مواد منفجره است.
 

ناظری: مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند

Posted: 12 Oct 2014 05:51 AM PDT

جرس: مراسم بزرگداشت روز جهانی حافظ در شرایطی شامگاه یکشنبه ۱۹ مهر۹۳ در جوار آرامگاهش برگزار شد که شهرام ناظری نقدهای جدی را نسبت به نوع مواجهه مسئولان با عرصه‌ فرهنگ مطرح کرد و از هراس برخی مسئولان از حضور در برنامه‌های فرهنگی و همچنین عدم تخصیص بودجه برای پروژه‌هایی که عنوان «حافظ» داشته باشند و فضای اینچنینی شکل گرفته پیرامون فرهنگ انتقاد کرد.



به گزارش «تابناک»، در این مراسم از خدمات پروفسور جان اسکارچیا، شرق شناس ایتالیایی که دیوان حافظ را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده است تقدیر شد و بدلیل عدم حضور او از همسر ایشان برای سخنرانی و تقدیم لوح تقدیر دعوت به عمل آمد.

 

خانم ماریا اسکارچیا که مدتهاست در زمینه ایران پژوهی و شیعه پژوهی فعالیت دارد،سخنرانی کوتاهی به زبان فارسی کرد و در آخر با گفتن جمله زیبای«فارسی من شکسته شده است،اما احساسم به ایران و شیعه همیشه باقیست»سخنرانی خود را پایان داد و مورد تشویق حضار قرار گرفت.سپس لوح تقدیری توسط اسحاق جهانگیری به وی تقدیم شد.

 

در ادامه این مراسم معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه «من حافظ شناس نیستم، من مهندسی خوانده ام و کارم مدیریت است و فقط برای عرض ارادت و احترام آمده ام»، سخنرانی نسبتا طولانی خود را در باب حافظ شروع کرد و در این بین گریزی به زادگاهش کرمان زد و نیز از چند مقوله اساسی در اندیشه حافظ که سر لوحه کار دولت تدبیر و امید است از جمله تقدم عدالت بر عبادت در حکمرانی، درک فرصت ها و نوع دوستی و نگاه اعتدالی به زندگی اجتماعی و حتی دین، سخن گفت.

 

اسحاق جهانگیری در آخر سخنرانی‌اش قول تکمیل پروژه موزه مشاهیر را که مدت‌هاست روی زمین مانده در سه سال آینده داد.

 

و اما در آخر گروه موسیقی سنتی به خوانندگی شهرام ناظری روی صحنه آمد. شهرام ناظری ضمن خیر مقدم به حضار در سخنانی انتقادی گفت: در شرایطی که کسی اهمیتی برای ادب و فرهنگ و هنر قائل نیست، امیدوارم که این مراسم فتح بابی برای قدرشناسی هنر باشد.

 

او با بیان این که فرهنگ و هنر ناموس و هویت ماست افزود: شیراز باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد و مسئولان نباید از اینکه در کنسرت‌های ما حضور می‌یابند بترسند. این میزها به کسی وفا نمی‌کند، از ترس میزتان فرهنگ را رها مکنید و پای فرهنگتان بایستید!

 

شوالیه موسیقی ایران در ادامه گفت: فرهنگ‌مان را باید حفظ و قوی کنیم، نه اینکه خودمان سر آن را ببریم. بنایی ساخته بودند و در سفر پیشینم به شیراز از من نظر خواستند و من گفتم بهتر بود نامی که برای آن گذاشته‌اید، حافظ می‌بود و مسئولان گفتند اگر حافظ بگذاریم به ما بودجه نمی‌دهند!

 

ناظری در آخر با اشاره به تاثیرگذاری عمیق فرهنگی ایرانی گفت: ما هواپیما نمی‌توانیم بسازیم و صادر کنیم ولی فرهنگی غنی داریم و باید آن را صادر کنیم.

 

وی سپس با تشویق پرشور حضار شروع به خواندن آوازی در دستگاه شور کرد و بعد از آن تصنیفی با شعر حافظ سپس تصنیفی در دستگاه بیات ترک و در آخر هم تصنیف معروف اندک اندک را خواند.

 

دستور قضایی برای لغو حکم فیلترینگ وزارت ارشاد برای سایت‌ها

Posted: 12 Oct 2014 05:51 AM PDT

جرس: معاون قضایی دیوان عدالت اداری گفت: سایتهایی را که وزارت ارشاد دستور فیلتر کردن آنها را داده، رفع فیلتر می شوند و وزارت ارشاد دیگر به هیچ عنوان حق ندارد که سایتی را فیلتر کند تا به صورت ماهوی به این موضوع رسیدگی شود.



به گزارش مشرق، حجت الاسلام موسی قربانی معاون قضایی دیوان عدالت اداری در خصوص نظر دیوان عدالت درباره فیلتر سایت ها توسط وزارت ارشاد، اظهار داشت: بر اساس دادخواستی که از سوی دستگاه های مرتبط با دادستان کل ارائه شد و دیوان به آن رسیدگی کرد در این خصوص یک دستور موقت صادر شده است.

 

وی گفت: این بدان معنا است سایت هایی را که وزارت ارشاد دستور فیلتر کردن آنها را داده، رفع فیلتر می شوند و وزارت ارشاد دیگر به هیچ عنوان حق ندارد که سایتی را فیلتر کند تا به صورت ماهوی به این موضوع رسیدگی شود.

 

معاون قضایی دیوان عدالت اداری تاکید کرد: وزارت ارشاد باید استدلال قانونی خود را ارائه کند و بگوید که به چه دلیل اقدام به فیلتر کردن سایتها کرده است؛ همچنین دوستان ما در وزارت ارشاد باید دفاعیه خود را به دیوان ارائه کنند تا به آن رسیدگی شود و بر اساس آن تصمیم گیری کنیم.
 

حادثه برای امدادگران هواپیمای سقوط کرده ناجا / یک کشته در واژگونی خودروی پلیس

Posted: 12 Oct 2014 05:51 AM PDT

جرس: بر اثر واژگونی یک دستگاه تویوتای نیروی انتظامی که به قصد امدادرسانی به هواپیمای سقوط کرده ناجا در اطراف زاهدان در حال حرکت بود، یک تن کشته و 8 نفر مصدوم شدند.



حسین درخشان در گفت‌وگو با فارس، از واژگونی یک دستگاه تویوتا متعلق به نیروی انتظامی در کیلومتر 70 جاده زاهدان - بم خبر داد.

وی گفت: این تویوتا به علت سرعت زیاد در حرکت بوده و 9 نفر سرنشین عقب آن نشسته بودند که همگی آنها دچار حادثه شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر ادامه داد: 7 نفر از مصدومان توسط نیروهای اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند و 2 نفر دیگر را نیروهای امداد و نجات هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل کردند.

به گفته وی، این تویوتا در مجموع دارای 11 سرنشین بوده است.

پیش از این برخی منابع آگاه فوت یکی از مأموران نیروی انتظامی بر اثر جراحات وارده در مراکز درمانی را تأیید کرده بودند.

جلوگیری از نوازندگی زنان در یک کنسرت در اصفهان

Posted: 12 Oct 2014 05:50 AM PDT

جرس: گروه «عرفان» که قرار بود، در هنرسرای «خورشید» اصفهان روی صحنه برود، اجرایش به‌دلیل حضور نوازندگان زن روی صحنه‌ی اجرا، لغو شد.

 

 

به گزارش ایسنا، گروه موسیقی «عرفان» به اصفهان آمده بود تا در اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس به اجرای موسیقی نواحی ایران بپردازد، اما با ناملایمتی‌هایی که از سوی مسوولان برگزاری اجلاس ICCN و مدیران اصفهان صورت گرفت، کنسرت این گروه در هنرسرای «خورشید» هم برگزار نشد.

 

این گروه موسیقی در آیین افتتاح اجلاس میراث فرهنگی ناملموس برخلاف وعده‌ی مسوولان، بدون حضور زنان نوازنده‌ی خود به اجرای موسیقی پرداخت، اما پس از این رویداد به اعضای این گروه قول داده شد تا در هنرسرای «خورشید» با حضور همه‌ی اعضا و نوازندگان زن، به اجرای برنامه بپردازند. این در حالی است که در هنرسرا نیز از روی سن رفتن بانوان جلوگیری شد.

 

به گفته‌ی سرپرست گروه «عرفان»، برخورد تند و توهین‌آمیز مدیران، محمد طیبی (سرپرست گروه) را بر آن داشت تا برای حفظ جایگاه زنان و حرمتی که برای آن قائل است، از اجرای موسیقی در هنرسرای خورشید خودداری و همراه با اعضای گروه، اصفهان را با دلخوری ترک کنند.

 

این اتفاق در حالی رخ داد که در زمان برگزاری این اجلاس، زنان کره‌ای در هنرسرای خورشید هم نواختند و هم خواندند!

 

اما فرشاد رستمی، از اعضای گروه موسیقی «عرفان» درباره‌ی اجرا نشدن کنسرت موسیقی این گروه در هنر سرای خورشید، به خبرنگار ایسنا گفت: مردم استقبال خوبی برای اجرا کنسرت داشتند، اما اتفاقاتی پیش آمد که منجر به اجرا نشدن کنسرت شد. نحوه‌ی ممانعت مسوولان هم به‌گونه‌ای بود که هر کسی تقصیر را گردن دیگری می‌انداخت.

 

این نوازنده ادامه داد: شخص سومی که غایب بود و شاید هیچ کسی از افرادی که در هنرسرا حضور داشتند، او را نمی‌شناختند، روند ماجر را هدایت می‌کرد. بنابراین همه می‌خواستند ممانعت از برگزاری کنسرت را گردن دیگری بیندازند.

 

رستمی با بیان این‌که افرادی که در هنرسرا بودند می‌گفتند، «آقای قطبی - مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان - جلوی برگزاری این کنسرت را گرفته است» اظهار کرد: قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مورد نوشته شده و مدون است و ما برای اجرای این کنسرت مجوز ارشاد را داشتیم.

 

وی با اشاره به این‌که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قوانین مصوب را به همه‌ی استان‌ها می‌فرستد، گفت: براساس قوانین وزارتخانه، باید کنسرت اجرا می‌شد و از جای دیگری نمی‌توانستند، تأکید کنند که اجرا نرویم. شاید کوتاهی‌هایی از سوی نهادهای گوناگون شده بود، اما واقعیت این بود که هیچ فرد مشخصی نبود که مسبب این اتفاق‌ها باشد.

 

او افزود: برای روز اول، به احترام اصفهان و ایران و به‌دلیل احترامی که برای گروه قائل بودیم، اجرا کردیم تا وقفه‌ای در برنامه‌ی اجلاس ایجاد نشود و حسن نیت خود را نشان دادیم. البته به ما گفتند اگر این برنامه را اجرا کنید، شب می‌توانید با همه‌ی اعضای گروه روی صحنه حاضر شوید.

 

این عضو گروه‌ی موسیقی عرفان ادامه داد: انگار این حرف را زدند تا کارشان انجام شود و از روز بعد، تلفن‌شان را از دسترس خارج یا خاموش کردند و جوابی به ما ندادند. این توهین به یک گروه نیست، این کار توهین به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به موسیقی و به فرهنگ ایران است.

 

رستمی اضافه کرد: چند نفر موجب شدند تا کل فرهنگ ایران زیر سوال برود. واقعا تأسف‌بار است که عده‌ای آدم کوچک سبب می‌شوند تا مسوولان بزرگ‌تر زیر سوال بروند. مسوولانی که اصلا راضی به این کار نیستند. مسوولان بلندپایه کشور نیز راضی نیستند این اتفاقات بیفتد، ولی برخی، کاری می‌کنند که به اسم آن‌ها باشد و به همه‌ی سیستم آسیب می‌زنند.

 

بی‌اطلاعی مدیر کل ارشاد از دلیل لغو کنسرت گروه عرفان

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا در اصفهان، گفت: حدود هفت یا هشت گروه قرار بود، در اجلاس و جشنواره‌ی میراث فرهنگی ناملموس اجرا داشته باشند و اتفاقا همه‌ی گروه‌ها مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای برگزاری کنسرت داشتند. ما به همه‌ی گروه‌ها مجوز دادیم و گروه عرفان هم در میان گروه‌های موسیقی بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی با اظهار بی‌اطلاعی از دلیل لغو کنسرت گروه «عرفان» در هنرسرای خورشید و اجرای گروه بدون حضور بانوان در مراسم افتتاحیه‌ی ICCN، اظهار کرد: ناظران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در جلسات گوناگون فرهنگی حضور داشتند و اتفاقات رخ‌داده را ثبت کردند، اما من به‌دلیل کار زیادی که در این چند روز داشتم، هنوز نتوانستم گزارش آن‌ها را بخوانم.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان این‌که دلیل برگزار نشدن کنسرت گروه عرفان را نمی‌دانم، افزود: باید دلیل اجرا نشدن کنسرت را بررسی کنم. حتما همه‌ی گزارش‪ها را می‪خوانم و تک‌تک بررسی می‪کنم؛ اما حالا فرصت ندارم و به‌محض پیدا کردن وقت مناسب، موضوع را پیگیری خواهم کرد

 

ممانعت از حضور زنان مورد تأیید وزارت ارشاد نیست

 

همچنین پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این‌باره اظهار کرد: گروه موسیقی «عرفان» که آقای طیبی آن را مدیریت می‌کند، از گروه‌های ثبت‌شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و عموما در راستای حفظ موسیقی ملی و اتحاد اقوام ایرانی فعالیت دارد.

 

وی با اشاره به اجرای گروه عرفان در افتتاحیه‌ی اجلاس ICCN افزود: با مجوز و هماهنگی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بود گروه عرفان در افتتاحیه اجرا داشته باشد، اما متأسفانه برخی از حضور بانوان در این اجرا ممانعت به عمل آوردند. این کار مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و ما به‌شدت با این موضوع مخالفت می‌کنیم‌.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: معتقدیم که بانوان ایرانی در تمام ادوار تاریخی سرآمد و الگو بوده‌اند. جوانانی که قرار بود روی صحنه‌ی موسیقی اجرا داشته باشند، از فرزندان همین سرزمین هستند که با رعایت کامل شئونات اسلامی و متناسب با عرف کنونی جامعه و عرف اصفهان که مانند سایر شهرهای ایران، شهری مذهبی است، برای اجرا حضور پیدا کردند.

 

ارجمند با اظهار تأسف از اتفاق رخ‌داده، اظهار کرد: با اجرای موسیقی توسط گروه عرفان، سفرای کشورهای دیگر می‌توانستند، بخشی از حضور زنان ایرانی را در فعالیت‌های اجتماعی ببینند.

 

او ادامه داد: دختران ایرانی در رشته‌ی موسیقی در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند و در هنرستان‌های موسیقی تحصیل می‌کنند، محل کار این افراد روی صحنه است.

 

وی با انتقاد از حضور نداشتن زنان نوازنده‌ی گروه عرفان در افتتاحیه‌ی اجلاس ICCN، گفت: این‌ را که در چنین اجلاسی جلوی حضور زنان گرفته می‌شود، باید تمام کسانی که دغدغه‌ی حضور جوانان ایرانی را دارند، جواب دهند. چرا یک جوان ایرانی نمی‪تواند در کشور خودش و روی صحنه‪ای که متعلق به خودش است، حضور پیدا کند و برای نمایندگان کشورهای دیگر نشان دهد که ایران یک موسیقی اصیل دارد؟

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این‌که رفتار انجام‌شده نسبت به گروه عرفان مورد تأیید وزارت ارشاد نیست، اظهار کرد: این نوع رفتار در عرف ملی، رفتاری ناشایست قلمداد می‌شود و آن را پیگیری خواهیم کرد.

 

ارجمند با اشاره به سفر اخیر خود به اصفهان، افزود: یکی از مباحثی که در این سفر مطرح شد، موسیقی بانوان بود و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز این موضوع را تأیید کرد. اعتقاد دارم همه‌ی شهرهای ما، شهر مذهبی هستند و تمام مردم ایران در شهرهای گوناگون در کنار انقلاب ایستاده‌اند.

 

وی ادامه داد: شهدای ما خون دادند تا ما امروز در یک فضای سالم و امن برای فرزندان آن‌ها، شرایطی را فراهم کنیم که از فرهنگ و هنر اصیل اسلامی ایرانی بهره‌مند شوند؛ اما داشتن این تصور که اگر آن‌ها امروز ناظر اعمال ما بودند، ناراحت می‌شدند، تصور غلطی است. این شهدا برای ما، کشور، اسلام و مردم‌شان خون‌شان را دادند و انتظارشان این است که از فرزندان آن‌ها در برابر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم حفاظت کنیم.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر امروز نتوانیم فرزندان خود را با فرهنگ ایرانی و اسلامی تربیت کنیم، باید پاسخگوی خون شهدا باشیم. بنابراین ادعایی را که برخی جریانات دارند که موسیقی با پاسداشت خون شهدا، منافات دارد انکار می‪کنم. یکی از برکات انقلاب ما این است که پس از انقلاب، موسیقی فاخر و معنوی داشتیم. آیا باید این ثمره انقلاب را انکار کنیم؟ این رفتارها متناسب با رفتارهای دلسوزان نظام نیست

 

اداره ارشاد اصفهان توضیح دهد

 

ارجمند با تأکید بر پیگیری لغو کنسرت گروه عرفان، تصریح کرد: برنامه‌ی ICCN برنامه‌ای مشترک بود که توسط شهرداری و با همکاری نهادهای گوناگونی مانند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شده است. بنابراین دوستان من در اداره ارشاد اصفهان بهتر می‪توانند توضیح دهند که این برنامه با آن‌ها هماهنگ شده بود یا نه؛ ولی با من هماهنگ شده بود و مجوز آن را صادر کردم

 

وی با بیان این‌که گروه عرفان از موسیقی‪های اصیل ایرانی در کنسرت استفاده می‪کند، ادامه داد: گروه موسیقی عرفان مورد تأیید ما است. اگر برنامه‌ی آن‌ها اجرا نشده است، باید مدیران و دبیران اجرایی جشنواره پاسخگو باشند که چرا برای اجرای این گروه در افتتاحیه و سایر برنامه‌ها پافشاری نکرده‌اند

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من دو ساعت قبل از برنامه‌ی هنرسرا با مسوولان مختلف صحبت و قضایا را پیگیری کردم. از جمله با آقای میرزایی - دبیر اجلاس میراث فرهنگی ناملموس - صحبت کردم و از او توضیح خواستم که چرا گروه عرفان نمی‌تواند با حضور زنان نوازنده روی صحنه حاضر شود. آقای میرزایی به من گفت که سعی خود را می‌کند، اما من به او تأکید کردم که با استاندار اصفهان به‌عنوان عالی‌ترین مقام دولتی در استان صحبت، مشکلات را رفع و اجرای موسیقی را با حمایت آقای استاندار قطعی کنند.

 

تفکیک جنسیتی بر روی صحنه با سیاست‌های کلی دولت سازگار نیست

 

او به تشریح سیاست‌های دولت در زمینه‌ی موسیقی پرداخت و تصریح کرد: تفکیک جنسیتی روی صحنه، با سیاست‌های کلی دولت سازگار نیست و اگر کسانی، گروهی را دعوت می‌کنند باید از قبل ملاحظات آن را اعلام و انجام دهند، اما این رفتاری که مسوولان برگزاری اجلاس انجام دادند، درست نبود. من به آقای حسین میرزایی گفتم که این مسأله را پیگیری کند و این‌که به نتیجه‌ای نرسیده نشان از این دارد که یا پیگیری نکرده یا پیگیری کرده و به نتیجه‌ای نرسیده است!

 

ارجمند با اشاره به دیپلماسی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: نظر دکتر جنتی به‌عنوان نماینده‌ی دولت در حوزه‌ی فرهنگ، این است که باید فرهنگ ایرانی و اسلامی را در نوع اصیلش معرفی کنیم و برنامه‌های مشترکی با کشورهای گوناگون داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اجلاس ICCN اضافه کرد: این اجلاس که درباره‌ی میراث معنوی بود و موسیقی در سه شاخه‌ی معنوی جهانی ثبت‌شده حداقل این فرصت را فراهم می‌کرد که بخشی از موسیقی اصیل کشور به‌نمایش گذاشته شود، اما این فرصت را از دست دادیم و نه هموطنان ما و نه سفرای کشورهای دیگر نتوانستند از این فرصت و از مجموعه‌ای که وحدت اقوام ایرانی را با یک موسیقی اصیل و ارزشمند نشان می‌داد بهره‌مند شوند.

 

تفاوت زنان کره‌ای و ایرانی چیست؟

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نوازندگی زنان کره‪ای در اصفهان، گفت: این دوگانگی‌ها را متوجه نمی‌شوم و برای من این سوال است که چرا نسبت به فرهنگ خودمان که اصیل و اسلامی است، چنین رفتار می‪کنیم و سخت‌گیری‌هایی که برای هنرمندان اصیل ایرانی می‌شود، برای یک نفر که در جشن می‌نوازد نمی‌شود. چرا نباید فضای آرام و امنی را برای هنرمندان موسیقی اصیل خود فراهم کنیم؟ در بسیاری از جشن‌ها با موسیقی‌هایی که در شأن ایران نیست، برخورد نمی‌شود، ولی با هنرمندان اصیل این‌گونه رفتار می‌شود! من معتقدم باید مسوولان برگزاری این اجلاس جوابگو باشند

 

ارجمند با تأکید بر وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به‌طور کلی، وظیفه‌ی ما حمایت از حقوق هنرمندان، مردم و سیاست‌های کلی نظام است. در موارد این چنینی با رعایت حقوق هر سه گروه وارد می‌شویم.

 

وی ادامه داد: چرا گروهی که مورد تأیید ما بوده، اجرا نرفته است؟ افرادی که جلوی این برنامه‌ها را می‌گیرند، متوجه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی نیستند و نمی‌دانند که این تهاجم به خانواده‌ها رسوخ می‪کند. اگر فضای سالم و خوبی را برای خانواده‪های ایرانی فراهم کنیم، این تهاجم به خانواده‌های ما رسوخ نمی‌کند

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وقتی مقام معظم رهبری به جنگ نرم و تهاجم فرهنگی اشاره می‪کنند باید به این سخنان بیشتر توجه کرد. مسائل فرهنگی مثل مشکلات اقتصادی نیست که به سرعت تأثیر بگذارد، این مسائل در دراز مدت و زیرپوستی حرکت می‪کند و تأثیر مخفیانه می‪گذارد. بنابراین به جای پاک کردن صورت‌مسأله به‌دنبال یک ساختار مشترک برای فرهنگ ایرانی باشیم تا در برابر جنگ نرم و تهاجم فرهنگی بایستیم

 

دست بالای تندروها در نشست همگرایی اصولگرایان

Posted: 12 Oct 2014 03:56 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: محافظه‌کاران پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته حالا در تلاش برای ایجاد وحدت درونی هستند. آنها نمی‌خواهند که تجربه خرداد سال ۱۳۹۲ در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز برایشان تکرار شود. 

برگزاری همایش « مقدماتی و سراسری اصولگرایان» در روز شنبه ( ۱۹ مهرماه) همین هدف را دنبال می‌کرد. همایشی که در ‌آن چهره‌‌های نزدیک به جبهه پایداری و بعضی از وزیران دولت « محمداحمدی‌نژاد » حضور داشتند اما خبری از چهره‌های معتدل جریان اصولگرا نبود. سخنران اصلی جلسه نیز « محمدتقی مصباح یزدی » بود که به نظر می‌رسد گزینه اصلی برای هماهنگ کردن طیف‌های اصولگرا در انتخابات آینده مجلس است.

 

اصولگرایان را جمع کنید!

پیامدهای شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته هنوز گریبان اصولگرایان را گرفته است. « سید رضا تقوی » رییس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه که مسوولیت برگزاری نشست‌های همگرایی این جریان سیاسی را به عهده دارد طی سخنانش در نشست روز شنبه بر این فضای آشفته صحه گذاشت و گفت : « ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری که همه گفتند اصولگرایان ناامید و سرخورده شده‌اند و برخی از آنها از پست خود خلع شده‌اند، احساس کردیم که باید کاری انجام دهیم.» او در توضیح تلاش‌ها برای ایجاد همگرایی میان طیف‌های این جریان نیز گفت: « ما به آیت‌الله مهدوی کنی پیام دادیم که ایشان اصولگرایان را دور هم جمع کند اما آیت‌الله مهدوی کنی ناراحت و نگران بود و این موضوع را نپذیرفت؛ بعد از آن پیشنهاد دوم این بود که یکی از اعضای جامعیت روحانیت مبارز این کار را برعهده گیرد و از آیت‌الله مهدوی کنی اجازه خواستیم. در آن جلسه آیت‌الله موحدی کرمانی به آیت‌الله مهدوی کنی گفتند که حالا که شما به میدان نمی‌آیید تا اصولگرایان را جمع کنید، یکی این کار را انجام دهد و بالاخره قرعه به نام من افتاد و من حدود یکسال است که جلسات همگرایی اصولگرایان را تشکیل داده‌ام.» تقوی اما حالا برآورد خوشبینانه‌ای از اوضاع اصولگرایان دارد و علاوه بر این که معتقد است « استقبال عجیبی در استانها از جلسات همگرایی اصولگرایان شده است» می‌گوید باید « همه سلایق اصولگرایی را در کنار هم جمع کرده و ذهن‌های آنها را به هم نزدیک کرده و نگذاریم متفرق و ناامید شوند.»


مصباح جانشین مهدوی کنی؟

موفقیت اصولگرایان برای رسیدن به وحدت با تردیدها و علامت سوال‌های فراوانی روبرو است. چنانچه زعامت این جریان با مصباح یزدی باشد بعید است که همه طیف‌های اصولگرا حاضر به پذیرش موضع نهایی او شوند. او مرجع فکری و سیاسی جریان‌های تندرو است و در انتخابات ریاست جمهوری گذشته با کمک به تشکیل و هدایت « جبهه پایداری انقلاب اسلامی » عملا به انشعاب از جریان اصلی اصولگرایان کمک کرد. جریان اصلی را دو تشکل سابقه دار یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نمایندگی می‌کردند و در ادبیات سیاسی ایران به « جامعتین » مشهور است.« محمدرضا مهدوی کنی » رییس مجلس خبرگان رهبری نقش رییس سفیدی میان اصولگرایان را بر عهده داشت. او از خرداد ماه در بیمارستان بستری و در شرایط کما قرار دارد اما پیش از آن هم دیگر رغبتی به میانجی‌گری میان اصولگرایان نداشت. « محسن کوهکن » نایب رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری ۲۷ بهمن ماه سال پیش این وضعیت را تایید کرده و گفته بود: « تا آنجایی که اطلاع دارم آیت الله مهدوی کنی از عملکرد اصولگرایان مقداری گلایه دارد و گلایه ایشان نیز وارد است.» انتقاد او اتفاقا از این بود که چرا طیف‌هایی از اصولگرایان موضع ریش سفیدی و زعامت‌اش را به رسمیت نمی‌شناسند و جریان‌های موازی ایجاد می‌کنند. انتقادی که بیش از همه متوجه جبهه پایداری و رییس‌ آن یعنی محمدتقی مصباح یزدی می‌شد.

حالا اما تندروها با به دست گرفتن پرچم « وحدت اصولگرایان » قصد دارند نقش جریان اصلی را بازی کنند. این بار نام موسسه « امام خمینی » که توسط مصباح یزدی اداره می‌شود نیز در کنار جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علیمه قم به میان آمده و « محمدعلی موحدی‌کرمانی » عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در حاشیه همایش همگرایی اصولگرایان با تایید این وضعیت جدید گفت : « علاوه بر جامعتین، مؤسسه امام‌خمینی(ره) هم در تصمیمات اصول‌گرایان سهیم هستند و جامعتین همراه با آیت‌الله مصباح‌یزدی خواهند بود.»


تکرار یک تجربه

تندروهای اصولگرا در صدد هستند آنچه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به پای « جبهه پایداری » نوشته شد در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی به پای همه اصولگرایان نوشته شود. آنها به ائتلافی فکر می‌کنند که از دل آن گزینه‌های مطلوب خودشان در لیست‌های انتخاباتی قرار بگیرند. مشخص نیست که چنین شیوه‌ای تا چه حد بتواند چهره‌های معتدل جریان اصولگرایی را همراه سازد. محمدتقی مصباح یزدی در نشست همگرایی اصولگرایان گرچه بخش عمده سخنانش را به موعظه‌های دینی اختصاص داد اما تفسیر خود از اصولگرایی را هم مورد تاکید قرار داد و گفت: « اصولگرا یعنی کسانی که سه دسته اصول را قبول و باور می‌کند و اگر گفت ولایت فقیه را قبول داریم، آن را با جان و دل می‌گوید و تا پای جان برای آن می‌ایستد ؟» سخنان او همان شالوده‌ای است که به تاسیس جبهه پایداری منجر شد. آنها در فضای بعد از سال ۱۳۸۸ مرزبندی خود را نه فقط با اصلاح طلبان روشن‌تر کردند بلکه با طرح عبارت‌هایی چون « ساکتین فتنه » بسیاری از اصولگرایان که حاضر به همراهی تام با موضع نظام در قبال اعتراض‌های جنبش سبز نشده بودند را مردود و خارج از جریان اصولگرایی خواندند. حالا طرح دوباره این بحث‌ها حکایت از عزم تندروها برای به دست گرفتن رهبری اصولگرایان در انتخابات دارد هرچند که تلاش مشابه‌‌شان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نتیجه‌ای جز شکستی سخت به همراه نداشت.
 

دستورلاریجانی به دادستان برای تعقیب رسانه‌هایی که در انعکاس مفاسد “بزرگ‌نمایی” می‌کنند

Posted: 12 Oct 2014 03:38 AM PDT

جرس: رییس قوه قضائیه گفت: به دادستان تهران دستور پیگیری و تعقیب رسانه‌های متخلف که نسبت به انعکاس مفاسد بزرگ‌نمایی می‌کنند را داده است.



لاریجانی طی سخنانی در مراسم سی‌وسومین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور با انتقاد از آنچه وی "بزرگ‌نمایی فساد توسط برخی رسانه‌ها" خواند، گفت: این یک کار غیرمنصفانه است که پرونده هنوز در دادسرا است ولی روزنامه‌های زنجیره‌ای می‌آیند اسم فردی را مطرح می‌کنند، چند وزیر را هم اضافه می‌کنند و بعد تیتر می‌زنند «ردپای چند وزیر در پرونده ... ».

 

وی افزود: در فضایی که ما امروز در آن قرار داریم برخی فکر می‌کنند که بزرگ‌نمایی فساد کار خوبی است. برخی رسانه‌ها داد از فساد می‌زنند و معلوم نیست چه می‌خواهند بگویند. می‌خواهند به گردن دیگران بیاندازند، اشتباه می‌کنند چون کار غیرمنصفانه گریبانگیر خود آنها نیز خواهد شد.

 

وی افزود: این واقعا تخلف است و من به دادستان تهران دستور دادم که تمامی این موارد را رصد کند و در آنچه که خلاف قانون است، متخلفان را از هر مرتبه‌ای که باشند احضار کند.

 

رئیس قوه قضائیه گفت: اینکه نماینده محترمی حسب وظیفه‌اش باید در کمیسیون قضایی یا جای دیگری موضوعی را رسیدگی کند درست است اما نماینده حق ندارد در پرونده‌های قضایی ورود کند. این یک اشتباه است که برخی دارند مرتکب می‌شوند. در شورای نگهبان نیز مکررا روی این موضوع بحث شده است. حتی در پرونده‌های مختومه نیز اگر جهات سری و امنیتی وجود داشته باشد حق ورود ندارند.

 

لاریجانی گفت: عده‌ای در رسانه‌ها و حتی برخی مسئولان راه افتاده‌اند و می‌گویند فساد همه جا را گرفته است. این کار اشتباهی است مهم این است که یکی دستگاه حکومتی عزمش در مبارزه با فساد جزم باشد که بحمدالله جمهوری اسلامی ایران این‌طور است.

 

لاریجانی اظهار کرد: قوه قضائیه فراتر از این مباحث در بحث برخورد با مفاسد اجتماعی از جمله برخورد با اراذل و اوباش و قاچاق مواد مخدر در چند سال اخیر برنامه روشنی دارد. در بحث فساد اقتصادی نیز پرونده‌هایی را رسیدگی کردیم که رسانه‌های غربی می‌گفتند جمهوری اسلامی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد ولی بعدا که به پرونده رسیدگی کردیم از آن ور بام افتادند به طوری که شروع به ریختن اشک تمساح کردند و گفتند چرا فردی را اعدام کردید.

 

وی با بیان اینکه قصاص حق اولیای‌دم است و قوه قضاییه پای این قضیه ایستاده است، گفت: متاسفانه در وضعیت فعلی هجمه‌های حقوق بشری علیه نظام و قوه قضاییه به راه انداخته می‌شود. آقای بان‌کی‌مون در گزارشی که به مجمع عمومی سازمان ملل داده حرف عجیب و غریبی زده است و گفته گرچه ما قبول داریم که دستگاه قضایی قصاص را حق خصوصی اولیای دم می‌داند لکن دبیرکل تاکید می‌کند که حکومت باید جلوی اجرای این حق را بگیرد. حال باید گفت شما چه کاره هستید که این طور می‌گویید و تاکید می‌کنید نظام جمهوری اسلامی باید جلوی این کار را بگیرد؟ واقعیت این است که اینها پا را فراتر از حق خودشان می‌گذارند.

 

وی با اشاره به لزوم تطبیق قوانین با شرع مقدس اسلام طبق تصریح قانون اساسی گفت: قصاص حرف قرآن است و قوه قضاییه هم پای آن ایستاده است. بسیاری از هجمه‌های حقوق بشری در مقام اجرا نیست بلکه هجمه به بنیان‌های فکری و اعتقادی یک ملت است، منتها آنها روی‌شان نمی شود این را بگویند.

 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در بند 17 این گزارش ادعا شده است که در جمهوری اسلامی جوانانی کمتر از 17 سال بدون وکیل محاکمه و اعدام می شوند. از فردی با عنوان «جنت‌میر» نام برده‌اند مبنی بر این که او در 15 سالگی در اصفهان بدون وکیل محاکمه شده و در 17 سالگی هم حکم او اجرا شده است. ما هر چه جستجو کردیم چنین فردی وجود ندارد. اشکال این است که اینها برخی از اسامی را از ضد انقلاب می‌گیرند که هیچ سندی ندارند ولی آن را در یک گزارش و سند رسمی می‌آورند.

 

 لاریجانی افزود: در بخش دیگری از این گزارش به نامساوی بودن حقوق زنان در ایران اشاره و گفته شده است چون زنان نمی‌توانند عضو شورای نگهبان شوند یا در دولت باشند، به اصطلاح ظهور و بروز ندارند که البته همین هم دروغ است. ما حتی در دولت قبل و حتی در دولت فعلی نیز اعضای زن داریم و معاون رئیس جمهور یک زن است. برای عضویت زنان در شورای نگهبان نیز منعی وجود ندارد. یعنی زن نیز ممکن است فقیه باشد و عضو شورای نگهبان باشد منتهی تشخیص این امر به عهده‌ مسئولان و ارگان‌های مرتبط است. همانطور که این امر در کشورهای دیگر وجود دارد. البته من در جایی متقابلا این سوال را مطرح کردم که چطور رئیس جمهور آمریکا تاکنون زن نبوده است و چطور دبیر کل سازمان ملل زن نیست؟

 

به گزارش ایسنا، آملی‌لاریجانی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک عید سعید غدیر خم گفت: جا دارد که از مرحوم ولی‌الله خبره قائم مقام سازمان بازرسی یاد کنیم که از قضات صریح و سخت کوش بودند. من در جلسات متعددی بحث‌هایی راجع به سازمان بازرسی با ایشان داشتم و ایشان یک قاضی دقیق سختکوش و پیگیر بودند.

 

آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به جایگاه سازمان بازرسی کل کشور و نقش روسای این سازمان بر رسیدن به جایگاه کنونی گفت: مهمترین سندی که برای سازمان بازرسی شأن و منزلت قائل شده قانون اساسی است و همه قوای کشور اقتدار خود را از قانون اساسی می‌گیرند.

 

وی با بیان اینکه مساله فساد و تخلفات و بحث انطباق امور با قوانین یک کار فنی و کارشناسانه است، گفت: زمانی کارشناسی کار ساده‌ای بود در حالی که الان وجود تشکیلات وسیع می‌طلبد که یک سازمان دایره‌ وظایف خود را در نظارت و ارزیابی گسترش دهد.

 

آملی لاریجانی گفت: ما هیچ تردیدی نداریم که از نظر قانون اساسی و هم از نظر موقعیت سازمان بازرسی شأن و جایگاه بالایی دارد یعنی اگر قانون اساسی هم این موضوع را پیش بینی نمی‌کرد، وجود نظارت از نظر عقلی امری ضروری بود.

 

رییس دستگاه قضایی درباره‌ لزوم صلابت و اقتدار سازمان بازرسی گفت: البته من به روسای پیشین و فعلی سازمان بازرسی تاکید کرده‌ام که در نظارت‌ها نهایت تعامل را با دستگاههای اجرایی داشته باشد. منتها همچنین تاکید کرده‌ام که نظارت با توهین نکردن منافات ندارد و در ضمن باید توجه داشت که رسیدگی‌های فنی و کارشناسانه سازمان بازرسی باید با صلابت و اقتدار انجام گیرد؛ زیرا اگر باب تسامح باز شود سازمان بازرسی از کار خود بازخواهد ماند.

 

وی گفت: امروز در رسانه‌ها و حتی در بین مسئولین و نمایندگان و همه جا سخن از فساد و تخلف است. فی الجمله مسلم است که این موارد وجود دارد لذا سازمان بازرسی باید کار خود را با اقتدار و به نحو فنی انجام دهد و دستگاهها بپذیرند که کار سازمان بازرسی یک کار سیاسی نبوده است.

 

 لاریجانی با اشاره به وظیفه‌ سنگین سازمان بازرسی در رسیدگی به تخلفات و لزوم هماهنگی دستگاههای اجرایی برای انجام بازرسی‌ها گفت: در فساد اخیری که در شرکت‌های نفتی اتفاق افتاده اگر بازرسی‌ها به موقع و با صلابت انجام بگیرد جلوی این تخلفات گرفته می‌شود.

 

وی با اشاره به کم بودن بودجه‌ سازمان بازرسی برای انجام وظایف خود گفت: در رابطه با بحث بودجه به سازمان بازرسی سخت گرفته شده است، البته ما محدودیت‌ها را می‌دانیم اما باید گفت که کل بودجه‌ قوه قضاییه گاهی به عشر (یک‌دهم) بودجه یک وزارت خانه هم نمی‌رسد که خوب است این در گزارشی به اطلاع مردم برسد. البته ما زمانی این محدودیت را به مقام معظم رهبری منعکس کردیم و ایشان به مجلس دستور دادند که در برنامه پنجم اعتباراتی برای قوه قضاییه لحاظ شود و البته مجلس هم همکاری کرد. منتها در کل اگر بخواهیم توجه کنیم می‌بینیم که این مقدار بودجه متناسب با وظایف دستگاه قضایی نیست.

 

وی با اشاره به نظارت مستمر بر کلیه وزارت‌خانه‌ها به عنوان یکی از وظایف سازمان بازرسی گفت: این تنها یکی از وظایف سازمان بازرسی است و ببینید که چقدر اهمیت دارد. حال باید پرسید آیا سازمان بازرسی برای چنین کاری ابزار مناسبی در اختیار دارد یا خیر؟ موضوعاتی همچون آلودگی‌های آب و هوا، تغییر کاربری اراضی، زمین خواری؛ صنعت و صدها مساله دیگر اموری هستند که نظارت بر آنها به نیروی انسانی زیادی احتیاج دارد که امیدواریم این محدویت نیز برطرف شود.

 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به وجود ناهماهنگی در دستگاه‌های اجرایی گفت: وجود این ناهماهنگی مشکلاتی زیادی را برای دستگاه‌های دیگر به ویژه دستگاه‌های نظارتی ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: دستگاههای اجرایی حسب قوانین، خودشان بعد نظارتی دارند و باید هماهنگ باشد. نه این که وقتی سازمان بازرسی می‌خواهد ورود کند ابتدا با اختلاف 2 دستگاه اجرایی مواجه شود.

 

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد که در رابطه با موضوع زمین خواری باید از افراط و تفریط خودداری کرد و موارد را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار داد.

 

 لاریجانی با اشاره به پیشگیری از وقوع جرم از وظایف دستگاه قضایی گفت: ما نباید منتظر باشیم که یک مسئول مرتکب تخلف شود و بعد سراغ او برویم. ما باید هشدار دهیم که به طور مثال فلان مناقصه یا واگذاری که می‌خواهد انجام شود، خلاف قانون است. بسیاری از مدیران ما متدین هستند و تذکر دادن به آنها باعث می‌شود که از تخلف جلوگیری شود.

 

روایت فخرالسادات محتشمی پور از یک ملاقات؛ هفت سؤال تاجزاده از مصباح یزدی

Posted: 12 Oct 2014 03:38 AM PDT

جرس: مصطقی تاجزاده با اشاره به مواضع اخیر مصباح یزدی گفته است:آقای مصباح که حرفش را پس گرفته و ضد خشونت شده، برای اثبات این که معتقد نیست برای اسکات خصم باید دروغ گفت چون معتقد به توجیه شرعی دروغ است، خوب است در موارد زیر هم موضع بگیرد و پاسخ دهد: 1- آیا نصر بالرعب را قبول دارد؟ 2- با استبداد دینی موافق است یا مخالف؟ و در صورت مخالفت مؤلفه های آن را ذکر کند. 3- آیا هنوز سازگاری اسلام و دموکراسی را نفی می کند؟ 4- نظرش در مورد حقوق و آزادی های اساسی ایرانیانی که مخالف ایشان هستند چیست؟ (مسلمان یا عرفی گرا اما ملتزم به قانون اساسی) 5- آیا معیارهای دوگانه را قبول دارد یا نه؟ 6- اقدامات خودسر و غیرقانونی انصار حزب الله و لباس شخصی ها را قبول دارد؟ 7- آیا هنوز دروغ و تهمت به دشمن را مجاز می شمارد؟

 

فخرالسادات محتشمی پور در گزارشی از ملاقات خود با همسرش، سید مصطفی تاجزاده در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:

 

در میانه دو عید

مقابل او نشسته ام و از پشت شیشه های دوجداره کابین زل زده ام به چشمانش.

می گویم: ریش هایت چرا اینقدر بلند شده ؟ می گوید: اعتراضی است! اعتراضی؟ بله در اعتراض به این که شنبه به ملاقاتم نیامدی! می گویم: ولی من که نماینده فرستادم. می خندد و می گوید نماینده ات که خیلی دوست داشتنی است اما «تو» نیامدی و من از روز پنج شنبه ی ملاقات حضوری دلم تنگ ماند تا روز شنبه ای که می دانستم نمی آیی و تا همین امروز. اخم هایم در هم می رود و با خود عهد می کنم که آن شنبه که عرفه بود و اولین ملاقات بدون حضور من بود، آخرین ملاقات بی من برای همسرجان باشد!

می خواستم به زیارت بروم با جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی در ایام عرفه و عید قربان، درست مثل سال گذشته که ناگهان راهی شدیم و سفری به یادماندنی برایمان رقم خورد با جمع یارانی هم دل و هم رأی. همه دغدغه من روز شنبه ملاقات بود که هیچ راهی برای تغییر آن نداشتم چون هیچ ارتباطی با اوین برایم وجود نداشت و تنها شماره ای که از حفاظت اطلاعات داشتم نیز پاسخ گو نبود. وقتی قرار ملاقات حضوری گذاشته شد نفسی به راحتی کشیدم و آن روز با همسرجان به قصد زیارت امام رضا (ع) وداع کردم غافل از آن که او از همان لحظه دلتنگ شنبه ملاقات خواهد شد و دلتنگ خواهد ماند تا شنبه بعدی!

مقابل او نشسته ام و از پشت شیشه های دوجداره کابین زل زده ام به چشمانش.

می پرسد همه خوبند بچه ها؟ پدر و مادر من و خودت؟ می گویم خدا را شکر. پدرجان اما بستری است در بیمارستان و ما مشغول تیمارداری هستیم به نوبت. خستگی ام را نمی توانم از او پنهان کنم و خمیازه های گاه گاه را. با نگرانی نگاهم می کند و می گوید: خسته ای؟ خوابت می آید؟ از این که نمی توانم برایش نقش بازی کنم و از این که او با تصویری که اینک از من دارد باید یک هفته تنهایی و انتظار را سپری کند سخت کلافه ام. می گویم دیشب خواب می دیدم آمده ای مرخصی اما خیلی کوتاه و من دارم چانه می زنم سر دو روز اضافی که وجودت مایه آرامش من باشد در این روزهای سخت. کاش عید غدیر می آمدی تا لااقل عیادتی از پدرجان بکنی و مادرجان پس از دو سال تو را ببیند. می خندد و می گوید تمام می شود به زودی و ادامه می دهد: از زندان پرینت آزادی ام را داده اند ۲۸/۲/۱۳۹۵ یعنی یک سال اضافه بر ۲۸/۲/۱۳۹۴ . می گویم باید بر آن دستی که تقریر نموده حکم ظالمانه را دعا کنیم یا دهانی که انشاء فرموده؟ می خندد و می گوید زبان سرخی انشاء فرموده اما از خیر خفیّ و رحمت خفیّه الهی نباید غافل بود!

حالا وقت آن است که ما را در خوب نبشته های از جراید خوانده اش شریک کند: از مقاله «تخریب ذائقه رسانه ای مردم» نوشته دکتر محسنیان راد در روزنامه ایران ۶/۷ می گوید و از «عهد یک مادر شهید زرتشتی با امام رضا» می گوید که گزارشی شیرین و مصاحبه با آن قهرمان مادر است در روزنامه اطلاعات ۷/۶

نقدهایش هم سرجای خود محفوظ است از رهبری و دیگران. می گوید: باید ابراز تأسف کنم که در پیام رهبری به مناسبت ایام حج بازهم در معرفی اسلام ناب محمدی(ص) بحث مهم حقوق و آزادی فراموش شد. مهم ترین ویژگی اسلام ناب حقوق و کرامت انسانی و آزادی است که متأسفانه در کلام ایشان نیست و شنیده نمی شود.

سردار نجات یا همان آقای زیبایی نژاد عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی قبل از انشعاب نیز برای او چهره آشنایی است و بیش از چهره اش افکار متحجرانه اش برای او خاطره انگیز است! می گوید این ها منتقد، اصلاح طلب، دوم خردادی، سبز و اخیرا حتی اصول گراهای مستقل را به چشم برانداز می بینند و این ادامه دیدگاه مشفق است که همه را جز جناح رهبری که به آن اصالت می دهد، دشمن می داند. در ادامه می گوید: این سردار نجات اگر همان زیبایی نژاد معروف باشد، باید بگویم اول انقلاب یعنی سال ۵۸ که عضو سازمان بود از اختلافات ما با او این بود که می گفت چون برده داری در قرآن آمده پس مجاز است و ذوالقدر عضو دیگر سازمان در آن زمان، که از نظر فکری لیدر جریان راست در سازمان بود و دفاع از بهشتی در برابر بنی صدر را از باب دفع افسد به فاسد مجاز می شمرد نه به خاطر خود او و دیدگاه هایش، زیبایی نژاد یا همین سردار نجات را نفی می کرد و زیبایی نژاد هم او را التقاطی می دانست چون برده داری را منسوخ شده می دانست. همسرجان این خاطرات دور را می گوید تا ما را با سابقه و درجه تحجر صاحبان این طرز تفکر آشنا کند. دستش درد نکند!

نقد دیگرش باز هم به رسانه میلی است می گوید در مقاله ای خواندم که حذف سازهای ایرانی در تلویزیون اثرش این است که جوانان فقط با سازهای غربی که در ماهواره و اینترنت می بینند آشنا هستند و سازهای ایرانی را نمی شناسند چون آن ها را ندیده اند! در نتیجه با حذف ساز از نمایش موسیقی ایرانی قرائت های گوناگون از قرآن کریم جای آن را نگرفت بلکه سازهای غربی جایگزین شدند و این جای تأسف دارد! هم چنین حذف واژه عشق از ادبیات و متون و مقالات نیز به ترویج ولنتاین غربی منجر شد که جای عشق ورزی ایرانی و وطنی را گرفت. الحمدلله جای شکرش باقی است که روندی که ابتدای انقلاب آغاز شده بود و داشت منجر به حذف و سانسور حافظ و غزلیات و اشعار او می شد که خوشبختانه آن روند متوقف شد و اندک اندک جمع مستان شجریان رسید تا انتشار آن انقلاب و ولوله ای در عالم هنر و نزد فرهنگ و هنر دوستان ایجاد کند.

و بالاخره نوبت به مصباح می رسد که یار دربند روزه دارمان تحسینش کند که از خشونت برائت جسته علیرغم این که در دوره اصلاحات در سخنرانی پیش از خطبه ها بر خشونت در اسلام تأکید می ورزید و البته همان ایام (یعنی شانزده سال پیش) پاسخش را از همسرجان شنیده بود. می گوید: حالا که مصباح حرفش را پس گرفته و ضد خشونت شده برای اثبات این که معتقد نیست برای اسکات خصم باید دروغ گفت چون معتقد به توجیه شرعی دروغ است، خوب است در موارد زیر هم موضع بگیرد و پاسخ دهد:

۱- آیا نصر بالرعب را قبول دارد؟

۲- با استبداد دینی موافق است یا مخالف؟ و در صورت مخالفت مؤلفه های آن را ذکر کند.

۳- آیا هنوز سازگاری اسلام و دموکراسی را نفی می کند؟

۴- نظرش در مورد حقوق و آزادی های اساسی ایرانیانی که مخالف ایشان هستند چیست؟

(مسلمان یا عرفی گرا اما ملتزم به قانون اساسی)

۵- آیا معیارهای دوگانه را قبول دارد یا نه؟

۶- اقدامات خودسر و غیرقانونی انصار حزب الله و لباس شخصی ها را قبول دارد؟

۷- آیا هنوز دروغ و تهمت به دشمن را مجاز می شمارد؟

مقابل او نشسته ام و از پشت شیشه های دوجداره کابین زل زده ام به چشمانش.

می گویم: باید چشمانت را طبیب معاینه کند حالت چشم چپت با چشم راست تفاوت دارد. می گوید: ولی خوب است اوضاع چشمانم جای نگرانی نیست. اصلا این روزه ها به من ساخته است باور کن! روزه های اعتراضی دارد به چهارمین سال نزدیک می شود…

مقابل او نشسته ام و از پشت شیشه های دوجداره کابین زل زده ام به چشمانش.

ناگهان خیره نگاهم می کند و می گوید: تا به حال دقت نکرده بودم که وقتی نگاهت می کنم انگار خودم را در شیشه عینکم که بر چشمان تو منطبق شده است، می بینم. راستی چقدر این عینک به تو می آید!

می گویم این ها اثرات عرفان است که هرچه بیشتر می گذرد تو را بیشتر احاطه می کند! می گوید از هرچه بگذریم سخن دوست خوش تر است:

ما بر آریم شبی دست و دعایی بکنیم

غم هجران تو را چاره ز جایی بکنیم

دل بیمار شد از دست رفیقان مددی

تا طبیبش به سر آریم و دوایی بکنیم

مدد از خاطر رندان طلب ای دل ور نی

کار صعب است مبادا که خطایی بکنیم

پرده فرو می افتد…

کام شیرین از حضور کوتاه و موقت یار دوباره به تلخی میل می کند…

پروفسور سمیعی، برنده جایزه برترین جراح مغز جهان شد

Posted: 12 Oct 2014 02:29 AM PDT

جرس: آکادمی جهانی جراحان مغز و اعصاب، پروفسور مجید سمیعی، چهره ماندگار پزشکی ایران و جهان را به‌عنوان برترین دانشمند و جراح مغز و اعصاب جهان و برنده جایزه این آکادمی در سال 2014 انتخاب کرد.

 

به گزارش ایسنا، این جایزه طی یک مراسم رسمی روز 11 اکتبر سال 2014 میلادی، در شهر وین و با حضور مقامات رسمی کشور اتریش و اساتید تراز اول جهان در رشته جراحی مغز و اعصاب به پروفسور مجید سمیعی اعطاء شد.

 

ماه گذشته نیز طی یک مراسم رسمی نشان علمی کشور قزاقستان و استادی افتخاری دانشگاه آستاراخان به استاد سمیعی اعطاء شد و از وی برای آموزش جراحان مغز و اعصاب این کشور دعوت به عمل آمد.

 

استاد مجید سمیعی پرافتخارترین جراح ایرانی است که ده‌ها جایزه و مدال علمی بین‌المللی را درزمینهٔ گسترش مرزهای دانش در حیطه علوم مغز اعصاب به دست آورده است.

 

پروفسور سمیعی در سال 2013 نیز از سوی نشریه معتبر «ورلد نوروسرجری» به‌عنوان برترین جراح مغز اعصاب جهان در سال 2013 انتخاب شد و در شماره ویژه این نشریه که به مناسبت انتخاب این جراح ایرانی به‌عنوان جراح برتر جهان انتشار یافت، ده‌ها استاد و جراح تراز اول جهانی در خصوص خدمات شایان توجه وی به رشته جراحی مغز و اعصاب مقالات متعددی را به چاپ رساندند.

 

پروفسور مجید سمیعی استاد افتخاری دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده و هم‌اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران رهبری و هدایت ساخت بزرگ‌ترین مرکز بین‌المللی علوم مغز و اعصاب جهان را در ایران دنبال می‌کند که در این برنامه، نخبگان جوان پزشکی کشور دوره های آموزشی فوق تخصصی را در قالب بورسیه مشترک پروفسور سمیعی و دانشگاه علوم پزشکی تهران طی می‌کنند.