جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


«بهار» تبرئه شد

Posted: 08 Oct 2014 10:31 AM PDT

جرس: روزنامه توقیف شده بهار با حکم دادگاه کیفری استان از شکایت مدعی العموم و رییس ستاد انتخابات سعید جلیلی تبرئه شد.

 

به گزارش ایرنا، این حکم از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی صادر شده است. در کمتر از یکسال گذشته، مدیر مسئول روزنامه بهار سه مرتبه محاکمه شده است.

 

روزنامه بهار پیشتر در دو پرونده جداگانه به شش ماه توقیف، ۹۱ روز حبس تعلیقی و ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس محکوم شده که آرای هر دو پرونده از سوی شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران صادر شده است.

 

سومین محاکمه مدیر مسئول روزنامه بهار ۲۳ شهریور ماه امسال به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر با شکایت مدعی العموم، سازمان توسعه تجارت ایران و علی باقری رییس ستاد انتخاباتی سعید جلیلی انجام شد که هیات منصفه مطبوعات در مورد شکایت مدعی العموم و سازمان توسعه تجارت، متهم را مجرم نشناخت و شکایت علی باقری را نیز وارد ندانست.

پس از اعلام نظر هیات منصفه مطبوعات، در نهایت شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حکم به برائت سعید پورعزیزی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده بهار صادر کرد. 

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه درباره کیتارو

Posted: 08 Oct 2014 10:31 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ی صدور ویزا برای کیتارو، هنرمند شهیر ژاپنی توضیح‌ داد. 

 

به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در پاسخ به این پرسش که چرا برای کیتارو با هدف سفر به ایران و برگزاری کنسرت ویزا صادر نشده است؟ گفت که این موضوع چندان به وزارت خارجه ارتباط ندارد و باید از بخش مربوطه و حوزه‌ای که این دعوت را انجام داده، موضوع را جویا شد؛ در عین حال این موضوع قابل بررسی است.

 

پیش از این، تهیه‌کننده‌ی کنسرت کیتارو اعلام کرده بود که ویزای او برای سفر به تهران صادر شده و این هنرمند قرار است، 23 و 24 و 25 مهرماه در تالار وزارت کشور به روی صحنه رود. همچنین نوازندگانی که قرار است، در کنسرت «کیتارو» با این هنرمند شهیر ژاپنی همکاری کنند، مدتی است که تمرین‌های خود را آغاز کرده‌اند.

 

در چند سال گذشته، بارها نام هنرمندانی در حوزه‌ی موسیقی مطرح و گفته شده که در ایران برنامه خواهند داشت که در این میان می‌توان به کریس دی‌برگ، ریچارد کلایدرمن، نادر عباسی، مورات ککیلی و آرکادی ولدوس اشاره کرد که قرار بود، روزی به ایران بیایند و اجرای زنده داشته باشند؛ اما این اجراها به دلایل نامعلوم هیچ‌وقت برگزار نشدند.

 

حالا هم که برخی در تدارک برگزاری کنسرت «کیتارو» هستند و حتی بلیت‌های کنسرت او هم در حال فروش است، با توجه به پیشینه‌ای که در این زمینه وجود دارد، نمی‌توان این احتمال را نادیده گرفت که کیتارو هم به سرنوشت دیگر هنرمندان دچار شود.

 

کیتارو متولد سال 1953 میلادی در شهر تویوهاشی ژاپن است. او اولین‌بار با خریدن یک گیتار و بدون هیچ معلمی نوازندگی را تجربه کرد. او که اکنون به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان جهان شناخته می‌شود‌، سواد موسیقی به معنای کلاسیک ندارد و به گفته‌ی خودش‌، آموخته است که فقط به گوش و احساسات خود اعتماد کند.

 

این چهره‌ی مشهور دنیای موسیقی که اکنون ساکن شمال سانفرانسیسکو (آمریکا) است،‌ پس از آشنایی با ساز جادویی‌ «سینتی سایزر» به‌طور جدی قدم به عرصه‌ی موسیقی جهان نهاد. وی پس از آشنایی با گروه «خانواده‌ی خاور دور» و تور سراسر اروپا،‌ اولین آلبوم خود را در سال 1976 منتشر کرد. «داستان ماه کامل» و «بهشت» از نخستین آلبوم‌های او هستند.

 

وی پس از همکاری در ساخت موسیقی سریال مستند «جاده ابریشم» به شهرت و محبوبیتی بین‌المللی دست پیدا کرد و سرانجام جوایز معتبر «گرمی» و «گلدن گلوب» را از آن خود کرد. ساخت موسیقی فیلم «بهشت و زمین» به کارگردانی «اولیور استون» از کارهای کیتارو است. او تا کنون 30 آلبوم منتشر کرده که بسیاری از آن‌ها جزو پرفروش‌ترین آثار موسیقی جهان بوده‌اند. 

تشدید تلاش جمهوری‌خواهان آمریکا برای جلوگیری از توافق با جمهوری اسلامی

Posted: 08 Oct 2014 10:14 AM PDT

جرس: در حالی که تنها حدود دو ماه تا پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه ۱+ ۵ به توافق نهایی هسته‌ای ‌مانده، یکی از مباحث مهم مطرح در این زمینه، این است که آیا در صورت ‌توافق نهایی، کنگره آمریکا در مقابل آن کارشکنی خواهد کرد یا خیر؟ این موضوعی است که این روز‌ها ذهن خود مقامات دولت آمریکا را نیز مشغول کرده است.

 

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در مطلبی تحلیلی به بررسی رویکرد کنگره آمریکا و دولت این کشور به موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخته و از چالش‌هایی که ممکن است، کنگره برای توافق هسته‌ای ایران پدید آورد، سخن گفته است.

 

در این مطلب به طور خلاصه آمده است: ضرب‌الاجل پایان نوامبر در حال نزدیک شدن است و وزیر خارجه آمریکا، مذاکرات هسته‌ای با ایران را در حالی پیگیری می‌کند که یک چشمش به ایران و چشم دیگرش به تحولات سیاسی داخلی در آمریکاست، زیرا فشار‌ها در داخل برای دستیابی به توافقی که عدم تبدیل ایران به یک دولت هسته‌ای را تضمین کند، افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا نیز دل‌مشغولی دوچندانی برای کری است.

 

جان کری، کا‌ترین اشتون و محمد جواد ظریف، هفته آینده در وین گرد هم خواهند آمد. انتظار می‌رود دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ +۵ نیز به فاصله اندکی پس از آن برگزار شود. هر دو طرف، ‌‌تنها هفت هفته فرصت دارند تا به توافقی دست یابند که در ازای اعمال محدودیت‌هایی بر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های این کشور را کاهش دهد. ناکامی در دستیابی به این هدف، می‌تواند به معنای از هم پاشیدن کل فرایند مذاکرات باشد.

اما در این میان، نگرانی که در طرف ایرانی هست، اینکه هر گونه توافق ‌میان دو طرف، می‌تواند با مخالفت نمایندگان کنگره آمریکا روبه‌رو شده و فرصت محقق شدن پیدا نکند. این احتمال، به ویژه در صورتی که جمهوری‌خواهان در انتخابات سنا پیروز شوند، تقویت می‌شود.

 

اما در ‌کنگره، هرچند فشار‌ها بر اوباما بر سر راهبردش در قبال ایران، زمانی از سوی هر دو حزب بود، اینک رویکرد دو حزب در این زمینه با یکدیگر تفاوت کرده است. جمهوری خواهان از اینکه یک سال پس از توافق مقدماتی ـ که مورد مخالفت آن‌ها بود ـ هنوز پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده، ناراضی هستند. آن‌ها تلاش کردند در حاشیه برخی قوانین غیرمرتبط، ‌‌تحریم‌های جدیدی ‌علیه ایران ‌تصویب کنند که البته با مخالفت دموکرات‌ها، این هدف به دست نیامد، ولی‌ در مقابل، دموکرات‌ها که خود پیشتر درگیر اختلاف با دولت بودند، اکنون از مقابله با آن خودداری می‌کنند.

 

چند تن از دستیاران سناتورهای دموکرات آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفته‌اند که بخشی از تغییر پدید آمده در رویکردشان به سبب درک این مسأله است که رویکرد «پلیس خوب، پلیس بد» که دولت و کنگره نقش‌های آن را در مقابل ایران بازی می‌کردند،‌‌ دیگر جواب نمی‌دهد.

 

به عبارت دیگر،‌‌ در صورتی که ایرانی‌ها به این جمع‌بندی برسند که اوباما نخواهد توانست توافق نهایی را به تأیید کنگره برساند، انگیزه چندانی برای موافقت با درخواست‌های غرب برای محدود کردن برنامه هسته‌ایش نخواهد داشت. دوره ریاست جمهوری اوباما در ِژانویه ۲۰۱۷ به پایان می‌رسد و در صورت ‌همراهی نکردن کنگره در حال حاضر در راستای کاهش تحریم‌ها، هرگونه امتیازی که به ایران داده شود، ‌‌در آن زمان ‌برگشت‌پذیر خواهد بود.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند، دیپلمات‌های این کشور در جریان مذاکره با طرف ایرانی، تلاش کرده‌اند نگرانی ایران را از بابت نقش‌آفرینی منفی کنگره کاهش دهند. با این حال، ‌کنگره می‌تواند جلو‌ دادن امتیازات بیشتر از سوی اوباما به ایران را بگیرد و این موضوعی است که ایرانی‌ها یقیناً در هنگام مذاکرات به آن توجه دارند.

 

تقریباً همه اقدامات تحریمی وضع شده علیه ایران، قابلیت استفاده از بخشودگی رئیس جمهور را دارند؛ افزون بر این، هر گونه تحریمی که از طریق دستور‌های اجرایی اوباما یا رؤسای جمهور پیشین علیه ایران وضع شده،‌‌ می‌تواند با فرامین جدید ملغی شود؛ برای نمونه، آمریکا در مقابل گزارش‌های منتشره درباره اینکه میزان صادرات نفت ایران از سقف تعیین شده در توافق مقدماتی هسته‌ای فرا‌تر رفته، واکنشی از خود نشان نداد.

 

با این حال، در صورتی که رئیس‌جمهور بخواهد هر یک از تحریم‌های متنوع وضع شده علیه ایران را برای همیشه ملغی کند، به کمک کنگره نیاز خواهد داشت.

 

به تازگی نامه‌ای که در آن نسبت به پیشنهادهای جدید آمریکا به ایران در مذاکرات ابراز نگرانی شده بود، ۳۱ امضا از جمهوری خواهان را جمع کرد؛ اما امضای هیچ دموکراتی پای آن نبود. با ‌وجود این، هفته گذشته بیش از ۳۵۰ عضو مجلس نمایندگان ـ که بسیاری از آن‌ها دموکرات بودند ـ با امضای نامه‌ای،‌‌ از سطح همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقاد کردند.

 

فعال شدن جمهوری خواهان علیه دولت بدین سبب است که آن‌ها بر این باورند، موضع آمریکا در مذاکرات در حال ضعیف شدن است و آن را بخشی از ضعف کلی سیاست خارجی اوباما ‌می‌‌دانند. آن‌ها می‌خواهند به تیم مذاکره کننده آمریکایی فشار وارد کرده و از این طریق، نگذارند‌ اوباما برای جلوگیری از مواجهه احتمالی با یک اکثریت جمهوری خواه در سنا در سال آینده،‌‌ اقدام به امضای یک «توافق بد» با ایران کند. به هر حال، مقامات آمریکایی نزدیک به مذاکرات می‌گویند، دولت آمریکا تلاش کرده به ایرانی‌ها اطمینان دهد که توان دفاع از توافق را دارد. 

صادر نکردن ویزای ایران برای یک کارشناس آژانس

Posted: 08 Oct 2014 10:14 AM PDT

جرس: جمهوری اسلامی با رد انتقاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره صادر نکردن ویزا برای یکی از کارشناسان آژانس اعلام کرد: تهران حق دارد در مورد ورود افراد به خاک کشورش تصمیم گیری کند.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری رویترز، تهران روز چهارشنبه اعلام کرد که حق کامل برای تصمیم گیری درباره ورود افراد به خاک کشورش را دارد و هر زمان که مناسب تشخیص داده شود این ویزا صادر خواهد شد.

 

بر اساس این گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر اعلام کرده بود ایران ماه گذشته برای یکی از کارشناسان آژانس ویزا صادر نکرده و اجازه ورود وی به خاک این کشور را نداده است.

 

رویترز هم‌چنین گزارش داد: این سومین باری است که این فرد اجازه ورود به خاک ایران را پیدا نکرده است.

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌های اخیر تلاش کرده است تا به اتهاماتی که آن را وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران می‌خواند رسیدگی کند.

 

کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دارند تا مانع از دستیابی بازرسان می‌شوند که آژانس برای کنترل فعالیت هسته‌ای شان معرفی می‌کند و ایران در طول سال‌های گذشته مانع از ورود برخی از این کارشناسان شامل اتباع کشورهای غربی به ویژه آمریکا شده است.

 

به گزارش ایسنا، معاون یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اکنون به منظور پیشبرد تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای و مذاکره با مقامات ایرانی در این زمینه به تهران سفر کرده است.  

تجمع معترضان کرد مقابل دفتر سازمان ملل در تهران

Posted: 08 Oct 2014 10:14 AM PDT

جرس: در ادامه اعتراضات جهانی علیه اقدامات گروه تروریستی داعش، جمعی از مردم و دانشجویان کرد در اعتراض به کشتار کردهای کوبانی به دست تروریست های داعش در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند.  

 

به گزارش ایسنا، جمعی از دانشجویان کرد و عموم مردم امروز (چهارشنبه) در اعتراض به کشتار مردم بی دفاع کوبانی در ترکیه و سکوت مجامع جهانی مقابل دفتر سازمان ملل در تهران تجمع کردند.

معترضان با در دست داشتن تابلوهایی که روی آنها نوشته شده بود: " هر جا کرد است آنجا ایران است"، "تهران گلوی کوبان"، "ما همه کوبانی هستیم"، "دولت روحانی، حمایت از کوبانی" و نیز با سر دادن شعارهای کردی مثل "بژ کوبانی" (به معنای زنده باد کوبانی) اعتراض خود را به کشتار کردهای کوبانی اعلام کردند.

تجمع‌کنندگان همچنین با سردادن شعارهایی به آنچه که حمایت علنی ترکیه و دولت اردوغان از تروریست های داعش در کشتار مردم کرد کوبان خواندند، اعتراض کردند.

در این تجمع همچنین متنی به زبان کردی در حمایت از مردم مظلوم کوبانی و همدردی با آنها مقابل دفتر سازمان ملل قرائت شد. در بخشی از این متن گفته شد: جامعه کرد و فعالان حقوق بشر ایران از همه سازمان های بین المللی می‌خواهد که مانع حمایت ترکیه از داعش در کشتار کردهای بی دفاع کوبانی شوند.  

انتشار جنجالی کیفرخواست؛ پرونده مهدی هاشمی و یک بازی پیچیده رسانه ای

Posted: 08 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: پرونده ی مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی که از دو سال پیش با اولین بازداشت او به جریان افتاده، در روزهای اخیر بازی رسانه ای پیچیده ای درباره ی آن اتفاق افتاده است؛ از جمله انتشار متنی به عنوان بخش اول کیفرخواست و نیز انتشار شایعه ی مفقود شدن بازپرس.

 

به گزارش انصاف نیوز، این بازی رسانه ای در دو رسانه ای اتفاق افتاده که یکی سایت خبری - تحلیلی «خودنویس»، متعلق به نیک آهنگ کوثر است که با بخشی از پرونده ی مهدی هاشمی گره خورده و منشاء دیگری به سادگی قابل ردیابی نیست؛ سایتی که به ظاهر در آمریکا ثبت شده است.

چند جلسه از دادگاه مهدی هاشمی در ماه های اخیر به صورت غیرعلنی برگزار شده و به همین دلیل هم هیچ خبری دقیق درباره ی جزییات اتهامات و دفاعیات تاکنون منتشر نشده است.

چهار روز پیش (شنبه 12 مهر ماه)، سایت «خودنویس» اعلام کرد «به گفته ی یک منبع نزدیک به خانواده ی بهرام رشته احمدی»، «سرپرست سابق مجتمع قضایی شهید مقدس که بازجویی از مهدی هاشمی را در ابتدای کار پرونده بر عهده داشت، ناپدید شده است. تماس‌های تهدیدآمیز اخیر از سوی نزدیکان هاشمی رفسنجانی برای اینکه نوارهای بازجویی در اختیار مجمع تشخیص مصلحت قرار گیرد، باعث افزایش سو ظن خانواده رشته احمدی به گروه‌های امنیتی نزدیک به هاشمی رفسنجانی شده است».

 

بر اساس گزارش ها، نیک آهنگ کوثر در زمانی که مهدی هاشمی پس از سال 88 در خارج کشور اقامت داشت، با وی در تماس بود و پس از بازگشت مهدی هاشمی به ایران و بازداشت او، چند فایل صوتی مکالمه ی این دو بر روی اینترنت منتشر شد که انتشار آنها در آن تاریخ در وضعیت مهدی هاشمی می تواند تاثیر گذاشته باشد. هر چند خانواده ی هاشمی آن نوارها را تقطیع شده خوانده است.


انتشار کیفر خواست از منبعی نامشخص

اما در همین حال، روز گذشته سایت «دیگربان»، در خبری با تیتر «بخش نخست کیفرخواست مهدی هاشمی»، نوشت که «نخستین بخش کیفرخواست ۱۲۵ صفحه‌ای مهدی هاشمی در ۵۳ صفحه منتشر شد. کیفرخواست مهدی هاشمی ۱۲۵ صفحه و ۱۲ عنوان اتهامی دارد که نسخه‌ای از بخش‌های آن در اختیار دیگربان قرار گرفته است».

 

 انصاف نیوز می گوید اصل منبع انتشار کیفرخواست ادعایی را که سایت دیگربان به آن اشاره ای نکرده بود، پیدا کرده؛ سایتی به نام «عدالتخواه» با زیر عنوان «انجمن دانشجویان عدالتخواه جهان».

 

چنین تشکلی تاکنون ابراز وجود نکرده بود و این اولین باز است که نام آن مطرح می شود. هر چند نام آن تا حدی مشابه یک تشکل دانشجویی اصولگراست اما ردی در این سایت برای ارتباط آن با هیچ تشکل و یا نهادی دیده نمی شود.

 

بررسی مشخصات ثبتی دومین این سایت نیز اطلاعاتی به دست نمی دهد؛ این سایت به نامی نامشخص با آدرسی در آمریکا ثبت شده است.

 

کلیه‌ی مطالبی که در این سایت منتشر شده، درباره‌ی پرونده‌ی مهدی هاشمی است که به نظر می‌رسد غیر از متن منسوب به «کیفر خواست مهدی هاشمی بهرمانی»، باقی خبرهای آن بازنشر از سایت‌های دیگر باشد.

 

اما فایل این متن 53 صفحه ای که به صورت پی.دی.اف بر روی این سایت قرار داده شده، پس زمینه‌ی عنوان همین سایت در تمام صفحات آن قرار دارد. بنابراین در صورت صحت اصل کیفرخواست منسوب، این سایت متن آن را داشته و بر روی سربرگ خود به پی.دی.اف تبدیل کرده است.

البته درباره‌ی صحت یا عدم صحت آن هنوز هیچ نظری نمی‌توان داد.


وکیل مهدی هاشمی: دستگاه قضایی برخورد کند

سیدمحمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی در پاسخ به انصاف نیوز، در این باره گفت: کیفر خواستی که در دادگاه آقای مهدی هاشمی مطرح شده محرمانه است و اگر هم منتشر شده قطعا خلاف است و قرار نبود منتشر شود.

وی افزود: در ابتدا هم کسانی دنبال این بودند که کیفر خواست منتشر بشود ولی دفاعیات منتشر نشود. از ابتدا ما اصرار داشتیم دادگاه علنی باشد ولی نپذیرفته اند؛ لذا اگر هم کیفر خواست منتشر شده باشد شیطنت است و دستگاه قضایی باید با آن برخورد کند.

طباطبایی همچنین گفت: بنده اسناد را ندیده ام و بنا هم نداریم در این زمینه نظری بدهیم و قانونا هم حق نداریم چون دادگاه غیر علنی است و حق انتشارش را به ما نداده‌اند.


مشخصات کیفر خواست انتسابی

سایت منتشر کننده، که تمام نکات مهم 53 صفحه را با رنگ های مختلف علامت گذاری کرده، در توضیح انتشار آن صرفا نوشته است: «در لینک زیر بخش‌هایی از کیفرخواست مهدی هاشمی بهرمانی در خصوص تخلفات مالی، جرایم اقتصادی، مفاسد اخلاقی، اجماع و تبانی علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و سایر موارد مربوط به قراردادهای استات اویل، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت ملی نفت ایران آورده شده است».

 

در صفحه ی ابتدای این متن ادعایی، بازپرس رشته احمدی خطاب به دادگاه به کلیات پرونده اشاره کرده از جمله 20 جلد اصل پرونده، به همراه پیوست‌های آن که شامل «مکالمه‌ی تلفنی متهم با نیک آهنگ کوثر» نیز می‌شود.

 

روزنامه‌ی وطن امروز، یکی از تندترین روزنامه‌های جریان مخالف هاشمی رفسنجانی، مرداد ماه با تیتر «کیفرخواست را منتشر کنید؛ مطالبه عمومی درباره روند دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی»، نوشته بود: «کیفرخواستی که 125 صفحه است و 12 عنوان اتهامی دارد».

 

اسماعیل کوثری، نماینده‌ی اصولگرای مجلس نیز 11 مرداد ماه امسال در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: انتظار ما از دادگاه این است که کیفرخواست آقای مهدی هاشمی را علناً منتشر کنند تا مردم در جریان اتهامات اقتصادی وی قرار بگیرند.


 

سازمان های حقوق بشری: اقدامات داعش در کوبانی، نوعی پاکسازی قومی است

Posted: 08 Oct 2014 04:50 AM PDT

جرس: چندین گروه حقوق بشر سوری از جامعه بین المللی خواستند که به نجات شهر کوبانی از دست تروریست های داعش کمک کنند. همزمان در حالیکه یکی از مقامات ارشد ارتش آمریکا از "احتمال قوی سقوط کوبانی" خبر داده، ادریس ناسان، از مقامات گروه مسلح کردهای کوبانی، اعلام کرد که بمباران مواضع گروه داعش  در کوبانی مؤثر واقع شده و افراد این گروه هم‌اینک به بیرون از ورودی‌های این شهر رانده شده‌اند. در گزارشی دیگر پیرامون داعش اینکه؛ یکی از نمایندگان پارلمان لبنان هشدار داده است بیش از دوازده هزار تروریست در حال آماده‌ سازی خود برای حمله به خاک لبنان هستند و این در حالیست که نبرد حزب الله با تکفیری‌ها وارد مرحله دشواری شده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، 7 گروه حقوق بشری از جمله 'سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان' و 'سازمان حقوق بشر در سوریه' اواخر وقت دیروز (سه شنبه) دربیانیه ای اعلام کردند که حملات داعش علیه کوبانی و اقدامات غیرانسانی این گروه آشکارا نوعی پاکسازی قومی است.

 

در بیانیه ای که این گروه صادر کرده همچنین آمده است: در حدود 280 هزار نفر از ساکنان کوبانی از بیم کشتارها، اعدام ها، سربریدن ها، آدم ربایی و قطع عضو کردن های داعش خانه و کاشانه خود را رها گرده و از این شهر گریخته اند.

 

سقوط کوبانی در شرایطی لحظه به لحظه به واقعیت نزدیک تر می شود که گروه موسوم به 'ائتلاف بین المللی' تحت هدایت آمریکا مدعی است که طی هفته های گذشته مواضع داعش را هدف حملات هوایی قرار داده است.

 

گروه تروریستی داعش که به اعتقاد بسیاری صاحب نظران توسط کشورهای غربی و همپیمانان عربی آن ها موجودیت یافته است، طی ماه های گذشته مناطق وسیعی از عراق و سوریه را به تصرف خود درآورده و 'خلافت' خودخوانده در آن جا اعلام کرده است. این گروه همچنین دهها نفر از نیروهای ارتش عراق و سوریه و نیز اقلیت ها را اعدام کرده است. از قربانیان این گروه تروریستی می توان به 2 روزنامه نگار آمریکایی و یک امدادگر انگلیسی اشاره کرد.

 

هفته گذشته نیز داعش 9 نفر از مبارزان کرد از جمله سه زن را که در نبرد اطراف کوبانی اسیر شده بودند، سر برید.

 

شهر کردنشین کوبانی یا 'عین العرب' از سه هفته قبل هدف حملات داعش قرار دارد و تاکنون چندین روستای اطراف این شهر که در راستای مرز سوریه با ترکیه قرار گرفته، به دست این گروه تروریستی افتاده است.

 

در حدود 200 هزار نفر از ساکنان این شهر و روستاهای اطراف از بیم جانشان به ترکیه پناه برده اند. بنا بر اعلام فعالان حقوق بشر، تاکنون بیش از 400 کرد نیز در این منطقه به دست تروریست های داعش کشته شده اند.
 

عقب نشینی داعش از کوبانی

ادریس ناسان، از مقامات گروه مسلح کردهای کوبانی، روز چهارشنبه، ۱۶ مهر، خبر داد که بمباران مواضع گروه داعش  در کوبانی مؤثر واقع شده و افراد این گروه هم‌اینک به بیرون از ورودی‌های این شهر رانده شده‌اند.

 

به گزارش رادیو فردا، ادریس ناسان که از او به عنوان معاون مسئول سیاست خارجه گروهی از کردهای محل که مدیریت منطقه کوبانی را برعهده گرفته‌اند یاد می‌شود این مطلب را در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های فرانسه و رویترز اعلام کرده‌ است.

او به خبرگزاری فرانسه گفت که «وضعیت از روز سه‌شنبه تغییر کرده و نیروهای کرد نیروهای داعش را به عقب رانده‌اند».

آقای ناسان به رویترز نیز گفت که «آنها [داعش] هم‌اینک بیرون از ورودی شهر کوبانی هستند. گلوله‌باران و بمباران‌ها بسیار مؤثر بوده و در نتیجه آن داعش از بسیاری از مواضع خود به عقب رانده شده‌ است.»

پیش از اظهارات این مقام محلی، رامی عبدالرحمن، مدیر ناظر حقوق بشر سوریه، نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که «پیکارجویان خلافت اسلامی در شب گذشته از چند نقطه در شرق عین‌العرب (کوبانی) و حاشیه جنوب غربی این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.»

وی افزود که پس از این عقب‌نشینی، نیروهای داعش هم‌چنان در قسمت‌های شرقی کوبانی و حاشیه‌های جنوبی آن حضور دارند، اما در جبهه غربی دیگر در داخل شهر نیستند.

او توضیح داد که این عقب‌نشینی پس از آن صورت گرفت که «مواضع داعش هدف حمله هوایی قرار گرفت و باعث تلفات دادن و خسارت دیدن دست‌کم چهار خودروی نظامی آنها شد.»

بنا بر آخرین گزارش‌ها، نیروی هوایی آمریکا و گروه ائتلاف شب گذشته نیز به بمباران‌های هوایی خود علیه مواضع داعش در اطراف کوبانی ادامه دادند و وزارت خارجه آمریکا نیز گفته‌ است که این حملات هوایی «مفید واقع شده است».

خبرگزاری فرانسه نیز بامداد چهارشنبه خبر داد که حملات هوایی آمریکا بامداد این روز در تپه‌های شرقی کوبانی آغاز شده‌ است.

حمله «خلافت اسلامی» به شهر کردنشین کوبانی در شمال سوریه که از حدود سه هفته پیش آغاز شده تاکنون دست‌کم ۴۰۰ کشته از دو طرف برجای گذاشته و به آوارگی بیش از ۲۰۰ هزار نفر انجامیده است.

مقامات آمریکایی: مسئله کوبانی هدف اصلی ما نیست

با شدت گرفتن درگیری‌ها در شهر مرزی کوبانی در سوریه، مقامات آمریکایی می‌گویند سقوط کوبانی «نزدیک است» اما هدف اصلی آمریکا نجات شهرهای سوریه در درگیری‌ها نیست بلکه تضعیف زیرساخت‌های «داعش» و کاستن از توان عملیاتی این گروه در عراق هدف اصلی واشینگتن را تشکیل می‌دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه ۱۶ مهر از قول «مقامات آمریکایی»، بدون نام بردن از این مقامات، نوشت هدف اصلی آمریکا از بمباران گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق)، هدف قرار دادن رهبری داعش و پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تحت کنترل این گروه است تا بدین‌وسیله توان عملیاتی داعش در عراق تضعیف شود.

این مقامات گفته‌اند که نجات عراق، به چند دلیل، هدفی راهبردی‌تر برای آمریکا است.

به گفته این مقامات آمریکایی، یکی از این دلایل این است که ایالات متحده با دولت عراق رابطه دارد اما خواستار کنار رفتن دولت سوریه از قدرت است.

دلیل دیگری که از سوی این مقامات ذکر شده این است که ایالات متحده در عراق هم‌پیمانانی در جبهه زمینی دارد، ازجمله نیروهای عراقی و پیشمرگ‌های کرد.

درخواست مقام ارشد سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با شدت گرفتن درگیری‌ها در کوبانی، یکی از مقامات ارشد سازمان ملل روز سه‌شنبه از رهبران جهان خواست تا برای نجات کوبانی اقدام کنند.

استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه، با اشاره به ساکنان کوبانی گفت که «آنها با شجاعت زیاد از خود دفاع کرده‌اند اما چیزی نمانده که دیگر قادر به این کار نباشند.»

او تأکید کرده که ساکنان کوبانی با سلاح‌های عادی می‌جنگند اما داعش تانک و خمپاره دارد. او در ادامه خطاب به جامعه بین‌الملل گفته‌است که «باید» از مردم کوبانی دفاع کنند.

تظاهرات کردها در کشورهای مختلف

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اثر تظاهرات‌های گسترده‌ای که در مناطق کردنشین ترکیه در اعتراض به «اقدام نکردن دولت ترکیه» علیه داعش به راه افتاده دست‌کم ۱۴ نفر کشته شده‌اند.

یکی از مقامات امنیتی در جنوب شرق ترکیه به این خبرگزاری گفت که هشت نفر از کشته‌شدگان مربوط به شورش سه‌شنبه شب در شهر دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین شرق ترکیه هستند.

هم‌چنین بر اثر این اعتراضات صدمه زیادی به فروشگاه‌ها و اتوبوس‌های شهری دیاربکر وارد شده و اعتراضات مشابهی نیز در آنکارا، بخش‌هایی از استانبول، ماردین و دیگر شهرها جریان داشته است. اعتراضات در استانبول با پرتاب تعداد زیادی کوکتل مولوتوف همراه بوده است.

در همین حال، آسوشیتدپرس نیز گزارش می‌دهد که سه‌شنبه شب در شهر هامبورگ آلمان میان کردهای ساکن این شهر و «سلفی‌ها» درگیری رخ داده که بر اثر آن ۱۴ نفر زخمی شده‌اند و ۲۲ نفر نیز هم‌اینک در بازداشت پلیس هستند.

این درگیری پس از آن رخ داد که صدها تن از تظاهرکنندگان کُرد در جریان راهپیمایی خود با اعضای یک مسجد محل با گرایش سلفی روبه‌رو شدند.

تظاهرکنندگان ایرانی نیز روز ۱۵ مهر ماه در چند شهر ایران به خیابان آمده و حمایت خود را از ساکنان  کوبانی نشان دادند.

گزارش شده‌است که نزدیک به یکصد تن در مقابل سفارت ترکیه در تهران تجمع کردند. همچنین در دیگر شهرهای ایران از جمله سنندج، تبریز و مهاباد تظاهرات در حمایت از مردم کوبانی برگزار شد.

جنگ تن به تن حزب‌الله با داعش/ نیروهای مقاومت حمله تکفیری‌ها را ناکام گذاشتند
همزمان یکی از نمایندگان پارلمان لبنان هشدار داده است بیش از 12 هزار تروریست در حال آماده‌ سازی خود برای حمله به خاک لبنان هستند و این در حالیست که نبرد حزب الله با تکفیری‌ها وارد مرحله دشواری شده است.

 

حزب الله لبنان دو ماه بعد از حمله تروريستها به شهرک عرسال در شمال شرق لبنان، دومين حمله گروههای تروريستي تکفيري داعش و جبهه النصره به اين کشور را در بلندي هاي شهرک بريتال در ارتفاعات شرقي اين کشور در نزديکي مرزهاي سوريه ناکام گذاشت.


به گزارش خبرآنلاین، تحليلگران نظامي لبناني معتقدند که اين آخرين حمله گروههاي تروريستي تکفيري به لبنان نخواهد بود و با توجه به فرارسيدن فصل سرما بايد در انتظار حملاتي ديگر به اين کشور بود.

 

 

نوبخت در نشست خبری: دولت نسبت به مساله حصر بی‌تفاوت نیست

Posted: 08 Oct 2014 04:50 AM PDT

جرس: سخنگوی دولت با بیان اینكه به مساله حصر بی‌تفاوت نیست، تاكید كرد: آقای مطهری نماینده شجاع، متدین و صریح‌اللهجه‌ای است که براساس وظایف قانونی خود مطالبی را بیان می‌کند ولی قطعا همه اطلاعات نیز در اختیار مطهری نیست.

 

به گزارش ایلنا، محمدباقر نوبخت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نامه علی مطهری به رئیس جمهور پیرامون غیرقانونی خواندن مساله حصر و تهدید رئیس جمهور به سوال گفت: آقای مطهری نماینده شجاع، متدین و صریح‌اللهجه‌ای است که براساس وظایف قانونی خود مطالبی را بیان می‌کند ولی قطعا همه اطلاعات نیز در اختیار مطهری نیست. دولت در پاره‌ای از موارد ضروری نمی‌داند که اقدامات خود را رسانه‌ای کند.

 

وی با تاکید بر اینکه ما به مساله حصر بی‌تفاوت نخواهیم بود، اظهار داشت: ما برخود فرض می‌دانیم که تعهدات رئیس جمهور در زمان انتخابات عمل شود. گاهی برخی اخبار برای اقناع احساسات منتشر می‌شود اما ما می‌خواهیم در راستای آرامش جامعه و به شکلی که همه گروه‌ها رضایت داشته باشند اقدام کنیم.

 

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه دولت در رابطه با رانت هفت هزار میلیاردی با توجه به صحبت‌های رئیس کمیسیون اقتصادی پیرامون پیگیری مجلس در مورد این مسئله چه اقداماتی انجام خواهد داد؟ گفت: ما هم منتظر دریافت گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد این فساد هستیم.

 

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا پیرامون اینکه بررسی‌ها در مورد تامین منابع صندوق پس‌انداز مسکن به کجا رسید، اظهار داشت: در این خصوص وزیر راه و رئیس کل بانک مرکزی در حال رایزنی هستند تا تامینات لازم صورت گیرد.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه با توجه به کلیات طرح آمران به معروف، نظر دولت در این خصوص چیست؟ تصریح كرد: من اطلاعات دقیقی در این مورد در دست ندارم. اجازه بدهید تا از جزییات لازم اطلاع پیدا کنم چون به دقت نمی‌دانم چه چیزی تصویب شده اما اینکه ستادی تشکیل شود که مغایر وظایف دولت عمل کند درست نیست.

 

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شنیده شده در برخی بیمارستان‌ها دانشجویان را برای رسیدگی به امور بیماران می‌فرستند و با اعتراض همراهان بیمار، آنها را از بیمارستان بیرون می‌کنند؟ گفت: این مساله قطعا یک مورد خاص است و باید به شکل موردی با آن برخورد شود.

 

وی در مورد مواضع ایران نسبت به ترکیه در خصوص مبارزه با داعش ابراز داشت: ما با کشور ترکیه روابط خوبی داریم و در بسیاری از موارد این روابط بسیار سنجیده و درست است اما در مورد چگونگی موضع در مورد مسئله سوریه با کشور ترکیه اختلاف نظر داشته و داریم که این مساله قابل قضاوت است.

 

سخنگوی دولت ادامه داد: زمانی ترکیه و غرب اختلاف در سوریه را حساب جنگ دولت و مردم تلقی می‌کردند اما امروز این مساله برملا شده که این جنگ دعوای گروه‌های تروریستی با دولت مبتنی بر آرای مردم سوریه است و دیده شد که گروه‌های معارض از مردم سوریه نبودند به گونه‌ای که امروز کسانی که این گروه‌ها را مسلح می‌کردند نیز به این نتیجه رسیدند که باید ائتلافی برای متوقف کردن این گروه‌ها تشکیل دهند.

 

نوبخت تاکید کرد: این انتظار از کشور سوریه وجود دارد که به وظایف بین‌المللی و منطقه‌ای خود به درستی عمل کند. ما نسبت به اتفاقاتی که توسط گروه‌های ضدانسانی داعش رخ داده و اتفاقات منطقه کوبانی بسیار متاسفیم. سوریه نیز باید در این قبال وظیفه خود را انجام دهد.

 

معاونت توسعه و سرمایه انسانی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تکلیف جوایز صادراتی که قرار بود دولت پرداخت کند چه شد؟ بیان كرد: ما مبلغ 100 میلیارد تومان برای تشویق صادرات در نظر داریم که این پرداخت‌ها از امسال انجام می‌شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمیته‌ای برای تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایجاد شده است، خاطرنشان كرد: طرح مجلس در مورد این کمیته از سوی شورای نگهبان با ایراد مواجه شد و این طرح متوقف شد. ما روز گذشته نیز در خصوص چگونگی ایجاد تشکیلات جدید با بهره‌برداری بیشتر جلسه داشتیم و این موضوع در حال رسیدگی است.

 

سخنگوی دولت در مورد بنزین‌های سرطان‌زا و آلوده که کمیسیون بهداشت و انرژی مجلس این مساله را رد کرده‌اند تصریح كرد: دولت سرطان‌زا بودن بنزین‌ها را نفی می‌کند چرا که اگر اینگونه بود قطعا جلوی این کار را می‌گرفتیم.

 

در ادامه خبرنگاری عنوان کرد که یکی از سایت‌ها سندی منتشر کرده که طبق آن قرار است روغن پالم از اندونزی وارد شود آیا این مساله تخلف محسوب نمی‌شود که نوبخت پاسخ داد: روغن پالم نباید در لبنیات استفاده شود اما این بحث که این روغن نباید برای استفاده‌های صنعتی از مرز وارد کشور شود ارتباطی به این مساله ندارد.

 

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی در پاسخ به این سوال که دولت در بودجه سال 94 چه پیش‌بینی برای مناطق آزاد کشور خواهد داشت عنوان كرد: قانون بودجه مناطق آزاد را مشخص کرده است طبق قانون سال‌های قبل معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری باید روی این مساله نظارت داشت اما قطعا به مناطق آزاد کمک‌های زیرساختی خود را خواهیم کرد.
 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور تحت پوشش بیمه قرار می گیرند

Posted: 08 Oct 2014 04:50 AM PDT

جرس: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت، این سازمان تمامی اتباع ایرانی شاغل در فعالیت های مختلف و یا غیرشاغل خارج از کشور را که بدون نظام بیمه ای نزد سایر صندوق ها و سازمان تامین اجتماعی هستند، تحت پوشش در می آورد.

 

به گزارش ایرنا از سازمان تامین اجتماعی، «سیدتقی نوربخش» افزود: هموطنان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرار داد بیمه با آنان میسر نیست و در این خصوص از طریق وکیل خود اقدام می کنند، می توانند با معرفی وکیل نسبت به ارائه تقاضا، انعقاد قرار داد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه حداکثر سن پذیرش تقاضا برای مردان و زنان در زمان ثبت نام 50 سال تمام است، ادامه داد: چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: پذیرش درخواست آن عده از متقاضیانی که قبل از تاریخ ارائه تقاضا حداقل دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشند از اعمال شرایط سنی مقرر معاف خواهند بود و اینکه حداقل سن متقاضی در تاریخ ثبت درخواست 18 سال تمام شمسی بوده مگر اینکه گواهی رشد از مراجع ذیصلاح ارائه شود.

 

نوربخش گفت: وکیل متقاضی با ارائه وکالتنامه قانونی(تنظیمی در دفتر اسناد رسمی کشور) و یا وکالتنامه ای که به تأیید نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت متقاضی رسیده باشد، می تواند نسبت به ارائه تقاضا، انعقاد قرار داد و پرداخت حق بیمه متعلقه اقدام کند.

 

وی ادامه داد: متقاضیان استفاده از این بیمه می توانند با پرداخت حق بیمه مقرر شامل بیمه بازنشستگی و فوت با نرخ حق بیمه 16 درصد (14 درصد سهم بیمه شده+2درصد سهم دولت)و یا بیمه بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت با نرخ حق بیمه 20 درصد (18 درصد سهم بیمه شده + 2 درصد سهم دولت) از تعهدات قانونی مربوطه بهره مند شوند.

 

به گفته نوربخش، برخورداری بیمه شدگان از مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و درمان حسب شرایط مقرر در قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی در آن خواهد بود.

 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: تمامی متقاضیان بیمه بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت با نرخ 20 درصد باید با هزینه شخص متقاضی مورد معاینه پزشکی قرار گیرند و چنانچه از کارافتاده کلی شناخته شوند فقط می توانند در قبال حمایت های بیمه بازنشستگی و فوت با نرخ 16 درصد مشمول مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گیرند.

 

نوربخش گفت: مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که در تاریخ ارائه تقاضا کمتر از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند به انتخاب وی، بین 5 / 1 برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تا حداکثر دستمزد شاغلین خواهد بود.

 

وی افزود: مبنای پرداخت حق بیمه متقاضیانی که بیش از پنج سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند، میانگین دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه آخرین 360 روز قبل از ثبت تقاضای آنان مشروط بر اینکه مبلغ مزبور از 5 / 1 برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در زمان تقاضا کمتر نباشد، خواهد بود.

 

نوربخش گفت: از ابتدای هر سال به میزان درصدی که طبق مصوبات شورای عالی کار به سطوح دستمزد شاغلین اضافه می شود، مبنای پرداخت حق بیمه بیمه شدگان افزایش پیدا می کند.

 

وی ادامه داد: متقاضی در صورت تمایل می تواند علاوه بر پرداخت حق بیمه با نرخ های تعیین شده، با پرداخت حق بیمه به میزان مشخص شده در ماده 29 قانون تامین اجتماعی و تغییرات بعدی آن صرفا در داخل کشور از حمایت درمانی سازمان تامین اجتماعی برای خود و افراد تحت تکفل قانونی برخوردار شود.

 

نوربخش گفت: پرداخت وسایل کمک پزشکی(پروتز - اروتز) و هزینه کفن ودفن به این قبیل از بیمه شدگان در صورت دارا بودن حمایت درمانی در زمان ارائه درخواست بهره مندی از تعهد مذکور با رعایت کلیه شرایط قانونی بلا مانع است.

 

بر اساس این گزارش، اطلاعات و فرم های مورد نیاز در سایت رسمی سازمان تامین اجتماعی به آدرس زیر در دسترس متقاضیان قرار دارد.

www.tamin.ir

شکایت توییتر از دولت آمریکا

Posted: 08 Oct 2014 04:50 AM PDT

جرس: شرکت توییتر در واکنش به قوانین نظارتی دولت آمریکا بر فضای آنلاین، با تشکیل پرونده‌ای قضایی از اقدامات دولت شکایت کرد.

 

به گزارش ایسنا، براساس قوانین موجود، هر بار که دولت آمریکا بخواهد به اطلاعات کاربران این شبکه اجتماعی دسترسی یابد شرکت توییتر به سبب مسایل مرتبط با امنیت ملی نمی‌تواند جزییات این امر را افشا کند.

 

بنا به دادخواست شرکت توییتر، قوانین فعلی ناقض اصل آزادی بیان است که در متمم نخست قانون اساسی آمریکا به آن پرداخته شده است.

 

شرکت توییتر می‌گوید با این شکایت می‌خواهد دولت آمریکا را مجبور سازد تا در موضوع دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران شفاف عمل کند.

 

بن لی، وکیل شرکت توییتردر وبلاگ این شبکه اجتماعی نوشته است: مطابق متمم نخست قانون اساسی حق داریم که به نگرانی‌های کاربران خودو به بیانیه‌های دولت آمریکا درباره حجم و اندازه نظارت‌های دولت پاسخ دهیم.

 

شکایت شرکت توییتر که روز سه شنبه به دادگاهی در شمال کالیفرنیا تحویل داده شد علیه وزارت دادگستری و پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، در ماه آوریل، شرکت توییتر یک گزارش شفافیت تسلیم دولت آمریکا کرد و خواستار انتشار آن شد، با این حال مقام‌های دولت هنوز با انجام این کار موافقت نکرده‌اند.

 

گزارش شفافیت شامل اطلاعات مشخص درباره ماهیت و شمار مواردی است که دولت آمریکا اطلاعات کاربران را به خاطر امنیت ملی از توییتر خواسته است.

بنا به متن دادخواست توییتر، دولت آمریکا به شکل گسترده‌ای فعالیت همه شهروندان را رصد می‌کند اما درباره این مسایل مرتبط با امنیت ملی توضیح ناقصی می‌دهد.

در حالی که شرکت توییتر کمتر از دیگر شرکت‌های رقیب خود مانند گوگل، از دولت آمریکا درخواست دریافت اطلاعات کاربری می‌گیرد اما اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکامی‌گوید این شکایت توییتر ممکن است باعث ایجاد انگیزه در دیگر شرکت‌ها شود.