جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مستند جنگ جویان داعش در پایتخت خودخوانده

Posted: 10 Oct 2014 07:22 AM PDT

مستند داعش محصول شبکه « وایس نیوز » تصاویری از زندگی روزمره در برخی مناطق تصرف شده توسط گروه داعش را به نمایش می‌گذارد. خبرنگار جنگی فلسطینی - انگلیسی تبار، «مدین دیریه» در ماه ژوئن ۲۰۱۴ به مدت سه هفته در رقه به سر برده، جنگ جویان داعش را در پایتخت آنان همراهی و از آنها در مقعیت های مختلف فیلمبرداری کرده است. فیلم توسط حمید بهشتی با زیرنویس فارسی ترجمه شده است.

 

تصاویری که در آن نظامیان سیاه پوش علیرغم این که دفتری برای اقلیت‌های مذهبی (اهل ذمه) ایجاد کرده‌اند تا آنها مالیات زندگی در مناطق مسلمان نشین را بپردازند اما باز هم کلیساهای مسیحیان و مساجد شیعیان را تخریب می‌کنند تا تفکر جزمی‌شان را به اثبات برسانند.


مستند نشان می‌دهد که کودکان زیر سن قانونی چگونه توسط جهادگرایان سیاه پوش به جنگ با « کفار » دعوت می‌شوند و چگونه آنها با زندگی در خیابان‌هایی آکنده از اجساد کودکی خود را می‌گذرانند.


شیوه عملکرد گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر نیز در این مستند مورد توجه قرار گرفته است. گشتهایی که در خیابان‌ها پرسه می‌زنند و مردم مرعوب و نگران از جان‌ را مورد عتاب قرار می‌دهند. تاوان زیر پا گذاشتن آن چه داعش به عنوان « احکام شریعت » بر مردم تحمیل کرده است می‌تواند شلاق و گردن زدن باشد و این که بازداشت‌شدگان برای رهایی از دست « مجازات کنندگان » به خطای خود اعتراف می‌کنند نیز تاثیری در سرنوشت‌شان ندارد.


دیدن این مستند به درک بهتر کابوسی که امروزعراق و سوریه را گرفتار خود کرده کمک می‌کند.
 

نماینده آیت الله سیستانی در کربلا: رهبران احزاب باید درامور مهم وحدت کلمه داشته باشند

Posted: 10 Oct 2014 05:04 AM PDT

جرس: نماینده ی آیت الله سیستانی گفت: رهبران و فرماندهان احزاب و تشکل های سیاسی باید در موارد خطیری که سرنوشت کشور را تغییر می دهد، وحدت موضع و کلمه داشته و نسبت به تلاش هایی که برای دخالت در استقلال وطن می شود آگاه باشند.

 


به گزارش شفقنا به نقل از فرات نیوز؛ سید احمد الصافی در خطبه های نماز جمعه ی کربلا تصریح کرد: بار دیگر بر ضرورت افزایش نیروی نظامی در محل های درگیری با تروریست ها و فراهم آوردن امکانات لازم و همچنین حضور میدانی فرماندهان حرفه ای و کارکشته تاکید می کنیم.

 


وی افزود: فراهم آورد مستلزمات موفقیت و پیروزی در جنگ با تروریسم وظیفه ی دولت است و باید به نحوی شایسته آن را ایفاء نماید. ضمنا ما از دولت می خواهیم تا هرچه سریعتر نسبت به فراهم آوردن سرپناه مناسب برای آوارگان جنگی اقدام نماید.

 

صافی در ادامه با تاکید بر ضرورت وحدت در میان طیف های مختلف سیاسی گفت: اعتماد، همبستگی و نزدیک کردن مواضع در بین گروه های سیاسی باید با هدف محافظت از منافع کشور، بیش از پیش افزایش یابد.

 

قسط چهارم دارایی‌های بلوکه شده ایران سررسید شد/پول قسط سوم هنوز واریز نشده

Posted: 10 Oct 2014 04:12 AM PDT

جرس: موعد قسط چهارم از مرحله دوم آزادسازی دارایی های بلوکه شده در حالی امروز جمعه سررسید شد که هنوز بانک مرکزی خبری مبنی بر دریافت قسط سوم منتشر نکرده است.

 

 

 

به گزارش ایسنا، امروز همزمان با 10 اکتبر (18 مهرماه)، زمان آزاد سازی 400 میلیون دلار دیگر از منابع 2.8 میلیارد دلاری است که در مرحله دوم توافقات هسته ای قرار بر آزاد سازی آن و واریز به حساب بانک مرکزی ایران شد.

 

طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی این 2.8 میلیارد دلار به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ 500 میلیون دلار در روز دهم مرداد 1393 (اول اوت2014)، قسط دوم 500 میلیون دلار در روز سوم شهریور 1393 (25 اوت 2014)، قسط سوم 400 میلیون دلار در روز 26 شهریور 1393 (17 سپتامبر 2014)، قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)، قسط پنجم 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و قسط ششم 400 میلیون دلار در روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014) آزاد می‌شود و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

 

این درحالی است که مجموع یک میلیارد دلار اقساط اول و دوم مدتی پس از آزاد سازی در دهم مرداد و سوم شهریورماه سال جاری به حساب بانک مرکزی واریز شد، اما با وجود اینکه حدود 24 روز از موعد قسط 400 میلیون دلاری سوم می گذرد هنوز بانک مرکزی اطلاعیه ای راجع به دریافت این طلب منتشر نکرده است که این تاخیر با توجه به مراحلی که باید در این رابطه طی شود طبیعی به نظر می رسد.

 

براین اساس با توجه به اینکه در مرحله اول آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران 4.2 میلیارد دلار طی هشت مرحله آزاد و در اختیار کشورمان قرار گرفت، تاکنون با یک میلیارد دلار دیگری که در مرحله دوم هم به حساب بانک مرکزی واریز شده است در مجموع حدود 5.2 میلیارد دلار از طلب دلارهای نفتی ایران که مدتها مسدود شده بود دریافت شده است.

 

همچنین در صورت آزاد سازی و دریافت قسط سوم و چهارم که سررسید شده اند منابع دریافتی به 6.1 میلیارد دلار می رسد که در پایان مرحله دوم توافقات، مجموع دارایی های بلوکه شده دریافتی به هفت میلیارد دلار خواهد رسید.

 

ملاله یوسف‌زی و یک وکیل مدافع هندی برنده جایزه صلح نوبل شدند

Posted: 10 Oct 2014 03:37 AM PDT

جرس: کمیته نوبل در نروژ روز جمعه، ۱۸ مهرماه، اعلام کرد که جایزه نوبل صلح سال ۲۰۱۴ را به دو شخصیت پاکستانی و هندی، ملاله یوسف‌زی و کایلاش ساتیارتی، تقدیم می‌کند.

 

به این ترتیب ملاله یوسف‌زی، فعال اجتماعی پاکستانی، با ۱۷ سال سن جوان‌ترین شخصیتی خواهد بود که تاکنون نوبل صلح را دریافت کرده است.

 

به گزارش رادیو فردا کمیته جایزه نوبل روز جمعه در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر کرد می‌گوید که این دو نفر را به دلیل «تلاش‌ آنها در راه برطرف ساختن سرکوب کودکان و نوجوانان و احقاق حق تحصیل برای تمام کودکان» انتخاب کرده است.

​​

در این بیانیه آقای ساتیارتی ۶۰ ساله دنباله‌رو سنت مهاتما گاندی توصیف شده است.

 

ملاله یوسف‌زی در مهرماه سال ۱۳۹۱ هدف حمله طالبان پاکستان قرار گرفت.

 

او از يازده سالگی و پس از تسلط طالبان بر منطقه سوات پاکستان و منع تحصيل دختران در آن، يادداشت‌هايی روزانه می‌نوشت، وضعيت خود را بازگو و از حق تحصيل دختران دفاع می‌کرد.

 

حمله به این نوجوان پاکستانی با واکنش‌های گسترده‌ای در پاکستان و دیگر کشورهای جهان روبه‌رو شد.

 

در سال گذشته، ۲۰۱۳، سازمان منع استفاده از تسلیحات شيميايی توسط کمیته نروژی نوبل به عنوان برنده جايزه صلح نوبل در این سال اعلام شد.

 

با این حال پيش از اهدای این جايزه به سازمان منع استفاده از تسليحات شيميايی، بسياری از ناظران احتمال می‌دادند که ملاله يوسف‌زی جايزه صلح نوبل ۲۰۱۳ را دريافت کند.

 

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۳ کمیته نوبل به ۹۴ نفر جایزه صلح نوبل را اهدا کرده است.

 

از این میان ۱۵ برنده جایزه نوبل صلح زن بوده‌اند. شیرین عبادی از ایران همین جایزه را در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد.

 

آیت‌الله دستغیب: مبادا بیت‌المال را به چاپلوسان بدهید و درعوض جوانان را که تعظیم نمى‌کنند، له کنید

Posted: 10 Oct 2014 03:15 AM PDT

جرس: آیت الله دستغیب در جلسه تفسیر قرآن خود به آیات ۱۴۳ و ۱۴۴ سوره انعام پرداخته است و در آن مسوولان را مورد خطاب داده و گفته اند:” به همه‌ى رؤسا و مسؤلین مى‌گوییم: مواظب باشید عده‌اى از اطرافیان شما چاپلوسند و به طمع پست و مقام و مال، از شما تعریف و برایتان تعظیم مى‌کنند. مبادا از بیت المال به این چاپلوسان بدهید و در عوض جوانان مؤمن و متعهد و امانتدارى که تنها گناهشان این است که تعظیم نمى‌کنند، له کنید!”

 

 


متن این جلسه که در پایگاه اطلاع رسانی مسجد قبا منتشر شده، در ادامه می آید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ثَمانِیَةَ أزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ قُلْ آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَ أمِ الاُْنْثَیَیْنِ أمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أرْحامُ الاُنْثَیَیْنِ نَبِّئُونی بِعِلْمٍ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ

هشت حیوان نر و ماده براى شما آفرید. از میش دوتا و از بز دوتا. بگو آیا نرها را خدا حرام کرده است یا ماده‌ها را یا آنچه در رحم ماده‌ها قرار گرفته؟ اگر راست مى‌گویید، از روى علم به من خبر دهید!(۱۴۳)

وَ مِنَ الاْبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ قُلْ آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَ أمِ الاُْنْثَیَیْنِ أمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أرْحامُ الاُْنْثَیَیْنِ أمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ اِذْ وَصّاکُمُ اللهُ بِهذا فَمَنْ أظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللهِ کَذِبآ لِیُضِلَّ النّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ اِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ

و از شتر دوتا و از گاو نیز دوتا (براى شما آفرید). بگو: آیا نرها را حرام کرده یا ماده‌ها را یا آنچه در رحم ماده‌ها قرار گرفته؟ یا هنگامى که خدا شما را به این مطلب سفارش مى‌کرد حاضر بودید؟ پس کیست ستمکارتر از کسى که بر خدا دروغ مى‌بندد تا با نادانى مردم را گمراه کند؟ خداوند هرگز ستمکاران را هدایت نخواهد کرد.(۱۴۴)

از آیه‌ى ۱۴۱ تا ۱۴۵ جواب مشرکانى است که برخى خوردنى‌ها را بر خود حلال و بر دیگران حرام مى‌کردند و سوار شدن بر برخى حیوانات را حرام مى‌شمردند و این حلال و حرام‌ها را به خدا نسبت مى‌دادند، در حالى که خداوند چنین نفرموده بود.

خداى تعالى در این آیات به حیوانات و میوه‌هاى حلال اشاره کرده، تعیین حلال و حرام بودن را منحصر به خویش دانسته است.

او خالق همه چیز است و به خصوصیات هر چیز و نفع و ضرر آن، بهتر از هر کسى داناست و هم او تشخیص مى‌دهد چه چیزى حلال باشد و چه چیز حرام.

ثَمانِیَةَ أزْواجٍ مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ؛ در این آیه و آیه بعد به چهار حیوان حلال گوشت؛ یعنى گوسفند، بز، شتر و گاو اشاره شده است که حکم حلّیت، هم بر نر و هم بر ماده آنها بار مى‌شود.

خداى تعالى در ابتدا مى‌فرماید: «ثَمانِیَةَ أزْواجٍ» یعنى هشت زوج که مى‌شود شانزده رأس، در حالى که این آیات درباره چهار جفت حیوان سخن به میان آورده که مى‌شود هشت رأس.

این اشکال بدین ترتیب رفع مى‌شود که «زوج» اگر در مقابل فرد باشد، به معناى جفت است، امّا اگر درباره خانواده به کار رود، به معنى یکى از جنس نر یا ماده است و هر دوى آنها با هم را «زوجین» مى‌خوانند؛ پس «ثمانیة ازواج» یعنى هشت رأس حیوان که مى‌شوند چهار نر و چهار ماده.

قُلْ آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَ أمِ الاُْنْثَیَیْنِ؛خداى تعالى به مشرکان مى‌فرماید: آیا میش و بز نر حرام شده است یا میش و بز ماده؟ جواب این است که هیچ کدام؛ بلکه مشرکان از پیش خود این حرمت را به خدا بسته‌اند.

أمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أرْحامُ الاُْنْثَیَیْنِ؛حیوانى هم که در رحم ماده‌هاى میش و بز است، حلال است.

نَبِّئُونی بِعِلْمٍ اِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ؛علم یعنى آنچه شک در آن راه ندارد و یقینى است. از آنجا که مشرکان، حلال و حرام‌هاى خود را به خدا نسبت مى‌دادند؛ پس ناگزیر باید آن را از منبع وحى شنیده باشند تا برایشان علم‌آور و یقینى باشد، در حالى که آنان وحى را قبول نداشتند و نبوت را انکار مى‌کردند و مى‌گفتند: خداوند با هیچ بشرى ارتباط ندارد؛ از این رو راهى به «علم» نداشتند و آنچه مى‌گفتند افترا بود.

وَ مِنَ الاْبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ…؛آیا خداوند نر و ماده شتر و گاو و فرزندان آنها را که در رحم‌هاى ماده‌ها بود، حرام کرد؟ آیا شما حاضر بودید و با چشم خود دیدید و با گوشتان شنیدید که خدا این حیوانات را حرام کرده است؟

فَمَنْ أظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللهِ کَذِبآ لِیُضِلَّ النّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ؛ کسى که نه از راه وحى چیزى دریافت کرده، نه از خدا شنیده و نه پیامبر را قبول دارد، چگونه مى‌تواند درباره حرمت یا حلّیت چیزى نظر دهد؟ قطعآ چنین کسى براى این که مردم را گمراه کند، به خدا دروغ مى‌بندد و ستمکارتر از او کیست؟

اِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ؛این آیات علاوه بر این که بر حلّیت گوسفند، بز، گاو و شتر تصریح و به جزئیاتى اشاره مى‌کند که منشأ برخى احکام است، اشاره به مطالب دیگرى نیز دارد.

اولا: خطاب آیه به مشرکان است، امّا مى‌دانیم که بساط شرک در زمان رسول خدا صلّى الله‌علیه وآله در عربستان برچیده شد؛ پس به یقین آیه حاوى پیام و آموزه‌هایى براى همه‌ى مردم، حتّى مؤمنین است، مخصوصآ در قسمت پایانى که مى‌فرماید:«فَمَنْ أظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللهِ کَذِبآ لِیُضِلَّ النّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ اِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ»

از جمله کسانى که به خدا دروغ مى‌بستند، علماى یهود و نصارا بودند که قرآن کریم در سوره‌هاى مختلف به آنها اشاره مى‌فرماید. آنان احکام، عقاید و کتاب خویش را تحریف کردند و آنچه راجع به پیامبر اسلام بود را تغییر دادند؛ هرچند هنوز هم حقایقى در تورات و انجیل کنونى وجود دارد.

امّا مسلمانان هم آیاتى را که درباره ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین على علیه السلام در قرآن آمده، نادیده گرفتند و توجیه کردند. حسکانى، از محدّثان اهل تسنّن، ۲۱۰ آیه از قرآن را به همراه روایات مربوط به آنها، از کتب اهل سنّت، درباره ولایت مولا على علیه السلام در کتاب «شواهد التنزیل» جمع‌آورى کرده است. این کتاب را حضرت آیت الله العظمى نجابت ترجمه کرده و شرح داده‌اند.

در میان شیعیان نیز گاهى برخى از علما مصداق این روایت امام صادق علیه السلام قرار مى‌گیرند :

«إِذَا رَأَیْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْیَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِینِکُمْ فَإِنَّ کُلَّ مُحِبٍّ لِشَیْءٍ یَحُوطُ مَا أَحَبَّ وَ قَالَ صلّى الله‌علیه وآله أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ لا تَجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیَا فَیَصُدَّکَ عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی فَإِنَّ أُولَئِکَ قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِیَ الْمُرِیدِینَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلاوَةَ مُنَاجَاتِی عَنْ قُلُوبِهِمْ»

«چون عالمى را دوستدار دنیا دیدید، او را نسبت به دینتان متهم دانید (بدانید دینداریش حقیقى نیست)؛ زیرا هر کس چیزى را دوست بدارد، گرد همان محبوبش مى‌گردد، و پیامبر صلّى الله‌علیه وآله فرمود: خدا به داود وحى فرمود: میان من و خودت عالم فریفته دنیا را واسطه قرار مده که تو را از راه دوستى من باز دارد؛ زیرا که اینان راهزنان بندگان جویاى منند. کمتر کارى که با آنان مى‌کنم این است که شیرینى مناجاتم را از دلشان بیرون مى‌کنم.»

هر عالمى که محبّت دنیا در دل داشته باشد، نمى‌تواند بین خدا و بندگانش واسطه شود و چنین کسى به طور قهرى لذّت عبادت از دلش بیرون مى‌رود.

امّا علامت فریفته شدن به دنیا چیست؟

در زمان سلطنت پهلوی پدر و پسر، بعضی که خود را عالم و حتی مجتهد می خواندند، از شاه تعریف مى‌کردند و براى این کارشان هم توجیهاتى مى‌آوردند. آنها مصداق «مفتون به دنیا» بودند. به طور قطع آن دو ستمگر بودند. پسر مى‌گفت: مذهب در ایران نقشى ندارد. شعار حکومت او این بود: «خدا، شاه، میهن» دیگر خبرى از پیامبر و دین نبود. عالم یا مجتهدى که از ظلم تعریف و او را تأیید مى‌کند تا پولى به دست آورد، مفتون دنیاست.

ابوذر و عثمان

ابوذر یکى از اصحاب خاص پیامبر بود که تا آخر عمر بر ولایت امیرالمؤمنین باقى ماند. عثمان به دلیل حق‌گویى، او را به شام تبعید کرد، ولى چون دست از امر به معروف و نهى از منکر برنداشت و معاویه را رها نکرد و به رسوا کردن او در شام پرداخت، معاویه نامه‌اى به عثمان نوشت که اگر حکومت خود را دوست دارى، ابوذر را از شام فرا بخوان. عثمان در پاسخ معاویه، دستور داد او را سوار شتر بى‌جهاز کند و به مدینه بازش گرداند.

معاویه خود یکى از مصادیق قطعى ستمگر بود و پول‌هاى بسیارى از بیت المال را صرف مى‌کرد تا روات حدیث، آیات قرآن و روایات پیامبر را که در مدح امیرالمؤمنین بود به دیگران نسبت دهند و آیات مربوط به دشمنان پیامبر و منافقان را به مولا على علیه السلام ببندند. او کارى کرده بود که در شام، همه‌ى مردم به مولا على علیه السلام دشنام مى‌دادند و ایشان را لعن مى‌کردند و از دین خدا بیرون مى‌دانستند. ابن ابى الحدید معتزلى در شرح نهج البلاغه به ذمّ وى پرداخته، او را مصداق ستمگر معرفى کرده است.

پس از آن که معاویه به دستور عثمان، ابوذر را از شام به مدینه فرستاد، با وضعى تأثرانگیز وارد شد. ران‌هاى مبارکش بر اثر حرکت سریع شتر مجروح گردیده و نیروى ایستادن نداشت. باحالى فکار تکیه بر عصا داده بود. مقدارى مال در مقابل عثمان دید و عده‌اى گرد او را گرفته بودند، به طمع این که اموال را بین آنان قسمت کند.

ابوذر این وضع را که مشاهده کرد، پرسید: این پول‌ها از کجاست؟ عثمان گفت: صد هزار درهم است که از اطراف فرستاده‌اند، انتظار دارم هرگاه دویست هزار درهم شد، میان مسلمین تقسیم کنم.

ابوذر گفت: صد هزار درهم بیشتر است یا چهار دینار؟ عثمان جواب داد: صد هزار درهم. گفت: آیا به خاطر ندارى شبى را که با هم خدمت پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله رسیدیم، آن جناب افسرده بود و با ما صحبت نکرد، صبحگاه که شرفیاب شدیم شادمان و خندان بود. عرض کردیم یا رسول الله سبب افسرده بودن دیشب و شادمانى امروز چیست؟ فرمود: دیشب چهار دینار از اموال مسلمانان پیش من مانده بود. مى‌ترسیدم قبل از تقسیم، مرگ مرا دریابد و اکنون آن پول را قسمت کرده‌ام. از این رو شادمانم.

عثمان به کعب الاحبار گفت: چه زیان دارد پیشوایى مقدارى از بیت المال را تقسیم کند و مقدارى را نگه دارد؟ کعب گفت: اگر ساختمانى از یک خشت طلا و یکى نقره بسازد بر او باکى نیست. ابوذر که مردى حساس بود، عصاى خود را بلند کرد و بر سر کعب فرود آورد و گفت: تو را چه رسد که در احکام مسلمین دخالت کنى؟ تو راست مى‌گویى یا خدا که مى‌فرماید :

(وَ الَّذینَ یَکْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لا یُنْفِقُونَها فی سَبیلِ اللهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ ألیمٍ * یَوْمَ یُحْمى عَلَیْها فی نارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوى بِها جِباهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هذا ما کَنَزْتُمْ لاِنْفُسِکُمْ فَذُوقُوا ما کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ )

عثمان گفت: تو پیر و خرفت شده و عقل خویش را از دست داده‌اى. اگر احترام مصاحبت با پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله را نداشتى تو را مى‌کشتم. ابوذر در پاسخ او گفت: دروغ مى‌گویى. نمى‌توانى مرا بکشى؛ زیرا پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله به من فرمود : اى ابوذر! تو را از دین نمى‌توانند خارج کنند و نه کسى تو را مى‌کشد. از عقل من همان مقدار باقى مانده که حدیثى از پیغمبر صلّى الله علیه و آله درباره تو نقل کنم. پرسید آن حدیث چیست؟

گفت: پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله فرمود: هرگاه خانواده ابى العاص به سى تن رسند، در اموال خدا به ناحق تصرف‌ها مى‌کنند و آن اموال را در میان خود دست به دست مى‌گردانند؛ مردم را بنده و زر خرید خویش قرار مى‌دهند؛ ستمگران را کمک‌کار خود مى‌گیرند و با مردان خدا و صحابه پیغمبر ستیزه و ستم روا مى‌دارند.

عثمان رو به اطرافیان خود کرد و پرسید: آیا هیچ کدام از شما چنین حدیثى از پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله شنیده‌اید؟ همه براى خوش‌آیند او گفتند: ما نشنیده‌ایم. از پى امیرالمؤمنین علیه السلام فرستاد. ایشان تشریف آوردند. عرض کرد: یا على! ببین ابوذر بر پیغمبر چه دروغى مى‌بندد و چنین حدیثى نقل مى‌کند.

على علیه السلام فرمود: ابوذر را به دروغ نسبت مده! من از شخص پیغمبر شنیدم که درباره او فرمود :

«ما اظلّت الخضراء و لا اقلّت الغبراء على ذى لهجة اصدق من ابى‌ذر»

«سخنگویى را آسمان سایه نیفکنده و زمین برنداشته که راستگوتر از ابوذر باشد.»

همان عده‌اى که چند دقیقه قبل ابوذر را تکذیب نموده بودند، همه گفتند: ما هم از پیغمبر صلّى الله‌علیه وآله این سخن را درباره او شنیدیم. على راست مى‌گوید.

ابوذر اشک‌هایش جارى شد و رو به آنها کرد و گفت: واى بر شما! براى استفاده کردن از این مال، گردن دراز کرده‌اید و مرا به دروغ نسبت مى‌دهید که با این پیرى بر پیغمبر دروغ ببندم؟ از آنها پرسید: کدامیک از ما و شما بهتریم؟ عثمان گفت: خیال مى‌کنى تو از ما بهترى؟

فرمود: آرى چنین است؛ زیرا از وقتى که پیغمبر صلّى الله علیه و آله از دنیا رفته تا کنون، به همین یک جبّه گذرانده‌ام و دین خود را به دنیا نفروخته‌ام، امّا شما چه بدعت‌ها که در دین نگذاشتید و براى میل به مال دنیا، دین خود را خراب کردید. در اموال خدا چه نابجا تصرف‌ها کردید. خداوند از شما بازخواست خواهد کرد و از من سؤال نمى‌کند.

به همه‌ى رؤسا و مسؤلین مى‌گوییم: مواظب باشید عده‌اى از اطرافیان شما چاپلوسند و به طمع پست و مقام و مال، از شما تعریف و برایتان تعظیم مى‌کنند. مبادا از بیت المال به این چاپلوسان بدهید و در عوض جوانان مؤمن و متعهد و امانتدارى که تنها گناهشان این است که تعظیم نمى‌کنند، له کنید!

 

فرمانده نیروی انتظامی: تذکر و برخورد در امر به معروف فقط در انحصار حکومت است

Posted: 10 Oct 2014 03:15 AM PDT

جرس: فرمانده نیروی انتظامی تذکر و برخورد در امر به معروف و نهی از منکر را فقط در انحصار حکومت عنوان کرد و گفت: ما از امر به معروف و نهی از منکر و آمران حمایت خواهیم کرد ولی نباید این انتظار باشد که در کنار هر ناهی از منکر، پلیس باشد.

 

به گزارش ایلنا، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به شعار هفته نیروی انتظامی امسال با نام «پلیس؛ تلاش جهادی، کارآمدی و اقتدار» گفت: هفته نیروی انتظامی بستر مناسبی برای ارتباط با مردم است که موجب می‌شود اطلاع بیشتری نسبت به مطالبات و نیازهای امنیتی صورت بگیرد.

 

وی ادامه داد: همچنین این هفته فرصت مناسبی برای ارائه کارنامه نیروی انتظامی و مشارکت اجتماعی و آگاه‌سازی مردم است.

 

رئیس نیروی انتظامی با بیان اینکه ایجاد اقتدار از وظایف پلیس در همه جای دنیاست، اظهار داشت: از نظر ما اقتدار یعنی قدرت مشروع و برگرفته از خواست مردم و قانون و احکام الهی. این اقتدار باید درک صحیحی از نیازهای مردم را در دلش نهفته باشد و پاسخگویی را فراهم کند و پشتوانه مردمی برای خود ایجاد کند. اقناع افکارعمومی، قدرت گفتمانی فرهنگی و اجتماعی، ‌حل مسائل به شکل اجتماعی و نه امنیتی کردن آن، قدرت اصلاح سازمان از مفاسد و ارتقای سلامت سازمانی و روزآمدی از دیگر معناهای اقتدار است.

 

احمدی‌مقدم با بیان اینکه نباید از تحولات غافل ماند، یادآور شد: عرصه‌ها، ‌ماموریت‌ها و تغییرات اجتماعی در ماموریت‌های ما اثرگذار است و باید با اشراف اطلاعاتی صحیح نسبت به تحولات و چالش‌ها، ‌قادر باشیم تا از مردم حمایت کنیم.

 

وی با بیان اینکه اقتدار از کارآمدی نشأت می‌گیرد، تصریح کرد: کارآمدی و اقتدار فقط از طریق تلاش جهادی ممکن است. تلاش جهادی باید هدف مقدسی باشد، ‌ابزار و روش‌هایش مشروع باشد، ‌خالصانه برای خدا وخستگی‌ناپذیر باشد.

 

رئیس نیروی انتظامی افزود: ما در حالی می‌خواهیم کسب اقتدار کنیم که تحولات زیادی در حال وقوع است. ابزارهای و فناوری‌های جدید مانند ماهواره‌ها، ‌اینترنت و... ضمن رفاه و آسایشی که برای مردم ایجاد کرده‌اند موجب ایجاد چالش‌هایی هم شده‌اند. امروز تروریست‌ها برای تبلیغ خود، جذب نیرو و ارعاب از این فناوری‌ها و بسترها استفاده می‌کنند و زمینه را برای تهاجم فرهنگی فراهم می‌کنند.

 

احمدی‌مقدم با اشاره به بی‌ثباتی و ناامنی مرزهای کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: ناامنی مرزها و بی‌ثباتی کشورهای همسایه زمینه را برای تروریست‌ها و سوداگران مرگ فراهم کرده و قدرت‌های جهانی که آنها را هدایت کرده‌اند، امروز اعلام عجز می‌کنند و ایران امروز، جزیره‌ای آرام و امن در اقیانوس نامتلاطمی است.

 

وی با بیان اینکه تولید، پیشرفت و دانش برای کشورهای همسایه مطرح نیست چراکه امنیت در آنجا وجود ندارد، ابراز داشت: ایران از امن‌ترین کشورهای دنیاست و ما حضور مقتدرانه‌ای در مرزهای شرقی داریم و سعی می‌کنیم عرصه را بر آنها تنگ‌تر کنیم. هرچند که آنها هم بیکار نیستند و دست‌روی دست نمی‌گذارند اگر از سال‌های قبل ببینیم، مشاهده می‌کنیم که مرکز حوادث تروریستی و فعالیت آنها در یزد، ‌کرمان و بم بود اما اکنون محدوده فعالیت آنها به مرزهای شرقی منتقل شده و اینکه برخی از کشورهای همسایه می‌گویند ما اشراف بر مرزهایمان نداریم یا به ما اطلاعاتی بدهید و... پذیرفتنی نیست و اینها نمی‌تواند بهانه‌ای برای فرار از مسئولیت باشد.

 

فرمانده نیروی انتظامی سرقت‌های خرد، اعتیاد، تهاجم فرهنگی که در قالب ناهنجاری‌های فرهنگی ظهور و بروز دارد، کم‌حوصلگی و خشونت در نزاع‌های شخصی را از دغدغه‌های امروز نیروی انتظامی دانست و اضافه کرد: بیش از 60 درصد از قتل‌های عمد از قبل طراحی‌شده نیستند که متاسفانه به خاطر برخی از اختلافات شخصی و فردی صورت می‌گیرد.

 

احمدی‌مقدم با بیان اینکه جرائم در حال کاهش است، عنوان کرد: عملیات‌های تروریستی، قتل، ‌گروگان‌گیری، تجاوز به عنف و سرقت‌های مسلحانه در حال کاهش است و ممکن است برخی افراد نامطلع آمارهایی منتشر کنند که پایه علمی و آماری ندارد.

 

وی در خصوص حوزه راهنمایی و رانندگی بیان کرد: سال گذشته حوادث جاده‌ای منجر به کشته شدن 28 هزار نفر گردید که این آمار در امسال به کمتر از 18 هزار نفر رسیده و این در حالی است که وسایل نقلیه هم دو برابر شده و اگر وسایل مورد نیاز برآورد شود، ‌قادریم این آمار را در ظرف یکی یا دو سال تا یک سوم کاهش دهیم.

 

رئیس نیروی انتظامی با اشاره به افزایش خدمات این سازمان تاکید کرد: امروز کشور به بلوغ خوب امنیتی و اطلاعاتی رسیده و همکاری‌های اطلاعاتی خلاءها را کمتر کرده است و همکاری دستگاه‌های نظامی موجب افزایش کارآمدی در حوزه نظامی، انتظامی و امنیتی شده است.

 

احمدی‌مقدم در خصوص مسئله اعلام آمادگی برخی شهروندان برای امر به معروف و نهی از منکر گفت: اصل این انگیزه با ارزش و قابل تقدیر است و این مسئله یک وظیفه همگانی و وظیفه یک دولت دینی است.

 

وی ادامه داد: در احکام امر به معروف و نهی از منکر که مقام معظم رهبری و بسیاری از علما دارند تذکر زبانی و رفتاری وظیفه آحاد مردم است ولی آنجایی که به تذکر، برخورد و هدایت به مراجع قضایی است، فقط در انحصار حکومت است.

 

رئیس نیروی انتظامی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد اظهار داشت: چه خوب است در این حوزه نیز سازمان مردم‌نهاد داشته باشیم. ما از امر به معروف و نهی از منکر و آمران حمایت خواهیم کرد ولی نباید این انتظار باشد که در کنار هر ناهی از منکر، پلیس باشد اما به نیروهایمان ابلاغ کرده‌ایم که اگر تعرضی صورت گرفت واحد انتظامی با شدت برخورد کند.

 

احمدی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در دفاع از ارزش‌ها، ‌حقوق و مردم و مقابله با جرائم و نا‌هنجاری‌ها جدی است و به خود سستی راه نمی‌دهد.

 

انتقال زهرا رهنورد به بیمارستان برای عمل جراحی چشم

Posted: 10 Oct 2014 02:57 AM PDT

جرس: زهرا رهنورد صبح امروز برای عمل جراحی چشم به بیمارستان نور مننتقل شد.

 

به گزارش کلمه، زهرا رهنورد که حدود سه ماه پیش مورد معاینه پزشک متخصص قرار گرفته و مشخص شده بود به عمل نیاز دارد، صبح امروز جمعه ۱۸ مهر برای درمان به مرکز تخصصی چشم پزشکی نور منتقل شد.

 

بر اساس این گزارش، میرحسین موسوی در انتقال به بیمارستان همسرش را همراهی کرده اما همچون عمل سه هفته قبل میرحسین، دختران آنها اجازه نیافته اند در بیمارستان، پدر و مادرشان را همراهی کنند.

 

حال عمومی دکتر رهنورد پس از عمل، خوب گزارش شده و نتیجه عمل هم رضایت بخش بوده است.

 

میرحسین موسوی نیز حدود سه هفته پیش، در روز شنبه ۲۹ شهریور تحت عمل جراحی چشم قرار گرفت و عمل وی با موفقیت به پایان رسید.

 

در اواسط تابستان گذشته، پزشکان معتمد دولت که مورد اعتماد خانواده نیز هستند، پس از معاینه چشم میرحسین و رهنورد بر لزوم عمل جراحی چشم برای ایشان تاکید کرده بودند. اما با وجود مکتوب شدن این گزارش های پزشکی، چند هفته طول کشید تا عاملان حصر غیرقانونی برای درمان نخست وزیر امام و همسر محصورش اقدام کنند.

 

پرونده مدیر ارشد دولت دهم در دیوان عالی

Posted: 10 Oct 2014 02:57 AM PDT

جرس: پرونده یکی از مدیران ارشد دولت دهم [محمدرضا رحیمی] که به اتهام مسائل مالی در دادگاه کیفری استان تهران به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است، با اعتراض متهم در دیوان عالی کشور رسیدگی خواهد شد.



به گزارش ایرنا، یک مقام آگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران ضمن تأیید محکومیت نامبرده در این باره گفت: «پرونده این مقام عالی رتبه دولت سابق در اسفند ماه سال 92، با چندین اتهام و صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست برای رسیدگی از دادسرای کارکنان دولت به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی ارجاع شد.

 

بر اساس این گزارش، روز 3 خردادماه سال جاری متهم همراه وکیل مدافع خود با حضور در جلسه رسیدگی پس از تفهیم اتهام دردفاع از خود به سؤال های هیأت قضایی دادگاه پاسخ داد.

 

در این جلسه دو نفر از متهمان (جابرابدالی یکی از چهره های نزدیک به متهم و داوود سرخوش، جعبه سیاه پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران به حبس و جزای نقدی محکوم شدند) حاضر شدند و به سؤال های هیأت قضایی در خصوص ارتباط خود با متهم پاسخ دادند.

 

قاضی پرونده پس از دو جلسه محاکمه و دریافت آخرین دفاع از متهم به استناد دلایل و مستندات پرونده، مدیر ارشد دولت سابق را مجرم شناخت و نامبرده را به حبس تعزیری و پرداخت جزای نقدی محکوم کرد.

 

حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده این مدیر ارشد به خبرنگار ایران گفت: «این فرد به حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم شده و به حکم دادگاه نیز اعتراض کرده است که این پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده خواهد شد.

 

وکیل متهم نیز روز شنبه 12 مهر با حضور در دادگاه کیفری استان تهران لایحه اعتراض موکل خود را نسبت به حکم صادره تقدیم دادگاه کرد.

 

شنیده ها حاکی است، دادگاه به اتهام تحصیل مال نامشروع و مشارکت در تشکیل شبکه اختلاس و...متهم را جمعاً به 14 سال حبس و پرداخت 4 میلیارد تومان جزای نقدی محکوم کرده است.

 

انفجار در مالزی و نگرانی افکار عمومی از حضور داعش

Posted: 09 Oct 2014 11:43 PM PDT

جرس: انفجار نارنجکی در مرکز شهر کوالالامپور باعث شد افکار عمومی این کشور جنوب شرق آسیا به ویژه در فضای مجازی به فعالیت های تروریست ها جلب شود و نگرانی از حضور گروه های تروریستی از جمله داعش و القاعده در مالزی به اشکال مختلف در این فضا دیده می شود.


 


به گزارش ایرنا، در حالی که بسیاری از شهروندان مالزی انفجار روز پنجشنبه را با برگزاری جشنواره مشروبات الکلی در این کشور مرتبط می دانند، اما برخی از کاربران اینترنتی در اظهارنظرات خود بیان کرده اند که گروه تروریستی داعش به مرزهای این کشور نزدیک شده است.

 

انفجار بامداد روز پنجشنبه یک نارنجک در خیابان 'بوکیت بینتانگ' در مرکز شهر کوالالامپور باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن 13 نفر دیگر شد.

 

برخی از کاربران اینترنت در مالزی این انفجار را مرتبط با جشنواره مشروبات الکلی دانسته اند و گفته اند اگر به دنبال مشروبات الکلی هستید این امر نتیجه آن است.

 

برخی دیگر از کاربران اینترنتی نیز در فضای مجازی عاملان این انفجار را تروریست ها معرفی کرده اند و گفته اند که 'کار مالزی تمام است'.

 

افکار عمومی مالزی نسبت به این انفجار واکنش های مختلفی نشان داده اند به طوری که برخی در فضای آنلاین نوشته اند 'داعش اینجا است' و 'داعش خوش آمدی'. برخی دیگر نیز از حضور گروه های تندرو از جمله طالبان و القاعده خبر داده اند.

 

شهروندان مالزی در فضای مجازی اظهارنظر پلیس این کشور که این انفجار را به مجرمان داخلی مرتبط دانسته است ادعای بی اساسی خواندند که با حدس و گمان انجام شده و بر این باورند که مجرمان عادی از نارنجک استفاده نمی کنند.

 

تحقیقات در مورد عاملان این انفجار و انگیزه آن ها ادامه دارد.

 

مالزی پیش از این 25 نفر از تندروهای این کشور را به اتهام ارتباط با گروه های تروریستی از جمله داعش دستگیر کرده بود و شش نفر از افراط گرایان این کشور نیز در عراق و سوریه کشته شده بودند.

 

گسترش تفکرات افراطی در مالزی به نگرانی اصلی دولت این کشور تبدیل شده است.

 

در ماه های گذشته نیز گروهی از طرفداران داعش در مالزی یک کارخانه ساخت مشروبات الکلی دانمارک را در حومه کوالالامپور تهدید به انفجار کرده بودند.

 

گروه های افراط گرای منطقه جنوب شرق آسیا در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک خلافت به اصطلاح اسلامی در این منطقه شامل مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین و سنگاپور هستند.

 

'احمد المحمدی' نماینده جنبش جوانان مسلمان مالزی نیز اخیرا اعلام کرد گروه تروریستی داعش با ابزارهای مختلف از جمله اینترنت در بین جامعه مالزی رسوخ کرده و در حال مستحکم کردن پایه های حضور خود در این کشور است.

 

'بیلویر سینگ' یک تحلیلگر منطقه ای نیز اخیرا به مقامات کشورهای جنوب شرق آسیا هشدار داد یا مقابل گروه تروریستی داعش اقدام جدی انجام دهند یا با عواقب جدی این گروه تروریستی مواجه شوند.

 

بازداشت مدیر مسئول یک پایگاه اطلاع‌رسانی شهرستان سقز در پی شکایت نیروی انتظامی

Posted: 09 Oct 2014 11:26 PM PDT

جرس: هیوا فولادی مدیر مسئول سایت خبری شارنیوز روز گذشته به دلیل شکایت نیروی انتظامی شهرستان سقز از این سایت خبری، بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

 

به گزارش شارنیوز این شکایت کهبا هفته‌ی نیروی انتظامی هم‌زمان شده، به دنبال درج مطلبی در این سایت صورت گرفت که در آن به انتقادات مطرح شده نزد افکار عمومی در خصوص عملکرد پلیس پرداخته شده بود.

 

نیروی انتظامی و چند نهاد حکومتی دیگر طی هفته‌های گذشته با طرح شکایات و ایجاد محدودیت‌هایی، موجب ایجاد اختلال در فرآیند خبررسانی این پایگاه اطلاع‌رسانی شهرستان سقز شده‌اند که درنهایت منجر به بازداشت مدیرمسئول سایت شد.

 

فولادی هفته گذشته نیز به دلیل شکایت فرماندار سقز به دادگاه احضار شده بود.

 


این سایت خبری در پایان خبر خود ضمن اشاره به تداوم تلاش برای آگاه‌سازی افکار عمومی از مسئولان خواسته است که در برابر انتقادات مطرح شده سعه‌ی صدر بیشتری داشته باشند.