جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ادعاهای جدید امام جمعه تهران در مورداعتراضات سال۸۸

Posted: 02 Oct 2014 11:56 AM PDT

تمام دنیا در روشن کردن آتش فتنه ۸۸ بسیج بودند
جرس: امام جمعه موقت تهران مجددا با اطلاق لفظ "فتنه" برای جنبش سبز و قیام آزادیخواهانه مردم ایران، مدعی شد: "تمام دنیا در روشن کردن آتش فتنه ۸۸ بسیج بودند و سفارت انگلیس پیشقراول آن بود."

 

به گزارش فارس، کاظم صدیقی شامگاه پنجشنبه طی سخنانی مدعی شد: "فتنه 88 هرگز بدون حمایت امام زمان خنثی نمی‌شد، تمام دنیا در روشن کردن آتش فتنه 88 علیه نظام جمهوری اسلامی ایران بسیج بودند."

 

وی متذکر شد: سفارت انگلیس در فتنه 88 پیشقراول تهاجمات و خیانت‌ها بود و آتش جنگ و فتنه 88 را فقط امام زمان خاموش کرد.

 

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: من در این شب جمعه، شب رحمت، شب توبه و برآورده شدن حاجات خود را مهمان شهدا و شهدا را بهترین میزبانان جهان می‌دانم.

 

صدیقی با اشاره به اینکه وظیفه ما لبیک گفتن به ندای پیغمبر مکرم است، عنوان کرد: از منظر قرآن کریم دلیل دعوت از ما توسط پیامبر این است که به ما زندگی و حیات عالی ببخشد.

 

وی متذکر شد: درجه عالی حیات و زندگی صبغةالله است، زمانی که بشریت رنگ خدایی بگیرد به معنای نفی رنگ سیاسی، جناحی، صنفی و نژادی است، هر رنگ غیرخدایی ننگ است.

 

امام جمعه موقت تهران یادآور شد: برای گرفتن رنگ خدا باید بندگی کنیم؛ چنانچه انسان هر کاری را برای خداوند و رضای او انجام دهد، خدایی می‌شود، هر قدمی، قلمی و سخنی که برای خداوند برداشته شود، نور است.

 

این مسئول در ادامه تشریح کرد: از زمانی که خون شهدا، جامعه و دانشگاه‌ها را تطهیر کرد،‌ اساتید، دانشجویان، وزرا و مدیران کشور به این واسطه به موفقیت‌ها و دستاوردهای بزرگ دست پیدا کردند.

 

صدیقی گفت: انقلاب اسلامی ما انقلاب دینی و حسینی است؛ شهدا برای ترویج جریانات سیاسی شهید نشدند، بلکه آنها برای خدا و دین خدا رفتند و شهید شدند.

 

وی با بیان اینکه خداوند خطاب به جوانان فرموده است که چنانچه بنده من باشید من مطیع شما خواهم بود، اشاره‌ای به خباثت‌ها، توطئه‌ها و خیانت‌های دشمنان همچون آمریکا و انگلیس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران کرد و سخنان گزافه و توهین‌آمیز اخیر نخست‌وزیر انگلیس را علیه نظام و ملت ایران یادآور شد.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه توضیح داد: انگلیسی‌های کثیف و آمریکایی‌های خبیث با دین ما مشکل دارند، آنان هرگز آدم نمی‌شوند، اینان بویی از دیانت، انسانیت و شرافت نبرده‌اند.

 

صدیقی عنوان داشت: هر ملتی که شهید بدهد، دچار فتنه نخواهد شد، اگر شهید، شهدا و دفاع مقدس نبود، ما امروز مسجد و حسینیه نداشتیم، می‌ارزد که خون شهید ریخته شود و مسجدها رونق پیدا کند، تربیت‌ها دینی شود، سبک‌های زندگی اصلاح شود و عزت و استقلال و شرافت داشته باشیم.

 

وی در پایان گفت: اگر خون شهید نباشد، فساد در جامعه زیاد می‌شود، شهادت در جامعه ایجاد طهارت می‌کند.
 

عارف: خاتمی هیچ گاه از نظام دور نبوده است/ از بی‌قانونی در کشور هیچ کس نفع نمی‌برد

Posted: 02 Oct 2014 11:56 AM PDT

جرس: رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: ما برای انتخابات مجلس بنا داریم که ان‌شاءالله از جبهه اصلاحات یک لیست بیرون بیاید بنابراین با یکدیگر باید مشورت می‌کنیم.

 

به گزارش ایلنا، محمدرضا عارف در حاشیه نشست "چالش‌های رفع خشونت از حقوق داخلی" که در بنیاد امید ایرانیان برگزار شد، در ارزیابی خود از نامه سیدمحمد خاتمی به مقام معظم رهبری و ابراز خوشحالی از سلامتی ایشان گفت: آقای خاتمی مانند همه بزرگان به سلامتی مقام معظم رهبری علاقه‌مند بودند و در نامه هم از ایشان احوال‌پرسی کردند.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که برخی این نامه را دلیلی برای بازگشت خاتمی به نظام تعبیر می‌کنند، گفت: آقای خاتمی هیچ‌گاه از نظام دور نبودند و همیشه خود را عضوی از این نظام می‌دانستند و در این کشور 8 سال رئیس جمهور بودند، قطعا همه ما دغدغه نظام و پیشرفت آن را داریم.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انتخابات مجلس دهم با بزرگان اصلاحات دیداری انجام داده‌اید، گفت: همه مردم ما بزرگ هستند و ما نیز با همه مذاکره داریم. دغدغه همه ما و دلسوزان مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس است. این مساله جزو اهداف اصلی ما محسوب شده و سعی می‌کنیم که اکثریت را به دست بیاوریم.

 

رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به این پرسش که آیا سفرهای جنابعالی برای افتتاح شعب بنیاد در استان‌های دیگر آغاز خواهد شد، گفت: بعد از اینکه بنیاد امید ایرانیان در 4 استان شعبه افتتاح کرد، هیات مدیره در حال ارزیابی عملکرد آنهاست. در حال حاضر دو نظریه وجود دارد؛ یکی اینکه با همان سرعت واحدهای استانی افتتاح شود و دیگری اینکه دوستان در سایر استان‌ها فعالیت خود را ادامه دهند.

 

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه روز گذشته آقای محتشم دبیرکل انصار حزب الله در جلسه توجیهی آمران به معروف و نهی از منکر اعلام کرده که به تذکر لسانی اکتفا نمی‌کنیم، ارزیابی شما از چنین حرکت‌های خشونت‌آمیزی چیست، اظهار کرد: من به اظهارات آقای محتشم پاسخ نمی‌دهم، ما قانون اساسی و ارزش‌های مشخصی داریم که باید تلاش کنیم در این چارچوب خشونت را از جامعه خود و به تدریج از جهان رفع کنیم.

 

معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه در دولت اصلاحات کفن‌پوشان سر موضوعات مختلف به خیابان آمده و برای دولت بحران ایجاد می‌کردند در طول هشت سال دولت قبل همواره سکوت کرده اما با روی کار آمدن دولت یازدهم مجدد به بحران‌آفرینی برای دولت روی آوردند و ارزیابی شما از عملکرد آنها چیست، اظهار کرد: همه باید قانون را اجرا کنیم، چراکه این مساله به نفع همه است. از بی‌قانونی هیچ کس نفعی نمی‌برد، از این رو توصیه من به همه گروه‌ها، فعالین و دردمندان این است که در چارچوب قانون فعالیت کنند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اظهارات بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران گفت: ما هیچ وقت او را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما در مورد رژیم صهیونیستی نظریه شفافی داریم، بنابراین نتانیاهو در حدی نیست که بخواهیم در مورد مواضع و اظهاراتش موضع‌گیری کنیم.

 

این استاد دانشگاه در مورد مشکلات صنفی تشکل‌های دانشجویی و برخوردهایی که با آنها می‌شود نیز گفت: مسئولان آموزش عالی با رعایت آیین‌نامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از تشکل‌های دانشجوی حمایت و اجازه فعالیت به آنها دهند. از دانشجویان نیز انتظار داریم که در چارچوب قانون فعالیت کنند.

 

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسات شورای مشورتی آقای خاتمی برای انتخابات مجلس شرکت می‌کنید، اظهار کرد: اصلا در این شورا عضو نیستم. به عبارت دیگر از زمان تشکیل آن در هیچ جلسه‌ای شرکت نکرده‌ام.

 

وی در خصوص علت عدم حضور خود در این شورا گفت: آن شورای مشورتی آقای خاتمی است و من نیز خودم شورای مشورتی دارم، ما برای انتخابات مجلس بنا داریم که ان‌شاءالله از جبهه اصلاحات یک لیست بیرون بیاید بنابراین با یکدیگر باید مشورت می‌کنیم. توصیه من به خواهران و برادران اصول‌گرا این است که با ارائه یک لیست در انتخابات موجب پرشور شدن و افزایش مشارکت مردمی شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صورت دعوت از شما توسط شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای حضور در کمیته انتخابات این دعوت را می‌پذیرید یا خیر گفت: ما قطعا تعامل خواهیم داشت و اکنون نیز به صورت غیررسمی تعامل خوبی با تمامی جریانات داریم.

عارف تاکید کرد: نه تنها اصلاح‌طلبان بلکه اگر اصول‌گرایان نیز در مورد انتخابات مجلس دعوت کنند قطعا ما با آنها تعامل خواهیم داشت.
 

سیدمحمد هاشمی: در ایران تفتیش عقیده نسبی وجود دارد

Posted: 02 Oct 2014 11:36 AM PDT

جرس: یک استاد حقوق دانشگاه با بیان اینکه "در کشور ما تفتیش عقیده نسبی وجود دارد که می‌توان به طور نمونه بحث ستاره کردن برخی از دانشجویان را مثال زد"، خاطرنشان کرد: "ما شاهدیم که قانون‌گذار حداقل در قانون مطبوعات برخی آزادی‌ها را محدود کرده است. خشونت فقط چوب و چماق نیست بسیاری از آزادی‌ها محدود می‌شود که اگر آنها را بیان نکنیم ظلم کرده‌ایم."

 

به گزارش ایلنا، سیدمحمد هاشمی طی سخنانی در نشست “چالش‌های رفع خشونت از حقوق داخلی” با موضوع حقوق اساسی و چالش‌های رفع خشونت گفت: خشونت را می‌توان عبارت از اعمال و رفتارهای فیزیکی، روانی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانست که از طریق آن ضربه‌های مادی، معنوی راهی وجود افراد، گروه‌ها و حتی فضای جوامع می‌شود.

 

این استاد حقوق اساسی با بیان اینکه این کردار ناخجسته در طول تاریخ و عرض جغرافیا همواره جاری بوده است، اظهار کرد: خشونت با منطق اصول بنیادین «کرامت ذاتی، آزادی، برابری و همبستگی افراد و جامعه انسانی» سازگاری ندارد. اما غلبه غرایز شخصی بر منطق انسانیت که همان «درخت دوستی» می‌باشد، «غلبه گام‌های شیطانی» را بر «صلح همگانی» به جای گذاشته است.

 

وی ادامه داد: با وجود این ناخجستگی فراگیر از برکات تعالیم ادیان الهی و گسترش اندیشه‌های انسانی، تحولات فردی و اجتماعی به سوی مدنیت، همبستگی و مهربانی متقابل را نمی‌توان نادیده گرفت.

 

این حقوق‌دان با بیان اینکه با گذشت زمان و درک مراتب دموکراسی، اکنون در اکثریت جوامع انسانی با مشارکت آگاهانه و مستقیم در تعیین سرنوشت خویش گفت‌وگوهای مدنی جایگزین شیوه‌های غیردوستانه شده است، گفت: قانون اساسی زینت‌بخش جوامع سیاسی می‌باشد که در آن با مبنا قرار دادن حاکمیت مردم اصول آزادی، برابری و برادری از یک سو و انتظام رابطه عمودی حکومت با مردم و روابط افقی و مدنی مردم با یکدیگر «مسالمت» را جایگزین خشونت کرده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد که مردم ایران با پشت سر گذاشتن انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی و نیز تحولات مدنی ناشی از آن، با ابتناء به اصول ارزشمند قانون اساسی به درک مراتب جهان عاری از خشونت نائل شوند.

 

هاشمی با بیان اینکه امروز خشونت از مفهوم سنتی خود یعنی برخورد فردی و گروهی به دیگری که موجب صدمه فیزیکی و روانی می‌شود فراتر رفته و جنبه‌های حقوقی و انسانی گسترده‌ای پیدا کرده است، گفت: از جمله مواردی که در جوامع سیاسی می‌تواند خشونت تلقی شود، عبارتند از نابرابری، تبعیض، حصر آزادی‌ها، عدم امنیت، تفتیش، اشرافیت و اختلاف طبقاتی، کتمان حقایق، کوتاهی حاکمان در پاسخگویی‌ها و نظایر آن است که می‌تواند نارضایتی فردی یا اجتماعی را به همراه داشته باشد.

 

این استاد حقوق اساسی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط حاوی اصول ارزشمندی است که در صورت اجرای صحیح آن می‌تواند زمینه ساز رفع و دفع خشونت و استقرار صلح و دوستی و مروت و مدارا باشد به برخی از اصول قانون اساسی به این حوزه اشاره کرد و گفت: اصول ۱۹،۲۰ و ۲۱ قانون اساسی اصل برابری و عدم تبعیض قومی و قبیله‌ای، نژادی، زبانی، جنسی و نظایر آن را به رسمیت شناخته است.

 

وی ادامه داد: در اصل ۲۲ قانون اساسی امنیت جان، مال، مسکن و شغل مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته و بر عدم تعرض به این موارد تاکید شده است. در قوانین عادی به این مسائل نیز توجه شده اما در متن ماده‌ای لفظ «مگر اینکه» آمده است که این مساله امنیت را تخصیص داده و شاید بتوان گفت که با این کار باید فاتحه امنیت را خواند.

 

وی به اصول ۳۲،۳۸ و ۳۹ قانون اساسی در ارتباط با امنیت غذایی با تاکید بر منع دستگیری غیرقانونی، منع شکنجه و هت حرمت حیثیت اشاره کرد و گفت: در مجلس خبرگان قانون اساسی یکی از افراد حاضر می‌گفت که برای اقرار گرفتن چند سیلی زدن اشکالی ندارد اما مرحوم شهید بهشتی مقابل آن ایستاد و گفت ما اگر به شکنجه حتی در حد سیلی زدن رسمیت ببخشیم در عمل شاید افراد کارهای خشن‌تری کنند از این رو اجازه تصویب شکنجه را نداد.

وی با تاکید بر اینکه شکنجه و خشونت تنها چوب زدن نیست به خاطره‌ای از مرحوم سحابی اشاره کرد و گفت: مرحوم می‌گفت زمانی که قبل از انقلاب در زندان بودم تمام اطرافم سفید بود و حتی زندانبانی که به من سر می‌زد لباس سفید می‌پوشید ابروهای او که مشکی بود را نیز می‌پوشیدند. شکنجه روحی و روانی اثرات بیشتری دارد.

هاشمی یادآور شد: آزادی عقیده و بیان، منع تفتیش و عقیده در اصل ۲۳، آ‌زادی تشکل‌ها در اصل ۲۶و آزادی در برگزاری اجتماعات در اصل ۲۷ مورد توجه قانون‌گذار قرار گرفته که سلب یا محدودیت آنها می‌تواند نوعی شکنجه روحی و روانی برای شهروندان تلقی شود.

 

این حقوق‌دان ادامه داد: در کشور ما تفتیش عقیده نسبی وجود دارد که می‌توان به طور نمونه بحث ستاره کردن برخی از دانشجویان را مثال زد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: احترام به رعایت حقوق و آزادی مشروع خطاب به همگان به ویژه به مقامات به این ترتیب مورد تاکید قانون گذار اساسی قرار گرفته است که هیچ مقامی حق ندارد آزادی های مشروع را هر چند با وضع قوانین و مقررات سلب کند اما ما شاهدیم که قانون‌گذار حداقل در قانون مطبوعات برخی آزادی‌ها را محدود کرده است. خشونت فقط چوب و چماق نیست بسیاری از آزادی‌ها محدود می‌شود که اگر آنها را بیان نکنیم ظلم کرده‌ایم.

هاشمی با تاکید بر اینکه قانون اساسی از نظر هنجاری از جامعیت قابل توجهی برخوردار است ادامه داد: از نظر ساختاری ایرادات خاصی به قوانین، مقررات و آیین‌های دادرسی وارد است که اعمال آنها می‌تواند خشونت روحی و دل‌آزاردگی بین مردم را به همراه داشته باشد. به طور مثال طبق قانون دادرسی کیفری چنانچه حکم موضوعی در قانون نیامده باشد قاضی باید به فتاوای معتبر رجوع کند حال آنکه طبق قانون اساسی جرم و مجازات باید در قانون آمده باشد و چنانچه حکم و مساله‌ای در قانون نباشد نباید برای کسی مجازاتی در نظر گرفت.

هاشمی از نظر حوزه رفتاری نیز گفت: مشاهده شده است که پاره‌ای از صاحب‌منصبان اداره قضایی نسبت به افراد و به ویژه اصحاب دعوی رفتار شایسته ای ندارند که حاصل آن نبودن امنیت و خشونت جسمی و روحی می‌باشد.

هیت سقوط کرد/ داعشی‌ها وارد کوبانی شدند/ سازمان ملل: داعش مرتکب جنایات جنگی شده است

Posted: 02 Oct 2014 11:36 AM PDT

جرس: اخبار رسیده از سوریه و عراق از شرایط وخیم انسانی در شهرهای هیت و کوبانی حکایت دارد، این درحالی است که سازمان ملل تنها به این بسنده کرده است که "می‌توان اقدامات داعش را در مرتبه جنایت جنگی قرار داد."


به گزارش ایسنا به نقل از اسکای‌نیوز عربی، شورای حقوق بشر سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اقدامات غیرانسانی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه اعلام کرد: اقداماتی که این گروه در عراق و سوریه انجام داده می‌تواند در رده جنایت جنگی قرار بگیرد.

 

بنابر اعلام سازمان ملل، داعش در حملات اخیر خود در شمال عراق مرتکب جنایت گسترده از جمله قتل و عام غیرنظامیان، ربودن زنان و دختران، حمله به مناطق غیرنظامی و استفاده از کودکان به عنوان نظامی، شده است که این موارد مشمول جنایت جنگی می‌شود.

 

بنا به گفته سازمان ملل نیروهای عراقی نیز در حمله هوایی خود علیه مواضع داعش باعث کشته شدن تعداد زیادی غیرنظامی شده‌اند.

 

این درحالی است که از عراق گزارش می‌رسد که تروریست‌های داعش روز گذشته توانستند شهر هیت واقع در استان الانبار را به کنترل خود درآورند و نیروهای عراقی از این شهر عقب‌نشینی کرده‌اند.

 

در همین حال یک منبع در وزارت دفاع عراق اعلام کرد که ارتش دستور اعزام نیرو و تجهیزات از مناطق مختلف استان الانبار به سمت شهر هیت را صادر کرده تا این شهر هر چه سریع‌تر از تروریست‌ها بازپس گرفته شود.

 

پیش از تصرف شهر هیت به دست داعش، یک حمله انتحاری در این شهر انجام شد که به کشته و زخمی شدن 30 تن انجامید.

 

در سوریه نیز منبع محلی از ورود تروریست‌های داعش به بخش‌هایی از شهر کوبانی واقع در شمال سوریه که عمدتاً کردنشین است، خبر دادند.

 

این خبر از سوی منابع رسمی یا موثق تأیید نشده است اما گفته می‌شود اگر اوضاع به همین شیوه پیش برود شهر کوبانی که نزدیک به دو هفته است از سه محور در محاصره داعش قرار گرفته و در شرایط بسیار بدی قرار دارد، نیروهای کرد مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد و شهر سقوط می‌کند.

 

هزاران کرد ساکن کوبانی در روزهای گذشته به سمت اراضی ترکیه خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند که برخی از آنها وارد خاک ترکیه شده‌اند اما بسیاری هنوز در نزدیکی نوار مرزی سرگردان هستند.

 

در صورت سقوط شهر کوبانی احتمال وقوع یک فاجعه انسانی در کوبانی وجود دارد.

این در حالی است که به دنبال وقوع دو حمله جداگانه در استان الانبار دست کم 17 تن از نیروهای امنیتی کشته و 40 تن از افراد مسلح زخمی شدند.

 

عذال الفهداوی عضو شورای استانداری الانبار نیز اعلام کرد که شهر الرمادی در آستانه سقوط قرار گرفته است.

 

هشدار اوجالان
در گزارشی دیگر اینکه؛ عبدالله اوجلان رهبر حزب کاگردان کردستان ترکیه که هم اکنون در زندان دولت ترکیه به سر می برد نیز از آنکارا خواست با دخالت، مانع از سقوط کوبانی شود. او تهدید کرد در صورت سقوط شهر کوبانی به دست داعش، مذاکرات صلح با دولت ترکیه را متوقف می کند.

فرار مردم از حملات داعش - کردستان سوریه


داعش در آستانه اشغال کوبانی سوریه و قتل عام مردم


رسانه ها می گویند شمار زیادی از کردهای ترکیه و عراق برای جلوگیری از سقوط شهر کوبانی به دست داعش، به سمت این شهر رفته اند. همزمان تعداد زیادی از مردم کُرد ساکن شهر کوبانی برای فرار از جنگ به سمت مرزهای ترکیه رفته اند.

جنگنده های ائتلاف به رهبری آمریکا نیز مواضع داعش در اطراف شهر کوبانی را مورد هدف قرار دادند با این حال به نظر می رسد این حملات تاثیری در جلوگیری از پیشروی داعش ندارد.

آرامگاه سلیمان شاه

همزمان آرامگاه "سلیمان شاه" پدربزرگ بنیانگذار سلسله حکومتی عثمانی ها واقع در کشور سوریه نیز به یکی از سوژه های جنگ با داعش تبدیل شده است.

این آرامگاه 700 ساله در خاک سوریه و در فاصله 30 کیلومتری از مرز ترکیه قرار دارد.
احمد داوود اوغلو وزیر خارجه وقت ترکیه در ماه مارس گذشته گفته بود کشورش به هر حمله ای به این آرامگاه پاسخ خواهد داد.

رسانه ها می گویند ممکن است حمله داعش به این آرامگاه به بهانه ای برای دخالت نظامی ترکیه در سوریه تبدیل شود.
دولت ترکیه هم از پارلمان این کشور خواست مجوز دخالت نظامی آنکارا در سوریه را صادر کند.

درگیری ها در شهر کوبانی سوریه از مرز ترکیه دیده می شود


داعش در آستانه اشغال کوبانی سوریه و قتل عام مردم


این آرامگاه توسط دهها نفر از افراد مسلح ترکیه تحت حفاظت است. براساس قرارداد سال 1921 میان دولت های ترکیه و فرانسه، محدوده این آرامگاه به عنوان بخشی از خاک ترکیه به شمار می آید. به همین دلیل این آرامگاه توسط نظامیان ترکیه مورد حفاظت است و پرچم این کشور نیز برفراز آن قرار دارد. این قرارداد هنگامی امضا شد که سوریه تحت قیومیت فرانسه قرار داشت.

داعش و دیگر گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه و عراق، بسیاری از آرامگاه ها و مقبره ها را تخریب کرده اند.

مورخان می گویند سلیمان شاه پدر بزرگ عثمان اول بنیانگذار امپراتوری عثمانی به هنگام یکی از سفرهایش از اسب خود زمین خورد، به درون رودخانه فرات پرتاب و غرق شد.

تانک های ارتش ترکیه در مرز سوریه


داعش در آستانه اشغال کوبانی سوریه و قتل عام مردم


وزارت ارشاد: ۵۰۰۰ سایت بدون مجوز فعالیت می‌کنند/ با سایت‌های بدون مجوز برخورد جدی می کنیم

Posted: 02 Oct 2014 04:05 AM PDT

جرس: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار سایت فعال بدون داشتن مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: وزارت ‌ارشاد ‌با این سایت‌ها به صورت جدی برخورد می‌کند.

 

به گزارش تسنیم، حسین انتظامی ظهر امروز در دیدار با حجت‌الاسلام صالحی منش استاندار قم جایگه ویژه رسانه‌ای استان قم را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: استان قم دارای رسانه‌های تخصصی و محلی است و همین موضوع سبب شده تا این استان از جایگاه مناسبی در سطح کشور برخوردار باشد.

 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با اشاره به بحث پرداخت یارانه مطبوعات از سوی وزارت ارشاد افزود: در بحث واگذاری یارانه به مطبوعات امسال تمام آن به بخش خصوصی واگذار شد.

 

وی با بیان اینکه یارانه مطبوعات به رسانه‌هایی که در حوزه‌های قرآن، احکام و شعائر اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی ایرانی و اسلامی، اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی، همبستگی ملی و اقسامی که سواد علمی جامعه بوده پرداخت شده است، گفت: رسانه‌هایی که این فاکتور‌ها را در برمی گیرند شامل توجه بیشتر وزارت ارشاد هستند.

 

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث آزادی بیان مطبوعات و رسانه‌ها را مورد توجه قرار داد و ادعا کرد: در حال حاضر رسانه‌ها از حق آزادی بیان برخوردار هستند.

 

وی با تاکید بر لزوم دریافت مجوز از سوی وزارت ارشاد برای سایت‌های فاقد مجوز تصریح کرد: تاکنون 350 نفر مجوز سایت دریافت کرده‌اند.

 

انتظامی با اعلام خبر فیلترینگ سایت‌های نشر دهنده مطالب غیراخلاقی خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته یک هزار و 200 رسانه مجوز دریافت کرده‌اند البته در حال حاضر 1800 سایت مجوز دارد اما برخی غیرفعال هستند.

 

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر پنج هزار سایت فعال بدون داشتن مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با این سایت‌ها به صورت جدی برخورد می‌کند.

هاشمی رفسنجانی:آمار رسمی تخلفات دولت سابق تأسف برانگیز است

Posted: 02 Oct 2014 03:29 AM PDT

جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات سال 92 را حاصل حضور هوشمندانه مردم دانست و اظهار کرد: همه ابزارهای تبلیغاتی در اختیار یک جناح خاص بود، اما مردم نجیبانه به میدان آمدند و اعتدال را انتخاب کردند.

 

به گزارش ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از فرهیختگان، فرهنگیان و دانشگاهیان استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، فارس، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد، با قرائت سوره نصر گفت: حرکت «فوج فوج» سال گذشته مردم در انتخابات را از مصادیق فتح در تعریف قرآن می‌دانیم.

 

وی با بیان تعاریف قرآن کریم از فتح، افزود: قرآن اتفاقی را فتح می‌داند که با نگاه سطحی شکست مسلمانان و رکود جامعه اسلامی بود.

 

این عضو مجلس خبرگان رهبری با تشریح تفاسیر گوناگون از سوره نصر،خاطر نشان کرد: خیلی از مسلمانان به امید فتح مکه از مدینه حرکت کردند، اما در محلی به نام حدیبیه، پیامبر(ص) با توجه به مجموعه عوامل و شرایط تصمیم گرفتند که با مشرکان به دلیل حفظ مصالح و منافع اسلام، صلح کنند که همان فتح المبین است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری بندهایی از توافق‌نامه صلح حدیبیه و اصرار سران مشرکان بر حذف نام خدا و رسول الله از صدر صلح‌نامه، گفت: عزم پیامبر(ص) برای صلح با مشرکان جدّی بود و تا جایی انعطاف نشان دادند که قبول کردند نام خدا و خودشان حذف شود، اما یک سال بعد مسلمانان بدون خونریزی و با سرافرازی مکه را فتح کردند.

 

هاشمی رفسنجانی با مقایسه اقدام پیامبر اکرم(ص) با تصمیم امام راحل در پایان جنگ عراق علیه ایران، تصریح کرد: در این مقطع نیز با قبول قطعنامه 598 یک فتح مبین نصیب ایرانیان شد که به مراتب بهتر از فتح بغداد و سرزمین‌های عراق از طریق اشغال نظامی بود.

 

وی همچنین با تأکید بر اینکه «هیچ ملتی حضور اشغالگران را نمی‌پذیرد» ، اظهار کرد: پس از اشغال عراق توسط آمریکا دیدیم که یکی از افتخار سیاست‌مداران آمریکایی از جمله اوباما، موفقیت در خروج نظامیان خود از این کشور است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تحسین از آینده‌نگری امام راحل در مقام رهبری جوامع اسلامی، گفت: وقتی پس از فتح خرمشهر خدمت امام(ره) رسیدیم و فرماندهان نظامی اجازه ورود به خاک عراق را می‌خواستند، امام(ره) فرمودند اگر شهرهای عراق را بگیریم، مردم عراق آسیب می‌بینند و هم آنها و هم ملت‌های عربی متعصبانه دفاع می‌کنند.

 

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با تأکید بر نقش مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی،تاکید کرد: در مبارزه، پیروزی انقلاب و دفاع مقدس آنچه سرمایه دفاعی جمهوری اسلامی بود، حضور مردم بود که هنوز هم ادامه دارد.

 

وی با تأکید بر حضور مردم در همه مقاطع 8 سال دفاع مقدس، گفت: سدهای فولادین خطوط مقدم ارتش مجهز عراق را همت مردم در قالب بسیج مستضعفین می‌شکست و جنگ را مردم با اهدای مال و جان و سلامتی فرزندان خود اداره می‌کردند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در دوران سازندگی نیز این مردم بودند که دروازه‌های کشور را به سوی توسعه و پیشرفت گشودند.

 

هاشمی رفسنجانی انتخابات سال 92 را نیز حاصل حضور هوشمندانه مردم دانست و اظهار کرد: همه ابزارهای تبلیغاتی در اختیار یک جناح خاص بود، اما مردم نجیبانه به میدان آمدند و اعتدال را انتخاب کردند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به مطالبات حاضران که خواستار توجه بیشتر دولت به وعده‌های انتخاباتی خویش بودند، گفت: دولت به همه شعارها پایبند است، اما مجموعه شرایط را ببینید که چگونه یک اقلیت محدود در مقابل همه اقدامات مثبت حتی انتصابات بر حق دولت هیاهو می‌کنند.

 

افزود: کسانی که همه اقدامات دولت سابق را با همه رسوایی‌ها و فسادها، تقدیس می‌کردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت فریاد وا اسلاما سر می‌دهند.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به عصبانیت افراطیون و تندروها از مردم ایران، تصریح کرد: از صبوری مردم سوء استفاده می‌کنند و انتقام مردم را از دولت منتخب آنها می‌گیرند.

 

وی همچنین با اشاره به شرایط کشور در دولت سابق، اظهار کرد: با همان روحیه‌ای که قطعنامه‌های بین‌المللی را کاغذ پاره می‌خواندند، قوانین و مصوبات داخلی را زیر پا می‌گذاشتند که آمار رسمی تخلفات آنان تأسف برانگیز است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت تعامل کشورها در دنیای کنونی، گفت: دولت یازدهم به حق کلید حل مسائل را سیاست خارجی تشخیص داد و بر اساس همان در جهت احقاق حق مردم ایران برنامه‌ریزی و فعالیت می‌کند.

 

وی با بیان اهمیت مذاکرات در تصمیمات سیاسی، خاطر نشان کرد: تبدیل فضای تهدید و جنگ و تشدید روزافزون تحریم به گفت‌وگو و آوردن همه‌ی آنان به پای میز مذاکره، دستاوردهای سیاست‌های دولت یازدهم است.

 

هاشمی رفسنجانی، اعتماد دو طرف را سرمایه‌ای برای مذاکرات سیاسی خواند و با تأکید بر پرهیز از بهانه‌گیری‌ها، گفت: ایران بارها ثابت کرده که آماده است برای اثبات جهانیان اعتماد سازی کند، اما طرف‌های مقابل نیز باید در مسیر قانون حرف بزنند و اقدام کنند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به چند دور مذاکرات ایران با کشورهای 1+5، اظهار کرد: دو طرف می‌دانند فضای سابق، امنیت منطقه و حتی جهان را به خطر می‌اندازد و تأکید آنان بر مذاکره باید برای رسیدن به راه‌حلی مناسب جهت پایان دادن به این مناقشات سیاسی باشد.

 

وی با تأکید بر نقش و جایگاه ایران در نظام بین‌الملل گفت: غربی‌ها نیز به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایران قدرتمند و با نفوذ بر اساس منطق و استدلال صحبت کنند، چون تاریخ ثابت کرده است که ایرانیان هیچ وقت تسلیم فشار و زور نمی‌شوند و نمی‌توان این کشور را از مبادلات سیاسی جهان حذف کرد.

در وضعیت سانسور کتابها تغییری ایجاد نشده است

Posted: 02 Oct 2014 03:17 AM PDT

جرس: یکی از نویسندگان و مترجمان کشور، از ترجمه‌ی جدید کتابش خبر داد و از حجم زیاد سانسور انتقاد کرد.

 

مهدی غبرایی، مترجم ادبی، به ایلنا گفت: کتابی از موراکامی با عنوان «تسکرو تازاکی بی‌رنگ و…» ترجمه کرده است و تا دو ماه آینده ترجمه به اتمام می‌رسد و تحویل کتابسرای نیک می‌شود.

 

وی ادامه داد: در یک سال اخیر برای دو اثر به زودی مجوز گرفتیم اما متأسفانه برای کارهای قبلی از حجم سانسور کاسته نشده است، این از حجم سانسور در بسیاری موارد قابل قبول نیست.

 

این مترجم ادبی افزود: از سال ۱۳۸۸ ترجمه‌ی کتابی ارزشمند از همینگوی به ارشاد فرستادیم و هنوز جواب نگرفته‌ایم. البته برخی از کتاب‌ها را نیز مجوز دادند اما با حجم وسیع سانسور مواجه شده و از ۵۷ مورد فقط ۷ مورد را پذیرفتند که حذف نکنیم.

 

غبرایی بیان کرد: این نوع سانسور به اثر لطمه می‌زند، هنوز در وضعیت سانسور تغییری ایجاد نشده است باید نگاه به سانسور تغییر کند.

 

وی ادامه داد: هر سانسور ضررهای عمده‌ای دارد. با این حجم از سانسور خوانندگان بی‌اعتماد می‌شوند، مخصوصاً اگر ترجمه‌ی دیگری در بازار وجود داشته باشد به دنبال آن می‌روند و حتماً آن ترجمه هم برای ۵۰ سال قبل است. طبیعتاً ترجمه‌ی امروز به‌روز و بهتر است.

 

غبرایی اشاره کرد: در نمایشگاه کتاب خوانندگان معمولاً می‌پرسند که این ترجمه چقدر از حجم اصلی آن کم شده است و این اتفاق یعنی از بین رفتن اعتماد خوانندگان.

 

وی افزود: این اتفاق به زبان فارسی لطمه می‌زند. بسیاری از واژه‌ها و حالت‌ها را در این زبان کم می‌کند و در نتیجه از شیرینی زبان فارسی محروم می‌شویم. با این مدل سانسور دیگر شخصیت داستان معلوم نمی‌شود و در هاله‌ای ابهام می‌ماند.

 

غبرایی اشاره کرد: یکی از دوستان درباره‌ی رضاشاه مطلبی نوشته بود، گفته بود که او آدم بددهانی است و برخی از فحش‌هایی او را در کتاب نوشته بود اما ممیزی اجازه نداد که آن را چاپ کند. اگر این ناسزاها را حذف کند که دیگر معلوم نیست رضاشاه بددهان بوده است.

 

وی گفت: ما نویسندگان و مترجمان، دیگر خودمان سانسورچی شده‌ایم. خودمان تشخیص می‌دهیم چه چیزهایی با فرهنگ ما سازگار است یا نه. زمانی‌که با جملات متناقض با فرهنگ کشورمان مواجه می‌شویم آن را حذف می‌کنیم.

 

مهدی غبرایی اضافه کرد: بعد از مدت‌ها قبول کرده‌ایم که بگویند چه چیزی حذف شود اما دیگر نباید بعد از ۳۵ سال به ما بگویند که چه چیزی جایگزین آن کنیم. حذف این کلمات و جملات حذف بخشی از فرهنگ ما است.

 

وی ادامه داد: البته در دولت قبل گوش شنوایی وجود نداشت اما در دولت جدید می‌توان رفت و حرف زد و برخوردها بسیار بهتر شده است اما نگاه به سانسور هنوز تغییر نکرده است.

 

این مترجم افزود: اگر سانسور به عهده‌ی خودمان باشد و فرد دیگری به ما نگوید که چه چیز باید حذف شود؛ خودمان بهتر می‌دانیم که چه کنیم. من به عنوان مترجم می‌دانم که کدام جمله و کلمه به فرهنگ کشورم نمی‌خورد و قابل چاپ نیست.

غبرایی گفت: البته مشکل فقط به دستگاه سانسور برنمی‌گردد چون هنوز مردم هم آمادگی ندارند. از طرفی اگر نسل جوان ما آگاهی نداشته باشند نتیجه‌اش اتفاقات ناگوار اجتماعی گوناگونی است که این روزها شنیده می‌شود.

اخبار ضد و نقیض از سقوط شهر کوبانی

Posted: 02 Oct 2014 03:01 AM PDT

جرس: در حالی که برخی شبکه های خبری از سقوط شهر استراتژیک کردنشین کوبانی ( عین العرب ) در شمال سوریه خبر می دهند، برخی دیگر از شبکه ها اعلام کردند اطراف این شهر درگیری های سختی درجریان است اما نیروهای گروه تروریستی 'داعش 'هنوز نتوانسته اند این شهر را به اشغال در آورند .

 

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری سازمان غیر دولتی 'ناظر حقوق بشر در سوریه' روز پنجشنبه نوشت، در حال حاضر درگیری های سختی میان داعش و کردهای محافظ شهر کوبانی در غرب این منطقه در جریان است اما نیروهای داعش هنوز موفق به اشغال این شهر نشده اند .

 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، صبح امروز (پنجشنبه) نیروهای داعش با نیروهای کرد درگیری شدند و به سوی شهر کوبانی پیشروی کردند .

 

از سوی دیگر شبکه تلویزیونی 'العربیه' عربستان که مواضع ضد دولت سوریه دارد، اعلام کرد حملات هوایی ائتلاف بین المللی ضد داعش نتوانسته است مانع پیشروی نیروهای داعش شود و این گروه کنترل شهر کوبانی را در دست گرفته است .

شمخانی: کمک به ارتش لبنان هیچ هدف اقتصادی ندارد

Posted: 02 Oct 2014 03:01 AM PDT

جرس: دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ، مخالفت آمریکایی‌ها با کمک ایران به ارتش لبنان را بیان کننده سیاست یک بام و دو هوای آنان دانست.

 

به گزارش ایسنا، پاسدار علی شمخانی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا مبنی بر مخالفت این کشور با کمک ایران به ارتش لبنان اظهار کرد: این اظهارات جهت دیدگاه‌های ما را نمایان کرد؛ کمک به ارتش لبنان برای مقابله با تروریسم به شکل کمک منطقه‌ای است و هیچ هدف اقتصادی پشت این موضوع نیست.

 

وی تصریح کرد: مخالفت دیگران با این اقدام ، نشان دهنده این واقعیت است که سیاست یک بام و دو هوا عریان شد هرچند آدرس اصلی تروریسم واقعی در منطقه ما، تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی است.

 

وی کمک به مردم لبنان برای مقابله با بعضی حوادث تروریستی در برخی مناطق مرزی این کشور را به منظور تثبیت امنیت در لبنان گامی کاملاً درست در چارچوب اهداف منطقه‌ای و تأمین امنیت منطقه برشمرد.

 

وی افزود: این علامتها و سیگنال های بی ارزشی که داده می شود خود دلیل محکمی است بر اینکه آنان (ائتلاف مبارزه با داعش) برخلاف آنچه ادعا می کنند، قصد و غرض دیگری دارند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اهداف و نتایج سفرش به لبنان و فلسطین گفت: ما با دوستان و مسئولان لبنانی، سوری و فلسطینی مذاکراتی درباره منطقه، پیامدهای احتمالی و پیش بینی آینده داشتیم و در همین چارچوب از دیدگاه آنان مطلع شدیم و به نوعی تفاهم در تحلیل مسائل رسیدیم.

 

وی افزود: در این سفر درباره ضرورت تقویت ارتش لبنان به منظور مقابله با برخی تهدیدات محلی تصمیماتی گرفته شد.

 

وی همچنین با اشاره به بررسی موضوع ائتلاف ضد داعش در این سفر منطقه ای گفت: اقدامات نمایشی ضدتروریستی که امروز برخی کشورهای غربی پس از تأخیر چند ده ساله، تازه به فکر آن افتاده اند همان تروریسمی است که بذرش را خودشان در منطقه کاشتند.

 

شمخانی افزود: داعش تهدیدی به سنگینی تبلیغات و ائتلاف 40 کشور نیست بلکه اهداف پنهان این اقدامات اهمیت دارد، شاید اهداف داخلی در انتخابات آینده مجلس نمایندگان و حتی انتخابات ریاست جمهوری امریکا و نیز عقب ماندگی هایی که در تصمیم گیری‌های غلط داشتند در این زمینه مطرح است که به هزینه ناامن کردن منطقه ما پیگیری می شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با ادامه این رایزنی‌ها اجازه ندهیم ضایعات بیشتری به مردم منطقه وارد شود و آن را به حداقل ممکن برسانیم.

استعفای یکی از مسئولان کارخانه در ششمین روز اعتصاب کارگران

Posted: 02 Oct 2014 02:41 AM PDT

جرس: مدیر داخلی واگن پارس اراک در ششمین روز اعتصاب نزدیک به ۹۰۰ کارگر این واحد تولیدی استعفاء داد.

 

به گزارش ایلنا، مدیر داخلی واگن پارس در پی طولانی شدن اعتصاب کارگران این واحد تولیدی استعفاء داده است.

 

کارگران معترض پیش‌تر در تجمعات‌شان با سردادن شعارهایی خواستار استعفای مدیران این واحد تولیدی شده‌ بودند.

بر اساس این گزارش، کارفرما در آستانه تعطیلات نیمی از حقوق یک ماه را به کارگران پرداخت کرده است.

 

به گفته یکی از نمایندگان کارگران، کارخانه واگن پارس روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه تعطیل خواهد بود و کارگران از روز دوشنبه مجددا در این واحد تولیدی حاضر می‌شوند و در صورت محقق نشدن مطالبات‌شان به اعتراض صنفی‌ ادامه خواهند داد.

 

یکی از کارگران در روز اول اعتصاب به خبرنگار ایلنا گفته بود: مهم‌ترین موضوع برای حل مساله اعتصاب، پرداخت حقوق معوقه کارگران است. اگر حقوق سه ماه گذشته کارگران را پرداخت کنند، تولید مجددا از سر گرفته می‌شود.

 

گفتنی است کارگران واگن پارس در اعتراض به تعویق حقوق از ابتدای تیر امسال تا کنون؛ از روز شنبه (۵ مهر) دست از کار کشیده‌اند.