جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


«نوکیسه‌های معرفتی» و ماجرای خلافت و امامت

Posted: 14 Oct 2014 11:32 AM PDT

حسن یوسفی اشکوری
حاشیه‌ای بر گفتار آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی غدیر 


آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی دیروز (دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۳/۱۸ ذی الحجه ۱۴۳۵ هجری قمری) خود به مناسبت روز غدیر سخنانی ایراد کردند که متن کامل آن دیروز در «سایت رهبری» منتشر شده است. هرچند بخش هایی از این سخنان مبسوط، به لحاظ کلامی و به ویژه تاریخی، جای مناقشه و چون و چرای بسیار دارد؛ اما یک دعوی ایشان در این سخنرانی در من این انگیزه را ایجاد کرد که چند خطی در مقام حاشیه‌ای بر متن بنگارم.


مدعای ایشان این است: «. . .اصل حادثه [رخداد غدیر و سخن نبی اسلام با این بیان که «من کنت مولا فهذا علی مولاه]، یک مسئله ی مسلم تاریخی است، شبهه هایی که در معنای این جمله ذهن بعضی از نورسیدگان و نوکیسه‌های فکری و معرفتی امروزی می رسد، همان حرفهایی است که هزار سال است این حرفها مطرح بوده، جوابهای آنها به وسیلة علمای بزرگ ما داده شده . . .».


ظاهرا مراد ایشان از «نورسیدگان و نوکیسه‌های فکری و معرفتی» دکتر سید علی اصغر غروی است؛ چرا که ایشان بود که در سال گذشته به همین مناسبت مقاله‌ای در روزنامه «بهار» انتشار داد و در آن تفسیری متفاوت از تفسیر رایج و عمومی شیعیان دوزاده امامی در باب غدیر و امامت و خلافت عرضه کرد و (البته به دلایل مختلف اعتقادی و به ویژه سیاسی) جنجالی عظیم آفرید و افراطیون جزم گرای مافیایی، که نه تنها هیچ متفکری را بر نمی تابند بلکه با هر نوع تفکر نو و دگراندیشی به سختی مقابله می کند و گاه تا حد تکفیر پیش می روند، با تمام قدرت و با توسل به تمام ابزارهای تبلیغاتی و اجرایی خود به سرکوبی دست زدند و حتی کسی چون آیت الله مکارم شیرازی (مرجعی که فتاوای ضد آزادی ایشان به تنهایی یک «رسالة عملیه» حجیم می شود) با ابزار کارآمد دین و فتوا پای در میدان نهاده و در نهایت موجب توقیف روزنامه و بازداشت نویسنده مقاله شدند. غروی پس مدتی آزاد شد ولی در دادگاه رسانه محاکمه و به زندان محکوم شد و اکنون به جرم تفکر و قلم و تفسیری متمایز از تفسیر سنتی حاکم به سر می برد. هرچند غروی در این تفسیر تنها نیست و کثیری از محققان شیعی دیگر نیز همان نظر و یا نظری مشابه دارند ولی در هرحال چنین می نماید که، به احتمال بسیار زیاد، مراد مقام رهبری دکتر غروی بوده است.


در این صورت، جای پرسش دارد که تعبیر «نوکیسه‌های فکری» به چه معناست؟ اولا چرا و به چه دلیل از تعبیر نادرست و حداقل غیر بلیغ «نوکیسه» استفاده شده است؟ «کیسه» و «نوکیسه» از مصطلحات رایج در بازار است و از جنس ماده و پول و کاسبی و ترکیب این جمله با «فکر» و «معرفت»، که از جنس معنا و مفاهیم است، چندان بلیغ به نظر نمی رسد. استفاده از چنین ترکیبی برای شخصیتی که خود اهل ادب و بلاغت است، دور از انتظار می نماید. ثانیا، اگر مراد این است که آقای غروی نوجوان است و یا در دانش نورسیده و نوآموحته، باز هر دو فرض نادرست و خلاف واقع است. چرا که غروی به سن فقط چند سالی از آقای خامنه‌ای کوچکتر است و از سوی دیگر به علم نیز غروی محقق با تجربه و با دانش اسلامی است که هم دکترای فلسفه اسلامی از دانشگاه بیروت دارد و هم در فقه و حدیث و تاریخ متبحر است و حداقل در قیاس با اقران حوزوی خود چیزی کم ندارد؛ در این صورت، نورسیده و نوکیسه به کلی دور از واقعیت است. بگذریم که غروی از بیت علم و فقاهت است و این البته بر فضل او می افزاید.


اما برسیم به اصل مطلب. این که ایشان فرموده اند «همان حرفهایی است که هزار سال است که این حرفها مطرح بوده»، درست است، اما این بدان معناست که امروز دیگر کسی حق ندارد همان حرفهای ولو کهنه و قدیمی را مطرح کند؟ اگر جز این است، به چه دلیل و به چه جرمی روزنامه‌ای با انتشار همان حرفهای هزار ساله توقیف و نویسنده‌ای دستگیر و زندانی می شود؟ مگر قرار است که نویسنده‌ها فقط حرفهای تازه را منتشر کنند و نویسندگاه صرفا اندیشه‌های نو و بدیع بنویسند؟ مگر حرفهای شیعیان و از جمله سخنان خود ایشان در این سخنرانی، تازه است و بدیع؟ فرموده اند که «جوابهای آنها [شبهات] به وسیلة علمای بزرگ ما داده شده»، این نیز درست است اما آیا این بدان معناست که جواب آن بزرگواران لزوما درست بوده و مورد قبول همگان قرار گرفته است؟ ایشان و همه ما می دانیم که چنین نیست!


یک نمونه از رأی یک عالم و محقق شیعی غیر نوکیسه در باب خلافت و امامت

اما در این میان می خواهم به عنوان نمونه به نظر یک عالم و محقق شیعی به نام معاصر اشاره کنم که بر وفق معیارهای آقای خامنه‌ای ایشان نه تنها نمی تواند از مصادیق «نوکیسه»‌ها باشد بلکه او شخصیتی معتبر است و آقای خامنه ای نسبت به او ارادت دارد و کتاب او را معتبر و محققانه یافته و آن را در کمتر از نیم قرن قبل ترجمه کرده و به فارسی زبانان عرضه کرده است. این محقق معتبر شیخ راضی آل یاسین، از عالمان معاصر عراق و مؤلف کتاب «صلح الحسن» است که آقای خامنه آن را با عنوان «صلح امام حسن‌پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ-» از متن عربی ترجمه کرده و در سال ۱۳۴۸ در تهران (به وسیلة مؤسسه انتشارات آسیا) انتشار یافته است.


از قضا آل یاسین نظریه‌ای دارد که تقریبا همان نظری است که غروی ابراز کرده است. آل یاسین در فصلی با عنوان «عقیده یا حکومت» بحثی مبسوط در باب تمایز «خلافت» و «امامت» و تفاوت بین آن دو دارد و پس از تعریف این دو اصطلاح و تعیین مرزهای آنها، به انگیزة ایجاد تفاهم نظری و اتحاد عملی بین این دو برادر مسلمان، که دیری است به دشمنی کشیده شده است، نظریه‌ای را پیشنهاد می کند که به گمان وی رافع مشکل است و فصل الخطاب نقار عقیدتی شیعه و سنی. در این باب از خوانندگان می خواهم که تمام این فصل را بخوانند ولی در اینجا در حد وافی به مقصود گزیده‌ای نظریه پردازی آل یاسین را می آورم.


ایشان برای اصطلاح خلافت دو معنا قایل است: خلافت به معنای جانشینی سیاسی پیامبر که مبتنی بر بیعت و شورا و رضایت و رأی مردم است و خلافت به معنای رهبری عقیدتی و دینی و «فقط آن کس نبی بزرگوار اسلام او را به نیابت و خلافت خویش برگزیده است». به گفتة درست ایشان، اهل سنت و جماعت پیرو نظر اول اند و شیعیان مدافع معنای دوم خلافت که در واقع همان امامت منصوص و منصوب است. آنگاه وی، ضمن این که هر دو نظریه «واقعیت» اند و غیر قابل انکار، برای ایجاد تفاهم بین این دو طایفه، از نظریه سومی دفاع می کند که به گمان ایشان حق است و منطبق با حقیقت دین اسلام و واقعیت تاریخ اسلام و تأمین کننده مصالح عمومی مسلمانان:

«ما اکنون در موضوع خلافت در نظر داریم نقطه مشترکی در میان واقعیت‌ها نشان دهیم، بی‌آن که کوچکترین دخل و تصرف و تحریفی در واقعیت بنماییم.


اینک دو واقعیت مورد اتفاق را از نظر می گذرانیم:

یک واقعیت، عبارت است از خلافت به معنای اول یعنی همان سلطه و قدرت همگانی و عمومی پس از رحلت پیغمبر. این یک موضوع واقع شده (واقعیت) است که شیعه هم به وقوع آن اعتراف می کند و در بسیاری از آثار مترتب بر آن، آن را مستوجب مدح و ثنا نیز می داند. واقعیت دیگر عبارت است از خلافت به معنای دوم یعنی واسطه بودن میان امت و پیامبر در دین که این نیز به شهادت روایات صحیح که از طرق معتبر و غیر قابل خدشه، امری مسلم و واقع شده است و سنی نیز بدان اعتراف می کند».


از آنجا که آل یاسین این باب را گشوده تا ماجرای صلح حسن و چگونگی و چرایی واگذاری خلافت از سوی امام حسن را مورد تحقیق و تحلیل قرار دهد، می نویسد:

«ما اینک در صدد بحث دربارة یکی از افراد گروه و برگزیدة خلفای منصوص (یعنی کسانی که پیغمبر به خلافت آنان تصریح کرده است) می باشیم. باید دانسته باشیم که خلافت شخص مورد بحث ما [حسن]، به نوعی بود که در تاریخ خلافت اسلامی، برای آن مشابهی نمی توان یافت. به این معنی که وی از روز وفات پدرش و از لحظه‌ای که مردم با او بیعت کردند، از خلافت به هر دو معنی به بهترین وجهی برخوردار بوده و خلیفه به هر دو صورت، بوده است. هم از نوع اولی ولی به انتخاب و هم خلیفه از نوع دوم و از راه نص و با عنوان امام».


بر اساس چنین اندیشه‌ای نویسنده در تحلیل معنای «تسلیم امر» حسن به معاویه، به این جمع بندی می رسد که: «در این هنگام که سلسله­ی حوادث جاری میان حسن و معاویه، امام حسن را به دوراهی «حکومت؟ و یا عقیده؟» رسانیده بود، منظور از حکومت، همین سلطه و قدرتی بود که وی به موجب انتخاب مردم بدان نایل آمده بود، نه آن منصب و مقامی که مصدر و منشاء آن، انتخاب خدا و نصب و تعیین رسول اکرم‌صلی الله علیه و آله‌بود. زیرا این منصب‌همچنان که گفتم‌در معرض تغییر و تبدیل قرار نمی گیرد و تابع چیزی جز امر و فرمان خدا نیست و فرمان خدا تغییرناپذیر است».


ایشان در ادامه این تحلیل و تفکیک، سخنی می گوید، که از وضوح بیشتری برخوردار است:

«اینجا مرحله باریکی از مراحل تاریخ اسلام است، یعنی مرحله تفکیک خلافت حقیقی از حکومت یا تفکیک دینی از سلطنت، تفکیک سلطه دنیوی از سلطه معنوی و روحی. این تفکیک به همین صورت ظاهرش، در آغاز کار افکار مسلمانان کاملا بی‌سابقه و نامأنوس بود ولی به هر صورت این واقعیتی بود که اسلام تدریجا بدان منتهی گشت و مسلمانان دانسته یا ندانسته، از روز رحلت پیغمبر بدان خو گرفتند و فقط فاصله‌های کوتاهی که مجموعا قطره‌ای در دریای این قرنها بیش نبودند از این وضع مستثنی بودند. صاحبان شرعی و قانونی خلافت هم بدین جهت در برابر این تفکیک تسلیم شدند و دم بر نیاوردند که تسلیم خود را یگانه وسیله‌ای اصلاحی می دیدند که با آن امکان کیان اسلامی محفوط بماند.

بگذار صریح ترسخن گفته و منظور خود را آشکارتر بیان نماییم: امام حسن در وضع خاص خود با معاویه همان روشی را در پیش گرفت که پدرش امیرالمؤمنین در وضع خاص خود با ابوبکر و دو رفقیش آن را در پیش گرفته بود و این است معنای پاسخی که امام حسن به برادرش حسن داد، چنان که قبلا گفتیم برادرش از وی پرسید: «چه موجب شد که خلافت را تسلیم کردی؟» و وی در پاسخ گفت: «همان چیزی که موجب شد پدرت پیش از من آن را تسلیم کرد».


چند پرسش

بگذریم که این نظریة آل یاسین از جهات مختلف دچار تناقض و ایراد است و از جمله با اندیشه کلامی رایج شیعی امامی در تعارض است (از قضا آقای خامنه‌ای نیز در پاورقی صفحات ۲۴۳-۲۴۴ تلویحا وفق نظریه عمومی شیعی مبنی بر یکی بودن زعامت دینی و زعامت سیاسی امامان دوازده گانه از طریق نصب و نص نظریه مؤلف را رد کرده است) ولی آنچه اکنون می توان گفت این است که:


اولا، از نظر آقای خامنه‌ای امروز (و نه البته خامنه‌ای پنجاه سال پیش) آل یاسین از زمرة نورسیدگان و نوکیسه‌های فکری و معرفتی است؟


ثانیا، چگونه است حرفی که یک عالم شیعی می زند و قدر می بیند و آقای خامنه‌ای کتاب او را چنان «جامع» و محققانه می بیند که پس از اطلاع از آن، از تألیف کتابی مستقل در باب صلح امام حسن، خودداری می کند (اشاره به مقدمه مترجم بر کتاب) ولی یک نویسنده محقق شیعی حیّ و حاضر، به خاطر بازگویی همان حرف، مجرم شناخته می شود و اکنون در زندان آقای خامنه‌ای است و ایشان با تحقیر او را «نوکیسه فکری» معرفی می کند؟


ثالثا، اگر ماجرا این است که چنین تفکری طبق نظریه آقای خامنه‌ای رواج سکولاریسم است و در تعارض مسلم با اسلام و تشیع، پس باید خود امام علی و امام حسن را مقصر شناخت که به صراحت امر حکومت و خلافت را از امر دین جدا کردند و مشروعیت زعامت سیاسی را (طبق اسناد غیر قابل انکار در نهج البلاغه و منابع دیگر) یکسره به شورای مهاجر و انصار و رأی و نظر و رضایت مردم وانهادند و حداقل در زمان ما مقصر و مجرم شخصیتی چون راضی آل یاسین است که چنین نظریه‌ای را برساخته است! آیا جناب آقای خامنه‌ای خود، به دلیل ترجمه این کتاب به فارسی، در ایران راه سکولاریسم را هموار نکرده اند؟


ظاهرا ادب محکومیت و ادب حاکمیت با هم تفاوت دارند!

 

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


بازداشت یک سردار بازنشسته سپاه

Posted: 14 Oct 2014 10:45 AM PDT

به دلیل نقل گفته‌های آیت الله خمینی درباره هاشمی
جرس: یک سردار بازنشسته سپاه که از افتخارآفرینان دوران هشت ساله دفاع  بوده، به جرم نقل خاطره ای از آیت الله خمینی در تمجید از هاشمی، از سوی نزدیکان مصباح یزدی تهدید و سپس برای مدتی بازداشت شده است.

 

 

به گزارش کلمه، سردار محمدرضا جعفری که ۹۰ ماه سابقه جبهه دارد، پس از آنکه در دیدار رزمندگان با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، خاطره ای از رهبر انقلاب اسلامی را نقل کرده، بدین خاطر مورد تهدید قرار گرفته و سپس از سوی نهادی نامشخص بازداشت شده است.

 

این رزمنده که به علت هدف قرار دادن یک فروند هلی کوپتر عراقی با تیربار گرینوف در منطقه عملیاتی شلمچه مورد تشویق فرماندهان جنگ قرار می گیرد، پس از آنکه به این خاطر از هاشمی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا نشان شهامت دریافت می کند، به دیدار آیت الله حمینی می رود.

 

او در دیدار ماه قبل خود با هاشمی، سخنان آیت الله خمینی در آن دیدار خصوصی را در جمع نقل کرده که در سایت آیت الله هاشمی نیز منعکس شده است. امام به وی گفته بود: «الحمدالله آقای هاشمی که به شما لوح افتخار و شجاعت داده است، کاری خوب کرده اند و به رزمندگان بگوئید من به آقای هاشمی اعتماد کامل دارم و آقای هاشمی از من هم برای این نظام و انقلاب دلسوزتر است ، ایشان هم اداره سیاسی جنگ و هم اداره نظامی جنگ را بر عهده دارند و کسی غیر از ایشان نمی تواند این مسئولیت مهم را عهده دار باشند و من ایشان را همیشه دعا می کنم.»

 

اما نقل این اظهارات در رسانه ها، خشم مصباح یزدی و نزدیکان وی را به دنبال داشته است؛ به طوری که او گفته است با نقل خاطره این رزمنده «مثل این است که به او موشک شلیک شده است»!

 

غلامعلی رجایی، از مشاوران هاشمی رفسنجانی، با نگارش مطلبی در وبلاگ خود، بدون ذکر نام مصباح یزدی، خبر داده که سردار جعفری گفته «اطرافیان آقایی! در قم او را به خاطر این نقل خاطره تهدید به دستگیری و زندان کرده اند.» وی از قول جعفری نوشته که «آن آقا گفته با این خاطره مثل این است که به او موشک شلیک شده است.»

 

رجایی یادآور شده که «می گفت می خواهند او را دستگیر کنند. به او گفتم نگران نباش برای یک خاطره که تو را زندان نمی کنند. گفت نه تهدید شده به زندان. به او گفتم چه کسی یا نهادی از تو شکایت کرده و جرم تو چیست؟ به او گفتم به نظرم می خواهند تو را بترسانند. چیزی نگفت. با اصرار از من خواست خبر دستگیری اش را به آقای هاشمی بدهم. به او گفتم نقل خاطره شخصی که احضار و زندان ندارد لابد می خواسته اند تو را بترسانند، بعد گفتم حرف حق زدن هزینه دارد و باید زد. گفت من از جوانی ام دارم مقاومت می کنم و اهل عقب نشینی نیستم.»

 

اما در همین فاصله، با وجود آنکه فیلم برنامه دیدار رزمندگان با هاشمی موجود است، سایت «بی باک نیوز» متعلق به هواداران مصباح یزدی در قم به تکذیب این خاطره، آن هم از قول گوینده آن پرداخت و از قول وی نوشت: «بنده سالها در دفاع مقدس بوده ام و از حدود یک ماه پیش هم خارج از کشور بوده ام که تازه از سفر آمده ام و چنین مطلبی از قول من صحت ندارد… این موضوع کذب را از طریق مراکز قضائی پیگیری خواهم کرد.»

 

غلامعلی رجایی گزارش داده که با اظهار تعجب از این تکذیبیه، آن هم از زبان فردی که می گفته بیان این خاطره را انجام وظیفه و «جهاد در راه خدا» می داند، به او پیامک فرستاده و یک روز بعد جوابی از تلفن همراه سردار جعفری دریافت کرده با این مضمون که «جعفری را بردند».

 

وی همچنین خبر داده که دو روز بعد از همان تلفن همراه، پیامکی مبنی بر آزادی جعفری دریافت می کند و در نهایت او تصریح می کند که «اصلا این تکذیبیه کار من نبود»!

سایه سنگین بی‌ثباتی بر صنایع تولیدی نفت

Posted: 14 Oct 2014 08:15 AM PDT

جرس: علیرغم سقوط قیمت نفت، هزینه‌های اکتشاف و استخراج همچنان بالاست.

برای شرکت‌های نفتی تابستان فصل دلهره‌آوری بود. قیمت هر بشکه نفت خام برنت (مرجع قیمت‌های جهانی) با کاهش ۲۰ درصدی نسبت به خرداد ماه از ۱۱۵ دلار به ۹۲ دلار رسیده که طی دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است. کاهش قیمت‌ها تا حدودی ناشی از ضعف و کاستی‌های اقتصادی است. به دلیل افت روند رشد اقتصادی، بالاخص در چین و منطقه مالی یورو، پیش بینی‌ها از میزان مصرف کاهش یافته و در نتیجه قیمت‌ها پایین آمده است. آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده و اوپک، هر سه در گزارش‌های اخیرشان تخمین‌های خود از چشم انداز تقاضای جهانی نفت را کاهش داده‌اند.


البته میزان عرضه هم افزایش یافته است. تولید نفت شیل در آمریکا از سال ۲۰۰۸ تاکنون به چهار میلیون بشکه در روز رسیده که این مساله خرید آمریکا از اوپک را نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داده است. نابسامانی درونی باشگاه صادرکنندگان نفت هم بر مشکلات افزوده است. عربستان سعودی، تولید کننده اصلی اوپک، برای بالا بردن سهم خود از بازار جهانی از روز نهم مهر در اقدامی غیر منتظره و به صورت یک جانبه قیمت رسمی فروش نفت خود را کاهش داد. پادشاهی سعودی پیش‌تر در تابستان هم، مثل کویت و عراق، نرخ فروش نفتش را پایین آورده بود. در مجموع، اکثر تولیدکنندگان اوپک در خاورمیانه با کاهش قیمت فروش خود برای تصرف بازارهای آسیا با یکدیگر مقابله می‌کنند.


این اخبار بیشتر از همه موجب نگرانی شرکت‌های فعال در بخش اکتشاف و تولید صنایع نفتی شده است. چرا که این شرکت‌ها اغلب سیاست‌های سرمایه گذاری خود را با احتساب قیمت‌های بالای نفت پی ریزی کرده‌اند. بعد از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ تا بهار ۲۰۱۲ قیمت نفت برنت از بشکه‌ای ۳۵ دلار به ۱۲۸ دلار رسید. در نتیجه شرکت‌های نفتی با سرمایه گذاری در انواع و اقسام پروژه‌ها، از نفت شیل آمریکا گرفته تا میادین نفتی حاره‌ای در اعماق دریا‌ها، به این بازگشت باورنکردنی قیمت‌ها واکنش نشان دادند. طبق تخمین شرکت مشاور «ارنست‌اند یانگ» در حال حاضر شرکت‌های انرژی جهان در ۱۶۳ پروژه عظیم اکتشاف و استخراج سرمایه گذاری کرده‌اند؛ پروژه‌هایی حداقل یک میلیارد دلاری که مجموع ارزش آن‌ها به ۱۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد. بنا به اعلام کار‌شناسان «ارنست‌اند یانگ» اکثر این پروژه‌ها نسبت به برنامه زمانبندی تاخیر دارند و میزان هزینه‌های آن‌ها از ردیف‌های بودجه‌ای مصوب بالا‌تر است. این در حالی است که چنین طرح‌های غول آسایی با تخمین نفت بالای ۱۰۰ دلار کلید خورده‌اند.


نگرانی‌های صنایع نفتی به سقوط قیمت‌ها محدود نمی‌شود. در خیلی از کشورهای نفت خیز به دلیل «ملی‌سازی منابع» دست شرکت‌های نفتی از میادین کم هزینه‌تر کوتاه شده است. در نتیجه آن‌ها بیشتر به سمت پروژه‌های پیچیده‌ای جذب شده‌اند که به علت مشکلات فنی فراوان، سرانه هزینه‌های تولیدشان به مراتب بالا‌تر است. افزایش هزینه‌ها برای بسیاری از غول‌های نفتی با کاهش تولید نیز همراه بوده است. طبق محاسبات «داگلاس وست وود»، یک مشاور دیگر انرژی، ضریب ثمربخشی هزینه‌های سرمایه‌ای در بخش‌های بالادستی نفت (اکتشاف و استخراج) نسبت به سال ۲۰۰۰ تا یک پنجم کاهش یافته است و این روند نزولی با ضریب سالیانه ۵ درصدی ادامه دارد. 


در عین حال تقاضا برای تجهیزات و خدمات فنی در میدان‌های نفتی از میزان عرضه پیشی گرفته که این موضوع خود هزینه‌های توسعه را افزایش داده است. تا جایی که حتی قبل از افت اخیر قیمت‌ها، نسبت رشد سالیانه هزینه‌ها ۲ تا ۳ درصد بیشتر از میزان درآمد‌ها شده بود. در نتیجه تقریبا نیمی از پروژه‌های در دست احداث و توسعه این صنعت برای سوددهی به نرخی بالای ۱۲۰ دلار برای هر بشکه نفت نیاز دارند.


هرچند امسال گزارش‌های مالی بیشتر غول‌های نفتی نسبتا مثبت باقی مانده است، ولی این گزارشات نه افت اخیر قیمت نفت خام را بازتاب می‌دهند و نه وضعیت متشنج کنونی صنایع را. طبق تخمین شرکت سرمایه گذاری «شرکای انرژی کارلایل» غول‌های نفتی برای فروش قسمتی از دارایی‌های خود به ارزش تقریبی ۳۰۰ میلیارد دلار آستین بالا زده‌اند. در این بین تنها دو شرکت «بی‌پی» و «شل» برای فروش ۶۰ میلیارد از دارایی‌های خود وارد عمل شده‌اند.


تمام این مشکلات باعث شده که شرکت‌های نفتی میزان سرمایه گذاری خود در چندین پروژه عظیم را کاهش دهند و یا آن‌ها را متوقف کنند. مخصوصا پروژه‌هایی مانند پروژه‌های قطب شمال و یا آب‌های عمیق که از نظر فنی چالش‌های بیشتری دارند؛ به عنوان مثال «شل» اخیرا اعلام کرده است که اجرای پروژه اکتشافی خود در آلاسکا را به علت موانع قانونی و محدودیت‌های فناوری مجددا به تعویق می‌اندازد. همچنین پروژه ۱۰ میلیارد دلاری «رُزبنک» بریتانیا در دریای شمال که کار مشترکی از شرکت‌های «شورون» آمریکا و «اُ‌ام وی» اتریش بود تا زمان افزایش مجدد قیمت‌ها متوقف شده است. شرکت «بی‌پی» هم اعلام کرده که طرح‌های خود برای فاز دوم پروژه اکتشافی «مَد داگ» در اعماق خلیج مکزیک را مورد بازبینی قرار می‌دهد.
هم اکنون سرنوشت پروژه «یوهان کستبرگ» شرکت «استات اویل» نروژ در دریای بارنتز هم مشخص نیست. وضعیت برزخی پروژه حاصل تصمیم «استات اویل» و شرکایش مبنی بر مهار هزینه‌های سرسام آور آن است. به همین علت انتظار می‌رود که «استات اویل» تا پایان امسال ۱۵۰۰ فرصت شغلی را حذف کند. در میدان نفتی فرا ساحلی «کاشاگان» قزاقستان هم شرایط بهتر نیست. پروژه‌ای که به علت هزینه‌های جانبی و گزاف پیش بینی نشده، تاخیرات بسیار و سقوط قیمت نفت ممکن است تا سال‌ها تولید آن از سر گرفته نشود.


پروژه‌های عظیم تنها قربانی وضعیت کنونی نیستند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی در تمامی پروژه‌ها مخارج خود را کاهش داده‌اند. به عنوان نمونه حتی پیش از افت اخیر قیمت‌ها، شرکت «شل» از کاهش ۲۰ درصدی مخارج سال جاری خود در مقایسه با سال گذشته خبر داده بود. به همین ترتیب شرکت صنایع نفتی «هس» سرمایه گذاری‌های خود را تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داد، و این نسبت برای «اگزون مبیل» و «شورون» بین ۵ تا ۶ درصد است. پس از آغاز روند نزولی قیمت نفت در خرداد، صنایع نفتی با ارائه گزارشات پی در پی اطلاعات مالی خود را سریعا به روز می‌کنند. مشخصا شرکت «بی‌پی» پیش‌تر اعلام کرده بود که میزان هزینه‌هایش در سال جاری و سال آینده تغییری نخواهد کرد، ولی حالا پس از انتشار اطلاعات مالی اخیر مشخص شده که شرکت ناچار به اجرای سیاست‌های انقباضی در سال آتی است. 


رفتار گله‌ای در صنایع نفتی امر پوشیده‌ای نیست؛ بسیاری از شرکت‌های نفتی با خوشحالی اعلام کرده‌اند که کاهش سرمایه گذاری‌ها با سیاست «تمرکز بر روی شیل» (هم گاز و هم نفت) در یک راستا قرار دارد. البته این احتمال وجود دارد که چنین سیاستی هم موثر نباشد. دیوید واوچر، کار‌شناس شرکت تحقیقاتی «آی ایچ اس» می‌گوید که یک پروژه معمولی نفت شیل در آمریکا برای سوددهی ۱۰ درصدی به قیمت نفت بشکه‌ای ۵۷ دلار نیاز خواهد داشت. اما این فقط یک میانگین است و بعضی از این پروژه‌ها جهت سوددهی به قیمت ۱۱۰ دلار برای هر بشکه نیاز خواهند داشت. در صورت ادامه روند نزولی قیمت نفت، حتی معجزه شیل آمریکایی‌ها هم از خطر در امان نخواهد بود.

منبع: اکونومیست


 

جنگنده‌های ترکیه مواضع پ‌ک‌ک را در نزدیکی مرز عراق بمباران کردند

Posted: 14 Oct 2014 05:18 AM PDT

جرس: جنگنده‌های ترکیه برای اولین بار در دو سال گذشته و از زمان آغاز مذاکرات صلح با پ‌ک‌ک، حزب کارگران کردستان، مواضع این گروه را بمباران کردند.

 

 

گزارش‌ها حاکی است که در این حملات روستایی در استان حکاری نزدیک مرز عراق هدف قرار گرفته است.

 

به گزارش بی‌بی‌سی، روزنامه حریت ترکیه گزارش داده که حملات جنگنده‌های اف-۱۶ و اف-۴ ترکیه که روز دوشنبه ۱۳ اکتبر انجام شده، تلفات سنگینی به جا گذاشته است.

 

این حملات یک روز بعد از حمله نیروهای پ‌ک‌ک به یک پاسگاه مرزی در همان منطقه صورت گرفت.

 

رسانه‌های ترکیه همچنین گزارش‌هایی از درگیری میان پ‌ک‌ک و نیروهای ترکیه در اطراف شهر تونجلی در شرق ترکیه و دور از مناطق مرزی منتشر کرده‌اند.

 

حملات هوایی به مواضع پ‌ک‌ک هم‌زمان با خشم و نارضایتی جامعه کرد ترکیه از دخالت نکردن دولت این کشور در وضعیت شهر مرزی و کردنشین کوبانی در سوریه صورت گرفته است.

 

کوبانی از چند هفته پیش در محاصره شبه نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) قرار گرفته و نیروهای کرد در حال مقاومت در برابر حملات سنگین این گروه هستند.
 

سیدیاسر خمینی: روحانیون در آزمون سختی قرار دارند

Posted: 14 Oct 2014 05:18 AM PDT

سیدعلی خمینی: پیراهن اسلام را از کثافت داعش پاک کنیم
جرس: نوه آیت‌الله خمینی گفت: روحانیون با لباس روحانیت اعلام می کنند که سرباز امام زمان(عج) هستند، و اگر صادق و خالص نباشند، در نتیجه هر لحظه در حال ریا کردن و شریک قائل شدن برای خداوند هستیم و اگر این گونه شد، عاقبت بدی در انتظار است؛ ما به عنوان طلبه و روحانی، در آزمون سختی قرار داریم که اگر از آن سربلند بیرون بیاییم، خوش به سعادت‌مان و اگر نه، سرنوشت ابدی ما از مردم عادی هم بدتر خواهد بود.

 

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدیاسر خمینی، در مراسم عمامه گذاری طلاب پاکستانی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در کتابخانه اقبال قم برگزار شد، با تأکید بر اصل اخلاص در نیت برای اثرگذاری هرچه بیشتر تبلیغ دین، اظهار داشت: طبق دیدگاه امام خمینی(ره) اعمالی که خالصانه برای خدا باشد ارزش و عظمت زیادی دارد اما در مقابل، اگر کاری خالصانه برای خدا نباشد، یعنی فرد برای انجام آن کار، برای خدا شریک قائل شده و این کار اگرچه اصل آن خوب باشد، برای آن فرد، اجر و ثوابی ندارد.

 

وی افزود: یکی از مقدمات خلوص نیت این است که خدا را بهتر بشناسیم و بدانیم این اعمالی که انجام می دهیم برای نزدیک شدن به درگاه چه کسی است و در این صورت کارهایی که می کنیم، ثواب بیشتری خواهد داشت.

 

نوه آیت‌الله خمینی با اشاره منش امام اول شیعیان گفت: نگاه امام علی(ع) از یگانگی خداوند متعال، چون در اعلی مرتبه است، عمل او بالاترین ثواب را دارد؛ چون او فانی در الله است، حتی راه رفتنش بالاترین اجر و ثواب را برایش به همراه دارد.

 

وی خطاب به طلاب دینی حاضر در جلسه تأکید کرد: فراموش نکنیم ما به عنوان طلاب و روحانی، قدم در راهی گذاشته ایم که جامعه به ما نگاه می کند و توجه دارد و از این رو باید حواس مان جمع باشد؛ بدانیم جامعه و مردم، در ابتدای کار به ما به عنوان سربازان امام زمان(عج) نگاه می کنند.

 

سیدیاسر خمینی با بیان این که باید نیت های ما خالصانه برای رسیدن به قرب الهی باشد، گفت: اگر خالص نباشیم، نه تنها پیشرفت نمی کنیم بلکه هر لحظه به قهقرا می رویم؛ از آن جا که جامعه به ما به عنوان سربازان امام زمان(عج) نگاه میکند، اگر اعمال مان خالصانه و پاک باشد، موجب گرایش بیشتر مردم به دین شده و در نتیجه هر روز پیشرفت می کنیم اما اگر خدای ناکرده ناخالص باشیم، به دلیل این که جامعه را شاید نسبت به دین و لباس دین بد بین کرده ایم، هر لحظه از زندگی مان به قهقرا می رود اما افراد عادی به دلیل این که ادعایی در خصوص سربازی امام زمان(عج) ندارند، اگر عمل خطایی نیز از آن ها سر بزند، فقط همان عمل شان حساب است که شاید از جانب خدا بخشیده هم بشوند.

 

وی افزود: روحانیون با لباس روحانیت اعلام می کنند که سرباز امام زمان(عج) هستند، و اگر صادق و خالص نباشند، در نتیجه هر لحظه در حال ریا کردن و شریک قائل شدن برای خداوند هستیم و اگر این گونه شد، عاقبت بدی در انتظار است.

 

نوه آیت‌الله خمینی افزود: ما به عنوان طلبه و روحانی، در آزمون سختی قرار داریم که اگر از آن سربلند بیرون بیاییم، خوش به سعادت مان و اگر نه، سرنوشت ابدی ما از مردم عادی هم بدتر خواهد بود.

 

سیدیاسر خمینی در پایان سخنان خود از حجت الاسلام و المسلمین سراج(سیدسراج الدین موسوی) مدیر کتابخانه اقبال قم برای تأسیس دانشگاه امام خمینی(ره) در شهر کراچی پاکستان تشکر کرد و گفت: واقعا دغدغه جناب آقای سراج، ترویج تشیع در پاکستان است.
 

سیدعلی خمینی: پیراهن اسلام را از کثافت داعش پاک کنیم
 

دیگر نواده آیت‌الله خمینی نیز طی سخنانی گفت: در شرایط فعلی که صدایی از اسلام به گوش دنیا می رسد که همان اسلام انحرافی و افراطی و وهابیت و داعشی است و بحث جنایت های این جنایتکاران به نام اسلام مطرح می شود، وظیفه سنگینی بر دوش شیعیان وجود دارد که با معرفی اسلام حقیقی و راستین، پیراهن اسلام را از این کثافتی که به نام داعش آمده، پاک کنیم و با هر تریبونی که در اختیار داریم به دنیا بفهمانیم که اسلام حقیقی و اسلام علوی با جنایت هایی که به نام اسلام می شود، و با جنایت های داعش، متفاوت است.

 

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی خمینی در مراسم عمامه گذاری طلاب پاکستانی که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در کتابخانه اقبال قم برگزار شد، با اشاره به وظیفه طلاب در شرایط امروز جهان و فعالیت در عرصه تبلیغ دین، اظهار داشت: از همان ابتدای پدیده بعثت پیامبر(ص)، پدیده تبلیغ دین نیز متولد شد؛ چنانچه در آیه غدیر(آیه 57 سوره مائده) نیز مشاهده می کنیم، مسئله تبلیغ مطرح شده است.

 

وی با بیان این که مسئله تبلیغ از خود پیامبر(ص) آغاز می شود، گفت: در زمان حیات پیامبر(ص)، افراد و گروه هایی از جانب پیامبر به شهرها و قریه های مختلف رفته و به تبلیغ دین می پرداختند.

 

نوه آیت‌الله خمینی با اشاره به آیه نفر(آیه 122 سوره توبه) و وجوب امر تبلیغ دین با استفاده از این آیه، گفت: البته از هر گروه و طایفه ای لازم نیست که همه درس دین بیاموزند، بلکه باید بخشی از افراد هر گروه و طایفه و قومی، درس دین را آموخته و سپس به ترویج علم و آگاهی صحیح و آموزه های صحیح اسلامی و همچنین انذار به مردم اقدام نمایند.

 

وی با تأکید بر این که ترویج دین توسط مبلغان بومی هر قوم و ملتی، اثرگذارتر است، گفت: اگر فردی از داخل یک قوم و ملتی درس دین بیاموزد و سپس به تبلیغ دین در میان مردم خود اقدام کند بسیار مؤثرتر از فردی است که خارج از آن قوم و ملت است و می خواهد همین کار را انجام دهد، چرا که تبلیغ دین با زبان همان قوم مطرح می شود.

 

سیدعلی خمینی با بیان این که در بحث تبلیغ دین جدای از این که یک وظیفه دینی است، باید به جنبه دیگر آن نیز توجه کرد، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی که صدایی از اسلام به گوش دنیا می رسد که همان اسلام انحرافی و افراطی و وهابیت و داعشی است و بحث جنایت های این جنایتکاران به نام اسلام مطرح می شود، وظیفه سنگینی بر دوش شیعیان وجود دارد که با معرفی اسلام حقیقی و راستین، پیراهن اسلام را از این کثافتی که به نام داعش آمده، پاک کنیم و با هر تریبونی که در اختیار داریم به دنیا بفهمانیم که اسلام حقیقی و اسلام علوی با جنایت هایی که به نام اسلام می شود، و با جنایت های داعش متفاوت است.

 

وی گفت: اگر بخواهیم امروز وظیفه ای برای خود به عنوان شیعیان و پیروان اسلام راستین تعریف کنیم، این است که این اسلام مظلوم را، به نوعی که شایسته است، در دنیا مطرح کنیم.

 

سید علی خمینی خطاب به طلاب پاکستانی حاضر در جلسه گفت: مکتب امام صادق(ع) را با منطق امام خمینی(ره) باید به دنیا عرضه کرد و مسلما حرکت در این مسیر اجر و ثواب زیادی دارد.

 

وی افزود: این که در سال های گذشته و دورتر، طلاب علوم دینی را منحصر در قم کرده بودند، نشان می داد آینده نگری وجود نداشت، اما این که از سال ها پیش برخی این دغدغه را داشتند که از تمام دنیا بیایند و با حوزه قم و نجف ارتباط داشته باشند، طرح و فکر خوبی بود و انشاالله اثرات آن را شاهد بوده و خواهیم بود.

 

سیدعلی خمینی با اشاره به فعالیت های حجت الاسلام و المسلمین سراج(سید سراج الدین موسوی) در تأسیس دانشگاه امام خمینی(ره) شهر کراچی پاکستان، اظهار داشت: آقای سراج در زمینه ترویج علوم دینی به دیگر کشورها دغدغه مند بود و برای این منظور تلاش هایی کرد که خوشبختانه امروز می بینیم این تلاش ها به نتیجه رسیده و انشاالله نتیجه بخش تر هم خواهد بود.
 

ظریف: این دور از مذاکرات می تواند راه رسیدن به توافق نهایی را هموارکند

Posted: 14 Oct 2014 05:18 AM PDT

جرس: محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه با بیان این که همه مذاکراتی که تاکنون داشته ایم، مذاکرات حساسی بوده اند، گفت: این دوره هم مذاکره ای است که می تواند راه را برای رسیدن به توافق نهایی هموارتر کند.



به گزارش ایرنا، ظریف امروز سه شنبه در بدو ورود به فرودگاه وین در جمع خبرنگاران افزود: البته رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است بخاطر اینکه موضوعاتی که هنوز باقی مانده است که باید حل وفصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.

 

وی ادامه داد: همانطور که رییس جمهوری کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت وگو شده است در مورد جزییات است، مواردی همچون حجم غنی سازی، نحوه و زمانبندی برداشتن تحریم ها که بسیار با اهمیت و حیاتی هستند.

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما امیدواریم که طرف مقابل با پذیرفتن واقعیاتی در که صحنه منطقه ای و بین المللی وجود دارد و هم واقعیات برنامه هسته ای ایران که یک برنامه پیشرفته صلح آمیز است، بتواند به یک راه حل دست پیدا کند که به نفع همه است.

 

ظریف خاطر نشان کرد: ما تمام تلاش خود را بکار خواهیم بست که از این چند روز مذاکره در وین برای حل مشکلات بهترین استفاده را ببریم.

 

در ادامه مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 قرار است در روز های سه شنبه و چهارشنبه وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا با حضور کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 1+5 دیدار کنند.

 

مذاکرات وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و آمریکا روز چهارشنبه (23 مهرماه) در هتل کوبورگ برگزار خواهد شد.

 

امشب نیز ظریف و کاترین اشتون، شام کاری خواهند داشت.

 

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی، داود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، (اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای) و همچنین امیرحسین زمانی نیا و جمشید ممتاز مشاوران حقوقی در این رایزنی ها حضور دارند.

 

معاون امور مجلس رییس جمهور: طرح امر به معروف و نهی از منکر با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد

Posted: 14 Oct 2014 05:18 AM PDT

جرس: معاون امور مجلس رییس جمهوری با بیان این که طرح اولیه حمایت از آمرین به معروف و ناهین از منکر یک ماده واحده و 4 تبصره داشت اما طرح فعلی به 24 ماده افزایش یافته است، گفت: این طرح با اصول متعدد قانون اساسی مغایرت دارد.



به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «مجید انصاری» امروز (سه شنبه) در پنجمین نشست خود با معاونین، مشاورین و مدیران کل امور مجلس وزارتخانه ها افزود: این طرح با اصول متعدد قانون اساسی که مربوط به حوزه اختیارات قوه مجریه است مغایر است و به لحاظ ساختاری هم اشکالات عدیده ای دارد.

 

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا این طرح به کمیسیون مربوط برگردد تا با همکاری دولت و مجلس مشکلات آن برطرف شود که به نفع همه است و در مقام اجرا نیز با اشکالاتی مواجه نخواهد شد.

 

 

**عدم اهتمام دولت وقت به قانون دلیل افزایش ارایه طرح

 

معاون امور مجلس رییس جمهوری همچنین به افزایش طرح های نمایندگان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: قانونگذاری خوب الزاما کثرت قانونگذاری نیست بلکه قوانین باید از استحکام، اتقان و انعطاف برخوردار باشند. انصاری اضافه کرد: هر چه تعداد عناوین قانون کمتر و شفاف تر باشد، هم جامعه می تواند قانونمند حرکت کند و هم مجریان راحت تر می توانند قانون را اجرا کنند.

 

وی با بیان این که 11 هزار عنوان قانون در کشور وجود دارد که هر کدام ده ها ماده و تبصره دارند، اظهارداشت: این حجم از قانون برای دادگستری، وکلا و دستگاه های اجرایی مشکل آفرین است.

 

معاون امور مجلس رییس جمهوری تاکید کرد: در مقاطعی که واقعا به قانون نیاز داریم باید تلاش شود تا در قالب لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شود در حالی که در چند سال گذشته بنا به دلایلی شاهد افزایش طرح از سوی نمایندگان بوده ایم.

 

وی یکی از این دلایل را اهتمام نداشتن به اجرای قانون از سوی دولت وقت برشمرد و گفت: دلیل دیگر شاید این باشد که لوایح به موقع تقدیم مجلس نشده و این موضوع باعث شده که نمایندگان به ارایه طرح روی آورند.

 

وی با تشکر از نمایندگان که برای رفع موانع قانونی دستگاه ها تلاش دارند، اظهارداشت: اگر ارتباط معاونین امور مجلس دستگاه ها با مجلس افزایش یابد، می توانیم به سمتی برویم که تعداد طرح ها و حتی لوایح کاهش یابد.

 

 

** لایحه خروج از رکود

 

انصاری درباره لایحه خروج از رکود نیز گفت: نظر دولت همان بود که تقدیم مجلس شد، لایحه خروج از رکود یک بسته به هم پیوسته از سیاست ها و الزاماتی است که دولت فکر می کند با تصویب آن می تواند سرعت رونق اقتصادی در کشور را افزایش دهد.

 

وی با بیان اینکه نظر نمایندگان برای دولت محترم است، افزود: دولت سعی می کند دلایل خود را ارایه کند و امیدواریم لایحه خروج غیر تورمی از رکود تغییرات چندانی نداشته باشد، البته نظرات اصلاحی برخی نمایندگان با هم فکری و هم راهی وزارتخانه ها به نقطه مشترک خواهد رسید.

 

 

**لایحه خدمات کشوری قبل از لایحه بودجه

 

معاون امور مجلس رییس جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که لایحه بودجه 94 چه زمانی ارایه می شود، ادامه داد: دولت سعی می کند در موعد قانونی، لوایحی را که باید تقدیم مجلس کند، آماده کند و ما قبل از لایحه بودجه، قانون جامع خدمات کشوری را داریم که به موقع تقدیم مجلس خواهیم کرد و این دولت تلاش دارد مهلت های قانونی را در تقدیم لوایح به مجلس رعایت کند.

 

انصاری همچنین با اشاره به اینکه جلسات معاونت امور مجلس رییس جمهوری و معاونان امور مجلس دستگاههای اجرایی هر از چندگاهی برگزار می شود، توضیح داد: این جلسات در دو سطح تشکیل می شوند، گاهی این جلسات در سطح معاونین حقوقی و امور مجلس وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی است و گاهی در این جلسات معاونان امور مجلس کلیه دستگاه ها از جمله سازمان تبلیغات ، حوزه علمیه ، صدا و سیما، دانشگاه آزاد و دستگاه هایی که زیر مجموعه دولت نمی باشند، نیز حضور دارند.

 

 

** رتبه برتر معاون امور مجلس وزارت ارتباطات فناوری ارتباطات

 

وی در این جلسه از زحمات دکتر براری معاون امور پارلمانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکر کرد و گفت: گزارش های دکتر براری بسیار امیدوار کننده و خوب بودند چرا که وزارت ارتباطات در عصر حاضر نقش کلیدی در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش کارایی دستگاه ها و همچنین بهبود روش ها در تشکیل دولت الکترونیک و توسعه ارتباطات آحاد مردم با یکدیگر دارد.

 

معاون امور مجلس رییس جمهوری با اشاره به اینکه تعامل معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت ارتباطات با توجه به شاخص های مورد نظر از جمله معاونت های بسیار موفق بوده است، افزود: حضور معاون امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسات علنی و کمیسیون های مجلس ، ساماندهی ارتباط نمایندگان با وزارت ارتباطات و برنامه ریزی برای حضور منظم وزیر به صورت هفتگی در مجلس بسیار خوب بوده است و همچنین افتخارات خوبی در تشکیل جلسه مجامع استانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وزیر و سفرهای استانی داشته است که از وی به عنوان یک معاون حقوقی و مجلس نمونه تشکر می کنیم.

 

اسفنانی: جای دادگاه قانون اساسی در کشور خالی است

Posted: 14 Oct 2014 05:18 AM PDT

جرس: یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی معتقد است که باید تشکیل دادگاه قانون اساسی به قانون کشور افزوده شود و برای جلوگیری از نقض قانون چاره‌ای جدی در نظر گرفت.


محمدعلی اسفنانی در گفت‌وگو با ایلنا در ارتباط با لزوم تشکیل دادگاه قانون اساسی گفت: در مورد قانون اساسی سیستم کشورها برای پاسداری از آن متفاوت است. در بسیاری از کشورها دادگاه قانون اساسی تشکیل شده و افرادی که قانون را زیر پا می‌گذارند به دادگاه معرفی می‌شوند و نهایتا دادگاه تصمیم می‌گیرد که در مورد آن فرد چه رفتاری داشته باشند.

 

نماینده فریدون‌شهر ادامه داد: این سیستم در کشور ما خاص است و ما شورایی تحت عنوان شورای نگهبان قانون اساسی را داریم که وظیفه صیانت از این قانون را بر عهده دارد. البته وظیفه این شورا صیانت در مراحل تفسیری است و در مراحل اجرایی نقشی دیده نشده است که اگر فردی قانون را نقض کرد چه رفتاری باید با وی صورت گیرد.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: در همین راستا عده‌ای به این فکر افتادند که نیاز است برای قانون اساسی دادگاه تعریف شود و همانطور که در قانون اجازه تشکیل دادگاه‌های مختلف داده شده است به قوه قضاییه اجازه تاسیس دادگاه قانون اساسی را بدهند.

اسفنانی در ادامه با تاکید بر اینکه رئیس جمهور پس از  رهبری بالاترین مسئول در اجرای قانون اساسی است، افزود: روسای جمهور گاهی به این فکر افتادند که چرا در بعضی مواقع قانون اساسی اجرا نمی‌شود و بهتر است که مرجعی وجود داشته باشد که صرفا و تاکیدا در بحث تخلف از اجرای قانون اساسی ایفای نظر کند.

 

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور شد: آنچه که در شرایط فعلی لازم است این است که ساز و کار تشکیل چنین دادگاهی در قانون دیده شود چرا که در حال حاضر ما اصلی برای تشکیل چنین دادگاهی نداریم. البته در شرایط فعلی تشکیل چنین دادگاهی بی‌مبنا نیست و جای آن در قانون خالی است.

 

وی در پایان تاکید کرد: می‌توان با اصلاح قانون و گنجاندن اصل تشکیل دادگاه قانون اساسی به این موضوع خاتمه داد و برای نقض قانون چاره‌ای جدی اندیشید.
 

 

دادستان کل: اگر دولت نسبت به کنترل شبکه‌های اجتماعی اقدام نکند، دستگاه قضا وارد عمل می‌شود

Posted: 14 Oct 2014 03:35 AM PDT

جرس: دادستان کل کشور گفت: دولت در مهلت باقی‌مانده نسبت به تعیین تکلیف شبکه‌های اجتماعی اقدام کند.  

 

رئیسی در گفتگو با «نسیم»افزود: با فعالیت شبکه‌ها در فضایی سالم مخالفت نداریم اما اگر دولت نسبت به کنترل اطلاعاتی و مسدودسازی این شبکه‌ها اقدام نکند، دستگاه قضا وارد عمل می‌شود.

 

سید ابراهیم رئیسی در ادامه اظهار کرد: ساز و کاری که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس‌جمهور است و باید سریع‌تر این شورا تشکیل شود زیرا قانون تعیین شده و نیازمند نقد و بررسی است.

 

وی ادامه داد: طی چند روز اخیر جلسه‌ای با حضور وزرای مربوطه، مسئولین عالی قضایی و با حضور ریاست قوه‌قضائیه تشکیل و در این جلسه تأکید شد نسبت به شبکه‌های اجتماعی که واقعا مفسده دارد و با موازین و ارزش‌های نظام ناساگار است، طبق قوانین و مقررات باید کار ایجابی و سلبی صورت بگیرد و خوب است این کار از سوی مسئولان وزارت ارتباطات و دست اندرکاران مربوطه انجام شود.

 

دادستان کل کشور افزود: امیدواریم در این مهلتی که مقرر شده است هم اقدامات ایجابی و هم سلبی ازطرف دست اندرکاران دولت انجام بگیرد و نیاز به این نباشد که کار با اقدامات قضایی دنبال شود. آنچه که از سوی قوه قضائیه اعلام شد این بود که اگر مردم از شبکه‌های اجتماعی در یک فضای سالم استفاده کنند مشکلی ندارد و مشکل ما وقتی است که به ارزش‌های نظام، امام راحل(ره) و مقدسات اهانت صورت می‌گیرد و امور خصوصی مردم را بدون اجازه در این شبکه های منتشر می‌کنند.

 

رئیسی اظهار داشت: شکایت‌های زیادی داشته‌ایم که این شکایت‌ها مخصوص اشخاص است که بدون رضایت افراد، اطلاعات شخصی آنها را بر روی سایت‌ها منتشر کردند و این‌گونه اقدامات جرم و قابل پیگیری است.

 

اولین و آخرین دادگاه «غنچه قوامی» برگزار شد

Posted: 14 Oct 2014 03:35 AM PDT

جرس: جلسه محاکمه غنچه قوامی در دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.




به گزارش ایسنا، این جلسه صبح امروز در شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار و متهم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محاکمه شد.

 

بر اساس این گزارش، جلسه رسیدگی به اتهام غنچه قوامی به صورت غیرعلنی برگزار و در پایان آن ختم رسیدگی به پرونده اعلام شده است.

 

غنچه قوامی شهروند انگلیسی ایرانی‌الاصل در 20 ژوئن (30 خرداد) سال جاری پس از آن که به منظور تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه مراجعه کرده بود دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد. وی چند روز بعد برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود که دوباره بازداشت شد.