جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درخواست کانون وکلای مرکز برای آزادی وکلای دربند

Posted: 13 Oct 2014 06:18 AM PDT

جرس: کانون وکلای دادگستری مرکز طی نامه ای از ریاست قوه قضائیه درخواست کرد تا در آستانه عیدسعید غدیرخم و با توجه به ظرفیت‌های به وجود آمده درقانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، نسبت به آزادی وکلای در بند اقدام نماید.

 

 

به گزارش سحام، متن نامه علی نجفی توانا رئیس کانون وکلای مرکز به شرح زیر است:

 

حضرت آیت الله صادق آملی لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه
با سلام و احترام

ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیرخم؛ همانگونه که مستحضرید، تعدادی از وکلای دادگستری ازجمله آقایان عبدالفتاح سلطانی و سیدمحمد سیف زاده و… دراجرای احکام صادره درزندان هستند.
نظر به همزمان بودن این ایام با اعیاد مذکور و اینکه قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با تغییراتی مواجه شده که امکان بازنگری، انعطاف و اعمال رأفت اسلامی نسبت به افرادی که تحت حاکمیت قانون سابق به مجازات محکوم شده اند وجود دارد خواهشمند است دستورفرمائید برای استفاده از این ظرفیت‌ها، ازجمله مفاد ماده ۱۳۴ و غیره قانون مذکورنسبت به اعمال بازنگری، تخفیف مجازات و برخورداری ازعفو دستورات قانونی صادر تا اقدامات مقتضی دراین راستا معمول فرمایند و بدین وسیله فرصت جدیدی برای استفاده از حقوق اجتماعی جهت همکاران فراهم آید.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز
دکترعلی نجفی توانا

سید محمد خاتمی در دیدار مردمی عید غدیر: آزادی زندانیان سیاسی هیچ وقت دیر نیست

Posted: 13 Oct 2014 04:31 AM PDT

جرس: رییس دولت اصلاحات گفت:‌مساوات در برابر قانون، اخلاق در بعد اجتماعی و مهمتر از آن در بعد سیاسی بالاخص در بین حاکمان از نکات و معیارهای مورد توجه حضرت علی بود که توجه به این معیارها و مواضع می‌تواند مبنا و الگوی خوبی برای جوامع اسلامی در امر همبستگی و اتحاد باشد.

 

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در دیدار مردمی به مناسبت روز عید غدیر خم با اشاره به عظمت و بزرگی این عید فرخنده گفت: چه خوب بود در این عید بزرگ شاهد آن باشیم تا کسانی که اتهامات سیاسی دارند در حصر و بند نباشند. چه خوب بود در این روز شاهد حضور بسیاری از زندانیان به خصوص آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی و بانو رهنورد بودیم. هنوز هم معتقدم که برای چنین کاری دیر شده ولی در عین حال هیچ وقت برای انجام کارهای خوب دیر نیست. برای رشد و پیشرفت کشور و مقابله با تهدیدهای بیگانه کار خوب هیچ گاه دیر نیست.

 

رئیس دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه علی (ع) الگو، سرمشق و ولی ما است گفت: اولیا خداوند به میزانی که از کمال انسانی برخوردار هستند از مقام ولایت الهی برخوردار می‌شوند کما اینکه پیامبر (ص) تربیت شده خدا و علی (ع) تربیت شده پیامبر خدا بودند و یا به تعبیری علی با واسطه تربیت شده خود خداوند بود.

 

وی ادامه داد: علی (ع) نه به لحاظ تشیع و اسلام که از نظر تحلیلی و فلسفی یک معیار است و مواضع او یک راهنمای روشن در زندگی انسان‌ها است. علی (ع) در میان بزرگان و همچنین صحابه پیامبر ویژگی‌های بارزی داشت و در نهایت نیز چند سالی هم به حکومت ظاهری هم رسید. از این جهت مناسب است که در این موقعیت حساس او را سرمشق خود قرار دهیم.

 

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه اسلام آمده بود تا توفیق در جامعه را سرمشق همه قرار دهد، تاکید کرد: اسلام آمده بود تا انسان بنده هیچ کسی جز خدا نباشد و سرسپردگی به خدا عین آزادی است. اسلام آمده بود تا بگوید اساس رشد عدل، اخلاق و حق مبنای رابطه در نظام اجتماعی باید باشد. اسلام آمده بود تا بگوید انسان دارای کرامت و عقل است.

 

خاتمی با اشاره به دوران پس از پیامبر اسلام خاطرنشان کرد: در این دوران مبانی اساسی اسلام ادامه نیافت و ما شاهد بودیم که در آن دوران بسیاری از جاهلیت‌های اعراب زنده شد. ثروت‌های انباشته شده به خصوص با فتوحات اسلام، بداخلاقی‌ها، دنیازدگی و همه و همه حاصل آن شدند تا فاصله بسیار عمیقی بین مردم و حکومتی که روزگاری از مردم برآمده بود، ایجاد شود. مردم با ابراز نارضایتی تند علیه حکومت، رو به علی (ع) آوردند.

 

رئیس دولت اصلاحات افزود: امام علی (ع) در این زمان استنکاف کرده و به مردم گفتند مرا رها کنید و کسی غیر از مرا بخواهید. ما به سوی آینده‌ای روان هستیم که رنگارنگی بسیار زیادی دارد و در آن دل‌ها آرام نمی‌گیرد، بر کرانه انسانی ابرهای تیره گسترده شده و راه راست مجهول است. پس بدانید اگر من تقاضای شما را اجابت کنم شما را به راهی می‌برم که می‌دانم. به اعتراض‌ها و خرده‌گیری افراد گوش نخواهم داد و آنچه حق است انجام می‌دهم.

 

وی در عین حال اضافه کرد: حضرت علی (ع) سخنان خود را این چنین ادامه دادند که ای مردم اگر مرا رها کنید کسی چون شما یک شهروند خواهم بود و شاید شنواترین شهروند باشم که در جامعه زندگی می‌کند و هر کسی را که شما برگزینید من از او تبعیت می‌کنم. اگر من وزیر و یا مشاور شما باشم بهتر از آن است که امیر شما باشم. با این وجود مردم اصرار ورزیدند و حضرت علی (ع) امیر شدند.

 

رئیس بنیاد باران با اشاره به پیشنهاد خود در خصوص گفتگوی تمدن‌ها، گفت: در شرایط کنونی که تندی و خشونت و معیارهایی خلاف مبانی اسلام رخ می‌دهد می‌خواهم پیشنهادی بدهم تا راه تازه‌ای برای رفع این مشکلات و بحران‌ها باشد. ما مسلمانان مستحق یک زندگی خوب در کنار امنیت و آزادی هستیم که از آن محروم شده‌ایم. ما مستحق جامعه‌ای پیش‌رو در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستیم که ذخایر آن را چه به لحاظ انسانی و چه به لحاظ منابع داریم اما از آن محروم هستیم. ما مسلمانان در غنی‌ترین منطقه جهان به لحاظ ذخایر انسانی و مالی قرار داریم؛ منطقه‌ای که راهبردی‌ترین منطقه دنیا به لحاظ سیاسی و جغرافیایی است و از این رو دشمنان قصد نفوذ و تخریب در این منطقه را دارند.

 

رئیس دولت اصلاحات افزود: با این وجود حکومت‌های وابسته، مستبد و یا منفعل در برابر بیگانگان و دشمنان در این منطقه حضور دارند که با روش‌های خود منابع مالی منطقه را به باد می‌دهند. ما شاهد وجود اختلافات در دنیای اسلام و وجود گرایش‌های مختلف انقلابی هستیم که اگر روی کار بیایند جامعه را به تحجر می‌کشانند و اگر روی کار نیایند به خشونت و ترور وابسته می‌شوند.

 

رئیس بنیاد باران با تاکید بر اینکه باید به خود بیاییم، یادآور شد: اگر دچار مشکل شویم، چاره حکومت مردم‌سالار است که به حق مردم احترام بگذارد و زمینه‌ساز رشد سیاسی و اقتصادی مردم باشد و جامعه را آزاد بخواهد.

 

خاتمی با بیان اینکه ممکن است برخی مفاهیم چون تفکیک قوا، آزادی مدنی و حقوق بشر در گذشته مطرح نبودند ولی با تکیه بر معیارها و اصول‌ها می‌توان آنها را دریافت، افزود: ما می‌توانیم زندگی امروز خود در دنیا و جامعه امروزی را با مقتضیات زمان و بر پایه اصول و معیارها دنبال کرده و به معیارها وفادار بمانیم. امروز زندگی بشری در معرض خطر جدی است و حکومت‌های غیروابسته به مردم در حال انجام اموری هستند که منتهی به بسته شدن راه مردم می‌شود.

 

رییس دولت اصلاحات اظهار کرد: به عنوان یک انسان کوچک پیشنهاد می‌کنم تا علی (ع) را به عنوان کسی که در زندگی فردی اخلاقی و سیاسی ابرمرد بوده است مبنای راه خود قرار دهیم که رفتار و کردار او می‌تواند یک جهت راهنما برای ما باشد.

 

وی همچنین خطاب به شیعیان و اهل تسنن اعلام کرد: برای برادران سنی نیز مشخص است که علی (ع) خلیفه مشروع پیامبر بوده و به اتفاق نظر مسلمانان و صحابه او یار افضل و نزدیک با پیامبر خاتم بوده است. معیار قرار دادن علی باعث می‌شود تا در برابر چه حکومتی‌های غیر مردمی و چه گروه‌های خشن یک اتحاد و وحدت بین جوامع اسلامی صورت بگیرد.

 

خاتمی با اشاره به بخشی از خصوصیات و مواضع علی (ع) در امور حکومتی خاطرنشان کرد: از نظر ایشان رضایت مردم پایه حکومت مشروع، رای و خواست مردم، امر لازم حکومت‌ها، اهتمام به حق و حرمت مردم، دلیر خواستن و دلیر کردن مردم، نقدپذیری مسئولان، تحمل مخالفان و جلوگیری از درگیری‌ها و خشونت‌ها، نکوهش قولی و عملی استبداد، تاکید به مشورت دفاع از محرومان در این حمایت از معیارهای مهم حضرت علی در امور حکومتی بود.

 

رئیس بنیاد باران ادامه داد: بر اساس دیگر مواضع حضرت علی (ع) دفاع از مظلومان در عین دفاع از حقوق دیگران بود. مساله‌ای که امروز تندروها در تفسیر آن فکر می‌کنند دفاع از مستضعفان و محرومان به معنای نابود کردن سرمایه داران و سرمایه‌داری است. پافشاری بر عدالت در همه جوامع از دیگر نکات مورد توجه این حضرت بود. امروز در ادبیات چپ، عدل را اقتصادی و آن هم صدقه‌ای می‌دانند در حالی که علی (ع) عدل را در همه امور و مهمتر از آن در آزادی سرنوشت و آزادی افکار و بیان مردم می‌دانست.

 

رئیس بنیاد باران خاطرنشان کرد: مساوات در برابر قانون، اخلاق در بعد اجتماعی و مهمتر از آن در بعد سیاسی بالاخص در بین حاکمان از دیگر نکات و معیارهای مورد توجه حضرت علی بود که توجه به این معیارها و مواضع می‌تواند مبنا و الگوی خوبی برای جوامع اسلامی در امر همبستگی و اتحاد باشد.

جزئیات حادثه نقص فنی متروی تهران/ مردم شیشه‌های قطار را شکستند و به تونل گریختند

Posted: 13 Oct 2014 04:31 AM PDT

جرس: قطار خط یک متروی تهران شب گذشته در خط یک به سمت کهریزک دچار نقص فنی شد و مسافران به ناچار در داخل تونل پیاده شدند.


به گزارش ایسنا، این قطار از تجریش عازم کهریزک بود و پس از گذشتن از ایستگاه سعدی، در بین راه متوقف شد و چراغهای داخل مترو در حالی خاموش شدند که هیچگونه تهویه‌ای هم وجود نداشت. این قطار که از انواع جدید بود، هیچ پنجره قابل باز شدنی نداشت و پس از آنکه حدود نیم ساعت مسافران در تاریکی و گرما حضور داشتند، با مسوولان مترو و آتش نشانی تماس گرفتند که بی‌نتیجه بود.

 

نکته قابل تامل این است که راهبر قطار با وجود اصرار مسافران زن که در نزدیکی کابین وی بودند، سکوت کرده بود و پاسخ مسافران را نمی‌داد. پس از تماس مسافران با آتش نشانی به آنها اطمینان داده شد که کمک به‌زودی از راه می‌رسد اما کمکی از راه نرسید و مسافران خود شخصا اقدام به نجات خودشان کردند. در میان مسافران کودک، افراد سالخورده و بیمار دیده می‌شد که به علت ازدحام جمعیت و گرمای واگن دچار مشکلات تنفسی شده بودند و چند تن از مسافران با چکش قطار اقدام به شکستن شیشه‌ها کردند.

 

در واگن آقایان نیز آنها درب قطار را باز کرده و وارد تونل شده بودند اما چند لحظه بیشتر نگذشته بود که قطار تکان‌هایی خورد و چند متر حرکت کرد و دربهای قطار که توسط مسافران و یا خود به خود باز شده بود، بسته شد. با ادامه این اوضاع پر تنش که با فریاد و بی‌تابی مسافران همراه شد، راهبر قطار سرانجام از کابینش خارج شد و به مسافران گفت که قطار را ترک کنند. مسافرانی که در تونل گیر کرده بودند پس از طی مسافت 10 دقیقه‌ای در مسیری تاریک، به سکوی ایستگاه امام خمینی (ره) رسیدند و در بین راه شاهد بودند که ماموران آتش نشانی تازه در حالت عزیمت به سمت قطار هستند.

 

این فاصله کم از تونل ایستگاه سعدی تا سکوی امام خمینی (ره) نشان می‌دهد که ماموران امدادرسان می‌توانستند بسیار زودتر به کمک مسافران وحشت زده برسند.

 

مشاهدات خبرنگاران حاکی است این حادثه هیچ مصدومی نداشت اما عدم اطلاع رسانی به مسافران، سکوت راهبر قطار و نبود تیم امدادی موجی از وحشت را در میان مسافران از جمله کودکان و افراد سالخورده ایجاد کرد که طبیعتا عوارض آن تا مدت‌ها در ذهن و روح آنها باقی می‌ماند.

 

درخواست وکیل امید کوکبی برای اعاده دادرسی پرونده وی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

Posted: 13 Oct 2014 04:00 AM PDT

جرس: درخواست وکیل امید کوکبی برای اعاده دادرسی پرونده وی در شعبه 36 دیوان عالی کشور پذیرفته و تجویز شده است.

 


به گزارش جرس، وکیل امید کوکبی با تایید خبر در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: این بدان معناست که این مرجع عالی قضایی حکم محکومیت دکتر امید کوکبی را مغایر با قانون تشخیص داده است . بنابراین راه برای رسیدگی مجدد به پرونده وی و انشاالله اثبات بی گناهی اش هموار شده است.


امید کوکبی، دانشجوی فوق دکترای فیزیک اتمی با گرایش لیزر در دانشگاه آستین تگزاس آمریکاست که در بهمن ماه سال 89 به هنگام خروج از ایران در فرودگاه تهران بازداشت و به اتهام ارتباط با دول متخاصم مدت 36 روز در بند 209 زندان اوین در انفرادی گذراند و از آن زمان تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در بند 350 زندان به سر می‌برد.

 

اميد کوکبی بيش از سه سال و نيم است که در زندان بسر می برد. او به اتهام «ارتباط با دولت‌های متخاصم» و «کسب درآمد نامشروع» به ده سال حبس محکوم شده است.

 

رهبری: هر اقدامی در جهت اختلاف شیعه و سنی کمک به «امریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم» است

Posted: 13 Oct 2014 03:53 AM PDT

جرس: رهبری تاکید کرد: هر اقدامی در جهت اختلاف شیعه و سنی کمک به «امریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم» است.



به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری، آقای خامنه‌ای صبح امروز (دوشنبه) در خجسته عید سعید غدیر در دیدار با هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم، «نصب امیرمؤمنان به امامت» و «توجه و پرداختن اسلام به سیاست و حکومت» را دو مفهوم اساسی واقعه غدیر خم خواند و با تأکید بر ضرورت حیاتی اتحاد و همبستگی مسلمانان افزود: هرکسی و هر اقدامی که موجب تحریک احساسات طرف مقابل و اختلاف شیعه و سنی شود، به «امریکا، انگلیس خبیث و صهیونیزم» یعنی بوجود آورندگان جریان جاهل، متحجر و وابسته تکفیری کمک می‌کند.

 

آقای خامنه‌ای با تبریک عید بزرگ غدیر، واقعه مهم و پرمغز غدیر خم را جزو مسلمات تاریخ اسلام خواند و خاطرنشان کرد: هیچ یک از پیروان فرق اسلامی در «اصل وقوع غدیرخم و جمله شریف پیامبر ختمی مرتبت» یعنی من کنت مولاه فهذا علی مولاه تردیدی ندارد.

 

وی افزود: شبهاتی نیز که اکنون درباره معنای این جمله تاریخی، به ذهن نو کیسه‌گان فکری می‌رسد همان حرف‌های هزار سال پیش است که علمای بزرگ، به آنها پاسخ داده‌اند.

 

رهبری با اشاره به معنای رایج جمله شریف پیامبر در غدیر خم یعنی نصب امیرمؤمنان به امامت و نیز وصایت پیامبر افزود: این جمله معنای مهم دیگری هم دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد و آن پرداختن اسلام به امر حکومت و سیاست امت است.

 

آقای خامنه‌ای با اشاره به تبلیغات هدفمند دشمنان امت اسلامی برای جدا کردن اسلام از سیاست و منحصر کردن دین شریف در مسائل شخصی و خصوصی افزود: واقعه غدیر خم، منطق روشن و مستحکم اسلام در نفی این نگاه سکولار است چرا که غدیر خم مظهر توجه و تأکید اسلام بر حکومت داری و سیاست به شمار می رود.

 

رهبری با نفی نگاهی که مسئله نصب امیرمؤمنان بدست پیامبر اسلام را فقط به معنای نصب جنبه های معنوی می داند افزود: جنبه‌های معنوی قابل نصب نیست و معنای حقیقی این واقعه مبارک، توجه به امر حکومت و مدیریت جامعه است و این درس بزرگ غدیر برای مسلمانان است.

 

آقای خامنه ای، مسئله غدیر را، مسئله ای اعتقادی و پایه و اساس تفکر شیعه برشمرد و در عین حال افزود: جای بحث و بررسی منطق قوی و حجت قاطع شیعه در باب غدیر خم، محافل علمی و تخصصی است و نباید این موضوع، در زندگی عمومی مسلمانان و برابری و برادری آنان اثر منفی بگذارد.

 

رهبری از همین زاویه، به بررسی سیاست اصلی مستکبران یعنی ایجاد اختلاف میان فرق اسلامی بویژه شیعه و سنی پرداخت و خاطرنشان کرد: بروز اختلاف میان مسلمانان، طبعاً باعث می شود همت، نیرو و انگیزه های آنان صرف دعواهای داخلی شود و به دشمنان بزرگ و اصلی خود توجهی نکنند و این، همان هدفی است که استعمار و استکبار، برای آن، برنامه ریزی کرده است.

 

آقای خامنه ای، مقابله با «تفکر جذاب و جهت بخش جمهوری اسلامی» را عامل اصلی سرمایه گذاری بیشتر استکبار در زمینه ایجاد اختلاف میان مسلمانان برشمرد و خاطرنشان کرد: امریکا، صهیونیزم و «متخصص کهنه کار تفرقه انگیزی یعنی دولت خبیث انگلیس»، پس از پیروزی انقلاب، تلاش‌های خود را برای اختلاف انگیزی و انحراف اذهان شیعه و سنی از دشمنان اصلی، به شدت افزایش داده‌اند.

 

رهبری بروز جریان تکفیری در عراق، سوریه و برخی کشورهای دیگر را حاصل برنامه ریزی مستکبران برای ایجاد اختلاف در میان مسلمانان خواند و افزود: آنها القاعده و داعش را برای تفرقه انگیزی و «مقابله با جمهوری اسلامی» ایجاد کردند اما اکنون دامن خودشان را گرفته است.

 

وی ان با اشاره به حوادث جاری در منطقه افزود: نظر دقیق و تحلیلی به این حوادث نشان می دهد امریکا و هم پیمانانش در تلاشهایی که به دروغ مواجهه با داعش اسم گذاری کرده اند، بیشتر از آنکه درصدد نابودی نطفه های این جریان باشند، متوجه تفرقه انگیزی و ایجاد دشمنی میان مسلمانان هستند.

 

آقای خامنه ای تأکید کرد: هرکسی به اسلام پایبند است و حاکمیت قرآن را قبول دارد چه شیعه باشد چه سنی، باید آگاه باشد که سیاست‌های امریکایی – صهیونیستی، دشمن واقعی و اصلی اسلام و مسلمانان است.

 

رهبری، مراقبت و پرهیز کامل از تحریک احساسات فرق دیگر را وظیفه مهم همه مسلمانان برشمرد و افزود: شیعه و سنی بدانند هر اقدام یا حرفی از جمله توهین به مقدسات یکدیگر، باعث حساسیت برانگیزی و آتش افروزی می شود و این قطعاً به سود دشمن مشترک همه مسلمانان است.

 

آقای خامنه ای در پایان سخنانش با اشاره به :شکست همه توطئه های زورگویان جهانی در 35 سال اخیر" تأکید کرد: دشمنان این ملت، به فضل الهی، این بار هم شکست خواهند خورد و همه مسلمانان که در ایران اسلامی زندگی می کنند، همچنان آگاه و بصیر به وظایف خود عمل خواهند کرد.
 

صمد قائم پناه: ائتلاف جهانی ضد داعش جدی نیست

Posted: 13 Oct 2014 03:06 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: نیروهای موسوم به دولت اسلامی ( داعش ) مناطق بیشتری از شهر کردنشین کوبانی در مرز سوریه و ترکیه را تصرف کرده‌اند و قسمت شرقی این استان سقوط کرده است.  

حملات هوایی انجام شده از سوی ائتلاف تحت رهبری آمریکا نیز نتوانسته اوضاع را به نفع کردها تغییر دهد و ارتش ترکیه نیز گرچه تانک‌های خود را در آن سوی مرز و نزدیکی شهر کوبانی مستقر کرده اما قصد دخالت در اوضاع را ندارد. جنگ حالا در خیابان‌های کوبانی جریان دارد و نظامیان کرد برای جلوگیری از سقوط شهر روبروی نیروهای دولت اسلامی ایستاده‌اند. هنوز هیچ گزارش مستندی از میزان تلفات دو طرف منتشر نشده و نتیجه این جنگ خیابانی نیز تاکنون نامشخص است. جرس برای بررسی این بحران با دكتر «صمد قائم پناه » ، استاد دانشگاه و كارشناس امور خاورميانه به گفت و گو نشسته که متن آن در پی می آید:

آقای قائم پناه، چند هفته از بحران کوبانی می‌گذرد و پیشروی داعش به حدی بوده که توانسته نیمی از منطقه را به تصرف خود در بیاورد اما تاکنون سیاست ائتلاف ضد داعش نتوانسته جلوی پیشروی داعش را بگیرد، به نظر شما آیا سیاست این ائتلاف واقعا برای نابودی داعش است یا داعش را وسیله‌ای برای مدیریت خاورمیانه قرار داده‌اند؟


این ائتلاف خیلی جدی نیست، یعنی هدفی که اعضای ائتلاف دنبال می‌کنند این است که از طریق داعش بتوانند قدرت حاکم بر سوریه را ساقط کنند. از آنجایی که اقدامات آمریکا و برخی کشور‌ها در ساقط کردن حکومت بشار اسد موفق نبوده، حالا دست داعش را برای پیشروی در این مناطق باز می‌گذارند تا از طریق داعش بتوانند به هدف خود برسند. در حقیقت، بعد از انتخاباتی که در سوریه برگزار شد ـ علی رغم تمام موانع ـ یک قدرت قانونی در آنجا شکل گرفت و در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی اقدام علیه حاکمیت ملی یک کشور تخلف و نقض قوانین بین المللی است. اگر دقت کرده باشید در این یکسال اخیر میزان انتقادات و تحرکات کشورهای غربی در منطقه کاهش پیدا کرده است اما داعش در این یکسال فرصت‌هایی را به دست آورده و تحرکاتی انجام داده است و بخشی از قلمرو سوریه و عراق را تحت کنترل خود درآورده است و به قواعد بین المللی و ضوابط دولت مدرن هم پایبند نیست. با این وجود به اشکال مختلف و غیرقانونی مورد حمایت قرار می‌گیرد و برخی کشورهای فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای اقدامات خود را از طریق داعش توجیه می‌کنند. به عبارت دیگر بصورت غیرمستقیم درصدد حذف و ساقط کردن دولت بشار اسد هستند و به بهانه مبارزه با تروریسم هدف سرنگونی دولت بشار اسد را دنبال می‌کنند. وگرنه هیچ عقل سلیمی این را نمی‌تواند بپذیرد که آمریکا با قدرت نظامی خود نتواند داعش را از بین ببرد. یادمان نرود که ایالات متحده آمریکا سال ۱۹۹۱ ظرف یک هفته عراق را از کویت خارج کرد و الان‌‌ همان ایالات متحده آمریکا با قدرت بیشتری که پیدا کرده می‌تواند به راحتی داعش را نابود کند؛ منتهی متاسفانه هدفی غیر از مبارزه با تروریسم را دنبال می‌کند و شرایط را برای مردم بی‌دفاع کوبانی سخت‌تر کرده است. همانطور که شما اشاره کردید اگر تضعیف داعش و تقویت حکومت سوریه بر خلاف منافع آمریکا باشد قطعا تقویت این گروه افراطی هم در آینده گریبان خود آمریکا را خواهد گرفت.


آیا خطر قدرت گرفتن داعش تنها کشورهای منطقه را تهدید می‌کند؟


قربانیان اصلی تحرکات داعش، آمریکایی‌ها و غربی‌ها نیستند بلکه مردم عراق و سوریه و منطقه هستند. اگر قربانیان شهروندان ایالات متحده آمریکا بودند قطعا آمریکا با جدیت بیشتری وارد مبارزه می‌شد. الان یک جنگ داخلی مسلمان‌ها علیه مسلمان‌ها اتفاق افتاده است و هیچ چیزی بهتر از جنگ مذهبی در منطقه نمی‌تواند اهداف آمریکایی‌ها را تامین کند. وحدت مسلمانان هیچگاه نگذاشته است که غربی‌ها به اهداف خود برسند و از همین رو همیشه سعی می‌کنند جنگ و خشونت در منطقه تداوم داشته باشد. بنابراین گروه داعش یک گروه کنترل شده و هدایت شده توسط خودشان است، یعنی فرمان اصلی در اختیار خود آمریکایی‌ها و غربی هاست و تا زمانی که با منافع آن‌ها تضاد نداشته باشد آن را تقویت می‌کنند و زمانی که که داعش را یک خطر برای خود ببنیند به راحتی آن را نابود خواهند کرد. البته حمله نظامی آمریکا بصورت حملات هوایی انجام می‌شود و تحلیلگران معتقدند اگر همزمان حملات زمینی صورت بگیرد می‌توان جلوی پیشروی داعش را گرفت اما ترکیه مرزهای حمله به داعش و کمک به مردم کوبانی را بسته است.


حال جدای از اهداف آمریکا و غربی‌ها که اشاره کردید ترکیه از این اقدامات چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

باوجود اینکه قانون استفاده از نیروهای زمینی علیه گروه‌های تروریستی در پارلمان ترکیه به تصویب رسیده اما ترکیه ملاحظات زیادی در این زمینه دارد. اول اینکه این اقدام موافقت دولت میزبان را می‌طلبد٬ یعنی سوریه باید موافقت کند. همچنین از آنجایی که مشروعیت دولت سوریه را به رسمیت نمی‌شناسند اجازه پیوستن سوریه به ائتلاف را نمی‌دهند و مسئله کوبانی می‌تواند دولت ترکیه و سوریه را مقابل هم قرار دهد. نکته دیگراین است که ترکیه دارد تلاش می‌کند از طریق داعش نیروهای کرد مبارز مخالف خود را تضعیف و نابود کند. چه کاری کم هزینه‌تر از اینکه ترکیه بتواند از طریق داعش کردهای برانداز و مخالف حکومت ترکیه را از سر راه خود بردارد.

الان حدود شصت کشور در ائتلاف بین المللی حضور دارند که با پیوستن کشورهایی که نقش کلیدی در منطقه دارند موافقت نشده است اما ظاهرا در اجلاس بعدی ائتلاف قرار است روسیه شرکت کند آیا ورود روسیه به این ائتلاف سیاست‌های این ائتلاف را تغییر خواهد داد؟


قطعا روسیه متحدینی از جمله ایران و سوریه و عراق در منطقه دارد و این‌ها کشورهایی هستند که سیاست‌های مخالف سیاست‌های ائتلاف را دنبال می‌کنند. روسیه اگر وارد این ائتلاف شود موازنه‌ای علیه داعش خواهد بود. از سوی دیگر به نظر می‌رسد در این شرایط کشورهای ائتلاف به دنبال این هستند تا نظر روسیه را از این طریق جلب کنند تا اگر احیانا در شورای امنیت نیاز به صدور قطعنامه‌ای باشد بتوانند رای روسیه را از این طریق بخرند و همین موضوع موازنه را تغییر می‌دهد و دست آن‌ها را باز‌تر خواهد کرد تا از طریق شورای امنیت اقداماتی در خاک سوریه انجام دهند. در هر حال ممکن است چنین سناریوهایی هم اعضای ائتلاف داشته باشند تا با دعوت از روسیه اهداف خود را عملیاتی کنند.

رویکرد حکومت سوریه نسبت به پیشروی داعش و بحران کوبانی چیست و آیا با توجه به بحران‌های داخلی کشورش می‌تواند اقداماتی در کمک به مردم کوبانی انجام دهد؟

به نوعی بن مایه و هسته اصلی داعش را گروههای مخالف سوریه تشکیل می‌دهند و مناطقی که این حملات داعش در آن صورت می‌گیرد مناطقی هستند که تقریبا از دسترس سوریه خارج شده است؛ هر چند به لحاظ قانونی این مناطق به دولت سوریه تعلق دارد اما فعلا اقتدار سوریه در آنجا تضعیف شده است. تا زمانی که این حملات به قلمرو تحت کنترل دولت سوریه کشانده نشود فکر می‌کنم دولت بشار اسد‌‌ همان سیاست سکوت را دنبال کند. به همین دلیل هم اقدام خاصی را از دولت بشار اسد ندیدیم؛ ضمن اینکه در قلمروهای تحت کنترلش با جبهه النصره و برخی از اعضای داعش در جنگ شهری گرفتار است و به همین دلیل بیشتر تمرکز را بر حفظ قلمروهای تحت کنترل خود گذاشته‌اند و فعلا در قبال بحران کوبانی اقدام خاصی انجام نداده است.

با توجه به نقش موثر ایران در منطقه و تغییرات راهبردی ویژه‌ای که بعد از دولت یازدهم در کشور صورت گرفته، رویکرد ایران نسبت به تحولات منطقه و بحران کوبانی چگونه باید باشد؟

ایران پرچمدار صلح، ثبات، امنیت و دوستی در منطقه است و بعد از انقلاب این‌ها شعار اصلی ایران بوده و همین شعار را دنبال می‌کند. به نظر من ایران تاکنون سیاست هوشمندانه‌ای را در عدم پیوستن به ائتلاف اتخاذ کرده است البته از منظر منافع ملی ایران باید عضو این ائتلاف می‌شد اما به جهت اینکه دیدگاههای ایران در منطقه فرا‌تر از منافع ملی است و به عنوان یک کشور انقلابی معتقد است که مدیریت منطقه باید توسط کشورهای منطقه صورت بگیرد و تا زمان حضور کشورهای فرامنطقه‌ای امیدی به ثبات و امنیت در منطقه نیست از عضویت صرفنظر کرده است. الان ایران به لحاظ دیپلماسی عمومی می‌تواند در سطح افکار عمومی جهانی با اقدامات دیپلماتیک واقعیات منطقه را به سمع و نظر نهادهای بین المللی و حقوق بشر برساند. به لحاظ سیاسی هم باید تلاش کند از طریق متحدین خود در منطقه یعنی روسیه و سوریه و تاحد زیادی ترکیه و البته با مشارکت عربستان سعودی هر چه سریع‌تر جلوی این بحران را بگیرد. اگر ایران بتواند مدیریت بحران را در راستای اهداف انسانی دنبال کند قطعا برنده حوادث منطقه خواهد بود و در مقابل کسانی که در قتل عام و رواج خشونت در منطقه مشارکت می‌کنند متهم هستند و بازنده. متاسفانه نهادهای حقوق بشری هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و ابزاری در اختیارشان نیست.

تحلیلی مطرح است که گسترش داعش و بحران‌های اخیر بخش‌های از یک طرح بین المللی آمریکایی و اسراییلی برای تجزیه خاورمیانه و حفظ امنیت اسرائیل است، تعبیر شما چیست؟

تردیدی در آن نیست و من هم معتقدم تمام سیاست اسرائیل این است که تفرقه، درگیری، جنگ و خشونت در منطقه شکل بگیرد تا کشورهای منطقه نسبت به هم بدبین شوند و از این شرایط برای پیشبرد اهداف خود استفاده کند. تاریخ و شواهد نشان داده است که تا زمانی که اتحاد و انسجام در بین کشورهای اسلامی وجود داشته باشد اسرائیل احساس خطر می‌کند و تمام تلاشش این است که با کمک کشورهای فرامنطقه‌ای به اشکال مختلف بین کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کند. دلیل آن هم این است که گروه داعش گروهی نیست که بتواند بدون پشتیبانی و حمایت خارجی و حمایت برخی کشورهای منطقه تا این حد خشونت از خود نشان دهد و به این سرعت بتواند پیشروی کند. قطعا عواملی پشت پرده هستند که در حال اجرای طرح‌های خود هستند.
 

بازگشت نیروهای انگلیس به عراق پس از پنج سال

Posted: 13 Oct 2014 12:12 AM PDT

جرس: وزارت دفاع انگلیس تایید کرد یک تیم از سربازان انگلیسی در عراق مستقر شده اند تا چگونگی استفاده از سلاح های سنگین را به نیروهای کرد آموزش دهند.



به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، سربازان ارتش انگلیس پس از پنج سال از زمان پایان عملیات های انگلیس در عراق، به این کشور بازگشته اند تا در مبارزه علیه شبه نظامیان داعش به نیروهای کرد کمک کنند.

 

یک تیم متخصص متشکل از حدود 12 سرباز راهی شمال عراق شده اند تا چگونگی استفاده از مسلسل های سنگینی که از سوی انگلیس به کردها اهدا شده را به آنها آموزش دهند.

 

گفته می شود این سربازان که متعلق به گردان دوم هنگ یورکشایر مستقر در قبرس بوده اند، حال در نزدیکی اربیل استقرار یافته اند.

 

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: «دولت پیش از این تصدیق کرده بود که در ادامه تلاش برای کمک به مبارزه علیه داعش، قصد دارد نیروهایی را جهت آموزش پیشمرگه ها اعزام کند.»

 

وزیر دفاع انگلیس اعزام این تیم متخصص که برای آموزش دستورالعمل عملیات، استعمال و حفظ تسلیحات سنگینی که ماه گذشته از سوی انگلیس اهدا شده بود، در اربیل مستقر شده اند را تایید کرده است.

 

انگلیس در مبارزه علیه داعش ماه گذشته یک میلیون و 600 هزار پوند کمک تسلیحاتی به کردها کرد. نیروهای کرد می گویند نیروی هوایی ویژه انگلیس در مبارزه علیه نیروهای داعش به آنها کمک می کنند.

 

نیروهای انگلیس در مارس سال 2003 برای سرنگونی صدام حسین به عراق حمله کردند. آخرین نیروهای انگلیسی در آوریل سال 2009 عراق را ترک کردند و تنها تعداد اندکی از آنها تا سال 2011 برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور ماندند.

 

من تو را به دادگاه تحت امرت فرامیخوانم

Posted: 13 Oct 2014 12:10 AM PDT

خشایار دیهیمی
تو از بزرگنمایی فساد در نظام میگویی من از لاپوشانی فساد در نظام؛ اگر راست میگویی به قانون و به همین گزافه گویی ات عمل کن .

آقای رئیس قوه قضائیه ! باز هم که تهدید میکنی ! جز تهدید و ارعاب و زندان و شلاق چیزی هم نمیشناسی . در دست تو شلاق است در دل من اخلاق ! تو تهدید به احضار شهروندانی میکنی که فریادشان از فساد لانه کرده درنظام به هواست . آن هم نه فقط فساد مالی ، بلکه فساد اخلاقی ،دروغگویی ، و حق را ناحق کردن . مرا هم زبان تهدید هست . مرجع من هم تو نیستي . عدالت است . تو از بزرگنمایی فساد در نظام میگویی من از لاپوشانی فساد در نظام . مسئول ارشد قانون ! قانون شکنان ، رانت خواران ، دروغگویان و تهمت زنندگان راست راست در این مملکت راه میروند و اگر بگویی بالای چشمتان ابروست متهم به بزرگنمایی فساد در نظام میشوند و عقوبت میبینند .

طشت رسوایی هشت سال دولت از بام افتاده است . معاون اول رئیس جمهور بعد از مکیدن خون مردم تازه حالا که منصبش را از دست داده دارد محاکمه میشود و تازه یقین دارم که مجازات نمیشود آنچنان که باید . وقتی فساد معاون اول رئیس جمهور سابق محرز شده دیگر چه جای بزرگنمایی میماند ؟ تازه این یکی از آن هزاری است که نشد لاپوشانی اش کنید . و تو تهدید هم میکنی ؟ از تو بزرگترهایش در طول تاریخ لافهای بزرگتر زده اند . اما عاقبتشان را دیده ایم . من از قانون سخن میگویم . از همان چیز فراموش شده در این مملکت .

اگر راست میگویی به قانون و به همین گزافه گویی ات عمل کن . من تو را به دادگاه تحت امرت به حکم قانون اساسی فرامیخوانم . بیا در دادگاهی علنی حاضر شو و به اتهاماتی که یک شهروند یک لاقبا متوجه تو میداند جواب بده . وگرنه من که میدانم تو کهریزک ها داری . گمان مبر که شهامت مدنی مرده است . نه از تو میترسم نه از لاف و گزافت . مردم قضاوتشان را کرده اند و باز هم خواهند کرد . امروز بر مسند قدرتی و غره به این مسند . من نه مسندی دارم و نه جز عزت انسانی ام سرمایه و قدرتی . قامت من اگر زیر بار زورتان خمیده است دلم سرفراز است . تو دلت خمیده است . فخر مفروش . روزگار تکلیف ما را با هم روشن خواهد کرد .

منبع: فيس بووك نويسنده

کاشفی: برای مبارزه با خشونت در منطقه باید در داخل نشان دهیم که اهل افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نیستیم

Posted: 12 Oct 2014 11:54 PM PDT

جرس: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: باید در داخل کشور نشان دهیم که اهل افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نیستیم، نباید اینطور باشد که در بیرون حرفی بزنیم اما در داخل به حرف خود عمل نکنیم.



حسین کاشفی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی خود از تحولات اخیر منطقه و نگاهی که افراطیون منطقه در تخریب چهره ایران دارند، با بیان این‌که آنچه امروز در یک منطقه رخ می‌دهد یک نوع مقابله با اسلام محسوب می‌شود، گفت: گروهی که در حقیقت ضد حکومت اسلامی است به عنوان گروه اسلامی خود را معرفی می‌کند و در اصل می‌خواهد با اسلام مقابله داشته باشد.

 

وی با بیان این‌که برنامه‌ای در رابطه با اسلام‌هراسی وجود دارد، نقش علمای دینی چه اهل سنت و چه اهل تشیع را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این بین باید یک کار گسترده و کارشناسی از سوی تمام کسانی که ادیان ابراهیمی را قبول دارند، انجام شود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: ادیان ابراهیمی در جهت حرمت نهادن به انسان و رشد و تعالی جامعه بشری و انسانی آمده‌اند و آنچه که امروز به نام دین انجام می‌شود هیچگونه قرابتی با دین ندارد و در این شرایط همه عالمان و شخصیت‌های دینی و کسانی که خود را نماینده دین می‌بینند باید هر چه سریعتر با هم‌اندیشی و تعامل و گفت‌وگو در این مسیر قدم موثری بردارند.

 

کاشفی با بیان این‌که بحث‌های مشترکی بین ادیان در رابطه با خدامحوری، معاد و موضوعات مطرح شده از سوی پیامبران وجود دارد، گفت: زمانی موضوع گفت‌وگوی ادیان از سوی شهید بهشتی مطرح شد. زمانی هم آقای خاتمی تحت عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها گفت‌وگوی بین ادیان را مورد توجه قرار دادند.

 

وی افزود: ادیان هیچگونه تقابلی با هم ندارند و در یک راستا هستند. اگر در مواردی هم نظرات هم را قبول نداشتند می‌توانند ضمن احترام به یکدیگر از حقوق یکدیگر حمایت کنند تا این‌که پیروان ادیان بتوانند در هر گوشه‌ای از دنیا اعتقادات خود را داشته باشند و کسی نتواند به آنها تعرضی کند.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که گروه‌های افراطی منطقه درصدد هستند تا پیروان مذاهب را به جان هم بیندازند، اظهار کرد: ما اول از همه باید در داخل کشور نشان دهیم که اهل افراط‌گرایی و خشونت‌گرایی نیستیم و نباید اینطور باشد که در بیرون حرفی بزنیم، ولی به حرف خود عمل نکنیم. ما باید در داخل کاملا به حقوق شهروندی احترام بگذاریم و قبول کنیم که محور قانون است و از هرگونه برخوردهای فراقانونی و انجام اعمال خودمحورانه جلوگیری کنیم.

 

کاشفی با بیان اینکه با اتخاذ چنین روندی و با در نظر گرفتن تعامل، هماهنگی، خرد جمعی، برقرار کردن ارزش‌های دینی و اخلاق و قانون می‌توانیم درون خود یک گفت‌وگوی سالم را شروع کنیم و پس از آن با کشورهای منطقه نیز صحبت داشته باشیم، گفت: این‌که بخواهیم هر روز هر کسی را روبروی خود اضافه کنیم درست نیست؛ چرا که برخی در منطقه به دنبال این هستند که ما به جای اینکه خودمان را به درستی معرفی کنیم فرصت‌ها را از دست دهیم و آنها نیز فرصت‌ها را از ما بگیرند، بنابراین خود ما هستیم که باید نفوذ و هیمنه خود را حفظ کنیم.

 

وی با بیان این‌که نباید خود اجازه دهیم که وحدت نامشروع در منطقه شکل بگیرد، اظهار کرد: ما از طریق آنچه که خود انجام می‌دهیم و خود می‌گوییم در داخل منطقه باید کوشش کنیم اتفاقی نیفتد که طی آن امنیت منطقه و امنیت بشر به خطر بیفتد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار کرد: ایران به اندازه کافی در گذشته این مسائل را مطرح کرده و در حال حاضر نیز آقای روحانی همانند آنچه که در سازمان ملل مورد توجه قرار داد (مبارزه با خشونت‌گرایی و افراطی‌گری) این موضوعات را مطرح می‌کند حال اگر این موضوعات پیگیری شود زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

 

تظاهرات دانشجویان طرفدار مرسی در دانشگاه‌ها

Posted: 12 Oct 2014 11:54 PM PDT

جرس: تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مصر ضمن برپایی تظاهرات علیه عبدالفتاح ‌السیسی رئیس‌جمهور این کشور ، خواستار آزادی دانشجویان بازداشت‌شده و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

 

به گزارش فارس، برخی از دانشگاه‌های مصر روز یکشنبه شاهد برگزاری تظاهرات طرفداران اخوان المسلمین در مخالفت با ریاست جمهوری عبدالفتاح السیسی بوده است.

 

دانشجویان در تظاهرات خود با سر دادن شعارهایی بازداشت هشت دانشجوی مصری به دست نیروهای امنیتی محکوم کردند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

 

تظاهرات‌کنندگان طرفدار محمد مرسی رئیس‌جمهور برکنار شده مصر همچنین شعارهایی علیه ارتش، پلیس و نیروهای امنیتی دانشگاه قاهره سر دادند.

 

بزرگترین این رشته تظاهرات در دانشگاه الازهر مصر برپا شد و طی آن دانشجویان طرفدارا مرسی توانستند موانعی را که نیروهای امنیتی ایجاد کرده بودند، از سر راه بردارند.

 

نیروهای پلیس برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان از گازهای اشک‌آور در دانشگاه الازهر استفاده کردند. دانشگاه‌های «عین الشمس» و دیگر دانشگاه های این کشور نیز شاهد برگزاری تظاهرات این دانشجویان بوده است.

 

حزب موسوم به «مصر قدرتمند»، کمیسیون عربی حقوق بشر و دیگر سازمان‌های حقوقی این بازداشت‌ها را محکوم کردند و از مسئولان مصری خواستند هرچه سریعتر دانشجویان بازداشتی را آزاد کنند.