جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اسدالله اطهری: منطقه به جنگ همه علیه همه تبدیل شده است

Posted: 05 Oct 2014 09:38 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: مشارکت ترکیه در عملیات نظامی علیه داعش با اعلام آمادگی مجلس این کشور برای حمایت سیاسی و نظامی از ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش شکل تازه‌ای پیدا کرد. 

این در حالی است که ترکیه پیشتر از پیوستن به ائتلاف مقابله با داعش کناره گیری کرده بود. در پی تصویب مصوبه مجلس ترکیه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در یک تماس تلفنی با « رجب طیب اردوغان » رییس جمهوری ترکیه نسبت به اقداماتی که شرایط جاری را پیچیده‌تر می‌کند هشدار داد و گفت که «کشورهای منطقه باید نسبت به شرایط جاری کاملا مسئولانه عمل کنند و به بد‌تر شدن اوضاع منطقه کمک نکنند.» اسدالله اطهری کار‌شناس مسائل خاورمیانه با پیچیده خواندن اوضاع منطقه معتقد است که داعش یک فکر و یک نوع اسلام سیاسی است که با ایدئولوژیک شدن دین در مورد اهل سنت همگام و سازگار است. بنابراین برای مبارزه با داعش باید با یک تفکر و اندیشه وارد شد. بمباران تنها شاید بتواند بخش نظامی را تحت تاثیر قرار دهد و نمی‌توان از نظر فکری داعش را از بین برد. متن کامل گفتگوی «جرس» با دکتر اسدالله اطهری، مدیرگروه ترکیه‌شناسی مرکز پژوهش‌های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه را با هم می‌خوانیم:


آقای اطهری همانطور که اطلاع دارید پارلمان ترکیه روز پنج‌شنبه طرح مشارکت نیروهای نظامی این کشور در مبارزه با داعش در سوریه را تصویب کرد. حال آن که ترکیه پیشتر خود را از ائتلاف مبارزه با داعش کنار کشیده بود.. لطفا بفرمایید مفاد مصوبه پارلمان ترکیه چیست و این که بعد از بازگشت آقای اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه از آمریکا چه اتفاقی افتاد که نگرش ترک‌ها تغییر کرد؟


ترک‌ها نگرش‌شان از ابتدا با دیگر کشور‌ها فرق می‌کرد و چرخش زیادی را نسبت به سوریه علی رغم دوستی‌ها و رفاقت‌هایی که بین دولت اسد و اردوغان وجود داشت انجام دادند. الان کمی هم حساسیت‌ها افزایش پیدا کرده است و سوریه هم واکنش نشان داده که هرگونه عملیاتی، تجاوز محسوب می‌شود و همین مساله موضوع را پیچیده کرده و ممکن است پای کشورهای دیگر را به منطقه بکشاند. وزیر امور خارجه ایران هم همین دغدغه را دارد که اتفاقاتی رخ دهد که اوضاع منطقه از دست کنترل خارج شود. بر همین اساس بحث‌هایی الان در ایران است از جمله اینکه این گونه مداخلات بر اساس مفاد حقوق بین الملل و مداخلات بشردوستانه هست یا نه؟ اما آنچه که موجب نگرانی ترکیه شده است، امنیت مناطق مرزی‌اش است. الان هم مقامات آمریکا به ترکیه وارد شده‌اند و ناتو هم گفته ما از ترکیه دفاع می‌کنیم. این‌ها تمام مسائلی است که در منطقه پیچیدگی ایجاد کرده است و باید بطور دقیق و ریز مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال ارتش ترکیه اعلام کرده که این مصوبه به این معنا نیست که سریعا وارد عملیات نظامی علیه دولت اسلامی شوند و این‌ها مسائلی نیست که سریع تحقق پیدا کند. از سوی دیگر باید توجه داشت که این مصوبه ۹۸ رای مخالف داشته است و همچنین در این مصوبه آمده است که یک منطقه امن باید ایجاد شود و نیروهای ترکیه را موظف کرده‌اند که نوار مرزی ترکیه با سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند، در صورتی‌که منطقه پرواز ممنوع اصلا معنا ندارد زیرا داعش نیروی هوایی ندارد. این در حقیقت نوعی اعلان جنگ به سوریه است. حتی گفته‌اند که ارتش مجوز دارد که از مرز عبور کرده و وارد خاک عراق و سوریه شود. یعنی به نظر می‌رسد نقش ویژه‌ای را آمریکا می‌خواهد به ترکیه بدهد اما هنوز زوایای این نقش مشخص نیست.


آیا پای ایران و لبنان هم به میان کشیده می‌شود؟


گر چنین چیزی اتفاق بیفتد دیگر کسی نمی‌تواند تضمین دهد که علیه شهرهای ترکیه و اسرائیل وارد میدان نشوند و فرا‌تر از این ممکن است حوادثی در منطقه رخ دهد که دیگر اوضاع از کنترل خارج شود. دقیقا اشاره آقای ظریف هم به همین موضوع بود که گفتند کاری نکنید که اوضاع منطقه از این وضعیتی که الان هست بد‌تر شود.


مداخله نظامی علیه داعش استراتژی مناسبی برای برخورد و نابودی این گروه افراطی هست؟


ببنید داعش یک فکر و یک نوع اسلام سیاسی است که با ایدئولوژیک شدن دین در مورد اهل سنت همگام و سازگار است. بنابراین برای مبارزه با داعش باید با یک تفکر و اندیشه وارد شد و با بمباران تنها شاید بتواند بخش نظامی را تحت تاثیر قرار داد. از سوی دیگر داعش پایگاه اجتماعی دارد و باید از طریق کار فرهنگی و فکری کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت با این گروه برخورد شود. غربی‌ها با اقداماتی که انجام می‌دهند سعی می‌کنند بخش نظامی را هدف قرار دهند اما اینکه می‌توانند داعش را از نظر فکری از بین ببرند قطعا با اقدامات نظامی این امر ممکن نیست.


میان صحبت‌هایتان به پایگاه اجتماعی داعش اشاره کردید به نظر شما چه عواملی سبب شد که این گروه افراطی بتواند برای خود پایگاه اجتماعی پیدا کند همانطور که الان داریم می‌بینم حتی شهروندان اروپایی از جمله بالکانی‌ها را هم به خود جذب کرده‌اند، یعنی داعش با همین پایگاه اجتماعی از مرزهای اروپایی هم عبور می‌کند؟


وقتی اندیشه‌های موجود در خاورمیانه شکست خوردند و دموکراسی نتوانست محقق شود و همین دولت‌های ضعیف ورشکسته نتوانستند به مطالبات لایه‌های متفاوت اجتماعی پاسخ دهند و وقتی اندیشه‌های ناسیونالیستی و اندیشه‌هایی که وجود داشتند در بعد اقتصادی و سیاسی موفق نبودند، عملا فرصت و زمینه گسترش گروه‌های افراطی را فراهم کرد. الان تنها راه، سرمایه گذاری برای کارهای فکری و فرهنگی برای مقابله با این میکرب‌ها است. تجربه نشان داده کسانی که در آمریکا و اروپا تحصیل کرده‌اند بیشتر جذب این‌ها شده‌اند یعنی اکثر کسانی که داعش را رهبری می‌کنند یا دارند می‌جنگند، فکر نکنید بی‌سواد هستند بلکه در بهترین دانشگاههای اروپا و آمریکا تحصیل کرده‌اند. جالب است که حتی کسانی که در دانشگاههای آمریکا و اروپا درس خواندند وقتی به کشور خودشان باز می‌گشتند ضد آمریکایی‌تر و ضد غربی‌تر از کسانی بودند که در داخل کشور بودند.


پس کشورهایی که در ائتلاف مبارزه با داعش شرکت کرده‌اند با توجه به اهداف متفاوتی که دنبال می‌کنند چگونه می‌توانند به یک استراتژی مشترک برسند و در زیر یک چتر جمع شوند؟

 

منطقه به «جنگ همه علیه همه» تبدیل شده است. برای اینکه از این جنگ همه علیه همه، جلوگیری شود لازمه‌اش همکاری کشورهای منطقه و جامعه بین الملل است و آن‌ها می‌توانند با هماهنگی و دست به دست هم دادن با این پدیده از نظر فکری مبارزه کنند که البته از حمایت عهدنامه‌های سازمان ملل هم برخوردار باشد. در غیر ای نصورت موفقیتی حاصل نخواهد شد و تفکرات چند جبهه‌ای می‌شود و هر کشوری سعی می‌کند منافع خود را پیش ببرد. این همکاری کشور‌ها شاید برای اولین بار هم نباشد و در یازده سپتامبر هم ما شاهد آن بودیم و به قول لبنانی‌ها همه ما آمریکایی هستیم و همه کشورهای دنیا وارد همکاری با یکدیگر شدند.


نقش ایران در این همکاری چگونه باید تعریف شود؟

ایران با چند مشکل مواجه هست. یکی اینکه هنوز نمی‌تواند کاملا در مدار ائتلاف قرار بگیرد؛ علت آن هم عدم توافقات هسته‌ای است که داشته و نمی‌تواند اطمینان کند و بدنبال امتیاز گیری است تا در آن مسیر حرکت کند. در رابطه با داعش نمی‌تواند وارد شود زیرا ممکن است مسئله مذهب متفاوت مطرح شود. مساله دیگر این است که ایران درک خاصی از مسئله سوریه دارد و فکر می‌کند این ائتلاف علیه سوریه است نه داعش؛ همچنین این موضوع که حضور غربی‌ها در امارات و حضور بلژیکی‌ها، فرانسوی‌ها و دانمارکی‌ها و استرالیایی‌ها و حضور سنگین نظامی آن‌ها فقط به منظور مبارزه با داعش است خود کمی قابل تامل و مطالعه است. این تحولات منطقه‌ای و بین المللی یعنی ناامنی از لیبی تا اندونزی در یک کمربند طلایی دارد صورت می‌گیرد، کمربند طلایی که از عراق شروع می‌شود و در سوریه و لبنان در حال حرکت است یعنی بنظر می‌رسد آینده منطقه در حال رقم خوردن است اما هنوز اجزای آن کاملا روشن نیست. 

غنچه قوامی دست به اعتصاب غذا زد

Posted: 05 Oct 2014 06:44 AM PDT

جرس: غنچه قوامی پس از ۱۰۰ روز بازداشت موقت، در اعتراض به بلاتکلیفی خود در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد.

 

به گزارش کلمه، خانم قوامی که از بازداشت شدگان روز مسابقه والیبال ایران و ایتالیا در روز سی ام خرداد است و از نهم تیرماه بی وقفه در بازداشت است، از روز چهارشنبه نهم مهرماه اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

 

او که از مدت ها قبل بازجویی نداشته است، هنوز در بازداشت موقت به سر می برد و این در حالی است که پرونده وی در مرحله بازپرسی و دادسرا تکمیل و برای محاکمه به دادگاه ارسال شده است. اما هنوز زمان محاکمه وی تعیین نشده است.

 

مادر غنچه قوامی دیروز در فیس بوک خود با تایید این خبر، نوشت که پس از ۱۹ روز ممنوع الملاقاتی، توانسته دخترش را ببیند و خبردار شده که در همین مدت شخصی به نام “دهلوی” وارد زندان شده و سعی کرده خانم قوامی را برای عزل وکیلش آقای علیزاده طباطبایی و جایگزینی خودش راضی کند!

 

خانم قوامی که روز سی ام خردادماه گذشته برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود، به همراه جمع دیگری از زنان دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.

 

او که همانند بقیه زنان متقاضی حضور در سالن مسابقات والیبال، در همان روز با اخذ تعهد و توقیف وسایل شخصی اش آزاد شده بود، وقتی در روز ۹ تیر برای پس گرفتن لوازم شخصی اش به بازداشتگاه وزرا مراجعه کرد، بار دیگر بازداشت و به یکی از بندهای امنیت زندان اوین منتقل شد.

 

ماموران در همان روز منزل این دختر ۲۵ ساله را نیز تفتیش کردند و او از آن زمان تا امروز همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

سخنگوی قوه قضاییه چندی پیش ادعا کرد که پرونده غنچه قوامی ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد.

 

دو هفته پیش، ۳۰۰ نفر از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی با امضای نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، با اشاره به شرایط سخت غنچه قوامی در بازداشتگاه اوین، خواهان رعایت حقوق قانونی و شهروندی او و تلاش دولت برای فراهم کردن مقدمات آزادی وی شدند.

 

امضاکنندگان این نامه تاکید کردند که «نقض حقوق متهم٬ برخورد امنیتی با ایرانیان بازگشته به کشور و بازداشت زنان خواهان ورود به استادیوم،» از نشانه‌های «مقاومت نهادهای امنیتی» در برابر اجرای وعده‌های حسن روحانی است که «سکوت و انفعال بیشتر دولت در برابر آن، امید جامعه به تحقق شعارهای انتخاباتی را خواهد کاست.»

 

تنش در روابط اسرائیل و سوئد بالا گرفت

Posted: 05 Oct 2014 05:45 AM PDT

جرس: واکنش وزیر خارجه اسرائیل به تصمیم اخیر دولت سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن 'دولت فلسطین'، از تیرگی مناسبات اسرائیل با این کشور اروپایی خبر می دهد.

 


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری 'فرانسه'، 'آویگدور لیبرمن' وزیر خارجه اسرائیل اواخر وقت دیروز (شنبه) در بیانیه ای اعلام کرد که از تصمیم نخست وزیر جدید سوئد مبنی بر به رسمیت شناختن دولت فلسطین، متاسف است.

 

وی این تصمیم را عجولانه توصیف کرد و گفت: نخست وزیر سوئد باید بداند که هیچ گونه اقدام و اظهارنظری از سوی طرف های دیگر جایگزین مذاکرات مستقیم میان اسراییل و فلسطین نخواهد شد.

 

در این بیانیه همچنین بدون ذکر تاریخ دقیق، اعلام شده که 'کارل ماگنوس نسر' سفیر سوئد در فلسطین به وزارت خارجه اسرائیل فراخوانده خواهد شد.

 

'استفان لوفن' نخست وزیر سوئد جمعه گذشته در پارلمان کشورش راه حل بحران میان اسرائیل و فلسطین را مذاکره عنوان کرد و گفت: دولت استکهلم، کشور فلسطین را به رسمیت می شناسد.

 

سوئد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2012، به پیشنهاد ارتقای تشکیلات خود گردان فلسطین به سطح دولت فلسطین رای مثبت داد.

 

بر اساس آمار تشکیلات خودگردان فلسطین، علاوه بر سوئد، 134 دولت از جمله هفت کشور اروپایی بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، مالت، لهستان و رومانی، از تشکیل دولت فلسطین حمایت کرده اند.

 

اظهارات لوفن مورد استقبال مقام های فلسطینی قرار گرفت، اما آمریکا، از این تصمیم به عنوان 'اقدامی زودهنگام و تصمیمی عجولانه' یاد کرد.
 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ: ممیزی کتاب در حال انجام است

Posted: 05 Oct 2014 05:45 AM PDT

جرس: معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهمیت مولف در بررسی ممیزی کتاب زمانی مطرح می شود که نویسنده شهرت بدی داشته باشد اما به طور کل اداره ممیزی وزارت ارشاد صرفا ارزیابی محتوایی را مد نظر قرار می دهد تا مجوزی برای کتابی صادر کند.



حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، در توضیح سوال نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موضوع ممیزی کتاب مصوبه قانونی دارد که در دولت گذشته نیز انجام می شده است.

 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه وزارت ارشاد نیز در چارچوب شرح وظایف به این قانون عمل می کند، عنوان کرد: کمیته های تخصصی برای هر رشته در علوم مختلف جهت بررسی کتاب ها متشکل از بهترین و برجسته ترین متخصصان و صاحب نظران در حوزه های مختلف علمی، فرهنگی، علوم روانشناسی، تاریخ، مسائل عقیدتی، فکری و سیاسی تشکیل شده است که از حوزه های علمیه و دانشگاه ها هستند.

 

وی تأکید کرد: یک تیم قوی و کمیته تخصصی وجود دارد که کار ممیزی کتاب را انجام می دهند که نگاه شخصی، حزبی و سیاسی نیز بر آنها حاکم نبوده و صرفا نگاهی علمی و متناسب با حفظ مصالح و منافع کلی کشور وجود دارد.

 

نوش آبادی در ادامه با بیان اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون مربوطه حاضر شد، گفت: با وجود تمام توضیحات برخی نمایندگان قانع نشدند اما با این حال وزیر آمادگی پاسخگویی به سوال نمایندگان در صحن علنی مجلس را نیز دارد چرا که به هر حال تخلفی در این زمینه صورت نگرفته که موجبات نگرانی فراهم باشد.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملاک مولف نبوده و صرفا محتوای کتاب مهم است، گفت: موضوع مولف در خصوص ممیزی زمانی مطرح می شود که وی شهرت بدی داشته باشد و بحث آن نیز جداست و این افراد مشخص هستند اما به طور کل اداره ممیزی وزارت ارشاد صرفا ارزیابی محتوایی را مد نظر قرار می دهد تا مجوزی برای کتابی صادر کند.

 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه باز هم رایزنی هایی با نمایندگان سوال کننده خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: ما تلاش خود را می کنیم تا نمایندگان محترم سوال کننده اغنا شده و به پاسخی برسند اما در نهایت هم اگر این امر صورت نپذیرفت، وزیر این آمادگی را دارد که در صحن علنی مجلس برای ارائه توضیحات حاضر شود.

 

رمضان زاده: احمدی نژاد یک نقطه تاریک در تاریخ جمهوری اسلامی است

Posted: 05 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: عبدالله رمضان زاده “عدم هماهنگی بدنه مدیرتی دولت” ، “همراهی نکردن مجلس با کابینه “و”کارشکنی ها طرفداران فساد در کشور علیه دولت ” را مهمترین موانع حسن روحانی در عملی کردن برنامه هایش می داند. در مقابل اما مردان کابینه یازدهم را به صراحت بیشتر و افشای فسادهای درون دستگاههای اجرایی دعوت می کند و ازضرورت ورود قوه قضاییه به ماجرا می گوید. او فکر می کند که شاید حمله بهترین پاسخ باشد و آن وقت عقب نشینی حاصل شود البته بشرط دوری از تنش و درگیری.

 

 رمضان‌زاده در ارزیابی عملکرد روحانی هم می گوید دولت اولویت بندی اش در ست است اما ضعف اطلاع رسانی دارد و ارتباطش با بدنه اجتماعی اش قطع شده است.

 

به بحث دولت قبل که می رسد محمود احمدی نژاد را نقطه تاریک جمهوری اسلامی تعبیر می کند و می گوید که نمی خواهد در موردش صحبت کند، او را فاجعه می داند. گفت و گوی هفته نامه صدا با عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری شروع شده و او از بازداشتش گفته و روزهای انفرادی که بر او سخت گذشته است، هرچند که یاد آوری همنشینی با دوستان قدیمی در زندان لبخند به چهره اش می آورد. می گوید با تجربه شده است اما نمی خواهد محافظه کار تر شود.

 

مشروح این مصاحبه در پی می آید:

 

پنج سالی می شود که از فعالیت های که قبلا داشتید به دور هستید ، این روزها که حکم تان به پایان رسیده است چه می کنید آیا برای بازگشت به روال گذشته تان محدودیتی دارید؟

 

محدودیتی که این روزها دارم خودسانسوری است والا محدودیت رسمی ندارم ، البته ظاهرا ممنوع الخروج هستم .برای تمدید گذرنامه رفتم که گفتند به شما گذر نامه نمی دهیم ، البته به دادستانی مراجعه کردم گفتند مشکلی نیست و حل می شود.

 

چرا خودسانسوری! آقای رمضان زاده سال ۸۸ با رمضان زاده سال ۹۳ چه تفاوتی کرده است ؟

 

تجربه درس های جدید به آدم می دهد واتفاقات جدیدی برای آدم می افتد، خودم فکر می کنم که واقع بین تر شده ام ، ولی سعی می کنم محافظه کارتر نشوم ، می خواهم همان چارچوب های که سابق داشتم را در نظر بگیرم و همان گونه حرکت کنم . البته مشکلات زندگی ام هم افزون تر شده است .

 

چه مشکلاتی ؟

 

بیکاری ، نرفتن به دانشگاه . من همه عشقم درس دادن بوده، من درس دادن را از دبیرستان ها شروع کردم تا تدریس در دانشگاهها . اینکه الان نمی توانم درس بدهم باعث اذیتم می شود.

 

الان چطور از پس مخارج زندگی بر می آیید؟

 

حقوق بازنشستگی دارم.من استاد بازنشسته دانشگاه تهران هستم .

 

از اساتیدی بودید که در دوره احمدی نژاد بازنشستگی اجباری از دانشگاهها شامل حالتان شد؟

 

بله ،من از ۲۹ اسفند ماه سال ۸۹ بازنشسته شدم .

 

پس الان به جمعیت عظیم بیکارها اضافه شده اید؟

 

بله . باید بگویم که بیکاری در زندان فرصتی بود و من توانستم در این مدت از طریق دانشگاه پیام نور لیسانس حقوق بگیرم و الان دنبال ثبت یک دفتر حقوقی هستم. البته طبیعتا به خاطر سنم نمی توانم وکالت کنم ،اما به دنبال ثبت موسسه حقوقی یا دفتر مشاوره هستم .

 

از فعالیت های سیاسی تان چه خبر؟

 

من عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت بودم و فعلا که فعالیت جبهه مشارکت را ممنوع کرده اند. به همین دلیل کار تشکیلاتی خاصی انجام نمی دهم . منتظر تعیین تکلیف مشارکت هستم .

 

فکر می کنید مشارکت دوباره رسما به عرصه سیاسی بازمی گردد و فعالیتهایش را مثل گذشته از سر می گیرد؟

 

قانونا که منعی ندارد و ما فقط رعایت می کنیم .

 

چه چیزی را رعایت می کنید ؟

 

حرفهایی را که گفته اند ،والا قانونا فعالیت حزب مشکلی ندارد.

 

اجازه دهید سال ۸۸ و فضایی که بخاطر رقابت کاندیداهای اصلی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در جامعه شکل گرفته بود را مرور کنیم ، روز ۲۳ خرداد ۸۸ – فردای روز انتخابات – تصور می کردید که بازداشت شوید؟

 

می دانید که من روز ۲۳ خرداد ۸۸ بعد از شرکت در جلسه دفتر سیاسی حزب بازداشت شدم ، اصلا ما انتظار چنین برخوردی را نداشتیم و تصور نمی کردیم که فضا آنگونه امنیتی شود ،چرا که همه چیز روال طبیعی اش را طی می کرد،من تقریبا تمام روز ۲۳ خرداد را تا ساعت ۶ عصر در خانه بودم ، دفتر سیاسی حزب روز های شنبه هر هفته جلسه برگزار می کرد و حضور اعضای شورای مرکزی هم در آن بلامانع ، من هم آن روز تصمیم گرفتم که در جلسه دفتر سیاسی حزب شرکت کنم .

در آن جلسه بحث بر سر آن بود که چه عکس العملی نشان داده شود که جمع بندی دفتر سیاسی هم مبتنی بر این شد که حزب بیانیه ایی بدهد و در آن از مردم بخواهد که فقط حرکت مدنی داشته باشند و از هر گونه حرکت خلاف قانون خودداری کنند.

 

این تصمیم در واکنش به طولانی شدن اعلام نتایج شمارش آرا بود؟

 

دقیق یادم نیست که آرا شمارش شده بود یا نه اما عکس العمل هایی در برخی خیابان های شهر دیده می شد به همین دلیل دفتر سیاسی حزب تصمیم گرفت بیانیه بدهد.

 

چطور شد که بازداشت شدید؟

 

من قبل از پایان جلسه دفتر سیاسی از حزب آمدم بیرون چون دلیلی نداشت تا پایان تصمیم گیری شان در جلسه بمانم ، چون من عضو دفتر سیاسی نبودم . آن روز پسرم هم همراه بود ،حوالی میدان سپاه ترافیک سنگینی بود ، یکباره سه نفر لباس شخصی ، از سه طرف وارد اتومبیل شدند ، به پسرم گفتم که پیاده شود. من تعجب کرده بودم . گفتم چه کار می کنید؟ که با توهین گفتند :”خفه شو”، پرسیدم حکم دارید؟ باز گفتند:”خفه شو”. پرسیدم کارت شناسایی دارید که بازهم گفتند :”خفه شو” به هر طریق من از اتومبیل خارج شدم و گفتم مردم به پلیس خبر دهید، دوباره به هر زوری که بود مرا سوار ماشین کردند، یکی از حاضران مرا شناخت و مردم دور ماشین را گرفتند و دوباره مرا پیاده کردند در همین حین آنها با گاز اشک آور و ضرب و شتم می خواستند مانع خروج من بشوند، – سرم بشدت خونریزی داشت و بعدها دکتر زندان گفت که دنده ام شکسته است – این درگیری ادامه داشت تا اینکه به مردم مرا به حیاط مسجدی بردند و من گفتم تا پلیس نیایید همراه شما جایی نمی آیم ، درنهایت پلیس نیروی انتظامی آمد و من با ماشین آنها به اوین منتقل شدم .

 

در اوین چطور گذشت ؟

 

من صد و شانزده روز انفرادی بودم ، بعد از طی این مدت به سوئیت های معروف دو الف اوین منتقل شدم . چند وقتی با آقایان عطریانفر،ابطحی ، شریعتی یک جا بودیم و بعد با آقایان میردامادی،صفایی فراهانی هم اتاق شدم .

 

روند بازجویی هایتان چگونه بود؟

 

من چند دوره بازجوهایم عوض شدند، بازجوی اولم آدم بی ادبی بود و توهین می کرد اما برخورد فیزیکی در کل دوره زندان – البته بجز همان درگیری اول در میدان سپاه – نداشتم .

 

شرایط چطور بود؟

 

سخت بود ، در ابتدا حدودا ۷۰ روز صبح و بعد از ظهر بازجویی می شدم ، روز هفتاد و ششم اولین ملاقات من با خانواده ام بود و تا پایان ۱۱۶ روز که مصادف شد با پایان ماه مبارک رمضان من در انفرادی بودم که بعد به آن سوئیت ها منتقل شدم . بعد هم ۶ ماهی مرخصی بودم و دوباره که برگشتم یک ماهی در سوئیت تنها بودم ، بعد از یکماه با آقای عباس غفاری در همان سوئیت بودیم ،بعد از آن من بخاطر فوت پدر همسر چند روزی مرخصی بودم ، وقتی برگشتم آقای غفاری نبود و بعد از مدتی من با آقای بهزاد نبوی تا یک سال و نیم هم اتاق شدیم .

 

در آن مدت توانستید با آقای عباس غفاری ارتباط داشته باشید ؟

 

مایل نیستم در مورد ایشان صحبت کنم.

 

گفتید که تا ۷۶ روز با کسی جز بازجوهایتان ارتباط نداشتید ، بعد از این مدت وقتی دراولین ملاقات با خانواده تان درجریان اوضاع و احوال سیاسی کشور قرار گرفتید حس و حالتان چگونه بود؟

 

ما که معتقد بودیم ما را بدون دلیل گرفته اند و در بازجویی ها مدام بر آن تاکید می کردیم ، می دانید که من جز اولین بازداشتی ها بودم و تا اولین ملاقاتم هیچ خبری از بیرون از زندان نداشتم ، حس و حالم را الان نمی توان توصیف کنم اما خانواده یکسری اطلاعات از حوادث و اتفاقات بیرون به من دادند که متوجه شدم روند نا درستی در پیش گرفته شده بود از این خبر ناراحت شدم .

 

گذشته از شرایط سخت زندان ،شما با دوستان قدیمی تان در زندان هم اتاق بودید ،روزهای خوبی هم در آن ایام داشتید؟

 

خب به هر حال از انفرادی بیرون آمدن خودش نعمت است ، در دو الف دوتا سوئیت کنار هم هست ، در یکی ما – آقای عطریانفر ،ابطحی ،صفایی فراهانی و شریعتی – بودیم و در سوئیت مجاور ما که آقای تاج زاده و نبوی،میردامادی و امین زاده بودند، صدای قهقه های شبانه روزی آقای تاج زاده باعث شادی همه بود، جوری که من گاهی وقت ها در هواخوری به او می گفتم :” میرم می گم بیان تو رو ببرن انفرادی تا شبها ما بتوانیم کمی بخوابیم “. آقا مصطفی انسان عزیزی است که همه جا باعث تحرک و شادی می شود.

 

پیش بینی می کردید که یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اینگونه برگزار شود و کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان پیروز رقابت شود؟

 

آن ایام من به دلیل بیماری در مرخصی استعلاجی بودم ، من تحلیلم همواره این است که در شرایط عاذدی رای به سمت اصلاح طلبان می چرخد.

 

امید داشتید که مجددا امید به فضای سیاسی کشور برگردد؟

 

ببینید پشیمانی از وجود احمدی نژاد سرتاسر اردوگاه اصولگرایان را فرا گرفته بود ، بنابر این این قابل پیش بینی بود، ضمن اینکه اصولگرایان کسی را نداشتند که قابل رای آوری باشد و همه شان بر سر او به اجماع برسند.من معتقدم در ارودگاه اصولگرایان کسی که بتواند رای مردم را جذب کند وجود ندارد این حرف همیشگی من است .

 

اما احمدی نژاد سال ۸۴ توانست خلاف ادعای شما را ثابت کند؟

 

فراموش نکنید ،احمدی نژاد در شرایط دوگانه احمدی نژاد- هاشمی سر برآورد ، آن سال خیلی ها فقط نمی خواستند به هاشمی رای بدهند به همین دلیل آمدند به احمدی نژاد رای دادند. این یک واقعیتی است که نباید نادیده بگیریم . من یک مثال شخصی می زنم ،مرحوم پدر همسر من در سی سال گذشته که من با این خانواده وصلت کردم در هر انتخاباتی از من مشورت می گرفتند و همواره به نظر من احترام می گذاشتند و آن را می پذیرفتند در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از من مشورت خواستند و به دکتر معین هم رای دادند اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در رقابت دو گانه احمدی نژاد و هاشمی نه تنها از من مشورتی نخواستند ، برعکس اصرار من برای رای دادن به آقای هاشمی را هم نادیده گرفتند و به احمدی نژاد رای دادند.

 

جدای از اینکه درست بود یا غلط این یک واقعیت تاریخی است که احمدی نژاد در تعارض با هاشمی پیروز شد ، اگر در دور دوم رقابت بین دکتر معین و احمدی نژاد شکل می گرفت یا دوگانه کروبی – احمدی نژاد بود حتما دکتر معین یا آقای کروبی پیروز می شدند.

 

این رویگردانی از هاشمی رفسنجانی برای چه بود؟

 

یک ذهنیت منفی درباره آقای هاشمی در فضای سیاسی کشور شکل گرفته بود که علیرغم اینکه واقعیت نداشت فراگیر شده بود، که باعث برنده شدن احمدی نژاد شد البته فراموش نکنیم که احمدی نژاد روی این موج سوار شد.

 

احمدی نژاد را عامه مردم می پسندیدند.

 

من مایل نیستم بیشتر از این درباره محمود احمدی نژاد صحبت کنم .

 

دلیل خاصی دارد؟

 

نه – به نظر من احمدی نژاد یک نقطه تاریک در تاریخ جمهوری اسلامی است .

 

نمی شود که آن را نادیده گرفت ؟

 

بله – من نمی خواهم درباره اش صحبت کنم .

 

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به چه کسی رای دادید؟

 

به آقای روحانی رای دادم.

 

بعد از اجماع تصمیم گرفتید به روحانی رای بدهید یا از همان آغاز رقابت ها رای تان روحانی بود؟

 

من گزینه اولم دکتر عارف بود، چون نسبت به او شناخت داشتم از نزدیک با او همکاری داشتم، سلامت نفس و سلامت اطرافیانش برایم تایید شده بود اما هیچ وقت از نزدیک آقای روحانی را نشناختم و همکاری با او نداشتم و نمی دانستم برنامه شان چیست؟ ضمن اینکه آقای روحانی فراز و نشیب هایی در موضع گیری های انتخاباتی شان داشتند که نمی شد ایشان را در مرحله اول به دکتر عارف ترجیح داد.

 

یعنی بخاطر اجماع به روحانی رای دادید؟

 

بله – در ابتدا رای من عارف بود چون شخصا ایشان را می شناسم و می دانم که فردی است ازنظر پیشینه سیاسی – اقتصادی و مدیریتی سالم است و کوچکترین نقطه ضعفی ندارد و البته مدیری توانمند هستند اما بعد از کناره گیری عارف به روحانی رای دادم

 

منظورتان کدام مواضع آقای روحانی است ؟

 

فعلا نمی خواهم به آنها بپردازم .

 

بعد از اجماع سران اصلاحات بر سر حسن روحانی و کناره گیری محمد رضا عارف جو امیدوارانه ای در فضای سیاسی کشور شکل گرفت ، یک سال از آن ایام می گذرد روحانی توانست آن اعتماد و امیدواری را همچنان حفظ کند؟

 

مردم ار رفتن احمدی نژاد خوشحالند و انتظار دارند روحانی به وعده هایش عمل کند ، به نظر می رسد که روحانی هم در اولویت بندی اجرای وعده هایش درست عمل کرده است ، روحانی فضایی را ایجاد کرده که می توان به آینده امید وار بود، منتهی انتظارات جامعه که انتظارات به حقی هم هست بالاست و هیچ کس توان اجرایش را درزمان کوتاه ندارد و یک همراهی ملی می خواهد که بشود فضای کشور را از نظر اقتصادی ، فرهنگی و حتی اجتماعی به سال ۸۴ برگردد. اما متاسفانه این همراهی در مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

 

فکر می کنید مشکل روحانی فقط مجلس است ؟

 

به هر حال آنچه که ما در تعامل قوای رسمی کشور می بینیم این است ، متاسفانه می بینیم که طرفداران فساد در جامعه به گونه ایی عمل می کنند که نمی گذارند، نقاط قوت دولت خودش را نشان دهد.

 

ارزیابی تان از تعامل دولت روحانی با مجلس اصولگرای نهم چیست؟

 

نظر کلی نمی شود داد ، اما فکر می کنم که دولت نباید از استیضاح وزرا و طرح سوال در مجلس بترسد ، دولت در برابر هر استیضاح و سوال باید نقطه تهاجمی داشته باشد ، یعنی باید به صراحت دلایل استیضاح شدن وزرایش را شرح دهد ، به نظر من آقای فرجی دانا بسیار خوب عمل کرد اما در روز استیضاح انتظار می رفت خیلی صریحتر و شفاف تر صحبت کند . به عقیده من دولتمردان باید بیایند درباره ابهاماتی که تندروها ایجاد میکنند صریح موضع بگیرند گاهی باید تهاجمی عمل کرد، آن وقت ببینند عقب نشینی حاصل می شود یا خیر؟

 

فکر می کنید این همه محافظه کاری دولت برای چیست ؟

 

من فکر می کنم ضعف اطلاع رسانی است.

 

این ضعف برای دولت دردسر ساز شده است ؟

 

بله – استیضاح وزیر علوم نمونه عینی اش است.

 

به نظرتان مجلس تا کجا پیش می رود؟

 

من فکر می کنم این مجلس تا پایان کارش دو تا سه وزیر دیگر از کابینه روحانی را استیضاح می کند

 

استیضاح مجلس کدام وزرا را تهدید می کند؟

 

نمی خواهم پیش بینی کنم.

 

به نظرتان استیضاح وزیر علوم تجربه مفیدی برای دولت روحانی شده است ؟

 

من فکر می کنم از این پس دولت روحانی مواضعش را شفاف تر می کند.

 

یعنی می گوید از این پس هم دولت صریح تر می شود هم مجلس از مقابله با دولت روحانی کوتاه نمی آید؟

بله .

 

این روابط دو قوه را بیش از پیش با تنش روبرو نمی کند؟

 

این همان نکته ای است که باید از آن پرهیز کرد، آقای روحانی برای بهبود اوضاع معیشتی مردم نیاز به آرامش جامعه دارد به همین دلیل است که می گویم روحانی در اولویت بندی درست عمل کرده است ، بنای روحانی پر هیز از تنش است اما این پرهیز از تنش هم تا یک جایی می تواند مفید باشد، اگر معنای پرهیز از تنش از دست دادن پشتوانه مردمی باشد باید یک اقدامی انجام دهد ، به نظرم آقای روحانی نباید پیش قدم تنش زایی در جامعه شود، چون هر گونه تنش زایی مانع اجرای برنامه های دولت می شود اما وقتی که طرف مقابل تنش ایجاد می کند باید با آن مقابله کرد.

 

چه کسی در این درگیری آسیب می بیند؟

 

این درگیری به جامعه آسیب می زند.

 

روحانی در انتخابات گذشته شعارهای خوبی درباره گشایش فضای سیاسی کشور از آزادی زندانیان سیاسی گرفته تا گشایش فضای مطبوعات و حتی رفع حصر از کاندیداهای اصلاح طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری داشت و به دل مردم نشست ،حال یکسال از عمر دولت روحانی می گذرد و منتقدان دولت تلاش می کنند نشان دهند روحانی از پس این شعار ها بر نمی آید و با این اقدام پشتوانه مردمی دولت را نشانه گرفته اند ، روحانی چه باید بکند؟

 

روحانی باید بدنه حامیانش را گسترش دهد ، روحانی باید بتواند ارتباطش را به این بدنه اجتماعی حفظ کند و حتی این ارتباط را بیشتر کند . او باید اعضا دولتش را مجبور کند که این ارتباط را بیشتر و پر رنگتر کنند . اعضای کابینه روحانی همه باید از مواضع و اقدامات دولت دفاع کنند . آقای روحانی تنهایی نباید هزینه بپردازد، من معتقدم مهمترین کار در این مورد گسترش اطلاع رسانی و ارتباط دولت با جامعه است، دولت باید از آنچه که وجود داشته وشرایط فعلی و برنامه های دولت بیشتر سخن بگوید و مردم را در جریان این روند قرار دهد من بازهم تاکید می کنم که ارتباط دولت با بدنه اجتماعی اش قطع شده است.

 

دولت برای ترمیم رابطه اش با بدنه اجتماعی چه می تواند بکند؟

 

باید از صدا و سیما بیشتر استفاده کند. روحانی و اعضای دولت باید بیشتر با مردم حرف بزنند و بیشتر در جامعه حضور داشته باشند.

 

چه چیزهایی را باید به مردم بگویند؟

 

ببینید کسی از دولتمردان انتظار ندارند که بیایند مذاکراتشان درباره رفع حصر را در عموم بازگو کنند یا کارهای پشت پرده را برای مردم شرح دهند ، اما آنها می توانند بیایند از فساد اقتصادی با مردم صحبت کنند. مثلا انتظار از آقای ربیعی این است که بیایند بگویند در سازمان تامین اجتماعی چه گذشته است یا از آقای فرجی دانا انتظار می رفت خیلی صریح تر درباره فساد موجود در دستگاه وزارت علوم صحبت کند،از آقای سلطانی فر انتظار می رود که بیاید بگوید در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چه گذشته است اینها که دیگر منعی ندارد، اما متاسفانه آنها با ملاحظات شخصی حتی از بیان این فسادها خود داری می کنند. این سکوت هاست که به پشتوانه اجتماعی دولت ضربه می زند ، نه سکوت دولت در باره شعارهای سیاسی اش.

 

آیا این سکوت می تواند برای انتخابات مجلس آینده بر روی مشارکت مردم تاثیر بگذارد؟

 

جنس و نوع برگزاری انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری کاملا متفاوت است ، البته در تهران تا حدودی موثر است.

 

به نظرتان دولت در این مدت توانسته به نیازهای مردم به موقع رسیدگی کند و رضایت عمومی از عملکرد دولت در جامعه وجود دارد؟

 

باید توجه داشته باشیم که موضوعی که دغدغه سیاسیون و مورد توجه آنهاست نمی تواند ،ضرورتا مشکل اصلی مردم باشد ، به همین دلیل من تاکید می کنم روحانی این مهم را خوب درک کرده است . روحانی می داندمهمترین دغدغه مردم مشکلات اقتصادی آنهاست ، چرا که زندگی مردم دارد از هم می پاشد آن هم در سالهایی که کشور بهترین سالهای در آمدی را داشته اما مردم بیشترین مشکلات اقتصادی را متحمل شده اند ، نرخ اعتیاد بالا رفته است، طلاق افزایش پیدا کرده، بیکاری به اوج رسیده. اگر آقای روحانی بتواند به اوضاع اقتصادی مردم سامان بدهد مردم را همراهش خواهد داشت اما اگر موفق نشود عامه مردم از او رویگردان می شوند ، بنابراین علی رغم اینکه روحانی باید در تحقق بخشیدن به همه وعده هایش مصر باشد نباید شک کند که در اولویت بخشیدن به این وعده ها دچار اشتباه نشده است او باید ابتدا به مشکلات معیشتی مردم بپردازد .

 

یکی از انتقاداتی که به دولت روحانی وارد می شود و گاه خود دولتمردان هم به آن اشاره می کنند این است که بدنه مدیریتی دولت با کابینه همراه نیست و این بدنه عمدتا نیروهای مازاد بدون تخصص و تجربه ایی هستند که از دولت قبل برای دولت تدبیر و امید به ارث رسیده است ، منتقدان می گویند دولت باید سریعتر از این بدنه ناهماهنگ خلاص شود وگرنه این نا هماهنگی برای دولت دردسر ساز می شود، آیا این ایراد را به دولت وارد می دانید؟

 

این بدنه نا هماهنگ قطعا به دولت آسیب می زند ، اما روحانی کاری نمی تواند با این مدیران بکند، آقا عسگری آزاد ، معاون نیروی انسانی معاونت راهبری دولت در نامه ایی که به آقای فروزنده نوشت اعلام کرد که در طی ۸ سال گذشته یک میلیون و پنجاه هزار نفر به کارمندان دولت اضافه شده است ، یعنی یک میلیون و پنجاه هزار نفر استخدام شده اند، این درحالی است که طبق برنامه چهارم و پنجم توسعه و سند چشم انداز قرار بوده که حجم دولت کوچک شود، اما بیش از یک میلیون به آن اضافه شده است . بنا به گفته آقای عسگری آزاد برخی از آنها بیسواد هم هستندشما خودتان را بگذارید جای آقای روحانی ، با این یک میلیون نفر باید چکار کرد؟ آیا باید آنها را اخراج کرد ؟ اگر این جمع را ضربدر چهار نفر- تعداد اعضای خانواده شان- بکنیم یعنی چهار میلیون نفر دچار سردرگمی می شوند. گذشته از این شما با مجلسی روبه رو هستید که دیدید با قضیه بورسیه های غیر قانونی چه کرد . یک وزیر بخاطر افشای بورسیه های غیر قانونی استیضاح می شود. حالا فرض کنید وزیر آموزش و پرورش هم بیایید همه کسانی که غیر قانونی استخدام شده اند را اخراج کند به نظرتان اولین واکنش مجلس چه خواهد بود؟

 

مگر اینها هم به نوعی فساد مدیریتی نیستند؟

 

بله ، اما نباید مبارزه با فساد را از نقطه کوچکی که حقوق بگیر دولتند شروع کرد، به نظرم باید مبارزه با فساد را از نقطه اصلی آن شروع کنیم . باید رفت جای دیگر و تقاضای مبارزه با فساد را شروع کرد.

 

مثلاکجا؟

 

مثلا باید رفت ، به قوه قضاییه و از دادستان خواست به موضوع فساد بورسیه های غیر قانونی رسیدگی کند، یا از دستگاه قضا خواست نسبت به برخورد با فساد دستگاه تامین اجتماعی اقدام کند. این نکاتی است که توجه به آن ها سبب می شود دولت فریب بازی جناح مقابل را نخورد که دارند برای روحانی اولویت تراشی می کنند و در اصل و فرع کردن موضوعات دارند با پشتوانه اجتماعی روحانی بازی می کنند.

 

شما کارنامه خوبی هم از زمان استانداریتان در کرستان از همکاری فرمانداران شیعه و سنی بجا مانده است ،با توجه به این تجربه شما و کرد بودنتان رویه دولت روحانی در پرداختن به امور اقوام و اقلیت های قومی – که البته رفع تبعیض از آنها یکی از وعده های اصلی روحانی در فصل انتخابات بود- را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

عزم و تلاش و توجه دولت روحانی در پرداختن به امور اقوام و اقلیت های قوی جدی است و دیده می شود که واقعا در پی رفع تبعیض از اقوام و قومیت ها گام بر می دارند این در سفرهای استانی دولت به سیستان و بلوچستان و خوزستان آشکار شد اما باید توجه داشته باشیم که اقوام و قومیت ها هم از جمله اموری است که رئیس جمهور به تنهایی درآن نقش آفرینی نمی کند.

 

انتخابات مجلس دهم پیش روست به نظرتان اصولگرایان این بار می توانند به اجما ع برسند؟

 

اصولگرایان غیر ممکن است که به وحدت برسند.

 

چرا؟

 

برای اینکه درگیر منافع شان هستند و هیچ کدامشان هم نمی توانند از منافع شان بگذرند.

 

این یعنی اکثریت مجلس آینده به اصلاح طلبان واگذار می شود؟

 

اگر انتخابات در روند قانونی پیش برود اصلاح طلبان پیروز می شوند.

 

پیش بینی تان از روند برگزاری انتخابات مجلس آینده چیست ؟

 

برای اصلاح طلبان سخت خواهد بود و حتما رد صلاحیت های گسترده ای در میان کاندیداهای اصلاح طلب خواهیم داشت که قطعا به ضرر اصلاح طلبان تمام می شود.

 

به نظرتان راهبرد اصلاح طلبان برای ورود به این انتخابات باید چگونه باشد ؟

 

همه را باید برای حضور در انتخابات مجلس آینده دعوت کرد حتی اگر صد هزار نفر شوند، سپس در گام بعدی باید شورای هماهنگی اصلاحات از میان این کاندیدا لیست های نهایی را ببندد.

 

اخیر آقای نجفی پیشنهاد داده اند که شورای متشکل از نمایندگان اصلاح طلبان از تمام شهرهای کشور تشکیل شود ، در این شورا کاندیداهای اصلاح طلب برای انتخابات مجلس انتخاب و تایید شوند و درگام بعدی در فهرست اصلاح طلبان در شهر ها و استان ها قرار گیرند،فکر می کنید این روند می تواند مفید باشد؟

 

به نظرم مکانیسم های مصنوعی در انتخابات مجلس جواب نمی دهد، ضمن اینکه ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داریم ،که بخوبی فعالیت می کند و ارتباطش را با بدنه احزاب بخوبی برقرار کرده است ، به عقیده من ایجاد گروه های موازی باعث تضعیف این شورا می شود وکارآیی نهاد های فعلی را از بین می برد.

 

جمعی ایراد می گیرد که اجماع اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اجماع مدون و کاملی نبود و همین سبب شده است برخی از چهرهای اصلاح طلب از این اجماع گلایه مند باشد ، شما ایرادات اجماع قبلی را تایید می کنید؟

 

به نظرم می شد روند اجماع انتخابات ریاست جمهوری گذشته را بهتر پیش برد، به عقیده من آقای عارف و روحانی باید جلسات مشترک بیشتری با هم می داشتند و همچنین آقایان خاتمی و هاشمی باید از قبل نقش پررنگتری را ایفا می کردند اما متاسفانه دیر وارد بحث انتخابات شدند.

 

برای جلوگیری از تکرار ایرادات اجماعی قبلی چه باید کرد؟

 

متاسفانه برخی از بزرگان ما به اهمیت نقش خودشان و به اهمیت گفتگوی بین الاثنینی خودشان واقف نیستند، اگر آقای هاشمی و خاتمی چند جلسه قبل از این قضایا می نشستند و باهم گفتگو می کردند و موضوعات را هماهنگ می کردند قطعا نتایج بهتری حاصل می شد.

 

علت عدم برگزاری این جلسات چه بود؟

 

شرایط موجود اجازه نمیدهد ، بیشتر از این با هم دیدار داشته باشند.

 

برای ساماندهی آرای حامیان اصلاحات و هوادران دولت اعتدال و اجماع دوباره در جبهه اصلاحات چه پیشنهاد می کنید؟

 

من فکر می کنم دیگر شخص محوری نمی تواند ضرورت داشته باشد چرا که الان با حضور آقایان هاشمی ، خاتمی و عارف و روحانی می شود یک چهار ضلعی تاثیر گذار و قدرتمندی تشکیل داد ، که قطعا شخص محوری جامعیت آن را نخواهد داشت ،البته این چهار شخصیت باید خیلی زود جلسات هماهنگی و مذاکراتشان را برگذار کنند تا اجماع با برنامه و مدونی صورت بگیرد و همه چیز به دقیقه نود منتهی نشود که بعد برخی گلایه مند شود. من معتقدم که چهار ضلعی هاشمی ،خاتمی ، روحانی و عارف در سرتا سر کشور می تواند منبع رای شود.

 

حتما در جریان تشکیل “ندا” هستید ، ارزیابی تا از چند و چون راه اندازی این تشکل که خود را نسل دوم نیروهای اصلاح طلب می داند چیست ؟

 

من طرفدار تنوع و تکثر در جبهه اصلاح طلبان هستم، به نظر من هر کسی در هر جمعی که میتواند فعالیت کند باید برود و آن جمع را شکل دهد، نباید نگران این بود که جمع های جدیدی درون جبهه اصلاحات شکل بگیرد. به غیر از صادق خرازی که من شناختی از او ندارم و سابقه روشنی در فعالیت های سیاسی داخل کشور ندارد. بقیه اعضای آن از جوانان خوش فکر مشارکت هستند که ممکن است گلایه هایی هم از بزرگان حزب مشارکت داشته باشند. به هرحال باید از اهتمام آنان به امر سیاست دردورانی که سیاست هزینه بردار است تقدیر کرد.

 

حتما شنیده اید که محمود احمدی نژاد و یارانش قصد ورود به انتخابات مجلس آینده را دارند فکر می کنید شانسی دارند؟

 

در شرایط عادی احمدی نژاد هیچ رای ندارد ، ما هم امیدواریم شرایط هم عادی بماند.

 

شرایط غیر عادی چگونه است ؟

 

نمی دانم و نمیخواهم به آن فکر کنم ،اما می دانم مردم در شرایط فعلی از تخریب اصولگرایان به ریاست احمدی نژاد ضربه خورده اند دیگر طرف اصولگرایان نمی روند.

 

چه شرایطی باعث شانس احمدی نژاد در انتخابات مجلس می شود؟

 

شکست کامل روحانی.

 

فکر می کنید برنامه های تندروها برای اخلال در کار دولت و تضعیف اقدامات دولت مردان می تواند تا انتخابات مجلس که اسفندماه آینده برگزار می شود دولت روحانی را با مشکل مواجه کند؟

 

نه فکر نمی کنم ، روحانی و تیمش گام های استواری برداشته اند و امیدواریم که به این مسیر ادامه دهند.

 

شنیده می شود که طیفی از اصولگرایان محافظه کار که محمد باقر قالیباف کاندیدایشان در انتخابات ریاست جمهوری گذشته بود بازهم سودای ریاست جمهوری را در سر دارند و بی علاقه به ورود به بهارستان نیستند ، فکر می کنید قالیباف می تواند به رقیب دوباره روحانی تبدیل شود؟

 

من شنیده ام که آقای قالیباف برای انتخابات افغانستان هم کاندیدا شده بود، قالیباف اگر درایت سیاسی داشته باشد باید بداند که در دو انتخابات ریاست جمهوری شکست خورده است و دیگر نباید وارد این رقابت شود.

من پیشنهادم این است که آقای روحانی که الان در قدرت هستند پیشنهاد بدهند منابع مالی همه کاندیداها در چند انتخابات ریاست جمهوری گذشته بررسی شود ، به این ترتیب بعضی ها دیگر جرات نمی کنند کاندیدا شوند.

 

در پایان چند کلمه را مطرح می کنم شما تعبیر شان کنید؟

 

خرداد ۸۸ : کاش اتفاق نمی افتاد

سلول انفرادی:فرصت خلوت کردن با خدا

بند دو الف اوین: دوران تجربه جدید

محمود احمدی نژاد : فاجعه

محمد رضا عارف: انسانی با اصول و پرنسیپ عالی

گزارشی از تک‌روی عربستان در بازار نفت؛ رقابت سعودی با ایران پر رنگ تر شد

Posted: 05 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: عربستان روز گذشته بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو اوپک دست به تغییراتی در قیمت نفت صادراتی خود زده است. بنا بر اعلام رسمی شرکت آرامکو این کشور به مشتریان آسیایی خود ۱ دلار و به مشتریان آمریکایی و اروپایی خود ۴۰ سنت تخفیف می‌دهد.



 

به گزارش ایلنا، هر روز خبرهای جدیدی از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی به گوش می‌رسد به طوریکه این کاهش قیمت سبب شده که کشورهایی که عمده بودجه خود را بر روی فروش نفت بسته بودند اکنون به مشکل بخورند. افزایش تولید نفت لیبی و تکیه بیشتر آمریکا بر روی نفت ماسه‌ای و رکود نسبی در بین کشورهای صنعتی و کاهش میزان تقاضای آن‌ها همه سبب شده است که قیمت نفت روند نزولی به خود بگیرد.

 

هفته گذشته روسیه نیز که عضو اوپک نیست و به صورت تک محوری تصمیم به فروش نفت و یا تعیین قیمت می‌کند بر لزوم همکاری کشورهای نفتی جهان با یکدیگر جهت کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت تاکید کرد. سخونوف وزیر دارایی روسیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد در صورتی که قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار بماند اقتصاد این کشور دچار رکود خواهد شد. پایه نفت روسیه اورال است که قیمت آن با برنت یکی است.

 

از قدیم سازمان اوپک نقش تامین کننده‌ای در سیاست‌های عرضه و تقاضا و متعاقب آن تعیین قیمت داشته است. کشورهای عضو اوپک تامین کننده یک سوم از نفت جهان هستند و بزرگ‌ترین صادر کننده نفت در جهان یعنی عربستان سعودی نیز عضو این سازمان است. اما از یک ماه پیش اختلافات در این سازمان در پی کاهش قیمت نفت نمود پیدا کرده است.

 

ایران وعراق که جایگاه آن‌ها در اوپک بعد از عربستان است با ابراز نگرانی از کاهش قیمت‌ها خواستار تغییر سیاست اوپک جهت بالا بردن قیمت شده‌اند در صورتیکه عربستان، کویت و امارات متحده عربی خواستار ثابت ماندن میزان تولیدات خود هستند.

 

اما عربستان روز گذشته بدون هماهنگی با دیگر کشورهای عضو دست به تغییراتی در قیمت نفت صادراتی خود زده است. بنا بر اعلام رسمی شرکت آرامکو این کشور به مشتریان آسیایی خود ۱ دلار و به مشتریان آمریکایی و اروپایی خود ۴۰ سنت تخفیف می‌دهد.

 

می‌توان گفت عمده دلیل این کاهش قیمت توسط عربستان برای رقابت با ایران است. بعد از اعلان جنگ نفتی شیخ الوزرا ایران به دیگر کشورهای صادر کننده نفت مبنی بر اینکه دوران خم آلودگی و غیبت نفت ایران به سر آمده است و ایران خواستار برگشت به بازار و جذب مشتریان قدیمی و سنتی خود است کشورهای منطقه به تکاپو افتادند. زنگنه در‌‌ همان روزهای ورود خود به ساختمان طالقانی در اولین دیدار دیپلماتیک خود با سفیر هند گفت که توافق قبلی ایران و هند را به ضرر ایران می‌داند و منبعد ایران بخش اعظمی از فروش نفت خود را پول خواهد گرفت و مابقی را مواد غذایی و دیگر کالا‌ها ی مورد نیاز.

 

از سوی دیگر تیم سیاست خارجی ایران به رهبری ظریف که نسبت به سال‌های قبل با تغییر آرایش ریش خود می‌آمد که وجه بین المللی ایران را تغییر دهد در اولین گام‌ها موفق عمل کرد و توافق نامه ژنو را به امضا رساند. حالا بعد از یک سال که صنعت نفت ایران احیا شده است و تغییراتی همچون بالا رفتن سطح تولید و خود داری پتروشیمی‌ها از تولید بنزین سرطان زا افق جدیدی را در این صنعت گشوده است کشورهای صادر کننده نفت خلیج فارس احساس خطر کرده‌اند.

 

بعد از اعمال تحریم‌های بین المللی علیه ایران عراق که با جذب سرمایه گذاران خارجی و فعالیت غول‌های نفتی همچون شورون و اکسون موبیل داشت به سرعت تولید نفت خود را بالا می‌برد و از اعلام اینکه تولید نفت این کشور تا ۲۰۲۰ به ۱۲ میلیون بشکه نفت در روز می‌رسد ابایی نداشت توانست قسمتی از خریداران نفت ایران را به خود جذب کند اما عمده مشتریان نفتی ایران از جمله ژاپن به سمت عربستان رفتند.

 

اما حال که ایران به بازار برگشته است سعودی‌ها سعی دارند که همچنان مشتریان خود را حفظ کنند و از متمایل شدن آن‌ها به سمت ایران جلوگیری کنند که یک نمونه امضا تفاهم نامه دو ماه پیش بین عربستان و چین بوده است که عربستان بدین شرط به چینی اجازه ورود و سرمایه گذاری در بخش پتروشیمی را می‌دهد که متعاقبا چین نیز واردات نفت خود را از این کشور افزایش دهد. سیاست کاهش ۱ دلاری قیمت نفت برای آسیایی‌ها نیز پیرو همین سیاست است. با توجه به این تفاصیل پیش بینی می‌شود که اجلاس ماه آینده اوپک مملو از تنش در بین اعضا باشد.

 

معاون وزیر دفاع: برخورد قاطع ایران در صورت تعرض داعش به خطوط قرمز

Posted: 05 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع گفت: کمک‌ها و اقدام‌های خودمان را برای مقابله با جریان داعش و یا هر جریان تروریستی دیگر با هماهنگی و همکاری دولت‌های عراق و سوریه انجام می دهیم.


 

به گزارش مهر، سردار رضا طلایی نیک معاون حقوقی و پارلمانی وزارت دفاع، در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه العالم با تاکید بر آمادگی ایران برای مقابله با هرگونه تعرض، اظهار داشت: هر ناامنی که در اطراف ایران و یا در منطقه اتفاق بیافتد ما از آن ناخشنود هستیم و امنیت ایران را در پیوند با امنیت منطقه می‌دانیم.

 

وی افزود: امنیت منطقه‌ای ایجاب می‌کند که ما هر جریانی که ماهیت تروریستی دارد و منطقه را ناامن می‌کند چه گروه‌های تروریستی، چه کشورهای فرامنطقه‌ای که در منطقه دخالت می‌کنند و چه صهیونیست‌ها را رصد کنیم.

 

معاون وزیر دفاع تصریح کرد: اگر تهدیدها به مرزها و یا به پایگاه‌های اعتقادی ما مانند عتبات عالیات نزدیک شود، قطعاً کمک‌ها و اقدام‌های خودمان را برای مقابله با جریان داعش و یا هر جریان تروریستی دیگر با هماهنگی دولت‌هایی که این رویدادها در آن اتفاق افتاده است، انجام خواهیم داد.

 

سردار طلایی نیک تاکید کرد: تمام فعالیت‌های ما با هماهنگی و همکاری دولت‌های عراق و سوریه انجام می‌شود.

 

وی درباره ائتلاف به‌اصطلاح ضد داعش در منطقه گفت: هدف و نوع عملکردی که ائتلاف در مقابل داعش و جریان‌های تروریستی دارد مشکوک است، چون از قبل مشخص بود که داعش و جریان‌های تکفیری تروریستی وجود دارند، اما چرا حالا ائتلاف به فکر مبارزه با تروریست‌ها افتاده است.

 

معاون وزیر دفاع خاطرنشان کرد: برخی کشورهایی که در ائتلاف هستند، خودشان در ارائه انواع کمک‌های مالی و تسلیحاتی به داعش نقش داشته‌اند، پس چگونه می‌توان باور کرد که می‌خواهند با این گروه تروریستی مبارزه کنند.

 

سردار طلایی نیک افزود: کشورهایی که حامی داعش و تروریسم در منطقه بوده‌اند برای فرار از پاسخگویی درباره علت حمایت خود از تروریست‌های عراق و سوریه و بازسازی چهره منفی خود نزد ملت‌های جهان اکنون دست به یک عملیات نمایشی هوایی زده‌اند.

 

وی ائتلاف ضد داعش را حرکتی سیاسی برای فرار از پاسخگویی دولت‌های حامی تروریسم و تحت فشار افکار عمومی در جهان غرب، ذکر کرد و گفت: نوع اهدافی که توسط نیروهای ائتلاف بمباران می‌شود نشان می‌دهد که این عملیات هم مشکوک است؛ چراکه فقط به داعش حمله نکرده‌اند بلکه در برخی جاها مردم آسیب دیده‌اند و در مناطقی هم به تاسیسات حیاتی کشورهای سوریه و عراق حمله شده است.

 

سردار طلائی نیک ادامه داد: با توجه به اینکه اخیراً به تاسیسات نفتی سوریه حمله شد و در عراق هم مردم غیرنظامی آسیب دیدند، غیرواقعی بودن عملیات علیه داعش و تروریست‌ها آشکار است و به نظر می‌رسد بیشتر اهداف تبلیغاتی دنبال می‌شود.

 

وی یادآور شد: اگر ریشه‌ها و خاستگاه اولیه‌ای که داعش و جریان‌های تکفیری از آنجا پرورش یافته و آموزش دیدند، تأمین، مجهز و مسلح شدند، قطع شود داعش و جریان‌های تروریستی از بین می‌روند.

 

معاون وزیر دفاع با بیان اینکه جریان‌های تروریستی و تکفیری با توجه به ماهیت مزدوری برای ایجادکنندگان و حامیان آن تاریخ‌مصرف دارند، گفت: با حملات هوایی نمایشی ائتلاف، داعش از بین نمی‌رود بلکه خشکاندن ریشه‌ها و سرچشمه‌های اصلی حمایت از داعش می‌تواند این گروه تروریستی را از بین ببرد.

 

سردار طلائی نیک با اشاره به موفقیت‌های دولت‌ها، ارتش و مردم عراق و سوریه در مبارزه با داعش و نگرانی حامیان تروریست‌ها از این روند، تصریح کرد: روندی که در عراق و سوریه طی می‌شود روند غلبه برداعش و تروریست‌ها با کمک‌های متقابل مردم، ارتش و دولت است و به نظر می‌رسد یکی از علت‌های تشکیل ائتلاف ضد داعش این بود که آمریکا و متحدان آن نمی‌خواستند در این شرایط شکست خورده و غیر سهیم در عملیات باشند.


وی گفت: آمریکا و متحدان آن مطمئن شدند داعش و گروه‌های تروریستی نمی‌توانند به اهدافشان دست یابند، لذا با جدا شدن ظاهری از جریان‌های تروریستی دست به تشکیل ائتلاف زدند تا بعداً بتوانند خودشان را از جنایت‌های داعش مبری و جدا کردند.

 

معاون وزیر دفاع ایران تاکید کرد: با توجه به تعامل بین ایران و عراق پیش‌بینی شده است که اگر تعرضی توسط داعش و دیگر جریان‌های تروریستی به حریم‌های امنیتی و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرید با هماهنگی و همکاری بغداد اقدام‌های قاطعی از سوی ایران برای مقابله با تهدیدها انجام شود.

 

۵۳ میلیون نفر در ایران آفلاین هستند

Posted: 05 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۵۳ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده نمی‌کنند.


 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راپلر، گزارش‌ها حاکی از این است که چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به اینترنت دسترسی ندارند.

 

از مجموع افرادی که در سراسر جهان بدون اینترنت هستند ۳.۲ میلیارد نفر در ۲۰ کشور زندگی می‌کنند.

 

براساس مطالعاتی که به تازگی انجام شده، حدود یک میلیارد و ۶۳ میلیون نفر در هند بدون انترنت هستند که یک چهارم کل افراد بی‌بهره از اینترنت جهان را در خود جای داده است.

 

همچنین ۷۳۰ میلیون نفر در چین، ۲۱۰ میلیون نفر در اندونزی، ۱۶۲ میلیون نفر در پاکستان، ۱۴۶ میلیون نفر در بنگلادش و ۱۰۸ میلیون نفر در نیجریه به اینترنت دسترسی ندارند.

 

براساس این آمار ۵۳ میلیون نفر در ایران، ۴۰ میلیون نفر در ترکیه و ۴۱ میلیون نفر در مصر از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

 

اما به لحاظ درصدی ۹۹.۵ درصد از جمعیت میانمار، ۹۸ درصد از جمعیت اتیوپی و ۹۵ درصد از جمعیت تانزانیا و کنگو بدون اینترنت هستند. در آمریکا ۵۰ میلیون نفر( ۱۵.۹ درصد جمعیت) به اینترنت دسترسی ندارند.

 

این مطالعه نشان می‌دهد که افرادی که بدون اینترنت هستند با یکسری موانع مواجه‌اند که شامل ایجاد انگیزه برای استفاده از اینترنت، درآمد کم و عدم امکان پرداخت هزینه، توانایی‌های فردی و نداشتن سواد استفاده از اینترنت و نبود زیرساخت‌ها برای اتصال از جمله این موارد هستند.

 

در کنار مصر،‌ هند، ‌اندونزی و تایلند بزرگترین چالش در فیلیپین برای عدم دسترسی به اینترنت نبود انگیزه برای استفاده از این امکان است.

 

زلزله ۷.۳ ریشتری در سیستان و بلوچستان

Posted: 05 Oct 2014 05:15 AM PDT

جرس: زمین لرزه ای با قدرت ۷/۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بامداد یکشنبه حوالی شهرهای سیرکان، سراوان و سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند.


 

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه های لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه ساعت ۴ و ۲۰ دقیقه و۴ ثانیه در هشت کیلومتری سیرکان، ۶۶ کیلومتری سراوان و ۷۷ کیلومتری سوران در استان سیستان و بلوچستان رخ داد.

 

کانون این زلزله موقعیت ۲۶.۸۰ عرض شمالی و ۶۲.۵۶ طول شرقی ثبت شده است.

 

تا کنون از میزان خسارت های احتمالی این زلزله گزارشی دریافت نشده است.

صادق خرازی در گفت‌وگو با الحیات: برای پایان یافتن حصر موسوی و کروبی تلاش می‌کنیم

Posted: 04 Oct 2014 11:51 PM PDT

جرس: محمد صادق خرازی درباره ادامه حصر میرحسین موسوی و کروبی گفت: این دو نفر جزئی از جنبش اصلاح طلبی هستند و اتفاقی که برای آنها افتاد برای ما آسان نیست و برای پایان یافتن حصر آنها تلاش می کنیم.

 

 

به گزارش نامه نیوز، سفیر اسبق ایران در فرانسه در گفت‌وگو با روزنامه الحیات در پاسخ به این سوال که ایران چرا درخواست آمریکا برای مقابله با داعش را نپذیرفت، گفت: آمریکامی خواست که ما سرباز آنها در عراق باشیم و به نیابت از آنها در این کشور بجنگیم که ما این درخواست را رد کردیم.

 

خرازی افزود: بحث درباره همکاری نظامی ایران و آمریکا در عراق علیه داعش به پایان رسید و ما این موضوع را رد کردیم و معتقدیم که بدون هماهنگی با ایران پیروزی در هربرنامه منطقه ای ممکن نیست.

 

صادق خرازی در ادامه به سوالاتی درباره موضوع هسته‌ای ایران پاسخ داد و درباره آینده این مذاکرات گفت که این موضوع «بر پایه دو عنصر است. اراده و برنامه».

 

وی در ادامه درباره اینکه تحریم‌ها همچنان به قوت خود باقی‌ است، گفت: ایران طرحی برای رفع این تحریم‌ها داده است و فکر می‌کنم اگر طرف مقابل در این خصوص اراده داشته باشد، موفقیت این طرح عملی است.

 

خبرنگار الحیات در ادامه درباره اینکه آینده جنبش اصلاح طلبی در ایران را چگونه ارزیابی می کند، نیز گفت: اختلافات سیاسی در ایران اندک نیست، همانطور که اصلاح طلبان مرتکب اشتباه شدند طرف مقابل نیز دچار اشتباه شد، باید از حوادث و درس های سال 2009 برای آینده و تجربه گرفتن استفاده کنیم.

 

وی درباره ادامه حصر میرحسین موسوی و کروبی نیز گفت: این دو نفر جزئی از جنبش اصلاح طلبی هستند و اتفاقی که برای آنها افتاد برای ما آسان نیست و برای پایان یافتن حصر آنها تلاش می کنیم.

 

خرازی درباره اینکه آیا با سید محمد خاتمی نیز مشورت و هماهنگی می کنند، گفت: بله، معتقدیم که خاتمی رهبر بلامنازع جنبش اصلاح طلبی در ایران است.

 

الحیات در ادامه از خرازی می پرسد که اما به خاتمی اجازه ملاقات رهبری ایران زمانی که ایشان در بیمارستان بود را ندادند، گفت: رابطه میان رهبری و خاتمی خوب است ولی برخی از موضوعات باید حل شوند و به زمان نیاز دارند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان بازگشت خاتمی به عرصه سیاست در ایران نیز گفت: خاتمی، رهبر جنبش اصلاحات در ایران است و باقی خواهد ماند، وی جدای از اینکه ما دوستش داشته باشیم یا نه، دارای جایگاه ویژه ای در جامعه ایران است. خاتمی به رهبری، قانون اساسی، ولایت فقیه در نظام سیاسی معتقد است و بسیاری از اتفاقات سال 88 را تایید نمی کند همانطور که برخورد خشونت آمیز با اطلاح طلبان را رد کرد، خاتمی به گفت وگو برای حل مشکلات معتقد است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال الحیات که گفت روحانی که با حمایت اصلاح طلبان بر سر کار آمد، اما وی اصلاح طلب نیست، نیز گفت: روحانی اما متعهد به برنامه اصلاحات است و به همین خاطر ما از وی حمایت می کنیم.

 

الحیات در ادامه از خرازی می پرسد، برای اینکه تجربه های سال های گذشته در ایران تکرار نشود از روحانی حمایت کردید؟ افزود: بله، ما از تجارب خود استفاده کردیم.