جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آقایان دادستان راه حل ساده است

Posted: 03 Mar 2011 06:58 AM PST

رضا رئیسی


پس از هفده روز بی خبری مطلق از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همسرانشان،دیروز و امروز دادستان کل کشور و دادستان تهران با ایراد سخنانی هم راستا و هماهنگ خبر دستگیری و حصر رهبران جنبش سبز را تکذیب نموده و آن را دروغ پردازی دانسته اند،هر دوی این مقامات قضائی عنوان نموده اند که این افراد در منزل خود حضور دارند و تماس های ایشان محدود گردیده!در صحبت روز گذشته؛آقای محسنی اژه ای این محدودیت را معطوف به تماس با عناصر مسئله دار کرده و گفته بودند تماس های ایشان با افراد مسئله دار محدود گردیده!
از سوی دیگر خانواده و فرزندان میر حسین موسوی و مهدی کروبی مکررا اعلام داشته اند که امکان هیچ تماسی با این دو تن و مادرانشان را نداشته اند،اضافه بر اینکه محمد حسین کروبی از رفتار غیر اخلاقی و شدیدا هتاکانه نیروهای امنیتی با خانواده ایشان پرده برداشته است،منابع خبری متعددی هم از بازداشت ایشان در زندانی به نام حشمتیه گفته اند
حال سئوال اینجاست که کدامین طرف دروغ می گوید و یا حقیقت را کتمان می کند؟یا این دو بنابر گفته آقایان دادستان در منزل خود زندگی محدود می کنند!!(ایشان واژه حصر را هم درست ندانسته اند)یا بنابر گفته طرف مقابل نه تنها حصر گشته اند بلکه بازداشت شده و به زندان امنیتی برده شده اند
دادستان کل کشور در بخشی دیگر از سخنان امروز خود و در توصیه به همکاران قضائی گفته اند:من به عنوان دادستان کل کشور و سخنگوی قوه‌ی قضاییه تاکید می‌کنم که باید نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح، سریع و شفاف به مردم گام برداشته شود...
آقای دادستان متولی خبر رسانی و رفع ابهام از وضعیت آقایان موسوی و کروبی بر حسب قانون شما و همکارانتان در قوه قضائیه هستید،شما خود می دانید ایجاد محدودیت در زندگی روزمره شهروندان توجیه حقوقی و قانونی ندارد؛این افراد اگر ضد انقلاب یا فتنه گر هم خوانده شوند تا در دادگاه صالحه و علنی محاکمه نگردیده و یا تفهیم اتهام در روند قانونی نگردند شهروندان عادی به حساب می آیند و تمامی حقوق آنان باید محترم شمرده شود در ثانی مرحمت فرموده بفرمائید این ایجاد محدودیت در کدام بند و ماده حقوقی و کیفری قوانین قضائی آمده است؟اگر این دو بازداشت شده اند( که شما می دانید بدون محاکمه این عملا کاملا غیر قانونی و مجرمانه است)ایشان باید طی بیست و چهار ساعت از علت بازداشت خود مطلع گردند و در محلی تحت نظر سازمان زندان های کل کشور بازداشت باشند؛نه در منزل خود و نه در هر جای دیگری،در ضمن اگر این دو تن از نظر شما به خاطر صدور بیانیه و یا درخواست قانونی برای تجمع مسالمت آمیز مجرم هستند همسران این دو چرا باید بازداشت باشند؟شاید بفرمائید که آنها به میل خود در کنار همسرانشان هستند؛اگر چنین است و آنها به میل خود در آنجا بسر می برند چرا اجازه تماس آنها با فرزندانشان و رفع نگرانی از خانواده را نمیدهید؟کدام مادری است که به میل و رضایت خود فرزندانش را در نگرانی و بی خبری مطلق وا می نهد؟؟البته شاید فرزندان ایشان را هم عناصر مسئله دار قلمداد نموده اید که حق کسب خبر از سلامتی مادر و پدر خود را ندارند!
آقای دادستان شما از یک سو تمامی خبرهائی که بر بازداشت و زندانی شدن رهبران جنبش سبز صحه می گذارد کذب محض می دانید و راویان را به درغگوئی متهم می کنید و از سوی دیگر دستگاه قضا را به شفافیت و اطلاع رسانی سریع و شفاف به مردم دعوت می کنید،اثبات دروغ گوئی طرف مقابل و ترغیب همکارانتان به روند شفاف سازی که عمل شما را سرلوحه عملکردهای قضائی خود گردانند سهل و آسان است،که اگر باز هم به پرده پوشی اصرار ورزید، همکاران خودتان هم به سخنان شما توجه ای نخواهند کرد و آنراجز شعار میان تهی نخواهند دانست
به غیر از آنکه قانونا شما موظف به اطلاع رسانی و رفع ابهام هستید،برای اینکه معلوم شود چه کسی درست می گوید کافی است شما یا اجازه مصاحبه آزادانه به آقایان موسوی و کروبی بدهید یا اینکه حداقل بگذارید فرزندان ایشان با پدر و مادر خود تماس بگیرند،به گمانم این راه حل بسیار ساده و آسانی است که نشان میدهد کدامین طرف راست می گوید و چه کسی به دروغ پردازی پرداخته است؟
بی شک شما اذعان دارید در فضای انسدادی و غیر شفاف موجود در لایه های مختلف اجتماع نگرانی های و پرسش های فزاینده ای نسبت به وضعیت آقایان موسوی و کروبی وجود دارد،این عدم شفافیت و پرده پوشی شما جز ضربه جبران ناپذیر به حیثیت نظام و دستگاه قضائی نخواهد بود،مردمان بیرون از گود سیاست هم خواهند پرسید:وقتی افرادی با آن سوابق مدیریتی در راس نظام با چنین برخوردهائی غیر قابل توجیهی روبرو می شوند پس با دیگر افراد ناشناخته و معترض چه برخوردهای نا متعارفی صورت پذیرفته و خواهد پذیرفت؟
آقایان دادستان شما می فرمائید ما راستیم و درست و دیگران دروغ می گویند،این گوی و این میدان مگر نه اینست که این افراد تحت نظارت شما و با دستوری از سوی دستگاه قضائی تحت نظر هستند،پس چرا تا این حد پرده پوشی می کنید؟اگر شما درست می گوئید اثباتش مسئله شاق و لاینحلی نیست،یک مصاحبه ساده و یا یک تلفن می تواند رفع ابهام نماید
آقایان شما در هر مسئله ای انگشت اتهام را به سوی بیگانگان می گیرید و آنها را تحریک کننده و آمران اعتراضات می خوانید!!شما نمی خواهید بپذیرید که عملکردهای نابخردانه و طی طریق در روندهای غیر قانونی است که موجبات اعتراض را فراهم نموده و مردم برای تغییر این رفتارها است که به اعتراض قانونی دست می یازند،آیا همین رفتارهای ضد و نقیض و فاقد وجاهت قانونی که در برخورد با آقایان موسوی و کروبی صورت می پذیرد زمینه ساز بروز اعتراضات نیست؟آیا آمریکا و انگلیس جامعه را به سمت التهاب می برند یا کسانی که بدون هیچ تاملی بر سبیل تندروی و حذف مخالف گام بر می دارند و با عملکردهای خود هر روز بحران را عمیق تر می کنند؟
آقایان موسوی و کروبی هر دو بارها تاکید نموده اند که حاضرند در محکمه قانونی و علنی به اتهام های وارده پاسخ دهند و افکار عمومی خود قضاوت خواهد نمود،آیا این جز سعه صدر و گویای رفتار مدنی و خیر خواهانه است؟این رفتار تحریک بر انگیز است یا برخورد آقایان که ایشان را بر خلاف مستندات قانونی به شکل غیر منتظره در حصر کرده اند و جامعه را در بی خبری مطلق و نگرانی وانهاده اند؟کدامین طرف است که به فتنه گری می پردازد و جامعه را دچار فشار روحی و روانی می کند و آرامش را از آن سلب می کند؟بسیار فرق است بین آرامش تصنعی و حاصل از بگیر و ببند و سرکوب معترضین و آرامشی که از همذات پنداری مردم حاصل می شود، با برخوردهای غیر منطقی و سلب حقوق اساسی مردم هیچ ثباتی حاصل نخواهد گردید و جامعه هر روز به سمت انشقاق بیشتر خواهد رفت،چاره کار در لشگر کشی و استفاده از انواع و اقسام ادوات ضد شورش برای وا داشتن مردم به سکوت نیست،چاره کار در بازگشت به قانون و عدم تخطی از آن است،خود می دانید رفتار شما چه آنکه رهبران جنبش در منزلشان حصر باشند و یا در بازداشتگاه به سر ببرند هیچ کدام قانونی نیست،تاکید بر این رفتار بحران زا و غیر عقلانی مقصود شما را حاصل نخواهد کرد و جامعه را به ثبات مد نظر شما رهنمون نخواهد نمود .

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

 

هجوم مجدد ماموران امنیتی به منزل تاجزاده و محتشمی پور و تفتیش و ضبط وسایل

Posted: 03 Mar 2011 04:50 AM PST

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، پس از بازداشت فخرالسادات محتشمی پور و تعداد دیگری از خانواده های زندانیان سیاسی و زنان فعال بعد از جلسه قرآن خانواده های زندانیان سیاسی در غروب دهم اسفند، شامگاه چهارشنبه ۱۱ اسفند، نیروهای امنیتی با هجوم به خانه خالی محتشمی پور و تاج زاده، به تفتیش آن پرداخته و مجددا بخشی از وسایل را با خود برده اند.


به گزارش کلمه، محتشمی پور که بر اساس منابع خبری کلمه در بند دو الف سپاه نگهداری می شود فعلا در جلسات بازجویی به سر می برد و تا به حال امکان تماس با خانواده ی خود را نداشته است.


مسئولیت این حمله شبانه ی مخفیانه به خانه ی تاج زاده در شرایطی که دختر این دو اسیر سبز هم در منزل نبوده است تا کنون از طرف هیچ ارگانی پذیرفته نشده است.
 

نامه به فرزندان آقایان موسوی و کروبی

Posted: 03 Mar 2011 03:58 AM PST

زهرا ربانی املشی
این دوران خواهد گذشت و سربلندی برای شما و خواری و پشیمانی برای عاملان باقی خواهد ماند. شاید کمی شکسته شویم اما مهم این است که نشکنیم

بسمه تعالی
فرزندان عزیز و محترم آقایان موسوی و کروبی

 

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ (سوره فصلت آیه 30)

"در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‏آيند [و مى‏گويند] هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد".

باسلام و آرزوی سلامتی و موفقیت؛ خبر حصر و سپس دستگیری بدون محکمه اولیاء گرام و محترمتان موجب آزردگی خاطر همه انسان‌های آزاده متدین و با وجدان گردیده است.

عاملان این گونه حصر و حبس‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ آیا می خواهند جلوی اعتراضهای مردم را بگیرند؟ در حالیکه حاکمیت خوب می داند که درشرایط کنونی، که مردم خود راه اعتراض را یافته اند و نیز با توجه به پیشرفت رسانه‌ها، چنین امری امکان پذیر نیست. یا شاید تصور کرده‌اند که از دل برود هر آن که از دیده رود! و لذا می‌خواهند با غایب کردنشان از انظار، آنان را برای مردم غریبه کنند و از چشم مردم بیندازند. این نیز با توجه به بالا بودن شعور اجتماعی مردم و آگاهی نسبی عامه از وضعیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی حاصل نخواهد شد.

گرامیان، در تنگنا قرار دادن و حصر غیر قانونی خانواده شما، خاطره حصر ظالمانه‌ آیت‌الله منتظری را که بیش از پنج سال طول کشید تازه کرد.

در سال 1376 زمانی که ایشان را در خانه زندانی کردند برای اینکه تحت فشار و آزار بیشتر قرار دهند، ابتدا دفتر را پلمب کردند، سپس بعضی اعضای دفتر و نیز فرزند و دو تن از دامادهایشان را محبوس کردند و منزل شخصی فرزند دیگرشان را به بهانه اینکه افراد معاند و مسئله‌دار در آنجا رفت و آمد می‌کنند، با درهای آهنی جوش داده و بستند. آنان نه تنها از هیچ کوششی در راه بایکوت نمودن تفکر ایشان کوتاهی نکردند بلکه از هر طریق ممکن اعم از روزنامه و رسانه و مسجد و منبری سعی در ترور شخصیتی ایشان نمودند، غافل از اینکه درب خانه ایمان و عقیده را نمی‌توان مسدود نمود، و اندیشه ها خود در جامعه تسری می‌یابد هر چند که صاحب اندیشه در بند و حصر و فشار باشد.

خوشبختانه به لطف الهی هیچکدام از این تضییقات، در اراده آن پیر فرزانه و خانواده‌اش تأثیری نگذاشت، و پس از پنج سال و دو ماه موانع حصر برداشته شد و ایشان آزاد گردید. البته با محبوبیت بیشتر و با عزمی راسخ‌تر، و ثابت شدکه عزت امری خدادادی است (تعزّ من تشاء).

عزیزان؛ این دوران نیز خواهد گذشت وعزت وسربلندی برای شما خانواده‌های محترم، و خواری و پشیمانی برای عاملان باقی خواهد ماند. در این میان، شاید کمی شکسته شویم اما مهم این است که نشکنیم و مقاوم بایستیم. صاحبان وجدان بیدار، به این مطلب واقفند که نه تنها افرادی چون حضرات آقایان موسوی و کروبی قصد براندازی ندارند، بلکه با جرأت می‌توانم بگویم که هیچ شخص وطن‌دوست و دلسوزی که انقلاب و مشکلات آن را درک کرده باشد، چنین قصدی ندارد و خواسته ها همگی پیرامون اصلاح امور آن هم بر حسب وظیفه شرعی و ملّی است. البته در صورتی‌که روند سرکوب به همین صورت پیش رود و دوستداران انقلاب را زندان و حبس و حصر کنند، دیگر تضمینی وجود ندارد که نسل جدید که زمان انقلاب را درک نکرده‌اند چنین رفتاری را داشته باشند.

امید است که مسئولین تا قدرت و فرصت ابتکار عمل دارند حق قانونی اعتراض را به ملت باز پس داده، و با آزادی تمامی زندانیان سیاسی به ویژه والدین گرامی شما،که یار و همراه و مورد اعتماد مردمند، آرامش نسبی را به ملت باز گردانند .

صبر وپایداری شما عزیزان و پیروزی ملت شریف ایران را از خداوند کریم خواهانم. ان‌شاالله موفق و سربلند باشید.
12/12/1389 زهرا ربانی املشی

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

والدینمان خرداد ۸۸ دل و جان به راهی دادند که ناهمواری و تلخیش از پیش حدس زدنی بود

Posted: 03 Mar 2011 03:52 AM PST

بیانیه دختران رهنورد و موسوی خطاب به مردم ایران
جــرس: در پی ۱٨ روز بی خبری از وضعیت و سرنوشت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و همزمان با ادعای مقامات حکومت مبنی بر اینکه "موسوی و کروبی با بستگان درجه اول خود اجازه دیدار دارند و تنها محدودیت هایی بر ارتباط آنان اعمال شده"، دختران موسوی و رهنورد طی بیانیه ای خطاب به مردم ایران، آن ها را در جریان آنچه گذشته قرار دادند و اتفاقات اخیر را "بهای کینه به پدر به خاطر ایستادن بر سر آرمانها" دانستند.


به گزارش کلمه، دختران موسوی و رهنورد در پی ادعای مقامات امنیتی و قضاییِ حکومت، دوباره به خانه پدری مراجعه کردند، اما با "درهای بسته و سخنان درشت" مواجه شدند، که در پی آن، بیانیه ای خطاب به مردم ایران منتشر کردند، که متن کامل آن به شرح زیر است:


دوستان و یاران مهربان ما
این روزها ما نگرانیم، مانند هر فرزند دیگری که به ناگهان همه ی ارتباطاتش با خانواده ی خود قطع شده و در بی خبری مطلق از عزیزترین های زندگیش به سر می برد.
عزیزترین هایی که بر همه روشن است در بند کسانی هستند که جز تنفر و کینه به خاطر آرمانهایشان از ایشان به دل ندارند.

ما نگرانیم که در روزنامه ها می خوانیم: پدر و مادر ما زندانی نیستند، در حصر هم نیستند. در خبر ها می خوانیم آنان اسکورت هم می شوند! و ما یعنی فرزندان می توانیم آنها را ببینیم.


اما هرگز چنین نبوده است. ما پدر و مادرمان را ندیده ایم، صدایشان را نشنیده ایم. و آنچه هر لحظه بر نگرانی هایمان می افزاید همین تناقض گویی هاست.


برایتان بگوییم که ما برای اتمام حجت و روشن شدن واقعیت، که این روزها کمیاب شده، پس از این همه خبر بی اساس، همگی در شب پنجشنبه بازهم به در خانه مراجعه کردیم و از نیروهای درون کوچه، از پشت آن در آهنی که از پس آن کوچه و خانه و پدر و مادر باهم گم شده اند، پرسیدیم اگر پدر و مادر ما اینجا هستند، آیا می توانیم آنها را ببینیم؟ گفتند چه کسی گفته؟ گفتیم کیهان، دادستان، وزیر امور خارجه. و ما فکر می کردیم برخی از این مراجع خبر، قاعدتا باید آنقدر محکم باشند که بشود باورشان کرد که دیدار میسر گردد و این نگرانی ها رفع گردد.


گفتیم شاید واقعا می شود ببینیمشان و ما نمی دانستیم. بی خبر بودیم!


جواب سوال ما باز هم نه بود. نه! نمی توانید. خبرها اشتباه بوده است ! هرکسی گفته اشتباه گفته است. بروید دادگاه انقلاب. بروید پیش قاضی.


اما پدر و مادر ما که مجرم نیستند و آنها گم شده اند. ما پیش قاضی خواهیم رفت. اما قاضی واقعی، قاضی عادل دنیای این روزهای ما خداست. ما از او می خواهیم حکم کند.


ما فرزندان پدر و مادری که بیش از دوهفته است که چنان در اسارت اند و ربوده شده اند، که گویی نیستند و نبوده اند، به حکم فرزندی نگرانیم. اما صبر می کنیم که خودش گفته است: وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ
ما صبر می کنیم هم چون دو عزیز گم شده مان که تا کنون بر این همه جفا، راست قامت، صبر کرده اند و خدا را خوانده اند و به او پناه آورده اند و ایمان داریم اکنون نیز به یقین صبر می کنند.

ما هم یارشانیم و یاورشان در این راه حق که سختی آن از ابتدا بر همه روشن بود.


برای شما که در این روزهای تلخ بی خبری از والدین و دل نگرانی از گم شدن عجیبشان و حصر و زندان و هرچه که هست یا بگویند، از سر محبت مرهم دردهای جانمان بودید و هستید، می نویسیم که با اطمینان به استقامت و همت و مهرورزی مردم بود که والدینمان خرداد ۸۸ دل و جان به راهی دادند که ناهمواری و تلخیش از پیش حدس زدنی بود آنها چنان که می بایست و سزاوار راستگویان بود بر عهد دیرین خود با خدای خود و شما باقی مانده اند .


اگر از آن روزها می گوییم تنها درددلی است دوستانه با شما درد آشنایان. به همین دلیل بود که در تمام این روزها نه شکوه ای از آنها شنیدیم و نه واگویه ی دردی و نه حدیث ستم ها و تلخی هایی که بر آنان رفت و شما خود بیش از ما می دانید.


به یاد می آوریم شب ۲۲ خرداد پس از آن حمله هایی که مدام تکرار می شد، دل نگران از پدر پرسیدیم که فردا چه خواهد شد؟ او با همان آرامش و شرافت و صلابت دوست داشتنی پاسخمان داد که آنچه بیش از نتیجه مهم است سربلندی نزد خدا و مردم و تاریخ است. فردا آمد، روزهای سخت و سخت تر هم از پس آمدند. باران رنج و تهمت و افترا بر جانشان نشست. اما آن دو، هم چون شما یارانشان، ایستادند تا سربلند نزد خدا، مردم و تاریخ خود باشند. و این امید و آرزوی ماست.
 

قاب سبز باورها

Posted: 03 Mar 2011 03:22 AM PST

سوسن بیانی


تقدیم به زنان سرزمینم که فراق عشق را در قاب سبز باورهایشان به صبوری نشسته اند

 


امروز پرده ها را شستم و رد انتظار نگاهم را از پنجره پاک کردم

پرده ها را قبل از شستن بارها بوسیدم ، به یاد دستانت که سال گذشته در استقبال از نوروز در خانه ماندی و آنها را آویختی .
به سنت زیبای مردم سرزمینمان خانه تکانی کردیم ، نمیدانستیم که به سنت شاهان خانه و خانمانمان را تکان می دهند .
چشمانم سخت بارانی شد.

سنجاق های سرم را که نگین هایش هنوز در بلور باورم به تو ،
غرور می پراکند ، روی طاقچه کنار نوار سبز باورهایم گذاشتم ،
به آینه روی طاقچه که تاکنون هزاران بار لبخند ترا در روز یکی شدن به تکرار نشسته است، نگریستم
و مثل همیشه از قلب وذهنم نیرویی به چرخش می آید و چون حفاظی ترا در برمی گیرد وبین تو و دیوارهای سلول ات
حائل می شود . زیر لب برایت چهار قل خواندم .می اندیشم هر لحظه که وارد شوی سنجاقها را به موهایم خواهم نشاند تا
تلالو خاطراتمان مانع از دیدن رنج فراق در چهره ام شود ، که چه آشکارا استخوان های گونه ام خودنمایی می کند .

در دلگیری غروب بر سجاده ات نشستم و با خدا خلوت کردم . از وقتی رفته ای بر سجاده تو نماز می خوانم که هنوز عطر صداقت و پاکی ات از آن به مشام می رسد. پای همان پنجره رو به حیاط خلوت و گلدان ها، که باصدای مهربانت سیراب
می شدند. همیشه وقتی می آمدی اگر در اتاق یا آشپزخانه پیدایم نمی کردی از حیاط خلوت به پنجره این اتاق که خلوت حیاتمان بود سرک می کشیدی . نمازم تمام می شود و هر دانه سبز تسبیح ات را به یاد عزیز دربندی به ذکر می برم ، به نام خودت می رسم ، آسمان بغض اش را رها می کند و باران همنوایی می کند و قلبم به همراه کائنات چه همسرایی باشکوهی دارد .
امان از نیروی عشق,آنچه سنگ های سخت بیستون را شکافت تیشه فرهاد نبود ، توان قلبی عاشق بود در همنوایی با تیشه .

بر می خیزم ، باران برشیشه پنجره ، زلال راه گرفته است ، غبارها را امروز گرفتم ، می دانم خواهی آمد . صدای پایت را بر موزاییک های حیاط خلوت از هم اکنون می شنوم .

فردا دوباره مستبدان را باحضورمان متعجب خواهیم کرد و شعار آزادی زندانیان سیاسی را در فضای خفقان زده شهر خواهیم سرود و طبیعت با ما نجابت را به جشن خواهد نشست و سبز خواهد شد .
این دوران نیز خواهد گذشت وعزت وسربلندی برای شما خانواده‌های محترم، و خواری و پشیمانی برای عاملان باقی خواهد ماند. در این میان، شاید کمی شکسته شویم اما مهم این است که نشکنیم و مقاوم بایستیم.


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

وزیر خارجه آمریکا، جمهوری اسلامی را به دخالت در تحولات منطقه متهم کرد

Posted: 03 Mar 2011 02:35 AM PST

جــرس: در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر آمریکا و غرب را به "تلاش برای تاثیرگذاری بر تحولات خاورمیانه" متهم کرده و پیرامون این مسئله نیز هشدار داده اند، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز جمهوری اسلامی را متهم کرد که "سعی دارد سیر تحولات در این کشورها را تحت تاثیر خواسته های خود شکل دهد."


به گزارش خبرگزاری بی بی سی، وزیر خارجه آمریکا که روز چهارشنبه دوم مارس برای پاسخگویی درباره بودجه وزارت خارجه به مجلس آن کشور رفته بود، طی سخنانی خاطرنشان ساخت "مقامات جمهوری اسلامی به طور مستقیم یا غیرمستقیم با معترضان در مصر، بحرین و یمن در تماس هستند و تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا بر نتیجه تحولات و قیام ها در این کشورها تاثیر بگذارند."


هیلاری کلینتون همچنین اظهار داشت "مقامات ایران از حزب الله استفاده می کنند... تا با همتایان خود ارتباط برقرار کند... (مانند) حماس که آنها هم با همتایان مصری خود در تماس هستند."


وی همچنین با متهم کردن جمهوری اسلامی به اینکه "با مخالفان در بحرین در تماس است و در ناآرامی های یمن نیز دست دارد"، گفت "مقامات حکومت ایران دائما به طور مستقیم یا به طور غیرمستقیم از طریق دست نشاندگان خود سعی دارند بر رخدادها تاثیر بگذارند. آنها دیپلماسی فعالی دارند."


کلینتون گفت ایالات متحده برای مقابله با تلاش های ایران، به طور فعال با گروه های مخالف در کشورهای مختلف منطقه در تماس است اما تاکید کرد این کار به ظرافت های خاص خود نیاز دارد.

وی افزود: "بیشتر مخالفان در منطقه می خواهند ما نقش مثبتی داشته باشیم، اما نمی خواهند نقش هدایت کننده داشته باشیم. بنابراین چالش ما این است که باید کمک رسانی کنیم بدون این که به نظر برسد در پی تصاحب انقلاب آنها هستیم."


خانم کلینتون ادامه داد تلاش جمهوری اسلامی برای دخالت در ناآرامی های منطقه برای خود این کشور نیز یک چالش است زیرا که دوستان زیادی در میان مخالفان ندارد.


گفتنی است مقامات سیاسی و نظامی ارشد جمهوری اسلامی، طی هفته های اخیر و بعد از پیروزی مردم مصر در جریان اعتراضات، بارها درباره دخالت ایالات متحده در رخدادهای منطقه هشدار داده اند و رهبر جمهوری اسلامی نیز آمریکا را متهم کرده است که قصد دارد انقلاب مصر را مصادره کند.

 

ادعای جدید طائب: دشمنان برای ضربه زدن  به وزارت اطلاعات قتل‌هاي زنجيره‌اي را طراحی کردند

Posted: 03 Mar 2011 02:31 AM PST

.جرس: رئيس سازمان اطلاعات سپاه با ادعای عملكرد موفق جامعه اطلاعاتي كشور در طول سال‌هاي انقلاب اسلامي گفت: حوادثي مانند قتل‌هاي زنجيره‌اي براي ضربه زدن به اين جامعه اطلاعاتي شكل گرفت

 

 

به گزارش  فارس،  حسين طائب رئيس سازمان اطلاعات سپاه در همايش چشمان آسماني ويژه شهداي جامعه اطلاعاتي سپاه كه صبح امروز در سالن 5 آذر برگزار شد، با اشاره به نقش اطلاعات در دفاع از انقلاب گفت: قدرت انقلاب اسلامي كه 32 سال از عمرش مي‌گذرد، قدرت نرم است و امام(ره) در اوايل انقلاب اعلام كردند اطلاعات ما 36 ميليوني است و اين توليد يك قدرت جديد در انقلاب بود. 

وي افزود: اول انقلاب دشمن، باقيمانده‌هاي رژيم شاهنشاهي را سازمان‌دهي كرد و در طرف ديگر، اطلاعات انقلاب اسلامي به سرعت خود را سامان داد و در مقابل آنها ايستاد. به عنوان مثال در تجزيه طلبي كه اين افراد در كردستان انجام مي‌دادند سازمان اطلاعات ايراني به سرعت خود را شكل داد. 

* توده‌اي‌ها به دنبال نفوذ در شبكه سپاه بودند 

طائب ادعا كرد: شبكه مخفي حزب توده متكثر از آدم‌هاي متخصص بود و هيچ سازماني حتي سازمان‌هاي آمريكايي هم فكر نمي‌كردند كه بتوان به آنها ضربه زد چون روس‌ها پشت سر آنها بودند ولي شاهد بوديم جوانان اطلاعاتي انقلاب ايران چه ضرباتي را به اين حزب وارد كردند. توده‌اي ‌ها در ارتش، صدا و سيما و ... حضور داشتند و به دنبال نفوذ در شبكه سپاه بودند. 

وي همچنين به اقدامات منافقين اشاره و خاطرنشان كرد: زماني كه شبكه منافقين دست به اسلحه بردن جامعه اطلاعاتي و مردم ما شهدايي دادند اما به سرعت با آنها مقابله كردند. 

رئيس سازمان اطلاعات سپاه در ادامه با بيان اينكه در دوران دفاع مقدس و اوايل انقلاب يك شبكه جاسوسي توسط آمريكايي‌ها و اسرائيلي‌ها تشكيل شده بود، گفت: اين شبكه جاسوسي با پيشرفته ترين امكانات و نامرئي نويسي‌ها اطلاعات را به آمريكايي‌ها مي‌دادند و زماني كه ما به اين شبكه ضربه زديم اول اعلام كردند كه عامل روس‌ها هستند كه بعد روس‌ها اين موضوع را تكذيب كردند و آمريكايي‌ها از اقدامات اطلاعاتي نيروهاي انقلاب متعجب شده بودند. 

طائب افزود: در زمان جنگ تحميلي به 2 سازمان MI5 و MI6 انگليس ماموريت داده شده بود تا يكي بررسي كند كه كدام شركت‌ها تحريم عليه ايران را مي‌شكند و ديگري هم مامور شده بود پروژه‌هاي ايران را شناسايي كند تا طي چند مرحله به دست خودشان بيفتد كه در اين زمان سازمان اطلاعاتي كشور با هر دوي اين سازمان‌ها برخورد كرد. 

رئيس سازمان اطلاعات سپاه با اشاره به موضوع قتل‌هاي زنجيره‌اي در اواخر دهه 70 و بدون اشاره به نقش مدیران درجه  اول این وزارت خانه،  مدعی شد: براي ضربه زدن به هر نظامي ابتداء سازمان اطلاعات آن را از كار مي‌اندازند و در قتل‌هاي زنجيره‌اي دشمنان مي‌خواستند به سازمان اطلاعات ما ضربه بزنند كه در اين موضوع اطلاعات سپاه وارد شد و در يك عمليات و در يك روز 40 خانه عملياتي يكي از گروه‌هاي مربوط به اين قضيه را شناسايي و عوامل آنها را دستگير كرد. 

گفتنی است حمله به کوی دانشگاه و حوادث کهریزک را هم سال پیش رئیس دولت نهم منتسب به عوامل نفوذی و منافقان کرده بود. 

طائب با بيان اينكه امروز برخوردار از سيستم‌هاي متكثر اطلاعاتي در مورد توطئه‌هاي دشمن هستيم، به ضعف ساختار اطلاعاتی کشور در شناسایی عوامل ترور استادان دانشگاه اشاره نکرد و گفت: امروز دشمن در تلاش است تا مسير اشتباه را پيش روي ما بگذارد ولي مي‌دانيم ويژگي شهدا ما اين بود كه به رهبر اعتقاد داشتند و از او پيروي مي‌كردند و اين رمز پيروزي است و ما هم بايد اين راه را دنبال كنيم. 

انکار بازداشت رهبران جنبش؛ حکومت حاضر به پذیرش مسوولیت نیست

Posted: 03 Mar 2011 02:15 AM PST

سپهر سعادت
جرس: ظاهرا هر روز که می گذرد مقام های حکومت بیش از پیش خود را ناگزیر از بیان ادعاهایی حیرت انگیز علیه رهبران و هواداران جنبش سبز می بینند. آنها سعی دارند همه چیز را عادی جلوه دهند. تجمع های خیابانی را به خرید شب عید ارتباط می دهند، جمعیت ده ها هزار نفری معترضان را 20-30 نفره می خوانند، دستگیریهای فله ای را بازداشت های اندک می نامند، شهدای جنبش سبز را به نام خود مصادره می کنند و تازه ترین ادعایشان این است که رهبران جنبش سبز نه در بازداشت که در خانه هایشان به سر می برند و خاموش بودن چراغ هایشان هم به خودشان مربوط است. این ادعای تازه از زبان "عباس جعفری دولت آبادی" دادستان تهران مطرح شده است و "غلامحسین محسنی اژه ای" سخنگوی قوه قضاییه نیز به گونه ای دیگر آن را بیان کرده است.

 

دروغ از سر استیصال

هیجده روز است که هیچ خبری از رهبران جنبش سبز نیست. ماموران امنیتی ابتدا اطراف خانه میرحسین موسوی و همسرش "زهرا رهنورد" دیواری آهنی بنا کردند و گمان می رفت که آنها در حصر خانگی هستند. خانه "مهدی کروبی" نیز برای شبهای متوالی در قرق ماموران امنیتی قرار داشت و منابع موثق خبری از حمله ماموران به داخل این ساختمان در هفته گذشته گزارش می دادند. اکنون اما خبری از ماموران در جوار خانه کروبی نیست و خانه موسوی نیز به روایت شاهدان عینی و البته فرزندانش خالی از سکنه است. گزارشهایی در دست است که نشان می دهد رهبران جنبش سبز به زندان حشمتیه تهران منتقل شده اند.برخی گزارشهای دیگر نیز از انتقال این چهره ها به یک خانه تحت نظر وزارت اطلاعات موسوم به " خانه های امن " حکایت دارد. با این حال حکومت ظاهرا قصد دارد همه چیز را انکار کند. آنها تمام خبرها درباره بازداشت رهبران جنبش را تکذیب کرده و مدعی هستند که این چهره ها در خانه های خود تحت نظر قرار گرفته اند. دادستان تهران به عنوان مقام ارشد قضایی در اظهار نظر اخیر خود بدون هیچ توضیح خاصی درباره وضعیت چهره های ارشد جنبش سبز تنها مدعی شده که این افراد در خانه های خود هستند و کاربردن واژه حصر خانگی درباره آنان نیز نادرست است. غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه نیز در سخنانی ضمن رد خبر بازداشت رهبران جنبش سبز مدعی حضور آنها در خانه هایشان شده و تنها وجود محدودیت هایی در ارتباطات این افراد را تایید کرده است. مشاور ارشد مهدی کروبی در واکنش به این ادعاها ضمن دروغین خواندن آن گفته است " اصرار آقای دولت آبادی ( دادستان تهران )به این حد از دروغگویی، خیلی عجیب است." "مجتبی واحدی" همچنین ابراز چنین ادعاهایی از سوی مقام های حکومتی را تدبیری بی نتیجه از سوی آنان دانسته و گفته " ظاهرا آقای دولت آبادی فراموش کرده که اغلب مخاطبان او در داخل و خارج از کشور، اگر مؤمن هم نباشند لااقل «آزاده» هستند و از عقل و تدبیر برخوردارند. پس او، اگرچه دنیا و آخرت خود را خراب می کند اما اظهارات او هیچ سودی برای سران مستأصل حکومت کودتایی ایران ندارد. "

موج فشارهای بین المللی

بی خبری مطلق از وضعیت رهبران نگهداری و سلامت رهبران جنبش سبز و همسرانشان نگرانی عمیقی را میان هواداران جنبش سبز ایجاد کرده است. در شبکه های اجتماعی جنبش بر این مساله اتفاق نظر وجود دارد که اعتراضها باید در تمام سطوح و با استفاده از همه روشهای مسالمت آمیز برای آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی دنبال شود. علاوه بر تلاشهای داخلی مجموعه ای از فشارهای بین المللی نیز طی چند روز گذشته علیه جمهوری اسلامی اعمال شده تا بلکه حکومت با در نظر گرفتن پیامدهای بازداشت رهبران جنبش آنها را آزاد کند. تاکنون سخنگوی کاخ سفید، رییس پارلمان اروپا و سازمان عفو بین الملل درخواست آزادی فوری چهره های ارشد مخالف حکومت ایران را مطرح کرده اند و دولت سوئد نیز با احضار سفیر ایران در استکهلم به این اقدام اعتراض کرده است. ناظران پیش بینی می کنند که در صورت ادامه یافتن روند بازداشت رهبران جنبش سبز موج فشارهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی به شکل قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کند.یکی از تحلیلگران رسانه ای در همین ارتباط به جرس می گوید" مطمئنا وضع از این که هست برای حکومت بدتر خواهد شد. از این به بعد همه سفرهای دیپلماتیک تحت الشعاع بازداشت موسوی و کروبی قرار خواهد گرفت. حتی رییس دولت هم که همیشه در مقابل رسانه های خارجی ادعا می کرد رهبران مخالف در ایران آزادند و از رسانه برخوردارند دیگر نمی تواند ادعاهای دروغ خود را به آن شکل مطرح کند"

ادعای تکراری این بار در مجلس

ظاهرا تنها روشی که مقام های حکومتی ایران برای مقابله با جنبش سبز متصور هستند استفاده از مکانیزم جعل و دروغ پردازی سیاسی و رسانه ای است. یکی از روزنامه نگاران اصلاح طلب مقیم تهران در این باره به جرس می گوید " حکومت نمی خواهند هویت جنبش مستقل اعتراضی را به رسمیت بشناسند . انها همه چیز را انکار می کنند یا چنان دست به تحریف می زنند که بتوانند روند امور را به نفع خودشان تفسیر کنند. این سیاستی است که همیشه دنبال کرده اند و حالا با اوج گیری دوباره اعتراضها، دروغ پردازی حکومتی نیز ابعاد وسیع تری نیز پیدا کرده است." از دید این روزنامه نگار نمونه بارز دروغ پردازی حکومتی اظهارات هفته گذشته وزیر اطلاعات بود که برای انکار تجمع سبزها در روز 25 بهمن شلوغی خیابان های تهران در این روز را ناشی از خرید شب عید شهروندان دانست. اظهارات وزیر اطلاعات دستمایه تمسخر دستگاه اطلاعاتی توسط شهروندان معترض قرار گرفت اما این ادعا اکنون در گزارش کمیته تحقیق مجس شورای اسلامی از تحولات 25 بهمن عینا تکرار شده است. در بخشی از این گزارش آمده است که معترضان " شلوغ ترین نقاط شهر به خصوص در ایام خرید های نوروزی ....را برای تجمع انتخاب کردند و با انداختن میخ در مسیر اتوبوس ها و از کار افتادن تعدادی از آنها منجر به توقف اتوبوس های تندرو (خط بی آر تی) شدند. پیاده شدن مسافران این اتوبوس ها و شلوغی جمعیت پیاده شده، زمینه سوء استفاده و حضور اراذل و ضد انقلاب را شکل داد تا در حدود پانزده نقطه تجمع گروه های 20-5- نفری با سر دادن شعار علیه مسئولین نظام و آتش زدن سطل های زباله و ایستگاه های اتوبوس ماهیت ضد انقلابی خود را نشان دهند. " ارایه چنین روایتی از تجمع صدها هزاری سبزها در روز 25 بهمن نشانه ای آشکار از اراده جمهوری اسلامی به چشم بستن بر واقعیت اعتراض هاست. به گفته یکی از کاربران جنبش سبز در فیس بوک " این سناریو چنان سخیف و بی ارزش است که حتی ارزش بحث کردن هم ندارد. مجلس گوش به فرمان با شعارهای مرگ بر موسوی و کروبی ثابت کرده که آلت دست نهادهای کودتایی است و حالا می توان انتظار همه کاری از آن داشت."

عاقبت دروغ ها رسوا می شود

تشکل های اصلاح طلب در بیانیه هایی از حجم دروغ گویی حکومت ابراز انزجار کرده و از مردم خواسته اند با هر روشی که می شناسند اعتراض خود را نسبت به وضع موجود ابراز کنند. جامعه محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تازه ترین بیانیه خود ضمن زیر سوال بردن منطق دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی در اتهام زنی علیه رهبران جنبش سبز آورده است" کدام تحلیلگر هوشمند سیاسی کشف کرده‌است که همه مسئولان طراز اول انقلاب، اکثر اعضای شورای انقلاب، سران دولت‌های سه دهه نخست انقلاب، یاران نزدیک بنیانگذار انقلاب و... همه خائن وطن‌فروش، خودباخته و یا فاسد بوده‌اند؟" مجمع نمایندگان اداوار مجلس شورای اسلامی نیز با اعتراض شدید نسبت به بازداشت رهبران جنبش سبز از مردم خواسته است که به هر شیوه‌ای که می‌توانند اعتراض خود را به حاکمیت نشان دهند و اجازه ندهند حکومت در تعدی به حقوق آنها و رهبران جنبش سبز و نمایندگانشان بیش از این جسارت به خرج دهد.

ناظران معتقدند که در واقع ترس از دامنه دار شدن اعتراضهای عمومی است که حکومت را به بیان ادعاهای دروغین درباره وضعیت رهبران جنبش سبز واداشته است. آنها تاکنون با تکذیب خبر بازداشت این چهره ها سعی کرده اند از متلهب تر شدن اوضاع جلوگیری کنند ولی این سیاستی نیست که بتوان در دراز مدت به آن دست بست. حکومت در نهایت ناچار به پذیرش مسوولیت خواهد بود و چنان که مشاور ارشد مهدی کروبی نیز در موضع گیری اخیر خود گفته" این گونه دروغ پردازی ها نه تنها کمکی به سردمداران دروغگوی ایران نمی کند که با رسوا کردن آنها در میان مردم، سرعت سقوط این حاکمیت را افزایش می دهد."

 

 

 

 

 

 


 

 

معاون اول قوه قضاییه: اینکه دادستان کسی را نگه دارد تا جرم آن شناخته شود صحیح نیست

Posted: 03 Mar 2011 02:15 AM PST

جــرس: در حالیکه بسیاری از بازداشت شدگان اعتراضات و همچنین فعالان سیاسی، دانشجویی و حقوق بشری، ماهها در بازداشتگاهها نگهداری می شوند و هیچ مرجعی نیز پاسخگوی آنان نیست، معاون اول قوه قضائیه با ادعای اینکه "اصل بر بیگناه بودن تمامی افراد است"، گفت "اینکه دادستان کسی را نگه دارد تا جرم آن شناخته شود صحیح نیست و دادستان باید احساس امنیت را در میان جامعه ایجاد کند تا بیگناهی در حبس نماند."


این مقام ارشدقضایی، هوشیاری در برابر وکلای دلال، حمایت از بیگناهان در حین دادرسی، دنبال کردن پرونده تا نهایی شدن، پیگیری سریع پرونده های مهم، توجه به ترویج فرهنگ مبارزه با مواد مخدر و جلوگیری از بازداشتهای غیر ضروری را به دادستانهای سراسر کشور توصیه کرد.


به گزارش مهر، سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه در همایش دادستان های عمومی و انقلاب سراسر کشور با بیان اینکه کسانی که در مسند قضاوت قرار می گیرند باید غیر از داشتن علم کافی، شناخت کاملی از حق و باطل داشته باشند، گفت: این مهم را رهبری در مورد حوادث بعد از انتخابات هم گوشزد کردند تا شناخت مردم از حق و باطل بیشتر شود.


وی با اشاره به برخی قانوندانان قانون شکن در دادگاهها گفت: عده ای از افراد در مسند وکالت با شناخت کاملی که از قانون دارند اقدام به قانون شکنی می کنند و این نوعی دلالی است. من بارها گفته ام که وکالت آری ولی دلالی هرگز. اگر وکیلی بداند امری که حق نیست آن را حق جلوه دهد درآمدش از این راه حرام است.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به قانون اخذ برائت گفت: اصل بر بیگناه بودن تمامی افراد است و اینکه دادستان کسی را نگه دارد تا جرم آن شناخته شود صحیح نیست. دادستان باید احساس امنیت را در میان جامعه ایجاد کند تا بیگناهی در حبس نماند.


رئیسی پیگیری سریع پرونده هایی که موجب تشویش اذهان عمومی می شود را لازم و ضروری دانست و افزود: دادگاه تنها یک مرحله از پیگیری پرونده است و دادستان باید تا انتهای پرونده، پرونده را دنبال کند.
وی افزود: برخی از پرونده ها موجب تشویش اذهان عمومی می شود و افکار عمومی را درگیر می کند که باید دادستان به سرعت به آن رسیدگی کند.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به قاطعیت دستگاه قضا در پیگیری پرونده های مواد مخدر گفت: هر چند که آمارها نشان می دهد که دستگاه قضایی در این راه قاطع است ولی در کنار کارهای امنیتی اطلاعاتی، انتظامی و قضایی باید بخش های دیگر هم فعال شوند که می توان به فرهنگ سازی برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه اشاره کرد.


رئیسی با اشاره به بالا بودن آمار بازداشتی ها در کشور گفت: باید دادستان ها به دنبال کاهش آمار بازداشتی ها باشند به عنوان مثال اگر لازم نیست یک شخص بازداشت شود چرا حکم بازداشت او را صادر می کنند؟ اگر لازم است سه یا چهار ساعت شخص را نگه دارند تا موضوع حل شود اما نگذارند شخص ظهر پنجشنبه تا روز شنبه را در بازداشت بماند.


وی افزود: دستور العملی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد تا هیئت های ویژه ای در هر استان تشکیل شده و با حضور اطلاعات ارزشیابی قضات، دادستان ها و دادگستری ها وضعیت زندانیانی که چهار ماه از بازداشتشان می گذرد ولی هنوز پرونده آنها مشخص نیست و زندانیانی که انتظار دادگاه را می کشند و همچنین زندانیانی که جرمشان متناسب با حکمشان نیست به سرعت مشخص شود.


معاون اول قوه قضائیه با اشاره به یک روایت گفت: روایت داریم که قاضی باید تمامی اسامی زندانیانش را در جلوی چشمش داشته باشد تا هر 24 ساعت یک بار وضعیت آنها را رسیدگی کند. من به دادستانها توصیه می کنم که بدون اطمینان به هیچکس به سرعت وضعیت پرونده افراد زندانی را بررسی کنند تا خدایی ناکرده کسی حتی یک ساعت بیشتر زندانی نشود.


وی گفت: متاسفانه برخی به دلیل بالا رفتن صدای متهم و یا برای اینکه روی او را کم کنند وی را بازداشت می کنند که این صحیح نیست. من به دادستانها توصیه می کنم که در آخر هر هفته وضعیت بازداشتی های خود را کنترل کنند

 

سخنگوی جامعه روحانیت از آمادگی مهدوی کنی برای کاندیداتوری ریاست خبرگان خبر داد

Posted: 03 Mar 2011 02:13 AM PST

جرس: سرانجام پس از ماهها بحث و گفت و گو، آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه‌ روحانیت مبارز شب گذشته در جلسه این تشکل اعلام کرد که نامزد انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان می​شود.


 احمد سالک سخنگوی جامعه‌ روحانیت مبارز به ایسنا گفت: در ابتدای جلسه اخبار روز و مسائل داخلی و خارجی به خصوص مسائل خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس اعضاء به بحث در مورد جایگاه مجلس خبرگان رهبری پرداختند.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در ارتباط با حضور آیت‌الله مهدوی کنی در انتخابات هیات رئیس مجلس خبرگان رهبری و درخواست از وی جهت حضور در این انتخابات گفت: به دنبال این درخواست‌ها و تقاضاهای مکرر و با توجه به سابقه‌ آیت‌الله مهدوی کنی و درخواست اعضای جامعه روحانیت مبارز جهت حضور ایشان در انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان، ایشان در پاسخ به این درخواست گفتند که می‌آیم.

وی افزود: آیت‌الله مهدوی کنی در این ارتباط به وظیفه‌ شرعی و اعتقادی خود عمل کردند و ایشان همواره بر اساس تکلیف عمل کرده‌اند و هر کجا نیاز بوده حضور داشته است.

این در حالی  است که پیش از این مهدوی کنی از پذیرش کاندیداتوری ریاست مجلس خبرگان خودداری کرده بود.  

طی روزهای اخیر در سایتهای نزدیک به حکومت اخبار کذبی در خصوص کناره گیری هاشمی از کاندیداتوری ریاست خبرگان منتشر شده بود. در همین حال دفتر آیت الله هاشمی با تکذیب این خبر بر عزم جدی وی برای شرکت در انتخابات ریاست خبرگان خبر داده بود.