جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


استاد ایرج افشار، ایرانشناس و محقق برجسته کشور درگذشت

Posted: 09 Mar 2011 06:59 AM PST

جــرس: ایرج افشار، ایرانشناس، پژوهشگر و مترجم حدود ۳۰۰ عنوان کتاب، پس از طی یک دوره بیماری بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱٨ اسفند ماه، در بیمارستان جم تهران درگذشت.

 

به گزارش مهر، ایرج افشار پژوهشگر برجسته حوزه ایرانشناسی و مولف و مصحح آثار متعدد در این زمینه از پنجشنبه هفته گذشته و به دلیل نوعی بیماری خونی که به قلب و ریه او آسیب وارده کرده بود، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان جم تهران منتقل و در آنجا بستری شد.


در شش روز گذشته حال او رو به بهبود بود اما از صبح امروز وضعیت جسمی او وخیم شد و تنفس او با دستگاه هم غیرممکن شد.


ایرج افشار محقق، ایران‌شناس و کتاب‌شناس در تاریخ ۱۶ مهر ۱٣٠۴ در تهران متولد شد. او فرزند دکتر محمود افشار بنیادگذار موقوفات محمود افشار یزدی و یکی از استادان مدرسهٔ دارالفنون است. اسکندرنامه، پرونده صالح، گاهشماری در ایران قدیم، ریاض‌الفردوس و جستارها درباره نسخه خطی از جمله نزدیک به سیصد عنوان کتاب منتشرشده‌ او در زمینه‌های تصحیح، تألیف و ترجمه هستند.


وی در سال ۱٣۱٢ آموزش دبستانی را در دبستان زرتشتیان آغاز کرد و پس از آن در مدرسه شاهپور تجریش و در دبیرستان فیروز بهرام تحصیلات متوسطه را پی‌گرفت و در سال ۱٣٢۴ وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و در سال ۱٣٢٨ تحصیلات خود را به پایان برد.


وی زبان انگلیسی و فرانسه را خوب می‌دانست و ده سال کتابدار دانشکده حقوق بود و سپس رئیس کتابخانه دانش‌سرای عالی شد. یک سال نیز ریاست کتابخانه ملی را بر عهده داشت و چهار سال هم رئیس اداره کل انتشارات دانشگاه بود.

افشار مدتی به عنوان کتابدار وارد کتابخانه دانشکده حقوق دانشگاه تهران شد و با کسب تجربیات این دوره مدتی ریاست کتابخانه ملی را به عهده گرفت.


گفتنی است سردبیری مجله «سخن» به صاحب امتیازی پرویز ناتل خانلری، مدیریت مجله کتاب های ماه (که با همکاری موسسه انتشاراتی فرانکلین منتشر می شد)، سردبیری مجله راهنمای کتاب (به صاحب امتیازی احسان یارشاطر) از جمله فعالیت های او در حوزه مطبوعات پیش از انقلاب ۵٧ بوده است.


مرحوم افشار قرار بود در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ (مهر ماه سال آینده) در رشته تاریخ از دانشگاه اسکاتلند دکترای افتخاری دریافت کند.


لازم به یادآوری است «یادداشت‌های محمدعلی فروغی»، آخرین کتاب منتشر‌شده از اوست و آخرین یادداشت او با عنوان تازه‌های ایران‌شناسی در زمینه‌ فرهنگ، تاریخ و ادبیات، در تازه ترین شماره مجله بخارا منتشر شده است.

چرا جنبش مصر فراگیر شد وانقلاب ایران نشد

Posted: 09 Mar 2011 05:48 AM PST

محمد برقعی
انقلاب اسلامی نشان داد نه تنها راه حلی برای مشکل بشریت در جمع مدرنیته با معنویت ندارد در مقایسه با کشورهای سکولار و حتی مخالف دین هم مردود است.


بخش دوم


چرا انقلاب ایران اسلامی شد


سه بخش این نوشتار تلاشی است برای یافتن پاسخی به این سوال که، چرا انقلاب ایران، به عنوان حداقل یکی از سه انقلاب بزرگ تاریخ و مسلما مردمی ترین انقلاب جهان ، دنباله روی نیافت . وچرا" جنبش سبز" با تمام خبر سازی و نو بودن و دموکراسی خواهیش موجی را در منطقه  ایجاد نکرد. در بخش اول گفته شد که تحولات همیشه نخست در حوزه های تمدنی است که فراگیر می شوند ، اما ایران در دو تلاش حکومتی در حوزه تمدنی خود منزوی و تنها شده است :یکی شیعه را هویت مذهبی و ملی ما کردن توسط صفویه و یکی ایران باستان را شاخصه هویت ما کردن توسط حکومت پهلوی . و چون این هردو برای مقاصد سیاسی توسط حکومت ها ایجاد شدند لذا همراه با طرد همسایگان و جدایی برتری طلبانه از آنها ،به کمک تبلیغات وسیع حکومتی بودند.


این بخش نشان میدهد که چگونه انقلاب ایران هم از نظر دیگر مسلمانان قابل قبول و الگو برداری نیست، وهم به دلیل آن که نتوانست ادعا وپیام خو را اجرا کند در منظر جهانیان شکست خورد.


انقلاب ایران در همان دوران شکوفائیش به حکومت روحانیون، زیر عنوان " ولایت فقیه " تبدیل شد. این نظر چنان در جهان اسلام غریب و ناشناخته است که بیش از 85 در صد مسلمین که سنی هستند ،و انواع شیعیان ،چون زیدی ها در یمن و اسماعیلیه، حتی تصوری از آن ندارند .آنان از حکومت پاپ ها بیشتر شنیده اند تا این مفهوم ویژه شیعه دوازده امامی . لذا نظریه عجیب و ناشناخته ولایت فقیه حتی به آن اندازه توجه آنان را به خود جلب نکرد که در رد واثباتش قلمی بزنند.


در میان شیعیان دوازده امامی نیز این نظریه نا آشنا یا مردود بود . در زمان انقلاب از چهار مرجع اصلی در قم سه مرجع با آن مخالف بودند وو تنها آیت الله گلپایگانی در درسش گفت که ولایت فقیه مورد قبول است اما فقط برای کفالت یتیمان ومهجورین و به طور کلی افراد بی سر پرست. امری که همه جا دولتها بر عهده میگیرند و به طور سنتی هم آن را در عهده حاکمان شرع می گذاشتند . اما چون این نظر ، رضایت روحانیون به دنبال حکومت را بر آورده نمی کرد لذا طلبه های طرفدار آیت الله خمینی به او و مجلس درسش حمله ها کردند . از آن بدترسرکوب سخت و فاجعه بار آیت الله شریعتمداری ، که بر روال سنتی حوزه مخالف حکومت روحانیون بود،سبب شد که دیگر مراجع و نامداران حوزه متوجه عواقب سخت و وحشتناک مخالفت خود بشوند .لذا تقریبا همه آنان از جمله ایت الله سید کاظم مرعشی، آیت الله صادق روحانی، ، علامه طبا طبایی زبان در کام کشیده و گوشه عزلت بر گزیدند.که " در کف شیر نر خونخواره ای غیر تسلیم و رضا کو چاره ای " حوزه علمیه نجف چون کمتر در معرض تهدید بود در بیان مخالفت خود با ولایت فقیه آقای خمینی هم بی پرواتر بود و آیت الله العظمی خویی آشکارا آن را رد میکرد. از همین روی شاگرد و جانشین او، آیت الله سیستانی ، پس از سقوط صدام و با وجود قدرت وسیعش بارها به روشنی گفته است که به دنبال حکومت ولایت فقیه نیست و نهاد دین از نهاد حکومت باید جدا باشد ،همان سنت دیرینه و جا افتاده علمای شیعه.


اگر روحانیون ،آن هم روحانیون شیعه دوازده امامی ، نظریه ولایت فقیه را اندکی می شناختند نظریه " ولایت مطلقه فقیه" دیگر چنان عجیب و من در آوردی وابداع شخصی آقای خمینی بود که حتی نزدیکترین یارانش هم از آن اطلاعی نداشند، تا جایی که در پاسخ سخنرانی توضیحی آیت الله سید علی خامنه ای در این مورد در خطبه نماز جمعه، آیت اله خمینی بلافاصله یک سخنرانی کرد و با لحن تندی گفت که ایشان درس های من و این نظریه را نفهمیده اند. (1 )


بی جهت نبود که در فاصله چندسال نخست نهضت آزادی کتابی انتشار داد و این نظریه را غیر اسلامی و خلاف آموزش های قرآنی  ومخالف منافع ملی اعلام کرد. و پس از آن هم چندین کتاب معتبر توسط علمای دینی چون آیت الله حائری و آیت الله محسن کدیور در رد این نظریه از دیدگاه فقهی نوشته شد .و متدینین دیگرهم، طی ده ها مقاله، نشان دادند که این نظریه از سوی همه مراجع و علمای نامدار گذشته شیعه نیز مردود بوده است .


جالب تر آنکه این نظریه در کشوری حاکم شد که مردمش کمتر از هر کشور اسلامی دیگری پای بند شریعت هستند و در اعتقادات دینی خود سر سختی دارند.نکته ای که در مقالات دیگرم از جمله " انقلاب اسلامی در نا مسلمان ترین کشور اسلامی " و " آیا فرهنگ ایران دینی است؟ " با ذکر شواهد به آن پرداخته ام .(2)


همین نا هم خوانی ها سبب شده که در توجیه ا سلامی شدن انقلاب ایران و قدرت یابی روحانیت دلایلی ارائه شده، که یاناقص هستندویا از سر عدم شناخت . در ذیل به چند تمونه شناخته شده این دلایل اشاره میکنم.


• توطئه دولت های غربی :آنهم بیشتر از طریق رادیو بی بی سی. معتقدین به این نظریه دایی جان ناپلئونی نمی توانند بگویند اگر هم کنفرانس گوادلوپ و بی بی سی درست باشد، این همه فلاسفه ومتفکر مستقل ،چون فوکو،هابرماس و نویسنده ایرانی و غیر ایرانی همه جیره خوار یا فریب خورده اند. وچگونه است که کمتر کتاب درسی دانشگاهی در جهان هست که بخشی به انقلاب ایران ،به عنوان انقلابی متفاوت و مردمی، اختصاص داده نشده باشد.


• به دلیل استبداد شاه : چون تنها مذهبیون که امکان فعالیت داشتند ناگزیر چنین شد. این نظر به ظاهر معقول به این نکته توجه ندارد که این یک ویژگی ایران نبوده و در جهان ودر طول تاریخ سابقه وسیعی دارد: از کشورهای اسلامی ، آمریکای لاتین، شوروی سابق و حتی برمه بودایی ، ولی هیچ یک ،بویژه از قرن گذشته ،خواستار بر قراری حکومت دینی نشده اند.


• ایرانیان ملت دین خویی هستند. بگذرم که این سخن از پایه بی اسا س است . اما بر فرض درستی آن آیا این ملت در زمان انقلاب مشروطه کمتر دینی بوده؟. آیا در آن زمان آیت الله های طباطبایی و بهبهانی از رهبران اصلی آن نبودند؟ . و چگونه است که در همان انقلاب با برداشت از فتوای مراجع بزرگ نجف روحانی نامدار، شیخ فضل الله نوری ، را اعدام کردند و چرا ایت الله نائینی کتاب تنبیه الامه وتنزیه المله(3) را نوشت تا هشدار دهد که استبداد دینی خطرنا کترین استبداد هااست و استاد او ،آیت الله العظمی آخوند محمد کاظم خراسانی،جزوه ای مفصلی در پاسخ آیت الله نائینی نوشت که چرا به هیچ عنوان و برای هیچ مصلحتی حکومت آینده ایران نباید لقب اسلامی بگیرد.


به این ترتیب دو باره این سوال مطرح است که چگونه نظریه ای چنین بی اساس و بی ریشه در جامعه ای که چندان هم مذهبی نیست موفق شد. البته کسانی که نحوه ایجاد نظریات اجتماعی و سیاسی و به ویژه ادیان و فرقه های دینی را دنبال می کنند از این بابت شگفت نخواهند کرد. زیرا دهها نمونه آن را سراغ دارند ازجمله" Nation of Islam "در آمریکا و موفقیت وسیعش در میان سیاهان آمریکی، بهائیت در ایران ، واحمدیه در پاکستان واندونزی و ایجاد حکومت سوسیالیستی در کشورهایی که مارکس و انگلس تصورش را هم نمیکردند.


جو زمان : در چند سال پیش از انقلاب ایران جهان گرایشی وسیع به سوی دین کرده بود- پدیده ای که تقریبا هیچ یک از جامعه شناسان پیش بینیش را نکرده بودند. زیرا فرض همگان بر آن بود که هر چه جوامع صنعتی تر ، علم تواناتر و آگاهی مردم بیشتر شود گرایش مردم به جهان های ناشناخته و تصوری کمتر میشود و اعتقادات دینی آنان ضعیف تر میشود. اما روندی که از نیمه دوم قرن بیستم کم کم در جهان ظاهر شد ،واز دهه هفتاد میلادی اوج گرفت ،همه این فرضیات را بی اساس کرد. در چرایی آن ،نظرات گوناگونی مطرح شده ولی حد اقل یک نظر مقبولیت عام یافته است. آنکه:


مدرنیته جوشیده از نظام سرمایه داری دستآوردهای بزرگی برای بشریت داشت. از حکومت قانون، برابری شهروندان، تکثر گرایی، آزادی بیان، مردمسالاری و غیره اما دو کمبود یا عارضه اساسی داشت .یکی که از اواخر قرن نوزدهم بارز شد و مکاتب فکری بسیاری برای درمان آن پا گرفتند، و ان عارضه سودجویی مهار نشده و بهره کشی اقتصادی فرادستان از فرودستان بود .واز میان این چاره جویی ها مکتب مارکسیست شناخته ترین آنها است. انقلاب روسیه ودیگر انقلابات سوسیالیستی در همین جو پیروز شدند. و در خود نظام سرمایه داری نیز در همین رابطه گوش به مکتب اقتصادی کینزی سپرد و در درون خود اصلاحات بسیاری کرد.


عارضه دوم که در نیمه دوم قرن بیستم شناختش فراگیر شد "کمبود معنویت" بود .نیازی که مزایای مادی پاسخگوی به آن نبود.معنویتی که بشر در طی هزاران سال از باورهای دینی گرفته بود. برفراز آن، آن باورها و وصل به مطلق در دگرگونی های ناگزیر و تحولات اجتماعی پناهگاه و مامنی برای انسان ها شده بود- امری که در دنیای صنعتی، با تحولات سریعی که در همه ابعاد زندگی ایجاد میکرد، صدها برابر بیشتر از زمان تسلط سنت نیازش حس میشد.زیرا تحولات مادی سریع شده بود اما فرهنگ انسان ها به آن سرعت نمی توانست تغییر کند لذا نیاز به آن فضای ثابت و دست اویزی محکم و تغییر نا پذیر محسوس تر بود. از این روی همگان به دنبال اندیشه ای بودند که ضمن حفظ تمام مزایای مدرنیته معنویت را هم بدهد ،و ضمن حفظ این ساختمان آن را گرم و فرح بخش کند.


در کشورهای پیشزفته صنعتی کالای عرفان شرقی در کنار راز ونیازهای دین آشنا یشان خریدارن بسیار یافت وروزی نبود که یکی از مکاتب هندی،چینی،ژاپنی وعرفان اسلامی سر بر نیاورد تا مذهب سنتی، اما کم هیجان جامعه را، دل پسندتر کند. در جهان سوم دین علاوه بر اینها مدعی نجات مردم از دست ستمکاران و استثمارگران هم شد. باز تاب سیاسی آن را در حضوریک مسیحی بسیار مومن ،چون کارتر در کاخ سفید، و بعد هم قدرت روز افزون کلیساها از جمله Christian Coalition ائتلاف مسیحیان در تعیین مقامات سیاسی و برنامه های آنان شدند.در آمریکای لاتین الهیات رهایی بخش سخت گسترش یافته بود تا جایی که پاپ جان پل دوم را تایید کرد .مکتبی که دراثر مبارزاتش در کنار ساندنیستها، پس از پیروزی انقلابشان در نیکاراگوئه وبرقراری دولت سوسیالیستی پیرو مکتب مارکس ،پنج تن از وزرای آن از کشیشان شدند.در مصر انور سادات ودر پاکستان ضیا ء الحق با ادعای دینداری حاکم شدند. در آسیای دور راهبان بودایی از دیرها بیرون آمده ودر سیاست فعال شدند . در مالزی واندونزی وترکیه احزاب اسلامی قوت گرفتند.


در چنین جو مساعدی پیر مردی روحانی به صحنه آمد،که حتی در مصاحبه ها هم در خود بود و به مخاطب نمی نگریست، وعرفا و مردان خدا و وارستگان رویایی را در خیال می آورد. ساده می زیست ومهربانانه سخن می گفت. خشونت را نفی میکرد. حتی می گفت که بر سر لوله تفنگ سربازان گل بگذارند. گاندی دیگری را به تصور میکشید. با آنکه سخت دیندار و وارسته بود اما از حکومت مردم می گفت. و با همه نقدش از غرب بدنبال ستیز و جنگ با آن نبود. ناقد ومعترض قدرتمداران جهانی و بومی بود، اما از نفرت و انتقام نمی گفت. در یک کلام همه ان ایده آل ها را نمایندگی می کرد. در پاسخ خبرنگاران می گفت جمهوری اسلامی که ما می خواهیم همین حکومت مردم سالارانه مورد قبول است ،منهای سود جویی واستثمار و بی بند وباری اخلاقی . او در تجربه اش به عنوان یک رهبر دینی به خوبی می دانست که در سیاست ودر رابطه با مردم تصویر مهمتر از حقیقت است .بهمین سبب ،بنا بر گفته مهدس عزت الله سحابی، یاران نزدیک ودرس خوانده غرب او می گفتند " حکومت اسلامی "،و این شخص آقای خمینی بود که گفت بگویید " جمهوری اسلامی"(4). به یاد دارم وقتی جمعی از زنان با چادر و چاقچور به نوفل لو شاتو آمدند ایشان گفت همان روسری و لباس مناسب کافیست، وما تکبیر گفتیم.

 

شکست انقلاب


هر انقلابی پیامی دارد واگر قادر به انجام آن پیا م نشود شکست خورده است ،حتی اگر در زمینه های دیگری موفق باشد. پیام ورسالت انقلاب ایران جمع معنویت و مدرنیته بود. و از آنجا که این خواسته و مشکل جهانی بود، لذا به انقلاب ایران ،که مدعی پاسخگویی به آن بود، مشتاقانه توجه کردند برای شناخت آن مشتاقان از سراسر جهان راهی ایران شدند ورسانه ها در موردش بسیار گفتند و اهل قلم هزاران هزار صفحه در شرحش نوشتند. اما دیری نگذشت که معلوم شد انقلاب ایران پاسخی برای این مشکل ندارد.


بگذارید فرض کنیم تمام آنچه که حکومت ایران مدعی است که انجام داده راست است وتا معلوم شود حتی در آن صورت هم شکست خورده است.


• توسعه اقتصادی: آنچه که دولت آقای احمدی نژاد با بوق وکرنا هر روز اعلام میکند. اگر هم چنین باشد حکومت های چین، برزیل ، هند ، چهار ببر آسیایی ، کره جنوبی ودر همسایگی ما ترکیه همه در این زمینه موفقتر بوده اند، بی آنکه از راه معنویت و دین به این رشد بسیار دست یافته باشند.


• ایستادگی در برابر ابر قدرت ها : و مقابله با امپریا لیست غرب به سرکردگی آمریکا و هم پالکیش اسراییل. در این راه کوبا اسطوره است ،و ونزوئلا تندتر از ایران هیاهو می کند، چین وشوروی هم بسیار پیشتر و پر توان تر این بیرق را بر دوش داشته اند. اما فاجعه در اینجا است که حال حکومت ایران به شکست خود در این زمینه اعتراف میکند. اشکارا میگوید که عموم سران انقلاب دست نشاندگان آمریکا واسراییل بوده اند . حتی اشغال سفارت آمریکا ، که امام انقلاب دومش خواند نقشه خود آمریکاییان بوده که توسط مهره نفوذیش آیت الله موسوی خویینی هااجرا شده. بالاتر از آن روسای جمهور و نخست وزیر و رییس مجلس خبرگان ومجمع تشخیص مصلحت وبسی بیشتر ازمقامات ارشد حکومت مزدوران آمریکا واسراییل بوده اند که پس از نزدیک به سی سال تازه در جریان فتنه دست بعضی از آنان رو شده است . و این به آن معنا است که یا خودآقای خمینی هم یکی از آنان بوده، و یا رهبر ساده لوح وبی خبری بوده که نا دانسته آلت دست آمریکا شده بوده،واین ایادی آمریکا بودند که سیاست های اورا تعیین میکردند . و لذا منطقا می توان نتیجه گرفت که عزل دولت موقت و آقای بنی صدر و ایت الله منتظری و دیگر سیاست های به ظاهر ضد آمریکایی در حقیقت همه به فرموده اآمریکا و اسراییل بوده است . بدین ترتیب آنچه سلطنت طلبان سالها است میگویند، وتمام انقلاب را برنامه از پیش ساخته شده غرب میدانند، حقیقت دارد.


• خود کفایی به ویژه در زمینه نظامی : که این سالها با بوق و کرنا دولت آقای احمدی نژاد شب وروز در موردش با غرور میگوید.در این مورد هم شوروی کباده دار بود وچین هم ابر قدرتی شده است وایران هنوز سالها باید بدود که شاید به پای برزیل و هند و یا ترکیه برسد.


• رسیدگی به فرودستان: و ارائه انواع خدمات اجتماعی به اقشار ضعیف جامعه. در این مواردهم ویتنام، کوبا ی بی دین ویا سنگاپور، کاستاریکا الگوهای بسیار موفق تری در جهان سوم هستند تا ایران، که هم ثروت طبیعی کمتری داشته اند وهم دست آوردهای بسیار بیشتری.


به هریک از این موارد و ادعاهای دیگر ایران که بپردازیم می بینیم ایران هیچ دست آورد و موفقیت ویژه ای نداشته که دیگرکشورهای جهان سوم ّ، به عنوان یک الگو به آن توجه کنند، و بر آن شوند که حضور دین در دولت باعث رشد وترقی ای میشود که بدون آن بهتر و آسان تر به آنها نمی توان رسید. اگر ایران به این دلایل سرمشقی برای کشورهای در حال توسعه نیست ،برای کشورهای توسعه یافته اصلا مطرح نیست. زیرا آنها در این موارد هیچ گاه به دنبال الگو برداری از یک کشور ضعیف و در راه رشد نبوده اند .

 

معنویت پیام انقلاب


حال بپردازیم به رسالت وپیام انقلاب ایران ، واین که جمهوری اسلای ایران تا چه حد در زمینه رسیدن به پیام خود موفق بوده است. در این زمینه ایران نه تنها دستاوردی نداشته، بلکه چنان کارنامه منفی و مردودی دارد که حتی خود ایرانیان هم به این نتیجه رسیده اند که حضور دین در حکومت لطمات سنگینی به اخلاق جامعه میزند . در عملکرد خارج از کشورش هیچ حکومتی در دنیا چنین وقیحانه مخالفین خود را ترور نکرده است. شوروی آن هم در دوره دیکتاتورترین رهبر خوداستالین، تنها یک مخالف خود ، تروتسکی، را ترور کرد . ولی ایران در این زمینه به رکوردی رسید که در تاریخ جهان بی همتا است. از کشتن مخالفین به نامش چون شاپور بختیار ،قاسملو،شهرام پهلوی ، کاظم رجوی، تا هنرپیشه ای که وزنه ای در سیاست نبود چون فریدون فرخزاد. دامنه این ترورهای خارجی آن چنان زیاد است که حتی ازدولت اسراییل ،که در این زمینه در جهان نمونه بود، به مراتب جلوتر افتاده است.کارنامه حکومت دینی مدعی اخلاق و معنویت چنان سیاه است که آقای خاتمی گفت وضع ایران پس از تروردر کافه میکونوس و حکم دادگاه در محکومیت سران دولت ایران، چنان بد شده بود که تند رو های حکومت ناگزیر به رییس جمهور شدن من رضایت دادند. هم چنین از نظرتعداد مقاماتی که حکم تعقیب و دستگیری تعقیب بین المللی برای آنان صادر شده ،ایران با فاصله بسیاردر ردیف اول قرار دارد.


در مورد ترور شخصیت های سیاسی مخالف در درون کشور وضع چنان اسف بار است که پرونده قتل های زنجیره ای سالها یکی از مهمترین موضوعات ، در درون دولت اصلاحات بود. نکته مورد توجه در همه این ترورها چه در داخل و چه در خارج نه تنها کشتار بلکه درجه بی رحمی و خشونت است. از تکه تکه کردن پروانه وداریوش وفروهر تا بریدن سر فریدون فرخزاد و یا بریدن زبان و گوش ذبیحی خواننده مذهبی زمان شاه در رادیو .


در موارد اخلاقی شاید کمتر کشوری این همه بد نام باشد. بارها چنان رسوایی هایی شده که یک نمونه آن در بیشتر کشورهای جهان منجر به استعفای کابینه میشود ،اما در حکومت دینی ایران آب از آب تکان نمی خورد. ازجمله بارها معلوم میشود که مدارک تحصیلی وزیری سراپا تقلبی است ولی در مجلس اسلامی رای اعتماد می آورد . جالب آنکه حتی وقتی افتضاح آن چنان بالا می گیرد که مجلس رسما بهمین دلیل وزیری را از کار بر کنار میکند، داد رییس جمهور به اعتراض بلند می شود که مگر او چه کرده است ،فقط چند دروغ گفته که همه می گویند،ولی توجه نمی شود که چون فرد لایقی بوده نباید مواخذه شود . حتی زمانی که فاش می شودکه برای جلوگیری از برکناری این وزیر، دولت آقای احمدی نژاد رسما به تعدادی از نمایندگان مجلس اسلامی رشوه نقدی داده است باز هم هیچ کسی از این بابت تنبیه نمی شود. که یعنی مگر چه شده، رشوه دادن که دیگر گناه خاصی نیست . بی جهت نیست که وقتی ماجرای فساد مالی معاون اول رئیس جمهوراقای رحیمی بالا می گیرد، به توصیه رهبر جمهوری اسلامی و مدعی جانشینی امام زمان پرونده مسکوت گذاشته میشود. داستان جرایم جنسی چنا ن فراگیر است که هر روزه در داستان تازه ای از ان می شنویم از نماینده امامی که فاحشه خانه دارد و فرمانده انتظامی ای که زنان را برهنه میکرده در جلویش به سجده بروند تا تجاوزات در زندان ها.


بی جهت نیست که نقل هر مجلسی بحث در مورد سقوط اخلاقی شدید جامعه است .از رواج دروغگویی ، تقلب، دزدی،فریب ، خیانت به نزدیک ترین کسان ، بی اعتمادی حتی به اعضا خانواده . رواج اعتیاد و انحراف جنسی وفحشا ،فرو ریختن نظام خانواده ها ، افزایش وحشتناک طلاق بر مبنای آمار و گفته های مقامات حکومت. این نگرانی و هراس به درجه ای رسیده که همه حسرت زمان شاه را می خورند ،وباور عمومی بر آن است که جامعه در آن زمان به مراتب اخلاقی تر بود. زیرا در زمان شاه در مقابل دور بین ها فحش ناموسی نمی دادند، و باهیچ مخالف سیاسی کاری را نمیکردند که درمورد خانم فائزه رفسنجانی _ بنا بر خود گزارشات دولتی –کردند . ویا هیچگاه ارذل واوباش شب در خانه یک مخالف دولت اجتماع نمی کردند و با بلند گو فحش ناموسی به او و خانواد ه اش نمیدادند، آن هم نه در تاریکی و ناشناخته بلکه در برابر دوربین و بسینه سپرو حضور نیروهای انتظامی.


در زمان شاه و موارد خاصی که حکومت از لات ها و چاقو کشانی چون شعبان بی مخ و رمضان یخی استفاده می کرد آنان با تمام لاتیشان مراعات اخلاق را می کردند و در ملا عام فحش ناموسی نمی دادند. در حالی که در نظام دینی و مدعی اخلاق و معنویت جمهوری اسلامی لباس شخصی ها حتی همین اندازه هم مراعات اخلاق را نمی کنند . ویدئوی آنان را نگاه می کنیم ،باور نمی توان کرد که جمع وسیعی با بلند گو فحش های چنین رکیکی را بدهند و ملاحظه همسایگان مثلا آ قای کروبی را نکنند . لذا وقتی انسان صادقانه و در خلوت خود به این بی شرمی ها می اندیشد به کل فرهنگ این مملکت بد بین می شود . واز خود می پرسد که چه گونه است که در بی رحم ترین وخشن ترین انقلابات جهان ،که تقریبا تمامشان هم ضد دین بودند، این امر سابقه نداشته است .و تنها در این دولت دینی مدعی رابطه مستقیم با امام زمان است که تجاوز به عنوان یک سیاست دولتی به اجرا گذاشته میشود. البته گفتنی است که در یک حکومت دینی دیگر، وبه حکم یک رهبر اسلامی دیگر هم چنین شده، وآن به دستور معاویه در سرکوب شهر مدینه بوده است .


کوتاه کلام آنکه انقلاب اسلامی ایران در عمل نشان داد که نه تنها راه حلی برای مشکل بشریت در مورد چگونگی جمع مدرنیته با معنویت و اخلاق ندارد، بلکه در این زمینه در مقایسه با کشورهای سکولار و حتی مخالف دین هم مردود است. این کارنامه چنان سیاه است که بجای جذب مردم به اسلام ، دسته دسته ایرانیان به مسیحیت و بهاییت و یا مکاتب روحانی هندی، چینی ، و ژاپنی روی آورده اند.و به قول مهندس بازرگان ، این نماد واقعی سیاست اخلاق مدار،"یخرجون من دین الله افواجا".


بهترین نشان این سقوط وناکامی پیام انقلاب آن است که نظامی که مدعی بودکه می خواهد اسلام را بر جهان حاکم کند و رهبرش ، به تقلید از حضرت محمد، به رهبر شوروی نامه نوشت و اورا به اسلام دعوت کرد ،حال برای جلب مردم کشور خودش دم از کوروش و داریوش وایران باستان می زند.

 

 جنبش سبز


آن گونه که آمد انقلابی که توجه جهان را جلب کرده بود، وامیدی برای کشورهای اسلامی شده بود اندک اندک به چنان سطحی سقوط کرده که برای مطرح ماندن به فحش و شعار خلاصه شده است، سیاستی که در بهترین وجه ممکنش وسیله ای است برای ابراز خشم فرو خورده مردم آزرده از ستم اسراییل. نمادی که هر مدتی در چهره ای تجلی میکند و بعد هم فراموش می شود، از عرفات وناصر تا بن لادن و عیدی امین و قذافی .


تلخ است پذیرفتن این واقعیت که همین توجه ابزاری به ایران ،به جای آموختن و الهام از آن، سبب شده که جنبش سبز با تمام اهمیت و ستیز بنیادیش با ارتجاع و فریب در منطقه بسیار کم مورد توجه قرار گیرد ، وبیشتر به آن به عنوان یک دعوای داخلی بر سر قدرت نگریسته شود، تا یک درگیری عقیدتی بر سر آرمان های اصیل انقلاب و پیام رهایی بخش آن . توجهی که به آن شد بیشتر در کشورهای غربی ودر مجامع لیبرال ها و مراسم نمایشی بود تا فهم پیام آن ، که بهر حال استبداد وارتجاع مشکل این کشورها نبود. وتمام بازده مبارزات جنبش در غرب صدور چند اعلامیه محکومیت بود،که هم تکرار همان اعلامیه های پیشین بود و دول غربی خود مشتاق آن بودند حتی ... جنبش سبز.واگر فایده ای برای بخش مردمی داشت تعداد زیادی جوایز هنری و حقوق بشری بود ،که اثر چندانی هم در سیاست عملی ندارد ، آن هم در رابطه با نظامی که محکومیت در غرب را نشان حقانیت خود کرده است .


از سویی مردم کوچه وبازار منطقه که هم از فحاشی ها و رجز خوانی های آقای احمدی نژاد لذت می برند، و هم در اثر منزوی بودن ایران در منطقه فهم چندانی از جنبش سبز ندارند ، آن را ابزاری می بینند که دانسته یا ندانسته در دست غرب و اسراییل است. چوب این همسایه گریزی را بیش از همه اپوزیسیون می خورد،زیرا میدان برای تبلیغات در این کشورها یک سره در دست اوست واگراپوزیسیون گوش شنوایی پیدا می کند در غرب است که همانگونه که آمد کار آیی چندانی ندارد. یک تظاهرات چند هزار بلکه چند صد نفره در افغانستان ، ترکیه یا یکی از کشورهای عربی به حمایت از جنبش سبز بیش از صد ها تظاهرات واعلامیه در غرب نظام را نگران می کند.


. کشورهای غربی هم جنبش سبز را شاهدی نشان داده اند بر حقانیت یا برترین بودن تمدن غرب ،و نشانی دیگری از شکست یک مدعی دیگر در نقد و نفی تمدن برتر غرب .تلاش بیهوده دیگری از یک تفکر و ایدئولو ژِی غرب ستیز، تا باز هم معلوم شودکه تنها راه نجات بشر تلاش در همرنگی با غرب و پذیرش سروری آن است.


بخش سوم به نقش رهبری درجلوگیری از فراگیر شدن انقلاب ایران می پردازد.
--------------------------------------------------------------------------------------------

پا نوشت ها
1-آقای خمینی در پاسخ به سخنرانی آقای خامنه ای در 66/10/16 فتواییه به این شرح صادر کرد " شما گفته اید"حکومت در چهار چوب احکام الهی دارای اختیارات است" این به کلی بر خلاف گفته های این جانب است...حکومت می تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است....یک جانبه لغو کند" نقل از "ولایت مطلقه فقیه" و انتشارات نهضت آزادی ایران صفحه 22
2- برای دیدن این مقالات به این سایت مراجعه شود mborghei.com
3- این کتاب با مقدمه ای مفصل توسط آیت الله طالقانی دوباره نشر شد
4- مصاحبه با فرزانه بذرپور، جرس، 15 بهمن 1389
 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.  

 
 

مطهری: اگر تز مکتب ایرانی را متوقف نکنند، سوال از احمدی نژاد در دستور کار مجلس قرار می گیرد

Posted: 09 Mar 2011 05:26 AM PST

جــرس: در ادامه انتقادات برخی اصولگرایان به اظهارات مقامات نزدیک به رئیس دولت، علی مطهری تاكید كرد چنانچه تز مكتب ایرانی متوقف نشود و رئیس دولت "همچنان به بی حجابی بی توجه باشد"، سوال از وی را كه به دلیل اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها متوقف كرده بودیم در دستور كار قرار می دهیم.


به گزارش ایلنا، در جلسه علنی امروز مجلس ، علی مطهری نماینده تهران در نطق میان دستور خود انتقادات زیادی را به مواضع محمود احمدی نژاد و اسفندیار رحیم مشایی در مورد مكتب ایرانی مطرح كرد .


وی در نطق خود با تبریك به محمدرضا مهدوی كنی برای تصدی ریاست مجلس خبرگان رهبری گفت: امیدوارم وی مانع هرگونه افراط و تندروی شود.


این نماینده مجلس همچنین با تشكر از زحمات هاشمی رفسنجانی تاكید كرد كه هاشمی همچنان نقش ویژه ای در كشور خواهد داشت.


این عضو كمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به شدت یافتن ترویج مكتب ایرانی از سوی دو مقام عالیرتبه كشور اشاره كرد و گفت: در حال حاضر برای جشن های نوروز از پادشاهان ۱٢كشور برای حضور در تخت جمشید دعوت به عمل آمده است كه یكی از این پادشاهان پادشاه كشور اردن است كه در حال حاضر مردم این كشور نسبیت به وی اعتراضات شدید دارند.


مطهری تاكید كرد كه این جشن ها یادآور جشن های ٢۵٠٠ ساله شاهنشاهی است و خطر تز مكتب ایرانی به جای مكتب اسلامی كیان انقلاب اسلامی را تهدید می كند. احمدی نژاد گفته است شناخت ما از ولایت همان فهم ایرانی از اسلام است اگر بعدا فهم عربی و مصری و اندونزیایی از اسلام هم مطرح شود، چه بلایی سر اسلام می آید؟ هم چنین ایشان در جایی می گوید که ایرانیان جانشان را برای عزت و فرهنگ ایران می دهند در حالی که امام می گفتند تحمل دفاع مقدس برای اسلام بود و مردم خون دادند که اسلام محقق شود . در جای دیگر احمدی نژاد گفت آنها که با ما دشمنی می کنند چون از بازیابی هویت ایرانی می‌ترسند .


این نماینده اصولگرا، بدون توجه به عملکرد و اظهارات متناقض مقامات دولت در فریب افکار عمومی پیرامون "بازشناسی هویت ایرانی" و "مکتب ایرانی" که توسط اسفندیار رحیم مشایی (رئیس دفتر و مشاور احمدی نژاد) مطرح شده، گفت "این مسئله که توسط احمدی‌نژاد به دلیل ضعف بینش اسلامی و ارادتش به مشایی مطرح می شود، کیان اسلامی را تهدید می کند. احمدی نژاد همین طور در جای دیگری گفته اسلام ایرانی هم بحثی است که من بعدا جای دیگر می گویم .این حرف ها وقتی در حال زده شده است که نهضت های اسلامی در جریان است و درخت اسلامی به بار نشسته و باید بر مشترکات تاکید کنیم و نه مکتب ایرانی و منشور نوروز و برتری نژاد ایرانی و فهم ایرانی را بر زبان برانیم. "


مطهری در ادامه خاطرنشان كرد :‌برخی می گویند این ها مسائل فرعی است . برفرض فرعی باشد این به این معنی نیست که رهایش کنیم . حتی چند روز پیش نیز من محکوم شدم مسئله فرعی را از اصلی تشخیص نمی دهم . اما سخن من این بود که گزارش ٢۵ بهمن ظرف دو هفته آماده می شود؛ اما گزارش کوی دانشگاه که رهبری گفته بودند دل ما را خون کرد، حداقل بعد یک سال و نیم آماده شود نه این که از دستور خارج شود . همین طور گفته می‌شود بودجه مترو هم فرعی است ، پس چه چیزی اصلی است ؟ حتما باقی ماندن من و دوستانم در قدرت!


مطهری در ادامه نطق خود گفت : نمونه دیگر مسئله حجاب است. بعد از مصاحبه چند ماه پیش احمدی نژاد، پوشش اسلامی رو به انحطاط نهاد که حتی این روزها می بینیم حجاب در حد بلوز و شلوار رسیده است.


این نماینده مجلس در پایان تاكید كرد :چنانچه احمدی نژاد تز مكتب ایرانی را متوقف نكند و همچنان به مساله حجاب و عفاف بی توجه باشد ضمن حمایت از خدمات دولت موضوع سوال از وی را كه به دلیل اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها متوقف كرده بودیم در دستور كار قرار می دهیم.
 

نادران: در گزارش مجلس پیرامون معوقات بانکی، اشاره ای به دولتی ها و نزدیکان آنها نشده است

Posted: 09 Mar 2011 04:43 AM PST

جــرس: عضو كمیسیون اقتصادی مجلس از گزارش معوقات بانكی انتقاد كرد و در مورد معوقات شبكه بانكی كشور گفت: این گزارش دارای تناقضات متعدد است كه از منظر مدیریت بانك‌های دولتی و تطهیر آن تهیه شده است و هیچ مشكلی را از سیستم بانكی كشور حل نمی‌كند.


به گفته این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در این گزارش هیچ اشاره‌ای به "نقش دولت وعوامل ذی نفوذ در دولت" كه "همه ابزارهای پولی و اعمال قدرت را در اختیار دارند"، نشده است.


به گزارش ایلنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه ۱٨ اسفند ماه مجلس، پس از آنكه گزارش كمیسیون اقتصادی پیرامون مطالبات شبكه بانكی كشور قرائت شد، دو تن از نمایندگان طی تذكراتی نسبت به این گزارش انتقاد كردند.


ابتدا الیاس نادران كه ریاست كمیته تهیه این گزارش را در كمیسیون اقتصادی برعهده داشت طی تذكری با استناد به بنده شش ماده ٣٣ آیین‌نامه داخلی مجلس اظهاركرد: این گزارش فاقد شفافیت و كارشناسی لازم و همچنین فاقد سازوكار لازم برای حل مشكلات كشور است.


به گفته نادران این گزارش یك بار در آستانه قرائت در صحن علنی قرار گرفته بود كه با تذكر او مجددا به كمیسیون ارجاع شد.


این نماینده مجلس بابیان اینكه گزارش قرائت شده دارای تناقضات متعدد است، گفت: این گزارش از منظر مدیریت بانك‌های دولتی و تطهیر آنها تهیه شده است نه از منظر حل مشكل سیستم بانكی كشور.


نادران همچنین خاطرنشان كرد در بخشی ازگزارش كه روند معوقات بانكی درسال گذشته با توجه به برخی اقدامات كنترل شده است و در بخش دیگری گفته شده است كه معوقات بانكی در سال هشتاد و هشت، ٨.٢٩ درصد و در شهریور هشتاد و نه، ۱.۱۱ درصد رشد داشته است.


وی افزود: در بخش دیگری نیز بیست عامل فرابانكی درباره معوقات سیستم بانكی و سه مورد درباره نرخ تورم نقدینگی و تغییرات قیمت ارز و دومورد نیز در ارتباط با بحران اقتصادی جهان است.


به گفته این عضو كمیسیون اقتصادی مجلس در این گزارش هیچ اشاره‌ای به نقش دولت وعوامل ذی نفوذ در دولت كه همه ابزارهای پولی و اعمال قدرت را در اختیار دارند نشده است.


نادران ادامه داد: چنانچه قرار بود مشكل معوقات سیستم بانكی به درستی كالبد شكافی شود باید بدهی افراد به سیستم بانكی طبقه‌بندی و میزان آن اعلام شود. بنا بود در كمیته‌ای در كمیسیون اقتصادی این گزارش را منقح كنیم اما این كمیته بدون هماهنگی با بنده این كار را انجام داد.


نادران در ادامه اعلام كرد از مجموعه معوقات بانكی ٧ میلیون نفر بدیهی هایشان حدود یك میلیون تومان است و این درحالی است كه ٩ پرونده با بدیهی ۱۵٠٠ میلیارد تومانی به سیستم بانكی وجود دارد كه تنها معوقات دو پرونده وصول شده است ودر این گزارش باید اعلام می‌شد كه ٧ نفر باقی مانده چه كسانی هستند و به چه علت بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌كنند.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذكرات گفت: برخی اشكالات گفته شده باید در كمیسیون اقتصادی بررسی می‌شد و از لحاظ شكلی و نه محتوایی براساس بند ۶ ماده ٣٣آیین‌نامه داخلی این گزارش تهیه شده و اكنون نمی‌توان كاری برای آن انجام داد.


لازم به ذکر است مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس، چندی پیش ضمن انتقاد از روند رو به رشد معوقه های بانکی کشور و عدم امکان رسیدگی به آنها، با بیان اینکه "بیشترین بدهکاران سیستم بانکی کشور را، دولتمردان، وابستگان دولت و شبه دولتی ها تشکیل می دهند، خاطرنشان کرده بود که "با ادامه روند فعلی، قطعا معوقات بانکی تا پایان سال به مرز ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید..."


چندی پیش همزمان با اعلام فرار یکی از بدهکاران شبکه های بانکی به خارج از کشور و در حالیکه طیف گسترده ای از مفسدان مالی و بدهکاران سیستم بانکی کشور دولتی ها و وابستگان دولتی بودند و نهادی امکان رسیدگی به آنها را ندارد، سایت «قسط»، متعلق به مجتمع قضایی امور اقتصادی (قسط)، اسامی تعدادی از مفسدان مالی کشور - به جز دولتی ها - اعلام کرده بود.
 

نماینده رهبری در سپاه: ایجاد قرارگاه خاتم الانبیاء در راستای مأموریت‌های ذاتی سپاه است

Posted: 09 Mar 2011 04:24 AM PST

جــرس: درحالیکه بسیاری از پروژه های اقتصادی و امتیازات سودآور، طی سالهای اخیر از طریق دولت به قرارگاه موسوم به خاتم الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران واگذار شده، نماینده ولی فقیه در سپاه معتقد است: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نقش زیادی در تحكیم پایه‌های انقلاب داشته و ایجاد قرارگاه در راستای مأموریت‌های ذاتی سپاه است.


به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سپاه، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، در هشتمین همایش فرماندهان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، گفت: حفظ انقلاب به بازسازی زیرساخت‌هاست و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در این زمینه جهاد بزرگی به عهده گرفته است.


سعیدی عوامل مؤثر در مدیریت را داشتن مدیران اسلام‌گرا و اسلام‌مدار دانست و اظهار داشت: مدیر باید در ارزش‌افزایی، مهارت‌افزایی، و استحكام‌ كاری سازمان خود بتواند تأثیرگذار باشد و نظامات باید بر اساس شایسته‌گزینی، شایسته‌سنجی، شایسته‌پروری و شایسته‌گماری باشند.


نماینده ولی فقیه در سپاه خطاب به مدیران و فرماندهان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: شما نقش بسیار زیادی در تحكیم پایه‌های انقلاب داشته و دارید و ایجاد قرارگاه در راستای مأموریت‌های ذاتی سپاه پاسداران است.


این مقام روحانی سپاه در پایان خاطرنشان كرد: سپاه باید از اهرم‌هایی برخوردار باشد كه اگر دشمن در هر مرحله‌ای وارد شد، بتواند مقابله كند و یكی از این اهرم‌ها، قرارگاه است كه باید در خدمت به نظام جمهوری اسلامی هم خط‌‌ شكنی كند و هم الگویی بدیع و نو خلق كند.


لازم به ذکر است همراه با تحریم های اِعمال شده علیه جمهوری اسلامی در زمینه برنامه های اتمی، سپاه پاسداران و قرارگاه خاتم الانبیاء نیز، مشمول تحریم های اتخاذی از سوی آمریکا شده اند.


سردار پاسدار رستم قاسمی، مسئول قرارگاه فوق، چندی پیش پیرامون تحریم‌های غرب علیه سپاه پاسداران گفته بود "اینكه دشمن ما را تحریم كرده است نشانگر این است كه قرارگاه خاتم‌الانبیاء نقش خوب و مؤثری در سازندگی كشور ایفا می‌كند."

این مقام ارشد سپاه در حالیکه بزرگترین و پولسازترین پروژه های کشور طی چند سال اخیر در جریان واگذاری های خارج از ضابطه به سپاه واگذار شده و این نهاد به هیچ یک از بخشهای نظارتی کشور پاسخگو نمی باشد، مدعی شده بود "این قرارگاه وابسته به نهاد مقدس سپاه است و نگاه ما سودمحور نیست، بلکه با نگاه پاسداری از انقلاب و پاسداری از مردم فعالیت می‌كند.

دادستان کل کشور: كسانی كه در سیستم حكومتی با زمین‌خواران همكاری دارند باید نقره‌داغ شوند

Posted: 09 Mar 2011 02:45 AM PST

جــرس: همزمان با اذعان برخی مقامات قضایی به ارتباط متهمین پرونده های فساد مالی با مسئولین، دادستان كل كشور نیز اعلام كرد: كسانی كه در سیستم حكومتی با زمین‌خواران همكاری دارند باید "نقره‌داغ " شوند.


به گزارش فارس، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای صبح چهارشنبه در پنجمین همایش حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی و منابع طبیعی اظهار داشت: از نظر عقل و شرع قانون اصلی و قوانین ملی و بین‌المللی امروز حفظ منابع طبیعی است كه بسیاری از اوقات مستلزم حفظ محیط زیست است مورد تأكید فراوان قرار دارد.


وی با اشاره به وظیفه قوه قضائیه در این خصوص گفت: طبق اصل ۱۵۶ قانون اساسی قوه قضائیه هم در جهت حفظ ثروت‌های عمومی و هم در جهت پیشگیری از وقوع جرم در این زمینه باید اقدام كند.


دادستان كل كشور افزود: امروز تعرض به انفال و مواردی كه در اصل ۴۵ قانون اساسی به آنها اشاره شده تعرض به حقوق عامه است و در كنار آن تعرض به بیت‌المال و محیط زیست مانند آب، خاك و هوا هم تلقی می‌شود كه حیات انسان و همه موجودات را به خطر می‌اندازد.


وی ادامه داد: قتل فقط این نیست كه با سلاح سرد یا گرم كسی را بكشید بلكه گاهی هم آلودگی‌هایی كه از این طریق به وجود می‌آید منجر می‌شود كه افراد به این آلودگی ها دچار شده و بعد از تحمل رنج‌های فراوان فوت كنند.


محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: باید به اهمیت موضوع توجه كنیم و بدانید كه مسئله از یك زمین‌خواری ساده و پر شدن جیب برخی افراد فراتر است، بسیاری از این تصرفات در حریم رودخانه‌ها و جنگل‌ها زیان‌های فراوانی دارد كه فقط این نیست كه قطعه زمین در اختیار افراد خاصی قرار گرفته باشد.


سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: سهم مهم این قضیه این است كه با این كار حیات موجودات به خطر افتاده و رو به نابودی است.


محسنی‌اژه‌ای گفت: كسی كه به دنبال كسب پول بیشتر است و حتی حاضر است از طریق غیر قانونی به هدف خود برسد دست به اقداماتی مانند رشوه می‌زند اما مهمتر از آن كسانی هستند كه در خود حكومت در مواردی مانند تعرض به اراضی و محیط زیست به او كمك می‌كنند.


محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر كسی می‌خواهد در سازمان‌های مختلف مانند ثبت اسناد، شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و دستگاه قضایی كار خلاف كند و افرادی هم به او كمك كنند باید دید كدام بدتر است و جدای از مفتضح كردن شخص متخلف باید كسی را هم كه به او كمك می‌كند نقره‌داغ كرد.بعضا دیده شده است كه در سیستم حكومتی، دولتی و قضایی با این افراد همكاری می‌شود كه این افراد باید نقره‌داغ شوند.


محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تأكیدات متعدد رهبری در طول سالهای اخیر در زمینه برخورد با زمین‌خواری گفت: باید دید چه كسی این بستر را فراهم كرده است كه مثلا در مناطقی مانند شمال و شمال شرق تهران این اقدامات انجام شود. آیا آسمان‌خراش‌ها بدون مجوز ساخته شده و همه این تصرفات شبانه و بدون هماهنگی دستگاه‌ها انجام شده است.


وی افزود: اگر می‌خواهیم مبارزه را شروع كنیم ابتدا باید از خودمان و حكومت آغاز كنیم.


محسنی‌اژه‌ای همچنین با بیان اینكه بسیاری از این موارد تحت عنوان تعاونی شكل گرفته است، گفت: این اقدامات در همه دستگاه‌ها وجود دارد و نمی‌توان گفت كه دستگاهی است كه این اقدامات در آنها شكل نگرفته است. این اقدامات بیست سال است كه ادامه دارد و هر روز با آنها مواجه هستیم.


دادستان كل كشور با اشاره به اینكه نحوه اقدامات زمین‌خواران نسبت به سال‌های قبل پیچیده‌تر شده است، گفت: تصرفی كه امروز صورت می‌گیرد با تعدی و تصرفی كه بیست سال قبل صورت می‌گرفت تفاوت دارد و امروز بسیار پیچیده‌تر است و بعضا به صورت تشكیلاتی و با تمهید مقدمات صورت می‌گیرد. باید حسب مورد و با توجه به اقدامات انجام شده به آنها نگاه كنیم و اگر ساده بنگریم و فقط طرح دعوی كنیم راه به جایی نخواهیم برد.


محسنی‌اژه‌ای با بیان اینكه تصرفات با اشكال مختلفی مانند فردی، جعل و استفاده از روزنه‌های قانونی و مقررات صورت می‌پذیرد، گفت: در این خصوص آسیب‌شناسی‌های متعددی صورت گرفته است اما جا دارد یك آسیب‌شناسی جامع انجام شود تا راهكار مناسبی پیش روی مسئولان قرار گیرد. متأسفانه بخش‌های مختلفی از پیش‌نویس مربوطه در شورای حفظ حقوق بیت‌المال به تصویب نرسیده است.


گفتنی است چند روز پیش مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل‌ کشور نیز، با اشاره به پیچیدگی‌های خاص پرونده‌های فساد مالی گفته بود "غلب اشخاص در این پرونده‌ها، آدم‌هایی با‌سواد با تمکن مالی بالا هستند و از مشورت‌های خوبی استفاده می‌کنند و در این پرونده‌ها نیز، افراد روابط خوبی با مسئولین داشته، قدرت لابی‌گری بالایی هم دارند که عملا با یک پیچیده خاصی مواجهیم."
 

درج خبر جعلی فوت هاشمی رفسنجانی در سایت مجلس خبرگان

Posted: 09 Mar 2011 01:50 AM PST

جرس: سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري مورد حمله سايبري قرار گرفته و خبري جعلي درگذشت هاشمی رفسنجانی در آن منتشر شده است.

 

 به گزارش خبرگزاري فارس، سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري امروز چهارشنبه مورد حمله سايبري قرار گرفته و خبري جعلي مبني بر درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني روي آن منتشر شده است. 

در اين خبر كه با انتشار تصويري جعلي نيز همراه است، درگذشت رئيس سابق مجلس خبرگان رهبري از سوي هيئت رئيسه و اعضاي اين مجلس تسليت گفته شده است. 

محسن هاشمي رفسنجاني فرزند آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، تأكيد كرد كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در صحت و سلامت كامل به سر مي‌برند. 

اين خبر همچنين از سوي دفتر آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و رضاسليماني مدير كل روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز تكذيب شده است. 

آيت‌الله قرشي نماينده مجلس خبرگان رهبري نيز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس تأكيد كرد: آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح در كمال صحت و سلامت در مجلس خبرگان رهبري حضور داشته است. 

در همین حال، محمد هاشمي مسئول دفتر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، ضمن تكذيب خبر منتشر شده بر روي سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري مبني بر درگذشت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني اظهار داشت: بنده دقايقي پيش خدمت آيت‌الله هاشمي رفسنجاني بودم و وي در سلامت كامل بسر مي‌برد و حال وي هم هيچ مشكلي ندارد. 

محمد هاشمي در پاسخ به اين سؤال كه واكنش آيت‌الله هاشمي رفسنجاني به خبر منتشر شده بر روي سايت دبيرخانه مجلس خبرگان رهبري چه بود، گفت: زماني كه بنده اين خبر را به آقاي هاشمي گفتم ايشان فقط خنديدند. 

گفتنی  است صبح امروز خبر  زیر برای ساعتها در سایت خبرگان رهبری بود:



روح پرفتوح حضرت آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی ، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار و همراه دیرینه حضرت امام  مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی، بامداد امروز براثر عارضه قلبی به دیار باقی شتافت.

در پی اعلام این خبر، هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری طی پیامی وفات این عالم ربانی و  دانشمند فرزانه را به پیشگاه مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران و بیت معظم ایشان تسلیت و علو درجات را برای آن مرحوم مسئلت نمودند. متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم‏
من المؤمنين رجال صدقوا ما عاهدوا الله عليه فمنهم من قضى نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا
 مجاهد بزرگ انقلاب ، سیاستمدار فقید و دانشمند فرزانه و سرباز صادق و فداكار دين و قرآن، عالم پارسا و پرهيزكار، حضرت آیت الله جناب آقای اکبرهاشمی رفسنجانی  امروز براثر بیماری رحلت فرمودند. اين نه اولين و نه آخرين بارى است كه دلى نورانى و سرشار از عشق و ايمان و وفادارى به آرمانهاى بلند الهى و انقلاب اسلامی، را از دست میدهیم. او مانند ديگر مردان حق از روزى كه قدم در راه انقلاب نهادند همواره سر و جان خود را براى نثار در راه خدا بر روى دست داشتند. به فرموده حضرت امام (ره):هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.
از دوران تحمل شکنجه های سخت طاغوت و تا سالها صبرو تدبر و فرماندهی جنگ تحمیلی و پس از آن دوران سازندگی ایران اسلامی، و در سالهای اخیر تدبیر و فرزانگی و سیاست مداری ایشان ،سالها شاهد آمادگى و فداكارى اين انسان پاك نهاد و مصمم و شجاع بوده و انقلاب اسلامی  صدها خاطره از ایثارها و از خود گذشتگى او حفظ كرده‏است. ایشان فردی وفادار به انقلاب و نظام بودند که ماخود شاهد جانفشانی های ایشان بوده ایم.

رحمت و فضل بيكران الهى بر روح پرفتوح این دانشمند فرزانه وحکیم انقلاب اسلامی باد. هیئت رئیسه و اعضای مجلس خبرگان رهبری جمهوری اسلامی ایران رحلت اين بنده‏ى برگزيده‏ى خدا را به ملت ايران بخصوص به ياران حضرت امام خمینی (ره) ، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ايثارگران جبهه‏هاى نور و حقيقت و به خانواده‏ى گرامى و فداكار و بازماندگان محترم ایشان سليت و صميمى‏ترين درود خود را بر روح پاك ایشان ثار مى‏نمایند.
والسلام على عباد الله الصالحين‏
مجلس خبرگان رهبری
89/12/18

 

 

 

ملاقات پیمان عارف با همسرش پس از سه هفته بی خبری

Posted: 09 Mar 2011 01:26 AM PST

 جرس: پیمان عارف فعال دانشجویی و از اعضای جبهه ملی ایران که بیست و یکم بهمن ماه، با یورش ماموران امنیتی به منرل شخصی‌اش بازداشت شده بود و از وضعیت وی اطلاعی در دست نبود پس از گذشت سه هفته با همسر خود در زندان اوین ملاقات نمود.


به گزارش رسیده به جرس، سمیرا جمشیدی همسرش با اظهار خوشحالی از این دیدار وضعیت روحی پیمان عارف را مناسب ذکر نموده و از وضعیت جسمی وی به علت مبتلا شدن این زندانی به بیماری عفونت دهان و دندان و عدم رسیدگی مسئولین زندان به وضعیت درمانی وی اظهار نگرانی نمود.

 
پیمان عارف هم اکنون در حال گذراندن حبس تعزیری یک ساله خود که حکم آن اوایل امسال به وی ابلاغ گردیده است می باشد. شایان ذکر است که در اواخر بهمن ماه امسال سمیرا جمشیدی همسر شدر اعتراض به نحوه بازداشت این فعال دانشجویی و عدم اطلاع از وضعیت وی نامه‌ای سرگشاده به آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوهٔ قضاییهٔ جمهوری اسلامی نگاشته و با گلایه از این موضوع در بخشی از این نامه تاکید نموده بود که  "جناب قاضی، آیا گمان می‌برید اگر مردم بخواهند تصمیمی بگیرند، خاموش بودن در حبس همسرم، پیمان و ده‌ها دلاور چون او خللی در اراده مردم ایجاد خواهد کرد!؟

رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی: موجودیت فرهنگی، اقتصادی و علمی ما در تحریم‌های دشمن مورد تهاجم است

Posted: 09 Mar 2011 01:17 AM PST

جــرس: رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینكه ما امروز در یك جنگ تمام عیار بدون شلیك توپ، غرش هواپیما و شكستن دیوار صوتی و نیز بدون بوی باروت به سر می‌بریم ، گفت "جنگ فرهنگی دشمن امروز مرتباً دارد از ما آدم می‌كشد اما ما تشییع جنازه نمی‌كنیم به عبارت دیگر موجودیت فرهنگی، اقتصادی و علمی ما در تحریم‌های دشمن مورد تهاجم است.


به گزارش ایلنا، نخستین همایش سراسری CNS/ ATM صبح امروز با حضور امیر دریابان علی شمخانی رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی، امیر دره‌باغی جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر محمود شیخ‌ حسنی رئیس دانشگاه هوایی شهید ستاری، محققین، پژوهشگران و دانشجویان این دانشگاه آغاز به كار كرد.


دریابان علی شمخانی در این همایش تخصصی با اشاره به اینكه جهان و همه كشورهای محیط پیرامونی ما از این سیستم استفاده می‌كنند ، اظهار كرد: مفاهیم مختلف امروزه در جهان دچار دگرگونی دائمی بوده و ملتی می‌تواند از این دگرگونی سالم بیرون آید كه در شكار فرصت‌ها در صدر جدول باشد. همچنین نوع و جهت دگرگونی را شناخته و مهیای استفاده و بهره‌برداری از آن باشد.


وی مفهوم امنیت را نیز دچار این دگرگونی دانست و گفت: امنیت در تعریف قدیمی و بومی خود شامل تولید قدرتمندی در برابر تهدیداتی است كه مولفه‌هایی از قبیل اقتصاد، فرهنگ و امور نظامی را در بر دارد. این مفاهیم در صورت هم‌افزایی با یكدیگر می‌توانند به مقوله امنیت كمك كنند.


رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی، تكنولوژی فن‌آورانه و جهانی‌سازی را بعنوان دو پیشران عمده كه مقوله CNS متاثر از آن می‌باشد نام برد و گفت: فن‌آوری و تكنولوژی همیشه در جنگ‌ها نقش كلیدی نسبت به دكترین، تاكتیك و استراتژی داشته و دارد با این تعریف كه هرزمان در تكنولوژی تغییری رخ دهد اثر آن را در شیوه دفاع و هجوم مشاهده خواهیم كرد.


وی ادامه داد: در شرایط زمانی كه ریل‌ها به یكدیگر می‌پیوندند و بزرگراه‌ها به هم متصل می‌شوند (جهانی‌سازی) پیوسته راه‌های هوایی نیز به یكدیگر خواهند پیوست.


شمخانی عرصه زمین، دریا، هوا و فضا را چهار سطح مقوله دفاع و امنیت عنوان كرد كه دو عرصه هوا فضا بر دو عرصه دیگر یعنی زمین و دریا تاثیر دارند.


وی خاطرنشان كرد: امروز قدرت در بخش نظامی، اقتصادی و علمی نزدیك به مفهوم هوا، فضا، جو و ماورای جو است.


رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی تصریح كرد: در بررسی قدرت نیروهای معارض خود نیز می‌بینیم كه قدرت هوایی یكی از مولفه‌های اصلی به شمار می‌رود و جنگ هواپایه دشمن از این منظر برای ما هم فرصت و هم تهدید ایجاد می‌كند.


شمخانی با تاكید بر اهمیت بحث CNS بعنوان موضوعی كه هم می‌تواند محدودیت و هم می‌تواند فرصت برای كشور ایجاد كند، گفت: كشور ایران در خاورمیانه یعنی متحدترین و پرحادثه‌ترین منطقه جهان قرار گرفته كه 15 پایگاه هوایی، نیروهای فرا منطقه‌ای را از مصر تا خلیج‌فارس حمایت می‌كند.


وی با بیان اینكه توجه به فن‌آوری پرنده‌های هوایی بدون سرنشین یكی از قابلیت‌های محوری برای كشور ما و دشمنان به شمار می‌رود، گفت: CNS یعنی اتوماسیون كردن مقوله ارتباط، كنترل و نظارت ترافیك هوایی با به حداقل رساندن نقش انسان در آن كه با توجه به تعریف زمان در شرایط مختلف نقطه بهینه ایمنی در آن نیز تغییر می‌كند.


رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی با بیان اینكه ما امروز در یك جنگ تمام عیار بدون شلیك توپ، غرش هواپیما و شكستن دیوار صوتی و نیز بدون بوی باروت به سر می‌بریم ،تصریح كرد: جنگ فرهنگی دشمن امروز مرتباً دارد از ما آدم می‌كشد اما ما تشییع جنازه نمی‌كنیم به عبارت دیگر موجودیت فرهنگی، اقتصادی و علمی ما در تحریم‌های دشمن مورد تهاجم است.


وی افزود: همچنین مسائل پولی، مالی و بانكی و در كنار آن موجودیت ژئوپولتیك ما در حمله دشمن قرار دارد.
شمخانی احداث خط لوله انتقال گاز بدون شركت ایران در منطقه خلیج‌فارس و همچنین تلاش برای انتقال انرژی از خلیج‌فارس و برقراری ارتباطات بدون عبور از تنگه هرمز را از استراتژی‌های دشمن در راستای حمله به موجودیت ژئو پولوتیك دشمن برشمرد.


وی تاكید كرد: بنابراین عدم توجه به طرح CNS برای ملتی همچون ما با ویژگی‌های رفاه خواهانه، پیشینه تاریخی عظیم و جغرافیای وسیع می‌تواند انزوا به دنبال داشته باشد.


رئیس مركز تحقیقات راهبردی دفاعی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های نظام از سوی مقام معظم رهبری و با تاكید بر اینكه استفاده از نیروی جوان كشور می‌تواند بعنوان یك امتیاز حلال مشكلات ما باشد، از موفقیت‌های كشور در عرصه هوا فضا یاد كرد و گفت در واقع ما در سال 1380 به این نتیجه رسیدم كه در فضا باید حضور داشته باشیم و ماهواره‌ای كه در سال‌های بعد به فضا پرتاب شد حاصل تصمیمی بود كه در سال 80 گرفته شده بود.


وی در پایان با اشاره به اهمیت قدرت هوا پایه در آینده تصریح كرد: درست است كه دشمن در این فضا از ما به دلیل سرمایه‌گذاری‌های قبلی‌تر پیشتازتر و از نظر كمی به دلیل تعداد پرنده‌های خود پرقدرت‌تر به شمار می‌رود ، اما ما نیز باید در این فضا نقش نفی گونه را مطرح نكنیم بلكه فرصت‌ها را پیگیری كنیم و با توجه به نقاط آسیب‌پذیری دشمن در منطقه پیش برویم.


به گزارش خبرنگار ایلنا، برگزاری كارگروه‌های تخصصی در سه بخش از دیگر برنامه‌های این همایش تخصصی است كه با سخنرانی فرماندهان عالی‌ رتبه نظامی ادامه خواهد داشت.


خاطرنشان می‌شود ؛ این همایش در سه محور سامانه‌های نوین هوانوردی در CNS ATM/ هماهنگی بین واحدهای هوانوردی نظامی و غیر نظامی و راهبردهای نیروهای مسلح برای اجرای طرح CNS/ATM به مدت یك روز برگزار می‌شود.
 

ابراز نگرانی رئیس اتحادیه بین المجالس از وضعیت نامعلوم مهدی و فاطمه کروبی

Posted: 09 Mar 2011 01:17 AM PST

جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به وضعیت و سرنوشت نامعلوم مهدی کروبی و همسرش، رئیس اتحادیه بین المجالس در نامه ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس هشتم، از بازداشت یا حصر مهدی کروبی، رئیس اسبق مجلس و همسرش ابراز نگرانی کرد.


به گزارش سامانه «تغییر» به نقل از سایت اتحادیه بین المجالس، رئیس این اتحادیه از لاریجانی خواست اطمینان حاصل کند که آقای کروبی از حقوق قانونی خود برخوردار است.


اتحادیه بین المجالس، سازمان بین المللی است که از نمایندگان مجالس کشورهای جهان تشکیل شده است.


گفتنی است این اتحادیه که در سال ۱۸۸۹ تاسیس شده و مقر دائمی آن در ژنو سوئیس است، در حال حاضر ۱۵۰ عضو اصلی و هشت عضو وابسته دارد.