جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جنبش سبز و مرگ آیت الله خامنه ای

Posted: 05 Mar 2011 05:53 AM PST

فرورتیش کردتبار

این مطلب در رابطه با پیش بینی مرگ سیدعلی خامنه ای نیست. با توجه به پخش خبر مرگ آیت الله خامنه ای در چند روز اخیر و اینکه برملا شد شایعه است تصمیم گرفتم مطلبی کوچک در رابط با ارتباط مرگ آقای خامنه ای با جنبش سبز بنویسم. اگر به امید شنیدن و یا خواندن مطلبی در رابطه با مرگ آیت الله علی خامنه ای کلیک کرده اید،ببخشید که ناامیدتان کرده ام!
خصیصه ی دیکتاتوری همین است. آنقدر در دل ملت خود محبوب است که شایعه ی مرگ وی جامعه را چند لحظه ای در التهاب لذت بخشی فرو می برد؛ وبا کسب اطلاع از خبر سلامت وی، ناامید شده و از خدا طلب مرگ وی را می کنند. و اتفاقا این عدم محبوبیت کار دیکتاتور را زیاد می کند؛ چرا که هر بار شایعه مرگش در جامعه پخش می شود، وی مجبور است در یک بازدید یا مراسم رسمی صحت سلامت خود را به ملت نشان دهد. همانند همین بار آخر که یک روز بعد از پخش شایعه، ایشان با بازدید از نمایشگاه وزارت اطلاعات نشان داد که زنده است.
مرگ آیت الله خامنه ای هم فراخواهد رسید. با بیماری هایی که وی دارد و ترسی که از جنبش سبز، او یا سکته خواهد کرد و یا از آزادیخواهی مردم دق می کند.
سخن اصلی من این است دوستان: فرقی نمی کند که مرگ وی امروز باشد و یا فردا و یا حتی۱۰سال دیگر. زیرا دشمن ما تنها آقای خامنه ای نیست، بلکه استبداد اسلامی است که در لوای روحانیت و در قالب خامنه ای متجلی گردیده است. فعالین جنبش باید با استبداد دینی مبارزه کنند. اگر توانستیم استبداد دینی را نابود کنیم قطعا خامنه ای و امثال وی خود به خود نابود خواهند شد.
جنبش سبز باید راهکارهایی را برای مقابله با توطئه هایی که برای آینده نظام پس از مرگ آیت الله خامنه ای توسط گروهی تندرو تدارک دیده شده ارائه کند. مهمترین وظیفه جنبش آگاه کردن مردم است و به مردم یاد دهد که بیاندیشند، تحلیل کنند و شرایط موجود را با شرایطی که لیاقتشان است مقایسه کنند. به قول مرحوم شریعتی: می ستایم آن معلم را که به من اندیشیدن را آموخت، نه اندیشه ها را.
جنبش باید از تمام کانال های ممکن با اقشار مردم ارتباط گسترده برقرار کند. البته اکثر مردم الحمدلله آگاهند. مردم آگاهند که حماسه ای به نام جنبش سبز را رقم زدند؛ جنبشی مدنی که در پی آن سیلی در خاورمیانه به راه افتاده و دیکتاتور ها را یکی یکی از صحنه بر کنار می کند. ولی باید آن طیف طرفدار احمدی نژاد و بسیجیانی را که شست وشوی مغزی داده شده اند به سمت حقیقت جلب کرد.
مطالبه اصلی جنبش سبز، باید تغییر کامل در ساختار سیاسی ایران باشد؛چرا که با عوض شدن حکومت و روی کار آمدن یک حکومت دموکراتیک که به رای و نظر مردم احترام می گذارد و مردم را به عنوان ناظر واقعی و نه به صورت نمایشی و شعاری در راس هرم قدرت قرار می دهد، دیگر مجالی برای جولان دادن دیکتاتورها و رشد ونمو آنها نمی ماند.
اگر نمایندگان مردم در راس قدرت قرار گیرند، نمودار ساختار سیاسی ایران از هرم فعلی که یک فرد بر راس قدرت است، به یک هرم برعکس تبدیل می شود. این به آن معناست که دیگر یک فرد زمام امور را در دست نمی گیرد تا مفسده و تباهی کشور را به قهقهرا ببرد. بلکه کوچکترین عضو یا مجموعه ساختار نظام حاکم، زیر نظر مستقیم مردم است. با روزنامه های پیگیر و احزاب فعال و ایجاد یک جامعه مدنی پویا عملا هم نشاط اجتماعی جامعه تضمین می گردد وهم کسی به خود اجازه نمیدهد مسیر دیکتاتور ها را پیش گیرد. چرا که با کوچکترین عمل خلاف مصالح ملی توسط مردم مورد بازخواست ومواخذه قرار می گیرد.
مردم باید برای مرگ نظام دیکتاتوری دعا کنند و در کنار دعا کردن ، برای سقوط دیکتاتوری نیز هدفمند تلاش کنند.
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

محکومیت هتاکی و اهانت های صورت گرفته به شخصیت های کشور

Posted: 05 Mar 2011 05:52 AM PST

بیانیه مشترک انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
جــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به هتاکی برخی شخصیت های کشور و همچنین رهبران جنبش سبز توسط مقامات و رسانه ها و حامیان حکومت، دو تشکل «انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها» و «انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران»، طی بیانیه ای مشترک، خواستار توقف روند فعلی و رعایت حقوق قانونی همه منتقدین و معترضین و رسیدگی عادلانه به اتهامات احتمالی آنها از سوی محاکم رسمی وعلنی شد.


متن بیانیه مشترک انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در خصوص محکومیت برخوردهای ناموجه با بزرگان انقلاب و نظام و لزوم پایان دادن به برخوردهای خصمانه با آنان به شرح زیر است:


طی یکی دو سال گذشته و به ویژه در ماه های اخیر شاهد این پدیده بسیار زشت و نا مطلوب هستیم که تمام نقطه نظرهای انتقادی و اعتراضات نسبت به عملکردها و مسئولین، مستقیم و غیر مستقیم به جریان های ضد انقلابی و بیگانگان منتسب می شود و با این بهانه تضییقات و سرکوب ها و سلب حقوق و آزادی های مشروع منتقدین و معترضین توجیه می گردد. گویا وفاداری ودلبستگی به نظام مستلزم اعتقاد به عصمت همه مسئولین و تایید صحت همه عملکردهاست و هیچ فرد و گروهی با حفظ تدین و اعتقادش به اسلام و انقلاب اسلامی نمی تواند منتقد و معترض باشد. به همین دلیل نوعا" اعتراض ها و انتقادها به عنوان دلایل و شواهدی دال بر عدم اعتقاد و فقدان دلبستگی به نظام و همسویی با بیگانگان و یا حداقل همگامی غافلانه با دشمنان قلمداد می شود.


انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها و انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران که دو تشکل رسمی و قانونی کشور می باشند و سابقه تدین و خدمات اسلامی- انقلابی اعضای آنها در فرایندهای مختلف انقلاب و جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست و در نظام علمی- دانشگاهی کشور نیز از جمله شاخص ترین جریان های مدافع خط امام خمینی، ارزش های اسلامی- انقلابی و تلاشگران عرصه استقلال و پویندگی کشور محسوب می شوند، اینک با نگرانی هر چه تمام تر شاهد روندهای ناصواب و رخدادهای عمیقا" ناموجهی هستند که تلاش برای مقابله با آن را وظیفه اسلامی- انسانی خود می دانند.


موج حملات، هتاکی ها و نسبت های ناروا به منتقدین و معترضین و ایجاد تضییقات و فشار آنچنان گسترده شده است که شاخص ترین چهره های مدافع انقلاب و نظام را نیز در برگرفته است. با کمال تاسف شاهدیم که از رسمی ترین تریبون ها همچون صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مجلس شورای اسلامی، نمازهای جمعه و دیگر رسانه های حکومتی شخصیت های چون آقایان هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، میر حسین موسوی و سید محمد خاتمی مورد وقیحانه ترین هتاکی ها قرار می گیرند وافرادی که در راس عالی ترین نهاد های قانونی نگهبان ومدافع اسلام وقانون اساسی قرار گرفته اند از تریبون نماز جمعه شخصیت های بزرگواری همچون میر حسین موسوی ومهدی کروبی را به حبس وحصر و محرومیت از بدیهی ترین حقوق قانونی وشهروندی محکوم می نمایند ومتعاقب آن بدون اینکه در هیچ محکمه ای رسمی جرمی برای انها اثبات شده باشد،آن عزیزان به همراه همسران مکرمه شان عملا مورد تعدی نهاد های امنیتی- انتظامی قرار می گیرند در حالی که مسئولیت اقدامات آنها را نیز هیچ مرجعی قانونی رسما بعهده نگرفته است .


از آنجا که هر انتقاد واعتراضی به این گونه اقدامات غیر قانونی به طور معمول منتسب به ضد انقلاب وهمنوایی با بیگانگان قلمداد می گردد، ما به عنوان دو تشکل قانونی ورسمی ضمن تاکید مجدد براعتقاد به آرمان های امام و انقلاب و التزام خویش به قانون اساسی ونفی هر گونه وابستگی به اجانب واعلام برائت ازمواضع جریان های ضد انقلابی و منافقین که به طورطبیعی این ایام نیز همچون گذشته مترصد فرصت برای پیش برد مقاصد شوم خود می باشند ، اعلام می کنیم شخصیت ها وچهره های فوق الذکر را که در زمره خدوم ترین وبرجسته ترین افتخارات ملی محسوب می شوند ،از این گونه اتهامات مبرا دانسته وبر خورد ها وتضییقات بوجود آمده در خصوص آنها را غیر انسانی و فاقد وجاهت قانونی می شناسیم.


ما براین باوریم که بیان انتقاد واعتراض ازحقوق مسلم وقانونی همه شهر وندان است واین بزرگان وشخصیت ها نیزتا آنجا که ما می دانیم غیر از نقد وانتقاد دلسوزانه نسبت به پاره ای رخداد ها وعملکرد ها مرتکب اقدام مجرمانه ای نگردیده اند. ما ضمن آنکه رعایت حقوق قانونی همه منتقدین و معترضین و رسیدگی عادلانه به اتهامات احتمالی آنها از سوی محاکم رسمی وعلنی را حق قانونی آنها می دانیم، به ویژه بر این باوریم که پیشینه پر افتخار این بزرگان حرمت وحریم مضاعفی برایشان رقم زده است که جز از طریق رسیدگی عادلانه به اتهامات احتمالی آنها در محکمه ذی صلاح و علنی ودر حضور هیئت منصفه، انتساب نسبت های ناروا به آنها هیچگونه وجاهتی نزد مردم آزاده نخواهد داشت.


لذا از مقامات عالی و نهادهای مسئول نظم و امنیت مصرانه می خواهیم با قاطعیت نسبت به مقابله با عوامل این گونه برخورد های غیر قانونی اقدام نمایند و نگذارند افتخارات نظام بر آمده از مردمی ترین و مسالمت آمیز ترین انقلاب عصر که با داعیه حق و عدل و گسترش پیام رحمانی دین تشکیل شده است به واسطه این گونه اقدامات ظالمانه، خشن و ناموجه مخدوش گردد و مشروعیت آن در منظر جهانیان متزلزل شود.


روابط عمومی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها
روابط عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران
 

یوسف فتوحی زندانی سیاسی کرد در معرض خطر از دست دادن بینایی است

Posted: 05 Mar 2011 05:25 AM PST

بی خبری از وضعیت محسن باقری، فعال دانشجویی بازداشتی

جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، یوسف فتوحی زندانی سیاسی کرد محبوس در زندان کارون اهواز به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در وضعیت نامساعد جسمانی به سر می برد. همزمان بی اطلاعی از وضعیت محسن باقری، فعال دانشجویی بازداشتی در جریان حوادث دهم اسفند، بر نگرانی ها پیرامون سرنوشت افزوده است.


به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، قریب به یک سال است که یوسف فتوحی علی رغم ضعف شدید بینایی که روز به روز نیز تشدید می‌شود، از رسیدگی پزشکی محروم مانده است.


این در حالیست که وی یکبار نیز هزینه درمان خود " جهت حضور پزشک در زندان" نیز پرداخت کرده است.
هم چنین این زندانی سیاسی به بیماری قلبی نیز مبتلاست و طبق دستور پزشک معالج هر روز بایستی دارو مصرف کند ولی در حال حاضر مسئولان هیچ گونه دارویی را در اختیار ایشان قرار نمی دهند.

شایان ذکر است که یوسف فتوحی سال گذشته به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کرد در ماکو دستگیر شد. وی که از سوی دادگاه انقلاب به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم است، مدتی ست که به زندان کارون تبعید شده است.


همزمان منابع دانشجویی گزارش داده اند که با گذشت چند روز از دستگیری محسن باقری، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد، هنوز خانواده وی – با وجود مراجعات پی در پی به زندان اوین- موفق به آگاهی از سرنوشت فرزندشان نشده اند.


بنا بر این گزارش ها، محسن باقری در تظاهرات دهم اسفند که در اعتراض به بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی رخ داده بود، توسط گروهی از لباس شخصی ها در خیابان انقلاب مابین دانشگاه تهران و میدان انقلاب بازداشت شده بود.


دهم اسفند ماه، در جریان اولین مرحله از "سه شنبه های اعتراضی" جنبش سبز، صدها تن در تهران، مشهد، شیراز و تبریز بازداشت شده اند.

در حالی که منابع خبری از بازداشت صدها تن از شرکت‌کنندگان در تجمع‌های اعتراضی روز ۱۰ اسفند خبر می‌دهند، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران می‌گوید "دستگیری خاصی" در این روز انجام نشده است و رهبران جنبش سبز نیز در خانه‌های خود هستند.

 

این در حالی است که سایت کلمه و منابع خبری دیگر، از بازداشت حدود ۸۰ تن از معترضان در میدان انقلاب و دستگیری بیش از ۲۰۰ تن از آنها در خیابان‌های منتهی به میدان‌های آزادی و انقلاب در تهران خبر داده بودند.

 

 

وزیر اطلاعات: برنامه های تهاجمی برای مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی در دستور كار داریم

Posted: 05 Mar 2011 04:57 AM PST

جــرس: وزیر اطلاعات با ادعای اینکه "در مقطع کنونی، وزارت اطلاعات از اشراف بسیار خوبی برخوردار است"، گفت "از آنجا که بهترین دفاع، تهاجم تلقی می‌شود، برنامه تهاجمی در مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی در دستور کار وزار اطلاعات قرار دارد."


در پی دیدار ناگهانی رهبر جمهوری اسلامی از وزارت اطلاعات و پرسنل و بازجویان دستگاه امنیتی حکومت، حیدر مصلحی، وزیر‌اطلاعات امروز طی یاداشتی تحت عنوان "مدال افتخار ولایت بر سینه سربازان گمنام" در سایت رسمی دولت، دیدار رهبری از آن وزارتخانه را "سبب دلگرمی" ماموران اطلاعات ذکر کرد، که از آن با تعبیر "سربازان گمنام امام زمان" یاد کرده است.


متن این یادداشت در ادامه می‌آید :
عشق به ولایت و رهبری از جمله ویژگی‌های بارز کارکنان وزارت اطلاعات است که همواره این عشق و وفاداری را به اثبات رسانده‌اند و میزبانی اخیر رهبری و شرفیابی به محضر ایشان را افتخاری بزرگ برای خود می‌دانند؛ همچنان که ما در این دیدار ابراز احساسات و عشق به ولایت را از سربازان گمنام امام زمان شاهد بودیم. رهبر انقلاب اسلامی در بازدید از وزارت اطلاعات ضمن حضور در نمایشگاه فعالیت‌ها و پیشرفت‌های مختلف سربازان گمنام امام زمان در جریان کیفیت و چگونگی اقدامات قابل توجه جدید این وزارتخانه و موفقیت‌های خوبی که در ابعاد مختلف فعالیت‌های اطلاعاتی حاصل شده قرار گرفتند. از نکات قابل توجه در سخنان و توصیه‌های رهبری در این دیدار، تأکید بر ضرورت تهاجمی بودن برنامه‌های وزارت اطلاعات در مقابله با اقدامات دشمن و سرویس‌های اطلاعاتی بود و وی در این زمینه اشاره داشت که جنگ تمام عیار و حقیقی بین سرویس‌های اطلاعاتی و نظام مقدس اسلامی در جریان است.


در مقطع کنونی، وزارت اطلاعات از اشراف بسیار خوبی برخوردار است و از آنجا که بهترین دفاع، تهاجم تلقی می‌شود، برنامه تهاجمی را در مقابله با سرویس‌های اطلاعاتی در دستور کار دارد. این مأموریت را مجموعه‌ای متشکل از نیروهای جوان و باتجربه از خدمتگزاران انقلاب اسلامی و مردم برعهده دارند و حضور توأمان روحیه جوانی و تجربه در کنار یکدیگر، امری قابل توجه است. می‌توان گفت، در سازوکار کنونی، مجموعه‌ای با سابقه ٣٢ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مجموعه‌ای متشکل از نیروهای جوان در حال ایفای نقش در عرصه‌های اطلاعاتی پاسداری از انقلاب اسلامی است. در میان ده توصیه ویژه و خاص آیت‌الله خامنه‌ای، توجه به قانون، ضوابط و ملاک‌های شرعی از جمله مباحث مورد تأکید رهبری بود و از آن جمله، اشاره به این نکته بود که اگرچه مدیران مجموعه وزارت اطلاعات از سوی دولت انتخاب می‌شوند، اما اطلاعات و اقدامات این وزارتخانه مربوط به کل کشور است و از این رو نباید به جریان های، احزاب و افراد سیاسی تمایل پیدا کند و بلکه همواره در مسیر ولایت و انقلاب اسلامی حرکت نماید. از دیگر توصیه‌های مؤکد ایشان، انتقال اخبار و اطلاعات از کانال‌های تعیین شده به وزارتخانه بود و این که نباید اجازه داده شود که سیر اطلاعات غیر از این مسیر باشد. رهبری در چند بخش از فرمایشات خود به جفاها و نامهربانی‌هایی که در حق وزارت اطلاعات صورت گرفته است اشاره داشت و در عین حال اقدامات مثبت و موفقیت‌های قابل توجه این مجموعه را یادآور شد. وی جفاها و نامهربانی‌ها نسبت به وزارت اطلاعات را دلیلی بر موفقیت‌های این مجموعه بویژه در مقابله با فتنه دانستند که موفقیت‌های قابل توجه در شبکه مجازی و مقابله با شبکه‌های اجتماعی طراحی شده از سوی دشمن از آن جمله است.


با توجه به اقدامات و فعالیت‌های خوب و مؤثر صورت گرفته، در مجموع تلقی و برداشت رهبری این بود که مجموعه وزارت اطلاعات در مقابله با فتنه موفق عمل کرده است که این فرمایش مدال افتخاری بر سینه سربازان گمنام امام زمان بود. بدون شک با حضور مقام ولایت در جمع مدیران، کارشناسان و کارکنان وزارت اطلاعات، انرژی مضاعفی به مجموعه وزارت اطلاعات دمیده شده است و ان‌شاء‌الله این مجموعه با بهره‌گیری از توصیه‌های معظم له، آینده‌ای رو به رشد و توسعه و غلبه بر سرویس‌های اطلاعاتی را پیش رو خواهد داشت. امید می‌رود با توجه وعنایتی که مسئولان امر نسبت به وزارت اطلاعات دارند،‌ این مجموعه به معنای واقعی کلمه بتواند نیازهای انقلاب اسلامی و مردم را در زمینه ایجاد امنیت و احساس امنیتی که امروز بحمدالله در جمهوری اسلامی وجود دارد به بهترین وجه مرتفع کنند.

افشای اطلاعات جدید درباره سعید تاجیک، بسیجی توهین کننده به فائزه هاشمی

Posted: 05 Mar 2011 04:41 AM PST

جــرس: در پی انتشار اطلاعاتی پیرامون «سعید تاجیک» از اعضای ارشد بسیج که چند روز پیش فائزه هاشمی را در جوار حرم حضرت عبدالعظیم مورد هتاکی قرار داده بود، منابع خبری، اطلاعات بیشتری در مورد این لباس شخصی و همکاران وی در اختیار قرار دادند در اختیار رسانه ها قرار دادند.

بنابرگزارش این منابع، پاسدار سعید تاجیک، از فرماندهان نیروی مقاومت بسیج، متولد ورامین و ساكن شهرری، از عناصر  انصار حزب الله بوده و در سوابق وی همكاری فعال با محفل تروریستی باند دخمه (ضاربین سعید حجاریان) در شهرری دیده می شود. وی همچنین قبلا از معاونین سپاه جنوب تهران (منطقه شهرری) بوده و بعدا به سمت معاونت فرماندهی سپاه ورامین می رسد و از حدود دو ماه قبل نیز به سمت فرماندهی بسیج پالایشگاه تهران منصوب شده است.


بر اساس این گزارش، نامبرده در طول تجمعات مردمی دو سال گذشته، همراه با محمود عطایی (رییس محفل دخمه) نقش مهمی را در جمع آوری و هدایت لباس شخصی های سركوبگر و اعزام آنها از شهرری و ورامین و باقر آباد به مناطق مركزی تهران برای سركوب معترضان داشته و به دلیل همین سركوب تجمعات، از سوی قرارگاه ثارالله (فرماندهی كل سپاه و ناجا تهران) به عنوان یكی از فرماندهان میدانی درسركوب تظاهرات های مركز تهران ماموریت وی‍ژه یافت.


همچنین بر اساس منابع موثق، وی از نزدیکان جعفر فرجی – فرماندار جوان شهرری – می باشد که وی نیز از روسای ستاد انتخاباتی احمدی نژاد بوده و بر همین اساس به سمت فرمانداری شهرری منصوب شده است.


گزارش این منبع خبری همچنین می افزاید "عملیات حمله هفته گذشته به خانواده هاشمی و فحاشی و ضرب و شتم آنها با شوکر و چماق که طی دو مرحله متوالی صورت گرفت، با هماهنگی فرماندار شهرری و با صلاحدید قرارگاه ثارالله صورت گرفته است.


همچنین آمده است "تمام افرادی که در طراحی این ( به قول خودشان عملیات) نقش داشته اند (از اطلاع رسانی از زمان حرکت و مکان پارک اتومبیل ونظارت و..)، همگی از سران ارشد بسیج و دقیقا همان نیروهای لباس شخصی سرکوبگر در تجمعات اعتراضی جنبش سبز بویژه ۱۶ آذر ، ٢۵ بهمن و حوادث مشابه بوده اند.


این منبع موثق مشخصات این گروه را چنین اعلام می کند:
پاسدار اکبر صباغیان: فرمانده سرکوب میدان انقلاب
سعید تاجیک :فرمانده سرکوب چهارراه ولیعصر تا میدان انقلاب
حسین قدیانی (از روسای بسیج دانشجویی- که فردی بسیار افراطی است) که فرماندهی وهدایت موتورسواران چماقدار و زنجیر بدست در محدوده چهاراه ولیعصر تا میدان انقلاب و ابتدای خیابان آزادی را بر عهده داشت.
سعید قاسمی ( معروف به حاج سعید) فرماندهی نامحسوس یگان های شناسایی و دستگیری، ضمنا وی نماینده و رابط اصلی طائب رییس اطلاعات سپاه در زمینه جمع آوری اطلاعات میدانی و ارائه مستقیم آن به طائب می باشد.

 

 

مرزبندي عالمان ديني در روايات اسلامي

Posted: 05 Mar 2011 04:32 AM PST

حسین عدالت منش


بسمه تعالي
 

در روايات وارد شده از پيامبر و امامان (ع)، عالمان ديني مورد توصيف ها و مرزبندي هاي مهمي قرار گرفته اند. از طرفي در يك نگاه كلّي پيامبراكرم(ص) فرموده است: " آگاه باشيد كه بدترين بدها عالمان بد و خوبترين خوبي ها عالمان خوب مي باشند." ( بحار الانوار، ج 2، ص 110)

 

و از نگاهي ديگر ارزش ها و فضيلت هایي براي عالمان ديني برشمرده شده است، از آن جمله :

1 - پيامبر فرمود: " عالمان امت من مانند پيامبران بني اسرائيل مي باشند. " (همان ، ص 22)

2 - همچنين آن حضرت فرمود : "روز قيامت سه دسته هستند كه شفاعت مي كنند و شفاعت آنان مورد قبول خداوند قرار مي¬گيرد: پيامبران ، سپس عالمان و بعد از آنان، شهيدان." (همان ، ص 15)

در اين روايات اشاره اي به مرزبندي عالمان و اين كه كدام عالمان ديني داراي ويژگي ها و صفات ذكر شده هستند نشده است.

3 - و نيز امام صادق(ع) فرموده است: "روز قيامت كه خداوند مردم را براي محاسبه جمع مي كند موازيني نهاده مي شود و در اين موازين خون شهيدان با مركب و نوشته عالمان موازنه مي گردد و مركب و نوشته¬ي عالمان بر خون شهيدان ترجيح داده مي شود." (همان ، ص 14) اما در روايات ديگر معصومين(ع) يك مرزبندي دقيق بين عالمان ديني ارائه شده تا اين توهم را از بين ببرند كه هر عالم ديني مي تواند مشمول ويژگي هاي فوق الذكر باشد.

در اين دسته از روايات شاخصه ها و معيارهایي مورد توجه معصومين(ع) قرار گرفته است:

1 - شاخصه¬ي اول: علاقه¬مند نبودن عالمان ديني به دنيا، امام صادق (ع) فرمودند: " هرگاه ديديد عالم ديني علاقه مند به دنيا (رياست، شهرت و قدرت) مي باشد براي دين خود از او بترسيد، زيرا هر علاقه مندي به دنبال آنچه علاقه دارد خواهد رفت. " (همان ، ص 107)

در اين روايت امام صادق(ع) مردم را از آن عده عالمان ديني كه طالب دنيا و دنيا طلبان مي باشند برحذر داشته و هشدار داده است كه بر دين خود ازآنان بترسند و از آنان دوري نمايند. در حقيقت منظور امام صادق(ع) از علاقه مند نبودن عالمان ديني به دنيا اين نيست كه عالم ديني به كلي امور دنيائي را رها كرده و به گوشه¬اي راهب گونه زندگي و عمل نمايد، و يا مثلا از تحولات اجتماعي كه در جوامع مترقي رخ مي دهد بي اطلاع و بدون توجه باشد، بلكه مقصود آن حضرت اين است كه عالم ديني نبايد تابع و پيرو قدرت مندان و حاكمان باشد و خواسته هاي آنان را تامين نمايد.

2 - شاخصه¬ي دوم : پيروي نكردن عالمان ديني از حاكمان و قدرتمندان ، پيامبراكرم(ص) فرمود : " فقيهان تا زماني كه وارد دنيا نشده اند امينان پيامبرانند، از آن حضرت سؤال شد چگونه فقيهان وارد دنيا مي شوند؟ فرمود : با پيروي از حاكمان و قدرتمندان وارد دنيا مي شوند، پس هرگاه از حاكمان پيروي كردند بر دين خود از آنان بترسيد." (همان ، ص 110)

در اين روايت، پيامبراكرم(ص) شاخصه و ملاك امين بودن عالمان ديني و فقيهان را پيروي نكردن از حاكميت¬ها دانسته اند.

3 - شاخصه¬ي سوم : عمل نكردن عالمان ديني به علم خود ، پيامبراكرم(ص) فرمود : " عالمان ديني دو دسته هستند : يك دسته آنهایي مي باشند كه به علم خود عمل مي كنند و قهرا اهل نجات و سعادت هستند. دسته¬ي ديگر آنهایي هستند كه به علم خود عمل نمي كنند و قهرا اهل هلاكت و جهنم مي باشند، همانا اهل جهنم از بوي تعفن عده اي از عالمان ديني كه به علم خود عمل نمي كنند در اذيت و عذاب مضاعف قرار مي گيرند." (همان ، ص 106)

در اين روايت ، پيامبراكرم(ص) آن عده از عالمان ديني را مورد نكوهش قرار داده اند كه فقط اهل علم مي باشند نه اهل عمل و شيوه¬ي آنها چنين است كه علم خود را به مردم عرضه داشته ولي خودشان هرگز به آن عمل نمي كنند. عاقبت اين عده از عالمان بنابر فرمايش پيامبراسلام(ص) گونه اي است كه اهل جهنم نيز از آنها متنفر و از بوي بد آنان در جهنم در عذاب و اذيت بيشتر مي باشند.

در پايان اين روايت آمده است : بيشترين ندامت و حسرت اهل جهنم مربوط به عالماني است كه ديگران را دعوت به راه خدا كرده و آنان پذيرفته و راه حق و خدا را مورد عمل قرار داده اند، ولي خودآن عالمان دعوت كننده پيرو هواي نفس و شهوات دنيا شده اند.

با اين مرزبندي دقيق كه در روايات اسلامي وارد شده است به خوبي مي توان در هرزماني آن عده از عالمان ديني كه مردم مي توانند به آنان اعتماد نموده و احكام ديني خود را از آنان فرا گيرند باز شناخت. لازم به ذكر است در زمان ما كه حاكميت هایي به نام دين حقوق مردم را تضييع و نابوده كرده و براي تحكيم قدرت و مشروعيت بخشيدن به خود از همراهي يا سكوت بعضي از عالمان ديني سوء استفاده مي كنند، مردم مي توانند وظيفه¬ي ديني خود را با استفاده از روايات پيامبر و امامان(ع) تشخيص داده و صف عالمان ديني حكومتي و مردمي را از يكديگر باز شناخته و جدا نمايند.

اين عده از عالمان ديني حكومتي علاوه بر اين كه خود و ديگران را در راه ضلالت و در جهت حمايت ظلم و ظالمان قرار مي دهند، موجب بدنام شدن دين خدا و دين گريزي و حتي دين ستيزي نسل جوان و فرهيخته خواهند شد و زمينه كفر گرائي و بي ديني را در جامعه تقويت مي نمايند، و اين گناهي است بس بزرگ و غيرقابل بخشش.

- استاد حوزه علمیه قم

 *نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مرکز پژوهشهای مجلس: لایحه بودجه دولت شفاف نیست

Posted: 05 Mar 2011 04:23 AM PST

جــرس: در حالیکه رئیس دولت با بیش از دو ماه تاخیر، بودجۀ سال آتی را به مجلس ارائه داده و خواستار "تصویب بدون معطلی" آن شده بود، مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرد که این بودجه شفاف نبوده و اطلاعات شفاف و دقیقی از مجموعه وظایف و ماموریت‌های دولت در اختیار قانونگذاران و مردم قرار نمی‌دهد.


به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهشهای مجلس، دفتر مطالعات برنامه و بودجه این مرکز در تحلیل خود آورده است: بودجه در ایران اطلاعات شفاف و دقیقی در مورد مجموعه وظایف و ماموریت‌های دولت، راهبرد انجام این وظایف و هزینه‌های انجام هر یک از آنها، اهداف مورد نظر و ساختار و سازمان اداری متناسب با وظایف دولت در اختیار قانونگذاران و مردم قرار نمی‌دهد. این معضل بررسی تحلیلی بودجه را به خصوص در قسمت اعتبارات برای قانونگذار دشوار می‌کند.


بر اساس این گزارش، مصارف بودجه عمومی دولت در سال 1390 (با رقم 982 , 769 , 1 میلیارد ریال) نسبت به مصوب سال 1389 معادل 2/39 درصد افزایش یافته است. اعتبارات هزینه‌ای، اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اعتبارات تملک دارایی‌های مالی در سال 1390 نسبت به مصوب سال 1389 به ترتیب معادل 5/21 , 2/50 و 5/94 درصد افزایش یافته است.


همچنین ترکیب اعتبارات هزینه‌ای بر حسب فصول تغییر محسوسی کرده است، به طوری که سهم یارانه‌ها (صرفنظر از یارانه قیمت حامل‌های انرژی و واردات فرآورده‌های نفتی) از 18 درصد در سال 1389 به 7/21 درصد در سال 1390 افزایش یافته است. ضمن اینکه سهم استفاده از کالاها و خدمات، کمک‌های بلاعوض و رفاه اجتماعی تغییر چندانی نکرده است، اما سهم جبران خــدمــات کــارکنــان از رقــم 1/31 درصــد اعتبــارات هزینـــه‌ای در ســـال 1389 بــه رقــم 5/28 درصد در ســال 1390 کاهــش یافتــه است. نکتــه قــابــل ذکــر رشــد 8/46 درصدی یارانه‌ها و 9/62 درصدی هزینه‌های اموال و دارایی نسبت به قانون بودجه سال 1389 است.


از سوی دیگر سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از مصارف بودجه عمومی دولت در سال 1390 معادل 9/26 درصد است که این نسبت اگر چه معمولا به هنگام تصویب بودجه بالاست، اما در چند سال اخیر سهم اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای رقمی کمتر از 20 درصد عملکرد داشته است.


نکته قابل توجه دیگر این است که اعتبارات ردیف‌های متفرقه در سال 1390 (با سهم 28 درصد از مصارف عمومی) نسبت به سال 1389 حدود 61 درصد افزایش یافته است که این امر با اصول بودجه‌ریزی و به ویژه بودجه‌ریزی عملیاتی (به عنوان یکی از تکالیف برنامه پنجم توسعه) و حقوق قوه مقننه در زمینه بررسی، تایید و نظارت بر اعتبارات مغایرت دارد.


گفتنی است هفته گذشته یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفته بود "در بودجه سال آتی حدود 27هزار میلیارد تومان عایدی دولت است و برای پرداخت سهم یارانه 72 میلیون نفر مبلغ 35 هزار میلیارد تومان نیاز است که حدود 8 هزار میلیارد تومان کمتر از چیزی است که در لایحه بودجه سال 90 دیده شده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: برخی افراد حاضر نیستند بشنوند دو میلیون معتاد و چند میلیون بیكار داریم

Posted: 05 Mar 2011 04:05 AM PST

جــرس: نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بلوا سازی لباس شخصی ها در جریان مراسم ختم داماد رهبر فقید جمهوری اسلامی در قم گفت: اصولا مجلس فاتحه مجلس عبرت است. اما در حال حاضر كار به جایی رسیده كه به مجلس تسویه حساب سیاسی تبدیل شده است.


سید رضا اكرمی در گفت‌وگو با ایلنا، با انتقاد از فحاشی و هتاکی لباس شخصی ها به برخی افراد و شخصیت ها، آنرا "افزایش بداخلاقی در فضای كشور" نامید و گفت: مدتی است كه در جامعه شاهد بداخلاقی چه در قالب كلمات، چه در قالب اعمال و رفتار و چه در قالب اندیشه و انگیزه هستیم و برخی به سادگی به دیگران برچسب زده و آنها را حذف می‌كنند.


وی با بیان اینكه توهین در حال تبدیل شدن به یك رویه در جامعه است،گفت: در این مدت شاهدیم كه توهین چه در خطبه‌ها چه درخطابه‌ها، چه در مقاله و چه در برخوردهای خودمانی توسعه پیدا كرده است.


عضو كمیسیون فرهنگی مجلس به ریشه‌یابی این بداخلاقی‌ها پرداخت وگفت: یك سری مشكلات از قبیل بیكاری، ‌گرانی، اعتیاد، قاچاق و طلاق درجامعه وجود دارد و به جای اینكه مشكلات ریشه‌یابی و حل كنیم، فرافكنی كرده ومی‌گوییم تقصیر دولت، مجلس یا قوه قضاییه است؛ چرا كه ساده‌ترین راه برای ما این است كه تقصیر را بر گردن دیگران بیاندازیم.


وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی افراد حاضر نیستند كه برخی حرف‌ها از جمله اینكه در جامعه دو میلیون معتاد و چند میلیون بیكار وجود دارد را بشنوند.


عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینكه حاضر نیستیم هركس به اندازه خود به فكر مشكلات باشد و برای آن راه حلی پیدا كند، ادامه داد: برای حل مشكلات از جمله بداخلاقی‌ها باید ابتدا از خانواده شروع كرد واعضای خانواده خود باید بدانند كه با بداخلاقی وفرافكنی مشكلات حل نمی‌شود، بعد باید سراغ آموزش و پرورش، آموزش عالی، صداوسیما، تریبون نماز جمعه و منابر رفت.آنگاه باید دست به دست هم دهیم تا بداخلاقی‌ها را كاهش داده و بعد ریشه كن كنیم.


عضو كمیسیون فرهنگی به نقش دستگاه اجرایی در كاهش این مشكلات پرداخت با اشاره به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه نود ، اظهار كرد: زمانی كه لایحه بودجه با ٧۵ روز تاخیر به دست مجلس می‌رسد چگونه می‌توان ۵٣۶ هزار میلیارد تومان را در حدود یك ماه كه در آن روز جمعه و تعطیلات وجود دارد، بررسی كرد، دولتمردان چرا لایحه را دیر به مجلس می‌آورند كه ما را عصبی و بداخلاق كند.


نماینده مردم تهران در مجلس گفت: زمانی كه هواپیما با تاخیر مواجه می‌شود كادر پرواز از مسافران عذرخواهی می‌كند حال آنكه رئیس‌جمهور لایحه را با ٧۵ روز تاخیر به مجلس می‌آورد نه تنها عذرخواهی نمی‌كند ، بلكه با لحن شوخی و جدی نمایندگان را تهدید می‌كند كه اگر بودجه نود را تا پیش از تعطیلات به دولت ندهید همسران تان شما را به منزل راه نمی‌دهد!!


تحلیل یک مقام امنیتی از برنامه های روز ٢۵ بهمن

Posted: 05 Mar 2011 03:37 AM PST

در گفتگو با خبرگزاری دولت

جــرس: خبرگزاری رسمی دولت از قول "یک منبع آگاه" بدون آنکه هویتش مشخص باشد ، مدعی شد "دو نفر دیگر از عوامل بمب گذاری در حسینه شهدا وابسته به كانون رهپویان وصال شیراز كه فرار كرده بودند، در اغتشاشات ٢۵ بهمن در تهران دستگیر شدند."


به گزارش ایرنا، این منبع آگاه كه خواست نامش فاش نشود، روز شنبه چهاردهم اسفندماه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسمی دولت، پیرامون اعتراضات ٢۵ بهمن ماه که از آن بعنوان "غائله" نام برده و با اشاره به گزارش عاری از حقیقت مجلس شورای اسلامی نوشته است "با استناد به این گزارش و گزارش های مستند دیگر، فتنه گران آماده بودند، روز ٢۵ بهمن جشن پیروزی در تهران برگزار كنند. "


این منبع در عین حال ادعا کرد "آنچه فتنه گران در این روز به صحنه آوردند، عبارت بود از این كه از چند نقطه شلوغ و پرتردد پایتخت سوء استفاده و برای ابراز وجود خود را بین جمعیت استتار كردند، اما از نظر مانور سیاسی هیچ ارزشی نداشت. "


طراحی فتنه گران برای كشته سازی
این منبع مجهول الهویه همچنین ادعا کرد "فتنه گران برای ٢۵ بهمن، پروژه كشته سازی را طراحی كرده بودند و در این زمینه، طرح مفصلی داشتند كه در آن، نقاط اجرای طرح كشته سازی در شهر و این كه چند نفر و به چه كیفیتی كشته شوند، معلوم بود. "


وی "آتش زدن دست كم ۵٠ بانك و یكصد اتوبوس بی آر تی" را، از دیگر "هدف گذاری های فتنه گران برای ٢۵ بهمن" بیان كرد و مدعی شد "ایجاد ترافیك ساختگی از دیگر برنامه های آنان بود كه البته معضل ترافیك همیشه در تهران وجود داشته است. "


این منبع از ارسال یك میلیون و سیصد هزار پیامك به مناسبت فراخوان روز ٢۵ بهمن خبر داد كه از كشورهایی مانند مصر، آمریكا، امارات و شماری از كشورهای اروپایی به ایران ارسال شده است.

ایرنا به نقل از این منبع بی نام نوشت "قبل از ٢۵ بهمن یك میلیون و سیصد هزار پیامك روی تلفن های شهروندان، از خارج كشور ارسال شد كه پس از دست به دست شدن بین افراد، بر تعداد آن افزوده شد. "


به میدان آمدن ضدانقلاب و فعال شدن سفارتخانه ها
همچنین ادعا شده است "در این روز جریان تبشیری (مروجان جریان مسیحیت) كه مسیحی هم نیستند، دراویش را به همراه اراذل و اوباش و زنان معلوم الحال به صحنه آوردند. "


گفتنی است این ادعای واهی و اتهام اخلاقی بستن به حامیان جنبش در حالیست که تصاویر ثبت شده در مراسم حکومتیِ نهم دی ماه سال گذشته و چندین مراسم مشابه، بوضوح "به صحنه آوردن زنان معلوم الحال" توسط جریان های حکومتی و امنیتی را عیان ساخته بود.


به گزارش ایرنا، این "منبع آگاه" اضافه كرد: "ستادهای به جا مانده از موسوی و كروبی (سران فتنه) با محوریت ضد انقلاب فراری خارج نشین در این روز فعال شدند و بسیاری از سفارت خانه ها نیز آن روز فعال شدند و قرار بود با تصور درگیری های گسترده، درب سفارت خانه ها به روی فتنه گران باز شود و به آنان پناه دهند و امدادرسانی كنند. "


او افزود: قرار بود شب ٢۵ بهمن صحنه های جنگ و گریز و جنگ تن به تن از ماهواره ها نشان داده شود، اما چون جمعیت با آنان همراه نشده بود، در یكی از فیلم هایی كه از ماهواره پخش شد، ورودی مترو را نشان دادند كه جمعیت بیرون می آمد و این جمعیت را به عنوان جمعیت راهپیمایی كننده، معرفی كردند.


این گزارش از قول منبع مجهول الهویه می افزاید "گروهك غیر قانونی نهضت آزادی، تشكل های مرتبط با جریان نفاق، بهاییت، حزب مشاركت، سازمان مجاهدین انقلاب، كمپین زنان و جریان های حقوق بشر"، علاوه بر موسوی و كروبی برای راهپیمایی ٢۵ بهمن فراخوان داده بودند و سازمان‌های جاسوسی موساد، سیا، جریان اپوزسیون و اتاق فكر خارج از كشور، این جریان را هدایت می كردند.


وی بدون اشاره به حضور حامیان جنبش و سرکوب و کشتار و بازداشت های گستردۀ آنان توسط نهادهای مختلف امنیتی و نظامی، مدعی شد "دشمن در ٢۵بهمن دچار توهم شد اما با هوشیاری مردم و اقتدار نیروهای انتظامی و امنیتی، این توطئه خنثی شد.
 

تداوم اعتراضات کارگری در تهران و تبریز

Posted: 05 Mar 2011 02:59 AM PST

کارگران ماههاست که حقوق نگرفته اند
جــرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، اعتراضات کارگران کارخانه کیان تایر که از مدتی پیش آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و همزمان گزارش ها حاکی از اعتراض کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز است.


به گزارش سحام نیوز، صدها تن از کارگران کارخانه کیان تایر (لاستيک البرز تهران) از روز دهم اسفند به تحصن دست زده بودند و گروهی از آنان نیز همراه خانواده هایشان، مقابل کارخانه در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی متحصن شدند.


بر اساس این گزارش، کارگران کیان تایر که ماههاست حقوق خود را دریافت نکرده اند با در دست داشتن پلاکاردهایی در حاشیه آزادراه آیت الله سعیدی نشسته بودند و نیروهای یگان ویژه نیز در نزدیکی این تحصن حضور داشتند.
بر اساس این گزارش، همان روز همزمان با تجمع های حامیان جنبش سبز در اعتراض به بازداشت یا حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، به علت جمعیت زیاد متحصنان نیروهای پلیس و یگان ویژه از حمله به متحصنان و درگیری با آنها خودداری کردند و تنها با محاصره کامل متحصنان از پیوستن مردم به آنها جلوگیری می کردند.


همچنین بر اساس گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر، کارگران این کارخانه همچنان چند روزی است که با تجمع درون کارخانه، نصب پارچه نوشته های اعتراضی به نرده های بیرونی کارخانه، روشن کردن آتش و سر دادن شعار، اعتراض خود را نشان می دهند.


بر اساس این گزارش، شعارهایی چون "مرگ بر ستمگر"، "یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم رو بکن" و "مرگ بر دروغگو" از جمله شعارهای کارگران معترض بوده و آنها کماکان با حضور در حاشیه بزرگراه آیت الله سعیدی در منطقه چهاردانگه (جنوب غرب تهران) از رانندگان خودروهای عبوری درخواست می کردند که با به صدا در آوردن بوق اتومبیل های خود با آنها همراهی کنند، که به گفته شاهدان، بسیاری از رانندگان به این درخواست عمل می کردند.


مجتمع پتروشيمی تبريز
به گزارش ایلنا، از روز پنجشنبه دوازدهم اسفند، حدود ۱۸۰۰ کارگر پيمانکار مجتمع پتروشيمی تبريز به قراردادی نشدن خود از سوی مديران اين مجتمع دست به اعتراض زده اند.


اين اقدام مديريت مجتمع پتروشيمی تبريز، برخلاف مصوبه هيئت دولت در زمينه تبديل وضعيت استخدام کارگران متخصص و فنی پيمانی به وضعيت قراردادی بوده است.

بر اساس اين گزارش، ۱۸۰۰ کارگر مجتمع پتروشيمی تبريز در روزهای گذشته اقدام به تجمع در مقابل اين واحد توليدی کرده اند.


بر اساس این گزارش، کارگران مجتمع پتروشيمی تبريز همچنين خواستار افزايش دستمزد متناسب با رشد تورم و افزايش قيمت کالاها و خدمات و برخورداری از امکانات رفاهی و بيمه شده اند.


تاکنون خبری در مورد واکنش مقام های دولتی و نيز مديريت مجتمع پتروشيمی تبريز در قبال اين اعتراض کارگران منتشر نشده است.

مجتمع پتروشيمی تبريز که جزو يکصد شرکت برتر ايران در سال مالی۱۳۸۸ قرار دارد، بر اساس شاخص های مالی همان سال، از سوی سازمان مديريت صنعتی ايران به عنوان سومين شرکت بزرگ و برتر اقتصادی منطقه شمال غرب ايران شناخته شد.

اين مجتمع در سال گذشته، علاوه بر ارائه ۲۶۵ هزار تن انواع محصولات پتروشيمی به صنايع پايين دست داخلی، محصولاتی به ارزش ۶۴ ميليون دلار نيز به ۲۳ کشور جهان صادر کرده است.


طی ماه های اخير، گزارش های بسياری در مورد اعتراض ها و اعتصاب های کارگران در آبادان، کرمانشاه، رشت، اهواز، اصفهان و شيراز انتشار يافته است.


منابع خبری جرس اواخر هفته گذشته از در آستانه اخراج قرار داشتن صدها تن از پرسنل شهرداری آبادان و همچنین کارگران پالایشگاه آبادان در آستانه عید و شروع سال جدید خبر داده بودند.