جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فرمان پخش «مرگ بر هاشمی» از صدا وسیما را که داد؟

Posted: 16 Mar 2011 10:57 AM PDT

جرس: پایگاه رسمی اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، در مطلبی کوتاه که بدون نام نویسنده منتشر کرده، به انتقاد از عملکرد صدا و سیما در قبال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، پرداخته و نوشته است که  «مهمترین بخش رسانه ای» حرمت شکنان و همراهان احمدی نژاد، صدا و سیماست.

 

متن کامل این مکتوب کوتاه که با عنوان «فرمان پخش «مرگ بر هاشمی»  از صدا و سیما  را که داد؟» منتشر شده، به شرح زیر است:  

 

«انتخابات داخلی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به پایان رسید و روسیاهی به اسلام ایرانی ماند که هرچه بر طبل تفرقه و حرمت‌شکنی کوبیده ‌بود با حسن تدبیر دو یار دیرین انقلاب ناکام ماند و رهبر معظم انقلاب نیز تفرقه و حرمت‌شکنی‌ها را برای چندمین بار تقبیح کردند و حسن تدبیر یاران انقلاب را ستودند.
سئوال اینجاست چه محوری تاکنون از تحقق منویات رهبری در تحقق وحدت حداکثری با شکستن نصایح ایشان در اخلاق‌گرایی رسانه‌ای جلوگیری کرده؟
در این محور که اجتهاد شخصی آن متاثر از نافرمانی ریاست‌جمهور از تذکر صریح‌الذکر رهبری در جبران خطای مناظرات است، مهم‌ترین بخش رسانه‌ای خود را در صدا و سیما متمرکز کرده‌است. صدا و سیمایی که همچنان اتاق فکر «مرگ بر هاشمی» در آن به مخالفت با منویات رهبری و اقدامات منجر به ضربه به نظام در امنیت کامل پابرجاست.»

وزیر امور خارجه روسیه: نیروگاه بوشهر در مقابل زلزله مقاوم است

Posted: 16 Mar 2011 10:01 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه روسیه در اظهارنظری، با اشاره به فاجعه هسته‌ای اخیر در جریان زلزله و سونامی ژاپن، گفته است: «نیروگاه اتمی بوشهر در ایران در مقابل زمین لرزه مقاوم است.»

 

برنا، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، نوشته است: سرگی لاوروف در نشست وزرای خارجه 8 کشور صنعتی در پاریس گفت: در نیروگاه بوشهر همه نکات ایمنی تا جایی که به مقاومت در مقابل زلزله و فناوری مربوط می شود، رعایت شده است.

 

وی تاکید کرده است: «نیروگاه بوشهر تحت کنترل دائم آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد.»

 

موضوع ایمنی نیروگاه بوشهر، همچون دیگر نیروگاه‌های اتمی جهان، پس از آن مطرح شد که نیروگاه اتمی فوکوشیمای ژاپن، به دنبال سونامی و زلزله اخیر دچار آسیب‌های جدی و انفجار گردید، و تشعشعات مواد رادیو اکتیو نیروگاه مزبور، به بحثی مهم در حوزه ی محیط زیست و زندگی سالم ساکنان جاندار کره زمین تبدیل شد.

سنگ صبور؛ دل‌نوشته ای از اشرف منتظری برای مادر

Posted: 16 Mar 2011 09:26 AM PDT

جرس: اشرف منتظری، فرزند آیت‌الله منتظری در دل‌نوشته‌ای برای مادرش، در نخستین سالگرد درگذشت ایشان، اظهار داشته است: «مادرم بارها می گفت، آیا انقلاب کردیم که مشتی جاهل و فریب خورده به نام اسلام و انقلاب این رسوایی ها را ببار آورند و اسلام را بدنام کنند؟»

 

متن کامل این مکتوب به شرح زیر است:

 

 اين روزها در آستانه ­ي سالگرد درگذشت مادرم، همسر فداكار مرحوم آيت الله العظمي منتظري مي باشيم. تا آنجا كه من به ياد دارم و يا شنيده ام سراسر زندگي مادرم با سختي ها و تلخي هاي روزگار همدم بوده است. با چشم پوشي از سختي هائي كه قبل از شروع نهضت به خاطر تنگ دستي مرحوم والد بر مادرم وارد شده بود، با شروع نهضت اسلامي دوره ­ي سختي هاي جديدي برای مادرم آغاز شد.

 

 

همه مي­ دانيم كه مرحوم آيت الله منتظري در كنار مرحوم امام وارد مبارزه شدند و پس از تبعيد مرحوم امام، عمده­ ي بار سنگين مبارزه و تامين نيازهاي مادي و فكري مبارزه بر عهده­ ي پدرم قرار گرفت. در اين مقطع بود كه رژيم شاه حساسيت زيادي نسبت به پدرم پيدا كرد و دوران بازداشت ها و تبعيدهاي ايشان شروع شد. در همين زمان بود كه تيمسار نصيري رياست كل ساواك گفته بود: ما نمي گذاريم خميني ديگري در ايران درست شود.


آنچه قابل انكار نیست اين است كه مادرم در تمام اين دوران مخصوصا در تبعيدگاه هاي پدرم چه سختي­ هايي را متحمل شد ولي همچون كوه محكم و استوار سختي هاي ناشي از زندان ها يا تبعيدهاي پدر را تحمل نمود و كوچكترين نارضايتي از او شنيده نشد. اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم بايد بگوئيم: مادرم در مبارزات مرحوم والد و اين كه ايشان بتواند با خاطري آسوده راه مبارزه و زندان و تبعيد را طي نمايد نقش زيادي داشته است، به نحوي كه اگر صبر و مقاومت و همكاري و همفكري مادرم با مرحوم والد نبود معلوم نبود پدرم اينچنين توفيقاتي را در راه مبارزه به دست مي آورد.

 

 

پس از سپري شدن سختي هاي دوران مبارزه و پيروزي انقلاب اميد آن مي رفت كه دوران سختي­ها و تلخي ها براي خانواده ما و مخصوصا مادر پير و سالخورده ام به پايان رسیده باشد و دوران سالخوردگي همراه با انواع مريضي ها و كسالت ها را با آ‌رامش خاطر و آسوده طي نمايد، اما دست تقدير چيز ديگري را رقم زد و پس از گذشت چندسالي از انقلاب و آغاز انحراف در مسير آن و احساس مسئوليت پدرم كه نقش زيادي در پيروزي انقلاب داشت سختي ها و تلخي هاي ديگري سرازير خانواده ما و مخصوصا مادرم شد. منتهي اين بار نه از سوي رژيم شاه و ساواك، بلكه از ناحيه­ ي همرزمان و شاگردان پدرم و كساني كه به قول مادرم روزها و شبهائي بر سر سفره­ي ما مي­ نشستند و مادرم آنان را فرزندان خود مي دانست و در شادي و غم آنان و خانواده ­هايشان خود را شريك مي نمود.


آري در اين مقطع براي چندمين نوبت كه بيت و دفتر مرحوم آيت الله منتظري توسط ماموران و فرستادگان همان شاگردان ديروز مورد حمله و تهاجم و غارت قرار مي گرفت، مادرم در صف اول مدافعين از حريم بيت و پدرم بود و بدون كوچكترين ترس يا احساس ضعف عوارض اين تهاجمات و حملات را با دلي درياگونه و ايماني قوي و صبري استوار و پايدار تحمل مي نمود. هرچند آثار و عوارض آنها را بر جسم و جان او هرگز نمي­توان انكار نمود.

 

 

مادرم بارها مي­ گفت انقلاب كرديم كه مشتي جاهل و فريب خورده به نام اسلام و انقلاب اين رسوائي­ ها را ببار آورند و اينگونه حريم ها و حرمت ها را بشكنند؟ و اسلام را بدنام سازند؟ وي مي گفت زمان شاه كه ما جزو مخالفين او بوديم ماموران ساواك كه چندين مرتبه براي بازداشت آيت الله منتظري يا شهيد محمد به خانه ما مي­ آمدند چنين برخوردهائي را نداشتند و هيچگاه فحاشي و توهين از آنان شنيده نمي­شد و هيچگاه خانه و كاشانه ما را خراب نكردند و چيزي را به غارت نبردند.


در هر حال مادرم پس از انقلاب، تلخي ها و سختي هاي ناشي از تهاجمات و حملات مكرر به خانه و دفتر و حصر و زندان خانگي پدرم و بازداشت برادرم، همسرم و شوهر خواهرم را تحمل نمود و آثار اين همه سختي و مرارت در جسم و جان او ظاهر شد و سرانجام پس از گذشت حدود صد روز از رحلت مرحوم آيت الله منتظري با دلي پردرد و قلبي محزون دار دنيا را وداع و به ديار باقي شتافت. روحش شاد.به همين مناسبت در سالگرد رفتنش در عصر روز 26 اسفند ماه در منزل او به سوگ مي نشينيم.»

پروانه فعالیت جمع مدرسين و محققین حوزه علميه قم هم توقیف شد

Posted: 16 Mar 2011 08:55 AM PDT

[جرس: در ادامه ی تلاش های حاکمیت اقتدارگرا برای افزایش انسداد سیاسی در کشور، کمیسیون ماده 10 احزاب در اقدامی غیرقانونی پروانه فعالیت «مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم» را نیز توقیف کرده، ضمن تصویب انحلال این جمعیت، نظر خود را برای صدور رای نهایی به دستگاه قضایی فرستاده است.

 

 

 

خبرگزاري حکومتی فارس در خبری اختصاصی که با استفاده از رابطان خود در حاکمیت کسب کرده، نوشت: «كميسون ماده 10 احزاب در جلسه دوشنبه اين هفته خود، به بررسي پرونده مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم پرداخت و از آنجايي كه اين تشكل سياسي از بدو تاسيس نسبت به برگزاري مجمع عمومي و انتخاب شوراي مركزي براي پذيرش مسئوليت اقدام نكرده، با استناد به بندهاي الف، ه، ز، ح ماده 16قانون احزاب تصميم به توقيف پرونده آن گرفت. »

 

بر اساس ماده 16 قانون فعاليت احزاب، جمعيت‌ها و انجمن هاي سياسي و صنفي و انجمن هاي اسلامي يا اقليت هاي ديني شناخته شده مصوب 1360، گروهاي موضوع اين قانون بايد در نشريات، اجتماعات و فعاليت‌هاي ديگر خود از ارتكاب مواد ذيل خودداري كند:
الف)ارتكاب افعالي كه به نقض استقلال كشور منجر شود
ه)ايراد تهمت، افترا و شايعه پراكني
ز)تلاش براي ايجاد و تشديد اختلاف ميان صفوف ملت با استفاده از زمينه‌هاي متنوع فرهنگي و مذهبي و نژادي موجود در جامعه ايران
ح)نقض موازين اسلامي و اساس جمهوري اسلامي

فارس افزوده است که «كميسيون ماده 10 احزاب با توجه به روند درون گروهي غير دموكراتيك تشكل موسوم به مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم، ضمن توقيف پروانه فعاليت گروه مذكور درخواست انحلال آن را تصويب و براي صدور راي نهايي به دستگاه قضايي ارسال كرد.» 

در برابر اوین چه خبر است؟ توهین و ضرب و شتم ، پاسخ غیرانسانی به خانواده زندانیان

Posted: 16 Mar 2011 08:32 AM PDT

جرس: توهین و بدرفتاری با خانواده زندانیان سیاسی و حتی ضرب و شتم آنان توسط مسئولان و کارگزاران دادسرای اوین،  واکنش غیرانسانی مسئولان امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به پیگیریهای قانونی خانواده‌های  زندانیان مظلوم سیاسی،  است.

 

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران خبر داده است که ده‌ها خانواده زندانیان سیاسی که به امید آزادی به قید وثیقه و یا مرخصی بستگانشان به زندان اوین مراجعه کرده‌اند با توهین و یا در مواردی با ضرب و شتم ماموران زندان مواجه شده‌اند. به گفته یک شاهد عینی علی رغم آنکه اکثر خانواده ها با تماس از دادسرای اوین برای تودیع وثیقه و یا معرفی کفیل به دادسرای اوین مراجعه کرده‌اند، از ورود آنها به دادسرای اوین جلوگیری می شود و مسئولان دادسرا اوین از قبول وثیقه و کفیل برای ازادی زندانیان خودداری می‌کنند. این شاهد عینی همچنین گفته است که افسران اطلاعات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا)، بعضی سربازهای وظیفه مستقر در محل زندان و برخی کارکنان دادسرای اوین از جمله افرادی هستند که به خانواده زندانیان سیاسی مکررا توهین و در بعضی موارد آنها را ضرب و شتم می کنند.

این فعال حقوق بشر که در بین این خانواده ها حضور یافته به کمپین گفت: « بیشتر کسانی که مقابل اوین جمع شده اند خانواده بازداشت شدگان اعتراضات روزهای ۲۵ بهمن ، اول و دهم اسفند هستند که همچنان بستگانشان در بندهای مختلف زندان اوین زندانی اند. این خانواده ها به امید انکه بستگانشان با قرار وثیه یا کفالت آازاد شوند به مقابل اوین رفته اند.»

بنا بر برخی گزارش های منتشر شده، در روزهای ۲۵ بهمن ، اول اسفند و دهم اسفند بیش از ۱1500 تن از معترضان بازداشت شدندکه صدها نفر از آنها همچنان در بازداشتگاهای مختلف و زندان اوین محبوس هستند.‏

 

این فعال حقوق بشر در خصوص صحبت های خود با خانواده های زندانیان سیاسی در جلوی زندان گفت: « خواهر یکی از بازداشت شده ها به من گفت برادم تنها ۱۷ سال دارد و همراه تعداد زیادی دیگر از بازداشت شده های زیر ۱۸ سال اعتراضات اخیر در کانون اصلاح و تربیت زندانی است و علی رغم تعیین وثیقه ، از پذیرش وثیقه و ازادی وی امتناع میکنند. مادر پیر یکی دیگر از بازداشت شدگان که ترک زبان بود و به زحمت به فارسی سحن می گفت اظهار داشت که منتظر پسرش است که تنها فردی است که دارد. می گفت پسرش کارگر است و ۱۰ اسفند داشته از محل کار به خانه می آمده که بازداشت شده و هنوز آزادش نکرده اند. این مادر می گفت هیچ کس را در تهران ندارد و وثیقه و کفالت هم نمی تواند تهیه کند. پدر یکی دیگر از زندانی ها که با فحاشی ماموران روبرو شده بود، فقط می خندید و سری تکان می داد و می گفت به خاطر آزادی پسرم جواب اینها را نمی دهم. یکی دیگر از خانواده ها که مقابل ضرب و شتم سرباز زندان ایستادگی کرد و او را هل داد با این گفته یکی از افسران روبرو شد که می گفت حتی اگر قاضی بخواهد زندانی شما را ازاد کند ، من نمی گذارم. مردم میگفتند که هر روز دهها نفر از خانواده زندانیان از صبح زود تا اخر شب و زیر برف و باران اینجا جمع می شوند و منتظر خواندن اسامی زندانیانی هستند که با سپردن وثیقه ازاد می شوند.»


‏دادسرای امنیتی زندان اوین ( شهید مقدس ) بخشی از دادگاه انقلاب است که هشت شعبه بازپرسی دارد و داخل محدوده زندان اوین واقع شده است. آیت الله سید محمود شاهرودی رئیس پیشین قوه قضائیه ایران به دلیل عدم رعایت آیین دادرسی عادلانه در این دادسرا و ممانعت وکلا و خانواده زندانیان سیاسی از حضور در آن و عدم دسترسی آنها به پرونده بازداشت شده ها، این دادسرا را تعطیل کرده بود.

این دادسرا در پی اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات سال ۸۸ و بازداشت چند ده هزار نفر از روزنامه نگاران، فعالین سیاسی، دانشجویی، زنان، حقوق بشری و کارگری و مردم عادی معترض، مجددا و به دستور صادق آملی لاریجانی رئیس فعلی قوه قضائیه بازگشایی شد و هم اکنون پرونده همه زندانیان سیاسی شهر تهران در این دادسرا بررسی می شود.
دادسرای اوین نه تنها مکانش در محدوده زندان اوین است بلکه به گفته بسیاری از افرادی که به این دادسرا مراجعه کرده اند ویا پرونده آنها در آن مورد بررسی قرارگرفته است تحت نفوذ شدید دستگاه های امنیتی است. به نحوی که بازجو ها و ماموران امنیتی کاملا در پرونده های سیاسی اعمال نفوذ می‌کنند و حتی میزان محکومیت متهمان را قبل از صدور رای توسط قاضی مشخص نموده و به متهمان اعلام می کنند.‏

فرود اجباری و بازرسی از یک هواپیمای باری ایران توسط  ترکیه

Posted: 16 Mar 2011 07:19 AM PDT

جــرس: به گزارش منابع خبری بین المللی، یک فروند هواپیمای باری ایران که مظنون به حمل محموله نظامی غیرمجاز در راه پرواز به سوریه بود، به دستور دولت ترکیه در فرودگاه «دیار بکر» مجبور به فرود شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، امروز چهارشنبه  ٢۵ اسفندماه، یک فروند هواپیمای باری ایرانی هنگام عبور از حریم هوایی ترکیه مجبور به فرود شده تا توسط مقامات ترک مورد بازرسی قرار گیرد. گفته می‌شود این هواپیما مشکوک به حمل بار نظامی یا هسته‌ای بوده است.


گفتنی است این خبر تنها یک روز پس از آن منتشر می‌شود که اسرائیل مدعی شده بود روز سه‌شنبه یک کشتی باری حامل تسلیحات ایرانی برای فلسطینیان ساکن نوار غزه را در دریای مدیترانه توقیف کرده و ارتش اسرائیل هنگام انتشار خبر این کشتی باری تأکید کرده بود که ترکیه هیچ دخالتی در ارسال محموله تسلیحاتی آن نداشته است.


خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش می‌دهد که هواپیمای باری که سه‌شنبه شب از تهران به مقصد سوریه به راه افتاده، به دستور وزارت خارجه ترکیه برای بازرسی مجبور به نشستن در فرودگاه دیاربکر این کشور شده است.


این خبرگزاری به نقل از منابع امنیتی خود می‌گوید هواپیمای باری ایران مشکوک به حمل تجهیزات نظامی یا هسته‌ای بوده است.


از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت خارجه ترکیه این خبر را رد کرده  که هواپیمای باری ایرانی به وسیله دو جت جنگنده ترکیه مجبور به نشستن در فرودگاه دیاربکر شده است.


خبرگزاری ترک دوغان پیشتر گفته بود که هواپیمای ایرانی در راه سوریه، متحد عرب جمهوری اسلامی، به وسیله جت‌های جنگنده ترکیه مجبور به فرود شده است.


خبرگزاری آسوشیتدپرس همچنین از قول وزارت خارجه ترکیه می‌گوید گاه لازم می‌شود هواپیماهای باری ایران هنگام عبور از حریم هوایی ترکیه برای بازرسی فرودی برنامه‌ریزی‌نشده داشته باشند.


از سوی دیگر آناتولی، خبرگزاری رسمی ترکیه، نیز تایید کرده  که هواپیمای ایرانی در راه تهران به حلب در سوریه در شهر دیاربکر ترکیه بازرسی شده است.


با این حال آسوشیتدپرس می‌گوید که نه خبرگزاری آناتولی و نه مقامات دولت ترکیه به ماهیت بار این هواپیما اشاره‌ای نکرده‌اند.


از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع امنیتی خود می‌گوید که این هواپیمای ایرانی مشکوک به حمل تجهیزات نظامی یا هسته‌ای بوده و دو جنگنده اف ۱۶ ترکیه به هوا بلند شده‌اند تا در صورت بی‌توجهی خلبان به فرمان مقامات فرودگاه دیاربکر مداخله کنند.


هنوز واکنش رسمی تهران و آنکارا اعلام نشده است.

رئیس مجلس باز هم با خانواده‌های زندانیان سیاسی دیدار نکرد

Posted: 16 Mar 2011 07:18 AM PDT

جــرس: بنا به گزارش منابع خبری، خانواده های زندانیان سیاسی که پس از یک و سال نیم درخواست  ملاقاتشان با رییس مجلس شورای اسلامی پذیرفته شده بود، پس از مراجعه به مجلس و شنیدن این پاسخ که باید با دو نماینده به جای علی لاریجانی دیدار کنند، مجلس را ترک کردند.


به گزارش سامانه خبری- تحلیلی «کلمه»، روز سه شنبه ٢۴ اسفند ماه، نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی که برای دیدار با علی لاریجانی، رییس مجلس هشتم، به ساختمان مجلس مراجعه کرده بودند، تغییر به وجود آمده در برنامه از جانب مجلس را مبنی بر اینکه به جای لاریجانی با دو تن از نمایندگان تهران دیدار کنند، نپذیرفتند و مجلس را ترک کردند.


به گفته‌ی نمایندگان خانواده های زندانیان سیاسی، روز دوشنبه و در حالی که یک سال و نیم از درخواست ملاقات با لاریجانی توسط خانواده ها می گذشت، طی تماسی از مجلس به نمایندگان خانواده ها اطلاع داده شد که می توانند برای ملاقاتی که درخواست کرده بودند، ظهر سه شنبه در محل ساختمان مجلس حاضر شوند و  با ریاست قوه مقننه دیدار کنند. اما ظهر سه شنبه خانواده ها متوجه شدند که دیدار با لاریجانی لغو شده و به جای آن دو تن از نمایندگان شهر تهران که پیش از این بارها در رسانه ها از جنبش سبز به عنوان فتنه و از زندانیان سیاسی و خانواده هایشان به عنوان فتنه گران و آشوب گران نام برده بودند، قرار است در جلسه حاضر شوند.

این گزارش افزود خانواده ها نیز به عنوان اعتراض، ضمن ترک مجلس، اعلام کردند: با توجه به آنکه چند روزی بیشتر تا عید نوروز نمانده و ما گمان می کردیم می توانیم با تشریح وضعیت برای رییس مجلس از ایشان کمک بخواهیم تا روند مرخصی های زندانیان سیاسی برای نوروز بهبود یابد، در این جلسه حاضر شدیم.

آنها افزودند: اگر علی لاریجانی حاضر نشده صحبت های خانواده ها را بشنود، ما امیدی به نمایندگان شهرمان که عملکردشان را در این زمینه بارها دیده ایم، نداریم و با واگذار کردن کارها به خدای منان به استقبال نوروز خواهیم رفت.


لازم به ذکر است علیرغم آن که صادق لاریجانی دو هفته قبل در بخش نامه ای اعلام کرده بود که زندانیان سیاسی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از مرخصی نوروزی بهره مند نخواهند بود، طی دو روز گذشته برای تعدادی از زندانیان سیاسی وثیقه خواسته اند تا نوروز را در کنار خانواده های خود باشند، اما تکلیف خیل عظیمی از زندانیان اوین و رجایی شهر و تبعیدی هایی مانند مجید دری و ضیا نبوی هنوز نامشخص است.


همچنین سه دانشجوی ممنوع الملاقات، بهاره هدایت، مهدیه گلرو و مجید توکلی که انتظار می رفت در آخرین ملاقات کابینی سال ۸۹ پس از سه ماه بتوانند با خانواده های خود دیدار داشته باشند، بدون ارائه کوچک ترین توضیحی از جانب مسئولان قضایی درباره ی دلیل این برخوردها، همچنان ممنوع از ملاقات مانده اند.
 

جمهوری اسلامی پیگیر وضع دیپلمات متهم خود در انگلستان

Posted: 16 Mar 2011 06:57 AM PDT

جــرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از سفر یکی از معاون های وزارت خارجه به انگلستان برای پیگیری وضعیت نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن خبر داد.


به گزارش خبرآنلاین، رامین مهمانپرست با اشاره به سفر حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزارت امور خارجه به انگلستان گفت: با توجه حوزه کاری قشقاوی در وزارت امور خارجه پیگیری مسائل اتباع ایرانی و نیز همکاری های کنسولی جزو دستور کار سفر وی به انگلستان است.


وی در ادامه با اشاره به پیگیری وضعیت نصرت الله تاجیک سفیر سابق جمهوری اسلامی در اردن تاکید کرد: پیگیری وضعیت تاجیک نیز جزو دستور کار قشقاوی است.


گفتنی است نصرت الله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن، در تاریخ چهارم آبان ماه سال ٨۵ بر اساس درخواست مقامات آمریکایی در محل تحصیل خود و خانواده‌اش در شهر دورهام انگلیس به اتهام مشارکت در خرید چند عدد دوربین دید در شب توسط پلیس انگلستان دستگیر شد.


وی پس از مدتی آزاد شد، ولی پرونده اش در مجاری قضایی انگلستان جریان داشته داشته و او تحت نظر پلیس انگلستان قرار دارد. پرونده وی یکی از طولانی ترین پرونده های اتباع ایرانی است.


 

تداوم سرکوب شدید و خشونت بار معترضان در بحرین

Posted: 16 Mar 2011 05:47 AM PDT

جــرس: در پی ورود نیروهای نظامی عربستان به بحرین و يک روز پس از اعلام وضعيت فوق‌العاده در آن کشور و در حالی که نیروهای حکومتی تلاش دارند معترضان حاضر در يکی از ميدان‌های اصلی منامه را متفرق کنند، گزارش‌ها حاکی از کشته شدن حداقل چهار تن دیگر در درگیری‌های خیابانی در منامه را آغاز کرده اند.


خبرگزاری فرانسه شمار کشته‌های بحرین را سه نفر و رويترز در گزارشی آمار این کشته‌ها را شش تن اعلام کرده است. آمار دقيق تلفات جانی در جريان سرکوب‌های بحرين هنوز مشخص نشده است.


همزمان و به گزارش آسوشيتدپرس، نيروهای نظامی و امنيتی با باتوم و شليک گاز اشک‌آور سعی دارند مردم را از حضور در ميدان «لؤلؤ» (مرواريد) منامه، متفرق کنند. اين گزارش می افزاید چادرهايی که معترضان در اين ميدان برپا کرده بودند به آتش کشيده شده و ابری از دود سياه فضای اين ميدان را فراگرفته است.


همچنین خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که بامداد روز چهارشنبه، ٢۵ اسفند (۱۶ مارس)، واحدهای نظامی و نیروهای امنیتی در بحرین به منظور پراکنده کردن تظاهرکنندگان مخالف حکومت در منامه، پایتخت، وارد عملیات شدند و با استفاده از گاز اشک آور و ماشین آب پاش، تجمع یک ماهه اعتراضی در میدان لؤلؤ (مروارید) را هدف حمله قرار دادند.


براساس گزارش های رسیده از منامه، در جریان عملیات روز چهارشنبه، هلی کوپترهای نظامی بر فراز میدان مروارید در پرواز بودند و شاهدان عینی خبر داده اند تظاهرکنندگان حاضر در میدان، که شمار آنان چند صد نفر گزارش شده، در برابر نیروهای امنیتی مقاومت چندانی از خود نشان نداده اند.


همچنین در گزارش ها آمده است ماموران دولتی ضمن برچیدن چادرهای مورد استفاده، با بولدوزر به پاکسازی راهبندان هایی مبادرت کرده اند که تظاهرکنندگان برای جلوگیری از ورود خودروهای امنیتی و دسترسی مراجعان به برخی مراکز مهم تجاری منامه در اطراف میدان ایجاد کرده بودند.


گفتنی است میدان مروارید محل اصلی تمرکز و تظاهرات مخالفان حکومت پادشاهی بحرین  است که اعتراضات خود را از  حدود یک ماه پیش با تجمع در این میدان آغاز کردند. اگرچه چند روز بعد، نیروهای امنیتی بحرین موفق به پاکسازی این میدان شدند، اما معترضان بار دیگر به این محل بازگشتند.


اقدام به پاکسازی میدان مروارید یک روز پس از آن آغاز شده است که حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، با صدور فرمانی، به مدت سه ماه در این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.


ساعاتی پس از آن، درگیری هایی در بخش هایی از بحرین روی داد که گفته می شود دو کشته برجای گذاشته و برخی منابع به نقل از مقامات سعودی گفته اند که یکی از نفرات نظامی آنان نیز در بحرین کشته شده است؛ هر چند در این مورد، جزئیات بیشتری در دست نیست.


روز دوشنبه گزارش شده بود که واحدهایی متشکل از حدود یک هزار تن از نفرات نظامی و امنیتی عربستان سعودی و امارات عربی متحده در چارچوب تصمیم شورای همکاری خلیج فارس برای کمک به استقرار نظم وارد بحرین شده اند.


همزمان خبرگزاری بی بی سی گزارش داده است که یکی از رهبران مخالف، از تیراندازی نیروهای امنیتی به سوی تظاهرکنندگان سخن گفته و افزوده است که زخمی های درگیری به خاطر جلوگیری از پیگیری دستگاه های امنیتی، به جای بیمارستان ها، در مساجد بستری شده اند اما امکان تایید این گزارش ها از سوی منابع مستقل وجود نداشته است.


خبرگزاری فرانسه همچنین آورده است همزمان با بالاگرفتن درگيری‌ها، تلفن‌های موبايل در منامه مختل شده و سرعت خطوط اينترنت هم پايين آمده است.

حامد ظهر، يک معترض ۳۲ ساله نیز به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: "ابتدا نيروهای نظامی پياده به ميدان آمدند و با شليک گاز اشک‌آور و تيرهوايی سعی کردند مردم را متفرق کنند. ما دست‌ها را بالا بردیم و فرياد زديم که صلح‌آميز و عاری از خشونت به اينجا آمده‌ايم، اما در ميان تيراندازی و گاز اشک‌آور صدای ما شنيده نشد و مجبور شديم فرار کنيم."


در روستاهای شعيه‌نشين بحرین، مردم به نشانه اعتراض به مساجد رفته و دست به تحصن زده‌اند و شماری هم اقدام به برپايی آتش کرده‌اند.

گزارش شده است که در ديگر نقاط شيعه‌نشين بحرين هم درگيری‌هايی ميان مردم و نيروهای نظامی روی داده و نيروهای نظامی و امنيتی در جاده‌ها ايستگاه‌های بازرسی برقرار کرده‌اند.


در همین حال نيروهای نظامی مانع مراجعه ی مردمی شدند که سعی داشتند به بيمارستان مرکزی منامه بروند؛ آنان همچنین از انتقال مجروحان به بيمارستان جلوگیری کردند.


خبرگزاری رسمی بحرين اعلام کرده است که بر اساس وضعيت اضطراری، رفت و آمد محدود شده و ملاحظات بيشتر امنيتی هم اعمال خواهد شد.


شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از شاهدان عينی اعلام کرده است که حتی پزشکان و مجروحان هم مورد حمله نيروهای امنيتی قرار گرفته‌اند.


چند تن از روحانيان برجسته شيعه بحرين روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌ای نسبت به کشتار معترضان از سوی نيروهای حکومتی هشدار داده و از سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنيت سازمان ملل متحد تقاضای کمک کرده‌اند.
 

آزادی موقت سامان سلیمانی مرند و فرشاد جمالی، فعالان دانشجویی ورامین

Posted: 16 Mar 2011 05:14 AM PDT

جــرس: با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت سامان سلیمانی مرند، فعال دانشجویی و مدیر سایت «اصلاحات نیوز»، وی شامگاه دوشنبه ٢٣ اسفند ماه، با قرار کفالت پنجاه میلیونی موقتا از زندان اوین آزاد شد.


تارنمای اصلاحات نیوز ماه گذشته اعلام کرده بود که روز سه شنبه ٢۶ بهمن ماه، دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ورامین، بنامهای سامان سلیمانی مرند و فرشاد جمالی در منزل شخصی شان توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شده اند.


به گزارش منابع خبری جرس، سامان سلیمانی مرند فعال دانشجویی، که همزمان دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ورامین می باشد، روز دوشنبه با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شده و فرشاد جمالی، دیگر فعال دانشجویی آن دانشگاه نیز، یک روز قبل از وی با قید کفالت آزاد شدند.


گفتنی است جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد ورامین – پیشوا، در زمان دستگیری و بی خبری از وضعیت این دو فعال دانشجویی، با انتشار بیانیه ای اعتراض آمیز، خواستار آزادی هر چه سریعتر آنها شده بودند.