جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


معترضان در سوریه، مقر حزب حاکم را به آتش کشیدند

Posted: 21 Mar 2011 10:24 AM PDT

تداوم موج اعتراضات در سوریه

جــرس: در ادامه موج اعتراضات مردمی در سوریه، درحالی که تجمعات اعتراضی در دمشق و حلب، مورد سرکوب خونین قوای دولتی قرار گرفته بود، مخالفان حکومت، روز يکشنبه، مقر حزب بعث و ساختمان دادگستری را در شهر درعا، واقع در جنوب سوريه به آتش کشيده‌اند.


به گزارش رویترز، معترضان همچنين ساختمان شرکت مخابرات سيريا تل، را که متعلق به رامی مخلوف، از اعضای خانواده بشار اسد، حاکم سوريه است به آتش کشيدند.


يکی از مخالفان به این خبرگزاری گفته است: "مخالفان نماد‌های فساد مالی و سرکوب را به آتش کشيدند. اما ساختمان‌های چند بانک که در نزديکی اين ساختمان قرار داشت مورد حمله قرار نگرفته است."


تظاهرکنندگان رامی مخلوف، پسر دایی بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه را "دزد" خطاب کردند.


گفتنی است چندی پیش دولت آمريکا مخلوف را متهم به فسا مالی کرده و وی را در ليست تحريم‌های خود قرار داده است.


گزارش رویترز همچنین حاکی است که معترضان مناطق قديمی شهر درعا، را در نزديکی مرز اردن قرار دارد، در اختيار دارند ولی حضور نيروهای امنيتی در بقيه نقاط شهر تشديد شده است.


بشار اسد یک هيئت دولتی را برای پايان دادن به تظاهرات و ابراز همدردی با خانواده‌های قربانيان اعتراض‌ها به شهر درعا فرستاده ولی هزاران نفر روز يکشنبه، در سومين روز اعتراض به حزب حاکم کشور خواستار لغو وضعيت فوق‌العاده در اين شهر شدند.


حزب بعث از سال ۱۹۶۳ پس از گرفتن قدرت در سوريه با اعلام وضعيت فوق‌العاده، فعالیت گروه‌های اپوزيسيون را در اين کشور ممنوع کرده است.

يکی از ساکنان درعا می‌گويد حدود ۴۰ نفر از معترضان برای درمان به مسجد اين شهر منتقل شدند و مسجد عمری نقش بيمارستان را در ايفا می‌کند.


برپايه گزارش‌های منتشر شده، نيروهای امنيتی سوريه، روز جمعه با سرکوب تظاهرات ضدحکومتی در شهر درعا، دست کم پنج نفر از معترضان را کشته و ۴۴ تن ديگر را زخمی کردند.


معترضان روز جمعه در شهر درعا با تظاهراتی آرام خواهان آزادی‌های سياسی و پايان «فساد» در اين کشور شدند که اين اعتراضات به شدت سرکوب شد.


همچنين برپايه گزارش‌ها، در شهرهای حُمص و بانياس هم تجمع‌های اعتراضی صورت گرفته است.

بشار اسد که از ۱۱ سال پيش رهبری سوريه را در اختيار دارد، در دی ماه امسال گفت که حکومت اين کشور به باورهای مردم نزديک است و ناآرامی‌های منطقه به آنجا سرايت نمی‌کند.

روز چهارشنبه نيز نيروهای ضدشورش در دمشق، نزديک به ۱۵۰ معترض را که در مقابل وزارت کشور تجمع کرده بودند، متفرق کردند. اين تظاهرکنندگان خواهان آزادی زندانيان سياسی بودند.


گفتنی است بنا به گزارش خبرگزاری های بین المللی، رسانه حکومتی و تلویزیون رسمی سوریه، غروب جمعه ۲۷ اسفند در اخبار خود - به شیوه مرسوم کشورهای منطقه- اعلام کرده بود که "عده ای نفوذی در شهر درعا در جنوب کشور هرج و مرج و شورش به راه انداخته و به اتومبیل ها و اموال مردم خسارت وارد کرده اند که مورد تعقیب مأموران پلیس ضد شورش قرار گرفتند".


همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که چند هزار تظاهرکننده در این شهر پس از نماز جمعه، شعارهایی در انتقاد از فساد حکومتی و فساد اعضای خانواده بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و همچنین در ستایش از "آزادی" سر داده اند.


سونامی اعتراضاتی که از دو ماه پیش تونس و مصر را درنوردید و منجر به پیروزی مردم بر حکومتهای استبدادی آن کشورها شد، بعد از چندی به یمن، اردن، بحرین، لیبی، مراکش، عمان، الجزایر، اقلیم کردستان عراق، ایران و جمهوری آذربایجان رسیده است.


گفتنی است با گذشت چند روز از آغاز موج اعتراضات مخالفان حکومت استبدادی سوریه در خیابان‌های آن کشور و کشته و زخمی شدن معترضان توسط قوای حکومتی، رسانه ها، سایتها، روزنامه ها و مقامات جمهوری اسلامی، نه تنها خبر و گزارشی در این مورد مخابره نکرده اند، بلکه همچنان در این زمینه سکوت اختیار کرده اند.
 

آخرین اخبار از لیبی؛ یکی از پسران قذافی کشته شد

Posted: 21 Mar 2011 07:57 AM PDT


جرس: برخی منابع خبری گزارش کرده اند که یكی از پسران قذافی كه یكی از گردان‌های پدرش را فرماندهی می‌كرد در حملات هوایی نیروهای غربی كشته شده است.

شبكه خبری پرس‌تی‌وی خبر داده كه "خمیس قذافی " در حملات نیروهای غربی به این كشور كشته شده است.

 نیروهای غربی در ادامه حملات خود به مناطق مختلف لیبی مقر "معمر قذافی " دیكتاتور لیبی را در منطقه "باب العزیزیه " در شهر طرابلس پایتخت این كشور با موشك هدف قرار داده اند.

 خبرگزاری فرانسه گزارش داده كه انفجارهای قوی یك‎شنبه‎ شب شهر طرابلس را لرزانده كه یكی از آنها در منطقه باب العزیزیه محل اقامت قذافی بوده است.

برپایه این گزارش، ستون‌های دود برفراز منطقه باب العزیزیه به آسمان برخاست و صدای شلیك ضدهوایی‌ها به گوش رسید.

قابل اشاره است که مقام های ارشد نظامی و سیاسی انگلستان و فرانسه اعلام کرده اند که هدف از حملات، معمر قذافی نیست. رییس نیروهای مسلح بریتانیا و یکی از سخنگویان دولت سارکوزی بر این سخن تاکید کرده اند.

در همین حال، فرماندهی نظامی آمریكا اعلام كرد كه سیستم‌های اصلی دفاع هوایی و پایگاههای موشكی "سام " در نزدیك شهرهای طرابلس، مصراته و سرت هدف حمله قرار گرفته‎اند.

وزارت دفاع انگلیس نیز اعلام كرد كه نیروهای انگلیسی در حمله‌ای هماهنگ علیه سیستم‌های دفاع هوایی لیبی شركت داشته‏اند.

عمرو موسی ، رییس اتحادیه عرب هم در اظهارنظری از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حملات نظامی علیه لیبی حمایت کرده است.

50 دختر دانشجو نخستین قربانبان و مجروحان جاده های ایران در سال 90

Posted: 21 Mar 2011 07:33 AM PDT

جرس: حدود 50 دختر دانشجو، نخستین قربانیان و مجروحان جاده‌های ایران، و نیز «کاروان های راهیان نور» در سال 90 شدند.

 

 

ایرنا گزار ش داد، در نخستین روز سال ۹۰ براثر واژگونی یك دستگاه اتوبوس حامل كاروان دختران راهیان نور دانشگاه پیام نور كهنوج در حدفاصل محور كرمان جیرفت ۱۰ نفر كشته و ۳۷ نفر نیز مجروح شدند.

 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی جیرفت روز دوشنبه گفت: حال دو تن از مجروحان نیز وخیم بود كه به كرمان اعزام شدند. دكتر ابراهیم محمدی افزود: بقیه مجروحان در بیمارستان امام جیرفت بستری هستند و حال همه رضایت بخش است.

رییس پاسگاه پلیس راه جی

رفت نیز گفته است: این حادثه در ۵۰ كیلومتری محور كرمان به جیرفت در منطقه ساردوئیه رخ داده است. سروان نصیری افزوده است: علت این حادثه عدم توانایی راننده در كنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی در سرعت مطمئنه بوده است.

وی اظهار داشت: این اتوبوس حامل دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور كهنوج بوده است كه در حال بازگشت از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بودند.


مهمانان بهار؛ پشت میله ها

Posted: 21 Mar 2011 05:20 AM PDT

بهار یکتا
جرس: امسال هفت سين ما هفتاد مليون سين دارد به سبزي همه ملت ايران و سفره اي به وسعت همه سرزمين مان.

 

بهاری می آید باز و جای آزادگانی خالی است بر سر سفره کوچک خانه شان. میلاد و صنم، پویاو شبنم، فاطمه و رخساره، شهروز و مهتاب و دهها کودک و جوان، پدر و مادر سال را نو می کنند در فراق عزیزی.

اما آنها در دل همه ایرانیان و بر سفره هفت سین هفتاد میلیونی نشسته اند. هر ایرانی هفت سینش را با یک سین از " سبزی" اعتراض زینت داده است و سفره اش را سبز کرده با نام یکی از این سبزها.

سبزی که با رفتن بهار و آمدن زمستان هم " سبزینه" خود را نمی بازد و سبزتر و سبزترمی شود.

نوروز امسال، بهار در بهار است. دو یار "سبزها" با فاطمه و زهرا  هم به بندند و سفره دلشان شده هفت سین ملت.


آزادگان و راهبرانشان، دلهاشان در کنار هم،  رو به سوی حق نشستند و " حول حالنا" خواندند و برای ایرانی آباد و سرفراز " احسن الحال" را طلب کردند.

وقتی زمستان می رفت تا امانت خود به بهار بسپارد، سجده شکر بر خاک محبس بجا آوردند و بر سر پیمان خود با این ملت بزرگ ایستادند.


دو بهار جبنش سبز


تاریخ جنبش سبز دو بهار به خود دیده. سبزها، دو نوروز است که در حبسند. چه آنان که دیوارهای را در نوردیدند و چه آنان که مهمان زندانبان شدند. 


آغازش با حبس بود! هجمه در دل شب. به استاد و دانشجو. نویسنده و روزنامه نگار. معلم و شاگرد.  زن و مرد.  زندانها پر شد از فرهیختگان. اوین باز "دانشگاه" شد.

 به غل و زنجیر می کشند " تن" ها را با اندیشه چه می کنند که می روید و سبز می شود. درخت تنومندی که شاخه هایش از پنجره های اوین هویدا گشته.  


زندانها دانشگاه شد و استادان و فرهیختگان مهمانش شدند. آنان که می توانند کلمه را به استخدام گیرند و رنج  و بیداد زندانی را در برابر دیدگان همگان به فریاد کشند.


اینجا زندان جمهوری اسلامی است!

پایان نامه های ناتمام، پژوهش های نانوشته، مقالات، دلنوشته ها و نامه های سرگشاده. اینجا زندان است. زندان جمهوری اسلامی!


احسان عبده تبریزی، دانشجوی دکتراست. بجایی اینکه تاریخ بخواند و تز بنویسد. تاریخ را می سازد با بودنش.


آن دیگری عمادالدین باقی است. می خواست با سازمانی که تاسیس می کند از حقوق بشریت پاسداری کند و همراه خانواده زندانیان سیاسی باشد. ماههاست که مهمان این دانشگاه است. آمده تا فصلهای ناتمام کتابش را به آخر برساند.  " واقعیتها و قضاوتها" یش نیاز به بازنگری دارد گویی.
 

علی ملیحی، حامد روحی نژاد، ضیا نبوی
، دانشجویان جوان این دانشگاه، میز و کلاس را رهاکرده اند و آمدند در رکاب بزرگان علم سیاست و تاریخ،  مشق مجاهدت کنند تا فردای ایران را راهبری.


کیوان صمیمی
؛ یکه تاز و مصمم بر آرمان. بهار پارسال با کوچ پرستوها آمده بود و با لبخند کوله بار بسته بود و
با عزمی استوار برای ساختن ایرانی آزاد رحیل زندان بست و به حبس رفت تا در کنار سایر دوستان و همفکرانش دوران حبس خود را به جرم یک عمر کار فرهنگی، فعالیت سیاسی و پیگیری حقوق بشر سپری کند.


عبدالله مومنی
بنده خدایی که ایمان آورده است به آرمان مقدسی که بخاطر آن هر سختی، شکنجه و زندانی را متحمل می شود. معلمی که می خواست تدریس شغلش باشد عشقش شد و کلاسش پهنای ایران زمین گرفت. او با بداقی و خواستار و همه معلمان دیگر کلاسی برپا کرده اند که درسش تمامی ندارد.

 
منصور اصانلو کارگر است. حق می گوید و سودای آزادی در سر دارد. در بندش می کنند. صدایش را چه کنند که خاموش نمی شود و از کنج زندان از کارگران می  گوید. محرومش می کنند از دیدار و رخصت. گمان دارند که مردان حق را می توان ساکت کرد.


عیسی سحرخیز
، همو که بیش از یکسال و نیم است بدون یک روز مرخصی،  به جرم "حریت " و " آزادگی" مهمان زندانبانی است که برای دفاع از کیان ولایت مردان خدا را در حبس می پسندند. همو که در حبس بودنش اندکی از شهامت و صراحت لهجه اش نکاست. و هر روز مکافاتی بر مکافاتی. تن مجروحش از اوین هم تبعید می شود تا درس عبرتی باشد برای دیگرانی که پیروی کرده بودندش در روزه داری بند 350 و امضا گذاشته بودند پای شکواییه ای.


نسرین است که ستودنی است استقامت و صبوریش. کودکان دلبندش به دور از مادر عیدانه داشتند. عجب نوروزی است بی مادری. تساوی در "ظلم مضاعف" ارمغان ولایت بود در سالی که رفت. زن و مرد برابر شدند در حبس و بند. حریم زن را شکستند و به خانه اش بی اذن وارد شدند و همه چیز به یغما بردند. گویی قوم تاتار آمده باز به این سرزمین.


این داوود سلیمانی است در گوهر دشت کرج. زندان در زندان است. خودش می گوید.
مظلوم است این برادر شهید.  یعنی" مظلومیت مضاعف " دارد. شاید مظلومیتش هم بخاطر ظلم " مضاعفی" است که به او می شود به لحاظ عبور از خط قرمزها!! امضای نامه ای دلسوزانه به رهبری! شرکت در تحصن نمایندگان مجلس ششم، دفاع از دانشجویان در واقعه 18 تیر که به مجموعه جرایمش فعاليت تبليغي عليه نظام و تباني برعليه امنيت كشور افزوده شده اند. 


مادر هنگامه شهیدی هنوز شبها خواب دخترش را می بیند که او مشتاقانه در می کوبد و او در می گشاید به رویش. هنگامه آمده به مادر تبریک عید دهد. اما او سرفراز است از بودن هنگامه اش در اوین. چه که می داند، هنگامه ای است ایران زمین. و دخترش رفته تا شاهدی باشد بر این هنگامه سبز!

 
عبدالله رمضان زاده در کنار سایر فعالان کرد ایران زمین، او نمی خواست تن به سازش دهد و چند صباحی در زندانی بزرگتر در حبسی مضاعف باشد.  آمد تا نوروز را با دیگر همبندانش شادمانه کند. اما هجران عزیزی او را از جمع دوستان دور کرده امروز.


مهدی محمودیان
که نامش با افشاگری جنایات کهریزک عجین شده، جرمش این است که اسرار هویدا می کرد. امروز خود قربانی جنایتی تازه است. پس از ماهها عفونت مزمن.  رنگ پریده شده و چهره بشاش و خندانش تکیده است. مادر پیرش بارها برای مرخصی به دادسرا رفته تا شدید بتواند مرهمی بر تن رنجور مهدیش نهد. اما دریغ از یک پاسخ. مهدی در حبس است چون تن به ذلت نمی دهد. زینب هشت ساله مهدی می داند که
 این نبردی است برای رسیدن به آرمانهای مقدس به نام “آزادی” که بی شک سالها بطول خواهد انجامید. تو و دیگر همسالانت شاید دیگر پدران خود را نبینید و یا سالها از پشت میله های زندان و یا روی ویلچر و تخت بیمارستان ببینید. هر چه هست باید بدانید که شما از نسل شیرانی هستید که حتی در غل و زنجیر نیز، غرششان لرزه بر اندام آنها انداخته است.


محمد نوری زا
د سفره ای با هفت سین سبز در اوین گسترده و همه را بر آن مهمان کرده است. به امید همان روزی است که
فریدون، این شاهزاده ی اساطیری ایران زمین، ضحاک را در دامنه ی دماوند به بند کشد و با گرز گاوپیکرش بر سر او کوبد و سلطه ی ظالمانه  او را براندازد و ، شادمانی رفته، بازآید. لب ها به خنده باز شد و چهره های به ماتم نشسته را تبسم پرکند.


مصطفی تاج زاده
است که برگزیده شد تا زبان گویای ای ملت باشد. حتی آنگاه که در حبس است. فریاد زند و حق گوید. و آن فخر زنان که محتشمی است. رفت تا شاید نزدیکتر باشد به عزیزش در بند دو الف. 


دوستان همه جمعند؛ وان یکاد بخوانید و در فراز کنید.


 صدها آزاده، صدها عزیز، زینب و سیامک. ایوب و نظام. بهاره و مهدیه. امیر و ابراهیم. احسان و ارژنگ.سعید و نادر. آرش و احمد. وحید و شبنم. امسال مهمانان بهاری این سرزمین در پشت دیوارهای بلند زندانها.

یکی در اهواز و دیگری در بهبهان. آن یکی در مشهد و آن دگر در دیزل آباد. همه یک درد مشترک را فریاد دارند. ایرانی آباد و آزاد. 

احمدی نژاد: ظرف همین چند سال، مشکل بیکاری و مسکن دیگر وجود نخواهد داشت

Posted: 21 Mar 2011 04:02 AM PDT

جــرس: محمود احمدی نژاد در پیام نوروزی به مناسبت فرارسیدن سال ٩٠ خورشیدی، بدون اشاره به رشد فزایندۀ بیکاری و مشکلات اشتغال و حداقل درآمد و مسکن، مجددا ادعا کرد "ظرف دو تا سه سال مشکل بیکاری را از این سرزمین نورانی ریشه کن کنیم و در آینده نزدیک مشکلی به نام مسکن برای جوانان و ملت ایران وجود نخواهد داشت."


به گزارش سایت دولت، رئیس دولت در آغاز پیام خود، با اشاره به اینکه سال گذشته سالی سرشار از پیشرفت، عزت و کرامت بود، خود را نماینده و سخنگوی ملت ایران قلمداد کرده و گفت:" ملت ایران با وجود طراحی های دشمنان و به قول خودشان؛ تحریم فلج کننده و توطئه ها و فشارهای سنگین سیاسی، قله های گوناگون در عرصه های مختلف را یکی پس از دیگری فتح کرد و به دستاوردهای بزرگی در عرصه علم و فناوری رسید و سرعت پیشرفت علمی ما نیز چندین برابر متوسط سرعت پیشرفت علم در جهان شد."


رئیس دولت افزود "در سال گذشته دستاوردهای گوناگون در زمینه های هوا-فضا، نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فیزیک، شیمی، هسته ای، بهداشت و درمان در اختیار ملت ایران قرار گرفت و جوشش علمی در حال وقوع است."


وی همچنین به اشاره به تعطیلی واحدهای متعدد تولیدی و اعتراضات کارگری و صنفی، مدعی شد "در عرصه عمرانی سرتاسر کشور به کارگاهی بزرگ تبدیل شد و راه ها، راه آهن ها، بزرگراه ها، دانشگاه ها، بیمارستان ها، فرودگاه ها، بندرها، کتابخانه ها و مراکز گوناگون در دست ساخت است."


احمدی نژاد مدعی "توفیقات سال گذشته در عرصه های اقتصادی" شد و بدون اشاره به مشکلات به رشد در این زمینه و پنهانکاری دولت در این زمینه گفت "طرح مسکن، سرمایه گذاری و تولید به سرعت ادامه پیدا کرد و بیش از یک میلیون و ۶٠٠ هزار شغل به عنوان رکورد بی سابقه در ایران ایجاد و ثبت شد."


وی به آغاز اجرای طرح حذف یارانه ها که از آن با عنوان "هدفمند کردن یارانه ها" نام برده می شود، اشاره کرد و گفت: هدفمند کردن یارانه ها به عنوان برنامه ای گسترده و تحول آفرین با همبستگی، همراهی و هوشمندی بی نظیر ملت ایران به خوبی آغاز شد و در مسیر اجرا قرار گرفت.


احمدی نژاد بدون اشاره به رشد فزایندۀ بیکاری و مشکلات اشتغال و حداقل درآمد و مسکن، مجددا ادعا کرد "ظرف دو تا سه سال مشکل بیکاری را از این سرزمین نورانی ریشه کن کنیم و در آینده نزدیک مشکلی به نام مسکن برای جوانان و ملت ایران وجود نخواهد داشت."

وی با اشاره به اینکه طرح هدفمند کردن یارانه ها در بخش تولید و خدمات با گستردگی بیشتری ادامه خواهد یافت، افزود: صرفه جویی در مصرف انرژی و اصلاح رفتارهای اقتصادی همچنان شعار امسال است.


احمدی نژاد همچنین در عرصه سیاست خارجی با بیان اینکه "بارها گفته ایم که با نظامات غیرعادلانه و یک سویه امروز عالم مخالفیم"، مدعی شد "با تدبیر، برنامه ریزی و با پافشاری بر حقوق ملت ها و بر عدالت در مقابل آن خواهیم ایستاد."


وی با ادعای اینکه "در عرصه جهانی نیز تلاش برای اصلاح ساختارها و نظامات ظالمانه و ضد انسانی ادامه پیدا خواهد کرد"، جهان را نیازمند نظم و طراحی و نگاهی جدید خواند و گفت: به لطف خدا مرزهای موهوم در حال برچیده شدن و مدیریت مادی و بریده از آسمان به پایان راه رسیده و یک احساس و نگاه واحد جهانی در حال شکل گیری است.


رئیس دولت در بخش دیگری از پیام خود، به تحولات و اتفاقات اخیر در عرصه جهانی اشاره کرد و گفت: موج عظیم بیداری انسانی و حرکت مردمی در جای جای عالم آغاز شده و نوع نگاه، معیار ارزش ها و نوع رفتار انسان ها و ملت ها به سرعت در حال تغییر است.


احمدی نژاد اتفاقات اخیر منطقه را بسیار مهم دانست و افزود: این اتفاقات جلوه و بخشی از آن حرکت اصیل و اصلی است.

وی با اشاره به اینکه حرکت جهانی و اصلی در راه است گفت: گوشه هایی از آن حرکت هویدا شده است، اما دشمنان و مستکبران با جمع آوری همه یاران و توان خودشان تلاش دارند که این خیزش و حرکت مردمی را منحرف و به سمت منافع خودشان هدایت کنند اما نخواهند توانست.


رئیس دولت در بخش دیگری از سخنانش افزود: امسال نیز حرکت ملت ایران با شتاب روزافزون و سرعت بیشتر در زمینه های گوناگون ادامه پیدا خواهد کرد."


وی مدعی شد "در بخش فرهنگ و هنر با همت هنرمندان و اهالی فرهنگ، فرهنگ زیبا و الهی اسلامی- ایرانی تبیین، تدوین، منتشر و نهادینه می شود و زیبایی های فرهنگی این سرزمین به عنوان بهترین هدیه تقدیم بشریت خواهد شد و موج فرهنگی ایرانی- اسلامی که تازه به پا خاسته است گسترش پیدا خواهد کرد."
 

زیدآبادی؛ آنکه شرافت را قربانی نکرد

Posted: 21 Mar 2011 03:52 AM PDT

بهار یکتا
گویی احمد  با آزادگان دیگر از در زندانی ترخیص خواهد شد که توسط مردم گشوده می شود نه زندانبان.

 


سفره هفت سین همه سین هایش رنگ سبزی می داد امسال. سبز سبز. تیک تیک ساعت می رفت تا نوید سال نود را دهد.

اما پويا،پارسا و پرهام امسال هم مثل پارسال عید برسفره هفت سین بی پدر نشستند.

دو سال است که دیوارهای سرد و بی روح گوهردشت مهمان عزیزی دارد که آرزوی یک" آه "را بر دل دیکتاتور گذاشته است. دو سال است نوار سبز بر تنگ کوچک خانه مهدیه،  نوید فردایی سبزتر را برای ایران زمین می دهد.


درهای اوین باز و بسته شد. درهای زندان گوهر دشت هم. اما باز احمد نیامد!


امسال هم احمد زید آبادی سال نو را کنار مجرمانی گذراند که بقول خودش "جرمشان" سنگین است و قربانی بی عدالتی و ظلمند.
امسال هم در آخرین ساعات شب عید، آنجا که خانواده ها با دلهره و هراس و شادمانی در انتظار عزیزی بودند تا از چاردیواری تنگ زندان به درون زندان بزرگ وطن بیاید، باز از پشت هیچ دری صدای احمد شنیده نشد.

گویی دیگر کسی هم برایش درخواست مرخصی نمی کند. می دانند که "جرمش" سنگین است و امیدی نیست به رهایی از کنج این بیغوله ای که زندان نامیده اند. درخواستهای مرخصی که به تایید "مقامات خاص" نمی رسد. همان مقاماتی که اذن داده بودند در غروبی که احمد می خواست در شادمانه کودکانه تولد فرزندش آغوش مهر بگشاید، زنجیر بر دستانش زدند و ربودندنش.


سهم این خانواده از پدر چیزی نیست جز بیست دقیقه در دو هفته. چهل دقیقه برای سی روز!


مهدیه که سالهای نوجوانی دست در دست مادر راهی اوین می شد تا پدر را ملاقات کند. این روزها دست فرزندانش را در دست دارد تا به دیدار همسر برود.

برای مهدیه این خیابانها و دیوارها همه آشناست. مهدیه حتی زندانبان را خوب می شناسد. از کودکی تا امروز او را دیده است.


مامور است و معذور! از دیکتاتور فرمان می گیرد. شاه یا ولی. فرقی ندارد. او را "فرمانبردار" می خواهند.


اما گویی احمد هم پیمان شده با همه آزادگانی دیگر که از در زندانی ترخیص شود  که توسط مردم گشوده می شود نه " زندانبان".


احمد زید آبادی، روزنامه نگاری درد آشنا. همکلاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی و همکار عرصه مطبوعات. یکی ا ز اسراییل و خاورمیانه نوشت و دیگری از فلسطین و انتفاضه. یکی مهمان زندان ولایت شد و دیگری  آواره از وطن.  

همه جرمت بس که قلم بدست گیری و از سر درد بنویسی. دیگر فرقی نمی کند سیاستهای اسراییل در منطقه را نقد کنی یا رهبر فرزانه را. قلم از تو می ستانند و در بندت می کنند.

دلش می تپید برای ایران. در دانشکده ملی مذهبی می خواندنش. هم درد دین داشت هم وطن. و اینها جرمهای کمی نیست که سه بار مهمان محبست کنند و اینک تو پرسشگری کرده ای از او با دو پرسش! و این است سهم تازه ات؛ محرومیت از قلم.


گمان داشتند با ستادن قلم از دستانت، پرسشگری نمی ماند. آنجا که دهن بستند با مشت و سینه شکافتند با گلوله آتشین ونهال پرسشگری را کاشتند بر هر برزنی تا ایران همه سبز شد از پرسشگری و آگاهی.


زید آبادی روزنامه نگار کرمانی. در آن روزها که کرمانی ها دستی بر قدرت داشتند هم، سهم او از همه جمهوری اسلامی، زندان بود و حبس و بعدها که حتی کرمانی ها را رفتند از بازار سیاست، باز سهم او را زودتر دادند. زندان بعلاوه محرومیت از نوشتن!

به بند کشیدندش، به تبعید کشاندنش، قلم از دستش ستاندند و محرومش کردند از همه چیز، حتی یک روز دوری از زندان! اما چه آرام است این دانش آموخته علم سیاست و خم به آبرو نمی آورد در کنج این زندانها. گلایه ندارد نه از سختی زندان و نه از همنشینانش.

برایش شرط آزادی گذاشته اند که مهمان سبز به خانه راه ندهد! و او که شرط نمی پذیرد باز در زندان می ماند. بهاری و بهاری. احمد می داند که زمستان رفتنی است. هر چند طولانی و سرد باشد.  


و چه زیبا گفته است آنجا که همه نظام ارزشی اش را خلاصه کرد در چند جمله کوتاه "
زندگی به اندازه ای زیباست که همه چیز را می توان قربانی آن کرد، مگر شرافت را، که عزیزتر و زیباتر از زندگی است و لایق آنکه زندگی را قربانی آن کرد.

و زید آبادی بر عهد خود مانده است مثل هزاران آزاده دیگر.


سبزها در انتظارند تا روزی که تو را بر دوش از گوهردشت به خانه ات برند و "قلم طلایی" شرافت اهل مطبوعات را بدستت دهند.



 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

 

ارسلان ابدی دانشجوی زندانی در آستانه مرخصی به زندان بازگردانده شد

Posted: 21 Mar 2011 03:37 AM PDT

 جرس: رسلان ابدی دانشجوی زندانی که برای مرخصی نوروزی آماده شده بود و خانواده اش در جلوی زندان اوین منتظر وی بودند پس از خارج شدن از بند ۳۵۰ برای مرخصی دوباره به زندان بازگشت.


به گزارش سحام نیوز، به این دانشجو که ۱۵ ماه از بازداشتش می گذرد قول مرخصی داده شده بود و خانواده اش از چند روز پیش در جلوی درب زندان انتظار دیدن فرزندشان را می کشیدند.

همسر و پدر مادر این دانشجوی زندانی پس از اینکه ارسلان به مرخصی نیامد به درب کوچک زندان اوین مراجعه کردند و با تهدید ماموران امنیتی که از بعد از ظهر یک شنبه در جلوی در اوین مستقر شده اند روبرو شدند.

پیوستن فرمانده ارشد ارتش یمن به مخالفان

Posted: 21 Mar 2011 03:37 AM PDT

جرس: یکی از بلندپایه ترین فرماندهان ارتش یمن، امروز دوشنبه، ۲۱ مارس به خبرنگاران گفت که به جنبش اعتراضی علیه علی عبدالله صالح، رئیس جمهور این کشور پیوسته است.

 

به گزارش بی بی سی، ژنرال علی محسن احمر گفت: "اعلام می کنیم که ما از جوانانی که در میدان دانشگاه صنعا تظاهرات می کنند، حمایت کرده و از آنها محافظت می کنیم."

ژنرال علی محسن احمر، فرمانده لشکر یکم زرهی یمن است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید تانک ها و خودروهای زرهی ارتش به دنبال انتشار این خبر در نقاط مختلف پایتخت مستقر شده اند.

ژنرال احمر امروز، نیروهای نظامی تحت فرماندهی خود را به میدانی فرستاده که تظاهرکنندگان در آنجا جمع شده اند.

این فرمانده ارشد ارتش یمن گفته است او و سایر فرماندهان این لشکر به همراه سربازان، از انقلاب جوانان یمن حمایت می کنند.

شبکه تلویزیونی الجزیره می گوید دو ژنرال بلندپایه دیگر هم به معترضان پیوسته اند.

اظهارنظر این ژنرال ارتش یمن یک روز پس از برکناری دولت توسط علی عبدالله صالح صورت می گیرد.

روز جمعه بیش از پنجاه نفر از مخالفان دولت در اثر تیراندازی افراد ناشناس به تظاهرات آنان کشته شدند.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن پس از این واقعه، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

او از این واقعه خونبار ابراز تأسف کرد و گفت که مأموران امنیتی دولت در تیراندازی دست نداشته اند.

تظاهرکنندگان یمنی طی هفته های گذشته دست به تظاهرات زده و خواهان انقلاب در یمن شده اند.

این تظاهرات با الهام از تظاهرات ضد دولتی مصر و تونس برگزار شده است که به دهه ها حکومت رهبران این کشورها پایان داد.

علی عبدالله صالح قول داده که در سال ۲۰۱۳، که دوره ریاست جمهوری او به پایان می رسد، دیگر کاندیدای انتخابات نشود. او همچنین گفته که پسر او هم در این انتخابات نامزد نخواهد شد.

البته رئیس جمهوری یمن چند سال پیش هم وعده مشابهی داده بود.

رهبر جمهوری اسلامی: به دلیل تحریم ها، سال جدید را سال “جهاد اقتصادی” نام گذاری می کنم

Posted: 21 Mar 2011 03:33 AM PDT

طی پیام نوروزی

جــرس: رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود، سال جدید (۱۳۹۰) را سال "جهاد اقتصادی" نامیده و بدون اشاره به مسائل کلان و مهم سیاسی کشور، خواستار تلاش برای جهش در عرصه اقتصادی شده است.


به گزارش سایت رهبری، وی که در پیام خود، نوروز را به مردم ایران و ایرانیان خارج از کشور و ملت هایی که نوروز را جشن می گیرند، تبریک می گفت، همچنین به تحریم های اقتصادی وضع شده علیه ایران توسط سازمان ملل اشاره کرده و گفته است که "دشمنان در عرصه اقتصادی فعالیت بسیاری زیادی دارند."


وی در این زمینه مدعی شد "آنچه كه در عرصه‌ مجموعه‌ی مسائل كشور انسان مشاهده می كند، كه در سال جدید باید ما آن را وجهه‌ همت خودمان قرار بدهیم، این است كه از جمله اساسی‌ترین كارهای دشمنان ملت ما و كشور ما در مقابله‌ با كشور ما، مسائل اقتصادی است .البته در عرصه‌ فرهنگی هم فعالند، در عرصه‌ سیاسی هم فعالند، در عرصه‌ انحصارات علمی هم فعالند، اما در عرصه‌ اقتصادی فعالیت بسیار زیادی دارند. همین تحریمهائی كه دشمنان ملت ایران زمینه‌سازی كردند یا آن را بر علیه ملت ایران اعمال كردند، به قصد این بود كه یك ضربه‌ای بر پیشرفت كشور ما وارد كنند و آن را از این حركت شتابنده باز بدارند. البته خواسته‌ آنها برآورده نشد و نتوانستند از تحریمها آن نتیجه‌ای را كه انتظار داشتند، بگیرند و تدابیر مسئولان و همراهی ملت بر ترفند دشمنان فائق آمد؛ اما دنبال می كنند. لذا این سال جاری را كه از این لحظه آغاز می شود، ما بایستی متوجه كنیم به اساسی‌ترین مسائل كشور، و محور همه‌ اینها به نظر من مسائل اقتصادی است."


رهبر جمهوری اسلامی در این راستا خواستار آن شد که مسئولان چه در دولت و چه در مجلس، "با حرکت جهادگونه" کار کنند.


اشاره تلویحی وی، ناشی از نگرانی هایی است که پیرامون تبعات طرح مورد اجرای دولت یعنی حذف یارانه ها و آزادسازی قیمت ها کماکان وجود دارد.


آقای خامنه ای در ارزیابی از سال ۱۳۸۹ که وی در نوروز گذشته آن را "سال همت مضاعف و کار مضاعف" نامیده بود، گفت در سال گذشته، ایران توانست کارهای بزرگی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، علم و فناوری و سیاست خارجی انجام دهد.


او از هدفمندی یارانه ها به عنوان "یک کار بزرگ" یاد کرده که دولت محمود احمدی نژاد در یک سال گذشته آن را انجام داده است.


گفتنی است طبق مراحل اولیه این طرح، یارانه کالاها و خدمات زیادی حذف و به قیمت بین المللی عرضه گردید، که طی آن - که به نظر کارشناسان، تبعات خود را ظرف چند ماه آینده با توجه به بودجه نشان خواهد داد- قیمت بسیاری از کالاها و خدمات اساسی و مورد نیاز مردم، سیری صعودی پیدا کرد .


آقای خامنه ای در پیام نوروزی خود، به قیام های مردمی در بحرین، یمن و لیبی نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد که "خداوند متعال برای این ملت ها، فرج عاجلی برساند و دشمنان ملت ها را با عقوبت خود مجازات کند."


رهبر جمهوری اسلامی، طی ماههای اخیر، تحولات سیاسی خاورمیانه را "بیداری اسلامی" و تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران خوانده و گفته بود عامل اصلی حرکت مردمی در مصر و تونس، "احساس تحقیری است که در مردم به خاطر وضعیت سرانشان و نوکری آنها نسبت به آمریکا به وجود آمده است."


وی این بار و در پیام نوروزی خود، به این که "قیام های منطقه تحت تاثیر انقلاب اسلامی ایران قرار دارند"، اشاره ای نکرد.
 

مرخصی سه روزه عبدالله رمضان زاده

Posted: 21 Mar 2011 02:23 AM PDT

 جرس:عبدالله رمضان زاده به خاطر فوت پدر همسرش به مرخصی آمد. 



به گزارش رسیده به جرس، با درگذشت پدر همسر عبدالله رمضان زاده وی در آخرین ساعت سال 89 برای سه روزبه مرخصی آمد تا در مراسم تدفین پدر خانمش شرکت کند .

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات و استاندار کردستان در دولت خاتمی از 23 خرداد 88 تا دی ماه  در بازداشت بود و به شش سال حبس تعزیری محکوم شد.وی به مدت یک سالی در مرخصی به سر میب رد که پس از راه پیمایی 25بهمن ماه جنبش سبز از وی خواسته شد که این حرکت را محکوم کند یا به زندان باز گردد که وی گزینه دوم را انتخاب کرد و به زندان بازگشت و تا آخرین ساعات سال 89 نیز در زندان بود که درگذشت پدر همسرش موجب مرخصی  سه روزه وی را فراهم آورد .