جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آزادی دکتر یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس

Posted: 17 Mar 2011 10:56 AM PDT

جــرس: پس از یک ماه بازداشت، دکتر یدالله اسلامی، دبیرکل مجمع نمایندگان ادوار مجلس، امروز از زندان اوین آزاد شد.


دکتر یدالله اسلامی، مدیرمسئول روزنامه توقیف شده فتح، از نمایندگان اصلاح طلب و دبیرکل نمایندگان ادوار مجلس و از چشم‌پزشکان مطرح کشور، عصر روز جمعه ٢٢ بهمن ماه امسال، با مراجعه ماموران امنیتی،  بازداشت  و به اوین منتقل شده بود.


هنوز علت دستگیری و اتهامات وارده به این نماینده سابق مجلس، مشخص نیست، اما بازداشت وی در حالی رخ داد که دو روز پیش از آن، مجمع نمایندگان ادوار مجلس (به دبیرکلی یدالله اسلامی)، بیانیه ای در حمایت از راهپیمایی 25 بهمن صادر کرده بود. 
 

علی کروبی هم از اوین رها  شد

Posted: 17 Mar 2011 10:41 AM PDT

جرس: علی کروبی، فرزند سوم مهدی کروبی به قید وثیقه ی 100 میلیون تومانی آزاد شد.

به گزارش سحام نیوز، عصر امروز علی کروبی که از 25 روز پیش در بازداشت بسر می‌برد، با قرار وثیقه‌ی یک صد میلیون تومانی از اوین خارج شد.

آزادی علی کروبی، در ادامه ی آزادی برخی دیگر از فعالان سیاسی و مطبوعاتی (ازجمله عبدلله ناصری، علی باقری، شهربانو امانی، احمد حکیمی پور، مهسا امرآبادی، و نازنین خسروانی) صورت می گیرد که قریب به اتفاق آنها در چند هفته ی اخیر بازداشت شده بودند.

واکنش تند آیات عظام  سیستانی و وحید خراسانی به کشتار معترضان در بحرین

Posted: 17 Mar 2011 10:36 AM PDT

اعتراضات مراجع شیعه به سرکوب معترضین بحرینی ادامه دارد
جــرس: در ادامه واکنش های اعتراضی نسبت به سرکوب خونین شهروندان معترض حکومت در بحرین، و اعزام نیروهای همسایه جهت کمک به قوای دولتی آن کشور، آیات عظام سیستانی و وحید خراسانی، دو تن از مراجع بلندپایه شیعه، در بیانیه‌ هایی جداگانه، خواستار واکنش عموم مسلمانان به سرکوب و کشتار مردم بحرین شده و از دولت بحرین خواستند تا از اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان اجتناب کند.


به گزارش تارنمای آیت الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید غیرحکومتی ساکن قم، با انتقاد از توجیهات کشورهای مداخله‌گر خارجی (عربستان و امارات) "مبنی بر اینکه با بحرین معاهده‌ همکاری داریم"، اظهار داشت: "قوانین ملل شورای همکاری برای این است که اگر اجنبی به این مملکت هجوم کرد، آن کسی که آن مملکت با او معاهده دارد به کمک بیاید، این درست است، اما در اینجا خود ملت بحرین قیام کرده‌اند نه خارجی به بحرین حمله کرده، قهراً شورای هماهنگی، شورای هماهنگی دول نیست، شورای هماهنگی چند خانواده است، یعنی خانواده سلطنتی آن مملکت با خانواده این مملکت با هم معاهده کردند که اگر ملت این قیام کرد بر علیه این خانواده، آن خانواده به کمکش بیاید و هکذا."


اشارۀ این مرجع تقلید، به مداخله نظامیان کشورهای همسایه بحرین، در سرکوب و مواجهه با معترضین آن کشور است که از روز دوشنبه ٢٣ اسفندماه، درحالیکه اعتراضات مردم بحرین – بدلیل خشونت ماموران دولتی – در حال افزایش بود، عربستان سعودی از اعزام حدود هزار سرباز به بحرین، به بهانه "محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی" آن کشور خبر داد. آخرین گزارش ها نیز حاکی از مداخله نیروهای نظامی عربستان در سرکوب مخالفان و معترضان خیابانی بحرین بود. همزمان، دولت امارات نیز اعلام داشت که ۵۰۰ نیروی پلیس خود را برای مقابله با اعتراض اخیر مردم بحرین، به آن کشور فرستاده است.


آیت‌الله وحید خراسانی در بیانیه خود همچنین تاکید کرده است: "مسئله‌ای که فعلاً مهم است این است، آنچه واقعاً مورد تأثر است و باید مؤمنین به یکدیگر برسانند این قضیه است، ظلمی که الان در «بحرین» می‌شود، و نه تنها شیعه، مسلمانان بحرین، در این هجومی که از دول بیگانه بر سر یک ملت بی پناه آورده‌اند، آسایش برای مسلمان باقی نمی‌گذارد، مصیبت قابل گفتن نیست."


همزمان و در ادامه واکنش ها به سرکوب و کشتار مردم و معترضان در بحرین، آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان _که ساکن عراق است_ دولت بحرین را فراخوانده که از اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان اجتناب کند.


حامد الخفاف، سخنگوی آیت الله سیستانی روز چهارشنبه گفت: "ایشان با ابراز نگرانی شدید درباره شدت عمل منامه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع و غیرمسلح طی چند روز گذشته، بر لزوم حل و فصل مشکلات در این کشور شیعه‌نشین از طریق راه‌های مسالمت‌آمیز تأکید کردند. "


واکنش آیت الله سیستانی و آیت الله وحید خراسانی به حوادث خونین بحرین در حالی صورت می گیرد  که صدها تن از مأموران ضد شورش بحرین و نیروهای اعزامی عربستان سعودی با استفاده از تجهیزات نظامی از جمله تانک و بالگرد، معترضان مستقر در میدان لؤلؤ منامه را هدف قرار داده اند و طی دو روز گذشته میزان کشته شدگان و زخمی های خشونت ماموران افزایش چشمگیری یافته است.


گفتنی است در ادامه واکنش مراجع و علمای شیعه نسبت به سرکوب غیرانسانی معترضان در بحرین، آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی نیز، مراتب تند اعتراض و هشدار خود را اعلام داشته و روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کردند که "این لشكر‌كشی برای کشورهایی که نیرو برای سرکوب معترضین بحرینی اعزام کرده اند، ارزان تمام نخواهد شد و باید هزینه‌های بسیاری بپردازند."
 

یک ماه بی خبری از وضعیت محمد غفاریان، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد

Posted: 17 Mar 2011 09:59 AM PDT

جــرس:  با گذشت قریب به یک ماه از بازداشت محمد غفاریان، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه فردوسی مشهد، خبری از وضعیت وی و روال پرونده اش در دست نیست.


به گزارش منابع خبری جرس، غفاریان اول اسفند بازداشت شده و پس از گذراندن دو روز در بند پلیس امنیت ناجا، به بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد منتقل شده بود.


همزمان با وی سه دانشجوی دیگر از این دانشگاه نیز بازداشت شده بودند که هر سه نفر طی هفته های گذشته به قید وثیقه آزاد شده اند اما کماکان از محمد غفاریان خبری در دست نیست. این در حالیست که ترم جاری، ترم آخر تحصیلی اوست و فارغ التحصیل خواهد شد و با توجه به اینکه سال جاری در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده، در صورت بروز مشکل برای این ترم تحصیلی، از پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد محروم خواهد شد.
 

ملاقات همسر مهدیه گلرو با وی پس از  سه ماه

Posted: 17 Mar 2011 09:59 AM PDT

جــرس:  همسر مهدیه گلرو، عضو زندانیِ شورای دفاع از حق تحصیل، روز چهارشنبه ٢۵ اسفند، پس از سه ماه بی‌خبری توانست با همسرش ملاقات کند.


به گزارش جرس، این فعال دانشجویی در سه ماه گذشته از تماس تلفنی، ملاقات کابینی و ملاقات حضوری با خانواده‌اش محروم بوده است.


مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل رشته اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، دهم آذر ماه سال ٨٨ در شعبه ۱٢ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعلیقی محکوم گردید و فردای همان روز در تاریخ ۱۱ آذر ماه۱۳۸۸ همراه همسرش، وحید لعلی‌پور، در ساعت هفت صبح با ورود بدون حکم تعداد زیادی از مأموران امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به زندان اوین و سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. بازجویان با استفاده از بازداشت همسر وی که فعالیت سیاسی نداشت، سعی کردند او را وادار به همکاری کنند. این فعال دانشجویی در دوران بازداشت و انفرادی به شدت از طرف بازجویان تحت فشار برای اخذ اعترافات قرار گرفت. بازجویان با بازداشت همسر وی می‌خواستند که وی اتهام "همکاری با سازمان مجاهدین خلق" را قبول کند که وی این اتهام را هیچ‌گاه نپذیرفت. همسر وی در هفته اول اسفند ماه بعد از حدود دو ماه بازداشت از زندان با قرار وثیقه آزاد و چند ماه بعد و در سال ۱۳۸۹ به یک سال زندان در دادگاه بدوی محکوم شد.


در روز هشتم بهمن ماه مهدیه گلرو که از بیماری‌های گوارشی رنج می‌برد، طی ملاقات کابینی با خانواده‌اش از وخامت حال جسمی خود به خاطر عدم رسیدگی پزشکی در زندان خبر داد. این فعال دانشجویی بعد از نزدیک به سه ماه تحمل دوران انفرادی به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و در آن‌جا در بند مجرمان خطرناکی همچون قاتلان به سر برد. در حالی‌که وی در زندان به علت نبود آب پاک به عفونت روده‌ دچار شده و دچار وضعیت نامساعدی بود، در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۸ مسئولان قضایی برای سومین هفته متوالی به او اجازه ملاقات با خانواده‌اش را ندادند و این ممنوعیت از ملاقت در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۹ برای چهارمین بار برای این فعال دانشجویی تکرار و وی ممنوع الملاقات با خانواده در بازداشت به سر برد. با این حال وی در تاریخ نهم فروردین ماه ۱۳۸۹ بعد از مدت‌ها با خانواده‌ خود ملاقات کرد.


پرونده گلرو در تاریخ ۲۴ اسفند ماه به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباسی فرستاده شد، که "تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی علیه نظام" از جمله اتهامات مطروحه علیه وی در دادگاه بود.
اولین دادگاه مهدیه گلرو در تاریخ ۱۶ فروردین ماه ۱۳۸۹ با اتهامات سنگین" تبلیغ علیه نظام، تجمع و تبانی و همکاری با منافقین" تشکیل شد. با این حال این دانشجوی محروم از تحصیل در ۱۹ فروردین بار دیگر برای چندین ساعت جهت بازجویی به بند ۲۰۹ منتقل شد.

در تاریخ ۲۲ فروردین ماه ۱۳۸۹ شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب گلرو را به تحمل دو سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم کرد. با توجه یه این‌که امیر رئیسیان، وکیل وی تا روز دادگاه موفق به اخذ وکالت نامه به خاطر ممانعت مسئولین قضایی و امنیتی، از وی نشده بود مهدیه گلرو در روز دادگاه «شخصا» و بدون داشتن وکیل از خود دفاع کرده بود.

حکم صادره علیه مهدیه گلرو در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۳۸۹ به شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر ارسال شد و این شعبه در تاریخ سوم مرداد ماه ۱۳۸۹ حکم دو سال و چهار ماه زندان مهدیه گلرو را به دو سال زندان کاهش داد.
 

عضو ارشد سنای آمریکا: جمهوری اسلامی سلاح اتمی می سازد

Posted: 17 Mar 2011 09:32 AM PDT


جوزف ليبرمن، از اعضای ارشد سنای آمريکا و عضو کميته نيروهای مسلح سنا، پس از جلسه ای محرمانه در سنا اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی به ‌طور جدی به دنبال ساخت سلاح هسته‌‌ای است.»

 

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که در جلسه ی مزبور، سناتور مستقل از ايالت کانه‌تيکت، و رئيس کميته امنيت ملی سنای آمريکا، از اطلاعات محرمانه‌ای در مورد برنامه هسته‌ای تهران اطلاع یافته است.

بر مبنای این خبر، يکی از اعضای ارشد سازمان جاسوسی آمريکا، اطلاعاتی از آخرين «برآورد اطلاعاتی ملی آمريکا» به سناتورهای آمریکایی ارائه کرده است.

 

در ارزيابی قبلی «برآورد اطلاعاتی ملی آمريکا» که در سال ۲۰۰۷ منتشر گردید، تاکید شده بود که جمهوری اسلامی تلاش برای توليد بمب اتمی را از سال ۲۰۰۳ به کنار نهاده است. در آن زمان ۱۶ سازمان جاسوسی و اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده گزارش مزبور را تدوین کرده بودند.

 

اما اواخر دی‌ماه گذشته بود که جیمز کلَپر، مدیر کل اطلاعات ملی آمریکا،اعلام کرد: «پیشرفت ایران در زمینه پژوهش و توسعه، به‌ویژه توان این کشور در غنی‌سازی اورانیوم، ارزیابی ما را مبنی بر این که ایران از ظرفیت علمی، فنی و صنعتی برای تولید احتمالی سلاح هسته‌ای برخوردار است تقویت می‌کند.»

وی تاکید کرده بود که «پیشرفت‌های جمهوری اسلامی این نظر را تقویت می‌کنند که تهران اگر بخواهد سلاح هسته‌ای بسازد، تا چند سال آینده از توان فنی برای تولید اورانیوم با خلوص بالا به مقداری که برای سلاح هسته‌ای کافی باشد برخوردار خواهد شد.»

 

رادیو فردا خبر داده که حدود دو هفته پیش نیز يک مقام عالی‌رتبه آمريکايی گفت: «جمهوری اسلامی در تلاش است، هر چه زودتر به توانايی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست يابد تا در صورت لزوم اقدام به توليد اين گونه جنگ‌افزارها کند.»

 

به گزارش خبرگزاری رويترز، رابرت آين‌هورن، مشاور ارشد وزارت امور خارجه آمريکا در امور خلع سلاح و مقابله با گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، نیز اظهار داشته است، تهران به دنبال کسب توانايی ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.
مجموعه‌ی این اظهارنظرها و اخبار و تحلیل ها در روزهایی که جهان از حادثه ی مهم در نیروگاه اتمی فوکوشیما، متاثر شده و حساسیت های جهانی در مورد استفاده از انرژی هسته ای اوج یافته است، بسیار مهم و قابل تأمل به نظر می رسد.

کشف محموله های جدید تجهیزات اتمی و تسلیحاتی: اتهام‌های جدید علیه جمهوری اسلامی

Posted: 17 Mar 2011 09:17 AM PDT

جرس: هنوز چند روزی از خبر بازرسی یک هواپیمای ایرانی در ترکیه به اتهام حمل محموله ی نظامی، و نیز خبر توقیف یک کشتی متعلق به جمهوری اسلامی توسط اسرائیل نگذشته، خبرگزاری ها از کشف و توقیف چند محموله تجهیزات اتمی و تسلیحاتی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران خبر داده اند.


خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به نقل از دو دیپلمات سازمان ملل منتشر کرده، از کشف و توقیف چند محموله تجهیزات اتمی و تسلیحاتی مرتبط با جمهوری اسلامی خبر داده است.
برمبنای این خبر، دو محموله حاوی «تجهیزات اتمی و تسلیحات» در راه ایران به دست مقامات کره جنوبی و سنگاپور در عرض شش ماه گذشته کشف و توقیف شده، اما خبر آنها اکنون توسط چند دیپلمات در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است.


یک دیپلمات که نمی‌خواست نامش فاش شود به خبرگزاری فرانسه گفته که مقامات کره‌ی جنوبی در ماه دسامبر گذشته ۴۰۰ لوله‌ی مشکوک در محموله‌ای در فرودگاه سئول توقیف کرده‌اند. این لوله‌ها می‌توانند در فن‌آوری تاسیسات هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند. جزئيات امر در گزارشی تسلیم کمیسیون تحریم‌های سازمان ملل در مورد ایران شده است.
این دیپلمات می‌افزاید که در ماه سپتامبر سال گذشته نیز در محموله‌ی یک کشتی در بندر سنگاپور، پودر آلومینیوم یافت شده است. پودر آلومینیوم برای موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته‌ی این دیپلمات، مقصد محموله‌ی بازداشتی در هر صورت ایران بوده است.


جزئيات این مورد به تایید نماینده‌ی دومی در کمیسیون تحریم ایران در سازمان ملل رسیده و او گفته که کارشناسان این کمیسیون مشغول بررسی گزارش مربوطه هستند.
نماینده‌ی سازمان ملل که نمی‌خواسته نامش فاش شود گفته است، این امر نشان می‌دهد که باید بر تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران نظارت بیشتری کرد. به گفته‌ی وی، هنوز بسیاری از کشورها این تحریم‌ها را رعایت نمی‌کنند.


ایران که بر اساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در سال ۲۰۰۷ از تهیه و صادرات انواع سلاح و مواد مرتبط منع شده است در حال حاضر مشمول چهار دور تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل سر باز زدن از توقف غنی‌سازی اورانیوم است.
خبر دو محموله جدید تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که یک هواپیمای ایرانی هنگام عبور از حریم هوایی ترکیه مجبور به فرود شد تا توسط مقامات ترک مورد بازرسی قرار گیرد.
روز چهارشنبه گفته شد که این هواپیما مشکوک به حمل بار «نظامی یا هسته‌ای» بوده است.

روز سه‌شنبه نیز اسرائیل از توقیف یک کشتی حامل ۵۰ تن «تسلیحات ایرانی» در دریای مدیترانه برای شبه‌نظامیان ساکن نوار غزه خبر داد.


در یک سال گذشته نام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در اخبار مربوط به حمل و توقیف تسلیحات در گوشه و کنار جهان تکرار شده است.
از جمله مقام‌های کشور نیجریه در اکتبر سال گذشته اعلام کردند که یک کشتی «حامل سلاح‌های ارسالی جمهوری اسلامی ایران» را در بندر لاگوس ضبط کرده‌اند. 

اعتراض شهرام ناظری به  صدا و سیما

Posted: 17 Mar 2011 06:24 AM PDT

جــرس: بعد از استاد محمدرضا شجریان، شهرام ناظری دیگر استاد آواز و خواننده و نوازنده ی بزرگ موسیقی سنتی ایران نیز، نسبت به پخش بدون اجازه آثارش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعتراض کرد.


به گزارش ایسنا، شهرام ناظری که شنبه هفته اخیر در مراسم نکوداشت فرامرز پایور هنرمند عرصه‌ موسیقی در اصفهان سخن می‌گفت با اظهار امیدواری نسبت به این که روزی مثل همه دنیا در ایران هم به فرهنگ اهمیت داده شود، افزود: "برای برگزاری کنسرت با مشکلات زیادی چون سالن کوچک و غیراستاندارد، دوندگی ‌های بسیار و قیمت‌های بالای اجاره سالن‌‌ها روبه‌رو می‌شوم."


«شوالیه»ی آواز ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که صدا و سیما 33 سال است آثار او را بدون اجازه او پخش می‌کند و به نوعی حقوق او را ضایع می‌کند، خاطرنشان کرد: "در این 33 سال از هیچ‌گونه حمایت و امکانات بهره نگرفتیم و درعوض برای انجام هر کاری با مشکلات فراوان روبه‌رو بودیم."


گفتنی است سال گذشته نیز محمد‌رضا شجریان استاد بزرگ آواز ایران با ارسال نامه‌ای به رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به پخش آثارش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی این سازمان اعتراض کرده بود.

در این نامه آمده بود: "این‌جانب در سال 1374 نیز اعلام کردم راضی به پخش آثار خود از صدا و سیما نیستم. مجددا تقاضای خود را تکرار کرده و تاکید می‌کنم آن سازمان هیچ نقشی در تهیه این آثار نداشته و شایسته است به حکم شرع و قانون، سریعا کلیه واحدهای آن سازمان از پخش صدا و آثار من خودداری کنند."
 

آیت الله وحید خراسانی خواستار واکنش عمومی مسلمانان به کشتار مردم بحرین شد

Posted: 17 Mar 2011 04:47 AM PDT

جــرس: در ادامه واکنش های جهانی نسبت به سرکوب خونین معترضین در بحرین و اعزام نیروهای همسایه جهت کمک به قوای دولتی آن کشور، آیت‌الله وحید خراسانی، مرجع تقلید شیعیان نیز، در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه ظلم فقط در حق شیعیان نیست و متوجه همه‌ مسلمانان بحرین است، خواستار واکنش عموم مسلمانان به سرکوب مردم بحرین شد.


به گزارش تارنمای این مرجع تقلید غیرحکومتی، وی همچنین با انتقاد از توجیهات کشورهای مداخله‌گر خارجی (عربستان و امارات) "مبنی بر اینکه با بحرین معاهده‌ همکاری داریم"، خاطرنشان ساخت "قوانین ملل شورای همکاری برای این است که اگر اجنبی به این مملکت هجوم کرد، آن کسی که آن مملکت با او معاهده دارد به کمک بیاید، این درست است، اما در اینجا خود ملت بحرین قیام کرده‌اند نه خارجی به بحرین حمله کرده، قهراً شورای هماهنگی، شورای هماهنگی دول نیست، شورای هماهنگی چند خانواده است، یعنی خانواده سلطنتی آن مملکت با خانواده این مملکت با هم معاهده کردند که اگر ملت این قیام کرد بر علیه این خانواده، آن خانواده به کمکش بیاید و هکذا."


لازم به یادآوری است روز دوشنبه ٢٣ اسفندماه، درحالیکه اعتراضات مردم بحرین – بدلیل خشونت ماموران دولتی – در حال افزایش بود، عربستان سعودی از اعزام حدود هزار سرباز به بحرین، به بهانه "محافظت از ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی" آن کشور خبر داده بود، که آخرین گزارش ها از سه شنبۀ بحرین، حاکی از مداخله آنان در سرکوب مخالفان و معترضان خیابانی بود و همزمان وزیر امور خارجه امارات نیز اعلام داشت که ۵۰۰ نیروی پلیس خود را، برای مقابله با اعتراض اکثریت شیعه بحرین، به آن کشور فرستاده است.


متن کامل بیانیه آیت‌الله وحید خراسانی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایشان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
مسئله‌ای که فعلاً مهم است این است، آنچه واقعاً مورد تأثر است و باید مؤمنین به یکدیگر برسانند این قضیه است، ظلمی که الان در «بحرین» می‌شود، و نه تنها شیعه، مسلمانان بحرین، در این هجومی که از دول بیگانه بر سر یک ملت بی پناه آورده‌اند، آسایش برای مسلمان باقی نمی‌گذارد، مصیبت قابل گفتن نیست.
مصیبت این است، یک عده مسلمان، یک عده مؤمن کشته می‌شوند به دست یهود و نصاری.
چون حرفهای ما همه برهانی است، هر کلمه‌ای که ما می‌گوییم حجت داریم، و آن کلمه قابل تغییر نیست، ممکن است کسی بگوید آنهائی که آمده‌اند از آن دول مسلمانند، چه جور شما می‌گویید یهود و نصاری مردم بحرین را می‌کشند، این قضیه برهانی است.
سؤال می‌کنیم کدامیک از اینها هستند که با رؤسای جمهور اروپا و امریکا رابطه دوستی ندارند؟ کسی از آنها هست که رابطه دوستی نداشته باشد؟ این بالوجدان.
اما کبرای مسئله، قرآن «یا أَیّهَا الّذینَ آمَنُوا لا تَتّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النّصارى‏ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنّهُ مِنْهُمْ إِنّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تولی نکنید با یهود و نصاری «بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنّهُ مِنْهُمْ» این هم قرآن، به حکم وجدان و قرآن، یهود و نصاری می‌کشند مسلمانان را در «لیبی» و در «بحرین»، و در همه آن ممالکی که این مسلمانان برای احقاق حقشان قیام کرده‌اند.
حالا مسئله‌ای که بهت آور است این است، این مطالب باید رسیدگی بشود، بازیچه نیست، آن عده‌ای که دم از «حقوق بشر» می‌زنند، اگر انشاء الله فرصتی پیدا کنم ثابت خواهم کرد، که اکثر جمعیتهای حقوق بشر در همه ممالک متمدن، جمعیتهای جنایت و خیانت به حقوق بشرند، نمونه‌اش این است، که در این قضایا ساکت شدند، بعد توجیه می‌کنند چون اینها با هم معاهده دارند با هم این لشکرکشی خارجی به بحرین نیست، طبق قوانین ملل است، اما این قدر شعور ندارد، قوانین ملل شورای همکاری برای این است که اگر اجنبی به این مملکت هجوم کرد، آن کسی که آن مملکت با او معاهده دارد به کمک بیاید، این درست است، اما در اینجا خود ملت بحرین قیام کرده‌اند نه خارجی به بحرین حمله کرده، قهراً شورای هماهنگی، شورای هماهنگی دول نیست، شورای هماهنگی چند خانواده است، یعنی خانواده سلطنتی آن مملکت با خانواده این مملکت با هم معاهده کردند که اگر ملت این قیام کرد بر علیه این خانواده، آن خانواده به کمکش بیاید و هکذا.
این است «حقوق بشر»؟ این است آنچه بعضی غربیان ادعا می‌کنند، که چون اینها معاهده دارند بنابراین حمله به بحرین از این دول قانونی است، حمله به بحرین در صورت قیام مردم بحرین برای احقاق حق خودشان، اگر قانونی است، معنی حقوق بشر این خواهد بود که حقوق بشر یعنی حقوق خانواده سلطنتی بحرین، حقوق خانوادگی آن مردک لیبی، حقوق خانوادگی آن خانواده‌ای که در آن مملکت همه ذخائر نفت را قرنها می‌چاپند و آن دارائی بین یک عائله تقسیم می‌شود، این است حقوق بشر؟! این مظلومیت است، این است که وظیفه همه مسلمین سنگین است.
ختم کلام، بیان رسول خدا است، و آن بیان این است. «المؤمنون فی تعاطفهم و تراحمهم کالجسد الواحد اذا اشتکی عضو واحد» واقعاً جان عالمی قربان یک همچه زبانی.
ای اهل ایمان در پاکستان، در هندوستان، در ایران، در ترکیه، هر جای دنیا که مؤمنی هست، «انما المؤمنون فی تراحمهم و تعاطفهم بمنزلة الجسد الواحد اذا اشتکی منه عضو واحد تداعی له سایر الجسد» اگر یک عضو شکایت کند تمام بدن مضطرب می‌شود، اگر اینچنین است، آن جوان پاک، با آن نیت پاک، آن هم به دست جنایتی که گفتنی نیست، آنجور در خاک و خون در بحرین می‌غلطد، و مؤمنین دنیا آسوده و راحت باشند؟!
وظیفه هر کس که زیر پرچم اسلام است، این است که به اندازه قدرتش به مردم مظلوم بحرین و غیر آن کمک کند، آن هم چه مردمی؟ از چه مکانی؟ جائی که از آنجا در حدیث مثل «سید بحرانی» حرکت کرد و زنده کرد روایات را، جائی که از آنجا مردی مثل «صاحب حدائق» برخاست و دوره فقه را در آن شدت، آنجور از اول طهارت تا آخر، به آن قوت استدلال تمام کرد، مردمی که وارث یک همچو کمالات و علومی هستند، آن هم با آن خلوص، با آن اخلاص، آن هم دعوتشان غیر از احقاق حق، در مقابل یک عده یغماگر چپاولگر که هستی مردم را به کفار اروپا و امریکا معامله می‌کنند.
امیدواریم همه شما به هر وسیله‌ای «زیارت عاشورا»، آن «نماز استغاثه» برای حضرت زهرا (علیها سلام)، اینها را بخوانید و به دیگران هم سفارش کنید، کمکی که از ما ساخته است الآن این است:
اللهم انا نشکوا الیک فقد نبینا و غیبة ولینا و کثرة عدونا و قلة عددنا و تظاهر الزمان علینا.


گفتنی است در ادامه واکنش ها نسبت به اعزام نیروهای نظامی عربستان و امارات متحده برای کمک به حکومت بحرین در سرکوب معترضان، آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی نیز، مراتب تند اعتراض و هشدار خود را اعلام داشته و روز گذشته خاطرنشان کردند "این لشكر‌كشی برای آنها ارزان تمام نخواهد شد و باید هزینه‌های بسیاری بپردازند."


در همین رابطه آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقليد شيعيان نیز، دولت بحرین را فراخوانده است از اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان اجتناب کند.

 

با تاسی از محمد مختاری ها، دستبند سبز می‌بندیم و دیگر آن را باز نخواهیم کرد

Posted: 17 Mar 2011 04:28 AM PDT

فراخوان کنشگران و فعالان جنبش

جــرس: در آستانه دومین سال از آغاز جنبش سبز و در حالیکه بالغ بر یکصد تن از سبزها جان باخته و هزاران تن از آنها زخمی و بازداشت شده اند، جمعی از کنشگران سبز، در فراخوانی از مردم سبز خواسته‌اند تا همانند محمد مختاری، شهید ۲۵ بهمن، نمادها و دستبندهای سبزشان را به دست ببندند و دیگر باز نکنند.


شهید محمد مختاری، دانشجوی ٢٢ ساله و از سَمبل ها و افتخارات جنبش سبز، بنا به اظهارات پدرش، «یکسال و نیم بیشتر بود که دستبند سبزی به دستش بسته بود. دستبندی که هیچ وقت از دستش باز نمی کرد. اما روز ۲۵ بهمن این دستبند را باز کرد و به دستگیره در بست و رفت». پدر شهید سبز می گوید: «الان هم این دستبند به دستگیره در است. محمد تمام این یک سال و نیم – دو سال اصلا مچ بند سبزش را از دست باز نمی کرد. به او می گفتم مراقب باش مشکلی پیش نیاید. می گفت در امتحان هم آستین ام را بالا می زنم که خوب مچ بند سبزم را ببینند….. الان عکسش روی مانیتور کامپیوتر، روبروی من است دستانش را باز کرده، حالتی که میخواهد کسی را بغل کند دست چپش هم سبز بسته..."


به گزارش صفحۀ فیس بوکی فراخوان کنشگران جنبش برای بستن نمادهای سبز، این فعالان از تمامی حامیان و مردم خواسته اند تا مچ بند یا نمادهای سبزی را که به احترام محمد مختاری و در حمایت از جنبش می بندند، از دست های خود باز نکنند.


متن این فراخوان روز چهارشنبه به شرح زیر منتشر شده است :


راهی که محمد مختاری به مبارزان سبز یادآوری کرد:
از آغاز جنبش سبز، کنش های مختلفی مورد ارزیابی فعالان و مبارزان سبز قرار گرفته است. از راهپیمایی های بزرگ و فراگیر خیابانی گرفته تا اعتراضات محله ای و پراکنده و از شعارهای شبانه گرفته تا کمپین های بزرگ برای زندانیان و خانواده های آنها هر کدام به نوبه خود موثر بوده اند و جنبش سبز را گامی به جلو هدایت کرده اند.
در کنار این روشها، می توان استفاده از نماد سبز را یکی از کم هزینه ترین و موثرترین کنش های موجود برشمرد که علاوه بر هویت بخشی، به خوبی کارکرد مبارزاتی را نیز به همراه داشته است. این کنش از آنجا اهمیت پیدا می کند که با بالا رفتن هزینه ها، امکان آزمودن روشهای قبلی سخت تر شده است و از طرف دیگر به علت بالا بودن هزینه ها افراد کمتری امکان همراهی و مشارکت خواهند داشت.


بدیهی است که در طیف کنش هایی که برای جنبش انتخاب می شوند باید به نحوی برنامه ریزی کرد که بتوان هواداران جنبش را در حداکثر ممکن همراه نمود. نماد سبز همه این وِیژگی ها را دارا می باشد. هم نماد هویتی است و هم وسیله روحیه بخشی در جنبش است و هم چندان هزینه بر نیست. نماد سبز به خوبی در طیف هواداران جنبش به رسمیت شناخته شده به نجوی که چه در ایام قبل از انتخابات ۸۸ و چه بعد از آن عامل روحیه بخش و وحدت بخش بین نیروهای جنبش بوده است.


رنگ سبز به عنوان فراگیرترین نماد و ابزار مبارزه، همچنان ظرفیت بهره برداری برای نیروهای جنبش را دارا می باشد. سیرتکاملی نماد سبز و تبدیل آن از یک ابزار انتخاباتی به یک وسیله مبارزاتی نشان می دهد که این امرتنها با حضور و حمایت مردم محقق شده است آنچنان که موسوی در بیانیه شماره ۵ خود می گوید: ” حرکت خودجوش مردم رنگ سبز را به عنوان نماد خویش برگزید. اینجانب اعتراف می‌کنم که در این امر پیرو آنان بودم.”


وقتی که تجمعات ومراسم های مختلف جنبش سبز را مورد بررسی قرار می دهیم، نفوذ و مقبولیت نماد سبز در طیف نیروهای مختلف جنبش بیشتر نمایان می شود. به عنوان شاهدی قوی بر این ادعا، شهدای سبز را می توان مثال آورد که هر یک به نوعی خود را با نمادهای سبز همراه کرده بودند.


پدر محمد مختاری در باره فرزند شهیدش می گوید: "... محمد مثل جوان های دیگر بود، فکرش آزاد بود...محمد یکسال و نیم بیشتر بود که طرفدار سبزها بود و دستبند سبزی به دستش بسته بود. دستبندی که هیچ وقت از دستش باز نمی کرد. اما روز ۲۵ بهمن این دستبند را باز کرد و به دستگیره در بست و رفت. الان هم این دستبند به دستگیره در است. محمد تمام این یک سال و نیم – دو سال اصلا مچ بند سبزش را از دست باز نمی کرد. به او می گفتم مراقب باش مشکلی پیش نیاید می گفت در امتحان هم آستین ام را بالا می زنم که خوب مچ بند سبزم را ببینند….. الان عکسش روی مانیتور کامپیوتر، روبروی من است دستانش را باز کرده، حالتی که میخواهد کسی را بغل کند دست چپش هم سبز بسته..." 

 


در ادامه این فراخوان آمده است "باری به هر جهت، روزهای پیش روی جنبش، روزهای سختی است. باز کردن افق های جدید درایت و همراهی بیشتر و موثرتر همراهان سبز را می طلبد. خستگی روزهایی که گذشت و فشار سرکوب اگر به درستی مدیریت نشود تبعات خوبی به همراه نخواهد داشت. باید مشعل امید را فروزان نگه داشت و راهی جست تا تلاش حکومت برای تزریق یاس و ترس به دورن جنبش را با شکست مواجه نمود. در این شرایط چه ابزاری مستحکم تر از نماد روشن و مقبول جنبش؟
امروز با تاسی به محمد مختاری ها، دستبند سبزمان را می بندیم و دیگر باز نخواهیم کرد. چه در خارج از کشور، چه در داخل کشور، چه در تهران و چه در شهرستان ها می توان این نماد فراگیر را فراگیرتر کرد. دید و بازدید ها ی عید نوروز و روزهای آینده در مدرسه و دانشگاه و اداره و شرکت همه فرصتی است که نماد سبزمان را به رخ بکشیم. با یک لبخند و نشان دادن علامت “پیروزی” به خودمان و دوستانمان یادآور شویم که بیشماریم و نیزه چکمه پوشان حکومت و قدرت پوشالی شان حداکثر می تواند در کف خیابانها به مبارزه با جنبش سبز بپردازد وگرنه در عمق جامعه و خانواده ها، این جنبش سبز است که ریشه هایش در حال گسترده شدن است.

در شرایط موجود خطرناکترین و مهلک ترین سم موجود، انزوای جنبش و خزیدن نیروها به گوشه تنگ خانه هایشان و یا برعکس، افتادن در دام خشونت است. بدیهی است که موثرترین راه برای مقابله با این انزوای تحمیلی، گسترش حیات سبز و نمادهایش می باشد."