جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


صحبتهای محمد مرندی با شبکه الجزیر در مورد اعدامهای اخیر - به زبان انگلیسی

Posted:



استعفای تابش در اعتراض به محدودیت‌های فراکسیون خط امام و ممانعت از ورود خانواده‌های زندانیان به مجلس

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس از استعفای اعتراضی دبیر کل خط امام مجلس به دلیل اعمال محدودیت‌های گسترده علیه این فراکسیون خبر داد و گفت:با وساطتت نایب رییس اول مجلس و اعضای فراکسیون از آقای تابش خواسته شد در مسئولیت خود کماکان بماند.

داریوش قنبری در گفتگو با خبرنگار ممنوع الورود شده سایت پارلمان‌نیوز، در خصوص جلسه امروز فراکسیون با خانواده بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات و ممانعت حراست مجلس از ورود این مهمانان به فراکسیون و عدم تشکیل جلسه گفت: قرار بود امروز با تعدادی از خانواده‌های زندانیان حوادث اخیر دیدار و جلسه‌ای در فراکسیون خط امام مجلس برگزار شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم هماهنگی‌های صورت گرفته به دلیل ممانعت حراست که با هماهنگی برخی از اعضای هیات رییسه از جمله آقای کوهکن بود، از ورود این میهمانان فراکسیون به داخل مجلس جلوگیری شد و جلسه فراکسیون تشکیل نشد.

قنبری گفت: جلوگیری از حضور مهمانان فراکسیون به مجلس در کنار فیلتر سایت رسمی فراکسیون و ممانعت از حضور خبرنگار سایت در مجلس نگرانی اعضا از اعمال فشار و محدودیت بر فراکسیون خط امام مجلس را تشدید کرد که در نهایت آقای تابش در اعتراض به این اقدامات اخیر اعلام کرد با این شرایط نمی‌توان کار کرد.

سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس تصریح کرد:آقای تابش در اعتراض به فیلتر شدن سایت، ممنوع الورود کردن خبرنگار پارلمان‌نیوز و جلوگیری از حضور مهمانان فراکسیون به مجلس و اقدامات و محدودیت‌های دیگری که برای فراکسیون اقلیت مجلس ایجاد کرده‌اند اقدام به استعفای اعتراضی کردند.

وی ادامه داد: آقای ابوترابی‌فرد نایب رییس مجلس در فراکسیون حاضر شدند که با دخالت ایشان و وساطت اعضای فراکسیون از آقای تابش خواسته شد بر سمت خود بمانند.

قنبری گفت: آقای ابوترابی‌فرد وعده دادن تنگناهای فراکسیون رفع شده و ضمن پیگیری رفع فیلتر سایت و برگشت خبرنگار پارلمان‌نیوز به مجلس دیگر برای حضور مهمانان فراکسیون مشکل ایجاد نشود.

به گفته سخنگوی فراکسیون خط امام مجلس، اعضای این فراکسیون در حضور ابوترابی اعلام کردند که در تمام این مدت تلاش خود برای ایجاد آرامش در کشور و حرکات مسالمت آمیز را بکار گرفته و پیگیر اهداف ملی بوده‌اند اما با این وجود تنگناهایی را برای فراکسیون ایجاد کرده‌اند.

نماینده ایلام خاطر نشان کرد: نایب رییس مجلس ضمن تایید مشی اعتدالی فراکسیون خط امام مجلس و تصدیق سخنان اعضا قول پیگیری و رفع محدودیت‌ها و تنگناها را دادند.

احمدی مقدم: با انتشار تصاویر، ۷۰ درصد “اغتشاشگران” را دستگیر کردیم

Posted:



بازجویی ها ادامه دارد -

جنبش راه سبز (جرس): فرمانده نیروی انتظامی گفت: در پی انتشار تصاویری از حوادث روز عاشورا ، ۷۰ درصد از "اغتشاشگران" با معرفی مردم و کارهای اطلاعاتی دستگیر شدند

 احمدی مقدم افزود: در میان دستگیر شدگان برخی تا ۵۰ نفر را هدایت می کردند و با "دستگاه ها و سرویس های بیگانه" ارتباط مستقیم داشتند و "اگر دستگاه قضایی صلاح بداند آنها را معرفی می کنیم تا موجب بلوغ مردم شود.

وی با بیان اینکه بازجویی از دستگیر شدگان ادامه دارد ، گفت: ابعاد جدیدی از فتنه روشن می شود که به مرور در رسانه پخش خواهیم کرد.

وی بدون نام بردن از کسی خطاب به سران معترضان گفت که بهتر است که آنها برگردند و به خطای خود اعتراف کنند و اظهار پشیمانی کنند و خطای خود را جبران کنند.

وی افزود: اگر این افراد تمسک به ولایت پیدا کنند با امتیازات ولی فقیه ممکن است از برخی خطای آنها چشم پوشی شود.

هشدار بانک مرکزی درباره بحران اقتصادی در ایران

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): بانک مرکزی در آخرین گزارشی که از اقتصاد ایران منتشر کرده تصویر ناخوشایندی را از فعالیت بخش های مختلف اقتصادی کشور در ماه های اخیر ارائه کرده است.

براساس گزارش روزنامه اعتماد فعالیت های صنعتی به رغم تاکید مسوولان صنعتی کشور مبنی بر رو به راه بودن وضعیت صنعتی همچنان منفی است، ساخت وساز همچنان در رکود به سر می برد و سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه برای اولین بار در دولت احمدی نژاد (نهم و دهم) منفی شده و نزول ارزش صادرات غیرنفتی کشور هم شروع شده است.نماگرهای بانک مرکزی که در خصوص سه ماهه دوم سال ۱۳۸۸ منتشر شد (نماگر ۵۷)، به رغم آمارهای مقدماتی که هنوز برای سال ۱۳۸۷ ارائه نکرده، مانند رشد اقتصادی، آمارهای جالب توجه و قابل تاملی درباره دیگر بخش های اقتصادی کشور مانند جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی داده است.

جواز تاسیس واحدهای صنعتی یکی از شاخص های مهم در اقتصاد است که آینده سرمایه گذاری و نگاه بخش خصوصی به این صنعت را نشان می دهد. آمار بانک مرکزی هرچند برای سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال ۱۳۸۸ میزان صدور و ارزش سرمایه گذاری را مسکوت گذاشته و حتی شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی را از سه ماهه سوم سال ۱۳۸۷ به این طرف نیاورده، اما تعداد جوازهای صادرشده و میزان سرمایه گذاری سال ۱۳۸۷ را آورده است. بنا بر آمار بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ ، ۲۶ هزار و ۱۷۶ فقره جواز تاسیس صنعتی صادر شده که نسبت به سال ۱۳۸۶، ۷/۴۵ درصد کاهش داشته است. ارزش سرمایه گذاری مورد نیاز برای این تعداد جواز ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۸۶ ، ۶/۳۳ درصد کاهش داشته است.

کاهش صدور جواز تاسیس برای واحدهای صنعتی در اصل بی رغبتی بخش خصوصی به تولید را نشان می دهد. همچنین بررسی ها نشان می دهد این کاهش بالاترین کاهش جواز تاسیس واحدهای صنعتی طی هشت سال گذشته است. در سال ۱۳۸۱ تعداد جوازهای تاسیس واحدهای صنعتی بالغ بر ۲۷ هزار و ۱۰۱ فقره بوده که آمار سال ۱۳۸۷ هم از این میزان پایین تر است. اما در خصوص ساخت وساز، آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد هنوز ساخت وساز در رکود به سر می برد.

تعداد پروانه های ساختمانی صادرشده در مناطق شهری مهم ترین شاخص در نشان دادن رونق یا رکود ساخت وساز است. آمار سه ماهه دوم سال ۱۳۸۸ حاکی است که در این دوره ۲۹ هزار و ۴۴۹ فقره پروانه ساختمانی در کل مناطق شهری صادر شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/۳۷ درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش در این زمینه به تهران برمی گردد که نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۸۷ حدود ۶۵ درصد است. سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت وساز یکی دیگر از شاخص های رونق اقتصادی است. آمار بانک مرکزی در این باره نشان می دهد که سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید مناطق شهری در سه ماهه دوم سال ۱۳۸۸ نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۸/۸ درصد کاهش داشته است.

در سه ماهه دوم بالغ بر ۷۹ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری در ساخت وساز – بر حسب مراحل ساخت – صورت گرفته است که سرمایه گذاری در ساختمان های شروع شده با ۲۱ درصد کاهش به ۲۱ هزار و ۱۳۶ میلیارد ریال، در ساختمان های نیمه تمام با ۱۰ درصد کاهش به ۴۱ هزار و ۶۵۷ میلیارد ریال و در ساختمان های تکمیل شده با ۲۰ درصد افزایش به ۱۶ هزار و ۵۰۹ میلیارد ریال رسیده است. صادرات کالا، اعم از نفتی و غیرنفتی، یکی دیگر از آمارهای بانک مرکزی است که نگاه به اقتصاد ایران را شامل می شود.

بنا بر آمار بانک مرکزی در شش ماهه اول امسال ۳۱ میلیارد و ۳۳۳ میلیون دلار نفت صادر شده که نسبت به شش ماهه اول سال ۱۳۸۷ که ۵۷ میلیارد و ۵۰۱ میلیون دلار نفت صادر شده بود حدود ۴۶ درصد کاهش نشان می دهد. صادرات غیرنفتی هم از این کاهش بی نصیب نبوده است. در شش ماهه امسال میزان صادرات کالای غیرنفتی بالغ بر ۹ میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار بود که این میزان نسبت به دوره مشابه پارسال هشت درصد کاهش داشته است. آمار بانک مرکزی نشان می دهد بیشترین کاهش به ماه تیر برمی گردد.در این ماه ارزش صادرات غیرنفتی با ۳۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه پارسال به یک میلیارد و ۲۳۱ میلیون دلار رسید. کاهش ارزشی صادرات غیرنفتی در حالی صورت گرفته که ارزش وزنی آن رو به افزایش بوده است.
 

دفاع لاریجانی از اعدام آرش رحمانی پور و محمدرضا علیزمانی

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): رئیس قوه قضائیه ، با دفاع از اجرای برخی احکام صادره در مورد کسانی که آنها را از اعضای گروهک‌های محارب خواند، گفته است که این افراد سلاح به دست گرفته و وابسته به گروهک‌های محارب و تروریست بوده و یا با مواد منفجره دستگیر شده بودند.

صادق لاریجانی با تأکید دوباره بر عزم دستگاه قضایی در برخورد با گروه‌های محارب گفته است که در تمام مراحل رسیدگی [به پرونده این افراد] قانون آئین دادرسی کیفری در مورد آنان دقیقاً اجرا و رعایت شد.

او در نشست مسئولان قضایی همچنبن با اشاره به اینکه کسانی که با ایجاد توهم مسامحه در برخورد با متهمین توقع تسریع در رسیدگی برخلاف قوانین را از دستگاه قضایی دارند گفته است: ملاک دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی فقط قوانین موضوعه و شرع مقدس است.

رئیس دستگاه قضاییه بدون اشاره مستقیم به این افراد گفته است که توقع بیش از اجرای قانون از دستگاه قضایی، توقعی سیاسی و خلاف شرع و قانون است.

دیداراعضای  انجمن اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با مراجع

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به ملاقات با مراجع و آیات عظام در قم رفتند.

شنبه گذشته اعضای شورای مرکزی و شورای عمومی این تشکل دانشجویی ابتدا برای عرض تسلیت و گرامیداشت یادآیت الله العظمی منتظری به بیت آن مرحوم رفته و به گفت و گو با فرزند ارشد وی پرداختند.

در ادامه نیز دیدار و گفت و گویی با آیت الله بیات زنجانی و آیت الله صانعی مراجع محترم تقلید و آیت الله موسوی تبریزی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم صورت گرفت.

محور موضوعات مطرح شده در این دیدارها مسایل جاری کشور از جمله اتفاقات پس از انتخابات، بازداشت فعالین سیاسی و دانشجویی، توقیف مطبوعات و تحدید احزاب، تحلیل فضای فعلی دانشگاه ها، اعدام های اخیر و... بیان کرد.
 

اجرای حكم محمد دادفر و محمد سلامتي به تعويق افتاد

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): وكيل مدافع محمد دادفر و محمد سلامتي از به تعويق افتادن مجدد اجراي حكم موكلانش خبر داد.

صالح نيكبخت، در گفت‌وگو باايسنا، با بيان اين مطلب تصريح كرد: به دنبال محكوميت موكلانم در دادگاه مطبوعات و قطعي شدن حكم صادره در سال 1380، محمد سلامتي به 18 ماه حبس و محمد دادفر به 7 ماه و يك روز حبس به اتهام تبليغ عليه نظام و توهين محكوم شدند.

وي ادامه داد: در دوره‌ رياست آيت‌الله شاهرودي بر قوه قضائيه به دستور او، اجراي احكام صادره معلق شده بود كه حدود يك ماه پيش طي اخطاري از سوي اجراي احكام به موكلانم و همچنين به كفيل آنان، درخواست شده بود كه به اجراي احكام دادسراي كاركنان دولت مراجعه كنند.

وي افزود: امروز همراه با موكلانم به دادسرا مراجعه و آمادگي آنان را جهت اجراي حكم اعلام كرديم. داديار اجراي احكام نيز دستور اعزام آنان را به زندان اوين صادر كرد اما به ما اعلام شد كه به دستور دادستان تهران، پرونده نزد وي ارسال شده است.

نيكبخت ادامه داد: موكلانم با نوشتن نامه‌اي به دادستان تهران درخواست كردند با توجه به مرور زمان پرونده مختومه يا براي جلوگيري از تكرار احضار آنان، حكم اجرا شود.

وي يادآور شد: محمد سلامتي مدير مسئول روزنامه عصر ما بود و محمد دادفر ضمن مدير مسئولي روزنامه آئينه جنوب به دليل سخنراني در دوره انتخابات مجلس ششم و مقاله‌اي كه در روزنامه همبستگي نوشته بود به اين مجازات محكوم شده‌اند
 

محمدرضا باهنر: برخی از رهبر جلو افتادند

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): نایب رئیس مجلس با بیان اینکه انتخابات تمام شده است، از مخالفان نتیجه این انتخابات خواست تا پاسخگوی هزینه سنگینی که به نظام تحمیل کرده اند، باشند.

به گزارش خبر آنلاین، محمدرضا باهنر همچنین با بیان اینکه فتنه اخیر هزینه‌های زیادی به نظام وارد کرده و برخی به موقع و عده‌ای نیز زودتر به وظیفه خود عمل کردند، خاطرنشان کرد: در این جریان‌ها برخی نیز از مقام معظم رهبری جلوتر افتاده و عده‌ای نیز تاخیر داشتند، این فتنه‌ها هزینه‌هایی وارد کرده که الان مشخص نیست و در آینده متوجه می‌شویم.

به گفته وی خیلی از مسوولان از کارهای روزمره خود بازمانده و ومشغول بازی در زمینی شده‌اند که دشمن طراحی کرده است. اگر قرار است فتنه در کشور خاموش شود دوباره نباید آتش زیر آن بیندازیم.

وی افزود: استکبار و در رأس آن آمریکا با تحلیل‌های ساده‌انگارانه به فتنه‌های داخل کشور امید بستند و تلاش جدی می‌کنند شاید بتوانند خللی در روند رو به ارتقای انقلاب ایجاد کنند. بر خلاف عرف معمول دیپلماتیک آن‌ها آن‌قدر سبک‌سر شده‌اند ‌که می‌بینیم مقامات سیاسی آمریکا شادی خود را از اغتشاشاتی که در کشور رخ داده است نشان می‌دهند و نمی‌توانند این شادی را پنهان کنند.

حمله به دفتر یک روزنامه

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): عده ای ناشناس، دیروز به دفتر یک روزنامه واقع در خیابان شهید ستاری تهران حمله کردند.
به گزارش تابناک، این افراد ناشناس، شیشه های دفتر روزنامه «راه مردم» به مدیرمسوولی ناصر قدیری را شکستند.
هنوز علت این حمله و افرادی که به این روزنامه اصولگرا تعرض کرده اند، مشخص نیست.

فاطمه عرب سرخی خطاب به بازجوی سعید نورمحمدی: فریاد “منم سعید نورمحمدی”همه جا را فراگرفته است

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): فاطمه عرب سرخی در نامه ای خطاب به بازجوی سعید نورمحمدی، عضو جوان جبهه مشارکت نوشته است: فکر حقارت در برابر حجم عظیم مردانگی امثال سعید چه پریشانی هائی برایت به بار میآورد برادر!

به گزارش نوروز، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

سلام برادر!

تو هم نه به اندازه من، به اندازه خودت که خیلی هم زیاد نیست، سعید را شناخته ای. مطمئنم شناخته ای. گواه این حرفم چشمبندی است که از چشم سعید برنمیداری.

حق داری برادر! حتماً برایت خیلی سخت است که در چشمان معصوم سعید نگاه کنی و اتهامات واهی را که خودت هم از اتهام شمردنشان خنده ات میگیرد به او نسبت دهی. اتهامی به بزرگی برگزاری مراسم دعای کمیل برای آزادی شهاب عزیز.

برادر تو هم یک انسانی. تو هم وجدان داری. سعید هم این را میفهمد و سرزنشت نمیکند. روبروی او ننشین. او را رو به دیوار بنشان و خودت پشت سرش بنشین. جز این هم نباید باشد. تو را یارای رو به رو شدن با سعید نیست.

برایت ناراحتم برادر. شبها وقتی که فارغ از حجم بازجوئیها دمی را برای استراحت کردن مغتنم میشماری، افکارت برایم قابل تصور است. افکاری که خواب آسوده را برایت حرام میکند. فکر حقارت در برابر حجم عظیم مردانگی امثال سعید چه پریشانیهائی برایت به بار میآورد برادر. حس شرمندگی از بازداشت بی دلیل مسعود، برادر سعید که حتی مامور بازداشتش گمانی جز سوتفاهم در مورد بازداشت بی اساس او نداشت، با تو چه میکند برادر.

روزگار سختی داری و خدا میداند که تو بیشتر از ما برای اتمام این وضیعت دعا میکنی. تو هم مسلمانی. تو هم قرآن میخوانی. تو هم مانند سعید به جمهوری اسلامی اعتقاد داری و همین اعتقاداتت است که تو را در این بازجوئیها میآزارد. همین اعتقاداتت است که نمیگذارد این ماجرا به اینجا ختم شود.

تو هم مانند من خوب میدانی که این پایان کار سعیدها نیست. تو خوب آگاهی که امروز از گوشه و کنار این آب و خاک، فریاد “منم سعید نورمحمدی” به گوش میرسد.

امروز تو ایستادگی سعید را بیشتر از ما میبینی. خوش به حالت برادر. این همه زیبائی باید دیدنی باشد. خوش به حالت آن لحظه که وقتت را با امثال او میگذرانی که چه درسهائی از زندگی را میآموزی آن هنگام که سئوالاتت بی پاسخ نمیماند. که امروز من پر هستم از سئوالات بی جواب.

غنیمت بشمار این ایام را که همنفس بودن با “شهاب طباطبائی” و “سعید نورمحمدی” و “حسین نورانی نژاد” و امثالهم سعادتی است که نصیب هر کسی نمیشود.