جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اختصاصی جرس /  توزیع تصاویر راهپیمایان عاشورای تهران در مترو

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): از صبح امروز در برخی از ایستگاههای متروی تهران تصاویر شرکت کنندگان در راهپیمایی عاشورای تهران توزیع شده است.

به گزارش جرس توزیع کنندگان از مردم خواسته اند تا چهره معترضین را شناسایی کنند و با شماره تلفن هایی که در این مجلات تصویری قید شده  به مقام های امنیتی و نظامی معرفی کنند .

رهبر جمهوری اسلامی: خواص مواضع خود را روشن کنند

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): رهبر جمهوری اسلامی گفت: در دوران فتنه و غبارآلود بودن فضا، وظیفه همه به ویژه خواص، موضع‌گیری شفاف و پرهیز از سخنان و مواضع دو پهلو است.

 آقای خامنه‌ای با اشاره به راهپیمایی معترضین در روز قدس گفت: در روز قدس که پایه و اساس آن در ضدیت با رژیم صهیونیستی است، گروهی معدود و فریب خورده، بر ضد موضوع فلسطین و به نفع رژیم صهیونیستی شعار دادند و در روز سیزده آبان نیز که روز برائت و نفرت ملت ایران از استکبار امریکایی است، بر ضد این حرکت و نظام اسلامی و اسلامیت شعار دادند.

وی با تأکید بر اینکه ملت ایران دلبسته شعارهای اساسی انقلاب اسلامی است و عظمت ملت ایران نیز به برکت حضور مردمی در صحنه است، افزود: جمهوری اسلامی با خواست و ایمان مردم شکل گرفته و تا کنون براساس همین خواست و ایمان با کمال اقتدار و احساس عزت و بی‌نیازی پیش رفته و از این پس نیز با اقتدار و عزت کامل بر همه دشمنان پیروز خواهد شد.

رهبری گفت: انقلاب اسلامی یک حقیقت برخاسته از سنت الهی است و تا هنگامی که متکی بر ایمان، عشق و علاقه مردم است، قدرتهای جهانی اگر با یکدیگر نیز متحد شوند، نمی‌توانند صدمه‌ای به این انقلاب و مردم وارد کنند.

وی، 22 بهمن را متعلق به ملت ایران، امام بزرگوار (ره)، و شهدا دانستند و تأکید کردند: دشمن تلاش دارد این ثروت عظیم ملی را متزلزل کند، بنابراین باید با تمام قوا در صحنه بود و عاقلانه و مدبرانه حرکت کرد.

وی گفت: راهپیمایی نهم دی، نیاز لحظه‌ها بود که شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به درستی اقدام کرد و مردم نیز به خوبی این نیاز را تشخیص دادند و 9 دی به یکی از قله‌های تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد.

 آیقای خامنه‌ای 23 تیر سال 78 را نیز یکی دیگر از «لحظه‌ها» برشمردند و خاطرنشان کرد: راهپیمایی مردم در 22 بهمن با همه عظمتی که دارد، یک کار متعارف و دارای روال مشخص است اما راهپیمایی 23 تیر سال 78 و نهم دی امسال، یک کار متعارف نبود.

رهبر ی تأکید کردند: شناخت موقعیت، و حضور در لحظه مناسب و مورد نیاز، اساس همه کارهاست.

وی، موضع‌گیری شفاف و پرهیز از مواضع مبهم و دو پهلو را یکی از نیازهای مهم دوران فتنه و غبارآلودگی فضا دانستند و افزودند: دشمنان همواره مخالف شفاف بودن فضا هستند زیرا آنها در فضای غبارآلود و فتنه می‌توانند به اهداف خود برسند.

آقای خامنه‌ای تأکید کرد: در شرایط کنونی همه جریانها و گرایشهای سیاسی داخل نظام باید خط و مرز خود را با دشمن به صورت شفاف مشخص کنند و در این میان وظیفه خواص بویژه خواصی که تأثیرگذاری بالایی دارند، بیش از دیگران است.

رهبرحمهوری اسلامی  گفت: موضع‌گیری دو پهلوی خواص مطلوب نیست و خواص باید مواضع خود را در قبال سخنان و اقدامات دشمن، شفاف بیان کنند.

ایشان افزود: وقتی سران استکبار و ظلم، و اشغالگران کشورهای اسلامی وارد میدان می‌شوند و موضع‌گیری می‌کنند، دو پهلو و مبهم سخن‌گفتن صحیح نیست؛ زیرا باید مشخص شود افرادی که داخل نظام جمهوری اسلامی هستند، چه موضعی دارند و آیا حاضر هستند از دشمن تبری بجویند؟

 آقای خامنه‌ای خاطرنشان کرد: هنگامی که عده‌ای در فضای فتنه و غبارآلودگی، با زبان، اسلام را نفی و در عمل نیز جمهوریت نظام را نفی می‌کنند و انتخابات را زیر سؤال می‌برند، انتظار از خواص این است که مرز و موضع خود را شفاف مشخص کنند.

وی تأکید کرد: شفاف‌سازی، دشمنِ دشمن و غبارآلودگی، کمک به دشمن است و این، یک شاخص و معیار برای عملکرد همه افراد و جریانها و به ویژه خواص است.

 

اعتراض قدیانی و بهشتی به حکم بازداشت

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): همسر ابوالفضل قدیانی از اعتراض همسرش و دکتر علیرضا بهشتی، محقق و بیش از ۱۵ نفر از فعالان سیاسی بازداشت شده در هفته‌ها اخیر، نسبت به حکم بازداشتشان خبر داد.

وی در گفتگو با پارلمان‌نیوز، گفت:« روز یکشنبه که به صورت اتفافی به دادسرای انقلاب مراجعه کرده بودیم، آقای قدیانی، بهشتی، محقق و چند نفر از بازداشت‌شدگان را دیدیم که آمده بودند تا نسبت به بازداشت خود اعتراض کنند.»

همسر عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، افزود:«در فرصت بسیار کوتاه یک دقیقه‌ای که توانستم با آقای قدیانی بعد از بازداشتشان صحبت کنم، ایشان از لحاظ جسمی ضعیف و بسیار لاغر شده بود از لحاظ روحی وضعیت بسیار خوبی داشتند و به من گفتند که خدا با ماست محکم باشید و بیشتر بر مقاومت و صبر و ایستادگی تاکید می‌کردند، همچنین متوجه شدیم که آقای قدیانی در سلول انفرادی در زندان اوین هستند.»

وی یادآور شد:« در این فرصت کوتاه که متاسفانه با برخورد ناشایست ماموران و به کار بردن برخی الفاظ ناشایست در مورد خانواده‌هایی که عزیزان خود را بعد از روزها بی‌خبری دیده بودند همراه بود، متوجه شدیم که این عزیزان برای اعتراض به حکم بازداشت موقت خود به دادسرا مراجعه کردند اما متاسفانه این اعتراض قبول نشد و حکم بازداشت آن‌ها تمدید شد.»

همسر ابوالفضل قدیانی تصریح کرد:« ما به ادامه بازداشت آقای قدیانی به شدت اعتراض داریم، همچنین به عدم اجازه برای ملاقات و رساندن لباس مناسب و دارو به همسرم معترضیم و هیچ اطلاعی نداریم که آیا به وضعیت جسمانی همسرم که به دو بیماری سخت مبتلاست رسیدگی می‌شود یا خیر.»

وی با ابراز تاسف از اینکه افرادی که در مبارزات و پیروزی انقلاب و سازندگی کشور نقشی مهم را در ارگان‌های مختلف ایفا کرده‌اند، اینگونه بر دستانشان دستبد زده‌بودند، خاطر نشان کرد:« همسرم در زندان اوین نگهداری می‌شوند اما این سئوال را از مسئولان داریم که پس چرا اسم آقای قدیانی در رایانه زندان اوین وجود ندارد؟.»

نماهنگی دیگر برای ۲۲ بهمن

Posted:

فیلم کارگردان حامی میرحسین موسوی توقیف شد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر توقیف فیلم سینمایی "پاداش" به کارگردانی کمال تبریزی را تایید کرد.

به گزارش مهر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نشست خبری با دبیران جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر، فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی فجر به پرسش‌های نمایندگان رسانه‌ها پاسخ ‌داد.

در این جلسه حسینی با اشاره به توقیف فیلم سینمایی "پاداش" گفت: وقتی فیلمی معیارها و موازین ارزشی را رعایت نکند قطعا توقیف می‌شود و ما در این موارد تسامح و مصالحه نمی‌کنیم و قانون را کنار نمی‌گذاریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: ما با هنرمندان تعامل داریم و حل مشکل آنها در برنامه‌های ما است اما در این راه قانون را در نظر می‌گیریم، وضعیتی که برای نمایش بعضی فیلم‌ها در جشنواره امسال به وجود آمد به سلیقه داوران بستگی داشت و آثاری که مشکل اکرانشان حل شد از نظر قانونی مسئله‌ای نداشتند.

فیلم سینمایی "پاداش" به تهیه‌کنندگی مهدی کریمی قرار بود در جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر روی پرده برود.

یادبود استاد مسعود علی‌محمدی

Posted:



لینک برای دانلود

Memorial clip for Dr.Ali-Mohammadi.zip

هشدار فعالان ملی - مذهبی نسبت به دو قطبی شدن فضای جامعه

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): شورای فعالان ملی - مذهبی با صدور بیانیه ای نسبت به دو فطبی شدن فضای جامعه  هشدار دادند.

به گزارش جرس متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

هموطنان گرامي،

جامعه ايران در وضعيت خطيري قرار گرفته است. پس از انتخابات مخدوش خرداد 88، اكنون بيش از هفت ماه است که بخش قابل ملاحظه‌اي از مردم ايران، و بخش اعظمي از نخبگان آن، اعتراض خود را به آن انتخابات و برخي سياست‌ها و رفتارهاي قبل و بعد از آن، به اشکال مختلف اما در قالب جنبش سبز ، نشان داده‌اند. از آن سو، جناح غالب حاکم، از ابتدا با تحقير، تخفيف و نيز وابسته و اغتشاشگر خواندن معترضان اقدام به سرکوب فعالان سياسي و اجتماعي اين جنبش نمود. اما عليرغم به کارگيري تلاش ها براي اعمال هر چه بيشتر خشونت و بي‌رحمي، اين جنبش همچنان "خود مي‌نماياند" و حذف آن با شكست مواجه شده است. با اين حال، افراطيون حاکم، همچنان بر طبل بي‌حاصل حذف و خشونت مي‌كوبند و از به رسميت شناختن اين جنبش، كه مدافع حقوق اساسي ملت است، خودداري مي‌كنند .

عاشوراي خونين امسال اوج بحراني بود که نيم سالي است در فضاي سياسي جامعه ما چهره نموده است . در پاسخ به اين بحران ميرحسين موسوي، در بيانيه هفدهم خود، نقطه عزيمت حل مشکلات کشور را، به رسميت شناختن "بحران" توسط حاکمان دانست.

بحران کنوني جامعه ما برخاسته از تحولاتي اساسي است که در اعماق جامعه ايران اتفاق افتاده است. در يک سو، بخش عمده‌اي از مردم قرار دارند که همگام با تحولات بنيادي جامعه ايران (رشد شهرنشيني، طبقه متوسط، دانش و آگاهي، تحصيلات عاليه، رسانه‌هاي جمعي، حضور گروه‌هاي مختلف اجتماعي و به وپژه زنان در عرصه‌هاي گوناگون)، خواهان مشارکت در فرايندهاي عمومي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در تعيين سرنوشت خود، رسميت يافتن سبکهاي مختلف زندگي، برقراري آزادي، دموکراسي، پيشرفت و عدالت‌‌اند. و در سوي ديگر، گروه محدودي قرار دارد که تمايلي براي به رسميت شناختن اين تحولات و حاملان آن ندارد؛ و با اتکاء به درآمد نفت، تغذيه ماشين سياسي و قضايي و امنيتي خود از آن راه، اعمال قدرت متمرکز و غيرمشارکتي، ارائه نظرگاه‌هاي تقابلي در رابطه با جهان؛ و با حراست از منافع بادآورده خود (بويژه در 5 ساله اخير)، در برابر خواسته‌هاي مدني و مشارکت‌طلب آن نيروي ملي ايستاده است. بحران کنوني، به واقع، از رابطه تقابلي و غيرتعاملي اين دو نيرو نشأت مي‌گيرد.

البته در ايران، يك نيروي سنتي وجود دارد كه، نيروهاي تحول‌خواه، نه تنها خود را در برابر آن نمي‌يابند، بلكه معتقدند ايران بزرگ متعلق به همگان است. اما، گروه سركوبگر رانتي، با فريبكاري، در پي معرفي خود به مثابه نماينده آن نيروي سنتي جامعه است؛ كه رفتارهاي افراطي اين جناح، به وپژه در ماه‌هاي اخير، به گونه‌اي بوده كه اعتراض آن نيروي سنتي را نيز به همراه آورده است.

به اعتقاد ما جنبش سبز فرصتي استثنايي پديد آورده تا راهي کم‌هزينه براي برون‌رفت از بحران‌هاي جامعه ايران و رفع موانع توسعه‌يافتگي در پيش گرفته شود؛ اما دريغ که قدر چنين فرصتي دانسته نشد و جناح غالب، سرکوب جنبش را در دستور کار خود قرار داده است. اينک نيز افراطيون اين جناح سعي در هر چه دوقطبي‌تر کردن اوضاع مي‌کنند تا هيچ گونه راه حلي براي کاستن از اين وضعيت دوقطبي فرصت طرح نيابد و به شدت ملکوک و سرکوب شود. اين جناح پس از راهپيمايي‌هاي روزهاي پس از انتخابات، تصور مي‌کرد که با تشديد فشار و سرکوب مي‌تواند حرکات اعتراضي را تحليل ‌برد و آن را از راهپيمايي، به تجمعات پراکنده تبديل ‌کند. اما راهپيمايي گسترده در تشييع پيكر فقيه مجاهد آيت‌الله العظمي منتظري بار ديگر نشانگر شکست اين تصور نادرست و عمق اجتماعي جنبش اعتراضي بود. حضور گسترده معترضان در روز عاشورا، عليرغم به کارگيري شديدترين روش‌هاي سرکوب نيز يک بار ديگر ناکارآمدي سركوب و خشونت عليه مردم تحول‌خواه را نشان داد. اما آنان هم‌چنان با دروغ، تهمت، اغراق و سفسطه سعي در دوقطبي‌سازي مذهبي-غيرمذهبي، عاشورايي‌-ضد عاشورايي و تحريک احساسات ديني نمودند تا هم چنان به شيوه نادرست حذف و ناديده گرفتن معترضان و مخالفان ادامه دهند.

ما اينک يک بار ديگر، و در امتداد بيانيه مسئولانه آقاي موسوي و مواضع حق‌طلبانه آقاي کروبي و نصايح مشفقانه آقاي خاتمي، به دست‌اندرکاران حاکميت انذار مي‌دهيم که به جاي اصرار بر شيوه‌هاي ناکارآمد گذشته و بي‌اعتنايي به خواسته‌هاي بخش عمده‌اي از مردم و نخبگان جامعه ايراني، سخنان آنان را بشنوند و بحران موجود را ببينند و راه تعامل را به جاي مسير سراب‌گونه تقابل در پيش گيرند .بر اين اساس ما مشفقانه و مصرانه مي‌خواهيم آنان راه‌حل‌هاي آقاي موسوي در بيانيه شماره هفده را بپذيرند. در غير اين صورت، قابل پيش‌بيني است که بحران تداوم خواهد يافت چه، جنبش اعتراضي نيروي تحول‌خواه و نوگراي جامعه ايراني قابل حذف و سرکوب نيست و فشارهاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و مشکلات برخاسته از سياست‌هاي غيرکارشناسانه و ماجراجويانه دولت حاکم، روز به روز بر شکاف دولت – ملت خواهد افزود و اقشار وسيع‌تري را در مقابل جناح حاکم قرار خواهد داد.

از سوي ديگر، ما بنا بر تجارب تاريخي خويش، خود را مسئول مي‌دانيم که از همه فعالان جنبش اعتراضي نيز بخواهيم همچنان بر شيوه‌هاي مسالمت‌جويانه و مدني خود، پايبند بمانند و حتي به صورت واکنشي نيز از اين خط‌مشي عدول نکنند. تجارب فراوان تاريخي نشان داده است که افراطيون سرکوب‌گر، هميشه خواهان تندتر و خشن‌تر شدن اوضاع جهت تشديد حالت دوقطبي و سرکوب راحت‌تر مخالفان خود هستند؛ ضمن آنکه، خشونت هميشه خشونت مي‌زايد و پيروزي مفروض را نيز، به خاطر نهادينه شدن خشونت ادواري حاکمان و محکومان، به يک شکست تاريخي مجدد بدل مي‌کند.

جنبش اعتراضي سبز، جنبشي متکثر است که طيف‌هاي مختلف فعال در آن داراي مطالبات متنوع و مختلفي هستند. براين اساس شعارها و خواسته‌هاي جنبش بايد معدل و مخرج مشترکي از تمام اين طيف‌ها باشد. اين امر از يک سو، و محاسبه توازن و تناسب قواي جنبش (به عنوان حرکت عمدتا برخاسته از طبقه متوسط شهري در ايران) از سوي ديگر، اقتضا مي‌کند که شعارها و مطالبات اين حرکت از بيانيه شماره هفده آقاي موسوي، که مورد حمايت وسيع افراد و نيروهاي فعال جنبش قرار گرفته، تخطي ننمايد و باعث تفرقه دروني و نيز موجب وحدت مخالفان جنبش نگردد. بردباري و مداومت، رمز پيروزي اين خواسته‌هاي مدني است که نبايد تحت تأثير احساسات و حرکت‌هاي واکنشي قرار گرفته و باعث تکرار مکرر تجارب غمبار تاريخي ناشي از چپ‌روي (و راست‌روي) از مشروطيت تاکنون گردد. بر اين اساس ما همگان را به حفظ مسالمت و عدم خشونت و جلوگيري از هر گونه تک‌روي و تندروي دعوت مي‌کنيم. شعارِ محدود و مداومت و مقاومتِ نامحدود، تجربه گرانباري در تاريخ معاصر ماست.

ما ضمن حمايت مجدد از تلاشهاي خستگي ناپذير آقايان موسوي، کروبي و خاتمي، اين بزرگواران را به مثابه مراجع مورد اعتماد جنبش سبز ايران، در هر گونه مذاکره و توافق براي دفاع از مطالبات مدني، مسالمت‌آميز و قانوني مردم و در راستاي تحقق آزادي انتخابات، بيان، تجمعات و امثالهم، و بويژه آزادي زندانيان سياسي، تلقي مي‌نمائيم. ما تعامل نيروها و جلوگيري از دوقطبي شدن اوضاع را به نفع منافع ملي، مردم ايران و جنبش سبز مي‌دانيم و در مسير تحقق تدريجي خواسته‌هاي دموکراتيک و عدالت‌طلبانه مردم از آن استقبال مي‌کنيم. بدين ترتيب پيامدها و هزينه‌هاي هرگونه گريز از اين رويکرد و تلاش بيهوده براي انکار نيروي نوين و تحول‌خواه جامعه ايران و سرکوب آن در ذيل گفتارهاي "دوقطبي" برعهده افراطياني است که روزي بايد پاسخ‌گوي وجدان، خدا و مردم خويش به خاطر اين سياه‌کاري‌ها و نابودي توان و امکانات مادي و معنوي کشور در راه حفظ منافع و مناصب خويش باشند.

شوراي فعالان ملي- مذهبي

1388.10.28

اختصاصی جرس / احسان هوشمند بازداشت شد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز(جرس): احسان هوشمند پژوهشگر و جامعه شناس کرد، از فعالان سیاسی – اجتماعی ملی – مذهبی صبح امروز بازداشت شد.

به گزارش جرس، ماموران پلیس امنیت وی را در منزل و پس از دو ساعت تفتیش منزل با خود بردند.

۲۲ بهمن سبز

Posted:



لینک برای دانلود

۲۲ بهمن سبز.gp

از چشمه خوشگوار تا رودخانه زهرآگین

Posted:



سید عطا الله مهاجرانی -

آرتور کوستلر جلد دوم زندگی نامه اش را با جمله ای تکان دهنده ازپیکاسو آغاز کرده است. " مثل کسی که به سوی چشمه ای درخشنده و پر طراوت می رود، به سمت کمونیسم رفتم". کوستلر به این جمله پیکاسو عبارت ذیل را افزوده است:

" و مانند کسی که از رودخانه زهرآگینی، آکنده از اجساد انسان های خفه شده و بازمانده های سیلابی که نشانه های شهرهای سیلزده است، از کمونیسم گریختم."

زندگی کوستلر که در دو جلد زندگی نامه خود نوشت و نیز دیگر رمان های او شرح داده شده ست، داستان تلخ و پرحسرت گذار او از همان آرمان چشمه گوارای درخشنده تا فاجعه رودخانه زهرآگین واقعیت موجود در یک انقلاب است. انقلابی که با وعده تحقق آرمان ها، با تحقق آزادی و کرامت انسان آغاز می شود و به استبداد و آدمکشی و سرکوب می انجامد؛ سرنوشت انقلاب فرانسه و روسیه و...نیز انقلاب اسلامی در ایران همین است.

ملتی که در دوران پیروزی انقلاب خود، به ماموران نظامی گل تقدیم می کرد، و درلوله تفنگ شاخه های سرخ و سپید میخک می گذاشت و شاهد لبخند نظامیان بود، کارش بجایی می رسد که ماموران امنیتی و نظامی به سویش تیر مستقیم شلیک می کنند. ملتی که قرار بود زندان اوینش دانشگاه شود، با زندانی کردن دانشگاهیان و نویسندگان و روزنامه نگاران، اوین را برایش تبدیل به بزرگ ترین زندان نخبگان جهان کردند. ملتی که گمان می کرد اسلام آئین مهر و مدارا و حرمت و کرامت انسان است، با ولایتی روبرو شد، که به نام اسلام از هیچگونه قساوتی پرهیز نمی کند. اسلامی که پیامبرش مکه را با صلح فتح کرد و در برابر شعار" امروز روز انتقام است"فرمان داد تا شعاراین باشد که:" امروز روز مهربانی و محبت است" تبدیل به آئینی شده است که کمترین نشانی از مهر و مدارا در آن نیست

ولایتی که حقوق مخالفان رابه رسمیت می شناخت و هیچ گاه حقوق مخالفان را از بیت المال قطع نمی کرد و تنها زمانی پس از اتمام حجت های بسیار با خوارج جنگید که آنان دست از مبارزه مسلحانه بر نداشتند، تبدیل به ولایتی شده است که کمترین ابراز مخالفت به محرومیت از شغل وزندگی و زندان می انجامد. پس از سی سال از رحلت پیامبر اسلام این دگرگونی در تاریخ اسلام پیش آمد. از مهر و مدارای پیامبر تا قساوت و سرکوب حاکمیت اموی...از چشمه درخشنده تا رودخانه ای زهرآگین...از آرمان تا فاجعه...در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال 1357 هستیم. فرصتی است تا به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه یک آرمان تبدیل به فاجعه شد؟ و راه برون رفت از این فاجعه چیست و کدام است؟