جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آزادي نسرین وزیری با معرفي كفيل

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): دادستان تهران از آزادي نسرين وزيري يكي از خبرنگاران بازداشت شده پس از عاشورا خبر داد.

عباس جعفري دولت‌آبادي در گفتگو با ايسنا، اظهار كرد: باتوجه به تكميل تحقيقات، وزيري امشب - چهارشنبه- با معرفي كفيل آزاد شد.

صفایی فراهانی پس از 7 ماه حبس برای 5 روز به مرخصی آمد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): عصرامروز صفایی فراهانی برای یك مرخصی 5 روزه آزادشد.

وكیل صفایی‌فراهانی از تودیع وثیقه 7 میلیارد ریالی موكلش و آزادی وی در امروز خبر داده بود.

هوشنگ پوربابایی در گفتگو با ایلنا، با اعلام این مطلب اظهار داشت: صفایی‌فراهانی امروز پس از تودیع وثیقه 7 میلیارد ریالی و انجام امور مربوط به آن از زندان آزاد می‌شود.

گفتنی است جلسه رسیدگی به اتهامات صفایی‌فراهانی عضو ارشد جبهه مشاركت و رئیس اسبق فدارسیون فوتبال 21 آذر در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار و بعد از تفهیم اتهاماتی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به مسوولان نظام و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخذ آخرین دفاع، در تاریخ 26 دی‌ماه از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب صفایی‌فراهانی به 6 سال حبس تعزیری محكوم شد.

گزارشگران بدون مرز: سکوت را بشکنيد؛ جمهوری اسلامی مظنون به ارتکاب به جنايت عليه بشريت

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): گزارشگران بدون مرز تشديد دستگيری و ادامه بازداشت‌های خودسرانه و غير قانونی روزنامه نگاران در ايران را محکوم می‌کند.جمهوری اسلامی ايران با سرکوب هر انتقاد به نهادهای سياسی و مذهبی حکومت ترور را برقرار کرده است که منجر به خودسانسوری گسترده و فرار روزنامه‌نگاران به خارج از کشور شده است. نگاهداری زندانيان در شرايط دشوار و انفرادی‌‌های دراز مدت، و در زندان‌های مخفی پايمال کردن حقوق اوليه و بينادين انهاست. اين نوع زندانی کردن مخفيانه شکلی از "ناپديد کردن اجباری" و نقض حقوق بين‌المللی است که می تواند از مصاديق جنايت عليه بشريت بشمار ايد. جامعه جهانی بايد سکوت خود را بشکند.

در تاريخ ٢٤ دی ماه آزاد لطيف‌پوری مدير نشريه دو زبانه کردی فارسی "يانه" در منزلش بازداشت و به محل نامعلوی انتقال داده شده است. ماموران وزارت اطلاعات در پی بازرسی منزل در و پنجره های خانه اين روزنامه‌نگار را شکسته و اعضای خانواده وی نيز مورد توهين و تهديد قرار گرفتند. علت دستگيری و محل نگهداری روزنامه نگار رسما اعلام نشده است.

 

محل و وضعيت بازداشت بسياری از روزنامه‌نگار بازداشت شده پس از ده ها روز هنوز به خانواده و وکلای آنها اعلام نشده است. از جمله کيوان مهرگان روزنامه‌نگار اعتماد، نسرين وزيری خبرنگار خبرگزاری ايلنا، عبدالرضا تاجيک روزنامه‌نگار فرهيختگان، ماشااله شمس‌الواعظين سخنگوی کميته دفاع از آزادی مطبوعات در وضعيت نامعلومی بسر می برند. از سوی ديگر خانواده عمادالدين باقی پس از مکالمه تلفنی کوتاهی با وی شديدا از وضعيت سلامت اين روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر ابراز نگرانی کردند. فاطمه کمالی احمدی سرای اعلام کرده است که همسرش در مکالمه خود بدون اعلام محل بازداشت خود به او گفته است "حالم خوب نيست". اين روزنامه‌نگار به هنگام بازداشت در روز ٧ دی ماه از سوی ماموران تهديد به مرگ شده بود. عمادالدين باقی در سال ١٣٨٧ در زندان چندين بار قربانی نارسايی قلبی شده بود.


بنا بر اطلاعاتی که به گزارشگران بدون مرز رسيده است بسياری از روزنامه‌نگاران بازداشت شده در بند ٢٤٠ زندان اوين بسر می‌برند که زير نظر سپاه پاسداران اداره می‌شود.اين روزنامه‌نگاران شديدا برای اعتراف تحت فشار قرار دارند. نام اين روزنامه‌نگاران بر خلاف قوانين قضايی در دفتر زندان و بر روی سايت دستگاه قضايی ثبت نشده است.


نعمت احمدی وکيل بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی از جمله مهسا حکمت، علی حکمت و محمدرضا زهدی می‌گويد: " مشکل عدم ملاقات با موکلين اين است که مرحله بررسی پرونده از سوی "کارشناس پرونده" به مراحل قضايی آئين دادرسی اضافه شده است و اين مرحله در قوانين ما پيش‌بينی نشده است. در اين مرحله نه وکيل و نه حتا قاضی نمی توانند دخالت کند."


٢٦ دی ماه اعلام شد که هيات نظارت بر مطبوعات مجوز انتشار سه نشريه را لغو کرد. اين سه نشريه عبارتند از هفته‌نامه همت که پيش از اين در تاريخ ٢٣ دی ماه از سوی شعبه نه دادگاه انقلاب تهران توقيف شده بود. نشريه موج انديشه که از سوی گروه انتشاراتی همت منتشر می‌شد و روزنامه فرهنگ آشتی. دو نشريه همت و موج انديشه قربانی تصفيه حساب های گروهی ميان محافظه کاران شده اند. اما روزنامه فرهنگ آشتی پس از چند بار توقيف از سوی دادگاه‌های مختلف بالاخره از سوی هيات نظارت برای هميشه لغو امتياز شد. بنا بر اطلاعيه‌ای که بر روی سايت اين روزنامه منتشر شده است " علت لغو امتياز اين نشريه انتشار بيانيه های برخی از رهبران نظام و پاسخ اين روزنامه به تذکر محمد علی رامين معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد " ذکر شده است. محمدعلی رامين از زمان تصدی به معاونت مطبوعاتی در آبان ماه سال جاری اخطار به روزنامه‌ها و تهديد روزنامه نگاران را افزايش داده است. مشاور تجديدنظر طلب ‌احمدی نژاد در باره نفی هولوکست اعلام کرده بود که هدفش از " برخوردهای با مطبوعات به منظور "تلطيف" فضای رسانه‌ها است."

شجونی : باید نواب صفوی باشد تا کرکره اینها را پایین بکشد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در جلسه هفتگی انصار حزب الله تهران ، انتقادات تندی را علیه برخی چهره های سیاسی حامی اصلاح طلبان و خط امام (ره ) مطرح کرد .

به گزارش عصر ایران ، این روحانی حامی دولت در نشست هفتگی انصار حزب الله که گزارش آن در هفته نامه " یا لثارات " منتشر شده است ، گفت : " بنده معتقدم که مرد میدان هستیم ؛ چون رهبر من شهید نواب صفوی است . ما در ممالک امروز نواب صفوی نداریم . باید نواب صفوی باشد تا کرکره اینها را پایین بکشد . قوه قضاییه ما آن طور که باید باشد نیست . به شما صریح عرض می کنم همان طور که در آن جنگ احزاب پیامبر (ص) و در جنگ جمل علی (ع) پیروز شد در جنگ احزاب و جمل ما به یاری خدا ، سید علی پیروز است ".

 

شجونی در ادامه در شرح جنگ احزاب زمان حاضر گفت : " چند حزبی که چشم دیدن یکدیگر را ندارند برای یک دشمن مشترک متحد می شوند و وارد گود می شوند ؛ مثلا کارگزاران ، مجمع روحانیون ، حزب مشارکت ، سازمان مجاهدین انقلاب و... اینها چشم دیدن همدیگر را ندارند ، اما برای کوبیدن نظام فعلا با هم خوب هستند ".

 

شجونی در ادامه با ذکر مثالی از قاطعیت شهید نواب صفوی ، گفت : " آقایان این نظام را نمی توان جز با قاطعیت نگه داشت . اینکه قوه قضاییه بعد از شش ماه بگوید من صدای شما را شنیدم باید به او گفت : خسته نباشید . شش ماه حقوقت حرام است . تو بعد از شش ماه تازه صدای ما را شنیدی ؟!

 

به خدا گاهی یاد شهید نواب صفوی می افتم ، از بی عملی و سستی برخی متعجب می شوم . آن زمان اگر یک روزنامه دری وری می نوشت ، فردای آن روز شهید نواب صفوی با هفت ، هشت نفر از یاران کلاه پوستی و انسان های پاک و خالص خود می رفت و کرکره روزنامه را پایین می کشید .

نواب صفوی زمانی در نجف مشاهده کرد شخصی به نام " حاج علی شلاش " در بازار نجف طومار جمع آوری می کند تا جنازه رضا خان را که برای طواف به نجف آورده بودند در آنجا دفن کنند ! نواب صفوی در صحن امیر المومنین (ع) شلاش را گیر آورد و یک کتک مفصلی به او زد و طومارش را پاره کرد و به دور انداخت و از این کار جلوگیری کرد ".

 

شجونی در ادامه ، گفت : " می خواهم بگویم شهید نواب صفوی ، مظفر علی ذوالقدر ، محمد واحدی و خلیل طهماسبی مرد میدان بودند ، ولی بعضی ها حاضرند شهید فروشی و امام فروشی هم بکنند . همانهایی که در جماران جمع شدند و خانه های خوب به نامشان مصادره شده است .

 

اگر بنده بیست و پنج بار به زندان رفتم و بیست و پنج هزار تومان هم گیرم نیامده آنها خودشان را منتسب به امام می دانند و بخور بخور هم دارند و برخلاف فرمایش های امام شهید فروشی هم می کنند ".

اظهارات شجونی درباب نیاز امروز جامعه ایران به افرادی مانند شهید نواب ،که رأساً وارد برخورد با مسائلی که خلاف می دانند شوند ، در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی صراحتاً هر گونه حرکت خودسرانه را منع کرده و اقداماتی در جهت برخورد با کجی ها توسط عناصر خارج از قوای قانونی را مربوط به حکومت های غیراسلامی دانسته اند ولی اکنون که نظام جمهوری اسلامی برقرار است ، هر گونه برخوردی باید توسط نهادهای قانونی نظام و نه افراد ، صورت گیرد.

اختصاصی / به دستور وزارت اطلاعات: انتقال 5 تن از زندانیان سبز به مکانی نامعلوم

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): وزارت اطلاعات به مسعود باستانی، رضا نوربخش، خانجانی، هدایت آقایی و عبدالله مومنی اعلام کرده است که باید خود را برای انتقال از بند عمومی زندان اوین آماده کنند.

به گزارش جرس به هیچ کدام از این زندانیان سبز اعلام نشده است که قرار است به کجا منتقل شوند.

اختصاصی جرس / بازداشت شش تن از چهره های اصلاح طلب استان کهگیلویه و بویراحمد

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): شش نفر از اعضاي مركزي احزاب اصلاح طلب استان كهگيلويه و بويراحمد صبح امروز بازداشت شدند.

به گزارش جرس، در پي اعتراض احزاب اصلاح طلب استان كهگيلويه و بويراحمد نسبت به سخنراني اهانت آميز روح الله حسينيان در سخنان پيش از خطبه  نماز جمعه ياسوج، و پس از بازجويي هاي مكرر در ستاد خبري اداره اطلاعات استان امروز چهارشنبه 30 دي ماه  سه نفر از مسئولين و سه عضو شوراي مركزي احزاب اصلاح طلب استان بازداشت موقت شدند.

گفتنی است در پی شکایت روح الله حسینیان، سيد ضياء الدين رضا توفيقي رئيس سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي استان، سيد رضا عسكري دبير جبهه ي مشاركت ايران اسلامي، علي خواجوي دبير انجمن اسلامي معلمان استان به همراه قاسم يزداني، لطيف رستاد و هجير تشكري از اعضاي شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي بعد از ظهر چهارشنبه بازداشت شدند.

گفتني است هفته پس از انتخابات نيز در تجمعي مقابل جبهه مشاركت در ياسوج نيروهاي لباس شخصي به تجمع معترضان يورش بردند و ضمن ضرب و شتم سي نفر از اصلاح طلبان و دانشجويان دهها نفر از معترضين به تقلب در انتخابات را براي مدت يكماه دستگير كردند.‬ ‫كه شش نفر فوق بعد از آن تجمع نيز براي مدتي در بازداشت به سر می بردند.

برکناری یا استعفای مشایی جدی شده است

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): درحالی که امروز رئیس دفتر رئیس جمهور مساله استعفای خود را شایعه خوانده بود اما برخی چهره های تاثیرگذار فراکسیون اصولگرایان مجلس نظر دیگری دارند.

یکی از این نمایندگان که با انتقادات اقتصادی خود همواره فعالیتهای دولت را رصد می کند در گفتگو با خبرآنلاین از اظهار نظر درباره اسفندیار رحیم مشایی خودداری کرد و در عین حال تصریج کرد: ما دیگر ایشان را مهره ای سوخته می دانیم.

به گزارش خبرآنلاین عضو موثر یکی از احزاب اصولگرای حامی دولت نیز که از حامیان دولت در مجلس به شمار می رود اخیرا در جمعی گفته است که «مسئله مشایی در حال جمع شدن است.»

به نظر می رسد دولت در موقعیتی مناسب که در آن سکوت خبری حکم فرماست اقدام به کنار گذاشتن مشایی خواهد کرد.

تازه ترین گزارش ها از وضعیت فعالان دانشجویی بازداشت شده

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): کمیته گزارشگران حقوق بشر اعلام کرد، وکیل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان موفق شده است بعد از 7 ماه پرونده او را مطالعه کند.

بنا بر گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمد شریف، وکیل آقای مومنی تا کنون موفق به ملاقات و مطالعه پرونده عبدالله مومنی نشده بود.

آقای شریف از دفاع از موکلش در دادگاه بدوی نیز محروم شده بود.

عبدالله مومنی که 31 خردادماه بازداشت شده بود در دادگاه‌ رسیدگی به جرایم مربوط به حوادث پس از انتخابات، به 8 سال حبس تعزیری محکوم شد.

از سوی دیگر نیز گزارشهای منابع دانشجویی حاکی از محکوم شدن علی پرویز، دانشجوی مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر به سه سال حبس تعزیری است.

به گزارش سایت خبرنامه امیر کبیر، علی پرویز در روز ۱۲ آبان دستگیر شده و به "تهیه و توزیع فیلم و عکس از اعتراضات دانشجویی و اقدام علیه امنیت ملی و تبانی برای تجمع در روز دانشجو" متهم شده است.

بنا بر این گزارش، هم اکنون ۱۲ نفر از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر در بازداشت به سر می برند.

"صدور احکام سنگین برای دانشجویان دانشگاه قزوین"

به گزارش خبرنامه امیرکبیر برای 10 نفر از دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین در ارتباط با تجمعات اعتراضی مخالف دولت، احکام اخراج و تعلیق صادر شده است.

4 نفر از آنها از دانشگاه اخراج شده اند یک نفر علاوه بر اخراج به مدت 5 سال از شرکت در امتحانات وروردی دانشگاهها محروم شده و احکام سایر آنها هم شامل 2 تا 4 ترم تعلیق است.

کمیته انضباطی دانشگاه بین المللی امام خمینی تا کنون بیش از 70 نفر از دانشجویان را در ارتباط با تجمعات اعتراض آمیز مخالف دولت در این دانشگاه، احضار کرده است .

این در حالیست که بر اساس این گزارش تعدادی از دانشجویان نیز بازداشت شده و یا مورد بازجویی قرار گرفته اند.

در جریان بروز التهابات در فضاهای داشجویی بعد از انتخابات ریاست جمهوری، روز 22 آذر ماه ویدیوهایی از تجمع دانشجویان دانشگاه قزوین در یوتیوب منتشر شد که دانشجویان را در حال تجمع، راهپیمایی و شعار دادن نشان می داد.

حکم دادگاه تجدیدنظر درباره22 متهم حوادث بعد از انتخابات

Posted:



شبکه جنبش راه سبز (جرس): یك مقام مسوول قضایی از صدور 6 حكم برائت، 4 حكم تعلیق و تایید 13 رای صادره از دادگاه بدوی در رابطه با بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.

این مقام قضایی در گفتگو با ایسنا، با اعلام این خبر اظهار كرد: پرونده 23 نفر از بازداشت‌شدگان در حوادث بعد از انتخابات در شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست  زرگر رسیدگی شده است.

وی با بیان این‌كه در نتیجه این رسیدگی احكام صادره در 13 پرونده تایید شده،6 مورد تبرئه شده‌اند و 4 مورد اتهام هم تعلیق شده است، گفت: این احكام صادره از شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر قطعی و لازم‌الاجرا است.

ذبح رسانه های منتقد برای تلطیف فضای سیاسی

Posted:



مهدی محسنی -

در آخرین جدول رده‌ بندی جهانی آزادی مطبوعات كه با توجه به وضعیت آزادی مطبوعات در كشورهای جهان در محدوده زمانی ١٠ شهریور سال ١٣٨٧ تا ١٠ شهریور سال 1388 تنظیم شده ، ایران به رده‌های پایین‌ تر جدول سقوط كرده است. در گزارش سال گذشته گزارشگران بدون مرز ایران در میان ۱۷۲ كشور در رده ۱۶۶ قرار داشت. هم اکنون ایران در میان 175 کشور در جایگاه 172 قرار دارد.

 

توقیف و تحدید مطبوعات مستقل

پس از برگزاری انتخابات روند برخورد با رسانه ، نشریات و روزنامه نگاران منتقد و مستقل شتاب بیشتری گرفت. همچنین در اقدامی کم سابقه دادستان معزول تهران ، سعید مرتضوی با استقرار نماینده در چاپخانه نشریات منتقد پیش از چاپ مطالب آنها را بررسی و نسبت به حذف ، تغییر محتوا و عدم انتشار تصمیم گیری می نمود.

تنها در چهار ماه پس از انتخابات با وجود سانسور شدید و دستگیری ده ها تن از روزنامه نگاران و در برخی موارد به شکل گروهی در دفاتر کارشان ، روزنامه های سراسری کلمه سبز ، اعتماد ملی ، آرمان ، تحلیل روز ، فرهنگ آشتی و سرمایه و اندیشه نو توقیف و لغو امتیاز شدند.

 

گرچه پیش از این توقیف مطبوعات توسط قوه قضائیه صورت می گرفت اما در این چهار سال و پس از دولت اصلاحات، وزارت ارشاد و هیات نظارت بر مطبوعات نیز به کمک قوه قضائیه آمد تا بار تعطیلی مطبوعات تنها بر دوش قوه قضائیه نباشد.

در همین حال در روندی دیگر وزارت ارشاد با تذکر به مطبوعات در موراد مختلف نسبت به تهدید آنها اقدام می نماید. آذر ماه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به چهار روزنامه سراسری به خاطر آنچه "درج مطالب تفرقه برانگیز" خوانده شده، تذکر کتبی داده است.

 

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به روزنامه های آفتاب یزد، حیات نو، اعتماد و اسرار تذکر کتبی داد و مدعی شد که این روزنامه ها "با انتخاب تیتر و مطالب در صفحه اول و دوم به گونه ای اقدام کرده که شائبه القای تفرقه و بزرگ نمایی اختلافات میان مسئولان را در خوانندگان ایجاد می کند."

آقای شمس الواعظین سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات پیش از بازداشت گفته بود: "این دسته از مطبوعات نزدیک به اصلاح طلبان هستند و مفهوم این تذکر این است که اگر این مطبوعات توجه کنند که هیچ و اگر توجه نکنند آنها را به هیات نظارت بر مطبوعات می برند و به احتمال زیاد ما باید در انتظار برخی اقدامات از سوی هیات نظارت بر مطبوعات باشیم."

 

در اتفاقی دیگر و همزمان با درگذشت حضرت آیت الله منتظری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چند روزنامه از جمله اندیشه نو به دلیل "سانسور" راهپیمایی روز جمعه ۲۷ آذر در محکومیت "اهانت" به عکس آیت الله خمینی تذکر قانونی داد. در اطلاعیه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران آمده بود این معاونت به روزنامه های "اندیشه نو" و "جهان اقتصاد" به دلیل "سانسور کامل" این راهپیمایی در شماره روز شنبه ۲۸ آذر و به روزنامه های "اعتماد" و "مردم سالاری" به دلیل "تحریف تصویری حرکت مردم" تذکر داده است.

 

در همین حال پارلمان نیوز گزارش کرد معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری کار ایران، ایلنا نسبت به نحوه پوشش اخبار جنبش معترضین تذکر داده است.

همچنین سایت پارلمان نیوز گزارش داد تنها ساعاتی پس از پیام تسلیت آقای خامنه ای بمناسبت درگذشت آیت الله منتظری وزارت ارشاد "محدودیت های شدید و کم سابقه ای" علیه روزنامه ها اعمال کرده است. به گزارش این سایت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با استقرار نمایندگانش در چاپخانه‌ برخی روزنامه‌ها اعلام کرد حق ندارند در صفحه اول خود عکسی از آیت‌الله منتظری منتشر کنند و پیام‌های تسلیت به شرطی که تحریک‌ کننده نباشد به استثنای پیام رهبر انقلاب باید در صفحات داخلی منتشر شود.

 

در رخدادی دیگر معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد پنجشنبه سوم دی ماه روزنامه آرمان را به دلیل انتشار مطلبی در ستون دیدگاه روز دوشنبه اش به "شبهه افکنی و ایراد اتهام علیه دولت مبنی برطرفداری از دیدگاه اسلام بدون روحانیت" و تخلف از بند ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات متهم کرده است.

روزنامه آرمان، در ستون دیدگاه روز دوشنبه اش یادداشتی به قلم یک "فعال سیاسی اصول گرا" با عنوان "دولت منهای روحانیت، اصولگرا نیست" منتشر کرده بود. در بخشی از این یادداشت آمده است: "اسلامیت جمهوری اسلامی از پایگاه روحانیت به عنوان پرچمداران حرکت انقلابی و اسلامی ایران نشات می گیرد و هیچ دولتی در ایران نمی تواند خودش را در مقابل روحانیت قرار دهد. "

همچنین هفته نامه موج اندیشه هم به دلیل "پخش شایعات و مطالب خلاف واقع" در مورد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تذکرکتبی دریافت کرد. گفته می شود که این تذکر کتبی به دلیل انتشار مطلبی با عنوان "چه صدایی ، چه سیمایی" که به انتقاد از پوشش خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی پرداخته بود، داده شده است.

 

هشدار رهبر جمهوری اسلامی به رسانه های منتقد

پندی پیش، رهبر جمهوری اسلامی ایران از عملکرد رسانه هایی که به گفته او "دائما به دنبال ایجاد اختلاف، بدبینی و شایعه" هستند به شدت انتقاد کرد. آیت الله علی خامنه ای روز چهارشنبه ۴ آذر در دیدار با جمعی از نیروهای بسیجی، فضای رسانه ای ایران را "فضای تهمت زنی و شایعه سازی بر ضد مسئولان کشور" توصیف کرد و گفت: "به کسانی که به دنبال مصالح کشور هستند توصیه می کنم که از این اختلاف های جزئی و غیراصولی صرف نظر کنند... این گونه کارها در جهت خواست دشمن است، زیرا مسئولان کشور اعم از رئیس جمهوری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه کسانی هستند که زمام کشور را به دست دارند و مردم باید به آنها اعتماد و حسن ظن داشته باشند".

آقای خامنه ای در عین حال از انتقاداتی که به مسئولان برگزاری این انتخابات وارد شد هم گلایه کرد. او گفت که "تردیدافکنی های بعد از انتخابات" در موردعملکرد وزارت کشور و شورای نگهبان، "بسیار مضر" و در جهت خواست "دشمن" بوده است. رهبر جمهوری اسلامی افزود: "دشمن در جنگ نرم تلاش دارد تا با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی پیشرفته و با شایعه و دروغ پراکنی و استفاده از برخی بهانه ها، میان آحاد مردم تردید، بدبینی و اختلاف ایجاد کند".

 

برخورد با مطبوعات برای تلطیف فضا

محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در سخنانی در مورد وضعیت مطبوعات ایران گفت :"شرایط امروز مطبوعات ما به شدت نامطلوب است. مسئولان از وضعیت مطبوعات ناراضی‌ هستند، این وضعیت باید اصلاح شود و اصلاح‌شدنی است."

این سخنان در حالی مطرح می شود که طرفداران دولت معتقدند فضای رسانه ای ایران برای روزنامه نگاران مناسب است. محمود احمدی نژاد نیز بر این مسئله که در دوران ریاست جمهوری اش برخوردی با مطبوعات نشده تاکید دارد. محمود احمدی نژاد در همين باره مدعی شد که "در سه دوره هشت ساله ریاست جمهوری های پیشین دریچه نقد به طور مطلق بسته بوده، اما در دوران او با تجربه گذشته و اعتقاد به نقد مطلق عکس العملی نشان داده نشده و انتقادها تحمل شده است."

روزنامه های مختلف اصلاح طلب و معدودی از روزنامه های اصولگرا از زمان انتصاب محمد علی رامین با تذکر های شفاهی و کتبی مختلف با مضمون پخش شايعات و مطالب خلاف واقع، مواجه شدند و در برخی موارد به دلایل مشکلات پیش آمده دست به تعدیل نیروها و یا حذف برخی از بخش های نشریاتشان زده اند.

 

در همین حال در پی حوادث روز عاشورا در ایران، وزارت ارشاد روز سه شنبه ۸ دی با انتشار اطلاعیه ای، روزنامه اعتماد را به دلیل نحوه پوشش خبری مراسم تاسوعا و عاشورا درشماره روز دوشنبه ۷ دی ماه به "تخلف" و "تخریب فضای امن وآزاد مطبوعاتی" متهم کرد.

معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد ایران در این اطلاعیه اعلام کرده که روزنامه اعتماد با انتشار مطلبی با عنوان "خبرهای رسمی درباره درگیری‏های روز عاشورا در تهران – سخنان فرماندهان نیروی انتظامی درباره حوادث تاسوعا و عاشورا"، مرتکب تخلف شده است. بر اساس اطلاعیه وزارت ارشاد، "تقطیع سخنان فرماندهان مختلف نیروی انتظامی و گزینش و چینش مطالب"، "استفاده از تعابیری مانند لباس شخصی ها برای عزاداران عاشورا"، "انتشار شایعاتی مبنی بر درگیری در شهرهای مختلف" و "حمایت ضمنی از آشوبگران و سران فتنه" از موارد تخلف روزنامه اعتماد بوده است.

 

وزارت ارشاد ایران همچنین به روزنامه آفتاب یزد به دلیل "سعی درالقای توهمات منتشره از سوی ضد انقلاب" تذکر داده بود. این تذکر به دلیل چاپ مطلبی در صفحه اول شماره روز دوشنبه ۷ دی ماه این روزنامه با عنوان "ممانعت از سخنرانی خاتمی، خودجوش یا...!؟" درباره مراسم شب عاشورای حسینیه جماران، بوده است .

 

روزنامه آفتاب یزد در تذکر وزارت ارشاد متهم شد که "در حالی که عده ای اغتشاشگر با بی حرمتی به مراسم عزاداری حسینی (ع) در تهران اقدام به ترور، آشوب و وارد آوردن خسارت به جان و مال مردم عزادار و آتش زدن به اموال عمومی کرده بودند، بدون اشاره به این حوادث زشت و بدون آگاهی دادن به مخاطب نسبت به این اعمال ضد امنیتی" مرتکب "القائاتی" شده است.

در همین حال محمد علی رامین مدعی شد:" در حالی که هیات نظارت بر مطبوعات در تلاش برای برخورد با تخلفات مطبوعاتی است، برخی مدیران مسئول مطبوعات به دنبال ایجاد جنگ روانی در این زمینه هستند."

در رخدادی دیگر معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد روز دوشنبه ۱۴ دی در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران از توقف ارسال تذکرکتبی به روزنامه ها و انتشار علنی آن از طریق خبرگزاری رسمی کشور (ایرنا) خبر داد. وی در این مصاحبه مطبوعاتی گفت که طی دو ماه گذشته برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات به منظور "تلطیف" فضای رسانه ها صورت گرفته است و چنانچه یک روزنامه "با تذکر متوجه نشود توقیف خواهد شد، چون اگر توقیف نشود کل فضای رسانه ای را آلوده می کند."

 

محمد علی رامین تصریح کرد "مطبوعاتی که در طول تاریخ انتشارشان هرگز خود را مقید به معارف اسلامی و مروج آنها نشان نداده اند و مخاطبان خودشان را به تقلید از مرجعیت دعوت نکرده اند، اگر از شخصیت علما برای ضربه زدن به حیثیت و امنیت ملی سوء استفاده کنند خلاف قانون است".

با وجود افزایش فشار بر مطبوعات در درون کشور معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در جمع مسئولان فرهنگی شهر قم با اشاره به پیشنهاد های مطرح شده درباره انتشار روزنامه سراسری در قم گفت: "باید یک روزنامه "جهان شمول" و "فرا ملی" برای مسلمانان در شان نظام جمهوری اسلامی منتشر شود. این روزنامه باید به زبان های مختلف دنیا منتشر شود تا همگان بتوانند از آن استفاده کنند."

 

تقلب دولت احمدی نژاد در ثبت رکورد اعطای مجوز به نشریات به روایت "اعتماد"

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره وضعیت مطبوعات ایران از سال 1380 تا نیمه سال 1388 اشاره می کند: " از یک طرف رسانه های منتقد از عرصه تنگ مطبوعات در روزگار حاضر می گویند و از طرف دیگر طی چهار، پنج سال گذشته بیش از 1300 نشریه مجوز نشر گرفته اند، با بررسی "کیفیت" پنهان مانده در بیان مسوولان شاید گوشه یی از تناقض مزبور برطرف شود."

در ادامه این گزارش تصریح شده است: "در بیان آمار همان عبارت "بیش از 1300 نشریه در دوران... مجوز انتشار گرفتند" مطرح می شود، اما کسی نمی گوید تنها 151 عنوان از 1231 عنوان (از مهرماه سال 84 تا مهرماه سال 88) در زمینه سیاسی می توانند فعالیت کنند. 98 عنوان از این 151 عنوان در حال انتشار هستند. 44 عنوان سراسری و بین المللی هستند و گستره توزیع باقی یعنی 107 عنوان محلی و منطقه یی است. 22 عنوان از نشریاتی که می توانند در زمینه سیاسی فعالیت کنند در اختیار اشخاص حقوقی قرار دارند. این رقم در مقایسه با چهار سال قبلی (یعنی مهرماه سال 80 تا مهرماه سال 84) بیش از 50 درصد کاهش داشته است. در چهار سال قبلی، از مجموع 1308 نشریه مجوزگرفته، 396 عنوان می توانستند در زمینه سیاسی فعالیت کنند. این یعنی بیش از 30 درصد نشریاتی که مجوز فعالیت گرفته بودند، سیاسی بودند."

 

این گزارش می افزاید: "آمار انتشاریافته توسط وزارت ارشاد اشکالاتی هم دارد. برای مثال نشریات شهروند امروز، هم میهن، یاس نو، کارگزاران و... که همگی پیش از دوران تهیه این آمار (تا شهریورماه 1388) انتشارشان متوقف شده است، در قسمت وضعیت، «در حال انتشار» عنوان شدند. این رویه فقط مختص نشریاتی که در دولت های قبلی مجوز گرفته و در دولت نهم انتشارشان متوقف شده است، نیست. برای مثال دو نشریه کلمه سبز و اعتماد ملی که عدم انتشار آنها واضح است و پیش از تهیه این آمار انتشارشان متوقف شده است نیز «در حال انتشار» عنوان شدند."

 

همچنین در بخش دیگری از این گزارش به تناقضات آماری و برخی موارد مبهم در ادعای دولت دهم اشاره شده است: "295 مورد از نشریات در حال انتشار، هیچ آدرس یا شماره تلفنی در بخش شناسنامه نشریات ندارند. بنا براین امکان پیگیری وضعیت نشر آنها اصولاً میسر نیست. بنابر این آمار 688 عنوان از مجموع 1231 نشریه مجوزگرفته در حال انتشار و تاثیرگذار هستند. همچنین ظاهراً تهیه کنندگان آمار مورد استفاده این گزارش "سهوی" 369 مورد صاحب امتیاز حقوقی را در بین صاحب امتیازان حقیقی گنجانده اند. این یعنی 35 درصد خطا. توضیح آنکه نتیجه جست وجوی نشریاتی که مجوز آن برای شخصیت حقوقی صادر شده است در فاصله مهرماه سال 84 تا مهرماه سال 88 ، 183 مورد است. همچنین امتیاز انتشار 412 مورد از نشریات متعلق به وزارتخانه ها، نیروهای نظامی- انتظامی، مراکز دولتی، پژوهشکده ها و پژوهشگاه ها، موسسات، دانشگاه ها، انجمن ها، اتحادیه ها و شوراهای شهر، حل اختلاف، شورای نگهبان، اتاق های بازرگانی و انقلاب فرهنگی و... است."

 

در بخشی دیگر از این گزارش در مورد مطبوعات توقیف شده در زمان ریاست محمود احمدی نژاد بر دولت آمده است: "طی حدود پنج سال روزنامه های شرق (در تاریخ 15 مرداد 1386 به دستور هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد)، هم میهن (در 12 تیرماه 86 از سوی دادستان توقیف شد)، تهران امروز (مسوول روزنامه تهران امروز به اتهام چاپ مطالب و تصاویر اهانت آمیز نسبت به رئیس جمهور و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و ایراد افترا، در تیرماه سال 87 با شکایت مدعی العموم به دادسرای کارکنان دولت احضار شد، و این روزنامه هم توقیف شد)، کارگزاران (در 11 دی 1387 به دلیل چاپ بیانیه دفتر تحکیم وحدت پیرامون حوادث غزه توسط وزارت ارشاد و دادستانی تهران توقیف شد)، یاس نو (به دلیل اعاده روند دادرسی توسط دادستان پس از انتشار یک شماره توقیف شد و معاون وزارت ارشاد دستور توقف انتشار آن را صادر کرد)، کلمه سبز (دو روز پس از انتخابات روزنامه کلمه سبز با بازداشت کارکنان آن تعطیل شد)، اعتماد ملی (روز 27 مردادماه سال جاری توقیف شد) و سرمایه (11 آبان سال جاری لغو امتیاز شد) از فعالیت بازماندند. از سوی دیگر هفته نامه های شهروند امروز، زنان، همشهری جوان، مدرسه، دنیای تصویر، هفت، صبح زندگی، تلاش، به سوی افتخار و شوک و... نیز در این دوران توقیف و لغو امتیاز شدند. "(امیرهادی انواری، اعتماد، گزارش تحلیلی مجوزهای صادرشده برای مطبوعات سیاسی از سال 80 تا نیمه سال 88)