جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اخراج یک استاد دانشگاه به دلیل شرکت در  در تشییع پیکر آیت الله العظمی منتظری

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): دکتر عباس کاظمی، استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری از دانشگاه اخراج شد.

به گزارش وب سیات کلمه ، سمیه توحیدلو، وبلاگ نویس و از فعالان سیاسی و دانشجوی دکترای جامعه شناسی در آخرین نوشته وبلاگ خود این خبر را اعلام کرده و نوشته است:دکتر عباس کاظمی، استاد گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، از اساتیدی است که دارای سابقه پژوهش های متعددی در جهاد دانشگاهی و برنده جایزه خوارزمی است. به تازگی کتاب جدیدش به چاپ رسیده است. صریح است و منتقد، به مانند هر جامعه شناسی که در مکتب انتقادی به روابط اجتماعی نظاره می کند. قراردادش با دانشگاه تهران تا اول ماه مهر آینده بوده، که دانشگاه نامه زده و آن را لغو کرده و گفته که از اول بهمن به بعد در قرارداد دانشگاه تهران نیست. این یعنی اخراج!

توحیدلو در ادامه توضیح داده است: در علت این نامه اخراج اینطور آمده است که دکتر عباس کاظمی در تشییع جنازه آیت الله منتظری در بین جمعیت دیده شده و البته ادعا شده است که شعار هم می داده اند. به همین دلیل حکم اخراج یا همان لغو قراردادش را در خانه اش فرستاده اند. و البته بسیارند کسانی که می گویند ایشان کلاس های آزادی برای گفت و گو دارند و به تصور آزادی بیان! مسایلی که مربوط به جامعه و رشته ما می شود، سر کلاس بحث می کنند و ظاهرا برخی از دانشجویان این روزها به جای درس و بحث، به جای استدلال و گفت و گو ترجیح می دهند منبع خبری برای بیرون از دانشگاه باشند!

او در پایان این یادداشت وبلاگ خود آورده است: چه تلخ است اخراج یک استاد بخاطر حضور در تشییع یک مرجع، و چه وحدت حوزه و دانشگاهی 
 

آهنگ جدید علی‌ کوچولو برای شرایط امروز

Posted:

اختصاصی جرس / همبستگي جنبش سبز با مراجع ومساجد سبز همزمان با چهلمين روزدرگذشت آيت الله العظمی منتظري

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): همانطور كه انتظار مي رفت مقامات جمهوري اسلامي اجازه برگزاري آزادانه مراسم هاي سومين روز و همفتمين روز درگذشت آيت الله منتظري را ندادند.
از اين رو فعالان جنبش سبز و علاقمندان به اين مرجع سبز در حال برنامه ريزي براي برگزاري چهلمين روز درگذشت اين مرجع سبز در روز پنج شنبه 8 بهمن در سراسر كشور هستند.


به گزارش خبرنگار جرس،  مردم در سراسر كشور در شب جمعه هفته جاري با حضور در مساجد نزديك به جنبش سبز و بيوت مراجع سبز ياد آن مرجع آزاده را گرامي داشته و براي شادي روح كليه شهداي سبز اقدام به فاتحه و قرآن خواني و برگزاري مراسم دعاي كميل خواهند كرد.


حضور مردم با نمادهاي سبز؛ عكس آيت الله منتظري و پوستر هاي شهداي سبز در نماز جماعت مغرب و عشاي روزپنج شنبه و قرآن خواني پيش از نماز مغرب و عشا و سر دادن الله اكبر بين دو نماز و دعا براي شادي روح مرجع سبز و شهداي جنبش سبز و برگزاري دعاي كميل پس از نماز مغرب و عشا در محل مسجد از ديگر برنامه هاي اين روز هستند.

اين مراسم در 10 مسجد شهر تهران و در 1 مسجد سبز ديگر شهرهاي ايران به طور همزمان برگزار خواهد شد. اسامي مساجد و اخبار تكميلي اين مراسم به زودي از سوي شبكه جنبش سبز اطلاع رساني خواهد شد.

گردهمایی ایرانیان مقیم لندن در بیست و هفتمین سالگرد تولد ندا

Posted:



مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله العظمی منتظری در بیت این مرجع عالیقدر

Posted:



 

بیت این فقیه عالیقدر با انتشار بیانیه ای در سایت رسمی آیت الله منتظری به تضییقاتی که در برگزاری مراسم وجود دارد اشاره و اعلام کرده است:

"السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک"
بسمه تعالی
(من المومنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدلوا تبدیلا)
چهل روز از رحلت جانگداز عبد صالح خداوند، اسطوره مجاهدت و مقاومت، بزرگمرد عرصه فقاهت، حضرت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه) می گذرد.
چهل روز پیش، آن فقیه بزرگوار، مشتاق و سبکبار، ندای (فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی) حق را لبیک گفت و امتی را ناباورانه، عزادار و داغدار خویش نمود؛ و اینک در چهلمین روز فراغش به سوگ می نشینیم.
به سوگ می نشینیم به یاد آن قلب همیشه تپنده تاریخ، که در برابر تمامی جور و ستمی که بر او می رفت اسوه صبوری و پایمردی و استواری بود، اما تحمل و توان مشاهده کوچکترین ظلمی را در حق هیچ انسانی نداشت، هر انسان با هر مسلک و عقیده و مرام؛ او کرامت انسانی را بسیار ارج می نهاد. به پیروی از مولای خود حضرت علی (ع)، پست و مقام را تا زمانی ارزشمند می دانست که بتواند حق مظلومی را بستاند و پناه بی پناهی باشد یا باطلی را از جامعه بزداید.
چهل روز است که روح پر فتوح آن عزیز به معراج رفته و در جوار رحمت الهی مأوا گرفته است. 
 

ضمن عرض تقدیر و تشکر از حضرات مراجع عظام و علمای اعلام، دانشگاهیان و روشنفکران و کلیه اقشار ملت بزرگوار که با ارسال پیام و بزرگداشت آن مرجع عالیقدر، مقام والای علم و حریت را ارج نهادند، مراسم اربعین آن فقید سعید را با توجه به تضییقاتی که متأسفانه وجود دارد، بدین گونه به اطلاع می رسانیم:
زمان : جمعه 9/11/1388 مطابق با سیزدهم صفر المظفر، ساعت 3 الی 5 بعد از ظهر
مکان : قم، بلوار شهید محمد منتظری، دفتر و بیت فقیه عالیقدر
بیت آیت الله العظمی منتظری (رضوان الله تعالی علیه)
1388/11/4 
 

دکتر عارف: اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند

Posted:



ظرفیت لازم در برخورد با اندیشه‌های مخالف را نداریم -

جنبش راه سبز (جرس): دکتر عارف گفت: حتی در بهترین شرایط از لحاظ امکاناتی برای یک تشکل نباید تشکل دست از نقد بردارد و زمانی که تشکل دانشجویی آلت دست دولت شود در واقع خیانت به جنبش دانشجویی کرده است.

به گزارش پارلمان نیوز، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار بااعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، با بیان اینکه ما ظرفیت لازم در برخورد با اندیشه‌های مخالف را نداریم تصریح کرد: ما در دوران جنگ به خودمان نرسیدیم. بزرگترین مشکل ما غفلت از کار فرهنگی است . در حال حاضر به دموکراسی نرسیده‌ایم و به آن عمل نمی کنیم.

دکتر عارف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آینده چه باید کرد؟ گفت: هیچ راه سازنده‌ای جز تعامل با رقیب وجود ندارد. گرفتاری الان ما تندروها هستند که نتیجه‌اش بازداشت برخی از نیروهای اصیل انقلابی و انزوا و گوشه‌نشینی برخی دیگر می‌باشد. ما در آینده هیچ راهی جز همگرایی نداریم و همه باید کمک کنیم و اجازه ندهیم از شرایط موجود گروهک‌ها و معاندان نظام سوء استفاده بکنند. ما باید رهبری را فصل‌الخطاب قرار دهیم و از ایشان تبعیت کنیم.

وی اضافه کرد: اصلاح طلبان حذف شدنی نیستند زیرا اصلاح‌طلبی یک جریان ریشه‌دار مردمی است و اعتقاد به قانون اساسی و رهبری دارد. اگر فردی و یا گروهی اصلاح‌طلبان را نیروهای جاسوس آمریکا و اسرائیل قلمداد می‌کند در واقع به کل نظام خیانت می‌کند؛ چون اصلاح‌طلبان به خط امام و ولایت فقیه و قانون اساسی اعتقاد دارند که سوابق روشن قبل و بعد از انقلاب آنها گویای همه چیز است.
 

صدور قرار کفالت برای مدیر مسئول پارسینه

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): دادستان عمومی و انقلاب تهران علیه مدیر مسئول پارسینه به اتهام درج سخنرانی جعفر شجونی در جلسه انصار حزب الله اعلام جرم کرد.

بر این اساس، قرار کفالت صدمیلیون ریالی برای بهمن هدایتی مدیرمسئول سایت پارسینه صادر شد.

گفتنی است پارسینه خبر سخنرانی شجونی را به نقل از سایت عصرایران و این سایت نیز خبر مذکور را از نشریه یالثارات،ارگان انصار حزب الله نقل کرده بود.

پیام جدید بن لادن: حملات دیگری در پیش روی آمریکاست

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): یک نوار صوتی که ظاهرا حامل پیام تازه اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده است توسط شبکه عربی زبان الجزیره پخش شده است.

گوینده این پیام می گوید مسئولیت تلاش برای انفجار در هواپیمای آمریکایی در ایام کریسمس با شبکه القاعده است.

رهبر القاعده در پیام جدید خود می گوید تلاش ماه گذشته جوان نیجریه ای برای منفجر کردن هواپیمایی بر فراز آسمان شهر دیترویت در آمریکا تلاشی قابل ستایش بوده است.

صدایی که در این نوار صوتی شنیده می شود همچنین هشدار می دهد که حملات دیگری در پیش روی آمریکاست.

مقام های یمن گفته اند عمر فاروق عبدالمطلب، جوان نیجریه ای که سعی کرد هواپیمای آمریکایی را منفجر کند اما ناکام ماند، در این کشور با رهبران القاعده ملاقات کرده بود.

به گزارش بی بی سی، در نوار صوتی القاعده که توسط شبکه قطری الجزیره پخش شده است، اسامه بن لادن می گوید اگر آمریکا به حمایتش از اسرائیل ادامه دهد، باید منتظر حملات بیشتری در این کشور باشد.

در ادامه این پیام آمده است: "اگر می توانستیم پیام خود را با کلمات منتقل کنیم این کار را با هواپیماها نمی کردیم."

صحت و سقم این پیام هنوز تائید نشده است.

راوی پیام می گوید: "پیامی که برای شما توسط عمر فاروق عبدالمطلب فرستاده شد تائیدی بوده است بر پیامی که توسط قهرمانان ما در حملات یازده سپتامبر 2001 ارسال شد."

گوینده پیام اسامه بن لادن می گوید: "منصفانه نیست که شما آمریکایی ها زندگی امن داشته باشید در حالی که برادران ما در نوار غزه در رنج و عذابند ... تا زمانی که از اسرائیل حمایت می کنید، حملات ما ادامه خواهد داشت."

در ادامه این پیام آمده است: "آمریکا هرگز خواب امنیت را هم نخواهد دید مگر این که امنیت در فلسطین به واقعیت تبدیل شود."
 

نامه جمعی از روزنامه نگاران به سید حسن نصرالله

Posted:



اگر دست شیعیان لبنان به خون شیعیان ایرانی آلوده نشده اعلام کنید و از این اتهام برائت جویید -

جنبش راه سبز (جرس): جمعی از روزنامه نگاران ، نویسندگان ، پژوهشگران و فعالان سیاسی ایران علاقه مند به مسائل لبنان و فلسطین در نامه ای سرگشاده خطاب به سیدحسن نصرالله از مواضع و گفتارهای وی در خصوص جنبش سبز مردم ایران انتقاد کردند.

به گزارش ندای سبز آزادی نویسندگان نامه که بنا بر ملاحظات امنیتی ترجیح داده اند از ذکر نام خود خودداری کنند اذعان کرده اند که رهبران و عناصر مرکزی جنبش سبز همگی از یاران و همراهان امام خمینی بوده اند.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سید حسن نصرالله
دبیر کل محترم حزب الله لبنان
با سلام
همانگونه که استحضاردارید جامعه ایران درچند ماه گذشته وبویژه پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری با تنش ها و التهابات مختلفی روبرو شده است .

نویسندگان این نامه جمعی از روزنامه نگاران ، نویسندگان ، پژوهشگران وفعالان سیاسی ایران و از وفاداران به اندیشه های بلند امام خمینی (ره) ومعتقدان به آرمان مقاومت اسلامی لبنان وفلسطین هستندکه جنابعالی وهمکارانتان با برخی از آنها آشناییدو بنا بر ملاحظات امنیتی از ذکر نام خود پرهیز دارند اما مایلند نکات گلایه آمیزی را با شما در میان گذارند.


سید عزیز!
شما می دانیدکه رهبران و عناصر مرکزی جنبش سبز، همگی از یاران و همراهان امام (س) واز مبارزان درراه انقلاب و از مسئولان عالی رتبه نظام هستند که درتثبیت جمهوری اسلامی، اثرگذار بوده اند. متاسفانه این جمع و میلیونها نفر از مردم مسلمان ایران، امروز از سوی گروهی افراطی با اتهامات ناروا و کذب مواجه اند و از هر وسیله ای برای حذف آنان استفاده می شود .
از شما که خود را پیرو امام خمینی (س) وپرورش یافته مکتب امام موسی صدر می دانید می پرسیم که چگونه می توانید در برابر این رفتار غیر اسلامی و غیر انسانی سکوت کنید ؟آیا به حدیث" من اصبح ولم یهتم بامورالمسلمین" اینگونه عمل می شود ؟آیا تنها بر تن کردن لباس روحانیت، روحانیت شیعه را در طول تاریخ به محل اعتماد و احترام مومنان تبدیل کرده یا دفاع آزادمردانه آنان از حق و حقیقت؟ مطابق آموزه های ائمه معصومین (ع) تکلیف آنان که ردای پیامبر مکرم اسلام (ص) را به تن کردند در قبال ظلم ظالم به عده ای مسلمان بی دفاع چیست؟ مگر نه این که مطابق همین منطق، سالهاست که ایرانیان به حمایت مظلومان لبنان و فلسطین برخاسته اند؟ آیا تعالیم اسلام حذف رقیب به هر قیمتی را مجاز می داند؟آیا به صرف اینکه حکومتی نام خود را اسلامی نهاد می تواند در سرکوب مخالفان هرگونه که خواست رفتار کند؟ اگر چنین است چرا امام علی (ع) حاضر نشد به هر قیمتی در قدرت بماند ویا برای کسب قدرت تلاش کند ؟ آیا آن حضرت نفرمود:" حکومت نزد من از آب بینی یک بز کمتر است، مگر آنکه حقی را بپا دارم و از ظلمی ممانعت بعمل آورم."


آقای نصرالله
این چگونه اسلام نوظهوری است که هر کار خلاف اخلاقی را مباح می داند ؟ انواع بی قانونی ،دروغ، بی عدالتی، تقلب وفساد سازمان یافته دولتی اعمال می شود و باز هم از اسلامی بودن نظام دم زده می شود! وافسوس که هر تذکر و انتقاد دلسوزانه بنام مخالفت با نظام اسلامی به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می شود!


آیا مردمی که بدون سلاح در روز عاشورا به شیوه مولای خود اباعبدالله برای طلب اصلاح و مقابله با بدعت در دین خدا، به خیابانها آمدند و پیش از هر اقدام غیر قانونی سرکوب شدند متجاوز و خارجی بودند؟ به راستی حرمت عاشورا توسط مردم بی پناهی که امام آنها را" ولی نعمت خود" می خواند شکسته شد یا کسانی که بنام دفاع از ولایت با اسلحه سرد و گرم به جان مردم مسلمان افتادند؟ جنایتی که حکومتهای غیر دینی پیشین جرات ارتکاب آن را نداشتند !
شما که خود یک عالم دینی هستید آیا مجاز می دارید که به نام اسلام به در خواستهای قانونی مردم مسلمان توجه نکرد، حریم خصوصی مومنان معترض را شکست، به منازل، مساجد، مدارس و حسینیه ها یورش برد، خانواده و بیت امام راحل و خانواده شهدای بزرگ انقلاب را هتک حرمت کرد، مطبوعات را بست، جمع کثیری از انسانهای پاک و خدمتگزار را به زندان برد و امنیت جسمی و روانی آنان را با مخاطره مواجه ساخت و به روی مسلمین آتش گلوله گشود؟ هیهات که ما چنین حکومتی را اسلامی نمی دانیم.


روحانی گرامی
شاید از ما بپرسید چرا این مطالب را با شما در میان می گذاریم . واقعیت آن است که تا چند ماه پیش شما را پیرو راه ائمه معصوم (ع) و امام راحل می دانستیم. همان امامی که در پیروی از امام علی (ع) که فرمود : "کونوا للظالم خصما وللمظلوم عونا "تاکید داشت:" ما از مظلوم دفاع می کنیم و بر ظالم می تازیم" و بر اساس همین منطق بود که از مردم لبنان و فلسطین دفاع می کرد .
اما همه دیدیم که جنابعالی بر ظلمی که در ماههای اخیر بر ملت مسلمان ایران رفت چشم فرو بستید و از کنار خون های به ناحق ریخته شده گذشتید! از شما انتظار تاختن به مقامات جمهوری اسلامی را نداریم، اما به عنوان یک عالم شیعه انتظار سکوت هم نداشتیم .مگر امام خمینی نمی فرمود:" ما شریک غم همه مظلومان جهان هستیم." آیا نباید حداقل شریک غم مردم مظلوم ایران می شدید؟
آیا ارزش ملاحظات سیاسی تا این اندازه است که چشم بر حقیقت دین، یعنی عدالت ببندید و بی اعتنا به ارزشها و آرمانهای مورد ادعا شوید ؟
آیا پاسخ مردمی که در طول تاریخ به واسطه اشتراکات عمیق فرهنگی و دینی همدل و همراه مردم لبنان بوده و هزینه های مادی ومعنوی بسیاری هم پرداخته این است ؟

لابد می پرسید چرا عده ای از معترضان شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر داده اند؟با آنکه رهبران جنبش سبز پیشتر در این باره اظهار نظر کرده اند اما در این زمینه هم نکاتی را یادآوری می کنیم:

1)در حالیکه شایعه حضور عناصری از جنبش حزب الله در میان عوامل سرکوب خونین مردم مسلمان و حق جوی ایران شنیده می شود، چگونه انتظار دارید مردم چنین شعارهایی ندهند ؟ حقیقتا چرا تا به حال درباره این اتهام که به حزب الله لبنان وارد شده موضع گیری نکرده اید؟ اگر دست شیعیان لبنان به خون شیعیان ایرانی آلوده نشده که سرافرازانه آن را اعلام کنید و از این اتهام برائت جویید و اگر شایعات با واقعیت مطابقت دارد که وای بر اسلام و مسلمانی.

2) در سالهای اخیر برخی مسئولان دولتی از موضوع فلسطین در مناقشات بین المللی بعنوان پوششی بر مشکلات داخلی استفاده کرده اند و به بهانه آن به دنبال توجیه نا کارآمدی هایشان هستند.بدون شک کشوری که خود گرفتار انواع مشکلات و نارساییها است نمی تواند مدافع خوبی برای سایر ملتها باشد.


3) برخی مسئولان ایرانی که خود را مدافع سرسخت ملت لبنان و فلسطین معرفی کرده اند در داخل کشور با بیشترین مخالفت ها مواجهند. به همین دلیل مخالفت با مسئله لبنان و فلسطین نوعی مخالفت با آنان به شمار می آید.


جناب نصرالله
اجازه دهید صراحتا به شما بگوییم که امروز ملت ایران توسط دولتمردانی نالایق و بی تدبیر به گروگان گرفته شده است. آنها برای سر پوش نهادن بر رفتارهای ظالمانه ،غیر انسانی، و ضد دینی خود، دفاع از مردم لبنان و فلسطین ومخالفت با صهیونیسم را بهانه قرارداده اند ومتاسفانه از سکوت و همراهی شما هم برخوردارند .ما ضمن اعتراض به شما، مشفقانه عرض می کنیم که سرنوشت خود را به سرنوشت این جماعت دین فروش گره نزنید و حساب خود را از آنان جدا سازید. مطمئن باشید که ملت بزرگ ایران به راه سبزی که برگزیده ایمان دارد وبه مدد الهی حاکمیت مردم را دراین کشور احیا خواهد ساخت. به روابط دیرینه دو ملت هم کیش نظر انداخته و آینده نگر باشید که بی تدبیری امروز ممکن است چنان کام مردم بزرگوار ایران را تلخ کند که تبعات تاریخی آن از کنترل و احصاء خارج باشد.

والسلام علی من یخدم الحق لذات الحق
جمعی از روزنامه نگاران ، نویسندگان ، پژوهشگران و فعالان سیاسی ایران


 

خبرگزاری ایرنا تذکر گرفت

Posted:



جنبش راه سبز (جرس): اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی به خبرگزاری جمهوری اسلامی(ايرنا) تذکر کتبی داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رساني، خبرگزاری ایرنا به دلیل تقطیع مطلبی باعنوان‌ «آیا مشایی همان الیاس است» که موجب نارسایی مفاهیم مورد نظر نویسنده گردیده و دارای شبهه تحریف مطلب نویسنده می باشد، طبق بند 11ماده 6 قانون مطبوعات از اداره كل مطبوعات و خبرگزاري هاي داخلي تذکر کتبی دریافت کرد.