جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دورخیز سنای آمریکا برای احیای بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی

Posted: 26 Feb 2014 05:03 AM PST

جرس: با وجود مخالفت‌های دولت اوباما با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سناتورهای جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا روز سه‌شنبه ششم اسفند تلاش جدیدی را برای رای‌گیری در مورد یک بسته تحریمی جدید آغاز کردند.

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز، سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر حزب جمهوری‌خواه در سنای آمریکا به خبرنگاران گفت که سناتورهای حزب وی قصد دارند این بسته تحریمی جدید علیه ایران را به عنوان یک ماده الحاقی به یک لایحه مربوط به نظامیان پیشین آمریکایی اضافه کنند.

 

«میچ مک‌کانل» با بیان این‌که «چندین ماه است سعی داریم بحث و رای‌گیری در مورد این لایحه تحریمی را به اجرا بگذاریم» به خبرنگاران گفت که زمان تصویب در مورد این لایحه اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

حمایت‌کنندگان از اِعمال تحریم‌های جدید می‌گویند که بسته تحریمی مضاعف می‌تواند با تحت فشار گذاشتن ایران در جریان مذاکرات، نتایج بهتری را برای این مذاکرات در پی داشته باشد.

 

لایحه یادشده که در ماه دسامبر ارائه شده از حمایت ۵۹ سناتور از میان ۱۰۰ سناتور آمریکایی برخوردار است که در این میان، ۱۶ تن از سناتورهای حامی این لایحه نیز از حزب دمکرات هستند.

 

تنظیم‌کنندگان اصلی لایحه مربوط به بسته تحریمی مضاعف علیه ایران، «رابرت منندز»، سناتور دموکرات از نیوجرسی، و «مارک کرک»، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت ایلینوی هستند.

 

رای‌گیری برای تصویب این لایحه، ماه پیش به حالت تعلیق درآمد و «هری رید»، رهبر دمکرات‌ها در سنا روز سه‌شنبه نیز تاکید کرد که هم‌چنان با به رای گذاشتن این لایحه موافق نیست.

 

آقای رید افزود که کنگره نباید با مسئله برنامه هسته‌ای ایران به صورت تک‌حزبی برخورد کند اما «جمهوری‌خواه‌ها سعی دارند در خصوص این مسئله دو حزب اصلی آمریکا را در برابر هم قرار دهند.»

 

دولت باراک اوباما همواره گفته است که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با شروط توافق موقتی که با ایران در زمینه هسته‌ای امضا شده مغایرت دارد و تهدید کرده‌است که چنین لایحه‌ای را وتو خواهد کرد.

 

ایران نیز هشدار داده‌است در صورتی که لایحه کنگره تبدیل به قانون شود از مذاکرات هسته‌ای کناره خواهد کشید.

 

ایران و گروه ۱+۵ روز سوم آذر برای کاستن از نگرانی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و هم‌زمان با آن کاستن از فشار تحریم‌ها بر ایران به توافقی موقت دست یافتند.

در حال حاضر مذاکرات برای دست‌یابی به توافقی نهایی در جریان است. قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و ۱+۵ روز ۲۶ اسفندماه در وین برگزار شود.

 

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه گفت که به باور او گروه ۱+۵ اراده لازم برای رسیدن به توافق نهایی را نشان داده است. 

سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا: اول چاه را بکن، بعدا مناره را بدزد

Posted: 26 Feb 2014 02:44 AM PST

جرس: سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا می گوید زمان طرح موضوع بازگشایی سفارتخانه ها هنور فرا نرسیده است. در حال حاضر دولت آمریکا طرحی برای برقراری مجدد پرواز مستقیم بین دو کشور ندارد، کما اینکه برنامه‌ای هم برای بازگشایی سفارت دنبال نمی‌کند.‬ توجه و تمرکز ما بیشتر بر یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مسئله هسته‌ای ایران است.

 

روزنامه قانون پیرامون مصاحبه با آلن ایر نوشت: آلن ایر که نزدیک یک سال است عهده‌دار سخنگویی وزارت خارجه است، تاکید دارد که بازگشایی سفارت و پرواز مستقیم در اولویت‌های ایالات متحده آمریکا نیست. با این حال وی بر این باور است که نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای می‌تواند گامی برای برقراری ارتباط ایران و آمریکا باشد. البته بیانیه اخیر آمریکا درباره رفع حصر موسوی و کروبی، باعث دلخوری‌هایی شد تا ایران یک گام به عقب بردارد. در حالی که مقامات کشور تاکید دارند این بیانیه مصداق دخالت در امور داخلی کشور است، ایر در صفحه فیس‌بوک خود زیر پست این بیانیه در توضیح صدور این بیانیه نوشت کشور ایران به عنوان کشور امضاکننده میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی متعهد است حداقل حقوق بشر شهروندان خود را رعایت کند. با این استدلال او تلاش دارد دخالت آمریکا در امور داخلی کشورها را رد کند.

با آغاز مذاکرات وین آلن ایر در شبکه اجتماعی‌اش تاکید کرد که هیات مذاکره‌کننده آمریکا با جدیت، حسن نیت و احترام متقابل وارد آن می‌شود. در ادامه این گفت‌وگوی اینترنتی پس از سوالاتی درخصوص مسائل سیاسی، درباره علاقه شخصی آلن ایر به زبان فارسی و ایران نیز پرسیده شد.

همان طور که می‌دانید برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا یکی از موضوعات داغ خبری بوده است که پس از بازگشت روحانی از نیویورک از سوی مشاور عالی رئیس‌جمهور ایران مطرح شد. اکنون که در مذاکرات به توافق رسیده‌ایم آیا این موضوع از سوی کاخ سفید نیز پیگیری می‌شود؟

به قول معروف «اول چاه را بکن بعد مناره را بدزد». زود است که به مسائل پروازهای مستقیم بپردازیم.‬ بگذاریم ابتدا راه حلی مرضی‌الطرفین برای مسائل مهم‌تر، از جمله مسئله هسته‌ای، بیابیم، بعد ببینیم کجا قرار داریم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬

علاوه بر پرواز مستقیم، بازگشایی سفارت آمریکا در تهران و برعکس از مهم‌ترین مسائل روابط دو کشور است. همچنین رئیس‌جمهور ایران نیز در اجلاس داووس به آن اشاره داشت. آیا مقامات آمریکایی برای بازگشایی سفارت در ایران برنامه‌ای دارند؟

زمان طرح این موضوعات هنور فرا نرسیده است. در حال حاضر دولت آمریکا طرحی برای برقراری مجدد پرواز مستقیم بین دو کشور ندارد، کما اینکه برنامه‌ای هم برای بازگشایی سفارت دنبال نمی‌کند.‬ توجه و تمرکز ما بیشتر بر یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز برای مسئله هسته‌ای ایران است.

آیا توافق هسته‌ای می‌تواند به بنیانی برای برقراری ارتباط ایران وآمریکا تبدیل شود یا نه، این تحلیل قابل پذیرش نیست؟

عرضم به حضورتان، ایالات متحده در چارچوب گروه 1+5 در تلاش است که به توافق جامع و نهایی به مناقشه هسته‌ای ایران برسد تا نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع شود.‬ این نه‌تنها اولویت آمریکا که اولویتی است جهانی. وحدت و یکپارچگی بی‌نظیر جامعه جهانی در وضع و اجرای این تحریم‌ها به دلیل عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای تاکیدی بر نگرانی جامعه جهانی بود. همان‌گونه که رئیس جمهور، اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۳ بیان کرد «ما به دنبال تغییر حکومت در ایران نیستیم و حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی اتمی صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسیم. در عوض اصرار داریم که دولت ایران به مسئولیت‌های خود در قبال معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (N.P.T) و قطعنامه‌های سازمان ملل عمل کند».

در مورد از سرگیری روابط دوجانبه ایران و آمریکا، توضیح واضحات است که بگویم ریشه‌های بی‌اعتمادی، تردید و بدگمانی در هر دو طرف بسیار عمیق شده است. اما باورمان این است که امکان حل مسئله هسته‌ای ایران در دسترس است و اگر در نیل به این مطلوب موفق باشیم، این موفقیت خود به خود می‌تواند به عنوان گامی مهم در راهی طولانی به سوی روابطی متفاوت و مبتنی بر منافع و احترام متقابل تعبیر شود.

توافقات ژنو، امید بسیاری در بین مردم ایران به وجود آورد. اما صحبت‌های جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه حق غنی‌سازی ایران در توافقات ژنو به رسمیت شناخته نشده، باعث شد مردم به توافقات خیلی خوش‌بین نباشند. آیا حق غنی‌سازی ایران در توافقنامه به رسمیت شناخته نشده است؟

سال گذشته رئیس‌جمهور اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایالات متحده حق مردم ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را محترم می‌شمارد.‬ اما ما تاکید داریم که دولت ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل پایبندی نشان دهد.‬

خانم افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تاکید کرد که متن منتشر شده توافقنامه ژنو در سایت کاخ سفید خلاف واقعیت است. افخم تاکید کرده که درسایت کاخ سفید به عنوان برگه اطلاع‌رسانی (Fact Sheet) منتشرشده، برداشت یک‌جانبه از متن مورد توافق ایران و گروه 1+5 در ژنو است. ماجرای این برگه اطلاع‌رسانی چیست؟

با کمال احترام به همتایم سرکار خانم افخم باید بگویم که این فرضیه ایشان دور از حقیقت است.‬ کاخ سفید این اطلاعیه را جهت توضیح و تبیین مسئله‌ای بسیار پیچیده به مردم آمریکا منتشر کرده است که مردم آمریکا درک جامع‌تری درباره آنچه مورد قبول قرار گرفت داشته باشند.‬ دولتمردان ایران هم از جمله وزیر خارجه جناب آقای دکتر ظریف و اعضای تیم مذاکره‌کننده درباره این برنامه اقدام مشترک به رسانه‌ها بسیار گفته و نوشته‌اند. این فقط بخشی از وظیفه آگاه‌سازی دولتمردان است و نباید مورد نقد قرار بگیرد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

بارها رسانه‌ها از دیدار غیر رسمی مقامات ایران و آمریکا پیش از مذاکرات، اخباری منتشر کرده‌اند. حتی عنوان شد اوباما ازخبرنگاران خواسته این دیدارها رسانه‌ای نشود. محور اصلی دیدارهای غیر رسمی چه بود؟ امکان دارد نام مقامات ایرانی و آمریکایی که در این دیدارها حضور داشتند را بگویید؟

در خلال رقابت‌های انتخاباتی دوره اول ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور اوباما گفت که عقل حکم می‌کند ارتباط دوجانبه بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برقرار شود. پس مدت مدیدی است که ما حامی این رویکرد هستیم. در طی ماه‌های اخیر هر نوع ارتباطی که بین ایران و ایالات متحده رخ داده باشد به منظور کمک کردن به پروسه مذاکرات در چارچوب گروه 1+5 بود و چنین ارتباطاتی منجر به پیدایش ایده‌ها و دیدگاه‌هایی شد که نهایتا به این فرآیند کمک شد. اما این پدیده به هیچ‌وجه جایگزینی برای مذاکرات ایران و 1+5 نبود چون ما معتقدیم این چارچوب متن و بستر صحیح و مناسبی برای رسیدن به هدف همه ماست.‬‬

این گمانه زنی‌ها به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نیز برمی‌گردد. گفته می‌شود پادشاه عمان ضمن پیام تبریک به روحانی برای پیروزی‌اش در انتخابات، حامل پیام آمریکا برای رئیس‌جمهور ایران بود.

از پاسخ دادن به سوالات مربوط به مکاتبات رئیس‌جمهور معذوریم.

از فضای سیاسی فاصله بگیریم. چند سوال شخصی دارم. فارسی صحبت کردن شما برای ایرانی‌ها جالب است. چند سال است که با زبان فارسی آشنا شده‌اید؟

به قول حافظ «معشوق چون نقاب ز رخ در نمی‌کشد / هر کس حکایتی به تصور چرا کند» ‬از شوخی گذشته، وقتی فراگیری زبان فارسی را شروع کردم دانشجو بودم.‬ من ادبیات انگلیسی می‌خواندم و تحت تاثیر ترجمه اشعار عرفانی ایرانی قرار گرفتم. پس بر آن شدم تا قدری فارسی یاد بگیرم.

همین مسئله باعث شد بخواهید این زبان را یاد بگیرید؟

علتش را نمی‌دانم اما هنگامی که فراگیری فارسی را شروع کردم، عاشق این زبان شدم و خواستم مسلط شوم. این بسیار پیش از آن بود که به کسوت دیپلمات درآیم اما از این گرایش و انگیزه هیچ‌وقت کاسته نشد. خوشبختانه اکنون شغلی دارم که می‌توانم از این علاقه دیرینه خود استفاده کنم.‬

برای یادگیری این زبان، چقدر زمان گذاشتید؟

به قول معروف در مورد زبان فارسی «هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم» و سعی می‌کنم هر روز تمرین و پیشرفت کنم.

علاوه بر فارسی، چه زبان‌های دیگری را می دانید؟ آموزش کدام سخت‌تر بود؟

من همچنین کمی آذری، عربی، فرانسه و آلمانی حرف می‌زنم اما فارسی تنها زبانی است که نسبت به یادگیری‌اش اهتمام داشته‌ام. «فارسی شکر است» و خوشبختانه برای من یادگیری‌اش هم مایه لذت است هم نسبتا آسان، از آنجا که ریشه‌های مشترکی با انگلیسی دارد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

شما در صفحه فیس بوکتان اشعار زیادی را پست می‌کنید. به کدام شاعر ایرانی علاقه دارید؟

سعدی، حافظ، مولانا و خیام شاعران مورد علاقه من هستند اما دانش من درباره شعر و شاعران فارسی بسیار ابتدایی است.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

آیا علاوه بر شعر فارسی، فیلم فارسی هم نگاه می‌کنید؟ فیلم مورد علاقه‌تان چیست؟ کار کدام کارگردان و بازیگر ایرانی را می‌پسندید؟

بله، من خیلی از سینمای ایران خوشم می‌آید اما من بچه دارم و فرصت زیادی برای تماشای فیلم ندارم. با این حال به همان میزان که به یادگیری اصطلاحات و تکیه‌کلام‌ها علاقه‌مندم، مایل به تماشای فیلم‌های فارسی هستم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ آنچه از دیدنش سیر نمی‌شوم نه یک فیلم که مجموعه تلویزیونی «دایی جان ناپلئون» است.‬

آیا داستان یا رمان ایرانی هم خوانده‌اید؟ کدام کتاب، کتاب مورد علاقه شماست؟

بله، همواره.‬ برای سرگرمی هم کتاب‌های داستانی هم کتاب‌های غیرداستانی. به تازگی داستان «من چراغ ها را خاموش می‌کنم» را خواندم. کتاب‌هایی مثل «یلدا» را دوست دارم که در آن اصطلاحات جالبی یاد گرفتم.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ در حال حاضر برای دومین بار «جامعه‌شناسی خودمانی» را می‌خوانم. خارج از سرگرمی برای شغلم کتاب‌هایی مثل «آقای سفیر» و «امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای» را مطالعه می‌کنم.‬

اگر روزی به ایران سفر کنید، غیر از تهران، به کدام شهر سفر خواهید کرد؟

راستش‌ را بخواهید، نمی‌دانم. شاید شیراز چون زادگاه حافظ و سعدی است. اما حتما مدت زیادی را در تهران می‌گذرانم چرا که به تاریخ آن شهر علاقه‌مندم. کتاب‌هایی درباره تاریخ تهران دارم، از جمله مجموعه جعفر شهری.‬

شما از فیس‌بوک برای برقراری ارتباط با ایرانی‌ها استفاده می‌کنید؟ تا امروز این صفحه چه کمکی کرده؟ برداشت شما از پست‌های ایرانی‌ها چه بوده؟ آیا شده کامنتی شما را ناراحت کند؟

فیس‌بوک وسیله موثری برای ایجاد ارتباط با مردمی است که در کشورشان زندگی نمی‌کنم.‬ وسیله بسیار موثری بوده است که بفهمم مردم ایران چگونه درباره عملکرد و اقدامات دولت آمریکا می‌اندیشند.‬ من از هیچ نظری در فیس‌بوک آزرده نمی‌شوم. هر چه باشد این یک بازخورد است. اما وقتی بعضی‌ها بی‌احترامی می‌کنند کمی ناراحت می‌شوم. چون کسر شأن مردم ایران است. مردم ایران بسیار مودبند. خوشبختانه این اتفاق خیلی رخ نمی‌دهد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

معاون ظریف: ایرانیان خارج از کشور برگردند/ تنها چهار درصد آنها اپوزسیون هستند

Posted: 26 Feb 2014 12:14 AM PST

جرس: معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، تعداد ایرانیان خارج از کشور را حدود پنج میلیون نفر اعلام کرد و گفت: سیاست و تاکید حسن روحانی باز بودن درهای کشور بر روی همه ایرانیان خارج کشور است.

 

به گزارش ایرنا، حسن قشقاوی روز چهارشنبه در یک گفت وگوی تلویزیونی خاطرنشان کرد: این سیاست و تاکید دکتر روحانی است به گونه ای عمل شود که درها باز شود تا ترس های کاذب کنار برود و ایرانیان به کشور بیایند.

 

قشقاوی تعداد ایرانیان خارج از کشور را حدود 5 میلیون نفر اعلام کرد، گفت: البته به طور دقیق نمی دانیم آمار به چه میزان است و مکانیزمی هم برای دستیابی به آمار دقیق وجود ندارد، بر این اساس همیشه تخمین می زنیم.

 

معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه ادامه داد: حدود 96 درصد ایرانیان خارج از کشور در سفارت خانه های ما پرونده کنسولی دارند و 70 درصد آنها نیز به کشور رفت و آمد دارند. در حدود 30 درصد پرونده تشکیل داده یا نداده اند اما به دلیل ترس های کاذب و فضاسازی های صورت گرفته می ترسند، که برای ارتباط با این تعداد از ایرانیان عزیز ایمیلی را در نظر گرفته ایم تا بتوانیم آن را به کشور جذب کنیم.

 

قشقاوی با تاکید بر اینکه اپوزیسیون در شدیدترین حالت آن بین همه ایرانیان خارج از کشور تنها بین 3 تا 4 درصد هستند، گفت: اکثریت ایرانیان خارج از کشور علاقمند به توسعه ملی و خوش آوازگی ایرانیان هستند و آن را مطالبه می کنند. ایران را دوست دارند و کمک هم می کنند.

 

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: به طیفی که تردید دارند، گفته ایم که ایمیل بزنند و اگر ترس کاذبی وجود دارد، ابهام را برای آنان برطرف کنیم. برخی این ترس ها ناشی از القائات است و واقعیت ندارد که باید اینها را از بین ببریم. ایرانیان خارج از کشور افتخار ما هستند.

 

وی گفت: 400 میلیارد دلار سرمایه ایرانیان فقط در آمریکا و کانادا است و سرمایه های فراوانی در دیگر نقاط جهان نیز وجود دارد. اینها باید به ایران بیاید و در سرزمین خودشان سرمایه گذاری شود. استقبال خوبی از این ایمیل صورت گرفته است. بسیاری هم به ایران آمده اند.

 

 

اظهارات این مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی در حالیست که طی ماههای اخیر، چند تن از فعالان دانشجویی و مدنی که به کشور بازگشته اند، مورد بازداشت، توقیف گذرنامه، اعلام ممنوع الخروجی و ربایش قرار گرفته اند.

بازجویی حمید بابایی، دانشجوی بازداشتی توسط وکیل تسخیری

Posted: 26 Feb 2014 12:14 AM PST

جرس: دو هفته قبل از برگزارى دادگاه، وکيل تسخيرى، به طور ناگهانى و بدون اطلاع قبلى به ملاقات حمید بابايى در اوين رفته و با زير پا نهادن اصول وکالت، اقدام به بازجويى از این فعال دانشجویی بازداشتی مى کند.

 

به گزارش تارنمای «فعالان صلح در تبعید»، یک منبع نزدیک به حمید بابایی، دانشجوی دکترای اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک که پس از ورود به ايران، با اتهام جاسوسی مواجه و بازداشت شد، نقش وکیل تسخیری آقای بابایی در صدور حکم ١٠ سال حبس در دادگاه ١٠ دقيقه اى به ریاست قاضى صلواتى را چنین شرح داد: در حين اين ملاقات، وکيل تسخیری، يک برگ کاغذ سفيد و خودکار مقابل بابايى قرار داده و از وى مى خواهد تا اگر ايشان جرمى مرتکب شده اند و در حين بازجويى نگفته اند به وکيل بگويند.

 

حمید بابایی دانشجوی بورسیه، ۳۰ ساله، اهل تکاب، که روز ۵ مرداد ۱۳۹۲، پس از حدود ٣ سال و ۷ ماه تحصيل به همراه همسر خود برای دیدار از خانواده وارد تهران شده بود، به اتهام جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم متهم و در دادگاه انقلاب اسلامی، محاکمه شد، در این خصوص گفته است که “با مسامحه به وکيل گفتم من هيچ جرمى مرتکب نشده ام.”

 

اما وکيل در ادامه با تفتيش عقايد حميد بابايى، نظر وى را در رابطه با گرايشات سياسى او پرسيده و نيز نظرش را در خصوص عقايد اصلاح طلبان در خصوص شورايى شدن رهبرى و کم شدن اختيارات رهبرى جوبا مى شود.

 

حميد بابایی با تایید این رفتار وکیل تسخیری، مى گويد: “با اينکه مى دانستم اين وکيل از وکلاى خودفروخته و یا به عبارت ديگر يک اطلاعاتى در لباس وکالت است، باز با بردبارى به وى جواب دادم که من هيچ گرايش سياسى خاصى ندارم و هرگز سياسى نبوده ام.”

 

اما وکيل تسخيرى، در ادامه بازجویی، از دوستان بابايى در خارج از کشور پرسيده و اينکه آيا وى کسانى را در خارج دارد که به نفعش فعاليت رسانه اى کنند؟

بابايى جواب مى دهد، دوستان زيادى را در خارج دارم اما آنها هم سياسى نبوده و هيچ گاه فعاليت رسانه اى نداشته اند.

 

بابايى مى گويد: “در نهايت بردبارى با اين فرد برخورد کردم و به خوبى مى دانستم وى از طرف اطلاعات، مامور بازجويى تحت پوشش وکالت، گشته است و در دادگاه از من دفاع نخواهد کرد.”

 

او می گوید: “در پايان وکيل دوباره بى شرمانه مى پرسد اينجا چيزى ندارى که بنويسى و اين در حالى بود که در ابتدا بابايى لايحه اى را که از قبل نوشته بود به وکيل داده بود. بابايى با نگاه معنادارى به وکيل مى فهماند که ديگر اين سوال را نپرسد.”

 

این دانشجوی زندانی مى گويد از روزى که به ايران برگشته ايم امنيت روحى را از من و همسرم گرفته اند و هر بار که به دادگاه احضار شده ايم با تهديد به اعدام توسط قاضى صلواتى رو به رو شده ايم.

 

 

حمید بابایی که به اتهام ارتباط با دول متخاصم متهم و محکوم شده است، همواره این اتهام را رد کرده است. او تاکید دارد که این اتهامات پس از رد درخواست همکاری وزارت اطلاعات در خصوص همکارى براى نظارت بر دانشجويان ايرانى شاغل به تحصيل در بلژيک، به وی نسبت داده شده است.

 

هفته گذشته سازمان عفو بین الملل، با صدور بیانیه اقدام فوری، ضمن محکومیت عدم مجوز انتخاب وکیل برای این دانشجوی زندانی، خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط وی شد.

اولین‌ فرماندار زن‌ در‌ سیستان‌ و بلوچستان

Posted: 26 Feb 2014 12:04 AM PST

جرس: منابع نزدیک به دولت می گویند "حضور زنان در پست های مهم و مدیریتی استان سیستان و بلوچستان، بیشتر می شود." بر اساس گزارش ها، پس از سامیه بلوچ زنی که لقب اولین شهردار زن این استان را گرفته است، حالا سه زن دیگر روی صندلی های مدیریت این استان نشسته اند.

 

به گزارش آفتاب به نقل از نشریه مهر، سامیه بلوچ زهی، سنت شکنی کرد و به عنوان اولین شهردار زن مجرد و اهل سنت مطرح شد. او که حالا شهردار کلات است ، می گوید:«من زن بلوچی هستم که طلسم مدیریت در شهر خود را شکستم و تنها امیدم داشتن شهری سبز و آسمانی آبی است.»

 

گویا شکستن طلسم مدیریتی خیلی زود زن های دیگر را هم وارد کارهای مدیریتی این استان کرده و با صدور حکمی از سوی وزیر کشور، «زهرا اربابی» به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شده است.

 

غیر از زهرا اربابی، بنا به پیشنهاد استاندار سیستان و بلوچستان «حمیرا ریگی» هم به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند در جنوب استان و «معصومه پرندوار» به عنوان فرماندار شهرستان مرزی هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان منصوب شده اند که البته ریگی پیش از این هم بخشداری چابهار را تجربه کرده بود.

 

زهرا اربابی که دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی واحد علوم تحقیقات تهران است، تنها مسوول زن ستاد انتخاباتی روحانی بود و پیش از آن هم در دوره های مختلف انتخابات مسئولیت هایی چون مسئول کمیته بانوان سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهرو روستا در ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و عضو هیئت بازرسی هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای استان را برعهده داشت و از سال 84 هم رئیس تشکیلات حزب اعتدال وتوسعه استان سیستان و بلوچستان بوده است.

 

اربابی معتقد است که حضور بانوان در عرصه های اجتماعی سیاسی این استان چندان هم کم نبوده و می گوید:«در نیکشهر یک خانم عضو شورای شهر داریم. در زابل، در سراوان خانم هایی هستند که عضور شورای شهر هستند و البته شهردار سرباز، یک خانم سنی مذهب بلوچ هستند.در زاهدان شرایط برای فعالیت خانم ها مساعدتر شده است برای مثال مدیر کل آموزش و پرورش دو خانم را به عنوان معاونین خود انتخاب کرده است.البته این که چرا تا الان حضور خانم ها در عرصه فعالیت های اجتماعی و سیاسی کم رنگ بوده است برمی گردد به اینکه زنان هنوز خودشان را باور ندارند.»

 

حمیرا ریگی هم مانند سامیه بلوچی یک لقب اولین را با خود دارد؛ اولین بخشدار زن استان سیستان و بلوچستان. او که فیزیوتراپیست است و تجربه مدیریتی در سازمان بهزیستی و بخشداری چابهار را دارد، از سال 80 تا 85 ، بخشدار چابهار بود و می گویند با لباس محلی زنان بلوچ، با وجود بارداری تمام نقاط مرزی حوزه استحفاظی و مدیریتی خود را سرکشی می کرد و حالا هم باید به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند فعالیت کند.

 

او می گوید:«حضور یک زن در پست سیاسی آن هم در استانی که تعصبات مذهبی و قومی داشت در ابتدا خیلی سخت به نظر می رسید. تصور عموم هم بر این بود که کار یک زن در این مقام بسیار سخت و دشوار است. اما تجربه من چیز دیگری بود. اوایل کمی تنش و یا اختلاف نظرهایی با بسیاری از مردم و حتی روحانیون مذهبی وجود داشت، اما بعد از مدت کوتاهی، آنها جز حامیان من شدند و در پیشبرد کارها و برنامه هایم به من خیلی کمک کردند.»

 

معصومه پرند وار هم که قرار است از این به بعد فرماندار شهرستان هامون باشد، فوق لیسانس برنامه شهری داشته و 14 سال کارمند استانداری سیستان و بلوچستان بوده است.او از سوی استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان اولین فرماندار زن کابینه یازدهم انتخاب شد.

 

آمارها نشان می دهد که تنها 16 درصد از مدیران، مقامات عالی رتبه و قانونگذاران سیستان و بلوچستان را زنان تشکیل می دهند. در رده شغلی «قانونگذاران، مقامات عالی رتبه و مدیران» مرکز آمار ایران گزارش داده است که در این استان 9 هزار و 137 نفر شاغل هستند که از این تعداد یک هزار و 379 نفر آنان را زنان تشکیل می دهند و این در حالی است که فقط 136 نفر از این تعداد در روستاها مشغولند.

 

البته پیش از این زنانی چون «حلیمه عالی» هم بودند که به عنوان نخستین زن اهل سیستان و بلوچستان وارد مجلس شد اما به نظر می رسد قرار است این روند و آمار تغییر کرده و زن ها مشاغل بیشتری را در اختیار بگیرند تا شاید سیستان و بلوچستان با وجود همه مشکلات و محرومیت هایش راه تازه ای را آغاز کند.

دبیر کل موتلفه: به عزل و نصب‌های دولت انتقاد داریم / دولت مراقب ورود فتنه گران باشد

Posted: 25 Feb 2014 11:18 PM PST

جرس: دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: به عزل و نصب‌های دولت انتقاد داریم و همزمان با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای جنبش سبز مدعی شد: "اگر قرار است، کفه اصلاح‌طلبان به خصوص‌ کارگزاران در انتصابات سنگین‌تر باشد، دولت باید مراقب ورود فتنه‌گران با نام اصلاح‌طلب در دستگاه‌های اجرایی باشد."

 

به گزارش فارس، محمدنبی حبیبی در حاشیه نشست با اصحاب رسانه گفت: هنوز قضاوت درباره عملکرد دولت زود است، زیرا دولت هنوز فرصت دارد و باید منتظر بود که آیا در رابطه با تحقق شعارهای خود چه‌کار می‌کند.

 

وی افزود: در دولت فعلی برخی نقاط قوت و برخی نقاط ضعف وجود دارد که به عنوان یک حزب مردمی باید تلاش کنیم، نقاط قوت فعلی را افزایش و نقاط ضعف آن را تقویت کنیم.

 

حبیبی با اشاره به اینکه بنای این حزب پشتیبانی‌ از دولت و دولت‌ها است، گفت: دولت در حال حاضر توجه ویژه‌ای به اقتصاد داشته و موضوع اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار داده است.

 

دبیرکل حزب موتلفه کشور گفت: ما می‌توانیم با موضع‌گیری‌های خود به کمک رسانه‌ها حرف خود را به دولتی‌ها بزنیم.

 

وی افزود: برای توسعه کار موتلفه بر اساس برنامه یک ساله، سه‌ ساله و چشم‌انداز 15 ساله‌ای که در گذشته ترسیم شده، برنامه‌های روز خود را اجرا کنیم.

حبیبی تصریح کرد: توسعه مقوله حزب و تفکر خوب در کل کشور جز برنامه‌های اصلی این حزب است.

 

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: ما خود را پشتیبان نظام می‌دانیم و در رابطه با این پشتیبانی از تمام ظرفیت‌های خودمان استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: در دولت احمدی‌نژاد که بی‌اعتقادی نسبت به حزب داشته و امروز نیز در دولت روحانی هم اعلام شده که هیچ حزبی در کشور وجود ندارد، ما کار خود را ادامه می‌دهیم و این نشان می‌دهد که به هیچ دولتی وابسته نیستیم و کار خود را ادامه می‌دهیم.

 

*با اصل سیاست هدفمندی یارانه‌ها موافق هستم

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: با اصل سیاست هدفمندی یارانه‌ها موافق هستم.

وی افزود: وقتی قیمت‌ها را به سطح تمام شده به مردم بدهند، گرانی به وجود می‌آید و در مرحله دوم این امر باید مورد توجه باشد.

حبیبی تصریح کرد: در نقاط محروم و روستایی یارانه‌ها به کمک مردم رفته‌اند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: اگر سیاست‌های هدفمندی یارانه‌ها را طبق برنامه پیش‌بینی شده، اجرایی می‌کردیم، اینگونه نمی‌شد.

وی افزود: آثار سوء هدفمندی یارانه‌ها ناشی از بد اجرا کردن یارانه‌ها است نه در اصل آن زیرا اصل آن مشکلی ندارد.

 

*دولت باید مراقب ورود فتنه‌گران در دستگاه‌های اجرایی باشد

دبیرکل حزب مؤتلفه یادآور شد: صددرصد از اصلاح‌‌طلبان در سمت‌های دولت جدید منتصب می‌شوند، اما دولت جدید برنامه استفاده از نیروهای اصولگرا را کم‌رنگ دیده است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما شاهد این هستیم که برخی از استانداران فعلی معتدل و برخی دیگر از افراطیون اصلاح‌طلب هستند.

 

حبیبی اظهار کرد: اگر قرار است، کفه اصلاح‌طلبان به خصوص‌ کارگزاران در انتصابات سنگین‌تر باشد، دولت باید مراقب ورود فتنه‌گران با نام اصلاح‌طلب در دستگاه‌های اجرایی باشد.

افشای مکالمۀ نخست وزیر ترکیه با پسرش، مخالفان را به خیابانها کشاند

Posted: 25 Feb 2014 11:18 PM PST

جرس: پس از انتشار مکالمه تلفنی منتسب به رجب طیب اردوغان، صدها جوان و دانشجو به خیابانهای استانبول و آنکارا آمدند و خواهان استعفای نخست وزیر شدند.

 

به گزارش یورو نیوز، پس از انتشار مکالمه تلفنی منتسب به رجب طیب اردوغان، صدها جوان و دانشجو به خیابانهای استانبول و آنکارا آمدند و خواهان استعفای نخست وزیر شدند. نیروهای پلیس ضدشورش تلاش کردند با گلوله های لاستیکی و گاز اشک آور معترضان را متفرق کنند. روز سه شنبه انتشار مکالمه تلفنی که گفته می شود رجب طیب اردوغان و پسرش بلال درباره مخفی کردن میزان زیادی پول نقد صحبت می کنند بحران تازه ای را برای نخست وزیر ترکیه ایجاد کرد.

نمایندگان مخالف دولت این مکالمه را در صحن پارلمان پخش کردند.

 

آقای اردوغان در مقابل نمایندگان این کار را عملی «خائنانه» علیه نخست وزیر ترکیه خواند. او گفت: «من می خواهم تاکید کنم که هدف این حملات رجب طیب اردوغان یا رهبر حزب عدالت و توسعه نیست، بلکه نخست وزیر کشور ترکیه هدف این حملات است.»

 

دفتر آقای اردوغان در وب سایت رسمی خود این مکالمه را ساختگی و مونتاژ شده خوانده است.

 

یک روزنامه نگار از روزنامه ملیت می گوید: «این بحران با همه بحرانهای قبلی تفاوت زیادی دارد. اینجا صحبت از مخفی کردن مقدار زیادی پول در منزل نخست وزیر است. صحبت از سوء استفاده شخص نخست وزیر است. شاید قبلا گفته می شد که نخست وزیر از قدرت خود برای تاثیر بر رسانه ها استفاده می کند یا دوستانش برای او ویلا می سازند. اما صحبت از این مسائل نیست، این بار صحبت از پول نقد است.»

 

به گفته مخالفان دولت این مکالمه تلفنی در روز هفدهم دسامبر صورت گرفته است. روزی که شمار زیادی از بازرگانان سرشناس که به دولت و نخست وزیر نزدیک بودند بازداشت شدند و بحرانی جدی برای آقای اردوغان رقم خورد.

 

در دو ماه گذشته دولت ترکیه با جدیت تمام به پاکسازی دستگاه قضایی و امنیتی این کشور دست زد و صدها افسر پلیس و قاضی و دادستان را برکنار کرد یا به پستهای دیگری منتقل کرد.

 

مخالفان دولت پاکسازیهای اخیر در دستگاه قضایی و پلیس را تلاش نخست وزیر برای ممانعت از تحقیقاتی می دانند که به عقیده آنها به شخص رجب طیب اردوغان برمی گردد.

گزارش تصویری - غارت خانه کاشف السطنه «پدر چای ایران»

Posted: 25 Feb 2014 09:46 PM PST

 

 

 

 

 

 

پیام قدردانی و دلجویی دکتر محمد ملکی به محمد نوریزاد

Posted: 25 Feb 2014 01:32 PM PST

جرس: در پی ضرب و شتم منجر به جرح محمد نوریزاد، توسط ماموران امنیتی، دکتر محمد ملکی مبارز دیرپای ملی – مذهبی طی پیامی به نوریزاد، از این وبلاگنویس، نویسنده و هنرمند حامی جنبش سبز دلجویی کرد.

 

بر اساس گزارش ها، ماموران وزارت اطلاعات روز دوشنبه پنجم اسفندماه محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد ایرانی را در مقابل وزارت اطلاعات کتک زدند و مدت کوتاهی او را به اوین منتقل کردند.

 

به گزارش ملی- مذهبی، متن کامل نامه دکتر ملکی به نوریزاد به شرح زیر است:

 

بسم الحق

کسانیکه در راه خلق و خدا مبارزه میکنند، بر نشستگان و سکوت پیشگان برتری دارند

برادر خوب و مبارزم، جناب آقای محمد نوریزاد

این همه رنج بخاطر آزادی و عدالت و نجات مردم از فقر و فساد و ظلم بر تو مبارک.

با خبر شدم دیروز (۵ اسفند ۱۳۹۲) مامورین وزارت اطلاعات قطراتی از خونت را با حمله و هجوم بر کف خیابان ریختند. مطمئن باش این خونها که ۳۵ سال است در خیابان و بیابان و گوشه زندان و جای جای وطن ظلم زده مان ریخته می شود شجره طیبه ای را به بار می آورد که در آینده ای نزدیک مردم ما زیر سایه آن آزادی و برابری را به جشن خواهند نشست.

محمد عزیز؛

تو با مسالمت جویانه ترین روش اموال به سرقت رفته ات، حق سفر خود و همسرت و آزادی زندانیان به بندکشیده شده را طلب می کنی و این عمل تو حقوق بشری ترین کاریست که می توانی انجام دهی. بر تو این روش و منش مبارک باد.

دوست عزیز، هموطنانت فراموش نخواهند کرد که این اعمال در زمان ولایت آقای خامنه ای و ریاست جناب روحانی صورت می گیرد. تاریخ در اینباره به قضاوت خواهد نشست. انتخاب چنین زمان و مکانی بر تو مبارک.

دکتر محمد ملکی

۶ اسفند ۱۳۹۲

اوکراین و دموکراسی‌خواهان ایران

Posted: 25 Feb 2014 12:33 PM PST

مرتضی کاظمیان
بازخوانی وقایعی نظیر آنچه در اوکراین به‌وقوع پیوست، امکان کامیابی جنبش دموکراسی‌خواهی ایران را افزایش می‌دهد.  


آنچه در اوکراین رخ داده ـ و البته مسیر رویدادها همچنان در حال تداوم و تکوین است ـ را می‌توان از زوایای گوناگونی بررسی کرد. وجهی از ماجرا، به طرف‌های درگیر در داخل این کشور بحران‌زده مربوط است. آن‌جا که دو جریان اصلی (غرب‌گرایان و روس‌گرایان) در نزاع با هم‌اند. چالشی که جدید نیست و در یک دهه‌ی اخیر جاری بوده است.

بحران اقتصادی و فساد حاکمان و رقابت باندهای صاحب قدرت بر سر تصاحب امتیازهای بیشتر از دولت، پیامدهای اجتماعی خود را داشته است. چنان‌که لایه‌های اجتماعی حامی دو سوی منازعه، ملاحظات و داوری خود را دارند.

سیادت سیاسی و اقتصادی باندهای ثروت و قدرت، رقابت داخلی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را با عوارض مهمی برای اوکراین همراه ساخته است. رقابت‌ اولیگارشی‌های صاحب نفوذی که جملگی از اتهام سوء‌استفاده مالی و فساد برکنار نیستند.

تیموشنکو که دو دهه پیش، ثروتمند محسوب نمی‌شد، بعدتر در رأس تجارت گاز و منافع اقتصادی مترتب بر حضورش در حکومت ایستاد و حامیان خود را یافت. در مورد رشوه‌گیری و سوء‌استفاده‌های اقتصادی وی و هم‌حزبی‌هایش، مخالفان پیش‌تر اسناد کافی منتشر کرده‌اند. در سوی دیگر نیز دسته‌گل‌های یانوکوویچ، رئیس جمهوری فراری اوکراین هر ساعت بیشتر رسوا می‌شود. از هزاران صفحه سندی که باند وی پیش از فرار، به دریا ریخته‌اند هر ساعت شاهد جدیدی از فساد و سوء‌استفاده مالی علنی می‌شود؛ پرداخت صدها هزار یورو تنها برای ظروف غذاخوری منزل وی، یک نمونه است.

برکناری یانوکوویچ نه به انقلابی کلاسیک شبیه است (که از درهم‌ریختن و تغییر ساختارها و مناسبات اجتماعی ـ سیاسی، خبری نیست)؛ نه نشانی از انقلاب‌های رنگی و مخملی و انتخاباتی مشهور دارد (که اعتراض‌های اخیر حتی همچون انقلاب نارنجی برخاسته از انتخابات در اوکراین، نقطه‌عزیمت انتخاباتی ندارد)؛ و نه می‌توان آن‌را چنان‌که یانوکوویچ ادعا کرده کودتا توصیف کرد (که اکثریت نمایندگان پارلمان، در چهارچوب قانون اساسی، به عدم کفایت سیاسی رییس جمهور، رأی داده‌اند).

نزاع دو جریان اصلی که هر یک حامیان برون‌مرزی خود را دارند، ریشه‌ای داخلی دارد و از بحران‌های اقتصادی ـ اجتماعی ناشی می‌شود؛ چنان‌که حتی ساکنان شرق اوکراین گرایش به مسکو دارند و ساکنان غرب این کشور به اتحادیه اروپا و واشنگتن نظر می‌کنند. این نزاع بنیادی و ریشه‌دار، به‌گونه‌ای قابل پیش‌بینی، از آن‌سوی مرزهای اوکراین، مورد بهره‌برداری و نیز حمایت قرار می‌گیرد. کشور مبتلا به بحران اقتصادی، کانونی جدید برای رقابت روسیه و آمریکا (غرب) شده است.

حل و فصل مناقشه‌ای این‌چنین، به‌شکلی مفروض، زمان‌بر خواهد بود و ادامه‌دار. هیچ‌کدام از طرفین دعوا، امکان خارج کردن دیگری از گردونه‌ی قدرت را به تمامی ندارند، چرا که از پشتوانه‌های داخلی و خارجی خاص خود سود می‌جویند.

رخداد اخیر اوکراین اما صرف‌نظر از وجوه داخلی‌ و جهانی‌اش، می‌تواند برای کنشگران دموکراسی‌خواه ایران واجد آموزه‌های مهمی باشد. این، به‌معنای همسان‌سازی وضع اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران و اوکراین نیست. چنان‌که به مفهوم مشابهت‌سازی میان جنبش اجتماعی زیر پوست جامعه ایران با تحولات اخیر و قدیم اوکراین نیست. نظام اقتدارگرای حاکم بر ایران، با دو ویژگی مهم ایدئولوژیک و رانتیر/نفتی بودن‌اش، به‌قدر لازم متمایز است. جنبش اجتماعی جاری در متن جامعه‌ی ایران نیز ویژگی‌ها و مختصات خود را دارد. اما این‌ها، درس‌آموزی از اوکراین را منتفی نمی‌کند.

رویدادهای اخیر اوکراین نه فقط برای باورمندان به اهمیت و نقش جنبش‌های اجتماعی، بلکه برای آن‌هایی که حکومت در کانون تحلیل‌ و رفتار سیاسی‌شان قرار دارد، بار دیگر جایگاه نیروی اجتماعی و لزوم اعتنا به بدنه‌ی اجتماعی حامی را یادآور می‌شود. این‌که تغییر نیازمند بدنه‌ی اجتماعی حامی و همراه است. کنشگرانی که حاضر باشند سختی و سرما را نه برای یک ساعت و یک شب، که برای روزها، صبورانه تحمل کنند. فعالان بردباری که برای تعقیب مطالبات خود، از پرداخت هزینه ـ البته در چهارچوب راهبرد خود ـ پروا نکنند. سخن از جان‌بازی نیست. مراد پیگیری بی‌ترس و یأس چشم‌انداز مطلوب است. بحث استقامت و استواری برای رسیدن به هدف است. پایداری در مسیر با وجود موانع و رنج‌ها و سختی‌های مفروض یا غیرمترقبه. حضور موثر ـ به‌قدر توان و بضاعت خود ـ در متن و کنار جنبش اجتماعی. حضوری که به فضای آنلاین محدود نمی‌شود.

رخدادهای اوکراین و موارد مشابه برای آن بخش از کنشگران دموکراسی‌خواه ایران که به اهمیت نیروی اجتماعی باور دارند، واجد درس‌های مضاعف است. این‌که کار جمعی، لوازم و نقطه عزیمت‌هایی دارد. برای کنش سیاسی موثر، وجود احزاب و جمعیت‌های سیاسی و سازمان‌های متشکل برخوردار از اعضای فعال و کنشگران جدی، ضرورت دارد. این‌که محدودسازی کنشگری به حضور در شبکه‌های اجتماعی آنلاین، تأمین‌کننده‌ی مطلوب‌ها و تحقق‌بخش اهداف نیست. همان‌طور که بدون راهبرد و چشم‌انداز سیاسی و برنامه‌ی مشخص، و بدون جلب اعتماد متکی بر حضور فعال و پایاپای نخبگان، امکان همراه‌سازی بدنه‌ی اجتماعی همدل و استوار، میسر نیست.

هم کنشگران مدنی و سیاسی و هم طراحان راهبرد و اعضای ارشد و شخصیت‌های موثر جمعیت‌های سیاسی ایران (با وجود تمام محدودیت‌ها و ضعف‌هایشان)، نیازمند اعتنا به تحولاتی نظیر رویدادهای اخیر اوکراین‌، و بهره‌جویی از ویژ‌گی‌های اثباتی آن هستند. اگر ـ و تنها اگر ـ به عمل سیاسی مبتنی بر نیروی اجتماعی باور داشته باشند. بازخوانی وقایعی نظیر آنچه در اوکراین به‌وقوع پیوست، امکان کامیابی جنبش دموکراسی‌خواهی ایران را افزایش می‌دهد و برخی علل و مولفه‌های ناکامی‌ها و شکست‌های آن را، منتفی یا ضعیف می‌سازد.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.