جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یونسی: توسعه بدون حضور احزاب امکانپذیر نیست

Posted: 21 Feb 2014 03:19 AM PST

جرس: دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها گفت: توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بدون حضور احزاب ملی و پذیرش هویت های جدید امکان پذیر نیست.  

 

به گزارش ایرنا، علی یونسی در ششمین کنگره حزب اراده ملت ایران که در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش در حال برگزاری است، افزود: جامعه بدون هویت های جدید حتما به استبداد منجر می شود و جامعه به بن بست می رسد.

 

وی با بیان اینکه تعدد احزاب بستگی به شرایط دارد، اظهار داشت: مهم رقابت حزبی و سیاسی است و باید بتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم و مخالف خود را بپذیریم.

 

** حذف یکی از دو جریان اصلاح طلبی یا اصولگرایی منطقی نیست

 

یونسی ضمن ترسیم سابقه دو جریان اصلاح طلبی و اصولگرایی در کشور گفت: سابقه این دو جریان به پیش از انقلاب و حتی دوره مشروطه می رسد و اکنون نیز امکان حذف این دو و یا یکی از آنها نه منطقی و نه امکانپذیر است.

 

به گفته وی، کسانی که می گویند یک جریان حذف شده است، چشم خود را بر واقعیات می بندند اگر جریان اصلاح طلبی در مقاطعی با نجابت و برای همراهی با انقلاب اسلامی و وحدت ملی کوتاه آمد و همراهی کرد، این نشات گرفته از ذات و خاصیت اصلاح طلبی است و سکوت دلیل بر حذف و نابودی نیست.

 

یونسی اضافه کرد: این وضعیت در مورد اصولگرایی هم همینطور است، زمانی که اصلاح طلبان پیروز شدند، گاهی گرفتار غرور شدند و در ایام دوم خرداد از برخی دوستان اصلاح طلب شنیده می شد که می گفتند این جریان اصلاح طلبی جای اصولگرایی را گرفته است که حرف درستی نبوده و به مصلحت نیز نبود.

 

وی حضور این دو جریان ریشه دار را ضروری دانست و گفت: هر کدام از این دو جریان حامل ارزش های ملی و دینی و بخشی از تاریخ سیاسی کشور است.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در اموراقوام و اقلیت ها اظهار داشت: به لطف خدا بعد از وقفه در حرکت سیاسی ملت طی هشت سال سیاه و انسداد سیاسی و اجتماعی بار دیگر ملت توانست شرایط را بشکند به طوری که دوباره رقابت سیاسی و اجتماعی در کشور آغاز شده است.

 

وی ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید با درک سختی ها و مشکلات و به دور از افراط، تفریط و شتابزدگی و توجه به حفظ اهداف انقلاب اسلامی گام برداشته شود.

 

یونسی ادامه داد: امیدواریم حزب اراده ملت هم به گونه ای گام بردارد تا اهداف اساسی انقلاب و ملت آسیب نبیند و در اثر رقابت سیاسی قدم های بعدی که مهمتر از گام 24 خرداد است برداشته شود.

 

دستیار ویزه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن تاکید بر نقش اراده ملت در تعیین سرنوشت خود گفت: مردم صاحب اختیار هستند و این اراده و حق را دارند که سرنوشت خود را مدیریت کنند.

 

وی اضافه کرد: نمونه واضح نقش آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود آنچه بود که امسال اتفاق افتاد و مردم سرنوشت خود را تغییر دادند.

 

یونسی به نقش نخبگان، احزاب و گروه ها در آماده سازی برای حضور مردم در انتخابات 24 خرداد اشاره کرد و گفت: اگر مردم نبودند هیچ اتفاقی نمی افتاد و این مردم بودند که شرایط را تغییر دادند.

 

به گفته وی، شرایط هم سنگین و هم یاس آور بود به گونه ای که افسردگی جامعه به نخبگان هم سرایت کرده بود.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها با بیان اینکه در آن مقطع بسیاری از سیاستمداران، احزاب و گروه ها مایوس بودند که بتوان کاری انجام داد، گفت: اما در نهایت ملت همیشه کاری می کند که خارج از درک و اراده خواص است و مردم در مدت کوتاهی فضای انسدادی را تغییر دادند.

 

یونسی در بخش دیگری از سخنانش هویت جمعی را مستقل از هویت های فردی ذکر کرد و با اشاره به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیر ما بانفسهم تصریح کرد: این آیه مبارکه به این معنی است که خارج از اراده اشخاص اراده جمعی وجود دارد و این ارده جمعی است که سرنوشت جمع را تغییر می دهد.

 

به گفته وی، مصادیق این اراده در انقلاب ها و تحولات مختلف اجتماعی تحقق می یابد اما باید دید که بین ارداه شخصی و هویت جمعی چه ارتباطی وجود دارد و آیا وحدت ملی با تکثر قومی قابل جمع و تحقق پذیر است؟

 

** برخی فعالیت حزبی را مخالف امنیت ملی می دانند

 

یونسی ادامه داد: برخی هر گونه فعالیت حزبی و قومی را مغایر وحدت و امنیت ملی می دانند و برای ادعای خود نیز سعی می کنند از نظریه های فلاسفی بهره بگیرند و آن را به مردم دوستی و ایران دوستی ربط دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: این افراد نوعی حزب ستیزی را رواج می دهند و انشعاب و اختلافات احزاب را دلیل بر سوء عملکرد احزاب می دانند و آن را بهترین دلیل بر نبود آن ذکر می کنند.

 

یونسی با بیان اینکه افراد حزب ستیز می گویند نباید از فعالیت های اقلیت های دینی، مذهبی و قومی نام ببریم، گفت: آنها در عمل هم اینگونه فعالیت ها را ضد وحدت ملی می دانند.

 

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت ها ضمن تاکید بر پذیرش وحدت ملی و تکثرگرایی گفت: در همه دنیا در عین وجود تنوع و تکثر، وحدت ملی نیز وجود دارد و در ایران نیز همواره شاهد تنوع و تکثر توام با وحدت ملی بوده ایم.

 

یونسی انقلاب اسلامی را عالی ترین نوع وحدت در عین کثرت توصیف کرد و گفت: تمام تنوع های قومی و مذهبی احزاب و اقلیت ها با حفظ هویت خود در انقلاب مشارکت کرده اند و حضرت امام (ره) نیز به طور مکرر آنها را مخاطب قرار داده و حمایت می کرد.

 

وی اضافه کرد: این مشارکت ها بود که توانست وحدت ملی را در عالی ترین درجه خود نشان دهد.

 

یونسی انتخابات و رفراندوم را از دیگر مواردی ذکر کرد که در آن وحدت با حفظ تنوع تکرار می شود و افزود: وجود اقوام و مذاهب واقعیت خوب و ضروری است که در کشور ما وجود دارد چرا که بدون تنوع و تکثر وحدت بی معناست.

 

وی ادامه داد: وحدتی معنا دارد است که تکثرها را در خود جمع کند و جامع بودن یک جریان سیاسی و اجتماعی به این است که بتواند گرایش های مختلف را جمع کند. 

 

فاضل میبدی: نشان دادن شمایل، هتک حرمت نیست/ نمی‌توان هر چیزی را بی‌دلیل حرام کرد

Posted: 21 Feb 2014 03:03 AM PST

جرس: محمد تقی فاضل میبدی گفت: به هر چیزی که هتک حرمت یا بدگویی شود،بد است اما شمایل کسی را نشان دادن و به تصویر کشیدن مصداق هتک حرمت نیست.  

 

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره‌ی حاشیه‌های فیلم«رستاخیز» اظهار کرد: من معتقدم نشان دادن چهره‌ی حضرت ابوالفضل (ع) منع شرعی، قانونی و عرفی ندارد اما بحث این است که نسبت به ساحت قدس بزرگان و ائمه هتک حرمت نشود.

 

او تصریح کرد: در فیلم‌های دیگری نیز، چهره‌ی حضرت مسیح(ع)، یوسف(ع) و یعقوب(ع) که از پیامبران الهی هستند، هم به تصویر کشیده‌ شده است.

 

او افزود: به عقیده‌ی من اینکه بگوییم نشان دادن شمایل حضرت ابوالفضل(ع) مشکل دارد، سلیقه‌ای است و شرعی، عرفی و عقلی نیست. حتی اگر بخواهیم حلال را حرام کنیم هم نیاز به دلیل دارد و نمی‌توان هر چیزی را بی‌دلیل حرام کرد.

 

فاضل میبدی گفت: در فرهنگ فیلمسازی نیز این کار را بد نمی‌دانند و جامعه هم آن را قبیح نمی‌داند. تا آنجایی که خود من می‌دانم و در کتاب‌ها خوانده‌ام این مسئله هیچ اشکال شرعی، عرفی و قانونی ندارد. 

 

واکنش وزیر ارشاد به توقیف آسمان: توقیف روزنامه دست ما نیست

Posted: 21 Feb 2014 02:41 AM PST

 جرس: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته بعد از مراسم اختتامیه بیست و نهمین دوره جشنوراه موسیقی فجر در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره روزنامه آسمان گفت: توقیف روزنامه دست ما نیست به همین دلیل الان نمی‌توانم درباره آن اظهار نظر کنم.  

 

به گزارش ایلنا، جنتی همچنین درباره تولید موسیقی فاخر گفت: تولید موسیقی فاخر خلق‌الساعه‌ای نیست و اگر دنبال موسیقی فاخر هستیم نباید انتظار داشته باشیم که این موسیقی در لحظه تولید شود. این دیدگاه مستلزم آموزش و تقویت صدای جوان هنرمند و مستعد حوزه موسیقی است که به طور طبیعی در بین آن‌ها نخبگانی ظهور خواهند کرد که می‌توانند‌‌ همان موسیقی فاخری را که مد نظر ما و درشان ملت ایران است، خلق کنند.

 

وی ادامه داد: تا آنجایی که مشکلات مالی دولت اجازه دهند باید در ساخت سالن‌های مخصوص اجرای موسیقی گام‌هایی را برداریم. البته در این راه بهره‌مندی از امکانات غیر دولتی هم می‌تواند کمک شایان توجهی به توسعه فضاهای فرهنگی کمک کند. 

 

بیانیه پایانی سومین نشست سالانه سفیران سبز امید

Posted: 21 Feb 2014 02:41 AM PST

جرس: بیانیه پایانی سومین نشست سالانه سفیران سبز امید که طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۲ در شهر پاریس برگزار شد منتشر گردید.  

 

به گزارش وب سایت سفیران سبز امید، در این بیانیه آمده است: «تکثیر امید بین پویندگان راه سبز امید که توسط میرحسین موسوی بدرستی به بذر هویت تعبیر شد، و نا امید نشدن بخش بزرگی از جامعه از تغییرات مسالمت آمیز علیرغم شرایط بسیار دشوار سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی در چهار سال پس از انتخابات ۸۸ بی تردید از زرین ترین برگ‌های تاریخ آزادی خواهی پس از مشروطیت است. حصر ها و حبس ها و هزینه‌های فراوان سبب نشدند تا مردم از بهبود شرایط کشور و دور راندن بی کفایتان متوهم و بی اخلاق از نهادهای اجرایی ناامید شده و از صندوق های رأی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ رویگردان شوند. حتی آخرین تلاشهای فراقانونی اقتدارگرایان جهت مهندسی انتخابات و در نتیجه ادامه سلطه همه جانبه بر منابع کشور نیز نتوانست بدنه اجتماعی تحول خواهان را از تلاش برای تغییرات مسالمت آمیز باز دارد.»

 

متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سومین نشست سالانه سفیران سبز امید مصادف بود با پایان سومین سال حصر غیر قانونی رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سرکار خانم زهرا رهنورد. حصری که ادامه آن نتیجه‌ای جز تحمیل هزینه‌های سیاسی و اجتماعی فراوان بر کشورمان ندارد. متعهد‌ترین و دلسوزترین شهروندان این کشور به دلیل اعتراض قانونمند به روند نادرست و خطرناک دولت قبلی‌ که از حمایت بخش تندرو حاکمیت برخوردار بود از مسلم‌ترین حقوق مندرج در قانون اساسی‌ محروم شده اند. حصری که در آن نور آفتاب را از رنج کشیده انقلاب دریغ می دارند، روزنامه رسمی کشور را از موفق ترین مدیرعالیرتبه پس از انقلاب، و ارتباط با فرزندان و والدین را از برترین بانوی روشن‌فکر. حصر سه عزیز یاد شده در کنار شهادت ده‌ها تن‌ از بهترین فرزندان ایران زمین در حوادث بعد از انتخابات ۱۳۸۸ و حبس‌های طولانی مدت مجربین و اندیشمندان عرصه سیاست و فرهنگ، هزینه‌های وارده بر ملتی است که به دنبال احیای کرامت انسانی‌ خویش بودند. پیام هوشمندانه مردم در خرداد ۱۳۹۲ به تمامیت خواهان و اقتدار گریان امیدیست برای برچیده شدن فضای امنیتی و فراهم آوردن امکان استفاده از نظرات و تجربیات همه دلسوزان نظام که بدون شک پیش نیازی برای رشد و تعالی همه جانبه کشور و جبران مافات گذشته است.

 

طی یک سال گذشته هسته های تشکیل دهنده سفیران سبز امید به حرکت خود در چارچوب منشور جنبش سبز ادامه دادند. از جمله فعالیت های انجام شده می توان به برگزاری برنامه هایی جهت ترغیب فعالان جنبش سبز برای مشارکت و تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری و نیز نشست های متعدد در تبیین جوانب گوناگون حصر رهبران جنبش سبز و معرفی و انتشار برخی از آثار هنری ایشان اشاره کرد. پس از این نشست نیز تلاش برای نیل به اهداف منشور جنبش سبز و گسترش کمی و کیفی فعالیت ها با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور در دستور کار این هسته ها خواهد بود.

 

بدون تردید رویدادهای سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ دورانی تاریک در تاریخ پرفراز و نشیب پس از انقلاب اسلامی است. تخمین هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی وارده بر ملت ایران در این مدت امری دشوار است و بنا به گفته صاحب نظران برطرف کردن آسیب های آن دوران به چندین سال زمان نیاز دارد. اما تبدیل تهدیدها به فرصت و استفاده از تجارب بعضا تلخ است که پایه‌ای مستحکم برای آینده‌ای بهتر به ارمغان می آورد. ما اندیشمندان و کارشناسان را به‌ بررسی و تعمق پیرامون تجارب تلخ و شیرین ذیل دعوت می‌کنیم تا گام بعدی پیشرفت کشور به درستی طی شود.

 

۱) دور شدن از سرمایه اجتماعی در سالهای منتهی به نهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ نخستین زمینه شکست تحول خواهان در آن انتخابات را فراهم آورد. سرمایه اجتماعی بزرگی که حول چهار انتخابات ریاست جمهوری هفتم، شورای اول، مجلس ششم و ریاست جمهوری هشتم شکل گرفت بطور کامل پاس داشته نشد و بخش بزرگی از ظرفیت‌های بالقوه آن در عرصه عمل مغفول ماند.

 

۲) بدون تردید چند دستگی تحول خواهان در انتخابات ۸۴ سهم بزرگی در روی کار آمدن دولتی بی تدبیر و آغاز مشکلاتی عدیده در کشور داشت، هر چند وقوع بداخلاقی های انتخاباتی نیز در این شکست مؤثر بود.

 

۳) عدم شرکت برخی طیف های تحول خواهان در این انتخابات که در سه انتخابات قبل حضور داشتند از دیگر دلایل ناکامی تحول خواهان بود.

 

۴) در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ علیرغم نارضایتی گسترده از وضعیت اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن روز کشور شاهد بالاترین درصد مشارکت بودیم که نقطه بسیار امیدبخشی بود، بطوری که همه طیف های تأثیرگذار صندوق رأی را برای تغییر وضعیت کشور برگزیدند.

 

۵) دستکاری در آرای انتخاباتی در این انتخابات و عدم پایبندی دولت وقت در ابهام زدایی و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز بدون شک حوادث تلخی را سبب شد، اما نفس بی‌تفاوت نبودن رأی دهندگان نسبت به سرنوشت آرای خود و نیز عدم توسل به خشونت از طرف قاطبه معترضین پرشمار از نکات درخشان آن رویداد هاست.

 

۶) شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی قدرتمند در حین پویش های انتخاباتی و در حوادث اعتراضی پس از انتخابات از دیگر تجارب مثبت است. راه سبز امید بزرگترین جنبش اجتماعی در دهه های گذشته بود و هست که طبیعتاً مانند هر امر بدیعی آفت هایی را نیز بهمراه دارد. به زعم ما عدم آسیب‌شناسی روند شکل‌گیری و رشد این شبکه‌های اجتماعی سبب کاهش کارآیی آن‌ها خواهد شد.

 

۷) همراهی صادقانه رهبران جنبش سبز با خواست بدنه جنبش سبز در پایداری مقابل اقتدارگرایان، تلاش همه جانبه آنها برای احقاق حقوق ملت و ایستادگی کاملشان در طول سه سال حصر خانگی نقطه قوتی برای جنبش سبز بود که کودتاگران خرداد ۸۸ آنرا پیش بینی نکرده بودند. همچنین است فداکاری زندانیان سیاسی و خانواده های آنان و همچنین خانواده های شهدای جنبش سبز که در پایفشاری بر مطالبات به خود تردید راه ندادند.

 

۸) تکثیر امید بین پویندگان راه سبز امید که توسط میرحسین موسوی بدرستی به بذر هویت تعبیر شد، و نا امید نشدن بخش بزرگی از جامعه از تغییرات مسالمت آمیز علیرغم شرایط بسیار دشوار سیاسی و امنیتی و حتی اقتصادی در چهار سال پس از انتخابات ۸۸ بی تردید از زرین ترین برگ‌های تاریخ آزادی خواهی پس از مشروطیت است. حصر ها و حبس ها و هزینه‌های فراوان سبب نشدند تا مردم از بهبود شرایط کشور و دور راندن بی کفایتان متوهم و بی اخلاق از نهادهای اجرایی ناامید شده و از صندوق های رأی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ رویگردان شوند. حتی آخرین تلاشهای فراقانونی اقتدارگرایان جهت مهندسی انتخابات و در نتیجه ادامه سلطه همه جانبه بر منابع کشور نیز نتوانست بدنه اجتماعی تحول خواهان را از تلاش برای تغییرات مسالمت آمیز باز دارد.

 

۹) و سرانجام تلاش بدنه عموما جوان تحول خواهان برای دستیابی بزرگان جریانهای سیاسی مربوطه به اجماع و کوتاه کردن راه پیروزی نشانه مثبتی است از بهره گیری از تجارب.


مستندسازی تجارب موفق و آسیب‌شناسی ناکامیابی ها سبب خواهد شد تا در برهه های دشوار آینده، فعالان جنبش سبز تصمیماتی درست و کم هزینه اتخاذ و بر اساس آن حرکت کنند. لازمه این امر سازمان دهی و نهادسازی مناسب در جامعه مدنی کشورمان است. ما نیروی های اجتماعی کشورمان را به ساختن نهادهای مدنی و غیر دولتی فرا می‌خوانیم و از دولت برآمده از آرای ملت نیز می‌خواهیم تا با چنین سازماندهی مخالفتی نورزیده و بلکه بدان مساعدت کنند.

 

سیاست فعال و اعتمادساز دولت در عرصه دیپلماسی خارجی نشان داد که می‌توان ضمن حفظ دستاوردهای چند دهه گذشته در زمینه فناوری هسته ای، جنگ طلبان را منزوی نمود. امری که دولت مورد حمایت بخش‌های اقتدارگرای حاکمیت طی هشت سال گذشته از انجام آن عاجز بود و سبب تحمیل تحریم های ظالمانه و هزینه‌های فراوان بر کشور گشت. ما جناح ناکام در انتخابات اخیر و شریک در رویدادهای هشت سال گذشته را به توقف کارشکنی ها در این زمینه فرا می خوانیم.

 


در منطقه خاورمیانه شاهد بروز مشکلات فراوان ناشی از ستم نظام های مستبد و دخالت های نامشروع خارجی هستیم که سبب نافرجام ماندن خیزش های مردمی آغاز شده از سه سال پیش شده اند. دربحرین خواست روشن بخش بزرگی از جامعه در تعیین حق سرنوشت بشدت سرکوب می گردد، در سوریه حرکت مسالمت آمیز ملت در اثر خشونت بی حدوحصر نظام حاکم و دخالت های خارجی به صحنه زورآزمایی قدرتهای منطقه ای و فرامنطقه ای تبدیل شده، و در مصر نظامیان با سرکوب اکثر گروه‌های مورد حمایت مردم در انقلاب بر علیه رژیم فاسد سابق بر همه شؤون کشور مسلط شده اند. ما دست اندرکاران سیاست خارجی کشور را به اتخاذ مواضع هوشمندانه در این زمینه‌ها دعوت می‌کنیم تا ضمن کاهش آلام انسانهای بیگناه، منافع ملی کشورمان تأمین و آینده‌ای بهتر برای منطقه خاورمیانه رقم زده شود. ما معتقدیم که اتکای حکومت های خاورمیانه به ملت های خود به پایان رنجهای ملت مظلوم فلسطین و استیفای حقوق تاریخی و مشروع آن نیز کمک خواهد کرد.

 

به زعم ما، ابتکار تعیین دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی قدم نخست مؤثری در رفع محرومیت‌ها و تبعیض های فراوانیست که در سده گذشته بر اقوام و اقلیت‌های مذهبی کشورمان تحمیل شده است. توجه کافی به این امر علاوه بر کمک به پیشرفت همه جانبه کشور سبب بالا رفتن امنیت و اعتماد عمومی در مناطق مرزی کشور خواهد شد.

 

تصمیمات وزارت علوم در احقاق حقوق دانشجویان و اساتید محروم از تحصیل و تدریس که واکنش جناح های اقتدارگرا را بهمراه داشته شایسته تحسین و در راستای وعده های ریاست محترم جمهوری در انتخابات است. ما خواستار ادامه این سیاست ها بویژه بهبود فضای بحث و تبادل نظر سیاسی در دانشگاه ها و اعطای مجوز فعالیت به کلیه تشکل های دانشجویی هستیم که این امر طی سالیان گذشته محدود به تشکل های وابسته و یا نزدیک به نهادهای خاص خارج از دانشگاه بوده است. ما ضمن ناکافی دانستن تغییرات محسوس در عملکرد دستگاه های فرهنگی و اجتماعی پس از روی کار آمدن دولت فعلی، خواستار افزایش اقدامات عملی در بهبود فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور بویژه برچیده شدن محدودیت های فراوان در عرصه مطبوعات و کتاب، سینما و سایر بخش های فرهنگی و نیز اعطای آزادی های مصرح در قانون اساسی به احزاب و گروه های سیاسی هستیم.

 

از مسئولین قوه مجریه می‌خواهیم همچنان به وعده‌های داده شده در انتخابات در زمینه‌های مختلف پایبند بوده و پیگیر اجرای بدون تنازل تمامی اصول قانون اساسی باشند. بدیهیست وسعت خرابی ها و عقبگردها در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی زمان فراوانی برای بازگشت امور به روالی قابل قبول می طلبد. همچنان که رهبران جنبش سبز در اندک پیام‌های کوتاه خود از حصر تأکید کرده اند، ما نیز معتقدیم که حل مشکلات اقتصادی ناشی از بی‌کفایتی های هشت سال گذشته و آسایش نسبی مردم، بویژه رفع نیازهای اولیه طبقات محروم از اهمیت فراوانی برخوردار است. اما توسعه پایدار درگرو بهبود تمامی عرصه ها منجمله برچیده شدن فضای امنیتی، رفع حصر خانگی ظالمانه رهبران جنبش سبز و آزادی زندانیان سیاسی است. بدیهیست که علاوه بر دولت، سایر بخشهای حاکمیت نیز در برآورده شدن مطالبات ملت مسئول هستند و ما خود را موظف به کمک به گروه‌ها و نهادهای مدنی داخل کشور در پیگیری این مطالبات مشروع می دانیم.

 

سفیران سبز امید
بهمن ۱۳۹۲ 

آژانس انرژی اتمی: ایران به تعهدات خود پایبند بوده است

Posted: 21 Feb 2014 12:34 AM PST

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی پایبند به انجام تعهدات توافق اولیه ژنو بوده است. بنا به این گزارش ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران برای اولین بار در چهار سال گذشته کاهش یافته است.  

 


آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل در روز پنج‌شنبه (۲۰ فوریه/ ۱ اسفند) با انتشار گزارش جدید خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی نسبت به تعهدات توافق اولیه از خود پایبندی نشان می‌دهد. این گزارش تنها چند ساعت پس از آن صادر شد که ایران و شش قدرت جهانی٬ آمریکا٬ آلمان٬ فرانسه٬ چین٬ بریتانیا و روسیه دور اول از مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی را در وین به پایان رساندند. دور بعدی مذاکرات برای روز ۱۷ مارس (۲۶ اسفند) برنامه‌ریزی شده است.

 


آژانس انرژی اتمی می‌گوید حجم انباشته‌ی اورانیوم مورد مناقشه‌ی ایران برای اولین بار در چهار سال گذشته و در پی توافق اولیه ژنو به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

 


به گزارش دویچه‌وله، آژانس انرژی اتمی در گزارش جدید خود تصریح کرده که میزان اورانیوم با غنای ۲۰ درصد که تقریبا تنها چند قدم فنی با سطحی از غنا که برای ساخت بمب لازم است فاصله دارد به مراتب پایین‌تر از حدی‌ست که بتوان با آن بمب تولید کرد.

 

اسرائیل همواره تهدید کرده است که "خط قرمزی" دارد٬ و اگر میزان اورانیوم ایران با غنای مورد نیاز برای ساخت بمب به حد نصاب کافی برای تولید یک بمب برسد به ایران حمله نظامی خواهد کرد.

 

به گفته آژانس ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران از ۱۹۶ کیلوگرم در نوامبر به ۱۶۱ کیلوگرم در فوریه رسیده است. کارشناسان هسته‌ای می‌گویند اورانیوم غنی‌شده‌ی مورد نیاز برای هسته اصلی یک کلاهک اتمی ۲۵۰ کیلوگرم است.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز و بر اساس توافق اولیه هسته‌ای ژنو که در نوامبر گذشته صورت گرفت ایران و شش قدرت جهانی درباره این موضوع توافق کردند که ایران از غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم که از ۲۰۱۰ آغاز کرد دست بکشد. از آن زمان ایران از میزان ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود کاسته است.

 

یک دیپلمات مرتبط با مسایل هسته‌ای ایران به رویترز گفت که "کاهش انجام گرفته بسیار مهم بوده است." وی این موضوع را پیشرفت قابل توجهی خواند.

 

ایران همواره در توضیح ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود از این استدلال استفاده می‌کرد که از آن برای رآکتور تحقیقات پزشکی تهران استفاده می‌کند. کشورهای غرب در مقابل بدبین بوده و بیان می‌کنند که میزان ذخیره بسیار بیش‌ از پاسخ به چنین نیازی است.

 

با این همه گزارش روز گذشته آژانس نشان داد ذخیره اورانیوم با تغلیظ کمتر در ایران (پنج درصد خلوص) افزایش داشته است و از هفت هزار و ۱۵۴ کیلوگرم در نوامبر به هفت هزار و ۶۰۹ کیلوگرم در فوریه رسیده است.

 


اورانیوم ۵ درصدی می‌تواند پاسخگوی نیاز انرژی و دیگر اهداف صلح‌آمیزی باشد که ایران تا کنون ادعای آن را داشته است، اما در عین حال می‌تواند سوخت تسلیحات اتمی را در صورتی که تا ۸۰-۹۰ درصد غنی شود فراهم آورد.

 


ایران بر اساس توافق ژنو اگرچه از غنی‌سازی ۲۰ درصدی منع شده ولی مجاز به غنی‌سازی اورنیوم تا ۵ درصد است. البته ایران موظف است میزان ذخیره اورانیوم با غنای ۵ درصدی خود را محدود نگه دارد. چگونگی محدود نگه داشتن میزان اورانیوم ۵ درصدی از مسایل مورد بحث در مذاکرات پیش‌روست.

 


ایران همچنین در سال‌های گذشته از ساخت پنج سایت‌ جدید غنی‌سازی به آژانس اتمی اطلاع داده بود که بر اساس توافق اولیه در شش ماه آینده این اقدام صورت نخواهد گرفت و در صورت انجام به معنی جلوگیری برای دستیابی به توافق نهایی خواهد بود.

 


آژانس بار دیگر خواسته‌ی خود مبنی بر بازرسی از سایت نظامی پارچین را تکرار کرده است. خواسته‌ای که تا کنون از سوی ایران رد شده است. آژانس می‌گوید مشکوک است که ایران در تلاش برای پاک‌سازی پارچین از هرگونه شواهد باشد.

 


مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ اواسط اکتبر ۲۰۱۳ با روی کار آمدن دولت جدید در ایران بار دیگر آغاز و حدود ۵ هفته بعد، در ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳، به توافقی شش ماهه میان دو طرف انجامید. اکنون ایران و شش قدرت جهانی در تلاش‌اند تا مذاکرات برای توافق نهایی را به پیش برند.

برگزاری جلسه بررسی پرونده ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده به خواست دادستانی تهران

Posted: 20 Feb 2014 11:04 PM PST

جرس: جلسه رسیدگی به پرونده ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده وکیل دادگستری چهارم اسفند ماه امسال در شعبه اول دادگاه انتظامی وکلا برگزار می شود.  

 

به گزارش ایرنا، دادسرای اوین به نمایندگی از دادستانی تهران از دادگاه انتظامی وکلا درخواست ابطال پروانه وکالت نسرین ستوده را کرده است.

 

پیشتر قرار بود جلسه بررسی ابطال پروانه وکالت ستوده 24 آبان ماه تشکیل شود اما وی از دادگاه انتظامی وکلا تقاضای استمهال کرد که مورد موافقت دادگاه قرار گرفت.

 

نسرین ستوده پروانه وکالت خود را بعد از آزادی تمدید کرده است اما هنوز دفتر وکالت ندارد.

 

بر اساس این گزارش، ستوده 13 شهریور 1389 به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

 

او در سال 1389 در دادگاه بدوی به 11 سال حبس تعزیری و 20 سال محرومیت از وکالت و 20 سال ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد که شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ستوده را به شش سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت محکوم کرد.

 

ستوده که دو فرزند کوچک دارد و در زندان نیز در پی اعتصاب غذاهای متعدد، سلامتی‌اش در معرض تهدید قرار داشت، 27 شهریورماه 1392، به همراه تعداد دیگری از زندانیان و با حکم عفو آزاد شد.

شمس‌الواعظین خطاب به لاریجانی: داوطلب مناظره با شما هستم

Posted: 20 Feb 2014 10:43 PM PST

جرس: ماشاالله شمس الواعظین، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه‌های توقیف‌ شده‌ی نشاط، توس، جامعه و عصرآزادگان در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه با اشاره به توقیف روزنامه آسمان وی را دعوت به مناظره کرد.  

 

این روزنامه‌نگار در نامه‌ی خود که در صفحه فیس‌بوک‌ شخصی‌اش منتشر شده، نوشته است: شما که در مورد پاره ای از احکام و کیفرهای آن به فکر مجازات جایگزین افتادید در زمینه توقیف مطبوعات که نه حکم قرآنی دارد ونه چیز دیگر چاره ای غیر از توقیف بیندیشید.این بیش از هر چیز به سود حکومت و وجهه آن در میان ملل گوناگون است.

 

متن کامل این نامه در ادامه آمده است:


حضرت آیت الله لاریجانی!
حتما از توقیف روزنامه آسمان پس ازچند شماره مطلعید والبته شاید دادستان تهران به دستور شما عمل کرده و آسمان را توقیف کرده است. من از جمله روزنامه نگارانی هستم که طعم تلخ توقیف را بارها چشیده ام و میتوانم وضعیت همکاران خودرا در آسمان درک کنم که پس از شنیدن فرمان توقیف چه به روزشان آمده است.


حتما قوه قضاییه برای این اقدام خود دلیل وبرهان دارد وقطعا حضرتعالی از این دلیل وبرهان مطلعید واز آن دفاع میکنید.از این رو شمارا به بیان این برهان و دلیل در میان افکار عمومی دعوت میکنم ودرست به همین منظور من داوطلب انجام یک مناظره با جنابعالی هستم تا فرصت روشنگری هم برای شما وهم برای من فراهم آید.

 

اگر به هر دلیلی آماده پذیرش این پیشنهاد نیستید به شماری از پرسشهای من که سالهاست ذهن مرا وهزاران روزنامه نگار دیگر را به خود مشغول کرده پاسخ فرمایید.


1. حضرت لاریجانی! آیا قوه قضاییه پدیده ای بنام خطا و وقوع آن را قبول دارد یا خیر ؟ قطعا پاسخ شما منفی نیست. چون حضرت آدم ابو البشر اولین خطاکار وبلکه بنا به نص صریح قران کریم اولین معصیت کار است.( فعصی آدم ربه فعفی ) اگر وقوع خطارا میپذیرید آیا به پدیده عفو و بخشش باور دارید؟.قطعا پاسخ شما منفی نیست، زیرا عفو از سمات واز نشانه های خداست. اگر به ویژگی پروردگار ایمان دارید واقعا چرا بدان تاسی نمیکنید واز آن به عنوان روش برخورد با خطاکاران استفاده نمیکنید؟

 

2. حضرت لاریجانی! آیا جنابعالی در قوه قضاییه تا کنون خطایی مرتکب نشده اید؟ قطعا پاسخ شما منفی نیست، زیراهم خودرا معصوم نمیدانید وهم سلف شما یعنی آیت الله شاهرودی در آغاز تصدی پست ریاست قوه قضاییه طی مصاحبه مشهوری گفت که من ویرانه تحویل گرفتم واین نشان میدهد سلف او قوه قضاییه را به آنجا کشانده است، اما هیچگاه مورد بازخواست قرار نگرفت.حال پرسش ساده اینست که از شخصیت بالا دستی خود برای برخورد با شما به دلیل خطایتان چه انتظاری داشته ودارید؟ قطعا پاسخ شما این است که مورد عفو قرار گیرید. اگر چنین است چرا به انتظار پایین دستیهای خود پاسخی در خور انتظار خودتان از بالا دستی تان نمیدهید؟

 

3.حضرت لاریجانی! روزنامه بر خلاف دیگر نهادها روزانه کارنامه خودرا منتشر میکند. 100000 کلمه یا بیشتر و یا کمتر چیزی نیست که بتوان آن را کاملا از اشتباه و اشکال و... مصون کرد.به همین دلیل در قانون مطبوعات قید شده که در صورت تعرض یک روزنامه به اشخاص حقیقی یا حقوقی شاکی حق دارد دو برابر مطلب چاپ شده به روزنامه ارسال کند وروزنامه موظف به انتشار آن است.


جناب لاریجانی!صمیمانه به شما میگویم که اگر نهادهای دیگر از جمله نهاد تحت امر شما کارنامه خودرا به صورت روزانه منتشر کنند آنوقت معلوم میشود که چه خطاهایی صورت گرفته ومیگیرد.خدای خودرا شکر کنید که در مورد کارنامه تان چندان پاسخگو نیستید.

 

4.حضرت لاریجانی!حدود سه دهه است که روابط میان قوه قضاییه ومطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی تیره است.اهالی مطبوعات کشور هم فرزندان همین آب و خاکند واز آنسوی آبها نیامده اند واتفاقا روزنامه نگاران توقیف شده و آسیب دیده کارنامه درخشانی در کشور ودر کار رسانه ای داشته اند که اگر از کارنامه خود جنابعالی بیشتر نباشد قطعا کمتر نیست. چرا به فکر حل این مشکل نیستید؟ چرا روابط رونامه نگاران کشور با قوه قضاییه رابطه شبیه جن وبسم الله است؟ چرا قوه قضاییه فقط چهره خشن خودرا به روزنامه نگاران کشور نشان میدهد؟

 

5.حضرت لاریجانی!من در مدت طولانی اقامت در زندان که به خاطر همین چهره قوه قضاییه صورت گرفت بارها وبارها وروزها وسالها به این فکر فرو رفته بودم که چرا در کشور ما بی ثباتی نهادینه شده وهر از چندی به لبه خطر نزدیک میشود؟نمیدانم پاسخ شما به این دغدعه چیست اما از نگاه من اگر به این موضوع بنگرید به این نتیجه خواهید رسید که در کشور ما فقط نهادهای دولت ساز در ثبات هستند و در مقابل نهادهای مردم نهاد بسیار ضعیف ،نحیف ، ودر معرض خطر هستند. گویی نهادهای دولت وحکومت ثبات خودرا در بی ثباتی نهادهای مردم نهاد جست وجو میکنند. در نتیجه نهادهای حکومت نیز از دیدگاه مردم ثبات ندارند.در واقع ثبات نهادهای حکومت به ثبات نهادهای مردمی وابسته است.زیرا شما بر کرات دیگر که حکومت نمیکنید. شما با مردمی سروکار دارید که در مورد رفتار شما قضاوت وداوری میکنند.شما کمی به ثبات نهادهای مردم بیندیشید تا ببینید نهادهای حکومتی چه موقعیتی در میان مردم پیدا میکنند. اگر مردم بی ثبات باشند اطمینان داشته باشید حکومت را با ثبات نخواهند کرد. حس اقتدار حکومت باید در مردم بازتاب داشته باشد نه در کبکبه ودبدبه من وشما. روزنامه ها، انجمنهای آنها وهمه نهادهای مردمی از جمله نهادهایی هستند که با ثبات خود به حکومت و نهادهای آن ثبات میبخشند. اگر به ثبات نهاد قضاییه کشور می اندیشید به فکر چاره برای پایان دادن به سنت نا پسندیده توقیف مطبوعات و یافتن کیفرهای جایگزین باشید. شما که در مورد پاره ای از احکام و کیفرهای آن به فکر مجازات جایگزین افتادید در زمینه توقیف مطبوعات که نه حکم قرآنی دارد ونه چیز دیگر چاره ای غیر از توقیف بیندیشید.این بیش از هر چیز به سود حکومت و وجهه آن در میان ملل گوناگون است. شما آیا به خود اجازه میدهید یک بیمارستان را به خاطر اینکه جراح آن خطایی مرتکب شده ببندید ویا یکی از شعب دستگاه قضایی را به دلیل صدور آرا واحکام نادرست تعطیل کنید؟

 

6.حضرت لاریجانی!اینها وپرسشهایی از این دست موضوع مناظره من وشماست.امیداست آن را اجابت فرمایید،زیرا شاید من نابینا باشم که شما باید قدرت دید به من عطا کنید وشاید من به تزکیه و تذکار شما نیازمند باشم.مرا از خود نرانید ومشمول عبس وتولی*ان جاءه الاعمی* وما یدریک لعله یزکی* او یذکر فتنفعه الذکری* نشوید. اما اگر من تزکیه و متذکر نشدم،آنگاه من مشمول اما من استغنی*فانت له تصدی* خواهم بود.


بااحترام
ماشاالله شمس الواعظین
دوم اسفند 92 

بازداشت و توقیف غیرقانونی اموال دراویش در اهواز

Posted: 20 Feb 2014 10:27 PM PST

جرس: نیروهای امنیتی روز گذشته با ورود به چاپخانه ی فردوسی واقع در شهر اهواز، به بازداشت دو تن از کارکنان آنجا و توقیف ۵۰۰ جلد از تقویم ها و پوسترهایی که در آن تصاویر بزرگان دراویش به کار رفته بود، اقدام کردند.  

 

به گزارش مجذوبان نور، پس از آن که ۳۰ تن از دراویش در مقابل پاسگاه این شهر جمع شدند و آزادی فوری آنها را طلب کردند، دو نفر آزاد شدند، اما همچنان در ارتباط با عودت اموال ضبط شده اقدامی صورت نگرفته است.

 

این دراویش هشدار دادند که باید مدرکی مبنی بر قانونی بودن توقیف این اموال ارائه شود، در غیر این صورت پیگیری خود را مبنی بر استرداد این اموال مصرانه ادامه خواهند داد.

 

با نزدیک شدن به سوم اسفند، سالروز همبستگی درویش، فشار بر دراویش در نقاط مختلف کشور نیز شدت پیدا کرده است. احضار مکرر دراویش در بابک شهر و پخش اعلامیه تجمع جعلی منسوب به دراویش در لرستان از جمله موارد آزار و اذیت دراویش در آستانه روز درویش است. 

گزارش تصویری- چند نمای زیبا از بیت الله الحرام

Posted: 20 Feb 2014 09:01 PM PST

 

 

 

 

 

 

تبعید ناگهانی روزنامه نگار زندانی عدنان حسن پور

Posted: 20 Feb 2014 01:54 PM PST

جرس: عدنان حسن پور، قدیمی ترین روزنامه نگار زندانی در ایران، از غربی ترین زندان ایران به شرقی ترین منطقه تبعید شد.

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، سه روز پیش ماموران دولتی، بدون مقدمه عدنان حسن‌پور، روزنامه نگار محبوس در زندانی در کردستان را به افسرنگهبانی زندان احضار و بدون مقدمه او را از زندان مریوان به زندان زابل در سیستان و بلوچستان تبعید می‌کنند.

 

بر اساس گزارش ها، مقامات زندان حتی به این روزنامه نگار زندانی اجازه نمی‌دهند لباس‌هایش را با خود بردارد.

 

حکم حبس عدنان حسن پور ۱۵ سال است، که هفت سال است بدون یک ساعت مرخصی در حبس به سر می برد.

 

این روزنامه‌نگار کُرد، تابستان امسال نامه ای به رئیس جمهور جدید، حسن روحانی نوشته و به بیان مطالبات مردم کردستان پرداخته بود.