جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


برداشتن تحریمها برای ثبات ایران کافی نیست

Posted: 22 Feb 2014 08:29 AM PST

 حتی سرما و بارش برف این ماه پایتخت هم فضای تهران را سرد نکرده است

امید به رشد اقتصادی که مدت‌ها بخاطر تحریم‌های بینج المللی از کار افتاده بود از انتخاب ماه ژوئن رئیس جمهور روحانی همواره بیشتر شده است. از زمان امضای توافق موقت درباره برنامه جنجالی هسته‌ای تهران بین ایران و شش قدرت جهان به رهبری امریکا در نوامبر گذشته این امید‌ها دو چندان شد. مذاکرات بعدی، که دور اول آن ۱۸ فوریه در وین آغاز شد، با هدف انجام توافقی جامع برای پایان دادن به یک دهه بحران اتمی براگزار می‌شود.


یک ساکن تهران درحالی که خنده بر لب داشت گفت «حداقل دلیلی داریم که خوشحال باشیم.» کمتر کسی است که تغییر آن جو غالب بدخویانه دوران محمود احمدی‌نژاد، سلف روحانی، را انکار کند. رئیس جمهور جدید از قدرت بالای همکاری برخوردار است، نمونه آن همکاری با مجلس که باعث شد اولین بودجه پیشنهادی او در زمانی بی‌سابقه تصویب شود. در مقابل انتقادات تند ضد اسرائیلی آقای احمدی‌نژاد، آقای روحانی از اشاره به دولت یهودی اجتناب می‌کند و با جامعه کوچک یهودیان ایران برخورد خوبی دارد. کمک مالی هنگفت اخیر او به یک بیمارستان یهودی در تهران نمونه‌ای از این برخورد مهربانانه است. پس از سال‌ها سقوط، ارزش پول ملی ایران تثبیت شد. تخمین صندوق بین المللی پول (۱) حاکی از افت تورم در ۶ ماه آخر سال ۲۰۱۳ از ۴۵ درصد به کمتر از ۳۰ درصد است.


این روحانی خوش برخورد و در عین حال پولادین، ماه ژانویه به داووس (۲)، آشیانه سرمایه داری جهان، سفر کرد تا اعلام کند که ایران برای یک «توافق سازنده» آماده است. وزیر نفت او، بیژن زنگنه، گفت که تحت هر شرایطی می‌خواهد میزان کنونی صادرات نفت ایران را چهار برابر کند. صادراتی که به دلیل تحریم‌ها به یک میلیون ۲۰۰ هزار بشکه در روز تقلیل یافته است.
در روز دوم فوریه ۱۰۰ شرکت برجسته و بزرگ فرانسوی برای رایزنی اقتصادی به تهران رفتند. طبق شایعه‌های محلی، در راهروهای وزارت نفت تنها مدیران اروپایی دیده نمی‌شوند؛ امریکایی‌ها هم هستند.


انبوه مخالفان


با این وجود موانع زیادی در برابر بهبود پایدار زندگی روزمره ایرانیان باقی مانده است. مخالفان رویکرد کنونی دیپلماسی کشور فراوانند؛ تهدید به تصویب کردن تحریم‌های جدید توسط قانون گذاران امریکایی، که البته تاکنون ناموفق بوده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، توافق موقت را یک «اشتباه تاریخی» خطاب کرد. در تهران هم افراد بدبین پیدا می‌شود. آقای روحانی به عنوان یک عامل توانمند و زیرک با پشتیبانی بالای مردمی شناخته می‌شود. اما او با مخالفان قدرتمندی در میان نظریه پردازان و نظامیان انقلابی روبروست که برایشان تنش زدایی هم معنی ارتداد است.
حسین شریعتمداری سردبیر با نفوذ روزنامه محافظه کار کیهان، بر خلاف دولت که تمایل دارد جزئیات مذاکرات اتمی با امریکا افشا نشود، درباره این موضوع پرحرفی می‌کند. شریعتمداری از این گله می‌کند که هیچ جا [در قرارداد موقت] قدرتهای خارجی حق مسلم غنی سازی ایران را به رسمیت نشناختند. حکومت می‌گوید که این [به رسمیت شناختن حق غنی سازی] دلیل تحمل تحریم‌ها و خرابکاری‌هایی از قبیل ترور چهار دانشمند هسته‌اش بوده است.


محافظه کاران در ایران به طعمه قرار دادن رئیس جمهور‌های میانه رو عادت دارند. آن‌ها همواره برای محمد خاتمی رئیس جمهور اصلاح طلب و نجیب قبل از احمدی‌نژاد مشکل ایجاد می‌کردند. به تازگی آن‌ها علیه یک دانشمند علوم سیاسی و متحد آقای روحانی، یعنی صادق زیباکلام جبهه گرفتند. او اخیرا جرات کرده بود که بپرسد فعالیتهای هسته‌ای برای ایران چه دستاوردی داشته در شرایطی که کشور از نظر شاخص‌های توسعه با کشور‌های آفریقایی رقابت می‌کند. آقای زیباکلام گفت که این کشور که با بحران جدی خشکسالی روبروست، بیش از ۵ میلیون ایرانی بیکارند. پس از آن او با اتهامات «تضعیف نظام» [و تبلیغ علیه نظام و...] اعلام جرم شد.


اما جنسی که روحانی از آن ساخته شده محکمتر از رهبران قبلی است. در چهارم فوریه او منتقدان توافق هسته‌ای را «کم سواد» خواند. فردای آن روز در برابر تصمیم ناگهانی محافظه کارانی که رادیو تلویزیون انحصاری و دولتی ایران را اداره می‌کنند مبنی بر عدم پخش مصاحبه مقرر او، با قاطعیت ایستادگی کرد و باعث عقب نشینی آن‌ها شد.
عدم اعتماد آیت الله خامنه‌ای بود که یک دهه پیش باعث شکست دولت اصلاحات خاتمی شد. موفقیت آقای روحانی هم در دستان آیت الله است، چرا که کنترل بسیاری از اهرام‌های حکومتی ایران در اختیار اوست. نگرش آقای خامنه‌ای به روند دیپلماتیک به شکل محاسبه شده و خود خواسته‌ای مبهم بوده است. در سخنرانی خود در ۱۷ فوریه یک روز قبل از مذاکرات وین، او گفت که ایران «نقض کننده کاری که شروع کرده است، نخواهد بود.» با این حال او تاکید کرد که [به روند فعلی] خوش بین نیست. او گفت که ایران نه به مذاکرات که باید به نیروی «تمام نشدنی» داخلی اعتماد کند.
ایرانیانی که به روحانی رای دادند بلکه او بتواند درد تحریم‌ها را تسکین بخشد، امیدوارند که سخنان رهبر صرفا بلوف دیپلماتیک باشد. اما آقای خامنه‌ای به حمایت اولیه و سپس فاصله گرفتن از رئیس جمهور‌هایی که برای کار زیر دست او انتخاب می‌شوند شهره است. اگر دولتی شکست بخورد، از نظر آیت اللهِ هوشمند روی کار آمدن یک دولت جدید و متفاوت اجتناب ناپذیر خواهد بود.
بی‌اعتمادی استادانه آیت الله خامنه‌ای به دیپلماسی فعال آقای روحانی می‌تواند برای او به منزله بیمه نامه شکست مذاکرات باشد. یک مقام رسمی سابق هشدار داد که این [بی‌اعتمادی] می‌تواند به دلیل ترس آیت الله از تاثیر بالای موفقیت احتمالی رئیس جمهور بر وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات ۱۸ ماه آینده باشد؛ انتخابات مجلس شورای اسلامی و همینطور مجلس خبرگان، نهاد متشکل از روحانیونی که بعضا توسط خود آیت الله انتخاب شده‌اند و از جمله وظایفش انتخاب رهبر است. این مقام سابق گفت که اگر محافظه کاران وفادار آیت الله کنترل این نهاد‌ها را از دست بدهند، ممکن است برای سال‌ها از قدرت بیرون باقی بمانند.
علیرغم پیروز‌های بلند مدت و تمام قدرت ظاهری، محافظه کاران ایران ضعف‌های خود را هم دارند. حمایت عمومی از برنامه هسته‌ای، که برخی تخمین‌ها هزینه آن بر اقتصاد ایران را با احتساب ضرر تحریم‌ها تا ۴۰۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند، احتمالا از آن چیزی که طرفداران حکومت فکر می‌کنند کمتر است. همینطور آن‌ها نمی‌توانند واقعیت‌های اقتصادی را نادیده بگیرند. با تمرکز بر همین ظرفیت‌های عظیم خیالی داخلی و تمسخر تحریم‌ها بود که دولت احمدی‌نژاد متحمل افت شدید درآمد‌ها شد، که این خود جانشین او را مجبور به مذاکره از موضع ضعف کرد. صندوق بین المللی پول می‌گوید که تولید ناخالص ملی (۳) ایران در سال گذشته یک و نیم درصد کاهش داشته و افزایش آن در سال ۲۰۱۴ بعید است.
قبل از سرازیر شدن مجدد درآمد‌های نفتی، دولت روحانی مانند نسخه عاقل شده و کمتر بی‌بند و بار دولت سابق خواهد بود. ممکن است بودجه‌اش تورم را مهار کند اما بعید است که برای مقابله با بیکاری، بالا بردن استانداردهای زندگی و تغییر در وضعیت سال‌ها کمبود سرمایه گذاری توانمند باشد.
حتی در صورت برداشته شدن تمام تحریم‌ها، باید با سوء مدیریت مبارزه شود. این تنها راه تحقق امیدهای ایران است.

International Monetary Fund
Davos
شهر کوچکی در سوئیس که میزبان نشست سالیانه مجمع جهانی اقتصاد است.
Gross Domestic Product
ارزش بازار تمام محصولات و خدماتی نهایی [با مجوز رسمی] که طی یک سال یا دیگر محدوده مشخص زمانی درون یک کشور تولید و انجام شده است. از تقسیم تولید ناخالص ملی بر جمعیت، درآمد سرانه حاصل می‌شود که اغلب به عنوان شاخص زندگی در کشور‌ها در نظر گرفته می‌شود.

منبع: اکونومیست
 

مادر سعید مدنی: مگر انتقاد از وضعیت اقتصادی جرم است؟

Posted: 22 Feb 2014 08:09 AM PST

مژگان مدرس علوم
جرس: دادگاه تجدید نظر حکم بدوی سعید مدنی عضو شورای فعالان ملی- مذهبی را مورد تایید قرار داد. وی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی پیرعباس به ۶ سال زندان در تبعید بندرعباس و ۱۰ سال زندگی در تبعید در شهر بندرعباس محکوم شده بود.

پس از اعتراض وکیل این فعال سیاسی به حکم صادره، پرونده برای تجدید نظر به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست قاضی موحد ارجاع شد و در ‌‌‌نهایت حکم صادره مورد تایید قرار گرفت. براساس این حکم سعید مدنی دو سال از دوران محکومیت خود را در زندان اوین گذرانده و چهار سال باقیمانده را در زندان بندعباس خواهد گذراند.


مطابق کیفر خواست صادره، سعید مدنی به اتهام همکاری با شورای هماهنگی راه سبز، کانون مدافعان حقوق بشر، کمیته دفاع از انتخابات آزاد، کمیته پیگیری بازداشتهای خودسرانه، شورای فعالان ملی- مذهبی و انتشار چندین مقاله و کتاب در زمینه مسایل اجتماعی با هدف سیاه نمایی وضعیت کشور مورد محاکمه قرار گرفته است.


رقیه برادران، مادر سعید مدنی با ابراز ناراحتی از تایید حکم دادگاه بدوی به "جرس" می گوید: "از زمانی که این خبر را شنیدم از شدت ناراحتی و نگرانی شب و روز ندارم. روزی که به ملاقات سعید رفته بودیم هنوز حکم را به او ابلاغ نکرده بودند. الان دو سال و یکماه پسرم در زندان است بدون اینکه مرتکب جرمی شده باشد مگر انتقاد از وضعیت اقتصادی و دلسوزی او جرم هست؟ من نمی دانم مسئولین با چه هدف و چرا این کارها را می کنند؟ ما کلا به تداوم نگهداشتن او در زندان اعتراض داریم؛ به چه گناهی؟ اصلا این تعداد زندانی سیاسی ما نباید داشته باشیم مگر جرم اینها چیست؟ خود پسرم که با این شرایط می سازد اما ما چکار کنیم؟ هر دوشنبه برای دیدنش از اصفهان به تهران می روم؛ مگر روزهایی که وضعیت جسمانی ام وخیم می شود و نمی توانم حرکت کنم. از زمانی که سعید را زندانی کرده اند دو بار سکته کرده ام اما چه کنم طاقت نمی آورم و با وجود تمام سختی ها این مسیر را طی می کنم تا او را ببینم."


او می افزاید: "این همه را به زندان انداخته اند، خانواده هایشان را بدبخت کرده اند برای چه؟ سعید سرپرست ماست، همسرم فوت کرده و سعید تنها پسر و سرپرست ماست. ما منتظر بودیم که در تجدیدنظر از اتهامات تبرئه شود و آزاد شود، اصلا انتظار نداشتیم به بندرعباس هم بخواهند تبعیدش کنند. آیا مسئولین فکر خانواده ها و فشارهایی که به آنها وارد می شود را کرده اند که چنین احکام سنگینی صادر می کنند؟ اگر جرم کرده بود می گفتیم مجازات جرمی که کرده است؛ اما وقتی کاری نکرده و فقط دلسوز کشور و مردم بوده است این احکام برای چیست؟ دو کلمه در مورد وضعیت اقتصادی و فقر در جامعه گفته است حرفهایی که الان برخی از مسئولین هم می زنند اما حرفهای بچه های ما فقط جرم است."
سعید مدنی در تاریخ ۱۷ دی ماه ۱۳۹۰ توسط ماموران امنیتی دستگیر شد. او دو ماه و نیم در سلول انفرادی بود و پس از آن به بند ۲۰۹ منتقل شد. سعید مدنی تقریبا پس از ۵ ماه بازجویی در اوایل تیرماه امسال به بند عمومی منتقل شد اما ۲۴ ساعت بعد دوباره به درخواست وزارت اطلاعات به بند ۲۰۹ منتقل شد. وی در طول دوران بازجویی بارها توسط بازجویان خود به صدور حکم سنگین زندان و تبعید به نقاط بد آب و هوا تهدید شده بود تا وادار به بیان اعترافات دروغ علیه خود و دوستانش، و نیز مجبور به انجام مصاحبه تلویزیونی گردد تلاشی که از سوی بازجویان با مقاومت مدنی به نتیجه نرسید.


گفتنی است، این فعال سیاسی پس از انتقال به بند عمومی به علت عارضه ی سنگ کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.
این عضو شورای سردبیری نشریه ایران فردا، به مدیرمسئولی مهندس عزت الله سحابی، در دیماه سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و نزدیک به یکسال در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی های مکرر قرار گرفت. وی در این مدت به اتهام عضویت در شورای فعالان ملی -مذهبی، عضویت و همکاری با کانون مدافعان حقوق بشر، عضویت در کمیته دفاع از انتخابات آزاد، عادلانه و منصفانه، تاسیس و همکاری با کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه، و نیز همکاری با شورای هماهنگی سبز امید، و انتشار مقالات تحلیلی درباره جنبش سبز و در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران در سایت ها و نشریات مختلف مکررا تحت بازجویی قرار گرفت.


خانم برادران در ادامه خاطرنشان می کند: "به تمام مراجع قضایی رفته ایم اما اصلا گوش شنوایی نیست و حرف ما را گوش نمی کنند؛ فقط وعده می دادند که مشکلی نیست و آزاد می شود، حالا این هم از آزادی! مگر من می توانم بروم بندرعباس؟ من الان هفتاد سال سن دارم و دوبار سکته کرده ام، عمری ندارم که ببینم سعید چهار سال دیگر در زندان بماند. با دختر و نوه ها و همسرش، پنج تا زن بی سرپرست هستیم، دو تا دخترش دانشجو هستند به پدرشان نیاز دارند. با این وضعیت اقتصادی این فشارهای اضافی اخلاقی و انسانی است؟ دو سال تحمل کردیم و منتظر آزادی اش بودیم اما به جای خبر آزادی حکمش را عینا تایید کردند. در این دو سال یکبار هم مرخصی ندادند و تنها به سختی توانستیم دو بار ملاقات حضوری بگیریم. حتی دوشنبه پیش اجازه نمی دادند خانمش به سالن ملاقات بیاید، دخترم اینقدر پیگیری کرد که دلیلی ندارد که خانمش به ملاقات نیاید تا اینکه رضایت دادند. مگر دو سال این فشارها را تحمل کردن، کم است؟ تنها ما نیستیم بقیه خانواده ها هم همین وضعیت را دارند. یکی از زندانیان همسرش باردار بود که زندان افتاد، الان بچه اشان چهار سال است... شب و روز به فکر خانواده ها هستم و تنها کاری که از دستم بر می آید سر نماز دعا کنم همه زندانیان سیاسی از زندان آزاد شوند و به آغوش خانواده هایشان بازگردند."


سعید مدنی جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی است که در گروه مسائل و آسیب های اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران مشغول به فعالیت علمی بوده است. او در زمینه مسایل اجتماعی پژوهش های متعددی انجام داده که حاصل آنها انتشار چندین جلد کتاب و مقاله های متعدد در زمینه ی فقر، اعتیاد، کودک آزاری، و ناهنجاریهای اجتماعی است.
وی همچنین سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی را برعهده داشته و از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایران بوده است که در سال ۱۳۸۹ پس از فشار نهادهای امنیتی این هر دو امکان از وی گرفته شده است.

درگذشت کارمند وزارت نفت که اقدام به خودسوزی کرده یود

Posted: 22 Feb 2014 05:10 AM PST

 جرس: یکی از کارکنان صنعت نفت که همزمان با بازدید رئیس جمهور از وزارت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرده بود بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت.  

 

 دوشنبه هفته گذشته و اندکی پس از بازدید رئیس جمهور از وزارت نفت، یکی از کارکنان صنعت نفت اقدام به خودسوزی در مقابل این وزارتخانه کرد که بلافاصله به بیمارستان نفت منتقل شد.

به گزارش فارس، گزارش‌های تایید شده حاکی از آن است که فرد یاد شده که یکی از کارمندان صنعت نفت در جنوب کشور بوده است بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان درگذشته است.

 

نویسنده مطلب روزنامه «آسمان» با قرار کفالت آزاد شد

Posted: 22 Feb 2014 04:51 AM PST

 جرس: یکی از نزدیکان عباس بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «آسمان» از آزادی نویسنده مطلب این روزنامه با صدور قرار کفالت خبر داد. 

 

نوشاد عبادی روز شنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: یکی از نویسندگان این روزنامه که مطلب وی با موضوع قصاص منجر به توقیف روزنامه آسمان و بازداشت مدیر مسئول آن شد، صبح امروز در شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه حضور یافت و مورد بازجویی قرار گرفت.

 

به گفته وی پس از پایان بازجویی، بازپرس پرونده برای نویسنده مطلب روزنامه توقیف شده آسمان قرار کفالت صادر کرد.

 

مدیر مسئول روزنامه آسمان اول اسفند ماه جاری با اعلام جرم دادستانی تهران به علت انتشار مطلبی با موضوع قصاص به شعبه ۱۲ دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد.

 

پس از ارایه پاره‌ای توضیحات از سوی وی بازپرس برای بزرگمهر قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر کرد که به علت پایان وقت اداری برای تودیع وثیقه، وی بازداشت شد.

 

گفته می‌شود هیات نظارت بر مطبوعات نیز روز دوشنبه هفته جاری مطلب روزنامه آسمان را بررسی خواهد کرد.

 

بنابر اعلام دادستانی تهران با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، روزنامه آسمان به دلیل انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات اسلامی توقیف شد.

 

به گزارش روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، روزنامه آسمان در شماره روز سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ مطلبی را در ارتباط با حکم قصاص منتشر کرد.

 

متعاقب انتشار این مطلب سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه اعلام جرم کرد و خواستار توقف انتشار آن شد.

 

در پی ارجاع پرونده به شعبه بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، بازپرس پرونده پس از رسیدگی، دستور توقیف این روزنامه را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر و ابلاغ کرد.

 

محمد قوچانی سردبیر روزنامه توقیف شده آسمان نیز یکم اسفند ماه ضمن عذرخواهی از مردم، اشتباه فنی در آخرین لحظات چاپ را علت چنین اتفاقی عنوان کرد و گفت: قرار بود این بخش از گزارش حذف شود.

 

برخی منابع نیز اعلام کردند که به دنبال این اقدامات به احتمالا زیاد مدیر مسوول آسمان امشب آزاد خواهد شد. یکی از نزدیکان عباس بزرگمهر مدیر مسئول روزنامه توقیف شده «آسمان» از آزادی نویسنده مطلب این روزنامه با صدور قرار کفالت خبر داد.

 

پافشاری آمریکا بر افزودن موشک‌های بالستیک به موضوعات مذاکرات اتمی

Posted: 22 Feb 2014 04:51 AM PST

 جرس: دولت آمریکا توضیح در مورد موشک‌های بالستیک را یکی از موضوعات مطرح در مذاکرات اتمی عنوان کرده است. اسرائیل خواستار محدود شدن فعالیت‌های موشکی ایران است. ایران گفتگو در مورد فعالیت‌های نظامی خود را رد می‌کند.



جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید ایران باید راضی شود تا درباره‌ی موشک‌های بالستیک خود در مذاکرات بر سر برنامه‌ی اتمی توضیح دهد. این خواست آمریکا به عقیده ناظران سیاسی‌دست‌یابی به توافق نهایی در مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی را پیچیده کرده است.


به گزارش دویچه وله، گرث پورتر، کارشناس مسائل امنیتی آمریکا در مقاله‌ای که شنبه (۲۲ فوریه/ ۳ اسفند) در سایت IPS منتشر شد، پافشاری آمریکا بر طرح برنامه موشک‌های بالستیک در مذاکرات اتمی را چالشی جدی در روند این مذاکرات ارزیابی کرده است.


پورتر در این مقاله با اشاره حساسیت جمهوری اسلامی در مورد این موضوع، خاطر نشان کرده که آمریکا با پافشاری بر طرح برنامه موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی تنها ریسک شکست مذاکرات را بالا می‌برد.
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید پیشتر در آستانه دور دوم مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران که هفته گذشته در وین برگزار شد، تأکید کرده بود که بر اساس توافق ژنو که آبان ماه گذشته به دست آمد موضوع برنامه موشک‌های بالستیک هم بخشی از دور دوم گفتگوها خواهد بود.

سخنگوی کاخ سفید در سخنان خود به قطعنامه ۱۹۲۹ سازمان ملل متحد استناده کرده بود که در سال ۲۰۱۰ میلادی به تصویب رسید.

بر اساس این قطعنامه ایران از توسعه برنامه موشک‌های بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارند، منع شده است.

با این حال گرث پورتر، کارشناس مسائل امنیتی آمریکا در مقاله روز شنبه خود ضمن اشاره به اطلاعاتی که از یک مقام ارشد آمریکایی دریافت کرده، تصریح می‌کند که در دور نخست مذاکرات تنها محدود به "فعالیت‌های نظامی احتمالی" برنامه اتمی ایران و "فعالیت‌های ایران در سایت پارچین" بوده و شامل برنامه موشک‌های بالستیک این کشور نمی‌شده است.

تلاش اسرائیل برای محدود کردن برنامه موشکی ایران

پافشاری آمریکا بر طرح این موضوع در دور دوم مذاکرات اتمی مورد حمایت مخالفان رئیس‌جمهور این کشور و لابی اسرائیل در ایالات متحده آمریکاست.


پس از موفقیت دور نخست مذاکرات گروه ۱+۵ در ماه نوامبر، لابی اسرائیل با افزایش تلاش‌های سیاسی خود خواستار تعهد رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر توقف آزمایش‌های موشک‌هایی با برد بیش ۵۰۰ کیلومتر توسط ایران شد.
روزنامه اسرائیلی "هاآرتص" در شماره روز پنج‌شنبه ( ۲۰ فوریه/ اول اسفند) به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت که یووال اشتاینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل پیش از دور دوم مذاکرات گروه ۱+۵ و ایران، در دیدار با وندی شرمن، یک مقام ارشد فرانسوی و وزیر خارجه بریتانیا خواستار آن شده است که این موضوع بخشی از توافق نهایی با جمهوری اسلامی ایران باشد.


این درحالی است که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در آستانه نشست وین اعلام کرده بود که مذاکرات اتمی تنها محدود به فعالیت‌های اتمی ایران خواهد بود و شامل برنامه ‌موشک‌های بالستیک نمی‌شود. محمد جواد ظریف در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا تأکید کرده بود که این موضوع "خط قرمز" ایران است.

با این حال احمد خاتمی‌، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به آخرین دور مذاکرات اتمی، اذعان کرد که موضوع موشک‌های بالستیک در این مذاکرات مطرح شده است.


احمد خاتمی در سخنان خود تصریح کرد: «بارها گفته‌ام مسائل هسته‌ای تنها یک بهانه است الان می بینیم که به صراحت به موشک‌های هسته‌ای اشاره می کنند و می‌خواهند جلوی پیشرفت‌های ایران در این زمینه را نیز بگیرند.»

احمد خاتمی در حالی بر "پیشرفت" ایران در زمینه ساخت موشک‌های هسته‌ای تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران هرگونه فعالیت نظامی برنامه هسته‌ای خود از جمله آزمایش‌موشک‌های قابل حمل کلاهک هسته‌ای را تکذیب و کشورهای غربی را به اعمال تحریم‌های بی‌دلیل متهم می‌کند. 

نامه کنشگران ملی ـ مذهبی خارج از کشور به احمد شهید: برای آزادی سعید مدنی تلاش کنید

Posted: 22 Feb 2014 04:51 AM PST

جرس: کنشگران ملی ـ مذهبی خارج از کشور در نامه‌ای به احمد شهید، با توضیح وضع بازداشت حکم حبس سعید مدنی از اعضای شورای فعالان ملی ـ مذهبی ایران، از گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا برای آزادی وی تلاش کند.  

 

به گزارش جرس در این نامه آمده است: متاسفانه، زندان و تبعید، پاسخ اقتدارگرایان حاکم در جمهوری اسلامی به تحلیل‌های جامعه‌شناختی و کنش قانونی و نقادانه‌ی آقای مدنی است. ایشان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و نیز تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به شش سال حبس تعزیری (اشد مجازات) محکوم شده، و افزون بر این، باید 10 سال تبعید را نیز تحمل کند.


متن کامل این نامه در ادامه آمده است:

 


جناب آقای احمد شهید
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در ایران

با درود و احترام
به اطلاع می‌رساند دادگاه انقلاب تهران، حکم بس سنگین و غیرعادلانه‌ای علیه یکی از همفکران ما صادر و آن را نهایی کرده است: شش سال زندان (شامل چهار سال تبعید) و نیز 10 سال تبعید به بندرعباس برای آقای دکتر سعید مدنی.
سعید مدنی، از اعضای شورای فعالان ملی ـ مذهبی ایران، عضو کمیته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه، عضو کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه است.
مستقل از شخصیت سیاسی ایشان، آقای مدنی ازجمله روزنامه‌نگاران پرسابقه ایران محسوب می‌شود. وی در کارنامه‌ی فعالیت مطبوعاتی خود، سابقه‌ی سردبیری نشریه "ایران فردا"، و نیز سردبیری فصلنامه علمی ـ پژوهشی "رفاه اجتماعی" را ثبت کرده است.
ایشان عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانش‌آموخته‌ی جامعه‌شناسی و از پژوهشگران ارشد مسائل اجتماعی ایران است که در حوزه‌های فقر، اعتیاد، تن‌فروشی، کودک‌آزاری و برخی آسیب‌های اجتماعی دیگر، مقالات تحقیقی مهم و پژوهش‌های علمی مفصلی منتشر کرده است.
«كودك‌آزاري در ايران»، «اعتياد در ايران»،«خشونت عليه كودكان در ايران»، و «جماعت‌گرایی و برنامه‌های جماعت‌محور»، ازجمله کتاب‌هایی هستند که دکتر مدنی در مقام پژوهشگر، آنها را تألیف کرده است.
این عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران، به‌خاطر همدلی‌اش با جنبش اعتراضی مردم ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری 1388، و به دلیل تحلیل جامعه‌شناختی جنبش سبز، مورد خشم و خشونت اقتدارگرایان حاکم قرار گرفت و از دی‌ماه 1390 بازداشت شد. وی یک‌سال را در سلول‌های انفرادی و گروهی بند امنیتی 209 گذراند، و از آن پس، در بند 350 اوین محبوس است.
متاسفانه، زندان و تبعید، پاسخ اقتدارگرایان حاکم در جمهوری اسلامی به تحلیل‌های جامعه‌شناختی و کنش قانونی و نقادانه‌ی آقای مدنی است. ایشان به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و نیز تبلیغ علیه جمهوری اسلامی به شش سال حبس تعزیری (اشد مجازات) محکوم شده، و افزون بر این، باید 10 سال تبعید را نیز تحمل کند.
آقای احمد شهید
درخواست ما از شما، تلاش برای آزادی نه فقط یه کنشگر سیاسی دموکراسی‌خواه و حقوق‌بشرطلب، که کوشش برای آزادی پژوهشگری ارشد در حوزه‌ی جامعه‌شناسی است.
با سپاس پیشاپیش از همراهی شما

کنشگران ملی ـ مذهبی خارج از کشور
اسفندماه 1392 

معترضان اوکراینی وارد کاخ ریاست جمهوری شدند

Posted: 22 Feb 2014 04:10 AM PST

فرار رییس جمهور
 جرس: بر اساس گزارش خبرگزاریهاُ ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین، پایتخت را ترک کرده است. گروه‌های حفاظتی مخالفان ادعا می‌کنند که کنترل مجلس، مقر دولت و بنای ریاست جمهوری  و ورودی های دفاتر دولتی در کیف، پایتخت را در دست گرفته اند. پارلمان هم به آزادی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر سابق و از مخالفان دولت رای داده است  

به گزارش خبرگزاری آلمان با وجود امضای توافقی میان دولت ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران مخالفان در روز جمعه ۲۱ فوریه، اوضاع در پایتخت این کشور هم‌چنان ناآرام است. گروهی از معترضان، روز شنبه (۲۲ فوریه) اعلام کرده‌اند که کنترل شهر کیف را دراختیار دارند. به گفته‌ی آندره‌یی پاروبی‌یی، فرمانده‌ی گروه‌های حفاظتی مخالفان در "میدان استقلال"، واحدهای دفاعی در حال حاضر، کنترل مجلس، مقر دولت و بنای ریاست جمهوری را در دست دارند.

دیدار با دوستان طرف‌دار مسکو

برخی از خبرگزاری‌ها هم‌چنین از "فرار ویکتور یانوکوویچ" به خارج خبر می‌دهند. بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، رئیس‌جمهور اوکراین، پایتخت را به مقصد خارکف که قرار است کنگره‌ی "جبهه‌ی اوکراین" در آن بر پا شود، ترک کرده است. بر مبنای این گزارش، یانوکوویچ قصد دارد در این نشست با نمایندگان جمهوری‌های شرق و جنوب اتحادیه‌ی جماهیر شوروی سابق که به دولت پوتین وفادارند، دیدار کند. پیش‌بینی می‌شود که این کنگره، بیانیه‌ای مبنی بر اعمال خشونت بیشتر علیه مخالفان دولت به تصویب برساند.

توافقنامه‌ی رئیس‌جمهور اوکراین و رهبران مخالفان دولت

خبرگزاری‌ها هم‌چنین از استعفای ولادیمیر ریباک، رییس مجلس این کشور و یکی از طرفداران ویکتور یانوکوویچ خبر می‌دهند. ریباک، دلیل استعفای خود را "ناتوانی جسمی" عنوان کرده است. برخی از نمایندگان حزب یانوکوویچ در مجلس اعلام کرده‌اند که در اعتراض به اعمال خشونت و حمله به تظاهرکنندگان از سوی نیروهای نظامی دولتی، از عضویت در حزب استعفا خواهند داد.
در اعتراضات سه روز گذشته، بیش از ۷۷ تن در شهرهای مختلف اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

تاخیر در اجرای توافق‌نامه

ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، روز جمعه (۲۱ فوریه) از ویکتور یانوکوویچ خواستند، هر چه زودتر مفاد قراردادی را که میان وی و رهبران مخالفان به امضا رسیده است، به مرحله‌ی اجرا در آورد. در شامگاه جمعه پس از امضای این قرارداد، ده‌ها تن از تظاهرکنندگان هم‌چنان در میدان استقلال در مرکز شهر ک‌یف، ماندند و شب را در این میدان به‌سر بردند.
 

بر اساس مفاد توافق‌نامه‌ی تصویب شده‌، یانوکوویچ موظف است قانون اساسی فعلی این کشور را اصلاح کند و مقدمات برگزاری انتخابات پیش‌رس ریاست‌جمهوری در ۲۵ ماه مه را تدارک ببیند. بنا به خواست مخالفان، قانون اساسی پیشین اوکراین که تا سال ۲۰۰۴ معتبر بود، باید مبنای این اصلاحات قرار گیرد. در این قانون که در رسانه‌های اوکراین به عنوان "سدی در برابر دیکتاتوری" مطرح می‌شود، حدود وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور، دولت و مجلس به "اعتدال" تعیین شده است.

در توافق‌نامه‌ی تصویبی میان یانوکوویچ و رهبران مخالفان، هم‌چنین آمده است که پرونده‌ی مسئولان اعمال خشونت‌های چند روز گذشته، باید در شورائی مرکب از نمایندگان دولت، مخالفان و شورای اروپا بررسی شود و "سرکوب‌کنندگان" محاکمه شوند.

 

باهنر: مجلس پیگیر احضار علی مطهری به دادگاه است

Posted: 22 Feb 2014 02:32 AM PST

جرس: نایب رئیس مجلس در مورد احضار علی مطهری به دادگاه گفت: هیأت رئیسه این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و هیأت نظارت با دادستانی مکاتبات لازم را انجام می‌دهد که اگر این اتهام در راستای وظایف نمایندگی ایشان بوده باشد، قطعا قوه قضائیه نباید پیگیری کند.  

 

محمدرضا باهنر در نشست خبری که به مناسبت بزرگذاشت روز مهندس برگزار شد، به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

 

خبرنگاری از باهنر پرسید که هفته گذشته مطهری نماینده تهران توسط دادستانی به دادگاه احضار شده است این در حالی است که هیات‌ نظارت نطق ایشان را در راستای ایفای وظایف نمایندگی دانسته است. هیأت رئیسه برای دفاع از جایگاه مجلس و نمایندگان چه کاری خواهد کرد؟

 

باهنر در پاسخ به این پرسش گفت: قرار ما در اینگونه موارد برخورد نیست قوای سه گانه باید هم‌افزا، همراه و مسلط بر انجام وظایف و مسئولیت‌ها باشند. البته باید پاسخگو نیز باشند.

 

نایب رئیس مجلس گفت: در این زمینه نظرمان را از طریق تریبون مجلس اعلام کردیم مبنی بر اینکه نمایندگان مجلس در انجام وظایف نمایندگی آزادند و طبق اصول قانون اساسی کسی حق تعقیب آنها را ندارد اما هماهنگی نیز انجام دادیم مبنی بر اینکه بررسی شود آیا اقدام نماینده مجلس در راستای وظایف نمایندگی بوده یا خیر. مثلا ممکن است صحبت‌ها به توهین کردن به اشخاص یا متهم کردن آنها ختم شود که این‌ها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

وی با اشاره به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این هیات وظیفه رسیدگی به رفتار نمایندگان را دارد براین اساس اگر اتهامی که به آقای مطهری وارد شده است، صرفا در راستای وظایف نمایندگی باشد قاعدتا طبق قانون اساسی ایشان قابل تعقیب نیست و حتما ما با قوه قضائیه مذاکره و تعامل می‌کنیم تا این موضوع را پیگیری نکنند.

 

نایب رئیس مجلس در عین حال گفت: از طرف دیگر طبق قانون اساسی همه آحاد کشور از مقام معظم رهبری تا بقیه در مقابل قانون یکسان هستند بنابراین اگر خدایی نکرده مسئولی جرم شخصی مرتکب شود قاعدتا باید پاسخگو در برابر محاکم قضایی باشد.

 

وی تاکید کرد: ما موضوع آقای مطهری را حتما تعقیب می‌کنیم. هیات نظارت با دادستانی هم مذاکره خواهد کرد تا اگر این اتهام وارده در راستای انجام وظایف نمایندگی بوده است قاعدتا قوه قضائیه نباید پیگیری کند. 

 

علی لاریجانی: راه حل حصر موسوی و کروبی به قوه قضائیه مربوط نیست

Posted: 22 Feb 2014 12:06 AM PST

جرس: رئیس مجلس شورای اسلامی مذاکره با 1+5 و ارتباط با آمریکا را دو موضوع متفاوت دانست و گفت: مجلس شورای اسلامی از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند.  


به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو به بررسی مسائل روز ایران پرداخت که اهم صحبت های وی را در ادامه می‌خوانید.

 

  • چون جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که از طریق مذاکرات سیاسی مسئله هسته ای قابل حل است نباید ما برای ادامه مذاکرات نگاه منفی داشته باشیم.
  • آقای ظریف موظف است از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، ما به دنبال اصطلاحات نیستیم آنچه که اهمیت دارد این است که ایشان باید از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کند، نرمش قهرمانانه به معنای عقب نشینی نیست به معنای این است که کار به صورت معقول پیش رود، مسئله ما و غرب در مورد موضوع هسته‌ای یک موضوع لاینحل نیست به شرط اینکه به دنبال بهانه جویی نباشند.
  • در واقع دو مسئله در این رابطه وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی مطرح می‌کنند و آن نگرانی آنها نسبت به وجود سلاح هسته‌ای در ایران است و مسئله دیگر نگرانی ما در داخل کشور است که معتقدیم کشورهای غربی به دنبال محروم‌سازی ایران از فن‌آوری هسته ای هستند، می‌توان معادله‌ای ایجاد کرد که این دو نگرانی رفع شود به شرط اینکه موارد دیگری به آن اضافه نشود پس اگر همین دو موضوع باشد قابل حل است.
  • رأکتور اتمی اراک مأموریتش تولید پلوتونیوم نیست، از رأکتور اتمی اراک استفاده دارویی می‌شود، مسئله پلوتونیوم مسئله پسماند این رأکتور است که می‌گویند می‌شود از پسماند این رأکتور پلوتونیوم تولید کرد بنابراین اگر مشکل پسماند حل شود دیگر نگرانی خاصی وجود نخواهد داشت پس نباید به خاطر مشکل پسماند یک ضربدر روی رأکتور اتمی اراک بکشیم یا مثلاً برای چه می گویند سایت فردو باید تعطیل شود، این موضوع چه ربطی به نگرانی کشورهای غربی و کشور ما دارد؟ در این راکتورها نظارت بین المللی وجود دارد حال چه فرقی می‌کند راکتور در فردو باشد یا در محل دیگری؟
  • درخواست ها باید یک منطق عقلایی داشته باشد، گاهی دلیل این تفاوت برخورد را چنین عنوان می‌کنند که ایمنی فردو بالاست، مگر این موضوع چه عیبی دارد آیا قرار است این سایت بمباران شود.
  • مذاکرات با گروه 1+5 چه تغییری در روابط ایران و آمریکا ایجاد می کند، آیا سفارت آمریکا در ایران بازگشایی می شود؟
  • چیزی که بیان کردید دو موضوع متفاوت است. یک مسئله موضوع هسته‌ای است و مسئله دیگر بحث روابط ایران و آمریکاست.
  • مسئله سفارت نیست، مشکل ما با آمریکا یک موضوع تفننی نبوده و ریشه‌های عمیقی دارد، باید دید آیا این ریشه‌ها حل می‌شود یا نه و برای حل این مسئله آمریکا باید اقدامات مختلفی انجام دهد چراکه روابط ایران و آمریکا به خاطر رفتارهای نادرستی که آمریکا علیه ایران روا داشت دچار خدشه شده است.
  • این توافقات تنها می تواند یک علامت مثبت باشد تا بقیه مسائل حل شود.
  • آمریکایی‌ها در منطقه ماجراجویانه برخورد کرده و هر روز مشکل جدیدی در منطقه ایجاد می‌کنند مشکل آمریکا این است که به صورت بررسی نشده وارد منطقه می‌شود، کار را خراب کرده و می‌رود، آثار این خرابکاری هم در منطقه بر جای می ماند، مانند مسئله افغانستان.
  • باید مشکل سوریه از طریق مذاکره سیاسی حل شود و بعد از آن رأی‌گیری شود البته برای اینکه این اتفاقات بیفتد باید فضای سوریه امن شده، نیروهای مسلح از آنجا خارج شوند، مرزهایی که ازآنجا به سوریه سلاح فرستاده می شود بسته شود و بر انتخابات آنجا نظارت بین المللی وجود داشته باشد، اگر آمریکایی‌ها خیلی نگران دموکراسی هستند انتخابات برگزار شود، ما نیز از دموکراسی در منطقه حمایت می کنیم چون می‌دانیم هر جا دموکراسی واقعی برگزار شد آنچه که آمریکا می خواهد حاصل نمی شود.
  • به هر حال بشار اسد برای خود آینده‌ای دارد. بستگی دارد که آینده را در چه چیزی ببینیم، زمانی که بحران در سوریه آغاز شد برخی از کشورها به ایران سفر کردند و می‌گفتند تا 2 هفته دیگر بشار اسد نیست آیا این طور شد؟ پس اینگونه نمی‌شود راجع به کشورها نظر داد، ما اصولا این رفتار را نادرست می‌دانیم که در کاخ‌های شیشه‌ای بنشینند و رئیس جمهور کشورها را عوض کنند.
  • اگر بشار اسد باعث این مشکلات در سوریه است وقتی انتخاباتی برگزار شود رأی نخواهد آورد، پس اگر رأی آورد مشخص می شود حرف هایی که به او می زنند چندان دقیق نیست. مشکل این است که فضایی ساخته می شود و از یک شخص شیطان ترسیم می‌کنند و می‌گویند باید این شیطان را از بین ببریم، اول باید دید آیا این شیطان را درست ترسیم کرده‌اند؟ اگر آمریکایی‌ها معتقدند بشار اسد این میزان ظلم روا داشته نباید در انتخابات رأی بیاورد پس چرا شرط می گذارند که بشاراسد در انتخابات شرکت نکند.
  • آیا موافقید که مجلس در مذاکرات شرکت کند؟
  • این امور مسائلی است که در جمهوری اسلامی جایگاه خاصی دارد یعنی مجلس نظارت خود را دارد ولی جایگاه اداره امور، جایگاه دیگری است.
  • هولوکاست یک واقعه تاریخی است، نه آقای ظریف مورخ است و نه دیگران، ولی حتماً ایشان مطالعاتی دارند و هر کدام نظر خود را ارائه می کنند، مسئله ما این موضوعات نیست و در مورد وقایع تاریخی نظرات متفاوتی وجود دارد.
  • من مطالعات ظریف را در تاریخ ندارم. من فقط می دانم در غرب هم نظرات متفاوت است و اکثرا هولوکاست را یک واقعیت می‌دانند. برخی از متفکران هم منکر آن هستند البته به خاطر انکارشان در غرب مورد محاکمه قرار گرفته اند، پس چرا افراد را به خاطر اظهار نظرشان محاکمه می کنند.
  • ما با فرانسه مشکل مهمی نداریم، مخصوصاً که فرانسه به انقلاب ایران کمک کرد و امام در نوفل‌لوشاتو ساکن بود بنابراین نگاه ایران به فرانسه منفی نبود اما بعد از انقلاب برخی اقدامات کمی نگاه‌ها را منفی کرد به خصوص موضع فرانسوی‌ها در جنگ 8 ساله.
  • عالم سیاست قابل پیش بینی نیست، باید فرانسوی‌ها بفهمند اگر موضع سرسختانه بگیرند نه به نفع آنهاست ونه به نفع شرکت هایشان. در این راستا شنیده‌ام آقای اوباما از حضور هیأت فرانسوی در ایران خیلی عصبانی شده‌ است، آنقدر که می‌خواست پاره آجر پرتاب کند.
  • در ایران اختلاف نظر وجود دارد و این اختلاف نظر در مسائل مختلف است ولی روی منافع ملی وحدت نظر وجود دارد کما اینکه این اختلاف نظرها را در مجلس شاهد هستیم. برخی به بعضی سیاست ها معترض اند و برخی موافق، اما در کل مجلس مذاکرات را حمایت می کند.
  • مذاکرات دلیل اعتماد نیست، می تواند منافعی وجود داشته‌باشد و آن هم به خاطر درخواست آمریکا برای مذاکره بوده است. ما هنوز تصویر روشنی از این مباحث نداریم و حرف‌هایی که اخیرا در آمریکا زده می‌شود باعث تعجب بوده و منجربه اعتماد سوزی می‌شود. در هر حال تصویری که در ایران ایجاد شده آن است که حرف‌های آشفته‌ای بیان می‌کند.
  • آیا در حال حاضر شما کمبودی در شهر ملاحظه می کنید؟ آیا چیزی وجود دارد شما در بازار تهران پیدا نکنید؟ از انواع میوه جات و تکنولوژی روز و ماشین‌های روز دنیا. پس تصوری که فکر می‌کنند ایران به خاطر تحریم‌ها مذاکره می‌کند اشتباه است، قسمت کمی از مشکلات اقتصادی ما مربوط به تحریم‌ها می‌شود و بیشتر مشکلات مدیریتی است.
  • به هر حال نمی‌گوییم دوستانی که اینگونه فکر می کنند نظرشان را تغییر دهند، چون خیلی خوشحال اند که به این طریق مشکلات را حل کرده‌اند، اما اشتباه می کنند و یکی از مشکلات ما همین تصورات اشتباه است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که ما تقاضای مذاکره نداشتیم، این تقاضای آمریکا بود برای مذاکره آن هم در زمان دولت قبلی، پس چرا می گویید ایران نیاز به مذاکره داشته است، باید پرسید که آمریکا چه نیازی به مذاکره داشته است.
  • اگر غرب احساس کند به خاطر تحریم این مشکل به وجود آمده اشتباه محاسباتی است، بخشی از مشکلات ما تحریم است ولی مشکل اصلی ما مشکل مدیریتی بوده و در همین دوره ای که روحانی آمد شتاب تورم کنترل شد، مگر تغییری در شرایط ما به وجود آمد، آیا پول های بلوکه شده ما آزاد شد؟
  • در حال حاضر مردم بسیار امیدواراند و نسبت به دولت جدید نگاه مثبت دارند. رسانه ها و روزنامه ها مواضع مختلفی دارند و نظراتشان را مطرح می کنند، در مجلس هم همینطور است آرا مخالف بیان می شود و ما مشکل امنیتی نداریم.
  • اگر شما تمام آراء کسانی که به سیستم وابسته هستند، مانند جلیلی، ولایتی و قالیباف را جمع آوری کنید، بیش از 25 درصد کل آرا نمی شود. آیا فکر می کنید جمهوری اسلامی در مقابل مردم مشکلی دارد؟
  • مگر آقای روحانی از اجزا سیستم نیست، روحانی از اجزای روحانیت مبارز و از افراد محافظه کار بوده است، تلقی‌ها اشتباه است. روحانی نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و سال‌ها دبیر این شورا بوده. آیا رأی روحانی و بقیه کمتر از 25 درصد است. در کدام کشور غربی 75 درصد مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؟ فکر می کنم در این موضوع که دموکراسی در ایران عمیق است تردیدی وجود ندارد. یعنی حضور مردم در انتخابات بسیار چشمگیر است.
  • چه برخوردی باید با آقای موسوی یا کروبی صورت بگیرد؟ باید آزاد شوند یا هنوز باید صبر کرد.
  • کسی به دنبال زندانی کردن کسی نیست، دلیلی ندارد که افراد را در زندان نگهداریم، یا در حصر باشند. باید اشکالات این افراد رفع شود چرا که آنها در مسیر خود درست عمل نکردند و اشتباهات بزرگی مرتکب شدند، می توانستند درست تر عمل کنند.
  • باید آزاد شوند یا دادگاهی؟
  • راه آنها به قوه قضائیه مربوط نیست و راه های دیگری دارد.
  • آیا این راه گفت وگو است؟
  • نه من این را نگفتم، گفتم همان طریقی که محصور شدند از همان طریق باید موضوع حل شود، باید فهم آنها نسبت به مسائل درست شود. 

جراحت شدید دو محیط بان گلستانی با ضربات تبر هشت شکارچی غیر مجاز

Posted: 22 Feb 2014 12:06 AM PST

جرس: مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران از جراحت شدید دو محیط بان گلستانی بر اثر ضربات تبر و چاقوی ۸ شکارچی غیرمجاز خبر داد.  

 

کیوان هوشمند در گفتگو با خبر نگار مهر، با بیان این مطلب افزود: این محیط بانان عصر دیروز مورد حمله 8 شکارچی غیر مجاز قرار گرفته و بر اثر برخورد ضربات چاقو و تبر به شدت مجروح شده اند.

 

به گفته وی شب گذشته محیط بانان به بیمارستان پنجم آذر گرگان منتقل شده و حال یکی از آنان وخیم گزارش شده است.

 

مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران اظهار داشت: عصر روز گذشته جمعه ساعت 17:30 دو نفر از محیط بانان استان گلستان به نام های مهدی مجنی پور و محمد تمسکنی هنگام گشت زنی در منطقه جنگلی نوهور حوالی روستای آهنگر محله متوجه صدای شلیک گلوله شده و به جستجوی منطقه پرداخته اند.

 

هوشمند تصریح کرد: محیط بانان پس از جستجو دو فرد مسلح را مشاهده و زمانی که برای برخورد قانونی با شکارچیان غیرمجاز وارد عمل شده اند با هجوم هشت نفر مواجه شدند.

 

 

محیط بان مهدی مجنی پور در بیمارستان پنجم آذر شهر گرگان

 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: هشت نفر شکارچی غیرمجاز با چاقو، تبر و چوب به محیط بانان حمله کرده و پس از زخمی کردن مامورین از محل متواری می شوند.

 

احمد دباغیان افزود: پس از این حادثه محیط بانان مجروح توسط عوامل اورژانس به بیمارستان پنجم آذر گرگان منتقل شده و هم اکنون تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.

 

محیط بان مهدی مجنی پور بر اثر برخورد تبر از ناحیه پیشانی و بر اثر برخورد چاقو از ناحیه بازوی راست به شدت آسیب دیده است.

 

 

احمد دباغیان گفت: مهدی مجنی پور پس از انجام عمل جراحی هم اکنون به بخش منتقل شده است.اما محیط بان محمد تمسکنی از ناحیه صورت، بازو، هر دو کتف و کمر مورد اصابت چاقو قرار گرفته است و چاقویی که از ناحیه پشت وارد بدن وی شده باعث پارگی در ناحیه ریه شده است.

 

وی افزود: به دلیل شرایط نامناسب و انتقال محمد تمسکنی به بخش مراقبت های ویژه اجازه حضور و تصویربرداری از وی صادر نشده است . شرایط محمد تمسکنی وخیم گزارش شده و وی پس از انجام عمل جراحی هم اکنون در بخش ICU بیمارستان پنجم آذر گرگان تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.

 

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: عاملین حمله به محیط بان شناسایی شده اند و تلاش برای دستگیری ضاربین از سوی پلیس اطلاعات و امنیت استان گلستان آغاز شده است.