جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مراسم شب های قدر با سخنرانی بازرگان، سروش و کدیور

Posted: 24 Aug 2011 06:28 AM PDT

در شرق آمریکا برگزار می شود

جــرس: به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر، مراسمی به همت جمعی از فعالان جنبش سبز، با حضور و سخنرانی مهندس عبدالعلی بازرگان، دکتر عبدالکریم سروش و دکتر محسن کدیور ، سه نواندیش دینی در ایالت مریلند واقع در شرق ایالات متحده برگزار خواهد شد.


منابع خبری جرس گزارش داده اند که ورود عموم برای این جلسه آزاد خواهد بود و ترتیب جلسات در سه شامگاه جمعه، شنبه و یکشنبه آینده به شرح زیر است:


اولین شب: جمعه۲۶ اوت – چهارم شهریور
سخنران: مهندس عبدالعلی بازرگان
زمان : ساعت ۱۹ و ۵۰ دقیقه

دومین شب: شنبه ۲۷ اوت- پنجم شهریور
سخنران: دکتر محسن کدیور
زمان : ساعت ۱۷ و ۵۰ دقیقه

سومین شب: ۲۸ اوت- ششم شهریور
سخنران: دکتر عبدالکریم سروش
زمان : ساعت ۱۹ و ۵۰ دقیقه


محل برگزاری این مراسم که همراه با نماز و نیایش و افطار خواهد بود، به ترتیب زیر است:

Rollins Congressional Club - 1621 Martha Terrace - Rockville, MD 20852

 


ارتش ترکیه از کشته شدن صد عضو پ ک ک در جریان حملات هوایی خبر داد

Posted: 24 Aug 2011 06:06 AM PDT

جــرس: در چهارمین روز از حملات هوایی جنگنده بمب افکن های نیروی هوایی ترکیه به کوههای شمال عراق و مورد هدف قرار دادن مواضع حزب کارگران کردستان (پ ک ک)، ارتش ترکیه اعلام کرد که در جريان این حملات بين ۹۰ تا يکصد از کردها کشته شده و حدود ۸۰ تن هم زخمی شده اند.


همزمان رهبران اقلیم کردستان عراق از ترکيه خواسته اند فوری به عمليات نظامی خود پايان دهد.


در واکنش به این حملات، کردها در چندین کشور جهان با تجمع در مقابل دفاتر نمایندگی ترکیه و سازمان ملل، خواستار توقف این حملات شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از «سی ان ان ترک»، ترکيه پس از يکسال توقف، از چند روز پيش مجددا به بمباران مواضع کردهای مخالفت حکومت ترکیه در شمال عراق پرداخته و مدعی شده است که این اقدامات در پاسخ به حمله شبه نظاميان کرد و کشته شدن ۹ مامور نظامی در جنوب شرقی ترکيه صورت می پذیرد.


بر اساس این گزارش، ارتش ترکيه در بيانيه ای که شامگاه سه شنبه، بیست و سوم ماه اوت منتشر کرده، اعلام کرده است که "آمار تلفات نيروهای شبه نظامی کرد به صورت تخمينی و بر اساس اهداف از پيش مشخص شده و نقاط بمباران شده به دست آمده است."


بر اساس آخرین گزارش ها، ارتش ترکيه در يک آمار دیگر گفته است در جريان حملات چند روز گذشته، ۱۴ تاسيسات پايگاهی، هشت انبار غذا، يک انبار مهمات، هشت قبضه سلاح ضد هوايی مورد حمله قرار گرفته و ۱۸ غار که محل اختفای شبه نظاميان کرد بوده، هدف حملات هوايی قرار گرفته است.


اما گروه پ ک ک می گويد در پی حملات هوايی نيروهای ترکيه، فقط سه تن از نيروهای پ کا کا در استان «دهوک» کشته شده اند.


احمد دنيز، سخنگوی این گروه شبه نظامی کرد در عراق، به خبرگزاری فرانسه گفته است: "فعلا که خبری از درگيری و حمله نيست و روز سه شنبه اوضاع ساکت است."


در واکنش نسبت به حملات ترکیه، مسعود بارزانی، رييس اقليم کردستان عراق از تلفات شهروندان غيرنظامی ابراز نگرانی کرده و از ترکيه خواسته حملات نظامی خود را متوقف کند و گفت: "از ترکيه می خواهيم اين گونه عمليات که باعث کشته و زخمی شدن شهروندان غيرنظامی می شود و آسيب غيرقابل توجيهی به املاک و مزارع آن ها وارد می کند را متوقف کند."


گفتنی است، ترکیه هفته پيش اعلام کرده بود که در واکنش به برخی حملات پ ک ک به مرزداران ترک، استراتژی جديد مقابله با شورشيان و شبه نظاميان با حضور نيروهای زبده امنيتی در خاک ترکيه و شمال عراق به اجرا گذاشته است.


گروه «پ ک ک»، که از سوی ترکيه، اتحاديه اروپا، آمريکا و ايران در فهرست گروه‌های تروريستی قرار گرفته، روز گذشته اعلام کرده است که در صورت تداوم حملات هوايی ترکيه، آنها وارد "جنگ تمام عيار" خواهند شد.


بر اساس آخرین گزارش ها، ترکیه طی روزهای اخیر اعلام کرده بود که هواپیماهای جنگی آن کشور طی روزهای اخیر بالغ بر ۸۵ هدف مرتبط با این گروه را در این منطقه بمباران کرده‌اند.


طی روزهای اخیر، در واکنش به عملیات نظامی ترکیه علیه کردستان عراق، گروهی از کردهای ترکیه و ایران  تجمع های مختلفی را در شهرهای مختلف جهان برگزار کرده و با دادن شعار و خواندن بیانیه ، این حملات نظامی را محکوم نموده و خواستار توقف آن شدند.

ديپلمات‌های ليبی در تهران به انقلابيون پيوستند

Posted: 24 Aug 2011 06:35 AM PDT

 جرس: ديپلمات‌های ليبی در تهران با صدور يک بيانيه مطبوعاتی اعلام كردند كه به انقلابيون كشورشان پيوسته‌اند. 

به گزارش ایرنا، در بيانيه مطبوعاتی سفارت ليبی در تهران آمده است: هيأت ديپلماتيک ليبی در تهران همبستگی كامل و مطلق خود را با انقلاب 17 فوريه اعلان كرده و پرچم استقلال را بر فراز سفارت به اهتزاز در می‌آوريم. "زنده باد ليبی و پاينده باد مردم ليبی" 

دقايقي پيش پرچم رژيم قذافی از فراز ساختمان سفارت آن در تهران پايين آورده شد و اعضای سفارت منتظر دريافت پرچم جديد ليبی هستند.

انقلابیون لیبی با عفو و گذشت به سوی جامعه ای دمکراتیک پیش روند

Posted: 24 Aug 2011 06:19 AM PDT

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران(شاخه خارج از کشور)
جرس: سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران سقوط قدرت فرعونی قذافی دیکتاتور را به ملت بزرگ و از بند رسته لیبی تبریک می‌گوید و امید وار است مردم مسلمان لیبی اکنون و در اوج پیروزی عفو و گذشت را شعار خویش سازند و قدرت انقلابی خویش را درجهت وحدت همه قبایل لیبی و تجمیع همه ظرفیت‌های ملی برای ساختن جامعه‌ای دموکراتیک و برخوردار از مناسبات انسانی به کار بندند.

 


به گزارش امروز، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بمناسبت پیروزی مردم لیبی بر رژیم دیکتاتوری قذافی بیانیه ای بشرح زیر صادر کرد :


بسم الله الرحمن الرحیم
سقوط قذافی دیکتاتور بر ملت پرافتخار لیبی مبارک باد


بهار عربی نسیم روحبخش دیگری را تجربه کرد و در ادامه سقوط دیکتاتوری‌های منطقه خاورمیانه عربی و شمال افریقا، قدرت خودکامه دیگری به زیر کشیده شد تا اذهان دیرباوروغافل نیز به پایان فصل سرد استبداد و خودکامگی ایمان بیاورند. با سقوط دیکتاتور لیبی ملت قهرمان این کشور اکنون برفراز یکی دیگر از قله‌های افتخارآفرین تاریخ خویش ایستاده است تا دورانی جدید عاری از ظلم و استبداد و تحقیر را تجربه کند. شاه ایران می‌گفت اگر من نباشم ایران به ایرانستان تبدیل می‌شود و قذافی دیکتاتور نیز درروزهای پایانی قدرت خویش تهدید می‌کرد که اگر او نباشد آتش نامنی و جنگ داخلی لیبی را در بر می‌گیرد. این توهم همه دیکتاتورهاست که ملت ها را صغیر و ناتوان از اداره امور خود و خویشتن را قیم و مرجع حیات و امنیت می‌دانند. اکنون ملت قهرمان لیبی به پاخاسته است تا برخلاف انذارها و هشدارهای کاذب خودکامگان، باردیگر رشد و شایستگی ملت ها را در ساختن جامعه‌ای مردمسالار برخوردار از امنیت و آزادی و برپایی نظامی مستقل و آزاد به نمایش بگذارد.

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران سقوط قدرت فرعونی قذافی دیکتاتور را به ملت بزرگ و از بند رسته لیبی تبریک می‌گوید و امید وار است مردم مسلمان لیبی اکنون و در اوج پیروزی با تأسی به پیامبر بزرگوار اسلام و توصیه آن حضرت به بخشش و رحمت و اجتناب از انتقام و خونریزی به هنگام فتح مکه، عفو و گذشت را شعار خویش سازند و به جای تخلیه بغض‌ها و کینه ها و انتقام از عوامل حقیر و قابل ترحم استبداد قذافی، قدرت انقلابی خویش را درجهت وحدت همه قبایل لیبی و تجمیع همه ظرفیت‌های ملی برای ساختن جامعه‌ای دموکراتیک و برخوردار از مناسبات انسانی به کار بندند.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران(شاخه خارج از کشور)
2/6/1390

وضعیت نامناسب رمضان سعیدی و هادی امینی، دو زندانی سیاسی کرد

Posted: 24 Aug 2011 06:16 AM PDT

 جرس: رمضان سعیدی و هادی امینی، دو زندانی سیاسی کرد، به همراه ۱۶ زندانی سیاسی دیگر در حسینیه اندرزگاه شش زندان رجایی شهر نگهداری می شوند. در این مکان حتی زندانیان جای کافی برای خواب ندارند و به صورت نوبتی می خوابند.


به گزارش کلمه، این زندانیان در این بند که بدترین و نامطلوب ترین بخش این زندان محسوب می شود، به همراه تعدادی دیگر از زندانیان عادی نگهداری می شوند و از نظر شرایط بهداشتی و رفاهی وضعیت بسیار نامناسبی دارند.

هادی امینی، زندانی سیاسی کرد، در این شرایط دشوار به نارسایی کلیوی مبتلا شده است و همبندان امینی به شدت نگران سلامت وی هستند.

با اینکه او بارها درخواست مراجعه به بیمارستان و حتی بهداری زندان را مطرح کرده است، اما هر بار مسوولان به این خواسته او بی توجهی نشان می دهند و او در شرایط جسمی بسیار نامناسبی در زندان به سر می برد.

هادی امینی و رمضان سعیدی به پنج سال زندان محکوم شده و در تمام سه سال گذشته از حق مرخصی محروم بوده اند. آنها چندی پیش از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شدند و در اعتراض به شرایط نامناسب نگهداری شان دست به اعتصاب غذا زدند، اما این اعتصاب غذا هم در بهبود وضعیت آنان تاثیری نداشت. این زندانیان خواستار انتقال به بند زندانیان سیاسی زندانیان رجایی شهر هستند.

 

درخواست چین و روسیه برای مذاکره بین انقلابیون و هواداران قذافی

Posted: 24 Aug 2011 05:29 AM PDT

مخالفان لیبی در پی تشکیل دولت موقت؛ قذافی مبارزه تا شهادت
جرس: همزمان با پیام قذافی برای ادامه مبارزه تا شهادت، اجلاس اقتصادی لیبی در قطر در برگزار شد و چین و روسیه بر راه حل مسالمت آمیز برای بحران سیاسی لیبی و خاتمه درگیری بین مخالفان و طرفداران معمر قذافی تاکید کردند. 


روز چهارشنبه، 
۲ شهریور (۲۴ اوت)، محمود جبریل، از اعضای ارشد شورای ملی انتقالی لیبی در یک اجلاس اقتصادی با حضور نمایندگان تعدادی از کشورهای غربی و عرب در قطر شرکت کرده است.


 شورای ملی انتقالی از کشورهای حامی خود خواسته است حدود سی میلیارد دلار از اموال مسدود شده حکومت معمر قذافی را برای تامین نیازهای مالی کشور از جمله پرداخت حقوق کارمندان و سایر هزینه های دولتی در اختیار شورا قرار دهد.
وی سپس برای مذاکره با رئیس جمهوری فرانسه در مورد جلب حمایت بین المللی از روند انتقال قدرت در لیبی به پاریس سفر خواهد کرد.


 در حالی که انقلابیون برای تشکیل دولت موقت هستند، معمر قذافی رهبر لیبی در پیامی گفت که خروجش از منطقه باب العزیزیه طرابلس اقدامی تاکتیکی بود و تاکید کرد که «تا شهادت» در مقابل «شورشیان و عوامل استعمار» مقاومت خواهد کرد.

در همین حال، نیروهای مخالف قذافی گفته اند می کوشند به راه حلی مسالمت آمیز با طرفداران قذافی در  شهر سرت و همچنین شهر سبها در جنوب که شاهد درگیری های سنگین بوده است دست یابند.
اعضای شورای ملی انتقالی لیبی که رهبری مخالفان سرهنگ قذافی را به عهده دارند، اعلام کرده‌اند که اعضای این شورا امیدوارند که بتوانند روز چهارشنبه، ۲۴ اوت، به طرابلس بروند و دولت جدیدی را تشکیل دهند.

پیام قذافی، در حالی منتشر می‌شود که محل حضور قذافی و فرزندانش پس از کنترل طرابلس پایتخت لیبی توسط مخالفان مسلح در این کشور، به معمایی پیچیده تبدیل شده است.

به گزارش رادیو فردا، پس از پیام صبح امروز معمر قذافی و سخنگوی او موسی ابراهیم از تلویزیون العروبه بود که نیروهای هوادار او حملات خود را به مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح آغاز کردند.

 


پس از گذشت شش ماه از آغاز شورش مسلحانه مخالفان قذافی، سرانجام این نیرو‌ها بامداد دوشنبه اول شهریور ماه وارد طرابلس پایتخت لیبی شدند.

ورود مخالفان به طرابلس با مقاومت قابل توجهی از سوی هواداران قذافی روبرو نشد. شامگاه سه شنبه مخالفان حمله خود را به منطقه باب العزیزیه، منطقه حفاظت شده‌ای که از سال ۱۹۹۶ پایگاه معمر قذافی بود آغاز کردند. بر خلاف انتظار‌ها مقاومت چندانی نیز در این منطقه از سوی نیروهای قذافی ثبت نشد و تمام منطقه به کنترل مخالفان در آمد.

معمر قذافی در پیام خود گفت که نیروهای ناتو پس از ۶۴ حمله هوایی به باب العزیزیه، این منطقه را به مخروبه تبدیل کرده بودند.

چندی پس از آغاز شورش مسلحانه مخالفان قذافی، حملات هوایی ناتو به پایگاه‌های رهبر لیبی آغاز شد. این حملات با تصویب شورای امنیت سازمان ملل و با بهانه حمایت از غیر نظامیان در مقابل حملات نیروهای قذافی صورت گرفت. حملات هوایی ناتو به دروازه‌های باب العزیزیه بود که حمله مخالفان به این منطقه را تسهیل کرد.

از سویی موسی ابراهیم سخنگوی قذافی در مصاحبه با دو شبکه «العروبه» و «الرأی»، گفت «لیبی به آتشفشانی خواهد شد که مخالفان را خواهد سوزاند. او ضمن تاکید بر بی‌اهمیت بودن باب العزیزیه اظهار داشت که این منطقه نه پایگاه نظامی است و نه منطقه استراتژیک، بلکه سنگ و چوب است که سمبل مقاومت باقی خواهد بود.

باب العزیزیه منطقه‌ای به وسعت ۶ کیلومتر مربع است که با دیوار سه لایه بتونی ضد خمپاره احاطه شده است. این منطقه ۸ دروازه خارجی و ۴ دروزاه داخلی دارد. پیش از این چهار پایگاه نظامی داشت که توسط پسران قذافی فرماندهی می‌شدند. تمام ارتباطات در طرابلس از تلفن گرفته تا اینترنت در این منطقه کنترل می‌شدند. گفته می‌شود این منطقه دارای خندق‌های زیر زمینی تو در تو است که مخازنی از اسلحه در آن پنهان شده است.

سخنگوی قذافی مخالفان را تهدید کرد روزی خوش در طرابلس نخواهند دید. او تاکید کرد که قذافی تا سال‌ها می‌تواند مقاومت کند و در لیبی حکومت کند. او گفت که نیروهای هودارا رهبر لیبی دو مقام قطری را دستگیر کرده‌اند اما نامی از آن‌ها نبرد.

آغاز حملات نیروهای قذافی

پس از این دو پیام، حملات هواداران قذافی به مخالفان در طرابلس و مناطق دیگر آغاز شد. اولین حمله با شلیک چندین فروند موشک اسکاد از شهر سرت واقع در ۵۰۰ کیلومتری طرابلس به سوی شهر مصراته صورت گرفت.

پس آن تلویزیون العربیه به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که محله الصور طرابلس مورد اصابت ده‌ها موشک گراد شلیک شده توسط هواداران قذافی قرار گرفت. محله الزواره نیز شاهد تحرکاتی از سوی نیروهای هوادار رهبر لیبی بود.

از سویی گزارش شد که گردانی از نیروهای وابسته به قذافی مجهز با تانک و خودروی زرهی از شهر بنی ولید حرکت خود را به سمت طرابلس آغاز کردند.

بخش‌هایی از شهر عجیبلات نیز بار دیگر به تصرف نیروهای هوادار قذافی در آمد. پیش از آن به سمت این شهر که در کنترل نیروهای مخالفان بود، ده‌ها موشک گراد شلیک شد.

منابع مخالفان شمار قربانیان در یورش به طرابلس را بیش از ۴۰۰ کشته و ۲۰۰۰ زخمی اعلام کردند.

تماس مقام روسی با قذافی

تحولات لیبی در حالی رخ می‌دهد که هنوز هیچ کس نمی‌داند معمر قذافی و پسرانش در کجا حضور دارند. مقام‌های ناتو و مسوئلان فرانسوی و آمریکایی تاکید کردند که هیچ خبری از محل اختفای قذافی ندارند.

محل حضور قذافی و پسرانش به معمایی پیچیده در لیبی تبدیل شده است. مخالفان انتظار داشتند که در باب العزیزیه حداقل شماری از نزدیکان قذافی را بیابند. اما به گفته منابع مخالفان تمام منطقه را بازرسی کردند اما نه اثری از قذافی، نه پسرانش و نه نزدیکان او یافتند.

این در حالی است که سیف الاسلام قذافی بامداد یه شنبه در باب العزیزیه دیده شد. پس از آنکه مخالفان از دستگیری سیف الاسلام خبر داده بودند او در این منطقه با خبرنگار‌ها دیدار کرد و تصاویر از او مخابره شد در حالی که در میان هوادارن قذافی حضور داشت.

درباره این حضور سیف الاسلام به گمانه زنی‌های زیادی مطرح شده است از جمله اینکه او پس از دستگیری از دست مخالفان فرار کرده است. محمد پسر بزرگ قذافی نیز که خود را تسلیم مخالفان کرده بود سه شنبه با حمله نیروهای هوادار پدرش فرار کرد و اکنون در محلی نا‌معلوم به سر می‌برد.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری روسیه از معمر قذافی خواسته است تا دست از جنگ بردارد و برای حل مشکلات موجود، با مخالفان مذاکره کند تا در مورد آینده لیبی به توافق برسند.
در همین حال،سایت اطلاع رسانی وزارت خارجه جمهوری خلق چین خبر داد که دولت این کشور در تماس با شورای ملی انتقالی لیبی، خواستار "انتقال مسالمت آ میز قدرت" در آن کشور شده است.

 

دبیر کمیسیون اصل نود مجلس: اتهام مشایی و بقایی اخلال در منافع ملی است

Posted: 24 Aug 2011 04:24 AM PDT

جـــرس: دبیر هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت شکایت نمایندگان از اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی، با بیان اینکه "اتهام آنها اخلال در منافع ملی و همچنین تیره و تار کردن فضای کشور است"، گفت "این پرونده به کمیته سیاسی و قضایی کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شده و ما منتظریم که شاکیان پرونده مابقی مدارک خود را به کمیسیون ارائه کنند."


به گزارش ایلنا غلامرضا اسداللهی تصریح کرد: اتهاماتی که شاکیان پرونده به مشایی و بقایی وارد کردند، در حدود اخلال در منافع ملی و همچنین تیره و تار کردن فضای کشور است، که گزارش نهایی این شکایت ظرف یکی دو هفته آینده برای صحن آماده می شود و اگر نتیجه نهایی این باشد که اقدامات مشایی و بقایی در حد جرم است،‏ این گزارش در اختیار قوه قضاییه قرار خواهد گرفت.


اسداللهی درباره حضور یا عدم حضور مشایی و بقایی برای ارائه توضیحات به کمیسیون اصل ۹۰ ،گفت: در صورتی که کمیسیون تشخیص دهد از مشایی و بقایی برای حضور در کمیسیون دعوت می کنیم و من بعید می دانم که این آقایان حضور پیدا نکنند، ولی درصورت عدم حضور این افراد در کمیسیون ما جمع بندی خود را به مجلس و قوه قضاییه اعلام خواهیم کرد.


طی چند هفته اخیر، کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، از طرح و تنظیم شکایت دهها صفحه ای آن کمیسیون از حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی، دو مدیر ارشد دولتی خبر داده و چند نماینده مجلس نیز با اعلام خبر شكایت مجدد خود از مشایی و بقایی گفته بودند: "از این دو نفر شكایت كرده ایم و در كمیسیون اصل نود درحال بررسی است و نتیجه آن اعلام خواهد شد."


بنا به گزارش ها، روز شنبه بیست و نهم امرداد ماه رسانه های خبری گزارش داده بودند که این دو مدیر ارشد دولت نه تنها حاضر نمی شوند به كمیسیون اصل نود رفته و درباره شكایات پاسخ دهند، بلکه در عوض از دو نماینده مجلس شکایت کرده اند.


روزنامه اعتماد نوشته بود "حسن نوروزی، عضو کمیسیون اصل نود و چند تن از همكارانش كه درباره پرونده‌های مالی مشایی و بقایی شكایت‌شان را تنظیم كرده‌اند، نمی‌خواهند كوتاه بیایند ."

سردار جزایری: حق مردم است نظامی را که نمی خواهند سرنگون کنند

Posted: 24 Aug 2011 05:24 AM PDT

 جرس: بدنبال موضع گیری مقامات جمهوری اسلامی در مورد آشوبهای انگلیس، سردار جزایری در تازه ترین اظهاراتش گفت: نظام كنوني انگليس، فرتوت و داراي پوسيدگي‌هاي زيادي است و مردم خواهان برانداختن آن و ايجاد تغييرات اساسي هستند، رژيم حاكم قادر نخواهد بود براي درازمدت در برابر خواست و اراده افكار عمومي مقاومت كند و اين حق مردم است كه نظامي را كه نمي خواهند براندازي كنند.


معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به حوادث و رخدادهاي اخير در جامعه انگليس و گسترش روند تحولات و انقلاب‌هاي مردمي منطقه خاورميانه در اروپا گفت: نگراني و واهمه كشورهاي اروپايي از سرايت آنچه در انگليس رخ داد، اينك احتمال تجربه پاييزي انفجارهاي اجتماعي را فراروي دولت‌هاي حاكم قرار داده است.

به گزارش ایسنا سردار جزایری افزود: ظلمي كه ديروز در تونس و مصر به سقوط بن علي و حسني مبارك منجر شد، مسلما فردا در اروپا و آمريكا هم تكرار خواهد شد و آنچه در روزهاي گذشته شهرهاي مهم انگليس را در برگرفت، با وجود سانسور شديد در برخي از ايالت‌هاي آمريكا نيز مشاهده مي شود و اين مسير برگشت‌پذير همچنان ادامه خواهد داشت.

جزايري با تاكيد بر اينكه افزايش دامنه اعتراضات و ناآرامي‌ها در جامعه اروپايي و آمريكايي- با وجود برخورد خشن غيرانساني و قهرآميز پليس و نيروهاي امنيتي- امري مهار نشدني است، اظهار داشت: بي‌عدالتي جهان عرب، رفتارهاي دوگانه و حمايت‌هاي آشكار آمريكا و هم پيمانان اروپايي از تروريسم جهاني، ايجاد سلطه و اختاپوس اقتصادي، و سياست‌هاي تنفرآميز، آستانه تحمل مردم را به پايان رسانده و‌آنها را به صحنه اعتراض كشانده است.

وي ادعا كرد: موج خشم‌ ملت‌هاي اروپايي عليه حاكمان خود جرقه‌هاي انفجار بزرگي كه ممكن است دودمان ليبرال دموكراسي آمريكايي را زودتر از موعد قابل انتظار به باد دهد را زده است.


جزايري با محكوم كردن برخورد خشن و وحشيانه پليس انگليس با معترضين و هماهنگي نگاه رسانه‌هاي اين كشور با نخست‌وزيري و مقامات دولتي گفت: كامرون دقيقا همان اظهاراتي را بيان مي‌كرد كه رسانه‌هاي اين كشور در برخورد با معترضين برگزيده بودند، اوباش، وطن‌فروش ، جنايتكار و بي‌فرهنگ خواندن از جمله القاب و صفت‌هايي بود كه نخست‌وزير انگليس چاشني خشم، نفرت، تهديد و ترس ، نثار معترضان مي كرد و همواره سعي داشت آنان را به برخورد با اشد مجازات هشدار دهد.


وي ادعا كرد: اين در حالي بود كه برخي اخبار، اطلاعات و قرائن تاييد مي‌كند اقليت اوباش تحت سناريوي مشخص با سازماندهي دولت انگليس و هماهنگي رسانه‌هاي دولتي به منظور خدشه‌دار نمودن حركت مردمي به ميدان آمده بودند تا ماهي‌گيري همزمان كامرون و رسانه‌هاي وابسته را ميسر سازند.


معاون ستاد كل نيروهاي مسلح، سرخوردگي نسل جوان و افزايش شكاف بين فقير و غني در اروپا را زمينه‌اي براي بروز ناآرامي‌هاي اخير انگليس و ساير كشورهاي اروپايي دانست و افزود: بسياري از كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه قيام‌هاي مردمي ، ديگر كشورهاي قاره سبز را در بر خواهد گرفت و اين نگراني هم اكنون كابوس رهبران و دولت‌هاي اروپايي شده است و قرائن و شواهد نيز اروپا را آبستن حوادثي از جنس حوادث انگليس و پديد آمدن انفجارهاي احتمالي در پاييز آينده مي‌داند.

 

 

چپ گلخانه ای

Posted: 24 Aug 2011 03:48 AM PDT

سید مصطفی تاجزاده
گذشت زمان به سود اصلاحات است. بهار دموکراسی‌خواهی در همه جا، بهار ایران را هم به دنبال خواهد داشت.


 سرانجام سومین پروژه ایجاد “چپ گلخانه‌ای” یا همان “راست چپ‌نما” کلید خورد و “جبهه پایداری” رسماً اعلام موجودیت کرد. آقایان مصباح یزدی و حداد عادل که پیش از این در نفی نهاد حزب و فعالیت‌های حزبی از منظر اسلام فقاهتی سخن می‌‌راندند و به جای حزب، از مساجد و روحانیت به عنوان نهادهای اصیل اسلامی دفاع می کردند، در مراسم تأسیس یک جبهه و در واقع حزب سیاسی سخنرانی و آن را تأیید کردند. آن هم در حالی که هفته پیش از آن آقای مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری،‌ رسماً از برادران اصولگرای خود خواسته بود از ایجاد تشکل جدید پرهیز کنند. در هر حال دو سخنران فوق به این دلیل برگزیده شده بودند تا مانع هرگونه سوءتفاهمی مبنی بر این شوند که جبهه مذکور برخلاف میل رهبری نظام تشکیل شده است. بر عکس، حضور آن دو نفر نشان‌‌دهنده مورد تأیید بودن جبهه فوق است؛ تا حدودی شبیه به آنچه در جریان تشکیل مجمع روحانیون مبارز در جریان انتخابات مجلس سوم رخ داد. البته در آن زمان جریان چپ فاقد احزاب قدرتمند و سراسری بود و مجمع روحانیون توانست خلاء آن احزاب را پر کند و اکثر نامزدهای انتخاباتی‌اش در انتخاباتی آزاد به پیروزی نایل آمدند.


اما “جبهه پایداری” در شرایطی اعلام موجودیت کرد که هم احزاب سراسری اصولگرا و هم دو تشکل روحانی باسابقه جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین قم فعالانه در صحنه انتخابات حضور دارند. با وجود این جبهه فوق برای دستیابی به اکثریت کرسی‌های مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم پا به میدان گذاشته و چون از حمایت کانون قدرت برخوردار است، لازم است مواضع و دیدگاه‌های مؤسسان و نیز موقعیت اجتماعی آنان و تغییری که در آرایش نیروهای سیاسی می‌دهند، شناسایی شود. از نظر نگرش و مواضع، ایده‌آل حکومتی جبهه پایداری،‌ “حکومت اسلامی” یا “حکومت ولایی” و در واقع “جمهوری نظامی” یا به عبارت دقیق‌تر “جمهوری سپاهی” است. از نظر آنان نه فقط دولت باید توسط نظامیان فتح و اداره شود و نظامیان حرف آخر را در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی بین‌المللی بزنند، بلکه منظور از خصوصی‌سازی اصل ۴۴ قانون اساسی “نظامی‌سازی” یا همان “سپاهی‌سازی” اقتصاد کشور است تا چنانچه زمانی جناح حاکم مجبور به برپایی انتخابات آزاد با همه لوازم و سازوکارهای آن (مانند آزادی مطبوعات، احزاب، تجمعات، اتحادیه‌ها و…) شد و دولت در اختیار منتقدان جناح حاکم قرار گرفت، بسیاری از بخش‌های کلیدی اقتصادی کشور پیشاپیش از دولت و بخش انتخابی حکومت به بخش‌های ولایی و انتصابی منتقل شده و دست دولت منتخب بسته‌تر از همیشه باشد. الگوی این جبهه “آتاتورکیسم اسلامی” است؛ به همین دلیل می گویند سپاه باید بر تمام امور کشور نظارت و عنداللزوم دخالت کند تا جمهوری اسلامی ایران به انحراف نرود. دقیقاً همان نقشی که “مصطفی کمال پاشا” برای ارتش ترکیه قائل بود و در نقطه مقابل اندیشه و راهبرد رهبر فقید انقلاب قرار داشت که همواره مردم را مخاطب قرار می‌داد و آنان را مسئول جلوگیری از هر گونه انحراف، حتی انحراف رهبری می‌خواند. نزد امام سپاه نقشی همچون ارتش داشت، در حالی که امروز “سپاه” جای ملت را گرفته است. تفاوت بنیادین فوق نشان می‌دهد که چرا نظارت ملت بر انتخابات در زمان امام به نظارت مقامات بر ملت (نظارت استصوابی) در شرایط کنونی استحاله و بالأخره به نظارت استصوابی- نظامی بر همه ارکان حکومت تغییر یافته است.


بر اساس دیدگاه فوق نمی‌توان “دولت- ملت”‌(Nation State) تشکیل داد، بلکه باید گفت ایجاد “دولت- سپاه” (Army State) حق مطلب را بهتر ادا می‌کند.


با اعلام موجودیت جبهه پایداری، اصولگراها سه دسته شده و با هم به رقابت پرداخته‌اند: اول؛ اصولگراهای سنتی (راست سنتی شامل جامعه روحانیت مبارز تهران، جامعه مدرسین قم و حزب مؤتلفه و گروه‌های همسو و همسود با آنان). این گروه می‌‌کوشند موافقت آقایان رضایی و قالیباف را نیز جلب کنند تا در نهایت به فهرست مشترکی برسند. دوم؛ آقای احمدی‌نژاد و همکارانش که خود دومین پروژه “چپ مصنوعی” به شمار می‌روند و اکنون با چراغ خاموش برای انتخابات اسفند ماه در تلاشند. البته دو طیف دیگر اصولگرا آنان را “جریان انحرافی” می‌خوانند تا نقض حقوق و آزادی‌های قانونی‌شان اعتراضی برنینگیزد. یعنی از همان روش برخورد با اصلاح‌طلبان استفاده‌ می‌کنند که آنان را “فتنه‌گر” خواندند تا کسی جرأت نکند به انواع تضییقات غیر قانونی جناح حاکم علیه آنان انتقاد کند. البته سکوت تأییدآمیز آقای احمدی‌نژاد و همکارانش در دو سال گذشته دست آنان را در اعتراض به بازداشت یارانشان بسته است. گروه سوم؛ جبهه پایداری است که در صدد کسب اکثریت کرسی‌های مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم است. به این ترتیب هر یک از اضلاع سه‌‌گانه اصولگرا در حال حاضر با سه گروه در نبرد هستند: دو طیف داخلی به علاوه اصلاح‌طلبان. اصولگراهای سنتی (راست سنتی) مایل به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هستند (البته بدون حضور نامزدهای اصلی و احزاب تأثیرگذارشان) تا به این دلیل یا بهانه بتوانند اصولگراها را برای رقابت با اصلاح‌طلبان به وحدت برسانند و دست بالا را در مجلس نهم (مانند مجلس کنونی) داشته باشند.


آنان آقایان هاشمی و احمدی‌نژاد را تأیید و زیرمجموعه‌شان (کارگزاران و تیم مشایی) را نفی می‌کنند تا اعتبار اجتماعی آن دو خرج رقبای خودشان نشود. راست سنتی خود را ستون خیمه اصولگرایی می‌داند. جبهه پایداری یا بخش علنی حزب پادگانی در پی حذف کامل اصلاح‌طلبان، هاشمی و کارگزاران و احمدی‌نژاد و همکارانش است. برای اصولگراهای سنتی نیز در حد اداره کمیته امداد و اقلیتی در مجلس نهم جایگاه قائل است. گروه سوم یعنی آقای احمدی‌‌نژاد و همکارانش نیز درصدد کسب تعداد هر چه بیشتری از کرسی‌های مجلس هستند- با این‌که اکنون خیلی ضعیف شده اند- تا هم شانس حضور در انتخابات ریاست جمهوری را از دست ندهند و هم مانع برخوردهای امنیتی و قضایی پس از پایان دولت دهم شوند؛ چون روزهای سختی را برای خود پیش‌بینی می‌کنند. وقتی مجازات نامه سرگشاده و اعتراض به کودتای انتخاباتی شش سال زندانی باشد، می‌توان تا حدودی اوضاع این گروه را در آینده حدس زد.


در هر حال اختلافات بین اصولگراها پیش‌بینی اصلاح‌طلبان را ثابت کرد و نشان داد ادعاهایی از قبیل این‌که چون اصولگراها برای خدا کار می‌کنند، هیچ‌گاه دچار اختلاف نمی‌شوند یا اصولگراها آن قدر پخته هستند و از سرنوشت رقیب خود پند گرفته‌اند که نگذارند اختلافاتشان علنی شود، چقدر سست و بی‌پایه بوده است. اختلافات مزبور که به نظر من روز به روز بیشتر و علنی‌تر خواهد شد (چون رقابت بر سر منبع کم‌یاب قدرت و در این‌جا دستیابی به اکثریت مجلس و رییس‌جمهوری بعدی است) فرصت مناسبی برای اصلاح‌طلبان فراهم کرده است تا به تبیین دیدگاه‌ها‌ی خود و نیز نقد عملکرد رقیب بپردازند و نشان دهند که مدیریت یکدست ذوب‌ شدگان در ولایت چه به روز مردم، آیین و میهن آورده است؛ از مشکلات حاد معیشتی و تورم و گرانی و بیکاری و عقب‌ماندگی علمی و فنی و اقتصادی کشور و فرصت‌سوزی‌های بزرگ ملی و بین‌المللی تا رواج خرافه و ریا و دروغ و دین‌گریزی در عصر حکومت یکدست اصولگراها. در حال حاضر حتی بدنه اصولگراها نیز درباره تداوم مدیریت آنان به تردید افتاده‌اند و در پی راه نجات هستند. به باور من اجماعی در حال شکل‌گیری است که اداره کشور در سطح کلان با بن‌بست یا بحران‌های جدی و گسترده مواجه شده است و راه جدید می‌طلبد و این فرصت بزرگی برای اصلاح‌طلبان است. جالب آن‌که طیف‌های سه‌گانه اصولگراها در نقد رقبای درونی خود از تحلیل‌ها، مفاهیم و حتی ادبیات اصلاح‌طلبان استفاده می‌کنند. مثلاً تیم رسانه‌ای آقای احمدی‌نژاد رقبای خود را “اقتدارگرا” می‌خواند و اصولگراهای سنتی و نیز جبهه پایداری که اقتدارگراترین بخش آن جناح به شمار می‌روند، همان حرف‌هایی را درباره رییس دولت نهم و دهم می‌زنند که اصلاح‌طلبان از شش سال پیش تا امروز مطرح کرده‌اند. افزون بر آن اختلافات اصولگراها مظلومیت اصلاح‌طلبان را نیز ثابت کرد. فراموش نکرده‌ایم که چه کسانی سخن از “دست‌های پاک” و “دستمال پاک” برای پاک کردن شیشه‌ها (مفاسد اقتصادی) می‌کردند و به اصلاح‌طلبان طعنه می‌زدند. افشاگری اصولگراها علیه همدیگر آن دست‌های پاک را برای همیشه رسوا کرد.


این در حالی است که پاک‌ترین فرزندان انقلاب و امام در زندان‌ها به سر می‌برند. افشاگری طیف‌های اصولگرا علیه همدیگر نشان می‌دهد که جناح پیروز در مجلس هشتم و ریاست جمهوری دهم با چه پول‌هایی و کاربرد چه شیوه‌هایی به این مناصب دست یافته‌اند. حتی دغدغه‌های اصلاح‌طلبان درباره سلامت انتخابات و نیز سوء‌استفاده از اموال عمومی به سود فرد یا جناحی خاص اکنون لغلغه زبان اصولگراها شده است.

گذشته از موارد فوق، حال می‌توان ثابت کرد که ورود سپاه به صحنه انتخابات چه آثار مخربی برای کشور و حتی برای خود این نهاد انقلابی داشته است. سپاه و نیز بسیج در حال تکه‌تکه ‌شدن است. عده‌ای طرفدار آقای احمدی‌نژاد و گروهی مدافع جبهه پایداری شده‌اند. بخشی از آقایان مهدوی‌کنی و جامعتین و آقایان رضایی و قالیباف دفاع می‌کنند و جمع کثیری به همه این‌ها انتقاد و و از اصولگراها به طور کلی زده شده‌اند، بدون آن‌که لزوماً از افراد یا جناح دیگری حمایت کنند. نارضایتی عمومی هم در حد بسیار بالایی است.


به باور من سومین پروژه مصنوعی چپ جدید، مانند دو پروژه گذشته و حتی سریع‌تر از آن دو با بن‌بست و ناکامی مواجه خواهد شد؛ زیرا اساس کار غلط است. اگرچه ممکن است تشدید اختلافات کنونی اصولگراها موجب بسته‌تر شدن انتخابات شود، ولی خود فی نفسه مسأله بسیار مهمی است و “راست‌ آزمایی” اصولگراها را به چالش می‌کشد. زیرا علی‌القاعده هیچ جناح ۲۵ میلیونی در برابر ۱۴ میلیون از انتخابات آزاد نمی‌ترسد. ترس برای کسانی است که می‌دانند اقلیت هستند نه اکثریت. علاوه بر این غیر آزاد برگزار شدن انتخابات و حذف اصلاح‌طلبان از رقابت‌های انتخاباتی این ادعا را ثابت می‌کند که همه اقدام‌های جناح حاکم برای تک‌صدا کردن نظام صورت گرفته است. در هر حال صرف‌نظر از آنچه در اردوگاه اصولگراها می‌گذرد، به نظر من اصلاح‌طلبان و البته سبزها باید با شعار “انتخابات آزاد آری، انتخابات نمایشی هرگز” یا ” انتخابات آری، انتصابات هرگز” یا “مجلس آزاد آری، مجلس فرمایشی هرگز” به استقبال انتخابات اسفند ماه بروند. در این صورت اگر انتخابات آزاد بر جناح حاکم تحمیل شود، ‌با همه توان در آن شرکت خواهند کرد. در غیر این صورت،‌ آن را افشا می‌کنند. انتخابات اسفند ماه یا باید به طور آزاد برگزار گردد یا رسوا شود، راه‌های دیگر بسته شده است. انتخابات آزاد دیر یا زود تحقق خواهد یافت و برای آن باید آماده بود، چون گذشت زمان به سود اصلاحات است. بهار عربی و بهار دموکراسی‌خواهی در همه جا، بهار ایران را هم به دنبال خواهد داشت؛ به یاری خداوند و هوشیاری مردم.

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

منبع: کلمه

 

شیخ حسین انصاریان: مردم ما را ببخشید

Posted: 24 Aug 2011 03:47 AM PDT

 جرس:  شیخ حسین انصاریان، در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان با اشاره به برخی مشكلات و نابسامانی‌های موجود در كشور، از مردم عذرخواهی كرد.

به گزارش آینده نیوز، این واعظ  كه سالهاست مراسم احیای وی یكی از شلوغ‌ترین برنامه‌های تهران است،  در مراسم شب قدر پس از چند بار قسم خوردن گفت: مایی كه شعار دادیم، منبر رفتیم، بیانیه دادیم، شما رو فرستادیم جلو كه انقلاب كنید، دنبال میز و پست نبودیم و نیستیم‬، ‫اما این وضعی كه پیش اومده رو نمی‌خواستیم‬.

وی در میانه قرآن به سر گرفتن، خطاب به مردم اظهار كرد: ‫مردم! ما رو ببخشید‬؛ ‫ما به شما وعده‌هایی دادیم كه نشد. نمی‌خواستیم شما تو فشار باشید نمی‌خواستیم گرونی باشه و ...‬

وی ‫حدود دو سه دقیقه از برخی مشكلات تبری می‌جست و از مردم طلب بخشش می‌كرد‬.

انصاریان در خصوص برگزاری جشنهای نوروز در شیراز نیز نامه انتقاد آمیزی به احمدی نژاد نوشته بود.