جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تقدیر منصفانه ضیاء نبوی از وضع زندان کلینیک اهواز

Posted: 18 Aug 2011 09:55 AM PDT

جرس: سیدضیاء نبوی، دانشجوی زندانی که بیش از دو سال است در حبس بسر می‌برد، در مکتوبی منصفانه، از وضع مناسب بازداتشگاه کارون و مدیریت متفاوت آن سخن گفته است.

این دانشجوی تبعید شده که با حکم سنگین 10 سال حبس هم اینک در زندان بسر می برد با تاکید بر این نکته که «حتی یک روز حضور در زندان را نیز حق خویش نمی داند»  نوشته است: «زندان کلینیک اهواز سومین زندانی است که طی ۲۶ ماه گذشته آنرا تجربه کرده ام. پس از تحمل ۱۵ ماه حبس در زندان اوین و ۸ ماه حبس در زندان کارون، اکنون بیش از ۳ ماه است که در زندان کلینیک به سر می برم و در طی این مدت چنان تفاوت های مثبتی را در ویژگی های این زندان (بخصوص در کادر مدیریت آن) به چشم دیده ام که نادیده گرفتن و بیان نکردن آنرا جز بی انصافی، نامی دیگر نمی توانم بنهم.»

 

نبوی گفته است:«زندان کلینیک اهواز به لحاظ رعایت استانداردهای یک زندان مانند بهداشت، تراکم جمعیت، اصل تفکیک جرائم و رعایت حقوق اساسی زندانیان وضعیت مناسبی دارد. مسئولین زندان می کوشند که با زندانیان به مثابه ی یک انسان برخورد کنند و این نکته بسیار حائز اهمیت است.»

متن کامل مکتوب سیدضیاء نبوی، دانشجوی زندانی به نقل از کلمه، به شرح زیر است:

 

درباره زندان کلینیک اهواز

 

۱- زندان کلینیک اهواز سومین زندانی است که طی ۲۶ ماه گذشته آنرا تجربه کرده ام. پس از تحمل ۱۵ ماه حبس در زندان اوین و ۸ ماه حبس در زندان کارون، اکنون بیش از ۳ ماه است که در زندان کلینیک به سر می برم و در طی این مدت چنان تفاوت های مثبتی را در ویژگی های این زندان (بخصوص در کادر مدیریت آن) به چشم دیده ام که نادیده گرفتن و بیان نکردن آنرا جز بی انصافی، نامی دیگر نمی توانم بنهم.

 

۲- تجربه زندان هرگز تجربه ی خوبی نیست، مخصوصا برای نگارنده ی این متن که حتی یک روز حضور در زندان را نیز حق خویش نمی داند. اما خب فکر نمی کنم که این مساله ربطی به ضرورت وجود زندان و اهمیت رعایت استانداردهای این مکان و یا تلاش برای بهتر زیستن در آن داشته باشد.احتمالا این نکته به اندازه ی کافی روشن است که دفاع از شرایط یک زندان به معنای دفاع از حضور در زندان نیست!

 

۳- زندان کلینیک اهواز به لحاظ رعایت استانداردهای یک زندان مانند بهداشت، تراکم جمعیت، اصل تفکیک جرائم و رعایت حقوق اساسی زندانیان وضعیت مناسبی دارد. مسئولین زندان می کوشند که با زندانیان به مثابه ی یک انسان برخورد کنند و این نکته بسیار حائز اهمیت است.

 

۴- تجربه ی زندان در ذات خود، تجربه ای انقباضی است به این مفهوم که افکار، احساسات و تخیلات انسان را محدود می کند و این ویژگی انقباضی، درون تجربه ی تبعید (آن هم در یک فرهنگ متفاوت) به مراتب تشدید می گردد. حال اگر این تجربه ی تبعید در زندانی با کیفیت وحشتناکی مانند کارون باشد، قدرت تخریب ویرانگری نسبت به وجود انسانی می یابد که به راستی آستانه ی تحمل زندانی را نشانه می رود. به هر حال حضور در زندان کلینیک سبب شده که قسمت زیادی از حافظه، توانایی های ذهنی و حساسیت های وجودی ام را که در زندان کارون از دست داده بودم، دوباره بازیابی کنم و این نکته انصافا برایم خوشایند است.

 

۵- آیین نامه ی سازمان زندان ها در زندان کلینیک به گونه ای دقیق و سختگیرانه اجرا می شود و این نکته اگرچه در یک معنا می تواند به ضرر زندانیان تفسیر شود ولیکن سبب رعایت بسیاری از حقوق تصریح شده ی زندانیان نیز می گردد. قانون در این زندان خلاف رایج دیگر مجموعه ها به گونه ای ابزاری و به نفع مدیران به کار گرفته نمی شود، بلکه در رابطه با کارمندان و کادر مدیریت نیز به گونه ای مهارکننده و بازدارنده عمل می کند. فهم از قانون در این مجموعه تا حد زیادی مدرن و مبتنی بر آموزه ای دموکراتیک است.

 

۶- زندان کلینیک بدون شک صاحب نواقص و ایراداتی نیز هست که قسمت اعظم آن ناشی از دور بودنش از محیط شهری و کمبود امکانات می باشد، ولی آنچه کنار آمدن با این کمبودها را آسان می سازد، سطح تعامل بالای مدیریت با زندانیان و اراده ی کاملا مشهود آنان برای حل مسایل و مشکلات می باشد. ریاست زندان به صورت مرتب و حداقل هفته ای یکبار، از بندهای زندان بازدید می کند و مسایل زندانیان را می شنود و در صورت امکان به آنها ترتیب اثر می دهد. این اراده و آمادگی برای حل مسیل، به نظر من مهمترین فصل تمایز این مجموعه با دیگر مجموعه هاست …

 

۷- ریاست زندان، آقای “منشداوی” شخصیتی محترم، معقول، باهوش و با آستانه ی تحمل بالاست و انصافا در شیوه ی مدیریت خویش کلاسی بالاتر از یک مدیریت یک زندان را به نمایش می گذارد. تعامل مستمر ایشان با زندانیان و شنیدن انتقادات آنان، هربار مرا در این نتیجه گیری استوارتر می سازد که داشتن روحیه ی انتقادپذیری، قبل از هر چیز در گرو داشتن توانایی های بالا و قدرت انعطاف ناشی از آن است. جمله ی همیشگی ایشان مبنی بر اینکه “در میان ما و شما (زندانیان) می بایست عقل حاکم باشد” انصافا زیباترین جمله ای است که تاکنون از زبان یک مقام مسوول شنیده ام … !

 

۸- در طی این مدت بارها و بارها وضعیت مدیریت این زندان را با مدیریت دانشگاه خودمان مقایسه کردم و هربار از این قیاس تاسف خوردم. در حالیکه دانشگاهها به واسطه ی مدیریت سوء حاکم بر آن و همین طور سیاست های وزارت علوم، گام به گام به سوی امنیتی شدن قدم بر می دارند و بنیان علم و آکادمی روز به روز متزلزل تر می شود، دیدن مدیریتی مبتنی بر علم و عقل آن هم در زندان به جد مایه ی شگفتی است.

 

۹- شاید کسی انتقاد کند که این نوشتار صف بندی سیاسی حاکم بر جامعه را رعایت نکرده است، چرا که نویسنده به عنوان یک مدعی دفاع از دموکراسی، از یک رییس زندان آن هم در یک ساختار سیاسی غیر دموکراتیک دفاع نموده است، اما خب این انتقاد به نظر من وارد نیست. مدت هاست به این نتیجه رسیده ام که می بایست در ترسیم مرز میان مدافعان و مخالفان دموکراسی دقیق تر و ظریف تر از گذشته عمل کنم و اسیر پیشداوری ها و همین طور قطب بندی های سیاسی رایج نشوم. مدیریت زندان کلینیک (البته خلاف ساختار کلان سیاسی) شاخص های مناسبی از عقلانیت و مدارا را در شیوه ی مدیریت خویش به کار می گیرد و از همین رو بیرون از مختصات دموکراتیک قرار نمی گیرد. آنچه که احتمالا محل مناقشه است جایگاه نویسنده ی این متن است که هنوز هیچ امتحانی پس نداده است!

 

۱۰- اعتراف می کنم که در گذر زمان قضاوت های سختگیرانه و شاید هم غیر منصفانه ای نسبت به عموم انسان ها پیدا کرده ام که معمولا از آن چیزی نمی گویم و در مورد آن سکوت می کنم. سکوتی که گرچه ریشه های عافیت طلبانه و احتمالا مزورانه ای دارد ولیکن اشکالی در آن نمی بینم …

 

از طرفی به موازات این قضاوت سخت گیرانه نوعی تعلق خاطر متساهلانه و عیب پوشانه نیز نسبت به افراد خاصی در من شکل گرفته که می کوشند به گونه ای خود بنیاد، سنجیده، با ظرافت و روشن بینانه با امر زیستن مواجه شوند و یا حداقل این گونه زندگی شان در عرصه ی عمومی را با چنین خصوصیاتی سامان دهند. جالب اینجاست که در این موارد خاص نه تنها میل به سکوت کردن ندارم، بلکه نوعی احساس وظیفه و تکلیف هم به گفتن و نوشتن در خودم می یابم و این احتمالا ناشی از آن است که فکر می کنم کسب فضایل بالا نیاز به نوعی اندیشیدن و اراده ورزی دقیق، مستمر و کنش گرانه دارد که باید بدان احترام گذاشت. درک ضرورت این نوشتار احتمالا در چارچوب این منطق بهتر قابل درک است، یعنی آنجا که نویسنده می کوشد به اراده ی مدیریت زندان برای عقلانی نگریستن، دقیق فهمیدن و مسئولانه عمل کردن، احترام بگذارد.

 

سید ضیا نبوی؛ زندان کلینیک اهواز -مرداد ۱۳۹۰
 

آمریکا و اتحادیه اروپا: بشار اسد باید برود

Posted: 18 Aug 2011 09:41 AM PDT

جرس: باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده، رهبران فرانسه، انگلستان، آلمان و هلند، و نیز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌های جداگانه ای تاکید کردند که بشار اسد، رییس جمهور سوریه باید از راس هرم قدرت در این کشور کناره گیری کند.

جرس: باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز پنجشنبه در بيانيه ای گفت: «آينده سوريه به دست مردم اين کشور تعيين می شود ولی الان، اين بشار اسد است که مقابل اراده مردم قرار گرفته است. برای نجات مردم سوريه، زمان آن فرا رسيده که بشار اسد از قدرت کنار برود.»

 

 

به گزارش رادیو فردا، باراک اوباما در اين بيانيه گفت: «پيام گفت وگو و اصلاحات بشار اسد در مقابل اقداماتش از جمله دستگيری ها و به زندان انداختن ها، شکنجه و کشتار و قتل عام مردم سوريه تو خالی از آب درآمده است. ما همواره اين موضع را داشتيم که يا بشار اسد راه گذار به دموکراسی را در پيش بگيرد و يا از سر راه (دستيابی به آن) کنار برود. از آن جايی که بشار اسد چنين نقشی برعهده نگرفته، حالا زمان آن رسيده که از سر راه کنار برود.»

 

رييس جمهوری آمريکا گفته است: «من تمامی خشونت ها و سرکوب ها عليه معترضان و شهروندان سوريه در شهرهايی چون حماه و ديرالزور، دستگيری سران مخالفان که از هرگونه عدالت و انصاف محروم مانده و مورد شکنجه قرار گرفته اند محکوم می کنم. اين گونه نقض حقوق از جهانی شهروندان و مردم، به سوريه، به منطقه و به جهان نشان داده که چقدر دولت بشار اسد وقيحانه به شان و مرتبه مردم سوريه بی احترامی می کند.»

باراک اوباما افزود: «آمريکا و اتحاديه اروپا، سوريه را تحريم کرده و شورای امنيت سازمان ملل هم خشونت های سوريه را محکوم کرده است. ما با متحدان خود در جهان و در منطقه هماهنگ عمل کرده ايم. دولت بشار اسد از سوی کشورهايی از تمامی نقاط جهان محکوم شده و برای حمايت از سرکوب وحشيانه و غيرقابل توجيه فقط می تواند چشم اميدش به ايران باشد.»

رييس جمهوری آمريکا گفت:«ايالات متحده نه می تواند چنين گذاری (به دموکراسی) را بر سوريه تحميل کند و نه خواهان اين کار است. اين کار مردم سوريه است که رهبران خود را انتخاب کنند و ما صدای رسای مردم را شنيده ايم که گفته اند نمی خواهند هيچ عامل خارجی در جنبش آن ها دست داشته باشد.»

وی افزود: «ايالات متحده از تلاش مردم برای رسيدن به سوريه ای دموکراتيک و دربرگيرنده همه مردم اين کشور حمايت می کند. ما با فشار بر بشار اسد برای کنار رفتن از جلوی خواست مردم و پشتيبانی از حقوق جهانی مردم سوريه وديگر مردم کشورهای جهان، اين پشتيبانی و حمايت را دنبال می کنيم.»

 

باراک اوباما در بيانيه خود از تحريم های شديدتر آمريکا عليه دولت بشار اسد خبر داده و گفته است: «دستور توقيف تمامی اموال متعلق به دولت بشار اسد (درآمريکا) صادر شده و تمامی شهروندان آمريکايی از هرگونه تبادل مالی با دولت سوريه، منع شده اند. اين فرمان همچنين خريد نفت يا محصولات و فرآورده های نفتی از سوريه به آمريکا را قدغن کرده، تمامی شهروندان آمريکا از هرگونه سرمايه گذاری در سوريه منع شده اند. اميدواريم اين اقدام آمريکا، با حمايت ديگران (ديگر کشورها) تقويت شود.»

رييس جمهوری آمريکا گفت: «مشخص است که بشار اسد بر اين باور است که با به کارگيری تاکتيک ها و روش های گذشته، می تواند صدای مردم را ساکت کند. اما او اشتباه می کند. همان طور که همه ما در چند ماه گذشته اين را فراگرفتيم، مواقعی هست که اوضاع به دليل اين که پيشتر به آن شکل بوده، در آينده به همان شکل نخواهد بود. حالا زمانی است که مردم سوريه سرنوشت خود را انتخاب کنند و ما محکم در کنار آن ها خواهيم بود.»

 

اروپا: بشار اسد از قدرت کنار برود

اروپا هم روز پنجشنبه از بشار اسد خواست سرکوب خونين و کشتار مردم را متوقف کرده و از قدرت کناره گيری کند. رهبران فرانسه، بريتانيا و آلمان در يک بيانيه مشترک اعلام کردند که «بشار اسد بايد با اين واقعيت که تمامی مردم سوريه ديگر او و نظامش را نمی خواهند، روبرو شود و بايد برای حفظ منافع و اتحاد مردم از قدرت کنار برود.»

 

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم روز پنجشنبه گفت: «از ديد اتحاديه اروپا، بشار اسد مشروعيت خود را در ميان مردم سوريه از دست داده و ديگر کناره گيری او از قدرت، امری ضروری است.»

وزير خارجه هلند هم گفت:«ما همه تصاوير حمله کشتی ها و نيروهای نظامی به مردم کشورشان را ديده ايم. ديگر جای درنگ نيست و بشار اسد بايد از قدرت کنار برود.»

 

اوسکار فرناندز تارانکو، معاون سياسی دبيرکل سازمان ملل در نيويورک هفته پيش در گزارشی اعلام کرد طبق آمار مستند وثبت شده، در جريان درگيری ها در سوريه در ماه جولای ۱۸۸ تن و تا تاريخ هشتم اوت (ماه جاری ميلادی) ۸۷ تن کشته شده اند. وی گفته شمار کشته شدگان غيرنظامی و شهروندان سوريه در جريان درگيری ها از ماه مارس تاکنون، از دو هزار تن فراتر رفته است.

عضو کمیسیون ماده ده احزاب:جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی مجوز نمی خواهند

Posted: 18 Aug 2011 03:28 AM PDT

جـــرس: در حالی که در اثر محدودیتهای اعمال شده  احزاب و تشکلهای سیاسی نمی تواند فعالیت داشته باشند،  نماینده قوه مقننه در كمیسیون ماده ده احزاب می گوید "جبهه پایداری و جبهه متحد اصولگرایی در شرایط كنونی نیازی به مجوز قانونی برای فعالیت سیاسی ندارند."


به گزارش فارس، حمیدرضا فولادگر نماینده قوه مقننه در كمیسیون ماده ده احزاب، با بیان اینكه قانون فعلی احزاب، درباره تشكل‌هایی كه در آستانه انتخابات شكل می‌گیرد، سكوت كرده است افزود: "برداشت ما درباره فعالیت احزاب و تشكل‌‌هایی كه به طور مقطعی تشكل می‌شود، این است كه این تشكل‌ها نیاز به مجوز فعالیت از كمیسیون ندارند. "


وی مدعی شد: بنا براین، جبهه متحد اصولگرایان(٨+٧) برای فعالیت قانونی نیاز به دریافت مجوز از كمیسیون ماده ده احزاب ندارند اما اگر جبهه پایداری قصد فعالیت سیاسی بعد از انتخابات مجلس داشته باشند، لازم است كه از كمیسیون ماده ده احزاب درخواست مجوز كند.


نماینده قوه مقننه در كمیسیون ماده ده احزاب همچنین گفت: اینكه گفته شود فعالیت جبهه پایداری در شرایط كنونی غیرقانونی است، درست نیست مگر اینكه این جبهه بخواهد فعالیت طولانی مدت داشته باشد.


این فعال اصولگرا، چندی پیش پیرامون فعالیت برخی تشکل های امنیتی- سیاسی گفته بود "قرارگاه عمار قاعدتا نباید فعالیت سیاسی در قالب حزب داشته باشند، اما اگر این گروه بخواهد فعالیت‌های حزبی متداوم داشته باشد باید مجوز حزب بگیرد."

فولادگر در گفتگو با روزنامه اعتماد، با اشاره به قرارگاه عمار و فعالیت های آن گفته بود "البته عنوان قرارگاه ظاهرا یک عنوان نظامی است اما گاهی برای مسائل سیاسی هم به کار برده می‌شود. در کل اگر این گروه بخواهد فعالیت‌های حزبی متداوم داشته باشد باید مجوز حزب بگیرد. الان در کشور ما خیلی از اجتماعات و انجمن‌ها و جمعیت‌ها در مقاطع مختلف و در مناسبت‌ها یا راهپیمایی‌ها یا در جریان انتخابات بیانیه می‌دهند اما چون نمی‌خواهند در قالب حزبی کار کنند درخواست مجوز نمی‌کنند....این قرارگاه درخواستی برای تشکیل حزب از سوی این جبهه‌ها نداشته است."

 



برگزاری مراسم شبهای قدر در حسینیه ارشاد

Posted: 18 Aug 2011 02:55 AM PDT

جـــرس: در آستانه شبهای قدر و همانند سال های گذشته، جهت بزرگداشت معنوی این ایام، ویژه برنامه های سخنرانی و گرامیداشت لیالی نزول قرآن در حسینیه ارشاد تهران برگزار خواهد شد.


به گزارش آینده، این برنامه ها که طی شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم رمضان برگزار خواهد شد، با سخنرانی مصطفی ملكیان، ایازی، عبدالرحیم سلیمانی، محمد مجتهد شبستری، ناصر مهدوی و مسعود ادیب همراه است.


جزئیات و عناوین سخنرانی های شب های قدر در حسینیه ارشاد تهران به قرار زیر اعلام شده است:


شب نوزدهم
مصطفی ملكیان - اخلاق در نهج البلاغه
ایازی - قران و انسان معاصر


شب بیست و یكم
عبدالرحیم سلیمانی - روح و بدن دین
محمد مجتهد شبستری - دین سالم و دین فاسد


شب بیست و سوم
ناصر مهدوی - مثنوی و ارزش تربیت اخلاقی
مسعود ادیب - پیام دعوت و هدایت دینی

 شروع برنامه: ساعت نه و نیم شب

 

طی دو سال گذشته در برگزاری مراسم عبادی شبهای قدر محدودیتهایی از سوی حکومت اعمال شده است. 

فرمانده کل بسیج: یكی از مهمترین دلایل فروپاشی اقتصادی غرب انقلاب اسلامی ایران است

Posted: 18 Aug 2011 02:33 AM PDT

جــرس: فرمانده کل بسیج در توصیف وضعیت كنونی جهان، یكی از مهمترین دلایل فروپاشی اقتصادی غرب را انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار عقیده کرد: دنیای امروز گرفتار آشوب، جنگ و خون ریزی است و انگار كه عملا یك جنگ جهانی در جریان است. امروز قلدرترین كشورهای جهان، بیچاره‌ترین كشورها هستند و با یك اقتصاد فروپاشیده و اجتماعی از هم گسیخته مسیر نابودی را طی می‌كنند.


به گزارش فارس، پاسدار محمدرضا نقدی در جمع فرماندهان حوزه‌ها و پایگاه های ناحیه مالك اشتر تهران، از اوضاع اسف بار اجتماعی در آمریكا سخن گفته و اظهار عقیده کرد: جامعه آمریكا در اوج نا‌امنی و معضلات لاینحل اجتماعی گرفتار است. این كشور بیش از 3 میلیون زندانی دارد كه به اندازه جمعیت یك كشور است. مطابق آمار دادگستری آمریكا بیش از 35 درصد كودكان از طریق نامشروع متولد می شوند و بیش از 60 درصد ازدواج ها نیز به طلاق منجر می شود.


فرمانده کل بسیج با اشاره به اعتراف نخست وزیر انگلیس به "از هم گسیختگی اجتماعی" و تاكید وی بر "لزوم تحكیم بنیان خانواده‌ها"، اظهار داشت: هنگامی كه محرومین در انگلستان قیام كردند، كامرون بعد از چند روز فكر كردن، نطقش باز شد و فروپاشی خانواده و وجود خیل عظیم نوجوانان و جوانان بی پدر و مادر و نامشروع را عامل نابسامانی‌های این كشور دانسته و از لزوم تحكیم خانواده‌ها سخن گفت. بالاخره باید پاسخ بدهند كه آزادی همجنس‌گرایی برای جامعه مفید است یا حفظ كانون خانواده؟"


نقدی وضعیت كنونی مسئولین انگلیس را "ناقض گویی و سردرگمی" دانست و آشوب های انگلیس را مجددا قیام محرومین" خوانده و گفت "اكنون كه با قیام گسترده محرومین روبرو شده اند و كاری هم از دست شان بر نمی آید یاد خانواده افتاده اند. در حالی كه تا همین 2 ماه پیش از آزادی هم جنس گرایی قاطعانه دفاع می‌كردند. "


وی از "وضعیت بغرنج اقتصادی كشورهای استكباری" خبر داده و گفت: عده‌ای تصور می‌كردند غربی‌ها به خاطر علم و تئوری‌های اقتصادی‌شان است كه از اقتصادی قوی برخوردارند در حالی كه اقتصاد سابقا قدرتمند آن ها محصول غارت و دزدی و چپاول ملتها در آسیا، آفریقا و آمریكای لاتین است. به عبارت دیگر اقتصاد سابقا قدرتمند آنها محصول مهارت بالایشان در دزدی و چپاول ملت‌ها بود.


فرمانده کل بسیج، انقلاب اسلامی را یكی از مهمترین دلایل فروپاشی اقتصادی غرب عنوان كرد و افزود: انقلاب اسلامی, ملت های جهان را بیدار كرد و هنگامی كه ملت‌های بیدار شده، دیگر اجازه چپاول سرمایه‌هایشان را ندادند و از طرفی حكومت‌ها نیز برای جلوگیری از وقوع انقلاب، سرمایه‌های كشورهایشان را بیشتر از گذشته در جهت خدمت به مردم شان صرف كردند، مشكلات اقتصادی كشورهای استكباری آغاز شد و امروز باید گفت سال ها از فروپاشی اقتصاد غرب می گذرد.


وی هدف آمریكا از حمله به عراق و افغانستان را محاصره جمهوری اسلامی و به تسلیم در آوردن مردم عنوان كرد و گفت: آمریكایی ها دچار این توهم بودند كه با محاصره ایران، مردم و مسئولین دچار تزلزل می شوند اما این ملت بسیجی و رهبر نورانی‌اش از هیچ چیز به جز خدا نمی ترسند و به راه نورانی خود ادامه خواهند داد.

 


خاطرات هاشمی از حوادث و وقایع سال ١٣۶٨؛ عزل آیت الله منتظری

Posted: 18 Aug 2011 02:06 AM PDT

جـــرس:  كتاب كارنامه و خاطرات ١٣۶٨ ‌هاشمی‌رفسنجانی، در نیمه دوم امسال به بازار كتاب عرضه خواهد شد، که در ادامه سلسله خاطرات رونوشت هاشمی‌رفسنجانی و به اهتمام علی لاهوتی(فرزند فاطمه‌ هاشمی) ‌تدوین و آماده انتشارشده است.


به گزارش ایلنا، علی لاهوتی درباره این كتاب گفت: مهمترین فراز دست نوشته‌های سال ۶٨ ایشان مسایل مربوط به عزل مرحوم آیت‌اله منتظری از قائم مقام رهبری، ارتحال رهبر فقید جمهوری اسلامی ‌و همچنین جلسه تاریخ‌ساز نیمه خرداد و انتخاب آقای خامنه‌ای به رهبری است.


وی ادامه داد: تاكنون روایت‌های بسیاری از جلسه مهم و سرنوشت‌ساز ١۴ خرداد ۶٨ و انتخاب آقای خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی ‌انتشار یافته‌، اما روایت دست اول هاشمی‌رفسنجانی و دست نوشته‌های آن زمان مطلبی است كه محققین و مورخین درپی آن بوده‌اند.


وی افزود: در این كتاب سفر ایشان به مسكو و ملاقات با گورباچف(آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی) و بازتاب‌های بین‌المللی آن، انتخاب ریاست جمهوری، شورای بازنگری قانون اساسی و تمركز در قوای سه گانه و حذف پست نخست‌وزیری، انتخاب و معرفی كابینه سازندگی به مجلس و اخذ رای اعتماد، نحوه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های كلان كشوری بعداز رحلت امام، آرایش نیروهای سیاسی و نحوه تعامل آنان با دولت سازندگی و بسیاری مطالب مهم دیگر ذكرشده است.


لاهوتی ادامه داد: "همانطور كه می‌دانید ‌هاشمی‌رفسنجانی در سال ۶٨ جانشین فرمانده كل قوا باحكم امام نایب رییس مجلس خبرگان رهبری، رییس قدرتمند مجلس شورای اسلامی ‌و سپس رییس جمهور مقتدر دولت سازندگی بود. "


نوه ‌هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به برنامه دفتر نشر معارف انقلاب برای انتشار هر سال یك مجموعه خاطرات گفت: تاكنون كتاب‌های دوران مبارزه، انقلاب و پیروزی، انقلاب در بحران، عبور از بحران، پس از بحران، آرامش و چالش، امید و دلواپسی، اوج دفاع، دفاع و سیاست و كتاب پایان دفاع و آغاز سازندگی به چاپ رسیده است. كتاب اخیر كه در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران رونمایی شد؛ اكنون به چاپ پنجم رسیده‌است.


وی علت استقبال پژوهشگران و علاقمندان تاریخ معاصر به كتاب‌های كارنامه و خاطرات ‌هاشمی‌رفسنجانی را موقعیت منحصر به فرد و خاص سیاسی ایشان و نگاشته شدن یادداشت‌ها در زمان گذشته و لحن صمیمی‌ و خودمانی و بدون سوگیری و تكلف یادداشت‌ها و نقش موثر ایشان در رویدادهای كشور دانست.


گفتنی است كتاب كارنامه و خاطرات سال ۶٨ هاشمی، از طرف دفتر نشر معارف انقلاب دی ماه امسال به بازار نشر عرضه می‌شود.

انتشار کیفرخواست دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان

Posted: 18 Aug 2011 01:59 AM PDT

تاکید حزب الله بر عدم تحویل متهمان

جــرس: با گذشت سه هفته از انتشار نتیجۀ دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، و انتشار اسامی، عکس ها و جزئیات مربوط به چهار نفر از متهمان اصلی این ترور که عضو تشکیلات حزب الله لبنان معرفی شده اند، کیفرخواست محرمانه دادگاه ویژه ترور رفیق حریری چهارشنبه (۲۶ مرداد /۱۷ اوت) منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری آلمان، دادستان دادگاه ویژه‌ی لبنان سازمان ملل در لاهه، اعلام کرده است با استناد به این کیفرخواست، مدارک کافی برای آغاز محاکمه متهمان فراهم شده است.


بر اساس این کیفرخواست، متهمان (سلیم عیاش، مصطفی امین بدر الدین، حسین حسن عیسی و اسد حسن صبرا) چهار عضو گروه شبه‌نظامی حزب‌الله هستند که گفته می‌شود به ایران فرار کرده‌اند.


بر اساس کیفرخواست ۴۷ صفحه‌ای دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، این چهار نفر متهم به طراحی ترور نخست‌وزیر پیشین لبنان هستند.


رفیق حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان به همراه ۲۲ نفر دیگر در پی انفجار بمبی ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت کشته شد.


بازداشت غیرممکن متهمان فراری
یک هفته پیش از انتشار کیفرخواست محرمانه دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، دستگاه قضایی لبنان (۱۸مرداد /۹ اوت) اعلام کرد، از آنجا که ۴ متهم این پرونده متواری هستند و محل اقامت آنها مشخص نیست، دستگیری‌ آنها ممکن نیست.


دادگاه لاهه پیشتر دستور بازداشت این ۴ متهم را صادر کرده بود. یکی از این ۴ تن، که گفته می‌شود در ایران به سر می‌برند، «مصطفی بدرالدین» شوهرخواهر عماد مقنیه (یکی از رهبران حزب‌الله) بود، که دو دهه پیش در کویت، به دلیل شرکت در حمله به سفارت آمریکا در این کشور، به مرگ محکوم شد.


اما اوت ۱۹۹۰پس از حمله عراق به کویت، بدرالدین با پناه بردن به سفارت ایران در کویت، از مهلکه جان سالم به در برد. گفته می‌شود که وی ارتباط نزدیکی با سپاه پاسدارن دارد.


از دیگر متهمان دادگاه ویژه لبنان "سلیم جمیل عیاش" است که گمان می‌رود هدایت برنامه ترور رفیق حریری را برعهده داشته است. جمیل عیاش گذرنامه آمریکایی دارد. دو متهم دیگر نیز "حسین حسن انیسی" و "اسد حسن صبرا" از اعضای گروه حزب الله لبنان هستند.


حزب‌الله هرگز همکاری نخواهد ‎کرد
دانیل برمار، دادستان ویژه لبنان در لاهه، ضمن ابراز خشنودی از انتشار متن کامل کیفرخواست، اعلام کرد: "این کیفرخواست تصویر روشنی از اتهامات مطرح شده در اختیار افکار عمومی قرار می‌د‌‌هد."


دادستان در عین حال تأکید کرده است که گناهکار بودن یا نبودن ۴ متهم این پرونده، تنها پس از به پایان رسیدن روند رسیدگی یک دادگاه علنی و شفاف مشخص خواهد شد.


در مقابل حزب الله لبنان اعلام کرده است که دادگاه جنایی بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و افراد ذکر شده را نیز هرگز تحویل نخواهد داد.


گروه شبه‌نظامی حزب‌الله که مورد حمایت سوریه و ایران است در حال حاضر در دولت لبنان نقشی کلیدی دارد. این گروه پس از سقوط دولت سعد حریری، پسر رفیق حریری، بیشترین تعداد وزرا را در دولت لبنان دارد.


سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله اقدامات دادگاه بین‌المللی لاهه را "برنامه‌ای در راستای تضعیف مقاومت و دولت لبنان" خوانده و چندی پیش در سخنانی، سران دادگاه را متهم به انواع فساد کرد و کیفرخواست را سیاسی دانست. او تاکید کرد هیچ کس حتی پس از۳۰۰ سال نمی‌تواند این متهمان را دستگیر کند.


خشونت دولت سوریه علیه معترضان؛ جنایت علیه بشریت

Posted: 18 Aug 2011 01:40 AM PDT

گزارش بازرسان سازمان ملل
جرس: بازرسان سازمان ملل متحد می گویند خشونت دولت سوریه علیه معترضان در این کشور احتمالا ارتکاب جنایت علیه بشریت بوده است.

 

 به گزارش بی بی سی، سازمان ملل متحد در گزارشی که امروز منتشر کرده، گفته است بازرسان این سازمان متوجه شده اند که دولت سوریه بصورت منظم و سیستماتیک علیه غیرنظامیان وارد عمل شده و حقوق بشر را نقض کرده است.

در همین حال انتظار می‌رود کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل سوریه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد، شورای تحت نظر او روز دوشنبه آینده درباره خشونت‌های پنج ماه گذشته در این کشور جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.

به گزارش رادیو فردا از  خبرگزاری رویترز، تصمیم به برگزاری این جلسه اضطراری پس از آن گرفته شد که ۲۴ کشور از جمله هر چهار عضو عرب شورای حقوق بشر سازمان ملل به فراخوان اتحادیه اروپا در زمینه رسیدگی به خشونت‌های حکومتی در سوریه پاسخ مثبت دادند.

این خبرگزاری می‌گوید ایالات متحده آمریکا نیز از جمله اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل است که به این جلسه رأی مثبت داده‌اند.



از سوی دیگر، همزمان با کشتار و سرکوب مجدد معترضان در سوریه طی روز چهارشنبه (هفدهم ماه اوت)، و چند ساعت مانده به بررسی موضوع سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، رئیس جمهور انتصابی آن کشور طی تماسی با دبیرکل سازمان ملل متحد، از توقف عملیات نظامی و پلیسی در این کشور علیه معترضان خبر داده است.


بشار اسد، رئیس جمهور انتصابی بعث سوریه، پیش از و طی پنج ماه اخیر، نسبت به هرگونه درخواست بین المللی برای توقف سرکوب و کشتار معترضان بی اعتنا بوده و طی این مدت، بالغ بر دو هزار نفر کشته، هزاران نفر زخمی و دهها هزار تن آواره و ناپدید و بازداشت شده اند.

 


به گزارش رادیو اروپای آزاد، بر اساس بیانیه‌ای که «فرحان حق»، از سخنگویان سازمان ملل متحد منتشر کرده‌، اظهارات بشار اسد در توقف سرکوب، جهت پاسخ به خواسته دبیرکل سازمان ملل بوده است که در این تماس تلفنی، خواستار توقف سریع "کلیه عملیات نظامی و بازداشت‌های دست‌جمعی" شده بود.


روز گذشته در شهر بندری لاذقیه، شهری که روز چهارشنبه مورد یورش نیروهای نظامی سوریه قرار گرفت، دست کم ده تن جان خود را از دست داده‌اند و آتشباری نیروهای سوری در این منطقه باعث فرار صدها پناهنده فلسطینی مستقر در لاذقیه از اردوگاه‌های خود شده است.


بر اساس بیانیه سازمان ملل متحد، بان کی مون در گفت‌وگو با بشار اسد، "نسبت به آخرین گزارش‌ها در مورد تداوم نقض گسترده حقوق بشر، و توسل بیش از حد نیروهای امنیتی سوریه به زور علیه شهروندان سوری در نقاط مختلف این کشور هشدار داده و تأکید کرده بود که همه عملیات نظامی و دستگیری‌های جمعی بایستی به سرعت متوقف شوند که در پاسخ به این خواسته بشار اسد از متوقف شدن عملیات نظامی و پلیسی در سوریه خبر داده است."


دبیرکل سازمان ملل همچنین از رییس جمهور سوریه خواسته‌است که اصلاحاتی "باورپذیر" را در این کشور در دستور کار قرار دهد و همکاری کاملی با تحقیقات سازمان ملل در مورد خشونت‌ها در این کشور داشته باشد.


در مقابل، اسد فهرستی از اصلاحات مورد نظر خود را برای بان کی‌مون بر شمرده که شامل تغییر قانون اساسی، انتخابات، و پذیرش گروه اعزامی بشردوستانه از سوی سازمان ملل می‌شود.


گفتنی است، بشار اسد تا کنون چند بار وعده به اجرا گذاشتن اصلاحات را در سوریه داده است اما هر بار پس از اعلام چنین وعده‌ای، بلافاصله سخت‌گیری و سرکوب مخالفان شدت بیشتری یافته است.


گفت‌وگوی تلفنی بان کی‌مون و بشار اسد در حالی است که برخی کشورهای عربی از جمله اردن، کويت، عربستان سعودی و قطر، به همراه شماری از کشورهای اروپايی و آمريکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند تا با برگزاری جلسه‌ای اضطراری، کشتار شهروندان سوريه را بررسی کند.


قرار است که شورای امنیت امروز پنجشنبه هجدهم ماه اوت، جلسه اضطراری تشکيل داده و با حضور ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل کشتارها و خشونت ها علیه شهروندان سوريه را بررسی کند.


گفتنی است روز چهارشنبه در حالی که سرکوب خشونت بار در لاذقیه جریان داشت، بشار اسد برای نخستين بار از زمان اعتراض ها در پنج ماه گذشته، با کميته مرکزی حزب بعث که از سال ۱۹۶۳ قدرت را در دست دارد، ديدار کرد و در جريان اين ديدار مدعی شد که "سوريه مقتدر و متحد است."


بشار اسد در جريان اعتراض های مردمی پنج ماه گذشته، وعده شماری از اصلاحات را داده ولی هنوز آن ها را عملی نکرده است. هرچند قانون وضعيت اضطراری که از سال ۱۹۶۳ به اجرا گذاشته شده بود را لغو کرد، ولی حق آزادی اجتماعات به مردم داده نشده و حضور آن ها در خيابان ها با سرکوب و خشونت و دستگيری همراه بوده است.


نامه در واکنش به مدعیات وزیر آموزش و پرورش: بخشودنی نیست چشم بر واقعیت‌ها ببندیم

Posted: 18 Aug 2011 01:22 AM PDT

جــرس: در پی اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش پیرامون آمار آسیب های اجتماعی در مدارس کشور و تاکید بر "عدم انتشار آمار واقعیِ دانش آموزان معتاد کشور" و همچنین "غیرواقعی" خواندن آمار ارتباط دختران و پسران دبیرستانی با یکدیگر، یکی از مدیران کل آموزش و پرورش کشور و از پژوهشگران این آمارها، با انتشار یادداشتی، ضمن دفاع از پژوهشهای منتشره، خطاب به وزیر خاطرنشان کرد "همان گونه که سزاوار نیست آمار مشکلات را -هر چند واقعی- در کوی و برزن اشاعه دهیم، پسندیده و بخشودنی نیست چشم بر واقعیت‌ها ببندیم و به جای حل مشکلات به نفرین و تهدید منذران ناصح بپردازیم.


گفتنی است هفته گذشته حمیدرضا حاج بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد علاوه بر پاک کردنِ صورت مسئلۀ آمار دانش آموزان معتاد کشور و تاکید بر لزوم عدم انتشار آمار واقعی، درباره پژوهش هایی که از روابط بالای دوستی دختران و پسران دبیرستانی که مدیران آموزش و پرورش طی تحقیقات بلند مدت و میدانی به دست آورده اند، حکایت می‌کند، گفته بود: "نمی‌دانم چطور عده‌ای می‌توانند این آمار را ارائه کنند؟ من فکر می‌کنم اگر خودم این حرف را زده بودم، گناهش برای تمام عمرم، کافی بود. هفتاد درصد دانش‌آموزان دختر ما در شهرها و سی درصد در روستا هستند. وقتی گفته می‌شود هشتاد درصد دختران، دوست‌پسر دارند، یعنی تمام دختران شهری و یک‌سوم دختران روستایی، چنین روابطی دارند. من عقلم نمی‌رسد چرا عده‌ای این حرف‌ها را می‌زنند."

وزیر آموزش و پرورش همچنین مدعی شد "فکر می‌کنم مراجع ذی‌صلاح در این مورد تحقیقات خواهند کرد، ولی ما خودمان را در مقام پاسخ‌گویی به این سخنان نمی‌بینیم."


به گزارش خبرآنلاین، محمود گلزاری، در یادداشتی خطاب به وزیر آموزش و پرورش همچنین نوشته است "آیا بهتر نیست به جای این که در واکنش به آمار اعلام شده بگویید: "ما خودمان را در مقام پاسخ‌گویی به این سخنان نمی‌بینیم" و تهدید کنید که "مراجع ذی‌صلاح در این مورد تحقیقات خواهند کرد"، چنانچه پژوهش‌هایی علمی و مستند توسط همکاران شما در پژوهشگاه‌های زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است، به آنها استناد کنید و آمار واقعی دانش‌آوزان درگیر اعتیاد به مواد مخدر، رابطه با جنس مخالف، خودکشی، فرار، ترک تحصیل، افت درسی و دیگر ناهنجاری‌ها را اعلام کنید؟"


این مدیر ارشد و با سابقۀ آموزش و پرورش کشور، با بیان اینکه "چون منظور جناب وزیر از "عده‌ای" اینجانب است که در روزهای گذشته خبرنگاران بخشی از سخنانم را در همایش آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی در رسانه‌ها منعکس کرده‌اند، برای اطلاع بیشتر ایشان، کارشناسان و دلسوزان آموزش و پرورش کشور مطالب زیر به اختصار تقدیم می‌شود.


وی در بخشی از توضیح خود آورده است "...لازم است برای آنها که این ادعا را بسیار اغراق آمیز و نادرست می‌دانند نگاهی گذرا به چند پژوهش رسمی در این زمینه داشته باشم:
الف- تحقیقی در سال 1379 به سفارش اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران و سپس با حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان بررسی زمینه‌ها و عوامل مشکلات روانی اجتماعی دانش‌آموزان دبیرستانی صورت گرفت و در اردیبهشت 1380 به پایان رسید. در این تحقیق که یک‌هزار و 811 دانش‌آموز دختر و پسر دبیرستانی با روش نمونه‌برداری تصادفی انتخاب شده‌بودند، با نامه‌ای به امضای مدیرکل آموزش و پرورش وقت در 8گروه، به همایش‌های پژوهشی و آموزشی دعوت شدند. در هر جلسه 3 ساعته دانش آموزان پس از توجیه نسبت به اهمیت تحقیق، به پرسشنامه‌های مربوط پاسخ می‌دادند، آنگاه اینجانب به‌عنوان پژوهشگر به مدت 2ساعت برای آنها درباره پیامدهای رابطه با جنس مخالف و برنامه خویشتنداری جنسی صحبت می‌کردم. طبق یافته‌های این پژوهش که در 154جدول و حدود 350 صفحه تهیه شده و نسخه‌ای از آن در کتابخانه دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی موجود است، در آن‌زمان یعنی ده‌سال پیش، بیش از 40درصد دختران دانش‌آموز، تجربه ارتباط با جنس مخالف را گزارش داده بودند، 20درصد آنها قبل از 14سالگی (دوره راهنمایی) و 70درصد آنها قبل از 16سالگی با جنس مخالف رابطه برقرار کرده‌بودند و تنها 19درصد گفته‌بودند هیچ‌کس از هم‌کلاسی‌های آنها با حنس مخالف رابطه ندارد!


همزمان، یک دبیرستان دخترانه از میان دبیرستان‌های شمال شهر تهران به‌طور تصادفی انتخاب شد، نتیجه اجرای پرسشنامه‌های تحقیق نشان داد که 60درصددانش‌آموز آن مدرسه گفته‌بودند که با جنس مخالف دوست بوده و هستند.


ب- در سال 1381، آیت‌الله امینی، امام جمعه قم از اینجانب دعوت کرد که عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان قم را بپذیرم تا شاید بتوانم به‌عنوان کارشناس مسایل نوجوانان و جوانان خدمتی به مردم آن دیار بکنم. در اولین جلسه شورا پیشنهاد کردم برای شناخت وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانش‌آموزان یک پژوهش و نظرسنجی دقیق علمی صورت گیرد.

اعضاء شورا که مدیر حوزه علمیه، استاندار و مسئولان استان و دانشگاه‌های قم بودند، این پیشنهاد را پذیرفتند. با کمک فکری آیت‌الله امینی، حسینی بوشهری و چند نفر دیگر، دفترچه‌ای با 156 سئوال برای سنجش زمینه‌های مختلف نگرشی، رفتاری و اخلاقی دانش‌آموزان تهیه شد. آن‌گاه با حمایت آقای محمدی، ریاست وقت سازمان آموزش و پرورش، با استفاده از کارنامه‌های رایانه‌ای دانش‌آموزان، 3هزارنفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و با آن‌که مدارس تعطیل شده بود با نامه‌ای به امضای رئیس سازمان، از آنها دعوت به‌عمل آمد تا در سالن اجتماعات معصومیه استانداری قم، در یک همایش پژوهشی آموزشی شرکت کنند.

نتایج این تحقیق مفصل که تنها توضیح 468 جدول فصل 4 آن در 500 صفحه منتشر شده و در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور موجود است، به مدت یک‌سال و نیم در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان قم به بحث و بررسی گذاشته شد.

طبق این یافته‌ها 33درصد پاسخگویان با جنس مخالف رابطه داشته‌اند، 25درصد تمام کسانی‌که تجربه‌ این رابطه‌ها را گزارش داده‌بودند، اولین دوستی خود را در زیر 14 سالگی یعنی دوره راهنمایی آغاز کرده‌بودند و 71درصد گفته‌بودند که هم‌کلاسی‌های آنها با یک چند نفر از جنس مخالف دوست هستند.


د- در مقاله‌ای که اینجانب با عنوان آموزش و مشاوره با نوجوانان در زمنیه ارتباط با جنس مخالف در شماره اول فصلنامه علمی پژوهشی روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (پاییز 1384) به چاپ رسانده‌ام، آمده‌است: «قرار عاشقانه با جنس مخالف در بین نوجوانان ایرانی رو به افزایش است به‌طوری‌که در سه سال گذشته در چند بررسی با حدود 80هزار دانش‌آموز دبیرستان‌های تهران، قم و گچساران انجام شده‌است، 30 تا 70درصد پاسخ‌گویان اظهار کرده‌اند که با جنس مخالف ارتباط صمیمانه داشته و قرار عاشقانه گذاشته‌اند. بر‌اساس یافته‌های ده‌ها پژوهش که در پایان نامه‌‌های دانش‌جویان به راهنمایی من صورت گرفته است، حدود 50درصد دختران دبیرستانی گفته‌اند که اولین قرار عاشقانه با جنس مخالف را در سن 14 سالگی یا پایین‌تر از آن گذاشته‌اند.
این در حالی است که طبق بررسی دکتر سوسن سیف در سال 1370، 26 درصد دختران 12-14 ساله تهرانی با جنس مخالف دوست بوده‌اند، یعنی تعداد دختران نوجوانی که به سمت ارتباط با پسران کشیده شده‌اند در مدت ده سال تقریبا به دو برابر رسیده است.


این مدیر ارشد آموزش و پرورش تاکید می کند "سابقه فعالیت علمی اینجانب در این حوزه پنهان و پر آسیب، به زمانی بر می‌گردد که در برنامه هفتگی جنگ جوان صدای جمهوری اسلامی که به مدت ده‌سال، بی وقفه ادامه داشت (1373-1363) هر هفته به ده‌ها نامه از نوجوانان ایرانی درباره این نوع دوستی‌ها بر می‌خوردم و سعه صدر و حمایت مسئولان صدا و سیما و تشویق بعضی از بزرگان حوزه سبب شد که بتوانم راهنمایی‌های لازم را از طریق آن برنامه رادیویی در اختیار نوجوان و جوانان قرار دهم."


وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش که سابقه مدیریتی در مدارس ندارد، می گوید "بعید می‌دانم شما در 25 سال قبل، مقالات مرا در مجله رشد جوان با عنوان عشق‌های آتشین که حاصل تجربه‌های رادیویی و بررسی‌های تربیتی و دینی من بوده است، خوانده باشید و یا حتی در سال‌های طولانی که عضو کمیسیون آموزش مجلس بوده‌اید، در این باره حساسیتی نشان داده باشید!


خوب است اینک که دستتان باز است، سوابق بیش از ده دوره آموزشی که اینجانب در همین موضوع، برای مدیران، مشاوران و مریبان سراسر کشور، برگزار کرده و راهکارهای علمی و عملی نشان داده‌ام، بررسی کنید و در جریان نوارهای آموزشی که بنده با مدیریت و حمایت سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در چند سال پیش برای مدیران و مشاوران مدارس تهیه کرده‌ام، قرار بگیرید تا آن‌گاه به جای چشم بستن بر واقعیت‌ها و ترسیدن از گناه عاقبت سوز و عافیت برانداز اینجانب، که گهگاه برای هشدار، آماری را نقل می‌کنم، به فکر چاره‌جویی مشکلات باشید و در فرصتی که دارید سعی کنید با همدلی صاحب نظران دین باور، عالم و با تجربه، گرهی از صدها گره آموزشی و تربیتی این دستگاه عظیم فرهنگی باز کنید ."


گلزاری تاکید دارد "سئوال این است اگر در این زمینه‌ها آمار روشنی ندارید چرا از چند پژوهشگر باتجربه دعوت نمی‌کنید که با متدولوژی دقیق و قابل اطمینانی، حداقل برای یک بار واقعیت‌های پنهان کژ‌رفتاری‌های دانش‌آموزان را بررسی کنند و در اختیار مسئولان کشور و برنامه‌ریزان آموزشی و پرورشی وزارت‌خانه قرار دهند؟
اگر به هر دلیلی این کار را به صلاح نمی دانید از هزارها مدیر، مشاور و مربی پرورشی مدارس دخترانه شهرها و روستاهای کشور تنها یک سوال بپرسید: «مهم‌ترین مشکل تربیتی دانش آموزان چیست؟» تا ببینید که چگونه همه آنها اتفاق نظر دارند که دوستی با جنس مخالف مساله‌ای جدی و فراگیر شده است. به شما که اصرار دارید در پاسخ به معترضان از تحریک احساسات دینی کمک بگیرید توصیه می‌کنم خطبه 32 نهج البلاغه را بخوانید، آنجا که مولای پارسایان در میان نشانه‌های جامعه و سازمان آشفته و مدیران آن بر می‌شمارد."


وی در گوشه ای دیگر از یادداشت و تحلیل خود به وزیر خاطرنشان می کند "فر اموش نکنیم کشش به جنس مخالف یکی از نشانه‌ها و ویژگی‌های طبیعی و سالم دوره نوجوانی است. ما نمی‌خواهیم و نمی‌توانیم جلوی بیداری غریزی فرزندانمان را بگیریم اما به‌جای غافل شدن و یا برخوردهای تند و منفی باید به آنها روش‌های خویشتنداری جنسی را بیاموزیم. ... اگر گمان کنیم که نوجوانان سرزمین ما، به دلیل آن که در کشوری با پیشینه اسلامی 1500 ساله زندگی می‌کنند و پدران و مادران آنها انقلاب بزرگی را به وجود آورده‌اند که به برپاشدن نظام جمهوری اسلامی انجامیده است، نباید هیچ گونه کششی به افراد جنس مخالف خود داشته باشند، و حتی سزاوارتر است که از آنها متنفر باشند و سایه‌شان را با تیر بزنند! نه انسان را شناخته‌ایم، نه اطلاعی از دستاوردهای علمی بشر و نه ایمانی به روشنگری‌های مذهب... دختران و پسران ما اینک بیش از دوران‌های گذشته، با پرسش‌ها، نگرانی‌ها، غم‌ها و مشکلاتی در زمینه دوستی با جنس مخالف مواجهند ولی به مشاوران دلسوز، دردمند و زمان‌آگاهی دسترسی ندارند تا بی ترس و دغدغه خاطر، بر آنها راز دل بگشایند و از راهنمایی‌هایشان بهره ببرند."


ضرب و شتم آزادگان تجمع کننده درمقابل دفتر ریاست جمهوری

Posted: 18 Aug 2011 12:45 AM PDT

جــرس: با گذشت بیش از دوهفته از تجمع اعتراضی گروهی از آزادگان (اسرای دوران جنگ هشت ساله) در مقابل محلس شورای اسلامی و درخواست پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود، روز چهارشنبه بیست و ششم امرداد ماه نیز، در بیست و یکمین سالگرد بازگشت، جمعی از آزادگان در مقابل دفتر ریاست‌جمهوری تجمع کرده و خواستار اجرای ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان، مصوب آذرماه سال ۱۳۶۸ مجلس و پرداخت حقوق و مزایای دوران اسارت خود شدند.


به گزارش روزنامه اعتماد، این تجمع از ساعت ۱۱ ظهر شروع شد و در حالی که معترضان، جمعیتی حدود هزار نفر را تشکیل می‌دادند دامنه اعتراض خود را با ادای نماز ظهر و تا عصر ادامه دادند که این اعتراض منجر به ضرب و شتم چند تن از آزادگان شد.


بر اساس این گزارش، معترضان در حالی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند که ۲۲ سال قبل، در قانونی که به امضای ریاست وقت مجلس رسید، مقرر شده بود که هر میزان از اسارت باید بمدت دوبرابر سنوات خدمت محاسبه شده و تمامی حقوق و مزایا هم با همین احتساب پرداخت شود. اما به گفته آزادگان معترض که ظرف یک ماه گذشته برای دومین بار نسبت به اجرا نشدن این قانون تجمع کرده بودند، هیچ یک از نهادهای دولتی این قانون را اجرا نکرده و از محاسبه دو برابر میزان اسارت در سنوات خدمت آزادگان خودداری کرده‌اند.


آزادگان معترض که در مقابل نهاد ریاست‌جمهوری حضور داشتند، مسعود زریبافان، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران را خطاب اعتراضات خود قرار دادند و همچون تجمع اعتراضی پیشین خود که روز دوم مرداد ماه و مقابل ساختمان مجلس انجام شد، خواستار پیگیری تخلفات بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان تنها نهاد متولی امور ایثارگران کشور و اجرا نشدن ماده قانونی که ۲۲ سال مغفول مانده، شدند.


محرم صلاحی، یکی از آزادگان معترض گفته است: "اعتراض آزادگان کاملا قانونی است و ما پس از ۲۲ سال هنوز پیگیر آن هستیم که قانون اجرا شود. اگر ماده ۱۳ نباید اجرا می‌شد چرا در سال ۱۳۶۸ تصویب شد که امروز، تصویب شدنش را بر ما منت بگذارند‌؟ بدتر آنکه نه تنها ماده قانون را اجرا نکرده‌اند بلکه در راه اجرای آن هم سنگ‌اندازی می‌کنند."


این آزاده که ۵۴ ماه اسارت در اردوگاه رمادی را در کارنامه خود دارد و در صورت اجرای این قانون به میزان ۱۰۸ ماه حقوق و مزایا طلب دارد، با انتقاد از عملکرد ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به حمایت از اجرای این ماده قانون گفت: "چرا آقای زریبافان، به عنوان بالاترین مسوول اجرایی ایثارگران از اجرای این قانون حمایت نمی‌کند؟ بنیاد شهید یکی از بازوهای اجرایی دولت و آقای زریبافان معاون رییس‌جمهوری است. بنیاد شهید و امور ایثارگران باید یکی از اجرا‌کنندگان این قانون باشد. مگر آزادگان غیر شاغل تحت پوشش بنیاد شهید نیستند؟ "


یکی دیگر از آزادگان که مایل به ذکر نام خود نبود گفت: "بنیاد شهید زیر بار پرداخت مطالبات آن گروه از آزادگان که شاغل نبوده‌اند نمی‌رود و می‌گوید این ماده قانون اشکال حقوقی دارد. بنیاد شهید می‌خواهد از زیر بار این مسوولیت شانه خالی کند."


جمعی از آزادگان هم نسبت به اجرا نشدن ماده ۱۲۱ قانون استخدامی سپاه پاسداران معترض بودند که یکی از آزادگان گفت: "ماده ۱۲۱ قانون استخدامی سپاه پاسداران، مصوب سال ۱۳۷۰ و ماده ۱۰۸ قانون استخدامی ارتش مصوب سال ۱۳۳۵ مقرر کرده هر فردی که در دوران جنگ از طرف سپاه و ارتش عازم جنگ شده و مجروح شود، سپاه و ارتش موظف به حمایت مادی و معنوی از اوست. این قانون در ارتش اجرایی شده اما در سپاه اجرا نمی‌شود و با وجود آنکه چندی پیش هم در پی تجمع اعتراضی، وزیر دفاع قول داد که این موضوع را حل کند و رهبری هم در سال ۱۳۸۲ و در جمع آزادگان بسیجی جانباز دستور به اصلاح ماده ۱۲۱ دادند، اما سپاه در ماده ۱۹۰ این وظیفه را به بنیاد شهید محول کرد که بنیاد هم تاکنون وظیفه خود را اجرا نکرده، زیرا انجام این وظیفه را متوجه سپاه می‌داند."


قانون برای بنیاد شهید وظیفه‌ای قایل نشده است
بر اساس این گزارش، عبدالله کریمی، مشاور رییس بنیاد شهید در امور آزادگان روز گذشته و در پاسخ به علت اجرا نشدن ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان گفت: "این مطالبه در سال ۶۸ و با عنوان حقوق دوران اسارت، در قانون حمایت از آزادگان مورد تاکید مجلس قرار گرفته و سال گذشته هم مورد تایید مجلس و شورای نگهبان قرار گرفت اما هیچ یک از تایید‌های مجلس یا شورای نگهبان، بنیاد شهید را خطاب قرار نداده و اتفاقا مجلس در مصوبه سال ۸۹ خود هم دولت را خطاب اجرای این قانون قرار داده و از سال ۶۸ هم دولت‌ها خطاب اجرای این قانون بوده‌اند و باید تمهیداتی برای اجرای آن اندیشیده می‌شد. البته خبر دارم که دولت در حال ایجاد تمهیداتی است که بتواند این وظیفه را در آینده نه چندان دور اجرا کند ...اما باید این سوال را از تمام دولت‌ها و مجلس‌های گذشته پرسید که چرا قانون مصوب ۲۲ سال قبل را تاکنون اجرا نکرده‌اند."


مجلس پاسخ می‌دهد: از دولت سوال کنید که چرا قانون را اجرا نمی‌کند
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره علت اجرا نشدن ماده ۱۳ قانون حمایت از آزادگان با وجود مصوبه سال گذشته مجلس گفته است: "از دولت سوال کنید که چرا قانون را اجرا نمی‌کند. البته روال بر این است که رییس مجلس در قالب نامه‌یی به رییس‌جمهوری نسبت به اجرا نشدن قانون تذکر بدهد اما باید محدودیت‌های اخیر دولت در بحث بودجه را هم در نظر گرفت. دولت امسال با برنامه‌های از پیش حساب نشده‌یی مثل بازنشستگی پیش از موعد مواجه بوده و شاید به علت کمبود منابع مالی، اجرای این ماده قانون هم به تاخیر افتاده و علتی غیر از این برای اجرا نشدن این قانون وجود ندارد."


محمود احمدی‌بیغش، یکی دیگر از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی نیز گفته است"از دولت بپرسید و من از علت اجرا نشدن قانون بی‌اطلاعم اما ۸ خرداد ماه امسال که در خدمت رهبری بودیم، وی تاکید کرد که مجلس قوانینی را مصوب کند که دولت قادر به اجرای آنها باشد."