جنبش راه سبز - خبرنامه |
- تعطیلی و توقیف شش غرفه از ناشرین داخلی در نمایشگاه کتاب تهران
- بن بست نیست؛ همان حکومت ولائی است این
- از مالاریای قصر قجر تا مننژیت کهریزک و “تامین اجتماعی”به عنوان نازشست!
- هشدار امام جمعه قم به مسئولین: کاری نکنید که مردم مجبور باشند شما را تا پایان مأموریت تحمل کنند
- هاشمی: خبرگان موظف است در هر زمان تداوم شرایط رهبر را زیر نظر داشته باشد
- نوشت، نوشتم حقش نبود؟ (۱۰)
- ستاره قطبی ؛ شکاف اصلی
- افزایش حکم حبس وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری
- اعلام زمان برگزاری دومین نشست سفیران سبز امید
- شان و منزلت زن در قرآن
تعطیلی و توقیف شش غرفه از ناشرین داخلی در نمایشگاه کتاب تهران Posted: 11 May 2012 09:20 AM PDT جـــرس: مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب از پلمپ شدن شش غرفه از ناشران داخلی نمایشگاه به علت تخلفات متعدد خبر داد که عرضه پوستر و آثار نشر «چشمه»، از جمله دلایل تعطیلی دو غرفه عنوان شده است.
1ـ عدم پرداخت اقساط باقیمانده سه عنوان قرارداد دفتر شعر جوان با خانه کتاب در سال نود، 2 ـ ممانعت از خرید هفت عنوان کتاب شاعران جوان که جزو آثار برگزیده پنجمین دوره کتاب سال (جایزه شعر قیصر امینپور) انتخاب شده و قرار بوده است که از هر عنوان تعداد پانصد جلد خریداری شود، 3 ـ ممانعت از ادامه حضور دفتر شعر جوان در نمایشگاههای کتاب استانی در پاییز و زمستان سال نود، 4 ـ ممانعت از عقد قرارداد برای حمایت اجرای طرحهایی همانند دورههای آموزشی کوتاه مدت سفرهای فرهنگی، کتاب دوشنبهها و ... که همه این اتفاقات در دوره مسئولیت جناب آقای دری برای دفتر شعر جوان رقم خورده است. به هر حال به عنوان شاعری که حدود چهل سال در عرصه شعر امروز فعالیت داشتهام و قریب سیسال نیز در همین زمینه مسئولیتهای گوناگون مدیریتی و اجرایی عهدهدار بودهام، به طور خلاصه میگویم که دوره مسئولیت جناب آقای دری (که از پیشینه فرهنگی ایشان اطلاع چندانی ندارم) در عرصه فرهنگ به ویژه شعر و ادبیات که زمینهساز ناخرسندی و گلهمندی بخش عمدهای از شاعران و نویسندگان کشور بوده است، میتواند از ضعیفترین دورههای مدیریت فرهنگی کشور در سه دهه اخیر قلمداد شود که امیدوارم وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی این مشکل را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند و برای حل آن تصمیم مناسبی اتخاذ کنند."
|
بن بست نیست؛ همان حکومت ولائی است این Posted: 11 May 2012 08:53 AM PDT متین
|
از مالاریای قصر قجر تا مننژیت کهریزک و “تامین اجتماعی”به عنوان نازشست! Posted: 11 May 2012 08:53 AM PDT م.عسگری
آن روزهاکه دروغ گویان فاسق به صدهانفرازبهترین فرزندان این مرزوبوم دربیغوله کهریزک ظلم کردند،وآنزمان که باکشتن چندین نفرازایشان زیرشکنجههای قرون وسطایی،نام ننگین خودرادرکنار روسیاهان تاریخ به ثبت رساندند،وباگردن ستبروپوست کرگدنی وچهره گستاخ وچشمان دریده خود روبروی دوربینهای رسانه هاقرارگرفتندوچشم ناپاک خودرا رودرروی چشمان حیرت زده وهستی باخته خانوادههای این عزیزان وهفتاد ملیون ایرانی محزون وبحران زده دوختند وگفتند که مننژیت باعث مرگ آن جوانان شرافتمندِ آزادیخواه وحق طلب شده است،من یقین داشتم که دروغ می گویند. چون میدانم ومیشناسم جنس این جماعت جبون راکه درسیاه چال هاوهم آوردی با جسم بیدفاع بندیان اسیر،شیراوژنی می کنند.ولی درصحنه رویارویی بامردمی که حق طلبند وعدالت گراوخصم ظالمان وستم پیشگان،یارای بیان واقعیتهای پشت پرده،واعمال ننگین خودراندارند.ناگزیرباید دروغ ازپی دروغ ببافندوبلافند.ونهایتااگرعرصه بازخواست عمومی خیلی تنگ شد، آفتابه دزدی را قربانی کنند.با هزینه گزاف ازجیب ملّت.چه برای استمراردروغ پردازیهاوسّرنگهداری هاوچه برای جبران خدمات .همانطورکه امروزمی بینیم. امانمی دانستم که این گونه دروغ گوییهای احمقانه وتلاشهای مزبوحانه برای فریب افکار عمومی ولاپوشانی لکههای ننگ سیاه کاریهای تشنگان قدرت وثروت،درهمین نزدیکیهای تاریخی، مشابه داشته وتشت رسواییش هم ازبام بلندزروزوروتزویرفرو افتاده است.تا اینکه با نوشتههای شادروان حسین مکی درباره فرخی یزدی مواجه شدم .آنجا که عُمّال حکومت از جمله:رییس زندان وقت،یاورنیرومند،به وسیله نامه شماره۱۷۲۳۳مورخ۰۹/۰۸/۱۳۱۸به اداره آگاهی،تاریخ وعلت مرگ زنده یاد فرخی یزدی شاعرآزاده ومبارزآزادی خواه عصرمشروطیت وپهلوی اول را چنین گزارش کرده است: محمد فرخی فرزند ابراهیم درتاریخ۲۵/۰۷/۱۳۱۸به مرض مالاریاونفریت فوت کرده است.شماره زندانی فرخی۶۸۷بوده است. ولی به طوری که درادعانامه دادستان،درمحاکمه عوامل شهربانی بیست ساله(نیروی انتظامی فعلی) ، ذکرشده است،قضیه همان است که همه مستبدان تاریخ بافرزندان راستین وظلم ستیزملّتها می کنند: "پزشک مجازاحمدی به وسیله آمپول هواباکمک عده ای،وی رابه قتل رسانده است."علاوه براین نکته، درصفحه۷۱دیوان فرخی یزدی،به قلم مرحوم حسین مکی نوشته شده است:"راجع به مدفن و مزارفرخی باآنکه زیاده هم تحقیق شد،به طوردقیق معلوم نیست نامبرده رادرکدامیک ازمزارها مدفون ساخته اند.فقط به این نتیجه رسیدم که آن موقع جسداین قبیل افرادرابه قبرستان مسگرآبادمی فرستادند. از قرار معلوم درآن مزار دفن گردیده است. درسال ۱۳۲۵که به معاونت شهرداری تهران منصوب شده بودم،یک روزپنجشنبه به عنوان بازدید از گورستان مسگرآباد*بدانجا رفتم.ودرصددتحقیق ازمحل دفن برآمدم.هرچه دردفاترتجسس شد،محل دفن یعنی قبر فرخی معلوم نگردید.بهرحال مدفن فرخی تااین تاریخ معلوم نشده واین شعررامی توان زبان حال فرخی دانست: در روی خاک تربت ما جستجو مکن در سینههای مردم عارف مزار ماست.
نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
هشدار امام جمعه قم به مسئولین: کاری نکنید که مردم مجبور باشند شما را تا پایان مأموریت تحمل کنند Posted: 11 May 2012 08:47 AM PDT جـــرس: امام جمعه قم در واکنش به سخنان برخی از مسئولان خطاب به آنها گفت: کاری نکنید که مردم مجبور باشند شما را تا پایان مأموریت تحمل کنند.
|
هاشمی: خبرگان موظف است در هر زمان تداوم شرایط رهبر را زیر نظر داشته باشد Posted: 11 May 2012 08:47 AM PDT جـــرس: درحالیکه خبرگان رهبری، برخلاف وظیفه اصلی خود، همچنان به جای کنترل و نظارت بر رهبری، به تمجید و مدح وی می پردازند، هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: "قانون اساسی، خبرگان را موظف کرده که وضعیت رهبری را در هر زمان برای محرز بودن ادامه شرایط رهبری، زیرنظر داشته باشند."
رئیس سابق مجلس خبرگان همچنین با بیان اینکه "اگر همین احکام قانون اساسی عملی شود، امت همیشه از نعمت محوریت صالح برای اداره جامعه برخوردار است و دچار تنشهای خلاء رهبری یا عدم صلاحیت رهبری نخواهد شد"، تاکید کرد: "در هر عصر و زمانی مانند امروز اگر افراد ذیصلاح برای رهبری کشور متعدد باشند، به حکم قانون، این وظیفه و حق مردم است که از میان افراد دارای صلاحیت، اصلح را انتخاب کنند."
یکی از راهکارهای مهم توسعه فقه سیاسی «قاعده سازی» است
2- بعد از ایشان طبق اسناد معتبر، 12 شخص، معین و معصوم برای عهدهداری مدیریت جامعه اسلامی مشخص شدند که این امر متأسفانه جز چند سال در حکومت ظاهری امیرالمومنین عملیاتی نشد. از محدود شدن ائمه منصوص به 12 نفر به دست میآید که این دوره برای استقرار و تکمیل دین اسلام در مرحله اجرا و تجربه در نظر گرفته شده بود. 3- پس از دوره حضور ائمه معصوم منصوص، محور حاکمیت به صورت کلی و با تعریف اوصاف و شرایط لازم به صورتی که در غیاب حاکم معصوم منصوص، حداقل ممکن از شرایط یک رهبر و حاکم صالح در امت اسلامی وجود داشته باشد، تبیین شده است. این اوصاف به گونهای است که آرا و خواست مردم در کنار احکام و صلاحیتهای حاکم به صورت رکن اساسی در نظر گرفته شده است.
1- صلاحیت علمی لازم برای افتاء در امور مختلف فقه 2- عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام 3- بینش صحیح سیاسی و اجتماعی 4- تدبیر و شجاعت 5- مدیریت و قدرت کافی برای رهبری
اگر افراد ذیصلاح متعدد باشند، حق مردم است که اصلح را انتخاب کنند
|
Posted: 11 May 2012 08:39 AM PDT عبید سن خوزانی
شلاق برای کشیدن کاریکاتور نماینده اراک/ کوثری: مسخره کردن مجازات هم دارد. محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه «نامه امیر» که در استان مرکزی منتشر می شود، به خاطر ترسیم کایکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اصولگرای مجلس هشتم از اراک، کمیجان و خنداب، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است. ...
ای احمد لطفی آشتیانی، آخه انصاف داشته باش. تو با این ریخت و هیکل و آن جای قلابی مهر روی پیشانی و آن پشتک وارویی که در این مجلس شوربای اسلامی میزنی، واقعا حقت نیست که دستت بیندازند؟ تازه این جوان خوش ذوق که مسخره ات نکرده، کاریکاتورت را کشیده و کلی معروف شده ای. بایست یک دستمزدی هم به او بدهی که نامت را مطرح کرده است. قبل از این اصلا کسی ترا می شناخت؟ مردم کاریکاتور رئیس جمهور و پاپ و بقیه بزرگان خود را می کشند که .... اما هیچیکس از اینکه کاریکاتور او را کشیده اند، عصبانی نمی شود و اگر از طرف به دادگاه شکایت کند، به ریش نداشته اش می خندند. تازه آنها نصف توهم قابل فیلم شدن نیستند. برای آنکه بسیاری از آنها آدم های درست و حسابی اند. جان مادرت پیش از این کاریکاتور که اینهمه سروصدا کرد، اصلا کسی ترا می شناخت؟ برو از این بابا معذرت بخواه و به دادگاه هم اعلام کن من نه تنها از اوشکایتی ندارم، بلکه خیلی هم ممنونم که مرا معروف کرد.آخه نابلد! اگر "توفیق" و شوخی ها و کاریکاتورهایش نبود، حالا کسی "اوس عباس خیاط" یا "فسنجون" را به یاد داشت؟ یکی دو روزی، روزگار فرصتی به تو داده و حالا شانسی، اسمت در رفته به عنوان نماینده ملت؟؟؟ در مجلس شوربای اسلامی. کدام مجلس، کدام نماینده، کدام انتخابات؟ یکی دوسال دیگر، والله هیچکس اصلا ترا به خاطر نخواهد داشت، مگر به سبب همین کاریکاتور. برو دست این بابا را ببوس و به دادگاه هم بگو من شکایتی از او ندارم و بگذار به این کار خیرش ادامه بدهد و قدری ما را خوشحال کند.
علت انتخاب یا در حقیقت انتصاب اینها به عنوان نماینده ملت و درحقیقت نماینده دولت در مجلس شوربای اسلامی، از آنروست که آدمهای بسیار مطیع و سربزیری هستند وهرچه به آنها گفته شود، "اطاعت می شود" و "چشم چشم گویان" اوامر موکلین خود را که همان بالا سری ها باشند، انجام میدهند. اینها که عرضه و لیاقت مخالفت و انتقاد و ... ندارند، تا ما بتوانیم به راحتی علیه آنان مطلب بنویسیم و با کشیدن کاریکاتورهای آنها، دلی از عزا درآوریم وگرنه اینها به ما بگویند اثر وجودی آنان در این مجلس شوربا و گرفتن آنهمه حقوق و مزایا چیست؟ کدام کار مثبت را انجام داده اید. قانون علیه شما تصویب شده که اگر حرف زیادی بزنید از نمایندگی خلع و به دادگاه احضار می شوید و شما خودتان آنرا با اکثریت آراء خودتان تصویب کرده اید. آخر شما هم جان من، نماینده هستید؟ اما یک کلمه هم راجع به این شیخ صادق چشم و گوش بسته بنویسم که حتی نجف هم رفت اما بالاخره نشد که نشد. آقا،عمو، شیخ صادق، امروزه اگر پی ببرند که کسی الاغ و اسب و گاو خود را هم شلاق زده، او را میبرند و به آستین او چوب فرو می کنند که دیگر از این هوس های قرون وسطایی به سرش نزند. آنوقت قوه قضاییه تو، یک کاریکاتوریست باسواد و باذوق را به سبب به کار انداختن ذوقش به بیست و پنج ضربه شلاق محکوم می کند؟ امیدوارم روزی یک آدم خوش ذوق پیدا شده و کاریکاتور تو ملانصرالدین را هم در نشریات چاپ کند که ما دلی از عزا درآوریم وکلی شادمانی کنیم. والله این کاریکاتوری که از تو کشیده شود، به هزار ضربه شلاق هم می ارزد. ما هزار نفر داوطلب می شویم به جای کاریکاتوریست باذوق که کاریکاتور"شما" را در قرن بیست و یکم کشیده، هریک، یک شلاق بخوریم. والله گور پدر مال دنیا. شاید شماها آدم شدید و بالاخره یاد گرفتید که انتقاد کردن و دست انداختن مجسمه های فرمانبرداری مثل شما، حق طبیعی مردم است.
اجرای حکم مهسا امرآبادی در زندان اوین مادر مهسا امرآبادی به مسئولان قضایی: نگاهتان را تغییر دهید، اینها فرزندان این کشورند
خانم امر آبادی فرمایش شما کاملا درست است، اینها همه نه تنها فرزندان این آب و خاک هستند، بلکه ازفرزندان فداکار و بسیار علاقمند ایران اند. اما مسئولین قضایی و کسانی که فعلا کشور ما را اداره می کنند، ایرانی نبوده و اصلا خود را ایرانی نمیدانند. واقعا اینها عارشان می آید که خود را ایرانی بدانند وبخوانند. در حالیکه شما اگر به کشور های مسلمان دیگر، فرضا اندونزی یا مالزی یا مالدیو رفته و از آنان پرسش بفرمایید هویت شما چیست آنها هریک نام کشور خود را می برند.... کما اینکه بهایی، کلیمی یا مسیحی ایرانی، ایرانی است و بس. نه بهایی و آسوری و مسیحی....اینها بهایی ها و کلیمی ها را به اعتبار آنکه یکی زیارتگاهی در عکا دارد و آن دیگری هم دین اکثریت مردم کشور اسرائیل است، به بهانه های گوناگون مورد آزار و اذیت قرار داده و گاه آنها را به عنوان جاسوس آن کشورها، سالها زندانی می کنند. اما وقتی به ما میرسند و ما با افتخار می گوییم ما ایرانی هستیم، به رگ غیرت دینی آقایان برمیخورد که نه خیر شما اول مسلمان هستید. پس آیا ما را به جرم جاسوسی برای عربستان سعودی باید بگیرند و زندانی کنند؟ اینست که خانم عزیز من اصلا اینها را ایرانی نمیدانم. ایرانی با هر اعتقاد مذهبی ایرانی است. اول و دوم هم ندارد فقط ایرانی است و بس. نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
Posted: 11 May 2012 08:30 AM PDT مرتضی کاظمیان ویژگی جنبش سبز، ترکیب متکثر و حضور تأمل برانگیز شهروندان با عقاید مذهبی و باورهای ایدئولوژیک گوناگون است.
جبهه معترضان به وضع موجود در ایران، طیف گسترده و متنوعی از مخالفان حاکمیت سیاسی موجود را شامل میشود. این جبهه تنها شامل مخالفان سکولار نظم موجود و معترضانی که در حوزه گفتمانی روشنفکری دینی تعریف میشوند، نیست (جبههی متکثری که بیاعتنا به طعنهای کیهان و کیهانیان، میتوان «از گوگوش تا سروش» توصیفاش کرد). بخش قابل توجهی از ناراضیان در ایران شهروندان مستقر در طبقه متوسط سنتی هستند؛ اینان باورهایی مذهبی دارند که با قرائت نواندیشان از مفاهیم دینی، در فاصله است. منبع اصلی تغذیه خبر آنها نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. جمعی از آنان ماه رمضان پای همین جعبهی نشر معرفت دروغین هستند و اوقات خود را با برنامههای رسانهی ضدملی پر میکنند. اغلب آنها مقلد مراجع سنتی مذهبیاند. بخشی از آنان در پیوند با نهادهای حکومتی (حتی سپاه پاسداران) هستند. و این همه، با وجود باورهای مذهبی سنتی خود، با حکومتی که به نام دین، استبداد آفریده و فقر و فساد و بیعدالتی را رواج داده، در چالشاند. نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
افزایش حکم حبس وبلاگ نویس زندانی محمدرضا پورشجری Posted: 11 May 2012 08:28 AM PDT جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، محمدرضا پورشجری، وبلاگنویس ۵۱ ساله از سوی شعبه ۱۰۹ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی غلام سرابی به یک سال حبس تعزیزی محکوم شد.
|
اعلام زمان برگزاری دومین نشست سفیران سبز امید Posted: 11 May 2012 08:28 AM PDT دومین نشست سفیران سبز امید در روزهای ۲۲ تا ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۱ در گوتنبرگ سوئد برگزار خواهد شد. به گزارش کلمه، دبیرخانه این نشست با اعلام خبر برگزاری نشست آتی سفیران سبز امید، در بیانیه ای ضمن اعلام آغاز به کار سایت رسمی خود، اهداف نشست تیرماه را “افزایش توانمندیهای تشکیلاتی تشکلهای حائز شرایط” و همچنین” آسیب شناسیجنبش سبز در حوزههای مختلف” ذکر کرده است. نشست تیرماه که دومین نشست سفیران راه سبز امید است، به میزبانی تشکل رساگ (راه سبز امید گوتنبرگ) در سوئد برگزار می شود. نشست قبلی این شبکه در مردادماه ۱۳۹۰ به میزبانی کانون دکتر شریعتی در پاریس پایتخت فرانسه برگزار شد. سفیران سبز امید در حالی به پیشواز این نشست می روند که در طول سال گذشته به تقویت ساختار تشکیلاتی خود پرداخته اند و در تلاش اند تا بر پایه ی جمع بندی اولین نشست، اقدامات عملی را در چهارچوب منشور جنبش سبز، در خارج از کشور پیگیری کنند. آغاز به کار وب سایت رسمی دبیرخانه نشست سفیران سبز امید، با امکان دسترسی به بخشی از نشست پیشین، و نیز امکان ارتباط مستقیم و دریافت اطلاعات به روز در مورد نشست گوتنبرگ برای علاقه مندان همراه شده است. مشروح بیانیه دبیرخانه نشست سفیران سبز امید در ادامه می آید: به نام خدا “اولین قدم در راهحل پیشنهادی اینجانب آن است که ما ایرانیان، در هر کجای جهان که هستیم، باید این هسته های اجتماعی را در میان خود تقویت کنیم. باید خانههایمان را رو در روی یکدیگر بسازیم؛ به تعبیر قرآن خانههای خود را قبله قرار دهیم. » میر حسین موسوی – بیانیه شماره ۱۱ جنبش سبز ایران از اولین روزهایی که خیابانهای ایران را مزین به حضور خود کرد و عطر تغییر را در فضای استبداد زده ایران پراکنید همواره اتکا خود را بر خیل مردمی نهاده که فارغ از محتوای فکری و محل زندگیشان، تغییر را در فضایی بدون خشونت، کینه و با محوریت قانون جستجو کرده اند تا از طریق پرداختن به ریشه ها، دست به پرورش درختی بزنند استوار و تناور تا هیچ طوفانی را یارای همآوردی آن نباشد. ملتی که اگرچه در فضای رو به انسداد ایران از داشتن کوچکترین امکانات فعالیت مدنی محروم شده اند و روز به روز در پیش چشمانشان بر خیل روزنامههای توقیف شده و احزاب ممنوع الفعالیت گشته افزوده اند، ولیباز هم با اتکا با تواناییهای تاریخیشان در بقا در چنین فضاهای اقدام به افرینش شبکههایینو و متفاوت در فضای داخل و خارج کرده اند. در طیاین سه سال شبکه حامیان جنبش سبز در خارج از کشور که متاثر از فضای داخل ایران ترکیبینسبتا جوان دارند اقدام به آفرینش و رشد تشکلهاییدر نقطه نقطه جهان کرده اند تا از طریق به هم پیوند دادن آنها و به نظم درآوردن تواناییهای فردیشان ، مجموعههاییبسازند قدرتمند و هدفدار تا بتواند به نقش تاریخیخود در کمک به مجموعههای فعال در داخل ایران در فرایند ایجاد تغییر بپردازند. مجموعههاییکه اگر چه در جغرافیایی متفاوت حیات دارند، ولیریشههای خود را فضای داخل ایران قرار داده اند. بر همین اساس و با توجه به تجربه گرانقدر اولین نشست سفیران سبز امید و عطف به تصمیم مجموعه تشکلهای فعال در سرتاسر دنیا، دومین نشست سفیران سبز امید را از تاریخ ۲۲ تا ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱ در شهر گوتنبرگ سوئد به میزبانی تشکل رساگ (راه سبز امید گوتنبرگ) و حضور نمایندگان تشکلهاییکه منشور سبز امید را محور فعالیتهای خود کرده اند برگزار خواهدشد. اهداف این نشست به اختصار شامل “افزایش توانمندیهای تشکیلاتی تشکلهای حائز شرایط” و همچنین” آسیب شناسیجنبش سبز در حوزههای مختلف” میباشد که از طریق برگزاری سلسله کارگاهها و سخنرانیهای آموزشی دنبال می شود. مجموعه این فعالیتها به وسیله فعالین شناخته شده جنبش سبز اداره و سعیخواهد شد با ایجاد بستری مناسب و آرام به رشد و بالندگی شرکت کنندگان منتهیگردد. ستاد برگزاری دومین نشست سفیران راه سبز امید |
Posted: 11 May 2012 08:19 AM PDT زهرا ربانی املشی بررسي ابعاد وجودي زن در آيات قرآن، از ارزشگذاري واحدي در مورد زن و مرد حكايت ميكند، كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:
باسمه تعالي زن در تاريخ بشر، هميشه به عنوان سمبل عواطف و احساسات مطرح گرديده است ولي متأسفانه از اين صفت پسنديده و وديعه الهي او در زمانهاي مختلف و به صورتهای گوناگون، سوء استفاده گرديده است. عده اي تواناييهاي زن را صرفاً در بعد مادري و همسري ديدهاند و سعادت زنان را فقط در خوب شوهرداري و بچه داري او خلاصه کرده و بقيه ويژگيهاي او ناديده گرفته مي شود، لذا در خانوادههايي با چنين طرز فكري همه خانواده به خصوص همسران به رشد فكري، علمي، سياسي، مادي و... بالايي رسيدهاند و به عبارتي زنان، خود را فدا كردهاند تا ديگران رشد كنند.
الف: بعد شرافت و كرامت :
اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا شناسایی شوید. در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست، بیتردید خداوند دانای آگاه است.
۱- خداوند، عالم وجود را نشأت گرفته از وجود زن و مرد ميداند و نقش پررنگ و كمرنگ براي هيچكدام قائل نيست. ۲- شرط كرامت را تقوي ذكر ميكند و ميفرمايد كه همه انسانها اعم از زن و مرد به شرطي نزد خدا كريمند كه متقي باشند و نفس خود را از كارهاي خلاف باز دارند. با اين توصيف قرآن، بسياري از تبعيضهايي كه در حق زنان اعمال ميشود باطل میگردد. ب : استقلال در بعد مالي: ۱- همه زنان بر همه اموال خود اعم از مهريه، ارثيه، حقوق و مزايا مالكيت دارند و در خانه شوهر وظيفه ندارد كه از مال خود خرج كند (البته اگر به دليلي و يا حس دوستانه و انساني خود بر خلاف اين عمل كند عملي بسيار پسنديده است) و همچنين زنان واجب النفقه مردان هستند. "لِّلرِّجَالِ نَصيِبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِيبٌ مِّمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَّفْرُوضًا ﴿سوره نساء آيه۷﴾ براى مردان از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشتهاند سهمى است و براى زنان [نيز] از آنچه پدر و مادر و خويشاوندان [آنان] بر جاى گذاشتهاند سهمى [خواهد بود] خواه آن [مال] كم باشد يا زياد نصيب هر كس مفروض شده است". ۲- و حتي اگر مردي زنش را طلاق دهد تا مدتي كه در عده است مرد بايد مخارجش را تأمين كند. "أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ وَإِن كُنَّ أُولَاتِ حَمْلٍ فَأَنفِقُوا عَلَيْهِنَّ". "همانجا كه [خود] سكونت داريد به قدر استطاعت خويش آنان را جاى دهيد و به آنها آسيب [و زيان] مرسانيد تا عرصه را بر آنان تنگ كنيد و اگر باردارند خرجشان را بدهيد". (سوره طلاق آیه۶) ۳- زن مي تواند در مقابل كار منزل و حتي شير دادن بچه از مرد تقاضاي مزد كند. "فَإِنْ أَرْضَعْنَ لَكُمْ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنّ". "َو اگر براى شما [بچه] شیر مىدهند مزدشان را به ايشان بدهيد". ه:جايگاه زن در خانواده: "هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ" "آنان براى شما لباسی هستند و شما براى آنان لباسی هستيد". (سوره بقره آيه ۱۸۷( توصيف قرآن از زن و مرد در خانه يكسان و هر دو را به عنوان لباسي براي يكديگر ذكر كرده است . وجود لباس از چند جهت ميتواند اهميت داشته باشد، اولاً : عيوب را ميپوشاند. و ثانياً: زيبايي را میافزاید. ثالثاً: لباس اگر مناسب باشد نشانه شخصيت انسان است. در آيه فوق زن و مرد را دو يار و رفيق و همراهي ميداند كه هميشه بايد سعي در برطرف کردن معايب و از طرفي بالا بردن ابعاد شخصيتي و انساني يكديگر داشته باشند. د: بعد عفاف و پوشش: در آيه ۳۰ سوره نور مي خوانيم: " قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ به مردان با ايمان بگو ديده فرو نهند و پاكدامنى ورزند كه اين براى آنان پاكيزهتر است زيرا خدا به آنچه مىكنند آگاه است". و سپس در آيه بعد ميفرمايد: "وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ و به زنان با ايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فروبندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعا از آن پيداست و بايد روسرى خود را بر سينه خويش [فرو] اندازند". و البته از آنجايي كه لطافت و آسيب پذيري زن بيشتر است دستور پوشش بيشتري را میدهد و میفرماید که با جلابیب سینهها را بپوشانند. (برای توضیح بیشتر به كتاب مسئله حجاب استاد مطهري مراجعه شود). بنابراين طبق آيه قرآن چنين نيست كه مرد بتواند هر رويهاي در جامعه داشته باشد اما زن محدود باشد. ه- بعد اخلاقي: مخاطبين قرآن معمولاً با عبارتهايي نظير: يا ايها الناس، يا ايها الذين آمنو، يا اهل الكتاب... مورد خطاب قرار ميگيرند. البته در بسياري موارد زنان و مردان را با عناويني چون: مؤمنين- مؤمنات – قانتين- قانتات- عابدين- عابدات و... جداگانه مورد خطاب قرار مي دهد امّا سفارشات اخلاقي نسبت به هر دو جنس مشابه است براي مثال در سوره حجرات كه بسياري از نكات اخلاقي را بيان ميكند، نگاه يكساني به زن و مرد دارد و همه مسلمانان را مورد خطاب قرار ميدهد كه: غيبت نكنيد، ناسزا نگوييد، القاب بد به كار نبريد، سوء ظن نداشته باشيد، مسخره و ريشخند نكنيد و.... يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ ... وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ...(سوره حجرات آيه ۱۱) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ ... وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ... (سوره حجرات آيه ۱۲) و- بعد اجتماعي: جايگاه هر كس اعم از زن و مرد در اجتماع، همان جايگاهي است كه خود براي دستيابي به آن زحمت كشيده كه در آيات متعددي از جمله آيات زير به آن اشاره شده است:
۱- تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَلَكُم مَّا كَسَبْتُمْ وَلاَ تُسْأَلُونَ عَمَّا كَانُوا يَعْمَلُونَ.. دستاورد آنان براى آنان و دستاورد شما برای شماست و از آنچه آنان مىكردهاند شما بازخواست نخواهيد شد. (سوره بقره آيه ۱۳۴) ۲- ..لاَ أُضِيعُ عَمَلَ عَامِلٍ مِّنكُم مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى ... من عمل هيچ صاحب عملی از شما را از مرد يا زن كه همه از يكديگريد تباه نمىكنم.... (سوره آل عمران آيه ۱۹۵) ۳- " وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى" " اينكه براى انسان جز حاصل تلاش او نيست". (سوره نجم آيه ۳۹)
نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |