جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فیلم کوتاهی از محمد نوری زاد به نام ما آدم کشته ایم

Posted: 05 May 2012 08:10 AM PDT

ساخت بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران متوقف شد

Posted: 05 May 2012 04:49 AM PDT

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که ساخت بزرگ‌ترین پروژه صنعت گاز ایران، به دلیل تاثیرات اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و در نتیجه "عدم وجود نقدینگی برای تامین اعتبار" متوقف شده است.


شرکت ملی گاز ایران و بانک صادرات بهمن ماه سال ۸۹ یکی از بزرگترین قراردادهای صنعت گاز ایران را امضا کردند و بر اساس این توافق دوجانبه قرار بود چهار میلیارد دلار اعتبار برای ساخت دو طرح بزرگی پالایشگاهی گاز ایران سرمایه گذاری شود.


به گزارش مهر، عملیات اجرایی ساخت پالایشگاه گاز بیدبلند دو "به عنوان بزرگ‌ترین پروژه در دست اجرای صنعت گاز" کشور با گذشت حدود ۱۵ ماه از امضای قرارداد این پروژه میان بانک صادرات شرکت ملی گاز ایران و با توجه به اینکه هنوز هیچ گونه منابع مالی برای تامین اعتبار این پالایشگاه اختصاص نیافته، کاملا متوقف شده است.


مهدی جمشیدی دانا، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز اعلام کرده است که "سوء‌استفاده مالی اخیر در بانک صادرات موجب کندی اجرای طرح پالایشگاه بیدبلند دو شده، که البته برای تسریع در عملیات ساخت و ساز پالایشگاه بیدبلند دو تصمیم های خوبی اتخاذ شده است."


این درحالی‌ است که جواد اوجی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با تکذیب توقف پروژه پالایشگاه بیدبلند می گوید که ساخت و توسعه این پالایشگاه فقط کمی کند شده است.


این معاون وزیر نفت حاضر نشد به تبعات اختلاس بزرگ، از جمله سه‌قفله شدن اعتبارات بانک‌ها و توقف پروژه ها پاسخ دهد و مدعی گردید که منابع مالی لازم برای این پروژه به‌زودی تامین خواهد شد.

 



گزارش تصویری - نگاهی به صفحه اول شناسنامه مسئولان

Posted: 05 May 2012 04:18 AM PDT

 

 

 

 

 

 

نامه همسر معتمدنیا به این زندانی سیاسی در بیست و ششمین روز اعتصاب غذایش

Posted: 05 May 2012 03:23 AM PDT

جـــرس: همسر محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی که در انفرادی بند ۲۴۰ به اعتصاب غذای خود ادامه می دهد، در یادداشتی کوتاه به همسرش از او خواسته با توجه به نگرانی افراد خانواده و درخواست فرزندان موسوی، به اعتصاب غذای خود پایان دهد.

به گزارش کلمه، محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی که از ۲۱ فروردین ماه سال جاری در اعتراض به حبس میرحسین و کروبی و خانم رهنورد دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بود، هفته ی گذشته پس از بدحالی شدید به بیمارستان شهدی تجریش منتقل شد.


محمدرضا معتمد نیا، مشاور ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی، از ۲۷ فروردین به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بود و در این بین دو بار بر اثر وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان اعزام شد.


این زندانی سیاسی که اعلام کرده تا پایان حبس نخست وزیر امام در اعتصاب خواهد ماند، چندی پیش طی نامه ای به رهبری با انتقاد از عملکرد وی تاکید کرد: اینک شما بر سر یک دوراهی تاریخی قرار دارید، یک راه همسویی با اراده ملت و احترام به حق انتخاب آزادانه آنان بر سرنوشتشان است و انتخاب دیگر تقابل با ملتی است که طی ۱۵۰ سال گذشته خیزش و انقلاب را در مقابل حاکمیت فردی و تحمیل اراده سلطانی سامان داده و به سرانجام رسانده است؛ فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام ها روبرو شوید نه با انتخاب ها.


پیش از این فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیامی از محمدرضا معتمدنیا و محمدعلی ولایتی، دو زندانی سیاسی اعتصاب کننده، در خواست کردند که به این اعتصاب پایان دهند.


در پی این نامه، محمدعلی ولایتی به اعتصاب غذای خود پایان داد.


متن کامل نامه همسر این زندانی سیاسی به شرح زیر است:


همسر عزیزم سلام
بیست و شش روز از اعتصاب غذا و بیست روز از محبوس بودنت در انفرادی (البته این بار) می گذرد. نبودن هایت از آغاز زندگیمان سخت و گرانبار بوده ولی هیچکدام رنج این مدت را نداشته. نه آنگاه که در جبهه های حق علیه باطل رو در روی دشمن می ایستادی و نه آنگاه که برای راه اندازی کارخانه یخ فاو در دمای بالای ۵۰ درجه زیر آفتاب عرق ریزان به تعمیر و یا راه اندازی ماشین آلات می پرداختی تا فرزندان میهن مان آب خنک بنوشند و نه آنگاه که بعد از جنگ در بازسازی مناطق جنگ زده شرکت می کردی و نه آنگاه که در مسیر صنعت کشور تلاش می نمودی که البته هیچ کدام از این موارد را هرگز خودت به من نگفتی ولی اطرافیان و همرزم هایت به عنوان فداکاری و ایثارت این امور را برایم بازگو می کردند.


به هر حال از اول زندگی مشترکمان در راه اسلام و وطن و دور از خانه و خانواده بودی. اگرچه آن زمان فرزندانمان ساعت ها پای پنجره روی صندلی می ایستادند و وقتی به آنها می گفتم چرا اینجا ایستاده اید می گفتند: می خواهیم خیابان را نگاه کنیم شاید بابا از اینجا بگذرد و ما بابا را ببینیم. این کلمات مانند خنجری در قلبم فرو میرفت ولی رنج ندیدنت در حال حاضر هم برای من و هم برای فرزندانمان بسیار طاقت فرساتر از گذشته است. زیرا در گذشته هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی توان بیشتری داشتی و آن زمان به دلیل سلامتی کاملت هیچگاه دغدغه سلامتی ات را نداشتیم و فقط غم دوری ات بود. ولی اکنون که در سن بالای ۶۰ سال و از صدقه ظلم هایی که در این مدت حدود یکسال محبوس بودنت که ناراحتی قلبی، ناراحتی های ستون فقرات، فلج شدن انگشتان دست، خونریزی های مکرر لثه، مشکلات تنفسی و … متوجه ات شده به شدت نگران سلامی ات هستیم.


علاوه بر خانواده ات، خواهرانمان (دختران جناب آقای مهندس موسوی و سرکار خانم دکتر رهنورد) و بسیاری از دوستان و هم رزمانت به شدت نگران وضعیت سلامتی ات می باشند.


لذا با توجه به نگرانی افراد خانواده، درخواست خواهرانمان، نگرانی های دوستان و نزدیکانت و لزوم حضور سبزت در کنار خانواده تقاضای پایان دادن به اعتصاب غذایت را دارم.


در پایان لازم به ذکر است فداکاری ها و ایثارهایت همواره باعث سربلندی و سرافرازی مان بوده و هست.
ما همگی وعده خدا را برحق دانسته و معتقدیم که مظلومان و مستضعفان وارث حقیقی زمین اند.


به امید پیروزی حق بر باطل و آزادی تمام عزیزان دربند و برقراری حکومت اسلامی حقیقی توسط امام زمان

همسرت
نسرین کباری


محکومیت دانش‌آموز ۱۸ ساله به یک سال حبس تعزیری

Posted: 05 May 2012 03:05 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، سهند نوبخت دانش‌آموز ۱۸ سالهٔ آذربایجانی که در اعتراضات شهریور ماه به خشک شدن دریاچه ارومیه بازداشت شده بود یه چهار سال حبس محکوم شد.


به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، این شهروند از سوی شعبه‌ اول دادگاه انقلاب مهاباد در آذربایجان غربی به ریاست قاضی جوادی‌کیا به یک سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم شده است.


این فعال آذربایجانی با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق برگزاری جلسات غیرقانونی و چاپ نشریات بدون مجوز روبرو شده و خواستار تجدیدنظر در حکم خود شده است.


سهند نوبخت همزمان با اعتراضات عمومی به وضعیت دریاچهٔ اورمیه، ۱۹ شهریور سال گذشته توسط نیروهای اطلاعاتی در محل میدان امام شهر می‌اندوآب دستگیر و پس از چند روز بازداشت در می‌اندوآب به بازداشتگاه اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده بود. وی پس از چندین روز بازداشت، ۱۷مهر ماه سال ۹۰ به قید وثیقه ۷۵۰ میلیون ریالی به طور موقت آزاد شده بود.


این دانش‌آموز متولد سال ۷۲ ، در حال حاضر مشغول تحصیل در مقطع پیش‌دانشگاهی است.

 

حکم ۲۵ ضربه شلاق به دلیل کشیدن کاریکاتور نماینده مجلس

Posted: 05 May 2012 03:05 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، یک کاریکاتوریست در استان مرکزی به جرم کشیدن کاریکاتوری ازاحمد لطفی آشتیانی نماینده اراک به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.


به گزارش ایلنا پس از برگزاری مراسم تحلیف اعضای منصفه مطبوعات استان مرکزی جلسه رسیدگی به اتهام هفته نامه نامه امیر به مدیرمسئولی ابوالفضل نیک عهد برگزار شد.


در این جلسه اعضای هیئت منصفه پس از شنیدن دفاعیات وکیل شاکی و مدیرمسئول هفته نامه نامه امیر وارد شور شدند و در نهایت هفته نامه نامه امیر را در زمینه درج کایکاتور احمد لطفی آشتیانی مجرم شناخته و نشریه نامه امیر را مستحق تخفیف در مجازات دانستند.


همچنین بنابر اعلام قاضی عدالتخواه رئیس دادگاه مطبوعات استان مرکزی اتهام ترسیم کایکاتور توسط محمود شکرایه کاریکاتوریست نشریه نامه امیر در دادگاه دیگری به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته و آقای شکرایه به خاطر ترسیم کایکاتور به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.


نشریه نامه امیر در دهمین سال فعالیت مطبوعاتی خود در استان مرکزی بوده و پرتیراژترین نشریه استان مرکزی و نشریه ای با مشی انتقادی است.


مدیر کل آژانس انرژی اتمی:  بازرسی از پارچین در اولویت مذاکرات اتمی با ایران است

Posted: 05 May 2012 02:40 AM PDT

جـــرس: در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه موسوم به ۱+۵ در بغداد، و همچنین مذاکره نمایندگان ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، مدیر کل این نهاد بین المللی خاطرنشان کرد موضوع بازرسی آژانس از مجتمع نظامی پارچین در مذاکرات اتمی پیش رو با تهران در اولویت قرار دارد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، یوکیا آمانو روز جمعه تصریح کرد ایران هنوز به درخواست آژانس، در مورد صدور مجوز برای بازرسی از پارچین واکنشی مثبت ارایه نداده است.


یوکیا آمانو که در حاشیه کنفرانسی در سنت گلن سویس سخن می‌گفت، افزود پیگیری موضوع تاسیسات پارچین بدلیل احتمال انجام تحقیقات هسته‌ای نظامی و عملیات پاکسازی پس از آن، برای آژانس اهمیت دارد.


بر اساس گزارش ها، مقامات جمهوری اسلامی ایران چنین ادعایی را رد کرده اند، اما آمانو گفت آژانس در پارچین ناظری ندارد و نمی‌تواند بگوید در پارچین چه خبر است.


ایران و آژانس قراراست در روزهای ۲۴ و ۵۵ اردیبهشت ماه در وین بر سر موضوع هسته‌ای گفت‌و‌گو کنند.


همچنین مذاکرات جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت بعلاوه آلمان)، قرار است سوم خرداد در بغداد صورت پذیرد.
 

بزرگداشت زادروز گروهی از زندانیان سیاسی و دانشجویان دربند در تورنتو کانادا

Posted: 05 May 2012 02:25 AM PDT

جـــرس: گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ساکن شهر تورنتو در کانادا، عصر روز پنجشنبه ۱۴اردیبهشت ماه در مراسمی، به بهانه‌ سال‌روز تولد شش زندانی سیاسی متولد ماه اردیبهشت، یاد زندانیان سیاسی و عقیدتی را گرامی داشتند.


بنا به گزارش های رسیده، در آغاز این مراسم که با پشتیبانی «کمیته حقوق بشر دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران» برگزار شد، حامد هنرخواه از فعالین دانشجویی سابق در ایران، آخرین وضعیت «علی ملیحی، مجید اسدی، مجید دری، حسن اسدی زیدآبادی، مسعود باستانی و سماء نورانی»، شش زندانی سیاسی متولد ماه اردیبهشت را برای حاضران در مراسم شرح داد.


سپس سلمان سیما زندانی سیاسی سابق و عضو کمیته‌ی حقوق بشر «گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال»، ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم و گرامی‌داشت روز معلم و روز کارگر و همچنین روز جهانی مطبوعات با ذکر خاطره‌ای از ایام زندان خود، به اهمیت بزرگ‌داشت زندانیان سیاسی و تأثیر مثبت این گونه اقدامات در روحیه‌ی زندانیان پرداخت.


این زندانی سیاسی سابق ادامه داد "نباید زندانیان سیاسی احساس کنند که فراموش شده‌اند. من خود از نزدیک شاهد بودم که زندانیان سیاسی و خانواده‌های‌شان از اینکه در جایی عده‌ای به فکرشان بوده‌اند، خوشحال می‌شدند. بزرگداشت زندانیان سیاسی و عقیدتی در فضای امن خارج از کشور حداقل کاری است که به پاس مقاومت ایشان می‌توان انجام داد."


این فعال سابق دانشجویی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت کانادا در زمینه حمایت از حقوق بشر در ایران افزود: "انتظارات از شهر تورنتو به عنوان دومین شهر ایرانی نشین خارج از کشور بالا است. اخیرا ما شاهد حمایت سناتورهای کانادایی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بودیم. این اقدام مهمی است و باید تلاش کنیم که چنین حمایت‌هایی روزبه‌روز بیشتر شود. همچنین جان سعیدملک‌پور و حمید قاسمی شال نیز هنوز در خطر است. اقدامات صورت گرفته از سوی دولت کانادا و اظهارنظرهای مقامات کانادایی در این خصوص تأثیر مثبت داشته که این نشان می‌دهد هر چه توجه جامعه‌ی بین‌الملل به مساله‌ی حقوق بشر در ایران بیشتر شود شاهد شرایط بهتری خواهیم بود."


سلمان سیما، سپس پیام گروه «دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران» را به این مراسم قرائت کرد.


در بخشی از این پیام با شادباش زادروز شش زندانی متولد ماه اردیبهشت، به احکام زندان طولانی در تبعید برای ضیاء نبوی و مجید دری دو دانشجویی که تنها در پی دفاع از حق تحصیل برای همگان بوده‌اند اشاره شده و آمده است: "بیش از سی نفر از زندانیان سیاسی-عقیدتی که در کنج زندان‌های جمهوری اسلامی روزگار می‌گذرانند از دانشجویان هستند که این خود گواه بر ستمی است که بر علم و دانش در این سرزمین در زیر حاکمیت جهل و خرافه رفته است. عبدالله مؤمنی، رسول بداقی، محمد داوری، علی پورسلیمان و... از جمله معلمانی هستند که جای‌شان در کلاس درس خالی است و در زندان آموزش آزادگی می‌دهند. شاهرخ زمانی، محمد جراحی، رضا شهابی، علی نجاتی، بهنام ابراهیم‌زاده، علی اخوان و... نیز از جمله فعالان کارگری هستند که در زندان هستند."


در ادامه اردشیر زارع‌زاده، فعال سابق دانشجویی و مدیر اجرایی «مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا» ضمن تقدیر از برگزاری چنین مراسمی، از اینکه بزرگداشت زندانیان سیاسی رفته رفته تبدیل به یک فرهنگ شده است ابراز خرسندی نمود. او گفت: "در اواسط دهه‌ی هفتاد که «کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی» را در داخل کشور شکل دادیم، شرایط خفقان سیاسی اجازه فعالیت راحت و آزادانه نمی‌داد ولی بر این باور بودیم و هستیم که از همه زندانیان سیاسی بدون توجه به گرایش و افکار و عقاید ایشان دفاع باید کرد. خوشحالم از اینکه می‌بینم امروز دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی روز به روز فراگیر‌تر می‌شود. از هر فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن یاد زندانیان سیاسی باید استفاده کرد و از حقوق همه زندانیان سیاسی بدون اینکه سابقه‌شان را در نظر بگیریم؛ چه مهدی کروبی باشد و چه میرحسین موسوی و چه حشمت الله طبرزدی و دیگران باید دفاع کرد."


مهدی امین نیز از طرف دکتر فرخ زندی، عضو گروه «سکولارهای سبز»، با پوزش از اینکه وی نتوانسته‌ در این مراسم حضور یابد ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: "دفاع از حقوق بشر را وظیفه خود می‌دانیم و "سکولارهای سبز" همواره در راستای دفاع از حقوق بشر تلاش کرده است. دانشجویان نقش مهمی در به حرکت درآوردن جامعه و آگاهی بخشی دارند لذا دانشجویان زندانی را نباید فراموش کرد. این وظیفه همه ماست که نگذاریم مساله‌ی نقض حقوق بشر در بین بازی‌های سیاسی فراموش شود."


پس از تک‌نوازی سنتور و شعرخوانی، پیام ویژه‌ی مهسا امرآبادی همسر مسعود باستانی به این مراسم خوانده شد.

همسر این روزنامه‌نگار زندانی در پیامش نوشت: "روزنامه‌نگار زندانی سمبل محرومیت یک ملت از حق آزادی بیان است. روزنامه‌نگار زندانی یعنی اینکه حق دانستن از ملتی سلب شده است. روزنامه‌نگار زندانی یعنی اینکه در نقطه‌ای از نقاط این کره خاکی حقوق بشر در معرض خطر است و همسر من یکی از ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی در ایران است. حقوق بشر منشوری چند وجهی‌ست که هر کدام از اضلاع آن آزادی را فریاد می‌زند و ما هر یک در هر گوشه‌ای از این جهان پهناوربه قدر توان و دانش خویش به حکم انسان بودن وظیفه داریم در پاسداشت آن بکوشیم. امروز روز تولد مسعود باستانی است و من امروز در انتظار آزادی مردی هستم که لقب همسر را در زندگی خصوصی‌ام را دارد و در زندگی حرفه‌ای‌اش روزنامه‌نگاری آرمان‌گرا است. روزنامه‌نگاری وفادار به آرمان‌های جهانی حقوق بشر چرا که خودم شاهد بودم در سخت‌ترین لحظات اعتصاب غذای یک فعال کارگری که در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط ایران زندانی بود کوشید تا صدای آازادی‌خواهی او را به جهانیان برساند. مسعود بیش از همه در نشریات فارسی‌زبان و جامعه ایرانیان مقیم کانادا فعال بود. او دغدغه‌های عدالت‌خواهانه و گزارش های حقوق بشری می‌نوشت و جامعه کانادا به خاطر پایبندی ساکنانش به آرمان مشترک حقوق بشر یکی از مهم‌ترین مخاطبان او بودند. گاهی گمان می‌کنم که انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و بازداشت‌های پس از آن بهانه‌ای بود برای ساکت کردن افرادی که کشورشان را آزاد می‌خواستند و جهان را با حقوق بشر زیبا‌تر می‌دیدند و تردید ندارم که مسعود یکی از این افراد بود. در پایان از همه شما عزیزان که به فکر ایران و زندانیان سیاسی هستید تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی همه را در ایرانی آزاد و سربلند که به حقوق بشر مزین است، ببینم."


بریدن کیک تولدی که بر روی آن عکس زندانیان سیاسی متولد اردیبهشت: علی ملیحی، مجید اسدی، مجید دری، حسن اسدی زیدآبادی، مسعود باستانی و سما نورانی چاپ شده بود پایان‌بخش این مراسم بود.


در پایان این مراسم پتیشن‌ها و کارت پستال‌هایی در حمایت از نسرین ستوده، سعید متین‌پور، سعید ملک‌پور و حمید قاسمی شال که از سوی عفو بین‌الملل کانادا تهیه شده بود جهت امضا بین حاضران توزیع شد.


از نکات قابل توجه در این برنامه توزیع لیست دانشجویان زندانی با توضیحات مختصری در مورد هر یک از آن‌ها، شرح حال این شش زندانی سیاسی و نامه عاطفه خلفی همسر حسن اسدی زید آبادی به دو زبان فارسی و انگلیسی در میان حاضران بود. همچنین دکتر «سام اسد‌پور» که به تازگی با رای بالا به عضویت هیأت مدیره‌ی جدید «کنگره‌ی ایرانیان کانادا» انتخاب شده در این مراسم حضور داشت.


تجمع خانواده‌های کارگران نساجی مازندران مقابل استانداری

Posted: 05 May 2012 02:09 AM PDT

اعتراض به عدم پرداخت بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه

جـــرس: در پی بی نتیجه ماندن پیامهای انتقادآمیز کارگران نساجی مازندران، روز شنبه(16 اردیبهشت) دهها تن از این کارگران به اتفاق خانواده‌های‌شان در مقابل استانداری مازندران تجمع كردند، تا مجددا نسبت به عدم پرداخت بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه خود و بی توجهی مسئولین اعتراض کنند.


همزمان گزارش ها حاکی از اخراج بیش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز طی ماههای اخیر و بیكاری دهها كارگر كارخانه شهر داروی شهریار طی هفته های گذشته است.

فریاد حق‌طلبانه كارگران نساجی مازندران شنیده نمی‌شود
به گزارش ایلنا، کارگران نساجی مازندران که طی‌ماه‌های اخیر بلاتکلیف و سرگردان بوده‌اند، اعتقاد دارند نزد خانواده‌های خود شرمنده هستند و ماههاست که با دست خالی به خانه می‌روند.


تعدادی از کارگران اظهار داشتند: امروز پس از مراجعه به فرمانداری قائمشهر و در نبود فرماندار مجبور به حضور در مقابل استانداری شدیم تا پاسخی بگیریم.


حضور کارگران رسمی به اتفاق خانواده‌هایشان در مقابل استانداری مازندران بازتاب گسترده ای در شهر ساری داشته است.


بیش از ۱۸ ماه حقوق معوقه
یك فعال كارگری در مازندران گفت: در سالی که تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی نام گرفته است، کارگران نساجی مازندران در بد‌ترین شرایط معیشتی به سر می‌برند.


دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اشاره به اینکه خصوصی سازی یعنی عدل، انصاف، مروت، تقسیم عادلانه ثروت، کوتاه شدن فاصله فقر و غنا و توسعه صنعت، افزود: متاسفانه در استان مازندران خصوصی سازی واحد‌های تولیدی به اخراج، بی‌بند و باری، ناهنجاری‌های اجتماعی، تعطیلی کارخانجات، تعدیل و بیکاری کارگران، حقوق نگرفتن و فقر کارگران معنی شده است.


نصراله دریابیگی در ادامه افزود: علی‌رغم همه تلاش‌های مسئولان محلی متاسفانه هیچ گوش شنوایی فریاد‌های حق طلبانه کارگران نساجی مازندران را نمی‌شنود.


کارخانه قند مادنوش در آستانه تعطیلی/ ۱۱۵۰ كارگر بیكار شدند
یک فعال کارگری در سقز اعلام کرد: بیش از ۳۵۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش سقز در اسفند ماه سال گذشته اخراج شده‌اند.


محمد صالح حسینی در گفت گو با ایلنا ضمن اشاره به وضعیت بحرانی واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی سقز اظهار داشت: کارخانه «قند ماد نوش» واقع در این شهرک به دلیل کمبود مواد اولیه و نوسانات نرخ ارز دچار مشکل شده و در آستانه تعطیلی قرار دارد.


دبیر اجرایی خانه كارگر سقز ادامه داد: از مجموع ۱۶۰۰ کارگر کارخانه قند ماد نوش بیش از ۳۵۰ کارگر اخراج شده و ۸۰۰ کارگر در سال جدید تمدید قرارداد نشده‌اند.


او با بیان اینکه واحد‌های تولیدی در سقز به جهت کمبود نقدینگی و به دلیل تشدید تحریم‌ها ازتهیه مواد اولیه خود عاجز شده‌اند، اظهار کرد: به دلیل كوتاهی در پرداخت مستمر حق بیمه کارگران موقت این کارخانه، امکان استفاده از بیمه بیکاری برای بسیاری از آنان مقدور نیست.


این فعال كارگری با انتقاد از عدم وجود برنامه‌های جامع حمایتی از جانب دولت در جهت توسعه اقتصادی و صنعتی در مناطق حساسی همچون سقز، عنوان کرد: افزایش مشکلات پولی و بانکی باعث شده است کارفرمایان شهر ما نتوانند به تعهدات خود در قبال كارگران‌شان عمل کنند.


بیكاری دهها كارگر كارخانه شهر دارو
یك فعال كارگری در شهریار گفت: ۵۰ کارگر قراردادی کارخانه «شهر دارو» بعد ازاتمام تعطیلات نوروزی تمدید قرار داد نشدند.


سید حسین باقریان در گفتگو با همین منبع کارگری ضمن اشاره به اینکه اکثر واحد‌های صنعتی و دامداری‌های منطقه شهریار در نخسین روز‌های سال ۹۱ اقدام به تعدیل نیرو کرده‌اند، افزود: به دلیل كمبود مواد اولیه تولید در پی تحریم‌ها، واحد تولیدی شهر دارو با ۵۰ نیروی قراردادی خود که سابقه کار و فعالیت بعضی از این کارگران به ۱۳ سال نیز می‌رسد تمدید قرارداد نکرده است.


تاجزاده: در برابر استبداد ساکت نمی نشینم

Posted: 05 May 2012 01:44 AM PDT

جـــرس: زندانی سیاسی سید مصطفی تاج زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب، طی نامه ای به همسرش خاطرنشان می کند: "وقتی من رضایت پدر و مادرم، حمایت فرزندانم و از خودگذشتگی شریک زندگی ام را می بینم، ناسپاسی می دانم که اندک جدایی و تنهایی را تاب نیاورم و نشاط و امید از کف بنهم و در برابر بی عدالتی و استبداد که بزرگترین منکر زمانه است، ساکت بنشینم."  

به گزارش کلمه، در این نامه که به مناسبت تولد فخرالسادات محتشمی پور، همسر این زندانی سیاسی نوشته شده است، تاج زاده از صبوری و ایمان همسرش تقدیر و تشکر کرده است.

 

سید مصطفی تاج زاده که عضو شورای مرکزی حزب مشارکت نیز هست، بیش از بیست ماه است که در قرنطینه و انفرادی نگهداری می شود. وی از ملاقات با بستگان درجه یک خود محروم شده و تنها می تواند هفته ای یکبار با همسرش ملاقات کابینی داشته باشد.

 

مصطفی تاج زاده طی مدت حبس انفرادی در اعتراض به شرایط زندان همچنان به روزه های اعتراضی خود ادامه داده است.

 

وی در اولین روزهای پس از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری بازداشت و چهار ماه در انفرادی بود.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات، در این دوران چندین بار اعلام آمادگی کرده تا با انجام مناظره های زنده با افرادی چون شریعتمداری و… به دفاع از خود، عملکردها و موضوعاتی مربوط به جنبش سبز و انتخابات سال ۸۸ بپردازد که همگی این درخواست ها البته بی پاسخ ماند.

 

گفتنی است تاج زاده یکی از هفت نفری است که اقدام به شکایت از سردار مشفق در زمینه دخالت های نهادهای امنیتی-نظامی در جریان انتخابات و انجام کودتای انتخاباتی کرد. پس از این شکایت بود که فشار بیشتر به شاکیان و حتی خانواده های آن ها وارد شد، در حالی که دستگاه قضایی کوچکترین اقدامی درباره شکایت قانونی آنها نداشته است.

 

وی از مرداد ماه سال ۸۹در قرنطینه زندان اوین نگهداشته می شو. آخرین مرخصی وی نیز که در نوروز، تنها یک روز به طول انجامید.

 

در حال حاضر موضع گیری ها و نظرات انتقادی وی در دوران زندان باعث شده تا بار دیگر اتهامی برای او ساخته و پرونده ای جدید برایش تشکیل دهند.

 

متن نامه سیدمصطفی تاج زاده شرح زیر است:

 

فخری عزیزم سلام!
طالع من بلند بود که همسری آگاه، مؤمن و صبور نصیبم شد و خداوند را سپاسگزارم که در کنار الطاف بی پایانش مرا به داشتن خانواده ای هم دل و همراه مفتخر گرداند و حجت را بر کمترین بنده خود تمام کرد. وقتی من رضایت پدر و مادرم، حمایت فرزندانم و از خودگذشتگی شریک زندگی ام را می بینم، ناسپاسی می دانم که اندک جدایی و تنهایی را تاب نیاورم و نشاط و امید از کف بنهم و در برابر بی عدالتی و استبداد که بزرگترین منکر زمانه است، ساکت بنشینم.

 

گرامی بانوی من!
سال روز تولدت بهانه ای است برای این که برایت نامه بنویسم، با تو سخن بگویم و به خاطر همه چیز از تو تشکر کنم.
در حالی که مولانا درباره پیامبر اکرم(ص) چنین می سراید: " آن که عالم مست گفتارش بُدی کلمینی یا حمیرا می زدی "، این بنده کوچک معذور است از این که دلتنگی اش را از دوری ات، اشتیاقش را برای شنیدن ترنم صدای گرمت و بوسیدن روی ماهت، ابراز کند. حتی اگر فقیه خشونت پرور فتوا دهد که در نامه ها و علن به همسرانتان بگویید: "دوستت دارم"


هم دم و هم رزمم!

Sky scrapes را در زبان فارسی آسمان خراش ترجمه کرده اند اما شنیده ام که در پاکستان این اصطلاح را آسمان بوس می خوانند. هرچند به نظر می رسد ترجمه فارسی آن، دقیق تر است زیرا که در اصل از ترکیب فعل scrapeبه معنای تراشیدن و خراشیدن و اسم sky به معنای آسمان درست شده است.

 

اما چه کنم که ترجمه اردویش را بیشتر می پسندم. راستی چه اشکالی دارد که ما نیز اصطلاح «آسمان بوس» را به کار بریم تا اندکی از سردی و زمختی تمدن آهنی بکاهیم و چهره شهرهایمان را، دست کم در ذهن و ضمیرمان تلطیف کنیم؟!

 

گرما بخش زندگی من!
تو در اردیبهشت به دنیا آمدی و همواره بهاری بوده و هستی و من امیدوارم که خود مصداق آن چه شکسپیر گفته است نباشم که : "مردان هنگام خواستگاری در ماه بهارند ولی وقتی همسر می شوند، هوا تغییر می کند."

به دعای خیر تو بیش از همیشه محتاجم.


تولدت مبارک
مصطفی – اوین
اردیبهشت ۱۳۹۱