جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سلیمی نمین: در اصلاح فساد مالی به بن‌بست رسیده‌ایم

Posted: 04 May 2012 06:01 AM PDT

جـــرس: یکی از فعالان محفلی جریان اصولگرا با اعتراف به اینکه "در اصلاح فساد مالی به بن‌بست رسیده‌ایم"، گفت: "در حال حاضر و با شرایط موجود چشم‌انداز موضوع فساد مالی با سیاسی‌کاری‌ها کار بسیار مشکل شده و به بن‌بست رسیده است و بن‌بست در حد ناممکنی است که پیگیری را به حداقل رسانده. وقتی یک قاضی عادی و رسانه‌ها نمی‌توانند موضوعی را پیگیری کنند و موضوع به سران قوا می‌رسد و آنجا هم تلقی سیاسی می‌شود و جوسازی صورت می‌گیرد، پیگیری کار و اصلاح را به غیرممکن تغییر می‌دهد."


به گزارش روزنامه اعتماد، عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران و همچنین مدیر مسئول سابق کیهان هوایی، طی گفتگویی پیرامون فساد گسترده مالی، اقتصادی و اداری در سیستم جمهوری اسلامی گفت: "بحث‌هایی که امروز در رابطه با سوءاستفاده از سیستم بانکی مطرح می‌شود پیش از این می‌توانست از طریق رسانه‌ها مهار شده و کسانی که در این وادی نقش داشته‌اند از طریق رسانه‌ها به مردم معرفی شوند و اگر در افکار عمومی این مطالبه شکل می‌گرفت قوه قضاییه می‌توانست راحت‌تر به این موضع بپردازد و این پرداختن هم بر اساس مطالعات اجتماعی رسانه‌ها که چشم مردم هستند صورت گرفته بود، نه اینکه قوه قضاییه فی‌البداهه به موضوع ورود کند و در این شرایط قوا پیگیری این پرونده را از چشم رییس قوه قضاییه ببینند و نسبت به این موضوع که جامعه به آن حساس هم شده و معترض است، تن به پیگیری ندهند و یکدیگر را محکوم به سیاسی‌کاری کنند. همین ناآگاهی مردم و محدودیت رسانه هزینه‌یی را به جامعه تحمیل کرد که شما از آن سخن می‌گویید."


این هوادار سابق احمدی نژاد افزود: "همه رسانه‌ها یکسان نیستند. برخی رسانه‌ها در شرایط کنونی معامله‌گر شده‌اند در مساله تخلف سیستم بانکی شنیدیم برخی رسانه‌ها که در قضیه حساس نبودند به سبب حمایت‌های مالی‌ بود که گروه فاسد اقتصادی از آنها کرده بود و قبل از کشف موضوع امکاناتی دریافت کرده بودند. برخی از خبرگزاری‌ها از ریاست بانک ملی که امروز متهم پرونده فساد مالی است تسهیلاتی گرفته بودند. شاید این امکانات بسیار ناچیز بوده باشد اما همین که این مدیریت‌ها راهی را یافتند که از این طریق می‌توانند برخی از رسانه‌ها را مدیون خود کنند بسیار نادرست است. حالا هم شیوه‌ای باب شده که مدیران عالی‌رتبه به رسانه‌ها نزدیک می‌شوند و برای پوشش خبری خود و سازمان متبوع‌شان به رسانه‌ها پول پرداخت می‌کنند؛ این موضوع به گونه‌یی انحراف رسانه‌یی است چون رسانه چشم مردم است و باید از مسیری که به آن تعهد دارند در آگاهی‌بخشی به جامعه سهیم باشند؛ نه اینکه پول دریافت کنند تا مدح مدیری را بگویند یا اخبار را مطابق ذوق و سلیقه صاحبان قدرت تنظیم کنند."


سلیمی نمین افزود: "اگر از مسیر درست با قضایا برخورد شود هیچ‌وقت رییس‌ دولت یا اطرافیانش نمی‌توانند عنوان کنند از موضوعی بی‌اطلاعند، مثلا بگوید ملک‌زاده جرمی ندارد یا تقصیری متوجه رحیمی نیست و من بی‌اطلاعم چرا که مطبوعات از روزهای نخست نسبت به شناساندن افرادی که سمتی دارند در جامعه تلاش کرده‌اند و حالا افکار عمومی به خوبی این چهره‌ها را می‌شناسد و رییس‌جمهور یا هر مقام مسوول دیگری قادر به گفتن هر حرف یا حاشا کردن موضوعات مختلف نیست اما وقتی جامعه بی‌اطلاع است و موضوع به سطوح بالا می‌کشد عنوان می‌کنند فلان قاضی با دولت مشکل دارد یا قصد تخریب دارد. درباره جاسبی آنقدر اطلاع‌رسانی شد که کسی نتوانست دفاعی کند چرا که جامعه آگاه بود و افکار عمومی موضع داشت."


این فعال اصولگرا اعتراف کرد: "در حال حاضر و با شرایط موجود چشم‌انداز موضوع فساد مالی با سیاسی‌کاری‌ها کار بسیار مشکل شده و به بن‌بست رسیده است و بن‌بست در حد ناممکنی است که پیگیری را به حداقل رسانده. وقتی یک قاضی عادی و رسانه‌ها نمی‌توانند موضوعی را پیگیری کنند و موضوع به سران قوا می‌رسد و آنجا هم تلقی سیاسی می‌شود و جوسازی صورت می‌گیرد، پیگیری کار و اصلاح را به غیرممکن تغییر می‌دهد.
وقتی کار به جایی می‌رسد که در موضوعات مفسده‌دار سطوح بالای مملکتی درگیر می‌شوند همه‌چیز شکل دیگری به خود می‌گیرد. اگر رییس یک قوه دستیاران و نزدیکانش دستگیر شوند برایش خوب نیست و این سبب می‌شود تا پنهان‌کاری کنند، در حالی که اگر خود آقایان با این مفسده‌ها برخورد کنند بهتر است و مردم تشخیص خواهند داد و برای آنها یک نقطه قوت است اما چیزی که امروز در جامعه جاافتاده این است که اگر شخصی نزدیک به من خلافی مرتکب شد برای جلوگیری از تخریب خودم و به دلیل دوری از سیاسی‌کاری و سوءاستفاده‌ها و بزرگنمایی‌ها موضوع را پنهان کنیم یا دفاع کنیم چون به من هم ربط پیدا می‌کند در حالی که ربط در جایی است که من از این رفتار نادرست و تخلف‌ها دفاع کنم اما حالا در مقطعی قرار داریم که همه به سبب رقابت‌های سیاسی پنهان‌کار شده‌اند و یک مسوول برای اینکه گزک به دست کسی ندهد سعی می‌کند پیگیر تخلف‌ها نباشد، بنابر این فکر می‌کنم اگر به مصالح ملی اعتقاد داریم سوءاستفاده‌های گروهی و نسبت دادن‌های ناروا را کم کنیم و ذهنیت جامعه را اصلاح کرده و نگذاریم کسی مصونیت اینچنینی داشته باشد."
 

گزارش تصویری - دومین مرحله انتخابات نهمین دوره مجلس

Posted: 04 May 2012 04:04 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

موضع گیری تند حامیان احمدی نژاد ؛ انتخاب بین فاسد و افسد است

Posted: 04 May 2012 02:32 AM PDT

جـــرس: به گزارش شاهدان و منابع خبری از ظهر روز جمعه ۱۵ اردیبهشت ماه، دومین مرحله از انتخابات فرمایشی مجلس نهم شورای اسلامی، بی رونق و همچنان با بی استقبالی قاطبه مردم و فعالان، در حال برگزاری است.


همزمان و به گزارش بازتاب، در حالی که روز انتخابات به بعد از ظهر رسیده بود و چهره هایی چون هاشمی، سید حسن خمینی و مجید انصاری علنا رای داده بودند، اما تا بعد از ظهر ، رسانه ها از شرکت محمود احمدی نژاد در انتخابات خبری ارائه نداده بودند، که در نهایت گزارش شد رئیس دولت با حضور در یکی از شعبات، رای داده، اما محافظین وی نگذاشتند کسی بری مصاحبه به وی نزدیک شود.


بر اساس گزارش ها، محمد خاتمی که دور اول در دماوند رای داده، ظاهرا در دور دوم نمی تواند در انتخابات تهران شرکت کند.


بازتاب گزارش داده است که در این میان طیف حامیان احمدی نژاد که ظاهرا نامزدهای چندانی در تهران ندارند، موضعی متفاوت و انتقادی درباره انتخابات در پیش گرفته اند.

بر اساس گزارش مذکور، گروه جبهه توحید و عدالت که نام جدید طیف حامیان احمدی نژاد در انتخابات مجلس است، با صدور بیانیه ای اعلام کرده است: "اکنون که در آستانه دور دوم انتخابات قرار داریم، شاهد هستیم که برخی ازکسانی که نمی توانند عناصر شکل دهنده مجلسی برخواسته از اراده و خواست حقیقی ملت و وکیل شایسته ای برای آنان باشند و خود را وامدار زیاده خواهان بریده از ملت کرده اند به میدان رقابت راه یافته اند. کسانی که تا چندی پیش بنا بود جبهه ای متحد را برای حضور در انتخابات شکل دهند، اکنون در منازعات قدرت طلبانه خویش، چنگ به روی هم می اندازند و هیچ حریم و حرمتی را پاس نمی دارند همانگونه که حریم و حرمت خدمتگزاران مظلوم مردم را زیر پای خود له کردند.لکن به هوشمندی ملت ایران در شناخت این عناصر معتقدیم و بر همین اساس مردم را به حضور پرشور و انتخاب آگاهانه ی نامزدهای دارای صلاحیت لازم دعوت می نماییم و از آنجا که تعداد افراد دارای صلاحیت و شایستگی لازم را محدود یافتیم، امکان معرفی لیستی کامل برای ما وجود نداشت."

اما سایت «ندایی از درون» که دیدگاه های طیف حامیان احمدی نژاد و رحیم مشایی را صریح تر منعکس می کند، رای به نامزد‌های «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» در انتخابات را انتخاب بین "افسد" و "فاسد" خواند و نوشت شرکت در چنین انتخاباتی "وظیفه" نیست.

این سایت نوشته که بین «جبهه پایداری» و «جبهه متحد اصول‌گرایان» تفاوتی وجود ندارد و "جبهه پایداری به‌‌ همان دلیلی از دولتی‌ها حمایت می‌کند که روسیه از ایران."


سایت «ندایی از درون» نوشته که اعضای «جبهه پایداری» افکاری "متحجرانه" دارند و "تنها چیزی که می‌تواند گفتمان سوم تیر حقیقی را زمین بزند همین تفکرات جبهه پایداری است."


این سایت در مطلب دیگری، به شدت به علی مطهری حمله کرد و با متحجر خواندن او مدعی شد:"حمایت شدید اصلاح طلبان از شخص فوق العاده متحجری مانند علی مطهری است، اتفاقی که همیشه و در طول تاریخ سابقه فراوانی داشته است و یادآور حمایت غربی ها و شاه از متحجرین است."

این سایت حتی به رای ندادن رهبری در انتخابات دور دوم شورای شهر هم اشاره کرد و نوشت: "جالب است که امام خامنه ای هم به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، در انتخابات دوم شوراهای شهر شرکت نکرد و در روز رای گیری به محلی رفت که انتخابات در آن برگزار نمی شود! همین کافیست تا بدانیم اصل شرکت در انتخابات همیشه مد نظر نیست."


وضعیت جسمانی نامناسب ژیلا کرم ‌زاده در زندان اوین

Posted: 04 May 2012 12:56 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع حقوق بشری، "ژیلا کرم‌زاده مکوندی"، فعال مدنی و از همراهان مادران پارک لاله (مادران عزادار) که هم‌اکنون جهت گذراندن حکم دو سال حبس تعزیری خود در زندان نگهداری می‌شود، از بیماری " فشار خون" رنج می‌برد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، خانم کرم‌زاده طی هفته‌های اخیر، بارها به دلیل افزایش ناگهانی فشار خون، بیهوش و به بهداری منتقل شده است.


بر اساس این گزارش، ژیلا کرم زاده، روز سه‌شنبه ششم دی‌ماه، هنگامی که جهت انجام کارهای اداری مربوط به گذرنامه به اداره گذرنامه تهران مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم ۲ سال زندان تعزیری به دادسرای زندان اوین و از آن‌جا به بند زنان منتقل شد.


وی پیش از این در روز ۱۹ بهمن سال ۱۳۸۸ در منزل دستگیر و مدت ۳۴ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده و سپس با قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. کرم‌زاده در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ از سوی دادگاه بدوی به تحمل چهار سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به 2 سال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی کاهش یافت.


ژیلا کرم‌زاده که سرپرستی خواهر معلول خود را به عهده داشت، پس از زندانی شدن، بارها درخواست مرخصی و حضور در کنار خواهرش را داد، اما تاکنون با درخواست مرخصی وی موافقت نشده است.

 

افشای خروج ۷۷۰ میلیارد دلار ارز از کشور

Posted: 04 May 2012 12:31 AM PDT

جـــرس: بر اساس آمار رسمی گمرک و بانک مرکزی، طی سالهای ۶۱ تا ۹۰ بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار ارز به دلیل واردات از کشور خارج شده است که این رقم به ویژه در سالهای ۸۳ تا ۹۰ شدیدا افزایش یافته است.


بر اساس آخرین گزارش ها نیز، اخیرا دولت طی مصوبه‌ای به واردات ۲۴ میلیارد دلاری را که ۱۰ میلیارد دلار آن شامل مواد غذایی و کالاهای اساسی مصرفی است، اجازه داده است.


به گزارش فارس، نگاهی به آمارهای رسمی از خروج بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار ارز از کشور طی ۳۱ سال گذشته درپی تشدید واردات بی رویه خبر می دهد.


این در حالی است که اقتصاددانان و کارشناسان بزرگترین مانع رونق تولید ملی را واردات بی رویه کالاهای مصرفی می دانند، ضمن اینکه در کنار واردات رسمی این کالاها، قاچاق نیز به شکل گسترده تری هر روز به تولید ضربه می زند.


این مسائل بهانه ای شد تا نگاهی گذرا داشته باشیم به ارزش واردات به کشور طی سالهای گذشته که به دلیل امکان دسترسی‌ منابع، به آمار ۳۱ سال اخیر اشاره کردیم.


بر اساس آمار رسمی گمرک و بانک مرکزی، طی سالهای ۶۱ تا ۹۰ بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار ارز به دلیل واردات از کشور خارج شده است که این رقم به ویژه در سالهای ۸۳ تا ۹۰ تشدید شده است.


بر اساس این گزارش، طی سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ بیش از ۶۷ میلیارد و ۳۱۲ میلیون دلار کالا از کشور خارج شده و از سالهای ۶۶ تا ۷۰ نیز شاهد واردات ۷۸ میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلاری بودیم که این رقم طی سالهای ۷۱ تا ۷۵ به بیش از ۸۸ میلیارد دلار افزایش یافت.


بر اساس این گزارش مجموع ارزش واردات به کشور طی سالهای ۷۶ تا ۸۰ بیش از ۷۳ میلیارد و ۱۷۵ میلیون دلار بوده است که در این سالها واردات بین ۱۲ تا ۱۷ میلیارد دلار در نوسان بوده است.


این در حالی است که واردات در ۵ سال بعدی یعنی از سال ۸۱ تا ۸۵ به بیش از ۱۶۵ میلیارد و ۲۳۳ میلیون دلار رسد که در مقایسه با ۵ سال قبل از آن ۲.۲ برابر شده است. طی سالهای ۸۱ تا ۸۵ ارزش واردات از ۲۲ میلیارد دلار تا ۴۱ میلیارد دلار نوسان داشته است.


این گزارش حاکی است: ارزش واردات در پنج ساله پایانی یعنی سالهای ۸۶ تا ۹۰ رشد شدید داشته و به ۲۸۶ میلیارد دلار رسید. واردات به کشور از سال ۸۶ تا ۹۰ از ۴۸ میلیارد دلار تا ۶۴ میلیارد دلار بوده است.


پایان این این اتفاقات غم انگیز کجاست؟ شما را با وجدان خودتان تنها می گذارم

Posted: 04 May 2012 12:05 AM PDT

نامه پدر بزرگ آرش صادقی به بازجوی پرونده

جـــرس: با خودم روزی چند بار می اندیشم که پایان این این اتفاقات غم انگیز کجاست؟ آیا پایانی بر این اتفاقات غم انگیز هست؟شما را هم با وجدان خودتان تنها میگذارم.گرچه بعید میدانم چنین چیزی در وجود شما و همکارانتان وجود داشته باشد. کاش سر سوزنی وجدان داشتید آقای کارشناس…. این جملات بخشی از نامه تکان دهنده پدر بزرگ آرش صادقی، دانشجوی زندانی است که خطاب به بازجوی پرونده او نوشته است.


به گزارش کلمه، آرش صادقی عضو ستاد میرحسین موسوی و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی از فعالین سیاسی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ چندین نوبت بازداشت و روانه زندان شده است. او اولین بار در ۱۸ تیرماه ۸۸ بازداشت و بعد از تحمل پنجاه روز انفرادی در حالی از زندان آزاد شد. یورش مامورین امنیتی برای بازداشتش سبب شده بود تا مادر سالخورده اش دچار شوک شود و همین کافی بود تا او دیگر مادرش را در جمع خانواده خود نداشته باشد. بعد از آزادی اش از زندان در راه بهشت زهرا بود، زمانی که به همراه پدربزرگ و مادربزرگش برای دیدار با مادرش قصد داشت بر سر مزار او برود بار دیگر با حمله مامورین امنیتی دستگیر و روانه زندان اوین شد.


او پس ازحوادث عاشورای ۸۸ نیز بازداشت و در اسفند ماه همان سال با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود. در پی این دستگیری ها وی از سوی شعبه های ٢٨ و ٢۶ دادگاه انقلاب تهران به ترتیب به ٣ و ۶ سال محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر حکم ٣ سال به برائت و ۶ سال حبس تعزیری اش به ۴ سال تعلیقی و ١سال تعزیری کاهش یافت. پس از گذراندن دوران محکومیت وی مجددا چند روز پس از آزادی اش در دی ماه سال ۹۰ بازداشت و روانه زندان شد. و حال پس از گذشت بیش از یکصدو ده روز از بازداشتش پدر بزرگ وی نامه ای را خطاب به کارشناس (بازجو) پرونده او نوشته و ناگفته هایی را عنوان کرده که خواندش بیش از آنکه ناراحت کننده باشد تامل برانگیز است.


وی با اشاره به مکالمات تلفنی خود با بازجوی پرونده نوه اش آرش صادقی در این نامه پرده از دروغ پراکنی ها و وعده های دروغ مسئولان پرونده او برداشته و نوشته است: آقای کارشناس در این مدت چندین بار با بنده تماس گرفتید و هر بار به من گفتید اگر آرش کاری نکرده باشد و بی گناه باشد که اینطور نیست آزادش میکنند. یادم هست در مکالمه اول که خیلی امیدوار کننده بود به بنده فرمودید اگر آرش آزاد شد که خیلی بعید است به این زودیها آزادش کنیم از او بخواهید که ایران را ترک کند. من هم به شما گفتم مطمئن باشید آرش اینکار را نخواهد کرد و من نمیتوانم هیچ قولی به شما بدهم و به شما به نقل از یکی از دوستان آرش که در مرداد هر دو آنها را برای نوشتن عفو پیش بازپرس اسدی برده بودند و آرش نپذیرفته بود که عفو بنویسد و بازپرس اسدی گفته بود اینجا، ایران، جایگاهی برای رشته های علوم انسانی قائل نیستند از ایران برو و در اروپا در رشته مورد علاقه ات ادامه تحصیل بده که آرش هم در جواب گفته بود اگر ۱۰ بار دیگر هم بازداشت شوم باز میمانم را برای شما شرح دادم و شما در ادامه قهقهه ای زدید و گفتید به به چه آرمانگرا.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:
نمی دانم چگونه باید این نامه را آغاز کنم؟ پیش تر می خواستم این نامه را خدمت جناب دادستان یا رئیس قوه قضاییه بنویسم ولی خوب پیش خودم فکر کردم و گفتم قبل از این نامه ای را خدمت آقای لاریجانی البته به صورت خصوصی نوشته ام. چرا برای کسی نامه بنویسم که عملا در مورد پرونده های اینچنینی کاره ای نیست؟ تصمیم گرفتم این نامه را خدمت آقای کارشناس بنویسم گرچه امیدی به افاغه آن ندارم. قبل از هر چیز میخواهم مواضع خود را در قبال یک سری مسائل روشن کنم.


بنده در سال ۸۸ در انتخابات ریاست جمهوری اسیر فضای دوقطبی آنروزها نشدم و به کاندیدای سومی رای دادم که احساس می کردم دارای برنامه است و در مناظرات نیز نسبت به سه کاندیدای دیگر بسیار قوی تر ظاهر شده است. بعد از انتخابات هم گرچه علاقه ای به حضور رئیس جمهور دوره قبلی نداشتم ولی نتایج انتخابات را پذیرفتم.


در انتخابات اخیر هم برعکس همفکران آرش اعتقادی به تحریم انتخابات نداشتم و ندارم. مواضع بنده نیز نسبت به آرش همانی هست که قبلتر بود. من قبل از مرگ دخترم بارها به آرش هشدار داده بودم که عواقب کارهایش دامان خانواده را نیز خواهد گرفت و متاسفانه آن شد که نباید می شد. اینها را گفتم تا بگویم من از نظر عقیدتی هیچ قرابتی با آرش نداشته و ندارم دلیل نوشتن این نامه هم چیز دیگریست.


آقای کارشناس در این مدت چندین بار با بنده تماس گرفتید و هر بار به من گفتید اگر آرش کاری نکرده باشد و بی گناه باشد که اینطور نیست آزادش می کنند. یادم هست در مکالمه اول که خیلی امیدوار کننده بود به بنده فرمودید اگر آرش آزاد شد که خیلی بعید است به این زودی ها آزادش کنیم از او بخواهید که ایران را ترک کند. من هم به شما گفتم مطمئن باشید آرش اینکار را نخواهد کرد و من نمیتوانم هیچ قولی به شما بدهم و به شما به نقل از یکی از دوستان آرش که در مرداد هر دو آنها را برای نوشتن عفو پیش بازپرس اسدی برده بودند و آرش نپذیرفته بود که (درخواست) عفو بنویسد و بازپرس اسدی گفته بود اینجا، ایران، جایگاهی برای رشته های علوم انسانی قائل نیستند از ایران برو و در اروپا در رشته مورد علاقه ات ادامه تحصیل بده که آرش هم در جواب گفته بود اگر ۱۰ بار دیگر هم بازداشت شوم باز میمانم را برای شما شرح دادم و شما در ادامه قهقهه ای زدید و گفتید به به چه آرمانگرا.


پس اگر قائل به ماندن است بماند ولی به نفع خودش است که برود. آقای کارشناس این روزها به آن مکالمه اول فکر میکنم و به یقین رسیده ام که یکی از بزرگترین اتهامات آرش این است که قائل به رفتن نیست.امروز نزدیک به ۱۱۰ روز است که آرش مجدد بازداشت شده. طبق آخرین خبری که داشتیم همچنان در انفرادی می باشد، هنوز عرق پایان حبس پرونده نخستش خشک نشده باز بازداشتش کردید.


از اولین روزهای بازداشت مجدد آرش بارها همراه دو وکیلش به دادسرای اوین مراجعه کرده ایم. جواب درستی نگرفتیم. فقط در این مرتبه های آخر آقای بازپرس فرمودند اتهام آرش تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی میباشد. وقتی مصداق های آن را سئوال کردم آقای بازپرس فرمودند نوه شما و دوستانش قصد ایجاد اغتشاش در روز ۲۵بهمن و روزهای منتهی به انتخابات در محیط دانشگاه علامه را داشته اند این مصداق اجتماع و تبانی” و مصداق تبلیغ علیه نظام هم مصاحبه نوه تان با رسانه های معاند با نظام، بی بی سی و روز آنلاین، و دادن بیانیه های متعدد از داخل زندان که اگر نبود رافت نظام باید بابت هرکدام از آن بیانیه ها که توهین به مقامات نظام بوده حکمی میگرفت.


گفتم کدام مصاحبه گفتند مصاحبه دو سال پیش با بی بی سی و روز آنلاین.آقای کارشناس بعد از شنیدن این حرفها فهمیدم که عملا آرش کار خاصی انجام نداده و این بازداشت صرفا به قصد پرونده سازی انجام شده و لاغیر. آقای کارشناس اگر مبنای بازداشت آرش بابت این اتهامات بوده از شما سئوال میکنم چرا پس از پایان حبس پرونده نخست آرش را آزاد کردید؟ آرش درپرونده دوم ۴ سال حکمی را را دارد که قطعی نبوده و هنوز هم قطعی نشده چرا آزادش کردید؟ اگر واقعا تعدادی از اتهامات آرش مربوط به دادن بیانیه از داخل زندان بوده و مصاحبه دو سال پیش است تکرار میکنم چرا آزادش کردید؟


آقای کارشناس آیا حتی اگر اظهارات شما و بازپرس در مورد قصد ایجاد اغتشاش در روز ۲۵ بهمن و روزهای منتهی به انتخابات توسط آرش و دوستانش در محیط دانشگاه درست باشد قصد انجام عمل مجرمانه جرم محسوب میشود؟ پس چرا در رابطه با این پرونده غیر از آرش شخص دیگری بازداشت نشده؟ توجه دارید جناب کارشناس شما آرش را ۲۵ دی بازداشت کردید.یکماه قبل از آن تاریخی که ادعا میکنید آرش قصد انجام کاری را داشته.پس عمل مجرمانه اتفاق نیافتاده.


آقای کارشناس دیدید همه ادعاهایتان در مورد مجرم بودن آرش به طنزی میماند. طنزی تلخ…آقای کارشناس قرار است با آرش چه کنید؟ آیامرگ مادر “پاشیده شدن کانون گرم خانواده کافی نبوده؟ آیا بیش از سی ماه زندان بعد از انتخابات۸۸ که بخش اعظمی از آن را آرش در انفرادی بوده کافی نیست؟ آیا آسیبهای جسمی وارد شده مثل شکستگی در ناحیه دنده و کتف در بازجویی ها که به تائید پزشکی قانونی نیز رسیده کافی نیست؟ در تماس هایی که بعد از بازداشت آرش با بنده داشتید به کرات به بنده فرمودید من این مدت آرش را زیر نظر داشتم و از کوچکترین تماس های آرش مطلع بودم. آقای کارشناس حتما این را هم میدانید که آرش بعد از آزادی مکانی برای زندگی نداشته؟


آرش بعد از آزادی ۲۴ ساعت را در خیابان گذرانده. تا اینکه تعدادی از دوستان آرش پیش من آمدند و خواستند جایی برای ماندن آرش تدارک ببینم. بنده هم با همه فشارهایی که از طرف فامیل برای عدم پذیرش آرش داشتم او را پذیرفتم. میدانید چرا؟ چون آرش جایی برای زندگی نداشت. نمیدانم میدانید چه میگویم. نمیدانم میدانید با آرش چه کردید؟ نمیدانم میدانید وجدان یعنی چه؟ تو را بخدا کمی وجدان داشته باشید. تو را بخدا کمی یاد خدا بیفتید. ته این مسیر کجاست؟ چرا نمیگذارید آرش با درد خودش بسوزد؟ بادرد بی مادری. با درد بی کسی. با درد تنهایی. بخدا از این بچه چیزی باقی نمانده اگر هدفتان شکستن آرش است به خدا آرش بعد از مرگ مادر شکست. ته این بازی کجاست؟


با خودم روزی چند بار می اندیشم که پایان این این اتفاقات غم انگیز کجاست؟ آیا پایانی بر این اتفاقات غم انگیز هست؟ شما را هم با وجدان خودتان تنها میگذارم. گرچه بعید میدانم چنین چیزی در وجود شما و همکارانتان وجود داشته باشد. کاش سر سوزنی وجدان داشتید آقای کارشناس.


 

شورای امنیت سازمان ملل: جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی بهتر همکاری کند

Posted: 03 May 2012 04:18 PM PDT

جـــرس: در آستانه دور جدید مذاکرات اتمی میان جمهوری اسلامی و گروه موسوم به ۱+۵، پنج قدرت جهانی دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، موکدا از جمهوری اسلامی خواستند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری بهتری داشته باشد.


همزمان، وزیر خارجه ایران موضوع هسته‌ای را "ساخته‌ی غرب برای فشار به ایران" خواند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل، یعنی آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، روز پنجشنبه (۳ مه/۱۴ اردیبهشت) در بیانیه‌ی مشترکی از ایران خواستند که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشتر همکاری کند.


در این بیانیه "اعضای اصلی شورای امنیت" که در کنفرانس منع گسترش سلاح‌های اتمی در وین منتشر شد، از جمهوری اسلامی خواسته شده که بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات مهم هسته‌ای ایران را ممکن سازد.


"آخرین شانس برای جلوگیری از حمله‌ی نظامی"
این فراخوان در آستانه‌ی دور جدید مذاکرات قدرت‌های دارای حق وتو به‌علاوه‌ی آلمان با ایران صادر می‌شود.


این مذاکرات در تاریخ ۲۳ ماه مه در بغداد انجام خواهد گرفت. کارشناسان معتقدند که این دور مذاکرات، آخرین شانس برای جلوگیری از حمله‌ی نظامی اسرائيل به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی ایران است.


سوزان برک، فرستاده‌ی ویژه‌ی آمریکا در امور مربوط به منع گسترش جنگ‌افزار هسته‌ای گفت: "ما کماکان نگرانیم که ایران به تعهدات خود در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت و درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمل نکند."


جمهوری اسلامی تا کنون به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نداده است که از تاسیسات مهم نظامی پارچین در نزدیکی تهران از نو دیدن کنند. به گزارش سرویس‌های اطلاعاتی غرب، فن‌آوری تعیین‌کننده‌برای ساخت بمب اتمی در این تاسیسات آزمایش شده‌اند.


"بازرسی از پارچین فراتر از بازرسی ان پی تی است"
بر اساس این گزارش، علی اصغر سلطانیه، نماینده‌ی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی گفت‌وگو با خبرگزاری "ترندنیوز" جمهوری آذربایجان گفت که بازدید از نیروگاه پارچین فراتر از بازرسی‌های ان پی تی است و برای انجام بازرسی از این مرکز باید ضوابط آن مشخص شود.


سلطانیه در این گفت‌وگو همچنین تاکید کرده است: "غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران برای انجام مصالح صلح‌آمیز زیر نظر آژانس انرژی اتمی ادامه پیدا خواهد کرد". به گفته‌ی وی، آژانس به‌طور مستمر بازرسی‌های خود را از مراکز هسته‌ای ایران انجام می‌دهد.


اظهارات صالحی
از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی اتریش، موضوع هسته‌ای ایران را "ساخته‌ی غرب برای اعمال فشار بر ایران" نامیده است.


صالحی در این گفت‌وگو خواستار آن شده که "سیاست یکطرفه بر علیه ایران" پایان یابد. به گفته‌ی صالحی، ایران همه کار انجام خواهد داد تا "روابط مانند گذشته در مسیر خود قرار گیرد و در جهت منافع همه‌طرف‌ها باشد."


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرده که ایران برای گفت‌وگوهای جاری با گروه ۱+۵ در بغداد و آژانس اتمی در وین اهمیت زیادی قائل است و امید زیادی وجود دارد که "در بغداد قدم‌های عملی برداشته شود تا اینکه گفت‌وگوها ادامه یابد و مشکلات پیش رو از بین برود."


وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی در مورد درخواست غرب مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانیوم و چشم‌پوشی ایران از غنی‌سازی بیست درصدی برای رآکتور تحقیقاتی تهران، تصریح کرده است: "کاری که ما انجام می‌دهیم در چارچوب قوانین و قراردادهای آژانس انجام می‌پذیرد و ما آمادگی داریم تمامی مشکلات را به صورت جدی و بدون هیچ پیش‌شرطی مورد بحث و گفت‌وگو قرار دهیم."


گفتنی است، نمایندگان "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" و جمهوری اسلامی در اواسط ماه مه در وین گرد خواهند آمد تا درباره‌ی شرط‌های کنترل تاسیسات اتمی ایران مذاکره کنند.


همچنین حدود دو هفته دیگر، نمایندگان جمهوری اسلامی و اعضای گروه ۱+۵، در بغداد مذاکرات اتمی خود را از سر خواهند گرفت.


تهدید روسیه برای “حمله پیشدستانه” به سپر دفاع موشکی آمریکا

Posted: 03 May 2012 04:00 PM PDT

جـــرس: روسیه روز پنجشنبه، سوم ماه مه، ۱۴ اردیبهشت ماه تهدید کرد اگر آمریکا و ناتو طرح سپر دفاع موشکی خود را در اروپای مرکزی به پبیش ببرند ممکن است دست به حمله پیشدستانه بزند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، نیکولا ماکاروف، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز چهارشنبه در یک کنفرانس بین‌المللی که مقام‌های ناتو و آمریکایی نیز حضور داشتند، تصریح کرد: "اگر اوضاع به وخامت بگراید، تصمیمی برای استفاده از نیروی مخرب پیشدستانه اتخاذ خواهد شد."


این سخنان در حالی است که در همین روز، آناتولی سردیوکوف، وزیر دفاع روسیه، هشدار داده بود که گفت‌وگوهای واشینگتن و مسکو بر سر سپر دفاع موشکی به بن‌بست نزدیک شده است.


مسکو از مدت‌ها پیش این ادعای واشینگتن را مردود دانسته که این سپر برای بازدارندگی در مقابل موشک‌های ایران است.


مسکو سپر موشکی ایالات متحده را یک تهدید استراتژیک قلمداد می‌کند و بیم آن دارد که بازدارندگی اتمی‌اش با این سپر خدشه‌پذیر شود.


روسیه حتی پیشنهاد داده بود که در طرح سپر موشکی با ناتو مشارکت کند اما ناتو و در راس آن آمریکا این پیشنهاد را رد کرده و تنها به ناظر بودن روسیه در این طرح بسنده کردند.


روسیه همچنین پیشنهاد داده بود که از رادار قبله در خاک جمهوری آذربایجان، برای این سپر دفاعی مشترک استفاده شود که در زمان جورج بوش، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده این پیشنهاد رد شد.


دولت باراک اوباما، در سال ۲۰۰۹ با این حال تلاش کرد از تنش میان واشینگتن و مسکو بکاهد و طرح اولیه جورج بوش را با طرح دیگری جایگزین کرد که برد موشک‌های آن کمتر بود. در آن هنگام همچنین گفته شد که طرح بوش بسیار هزینه‌بر و کارایی آن نامشخص است.


گرچه روسیه در آغاز از کنار گذاشته شدن طرح بوش استقبال کرده بود اما به تازگی بار دیگر نسبت به طرح کنونی حساسیت نشان داده است. روسیه می‌گوید اگر موشک‌های این سپر دفاعی جدید ارتقا داده شودند می‌توانند روسیه را مورد تهدید قرار دهند.


دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، سال گذشته هشدار داده بود که اگر روسیه و ناتو در مورد این طرح به توافق نرسند، این کشور ممکن است دست به اقدام نظامی بزند.


بر اساس گزارش ها، روز پنجشنبه در کنفرانس مسکو که نزدیک به ۵۰ کشور در آن شرکت کرده‌اند، روسیه بار دیگر پیشنهاد داد که با ناتو و آمریکا سپر دفاعی مشترک داشته باشد.

انتشار ویدئوی “آینده سازان ایران پشت میله های زندان”

Posted: 03 May 2012 12:41 PM PDT

فراخوان کمپین بین المللی حقوق بشر برای دانشجویان زندانی در ایران

جـــرس: کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با انتشار یک گزارش ویدیویی تحت عنوان «آینده سازان ایران پشت میله های زندان»، خواستار اقدام عملی جهت آزادی دانشجویان زندانی در ایران شد.


به گزارش تارنمای کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، این نهاد مستقل حقوق بشری همچنین از جامعه بین المللی خواستار آن گردید که با ارسال نامه به مقامات حکومت ایران ضمن درخواست برای آزادی دانشجویان در بند، نسبت به سرکوب تشدید یافته در دانشگاههای ایران از خود واکنش نشان دهند.


ویدئوی ساخته و منتشر شده توسط کمپین، همگام با کمپین سراسری "صدای دانشجویان دربند باشیم" که توسط دفتر تحکیم وحدت و سازمان دانش آموختگان ایران آغاز و مورد حمایت خانم شیرین عبادی و سازمانهای حقوق بشری بین المللی قرار گرفته است، می باشد.


ویدیوی «آینده سازان ایران پشت میله های زندان» بیانگر سرکوب شدیدی است که دانشجویان ایرانی برای فعالیتهایشان در دانشگاه با آن روبرو بوده اند.


بر اساس این گزارش، دانشجویان نه تنها با محرومیت از تحصیل و اخراج از دانشگاه روبرو هستند، بلکه با محاکمه و محکومیت به حبس طولانی و احتمال آزار و اذیت در زندان نیز روبرو هستند.


این ویدیو وضعیت ۳۰ تن از دهها دانشجویی را که در حال حاضر در زندان هستند برجسته می سازد، دانشجویانی از جمله ضیاء نبوی، مجید دری، بهاره هدایت، مهدیه گلرو، مجید توکلی و ... که همگی فقط به دلیل بیان عقایدشان و شرکت درانجمنهای دانشجویی به احکام حبس طولانی محکوم شده اند.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران قویا از مقامات ایرانی می خواهد تا دانشجویان زندانی عقیدتی را آزاد کند و نقض حقوق دانشجویان ایرانی نسبت به تحصیل، ابراز عقیده، تشکلها و تجمعات را محکوم می کند.
 

زلزله در جنوب غربی ایران باعث تخریب بعضی منازل شد

Posted: 03 May 2012 11:43 AM PDT

جـــرس: رئیس ستاد بحران شهرستان‌های دهلران و آبدانان اعلام کرد که در جریان زمین لرزه ۵,۵ ریشتری روز پنجشنبه، هشت نفر زخمی و سی باب منزل تخریب شده است.


به گزارش مهر، فض الله نصرتی همچنین گفت: "بیشترین خسارت ها در بخش سرباغ و کلات مورموری بوده است و مردم شهرستان دچار فشار روحی بر اثر زلزله شده اند."


وی گفت: ستاد بحران به روستاهای شهرستان رفته اند و از طرفی تمام نیروهای هلال احمر برای امداد رسانی به روستاها اعزام شده اند.


وی افزود: با پیگیر یهای صورت گرفته با هلال احمر استان آذوقه و چادر امروز به این شهرستان ارسال می شود.


نصرتی افزود: روستاهای" حلوه "هم دچار خسارت شدید شده اند و تمام اعضا ستاد بحران برای پیگیر امورات اعزام مناطق شهرستان شده اند.