جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رنج نامه رضا شهابی خطاب به مردم: من به فقر و تبعیض، به استثمار و بهره کشی و به نقض حقوق بشر معترضم

Posted: 01 May 2012 05:54 AM PDT

جـــرس: رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران و حومه در رنج نامه ای خطاب به مردم و مسئولان آورده است: همکاران، فعالین کارگری و تشکل های مستقل کارگری ایران و جهان، من به جرم مطالبه حداقل حقوق هم طبقاتی هایم در همین کار با اتوبوس شرکت واحد در جنوبی ترین منطقه تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات در دیدگان شهروندان و مسافران اتوبوس به اتهام دزدی دستگیر شدم.


به گزارش کلمه، "رضا شهابی" در ادامه تاکید کرده است: چه کسی است نداند من تنها به جرم اینکه برای بهبودی وضع کارگران و ایجاد سندیکا و تشکل خواهی پای در راه نهادم و مورد فشار های روحی و روانی و جسمی قرار گرفته و از ناحیه گردن، دست چپ و کمر و پای چپ دچار بی حسی و تبدیل به یک آدم از کار افتاده شدم و در نهایت برای تعیین تکلیف پرونده و درمان دیسک گردن و بی حسی و عدم تحرک در دست و پای چپ در اول آذر ماه سال ۹۰ دست به اعتصاب غذا زدم و به علت ضعف جسمانی و وخامت حالم به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتم.


این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ اوین با شرح بخشی از شکنجه ها و شرایط بدی جسمی گفت نوشته است: آقای دادستان من تنها به در بند بودن فعالین کارگری و خودم اعتراض نمی کنم، آری من به همان شدت و با همان قوت به زندانی شدن فعالان آزادیخواه و شخصیت های مردمی، روزنامه نگاران، دانشجویان و زنان آزادیخواه اعتراض می کنم، به نقض حقوق اولیه زحمتکشان اعتراض می کنم، به استثمار و بهره کشی از کارگران اعتراض می کنم. من به فقر و تبعیض مخصوصا برای طبقه فرودست جامعه اعتراض می کنم و در یک کلام به نقض حقوق بشر اعتراض می کنم.


متن این رنج نامه شرح زیر است:
از قصه پر غصه آزادی ستیزی و حکایت پر شکایت عدالت گریزی در این دیار گویی گزیری نیست. نسل امروز تاوان سکوت نسل دیروز در برابر انحراف از آزادی، استقلال و عدالت را می پردازد. پس فریاد بر آوریم تا نسل فردا ما را به عتاب خطاب نکنند. این باغ ویران را هر روز بری و زندان ایران را هر روز میهمان تازه تری می رسد.
همکاران، فعالین کارگری و تشکل های مستقل کارگری ایران و جهان، من به جرم مطالبه حداقل حقوق هم طبقاتی هایم در همین کار با اتوبوس شرکت واحد در جنوبی ترین منطقه تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات در دیدگان شهروندان و مسافران اتوبوس به اتهام دزدی دستگیر شدم.


چه کسی است نداند من تنها به جرم اینکه برای بهبودی وضع کارگران و ایجاد سندیکا و تشکل خواهی پای در راه نهادم و مورد فشار های روحی و روانی و جسمی قرار گرفته و از ناحیه گردن، دست چپ و کمر و پای چپ دچار بی حسی و تبدیل به یک آدم از کار افتاده شدم و در نهایت برای تعیین تکلیف پرونده و درمان دیسک گردن و بی حسی و عدم تحرک در دست و پای چپ در اول آذر ماه سال ۹۰ دست به اعتصاب غذا زدم و به علت ضعف جسمانی و وخامت حالم به بیمارستان منتقل و تحت درمان قرار گرفتم.


اینها قسمتی از عواملی بود که باعث شد خانواده ام از همه لحاظ تحت فشار های روحی و روانی قرار بگیرند و در نهایت منجر به فوت مادرم که تا آخرین لحظه در انتظار دیدار فرزندش بود، گردید و بالاخره بعد از ۲۳ ماه بلاتکلیفی به شش سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی و پنج سال محرومیت از فعالیت های سندیکایی و هفت میلیون جزای نقدی توسط قاضی صلواتی رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محکوم شدم.


چه کسی است نداند این امر یعنی نقض آشکار حقوق انسانی که به صراحت در ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن تاکید شده است که هر شخصی حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران سندیکا یا هر تشکل مستقل دیگری تشکیل دهد. آیا سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جز تشکل های کارگری برای دفاع از منافع کارگران و زحمتکشان این مرز و بوم است؟


اکنون من کارگر در بند و بی گناه به این رای دادگاه انقلاب اعتراض دارم. اما به چه کسی اعتراض کنم و از چه کسی دادستانم که دادستان خود به میدان آمده است! فرشته ای که بر سر در دیوان قضا چشم بسته ایستاده است. گویی بجای ترازو، تیغ به دست گرفته تا بجای داد مظلوم، داد از مظلوم بستاند.


آقای دادستان من تنها به در بند بودن فعالین کارگری و خودم اعتراض نمی کنم، آری من به همان شدت و با همان قوت به زندانی شدن فعالان آزادیخواه و شخصیت های مردمی، روزنامه نگاران، دانشجویان و زنان آزادیخواه اعتراض می کنم، به نقض حقوق اولیه زحمتکشان اعتراض می کنم، به استثمار و بهره کشی از کارگران اعتراض می کنم. من به فقر و تبعیض مخصوصا برای طبقه فرودست جامعه اعتراض می کنم و در یک کلام به نقض حقوق بشر اعتراض می کنم.


آقای دادستان اعتراض من تنها به نقض حق آزادی تشکیل انجمن ها (ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض حق آزادی عقیده (ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض آزادی بیان (ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نقض حق اداره عمومی (ماده ۲۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر) نیست، بلکه علاوه بر آن من به نقض حقوق اولیه کارگران (ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر) و وجود تبعیض علیه زنان، نقض حقوق کودکان (ماده ۱ پیمان نامه حقوق کودک) نقض حق بهداشت و سلامت کودکان (ماده ۲۴ پیمان نامه) نقض حق برخورداری از آموزش برای کودکان (ماده ۲۸ پیمان نامه) و بسیاری از مسایل دیگر که در جای خود به آنها خواهیم پرداخت اعتراض دارم.
اما و صد اما که روی سخن من نه با قدرتمندان که با مردم ایران است تا بدانند و قضاوت کنند در مورد صحت و سقم ادعای منادیان ظهری عدالت و مدافعان شعاری محرومان تا در عمل بیازمایند ادعای مهرورزی را، تا به محک تجربه بسنجند ادعای مبارزه با فقر و فساد و تبعیض را، تا به عیان ببینند معنای ادعای مبارزه با مفاسد اقتصادی را، تا بشناسند آنان را که شعار مبارزه با رانت و باندشان گوش فلک را کر کرده، اما در عمل کارگران را به بند می کشند، آنان را که عدالت ادعائیشان تنها از میان محرومان قربانی می گیرد، آنان را که شعار سادگی می دهند، اما در زمان حکومتشان اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی صورت می گیرد و بالاخره آنان را که شرایط سخت معیشت کارگران را می بینند، اما با دفاع بحق یک کارگر سندیکایی زندانی از حقوق حقه کارگران برخورد قهر آمیز می کنند.


در چنین شرایطی است که می توان صحت ادعای کسانی را آزمود که خود را جنبش عدالتخواه می نامند، اما در برابر نقض صریح عدالت دم فرو می بندند و در چنین اوضاعی است که می توان دانست که چقدر کارگران فقیر و بی خانه اند. آری این است معنای عدالت در قرائت رسمی آقایان از دین و این است دولت مهرورزی و عدالتخواه؟
مسئولین نظام دو صد گفته چو نیم کردار نیست، زندانی شدن فعالین کارگری و سندیکایی، معلمان، زنان، دانشجویان، روزنامه نگاران و شخصیت های مردمی حجت موجه بر ادعای شماست.


رضا شهابی کارگر در بند
عضو هیات مدیره و مسئول مالی سندیگای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
هفتم اردیبهشت ماه سال ۹۱
زندان اوین بند ۳۵۰ سالن ۱ اطاق ۳


اعزام محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی اعتصاب کننده غذا به بیمارستان

Posted: 01 May 2012 05:51 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، محمدرضا معتمدنیا، زندانی سیاسی که از ۲۱ فروردین ماه سال جاری دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بود، پس از بدحالی شدید به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد.


به گزارش کلمه، "محمدرضا معتمد نیا"، مشاور ویژه رجایی، باهنر و میرحسین موسوی که از ۲۷ فروردین به انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده بود و در این بین دو بار بر اثر وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان اعزام شده بود، روزگذشته نیز پس از بدحالی شدید به بیمارستان شهدای تجریش منتقل و در آنجا بستری شد.


این زندانی سیاسی که اعلام کرده تا پایان حبس نخست وزیر امام در اعتصاب خواهد ماند، چندی پیش طی نامه ای به رهبری با انتقاد از عملکرد وی تاکید کرده بود: اینک شما بر سر یک دوراهی تاریخی قرار دارید، یک راه همسویی با اراده ملت و احترام به حق انتخاب آزادانه آنان بر سرنوشتشان است و انتخاب دیگر تقابل با ملتی است که طی ۱۵۰ سال گذشته خیزش و انقلاب را در مقابل حاکمیت فردی و تحمیل اراده سلطانی سامان داده و به سرانجام رسانده است؛ فرصت را دریابید چه بسا که در آینده با الزام ها روبرو شوید نه با انتخاب ها.


محمدرضا معتمدنیا که تا چندی پیش به عنوان زندانی گمنام از او یاد می شد امروز در نامه اش به معرفی خود پرداخته و هر روز روشنتر از قبل می شود ماهیت انقلابی و میهن دوستی و جهادگر آنان که فتنه گر نامیده شدند.


وی که در اعتراض به حبس میرحسین و کروبی و خانم رهنورد در اعتصاب غذا به سر می برد در پایان نامه ی خود تصریح کرده است: شاید برای کوتاه مدت بتوان بر پاره ای از امور سرپوش گذاشت اما به زودی همه واقعیت ها آشکار و در معرض داوری افکار عمومی، تاریخ و در مرحله بالاتر ذات اقدس الهی قرار خواهد گرفت که هیچ چیز نزد او پوشیده و مستور نیست برای شما بدنامی دارد که بگویند در برابر آنها که دشمنان خارجی و استکبار بین المللی می نامید پس از مدتی فشار تحریم و تهدید تن به گفتگو و مصالحه می دهید و اما در برابر ملت خود حاضر به خضوع و گفتگو با نمایندگان واقعی آنها نیستید و در سرکوب آنها بی پروا عمل می کنید.

 

تقی رحمانی: نرگس محمدی زير فشار بازجويی است

Posted: 01 May 2012 05:46 AM PDT

جـــرس: از تهران خبر می رسد نرگس محمدی نايب رئيس «کانون مدافعان حقوق بشر» که در بازداشت به سر می برد، تلفنی به اعضای خانواده خود گفته تحت بازجويی و فشار است. هفته گذشته خانواده نرگس محمدی ابراز نگرانی کرده بود که از محل نگهداری او در زندان اوين بی خبرند.
 

نرگس محمدی به علت فعاليتش در «کانون مدافعان حقوق بشر» (که شيرين عبادی برنده جايزه نوبل صلح بنيانگذار و رئيس آن است) متهم به اجتماع و تبانی عليه امنيت ملی و تشويش اذهان عمومی از طريق مصاحبه با رسانه های خارجی و محکوم به ۶ سال حبس شده است.

 

به گزارش رادیو اروپای آزاد، تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی پیرامون محتوای تماس تلفنی روز شنبه همسرش از داخل زندان، به برخی سوالات پاسخ گفته است:


تقی رحمانی: دو روز پيش نرگس تماس گرفته حدود دو و نيم بعد از ظهر که با بچه‌ها صحبت کرده و در انتها يک جمله‌ای گفته آن جمله نگران کننده است. گفته که من اينجا تحت فشارم و اذيت می‌شوم. اين اذيت احتمالا بايد روحی روانی باشد.

 

الان معلوم هست که در کدام بند هستند؟

يک روز در بند زندان بند عمومی... معمولا حکم پانزده روزه انفرادی برای بازجويی می‌‌گيرند. برده اند بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات. شرايط آن بند هم عموما انفرادی است با يک سری اتاق‌هايی. ديوار سلول‌ها را برداشته اند و چندان فضای مناسبی نيست. حتی برای آدمهايی که بسيار توانايی جسمی و روحی دارند و مريض نيستند.

 

زير بازجويی هستند؟

تاکيد کرده نرگس زير بازجويی هستم و زير فشارم. يعنی زير فشار بازجويی هستم. با توجه به مريضی نرگس اين خودش قابل تامل است.

 

اشاره تان به اين است که دفعه پيش که رفته بودند زندان تقريبا به حالت کما رفتند؟

در همين بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات بعد هفت روز نرگس بيچاره فلج عضلانی شد. اين فلج عضلانی الان دو سال است با ايشان باقی است و در شرايط استرس يا اضطراری اين حالت بر می‌گردد.

دکترها اين را می‌دانند و  خود کارشناس‌های وزارت اطلاعات اين را می‌دانند چون تمام پرونده‌های پرشکی مربوط به نرگس از بيمارستان ايرانمهر آمدند بردند. دکترهای متخصص نرگس معاينه می‌کردند مرتب اين را هشدار می‌دادند که نبايد چنين وضعيت‌هايی برای نرگس رخ بدهد. ولی خوب وقتی تلفن کرده ظاهرا آن مشکل جسمی را نداشته ولی معلوم نيست اين حالت چقدر پايدار بماند. ضمن اينکه برای اجرای حکم برده شده و چه لزومی دارد که دوباره برود برای بازجويی و بازجويی کردن چه محلی از اعراب دارد؟ اين سياست سياست آقای لاجوردی بود.

 

آقای لاجوردی می‌‌گفت زندانی اگر (حکم) ابد هم بگيرد ما هر موقع دلمان بخواهد برش می داريم می بريم و برايش يک پرونده جديد تشکيل می‌دهيم. زندانی ميان آزادی،‌ اعدام يا حبس طويل مدت... (اين گفته آقای لاجوردی بود)... همواره بايد در نوسان باشد. هيچوقت نبايد احساس کند که زندان ثابت يا يک زندان مشخصی دارد.

 

اقدام بعدی چيست؟

وکيل پرونده در حال پيگيری است که يک گزارش از وضعيت جسمی نرگس به دادسرا بدهد. ولی متاسفانه وکلا در اين سيستم قضايی ايران زينب مصيبت‌کش اند در پرونده‌های سياسی. گاهی به بازی گرفته نمی‌شوند. گاهی وقتها هم خانواده‌ها را عليه‌شان تحريک می‌کنند. گاهی فضاسازی عليه‌شان می‌کنند. ولی وکيل نرگس، آقای شريف يک وکيل حقوقدان و مبرزی است که کار قضايی می‌کند و به کارش هم وارد است. منتها مراجع قضايی چقدر به وکيل اهميت می‌دهند مشکل ماست. ولی ايشان تلاش خودشان را می‌کنند.

 

اين ابراز نگرانی‌هايی که در داخل و خارج کشور شده بازتابش چه بوده در داخل قوه قضاييه؟ خبری داريد؟

در وهله اول جای قدردانی دارد روزنامه‌نگارانی مثل آقای مسعود بهنود مشکل قوه قضاييه را مطرح کردند و هم برخورد را محکوم کرده اند. يا آقای عباس عبدی. دوستان جوان‌تری مثل آقای رشيد اسماعيل يا خانم فرزانه روستايی که از دوستان نرگس است يا مقاله‌ای که خانم فيروزه صابر نوشتند يا مقاله محکم دکتر ملکی، محمد ملکی، رييس (سابق) دانشگاه تهران رييس قوه قضاييه را به وجدان خودش طلبيد که رفتار درستی داشته باشد يا همدردی‌هايی که در صفحه فيس بوک در کنار حمايت برندگان جايزه صلح نوبل برای آزادی نرگس يا نهادهای حقوق بشری بين‌المللی از خبرنگاران بدون مرز گرفته تا فدراسيون حقوق بشر و تلاش‌هايی که خانم عبادی می‌کند.

 

از يک طرف ديگر بازتابی که در برخی از رسانه‌های دست راستی داشته مثل سايت بازتاب امروز که اين دستگيری را محکوم کرده که کار درستی نيست. و همچنين اعلام حمايت همدردی آقای خاتمی و تاسفش از اين دستگيری که پيام تلفنی به خانواده ما مطرح کرده بود با خواهر و مادر من مطرح کرده بود و همدردی‌های ديگری. ولی خوب نرگس هميشه تلاش داشت بين اسلام و حقوق بشر يک رابطه‌ای برقرار کند و حتی فقه و جامعه ايران را به يک تعامل دعوت کند يعنی سياست حقوق بشری کانون مدافعان حقوق بشر هم بود خوب انتظار هست که روحانيونی که واقعا مستقل هستند نه به خاطر نرگس بلکه به خاطر دفاع از کرامت انسان که خلاصه در فقه ما هم در يک روايتی جايگاه دارد با اين مساله فعال‌تر برخورد کنند. نه فقط به خاطر نرگس بلکه به قول شاملو نوزاد دشمنش هم آدم بايد سعی کند آن حق و عدالت را برقرار کند.

 

در کنارش دالايی لاما که يک مذهبی بودايی لامايی است انتظار است روحانيون قم هم و برخی از مراجع در مقابل اين نوع برخوردها نرگس بهانه‌ای برايشان باشد اعتراض کنند و بخواهند لااقل آن قانون رعايت شود. لااقل بشود اعتراض کرد و افکار عمومی را آگاه کرد در آن زمان مناسب خودش.

 

واکنش دفتر آیت الله بیات زنجانی به ایجاد ارعاب و ربایش جزوات آن دفتر: امیدی به پیگیری نیست

Posted: 01 May 2012 05:33 AM PDT

جـــرس: در پی انتشار خبری مبنی بر تفتیش دفتر آیت الله العظمی بیات زنجانی از سوی برخی سایت های خبری، پایگاه اطلاع رسانی این مرجع مردمی جزئیات این اقدام غیرقانونی لباس شخصی ها را به اطلاع عموم رساند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله بیات زنجانی، در بیانیه این دفتر آمده است: در غروب یازدهم اردیبهشت ماه و در شب شهادت معلم عالیقدر آیت الله شهید مرتضی مطهری و در آستانۀ دور دوم انتخابات مجلس، افرادی لباس شخصی که خود را پرسنل نیروی انتظامی معرفی کردند، در اقدامی غیرقانونی، غیرموجه و بدون ارائۀ حکم رسمی، جزوات در بردارندۀ بخشی از گفتگوهای پیشتر منتشر شدۀ مرجع عالیقدر آیت الله العظمی بیات زنجانی با نشریات و روزنامه‌های رسمی کشور را به بهانۀ غیرقانونی بودن انتشار آنها با خود برده و زمانی که با امتناع رانندۀ اتومبیل حامل جزوات مواجه شدند، با تهدید انتقال اتومبیل به پارکینگ، راننده را نیز با خود بردند.


بر اساس این گزارش، زمانی که اعضای دفتر از آن افراد درخواست حکم کردند، با این پاسخ که "اگر حکم می خواهید به کلانتری شماره‌ی فلان بیائید" مواجه شده و این موضوع در حالی به کلانتری یاد شده اطلاع داده شد که آنان از اصل این موضوع اعلام بی اطلاعی کردند!


دفتر آیت الله بیات ضمن ابراز تأسف از این واقعه، خاطرنشان کرده است "با توجه به اینکه فضای داخلی به گونه ای در آمده که افرادی به نمایندگی از برخی محافل خاص، به خود جرات می‌دهند با معرفی خود به عنوان نمایندگان یک نهاد قانونی و بدون ارائه حکم در کمال راحتی و آرامش مرتکب چنین اعمالی شوند"، "امیدی به نتیجۀ پیگیری این حادثه نمی باشد."


وزیر ارشاد:  مجوز تاسیس شبکه تلویزیونی خصوصی به هیچ فرد یا گروهی داده نمی‌شود

Posted: 01 May 2012 04:19 AM PDT

جـــرس: وزیر ارشاد دولت دهم تاکید کرد بر اساس قانون اساسی مجوز تاسیس شبکه تلویزیونی خصوصی به هیچ فرد یا گروهی داده نمی‌شود. وی همچنین در پاسخ به خبرنگاران عرب مدعی شد "محدودیت اینترنت ایران؛ مقطعی است."


به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، "سید محمد حسینی" در حاشیه دیدار با هیات رسانه‌ای لیبی، درباره درجه‌بندی خبرنگاران گفت: برای شناسایی خبرنگاران فعال و پرکارتر نیاز به یک معیار مشخص است و این بخشنامه با هدف امتیازدهی و شناسایی خبرنگاران فعال صادر شده که جزییات بیشتر آن از طریق معاونت مطبوعاتی اعلام ‌می‌شود.


وی در پاسخ به سوالی درباره راه‌اندازی شبكه تلویزیون خصوصی از سوی برخی گروه‌های سیاسی با اهداف انتخاباتی گفت: براساس قانون اساسی مجوز تاسیس شبکه تلویزیونی خصوصی به هیچ فرد یا گروهی داده نمی‌شود و كسی نمی‌تواند تلویزیون خصوصی تاسیس کند آنچه که بعضی گروه‌ها تقاضا دارند تاسیس پایگاه‌های خبری است که امری متفاوتی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت "محمود احمدی نژاد" همچنین ابراز عقیده کرد که باید برای شناسایی خبرنگاران؛ مجاری مشخصی وجود داشته باشد.


بر اساس این گزارش، حسینی در نشست خبری با هیات رسانه‌ای لیبایی که ظهر دوشنبه در محل وزارت ارشاد برگزار شد، همچنین در پاسخ به سوالی ازسوی خبرنگاران لیبیایی در مورد محدودیت اینترنت در ایران مدعی شد:‌ "در ایران همانگونه که دیده‌اید تنوع خوبی در بیان اندیشه‌ها وجود دارد و این تنوع در کتاب‌ها‌، کتابخوانه‌ها و نشریات دیده ‌می‌شود به گونه‌ای که قابل مقایسه با کشورهای دیگر نیست. درخصوص اینترنت نیز کاربران اینترنت در ایران بیشتر از بسیاری از کشورهای منطقه هستند اما ایجاد محدودیت در اینترنت به صورت مقطعی برای جلوگیری از نفوذ غربی‌هاست اما این محدودیت اصل نیست و برای ما اصل این است که مردم به اخبار دسترسی پیدا کنند."


وی ادعا کرد: "ما نمی‌خواهیم که فرهنگ غربی درکشور ترویج پیدا کند زیرا کشورهای غربی ابتدا راه خود را با سلطه فرهنگی باز‌می‌کنند و بعد به دنبال سلطه اقتصادی هستند و دولت‌های غربی همیشه به دنبال استثمار بودند و این استثمار در آفریقا که برده‌داری در آن رواج داشت و منابع آنها توسط غربی‌ها استفاده ‌می‌شد؛ به خوبی دیده ‌می‌شود. "


وی درپاسخ به سوالی درباره اینکه گروهی از جوانان ایرانی به دنبال زندگی در کشورهای غربی هستند؛ مدعی شد: "در ایران آزادی عمل وجود دارد و شاید گروهی از جوانانی که در شمال شهر تهران زندگی ‌می‌کنند علاقه به زندگی در کشورهای غربی داشته باشند اما اکثر مردم ایران این چنین نیستند و با اهداف سلطه طلبانه آمریکا آشنا هستند."
 

امتناع دولت و نهادهای امنیتی از صدور مجوز برای  تجمع‌های روز جهانی کارگر

Posted: 01 May 2012 03:46 AM PDT

بیانیه تشکلهای کارگری به مناسبت اول ماه مه

جـــرس: امسال نیز همچون سالهای گذشته، دولت و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی،  از دادن مجوز برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر طفره رفته و مانع برگزاری آزاد تجمعات روز جهانی کارگر شدند و تجمعی کارگری تنها در یک محیط سرپوشیده و تحت کنترل در یک روز دیگر برگزار گردید.

 

این درحالیست که با وجود ارائه درخواست از سوی نهادی حکومتی همچون خانه کارگر به وزارت کشور برای برگزاری مراسمی حداقلی برای کارگران، دولت مدعی شده بود "هیچ گروهی برای برگزاری راهپیمایی روز جهانی کارگر درخواست مجوز نداده است."

 

اوایل هفته جاری نیز، سخنگوی كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، از وزارت کشور خواسته بود بر اساس قانون اساسی به کارگران برای راهپیمایی روز کارگر مجوز بدهد، اما دولت و نهادهای امنیتی، همچنان مانع چنین امری شدند.


بر اساس گزارش ها، تنها تجمع کارگری انجام شده برای روز جهانی کارگر، تجمع گروهی از کارگران در سالن ورزشی شهید معتمدی تهران بود، که یک روز قبل تر، آنهم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. 

 

رسانه های کارگری تاکید کرده اند که تشکل ها از اواخر فروردین گذشته تقاضای خود برای راهپیمایی این روز را به وزارت کشور ارسال کردند اما در نهایت دولت مانع از برگزاری این راهپیمایی شد.

 

به گزارش ایلنا، در پي عدم صدور مجوز راهپيمايی روز كارگر در يكي از خيابان‌های اصلی تهران، کارگران اين استان صبح دوشنبه مقابل دفتر مركزی خانه كارگر تجمع كردند و سپس تحت الحفظ به ورزشگاه شهيد معتمدی منتقل شدند تا به روال چند سال گذشته، مراسم روز كارگر در فضايي سربسته و محدود و حکومتی برگزار شود.

 

همچنین دیگر تجمع برگزار شده، تجمع روز گذشته كارگران شوشتر بود، که به دلیل عدم صدور مجوز راهپیمایی، با برگزاری تجمعی ضمن گرامیداشت روز كارگر، به عدم وجود امنیت شغلی و دستمزد ناعادلانه اعتراض كردند.


به گزارش "ایلنا"،  "علی علیزاده"، از فعالان کارگری شوشتر، با تاكید بر لزوم ارائه مجوز راهپیمایی در روز جهانی كارگر گفته بود: كارگران به دلیل عدم صدور مجوز راهپیمایی مجبور شدند تا با برگزاری تجمعی در خانه كارگر شوشتر صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند.


لازم به یادآوری است كه امسال مراسم روز جهانی كارگر به دلیل تفاوت محاسبه سال کبیسه در تقویم هجری شمسی و میلادی یك روز زودتر از اول ماه می كه در سایر نقاط دنیا روز كارگر شناخته می‌شود برگزار شد چرا كه قانون كار ایران یازده اردیبهشت را روز كارگر و تعطیل رسمی مشمولان این قانون اعلام كرده است.


بر اساس گزارش ها، وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ده احزاب، با فرافکنی، منکر هرگونه درخواست مجوز راهپیمایی از سوی خانه کارگر شده و اعلام کرده بودند چنین درخواستی ارسال نشده است.

اما این ادعا، با انتشار سندی در همین زمینه افشا شد و دولت تنها سکوت اختیار کرد.


دو هفته پیش تر، فعلان کارگری اعلام کرده بودند که دولت برای منصرف کردن کارگران استان تهران از تجمعات روز جهانی کارگر، محل برگزاری تجمعات آنان را بیابان های اطراف بهشت زهرای تهران قرار داده بود، که امکان دسترسی به آن مشکل و غیر ممکن بود.


بیانیه چهار تشکل کارگری
در واکنش به اعمال محدودیت ها و فشار بر کارگران و در ادامه بیانیه های کارگری – سیاسی به مناسبت اول ماه مه، روز جهانی کارگر، چهار تشکل کارگری فعال در ایران، با صدور بیانیه ای، گوشه ای از فشارها و مظالم موجود را شرح داده و مورد اعتراض قرار دادند.


به گزارش سایت خبری جنبش خرداد، چهار تشکل سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، اتحادیه کارگران پروژه ای، هیات موسس کارگران نقاش ساختمان و كانون مدافعان حقوق كارگر در بیانیه اول ماه مه خود آورده اند: "امسال در حالی به استقبال روز كارگر می رویم كه طبقه ی كارگر ایران بیش از هر زمان تحت فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارد و زیر بار كمر شكن بیكاری و كمی دستمزد از یك سو و تورم لجام گسیخته و هزینه های سنگین ابتدایی ترین نیازهای زندگی است. گرانی كالاهای مورد نیاز اولیه از قبیل خوراك، پوشاك، مسكن، بهداشت آن هم در پایین ترین حد از یك طرف و تحمیل حداقل حقوق ناچیز برای این زندگی از طرف دیگر سفره ی خالی كارگران، مزد و حقوق بگیران و اقشار زحمتكش جامعه را مورد هجوم قرار داده است."

 

 

در این بیانیه خاطرنشان شده است: "به مناسبت این روز و با گرامیداشت آن، با مبارزات سراسری كارگران در كشورهای مختلف اعلام همبستگی می كنیم و بار دیگر خواسته های مبرم جامعه ی كارگری ایران را بیان كرده و از همگان می خواهیم برای تحقق این خواسته ها چه در ایران وچه در كشورهای دیگر متحدانه وهماهنگ به مبارزات خود ادامه داده و تا رسیدن به یك جامعه ی انسانی از پای ننشینند.
۱ـ آزادی تشكل های مستقل كارگری بدون هیچ گونه محدودیتی حق مسلم همه ی كارگران و زحمتكشان است. اعتصاب، آزادی اندیشه و بیان ، آزادی تجمع، آزادی احزاب از حقوق مسلم انسان هاست كه در ایران نادیده گرفته می شود. ما خواهان به رسمیت شناخته شدن این حقوق هستیم و تا به دست آوردن آنها به مبارزه ادامه خواهیم داد.
۲ـ تعیین حداقل دستمزد برای كارگران در سال جاری نوعی توهین مستقیم و آشكار به زندگی و معیشت كارگران است، درحالی كه هیچ گاه محدودیتی برای حداكثر حقوق مدیران در نظر گرفته نمی شود. ما خواهان تعیین حقوق مكفی برای تامین زندگی همه ی آنانی هستیم كه نیروی كار جامعه خودرا ارزانی می دارند تا بتوانند از یك زندگی سالم وانسانی برخوردار باشند.
۳ـ اخراج، بیكار كردن، قراردادهای موقت وسفید امضا و عدم پرداخت حقوق كارگران با هیچ عذر وبهانه ای پذیرفتنی نیست. به ویژه عذر و بهانه های ضد انسانی و ستمگرانه ای كه نظام سیاسی و اقتصادی سرمایه حق به جانب به زبان می آورد و رسانه ها را نیز به خدمت می گیرد. امنیت شغلی و زندگی انسانی از ابتدایی ترین حقوق همه ی انسانهاست. با توجه به اخراج های گسترده ی اخیر، همگانی كردن بیمه های بیكاری برای خیل اخراج شدگان ضرورت دارد.
۴ـ زندانی كردن افراد و تعقیب و آزار و اعدام و حبس های طولانی مدت فعالین كارگری و اجتماعی به یك روال تبدیل شده است. مسوولان باید بدانند كه این اعمال نمی تواند در اراده ی فعالان سیاسی و اجتماعی برای رسیدن به حقوق خود خللی ایجاد كند. ما خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط كلیه فعالان كارگری و اجتماعی به خصوص کارگران و فعالان کارگری زندانی، شاهرخ زمانی، محمد جراحی، علی اخوان، بهنام ابراهیم زاده، رضا شهابی، علی نجاتی… و منع تعقیب آنان هستیم.
۵ـ مجازات اعدام امروزه در اكثریت قاطع كشور ها ممنوع است .ما نیز این مجازات را غیرانسانی می دانیم .امروزه اعدام تنها درچند كشور معدود اجرا می شود و ایران بیشترین تعداد اعدامی را نسبت به جمعیت خود در سطح جهانی داراست. ما خواهان لغواین مجازات در تمامی كشورها وبه خصوص در ایران هستیم.
۶ـ سرمایه داران تلاش می كنند تا برای سود بیشتر تبعیض های جنسی، قومی، نژادی و مذهبی را رواج دهند، اما كارگران و زحمتكشان به صورت اساسی برای رفع تبعیض در همه ی زمینه ها مبارزه می كنند. ما با هر گونه تبعیض و نابرابری مخالف بوده و خواهان تامین حقوق انسانی برای تمام كارگران وزحمتكشان از هر قوم نژاد ومذهبی هستیم
۷ـ كارگران مهاجر درایران تحت شرائط سخت و وحشتناكی زندگی می كنند واز حقوق ابتدائی سایر كارگران محرومند. ما ضمن محكوم كردن هر نوع ستم وتبعیض نسبت به آنان خواهان رعایت حقوق برابر برای مهاجران وبه رسمیت شناختن حق تحصیل برای فرزندان آنان هستیم.
۸ـ تامین اجتماعی حق همه کارگران و مزد وحقوق بگیران است، ما خوهان تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی و کلیه کارگران روزمزد وموقت هستیم.
۹ـ بار دیگر تاكید می كنیم وادار كردن كودكان به كار بر خلاف موازین انسانی است و ضمن محكوم كردن آن، خواهان تامین امكانات تحصیلی برای همه ی كودكان در تمام مقاطع تحصیلی هستیم.
۱۰ـ – هرگونه هجوم سرمایه داری را به دست آوردهای كارگران و زحمتكشان تحت عنوان اصلاح قانون كار و خصوصی سازی، تعدیل نیروی انسانی و جز آن محكوم می كنیم.
۱۱ـ كارگران ایران خود را جزئی از طبقه ی كارگر جهانی می دانند كه در برابر نظام سرمایه داری ایستاده اند. ضمن همبستگی با مبارزات جهانی كارگران و پشتیبانی از مبارزات مردم خاور میانه برای آزادی، هرگونه لشگركشی و مداخله ی نظامی كشورهای سرمایه داری های علیه مردم منطقه را نه تنها رهایی بخش ندانسته بلكه آن را جهت تحت سلطه در آوردن بیشتر مردم منطقه برای سود بیشتر و حل بحران های نظام سرمایه داری می دانیم و آن را قویا محكوم می كنیم.
۱۲ـ تحریم های اقتصادی علیه ایران جزئی از تهاجم نظام سرمایه داری برای سرپوش گذاشتن بر مشكلات این نظام است كه چیزی جز فقر و سیه روزی برای كارگران وزحمتكشان ندارد و در سایه ی آن تنها دست اندركاران بازارهای سیاه و غیررسمی و انحصارگرانه با این بهانه به سودهای افسانه ای می رسند.
۱۳ـ روز اول ماه می جشن جهانی كارگران و زحمتكشان است. این روز باید به روز تعطیل رسمی تبدیل شود.


بیانیه بخشی از فعالان جنبش چپ ایران به مناسبت روز جهانی کارگر
در ادامه موج حمایت ها از کارگران و جنبش کارگری ایران در آستانه اول ماه مه (روز جهانی کارگر)، روز گذشته بخشی از فعالان جنبش چپ ایران نیز طی بیانیه ای، ضمن حمایت همه جانبه از تمامی شیوه های مبارزاتی کارگران ایران، خواستار حقوق انسانی همچون "آزادی های اجتماعی، آزادی حق بيان و قلم، حق تشکل و اعتصاب؛ بیمه بيکاری، بيمه های اجتماعی، بازنشستگی، حق مرخصی با پرداخت دستمزد و حق اشتغال رسمی، لغو قوانين حقوقی و جزايی ضد کارگری موجود؛ آموزش و پرورش رایگان و همگانی؛ برابری کامل حقوق زنان و مردان در کليه سطوح؛ آزادی و احترام به حقوق انسانی برای کارگران و همه توده های زحمتکش شده بودند.

 

 

امام جمعه شمیرانات: کسانی که با آزادی بیان مبارزه می کنند خودکامه، شیطان مدار و مریضند

Posted: 01 May 2012 02:41 AM PDT

جـــرس: روحانی اصلاح طلب و امام جمعه شمیرانات، با بیان اینکه "آزادی بیان فرصت سازی برای انتقال سرمایه های فکری به اندیشه همگانی است"، تاکید کرد: "کسانی که با آزادی بیان مبارزه می کنند، حق بهره وری مردم از سرمایه های معنوی مردم را خواسته یا ناخواسته نادیده می گیرند، خودخواه، خودکامه، زورگو، شیطان مدار، حق گریز و مریضند، نفی آزادی های طبیعی و قانونی از انسان ها چیزی جز مبارزه با انسانیت انسان و حقانیت تعبیه شده در سرشت انسانی نیست."


محسن دعاگوامام جمعه شمیرانات، در گفت و گویی با پایگاه خبری – تحلیلی "بازتاب"، به مناسبت سالگرد شهادت استاد مطهری، ضمن تشریح شخصیت علمی و اخلاقی ایشان، به بیان دیدگاه های خود درباره آزادی بیان پرداخت و در آستانه انتخابات مرحله دوم انتخابات نمایشی مجلس نهم، نظرات خود پیرامون جایگاه مجلس پویا و غیرفرمایشی  شرح داد.


وی  در شرح شخصیت مرحوم مرتضی مطهری گفت: "وی الگوی بزرگ اندیشه ورزی، اندیشه سازی و مبارزه با تحریف، انحراف و خرافه گرایی در حوزه دین باوری و دینداری بود، در دنیایی که با کمال تأسف هجوم نگاه ها، گرایش ها و انگیزه ها به سمت و سوی ترجمه ها و بازگردان دانش های مدون و به ثبت رسیده در تاریخ تألیف ها و تنظیم ها است."


او مواضع آیت الله مطهری در برابر قدرت های استکباری و دو جریان متحجر و بیگانه گرا را نیز چنین شرح داد: "مطهری در برابر قدرت های استکباری و ظلم و زور و حق ستیزی موضعی سخت و نرمش ناپذیر داشت، در آگاهی بخشی و روشنگری با تمام وجود می کوشید، از سرمایه های دینی و ملی با تمام توان دفاع می کرد، فرهنگ ملی را در چارچوب پیام های دینی به تبیین و اصلاح آراسته می ساخت، از فرهنگ دینی به گونه ای شایسته، منطقی و مستدل دفاع می کرد، همسویی دیانت و ملیت را با مبنا قراردادن دیانت، شفاف و به باورها و اندیشه ها تبدیل می نمود و بهترین راهکارها را برای ظرفیت ها، فرصت ها و سرمایه های مادی و معنوی ملت برای پیشبرد اندیشه های دینی و ارتقاء سطح رشد و شکوفایی پیشنهاد می داد(کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام)، در برابر متحجران، خرافه گرایان و بیگانه گرایان با تمام توان می ایستاد(کتاب حماسه حسینی در سه جلد)، برای روشن سازی مسائل شرعی مورد نیاز جامعه مسائل پیچیده فقهی و تخصصی را با زبانی قابل فهم برای کسانی که مختصر آشنایی با مبانی شرعی و احکام فقهی دارند روشن می ساخت(کتاب های مسئله حجاب و نظری به نظام اقتصادی اسلام.)"

 

وی پیرامون اینکه "مطهری در تأسیس و حفظ نظام اسلامی چه نقشی برای مردم قائل بود"، ابراز عقیده کرد: "وی مردم را باور داشت، حقوق فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آنها را به رسمیت می شناخت به همین دلیل بخش عمده ای از عمر شریفش را در سخنرانی برای مردم و تهیه و تدوین متون قابل استفاده برای مردم سپری ساخت، در حقیقت خدامدار، مردم دار و حق معیار بود، اگر شهید مطهری برای حق و وقت مردم ارزش چندانی قائل نبود برای حل مشکلات فکری آنها رشد و شکوفایی و ارتقاء علمی و فکری آنان زمان و نیرو مصرف نمی کرد. مطهری در حقیقت شهید عرصه جهاد خدایی برای تمدن و تکامل انسانی است."


دعاگو پیرامون اهمیت "آزادی بیان و انتقاد" نیز تاکید کرد: "آزادی بیان فرصت سازی برای انتقال سرمایه های فکری به اندیشه همگانی است، کسانی که با آزادی بیان مبارزه می کنند، حق بهره وری مردم از سرمایه های معنوی مردم را خواسته یا ناخواسته نادیده می گیرند، خودخواه، خودکامه، زورگو، شیطان مدار، حق گریز و مریضند، نفی آزادی های طبیعی و قانونی از انسان ها چیزی جز مبارزه با انسانیت انسان و حقانیت تعبیه شده در سرشت انسانی نیست. تبادل اندیشه ها و فرصت سازی برای بهره مندی اقشار ملی از سرمایه های معنوی به آرامش عمومی و امنیت اجتماعی می انجامد و وحدت و امنیت ملی را بسترسازی می کند، هیچ جامعه ای با محرومیت از وحدت و امنیت ملی نمی تواند از حقوق واقعی اش بهره مند شود، دشمنان آزادی، دشمنان وحدت و امنیت ملی هستند و منافع و مصالح عمومی را قربانی آزمندی های شخصی و گرایش های شیطانی می کنند."


وی خاطرنشان کرد: "جامعه آزاد، هوشمند و دانا به توانایی دست می یابد، اقتدار و اعتبارش به گوهر تحکیم، تقویت و ثبات و پایداری آراسته می گردد، در برابر دشمنان خارجی با تمام توان می ایستد و با هیچ قیمتی هرگز منافع و مصالح کشور و ملتش را در برابر طمع ورزی ها، آزمندی ها و فریبکاری های بیگانگان به تاراج نمی دهد."


امام جمعه شمیرانات در خصوص "نقش مجلس پویا و غیرفرمایشی در ایستادگی برابر قدرت های بیگانه" گفت "نهاد قانونگذاری از نمایندگان حقیقی ملت تشکیل می شود که منافع و مصالح ملی را نمایندگی و نگهداری می کنند، همه قوانین کشور و مشروعیت و رسمیت نهاد اجرایی برخاسته از مجلس شورای اسلامی است، مجلس به نمایندگی از ملت می تواند رییس جمهور و اعضای دولت را استیضاح و از کار برکنار کند و جامعه ای یکپارچه و مقاوم را در برابر خصومت ورزی های داخلی و دشمنان کینه توز خارجی بسیج نماید. برای مقابله با دشمنان خارجی و برای خنثی سازی توطئه های نظام های بیگانه علیه جمهوری اسلامی تصمیمات، قانونگذاری ها و پیگیری های مجلس شورای اسلامی نقشی اساسی دارد و در حقیقت بی هیچ اغراقی مجلس در رأس امور قرار دارد و مجلس ستیزان جز نفرت و نفرین ملت دستاوردی ندارند. هیچکس در چارچوب قانون اساسی نمی تواند مدعی قانونگذاری به جای ملت و حفظ حقوق ملی با آزمندی، قدرت طلبی، خودخواهی و جناح مداری شود.
کسانی که با چماق غرور و به انگیزه تحقیر به نهاد قانونگذاری حمله می کنند باید حقارت، رسوایی و ذلت خودشان را در نگاه و رفتار ملت پیش بینی کنند و آینده سیاه و تباهشان را به تماشا بنشینند."


وی پیرامون آثار حضور "وکیل الدوله و یا وکیل جناح بودن نمایندگان مجلس" گفت: "نمایندگان حافظ حقوق ملت و مستظهر به دفاع اقشار ملی اند و وکالت هیچ جریان سیاسی و هیچ شخصت حقیقی و حقوقی خارج از چارچوب قانون اساسی در شأن آنان نیست، هرگز نباید حقوق ملت برای حفظ منافع و مصالح فردی، گروهی، حزبی و جناحی شود . کسانی که از خانه ملت سنگ جناح ها و گروه ها و گرایش های زیاده خواه و معارض را بر سینه می زنند، باید برای مجازات سختی که ملت هوشمند ایران برایشان منظور کرده اند آماده باشند."

 

توصیه حسینیان به اصولگرایان: از سرنوشت معاویه عبرت بگیرید

Posted: 01 May 2012 02:01 AM PDT

جـــرس: مقام سابق امنیتی و رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، با اشاره به خبر توصیه رهبری به " محمد تقی مصباح یزدی" رهبر فکری جبهه پایداری، برای وحدت اصولگرایان در حاشیه سخنرانی ۱۹ دی ماه ۱۳۹۰ گفت: از دفتر رهبری این موضوع پرسیده شد و تکذیب کردند، مصباح یزدی نیز این موضوع را تکذیب کرد.


به گزارش مهر، روح الله (خسرو) حسینیان عصر دوشنبه در همایش جوانان حامی جبهه پایداری با ادعای این که "جبهه پایداری برای اعتلای کلمة الله قیام کرد نه برای دنیا"، گفت: راهی که ما به رهبری مصباح یزدی و خوشوقت آغاز کردیم برای این بود که ارزشها در جمهوری اسلامی ثابت قدم بماند.


وی با طرح این سئوال که چرا جبهه پایداری موجب هجمه و تخریب ها قرار می گیرد گفت: آیا ما سخنی به گزاف گفته ایم؟ آیا در مقابل حکومت قیام کرده ایم و یا در مقابل رهبری ایستاده ایم؟ تنها سخن ما این بود که باید افرادی که از جنس مردم هستند بر مردم حکومت کنند. اعتقاد داریم کسانی که خانواده خود را به مردم مسلط می کنند باید از گردونه حکومت حذف شوند.

رییس فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: ما می دانستیم که راه خدا راه سختی است چرا که راهی که این انقلاب می طلبد انقلاب پیوسته است. اما عده ای از محافظه کاران این را بر نتابیدند گرچه نمی دانستیم که این گونه مورد تیر تهمت و تیرهای زهرآگین دوستان خود قرار خواهیم گرفت.


وی خاطرنشان کرد: ای خدا! ما به خاطر ارزشها صبوری می کنیم و اگر گهگاهی کاسه صبرمان لبریز می شود از تو می خواهیم که باران صبرت را بر قلوب سوخته ما ببارانید.

حسینیان با تاکید بر اینکه جبهه پایداری غیر منصفانه مورد نقد قرار گرفته است گفت: چندی پیش چند جوان دانشجو جزوه تحلیلی منتشر کردند که یک مرتبه صدای وا اسلاما بلند شد که علما مورد هتک قرار گرفته اند و به آنها بی احترامی شده در حالی که هیچ بی احترامی صورت نگرفته بود. اما در مقابل شخصیتی (مصباح) که به فرموده رهبری مطهری زمان است مورد هتاکی قرار می گیرد اما سخنی از این افراد بلند نمی شود و با سکوتشان این هتک حرمت ها را تایید می کنند.


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به اینکه برخی گروههای سیاسی ما را به مخالفت با روحانیت متهم می کنند گفت: باید پرسید مگر مصباح یزدی و خوشوقت روحانی و عالم نیستند؟ سخن بر سر این است که آنها می گویند ما پرچمی برافراشته ایم و هر کس زیر این پرچم نیاید و تسلیم ما نشود باید از رده خارج شود.


وی ادامه داد: به ما می گویند که شما در زمان حاکمیت دوم خردادی ها ساکت بوده اید. فریاد بر سر می آورند که شما تذبذب سیاسی دارید در حالی که پاسخ ما این است به خدا پناه می بریم از شر هوای نفس؛ خودکامگی و قدرت طلبی ها . نمی دانم چرا برخی اصولگرایان از تاریخ عبرت نمی گیرند و تجربه ها را نمی آموزند. آیا برخوردهای تخریبی دور اول انتخابات مجلس آزمونی برای آنها نشد که با تخریب نمی توان دلها و قلبها را تغییر داد.

رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی ادامه داد: معاویه حضرت علی را به بی نمازی متهم کرد اما خداوند علی را در محراب نماز به شهادت رساند تا مهری بر یاوه های معاویه باشد. باید خطاب به این دسته گفت چرا از سرنوشت معاویه عبرت نمی گیرید. با تهمت، دروغ و شایعه سازی نمی توان حقایق را وارونه کرد.


دفتر رهبری خبر توصیه به مصباح برای وحدت اصولگرایان را تکذیب کرده است
وی تصریح کرد: "در صحن علنی مجلس یکی از همین آقایان نزد کوچک زاده آمد و گفت در روز ۱۹ دی رهبری در دیدار با مصباح فرموده که شما یک لیست ۲۵نفره مشترک با جبهه متحد اصولگرایان بدهید اما مصباح توجهی نکرده. حال باید خطاب به این جمع گفت چقدر شما بی انصاف هستید و این گونه سخنان غیرعاقلانه در مورد شخصیتی مانند مصباح که امسال در مشهد چندین دقیقه در صف همراه مردم عادی ایستادند تا دست مبارک رهبری را بوسه زنند می گویید. چگونه کسی که در مقابل رهبری با این جایگاه علمی خضوع دارد متهم می شود به اینکه رهبری به او چیزی گفته و او به جبهه پایداری ابلاغ نکرده است."


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری ادامه داد: از دفتر رهبری این موضوع پرسیده شد و تکذیب کردند. مصباح یزدی نیز این موضوع را تکذیب کرد اما مدعیان اصولگرایی که گاه تیره عبادات بر پیشانی شان مانده به جایی می رسانند که برای پیروزی از رهبری سرمایه گذاری می کنند و دروغ می گویند.


رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی گفت: کانونهای قدرت و ثروت پشت سر ما نیستند، اما ما هم خدایی داریم و متاسفانه کانونهای ثروت در مقابل جبهه پایداری ایستاده اند.

 

رهبر اپوزیسیون برمه، قانون اساسی موجود را با هدف تغییر آن پذیرفت

Posted: 01 May 2012 01:40 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، رهبر اپوزیسیون میانمار (برمه) که بعد از سالها از حصر خانگی آزاد شده و فعالیت سیاسی خود را از سر گرفته، از تحریم قانون اساسی نظامیان این کشور دست کشید و اعلام کرد، به‌عنوان نماینده مجلس به آن سوگند یاد خواهد کرد. وی گفت که "بده بستان" در سیاست امری اساسی است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، "آنگ سان سوچی"، رهبر اپوزیسیون میانمار (برمه)، اعلام کرد که به‌عنوان نماینده پارلمان به قانون اساسی حاکم سوگند یاد خواهد کرد و رویکرد تحریم را کنار خواهد گذارد.


وی پیش از آن با "بان کی مون"، دبیرکل سازمان ملل متحد، و "گیدو وستروله"، وزیر امور خارجه آلمان، و دیگر رهبران کشورهای غربی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.


آنگ سان سوچی و اعضای حزب وی موسوم به "اتحاد ملی برای دمکراسی" که پیش از این اعلام کرده بودند، به‌عنوان نمایندگان جدید پارلمان به قانون اساسی غیردمکراتیک نظامیان میانمار سوگند یاد نخواهند کرد، نظر خود را در این زمینه تغییر دادند.


خانم سان سوچی روز دوشنبه (۱۱ اردیبهشت) درباره تغییر نظر خود گفت: "بده بستان در عرصه‌ی سیاست امر پراهمیتی است."


روز چهارشنبه (13 اردیبهشت) قرار است خانم سان سوچی به همراه دیگر نمایندگان جدید پارلمان از حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" در جلسات مجلس شرکت کرده و به قانون اساسی میانمار سوگند یاد کنند.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که روز دوشنبه با خانم سان سوچی دیدار و گفت‌وگو کرده بود، از رویکرد جدید رهبر اپوزیسیون میانمار تقدیر کرد.


دبیرکل سازمان ملل پیش از این دیدار با تین سین، رئیس جمهور میانمار ملاقات کرده و حمایت‌های بین‌المللی از روند اصلاحات در این کشور تاکنون در سطح جهانی منزوی را تصمین کرده بود.


گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، نیز روز دوشنبه ( 11 اردیبهشت) با رییس جمهور میانمار و خانم سان سوچی دیدار و گفت‌وگو کرده بود.


در هفته‌های گذشته "هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا، و "دیوید کامرون"، نخست‌وزیر بریتانیا، به میانمار سفر کرده و با خانم سان سوچی به‌عنوان شخصیت برتر سیاسی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.


سان سوچی و حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" یک هفته پیش جلسه گشایش پارلمان جدید را تحریم کرده بودند. این سیاستمدار سرشناس میانمار و هم‌فکرانش در انتخابات پارلمانی اواخر ماه مارس با آرای قاطع به مجلس راه یافتند، ولی از سوگند خوردن به قانون اساسی نظامیان میانمار امتناع ورزیدند.


خانم سان سوچی در انتقاد به متن سوگندنامه می‌گوید، در این متن آمده است که باید جایگاه برتر نظامیان میانمار تضمین شود. در ازای آن خانم سان سوچی پیشنهاد کرده بود که متن سوگندنامه باید در جهت حفظ شأن قانون اساسی باشد و نه جایگاه برتر نظامیان. پرزیدنت تین سین این پیشنهاد را رد کرده بود.


تین سین خود از ژنرال‌های حکومت نظامی میانمار است که امروز اونیفورم نظامی خود را کنار گذارده و مدعی است قصد اصلاحات در کشور را دارد.


تلاش اپوزیسیون برای تغییر قانون اساسی

ناظران سیاسی نگران این هستند که تحریم قانون اساسی روند دمکراتیزه کردن و آرامش سیاسی شکننده در این کشور را به مخاطره بیافکند.


بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با خانم سان سوچی ضمن ستایش از رویکرد جدید رهبر اپوزیسیون میانمار گفت، برای تصمیم سان سوچی احترام قائل است. وی افزود: "سیاستمداران باید در جهت منافع درازمدت کشورشان تلاش کنند."


خانم سان سوچی اعلام کرد که در جهت تغییر قانون اساسی سال ۲۰۰۸ که نظامیان کشورش تدوین کرده‌اند، تلاش خواهد ورزید.


قانون اساسی کنونی میانمار برای نیروهای نظامی کشور اختیارات بسیار قائل شده است. طبق این قانون یک‌چهارم کرسی‌های پارلمان باید در اختیار نمایندگان نظامی باشد. در انتخابات گذشته فقط ۴۶ کرسی پارلمان به رأی گذاشته شده بود.


از سوی دیگر، نظامیان می‌توانند وزارتخانه‌های کلیدی را در اختیار داشته باشند و در شرایط اضطراری کنترل کشور را به دست گیرند.


در انتخابات پارلمانی ماه مارس نامزدهای حزب "اتحاد ملی برای دمکراسی" به غیر از یک حوزه انتخاباتی، در ۴۴ حوزه انتخاباتی دیگر با رأی قاطع به پیروزی رسیدند.


پس از حدود ۵۰ سال حکومت خودکامه‌ی نظامیان میانمار، سرانجام رژیم خونتا امور اجرایی را به یک هیأت دولت غیرنظامی سپرد. این دولت دست به تحولی سیاسی زد و با اپوزیسیون این کشور وارد گفت‌وگو شد.


بان کی مون روز دوشنبه در سخنرانی خود در پارلمان میانمار کشورهای غربی را فراخواند، از سطح تحریم‌های خود علیه این کشور بکاهند. وی گفت، تردید ندارد که میانمار درهای خود را به روی کشورهای آسیایی همجوارش خواهد گشود.


دبیرکل سازمان ملل خانم سان سوچی و تین سین را نیز به همکاری با یکدیگر در جهت همکاری به منظور تثبیت روند اصلاحات در این کشور از نظر اقتصادی ضعیف و شکننده فراخواند.


اعتراض ایران به استقرار جنگنده‌ های اف ـ ۲۲ آمریکا در امارات

Posted: 01 May 2012 01:20 AM PDT

جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به استقرار جنگنده‌ های اف ـ ۲۲ نیروی هوایی آمریکا در پايگاهي در امارات،‌ علاوه بر وزير دفاع جمهوری اسلامی،‌ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا و نمايندگان مجلس نیز نسبت به این رویداد مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.


به گزارش رسانه ها، نیروی هوایی آمریکا چندین فروند از پیشرفته‌ترین جنگنده‌های اف- ۲۲ را در یکی از پایگاه‌هایی که با ایران نزدیک به ۳۲۰ کیلومتر فاصله دارد مستقر کرده است.


روز دوشنبه(11 اردیبهشت)  "احمد وحیدی"، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به استقرار جنگنده‌های آمریکا در امارات گفته بود: استقرار هواپیماهای اف- ۲۲ آمریکا در یک پایگاه اماراتی، اقدامی مضر است و امنیت منطقه را به‌هم می‌زند.


واكنش اعضاي كميسيون امنيت ملي
به گزارش تهران امروز، در اين ميان دو نفر از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نیز ضمن محكوم كردن اين اقدام، آن را "در راستاي توطئه هميشگي استكبار" توصيف كردند. ‌


"محمد اسماعيل كوثري" نايب ریيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در خصوص استقرار جنگنده‌ها، آن را به ناتواني و بي‌خاصيت بودن مسئولان كشور امارات نسبت داده و گفت كه استقرار چنين سلاحهايي در كشور امارات بيش از هرچيز ناتواني مسئولين اماراتي را روشن مي‌سازد.


وي در مورد موضع گيري جمهوری اسلامی در خصوص استقرار اين سلاحها در امارات به توصيه و تاكيد بسنده كرده و افزود: ايران به امارات توصيه مي‌كند كه خود را بيش از اين به بيگانگان وابسته نكند چرا كه روزي مي‌رسد كه آمريكا پشت آنها را نيز خالي كند.


نماينده تهران ادامه داد:ايران نبايد عكس العمل خاصي در مقابل اين اقدام نشان بدهد چرا كه كشورهاي غربي موضوع كوچكي مانند مالكيت جزاير سه گانه را آنقدر بزرگ مي‌كنند كه مسولان امارات دچار توهم مي‌شوند.


كوثري خاطرنشان كرد:‌ استقرار چنين اسلحه‌هايي در كشورهاي عربي به اين خاطر است كه آمريكا بتواند كارخانه‌هاي اسلحه‌سازي خود را سرپا نگه داشته و تسليحات نظامي خود را به اين كشور‌ها بفروشد.


قرارداد خريد اسلحه از آمريكا دليل استقرار آنهاست
رییس کمیته دفاعی مجلس نيز می گوید: آمریکایی‌ها پایگاه‌های متعددی در منطقه دارند و امارات نیز پایگاه‌هایی را در این کشور در اختیار آمریکا گذاشته که این پروازها در آن صورت می‌گیرد، آمریکا هم گاهی دست به جابه‌جایی هواپیماهای خود از روی ناوها و پایگاه‌ها می زند و این موضوعی نیست که بتواند مهم تلقی شود.


"غلامرضا كرمي"، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای عربی قراردادهای مختلف خرید و همکاری نظامی با آمریکا و کشورهای اروپایی دارند اما این قراردادها را در موقع طرح مباحث سیاسی با دیگر کشورها از جمله ایران مطرح می‌کنند و حسب موقعیت سیاسی خاص جهت استفاده سیاسی به افشای آنها دست می‌زنند.


استقرار جنگنده‌ها در منطقه، يك حركت آمريكايي ـ‌ صهيونيستي
در همين حال "كاظم جلالي" سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با اشاره به خبر استقرار جنگنده‌هاي اف- ۲۲ آمريكا در پايگاهي هوايي در امارات گفت كه جمع‌آوري و انباشت تسليحات، منطقه را ناامن مي‌كند.


كاظم جلالي در گفت‌وگو با ايسنا سياست "ايران گريزي و ايران ستيزي" را يك سياست از پيش طراحي شده توسط ايالت متحده آمريكا عنوان كرد و افزود: بر اين اساس، جمع‌آوري و آوردن تسليحات به داخل منطقه و انباشته كردن آن‌ها مي‌تواند منطقه را ناامن كند. وي خاطرنشان كرد: متاسفانه برخي كشورهاي عربي در اين سياست‌ ايران گريزي و ايران ستيزي آمريكايي‌ها به نوعي ايفاي نقش مي‌كنند كه نه به نفع كشورهاي عربي و ملت‌هاي منطقه و نه به نفع صلح و امنيت منطقه است.


اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح كرد: آنچه همه بايد بدانيم اين است كه صلح و امنيت منطقه در يك فرآيند امنيت دسته جمعي و حضور تمام كشورهاي منطقه قابل تحقق است.


دستیابی ایران به توان هدایت‌موشک‌های دشمن به سمت اهداف دلخواه
در همین زمینه، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء نيز با اشاره به استقرار اين جنگنده‌ها در كشور امارات گفت كه هر موشکی قبل از اینکه به پیکره مقدس جمهوری اسلامی آسیب برساند منهدم یا منحرف می‌شود و به هدفی که ما تعیین می‌کنیم اصابت می‌کند؛ این قابلیت جنگ الکترونیک است که طی آن، این ما هستیم که برای موشک دشمن برنامه‌ریزی می‌کنیم.


به گزارش فارس،  "فرزاد اسماعیلی" با اشاره به پروژه فریب موشک‌های دشمن، گفت: این پروژه در پدافند هوایی کلید خورده و زمان عملیاتی شدن آن نیز به تشخیص قرارگاه است.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء ادامه داد: هر زمان که تهدیدی صورت بگیرد، این سامانه‌ها به صحنه می‌آیند و وظیفه خودشان را انجام می‌دهند.


وی با اشاره به توان پدافندی جمهوری اسلامی در مقابله با انواع تهدیدات تاکید کرد: تجهیزات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء برای دفاع از حریم جمهوری اسلامی با توانی بیشتر از صدها سپر موشکی عمل می کنند.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین با اشاره به موضوع استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس، ادامه داد: جمهوری اسلامی در بحث دفاعی، پدافند هوایی، دریایی و زمینی در وضعیت مطلوبی به سر می برد و اگر امروز برخی از کشورها به فکر این کار افتاده‌اند، قطعا احساس ضعفی در زمینه دفاعی می‌کنند. اسماعیلی تصریح کرد: ما توجهی به این قضایا نمی‌کنیم اما هوشیار بوده و به دنبال این هستیم که سیستم پدافند هوایی همیشه رو به رشد باشد.