جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بی خبری از وضعیت امید خوارزمیان، پس از اعزام به زندان اوین جهت اجرای حکم حبس

Posted: 07 May 2012 02:15 AM PDT

جـــرس: به گزارش منابع خبری، امید خوارزمیان، کارمند یک هتل بین المللی که طی حوادث سال ۸۸ به اتهام شرکت در تجمعات روز عاشورا بازداشت و پس از گذراندن یک ماه سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین، با قرار وثیقه آزاد شده بود‬، از ۵ اردیبهشت سال جاری جهت اجرای حکم چهار سال حبس تعزیری به زندان اوین فرا خوانده شد.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، این شهروند تهرانی، چندی پس از حوادث خونین عاشورای ۱۳۸۸، در تاریخ ۱۹ بهمن همان سال، در منزل خود توسط چند مامور لباس شخصی بازداشت و پس از گذراندن ۳۰ روز انفرادی در بند ۲۰۹ اوین، با وثیقه ۵۰ میلیونی آزاد شده بود‬.


خوارزمیان در صفحه ی فیس بوک خود، شب قبل از رفتن به اوین نوشته بود: "‫من در آذر ماه سال ۹۰ در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهاماتی چون اجتماع و تبانی و قصد برهم زدن امنیت کشور از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی آنچه فتنه ۸۸ ذکر شده و به استناد ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل چهار سال حبس محکوم شده ام که این حکم در اسفند ۹۰ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تائید شد. هفته اول اردیبهشت ۹۱ برای اجرای حکم به زندان اوین احضار شدم و خود را سه شنبه پنجم اردیبهشت ماه به اجرای احکام اوین معرفی می کنم."


منابع خبری گزارش داده اند که پس از اعزام این شهروند تهرانی به زندان اوین برای اجرای حکم، کماکان از وضعیت وی خبری در دست نمی باشد.

 

دو آزمون دیگر آیتلس در ایران لغو شد

Posted: 07 May 2012 02:00 AM PDT

جـــرس: در ادامه تبعات چالش میان جمهوری اسلامی و بریتانیا، سازمان سنجش ایران در این اطلاعیه یادآور شده است: به علت ادامه وجود برخی مشکلات فنی، آزمون‌های آیلتس موسسه ایران آیلتس در روزهای پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه و شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه  برگزار نخواهد شد.

 

به گزارش مهر، موسسه ایران آیلتس یکی از سه مرکز برگزار کننده آزمون آیلتس در ایران، آزمون خود را در روزهای ۲۴ و ۲۶ فروردین ماه ۹۱ لغو کرده و لغو این آزمون را ناشی از مشکلات ایجاد شده برای این موسسه جهت انجام امور آزمون آیلتس در کشور انگلستان عنوان کرده بود، که در حال حاضر آزمون های اردیبهشت ماه این موسسه نیز لغو شده است.

 

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش کشور، قرار است اطلاعات در مورد برگزاری آزمون‌های بعدی موسسه ایران آیلتس از طریق سایت آیلتس و همچنین سایت سازمان سنجش اعلام شود و در این ارتباط داوطلبان باید به اطلاعیه موسسه  IH در http://www.ihlondon.com/study-english/about-ieltsمراجعه کنند.

 

گزارش مذکور خاطرنشان می کند که مرکز آیلتس در انگلستان در سایت خود اعلام کرده است"مرکز بین المللی لندن (IH) برای حل مشکل فنی پیش آمده که منجر به تعلیق در تحویل تستها و سئوالات مربوط به آزمون آیلتس در ایران شده است، سعی دارد با همکاری وزارت خزانه داری این مشکل را حل کند. ما در حال پیشرفت در این موضوع هستیم و امیدواریم آزمون آیلتس در آینده نزدیک به صورت بلند مدت و با ثبات دوباره از سر گرفته شود. همچنین این مرکز از داوطلبان خواسته است که در این رابطه اقدام به ارسال نامه های الکترونیک و انجام تماس تلفنی نکنند، چرا که این مرکز تمام اطلاعات جدید مربوط به این موضوع را در سایت خود به روز رسانی می کند."

 

سازمان سنجش آموزش کشور برای حل مشکل داوطلبانی که آزمون آنها در تاریخ های ۲۱ و ۲۳ اردیبهشت ماه لغو شده است، سه پیشنهاد ارائه داده است و داوطلبان می‌توانند یکی از این موارد را انتخاب کنند. داوطلبانی که تمایل به تغییر تاریخ و مرکز آزمون جهت شرکت در آزمون‌های دانشگاه آزاد اسلامی را دارند، لازم است این به ترتیب اقدام کنند. داوطلبان متقاضی آزمون‌های ۱۲ و ۲۶ می سال ۲۰۱۲ لازم است در پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود اقدام کنند.


در این رابطه داوطلبانی که تمایل به شرکت در آزمون ۱۲ می ۲۰۱۲ دانشگاه آزاد را دارند لازم است حداکثر تا پایان روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۱و داوطلبانی که تمایل به شرکت در آزمون ۲۶ می ۲۰۱۲  مرکز آزمون آیلتس دانشگاه آزاد را دارند، لازم است حداکثر تا پایان روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۱ نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود  کنند.


ضمناً داوطلبانی که متقاضی آزمون ۱۲ می ۲۰۱۲ هستند باید پس از تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود در پروفایل، با در دست داشتن ۲ قطعه عکس ۴*۶ جدید با زمینه سفید و بدون عینک، تصویر کارت ملی و یا گذرنامه و در صورتی ‌که قبلاً در آزمون آیلتس شرکت کرده‌اند، یک نسخه از TRF  آزمون قبلی، برای دریافت معرفی‌نامه حداکثر تا ساعت ۱۲ روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۱ به مرکز آزمون‌های بین‌المللی سازمان سنجش آموزش کشور واقع در خیابان کریم‌خان زند مراجعه کنند. زمان مراجعه داوطلبان متقاضی آزمون ۲۶ می ۲۰۱۲ متعاقباً اعلام خواهد شد.


همچنین بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، داوطلبانی که متقاضی آزمون‌های ماه‌های ژوئن و یا ژوئیه دانشگاه آزاد هستند لازم است در پروفایل خود نسبت به تغییر تاریخ و مرکز آزمون خود اقدام کنند و اطلاعات لازم در مورد آزمون این متقاضیان متعاقباً اعلام خواهد شد.



 

بی خبری وزیر ارشاد از اظهارات مساله برانگیز معاونش درباره خبرنگاران

Posted: 07 May 2012 01:39 AM PDT

جـــرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت محمود احمدی نژاد پیرامون اینکه معاون مطبوعاتی آن وزارتخانه گفته "برخی ها از سر بیکاری خبرنگار می شوند"، ادعا کرد: "محمدزاده چنین چیزی نمی‌گوید و من هم ندیده ام.بعد از اینکه این اظهارنظر را دیدم نظرم را می‌گویم."


به گزارش مهر، سید محمد حسینی در حاشیه نشست علمی بررسی آثار شهید مطهری در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات اخیر منتسب به معاون مطبوعاتی خود در مورد خبرنگاران گفت: "بنده بایدمصاحبه مورد نظر را ببینم و موضوع را بررسی کنم. من چنین اظهارنظری را ندیدم."


وزیر ارشاد در خصوص اینکه معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کرده برخی خبرنگاران از سر بیکاری خبرنگار می شوند مدعی شد: "محمدزاده چنین چیزی نمی‌گوید و من هم ندیده ام.بعد از اینکه این اظهارنظر را دیدم نظرم را می‌گویم."


گفتنی است، چند روز پیش معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد طی اظهاراتی دست به تحقیر فعالان رسانه ای و خبرنگاران زده و گفته بود: "خبرنگار نباید از سر بیکاری پا به عرصه خبر گذاشته باشد."


به گزارش این خبرگزاری، محمدجعفر محمدزاده، که سعی داشت به ظاهر خود را از واکنش رسانه‌ها نسبت به مصوبه اخیر هیأت دولت درباره لزوم درج منبع خبر در اخبار و گزارش‌های مطبوعاتی، خشنود نشان دهد، با پیش کشیدن همین قضیه، ابتدا این مصوبه را برداشتی از نص صریح قرآن خواند و سپس، هر آنچه بوی تحقیر از آن به مشام می‌رسید به جامعه خبری نسبت داد؛ از جمله اینکه "وقتی پای هدیه به میان می‌آید، ۱۵ هزار خبرنگار داریم" یا "خبرنگار نباید از سر بیکاری پا به عرصه خبر گذاشته باشد."

 


فشار بر مراکز نظرسنجی برای تحریف نتیجه تحقیقات به مصلحت نظام

Posted: 07 May 2012 01:09 AM PDT

 

جرس- شنیده های منابع خبری جرس در تهران حاکی از آن است که براساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) وابسته به جهاد دانشگاهی در انتخابات نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی سطح مشارکت مردم به نسبت واجدان حق رأی به شرح زیر بوده است:

کل کشور: زیر پنجاه درصد
تهران: زیر سی درصد

بعد از انتشار این نظرسنجی در بولتن محرمانه که صرفا در اختیار مقامات عالی رتبه نظام قرار می گیرد، مرکز افکارسنجی تحت فشار قرار گرفت و رئیس مرکز دکتر رسول کیانی به اعتراض استعفا می دهد.

لازم به ذکر است اکنون در صفحه معرفی اعضای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) مشخصات رئیس حذف شده است و در نظرسنجی مورخ ۲۷ بهمن انتخابات اسفندماه ۹۰ رقم ۵۳/۶ (پنجاه و سه و شش دهم درصد) به عنوان میزان مشارکت ایرانیان درج شده است.

بر اساس اخباری که قبلا در همین ستون منتشر شد میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ به شرح زیر بود:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۳۸٪ (سی و هشت درصد) واجدان شرایط در کل کشور
نرخ مشارکت در تهران: ۱۸٪ (هجده درصد) واجدان شرایط در تهران
میزان آراء سفید و باطله: ۸٪ (هشت درصد) آرای اخذ شده

وزیر کشورنتایج رسمی این انتخابات را در مصاحبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ این گونه اعلام کرده بود:

نرخ مشارکت در کل کشور: ۶۴/۲٪ شصت و چهار و دو دهم درصد واجدان شرایط در کل کشور
تعداد رأی دهندگان: ۲۶۴۷۲۷۶۰ نفر – بیست و شش میلیون و چهارصد و هفتاد و دو هزار و هفتصد و شصت نفر
نرخ مشارکت در تهران، ری، اسلام شهر و شمیرانات: ۴۸٪ چهل و هشت درصد واجدان شرایط در تهران

 

درگيریهای پليس و مخالفان پوتین در مسکو

Posted: 07 May 2012 01:01 AM PDT

جـــرس: یک روز قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روسیه، تظاهرکنندگان به خیابانهای مسکو، پایتخت آن کشور ریختند و با پلیس درگیر شدند.


به گزارش بی بی سی، ولادیمیر پوتین، روز دوشنبه قرار است که سومین دور ریاست جمهوری خود را شروع کند.


در آغاز این تظاهرات صلح آمیز بود، اما زمانی که گروه کوچکی از تظاهرکنندگان سعی کردند صف پلیس ضد شورش را بشکنند، درگیری‌ها آغاز شد.


پلیس راه تظاهرکنندگان را برای گذر به پلی که از روی رودخانه مسکو می گذرد سد کرده بودند.


شاهدان می گویند، درگیری‌ها زمانی شروع شد که جمعیت به طرف پل می رفتند و پلیس تظاهرکنندگان را با باتوم به سمت مخالف می راند.


بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان گفته بودند که تا لغو مراسم تحلیف ولادمیر پوتین در محل می مانند. آنها همچنین خواهان در اختیار گرفتن یک ساعت برنامه تلویزیونی شدند و اینکه انتخابات مجددا برگذار شود.


چند تن از فعالان مخالف آقای پوتین از جمله الکسی ناوالنی، سرگی آدالتسو و بوریس نمتسو به همراه دهها نفر دیگر در این درگیری‌ها دستگیر شدند.


آقای ناوالنی از تظاهرکنندگان خواست تا زمان آزادی دستگیر شدگان، پراکنده نشوند.


او که از اتومبیل پلیس تلفنی با یک ایستگاه رادیویی صحبت می کرد، از تظاهرکنندگان خواست از مقامهای کشور بخواهند اصلاحاتی که وعده داده اند را عملی کنند.


تصاویر تلویزیونی نشان می داد که پلیس به سوی محلی که سرگی آدالتسو، فعال چپ‌گرا در حال سخنرانی بود، حمله کردند و او را به سوی اتومبیلی که آنجا منتظرش بود، بردند.


قبل از دستگیری، آقای آدالتسو هم خواستار لغو مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین شد، او از طریق بلندگو می گفت که "ما اینجا را ترک نمی کنیم."


تظاهرکنندگان شعار "ما، قدرت هستیم" سر می دادند.


هر چند پلیس روسیه تعداد تظاهرکنندگان را هشت هزار نفر تخمین زده است اما سازماندهندگان این تظاهرات می گویند حدود ۲۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده اند.


بر اساس این گزارش، تظاهراتی مشابه هم برای حمایت از پوتین در مسکو برگزار شد.


عضو فراکسیون اقلیت: گوشت کیلویی ۲۵۰۰۰ تومان نتیجه شعار “پول نفت بر سر سفره مردم” است

Posted: 07 May 2012 01:01 AM PDT

 جـــرس: یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم ضمن بیان اینکه "با وجود قیمت افسانه ای نفت در دولت نهم و دهم مردم امروز در شرابط بد افتصادی قرار دارند" گفت: "دولت شعار داده بود که پول نفت را سر سفرهای مردم می‌آورد. آیا با توجه به اینکه نفت به قیمت افسانه‌ای رسیده است گوشت کیلویی ۲۵هزار تومان پول نفت است که سر سفره مردم آمده؟ چه کسی جوابگو است."


به گزارش مهر، قدرت‌الله علیخانی در مورد عملکرد دولت نهم گفت:‌ یک دستی قوای سه گانه در جهت حمایت از دولت، درآمدهای بی‌سابقه و افسانه‌ای نفت (۶۵۰میلیارد دلار) و همچنین اجرای سه برنامه ۵ ساله توسعه بعد از جنگ و تربیت مدیران و کارشناسان خبره در طول عمر انقلاب همه اینها از فرصت‌هایی بود که این دولت در اختیار داشت اما نتوانست از آن استفاده به جا و صحیح بکند و به حرکت‌های شعاری و اقدامات بی فایده دست زد.


وی افزود: زمانی که نفت گران می‌شود مردم توقع رفاه بیشتری دارند اما شرایط سخت اقتصادی برای آنان به ارمغان آورد که این وضعیت گرانی و فشارهای ناشی از آن کمر مردم را خرد کرده است. چه کسی قادر است مرغ کیلویی بالای ۵ هزار تومان و گوشت کیلویی ۲۰ هزار تومان مصرف کند؟


عضو فراکسیون اقلیت با اشاره به شعار دولت در اوایل کار خود گفت: دولت شعار داده بود که پول نفت را سر سفرهای مردم می‌آورد. آیا با توجه به اینکه نفت به قیمت افسانه‌ای رسیده است گوشت کیلویی ۲۵هزار تومان پول نفت است که سر سفره مردم آمده؟ چه کسی جوابگو است.


علی رغم آمارهای نجومی دولت در مورد تولید اشتغال صد هزار نفر در سال گذشته بیکار شده اند
وی افزود: ‌در حالی که دولت آمارهای نجومی در مورد اشتغال اعلام می کند، محجوب گفته است که در سال گذشته فقط صد هزار نفر بیکار شدند.


ردپای بسیاری از مدیران دولتی در پرونده فساد
این نماینده مجلسین هفتم و هشتم که از راهیابی به مجلس نهم بازمانده، با بیان اینکه یکی از شعارهای این دولت مبارزه با فساد بوده است، گفت: امروز یکی از پرونده های فساد که آشکار شده رد پای بسیاری از مدیران دولتی در آن وجود دارد. این در حالیست که همین دولت بسیاری از انسانهای شایسته و خدمتگزار نظام را که عمر خود را برای انقلاب صرف کرده بودند متهم کرد.


این عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم با اشاره به یکی از نطق های خود در مجلس هفتم و خطاب به اصولگرایان یادآور شد: من در آن زمان به اصولگرایان گفته بودم که سرنوشت خود را به دولت گره نزنید و با حمایت های بی منطق از دولت به خود لطمه نزنید که به این تذکر مشفقانه توجه نشد و الان شاهدیم بخشی از اصولگرایان که حامی دولت بودند در شرایط امروز به منتقدان بزرگ دولت تبدیل شده اند.


مطهری: تا سه شنبه تکلیف استیضاح مشخص می شود

Posted: 07 May 2012 12:35 AM PDT

  جـــرس: در پی تداوم حضور سعید مرتضوی بر ریاست سازمان تامین اجتماعی و چالش مجلس با دولت در خصوص این نصب و ابقا، یکی از نمایندگان منتقد دولت در خصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر کار و بیان این موضوع که قرار بوده در جلسه روز یکشنبه مجلس مطرح شود، گفت: در خصوص استیضاح شیخ الاسلام بحث شد ولی تا سه شنبه تکلیف نهایی استیضاح مشخص می شود.

همزمان یک نماینده دیگر گفت: در حال حاضر نیز دنبال برکناری مرتضوی هستیم، شکایتی تنظیم کرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام کرده‌ایم.


به گزارش مهر، علی مطهری در حاشیه نشست بررسی علمی آثار شهید مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت استیضاح وزیر کار که قرار بوده در جلسه روز یکشنبه مجلس مطرح شود، گفت: در خصوص استیضاح شیخ الاسلام بحث شد ولی بحث ها به جلسه بعد از ظهر موکول شد و تا سه شنبه تکلیف نهایی استیضاح شیخ الاسلام مشخص می شود.


عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص اینکه آیا بعد از بررسی بودجه فرصتی برای رسیدگی به استیضاح وجود دارد یا نه، اظهار داشت: بعد از بررسی بودجه تا زمان رفع ایرادات شورای نگهبان چند روز فرصت وجود دارد.


وی در پاسخ به این سوال که آیا مرتضوی تاکنون استعفا داده یا نه، گفت: بنده حتی خبر دارم که ایشان در چند وقت اخیر احکامی را هم امضا کرده است و بنده این موضوع را دیدم که احکام مشاورین را امضا کرده است.


دنبال برکناری مرتضوی هستیم
همزمان، یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت:دنبال برکناری مرتضوی هستیم، شکایتی تنظیم کرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام کرده‌ایم.


به گزارش ایلنا، احمد توکلی پیرامون اینکه چطور بحث استیضاح وزیر کار را با یک بدعت جدید با حکمیت به پایان رساندید؟ گفت: حکمیت چرا بدعت باشد؟ آقای مرتضوی را رییس جمهور نصب کرد و بعد وزیر کار حکم وی را به عنوان مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی امضا کرد.


وی افزود: دو هفته قبل از عید مرتضوی پیش من آمد و گفت که رییس جمهور چنین تصمیمی گرفته است و من می‌خواهم به تامین اجتماعی بروم و من به وی گفتم تو صلاحیت قبول این پست را نداری.


توکلی با اشاره به اینکه به وی گفتم گرفتار می‌شوی و مجلس با حضور تو مخالفت می‌کند و دچار وضعیت مرحوم کردان می‌شوی، تصریح کرد: مرتضوی قبول نکرد و حرفهای من نیز در وی موثر واقع نشد.


توکلی گفت: ما به احمدی نژاد تذکر دادیم اما وی اعتنا نکرد و نسبت به ابقای مرتضوی اقدام کرد.


وی افزود: روزی که قرار بود مرتضوی معارفه شود من مجددا با وی تماس گرفتم و گفتم اگر بپذیری مجلس با این موضوع برخورد خواهد کرد.


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه روز ۱۵ فروردین استیضاح را به ۸ دلیل تسلیم مجلس کردیم، گفت: می‌دانستیم که استیضاح وزیر چاره کار نجات صندوق تامین اجتماعی نیست وزیر می‌رود و مرتضوی سر جایش می‌ماند.


وی تاکید کرد: هدف ما این بود که بزرگ‌ترین بنگاه اجتماعی واقتصادی ایران دست یک آدم بی‌صلاحیت قرار نگیرد و کمتر به جمعیت ایران لطمه بخورد.


وی افزود: خدا مقدر کرد که مرتضوی چندین بار به من زنگ زد و خواست که من بین او و آقای زاکانی حکم شوم.


توکلی با اشاره به اینکه در ابتدا این مساله را نپذیرفتم تصریح کرد: حکمیت بدعت نیست حکمیت کارهای بیرون صحن رسمی است مثل همه استیضاح‌ها که انجام می‌شود و یک عده‌ای راه می‌افتند تا امضا‌ها را کم کنند یا کاری کنند که وزیر کوتاه بیاید.


وی با تاکید بر اینکه استیضاح یک ابزار هزینه دار در دست مجلس است و وقتی راه کم هزینه تری در اختیار است باید از آن بهره برد؛ گفت: قانون اساسی را برای کسانی نوشته‌اند که می‌خواهند با هم کار کنند نه کسانی که می‌خواهند با هم پیکار کنند.


توکلی خاطر نشان کرد: به همین دلایل حکمیت را پذیرفتم؛ زیرا احتمال اینکه حکمیت نتیجه‌اش برکناری مرتضوی باشد و در‌‌نهایت به نتیجه برسیم کار بسیار عاقلانه‌ای به نظر می‌رسید.


این نماینده مجلس افزود: ۱۳ ساعت وقت گذاشتم تا حرفهای طرفین را شنیدم و ۱۵ ساعت نیز روی حرفهای طرفین کار کردم و در ‌‌نهایت حکم کردم که مرتضوی باید کناره گیری کند.


توکلی با اشاره به اینکه هر کسی می‌تواند حکم باشد خاطر نشان کرد: من نظرم را اعلام کردم، کار سیاسی هم نکردم. مرتضوی تحت فشار دولتی‌ها جرات نکرد که بگوید می‌خواهم حکمیت توکلی را اجرا کنم و پیش حداد رفت و بعد از مذاکرات حداد نیز به وی گفت به مصلحت تو است که کنار بکشی و مرتضوی قول شرف داد و نامه رییس دولت را موقتا پس گرفتیم تا ایشان کنار بکشد.


توکلی خاطر نشان کرد: یکی به ما گفت شما سرتان کلاه رفت، قول ایشان که حساب نیست؛ اما ما از نظر اخلاقی باید این قول را می‌پذیرفتیم نمی‌توانستیم بگوییم که تو مرد نیستی و ما حرف تو را نمی‌پذیریم.


این فعال سیاسی افزود: به وزیر گفتیم استیضاح از تو سلب نشده و ما کوچک‌ترین راه را که به این نتیجه منجر شود که مرتضوی سر آن کار نباشد پی می‌گیریم. استیضاح صورت نگرفت زیرا اگر استیضاح صورت بگیرد نتیجه از دسترس دور‌تر می‌شود.


توکلی گفت: ما به وظیفه خود عمل کردیم اما نتیجه نگرفتیم ما سیاستمدارهایی هستیم که واقع بینانه دنبال اهداف می‌رویم نه اینکه بخواهیم خودمان را راضی کنیم و موکلین ما خوشحال شوند که این‌ها حرف می‌زنند؛ فقط حرف زدن به درد نمی‌خورد حرف را به نتیجه رساندن اصل است.


وی با اشاره به اینکه زمانی هم آدم به عنوان اتمام حجت حرف می‌زند گفت: در حال حاضر نیز دنبال برکناری مرتضوی هستیم، شکایتی تنظیم کرده و انتصاب مرتضوی را غیر قانونی اعلام کرده‌ایم.


توکلی در پایان خاطر نشان کرد: دیوان عدالت اداری این مساله را پیگیری می‌کند تا بدین وسیله جلوی نصب وی را بر یک سازمان اقتصادی اجتماعی بگیریم.

انتقاد هاشمی رفسنجانی نسبت به عدم حمایت مسئولین از لایحه حمایت از بیماریهای خاص

Posted: 07 May 2012 12:09 AM PDT

جـــرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعتراض نسبت به آنچه وی "مدعیان دروغین حقوق بشر در غرب" نامید گفت: چگونه غربی‌ها می‌توانند ادعای رعایت حقوق بشر داشته باشند، در حالی که داروهای حیاتی بیماران نیازمند را مشمول تحریم‌های بی‌رحمانه خود قرار می‌دهند.


به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی در دیدار اعضای هیات امنا، مدیران، کارکنان و خیرین بنیاد امور بیماری‌های خاص با اشاره به روند شکل‌گیری این بنیاد، نبود متولی ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌هایی چون هموفیلی، تالاسمی و سایر بیماری‌های خاص را مهم‌ترین دلیل تشکیل این مرکز خواند و گفت: امروز پس از دو دهه از تشکیل بنیاد امور بیماری‌های خاص، وقتی به دستاوردها، امکانات و خدمات گسترده‌ای که به بیماران و نیازمندان ارایه می‌شود، نگاه می‌کنیم، تحسین و قدردانی هر انسانی را برمی‌انگیزد.


وی اساس تاسیس و فعالیت این‌گونه بنیادها را برخاسته از همت بلند انسان‌های خیر و کمک‌های بی‌شایبه اقشار گوناگون مردم دانست و تصریح کرد: در بسیاری از عرصه‌ها که مسوولان حکومتی نتوانستند یا کوتاهی کردند، مردم و خیرین دلسوز وارد شده و بارهای بزرگی از دوش دولت و نیازمندان برداشته‌اند.


هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه همواره در طول تاریخ و در همه جوامع، انسان‌های نیک‌سرشت و نوع‌دوست با عملکرد خود، زشتی اقدامات انسان‌های شرور و انحصارطلب را پوشش داده و زیبایی و لطافت زندگی اجتماعی و الهی را نشان داده‌اند، تصریح کرد: خوشبختانه در ایران، نوع‌دوستی و کمک به دیگران از ارزش‌های پایدار و همیشگی مردم بوده و ما از این جهت همواره زبانزد سایر جوامع و ملت‌ها بوده‌ایم.


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران بنیاد امور بیماری‌های خاص و نیز مردم نوع‌دوست و خیرین نیکوکاری که همواره کمک‌حال نیازمندان و بیماران بوده‌اند، تاکید کرد: این امر نباید باعث شود که مسوولان کشور در بخش‌های گوناگون اجرایی و قانون‌گذاری از وظایف خود نسبت به بیماران خاص به خصوص بیماران سرطانی غافل شوند.


وی سرطان را شایع‌ترین بیماری صعب‌العلاج و پرهزینه جوامع امروز خواند و با بیان تنگدستی اغلب افراد مبتلا به این بیماری، تامین اجتماعی کامل و جامع را نیاز فوری و اساسی ایران خواند و تاکید کرد: در دوران مسوولیت اجرایی اینجانب، لایحه جامع و کاملی با درنظر گرفتن منابع لازم تهیه و به مجلس ارسال شد، اما متأسفانه پیگیری جدی تاکنون صورت نگرفته و این برای کشوری با منابع غنی مادی و انسانی، چون ایران به هیچ‌وجه زیبنده نیست.


هاشمی‌رفسنجانی به منابع مالی بیماری‌های خاص اشاره کرد و از دولت و مسوولان اجرایی خواست این بنیاد را مورد حمایت قرار داده و مشکلات و موانع مالی، عمرانی و تجهیزاتی آنان را مرتفع کنند.



پیروزی سوسیالیست ها در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس ازنزدیک به دو دهه

Posted: 06 May 2012 11:51 PM PDT

جـــرس: به گزارش منابع بین المللی، سوسیالیست‌ها انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به سود خود به پایان بردند. نیکلا سارکوزی در سخنرانی یکشنبه شب خود ضمن برعهده گرفتن مسئولیت شکست در انتخابات، پیروزی رقیبش، فرانسوا اولاند را به وی تبریگ گفت.


به گزارش خبرگزاری آلمان، فرانسوا اولاند، نامزد سوسیالیست‌ها در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با به دست آوردن ۹ / ۵۱ درصد آرا بر رقیب محافظه‌کار خود نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور کنونی پیروز شده است.


تا آخرین ساعات بعد‌ازظهر روز یکشنبه (۶ مه /۱۷ اردیبهشت) نیز چهار انستیتو بزرگ نظرسنجی در بلژیک و سوئیس از برتری مشخص فرانسوا اولاند، رهبر سوسیالیست‌‌ها با ۵ / ۵۲ تا ۵ / ۵۳ درصد آرا نسبت به نیکلا سارکوزی‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری گزارش داده بودند.


به این ترتیب فرانسوا اولاند بعد از فرانسوا میتران، دومین رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه خواهد بود و به سلطه ۱۷ ساله‌ی گلیست‌ها در این کشور پایان خواهد داد.


تغییر قدرت سیاسی در فرانسه بر آلمان و اروپا نیز اثرات خود را برجای خواهد گذاشت. سخنگوی اولاندی بعدازظهر یکشنبه گفت که یکشنبه شب اولاند با خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان تلفنی گفت‌وگو خواهد کرد.


حوزه‌های رای‌گیری ساعت هشت صبح به وقت محلی کار خود را آغاز کردند. شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا ساعت هشت شب امکان انتخاب نماینده مورد نظر خود را برای پنج سال آینده داشتند.


گزارش‌ها حاکی از حضور وسیع شرکت‌کنندگان واجد شرایط در انتخابات بود و بنا به گزارش وزارت کشور فرانسه تا ساعت ۱۷ نزدیک به ۷۲ درصد رای دهندگان آرا خود را به صندوق‌های رای ریختند.


سارکوزی که به همراه همسرش کارلا برونی در حوزه رای‌گیری حضور یافت، برگ انتخاباتی خود را در منطقه ۱۶ پاریس به صندوق رای انداخت. ۵ سال پیش وی توانسته بود با به دست آوردن ۱ / ۵۳ درصد آرا بر رقیب سوسیالیست خود خانم سگولن رویال پیروز شود.


رقابت تنگاتنگ در دور اول انتخابات
این بار در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه حدود هشتاد درصد واجدین شرایط شرکت کردند. در دور اول نیکلا ساکوزی ۱۸ / ۲۷ درصد و فرانسوا اولاند ۷۶ / ۲۸ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.


در مبارزات انتخاباتی ساکوزی تلاش کرد شش میلیون رای دور اول انتخابات را که حزب راست ناسیونالیست ماری لوپن به دست آورده بود، به سوی خود بکشاند. شعارهای ملی‌گرایانه وی نیز در این راستا بودند.


در مقابل تأکید بیشتر اولاند بر راهکارهای بهبود اقتصادی کشور بود. وی با تکیه بر برنامه‌های رونق اقتصادی خود تصریح کرد که در طرح‌های وی امکان به وجود آمدن مانعی برای غلبه بر قروض و موازنه کسری بودجه کشور وجود ندارد.


نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه که در دوئل تلویزیونی انتخاباتی با فرانسوا اولاند، رقیب انتخاباتی خود نتوانست ‌‌‌سربلند بیرون بیاید، با اعلام حمایت فرانسوا بایرو لیبرال از اولاند، ضربه‌ای دیگر متحمل شد.


این نخستین بار در طول دهه‌های گذشته بود که نامزد لیبرال‌ها از یک کاندیدای اردوی چپ حمایت می‌کرد. به نظر می رسد، علت اصلی رویگردانی بایرو از سارکوزی محافظه‌کار، چرخش سارکوزی به راست بعد از اعلام نتایج دور اول بوده باشد.


سارکوزی بلافاصله بعد از اعلام نتایج و آگاهی از این که مارین لوپن، نامزد راست‌های افراطی "جبهه ملی" مقام سوم را کسب کرد، با پیش کشیدن بحث‌های مربوط به خارجی‌ها و لزوم حفظ امنیت ملی، سعی کرد حمایت این جبهه را به دست بیاورد.


بایرو، سیاست‌مدار لیبرال ۶۰ ساله فرانسه از همین چرخش سارکوزی انتقاد کرده و آن را نادرست نامید. با وجود این وی از توصیه مستقیم به هواداران "اتحاد برای دموکراسی" برای رأی دادن به اولاند پرهیز کرد.


فرانسوا بایرو در مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حدود ۹ درصد آرا را کسب کرده بود.

مارین لوپن، نامزد راست‌های افراطی "جبهه ملی" که با کسب حدود ۱۸ درصد آرا در مرحله اول مقام سوم را به خود اختصاص داد، به طور غیرمستقیم هواداران خود را به دادن رأی اعتراضی فرا خواند. وی گفت که رای سفید خود را به صندوق می‌اندازد.
رهبر راست‌های افراطی بعد از تماشای دوئل تلویزیونی سارکوزی و اولاند گفت، سارکوزی شکست خورده و حزب "اتحاد برای جنبش مردمی" انتخابات را خواهد باخت.


اولاند به ده‌ها هزار تن از حامیان خود اطمینان خاطر داده بود که در انتخابات مرحله دوم پیروزی را از آن خود خواهد کرد.


وی همچنین گفت، پیروزی بر اردوی راست‌گرایان را پس از بدترین بحران اقتصادی در طول ده‌ها سال‌گذشته در اروپا، باید به مثابه "لحظه امید در اروپا" تلقی کرد.

 

واکنش تند دفتر رئیس دولت به اظهارات رئیس مجلس در خصوص قیمت بنزین

Posted: 06 May 2012 11:51 PM PDT

جـــرس: مرکز ارتباطات اطلاعات و تبلیغات دفتر رئیس‌ دولت، اظهارات رئیس مجلس درباره قیمت‌گذاری بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان را تکذیب کرد.


علی لاریجانی طی روزهای اخیر با بیان اینکه "مسئله یارانه‌ها فقط مسئله پرداخت پول نیست و دولت اگر پول دارد، هر قدر می خواهد بپردازد ما مشکلی نداریم"، گفته بود: مشکل این است که می خواهند از طریق تغییر قیمت حامل های انرژی این کار انجام شود یعنی بنزین دو هزار تومان شود، گاز دو برابر شود و گازوئیل سه برابر شود. خب قطعا مجلس روی این موضوع حساس است که تبدیل به اوج گرانی در کشور نشود.


به گزارش مهر، متن کامل اطلاعیه دفتر ریس دولت در واکنش به اظهارات رئیس مجلس به این شرح است: "در پی انتشار اظهاراتی مبنی بر تصمیم دولت برای فروش بنزین به قیمت لیتری دو هزار تومان، مجددا یادآور می‌شود که این اظهارات کاملا عاری از حقیقت است.

دولت هیچ گاه و در هیچ یک از برنامه‌های خود چنین ارقامی را در نظر نداشته و در تمام طرح‌های خود کلیه اطلاعات لازم را مستقیما در اختیار مردم قرار داده و خواهد داد.

از همگان انتظار دارد که با درک شرایط کشور از انتشار مطالب غیر واقعی که موجب نگرانی مردم و التهاب کاذب می‌گردد خودداری نمایند."