جنبش راه سبز - خبرنامه |
- کره شمالی تمام راههای تماس با کره جنوبی را قطع کرد
- خانواده های دراویش زندانی: زندانیان ما در آستانه مرگ قرار دارند
- خروج اولین یگان چریک های پ ک ک از ترکیه
- دختر وبلاگ نویس زندانی: به دروغ به پدرم گفتند برای پزشک آماده شود، اما او را به قزل حصار تبعید کردند
- اتحاد علیه ایران؛ خاور نزدیک؛ تدابیر اوباما
- زیبا میرحسینی: فمنیسم اسلامی، پیامد ناخواسته اسلام سیاسی است
- گزارش آماری نقض حقوق بشر در اسفندماه ۹۱ در ایران؛ نقض سیستماتیک حقوق انسانی همچنان ادامه دارد
- آخرین وضعیت فعالین کُرد بازداشتی در شهر مهاباد
- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: تورم و وضعیت فعلی ادامه یابد٬ اقتصاد کشور فلج میشود
- انتشار جزئیاتی جدید از پیشنهاد هستهای غرب به ایران
کره شمالی تمام راههای تماس با کره جنوبی را قطع کرد Posted: 27 Mar 2013 05:32 AM PDT ![]() جرس: یک روز پس از اعلام آماده باش کامل نظامی در کره شمالی، این کشور روز چهارشنبه، هفتم فروردين، با قطع ارتباط تلفنی نظامی خود با کره جنوبی، تمام راههای تماس مستقيم با همسايه جنوبیاش را قطع کرد و به تنشهای نظامی ميان دو کشور شدت بخشید.
|
خانواده های دراویش زندانی: زندانیان ما در آستانه مرگ قرار دارند Posted: 27 Mar 2013 05:32 AM PDT ![]() جرس: خانواده های دراویش محبوس در زندان عادل آباد شیراز می گویند که این زندانیان "تحت فشار هستند برای اینکه از حق خودشان از اعتقادات خودشان دفاع می کنند ما هیچ خواسته سیاسی نداریم، مقاصد سیاسی نداریم و اعضای خانواده های ما به دلیل دفاع از عقیده و مکتب مان زندانی هستند. دراویش خیلی تحت فشار و ازار و اذیت هستند و هر کجا هم که می رویم دادستانی و قاضی و سایر مسولان جواب درستی به ما نمی دهد. وزارت اطلاعات شده قاضی و دادستان و همه کاره و وضعیت دراویش زندانی در زندان به شدت وخیم است در استانه مرگ قرار دارند و اما هیچ کسی توجهی نمیکند".
|
خروج اولین یگان چریک های پ ک ک از ترکیه Posted: 27 Mar 2013 05:32 AM PDT ![]() جرس: با گذشت یک هفته از اعلام آتش بس یک طرفه تشکیلات پ ک ک، رسانه های ترکیه از خروج نخستین گروه از نیروهای مسلح این گروه کرد از خاک ترکیه خبر دادند.
به گزارش خبرآنلاین، تلویزیون دولتی ترکیه (تی آر تی) اعلام کرد: یک گروه ۱۰۰ نفره از اعضای پ.ک.ک در پی پیام نوروزی عبدالله اوجلان رهبر زندانی پ.ک.ک که خواستار خروج نیروهای این حزب از خاک ترکیه شده است، از طریق استان های« حکاری و شیرناک »خاک ترکیه را به سمت شمال عراق ترک کردند.
|
دختر وبلاگ نویس زندانی: به دروغ به پدرم گفتند برای پزشک آماده شود، اما او را به قزل حصار تبعید کردند Posted: 27 Mar 2013 05:32 AM PDT ![]() جرس: میترا پورشجری دختر وبلاگ نویس محبوس در زندان قزلحصار به کلمه می گوید: وقتی که به دادیار ناظر زندان گفتم چرا مرخصی بابا را امضا نمیکنید بابا آنجا خیلی مریض است، گفت من خودم را بخاطر این آدم به خطر نمیاندازم، حتی اجازه یک ساعت مرخصی را نمیدهم، گفتم چرا؟ گفت پدرت با جرمهای که دارد برای کشور خطرناک است، ما بخاطر این پرونده خودمون را به خطر نمیاندازیم، اگر قرار بود مرخصی بدن دادستان خودش اقدام میکرد پرونده را به ما رجوع نمیداد. به گزارش کلمه، محمدرضا پورشجری، وبلاگ نویس ۵۲ ساله ایرانی است. وی از نام مستعار «سیامک مهر» برای نوشتن وبلاگ خود استفاده میکرد. این وبلاگ نویس روز سهشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ درمنزل مسکونی خود در کرج دستگیر و به بند امنیتی سپاه پاسداران در زندان رجایی شهر منتقل شد. بعد از مدتی این وبلاگ نویس بدون داشتن وکیل در شعبه ۱۰۹ دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی غلام سرابی محاکمه و به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد. وی پس از گذراندن نزدیک به یکسال در زندان رجایی شهر، به بیماریهای متعدد دچار شد که باید در بیرون از زندان تحت مدوا و کنترل قرار میگرفت، اما مقامات قضایی بجای اعزام وی به مرخصی درمانی، او را به محل فعلی خود، زندان قزل حصار، که زندانی است بطور عمده برای مجرمان خطرناک، تبعید کردند. سیامک مهر، از آغاز دستگیری دچار دو حمله قلبی در زندان شده است. دکتر قلیزاده، رئیس اداره بهداری ندامتگاه کرج، در هفت آبان ماه سال ۱۳۹۱، در نامهای به مقامات قضائی نوشته است: «محمد رضا پورشجری مشکل قلبی دارد که درمان آن برای این مرکز هزینه زیادی بهمراه دارد، لذا مستدعی است در خصوص اعطای مرخصی درمانی، اقدام مقتضی به عمل آید.» با وجود وضعیت نامساعد جسمی و نیاز فوری برای مراقبتهای پزشکی مناسب، غلام سرابی، قاضی پرونده، حاضر به آزاد کردن سیامک مهر به دلیل «عدم توانایی تحمل کیفر» نشده است. مهر بدلیل «توهین به رهبری» و «اقدام علیه امنیت ملی» به سه سال زندان محکوم شده است. میترا پورشجری پیش از این گفته بود: حدود ساعت ۱۰ صبح، پدرم را به دادگاه ۱۰۹ انقلاب کرج آوردند. وقتی به داخل رفت، یک ربع بیشتر طول نکشید و بیرون آمد. در حالی که دادگاه قبلیاش نزدیک به سه ساعت طول کشید. اما اینبار دادگاه یک ربع بیشتر طول نکشید؛ با این تفاوت که دستبند و پابندش را هم باز نکردند. پدرم با یک سرباز داخل دادگاه شد. داخل دادگاه هم فقط سرباز بود و پدرم و قاضی غلام سرابی. در پایان دادگاه، پدرم گفت که قاضی به او هیچ چیزی نگفته است. فقط گفته که، «از خودت دفاع کن.» پدرم پاسخ داده است که، «من دفاعی نمیتوانم بکنم، چون نه وکلای من اینجا هستند، نه هیات منصفه و نه حتی نمایندهٔ رسانهها و من اصلا این دادگاه را به رسمیت نمیشناسم.» قاضی هم به او گفته است، «اشکالی ندارد که تو ما را به رسمیت نمیشناسی. ما اینبار باید رای شما را صادر کنیم و اینکار را میکنیم. حال شما میخواهی به رسمیت بشناس، میخواهی نشناس!» قاضی شروع میکند به تهدید کردن پدرم. پدرم هم ناراحت میشود و میگوید، «بالاخره روزی میرسد که شما نیز همانند قذافی در سوراخی گیر میافتید.» قاضی هم در پاسخ میگوید که، «اشکالی ندارد؛ تا وقتی هستیم، امثال شما تاواناش را پس میدهند، وقتی هم رفتیم، که رفتهایم.» پدرم میگوید نامهای از دادستانی با مهر وزارت اطلاعات روی میز قاضی بوده است. قاضی به پدرم گفته است، «هرچه هم بخواهید بگویید فایده ندارد، حکم شما آمده است.» بههرحال پدرم را همراه با نامهای به دفتر شعبه بردند و پدرم آن نامه را امضا کرد. اینبار نگذاشتند حتی من به پدرم نزدیک شوم. فقط همین چند جمله را توانست بگوید. متن گفتگو با میترا پورشجری، دختر این وبلاگ نویس در بند به شرح زیر است: در باره ی نحوه ی بازداشت پدرتان بفرمایید. پدرم ظهر بیست و یکم شهریور ماه سال ۸۹ با حمله چند نفر به منزل شان در کرج بازداشت شدند. ماموران چند ساعت خانه را تفتیش کرده و وسایل و لوازم ایشان رو ضبط کرده بودند ضمن اینکه پدر هنگام بازداشت مورد ضرب و شتم واقع شده بود. تاکنون در مورد وضعیت پدرتان با مقامات قضایی دیدار داشتید و آیا این دیدارها نتیجه بخش بوده است؟ بله من خودم برای بیماریهای قبلی که پدر داشتند مستقیم با دادستان کرج و دادیار ناظر زندان ملاقات داشتم و بعد برای بیماری قلبی پدرم، عمو و عمهام پیگیر بودند و با مقامات قضایی ملاقات داشتند اما تکنون هیچ تاثیری نداشته است و هیچ نتیجهای نگرفتیم! الان وضعیت جسمی و بیماری قلبی ایشان در چه حالی است؟ حال جسمی پدرم خیلی بد است، دوتا از رگهای قلبشان کاملا گرفته و پزشکان از درمان با دارو کاملا ناامید شدند و عمل قلب رو صلاح میدانند. مراجع قضایی تا به حال در مورد مرخصی استعلاجی حرفی زده اند؟ وقتی که به دادیار ناظر زندان گفتم چرا مرخصی بابا را امضا نمیکنید بابا آنجا خیلی مریض است، گفت من خودم را بخاطر این آدم به خطر نمیاندازم، حتی اجازه یک ساعت مرخصی را نمیدهم، گفتم چرا؟ گفت پدرت با جرمهای که دارد برای کشور خطرناک است، ما بخاطر این پرونده خودمون را به خطر نمیاندازیم، اگر قرار بود مرخصی بدهند دادستان خودش اقدام میکرد پرونده را به ما رجوع نمیداد. در حال حاضر عمه پیرم و عمویم پیگیر پرونده ی پدرم هستند، چند وقت پیش که عمهام رفته بود پیش دادیار ناظر، گفته بود که برادرم با این وضعیت آنجا میمیرد. دادیار ناظر گفته بود که خودت را خسته نکن مادرم چرا الکی میآی اینجا و خودت را خسته میکنی! آقای پورشجری در ابتدا در زندان رجایی شهر بودند چطور شد که به زندان قزلحصار منتقل کردند؟ یک روز به پدرم گفتند که آماده شو برای پزشک و وقتی پدر آماده شده تا برای درمان کلیهاش برود، بدون هیچ حکم و دستوری ایشان را به صورت کاملا غیرقانونی تبعید کردند به زندان قزلحضار. درباره اخرین وضعیت پدرتان بگویید. ایشان وضع داخل زندان را به باغ وحشی تشبیه کردند که هیچ نظافتی در آن انجام نمیشود. با افزایش گرانیهای وسیعی که در ایران به راه افتاده قیمت تمام اجناس داخل زندان چند برابر شده و بیشتر زندانیان قادر به خرید وسایل شست وشو و نظافت نیستند و این نظافت زندانیان و اتاق های انها را با مشکل مواجه کرده است. از طرفی آب گرم و حمام هم تنها چند ساعت در هفته در دسترس است. با وجود بیماری حاد پدرم این وضعیت بد نظافت و کثیفی بیحد و اندازه درون زندان و نبود آرامش روحی و روانی کافی، سلامتی ایشان را با خطرجدی تری مواجه کرده است چون مداوای او را تنها با عمل جراحی صلاح دانستند پزشکان بهداری زندان هیچ دارویی را برای بهبود موقتی و روزانه ایشان تجویز نمیکنند و پدر در بلاتکلیفی کامل به سر میبرند و جسم ایشان روز به روز دچار ضعف بیشتری میشود. پدر نوشته بود شرایط من در زندان به گونهای است که بیشتر از هر چیز از بیخبری رنج میبرم. از ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ به مدت ۳۵-۴۵ روز که دقیقا نمیدانم من در اطلاعات زندان بودم و در این مدت به دلیل شکنجههای فراوان با شیشه عینکم اقدام به خودکشی کردم. با اینکه میدانی چشمانم خیلی ضعیف است و با تقاضای زیاد از طرف خودم ۳ماه از دادن شیشه عینک و حتا یک عدد قرص به من خودداری میکردند. پدر عنوان کرده بود که میتراجان یادت باشد من یک فرد نیستم، یک فکرم. من یک شخص نیستم بلکه یک اندیشهام. اندیشهای که در میان ایرانیان ریشه دارد و من سخت امیدوارم که عاقبت بر اهریمن پیروز میشود. من الان در سلول انفرادی هستم. اینجا به سلول انفرادی برای فریب مردم میگویند”سوئیت”! علاوه بر سلول های انفرادی در هر سالن عمومی اندرزگاهها یک اتاق کوچک با حمام و توالت هم هست که به آن “فرعی” میگویند و هر یک شمارهای دارد. من در بین هفت هشت هزار زندانی تنها و تنها زندانی هستم که ممنوع ملاقات و ممنوع تلفن و از هرگونه ارتباط محرومم. هرگاه یک زندانی ممنوع ملاقات میاید او را نیز به سلول من میآورند که معمولا از اشرار و جانیان است. اکنون که این مطلب را مینویسم در فرعی از سالن۱۳ اندرزگاه ۵ که زندان معتادین و جانیان و شرارتیهای خطرناک است محبوسم. این اندرزگاه به (متادونیها) مشهور است. سلول من حتا یک دریچه به بیرون ندارد که با کسی ارتباط داشته باشم. اینجا اوباش همیشه شیای برنده با خود حمل میکنند که به آن “تیزی” میگویند. در فرعی ۱۷ اندرزگاه۶ که بودم در داخل بند یکنفر با همین تیزی به خاطر چند گرم موادمخدر گردنش را بریدند و کشتند. در زندان موادمخدر از سیگار فراوانتر یافت میشود. کراک وشیشه اصلیترین مواد مخدر مصرفی در زندان است. امروز دوشنبه نوزدهم اردیبهشت ۹۰ بعد از هشت ماه انفرادی به سالن ۱۲ اندرزگاه ۴ (بند سیاسی) منتقل شدم. |
اتحاد علیه ایران؛ خاور نزدیک؛ تدابیر اوباما Posted: 27 Mar 2013 05:10 AM PDT ![]() عمران فیروز جرس: سخنرانی اوباما در بیت المقدس هنوز دهان به دهان می چرخد. البته این سخنرانی کاملاٌ حساب شده است. آهسته اما قطعاٌ مقدمۀ حمله به ایران آماده می شود. به ویژه آشتی اردوغان و نتانیاهو این مطلب را نشان می دهد. وقتی باراک اوباما در بیت المقدس در برابر تعداد زیادی اسرائیلی دربارۀ حقوق فلسطینی ها صحبت کرد دل برخی از عرب ها گرم شد. رئیس جمهور آنجا ایستاده بود و از حقوق فلسطینی ها صحبت می کرد. جهان اسلام اوباما را از زمان سخنرانی تاریخیش در قاهره اینگونه می شناخت. بدین ترتیب ناطقِ برجسته اوباما یک بار دیگر نشان داد که بدون شک از بهترین سخنرانان قرن ۲۱ است. البته نباید گول ظاهر را خورد. برندۀ جایزۀ صلح نوبل و «سلطان تهدید» مدتهاست باورپذیری خود را از دست داده است. واقعیت این است که در پشت حرف های پرشور اوباما حسابگری دقیقی وجود دارد. اوباما می خواست با سخنانش در درجۀ اول به یک چیز برسد: می خواهد عرب ها را به جانب خود بکشد. وی می داند مسئلۀ فلسطین چه اهمیتی برای جهان عرب دارد. نمی توان در خاورنزدیک هیچگونه سیاستی در پیش گرفت بدون اینکه از این وضعیت به گونه ای سوءاستفاده نکرد. اکنون اوباما دقیقاٌ همین کار را کرده است. راز سرگشوده ای است که حکومت شیعۀ روحانیون ایران به ویژه خار چشم پادشاهی های خودکامۀ عرب است. این نیروها هم اکنون و در بحران فعلی سوریه از غرب حمایت می کنند. از اینرو در صورت جنگ ایران نیز وضع به گونۀ دیگری نخواهد بود. براساس یک رخداد مهم می توان بر آن بود که امکان درست بودن این حدس و گمان ها نیز هست. نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو به علت عملیات علیه ناوگان آزادی غزۀ ترکیه که در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و باعث کشته شدن نُه فعال ترک شد از همکارش طیب اردوغان عذرخواهی کرده است. باید این حرف را ابتدا برای خود مزه مزه کنیم. نخست وزیر اسرائیل از کسی عذرخواسته که در گذشته از سیاست اسرائیل انتقاد کرده و صهیونیسم را به عنوان «جنایت علیه بشریت» خوانده است. منبع: ایران در جهان منبع اصلی: دِر فرایتاگ
|
زیبا میرحسینی: فمنیسم اسلامی، پیامد ناخواسته اسلام سیاسی است Posted: 27 Mar 2013 04:39 AM PDT ![]() مژگان مدرس علوم جرس: زیبا میرحسینی استاد مردم شناسی حقوقی و عضو مرکز مطالعات قوانین خاورمیانه در دانشگاه لندن است. او بر این باور است که یکی از دستاوردهای جنبش سبز که جنبشی مدنی و تساوی گراست، آشتی بین زنان سکولار و زنان مذهبی بود و ما شاهد کمرنگ شدن تقابل بین گفتمانهای متفاوت و بوجود آمدن نوعی از اجماع هستیم.
اسلام سیاسی در رابطه با زنان با یک معضل معرفت شناختی روبرو است. زیرا اسلام سیاسی غالب و رایج وقتی به مسائل زنان می رسد دیدگاهش تقریبا همان دیدگاه فقه سنتی است که در آن مفهوم برابری زن و مرد امروزی و حقوقی وجود ندارد. البته باید توجه داشت که اسلام سیاسی گفتمانی واحد نیست و گرایش های متعددی را در خود دارد. گرایش های جدیدی هم در اسلام سیاسی پدید آمده و در حال گسترش است که در آن مباحث جنسیتی و عدالت جنسیتی مورد توجه است. از جمله می توان به دیدگاههای "رشیدغنوشی" در تونس و همچنین دیدگاه "محسن کدیور" در ایران اشاره کرد اما در هر حال هنوز یک گفتمان کامل و منسجم ایجاد نشده، بلکه در حال ایجاد است. به گفته شما در شکل گیری فمنیسم اسلامی، اسلام سیاسی کمک کرد تا پیوندی میان ایمان دینی زنان با نگرش های فمنیستی شان ایجاد شود. آیا این دو در مسیر خود یک هدف مشترک را دنبال می کنند؟ فمنیسم اسلامی، فرزند ناخواسته اسلام سیاسی است. یکی از پیامدهای اسلام سیاسی که در دهه 1970 که با پیروزی انقلاب در ایران به اوج رسید، ورود زنان مذهبی و سنتی به عرصه عمومی و سیاست بود. می توانیم بگوییم تا قبل ازآن بسیاری از این زنان در گیر مسائل سیاسی نبودند اما پس از آن وارد عرصه سیاسی وحکومتی شدند. گفتمان غالب اسلام سیاسی مخالفت با فمنیست بود، هر جا که به قدرت رسید از جمله ایران، پاکستان و سودان برخی از دستاوردهای حقوقی زنان کنار گذاشته شد و قوانین تبعیض آمیز که ریشه فرهنگی و سنتی داشتند را بنام دین توجیه و به اجرا در آورد. پس از این دوره است که شاهد پیدایش یک گفتمان جدید جنسیتی در جوامع مسلمان هستیم که من نام آن را فمنیست اسلامی گذاشتم زیرا خواهان برابری وعدالت جنسیتی است و مشروعیت خود را از اسلام می گیرد. بنظر من از پیامدهای ناخواسته و تناقض آمیز اسلام سیاسی شکل گیری نوعی فضا بود که در آن برخی از زنان مسلمان و زنان سنتی توانستند ایمان دینی اشان را با مطالبات برابری طلبی اشان آشتی دهند، تبعیض جنسیتی راکه بنام دین توجیه و به آن مشروعیت داده می شد را به چالش بکشند. تعریف شما از فمنیست اسلامی چیست؟ فمنیسم اسلامی (من جزء اولین محققانی بودم که این واژه را بکار بردم) با تفسیری برابرگرایانه از متون اسلامی در حال تولید دانش درون دینی و ادبیاتی است که گفت وگویی سازنده میان معرفت دینی وفمنیستی را ممکن می سازد. بنابراین قسمت معرفت شناسی فمنیسم اسلامی جزیی از نواندیشی دینی است. منتهی نواندیشی دینی تا این اواخر به مسئله زنان عنایت نداشت. درصورتیکه در فمنیسم اسلامی برابری جنسیتی ازمسایل محوری است. آیا خود فمینیستهای اسلامی از یک گفتمان واحد و یکسان برخوردارند؟ نه تنها گفتمان واحد و مشترک ندارند بلکه خیلی ها که بعنوان فمنیست اسلامی شناخته می شوند یا با واژه فمنیست مشکل دارند یا با واژه اسلامی. زیرا اینها اگر بخواهند در یک چارچوب اسلام گرا فعال و تاثیرگذار باشند و یا لقب فمنیسمی داشته باشند در عمل با مشکل رو برو می شوند. چگونه می توان فعالان زن سکولار که سعی دارند از طریق قوانین حقوق بشر و کنواسیون های بین المللی به رفع قانون های تبعیض آمیز دست یابند را با فعالان زن مذهبی که با کاوش در متون مقدس و قرآن خواهان رفع تبعیض هستند را بر سر یک میز گفت و گو بیاوریم؟ باید ابتدا دریابیم که چرا این دو گانگی ایجاد شد؟ به نظر شما قرائت های فمنیستی از شریعت ممکن است و اسلام می تواند به عنوان راه حلی برای مشکلات و مسائل زنان درنظر گرفته شود؟ روح شریعت عدالت است و در گذشته در زمانی که فقه شکل گرفت، برابری جزیی از مفهوم عدالت نبود.برابری با انقلاب فرانسه بتدریج جزءی لاینفک از مفهوم عدالت شد اما این برابری شامل برابری زن و مرد نمی شد. این اتفاق درقرن بیستم با ورود زنان به عرصه اجتماعی و سیاسی رخ داد. بنابراین نه فقط در اسلام بلکه در سایر سیستم های حقوقی هم زن و مرد برابر نبودند. فقه اسلامی تا قرن نوزده در مورد حقوق زنان نه تنها در سطح سایر سیستم های حقوقی بوده بلکه از آنها هم جلوتر بوده است. برای نمونه ما اگر به قوانین غربی نگاه کنیم می بینیم که تا قرن نوزده که زنان بعد از ازدواج می توانستند حق مالکیت بر روی اموال خود داشته باشند. در مورد طلاق هم همینطور بود. زنان حق طلاق و حق حضانت نداشتند و قوانین فقهی تا حدی حقوق زنان را بیشتر رعایت می کرد. اما بخاطر تحولات سیاسی و استعمار، فقه اسلامی حالت دفاعی به خود گرفت و نتوانست با مفاهیم مدرن وتحولات سریع اجتماعی هم گام شود و با ورود اسلام سیاسی فقه تبدیل به یک ایدئولوژی شد و تقابل ان با فمنیسم شدت گرفت. اما در دهه 90 با پیدایش فمنیست اسلامی زمینه ای برای گفت و گو بین اسلام و فمنیسم ایجاد شود. آیا فمينيسم اسلامي می تواند بین فقه اسلامي و مسائل امروز جامعه پيوندی ایجاد کند؟ بله، اما بستگی به این دارد که زنان تا چه حدی در عرصه سیاسی و قانونگذاری شرکت داشته باشند که خود نیازمند تحولات دموکراتیک است. بسیاری از دیدگاههای فقه سنتی در مورد زنان در حال حاضر به چالش کشیده شده است و واقعیت این است که فقه غالب نیاز به یک بازنگری اساسی دارد تا بتواند با تحولات اجتماعی و با معیارهای عدالت درعصر حاضر هماهنگی داشته باشد. سوالم را به این شکل طرح می کنم که آیا فمنیسم با اسلام در تضاد است؟ در یک جمع بندی آیا می توان گفت که جنسیت و اسلام تحت تاثیر نظام های ایدئولوژیک سیاسی قرار دارند؟ علاوه بر تحت تاثیر قرار گرفتن نظامهای ایدئولوژیک سیاسی، تحت تاثیر جنبش ها، آگاهی ها، دانش و معرفت شناختی هم قرار می گیرد. در حال حاضر ما شاهد تحولات عمیق در سه سطح هستیم . سطح تفسیر از متون، سطح ایدئولوژیک و در سطح تجارب فردی واجتماعی. تفاسیر پدرسالارانه از متون دینی، اعم از فقه و قرآن و احادیث به چالش کشیده شده است و شاهد حضور گسترده زنان در دانشگاه و در عرصه های متعدد اجتماعی هستیم که مناقشات زیادی هم ایجاد کرده است. سطح سوم هم تجارب زنان و ساختارهای خانواده است. ساختار خانواده و رابطه زن و مرد و جایگاه فرزندان متحول شده است. در حقیقت یک گفت و گویی بین این سه سطح برقرار است. زمانیکه آگاهی ها و تجربه انسانها و شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر می کند این تحولات و تغییرات در گفتمانها و ساختارهای حقوقی و فهم دینی هم انعکاس پیدا می کند زنان درهر سه سطح فعال هستند. هم تولید کننده دانش دینی و هم فعال در عرصه اجتماعی وسیاسی. |
گزارش آماری نقض حقوق بشر در اسفندماه ۹۱ در ایران؛ نقض سیستماتیک حقوق انسانی همچنان ادامه دارد Posted: 27 Mar 2013 04:25 AM PDT ![]() جرس: نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش آماری ماهانه از وضعیت حقوق بشر ایران ویژه اسفند ۱۳۹۱را منتشر کرد، که این گزارش نشان می دهد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در کشور همچنان ادامه دار است.
در اسفند ماه سال جاری ۲۵ گزارش در مورد نقض حقوق کارگران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید مجموع موردی این نقض حقوق بالغ بر ۶۷۲۹ مورد است.
|
آخرین وضعیت فعالین کُرد بازداشتی در شهر مهاباد Posted: 27 Mar 2013 04:25 AM PDT ![]() جرس: یک منبع محلی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دو برادر به نامهای فارق و هژار سامانی که در طی هفتههای گذشته توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شده بودند به زندان مرکزی مهاباد منتقل شدهاند. از سرنوشت دو برادر دیگر بازداشتی کُرد مسعود و خسرو کُردپور اطلاعی بدست نیامده است و همچنین خدررسول مروت دیگر بازداشتی کُرد از بازداشتگاه اداره اطلاعات مهاباد به بازداشتگاه ستاد خبری ادارهی اطلاعات ارومیه منتقل شده است.
|
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: تورم و وضعیت فعلی ادامه یابد٬ اقتصاد کشور فلج میشود Posted: 27 Mar 2013 03:33 AM PDT ![]() جرس: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه افزایش تورم در جامعه علامت عدم اخذ نتیجه مورد نظر از سیاستهای اعمال شده از سوی دولت است و با ادامه روند کنونی امیدی به کاهش تورم نباید داشت، گفت: تداوم روند صعودی تورم به فلج شدن اقتصاد کشور و مشکلات دیگر منجر میشود.
|
انتشار جزئیاتی جدید از پیشنهاد هستهای غرب به ایران Posted: 27 Mar 2013 03:33 AM PDT ![]() جرس: در شرایطی که قرار است دور جدید مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اواسط این ماه در آلماتی برگزار شود، به نظر می رسد مباحثات مطرح شدن در نشست مقدماتی و فنی استانبول، جدی تر از همیشه بوده است. در این راستا، سایت المانیتور جزئیات جدیدی را که مدعی است از مقامات دیپلماتیک به دست آورده، در این زمینه منتشر کرده است.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها : متن خلاصه To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |